greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:04 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo) en in de ICE (Amsterdam - Arnhem) Voor de Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de Fyra bedraagt ¤2,30 enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Deze toeslag is in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. Bij de kaartautomaat betaal je ¤2,30 voor een enkele reis (2e klas), ongeacht het traject. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is een 1x per twee uur rijdende intercity Den Haag HS-Brussel (in het weekend tot Antwerpen) over het klassieke spoor. Reizigers met een kaartje naar België mogen zonder toeslag gebruik maken van de Fyra Amsterdam-Rotterdam. Verder rijdt er ook nog gewoon elk uur een stoptrein Roosendaal-Antwerpen. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Station Nijverdal en Nijverdal West - De laatste dag in de "oude" situatie - Greavy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork >> Achter de schermen De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 - GlenSpey Fotoverslag over VIRM - GlenSpey De cabine van een Traxx (BR 186) - Mirgeam De cabine van een G1206 - Mirgeam Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Dr_Flash | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:05 |
Greavy topic ![]() ![]() | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:07 |
![]() Ik kreeg van de (Britse) politie zelfs een keer tips voor spotplekken ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:08 |
![]() | |
Peterselieman | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:08 |
Die treinfotografen zijn knettergek | |
greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:10 |
![]() ![]() | |
b2py | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:19 |
Ik ben wel benieuwd naar een foto van Greavy met ladder en heggenschaar.. ![]() | |
greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:21 |
Wie weet komt da nog ![]() | |
b2py | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:21 |
Survivalpakket voor de treinfotograaf: - Fotocamera - Statief - Ladder (Liefst uitschuifbaar) - Heggenschaar - Afvalbak voor resten heg - Fatsoenlijk grote auto - Handboek regels 'waar mag ik wel en niet fotograferen - Banaan - Broodjes kaas en ham - Voldoende water - Wicky pakje - Blocnootje - Potloot - Linnen tasje Zoiets? | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:22 |
Je vergeet het blocnootje, potloodje en linnen tasje. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:23 |
Dat is toch kansloos... Ladders meebrengen en de heg knippen voor een foto. ![]() | |
b2py | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:23 |
Moeten we de outfit ook nog doen? ![]() Sokken in sandelen etc | |
Dr_Flash | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:24 |
Klopt ja. | |
greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:24 |
Wel zorgen dat je bergschoenen voor grote wandelingen of laarzen voor drassige weilanden/akkers hebt ![]() | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:25 |
Dat laatste is wel handig ja ![]() | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:27 |
Ik wilde eigenlijk posten dat de vrouwen van de treinspotters wel ontzettend jaloers moeten zijn op de aandacht die ze voor die treinen hebben,.... Maar toen dacht ik... Hmmmm wait ![]() | |
dennistd | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:28 |
Even doorgehaald wat ik nooit bij me heb en dikgedrukt wat altijd wel ![]() Statief alleen als ik het doel heb ook te gaan filmen of fotograferen in het donker, en ladder (een keukentrapje in dit geval) alleen als ik met de auto onderweg ben (en dat is niet heel vaak). | |
greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:29 |
![]() SMMR 2225 + SSN 01 1075 (88300) Deze ochtend een rondje Nederland met de auto, om de SSN-stomer met Rheingold te platen. Eerst werd naar Venlo vertrokken, met een tussenstop in Blerick voor deze loctrein. SMMR 2225 sleept de SSN 01 1075 naar Venlo, alwaar de 01 1075 vooraan de Rheingold-trein gaat en achteraan de 2225 meelift. ![]() SSN 01 1075 + Rheingold + SMMR 2225 In Helmond kwam de SSN wild stomend voorbij met 10 rijtuigen, waarvan 9 Rheingold-rijtuigen. Achterop loopt de SMMR 2225 mee. ![]() SMMR 2225 + Rheingold Na aankomst van de Rheingold-trein in de Amsterdamse westhaven werd er snel kopgemaakt om de 13 minuten vertraging goed te maken. Hier vertrekt de SMMR 2225 met de Rheingold-trein van de Westhaven naar Hoorn toe met 10 rijtuigen op sleep. ![]() SSN 01 1075 (88304) Nadat de SMMR 2225 met de trein naar Hoorn vertrokken is, kon de SSN driehoeken via de Houtrakpolder en Amsterdam Westhaven. Hier komt de trein de Westhaven weer binnenrijden, en heeft van de TRDL toestemming gekregen na een belletje en een sleutelkastje bedienen om het emplacement te betreden. ![]() NSM Blokkendoos Later kwam ik uiteindelijk bij Moordrecht, in de buitenbocht van de verbinding tussen Gouda en Alphen a/d Rijn. Hier passeert de Blokkendoos de 2 fotografen opweg naar Gouda, Breukelen, Weesp, Hilversum en Utrecht. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 30-03-2013 18:39:33 ] | |
dennistd | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:38 |
Jammer van dat rijtuig net achter de stoomloc ![]() Daarnaast:
| |
greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:39 |
Ja, jammer van dat rijtuig. Terug zat de stomer wel tegen de Rheingold-rijtuigen, maar ik moest optijd huiswaarts voor de hond. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:48 |
Heeft de Rheingold ooit weleens in deze combinatie gereden zonder dat andere rijtuig ertussen dan? Lijkt me niet. Dus hoe dan ook een raar gezicht ![]() | |
Duvel | zaterdag 30 maart 2013 @ 18:58 |
Op Nostalgienet de hele avond spoorno. | |
DeaDLocK2K | zaterdag 30 maart 2013 @ 19:06 |
2200'en zijn de vetste diesellocs die er ooit zijn gemaakt. Ik zal mijn modelunit eens opzoeken zometeen. | |
Frenk3nstein | zaterdag 30 maart 2013 @ 19:38 |
Met een trap en heggenschaar treinen fotograferen, weer eens wat anders dan op het eind van het perron haha ![]() Gisteren weer eens met een dd-ar, zijn eigenlijk helemaal niet verkeerd. Alleen niet zo ruim ![]() | |
Sandrvich | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:09 |
Die optie valt sowieso af via Wit-Rusland. Die zijn heel strikt in hun visumvoorwaarden en voor dit soort grappen weigeren ze ook een transitvisum uit te geven. Terespol moet daarentegen wel lukken! Het kan zijn dat je toch een reservering moet nemen tot Brest, omdat anders het computersysteem weigert, maar daar weet TreinReisWinkel meer over. Overigens wordt bij het opstappen ook gelijk om een Wit-Russisch (transit)visum gevraagd, dus dat moet je dan heel goed uitleggen. @ Greavy: Toffe foto's! Maar euh, een heggeschaar?! ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:14 |
Ja en dus kom je er dan niet in zonder transitvisum. Lijkt me het risico niet waard. | |
eti | zaterdag 30 maart 2013 @ 20:59 |
Ja, visa aanvragen voor Witrusland is een beetje te veel moeite allemaal, als het überhaupt al lukt. Daarvoor moeten we eerst maar even wachten tot dat een beetje normaal land geworden is... Ik zou eerst moeten uitzoeken of mijn bestemming via Terespol te bereizen is. Van Terespol naar Bialystok is 7 uur volgens bahn.de, met een enorme omweg. Maar ik moet niet naar Bialystok maar naar een of ander gat halverwege Terespol en Bialystok.... laat eerst de organisatoren van dat weekend maar eens vertellen waar het precies is.... | |
Sandrvich | zaterdag 30 maart 2013 @ 21:09 |
Goh twee vrienden van mij hebben het БЧ/BCh-rijtuig ook eens genomen op Amsterdam-Warszawa en hebben gewoon uitgelegd aan de provodnietsa dat ze tot Warszawa reisden. @ eti: Tussen Terespol en Bialystok zullen vast toch wel bussen o.i.d. rijden? 't Is Polen hè. (Wit-Rusland is zeer stabiel en bovenal brandschoon in vergelijking tot alle Centraal/Oost-Europees EU-lidstaten toen ik er vorige zomer was. Dat visum-probleem ligt aan beide kanten; als Wit-Russen Europa in willen, is het nog tien keer zo lastig voor hun om een visum voor fort-Europa te krijgen. Maar goed, dat is een hele andere discussie) | |
Duvel | zaterdag 30 maart 2013 @ 21:12 |
Wit-Rusland wordt dan ook wel eens de laatste Europese dictatuur genoemd, tot ergernis van Poetin natuurlijk. | |
Sandrvich | zaterdag 30 maart 2013 @ 21:21 |
Zo wordt het nog wel eens genoemd inderdaad. Maar ik zou zeggen; neem zelf een kijkje in Wit-Rusland, de realiteit is héél anders als dat Westerse media doen geloven! ![]() ![]() | |
icloud | zaterdag 30 maart 2013 @ 21:57 |
Pinokkio is weer bezog hoor, de ns de schuld geven van de slechte cijfers, maar vervolgens volledig vergeten dat de kamer/kabinet een flink divident eist. Hoe moeten ze de dienstverlening verbeteren als ze geen geld hebben? Elk dubbeltje wint gaat naar de bv nederlanden maardaar weigeren onze autistische vrienden naar te kijken, lekker goedkoop roeptoeteren zonder de feiten te bekijken!!!! | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2013 @ 22:08 |
Foto's maken op een station vind ik sowieso niet echt een succes. Veel te veel afleidende objecten (zoals "Verboden toegang"-bordjes), te veel drukte, en te weinig ruimte om echt iets met een foto te kunnen doen. De foto zegt dan iets als "hier heb je een trein," maar niet meer. Foto's maken in een weiland of vanaf een brug (waar mogelijk) vind ik een heel stuk leuker om te doen. Nederland vind ik dodelijk saai (afgezien van de bijzondere ritjes dan). ![]() Waar heb je het over? ![]() | |
icloud | zaterdag 30 maart 2013 @ 22:11 |
http://www.voorbeterov.nl/page3.php | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2013 @ 22:25 |
Vind je het heel erg als ik niet op je hersenloze gebral inga? ![]() | |
greavy | zaterdag 30 maart 2013 @ 22:52 |
![]() NSM Blokkendoos Ook even bij Hillegom de Blokkendoos opgewacht die voor het Spoorwegmuseum op pad was voor de Stichting Mat'54. Links in beeld de kerk van Vogelenzang. (Hier ook mijn ladder gebruikt, de weg loopt op hoogte van de akker ![]() | |
eti | zaterdag 30 maart 2013 @ 23:09 |
Toen ik Wit-Rusland geen normaal land noemde, bedoelde ik eigenlijk dat het een dictatuur was waar je toch niet zo heel makkelijk in of uit komt. Maar nee, het is geen bananenrepubliek weer je zo een mitrailleur in je nek hebt, natuurlijk niet... Het is wel een land waar je toch maar even niet 10 km. doorheen reist omdat dat korter is. Ik zou er best eens willen rondkijken, ja. Wie weet kom ik in Polen (internationaal couchsurfingkamp voor gezinnen) wel Wit-Russen tegen waar ik eens een bezoekje aan kan brengen. Of het nou precies een dictatuur is of niet, is helemaal niet zo belangrijk als je er gewoon heen wilt reizen. Tenzij het een land als Noord-Korea betreft, waar je als bezoeker geen stap mag zetten. Overigens hebben we in Europa ook wel een aantal landen dat alleen op papier een democratie is. Italië, bijvoorbeeld... maar goed, da's een compleet andere discussie. Overigens reden in Italië de treinen wel op tijd toen het officieel een dictatuur was. Maar mooie tijden waren dat niet bepaald. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 30 maart 2013 @ 23:20 |
