abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124760401
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 16:14 schreef Viezze het volgende:
Zwolle - Enschede wordt toch aanbesteed? Of is dat nog niet zeker?
Ja, en Kampen-Zwolle valt ook onder de provincie Overijssel en daarvan is de aanbesteding mislukt...
dag
pi_124760410
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 16:32 schreef Hr-Flip het volgende:
van www.nicospilt.com

[ afbeelding ]

Ziet er eigenlijk best wel mooi uit.
Waar is dat arriva-logo op de neus? O-)
dag
  Redactie Sport / Supervogel maandag 1 april 2013 @ 17:06:26 #203
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_124760561
Goede uitleg wel van de woordvoerster over de storing in de tunnel: Het is net als je een nieuwe fiets koopt en de band meteen lek is.
pi_124760924
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:01 schreef Peter het volgende:

[..]

Ja, en Kampen-Zwolle valt ook onder de provincie Overijssel en daarvan is de aanbesteding mislukt...
Ja maar dat was ook wel een klein beetje een kansloze missie volgens mij. Zwolle - Enschede is misschien nog wel wat voor Arriva. Ik gok zo dat NS er niet op gaat meebieden, misschien via Syntus.

quote:
10s.gif Op maandag 1 april 2013 17:06 schreef Pino112 het volgende:
Goede uitleg wel van de woordvoerster over de storing in de tunnel: Het is net als je een nieuwe fiets koopt en de band meteen lek is.
:')
Het is meer dat je je fiets al lang heb gekocht, je er al weken op kon fietsen en vandaag de Tour de France ging fietsen maar dat ze waren vergeten je fietsband voldoende op te pompen.
  maandag 1 april 2013 @ 17:24:41 #205
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_124761055
quote:
14s.gif Op maandag 1 april 2013 15:30 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zwolle-Kampen is nu net weer een uitzondering binnen de NS, omdat het een heel simpel lijntje is dat compleet los ligt van de rest van het net en een behoorlijk vaste materieelomloop kent
De meeste regionale lijnen zijn ook relatief "simpel". Die klanttevredenheidscore kun je daarom niet altijd gebruiken om te beoordelen hoe goed of slecht een bepaalde vervoerder is.
  maandag 1 april 2013 @ 17:30:13 #206
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124761227
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:01 schreef Peter het volgende:

[..]

Ja, en Kampen-Zwolle valt ook onder de provincie Overijssel en daarvan is de aanbesteding mislukt...
Maar dat was kansloos, want dat was voor 3 jaar. Althans, dat wilden ze, vanwege de vertramming.
pi_124761270
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:30 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar dat was kansloos, want dat was voor 3 jaar. Althans, dat wilden ze, vanwege de vertramming.
Uiteindelijk is het bij een tweede poging anders aangepakt toch? Volgens mij was het toen de concessie voor een regiotram, met weer geen resultaat.
  maandag 1 april 2013 @ 17:33:34 #208
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124761350
De aanbesteding voor de regiotram was inderdaad ook mislukt. Alstom had een aanbieding gedaan voor levering en onderhoud van de trams zonder vervoer, en Arriva had weer voorwaarden verbonden als zij het tramvervoer kregen.
Juridisch gezien konden ze geen van beide kiezen, en is dus ook mislukt.
pi_124761383
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 11:36 schreef GlenSpey het volgende:
Zie in dit topic eigenlijk bijna alleen nog maar NS-bashing voorbij komen :') Is iedereen hier dan werkelijk zo tegen de NS of hoe zit het?
Als ik dagelijks moet melden dat mijn trein op tijd reed word ik na 2 dagen ook vriendelijk verzocht hier mee op te houden... Maar goed, al mijn treinen reden vandaag op tijd. Naar utrecht, naar Maliebaan, naar Utrecht, naar Rotterdam waar we een vertraagde trein hadden waardoor we er eerder waren dan gepland. Fyra was op tijd en in Amsterdam was ik ook op tijd vertrokken naar huis.
pi_124761477
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:33 schreef greavy het volgende:
De aanbesteding voor de regiotram was inderdaad ook mislukt. Alstom had een aanbieding gedaan voor levering en onderhoud van de trams zonder vervoer, en Arriva had weer voorwaarden verbonden als zij het tramvervoer kregen.
Juridisch gezien konden ze geen van beide kiezen, en is dus ook mislukt.
Dan de NS nog maar even door laten rijden...het is nog best een drukke lijn volgens mij. Ben benieuwd of het ooit nog wat wordt met die vertramming of dat het er uiteindelijk op neer komt dat er niks gaat gebeuren of misschien (ivm Kampen-Zuid) het Kamperlijntje stopt.

