de__vakantieman | maandag 29 juli 2013 @ 12:08 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Intercity's Den Haag - Brussel Er rijden vanaf nu 8 intercity's per dag tussen Den Haag HS en Brussel Zuid. Met geluk kan dit in oktober uitgebreid worden naar 10. Wat daarna gebeurt, weet niemand. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tsjechie) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork AnsaldoBreda en Napels op hun best - Dr_Flash Trein en tram in Lissabon deel 1 en deel 2 - Zug-Chef >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Sounddragon | maandag 29 juli 2013 @ 12:09 |
Heeft geen kont met kleurtjes te maken, maar meer met de toonzetting van je posts. En als ik zo lees ben je gewoon uit op geouwehoer, en daar steek ik een stokkie voor.. Je post normaal mee, en discussieëert op een normale toon, of je gaat maar lekker effe hoepelen. Jij mag kiezen. | |
Ireyon | maandag 29 juli 2013 @ 12:10 |
![]() Pamban Bridge, India | |
Maegrim | maandag 29 juli 2013 @ 12:12 |
![]() er is een nummertje overgeslagen ![]() | |
Sounddragon | maandag 29 juli 2013 @ 12:15 |
fixed ![]() | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 12:17 |
fraai bruggetje is dat ![]() | |
Straatcommando. | maandag 29 juli 2013 @ 12:49 |
Hou eens op met die vijandigheid man, verpest het leesplezier behoorlijk. ![]() Tevens las ik dat d-gtw's problemen hadden met detectie? Ik zie ze regelmatig hier in Velp richting Zutphen rijden. Net ook nog een dm90 gespot hier. E-gtw heb ik nog nooit gezien.. Dus volgens mij knallen ze soms wel over het hrn | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 12:51 |
Solo of gecombineerd? | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 12:51 |
Ik betwijfel of et echt aan de GTW ligt. Het is dan wel licht spul, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik hoorde laatst dat men het had over detectieproblemen op NS sporen Erg knap wel ![]() Volgens mij wordt er gewoon af en toe bewust een beetje moeilijk gedaan. | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 12:52 |
boing boing | |
_JdM_ | maandag 29 juli 2013 @ 13:03 |
Van 't weekend reden 2 D-GTW 2/6 (gecombineerd) over Maastricht-Heerlen als sneltrein. (Overigens was het aantal assen van de trein groter dan het aantal reizigers in de treinstellen) 2 treinstellen voor over het HRM zouden dan voldoende moeten zijn toch? | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 13:09 |
Zoekt er nog een IT'er of iemand die een klein beetje verstand van computers heeft een baan? Volgens mij kunnen ze bij het ministerie van Infrascrtuctuur en Transprort wel iemand gebruiken. Even gebeld hoe het met mijn aanvraag voor machinistenvergunning staat, en ik krijg te horen dat ze een kapotte scanner hebben (al bijna een week!!). Met andere woorden, ze kunnen mijn aanvraagdocument met pasfoto niet inscannen. Geweldig dit. Wat een feest bij de overheid.... | |
WhiteJoker | maandag 29 juli 2013 @ 13:12 |
Denk niet dat het zo'n simpele consumentenscanner is ![]() Peppie en Kokkie | |
KomtTijd... | maandag 29 juli 2013 @ 13:12 |
Joh ik kom zojuist uit een bespreking over een in te richten webserver. Aanschaf van hardware zou ca. 3 maanden gaan duren. En dat is nieteens overheid. Dus geef het nog even! | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 13:13 |
Met de overheid weet je het maar nooit ![]() Maar zonder gekheid. Problemen met apparatuur etc kan, dat gebeurd overal wel, maar een week problemen is wel erg extreem. Vooral als je je bedenkt dat die afdeling die zich bezig houdt met vergunningen - dus afhankelijk is van zo'n apparaat - is het wel heel vreemd. | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 13:15 |
wouw ![]() ![]() Ik wacht het ook wel af, maar ik wil graag beginnen met werken. Een beetje vakantie is leuk, ik lig elke dag lekker te dobberen in het zwembadje in de tuin met een pilsje, maar werken is ook wel fijn ![]() | |
WhiteJoker | maandag 29 juli 2013 @ 13:15 |
Daar heb je gelijk in. Bovendien hebben ze dan gewoon een servicecontract (SLA). | |
de__vakantieman | maandag 29 juli 2013 @ 13:36 |
Foute nummer was mijn schuld! Wist niet dat het automatisch ging ![]() Over mijn treinvraag. Iemand verstand van de Italiaanse spoorwegen? In hoeverre is de dienstregeling betrouwbaar? Ik heb een vlucht in Rome en als er geannuleerd word dan ben ik wel flink de lul ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juli 2013 @ 13:37 |
- en dan moet je dus niet gewoon doorgaan; verdere discussie mag zónder geflame richting je users en onderbouwd, in: PTA / PTA FAQ & Feedback - [ Bericht 45% gewijzigd door Sounddragon op 29-07-2013 15:52:25 ] | |
Peter | maandag 29 juli 2013 @ 13:40 |
Hier al geprobeerd? http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 13:50 |
denk dat een solo stelletje ook wel kan, maar volgens mij heeft het niet echt prioriteit om dat geregeld te krijgen. Op stukken als Arnhem - Elst en Arnhem - Zevenaar wordt het gedoogd omdat daar voldoende ander materieel overheen dendert, waardoor detectie geen probleem is. | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 13:51 |
volgens mij is het in Italië behoorlijk betrouwbaar, al zou ik nooit op erg krappe overstappen gaan gokken | |
KomtTijd... | maandag 29 juli 2013 @ 14:05 |
Doe niet zo lastig, mensen die wíllen werken pfft dat je daar niet op afgekeurd bent! [ ![]() | |
Ireyon | maandag 29 juli 2013 @ 14:14 |
In mijn ervaring; niet. Moest van Florence naar Zürich, overstap in Milaan van 30 minuten. Trein had precies 30 minuten vertraging en aansluiting die nota bene cross-platform vertrok reed voor de neus van een tiental reizigers weg. Eerstvolgende trein was 2 uur wachten. | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 14:25 |
Er schijnen in oktober werkzaamheden te zijn die impact hebben op het tgv en eurostar verkeer naar en van Lille. Ik wil graag weten of Thalys ook geimpacteerd gaat worden. Weet iemand waar ik mij kan inlichten op het web? | |
DeaDLocK2K | maandag 29 juli 2013 @ 14:26 |
Staat dat niet op de website van de RRF? Of de DB planner? | |
Straatcommando. | maandag 29 juli 2013 @ 14:56 |
Solo, al dan niet 1 of 2 stellen gecombineerd maar nooit op sleeptouw. Lintjes heb ik hier wel op sleeptouw voorbij zien komen. Die DM90' van vanochtend reed ook alleen. Natuurlijk.. het is makkelijk om het daarop te gooien om je concurrent een beetje te stangen. Lijkt me inderdaad gewoon onzin. Die dingen rijden inderdaad ook tussen Arnhem en Elst en daar zijn ook zelden problemen. Nu rijd er hier ook minimaal 1 trein per 12 minuten voorbij (elke kant op) dus misschien dat ze hier ook op eigen kracht doorheen kunnen kachelen. Ik meen dat er vroeger ook detectieproblemen waren met DM90's en da's ook opgelost.. ..en tussen Zutphen en Apeldoorn rijden ze ook, in een veel lagere frequentie. M'goed da's denk ik een verhaal aprt. | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 16:07 |
![]() ![]() Vanuit Groningen moeten er wel eens treinen naar Zutphen (na een zelfdoding bijvoorbeeeld). Ik weet wel dat ze dan met 3 stellen aan elkaar rijden, met het 'vieze' stel in het midden. Weet niet of ze dat doen vanwege detectieproblemen (die er waarschijnlijk helemaal niet zijn), of omdat het dan minder zichtbaar is voor mensen op de perrons. Zal wel eens vragen als ik er weer ben ![]() | |
ReisT | maandag 29 juli 2013 @ 16:10 |
Niet echt een verhaal apart maar hetzelfde verhaal als op de meeste andere lijnen zonder bovenleiding: daar hebben ze een ander systeem voor treindetectie. Die detectieproblemen spelen alleen op geëlektrificeerde lijnen, waar een spoorstroomloop wordt gebruikt, dat systeem schijnt soms moeite te kunnen hebben met treinen die geen deel uitmaken van de stroomkring. | |
Straatcommando. | maandag 29 juli 2013 @ 16:30 |
Klopt, was even vergeten dat dat geen geëlektrificeerde lijn was. ![]() | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 16:30 |
het gaat bij mijn weten om mogelijke detectieproblemen. Zoiets zou onderzocht moeten worden, maar de vervoerders hebben hier voorlopig geen behoefte aan zo lijkt het, waardoor er minimaal met dubbele stellen gereden moet worden als de D-GTW over het hoofdrailnet rijdt. Zoiets gold eerst ook voor de DM'90, maar enkele jaren geleden zijn er proeven bij Maarn geweest die uitwezen dat er niets misgaat met de detectie als er een solo stelletje over het spoor kart. | |
Straatcommando. | maandag 29 juli 2013 @ 16:30 |
Wel een aannemelijk verhaal, maar de brandweer spuit toch .. de resten er ook grotendeels af? Luguber, maar toch.. | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 16:42 |
Er zijn ook diesellijnen met spoorstroomloop, zoals Leeuwarden - Groningen. Daar wordt dan apart pedalen gebruikt voor de overwegen. | |
Hoog_groen | maandag 29 juli 2013 @ 16:54 |
De onderkant moet ook schoon. | |
Straatcommando. | maandag 29 juli 2013 @ 16:54 |
Dat snap ik, maar dan hoef je niet per definitie het stel in het midden te hebben, toch. | |
Hoog_groen | maandag 29 juli 2013 @ 17:05 |
Geen idee eigenlijk. | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 17:11 |
is volgens mij omdat er onderweg kopgemaakt moet worden. Is dat niet het geval dan rijdt het aanrijdingsstel achteraan mee | |
bork | maandag 29 juli 2013 @ 18:01 |
Echt of nep? | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 18:17 |
Nep, maar wel bijzonder smakeloos. | |
bork | maandag 29 juli 2013 @ 18:21 |
Vond de NS dus ook: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-wekt-woede-NS.dhtml | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 18:40 |
Het ging zondag weer lekker met de ICE's uit Keulen naar Brussel: Er is geen één trein geweest die volgens dienstregeling gereden had of zelfs minder dan 30 minuten vertraging had. Er zijn zelfs 2 ritten opgeheven omdat er gereden werd met een ICE die België niet in mocht ![]() Dat is dan keren op Aachen Hbf. | |
James1988 | maandag 29 juli 2013 @ 18:50 |
