De rest van Goede Vrijdag 2013:
![8601875181_5f99ab75c2_z.jpg]()
Zoals al eerder vermeld had Rheincargo (een samenvloeisel van HGK en NE) sinds begin 2013 voor het vele vervoer van kolen meer wagens benodigd. Naast de vertrouwde 'blauwe' VTG Falns zijn er ondertussen ook bruine standaard Falns, witte GATX Falns en bruine vanuit Roemenië afkomstige afwijkende type Falns gehuurd van Touax. Juist deze laatste variant is voor Nederlandse begrippen nieuw en daarom een gewild fotografisch object. Op goede vrijdag 2013 was het uitgerekend deze set die als enige kolentrein van Rheincargo nog reed en terwijl de sneeuw alweer langzaam aan het dooien was passeerde de DE675 met 37 lege wagens onderweg van Gladbeck naar de Rotterdamse Maasvlakte.
![8603133346_86fe3ee788_z.jpg]()
Omdat het rondom Venlo al snel erg saai begon te worden en de temperaturen ook niet echt aangenaam waren werd besloten de omleidingen van/naar Nederland voor gezien te houden en een kijkje te gaan nemen aan de spoorlijn tussen Krefeld en Neuss. Hoogtepunt van de ochtend werd deze grijze Prima die bij VFLI rijdt. De 37028 is met containertrein 60416 zojuist uit Rheinhausen vertrokken en zet koers naar het Zuid-Franse Lyon-Guillotiere, hier ter hoogte van Bösinghoven.
![8603261924_c80a3206ed_z.jpg]()
In de loop van de middag ging het steeds vaker sneeuwen maar vanwege de relatief warme ondergrond bleef de sneeuw helaas niet liggen. Afkomstig vanuit het zuiden moest de fraaie oranje 1142 579 van NorthRail het halve Ruhrgebiet doorkruisen om de met fonkelnieuwe Hyundai's beladen BLG-autotrein op Neuss Gbf af te leveren. De trein passeert hier ter hoogte van Meerbusch deze rare kronkel in de weg. Ruim een uur later zou de lok los terug keren in de richting van Krefeld. Op de achtergrond is de A57 te zien die van de Nederlands-Duitse grens bij Gennep tot Keulen loopt.
![8602288159_d059daae11_z.jpg]()
De Zweedse goederenvervoerder Hectorrail is in 2004 gestart met het rijden van treinen in en rond Zweden. Sinds 2008 rijdt het ook treinen van/naar het Duitse Wanne-Eickel. In eerste instantie nog met Traxx'en maar anno 2013 alweer enige jaren met de nog veel fraaiere loks van het type "Taurus". Het vervoer is inmiddels ook flink uitgebreid. Naast de Van Dieren-KLV en DHL-speciaal verzorgt Hectorrail ook het papiervervoer iov Scandfibre tussen Zweden en Dortmund-Scharnhorst en sinds 2012 is daar dit transport van opleggers tussen het Luxemburgse Bettembourg en het Zweedse Helsingborg bijgekomen. Op vrijdag 29 maart 2013 werd de trein omgeleid via de spoorlijn Neuss-Krefeld als gevolg van werkzaamheden bij Lintorf. Normaliter staat de trein enkele uren stil te Opladen maar vanwege de aangepaste route werd de stop overgeslagen en zo passeerde de 242 516 "Ferdinand" met DGS 42710 in een flauw zonnetje bij Kaarst op weg van Trier-Ehrang Nord naar Helsingborg Central.
![8602741457_257c025ca8_z.jpg]()
Zowel de firma Captrain als SNCF zijn veelvuldig met de Alstom Prima's in het Ruhrgebiet aan te treffen. De van CBrail gehuurde (4)37 519 is op Goede Vrijdag 2013 met een beladen buizentrein onderweg bij Kaarst in zuidelijke richting op weg als het net op tijd uw fotograaf passeert want rechts net buiten beeld zou een DBS 155'er met een gemengde trein het beeld direct na de klik verstoren. De lichtomstandigheden zijn curieus te noemen en weldra zou er dan ook weer wat natte sneeuw gaan vallen.