Zijn er eigenlijk al cijfers over het aantal in-/uitstappers in Kampen-Zuid en Dronten? Ik zag een maand terug een sprinter in Zwolle staan (richting Lelystad) met wel 1 passagier erin :P Ben benieuwd of het er al meer worden.
  maandag 1 april 2013 @ 17:39:24 #211
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124761526
In 2009 liep iedereen te roepen bij de gemeentes / provincie dat zeker in 2012 de trams gingen rijden. Nu weten ze het voorlopig nog niet wanneer wel.
Eerst wilden ze de tram samen met de bussen doen, maar dat slaagde helemaal niet. Toen is het maar opgesplitst, en de bussen zijn wel geregeld, maar de trams niet. Laat de DM90 maar blijven hoor ...
pi_124761845
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:37 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dan de NS nog maar even door laten rijden...het is nog best een drukke lijn volgens mij. Ben benieuwd of het ooit nog wat wordt met die vertramming of dat het er uiteindelijk op neer komt dat er niks gaat gebeuren of misschien (ivm Kampen-Zuid) het Kamperlijntje stopt.

Zijn er eigenlijk al cijfers over het aantal in-/uitstappers in Kampen-Zuid en Dronten? Ik zag een maand terug een sprinter in Zwolle staan (richting Lelystad) met wel 1 passagier erin :P Ben benieuwd of het er al meer worden.
Kampen zuid is alleen interessant voor mensen die naast het station wonen. Voor 80% is station kampen nog altijd dichterbij.
  maandag 1 april 2013 @ 17:54:37 #213
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_124762010
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:30 schreef greavy het volgende:

[..]

Maar dat was kansloos, want dat was voor 3 jaar. Althans, dat wilden ze, vanwege de vertramming.
Nee hoor, volgens de plannen zou op dit moment hard gebouwd moeten worden tussen Zwolle en Kampen.
  maandag 1 april 2013 @ 17:55:54 #214
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_124762048
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:18 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ja maar dat was ook wel een klein beetje een kansloze missie volgens mij. Zwolle - Enschede is misschien nog wel wat voor Arriva. Ik gok zo dat NS er niet op gaat meebieden, misschien via Syntus.
Zwolle-Enschede is misschien nog wel een van de meest interessante regionale treinverbindingen. Reken maar op interesse van Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion en NS doet vast ook wel op een bepaalde manier mee. Overigens is Syntus tegenwoordig niet meer van NS.
pi_124762060
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 17:49 schreef b2py het volgende:

[..]

Kampen zuid is alleen interessant voor mensen die naast het station wonen. Voor 80% is station kampen nog altijd dichterbij.
Valt ook wel mee, Kampen ligt tegen IJsselmuiden aan dus ook niet heel centraal. Het is natuurlijk een beetje overdreven dat Kampen twee stations heeft, dus waarom nog een lijntje er naast die alleen Zwolle en Kampen aandoet? Met een goed busnetwerken vanaf Kampen-Zuid moet je er ook wel komen.

Een tram is wel een goed alternatief omdat er dan onderweg nog wel aardig wat plekken zijn (o.a. Stadshagen in Zwolle) die aardig wat reizigers kan aantrekken.
pi_124762652
quote:
2s.gif Op maandag 1 april 2013 13:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wel degelijk, alleen dan moet je er wel in gaan investeren.
Natuurlijk, alleen waar moet dit geld vandaan komen? Van de reiziger? Van de belastingbetaler? Daar zitten geen van beide partijen natuurlijk op te wachten ;)

quote:
[..]

je houdt verstoringen, maar je kunt er wel naar streven om deze zoveel mogelijk te voorkomen. Het helpt alleen niet mee dat er zoveel uitwijkmogelijkheden weggesneden worden. met iets meer flexibiliteit kun je veel problemen al oplossen.

Verder zou niet de vertrekpunctualiteit, maar de reizigerspunctualiteit leidend moeten zijn. Door soms een minuutje langer te wachten kun je veel reizigers blij maken met een gehaalde overstap.
Er zijn helaas niet zoveel uitwijkmogelijkheden meer. Als je trein A een minuut langer laat wachten dan kan trein B niet op het station binnenkomen. Gevolg is blije reizigers in trein A, maar boze reizigers in trein B, want dan missen zij hun overstap en zo krijg je dat domino-effect weer. Op sommige plaatsen, met name knooppunten, valt daar weinig tot niets in te schuiven.

quote:
[..]

Hier is nog heel veel te winnen tegen lage kosten.
Hoe dan? Weet jij een 100% accuraat systeem tegen lage kosten te vinden? Bij mijn weet is zo'n systeem er niet en dus blijft het tot die tijd deels computer- en deels mensenwerk. En helaas is dat nou eenmaal erg vatbaar voor fouten.

quote:
[..]

