Flodder450 | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:38 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Met ingang van 18 januari is de Fyra-treindienst tussen Amsterdam en Brussel voor onbepaalde tijd opgeschort. Dit is besloten naar aanleiding van beschadiging aan het materieel door winterse omstandigheden. Internationaal reizen over de HSL kan hierdoor uitsluitend met Thalys. Het alternatief is omreizen via Roosendaal en daar overstappen op de stoptrein naar België. De politiek overlegt momenteel over een iets acceptabeler alternatief. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly Fotoverslag over de NS1700 GlenSpey Fotoverslag over VIRM GlenSpey >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy [ Bericht 0% gewijzigd door Flodder450 op 27-01-2013 14:13:11 ] | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:38 | |
topickaper ![]() | ||
Stratzer | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:39 | |
Godver, ik had de lapo kunnen hebben. Leek me wel cool om als newbie in dit topic een deel te kunnen openen... | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:42 | |
De Volkskrant heeft vandaag een analyse over hoe het zo mis heeft kunnen gaan met de HSL-Zuid. De kiem voor de problemen wordt gelegd in 1999 toen wat ambtenaren de verhoudingen tussen NS en SNCF/NMBS op scherp zetten door voor te stellen dat de Fransen en Belgen zelf wel in konden schrijven op de HSL-concessie. De NS was niet echt blij, omdat het juist samen wilde werken met andere partijen. Voor het binnenlandse net was het concept Intercity Max bedacht met IC's die max 220 km/h zouden kunnen. Dat plan ging door die ambtenaren van tafel http://www.volkskrant.nl/(...)-kunnen-worden.dhtml | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:43 | |
Straks krijgen we in de nieuwe concessie voor de NS een lite-versie van dat IC Max-plan met IC's die max 160 km/h kunnen rijden over de HSL ![]() | ||
DriekOplopers | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:46 | |
Da's gezien de laatste ontwikkelingen natuurlijk zeer onzeker geworden... | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:47 | |
Goed topic. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:48 | |
Dat is tamelijk onzinnig: Voor een goede voorbereiding van aanbesteding en implementatie van zo'n ingewikkelde concessie is meer dan twee jaar nodig. Nu nog gaan aanbesteden is met zekerheid gaan voor een waardeloze concessie met dito uitvoering. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:49 | |
of dreigt de NS de nieuwe concessie plots mis te lopen? ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:50 | |
Daar geloof ik dus niets van. Alleen al vanwege het feit dat NS zichzelf naar binnen gepraat heeft met het bod het begrotingsgat te vullen dat ontstaat door het vervallen van de HSA-concessie na 2015. (Alles voor 2015 is al een begrotingsgat geworden.) | ||
Duvel | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:51 | |
Ik heb een folder met dat IC-Maxplan, ergens op zolder. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:52 | |
Ik zou een PDF-je heel erg waarderen. | ||
DriekOplopers | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:52 | |
Nee, ik zie de integratie tussen HSL en HRN nog niet zonder slag of stoot gebeuren na dit Fyasco. | ||
Duvel | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:53 | |
Jij kent mijn zolder niet. ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:54 | |
Ik zie niet op korte termijn een alternatief komen wat beter is dan de huidige deal voor het ministerie. | ||
Duvel | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:54 | |
Ik ook niet, terwijl het voor de reiziger beter zou zijn als de treinen over de HSL zo toegankelijk mogelijk zijn. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:54 | |
![]() | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:55 | |
![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 16:59 | |
misschien niet, maar wat is een goed alternatief dat écht in het belang van de reiziger is? | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:05 | |
Een goed alternatief is er denk ik pas wanneer ze niet persé 150 miljoen per jaar willen ophalen uit opgeteld de HSL+HRN. Dat staat los van wel of geen NS-discussies. Want dan zijn hoge eisen voor vervoerders ook betaalbaar en kan er veel geeist worden. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:09 | |
van die 150 miljoen per jaar kom je pas af wanneer het huidige contract met HSA afgelopen is, dus ruwweg eind 2024. Tot die tijd hebben de andere inschrijvers op de HSL-concessie min of meer het recht om de overheid aan het met HSA gesloten contract te houden, ook al is het tussentijds opengebroken. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:12 | |
Ik weet niet precies hoe het juridisch in elkaar steekt maar het idee was geloof ik om de HSA en de huidige HSL-concessie op te blazen bij het ingaan van de nieuwe concessie. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:13 | |
Mooie woordspeling. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:18 | |
dat is het idee ook, maar ik denk niet dat ze onder een hoge vergoeding uit kunnen komen. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:19 | |
In de meeste concessies zit een beëindigingsconstructie opgenomen. Als die netjes wordt uitgevoerd (en er aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan) dan is er niets aan de hand. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:22 | |
mja, bij zo'n project als dit verwacht ik dat ook daar veel haken en ogen aan zitten ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:24 | |
Zeer waarschijnlijk moet een vervoerder langdurig wanbeleid tonen of failliet gaan. Als NS de stekker uit de HSA trekt is het morgen over want ze zijn gewoon bankroet. | ||
Duvel | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:32 | |
Ik kan me zo voorstellen dat de partijen die destijds de concessie niet hebben gewonnen, toch behoorlijk gaan steigeren als NS hiermee wegkomt. Overigens ben ik van mening dat "de polletiek" ook wel een keer met de billen bloot mag, publiekelijk. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:33 | |