Er zijn niet echt veel ICE 3M-stellen die óók België-geschikt zijn (want geen ETCS), en als er in de Duitse binnenlandse dienst een ICE 3 stukgaat dan heeft DB er een handje van om wat materieel aan de internationale dienst te onttrekken om dat tekort op te vangen. De ICE 3 mag weliswaar mooi zijn, een betrouwbare trein is het niet. En DB is op zulke momenten niet echt klantvriendelijk voor haar internationale reizigers, zie bijvoorbeeld deze blogpost. | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 19:11 |
Solo klassiek motorstel tussen Aken en Luik had het toen met een uitgevallen ICE wel erg druk naar Luik, zag ik toen op Aken ja. Dat was driedubbel sardientjes in een blik. ![]() Omroep ook doodleuk in 3 talen (Duits, Frans, Engels): "Damen und Herren, die ICE nach Lüttich und Bruxelles von 12:21 fahrt heute nicht zwischen Aachen Hauptbahnhof en Bruxelles Midi. Ein Ersatszug steht für Sie am Gleis 8, mit ein Planmaßige abfahrt von 12:35. Reisenden richtung Leuven und Bruxelles haben Umsteigmöglichkeiten am Intercity-verkehr am bahnhof Lüttich." Om 12:33 werd maar omgeroepen: "Damen und Herren, die Ersatszug nach Lüttich von 12:35 hat keine platz mehr vor reisenden. Ihr nachste Zug richtung Lüttich und Bruxelles fahrt um 14:21 von Gleis 9, und hat ein verspätung von circa 50 Minuten." ![]() Ze hebben tenminste niet weer het boemeltje omgeroepen ![]() | |
James1988 | maandag 29 juli 2013 @ 19:15 |
Welja joh, hou de Fyra van 19:09 10 minuten vast in Rotterdam omdat een vertraagd stokbrood zo nodig voorlangs moet ![]() | |
Kentekenplaat | maandag 29 juli 2013 @ 19:23 |
Wie rijden er dan eigenlijk met die treinen? Arriva-machinisten? | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 19:28 |
![]() NMBS 598 - Aachen Hbf NMBS rijdt nog steeds trouw een twee-uursdienst tussen Ličge-Guillemins en Aachen Hbf. Op deze dienst rijden alleen rode klassiekjes, maar met enige regelmaat is het een ex-Sabena treinstel, zoals vandaag ook het geval was. Hier arriveert den 598 als L-trein te Aachen Hbf, en zal na een kering van 11 minuten weer terugkeren naar Ličge-Guillemins. | |
Dven | maandag 29 juli 2013 @ 19:33 |
zojuist Train Simulator gespeeld. Na ongeveer een minuut was ik er klaar mee ![]() | |
James1988 | maandag 29 juli 2013 @ 19:34 |
De Fyra van 19:09 is opgeheven, deurprobleem. De IC van 19:18 reed met 4 afgesloten bakken ![]() Gaat lekker ![]() | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 19:38 |
De gemeente Soest gaat nu naar de minister toe, omdat NSR met "oud" materieel op het lijntje rijdt (Utrecht - Baarn), waardoor niet voldaan wordt aan "milieuvergunningen" en dergelijke qua geluidsoverlast (voornamelijk bij het remmen) ![]() ![]() ![]() NSR is echter niet van plan op korte termijn ander materieel in te zetten. Edit: Per Wijzigingsblad September is er SGMm gepland, maar dat zal de gemeente Soest ook wel weer niet goed vinden, ofzo ... [ Bericht 6% gewijzigd door greavy op 29-07-2013 19:44:54 ] | |
Brembo | maandag 29 juli 2013 @ 19:53 |
Doet mij denken aan de gemeente Olst, die klaagde toen ook over mat'64 ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 19:56 |
volgens mij veelal mcn's van uitzendbureaus die zowel materieel als wegbekendheid hebben | |
Ireyon | maandag 29 juli 2013 @ 19:57 |
Luik-Aachen blijft imo toch wel één van de mooiste trajecten hier in de buurt ![]() | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 20:06 |
Maar met die IC kom je niet in Aachen ![]() Wij zijn via België teruggegaan, en zijn in Welkenraedt overgestapt op de IC naar Leuven(en dan IR Mechelen en dan L Roosendaal). | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 20:10 |
Wat is dat ook voor een klotedienstregeling, 1 keer per 2 uur een trein ![]() ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2013 20:12:18 ] | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 20:11 |
Heel normaal in (Zuid-)België | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 20:13 |
Oh, dat doorhobbelen? Dan heb je gelijk een L-trein op dat traject, scheelt de NMBS weer een andere L-trein inleggen. | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 20:15 |
Momenteel al 44 gewonden bij een frontale botsing tussen 2 treinen in Zwitserland, bij Granges-prčs-Marnand rond 19u. http://www.nu.nl/buitenla(...)-in-zwitserland.html | |
Ireyon | maandag 29 juli 2013 @ 20:17 |
Het gaat wel echt fucking lekker de laatste weken ![]() ![]() Zwitserland of all places, het spoor zou daar toch juist hartstikke veilig zijn? | |
#ANONIEM | maandag 29 juli 2013 @ 20:19 |
Er rijden toch al 2 L-treinen op dat traject? Tussen Spa-Geronstčre en Welkenraedt en tussen Luik-Paleis en Verviers-Centraal. Daarbij komt nog dat de meeste 2xuur treindiensten rijden in gebieden waar geen hond woont, me dunkt dat Aken toch wel een stad van formaat is... | |
GekkeHaan | maandag 29 juli 2013 @ 20:41 |
De neuzen zitten in ieder geval flink in elkaar zeg. | |
greavy | maandag 29 juli 2013 @ 20:48 |
Zo, dat kan je wel stellen ![]() ![]() Beelden zijn net erbij gevoegd. | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 20:49 |
niet best ... | |
Sj0rSz | maandag 29 juli 2013 @ 20:51 |
Die IC van 17.25 vanuit Tilburg richting Den Haag CS had hetzelfde euvel ![]() | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 20:53 |
nee. Zou best kunnen dat er een HC te weinig was, waardoor een aantal bakken afgesloten werd | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 21:07 |
Kan ik je met dit reisadvies misschien helpen? https://docs.google.com/f(...)RFE/edit?usp=sharing ![]() | |
James1988 | maandag 29 juli 2013 @ 21:07 |
Bij vertrek uit Rotterdam zag ik dat er behoorlijk wat reizigers in die bakken waren gaan zitten. Lekker veilig ook. ![]() De Fyra van 19:39 was een stuk eerder in Breda, die IC stond nog bij Lage Zwaluwe te wachten toen ik voorbij kwam. ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 21:16 |
Nog even terugkomen op het het einde van het vorige topic ik snap de irritatie van DeaDLocK2K wel, en volgensmij staan we daarin niet alleen. Zowel DeaDLocK2K, Bork en Duvel en ik, we hebben er allemaal al eens wat over gezegd... Dus ik denk dat het niet zozeer alleen DeaDLocK2K is... [ Bericht 19% gewijzigd door Darkwing_Duck op 29-07-2013 21:25:11 ] | |
Salatrel | maandag 29 juli 2013 @ 21:18 |
was gepland met 7 bakken icm maar vervangend mat was een bds stam idd met 4 bakken afgesloten ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 21:23 |
De derde grote klapper in Europa in zeg drie weken tijd? | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 21:40 |
lyolyrc | maandag 29 juli 2013 @ 21:45 |
En een van de machinisten wordt nog vermist. Als die in dat wrak zit, dan denk ik niet dat hulp nog gaat baten. ![]() | |
Dos37 | maandag 29 juli 2013 @ 21:55 |
Welke nog meer naast Spanje? | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 21:58 |
12 Juli, Bretigny, Frankrijk... | |
Dos37 | maandag 29 juli 2013 @ 21:59 |
Oowja natuurlijk, thx | |
Darkwing_Duck | maandag 29 juli 2013 @ 22:02 |
Ik ben daar trouwens vorige week op het station geweest, ik weet niet of ik er verstandig aan doe om dat te zeggen hier, maargoed. Het was met de goede intentie, maar na mijn onvrijwillige bezoek enkele uren na de ramp moest ik het voor mezelf een plekje geven. Indrukkend wat voor werk er verzet is, indrukwekkend de zee aan bloemen een kaarsjes, en indrukwekken hoe -denk ik- minst beschadigde bak er nog stond. En veel draaistellen trouwens.. | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 22:16 |
het valt jou te prijzen dat je er even terug bent geweest om nog even stil te staan bij die ramp | |
bork | maandag 29 juli 2013 @ 22:36 |
Klopt maar ik vind net als de modjes dat we dat niet en publique is dat goed Frans? moeten doen, dat moeten we onderling regelen en dat kan ook best volgens mij wanneer iedereen zich professioneel en volwassen gedraagt | |
bork | maandag 29 juli 2013 @ 22:41 |
![]() ![]() | |
Bitlord | maandag 29 juli 2013 @ 23:02 |
Vannacht even op Wikipedia beziggeweest met behulp van een oude Op de Rails: het artikel over het treinongeluk bij Hoofddorp (1992) flink uitgebreid: http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Hoofddorp | |
Peter | maandag 29 juli 2013 @ 23:03 |
4 of 6 bakken plan V is in de ochtendspits niet voldoende op het traject.. terechte klacht was dat van de gemeente Olst-Wijhe ![]() | |
Peterselieman | maandag 29 juli 2013 @ 23:10 |
thanks. Was het IC 2127 of 2133 die ontspoorde? Op de overzichtsfoto kun je duidelijk zien hoe de situatie ter plekke in twintig jaar tijd behoorlijk veranderd is | |
GlenSpey | maandag 29 juli 2013 @ 23:14 |
Was je eigenlijk al ergens aangenomen? Volg het topic niet zo veel meer dus kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen ![]() | |
GekkeHaan | maandag 29 juli 2013 @ 23:16 |
In die tijd kenden ze zo te zien nog geen TSB week -en dagpublicaties gezien het feit dat de machinist melde dat hij geen aanwijzing van de TRDL heeft gehad. Met een TSB dagpublicatie was ie tenslotte wel op de hoogte geweest. Sinds wanneer bestaan die TSB's eigenlijk? [ Bericht 0% gewijzigd door GekkeHaan op 29-07-2013 23:31:33 ] | |
Bitlord | maandag 29 juli 2013 @ 23:25 |
Elke week in het postvakje van de machinist. Plotselinge TSB's werden door de perronopzichter aan de machinist van élke trein uitgedeeld. | |
Brembo | maandag 29 juli 2013 @ 23:39 |
Ach, er reed ook wel is een solo plan V rond ![]() ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 29 juli 2013 @ 23:54 |
Je krijgt een aanwijzing zolang er geen LAE-borden zijn geplaatst en de beperking nog niet in de TSB is opgenomen. En dat duurt vaak één of twee dagen. Aangezien de nieuwe beperking pas kort gold, zal dat laatste dus niet het geval zijn geweest. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 00:15 |
Dankjulliewel... ![]() | |
Peter | dinsdag 30 juli 2013 @ 00:22 |
Dat is waar, de Plan V remmend of optrekkend was aan de IJssel nog te horen.. | |
GekkeHaan | dinsdag 30 juli 2013 @ 00:26 |