Vraag, is Station Helmond-Brandhout bemand? ![]() Is voor komend nl tripje. | |
James1988 | zaterdag 30 maart 2013 @ 23:22 |
Helmond-Brandevoort bedoel je? Zo te zien niet | |
Darkwing_Duck | zaterdag 30 maart 2013 @ 23:31 |
thx, ik krijg alleen maar de mobiele site te zien op mn gsm ![]() | |
lyolyrc | zondag 31 maart 2013 @ 00:15 |
Helmond-Brandevoort is een halte aan de vrije baan met twee perrons en een loopbrug over het spoor. Dat is zeker niet bemand. ![]() | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 00:28 |
Dat geluid ![]() | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 00:56 |
EN je heggeschaar ook zeker ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Bitlord | zondag 31 maart 2013 @ 00:59 |
De kop van Sm90 2106 zou bewaard zijn. Iemand foto? | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 01:01 |
http://www.flickr.com/photos/mochilla/401209415/ na één tel zoeken al gevonden | |
Koen66 | zondag 31 maart 2013 @ 01:14 |
is dat laatste deel niet officieel onderdeel van Moldavie, maar officieus een apart stuk? Wit Rusland, Noord Korea en Cuba zijn volgens mij zo ongeveer de enige landen ter wereld waar vrijwel geen reclame voorkomt op straat | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 01:19 |
Transnistrië is geen serieus te nemen land. Er woont niemand, er wil niemand wonen, het is volstrekt onverdedigbaar met een oppervalkte van 0 en een omtrek van 100. | |
Koen66 | zondag 31 maart 2013 @ 01:27 |
vaag gebied lees ik idd, geen dictatuur, maar eerder een wetteloos stukkie land | |
Flodder450 | zondag 31 maart 2013 @ 03:07 |
Ben er een tijdje geleden achter gekomen dat er nog een klein stukje rails ligt naar de plek waar ooit de locloods van Delfzijl stond! | |
trainfreak | zondag 31 maart 2013 @ 08:48 |
Even een post om te melden dat ik nog leef. Niet dat men mij hier mist denk ik maar toch. Wegens tijdsgebrek en traag internet heb ik dit topic een hele tijd niet kunnen volgen. Ik hoop daar nu verandering in te kunnen brengen! | |
Anne | zondag 31 maart 2013 @ 08:59 |
Welkom terug ![]() | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 10:07 |
Vrolijk pasen treinvriendjes ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 31 maart 2013 @ 10:08 |
Hmm.. De trein nar Zwolle van 10:17 is een 'extra trein', die van 10:47 een 'speciale trein' ![]() Een kijkje naar de trein de andere kant op leert waarom: hij komt niet vanuit Roosendaal, maar vanuit Boxtel! Bijzonder begin/eindpunt ![]() jaja ik snap het: werkzaamheden | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 31 maart 2013 @ 10:17 |
Sterker nog: het is een extra speciale trein! ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 31 maart 2013 @ 10:20 |
Station Deventer ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 31 maart 2013 @ 10:44 |
Deventer de gekste! ![]() De conducteur heeft trouwens letterlijk alle mogelijke overstappen in Zwolle omgeroepen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 31 maart 2013 @ 10:47 |
Lol ![]() ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 31 maart 2013 @ 10:50 |
Ik ga morgen Zwolle - Enschede wel uitproberen! Maar toch verwacht ik dat het gewoon een enorme 1-aprilgrap is... Ik geloof er niks van... ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 11:04 |
En de IC uit Roosendaal gaat maar tot Tilburg, want er zijn werkzaamheden tussen Tilburg en Den Bosch. Maar Speciale Trein doet zijn naam wel eer aan, zolang het ICMm of ICRm is ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 11:18 |
Oh, en vanwege het beperkte spoorgebruik rondom Dordrecht-Zwijndrecht rijdt de IC Den Haag Venlo pas vanaf Breda, maar rijdt leeg door naar Lage Zwaluwe om aldaar te keren. | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 11:21 |
Hey ![]() ![]() | |
Sandrvich | zondag 31 maart 2013 @ 11:28 |
In Wit-Rusland zie je hier en daar wel reclameposters hangen (met name in Minsk), maar het zijn er niet veel. Je ziet meer van die propagandaposters zoals deze: ![]() "Anna is 17 jaar. Ze choqueert (want ze heeft een tattoo! ![]() ![]() ![]() En omdat we hier toch in een treinentopic zitten: ![]() De trein van Brest naar Mogilyev in Baranovitsji. De treinprijzen zijn trouwens echt idioot laag in dat land; Vitebsk-Brest (700 km) in 'ljoeks'-klasse in de nachttrein is ¤14,- en zo. ![]() Oh ja en: ![]() ![]() ![]() | |
Viezze | zondag 31 maart 2013 @ 11:37 |
In Zwolle zelf leek het ook een aardige rotzooi op de borden. Trein naar Groningen reed niet, met direct eronder een extra trein naar Groningen (zelfde spoor zelfde tijd). Volgens mij was dat dan weer geen speciale trein ![]() | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 11:38 |
Ik was woensdag in Deventer! ![]() | |
GlenSpey | zondag 31 maart 2013 @ 11:50 |
Kijk die reacties bij die foto ![]() Als dat degene is wie ik denk dat het is dan is het niet eens een troll... | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 11:57 |
Ik weet niet wie jij denkt dat het is maar ik denk ook niet dat het een troll is ![]() ![]() | |
Bitlord | zondag 31 maart 2013 @ 11:59 |
Wie dan? | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 12:02 |
In ieder geval niet uitroeptekenmaniak22!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dat lijkt me duidelijk ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 12:17 |
komt ook door werkzaamheden. Trein kwam niet uit de Flevopolder maar was omgeleid via Amersfoort | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 12:18 |
dan moet je je als passagier extra speciaal voelen ![]() | |
Zug-Chef | zondag 31 maart 2013 @ 12:19 |
De rest van Goede Vrijdag 2013:![]() Zoals al eerder vermeld had Rheincargo (een samenvloeisel van HGK en NE) sinds begin 2013 voor het vele vervoer van kolen meer wagens benodigd. Naast de vertrouwde 'blauwe' VTG Falns zijn er ondertussen ook bruine standaard Falns, witte GATX Falns en bruine vanuit Roemenië afkomstige afwijkende type Falns gehuurd van Touax. Juist deze laatste variant is voor Nederlandse begrippen nieuw en daarom een gewild fotografisch object. Op goede vrijdag 2013 was het uitgerekend deze set die als enige kolentrein van Rheincargo nog reed en terwijl de sneeuw alweer langzaam aan het dooien was passeerde de DE675 met 37 lege wagens onderweg van Gladbeck naar de Rotterdamse Maasvlakte. ![]() Omdat het rondom Venlo al snel erg saai begon te worden en de temperaturen ook niet echt aangenaam waren werd besloten de omleidingen van/naar Nederland voor gezien te houden en een kijkje te gaan nemen aan de spoorlijn tussen Krefeld en Neuss. Hoogtepunt van de ochtend werd deze grijze Prima die bij VFLI rijdt. De 37028 is met containertrein 60416 zojuist uit Rheinhausen vertrokken en zet koers naar het Zuid-Franse Lyon-Guillotiere, hier ter hoogte van Bösinghoven. ![]() In de loop van de middag ging het steeds vaker sneeuwen maar vanwege de relatief warme ondergrond bleef de sneeuw helaas niet liggen. Afkomstig vanuit het zuiden moest de fraaie oranje 1142 579 van NorthRail het halve Ruhrgebiet doorkruisen om de met fonkelnieuwe Hyundai's beladen BLG-autotrein op Neuss Gbf af te leveren. De trein passeert hier ter hoogte van Meerbusch deze rare kronkel in de weg. Ruim een uur later zou de lok los terug keren in de richting van Krefeld. Op de achtergrond is de A57 te zien die van de Nederlands-Duitse grens bij Gennep tot Keulen loopt. ![]() De Zweedse goederenvervoerder Hectorrail is in 2004 gestart met het rijden van treinen in en rond Zweden. Sinds 2008 rijdt het ook treinen van/naar het Duitse Wanne-Eickel. In eerste instantie nog met Traxx'en maar anno 2013 alweer enige jaren met de nog veel fraaiere loks van het type "Taurus". Het vervoer is inmiddels ook flink uitgebreid. Naast de Van Dieren-KLV en DHL-speciaal verzorgt Hectorrail ook het papiervervoer iov Scandfibre tussen Zweden en Dortmund-Scharnhorst en sinds 2012 is daar dit transport van opleggers tussen het Luxemburgse Bettembourg en het Zweedse Helsingborg bijgekomen. Op vrijdag 29 maart 2013 werd de trein omgeleid via de spoorlijn Neuss-Krefeld als gevolg van werkzaamheden bij Lintorf. Normaliter staat de trein enkele uren stil te Opladen maar vanwege de aangepaste route werd de stop overgeslagen en zo passeerde de 242 516 "Ferdinand" met DGS 42710 in een flauw zonnetje bij Kaarst op weg van Trier-Ehrang Nord naar Helsingborg Central. ![]() Zowel de firma Captrain als SNCF zijn veelvuldig met de Alstom Prima's in het Ruhrgebiet aan te treffen. De van CBrail gehuurde (4)37 519 is op Goede Vrijdag 2013 met een beladen buizentrein onderweg bij Kaarst in zuidelijke richting op weg als het net op tijd uw fotograaf passeert want rechts net buiten beeld zou een DBS 155'er met een gemengde trein het beeld direct na de klik verstoren. De lichtomstandigheden zijn curieus te noemen en weldra zou er dan ook weer wat natte sneeuw gaan vallen. | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 12:24 |
Fraaie platen! | |
Frenk3nstein | zondag 31 maart 2013 @ 12:27 |
Die Zweedse treinen hebben wel een strakke kleurstelling. Is wel over nagedacht lijkt me. | |
bork | zondag 31 maart 2013 @ 13:05 |
Inderdaad de nachttrein van Basel naar Moskou rijdt ook niet meer vanaf 30 juni! Daar zat nog een mooi ritje Frankfurt (ab 22:19) Warschau (an 10.55) in, er is dus niks meer over ![]() ![]() ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 13:23 |
Ze zijn wel erg amateurisch bezig te Amsterdam C. Eerst: ![]() Daar werd bij omgeroepen dat er een verstoring was in de reisinformatieschermen op perron 11. Voor de actuele juiste informatie moest er naar de blauwe regel 'Volgende trein' gekeken worden, m.ns.nl of de Reisplanner Extra. Later werd dit bord op blanco gezet, en werd verwezen naar de gele vertrekstaten, m.ns.nl of de Reisplanner Extra. Tegenwoordig hebben we ook een station Alm+ ! ![]() En om het compleet te maken, werd omgeroepen dat de Intercity van 10:08 naar Maastricht vandaag niet meer ging rijden, en de reizigers gebruik konden maken van de intercity van 12:38 (het was inmiddels 12:28) ....... | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 13:44 |
Gaat lekker in Amsterdam dus ![]() | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 13:45 |
Hele land zit vol met gigantische blunders. OVinNL staat er al vol mee en mijn twitterfeed explodeert ook.. Echt KANSLOOS.. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 13:46 |