stel HSA gaat bankroet, dan zou je kunnen stellen dat dit door wanbeleid van grootaandeelhouder NS komt, dus dat kan in theorie een leuk juridisch staartje krijgen. Dit wil men ondervangen in de nieuwe HRN/HSL-concessie. Dit zal juridisch gezien wel zo opgesteld zijn dat er na gunning weinig problemen te verwachten zijn, maar ik kan me ook indenken dat concurrenten van de NS dit proces nauwgezet volgen en misschien gebruik gaan maken van hun recht om bezwaar in te dienen. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:35 | |
Nee hoor. De HSA is een aparte B.V. Weg is weg inclusief wat daar aan vast zit. Op basis van dit soort constructies is het ooit mogelijk geweest om naar West en Oost Indië te varen en spoorlijnen aan te leggen. Anders waren die er nooit gekomen en reisden we nog steeds per postkoets. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 17:46 | |
dat zou je in eerste instantie wel zeggen, maar het recht verandert op dit punt langzaam wat. als een BV doelbewust de nek omgedraaid wordt en een curator vermoedt dat er sprake is van wanbeleid en aanverwante zaken dan kan er een langdurig juridisch steekspel ontstaan. een manier om dit te voorkomen is de verplichtingen af te kopen en de BV daarna leeg op te leveren. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 18:01 | |
Maar je kan alleen succesvol een rechtzaak aanspannen als je in een direct belang getroffen wordt onder dat soort veranderde regelgeving. Een Arriva maakt nog steeds niet veel kans daar iets uit te slepen bijvoorbeeld. Hooguit een partij die met minder inkomen door contractbreuk moet doen of het niet leveren van de afgesproken dienst getroffen wordt maakt dan een kans. | ||
Bitlord | zaterdag 26 januari 2013 @ 18:19 | |
We vertrekken net uit Sittard...![]() Ondertussen even de telefoon opladen. | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 18:25 | |
Dat gezeik over dat topic kapen is nu afgelopen he ![]() Dat het hier geen anarchie wordt als de harde kern even niet kijkt. Boefjes. | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 18:37 | |
Is het een beetje gezellig daar in de trein? Waar zijn die handjes!????? ![]() ![]() | ||
Bitlord | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:07 | |
![]() | ||
Bitlord | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:08 | |
Met van linker naar rechterhoofd DennisTD, James1988, Bitlord, Flash, B2PY en Greavy. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:09 | |
![]() ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:10 | |
Arme greavy! Overleeft die jongen het wel in zo'n schommelboot? ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:15 | |
Die is gevlucht ![]() | ||
Viezze | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:28 | |
Gisteren zag ik op Utrecht CS richting het einde van het peron een felblauwe lamp. Laatst zag ik hier daar iets over langskomen, wat is de betekenis van zo'n lamp? | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:32 | |
is een hulpmiddeltje voor de machinist bij het neerzetten van zijn trein. Zeker als er gecombineerd moet worden kan het handig zijn. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:36 | |
bij een faillissement van HSA is de overheid de enige schuldeiser die belang zou hebben bij een zaak, zeker om zo de NS bij de strot te kunnen grijpen. Ook NSFS zou een partij kunnen zijn, maar die zal dat niet doen. bij een onderhandse gunning kan een DB/Arriva juist wel weer iets doen. | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:41 | |
![]() ![]() ![]() Wie is wie? ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:43 | |
VLNR: Harry, Koos, Klaas, Bert, Henk en Wesley. | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:43 | |
Ja daar heb ik niks aan. Usernames pl0x. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:46 | |
Misschien moet je toch je bril even opzetten ![]() Eén post onder die foto staat wie wie is ![]() | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:48 | |
Ohja ![]() Was zo onder de indruk van alle handjes dat ik die niet eens gezien heb. Sorryn ![]() | ||
Viezze | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:49 | |
Wat is dan de toegevoegde waarde t.o.v. de borden met cijfers die al naast het perron staan? | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:54 | |
Omgekeerde wereld dit, jullie tijgers gaan de trein uit en naast mij komen knappe vlaamse dames te zitten! ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:55 | |
nu is het minder van belang, omdat er minder bijgeplaatst en afgekoppeld wordt, maar het heeft er mee te maken dat niet altijd meteen duidelijk is hoe lang het deel is dat aangekoppeld wordt. vroeger in de Noord-Oost werd in Utrecht het Haagse deel achter het Rotterdamse deel geplaatst. Stel het Rotterdamse deel rijdt me vier bakken het het Haagse deel is gepland met zes bakken maar rijdt nu met drie of negen bakken, dan is het toch wel handig om te weten, omdat zoiets heel veel uitmaakt waar de machinist van het Rotterdamse deel neerzet. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:56 | |
pics or it didn't happen | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:58 | |
| ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 19:59 | |
Mag niet van de Fok regels. | ||
Viezze | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:00 | |
Ah zo. En NS personeel ter plaatste verzet die lamp of staat hij op meerdere plaatsen? (stond er te ver vanaf om hem goed te zien). | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:00 | |
2 redenen waarom wel: 1. het is onzin wat je zegt 2. het is FOK! | ||
Guppy | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:00 | |
Handjes in de trein ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:02 | |
![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:02 | |
vaak is ie wel mobiel, alleen erg veel wordt het concept niet meer gebruikt | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:03 | |
Oh, ik dacht dat het niet mocht ![]() | ||
DriekOplopers | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:06 | |
Edelachtbare! Ik verklaar plechtig dat dit ze zijn. Zelf gezien! ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:08 | |
mensen die op station Dronten naar het toilet willen hebben pech. De sleutel is zoek ![]() http://ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=8780 | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:08 | |
Keuzes. Eten halen en gokken dat toilet in trein werkt. Of betaald zeiken en hopen dat eten opschiet. | ||
Belastinginspecteur | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:21 | |