Die LAE-borden was ik even vergeten. Ik denk echter dat je er van uit mag gaan dat die er wel stonden aangezien de machinist die er twee dagen ervoor ontspoorde de snelheidsbeperkende borden wel gezien heeft (Verklaard ook gelijk waarom de machinist geen aanwijzing gekregen heeft). Maar het lijkt mij dus aannemelijk dat de beperking bekend was ondanks dat deze kort van kracht was. Die 60km/u mocht inderdaad pas op de morgen van het ongeluk, maar de dag daarvoor was dat tenslotte nog 30 km/u. In zo'n geval had die snelheidsbeperking toch in de TSB dagpublicatie van die dag moeten staan? Had ie wel de helft van het maximaal toegestane gereden,maar beter te langzaam dan te snel. Uitgaande van het feit dat de meester van de trein ook daadwerkelijk kennis genomen zou hebben van de inhoud van de TSB dagpublicatie. [ Bericht 2% gewijzigd door GekkeHaan op 30-07-2013 00:33:37 ] | |
Bitlord | dinsdag 30 juli 2013 @ 02:13 |
Aan de hand van jullie opmerkingen heb ik het artikel wat uitgebreid. Aan het begin van de week van het ongeluk, ontvingen de machinisten rijdend op het baanvak een lijst met snelheidsbeperkingen, in dit geval ATSB-49. Uit deze informatie kon de machinist halen dat deze 90 km/u (60 voor goederentreinen) diende te rijden tussen kilometerpunt 19,7 en 20,5. Na de eerste ontsporing van de internationale trein kwam er een update van ATSB-49, te weten ATSB-49-1. Tussen kilometerpunt 19,7 en 20,4 gold 60 km/u. Daarnaast gold van 20,4 tot 20,9 een extra snelheidsbeperking wegens herstelwerkzaamheden van het voorgaande ongeval van 30 km/u. Deze extra snelheidsbeperking werd door de perronopzichter uitgereikt aan de machinist. De machinist had volgens zijn eigen verklaring, die niet te ontkrachten was, geen weet van het bestaan van de update ATSB-49-1 en ging dus alleen uit van de beperkingen uit ATSB-49 en de extra snelheidsbeperking uitgereikt door de perronopzichter. Hierdoor reed de machinist rond de 80 km/u op de plaats van het ongeluk. Hij dacht hier nog 90 km/u te mogen rijden, maar dit was eigenlijk dus 60 km/u. Wel stond de machinist op het punt verder af te remmen voor de snelheidsbeperking van 30 km/u vanaf kilometerpunt 20,4. Het correct aangepast L- en A-bord bij de snelheidsbeperking tot 60 km/u had hij wel gezien, maar vanuit de hoge cabine van de Koploper kon hij de snelheidsbordjes niet zien; hij ging er vanuit dat hierop 90 stond. | |
Bitlord | dinsdag 30 juli 2013 @ 03:23 |
Apart dat je bij NMBS nog stationsinformatie kan opzoeken van stations die al bijna 20 jaar dicht zijn. Zie bijvoorbeeld Bastenaken Noord/Bastogne Nord. | |
Dr_Flash | dinsdag 30 juli 2013 @ 09:30 |
Ja, en Bastogne Sud. Maken officieel nog altijd deel uit van het Belgische spoornet, maar idd al 20 jaar verbust vanaf Libramont. Het spoor ligt er nog wel geloof ik (iig in 2009 nog) maar er waren plannen om er een toeristisch fietspad van te maken. | |
Woods | dinsdag 30 juli 2013 @ 10:34 |
Heb ik weer, in de trein richting Enschede in het 'verkeerde' stel gestapt. Achterste blijft namelijk zowaar in Deventer staan.. Moet ik alsnog een soort overstap maken met al me zooi, plus nog een busreis van drienerloo naar Enschede. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 10:40 |
En toch staat het op de trein zelf voordat je instapt. Als er geen storing is dan.. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 30 juli 2013 @ 10:48 |
En dan hadden we ook nog Canada... | |
Ireyon | dinsdag 30 juli 2013 @ 11:22 |
![]() Chicago. bron | |
DeaDLocK2K | dinsdag 30 juli 2013 @ 11:26 |
Vet plaatje eah, moet gelijk aan The Matrix denken "There's a phone at Wells and Lake", toevallig gisteren gekeken ![]() | |
Reanimation | dinsdag 30 juli 2013 @ 11:46 |
Geweldige Stad ![]() | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 30 juli 2013 @ 13:01 |
Geweldige foto! Filmpje van die kruising: | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 13:24 |
knap krap boogje ![]() | |
Straatcommando. | dinsdag 30 juli 2013 @ 15:32 |
Mag je als machinist radio luisteren? Google word ik niet veel wijzer van.. | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 15:35 |
in reizigersdienst in ieder geval niet. Weet wel dat de GTW's van Arriva een radio aan boord hebben die regelmatig gebruikt wordt tijdens LM-ritten | |
Straatcommando. | dinsdag 30 juli 2013 @ 15:43 |
In reizigersdienst kan ik me voorstellen ja.. Al heb ik op Arnhem CS wel eens een fm radiootje horen galmen uit de cabine van een sgmm. Leeg materiaal is al een ander verhaal.. Maar stel nou dat je een aantal uur, transport ofzo, moet kachelen. Als je dan alleen het geluid van het materieel hebt wordt je na een tijdje wel gek denk ik | |
Hoog_groen | dinsdag 30 juli 2013 @ 15:54 |
Volgens mij gewoon niet. Al zie je wel eens machinisten met oordopjes in. Hell, ze mogen onder 40 km/h de gsm-r niet eens meer gebruiken. | |
Bitlord | dinsdag 30 juli 2013 @ 15:59 |
Hoewel het me aan de ene kant wel een leuke job lijkt om machinist te zijn (ik vind het zowel fijn om met mensen om te gaan als lekker alleen te zijn), heb ik soms wel het idee dat het intens saai kan zijn. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn om nachtdiensten te hebben op de Betuweroute? Donker, niks te zien door duisternis en geluidsschermen, geen seinen, 80 km/u, en dat dag in dag uit. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juli 2013 @ 16:10 |
Op zich klinkt dat saai, maar je dienst in cargo vervoer gaat niet alleen maar rijdend ![]() Ook wagencontroleur en aardig wat rangeerwerk, dus je bent altijd wel lekker bezig. Ik heb het niet als saai ervaren, al ging ik wel liever over ATB gebied naar Duitsland dan over de Betuweroute. | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:16 |
Bron: BBC News | |
GekkeHaan | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:17 |
Huh? Dat heb ik nooit geweten joh! Waar zit dat ding dan? Ik weet wel dat het binnen Arriva in ieder geval niet toegestaan is radio te luisteren in de cabine. Dat is mij althans in het begin verteld. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:19 |
Volgens mij zit die er ook niet in. Bij mat instructie ook niets over gehoord, en ik heb dat boekje al 2 keer doorgelezen. Niets over radio iig. Ik weet wel dat je met de GSM-R wel kan sms-en. Zo is er in Duitsland een keer een meester geweest die voetbaluitslagen door kreeg over de GSM-R ![]() Maar sowieso, als machinist ben je een dwaas als je met oordopjes zit of met een radio in de cabine. Je bent alleen maar afgeleid, en het is minder veilig. Ik heb daar zelf geen behoefte aan. Gewoon lekker rijden, en er is genoeg te zien buiten. Allemaal dieren, mensen, auto's noem het maar op. Gewoon lekker genieten buiten | |
ziggyziggyziggy | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:22 |
En af en toe een sein of bord. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:24 |
Ook niet geheel onbelangrijk ![]() | |
GekkeHaan | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:26 |
Helemaal mee eens hoor! | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 18:34 |
Hoera voor de treindienstleider die een vertraagde IC naar Vlissingen liet wachten en mijn IC naar Venlo voor liet gaan vanaf Den Haag HS. Dan zit dat grafding tenminste niet mijn niet-te-Schiedam-stoppende IC in de weg. ![]() ![]() | |
_serial_ | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:00 |
Ja en +10 extra voor mij erbij ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:02 |
Jouw mogelijke aansluitingen op ander OV waren toch al naar z'n grootje, wat maakt die extra +5 dan nog uit? ![]() edit: die trein rijdt inmiddels met +12 en wordt beperkt tot Roosendaal. Leuk, voor reizigers naar de stations tussen Roosendaal en Vlissingen.... +10 wordt +30. ![]() edit 2: te Vlissingen: Zo doorzichtig ![]() | |
_serial_ | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:03 |
De aansluiting op de fiets was prima ![]() | |
dennistd | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:03 |
Van de site van het spoorwegmuseum:
| |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:14 |
Is er hier een vriendelijke PTA mod die me kan helpen met het wijzigen van mijn e-mailadres? Ik heb zo'n tijdelijk adres gebruikt bij registratie, maar kan m'n e-mailadres daardoor niet wijzigen. Bovendien weet ik mijn wachtwoord niet meer; dit is de enige PC waarop ik ben ingelogd en als ik uit zou loggen, zou ik er dus nooit meer in komen. Ik vraag het hier even omdat dit het enige topic is waarin ik actief ben en geen idee heb wie ik hiervoor moet benaderen. ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:15 |
Ik denk dat je dat het beste in Feedback kunt vragen, daar kijken ook forumadmins mee. ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:20 |
Op hoop van zegen. Bedankt voor je doorverwijzing. | |
JJdJ1984 | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:21 |
mailtje naar forum@fok.nl sturen | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 19:55 |
Geen idee waar het ding zit/zat. Ik meen destijds in 2006 gehoord te hebben dat ie er in zat | |
Bitlord | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:11 |
Was dat tsb verhaal nog enigszins duidelijk? Anderd pas ik t aan op de Wiki. | |
GekkeHaan | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:14 |
Sorry, ja dat was helemaal duidelijk hoor! Bedankt voor de aanvullende informatie. Dat maakte voor mij het geheel veel duidelijker. | |
Facepalm | dinsdag 30 juli 2013 @ 20:23 |
Ik kwam deze foto net tegen die ik vorig jaar heb gemaakt met de testritten met de ICE op de Hanzelijn bij Kampen Zuid. Door de goedkope camera lijkt het wel op een schilderij, best goed gelukt al zeg ik het zelf ![]() ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:16 |
Volgens mij gebeurt het vaak genoeg andersom. Die IC komt toch geregeld met +10 in Eindhoven. Goed dat de treindienstleider deze beslissing nam. | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:31 |