Allemaal Bepac bugjes, is zo opgelost. Denk een paar dagen ![]() | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 13:46 |
![]() ![]() ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 13:47 |
Oh, en op Amsterdam sp10 waar de Berlijner vertrekt hangen 2 verschillende treinsamenstellingen ... | |
remcoP | zondag 31 maart 2013 @ 14:09 |
Dit was denk ik de 1 aprilgrap die ze morgen wilden uitvoeren. Ze faalden. ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 14:11 |
Het is ook zo moeilijk he, fatsoenlijke treininformatie geven, terwijl het nu juist makkelijker zou moeten zijn ... | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 14:22 |
Ook niet nieuw. Remember wissels op zomertijd? ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 14:25 |
met bijbehorende wisselstoring in Amersfoort ![]() | |
DeaDLocK2K | zondag 31 maart 2013 @ 15:42 |
Ik ga denk ik ook. Na 3,5 jaar ![]() | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 15:45 |
Dat zijn weer mooie foto's geworden, Zug-Chef! ![]() Voor zover ik weet is Hector Rail geen vervoerder, maar een leasemaatschappij ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 15:58 |
Het Zweedse Hector Rail is een spoorwegonderneming uit Hallsberg, en was tot 2007 enkel actief in het goederenvervoer. De hoofdaandeelhouder is de Nooprse redersfamilie Høegh. HectorRail least tevens locomotieven aan andere partijen. | |
KnightSolaire | zondag 31 maart 2013 @ 16:24 |
Hé, vanaf morgen zou de Fyra Breda - Antwerpen gaan rijden. Wat gaat de tijd snel. | |
#ANONIEM | zondag 31 maart 2013 @ 16:25 |
Ook ik ga, Almelo - Zwolle, eerste trein. | |
Ireyon | zondag 31 maart 2013 @ 16:31 |
8 april pas hoor | |
Duvel | zondag 31 maart 2013 @ 16:53 |
![]() ![]() ![]() | |
Bitlord | zondag 31 maart 2013 @ 17:13 |
We horen er niets meer over helaas | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 17:25 |
Geen nieuws is goed nieuws toch? ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 17:30 |
hoe meer testritjes, hoe beter ![]() | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 17:57 |
Die gaat niet rijden hoor. ![]() | |
Ireyon | zondag 31 maart 2013 @ 18:02 |
Ik vind de huidige situatie prima hoor. Jullie lachten me uit toen ik zei dat de Beneluxtrein nooit zal verdwijnen en kijk wat er gebeurd is ![]() Roosendaal prevaleert. | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 18:06 |
Nou ![]() ![]() WAT een GE WEL DI GE verbinding is dat geworden ![]() ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 18:08 |
het is een superverbinding geworden met fantastische overstappen en een uitmuntend goede frequentie. | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 18:10 |
En hij is ook zo lekker betrouwbaar en zo ruimbemeten voor al die reizigers ![]() | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 18:10 |
Ja. En alle reizigers willen het en zijn er laaiend enthousiast over ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 18:12 |
en de rijtijd is er vergeleken met de oude dienstregeling nog flink op vooruitgegaan ook ![]() | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 18:13 |
Precies. Waarom gaan we geen toeslag heffen? ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 18:22 |
Oja, ook gefaal van het hoogste niveau tussen NS Hispeed en NS: Beperkt spoorgebruik rond Dordrecht/Zwijndrecht (één spoor beschikbaar over de brug ...). Volgens ns.nl, NS Hispeed en de omroep vanochtend in Amsterdam was de Fyra met toeslag. Volgens het NS-personeel en NS Hispeed-personeel was de toeslag niet nodig door werkzaamheden. De Trainmanagers waren maar druk met de Toeslagcompensaties uit te delen .... | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 18:52 |
Dat is wel gefaal ja. Je zit erop te wachten dat er dan eens iemand tegen die onzin gaat optreden, zeg maar ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 18:56 |
En wel als reisadvies de Fyra melden, en er dan bij vermelden "U dient wel een toeslag te kopen aan het loket of de kaartautomaat." In Breda was het ook niet beter geregeld, ook daar sprak iedereen elkaar tegen. Pas in de loop van de dag werd de omroep aangepast en kwam een bericht in de Railpocket dat de toeslag niet nodig was ... | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 18:57 |
voor de extra service die nu geleverd wordt mag best betaald worden ![]() | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 18:59 |
Men klungelt maar wat raak, en één ding is altijd hetzelfde: De reiziger is de lul. | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 19:04 |
Ja, want waarom zouden we moeite doen voor de reiziger? Zij zijn alleen maar lastig. ![]() | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 19:10 |
En het mooie is, de reiziger kan er niks aan doen ![]() | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 19:12 |
het systeem is belangrijker dan wat je er uiteindelijk mee kunt. | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 19:18 |
Het is ook te lastig om voor NS fatsoenlijke reismogelijkheden te bedenken tussen Breda en Dordrecht. De IC Den Haag Venlo begint en eindigt in Breda. Of er een pendel Den Haag - Rotterdam rijdt, weet ik zo niet. Tussen Breda en Dordrecht rijdt maar één trein per uur. Één sprinter. In Breda krijg je het advies om maar via Roosendaal naar Dordrecht te gaan. "Dan kan je elk halfuur reizen.".. Waarom niet gewoon 2x/uur een pendeltreintje Breda-Dordrecht? Toen ik uit Breda naar Dordrecht ging om 16:22, vanuit de IC die 16:09 arriveerde in Breda, waren er zeker 30-40 man die ook naar de Sprinter gingen. Omdat de conductrice omriep dat die sneller was als via Roosendaal ... | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 19:21 |
als er niks anders rijdt dan is 2x per uur Breda - Dordrecht wel het minimum | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 19:22 |
De opdrachtgever is de staat, dus in theorie zou je er wat aan kunnen doen door je stem aan een andere partij te gunnen. ![]() | |
Q. | zondag 31 maart 2013 @ 19:23 |
Jawel: voortaan met de auto gaan. | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 19:23 |
Ik heb op de VVD gestemd in de hoop dat er zou worden afgezien van de onderhandse gunning. ![]() Natuurlijk wel om meerdere redenen. ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 19:23 |
Maar dit is bijna normaal hoor. Als Delft ofzo eruit ligt, en de 1900 IC Den Haag - Venlo vv geknipt moet worden, gebeurd dat in Breda. En geen pendel naar Dordrecht ofzo. Want NS wil niet met de IC in Dordrecht keren, want ze hebben daar maar 6 minuten en is vertragingsgevoelig en meer van zulk geneuzel. Nu staat de Sprinter 56 minuten in Dordrecht stof te happen ![]() ![]() ![]() x.39 vertrek naar Breda, x.43 aankomst uit Breda. Even ter vergelijking: Dordrecht - Breda met de Sprinter, rechtstreeks: 23 minuten Dordrecht - Breda via Rotterdam: 53 minuten Dordrecht - Breda via Roosendaal: 43 minuten Nee, de reiziger schiet er geen donder mee op. Door de Sprinter te nemen had ik +30 tov normaal reisplan. Via Rotterdam zou dat ca +50 worden, en via Roosendaal zou je +65 [ Bericht 4% gewijzigd door greavy op 31-03-2013 19:29:09 ] | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 19:25 |
Ik stem om hele andere redenen dan als achtergrond het spoor eigenlijk.. ![]() | |
James1988 | zondag 31 maart 2013 @ 19:26 |
Je stem van één ding af laten hangen is sowieso dom. ![]() Eigenlijk moeten we in Nederland wat overnemen van de Zwitsers: referenda. | |
Duvel | zondag 31 maart 2013 @ 19:30 |
| |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 19:31 |
dat dus | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 19:33 |
jammer dat er geen stoppendeltje Breda - Lage Zwaluwe ingelegd wordt. Is nog altijd beter dan niets. | |
dennistd | zondag 31 maart 2013 @ 19:36 |
Nou zijn de OBIS-schermen een tijdje terug aangepast dat ze ook kunnen laten zien dat ze als sprinter rijden, maar het inlogscherm van de wifi is nog niet veranderd zo te zien:![]() | |
trainfreak | zondag 31 maart 2013 @ 19:41 |
Jij hier ook nog ![]() Als ik terug wat meer tijd heb zal ik nog enkele foto's plaatsen. Vorig jaar amper treinen geplaat wegens tijdsgebrek. Dit jaar gaat het beter zijn, we hebben sinds kort een huisje voor ons alleen ![]() ![]() | |
greavy | zondag 31 maart 2013 @ 19:42 |
En dan op de 5100 Roosendaal-Den Haag overstappen? Die zit iets van 18 minuten achter de 5000 Breda - Dordrecht (- Den Haag, enkel op werkdagen tot 20:00). Dat ga je niet redden. Momenteel heb je van de IC naar de 1x/u sprinter 13 minuten overstap. De IC keert wel in Lage Zwaluwe aan het perron... Maar trappen iedereen er wel uit in Breda. Gaan geen HC's mee naar Lage Zwaluwe. | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 19:56 |
Tuurlijk wel. Gewoon wat van die NSH mongolen in elkaar meppen. | |
Dr_Flash | zondag 31 maart 2013 @ 19:57 |
Oh jammer zeg ![]() ![]() Ben je al kindjes aan het maken? ![]() | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 19:57 |
En jij denkt dat wij Hollanders dat ook zonder slag of stoot laten gebeuren? Verkiezingen zijn al een hele opgave voor de overheid, laat staan een referendum. | |
Peterselieman | zondag 31 maart 2013 @ 20:15 |
jammer dat er niet in het belang van de reiziger wordt gedacht ... | |
b2py | zondag 31 maart 2013 @ 23:57 |
Ik denk ook niet dat het ¤¤ scheelt in de portemonnee van NSR.. | |
James1988 | maandag 1 april 2013 @ 00:11 |
Crosspost van Tweakers:
| |
Dr_Flash | maandag 1 april 2013 @ 00:18 |
tamesnavving? ![]() | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 00:41 |
Wat een paarden... | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 01:01 |
lekker ... | |
Bitlord | maandag 1 april 2013 @ 01:29 |
Ach joh met een beetje geluk krijg je de helft van het geld terug. | |
James1988 | maandag 1 april 2013 @ 03:30 |
De Ecclesbourne Valley Railway, een exploitant van museumspoorlijnen in Engeland, heeft een historische dieseltrein voorzien van de livrei van een bevriende vervoerder. Dit om de vergaande samenwerking tussen beide luister bij te zetten. Zo was het: ![]() En zo ziet "Iris" (nummer 79.900, bouwjaar 1954) er nu uit: ![]() | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 08:22 |
Klinkt als een slechte 1 april | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 08:23 |
Het NS Weekend Vrij abonnement is vandaag niet geldig. Tijdens de feestdagen: 40% korting (bij feestdag op ma t/m vr) of vrij reizen (bij feestdag in het weekend) Kijk voor de feestdagen onder veelgestelde vragen http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/weekend-vrij.html | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 09:21 |
Staat toch in de op? En anders heeft Tim biels het ook nog 5 keer getweet afgelopen week.. | |
MTL | maandag 1 april 2013 @ 09:30 |