Ik adviseer u den blaas te legen alvorens het eten te bestellen. U zou anders zomaar van de stess in uw broek kunnen plassen... | ||
Sandrvich | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:21 | |
Bron: http://dronten.flevopost.nl/?n_id=273908 ...Horen dat soort dingen niet eerder in België te gebeuren? ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:25 | |
inmiddels kan Nederland er ook wat van ... | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:25 | |
Ik zit nu in een trein van Utrecht naar Breda zonder toilet. Geen zin om te wachten ![]() Was een gezellig dagje ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:31 | |
![]() | ||
Belastinginspecteur | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:33 | |
Jaja... Van Roosendaal naar Maastricht via België. Heren dat riekt naar een vlucht voor goedkopere kaartjes en het niet steunen van onze (inmiddels bijna lege) clubkas. De naheffing is onderweg om dit grove misverstand te corrigeren. | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:35 | |
![]() | ||
Ireyon | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:42 | |
![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:44 | |
....en nog een +15 onbekende oorzaak in Amersfoort. Want nul omroep. | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 20:47 | |
![]() De dag afsluiten waar we zijn begonnen. | ||
dennistd | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:19 | |
hij rijdt wel voluit in elk geval: ik meet 132 op gps | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:23 | |
Ben weer thuis ![]() ![]() ![]() Nu eerst schaatsen kijken en bierrr ![]() | ||
Guppy | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:24 | |
Ik heb zelf geschaatst ![]() | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:29 | |
Ik ook! ![]() | ||
bork | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:40 | |
| ||
Belastinginspecteur | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:42 | |
Hee, is dat een NS shirt? | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:43 | |
dat is sloom ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:45 | |
![]() ![]() ![]() | ||
dennistd | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:46 | |
130 is de max op Amersfoort-Enschede hè.. Het heeft allemaal niet mogen baten trouwens: de stopper is er bij Wierden voor gegooid en daar hangen we nu lekker achter vanaf almelo. | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:47 | |
ik weet het, maar ik ben gewend aan snelheden van 140 km/h ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:53 | |
![]() ![]() ![]() ![]() | ||
dennistd | zaterdag 26 januari 2013 @ 21:54 | |
In Hengelo de stopper ingehaald, maar daar schiet ik ook niets mee op | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:03 | |
Na Amsterdam-Roosendaal en Maastricht-Eindhoven ben ik snel een ICM ingedoken. Heb het nog net overleefd. | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:06 | |
En ik ben inmiddels zo'n 15 minuten thuis. ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:08 | |
Ik nu ook al bijna een half uur, even de foto's op Flickr zetten. ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:09 | |
geen infuus bij de hand? | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:10 | |
Ik heb één goede foto. En dat is van de Desiro in Noorderkempen op het andere perron. | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:10 | |
Had ik bijna nodig. Gelukkig konden we gewoon verder dan Weert, maar anders had ik Venlo-Dordrecht met boot moeten doen of anderhalf uur wachten :-( | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:13 | |
Of doorkachelen naar Nijmegen en vanaf daar IC Roosendaal en overstappen in Tilburg of Breda ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:14 | |
Het scheelt wel 2 seconden per kilometer. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:19 | |
Haha, ![]() ![]() | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:21 | |
Ja, idd... Had ook niet de beste oplossing geweest. Hoewel, vanaf Nijmegen SGM naar Den Bosch, SLT naar Breda, SLT naar Dordrecht en dan SLT naar Zwijndrecht is een goed alternatief. | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:22 | |
Virmhaat. Altijd leuk. | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:30 | |
En heel begrijpelijk ![]() Morgen moest ik naar Sittard en Eijsden, maar de reis is even uitgesteld naar een andere dag. Teveel IRM ![]() | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:32 | |
Van al het Belgische materieel waar ik vandaag in heb gezeten zijn Break (middenbak) en de Desiro mijn favorieten. ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:34 | |
Een Fok! PTA Nieuwjaarsrondje impressie gemaakt door user 'b2py'. De enige user die overigens het hele rondje heeft afgelegd. ![]() Ik kwam rond 09:00 aan op Station Heerhugowaard, waar de reis vandaag begonnen is. Daar kwam op een vreemd tijdstip 10 bakken VIRM binnen. Achteraf bleek de Intercity uit Maastricht hier te keren en niet op Alkmaar. Het zou niet de laatste boot zijn die we vandaag zullen zien. Hier werd 's ochtends verzameld rond een uur of 10, waarna we onze weg vervolgden naar het Belgenland. Hier hebben we onze Rikus (DriekOplopers) even ontmoet en zijn we zonder RubenK vertrokken. Deze foto is overigens in de avond genomen. De Intercity die ons naar Roosendaal zou brengen. In België kan je er niet om heen, dus ook speciaal even gehaald, in Antwerpen. Zojuist gearriveerd op station Noorderkempen met deze Desiro. De Desiro is een comfortbale trein, met een toiletzaal waar je een flinke orgie in kan hebben. Op Noorderkempen is behalve een hoop beton en deze knallende trein geen moer te vinden. Ohja, een P&R Terrein met een flink busstation. Een deel van de groep stond foto's te maken van de Desiro. Een ander deel stond aan de andere kant foto's te maken. In de Desiro terug naar Antwerpen Centraal, waar de machinist zeer vriendelijk zijn cabine heeft opengelaten zodat we even mee mochten kijken. Hier een foto als we net afremmen om aan te takken op het klassieke net en de tunnel in te duiken. Deze Break naar Liège Guillemins was erg vies, zoals is te zien. Dezelfde Break als op de vorige foto, die ons van Antwerpen, via Aarschot en Hasselt naar Liège Guillemins heeft gebracht. Een zeer comfortabel ritje waar we wel stil moesten zijn vanwege een slapende baby. Een matige foto van Liège Guillemins vanaf de perrons. Nogmaals, maar dan beter zichtbaar, en nog een foto van de stekkerdoos. Die bleek uiteindelijk overigens niet te werken. Stopcontacten in de eerste klas waren defect. En om de dag af te sluiten waar we begonnen zijn. Bij de Julia's op Amsterdam Centraal. Geinige statistieken en overige weetjes voor mij : Hoeveelheid kilometers: 715.2 Hoeveel kilometer VIRM: 459.4 (64.2% van totaal) Aantal overstappen: 8 Stress meter: schommelde tussen de 0 en 200 Grootste stressmoment: Overstap te Roosendaal Alle lachbuien: onbetaalbaar. | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:37 | |