Het lijkt er regelmatig op dat treindienstleiders de computer (ARI) het werk laten doen, waardoor treinen worden afgehandeld in de volgorde waarin ze zich aandienen i.p.v. te kijken wat de gevolgen zijn van bepaalde keuzes, die soms tot ver buiten het bediengebied reiken. Iets wat mij al de nodige keren is overkomen in Breda: ongeveer 30 seconden voor het geplande vertrek van de Fyra naar Amsterdam wordt een goederentrein voorgelaten, waardoor het vertrek van de Fyra met zo'n 3 minuten vertraagd wordt. Vervolgens mag de Fyra achter die goederentrein aan, waardoor de HSL-flyover met +5 wordt bereikt. Volgens de dienstregeling is de aankomst in Rotterdam x:23, maar in de praktijk is x:20 haalbaar. Omdat het vertrek pas om x:25 gepland staat wordt een kleine vertraging zo ingelopen. Helaas is de (niet officiële) overstap op de intercity richting Schiedam en Den Haag dan niet meer haalbaar (vertrek x:22) ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:38 |
Wat formuleer je dat netjes. De indruk dringt zich nogal nadrukkelijk op dat de opleiding tot treindienstleider tegenwoordig vooral bestaat uit het uitschakelen van het menselijk denkvermogen. Overigens is dat pas een jaar of 20 het geval. Bij uitzondering tref je, zoals jij in dit geval, een treindienstleider "van het oude stempel". Maar dat is een uitstervend soort. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:38 |
Is er inmiddels eigenlijk nog wat vernomen van Travelteq met hun HSL plannen? Sinds het persbericht eigenlijk weinig meer van vernomen... http://www.travelteq.com/train | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:40 |
Ik denk dat dat niet is wat allen bij Prorail speelt maar meer bedrijven waarbij massa verwerking is... Iedereen op zijn eigen eiland..doorwerken...bek houden * Darkwing_Duck uit eigen ervaring spreekt... | |
V2 | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:42 |
Bron: nu.nl | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:42 |
Ik kan wel gaan razen en tieren over wat voor prutsers het zijn, maar dat vind ik onterecht en oneerbiedig tegenover de treindienstleiders. Ik ben ook niet van mening dat dat zo is, er zijn veel treindienstleiders die wél alle zeilen bijzetten om het treinverkeer zo optimaal mogelijk te laten lopen. Weet jij hoe het zit in de ons omringende landen, qua automatisering en centralisatie? Ik verwacht niet dat die trein ooit gaat rijden. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:43 |
Ik las het al ja, maar vroeg me af, hangt er in microfoon in de cabine de pilotage die alles opneemt, of was het een dienstgesprek? | |
Dr_Flash | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:51 |
Nee. Maar ten eerste verwacht ik da het daar precies zo gaat en ten tweede is dat helemaal niet relevant ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:51 |
Beeldmateriaal van een zelfstandig rijdende Eurostar Velaro e320: De video is geschoten nabij het Belgische Ath. Is wel relevant, want ik wil dat weten ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 30 juli 2013 @ 21:53 |
Dan zoek je het op he ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:06 |
In de categorie Nutteloze treintip: Een kapotte Airco in een Voorstadtrein van Parijs herken je aan dit lampje ![]() ![]() | |
AverageJoe | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:09 |
Meer mensen die Train Simulator 2013 spelen en problemen ondervinden met de Hamburg - Hannover route? De support van Railsimulator stelt niet veel voor en een refund is praktisch onmogelijk bij Steam. Het gaat om de free roam in de route. Bij het plaatsen van treinen crashed de game direct. | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:09 |
Ik dacht dat die lampen iets met de bezetting te maken hadden ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:11 |
1tje is iig om aan te geven dat de deur open staat, de 3e geen idee... handig ook, als een deur niet helemaal sluit loopt er altijd wel iemand naar toe om hem even dicht te klikken, kan je altijd rekenen op een zwaai of een merci door de luidsprekers van de machinist ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:22 |
James, een Blauw lampje op een MI 79 betekend wel iets anders, maar dat is dan ook een RER trein: Dan is de treeplank in kwestie in storing...
[ Bericht 2% gewijzigd door Darkwing_Duck op 30-07-2013 22:28:03 ] | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:29 |
Dank ![]() Dat vind ik wel een aardig kleurenschema ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:32 |
Compromis tussen de SNCF kleuren (Rood) RATP (pisgroen) en de STIF (Beheerder van het OV in de regio, en vooral de geldverdeling, soort translink achtig orgaan wegmaar) . Ik zal even een interieurplaatje zoeken... ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:37 |
Voila![]() (op de concept arts zag het er zo uit) | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:41 |
Licht, ruimtelijk, en goed gebruik van kleur. Niet verkeerd ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:49 |
Even wat anders: te gek voor woorden dat de inzet van Plan V in september weer zal toenemen. Ook zal DDZ op nog meer Sprintertrajecten verschijnen, vaak afgewisseld met Plan V, zoals Tilburg Universiteit - Eindhoven - Weert. Waarom? Dan maak je de reizigers daar weer warm met nieuw materieel wat een paar maanden later weer zal verdwijnen en ze weer terugvallen naar V'tjes of met wat geluk SGMm. Terwijl ze er nu toch al Plan V zijn gewend. Ik zie de tweets naar NS al verschijnen: 'eerst moderne trein nu ineens weer zo'n oude lawaaiige broeikas'. Met een standaardreactie als 'Het materieel wordt zo efficiënt mogelijk ingezet'. Vergelijk het maar zoals op het traject Utrecht - Baarn waar je ook geregeld geklaag hoort over de inzet van Plan V terwijl er eerder met SLT werd gereden. Zucht, en dat allemaal vanwege dat gedoe rondom toiletten in de trein. Hadden ze die vervolgoptie voor SLT nou gewoon maar geplaatst. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:51 |
Is er eigenlijk, behalve de V's, nog een mottenballenvloot? | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:55 |
DDM-1 en tweedeklas rijtuigen DDAR+29 stuurstanden DDAR. Dit met de ombouw DDZ in het achterhoofd. | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 22:55 |
ja, DM'90. De rest van de meuk dat terzijde staat wacht op verkoop of sloop. Ook DM'90 samen met wat Lintjes deels op verkoop | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:01 |
DM'90 kan je niet met goed fatsoen gebruiken. Dat spul is veel te traag om bij krappere rijtijden te gebruiken. Dan kan je net zo goed met VIRM de stopdienst gaan doen. | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03 |
Als de nood aan de man komt kun je het tussen Leeuwarden en Meppel en tussen Groningen en Zwolle laten rijden om materieel vrij te spelen voor elders in het land. DDM-1 is niet echt meer inzetbaar te noemen. Moet zeer groot onderhoud ondergaan wil het nog fatsoenlijk de baan op kunnen | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:03 |
Overigens schijnt de bodem van DDM-1 ook een beurt te mogen krijgen. Dit is trouwens wel een interessante discussie omdat er een materieelprobleem ontstaat: 1. Al het ICR gaat naar de HSL. 2. Plan V moet meer en meer aan de kant. 3. SNG hoeven we niet voor 2017 te verwachten. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:04 |
De banken zijn nog heel mooi. Dat spul is bijna alleen maar in de spitsen gebruikt ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:05 |
ik had het niet over de banken, maar met name over de vloer, zoals je zelf al opmerkte. | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06 |
rijtuigen uit het buitenland huren? Locs hebben we wel | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06 |
Die kunnen we recyclen bedoel je? Misschien valt er ook nog wel wat uit de V250 te slopen mochten we ze niet kunnen retourneren. Qua comfort zou het niet misstaan in een Sprinter ![]() | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:06 |
Als je ruzie met de HC's wilt.. Overigens is het voornamelijk het sprintersegment waar de tekorten zijn. | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:07 |
ÖBB-rijtuigen? ![]() Maar serieus? Nog meer ICRm naar de HSL, zodat het helemaal naar de verdoemenis kan worden gereden? Het spul dat er nu rijdt valt al van ellende uit elkaar | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:08 |
De V'tjes zullen nog wel enige tijd in dienst blijven vrees ik, tenzij ze DDZ planmatig op de sprintertrajecten in willen blijven zetten, dat zou aardig wat op kunnen vangen lijkt me. Dat laatste is echter misschien wel de enige mogelijkheid. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:10 |
Wat is het alternatief? Al schijnt er wel een opknapbeurt te moeten komen ja.. | |
GlenSpey | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12 |
Wat is dat wat ik hoor over het HSL traject wat onder NSR valt? Betekent dit m.a.w. dat ik als (toekomstig) NSR-machinist dus ook het HSL traject te rijden krijg? Of wordt dit ergens apart onder gebracht? | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12 |
Stadler vragen hoe snel ze KISS kunnen leveren? ICRm op de HSL kan onmogelijk een langetermijnoplossing zijn. Het spul is niet ontworpen voor de diensten die het nu doet, dat is zo te merken. Dat verbaast me niks, met al die ellende die het iedere dag te verduren krijtg. | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:12 |
Heb je een beter alternatief? Klopt, maar door wat verschuivingen kun je dan wat sprinterdiensten anders in gaan vullen | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:14 |
Levertijd van Stadler is iets minder dan twee jaar op dit moment. De orderportefeuille is gevuld, maar niet zodanig dat er niet redelijk snel geleverd kan worden. | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15 |
Zou NS dat doen? Om een of andere reden zie ik het niet gebeuren. | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:15 |
Aanbestedingsplicht, misschien? | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:16 |
Beroep op noodzaak of zo zou je het misschien onder kunnen laten vallen. Maar ik doelde meer op het feit dat NS met 'unieke' treinen rijdt, dus niet de standaard GTW'tjes etc. De V250 moest ook een unieke trein zijn voor NL-BE. Ik heb hier weinig verstand van verder dus correct me if I'm wrong ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:19 |