Tja, zeker met tegengestelde informatie zou ik het persoonlijk nog even vragen aan medewerkers. Deze wijziging staat namelijk wel gewoon op de NS site (en ik neem aan dus ook in de railpocket): vertrek CNL, 19:41 van spoor 7b. Ook voor alle zekerheid gewoon even kijken een kwartiertje voor de vertrektijd die ze hadden gekregen van de DB had kunnen helpen: ze hadden dan de rijtuigen met groot CNL er op twee sporen verder kunnen zien. Dat de borden niet waren aangepast is wel stom. Ik vraag mij af wat er dan op die borden van 7b heeft gestaan. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 09:35 |
Die Tim Biels volg ik niet meer. Enne, ik meldt het voor de zekerheid maar, want het SOV Weekend Vrij is weer wel geldig, en daar gingen mensen mee de mist in. | |
_serial_ | maandag 1 april 2013 @ 09:40 |
Tim Biels heeft naar mijn idee best regelmatig nuttige tweets waar NS faalt. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 09:42 |
Een aantal foto's uit 2012:![]() Line-up met diverse V100'den+NSR1851+1857 te Dordrecht ![]() DB 110 469-4 + N-wagen ![]() Hamster DB 442 708 als RB81 De Bombardier Talent 2, de Elektrische uitvoering van de Talent, laat zich steeds meer zien in Duitsland. Halverwege 2012 worden deze treinstellen ook al beperkt ingezet op de Moseltal-Bahn tussen Koblenz en Trier Hbf, en is hier net te Trier gearriveerd. Inmiddels bestaat de dienst alleen nog maar uit deze Hamsters. ![]() DB 426 038-6 Werbe In Trier Hbf kwamen wij deze Werbe-BR426 tegen, en stond afgesteld. ![]() DB 143 929 + DB-Netz wagen + 181 209 In Koblenz staat de 143 929 voor een wagon van DB-Netz, en daarachter staat de 181 209. Ze staan allemaal los van elkaar. Enkele minuten later wordt de 181 209 opgestart, om zometeen aan de IC naar Luxemburg gehaakt te kunnen worden. | |
_serial_ | maandag 1 april 2013 @ 09:43 |
Mooie plaatjes weer ! | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 10:15 |
Deze foto kwam ik tegen op Flickr, uit Italië![]() Freccia..Rotta.. by Raffaele Russo (LeleD445), on Flickr Wel ongelofelijk gaaf | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 10:43 |
absoluut ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 10:44 |
Zag bladerend door deze Flickr-account dat er in Arnhem behoorlijk wat materieel terzijde staat http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/ | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 1 april 2013 @ 10:47 |
Goeiemorgen! Nou, het lijkt er nog steeds op dat het geen 1-aprilgrap is: de trein van Zwolle naar Enschede bestaat echt! Hij wordt nog wel als extra trein aangegeven, maar dat mag de pret niet drukken ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 10:49 |
bron: http://www.volkskrant.nl/(...)eghalen-bij-NS.dhtml Ben er zelf tegen, omdat de NS van het geld dat ze binnenharken met het uitbaten van de stations investeringen kunnen doen. Moeten ze dat alleen wel doen natuurlijk ... Haal je dat geld weg bij de NS, dan zal de investeringsruimte in ieder geval veel minder zijn | |
dennistd | maandag 1 april 2013 @ 10:58 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 11:00 |
die is knettergek ![]() | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 11:02 |
je hebt soms van die gekken | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 11:09 |
Investeert de NS het geld wat ze verdienen aan stations ook weer volledig terug in stations, of gaat er ook een gedeelte naar NSR voor bv materieel? Dat zou in dat geval namelijk steeds oneerlijker worden. Neem bv Leeuwarden, waar meer Arriva dan NS treinen vertrekken. Ik vind het oneerlijk dat de NS wel geld kan verdienen en de Arriva niet. En door alle concessies krijg je dit natuurlijk steeds meer. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 11:11 |
NS zal zeker een deel van dat geld ook in het materieel investeren. Vergeet niet dat de NS zonder subsidie rijdt, terwijl Arriva voor elk lijntje dat het uitbaat overheidssteun ontvangt. Daar zit een flink verschil in. | |
DriekOplopers | maandag 1 april 2013 @ 11:14 |
In de tijd dat de NS die onrendabele nevenlijntjes reed, kregen ze daar ook extra geld voor van de overheid. | |
DriekOplopers | maandag 1 april 2013 @ 11:18 |
Ik schrijf wel even een briefje aan NS over dit gepruts. Ik houd u allen op de hoogte. | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 11:19 |
Ik vind dat ook geen reden om NS maar de stations uit te laten baten. Als we naar de toekomst kijken zal je zien dat de NS steeds meer lijntjes gaat verliezen, en in de verre toekomst misschien wel de HRN concessie. Om gezeik te voorkomen zou je de stations bij een "neutrale" partij onder kunnen brengen. Dat komt er dus op neer dat dit Prorail zou zijn. De NS heeft dan wel minder geld, dus hoe dat opgevangen gaat worden is weer een andere vraag. Ook is de vraag of Prorail de beste partij is om commercieel (want zo kunnen we het wel noemen als je >2 euro voor een bakje slootwater betaalt) uitbater te worden van stations. Vragen, vragen, vragen ![]() | |
icloud | maandag 1 april 2013 @ 11:33 |
Lijkt me de meest logische oplossing om de stations bij een neutrale derde onder te brengen(geen prorail) maar het commerciële gedeelte gewoon bij servex laten. | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 11:36 |
Zie in dit topic eigenlijk bijna alleen nog maar NS-bashing voorbij komen ![]() | |
Zug-Chef | maandag 1 april 2013 @ 11:42 |
Tja ik werk zelf bij Arriva dus ik had van mezelf niet anders verwacht ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 11:52 |
valt mee hoor. NS doet veel dingen goed, maar het kan beter. Dat is iets wat je na moet streven als bedrijf, alleen lijkt die ambitie nu wat te ontbreken bij de NS. | |
Bitlord | maandag 1 april 2013 @ 12:27 |
He dat is de Wkd, is meer een soort sneltram hoor. | |
Dos37 | maandag 1 april 2013 @ 12:34 |
Ik vind de NS over het algemeen ook redelijk tot prima. Alleen sommige dingen zijn weer dramatisch. ![]() ![]() | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 12:36 |
Iets wat men zich ook af moet vragen is of het allemaal wel veel beter kán. - Ja er rijden wel eens treinen niet op tijd. Maar is het uberhaupt wel mogelijk dat alle treinen op tijd rijden? Het spoorwegnet is al overvol dus er zijn nou eenmaal niet altijd uitwijkmogelijkheden. Daar komt bij dat treinen worden gereden door mensen en mensen maken fouten. Als 1 machinist of conducteur een minuut te laat is dan krijg je gelijk een domino-effect. Want trein 2 moet wachten op trein 1 waardoor trein 3 niet binnen kan komen op het station en trein 4 midden in de rimboe staat te wachten etc etc. - Ja er wordt wel eens verkeerde informatie of zelfs geen informatie getoond bij wijzigingen of verstoringen. Maar is het uberhaupt wel mogelijk dat dit altijd goed gaat? Deze systemen worden bediend door computers en die worden bediend door mensen. Mensen maken fouten en soms dan loopt het in het honderd. Eén fout leidt dan (helaas) al snel tot meerdere fouten. - Ja er valt wel eens een trein uit waardoor er bijvoorbeeld bussen ingezet moeten worden. En ja dat gaat soms even duren voordat alles geregeld is en de reizigers hun weg weer kunnen vervolgen. Natuurlijk kan het allemaal zo ingericht worden dat er op ieder station standaard bussen EN chauffeurs op standby staan voor het geval er iets misgaat, maar als de ENORME kosten daarvoor vervolgens doorberekend worden aan de reiziger (aan wie anders? Het spoorbedrijf heeft immers ook geen geldbomen langs de baan) dan is het ook niet goed. - Ja er worden wel eens oplossingen verzonnen die niet voor iedereen gunstig uitpakken. Noem een winterdienstregeling bij sneeuwval of de verwachting van. Natuurlijk kan men alles wel gewoon door laten rijden in de hoop dat het goed gaat maar de praktijk heeft al vaker laten zien dat dit gewoon niet werkt. En ja natuurlijk kan men wel meer geld investeren in betere wisselverwarmingen of ijsscheppers o.i.d. maar als de ENORME kosten daarvoor vervolgens doorberekend worden aan de reiziger ( ![]() Natuurlijk is het mogelijk om alles lekker op te delen in concessies. Jij een stationnetje hier en jij een treinlijntje daar, maar gaat het werkelijk dingen oplossen? Als je alles opknipt krijg je weer te maken met gebrekkige communicaties, verschillende werkwijzes; de een wil dit en de ander wil dat etc. Spoorvervoerder A toont zijn informatie zus en spoorvervoerder B toont zijn informatie zo. Voordat je daar 1 lijn in hebt getrokken ben je ook weer vele jaren verder, en hey, dan kom je weer bij dezelfde problemen van het oude systeem uit ![]() Nee ik ontken niet dat er ruimte is voor verbetering, maar ik vind wel dat er hier vaak erg eenzijdig naar de situatie gekeken wordt. Als er gekozen moet worden tussen het 'duperen' van 100 reizigers of het duperen van 101 reizigers dan is het soms gewoon niet anders. Je werkt met mensen en mensen maken fouten, je werkt met materieel en materieel kan kapot gaan en je werkt met geld en geld raakt soms gewoon op. Just my 2 cents ![]() | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 12:43 |
Aan kritiek en meedenken in oplossingen heb je meer dan aan louter gejubel.. | |
WhiteJoker | maandag 1 april 2013 @ 12:44 |
Deze trek ik er even uit. Dit is namelijk de belangrijkste van allemaal. Het maakt mij geen drol uit of mijn trein vertraging heeft, tuurlijk ik baal wel even, maar het kan voorkomen. Dat er bepaalde beslissingen genomen worden is ook prima, maar communiceer dit correct. Ga geen tegenstrijdige berichten omroepen, of zoals hierboven op Twitter al wordt aangetoond. Het maakt dan niet uit dat de computers door mensen worden bediend. Deze mensen moeten zich ervan bewust zijn dat het gene wat zij omroepen of op de schermen zetten acties bij mensen tot gevolgen hebben. Mensen zijn aan het reizen, soms zijn ze gehaast, soms niet, maar ze willen allemaal weten waar ze aan toe zijn. Als jij dan gaat omroepen "Attentie dames en heren de intercity van 12.04 naar Roosendaal vertrekt van spoor 1" terwijl de trein aangekondigd staat op spoor 3 en op de borden van spoor 1 hele andere treinen staan, zaai je onrust. Dat moet je zien te voorkomen. Een van de dingen is bijvoorbeeld controleren of de borden op spoor 1 en spoor 3 geen tegenstrijdige informatie tonen, en als dat wel het geval is dit gewoon melden via de omroep "Attentie dames en heren, in tegenstelling tot wat op de reisinformatieschermen op de perrons staat vertrekt de intercity van 12.04 richting Roosendaal van spoor 1". Mensen gaan dan niet meer twijfelen. Je moet de twijfel zien weg te nemen. En daar faalt de NS behoorlijk hard in af en toe. Bijvoorbeeld door de slogan: "Wij zijn klaar voor de winter". Dat was dus duidelijk niet het geval. Zo'n winterdienstregeling is niet zo'n probleem, wel de communicatie die ontbreekt, en vooral de triomfantelijke slogan. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 12:49 |