Zojuist op de website van de Eifelquerbahn mogen lezen dat de treindienst tussen Gerolstein en Ulmen-Kaisersesch in 2013 niet meer plaats gaat vinden. Vanwege een te hoge lastenpost aan de infrastruktuur, en de regio Rheinland-Pfalz niet wil investeren, maar ook de Deelraad Vulkaneifel en de unie Vulkaneifel hebben een meerderheid tegengestemd in investering in deze historische spoorlijn. Hierdoor is er niet voldoende geld beschikbaar en moet de treindienst gestaakt worden. In de afgelopen 12 jaar zijn er honderdduizenden mensen vervoerd, zelfs mensen die in de streek wonen en deze railbussen als vervoer naar de grotere dorpen gebruikten. ÉÉN VAN DE LAATSTE RITTEN: ![]() EQB Railbussen te Gerolstein RIP | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:40 | |
Dat dan weer niet. Het is niet bijster interessant materieel maar het rijdt wel en niet overdreven vervelend of zoiets. Saai is het wel. | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:40 | |
Mijn foto van vandaag. Meer foto's niet gemaakt want die waren (voor mij) de moeite niet.![]() NMBS 08506 Vandaag met een club een rondje getreind, waarbij ook Noorderkempen werd aangedaan met Desiro. Even snel naar het andere perron, die theoretisch voor de Fyra Breda-Antwerpen gebruikt moet worden, maar voorlopig nog zonder enige activiteit hier ligt. De 2 middelste sporen komt de Thalys doorgekart, en als je geluk hebt een Fyra. Wel opvallend is het erg lange perron van Noorderkempen. Zonder enige moeite kan je hier een bak of 20 kwijt. En hier zit zelfs een NMBS-loket! En dat met voorlopig 1x/u een trein... Hier staat Desiro 08506 gereed als IR-trein naar Antwerpen-Luchtbal en Antwerpen Centraal. Hier staat een Desiro met 3kV en 25kV-installatie. Er bestaat echter ook een lichting met alleen 3kV, maar die mag hier de HSL niet op. | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:42 | |
Hmmmm - Het schommelt tot zeeziek aan toe - Je krijgt rugklachten Enz........... | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:45 | |
Ja we gingen lekker bij vlagen ![]() | ||
Mr_Klaasje | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:45 | |
Ben je al bij de dokter geweest? Dat je rugklachten krijgt en zeeziek wordt lijkt mij niet helemaal gezond. | ||
Aardappelscheermes | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:46 | |
Dees man heeft gelijk: welke maf persoon bedacht dat: | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:47 | |
Op Somda staat nog een leuke opsomming van wat FYRA-zaken http://somda.nl/forum/3884/p432501/Ontwikkelingen+HSL/ | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:49 | |
![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:50 | |
de aanrijding en werkzaamheden kun je voor vandaag ook wegstrepen ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:51 | |
Ja Ermelo zijn we niet langs gekomen ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:51 | |
Ging om wat ons 'hinderde' ![]() Die bovenleiding was een stiekeme ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:51 | |
boeie ![]() | ||
greavy | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:52 | |
In andere meuk als ICM nergens last van ![]()
| ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:52 | |
oh wacht. Tussen Den Haag HS en Delft heeft vandaag ook een aanrijding plaatsgevonden | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 22:53 | |
Ook geen last van gehad ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:05 | |
Voor wie trouwens nog vragen had over Project Knoop Groningen: http://www.aanbesteden.pr(...)31&PrevForm=INS_OPDR Engineering loopt richting de ruim 7 ton, zal wel mooi project worden ![]() Movares heeft het gewonnen. | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:08 | |
Tering, ik ga ook eens serieus met het openbaar vervoer hoor, ipv een ludiek rondje ![]() Eerst met de RER A naar Parijs, ik moest naar een speciaalzaak in Modeltreintjes. ter hoogte van station Nation staat de trein lang stil, medepassagier onwel, of we onze reis wellicht anders kunnen vervolgen Goed, geeft niet.... Metro 1 dan maar, in een ruk door naar de Champs Elysee, kwam ik daar aan was de winkel exeptioneel een uur eerder dicht, goed... Geeft niet.... Terug naar het oosten wou ik dan maar eens weer met de nieuwe tram 3b, die had ik al eens een een keer gedaan. maar ik besloot mezelf dan maar een lichttour te gunnen en het traject nog maar eens te doen. Toch een ludiek rondje dan maar. Aangezien het de eerste keer een sardientjesverhaal was.Tram was vrij leeg, wat opvallend was, maar verder schonk ik er geen aandacht aan. Na halte X, zat ik er alleen in. De tram kwam goed op snelheid en voor dat ik het wist wist ik niet meer waar ik was ![]() Goed, geeft niet.... Ik had blijkbaar toevallig 1 van de 3 ( ![]() Station Pantin RER E, de trein naar huis. We reden weg, maar wel de verkeerde richting uit,: Wat bleek: Springer. We kwamen execptioneel aan op station Gare Est... Daana ben ik maar met een reguliere trein naar Meaux gegaan en de de bus naar huis gepakt ![]() | ||
Bitlord | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:17 | |
Pardon? Ik heb vanochtend Utrecht-Amsterdam ook gedaan. | ||
Bitlord | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:17 | |
Hoeveel kilometerd was het totale.rondje ook al weer? Het boekje ligt nog in de auto? | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:19 | |
Arcadis heeft een lagere prijs | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:21 | |
shit happens ![]() | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:24 | |