Het huidige systeem werkt vrij aardig
Vind ik ook, maar toch wordt er altijd vrij veel over geklaagd. Voor niet alles is een oplossing te bedenken en soms mag de reiziger ook wel eens wat geduld hebben.

quote:
[..]

als je slim investeert vallen die kosten best mee. Het gaat om weinig dagen per jaar, maar op die dagen moet je wel willen werken met een maximale inzet van iedereen. Belangrijk is dat je niet met te korte treinen wilt zitten en de opstelterreinen in de spitsen niet vol staan met materieel dat gewoon inzetbaar is, maar niet ingepland is.
Op dat soort dagen is het voor personeel vaak ook een zootje. Alles loopt net even anders wat het vaak alleen maar lastiger maakt. Het belangrijkste is echter dat het wel werkt. Men kan de kans nemen om alles door te laten rijden en als er dan 2 of 3 wissels op een knooppunt vast komen te zitten dan is het helemaal afgelopen, of men kan kiezen om de preventieve winterdienstregeling in te stellen. Natuurlijk is dat voor sommigen heel vervelend, maar als men onnodig risico neemt en het gaat mis dan is dat voor veel meer mensen nóg veel vervelender.

Wat betreft treinen die te kort zijn dat is natuurlijk wel heel vervelend voor iedereen. Het probleem is echter dat treinstellen aan een 'omloop' vastzitten. Daar wijzigingen in brengen is vaak heel lastig omdat het dan kan gebeuren dat een trein niet aan de periodieke 24/48 uurs controle komt. Deze controle is bij wet verplicht.

quote:
[..]

je moet dan ook niet lukraak gaan knippen. Daarmee veroorzaak je meer ellende dan je oplost. Maar met vooraf vastgestelde standaarden en regels kom je een heel eind zonder dat het botst.
Dat is echter wel wat hier vaak wordt geroepen. Concessie dit concessie dat. 'Laat de regionale vervoerders het maar overnemen'. Met alle bureaucratie en vele veranderingen die dat soort plannen met zich meebrengen wordt geen rekening gehouden. Goede standaarden en regels zijn een nobel doel maar in de praktijk zal het, zeker in de beginperiode, eerst slechter worden voordat het beter wordt, ALS het uberhaupt al beter wordt dan het huidige systeem.

quote:
[..]

binnen de beschikbare bandbreedte is nog veel mogelijk, maar dan moet je wel een prikkel hebben om te investeren. En daar ontbreekt het nu aan, getuige de NS-uitspraak dat de reiziger niet zo moet zeuren.
Hoewel het niet handig was om te zeggen snap ik eigenlijk wel waar die uitspraak vandaan komt. Mensen zijn heel erg kort door de bocht tegenwoordig. Kijk maar eens op de facebookpagina van de NS, dr gaat geen post voorbij zonder een aantal mensen die klagen over alles wat er verkeerd is. Daarbij houden ze vaak 0,0 rekening met hoe moeilijk veranderingen in deze wereld te realiseren zijn. Het spoor is een superdynamisch en ingewikkeld pakket waarbij iedere verstoring, hoe klein ook, gelijk enorme invloeden kan uitoefenen. Het is en blijft mensenwerk ;)
pi_124762947
Zonder alles te citeren, gaat lastig mobiel. Je laatste zin is 'het blijft mensenwerk'. Tijd om die bende te automatiseren dan, kunnen opvolgtijden ook naar beneden.
pi_124762957
NS aandelen? ;)

Ik ben het met je eens dat er een hoop dingen zijn waar de NS niks aan kan doen en dat er mensen zijn die zeer onredelijk zijn tegenover de NS. Echter, er gebeuren dingen die gewoon echt niet kunnen. Ook al werken er mensen etc, neem bijvoorbeeld mijn voorbeeld tijdens de winter:

Trein richting Leiden staat aangekondigd (weet station even niet meer) vanaf spoor 2, zowel op de schermen als op de NS app. Op het vertrektijdstip een omroep: De trein naar Leiden vertrekt vanaf spoor 4. Ok ^O^ Denkt iedereen. Tot ze de trein 5 seconden later ook weg zien rijden en er dus niemand mee kon.