Feitelijk zijn de stationstunnels, trappen en perrons al van Prorail. Wat je er mee wint dat de stationsgebouwen en de horeca niet meer van NS zijn is mij niet geheel duidelijk. | |
Ireyon | maandag 1 april 2013 @ 13:00 |
Dat maakt het niet minder begrijpelijk. Afgelopen vrijdag een ritje Schiphol - Roosendaal gemaakt, trein had 30 minuten vertraging en zou niet verder rijden dan Dordrecht. Dat weet ik dankzij de app, dat weet de trein getuige de schermen, dat weten de borden op Den Haag HS ook. Maar de conductrice roept doodleuk om dat deze trein toch verder zal rijden naar Roosendaal, Bergen op Zoom en Vlissingen. Het kan niet zo zijn dat ik tegen een conductrice moet vertellen waar haar trein heen rijdt. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 13:01 |
precies. Je kunt je imo beter richten op zaken die echt belangrijk voor de reiziger zijn | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 13:13 |
Klopt. Maar wat hier vaak over het hoofd gezien wordt is dat een oplossing voor het probleem van 100 reizigers vaak betekend dat het probleem bij weer 100 andere reizigers komt te liggen. Het is nou eenmaal allemaal niet zo zwart-wit als dat het lijkt. Heb je gelijk in en het betrekt gelijk mijn punt over waarom alles opknippen niet altijd een goede zaak is. De treindienstleider bepaald op welk spoor de trein binnen komt rijden. Iemand anders is dan weer verantwoordelijk voor het omroepen en de bediening van de schermen. Als je dit bij alles gaat doen dan krijg je alleen maar meer van dit soort problemen. De apps die reizigers tegenwoordig op hun mobieltje hebben werken inderdaad sneller dan de railpockets waarmee de mcn en hc nog werkt. Hiervoor is vervanging dan ook in ontwikkeling ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 13:15 |
wel degelijk, alleen dan moet je er wel in gaan investeren. je houdt verstoringen, maar je kunt er wel naar streven om deze zoveel mogelijk te voorkomen. Het helpt alleen niet mee dat er zoveel uitwijkmogelijkheden weggesneden worden. met iets meer flexibiliteit kun je veel problemen al oplossen. Verder zou niet de vertrekpunctualiteit, maar de reizigerspunctualiteit leidend moeten zijn. Door soms een minuutje langer te wachten kun je veel reizigers blij maken met een gehaalde overstap. Hier is nog heel veel te winnen tegen lage kosten. Het huidige systeem werkt vrij aardig als je slim investeert vallen die kosten best mee. Het gaat om weinig dagen per jaar, maar op die dagen moet je wel willen werken met een maximale inzet van iedereen. Belangrijk is dat je niet met te korte treinen wilt zitten en de opstelterreinen in de spitsen niet vol staan met materieel dat gewoon inzetbaar is, maar niet ingepland is. je moet dan ook niet lukraak gaan knippen. Daarmee veroorzaak je meer ellende dan je oplost. Maar met vooraf vastgestelde standaarden en regels kom je een heel eind zonder dat het botst. binnen de beschikbare bandbreedte is nog veel mogelijk, maar dan moet je wel een prikkel hebben om te investeren. En daar ontbreekt het nu aan, getuige de NS-uitspraak dat de reiziger niet zo moet zeuren. | |
icloud | maandag 1 april 2013 @ 13:16 |
Ze hebben geen investeringsruimte, zolang de kamer wil dat ze een enorm dividend overmaken. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 13:16 |
Ja, je SOV Weekend Vrij is wel geldig vandaag maar NS-abonnement Weekend Vrij niet. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 13:20 |
valt best mee. Ze hebben de ruimte wel, maar zolang de concessie t/m 2025 niet aan de NS gegund is zal er minder geïnvesteerd worden, iets wat de reiziger in de komende jaren niet ten goede komt. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 13:32 |
![]() DBS 6513 + 6509 + 6505 + Tunneldelentrein (47525) Bij Willemsdorp komt tijdens een korte zonwolk de fraaie combinatie van drie Vlaamse Reuzen voorbij met de Tunneldelentrein naar Terneuzen. Vanwege werkzaamheden bij Tilburg werd de trein via Utrecht en de Kijfhoek omgeleid. Na een locwissel op de Kijfhoek gaat de trein weer verder met 3 Vlaamse Reuzen naar Terneuzen. | |
_JdM_ | maandag 1 april 2013 @ 13:36 |
Ken je die grap dat er treinen reden tussen Raalte-Nijverdal-Wierden? Ze reden niet!11!!
| |
Crientj | maandag 1 april 2013 @ 13:38 |
Beetje tegenstrijdig met wat er op de website staat. Meen toch echt te hebben gelezen dat vandaag ns-weekend vrij geldig is. Tevens, Nijverdal is vanaf vandaag open en ze hebben de eerste storing al meegemaakt. ![]() | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 13:40 |
Kan je nu weer een beetje fatsoenlijk op reis als de storing voorbij is? ![]() | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 13:42 |
NS op Facebook zei ook dat het NS Weekend Vrij geldig is, maar ik heb de proef op de som genomen. Je checkt in met 40% korting. | |
Crientj | maandag 1 april 2013 @ 13:45 |
Lekker dan. ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 13:46 |
De kamer heeft geen eis over dividend. De NS hebben in diverse periodes geen dividend uitgekeerd omdat het financieel erg slecht met ze ging. Trouwens, ook een beursgenoteerd bedrijf waarvan de aandelen 'op de markt' liggen keert dividend uit als ze het kunnen betalen. | |
RichardHammond | maandag 1 april 2013 @ 13:47 |
Toch geen treinen in tunnel Nijverdal door storing ![]() Vriendin vanavond maar met de auto naar Zwolle brengen. | |
icloud | maandag 1 april 2013 @ 13:50 |
Een beursgenoteerd bedrijf kan in meer of mindere maten zelf bepalen of en hoeveel dividend er word uitgekeerd. De ns kan dat niet omdat het kabinet voor de komende periode jaarlijks 250 miljoen dividend heeft begroot, oftewel de ns kan simpelweg niet aankomen met het verhaal wij keren niks of minder uit want dan ligt de rijksbegroting op zijn gat. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 13:53 |
Begrotingen zijn ook maar een soort van indicatie. Wij hadden op m'n werk ook 29 miljoen aan inkomsten van de overheid begroot en dat werden re 28 miljoen. Wat uiteindelijk telt is de jaarrekening. En je moet voorzichtig zijn met het verwarren van het kabinet met de kamer want dat ziin twee zeer verschillende dingen. | |
Pino112 | maandag 1 april 2013 @ 14:13 |
![]() ![]() | |
James1988 | maandag 1 april 2013 @ 14:55 |
Ik vind NS als het op treinen rijden aankomt een goede vervoerder. Natuurlijk, het kan altijd beter, maar in vergelijking met andere vervoerders leveren ze meestal een goede prestatie. Wat mij vooral stoort bij NS zijn de volgende punten: - Het onevenredig vaak inzetten van een dienstregeling 'voor extreem weer', zonder dat hiertoe aanleiding is. Treinen en spoor horen bestand te zijn tegen 5 centimeter sneeuw en de bijsturing hoort dat te kunnen opvangen. - Het voortdurend de plank misslaan bij persmomentjes. Meerstadt die zegt dat reizigersorganisaties 'piepen', NS die het klantoordeel minder zwaar wil laten wegen, de ophef en onduidelijkheid over de plaszak, de totale minachting van reizigers door Marjon Kaper toen de Beneluxtrein werd afgeschaft, enzovoorts. - Monopoliemisbruik: NS doet de reisinformatie, de stations, gaat als enige over landelijke vervoerbewijzen en het bijbehorende tariefstelsel (zie afschaffing papieren kaartjes) en nog veel andere zaken. NS gedraagt zich als een monopolist en daar ondervinden de reizigers iedere dag opnieuw nadeel van. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 14:59 |
Arriva en Veolia gedragen zich niet anders. Wat er bij de NS moet veranderen is dat dat de NS de klant centraal moet stellen. | |
James1988 | maandag 1 april 2013 @ 15:03 |
Een grote rol ligt bij de opdrachtgever, de regionale overheden zijn daar een stuk beter in dan de landelijke. | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 15:03 |
Laat ze een voorbeeld nemen aan coolblue. Klant is koning. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 15:10 |
precies. het is niet voor niets dat een aantal gebieden structureel hoog scoort in die ov-klantenbarometer | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 15:25 |
De verbinding Zwolle-Kampen scoort het hoogst en daar zitten ook niet van dat soort eisen op. De overheid zou veel eerder consequenties moeten verbinden aan de fouten die er gemaakt worden. Direct reageren. | |
James1988 | maandag 1 april 2013 @ 15:30 |
Zwolle - Kampen is nou niet echt een moeilijk lijntje. Twee stations (Zwolle en Kampen), vrije baan, geen hindernissen onderweg... Je moet wel een ontzettende prutser zijn als je voor die specifieke verbinding geen hoge klantwaardering weet te halen. ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 15:30 |
Zwolle-Kampen is nu net weer een uitzondering binnen de NS, omdat het een heel simpel lijntje is dat compleet los ligt van de rest van het net en een behoorlijk vaste materieelomloop kent | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 15:46 |
Waarom wordt Zwolle - Kampen niet aan Enschede gekoppeld en 'lokaal aanbesteed' ? | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 15:49 |
Dat zou een mooi conflict opleveren in de dienstregeling zonder dat er een fly-over gebouwd wordt ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 15:53 |
het is vervoerstechnisch handiger om dat als twee eilandjes te rijden. Rij je in ieder geval niet dwars door de knoop Zwolle heen en heb je geen problemen met aftrappen en bijplaatsen | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 15:57 |
In de spits rijdt Zwolle-Kampen met dubbele stellen, en Zwolle-Nijverdal-Enschede ook, of zijn dat drie stellen soms? | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 15:58 |
dat gaan er weer drie worden. Denk wel dat dit nodig zal zijn | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 16:12 |
Maak er een regiotram van en rijd voor het station langs? ![]() | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 16:14 |
Zwolle - Enschede wordt toch aanbesteed? Of is dat nog niet zeker? | |
Hr-Flip | maandag 1 april 2013 @ 16:32 |
van www.nicospilt.com Ziet er eigenlijk best wel mooi uit. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 16:33 |
De Fyra tube tandpasta. | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 17:01 |
Ja, en Kampen-Zwolle valt ook onder de provincie Overijssel en daarvan is de aanbesteding mislukt... | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 17:01 |
Waar is dat arriva-logo op de neus? ![]() | |
Pino112 | maandag 1 april 2013 @ 17:06 |
Goede uitleg wel van de woordvoerster over de storing in de tunnel: Het is net als je een nieuwe fiets koopt en de band meteen lek is. | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 17:18 |
Ja maar dat was ook wel een klein beetje een kansloze missie volgens mij. Zwolle - Enschede is misschien nog wel wat voor Arriva. Ik gok zo dat NS er niet op gaat meebieden, misschien via Syntus.