Het kan vriezen, het kan dooien ![]() Onze reis ging eigenlijk prima. Het was een beetje zweten toen de trein naar Roosendaal met +5 vertrok vanaf Den Haag, maar dat werd weer ingehaald. Verder ging alles perfect - geen vertragingen, geen afgeschafte treinen, geen overvolle treinen... Afgezien van een kind dat van Antwerpen tot aan Tongeren ofzo aan het krijsen was, en waarvan de ouders ons vroegen of we iets stiller konden zijn omdat 'het babietje nu slaapt zenne'. ![]() | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:27 | |
Dus jullie hebben ze wakker gemaakt of is het een freudiaanse tickfout? Zolang ouders hun Wandelwagens niet inklappen hebben ze geen enkel recht van spreken.... ![]() | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:29 | |
Typfout ![]() Wel een beetje vervelend dat dat kind eerst gedurende een uur alles bij elkaar heeft lopen krijsen ![]() | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:31 | |
Vandaag op Gare de Lyon (Ik kon er niet bij zijn helaas) Morgen zijn er nog allemaal acitviteiten en ik ga een kijkje nemen en neem nu een ECHT fototoestel mee ![]() ![]() | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:32 | |
Als het eerder bekend was geworden had ik een dagtripje Parijs gepland. | ||
Darkwing_Duck | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:33 | |
En wie heeft er wekenlang lopen roepen dat het nieuwjaarsrondje over parijs moest? ![]() | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:35 | |
Dat compenseren we nog wel een keer ![]() | ||
Pino112 | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:44 | |
Nog bedankt iedereen voor de handjesfoto ![]() Was in eerste instantie niet bloedserieus bedoeld ofzo, dus tof dat jullie dat gedaan hebben ![]() | ||
James1988 | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:48 | |
Die conducteur treinbegeleider in die Desiro ![]() "Zeg, had ik jullie net niet ook al in deze trein? Zijn jullie naar hier gekomen voor het materieel soms?" ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:48 | |
"Beter dan die schijt Fyra." ![]() | ||
KnightSolaire | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:49 | |
Alerte "treinbegeleider"! Is me hier in Nederland nog niet overkomen als ik tweemaal werd gecontroleerd op eenzelfde (lang) traject ![]() | ||
b2py | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:50 | |
Antwerpen - Noorderkempen is volgens het boekje: 24 kilometer met 1 tussenstop, te Luchtbal. En dan met de duizelingwekkende 160 km/h ![]() | ||
KnightSolaire | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:51 | |
Goed om te horen dat jullie het leuk hebben gehad, in ieder geval. Mocht ik hier volgend jaar nog steeds rondhangen, nou, wie weet... ![]() | ||
Peterselieman | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:57 | |
wehehehe. Als het maar gezellig is geweest | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:58 | |
617 netto. b2py komt op 709 volgens mij (zijn 715 kan ook wel kloppen hoor), ik op 760, Dennis op 882. Rest weet ik niet zo ![]() | ||
Dr_Flash | zaterdag 26 januari 2013 @ 23:59 | |
Je hebt geen idee hoe tof de mensen hier zijn ![]() | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 00:01 | |
Ik op 805 km. | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 00:09 | |
Dank. Kilometers weer bijgewerkt ![]() Heb op Utrecht Centraal nog mn dagkaart voor een tientje aan iemand verpatst die nog naar Groningen moest... | ||
DriekOplopers | zondag 27 januari 2013 @ 00:10 | |
Eensch. ![]() | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 00:11 | |
Nederlander ![]() | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 00:12 | |
Gratis geld jeweetzelf. | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 00:15 | |
Would be funny if not real. Maar het is niet eens overdreven. Je hebt werkelijk waar maar een fractie van al het Fyra-gefaal nodig om overduidelijk te maken dat dat ding van A tot Z ziek is. | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 00:16 | |
De HSL-concessie was te duur, dus moest er op de kosten per zitplaats bezuinigd worden ![]() | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 00:18 | |
Hoe succesvol de treindienst ook is, ze hebben de concurrent wel buiten de deur gehouden. Op hogesnelheidstreinen dan. Bij de regionale treindiensten lukt het FMN stukje bij beetje om concessiegebieden los te krijgen van NS. | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 00:38 | |
Helaas Scarlet_Dragonfly, ben de 1742 niet tegengekomen. Heb wel nog wat plaatjes geschoten in een VIRM. Zal morgen es even kijken of ik er iets leuks van kan brouwen ![]() | ||
zponz | zondag 27 januari 2013 @ 00:51 | |
Wanneer past b2py z'n UI aan? | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 01:08 | |
Bewegende gifjes zijn populair hoorde ik. | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 01:11 | |
Klopt ja | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 01:48 | |
Ik heb met mijn WeekendVrij abo over 2012 7753 km gereden, voor actietarief 35 euro per maand: 420 euro totaal. Een gemiddelde kostprijs van 5,417 cent per kilometer (nog los van de 40 % korting die ik in de daluren krijg). Als je een beetje je best doet kun je makkelijk onder 5 cent per km uitkomen ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 02:00 | |
Hee maar als ik voor volgend jaar weer een boekje moet gaan maken, wil ik wel ff weten welke elementen er gewaardeerd worden en welke niet ![]() Okee schema en kaart zijn onontbeerlijk, schema zal volgende keer uitgebreid worden met elke haltering ipv elk overstapstation. Maar verder? Wat vonden jullie wel leuk en wat niet? Wat miste je? ![]() Feedback required ![]() | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 03:57 | |
Een gek nachtelijk idee voor een volgende meet (gebaseerd op de prijzen vn 13/14 maart 2013) 13 maart 2013 09:19 Amsterdam Centraal THA 9328 ¤35 12:35 Paris Nord - 14:07 Paris Lyon TGV 9715 ¤49 19:40 Figueres-Villafant - 19:55 Figueres-Villafant AVE ¤38,45 00:04 Madrid-Atocha 14 maart 2013 10:40 Madrid HV 5228 ¤45 12:40 Eindhoven Ik ga hem alleen doen als ik weet ik dat er dan de tijd voor heb en ik zou ook graag wat langer in Madrid willen blijven. We hadden het in begin januari al uitgezocht, maar nu kon ik goedkope kaartjes voor de AVE vinden. De 2261 km kan dus voor ¤122,45, slechts ¤0,054 per kilometer ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Bitlord op 27-01-2013 04:07:54 ] | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 04:05 | |
Net thuis en topic niet door gelezen omdat bier ![]() Mooie nieuwjaarsronde gehad vrienden? Duvel nog gesproken gisteravond! Tof. | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 09:10 | |