De NS kan veel maken bij mij, maar dit soort fratsen kan je gewoon niet maken en dat is een typisch voorbeeld want een gigantische faalactie...
En het is niet dat dit soort dingen een keer per maand voor komen, ook buiten winterdienstregelingen rammelt de informatievoorziening regelmatig.
pi_124763055
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:22 schreef b2py het volgende:
Zonder alles te citeren, gaat lastig mobiel. Je laatste zin is 'het blijft mensenwerk'. Tijd om die bende te automatiseren dan, kunnen opvolgtijden ook naar beneden.
En daarmee duizenden mensen personeel duperen? Nee goeie oplossing :') ben benieuwd wat je ervan vindt als ze het voor jou beroepsgroep allemaal automagisch zouden maken. Om over de enorme kostenpot (daar is ie weer) die erbij komt kijken maar weer niet te spreken.
pi_124763164
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:22 schreef Viezze het volgende:
NS aandelen? ;)

Ik ben het met je eens dat er een hoop dingen zijn waar de NS niks aan kan doen en dat er mensen zijn die zeer onredelijk zijn tegenover de NS. Echter, er gebeuren dingen die gewoon echt niet kunnen. Ook al werken er mensen etc, neem bijvoorbeeld mijn voorbeeld tijdens de winter:

Trein richting Leiden staat aangekondigd (weet station even niet meer) vanaf spoor 2, zowel op de schermen als op de NS app. Op het vertrektijdstip een omroep: De trein naar Leiden vertrekt vanaf spoor 4. Ok ^O^ Denkt iedereen. Tot ze de trein 5 seconden later ook weg zien rijden en er dus niemand mee kon.

De NS kan veel maken bij mij, maar dit soort fratsen kan je gewoon niet maken en dat is een typisch voorbeeld want een gigantische faalactie...
En het is niet dat dit soort dingen een keer per maand voor komen, ook buiten winterdienstregelingen rammelt de informatievoorziening regelmatig.
Vervelend ja. Maar overkomt dit je dagelijks? Wat zou volgens jou een goede (haalbare) oplossing zijn zodat het nooit meer voor kan komen? ;)
pi_124763352
Nee maar ik reis dan ook niet dagelijks met de trein. Maar ik vind dat je dit soort dingen (grote fouten) uit moet kunnen sluiten.

Als ik de oplossing hier voor wist zou ik niet zitten waar ik nu zit :P Het is ook niet zo zwart-wit als ik het zeg, dat weet ik ook wel. Maar de NS wilde zo graag de informatievoorziening, maar om nou te zeggen dat het veel beter gaat?

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat de NS dingen doet die je als normaal bedrijf niet zou kunnen doen zonder afgestraft te worden (en in extreme gevallen te bekopen met faillissement).
pi_124763458
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 17:55 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Zwolle-Enschede is misschien nog wel een van de meest interessante regionale treinverbindingen. Reken maar op interesse van Syntus, Arriva, Veolia, Connexxion en NS doet vast ook wel op een bepaalde manier mee. Overigens is Syntus tegenwoordig niet meer van NS.
Waarom is die zo interessant? Omdat er vier steden bij zitten en er niet ingehaald wordt?
  maandag 1 april 2013 @ 18:42:38 #223
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_124763549
Vanaf 8 April op ma-vr en zondag 2 omlopen ICM(rest IRM) tussen Schiphol en Heerlen, zeker t/m het wijzigingsblad ergens in juni.
pi_124764092
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:29 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Vervelend ja. Maar overkomt dit je dagelijks? Wat zou volgens jou een goede (haalbare) oplossing zijn zodat het nooit meer voor kan komen? ;)
Zoals ik al zei is dat communicatie. Iets wat ontzettend belangrijk is als je klanten, of in dit geval reizigers, centraal stelt. Iemand haalde hier al het voorbeeld van Coolblue aan. Deze webwinkel reageert proactief als er dingen mis gaan. Als er vertraging is in de zending, dan sturen ze een e-mail of bellen ze op. Gaat er iets mis bij PostNL sturen ze een nieuw pakketje. Alles om de klant tevreden te houden. Zo zijn er meer organisaties, maar NS hoort daar niet bij.

Ze zouden moeten beginnen met de reiziger centraal te zetten. Daar draait de reisinformatie omheen. Omroepers en andere mensen die in contact staan met reizigers (ook al is het nog zo klein) moeten zich hiervan bewust zijn. Dat is een relatief makkelijke stap die je kan nemen. In het voorbeeld hierboven had degene die de reisinformatie voorziet dubbel kunnen checken of het gewijzigde vertrekspoor echt klopt. Ik weet niet precies hoe die informatie zich in de keten verspreid, maar degene die het er oorspronkelijk in had gezet, had ook goed moeten kijken of die informatie ook echt klopt. En dan kan je zeggen: het blijft mensenwerk. Ja soms gaat dat wel eens mis, maar als je nooit een poging onderneemt om dat te veranderen, kun je net zo goed een aap laten omroepen. Mensen kunnen leren van hun fouten, organisaties ook.
  maandag 1 april 2013 @ 19:16:48 #225
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_124764612
Over D66 en de stations: http://www.voorbeterov.nl/page9.php
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')