![]() Het is meer dat je je fiets al lang heb gekocht, je er al weken op kon fietsen en vandaag de Tour de France ging fietsen maar dat ze waren vergeten je fietsband voldoende op te pompen. | |
KnightSolaire | maandag 1 april 2013 @ 17:24 |
De meeste regionale lijnen zijn ook relatief "simpel". Die klanttevredenheidscore kun je daarom niet altijd gebruiken om te beoordelen hoe goed of slecht een bepaalde vervoerder is. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 17:30 |
Maar dat was kansloos, want dat was voor 3 jaar. Althans, dat wilden ze, vanwege de vertramming. | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 17:31 |
Uiteindelijk is het bij een tweede poging anders aangepakt toch? Volgens mij was het toen de concessie voor een regiotram, met weer geen resultaat. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 17:33 |
De aanbesteding voor de regiotram was inderdaad ook mislukt. Alstom had een aanbieding gedaan voor levering en onderhoud van de trams zonder vervoer, en Arriva had weer voorwaarden verbonden als zij het tramvervoer kregen. Juridisch gezien konden ze geen van beide kiezen, en is dus ook mislukt. | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 17:34 |
Als ik dagelijks moet melden dat mijn trein op tijd reed word ik na 2 dagen ook vriendelijk verzocht hier mee op te houden... Maar goed, al mijn treinen reden vandaag op tijd. Naar utrecht, naar Maliebaan, naar Utrecht, naar Rotterdam waar we een vertraagde trein hadden waardoor we er eerder waren dan gepland. Fyra was op tijd en in Amsterdam was ik ook op tijd vertrokken naar huis. | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 17:37 |
Dan de NS nog maar even door laten rijden...het is nog best een drukke lijn volgens mij. Ben benieuwd of het ooit nog wat wordt met die vertramming of dat het er uiteindelijk op neer komt dat er niks gaat gebeuren of misschien (ivm Kampen-Zuid) het Kamperlijntje stopt. Zijn er eigenlijk al cijfers over het aantal in-/uitstappers in Kampen-Zuid en Dronten? Ik zag een maand terug een sprinter in Zwolle staan (richting Lelystad) met wel 1 passagier erin ![]() | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 17:39 |
In 2009 liep iedereen te roepen bij de gemeentes / provincie dat zeker in 2012 de trams gingen rijden. Nu weten ze het voorlopig nog niet wanneer wel. Eerst wilden ze de tram samen met de bussen doen, maar dat slaagde helemaal niet. Toen is het maar opgesplitst, en de bussen zijn wel geregeld, maar de trams niet. Laat de DM90 maar blijven hoor ... | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 17:49 |
Kampen zuid is alleen interessant voor mensen die naast het station wonen. Voor 80% is station kampen nog altijd dichterbij. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 17:54 |
Nee hoor, volgens de plannen zou op dit moment hard gebouwd moeten worden tussen Zwolle en Kampen. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 17:55 |
Zwolle-Enschede is misschien nog wel een van de meest interessante regionale treinverbindingen. Reken maar op interesse van Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion en NS doet vast ook wel op een bepaalde manier mee. Overigens is Syntus tegenwoordig niet meer van NS. | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 17:56 |
Valt ook wel mee, Kampen ligt tegen IJsselmuiden aan dus ook niet heel centraal. Het is natuurlijk een beetje overdreven dat Kampen twee stations heeft, dus waarom nog een lijntje er naast die alleen Zwolle en Kampen aandoet? Met een goed busnetwerken vanaf Kampen-Zuid moet je er ook wel komen. Een tram is wel een goed alternatief omdat er dan onderweg nog wel aardig wat plekken zijn (o.a. Stadshagen in Zwolle) die aardig wat reizigers kan aantrekken. | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 18:13 |
Natuurlijk, alleen waar moet dit geld vandaan komen? Van de reiziger? Van de belastingbetaler? Daar zitten geen van beide partijen natuurlijk op te wachten ![]() Er zijn helaas niet zoveel uitwijkmogelijkheden meer. Als je trein A een minuut langer laat wachten dan kan trein B niet op het station binnenkomen. Gevolg is blije reizigers in trein A, maar boze reizigers in trein B, want dan missen zij hun overstap en zo krijg je dat domino-effect weer. Op sommige plaatsen, met name knooppunten, valt daar weinig tot niets in te schuiven. Hoe dan? Weet jij een 100% accuraat systeem tegen lage kosten te vinden? Bij mijn weet is zo'n systeem er niet en dus blijft het tot die tijd deels computer- en deels mensenwerk. En helaas is dat nou eenmaal erg vatbaar voor fouten. Vind ik ook, maar toch wordt er altijd vrij veel over geklaagd. Voor niet alles is een oplossing te bedenken en soms mag de reiziger ook wel eens wat geduld hebben. Op dat soort dagen is het voor personeel vaak ook een zootje. Alles loopt net even anders wat het vaak alleen maar lastiger maakt. Het belangrijkste is echter dat het wel werkt. Men kan de kans nemen om alles door te laten rijden en als er dan 2 of 3 wissels op een knooppunt vast komen te zitten dan is het helemaal afgelopen, of men kan kiezen om de preventieve winterdienstregeling in te stellen. Natuurlijk is dat voor sommigen heel vervelend, maar als men onnodig risico neemt en het gaat mis dan is dat voor veel meer mensen nóg veel vervelender. Wat betreft treinen die te kort zijn dat is natuurlijk wel heel vervelend voor iedereen. Het probleem is echter dat treinstellen aan een 'omloop' vastzitten. Daar wijzigingen in brengen is vaak heel lastig omdat het dan kan gebeuren dat een trein niet aan de periodieke 24/48 uurs controle komt. Deze controle is bij wet verplicht. Dat is echter wel wat hier vaak wordt geroepen. Concessie dit concessie dat. 'Laat de regionale vervoerders het maar overnemen'. Met alle bureaucratie en vele veranderingen die dat soort plannen met zich meebrengen wordt geen rekening gehouden. Goede standaarden en regels zijn een nobel doel maar in de praktijk zal het, zeker in de beginperiode, eerst slechter worden voordat het beter wordt, ALS het uberhaupt al beter wordt dan het huidige systeem. Hoewel het niet handig was om te zeggen snap ik eigenlijk wel waar die uitspraak vandaan komt. Mensen zijn heel erg kort door de bocht tegenwoordig. Kijk maar eens op de facebookpagina van de NS, dr gaat geen post voorbij zonder een aantal mensen die klagen over alles wat er verkeerd is. Daarbij houden ze vaak 0,0 rekening met hoe moeilijk veranderingen in deze wereld te realiseren zijn. Het spoor is een superdynamisch en ingewikkeld pakket waarbij iedere verstoring, hoe klein ook, gelijk enorme invloeden kan uitoefenen. Het is en blijft mensenwerk ![]() | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 18:22 |
Zonder alles te citeren, gaat lastig mobiel. Je laatste zin is 'het blijft mensenwerk'. Tijd om die bende te automatiseren dan, kunnen opvolgtijden ook naar beneden. | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 18:22 |
NS aandelen? ![]() Ik ben het met je eens dat er een hoop dingen zijn waar de NS niks aan kan doen en dat er mensen zijn die zeer onredelijk zijn tegenover de NS. Echter, er gebeuren dingen die gewoon echt niet kunnen. Ook al werken er mensen etc, neem bijvoorbeeld mijn voorbeeld tijdens de winter: Trein richting Leiden staat aangekondigd (weet station even niet meer) vanaf spoor 2, zowel op de schermen als op de NS app. Op het vertrektijdstip een omroep: De trein naar Leiden vertrekt vanaf spoor 4. Ok ![]() De NS kan veel maken bij mij, maar dit soort fratsen kan je gewoon niet maken en dat is een typisch voorbeeld want een gigantische faalactie... En het is niet dat dit soort dingen een keer per maand voor komen, ook buiten winterdienstregelingen rammelt de informatievoorziening regelmatig. | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 18:25 |
En daarmee duizenden mensen personeel duperen? Nee goeie oplossing ![]() | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 18:29 |
Vervelend ja. Maar overkomt dit je dagelijks? Wat zou volgens jou een goede (haalbare) oplossing zijn zodat het nooit meer voor kan komen? ![]() | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 18:36 |
Nee maar ik reis dan ook niet dagelijks met de trein. Maar ik vind dat je dit soort dingen (grote fouten) uit moet kunnen sluiten. Als ik de oplossing hier voor wist zou ik niet zitten waar ik nu zit ![]() Wat ik duidelijk probeer te maken is dat de NS dingen doet die je als normaal bedrijf niet zou kunnen doen zonder afgestraft te worden (en in extreme gevallen te bekopen met faillissement). | |
ArnosL | maandag 1 april 2013 @ 18:39 |
Waarom is die zo interessant? Omdat er vier steden bij zitten en er niet ingehaald wordt? | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 18:42 |
Vanaf 8 April op ma-vr en zondag 2 omlopen ICM(rest IRM) tussen Schiphol en Heerlen, zeker t/m het wijzigingsblad ergens in juni. | |
WhiteJoker | maandag 1 april 2013 @ 18:59 |
Zoals ik al zei is dat communicatie. Iets wat ontzettend belangrijk is als je klanten, of in dit geval reizigers, centraal stelt. Iemand haalde hier al het voorbeeld van Coolblue aan. Deze webwinkel reageert proactief als er dingen mis gaan. Als er vertraging is in de zending, dan sturen ze een e-mail of bellen ze op. Gaat er iets mis bij PostNL sturen ze een nieuw pakketje. Alles om de klant tevreden te houden. Zo zijn er meer organisaties, maar NS hoort daar niet bij. Ze zouden moeten beginnen met de reiziger centraal te zetten. Daar draait de reisinformatie omheen. Omroepers en andere mensen die in contact staan met reizigers (ook al is het nog zo klein) moeten zich hiervan bewust zijn. Dat is een relatief makkelijke stap die je kan nemen. In het voorbeeld hierboven had degene die de reisinformatie voorziet dubbel kunnen checken of het gewijzigde vertrekspoor echt klopt. Ik weet niet precies hoe die informatie zich in de keten verspreid, maar degene die het er oorspronkelijk in had gezet, had ook goed moeten kijken of die informatie ook echt klopt. En dan kan je zeggen: het blijft mensenwerk. Ja soms gaat dat wel eens mis, maar als je nooit een poging onderneemt om dat te veranderen, kun je net zo goed een aap laten omroepen. Mensen kunnen leren van hun fouten, organisaties ook. | |