Als je in Nederland een extreem lang perron wilt zien moet je eens naar Sittard gaan, de lengte daarvan is echt absurd. Volgens mij is het een kleine kilometer lang ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 09:13 | |
Nvm [ Bericht 99% gewijzigd door b2py op 27-01-2013 09:26:21 ] | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 09:15 | |
Ik citeerde alleen de conducteur treinbegeleider ![]() | ||
Viezze | zondag 27 januari 2013 @ 09:16 | |
700 meter volgens http://www.prorail.nl/Ver(...)onlengte%20lijst.pdf ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 09:26 | |
Nuttige perronlengte? Dan zal de laatste dik 100 meter niet meegeteld worden vermoed ik, daar zit aan 1 kant (spoor 2) nog een verdieping en een spoorovergang in. Op spoor 3 kan je op dat stuk wel afstappen terwijl de perrons even lang zijn volgens dat document. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 09:57 | |
Vandaag is de Fyra toeslagvrij in verband met werkzaamheden te Utrecht. Staat niks over op de NS website. Helaas rijdt de Fyra vanaf Amsterdam Bijlmer en niet vanaf Amsterdam C en zal niet stoppen te Schiphol. Dit door uitgelopen werkzaamheden. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 10:06 | |
Fyra is omgeleid en toeslagvrij door de uitgelopen werkzaamheden toch? | ||
Dos37 | zondag 27 januari 2013 @ 10:13 | |
Wierden is ook wel bizar lang. 430 meter ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 10:17 | |
Dat zou je denken ja ![]() | ||
Aardappelscheermes | zondag 27 januari 2013 @ 10:33 | |
Ik blijf liever what longer in Madrid dan 10 uur. Ow, en ik vlieg niet met Ryanair. | ||
lyolyrc | zondag 27 januari 2013 @ 10:36 | |
Madrid <-> Eindhoven is tegenwoordig een route van Transavia. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 10:40 | |
Als je dat nou gaat doen, laat t ff weten, dan kan een stempelpost opzetten, en kan ik fotografisch vastleggen hoe je de Hindernis RER D overleefd ![]() | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 10:45 | |
Ik weet niet hoe jij kijkt, maar Wierden is toch echt maar 171-172 meter... edit: ik denk dat je 4ab in Almelo richting Wierden hebt gezien ![]() | ||
Dos37 | zondag 27 januari 2013 @ 10:55 | |
Oowja het is zondag morgen ![]() | ||
Viezze | zondag 27 januari 2013 @ 10:57 | |
Er staat ook bij "Top helling is einde perron", dus waar hij af gaat lopen tellen ze niet meer mee. Daarnaast tellen ze in bepaalde richtingen tot een sein, terwijl achter dat sein misschien nog wel een stuk perron zit. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 11:09 | |
Waarom besluiten ze dan toch zo een perron een stukje door te bouwen? | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 11:10 | |
Waarschijnlijk historisch zo gegroeid, dus van voor de tijd van ATB ![]() | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 11:14 | |
Is het ook niet dat de nuttige lengte maar tot vijf meter voor het sein berekend wordt? Dan maakt het ook wel uit of je een dwergseintje op het eind van het perron hebt staan of een paar meter erachter. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 11:16 | |
![]() Foto: Stephan van Rail-Server.de De allerlaatste trein die op 31 december 2012 heeft gereden op de Eifelquerbahn. Regio Rheinland-Pfalz wil niet 2 miljoen investeren om deze toeristische lijn te behouden. Deelraad Vulkaneifel en Unie Vulkaneifel hebben ook tegen de VEB(VulkanEifelBahn, goederentak) en de EifelQuerBahn gestemd waardoor de lijn in 2013 gesloten wordt voor onbepaalde tijd. Ondertussen loopt er een studie naar reactivering van de spoorlijn voor Personennahverkehr (regionaal verkeer), wat alleen al qua infrastructuur aanpassingen zo'n 40 miljoen kost. Daarbij komt 6 miljoen per jaar voor onderhoud enz volgens voorlopige resultaten van de regionale overheden. [ Bericht 28% gewijzigd door greavy op 27-01-2013 11:22:23 ] | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 11:17 | |
Ik heb geen idee hoe nuttige lengte berekend wordt. Ik weet wel dat je er altijd vijf meter extra moet toevoegen als doorschietzone. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 11:25 | |
Zes miljoen voor onderhoud? Wat ligt daar man, Gouden wissels ofzo? | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 11:26 | |
6 miljoen voor onderhoud en exploitatie, want de lijn zal nooit rendabel kunnen worden. | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 11:35 | |
Wel jammer ![]() Afgelopen zomer nog geweest: ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 11:45 | |
Nabrandertje. In 2012 18445 kilometer gemaakt, waarvan 11232.3 in de tweede helft van het jaar vanaf Juli. ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 27-01-2013 11:59:46 ] | ||
Duvel | zondag 27 januari 2013 @ 11:56 | |
Maar blijkbaar niet de Economisch Meest Voordelige Aanbieding? Zie onderaan http://www.aanbesteden.pr(...)isplay&form=GUN_OPDR | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 12:05 | |
In 2012 zit ik zeker over de 50.000 incl. buitenland, maar heb het maar matig bijgehouden. Tot nu toe zit ik aan binnenlandse kilometers op 1751,2km. In het Buitenland momenteel op 449 km. | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 12:09 | |
iemand die op Somda zit heeft het NRC-artikel over de FYRA ingescand: http://foto-uploaden.nl/i(...)c_handelsblad_00.jpg leesvoer ![]() | ||
Duvel | zondag 27 januari 2013 @ 12:13 | |
Mono nog gesproken, tof! | ||
Belastinginspecteur | zondag 27 januari 2013 @ 12:17 | |
Hierbij dan een openbaring: Er is geen enkele winstgevende reizigerstrein. Al zit ie tot de nok toe vol, dan nog moet er geld bij. Denk hierbij aan onderhoud aan de infra als zijnde de grootste kostenpost. Als tweede kostenpost mag u de subsidie rekenen die noodzakelijk is om de prijs van een kaartje op een sociaal aanvaardbaar niveau te houden. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 12:18 | |
Weet iemand de exacte afstand Rotterdam Centraal - Parijs noord? | ||
Viezze | zondag 27 januari 2013 @ 12:19 | |
Interessant! Vooral het gedeelte dat er in eerste instantie is gevraagd om een trein die 220 km/h kan. Bizar dat de regering toen 250 km/h heeft geëist, zo veel scheelt dat nou ook weer niet. Daarnaast blijft het mooi weer spelen van de Italianen ongelofelijk. | ||
Aardappelscheermes | zondag 27 januari 2013 @ 12:21 | |
Cheers lads...
| ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 12:24 | |
Foutje gemaakt, tripje Parijs helemaal niet ingevoegd.. ![]() Totaal 2012 19224 Km. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 12:33 | |
Ik loop nu 20 minuten op Gare Lyon te banjeren. Niks te vinden van een 2 milljard feestje. Op naar Nord | ||
KnightSolaire | zondag 27 januari 2013 @ 13:11 | |
Daarover zijn de meningen verdeeld. Is hier ook wel eens besproken. | ||
Kentekenplaat | zondag 27 januari 2013 @ 13:18 | |
![]() | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 13:20 | |
In navolging van het fotoverslag over de NS1700 hier het volgende deel van de serie. Vandaag staat de IRM (VIRM) centraal. ![]() VIRM, ookwel Verlengd InterRegio Materieel. Deze foto is niet door mij gemaakt. ![]() We rijden dit keer mee met de 9573. Deze komt uit de deelserie VIRM-IV ![]() Overzichtsfoto van een stukje cabine. In het midden zien we de snelheidsmeter met aan weerszijden een aantal meldlampen, hierover later meer. Linksonder de meldlampen zien we de tractiehendel, waarmee we bepalen hoeveel stroom er naar de motoren gaat (en dus hoe hard de trein gaat rijden). Rechtsonder de meldlampen hebben we de remhendel, die zich op deze mooie winterse dag in de afsluitstand bevindt. ![]() Ghost in the machine. Want wie goed kijkt ziet mij in de weerspiegeling van dit kekke computerschermpje. Tegenwoordig worden alle nieuwe treinen met een dergelijk systeem uitgerust, want hiermee wordt een hoop ruimte bespaard. Geen gedoe meer met allerlei metertjes en toestanden, want complete diagnoses kunnen via dit touchscreen worden gemaakt. Het scherm staat op dit moment in de 'MT-stand', wat eigenlijk voor monteurs is bedoeld. De MCN-stand, voor machinisten, geeft onder meer gedetailleerde overzichten van de remproeven en de deuren, of deze wel allemaal netjes gesloten zijn enzo. De MCN-stand kan niet gebruikt worden als de trein harder dan 5 km/u rijdt. In de HC-stand, voor HoofdConducteurs, kan je onder andere de bestemmingen invoeren die buiten op de koersrollen komen te staan. ![]() Hier kijken we naar de linkerzijde van de cabine. Rechtsonderin de rijrichtinghendel, waarmee we bepalen of de trein vooruit gaat, achteruit gaat, of helemaal niet gaat. Met het inschakelen van deze hendel wordt ook de dodeman wakker, maar daarover later meer. Aan de linkerkant zien we een aantal knopjes die onder meer de verlichting en temperatuur bedienen. Ook zitten hier de hendels voor de snelschakelaar (zie ook het verslag over de 1700) en de compressor. Linksonderin is de omroeptelefoon, waarmee we ons verhaaltje naar de reizigers kunnen maken. Echter, het meest in het oog op deze foto springt natuurlijk wel dat geval in het midden; ik presenteer u de GSM-R! ![]() Close-upje van de snelheidsmeter en de meldlampjes. In het kort gaan deze meldlampen alleen branden als er iets mis is of iets moet gebeuren. Onder de snelheidsmeter zien wij de groene knop deuren dicht, dit is in feite ons vertrekbevel. Zodra deze lamp gaat branden hoor je een soort van deurbelletje wat betekent dat de deuren door de HC zijn gesloten. ![]() We kijken naar onderen en ons blikveld blijft hangen op de voetplaat. Dit in hoogte verstelbare ijzerwerk herbergt drie belangrijke onderdelen: ten eerste is er de verwarming voor de voetjes, iets wat op koude dagen niet mag ontbreken ![]() Links spotten we de dodemanplaat, wat overigens niet betekent dat er een lijk onder de voetplaat zit verstopt. De dodeman is een beveiligingssysteem dat je tijdens het rijden constant ingedrukt moet houden. Zodra de blauwe meldlamp Dodeman (naast de snelheidsmeter) gaat branden laat je de plaat even los om hem vervolgens gelijk weer in te drukken. Doe je dit niet dan zal de trein alle remmen los (vast) gooien en automatisch tot stilstand komen. Dit alles is om te voorkomen dat een dode machinist ook gelijk alle reizigers meeneemt naar de eeuwige jachtvelden. Rechts zien we twee knoppen waarmee we voornamelijk treinspotters kunnen laten schrikken ![]() ![]() Een stukje van het schakelpaneel aan de achterwand van de cabine. Het geheel is te groot en te lomp om op 1 foto te zetten, daarom zien we hier slechts een klein stukje. Vanuit hier kunnen we ook weer diverse functies bedienen, zoals de parkeerrem (rechtsbovenin), de klimaatregeling en het rembedrijf (rechtsmidden) ![]() Ik heb jullie verzoek om 'verborgen' kastjes natuurlijk niet genegeerd. Op deze foto zien wij namelijk de normaal gesloten kast achter de machinistenstoel. Vanuit hier kunnen de diverse beveiligingssystemen worden uitgezet met zogenaamde afsluitkranen. Als er bijvoorbeeld een trein met een defecte dodeman staat en dus zijn remmen niet meer lost kan de dodeman in z'n geheel worden uitgeschakeld, waardoor de trein alsnog verplaatst (hetzij gesleept) kan worden voor reparaties. Een ander voorbeeld is dat je voor zogenaamde risicotreinen de noodremmen voor reizigers uit kan schakelen. ![]() Nog een kastje met normaal gesloten deurtjes. Dit exemplaar vinden wij bij deuren 13/14 en is daarmee gelijk een van de belangrijksten. Vanuit hier kan onder meer de pantograaf (zie ook het verslag over de 1700) gewisseld worden en er zitten een aantal vitale functies voor de motoren. ![]() Met bijzonder vieze ruiten verlaten wij station Amsterdam Bijlmer Arena. Tot de volgende keer ![]() En zoals gebruikelijk nog even de toelichting: VIRM-IV = De nieuwste uit een serie VIRM-treinen, gebouwd in 2007 en daarmee het jongste broertje in z'n soort. De VIRM-IV kenmerkt zich door de blauwe stoelen in de 2e klas en de rode stoelen in de 1e klas. Deze serie bestaat uit 4 bakken (wagons). Afsluitstand = Een trein bestaat uit 2 cabines waarvan er eentje wordt gebruikt door de machinist. De andere cabine is op dat moment buiten dienst en het is natuurlijk wel zo handig als de rem dat dan ook is, het zou immers niet kloppen als de rem in cabine 1 vast stond terwijl de machinist in cabine 2 weg probeert te rijden. Hiervoor is de afsluitstand bedacht; de rem doet dan dus niets meer. Remproeven = Remproeven zijn er om de diverse remsystemen van een trein te testen. Want het is leuk dat ze er zijn, maar ze moeten natuurlijk wel werken ![]() Een grote remproef wordt genomen als de trein wordt opgestart, en hierbij hoort de magneet/parkeerrem en de dodeman. Compressor = Dit apparaat zuigt lucht aan en perst het samen. Zonder lucht kan de trein niet remmen en tegelijkertijd ook niet rijden. Belangrijk onderdeel dus. GSM-R = Dit is eigenlijk een grote, lompe versie van een mobiele telefoon. Je gebruikt het om de treindienstleider te bereiken of