Ik denk niet dat dat kan, i.v.m. de omvang van de order, de verwachte levensduur, enz. Mja, dat dan weer wel. ![]() Maar eigenlijk heb ik het vermoeden dat NS helemaal niet van plan is om een langetermijnoplossing te bieden, omdat er te weinig zekerheid is. Met het voorgestelde vierde spoorwegpakket staat het hele idee van "onderhandse gunning" ter discussie, en heeft NS allesbehalve zekerheid over de periode na 2015 - 2025. | |
GlenSpey | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:20 |
Dat spel zit vol met gebreken en bugs. Niet teveel aandacht aan besteden en gewoon een ander scenario kiezen. Steam doet toch bijna geen fluit voor je als koper ![]() | |
KnightSolaire | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23 |
Tot 2025 vind ik anders een betrekkelijk lange termijn. Ook in de diverse voorgestelde plannen zoals we ze hebben gezien worden wel degelijk langetermijnoplossingen voorgesteld, waarvan elementen pas in 2020 of nog later van kracht worden (de nieuwe intercity's met 200+km/u bv. en de nieuwe HST's). Maar dat zou weer gek zijn als na 2025 veel verandert. | |
Mr_Klaasje | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:23 |
Al moet ik ook wel zeggen dat ik de overheid in deze wat raar vind opereren.. NS kan ook spul kopen dat overal in Europa kan rijden zodat je het altijd weer op de leasemarkt kwijt kunt. Dat kan je proberen af te dwingen als overheid. Bijvoorbeeld door te prikkelen met een marktconsultatie. Aan de andere kant vind ik het ook raar dat zo'n plan gebaseerd op een neo-liberaal dogma hier roet in het eten loopt te strooien. | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:34 |
De overheid opereert sowieso heel raar, want ze zijn tegelijkertijd opdrachtgever en eigenaar van NS. Besluiten nemen ten nadele van NS raakt NS, en dus de eigen portemonnee (of nouja, die van Financiën). Rollend materieel (zeker HST's en semi-HST's) raak je niet zo makkelijk kwijt omdat er maar een kleine markt voor is. Een Europabreed inzetbaar treinstel betekent ontzettende meerkosten bij het oorspronkelijke ontwerp, en daar zal NS niet zelfstandig naar op zoek gaan. Locomotieven (zoals een Traxx) en rijtuigen kun je redelijk makkelijk kwijt (zie de grote hoeveelheid RIC-rijtuigen die nog steeds geleast worden), maar bij treinstellen zit je met heel specifieke eisen en wensen gecombineerd met landspecifieke technische eigenschappen. Een treinstel bouwen dat van Amsterdam naar Barcelona kan rijden betekent bijvoorbeeld dat je minstens 3 stroomsystemen moet inbouwen (1,5 kV =, 3 kV =, 25 kV ~), een flinke hoeveelheid beveiligingssystemen (ATB, Memor, TBL1+, KVB, TVM-430, ASFA, ERTMS), en dat je nog een flinke hoeveelheid regelgeving erbij krijgt. Ook marktpartijen zullen niet staan te springen om met een in theorie Europawijd inzetbaar treinstel te moeten afkomen, vanwege dezelfde bezwaren. Als de overheid dat wil zal ze zelf het rollend materieel moeten aankopen en leasen aan de exploitanten. Het vierde spoorwegpakket komt voor 'ons' inderdaad op een ongelukkig tijdstip, wat veel onzekerheid oplevert. NS en de Staat kunnen nu een paar dingen doen: - Doen wat ze nu al doen: de status quo handhaven en niet meer doen dan wat politiek aanvaardbaar is - Europa negeren en NS nu al zekerheid geven over de periode na 2025 (bijvoorbeeld door de WP2000 te wijzigen om langere concessies mogelijk te maken, en NS daarna een concessie te gunnen voor alle IC's 2015 - 2035) - Vooruitlopen op de EU-voorstellen en nu al beginnen met een heraanbesteding. Het lijkt erop dat NS (en de overheid?) kiest voor optie 1, omdat toch niemand de ballen heeft om NS echt aan z'n afspraken te houden (zie het voorgestelde 'palet aan reismogelijkheden'). Optie 2 is voor NS en de reiziger gunstig, maar gaat mogelijk in tegen Europese afspraken en richtlijnen. Optie 3 is op dit moment waarschijnlijk voorbarig, omdat het vierde spoorwegpakket nog niet is aangenomen. De overheid zal hier niet vrijwillig voor kiezen zolang ze nog eigenaar zijn van NS, omdat ze hiermee ook hun eigen belangen schaden. [offtopic]Deze post is weer eens langer geworden dan mijn bedoeling was ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:38 |
Een korte post dan maar van mij dan, Aanvulling voor James ivm met de ombouw van de RER B rijtuigen, na de renovatie bij terugkomst bleek er in de eerste 13 van de 15 afgeleverde treinen asbestmateraal gevonden te zijn... dus de hele boel is nogal vertraagd geweest.. ![]() | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:40 |
Oeps ![]() Dat waren ze even vergeten? | |
Peterselieman | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:44 |
Optie 1 is voor de staat het gunstigst, omdat daarvan voor de staat op korte termijn de kosten/baten-verhouding het gunstigst is. Optie 2 is voor de langere termijn een stuk beter en volgens mij zou wp2000 er wel mogelijkheden voor moeten bieden, want er zijn een aantal treinconcessies uitgegeven met een looptijd van vijftien jaar. optie 3 is niet realistisch | |
James1988 | dinsdag 30 juli 2013 @ 23:49 |
Mee eens, maar voor de reizigers is het een slechte oplossing. Het treinaanbod op de HSL is al jaren niet wat het zou moeten zijn, de beloofde goede treinen bleken uiteindelijk niet zo goed te zijn, en de plannen zoals gepresenteerd door NS hebben het over 2022 voordat nieuw materieel instroomt. De WP2000 is ook onderhevig aan Europese regelgeving, dat maakt het aanpassen van de wetgeving een stuk lastiger, helaas. Op zich vind ik dat er best wel wat te zeggen valt voor het uitgeven van een integrale IC-concessie ("Fernverkehr", al is daarvan niet echt te spreken in Nederland), waarbij het regionaal verkeer geheel door de provincies en stadsregio's wordt verzorgd. Voor NS zou dat goed zijn omdat ze op dit moment meer zekerheid krijgen over zowel de toekomst als over hun taken, voor de regio's zou het goed zijn omdat zij op die manier meer controle krijgen over het treinverkeer in hun regio, en voor de reiziger zou het dus ook goed zijn. Wel moeten de overheden een meer sturende rol gaan vervullen, ook op het gebied van bijvoorbeeld tariefintegratie, het optimaliseren van de dienstregeling, verlening van service op de stations, enzovoorts. Helaas niet ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 00:17 |
Ik bedoel: 200 km/h, voldoet aan TSI's en geschikt voor vier stroomsystemen met verder ETCS aan boord. 200 km/h is rap zat voor deze verbindingen. Het snelheidsverschil tussen 160 en een HST op Amsterdam-Breda zou minder dan 10 minuten zijn. Het leeuwendeel pak je al als je 200 km/h redt. Voor Amsterdam-Brussel is het nog steeds niet meer dan een kwartier tussen een HST en 160 km/h. | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 00:18 |
Ben ik heel ouderwets als ik dan voorstel om nieuwe rijtuigen te laten bouwen ("I12") met een Vectron-achtige locomotief ervoor? Volgens mij kun je dat zelfs over 30 jaar nog stukken makkelijker verkopen dan een treinstel. | |
Irritatie100 | woensdag 31 juli 2013 @ 00:22 |
Ik ben van plan komende maand naar Scandinavie te gaan en ik zit een aantal reisopties uit te zoeken. Onder andere ook per trein. In dat geval is het idee om met het vliegtuig naar Scandinavie te gaan en daar dan te gaan treinen. Maar als ik daar meerdere landen wil bezoeken dan zit ik zeker meteen vast aan de Global Pass? Zo ja, dan ga ik misschien wel de hele reis per trein doen (of 1 land uitkiezen en een One Country nemen).. | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 00:30 |
Ja, inderdaad. Vroeger was er een "InterRail Select Pass" die geldig was in een paar landen, maar die is afgeschaft voor zover ik kan zien. De "EURail Select Pass" bestaat nog wel, maar daar heb je niets aan (InterRail is voor inwoners van de EU, EURail voor mensen daarbuiten). Misschien helpt het om eerst een idee te krijgen van wat je precies wilt gaan doen, daar een reisplan/-schema voor op te stellen, en daar dan de juiste vervoerbewijzen bij te zoeken. Hou er rekening mee dat je voor een deel van de treinen in Scandinavië moet reserveren, de kosten hiervoor zijn niet inbegrepen bij een InterRail-pas. Het kan zijn dat een InterRail-pas voor jou de meest geschikte optie is (bijvoorbeeld als je veel ad-hoc wilt rondreizen), maar het kan ook best zijn dat losse treintickets goedkoper of interessanter zijn. Een website die je op weg kan helpen is RailDude, hier staat veel informatie over het reizen met de trein in vrijwel alle Europese landen. Ook vind je hier dienstregelingen, informatie over eventuele toeslagen of reserveringen, populaire verbindingen, enzovoorts. | |
Irritatie100 | woensdag 31 juli 2013 @ 00:35 |
Ik heb een aantal jaar geleden in Oost-Europa geinterraild, maar toen zat ik zo'n beetje elke dag in de trein. Ik wilde het nu íets rustiger aan doen. De kans is aanwezig dat ik een auto heb en dan is het plan om Stockholm, Göteborg, Oslo en Kopenhagen te gaan bezoeken (even in willekeurige volgorde ![]() Bedankt iig voor die site, daar ga ik eens op kijken! | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 00:56 |
Als het je alleen om die specifieke steden gaat adviseer ik je om een reisplan op te stellen en vooral eens rond te gaan kijken. Het kan best zo zijn dat InterRail helemaal niet bij je reiswensen aansluit. Bijvoorbeeld, het volgende reisplan (oktober): • Bad Bentheim -> Stockholm boek je als Schweden-Spezial (ik vind prijzen vanaf ¤ 63 op bahn.de) • Stockholm -> Oslo (bij SJ.se vanaf ¤ 23) • Oslo naar Göteborg (NSB.no, vanaf ¤ 31,60) • Göteborg -> Kopenhagen (SJ.se, vanaf ¤ 22,50) • Kopenhagen -> Bad Bentheim (Europa Spezial Dänemark, vanaf ¤ 43,- op bahn.de). Alles bij elkaar kom ik dan uit op een totaalprijs van ¤ 194,10. De genoemde verbinding zijn allemaal enkele reizen, maar je hebt wel te maken met treinbinding en specifieke tijdstippen, de prijs kan flink oplopen bij treinen later (of vroeger) op de dag. Een InterRail Global Pass heb je vanaf 181 euro, daarmee kun je binnen 10 kalenderdagen 5 dagen rondreizen. Er zijn passen te koop met een langere geldigheid, maar die zijn ook meteen een stuk duurder. ![]() | |
Irritatie100 | woensdag 31 juli 2013 @ 01:11 |