DriekOplopers | maandag 1 april 2013 @ 19:16 |
Over D66 en de stations: http://www.voorbeterov.nl/page9.php | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 19:27 |
Ik werk zelf ook in dit wereldje.. ![]() En volgens mij kost personeel ook heel veel geld. Veel metro bedrijven onderzoek of implementeren momenteel al automatische metro's. | |
stavromulabeta | maandag 1 april 2013 @ 19:28 |
En daarnaast is het voor mij ook de ontzettend arrogante houding die NS momenteel uitstraalt en communiceert. Rond 2000 ging het op het spoor ook niet al te best, maar toen zag je als reiziger wel dat er iets aan gedaan werd, er werden treinen uit Duitsland en België gehaald en Plan-W werd nota bene uit het spoorwegmuseum teruggehaald. Tegenwoordig is de communicatie "Wij zetten al het beschikbare materieel in. Zoek het verder maar uit en dikke lul drie bier". Daarnaast maken het gedram met de OVCP en niet meer bij naam noemen van vertraging ("De trein komt over 5 minuten") mijn perceptie van de NS niet beter. Je voelt je als klant gewoon niet serieus genomen. Verder is de verbeterde punctualiteit ook voor een deel toe te schrijven aan het optimaliseren van de treinenloop op het meetprincipe, niet op het daadwerkelijk verbeteren van de punctualiteit. Er is voornamelijk geschoven met rijtijden waardoor treinen op de meetpunten vaker op tijd komen, op andere stations is vaak het tegenover gestelde het geval. Treinen richting Amsterdam Centraal komen bijvoorbeeld structureel te laat in Amstel aan. Er zijn simpelweg 3 minuten in de rijtijd tussen Utrecht en Amstel 'weggeknipt' en tussen Amstel en CS bijgeplakt. Doordat de trein te laat is moet deze in Amstel direct weer vertrekken maar heeft tegelijktijd weer 1 of 2 minuten extra naar Amsterdam CS waar de punctialiteit wordt gemeten. In de omgekeerde richting is het zelfs niet mogelijk om op tijd op Amstel aan te komen, wanneer je je aan de baanvaksnelheid houdt. Hetzelfde is het geval van Utrecht naar Schiphol: Intercities komen structureel te laat aan op Bijlmer om vervolgens te vroeg in Zuid en Schiphol aan te komen (waar de punctualiteit wordt gemeten). Kortom, het voldoen aan de contractueel vastgelegde prestatie-eisen staat voorop, het voldoen aan de behoefden van de klant reiziger is geen prioriteit. | |
Sandrvich | maandag 1 april 2013 @ 19:32 |
Yay! Binnenkort dan maar weer eens naar Heerlen (en door naar Aachen) afzakken, is ook al weer een jaar of 5 geleden volgens mij. ![]() | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 19:33 |
Heb enkele topics geleden de hele dienstregeling van die ICM al uiteen gezet, misschien wel handig die er even bij te vermelden? ![]() | |
James1988 | maandag 1 april 2013 @ 19:47 |
Helemaal geen ICRm meer in de 3500 (Schiphol - Eindhoven)? Scheiße. Volgende week zaterdag open dag bij AnsaldoBreda in Pistoia. Komt allen! | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 19:47 |
Ik weet niet zo alle treinen waar het ICM in komt, en geen zin om het terug te zoeken / uit te zoeken. Op zondag is er één omloop ICM actief, maandag-vrijdag zijn het er 2. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 19:48 |
Maar dat is al langer einde, al sinds 8 december dacht ik. Nu gaat de 3500 na Eindhoven door naar Heerlen, en gaat de IC Alkmaar-Maastricht niet meer een deel naar Heerlen. | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 19:52 |
Even een uitgebreid overzicht voor doordeweeks: Richting Schiphol; eerste vertrekstation: Eindhoven: v 06.18 Heerlen: v 09.44 Heerlen: v 11.14 Heerlen: v 15.44 Heerlen: v 17.14 Utrecht: v 21.13 Utrecht: v 23.13 Richting Eindhoven, vanaf Schiphol v 06.46 v 08.16 v 12:46 v 14:16 v 18:46 (Tot Eindhoven) v 20:16 (Tot Utrecht) v 22:16 (Tot Utrecht) | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 19:55 |
Station Nijverdal. Voor de reizigers naar station Nijverdal, deze trein rijdt vandaag niet.![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 19:57 |
Voor een deel uit de winst die de NS behaalt met de exploitatie van de stations. Meestal is de rijtijd tussen knooppunten zodanig dat er een kleine marge is. Die kun je voor dit soort gevallen gebruiken. Verder behaal je winst door te investeren in de treinopvolging. Dat kan een stuk sneller dan nu nog het geval is. Als het verstand een keer wordt gebruikt kan al veel leed worden voorkomen. Het is nu op een aantal niveaus te veel houtje touwtje en er wordt regelmatig langs elkaar heen gewerkt. Betere communicatie tussen mensen onderling kan al helpen. met een aantal investeringen hoeft de winterdienstregeling minder vaak ingezet te worden. Groot probleem is dat het in het spoor gaan dat nog in dienst is behoorlijk beperkt wordt door de veiligheidsregels. Daardoor is het lastiger om een aantal cruciale wissels schoon te houden, iets wat wel kan helpen. Dat is een kwestie van beter plannen. daarom is het van belang dat de deskundigen een belangrijke stem hebben in het geheel en dat niet alleen de communicatiemedewerkers, marketingmensen of financieel onderlegden aan het roer staan. true, maar dat betekent niet dat er niet de ambitie moet zijn om het beter te doen, hoe klein die verbeteringen ook zijn. | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 20:09 |
Goed, ik heb mijn punten duidelijk gemaakt en jullie ook. Ik ga er verder niet meer inhoudelijk op in ![]() | |
Sandrvich | maandag 1 april 2013 @ 20:11 |
![]() Bron: Wallorail.be SNCF is ook weer lekker aan het hobbyen met samenstellingen. ![]() | |
Litpho | maandag 1 april 2013 @ 20:19 |
Ach ja, Bert en consorten hebben natuurlijk al een keer bewezen dat de winterdienstregeling alleen nodig is als je het kan zien aankomen. Toen het plotseling slecht weer werd, was er geen tijd voor paniekvoetbal en ging er ook vrij weinig fout. Waar de NS gewoon niet mee overweg kan (oa met dank aan de bonden en hopeloos inflexibele personeelsroosters) zijn calamiteiten. De winterdienstregeling is gewoon een calamiteit van eigen bodem. Dat gezegd hebbende, politici die weigeren toezicht te houden en Prorail wat nog geen wissel tegengekomen is die ze niet zouden willen wegsaneren zijn absoluut medeschuldig, maar de aanname dat Meerstadt en zijn vriendjes werkelijk waar het beste voor hebben met de reiziger lijkt me toch al lang geleden ontkracht. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 20:24 |
Het is onderdeel van de snelste route van Twente naar zowel Zwolle als de Noordelijke steden. Doorgaande reizigers zijn altijd goed voor de kostendekkingsgraad. | |
greavy | maandag 1 april 2013 @ 20:28 |
Ah, dat is 'm. Danku. Zondag: Eindhoven v. 8:16 (tr. 3521) Heerlen v. 9:44 (tr. 3536) Schiphol v. 12:46 (tr. 3545) Heerlen v. 15:44 (tr. 3560) En meer rijdt er op zondag niet (althans, maar tot Eindhoven en dat wordt IRM) | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 20:29 |
een groot deel van de dag is het ook nog voor Twente - Amsterdam de snelste route | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 20:32 |
Even simpel gezegd is de conducteur die een vertrekprocedure doet bij sprinters verschrikkelijke tijd- en geldverspilling. Het zorgt voor onnodig trage sprinters en als je twee sprinters achter elkaar hebt voor onnodig lange opvolgtijden. Je hebt substantieel minder infra nodig voor dezelfde dienstregeling wanneer de conducteur lekker binnen kan blijven of ander werk zou doen. | |
lyolyrc | maandag 1 april 2013 @ 20:35 |
Sinds 8 december in de steentijd ofzo. Ik kan me niet herinneren dat ik in de afgelopen jaren wel eens ICRm heb gehad tussen Eindhoven en Utrecht. Wel een keer ICMm als bijsturing toen er een groot pak sneeuw lag met de kerst een paar jaar geleden. Ik ben daarom wel blij dat er eens iets anders gaat rijden dan alleen maar VIRM. Hopelijk zien we DDZ hier over een tijd ook nog eens. | |
Sandrvich | maandag 1 april 2013 @ 20:38 |
Tot in de herfst reed er 2 keer per dag nog een ICRm vanuit Schiphol naar Maastricht en andersom in de ochtendspits. ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 20:41 |
tsja, dat was een zogenaamde onderhoudsslag van/naar Maastricht. Die treinen stonden overdag opgesteld op de Binckhorst in Den Haag | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 20:52 |
![]() Weet iemand toevallig wat dit voor apparaat is of waar het voor dient? Het staat te Amsterdam Centraal tussen spoortje 26 en 31 naast het Westelijk Eiland. | |
Peter | maandag 1 april 2013 @ 20:52 |
Omdat het een best drukke verbinding is en de provincie waarschijnlijk ook nog wil elektrificeren... | |
ArnosL | maandag 1 april 2013 @ 20:54 |
Ah ok, helder ![]() | |
Viezze | maandag 1 april 2013 @ 21:05 |
In mijn ogen (samen met wat capaciteitsverbeteringen) best een goede investering. Nu gaan er nog wat reizigers richting Deventer omdat het voor je gevoel zo lang duurt, zou richting het uur (Zwolle - Enschede) moeten kunnen toch? | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 21:09 |
mja, dan moet je grote delen van de lijn verdubbelen en waar mogelijk de snelheid verhogen. Op het stukje Zwolle - Heino lijkt dat laatste door de slappe ondergrond niet te kunnen, tenzij je natuurlijk flink met de flappen loopt te wapperen en zettingsvrije platen aanlegt. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 21:38 |
Ach. Ook op dat laatste stukje kan het als het puntje bij het paaltje komt ook wel. Nergens is de bodem erger dan in de omgeving van Woerden, daar rijdt ook nog dagelijks een trein met 140 km/h. | |
dennistd | maandag 1 april 2013 @ 21:48 |
Een sneltrein Enschede-Zwolle kun je 1x per uur inleggen bij een spoorverdubbeling Raalte-Nijverdal. Het nadeel is alleen dat je op Wierden-Enschede in het pad van de sprinter van/naar Apeldoorn komt te zitten, waardoor de sneltrein net als de Pimpel nogal uitgebogen moet worden (4-5 minuten langzamer dan aan rijtijd nodig is). De reisduur Enschede-Zwolle zou uitkomen op precies een uur, maar wel zonder enige aansluiting in Zwolle: aankomst om .23, vertrek om .38 De tijdswinst op Enschede-Zwolle is 10 minuten ![]() rood=sneltrein | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 21:59 |
Je kan ook de snelheid op Zwolle-Heino verhogen en Heino-Raalte kunnen verdubbelen. Dan past het twee keer per uur mits je wel zorgt voor korte opvolgtijden op Zwolle-Heino. Dan lig je ook in de Zwolse knoop. Overigens kan jouw overkruising op Zwolle-aansluiting seintechnisch niet. | |
GekkeHaan | maandag 1 april 2013 @ 22:08 |
Is het niet toevallig een 380v aansluiting of iets dergelijks? | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:08 |
Depotvoeding. Dat zou kunnen ja. | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 22:13 |
Geen idee. Het deed me denken aan een verwarmingsinstallatie of een apparaat waarmee je zo'n netje om een kerstboom kan maken! ![]() | |
Hr-Flip | maandag 1 april 2013 @ 22:14 |
Syntus stel 36 is terug van revisie | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 22:25 |
Zwolle-Enschede moet net als de Maaslijn HRN worden. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:34 |
Oohja.. Een stukje dubbelspoor op Nijverdal-Wierden is ook wel handig. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 22:36 |
De hele spoorlijn dubbelsporig maken. Geen gezeik. En waslijn erboven. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:42 |
Dat is voor de dienstregeling niet nodig. Voor robuustheid kan het handig zijn, maar dan zit de meeste winst toch echt in een kilometertje meer dubbel spoor dan strikt noodzakelijk. Ten westen van Heino of oosten van Raalte dus. Je hoeft op deze plek niet zomaar een grote dienstregelingswijziging te verwachten omdat alles om Zwolle heen is gebouwd. | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 22:44 |
Alles we ipv alles om zwolle heen bouwen zwolle om alles heen bouwen. Lost dat niet heel veel problemen op? | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 22:44 |
en knoop Hengelo natuurlijk ![]() | |
dennistd | maandag 1 april 2013 @ 22:47 |
Foto's van de gereviseerde Lint 36 voor Oldenzaal-Zutphen, met toilet! http://www.flickr.com/pho(...)5071/in/photostream/ Eh ja, dat wat hij zelf dus ook al postte hierboven, ben niet echt wakker volgens mij ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 22:48 |
Natuurlijk is dat wel nodig. Hoe wil je anders vanuit Enschede snel in het westen komen? | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:49 |
Ga jij uitleggen dat we jarenlang verkeerd hebben geïnvesteerd en dat de aansluitingen in Zwolle, Utrecht en Groningen gesloopt worden? | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:50 |
Dat heb ik zojuist uitgelegd. Dan ben je alle knelpunten kwijt waar je een trein tegen zou kunnen komen. Dubbel spoor op plekken neerleggen waar je geen tegentrein tegen gaat komen is een beetje onzinnig als dat veel geld gaat kosten. | |
Hr-Flip | maandag 1 april 2013 @ 22:50 |
Gewoon via Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Utrecht, en dan naar Rotterdam en Den Haag | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 22:52 |
Oh jah, nu moeten we opeens gaan verantwoorden waar het geld vandaan komt ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 22:53 |
Schiphol, Amsterdam en Den Haag zijn sneller via Zwolle. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:54 |
Zo werkt het in de grote mensenwereld ja. ![]() | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 22:54 |
Alleen Amsterdam is sneller via Zwolle. De rest wordt prima door de bestaande IC's van Twente naar de Randstad bediend. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 22:55 |
Als je een sneltrein laat rijden slimpie! Al vind ik Den Haag dan nog wat twijfelachtig. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 22:55 |
dan wordt het een ander verhaal, mits ook de sneltrein in de knoop Zwolle kan vallen | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 22:56 |
Okay, Den Haag is misschien twijfelachtig. Dat is nu vijf minuten langer dan de vroegere directe trein? | |
Hr-Flip | maandag 1 april 2013 @ 22:56 |
Als ik naar schiphol zou willen, dan ga ik vaak met een compleet gezin, inclusief koffers. Dan zit ik niet te wachten op een extra overstap in Zwolle. Laat die bovenleiding en dat dubbelspoor maar weg. | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 22:57 |
Ja. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 23:00 |
Dat kan als je de juiste investering doet dus wel. Overigens denk ik dat een sneltrein die niet in de knoop valt behoorlijke geldverspilling is. Dan belanden de doorgaande reizigers richting Flevoland en het Noorden alsnog in de stoptrein. | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 23:01 |
Het is dan niet de bedoeling dat je gaat overstappen. Dubbelspoor en waslijn betekent directe treinen via Zwolle, zonder overstap dus. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 23:02 |
de sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen vallen nu bijvoorbeeld ook niet helemaal in de knopen in beide steden ![]() | |
DeaDLocK2K | maandag 1 april 2013 @ 23:03 |
Ik praat uiteraard in als'en en misschien's, maar áls dat zou gebeuren zou het misschien verstandig zijn om niet vast te houden aan die knoop zodat er ieder kwartier een trein richting het westen is in plaats van twee (of meer) per half uur. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 23:13 |
Maar je gaat ook niet van Groningen via Leeuwarden naar Zwolle. Je gaat wel van Enschede via Zwolle naar Groningen. | |
GlenSpey | maandag 1 april 2013 @ 23:14 |
Wat staat het terzijde gesteld mat van Syntus in Arnhem eigenlijk te wachten? Staan ook nog een stuk of 15 Lintjes zand te stofferen. Dingen zijn nog modern genoeg om gewoon in Nederland te blijven rijden... | |
lyolyrc | maandag 1 april 2013 @ 23:18 |
Bij gebrek aan concessies voor Syntus... Ik denk dat er momenteel zelfs een overschot is aan dieselmaterieel in Nederland. Er staan ook een heel wat stellen DM '90 stof te vangen. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 23:24 |
was ook alleen maar bedoeld om aan te geven dat er regelmatig treinen buiten de knoop vallen ![]() | |
b2py | maandag 1 april 2013 @ 23:24 |
Hoe groot is de stroom enschede - meppel en hoger? Als die nihil is kan je kiezen om de sneltrein uit de knoop te laten om die reizigers sneller naar Zwolle te brengen buiten de knoop. | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 1 april 2013 @ 23:26 |
Die stroom is absoluut niet nihil. Ik ken zelf persoonlijk al tientallen mensen die heel blij zijn dat er weer een (haalbare) aansluiting is in Zwolle van Groningen naar Enschede. | |
DriekOplopers | maandag 1 april 2013 @ 23:35 |
De grootste blunder is het slechts tweesporig maken van de nieuwe spoorbrug bij Zwolle. Had drie- of viersporig moeten zijn. Dan had je er wat aan gehad! | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 23:39 |
Dan had de IC naar Amersfoort drie minuten eerder weggekunt. Ik vind eerlijk gezegd Zwolle-Herfte een groter drama. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 23:42 |
en hadden de treinen uit Lelydorp en Amersfoort tegelijk binnen kunnen komen. Verder had het de punctualiteit van de stopper Utrecht - Zwolle verbeterd. absoluut. Dat moet iig driesporig worden met een gevorkte fly-over. Heb je de meeste problemen aldaar ondervangen. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 23:44 |
Maar de sprinter uit Amsterdam ligt vast in Weesp. Je hebt er niets aan als die later binnen kan komen. | |
Peterselieman | maandag 1 april 2013 @ 23:50 |
nu misschien niet, maar herontwerp van de knoop Weesp plus een snelheidsverhoging op de Hanzelijn kan mogelijk hieraan iets veranderen. | |
Mr_Klaasje | maandag 1 april 2013 @ 23:56 |
Je moet de hele Flevolijn anders op gaan zetten om er iets mee te kunnen. | |
Peterselieman | dinsdag 2 april 2013 @ 00:11 |
dan schiet het niet veel op ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | dinsdag 2 april 2013 @ 00:12 |
Kom op zeg, gewoon heel Flevoland weer terug geven aan de Zuiderzee... Kutpolder! ![]() | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 00:27 |
En wat staat daar gerangeerd? http://goo.gl/maps/jwSuq Afgelopen zomer daar geweest en kom er nu pas achter dat AnsoldoBreda in Pistoia zit. Ben volgens mij zelfs op de racefiets langs de fabriek gekomen, maar die fabriek is mij niet echt opgevallen. Zo ontdek je nog eens wat... | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 00:28 |
Even een stom iets he Maar wat Arriva is van Deutsche Bahn, is zoals Abellio van NS? Die situatie kan je met elkaar vergelijken? | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 00:29 |
Is nummertje 4816 uberhaubt al hier gesignaleerd? | |
RichardHammond | dinsdag 2 april 2013 @ 00:31 |
Op deze foto staat een gerangeerde Fyra en de kaartgegevens zijn uit 2013. Het zou om dezelfde trein kunnen gaan. http://goo.gl/maps/rgszW Misschien klaar om opgehaald te worden? Geen bovenleiding. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 00:36 |
Maar er staat Fotodatum Juni 2012 ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 2 april 2013 @ 00:37 |
en vol |