Dank voor de hulp tot nu toe! Ik ga morgen eens verder kijken. Van wat ik tot nu toe heb uitgerekend is het het goedkoopst om alles per vliegtuig te doen. Auto is nauwelijks duurder dan het vliegtuig. Tot nu toe ziet het er voor de trein dus niet goed uit ![]() Ik zal morgen me eens gaan verdiepen in de trein. Ik zie dat jij nu een plan voor oktober hebt gemaakt, maar ik ben als student echt gebonden aan augustus helaas. Ik weet niet of dat dan duurder wordt? Maar goed, dat zal ik morgen allemaal eens uitzoeken, ik ga nu eens even lekker slapen. Ben hier al veel langer mee bezig geweest dan dat ik van te voren van plan was ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Irritatie100 op 31-07-2013 01:25:10 ] | |
GlenSpey | woensdag 31 juli 2013 @ 01:28 |
Yep, treinstellen hebben de toekomst. Getrokken materieel niet... helaas | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 05:19 |
Is de mogelijkheid tot verplichte overname door een volgende concessiehouder al bedacht? Zo kun je wel grote investeringen doen, als je weet dat deze ook nog 15 jaar in de volgende concessie worden afgeschreven. Gebeurt momenteel met 142 (gele) bussen in Utrecht uit 2009. Bij aanschaf was al bepaald dat de volgende concessiehouder deze leasebussen over zou nemen. En zo geschiedt ook eind december, als Qbuzz ze overneemt van Connexxion (ze zijn overigens eigendom van ING die ze verleast). | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 09:16 |
Graag gedaan! Ik ben vorig jaar met de auto naar Zweden gegaan, ik vond het een erg leuke rit om te doen (de twee groten bruggen in Denemarken en Denemarken-Zweden vond ik erg indrukwekkend), maar ook wel slopend. Heb je ook rekening gehouden met tolwegen en -bruggen? ![]() Ik ben uitgegaan van oktober omdat dat nog ver weg is en je dan vaak vroegboekkortingen krijgt, zonder rekening te houden met je agenda ![]() Ik moet het nog zien. Een trein volgens een RailJet-achtig principe (loc, rijtuigen, stuurstandrijtuig) zou wel eens populair kunnen worden bij leasemaatschappijen. | |
EddyAlbena | woensdag 31 juli 2013 @ 09:35 |
Zou iemand mij kunnen helpen in de zoektocht naar de prijs van een bepaalde reis in Frankrijk? Ik moet van La Réole naar Bordeaux St.Jean. Tijden etc kan ik allemaal vinden, maar op de pagina met de prijs zegt 'ie telkens dat de stations niet bestaan. Dit is de link: http://www.ter-sncf.com/R(...)et_prix/Default.aspx Hij geeft ook als tip dat je een deel van de naam kunt invullen, maar dan krijg ik of de melding dat er meer dan 30 resultaten zijn en hij het niet wilt weergeven, of dat hij de namen dus niet herkent. Ik kan eigenlijk totaal geen Frans, dus misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd. Of heeft iemand een alternatief hoe ik aan de prijs kan komen? Bvd ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 09:39 |
Ik kijk wel even, momentje... | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 09:46 |
Ligt niet aan jou, de site is ruk met het invoeren van stationsnamen, uiteindelijk heb ik het kunnen doen met het invullen van REO en BOR 11,20 euro ![]() ![]() | |
EddyAlbena | woensdag 31 juli 2013 @ 09:49 |
Ah top! Dank man ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 09:51 |
Als we echt over moeten op een concessiestelsel ben ik het daar zoo mee eens..! ![]() | |
_serial_ | woensdag 31 juli 2013 @ 09:59 |
HRN opknippen ? dat wordt een leuk feestje | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 10:04 |
HRN moet dan sowieso opgeknipt worden. De vraag is dus eerder hoe dan of. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 10:13 |
Wel eerst SingleCiCo werkend krijgen. | |
Dven | woensdag 31 juli 2013 @ 10:13 |
Tickets binnen voor Kopenhagen - Ornskoldsvik ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 10:15 |
Echt serieus ![]() ![]() Tot dan is het advies: Even je kop op het volgende station uit de trein steken (Gare du Nord - Gare de Lyon) Om te kijken wat het eindpunt is... ![]() Bron Edit: Mooi moment om de missicodes voorop de trein uit je hoofd te leren ![]()
| |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 10:23 |
Kijk, NS, mocht iemand over klantvriendelijkheid beginnen: Wijs naar Frankrijk ![]() | |
GlenSpey | woensdag 31 juli 2013 @ 10:36 |
En jij gelooft werkelijk dat dat de kwaliteit voor de reiziger ten goede gaat komen? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 10:41 |
Mits SingleCiCo, heb ik er niet zo veel moeite mee. Los van natuurlijk de privacybezwaren die sowieso van de hele OVC een duivelse uitvinding maken, maar dat is een verloren strijd. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 10:41 |
Het is een verplichting. En het hangt helemaal van de manier waarop af of het wel of geen verbetering gaat worden. Er zitten ook flinke hiaten in het huidige systeem en het pré-95-systeem. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 10:49 |
Dit klinkt wel heel erg als: "We doen maar wat, of het een verbetering is interesseert ons allerminst, maar we doen tenminste wat." Da's natuurlijk best lovenswaardig ![]() | |
_serial_ | woensdag 31 juli 2013 @ 10:49 |
Hoe je het went of keert, ik denk dat niemand er op zit te wachten 3 x van vervoerder te wisselen tussen rotterdam en groningen | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 10:51 |
Ik bedoel.. Het is maar afwachten wat men straks in Den Haag gaat doen als het vierde spoorwegpakket erdoor komt. Als ze het goed doen zou het zomaar een verbetering kunnen zijn. Als ze het niet goed doen dan weten we hoe dat afloopt. *pakt voorbeeld uit chipkaartdossier* | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 10:55 |
Wie zegt dat je dan 3x van vervoerder zou moeten wisselen? Dat hangt helemaal af van hoe het opdelen van het HRN wordt gedaan. Als er één InterCity-concessie wordt vergeven, en verder een groot aantal regionale concessies met alleen maar sprinters en IR-treinen, dan is er niks aan de hand. En dan kun je alsnog met één trein van Rotterdam naar Groningen. | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 11:00 |
Of ze omarmen min of meer het plan van de FMN dat het net in drie delen wil opknippen. Ook dan lijkt er voorlopig niet meer overstappen dan nu in te zitten. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 11:05 |
Maar je bent dan wel flexibiliteit in lijnvoering kwijt. Daarnaast blijven de regionale overheden dan buiten spel staan. Terwijl juist daar soms best synergie met het busvervoer behaald kan worden en men zich daar heel erg bewust is van de economische functie die het OV kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan het Amsterdamse spoorplan of de betrokkenheid van een gemeente als Almere als het aankomt op een goede dienstregeling en voldoende capaciteit. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 11:09 |
Al moet je 80 keer van vervoerder wisselen. Als je SingleCiCo maar in orde hebt maakt dat niet uit natuurlijk. Behalve onnodige overstaps misschien, maar dat is alleen maar goed want daarmee jaag je meteen die ellendige asociale lomp trage kutbejaarden met 4 sleepkoffers de trein uit ![]() ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 11:12 |
Als je sleepkoffers uit de treinen wilt hebben kun je beter gewoon niet meer stoppen op Schiphol | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 11:18 |
als je besluit te knippen raak je sowieso een deel van je flexibiliteit kwijt, maar krijg je dat op andere vlakken weer terug. Het hangt echt van de invulling af of de gekozen richting de reiziger ten goede komt of juist niet. Maatwerk is in ieder geval iets dat moet gebeuren. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 11:37 |
Je neemt je verloren flexibiliteit gewoon weer terug ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 12:02 |
de reiziger is bijna altijd de pineut ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 12:06 |
Wat krijg je precies aan flexibiliteit weer terug? | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 12:13 |
dat je mogelijk echt regionaal maatwerk kunt leveren, zoals betere afstemming van het treinvervoer met de andere modaliteiten | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 12:19 |
Hoezo zou dat nu niet kunnen? | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 12:20 |
het zou nu prima kunnen, maar op dit moment zijn er nog te veel eilandjes, waardoor het potentieel niet optimaal benut wordt | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 12:21 |
Het blijkt in de praktijk gewoon lastig omdat NS andere belangen heeft dan een regionale overheid die verantwoordelijk is voor het busvervoer. Het is bijvoorbeeld in Almere onzinnig dat er geen tariefintegratie is tussen NS en Connexxion omdat het de reiziger een kwartier kan uitsparen op Almere Haven-Almere Buiten, de treinen daar ruim zat voor zijn, en het de busvervoerder bussen scheelt. Nu nemen al die mensen de bus omdat overstappen op de trein de reisprijs verdubbeld. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 12:22 |
Van opknippen HRN krijg je alleen maar meer eilandjes ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 12:22 |
Zijn die er daadwerkelijk? De dienstregeling van het hele land zit vast aan station Zwolle. Zo'n beetje iedere trein die er rijdt, iedere bestaande aansluiting. Het spoor zit te vol om flink te gaan schuiven, tenzij je dat in het regionale vervoer gaat doen en dat kan je al eisen in een aanbesteding. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 12:23 |
Nee, niet per definitie meer maar vooral andere eilandjes. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 12:31 |
En het mooiste is dan dat het ook nog elke paar jaar wijzigt ![]() ![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 31 juli 2013 @ 12:44 |
Dat hele opknipverhaal en gejammer over concessies gaat drie keer niks worden. Gedoe met overstappen, omchecken, tijden die niet op elkaar aansluiten, materieeltekorten cq. overschotten door de grote diversiteit aan vervoerders etc. Nee, de reiziger gaat daar echt niet beter mee af zijn dan met het huidige systeem | |
GlenSpey | woensdag 31 juli 2013 @ 12:45 |
Even wat anders hoor, klagen ze hier wel eens over slecht spoor.... | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 12:46 |
We gaan gewoon terug naar de 19e eeuw dan he ![]() ![]() | |
GlenSpey | woensdag 31 juli 2013 @ 12:47 |
Wél gezellig ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 12:48 |
Houten bankjes, gaslampen, Iedere 10 km een conducteur te zien, conducteurs met gezag, dat soort dingen ![]() ![]() | |
ReisT | woensdag 31 juli 2013 @ 12:56 |
Dat is makkelijk gezegd, maar wat wil je doen met de huidige IC's die op een deel van de route voor stoptrein spelen? Denk aan Zwolle-Roosendaal of de uitlopers naar Den Helder, Vlissingen, Enkhuizen enz... Opknippen? Wordt niemand beter van Onderdeel maken van IC-concessie? Dáág regionale inspraak Of één keer per uur een snelle IC en voor de rest regionale treinen? En wie bepaalt dan eigenlijk waar die IC's wel of niet mogen stoppen? | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 13:02 |
Je kunt je afvragen of Amsterdam-Hoorn/Den Helder ook echt in het IC-net thuishoren. Het zijn voornamelijk toevallig doorrijdende intercitytreinen omdat het capaciteit scheelt op Amsterdam CS. | |
Peter | woensdag 31 juli 2013 @ 13:08 |
In- en uitchecken in een voertuig lost al een hoop op... | |
KomtTijd... | woensdag 31 juli 2013 @ 13:13 |
En dat is dan juist het probleem, want als die lijntjes alleen nog door regionale vervoerders uitgevoerd mogen worden, gaat dat op die manier ten koste van de efficientie van het gehele treinnetwerk. | |
GlenSpey | woensdag 31 juli 2013 @ 13:16 |
Dat is weer een extra handeling die je nu veelal (nog) niet hoeft te maken. En het kost ook weer een hoop extra geld om die systemen in alle treinen in te bouwen. En wie daar uiteindelijk de rekening van krijgt... | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 13:16 |
Ook in treinen? Nee, dat lijkt me geen goed idee. Het lokt fraude uit (gemakkelijker stiekem tussendoor uit te checken zonder dat de conducteur het door heeft, dus je zou extra personeel moeten huren om dat aan te pakken) en je zou bij iédere overstap uit- en in moeten checken, wat het in- en uitstappen langzamer doet verlopen en ook wederom tot veel extra handelingen leidt die nergens voor nodig zijn. Oh ja, het kost ook nog een bult geld voor al die apparatuur bij iedere deur aan beide zijden. | |
Peter | woensdag 31 juli 2013 @ 13:16 |
Bij trams en bussen werkt het anders prima ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 13:19 |
Ja, maar dat is anders: - Minder gemakkelijk om fraude te plegen. - In het algemeen stap je op bustrajecten minder vaak over dan in de treinketen. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 13:23 |
Daar had natuurlijk op voorhand over nagedacht KUNNEN worden. Maar wat is er heerlijker dan er op los blunderen van andermans geld? ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 13:24 |
Er is over nagedacht en er is de juiste beslissing gemaakt, namelijk de paaltjes gewoon op het station en niet in de trein. Wat wel mis is gegaan is dat er niet direct een single check/in-check/out-systeem is ingevoerd. En dat gaat ook nog wel even duren. | |
Peter | woensdag 31 juli 2013 @ 13:26 |
Want? Elke 8-10 meter een in- en uitcheckpaal bij de deuren Dat betwijfel ik.. En in de trein kun je simpelweg blokkeren dat mensen uitcheken tot 5 minuten voor een station. + op de perrons kun je controleren of iemand die uit de trein komt ook pas bij dat station heeft uitgechekt. | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 13:30 |
Ja, elke vervoerder heeft zijn eigen eiland ik meende altijd dat de dienstregeling om Schiphol draaide | |
#ANONIEM | woensdag 31 juli 2013 @ 13:32 |
Conducteurs met gezag heb ik in Rusland een fantastische oplossing voor gezien, men neme 2 conductrices en een kast van een kerel (mét kogelvrij vest) die bij de deur aan het einde van de coupé gaat staan. Zodra je die 1 keer gezien had haalde je het wel uit je hoofd om zwart te rijden of andere dingen uit te spoken ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2013 13:36:32 ] | |
ikeetgraagpatat | woensdag 31 juli 2013 @ 13:35 |
In amsterdamse trams is het heel makkelijk om fraude te plegen: bij conducteur inchecken en bij naar voren lopen weer gelijk uitchecken bij een volgende deur | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 13:46 |
precies. Dat is het nadeel bij het in- en uitchecken in een voertuig zelf | |
Litpho | woensdag 31 juli 2013 @ 13:53 |
Zodat de NS niet meer de "we hebben al geinvesteerd, dus als we geen onderhandse gunning krijgen kosten we MinFin extra veel geld"-stok heeft om mee te slaan? Lijkt me niet waarschijnlijk. | |
AverageJoe | woensdag 31 juli 2013 @ 13:55 |
Die vind ik juist vaak geen zak aan. De free-roam modus gaf het speelplezier van een treinbaan op zolder ;-). | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 14:00 |
Ja ok, maar ik denk dat je dan juist dat om de grote vervoerder heen moet plannen. Dat heeft effecten op nationaal niveau. Van de Hef naar Schiphol naar Zwolle. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 14:28 |
Zwolle is de enige volledige knoop van Nederland. We kennen geen Zwitserse dienstregeling met meerdere volledige knopen. Als we Amsterdam cs en Zwolle beiden als volledige knoop hadden gehad had de ic over de Hanzelijn 200 moeten rijden. Je moet dan altijd vijf minuten onder een vijfvoud van een kwartier qua rijtijd zitten met verbindingen tussen knopen. | |
bork | woensdag 31 juli 2013 @ 14:37 |
Das slecht geregeld dan, in Bilbao moet je in de metro in- en uitchecken bij de tram en bus alleen inchecken, elke lijn heeft een vast tarief, klaar. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 15:20 |
In Londen ook. Maar daar kun je weer van zeggen dat het niet eerlijk is omdat je niet per afstand betaalt. Kortom: Zo hou je altijd wel wat te zeiken ![]() ![]() | |
WhiteJoker | woensdag 31 juli 2013 @ 15:23 |
Klopt, plus ze hebben een cap. Dus als je aan een dagelijks limiet zit reis je vrij. | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 15:25 |
Utrecht Centraal - Station Breda met de Brabantliner voor dezelfde prijs als Utrecht Centraal - Neude. Hmmm.. En ik vond de zones met de strippenkaart destijds al archaďsch ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 15:29 |
En nog een hele schappelijke cap ook, 7 pond geloof ik ![]() | |
greavy | woensdag 31 juli 2013 @ 15:31 |
Daar zijn ze wel naar aan het kijken, maar is nog niks over besloten enzo. Wel het dubbel opstaptarief. Dat zou voor het overgrote deel reizigers opgelost moeten zijn (volgens de commissie Meijdam). De vervoerders krijgen echter vanuit de overheid dit jaar en in 2015 en 2016 de inkomstenderving van circa 1,2 miljoen euro vergoed. Na 2016 moeten bij de regionale concessies de concessiehouder de inkomstenderving betalen. Voor het HRN is dit alsnog bij de rijksoverheid weggelegd dus. Maar het enkelvoudig inchecken, daar wordt nog onderzoek naar gedaan, maar nog geen "oplossing" gevonden. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 15:34 |
De wereld op zijn kop natuurlijk dat dat als "inkomstenderving" gezien wordt. Alsof je een veroordeelde winkeldief ook jarenlang gaat compenseren voor "inkomstenderving". | |
greavy | woensdag 31 juli 2013 @ 15:35 |
Anders had het dubbel opstaptarief er nog geweest ![]() | |
greavy | woensdag 31 juli 2013 @ 15:35 |
Het Spoorwegmuseum komt met de volgende mededeling: Heimwee Express als pendeltrein op 10 en 11 augustus Op 10 en 11 augustus rijdt de Heimwee Express mede als pendeltrein! Wegens werkzaamheden kan de pendeltrein vanaf Utrecht CS niet naar Utrecht Maliebaan (=Spoorwegmuseum) rijden. Als alternatief gaat de Heimwee Express nu tevens als pendeltrein fungeren. Bezoekers kunnen daardoor vanaf Amersfoort of Bilthoven naar Het Spoorwegmuseum reizen. Hierdoor blijft het museum bereikbaar per trein. Het museum zet de Hondekop (Mat 54) in. Door deze Heimwee Express ontstaat er ook de mogelijkheid om vanaf Utrecht CS naar Het Spoorwegmuseum te reizen, reizigers kunnen dan in Bilthoven overstappen. Men kan zowel met OV Chipkaart en het papieren Museumpendel-ticket reizen als met een kaartje voor de Heimwee Express. Het schema: Utrecht Maliebaan 10:26 - Amersfoort 10:55 (Extra stop te Bilthoven 10:37) Amersfoort 10:59 - Utrecht Maliebaan 11:19 (Extra stop te Bilthoven 11:08) Utrecht Maliebaan 11:26 - Amersfoort 11:55 (Extra stop te Bilthoven 11:37) Amersfoort 11:59 - Utrecht Maliebaan 12:19 (Extra stop te Bilthoven 12:08) Utrecht Maliebaan 12:26 - Amersfoort 12:55 (Extra stop te Bilthoven 12:37) Amersfoort 12:59 - Utrecht Maliebaan 13:19 (Extra stop te Bilthoven 13:08) Utrecht Maliebaan 13:26 - Amersfoort 13:55 (Extra stop te Bilthoven 13:37) Amersfoort 13:59 - Utrecht Maliebaan 14:19 (Extra stop te Bilthoven 14:08) Utrecht Maliebaan 14:26 - Amersfoort 14:55 (Extra stop te Bilthoven 14:37) Amersfoort 14:59 - Utrecht Maliebaan 15:19 (Extra stop te Bilthoven 15:08) Utrecht Maliebaan 15:26 - Amersfoort 15:55 (Extra stop te Bilthoven15:37) Amersfoort 15:59 - Utrecht Maliebaan 16:19 (Extra stop te Bilthoven 16:08) Utrecht Maliebaan 16:26 - Amersfoort 16:55 (Extra stop te Bilthoven 16:37) Amersfoort 16:59 - Utrecht Maliebaan 17:19 (Extra stop te Bilthoven 17:08) Vanaf Utrecht CS kunnen reizgers de trein nemen naar Bilthoven en daar overstappen op de pendeltrein naar Het SPoorwegmuseum: Utrecht C v. 51 Bilthoven a. 01 // Bilthoven v .08 Utrecht Maliebaan a. 19 Utrecht Maliebaan v. 26 Bilthoven a 37 // Bilthoven v. 42 Utrecht C a.50 | |
bork | woensdag 31 juli 2013 @ 15:39 |
Spuit 11 ![]() zie: PTA / Treinentopic #616: toet toet? [ Bericht 4% gewijzigd door bork op 31-07-2013 15:54:49 ] | |
greavy | woensdag 31 juli 2013 @ 15:42 |
Ik lees het wel, maar ik dacht vanochtend om 4u alles bijgelezen te hebben (ik sliep al om half 7 gister), maar heb het dan toch gemist ![]() Soms is het ook bijna niet bij te houden hier ![]() | |
ReisT | woensdag 31 juli 2013 @ 15:50 |
Dezelfde redenatie als NS had met de SLT: de meerderheid van de reizigers hoeft niet naar de WC dus is er geen probleem. Ondertussen is dat "dubbel opstaptarief" (die foutieve naamgeving blijkt erg hardnekkig) helemaal niet opgelost. Het enige dat ze gewijzigd hebben is dat je nu 86 cent compensatie per overstap krijgt, voor een deel van de reizen is dat voldoende voor een ander deel dus niet. | |
greavy | woensdag 31 juli 2013 @ 15:58 |
Wat doe je als je 2 rijtuigen en een werkwagentje moet transporteren over een diesellijn, en je hebt even geen dieselloc beschikbaar? Juist, dan zet je gewoon een motorwagen die normaal in de reizigersdienst rijdt, in ![]() ![]() | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 16:00 |
Maar je kan er wel vaker voordeel van hebben dan bedoeld. Ook bij een overstap NS -> NS (dus een "via"-reis of als je <35 minuten na aankomst weer met de trein gaat reizen) krijg je die korting berekend, wat niet is als je met papieren tickets reist. Deze situatie is in ieder geval beter dan eerst maar een definitieve oplossing kan ik me eigenlijk pas voorstellen als er een single check-in/check-out-systeem komt, maar inderdaad: die commissie stelde dat dat momenteel allemaal nog te moeilijk is. Of zoiets. | |
#ANONIEM | woensdag 31 juli 2013 @ 16:03 |
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van hoeveel je zones je reist. | |
ReisT | woensdag 31 juli 2013 @ 16:06 |
Dan is het NS dus gelukt om jou voor de gek te houden. Ze hebben de papieren via-kaartjes expres duurder gemaakt zodat het nu lijkt of je met de chipkaart voordelig uit bent, terwijl dat eigenlijk niet zo is. | |
greavy | woensdag 31 juli 2013 @ 16:07 |
Vandaag is de ex-RRF4 -> Locon 9701 per dieplader naar Apeldoorn vervoerd en zal vanavond al ingezet worden. De ex-RRF5 is uit Apeldoorn naar Wezep vervoerd voor dezelfde revisie en aanbrenging huisstijl. De 9702 in frisse huisstijl en na een revisie bij Jacko Fijn Techniek in Wezep: ![]() Locon 9702 (ex.RRF 4) Apeldoorn 31-07-2013 Foto: Rob van Ee | |
KnightSolaire | woensdag 31 juli 2013 @ 16:57 |
Ik moet soms ergens kort zijn om vervolgens door of terug te reizen, in dat geval bespaar je wel degelijk. Wat betreft de via-reizen heb je wel gelijk. Maar dat een via-reis als twee losse reizen wordt berekend was ook al lang zo voordat het 'dubbel opstaptarief' werd afgeschaft, dat wel. | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 17:11 |
Gaat het ooit nog wat worden met station Maastricht Noord? Opening is nu voorzien voor eind dit jaar, maar ben benieuwd of ze dat gaan halen ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 31 juli 2013 @ 18:20 |
Okee. De keuring door ILT blijkt slechts een papieren procedure te zijn. Een Notified Body doet eigenlijk de feitelijke keuring. Lloyds keurde een Kreupeltrein goed. Wat zijn mogelijke oplossing om dit rare proces in de toekomst te verbeteren? Voor Beter OV noemt enkele mogelijkheden, maar zit feitelijk met dan handen in het haar. Praat mee: http://www.voorbeterov.nl Bijdragen zeer welkom! [ Bericht 4% gewijzigd door DriekOplopers op 31-07-2013 20:45:24 ] | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 20:07 |
Je gaat je afvragen hoe de andere "gecertificeerde" treinstellen er aan toe zijn ![]() | |
Okuliarnik | woensdag 31 juli 2013 @ 20:25 |
Dat gebeurd daar standaard ![]() | |
DriekOplopers | woensdag 31 juli 2013 @ 20:37 |
Da's inderdaad wat zorgelijk ja... | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 20:52 |
en sowieso hoe erg de procedures rammelen. Hoe makkelijk is het om een typetoelating voor een loc of een treinstel te krijgen? | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 20:55 |
Het zou geen onmogelijkheid moeten worden natuurlijk, maar een V250 zou wel door de mand moeten vallen | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 21:00 |
Niet dus. Heel die certificering is één grote poppenkast. | |
DriekOplopers | woensdag 31 juli 2013 @ 21:03 |
Zoals wij dus al zeiden: "Knibbel knabbel knuisje, wie tekent bij het kruisje?" | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 21:19 |
ik mag hopen van niet. | |
Dr_Flash | woensdag 31 juli 2013 @ 21:45 |
Blijkt helaas ijdele hoop ![]() | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 22:40 |
De regels worden door NS en ProFail bepaald. ILT controleert. Dat is geen geheim. De goedkeuring van de V250 door Lloyds heeft hier niets mee te maken. | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 22:45 |
Was wat er fout ging bij de keuring van de V250 niet al lang en breed uitgemeten door de kranten? De V250 voldeed op alle keurbare punten en de rest is niet bekend? Voor de rest is het speculatie en onnodig totdat de rechtszaak tegen Lloyd's van AnsaldoHaarlemmermeer afgelopen is en er daadwerkelijk punten naar voren gekomen zijn? | |
DriekOplopers | woensdag 31 juli 2013 @ 22:45 |
Punt is, dat ProRail in een brief aan MVBOV beweert, geen treinen (dus ook geen nieuw type) een rijverbod te mogen opleggen c.q. toelating te weigeren zonder dat ILT het daarmee eens is. Terwijl ILT qua certificering dus niet verder komt dan een als papierwinkel vermomde wassen neus. ![]() Wat ons betreft staat de keuringslicentie van Lloyds wel ter discussie. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 22:46 |
ILT keurt op regels die uiteraard ook veiligheidgerelateerd zijn. De veiligheid bij inzet moet echter ook komen vanuit een goed onderhouds- en controleproces waar de vervoerder voor verantwoordelijk is. De regels waar de ILT op controleert zijn vastgesteld op basis van Europese en Nederlandse veiligheidseisen. Dat is echt geen kattenpis. Onveiligheid door bovenmatige slijtage zit daar echter niet in en is inderdaad de verantwoordelijkheid van een vervoerder. Dat is overigens ook een issue van de ICE 3. Die bovengemiddeld vaak in de werkplaats staat voor het vervangen van bepaalde onderdelen. De soep wordt dus niet zo heet gegeten als die opgediend wordt. | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 22:46 |
Ja en nee. Ik kan me daar wel in vinden maar ik vind het te vroeg om daar nu al een oordeel over te vellen omdat dit soort dingen precair zijn en als je het fout hebt je een onschuldig bedrijf te gronde richt. | |
DriekOplopers | woensdag 31 juli 2013 @ 22:49 |
Vandaar dat we een aantal opties noemen. Lloyds en NS hebben nog niet bevredigend gereageerd op eerdere vragen over de waterscheiding tussen advies en keuring binnen Lloyds. Dat pleit niet echt in hun voordeel natuurlijk. | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 22:51 |
Ik haat het om het te zeggen maar ik kan me voorstellen dat "in het belang van het onderzoek" blahblahblah dat je daar echt geen mededelingen over kan doen. Dat het niet voor ze pleit snap ik ook, ben ik het ook mee eens en ik kan niet zeggen dat ik ze het voordeel van de twijfel gun maar puur vanwege de rechtszaak snap ik het wel. | |
DeaDLocK2K | woensdag 31 juli 2013 @ 22:54 |
"De rechtszaak", ik bedoel de lopende juridische procedures. Subtiel doch belangrijk verschil. | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:02 |
Die topics hier blijven ondanks de vakantietijd nog steeds vollopen trouwens. | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:03 |
Gaan jullie hier nog weg, of niet, of al weer terug van weggeweest? | |
James1988 | woensdag 31 juli 2013 @ 23:06 |
Ik heb eind april een paar dagen in Engeland doorgebracht, en halverwege mei een aantal dagen in Parijs. Geen zomervakantie voor mij, maar misschien ga ik eind oktober/begin november nog wat doen. | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 23:06 |
Terug. | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:07 |
Waar is Mr_Klaasje geweest? | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 23:10 |
Over een kleine 2 weken, 2 weken vakantie waarvan 1 week weg ![]() Het betreft vooral bezoeken van Attractieparken, er staat 1 Trein/Tram op het programma: De Saarbahn in Saarbruecken. Verder eigenlijk niks qua spoorse zaken, ja mn ritje translohr as vrijdag, daar heb ik zin in ![]() ![]() | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:10 |
Trouwens, als ik eventueel straks een nieuw topic open, kan ik dan gemakkelijk de tekst uit de OP kopieren? | |
ziggyziggyziggy | woensdag 31 juli 2013 @ 23:11 |
Knopje "open nieuw topic" doet alles vanzelf. | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:11 |
Ik had toevallig in Padua nog een Translohr gezien. Die rijdt daar al wat langer en schudde al flink door inzakkende betonplaten/asfalt. | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 23:14 |
Dat is ook eigenlijk de reden dat ik m snel wil doen, hij rijd al een maand "leeg" en sinds maandag neemt ie mensen mee. Ik ben benieuwd hoe die het hier gaat uithouden. 6 jaar bouwtijd voor 5,5 kilomter, veel vertragingen. Wat is eigenlijk het voordeel van een Translohr met de wijsheid die we _nu_ hebben.... ![]() | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:15 |
Een oppepper voor de Michelin-bandenfabriek in Clermont-Ferrant (daar reden die dingen als eerst) | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 23:15 |
Geen | |
DriekOplopers | woensdag 31 juli 2013 @ 23:16 |
Geen | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 23:17 |
Oëkraine. Vrijwilligerswerk. | |
Darkwing_Duck | woensdag 31 juli 2013 @ 23:18 |
Ik blijf het zeggen, wie op het verkeerde moment met zn rollerskates of fiets eroverheen gaat kan naar de tandarts... En dat gaat gebeuren hier, en daar gaan krantenartikelen over komen ..kratjewedden? ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Mr_Klaasje | woensdag 31 juli 2013 @ 23:19 |
T.o.v. een tram: goedkopere infrastructuur echter wel duurder dan infra voor bussen omdat je constant over hetzelfde spoor rijdt wat slecht is voor gelijkmatige slijtage van de verharding. | |
Peterselieman | woensdag 31 juli 2013 @ 23:25 |
plus je hebt een iets hogere kans op ontsporing en je bent zo ongeveer verplicht je materieel bij de fabrikant Lohr af te nemen, wat ervoor kan zorgen dat de kosten per voertuig hoger worden. | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:25 |
Ik vind het niet prettig rijden die Translohr. Doet me ook denken aan een goedkoop aftreksel van een tram. | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:25 |
Vol | |
Bitlord | woensdag 31 juli 2013 @ 23:26 |
Nu |