om een alarmoproep te plaatsen tijdens calamiteiten. Ook voer je op dit apparaat je personeelsnummer in voor aanvang van de rit alsmede het treinnummer. Het treinnummer staat in relatie met de informatieschermen voor reizigers in de trein, waardoor zij kunnen zien waar de trein heen gaat en hoe laat deze daar zal arriveren. Parkeerrem = De parkeerrem of magneetrem is een staaf die tussen de wielen op het spoor komt te liggen. Hierdoor gaat een uitgeschakelde trein niet uit zichzelf aan de wandel als deze op een helling staat geparkeerd. Rembedrijf = Het rembedrijf bepaald welk soort remsysteem je gebruikt. Staat de schakelaar op 'normaal' dan worden bij het inzetten van de remhendel de EP (elektropneumatische) en ED (elektrodynamische) remmen gebruikt. Staat de schakelaar op 'nood' dan wordt de P (pneumatische) rem gebruikt. In het kort: P = er wordt met lucht geremd op de wielen, de opdracht hiervoor wordt met luchtdruk verwerkt. EP = er wordt met lucht geremd op de wielen, de opdracht hiervoor wordt met elektrische pulsen verwerkt. ED = er wordt direct op de tractiemotoren geremd, deze worden hierdoor in feite een soort dynamo waardoor er stroom kan worden teruggegeven aan de bovenleiding. Risicotreinen = Tijdens voetbalwedstrijden worden er speciale treinen ingezet om de UIT-supporters naar een andere stad te vervoeren. Omdat deze supporters niet altijd blij zijn, worden de noodremmen uitgeschakeld om 'onnodig' stilstaan te voorkomen. Voorwaarde is wel dat er in iedere coupe politie met portofoons aanwezig zijn. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 13:25 | |
Mooi verslag! ![]() | ||
Pinnenmutske | zondag 27 januari 2013 @ 13:27 | |
mooi verslag. interessant hoe de trein er van binnen uitziet. | ||
Dos37 | zondag 27 januari 2013 @ 13:35 | |
Super mooi ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 13:36 | |
Waarom loopt de snelheidsmeter tot 200 km/u als die trein 140/160 km/u als maximumsnelheid heeft? | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 13:37 | |
Zelfde reden als bij auto's. Massaproductie van meters tot 200 is goedkoper dan voor ieder model aparte meters moeten maken ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 13:45 | |
Dank u, weer wat geleerd! | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 13:49 | |
![]() Doet me denken aan het Fyra debacle. | ||
Viezze | zondag 27 januari 2013 @ 13:58 | |
NSH heeft precies gekregen waar ze om vroegen: goedkope troep ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 14:01 | |
mooi stukje over de VIRM | ||
Flodder450 | zondag 27 januari 2013 @ 14:06 | |
Ik zal het stukje over de 1700 en de VIRM in de OP gooien ![]() | ||
Mr_Klaasje | zondag 27 januari 2013 @ 14:08 | |
Als je voldoende perron hebt: Nuttige lengte in één richting: Afstand net voorbij de ES-las behorende bij het sein van de tegenrichting, tot het punt 10 meter voor een hoog sein, of 15 meter voor een dwergsein met daarvan 5 meter remmarge afgetrokken. Nuttige lengte voor kerende treinen: Afstand tussen de seinen met 10 of 15 meter zicht met daar weer 5 meter van afgetrokken. In het geval van een trein van 271 meter die langs het perron moet keren heb je een perron nodig van 276 meter en staan de (hoge) seinen minimaal 296 meter uit elkaar. (In theorie, er wordt wel eens van afgeweken.) | ||
KnightSolaire | zondag 27 januari 2013 @ 14:09 | |
Leuk verslag! Even een vraagje over het geciteerde stuk: wordt dat treinnummer dan ook automatisch doorgegeven aan de OBIS-schermen of gaat het alleen over de informatieschermen aan de buitenkant (en evt. aan de binnenkant bij de vorige generatie VIRM's die nog niet zijn uitgerust met OBIS)? | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 14:12 | |
Tof ![]() Het treinnummer wat je invoert staat alleen in verbinding met de OBIS-schermen. De koersrollen aan de buitenkant van de trein kunnen via het computerschermpje in de HC-modus worden bediend. Hoe het met de lichtkranten in de oude VIRM's zit weet ik eigenlijk niet. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 14:12 | |
IC Den Haag-Brussel: Zoals gister ook al door laten schemeren de concrete plannen voor de vervangende trein Den Haag HS-Brussel Zuid vv: Er zijn in de nacht van vrijdag- op zaterdag 2 Benelux ICRm-Prio stammen naar de Binckhorst overgebracht voor de wettelijke Herinstructie Personeel voor Treinmanagers. Deze start maandag 28 januari. Volgens de huidige plannen betreft het een trek-trek samenstelling, maar met aan elke kant van de stam een lok(achterste in opzending). Keren gebeurt in Den Haag HS op spoor 1. Vanwege 2 loks is omlopen niet nodig. In Brussel kan er ook snel gekeerd worden. Daarbij komt er nog wegleren voor de machinisten op Den Haag HS-Binckhorst, Binckhorst-Den Haag CS, Den Haag HS-Den Haag CS. De trein gaat in een twee-uursdienst rijden. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 14:13 | |
De OBIS-schermen in de trein kunnen niet vanuit de trein worden beïnvloedt. Alleen de koersborden. OBIS-schermen gebeurt aan de hand van materiële omlopen. Wanneer het treinstel bijgestuurd wordt, kan het voorkomen dat er verkeerde informatie getoond wordt, tenzij het goed aangepast is in de systemen op de wal. | ||
Flodder450 | zondag 27 januari 2013 @ 14:13 | |
Glenspey, je stukjes staan in de OP ![]() | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 14:17 | |
Ow, das niet hoe ik het heb gehoord en het klinkt ook best omslachtig, maar als jij het zegt dan geloof ik je ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 14:20 | |
Dat is wat de projectleider van OBIS-inbouw bij NedTrain Haarlem mij heeft verteld. Doordat het "vanaf de wal" wordt aangestuurd, komt het ook wel eens voor dat er geen reisinformatie beschikbaar is... | ||
Ireyon | zondag 27 januari 2013 @ 14:46 | |
Waardeloos. Op z'n minst een fatsoenlijke cross-platform overstap voor Fyra uit A'dam in R'dam mag ik hopen? Of mag iedereen eerst met de veredelde stoptrein van A'dam naar HS baggeren? | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 14:48 | |
Hoe dat precies komt, wat de exacte treinpaden worden enz. is nog niet bekend. | ||
lezut | zondag 27 januari 2013 @ 15:03 | |
Vraagje, ik wil met een kameraad over 2 weken een weekendje naar een maat die een tijdje in Heilbronn (DE) woont, nou wilden we in eerste instantie met de auto, maar winterbanden, gedoe etc etc. Toen het plan opgevat om met de trein te gaan, dus ik ben me nou aan het orriënteren wat het voordeligst en het snelst is. Ik lurk hier vrij regelmatig mee en ik meen vrij regelmatig te lezen dat NS Hispeed eigenlijk het best gemeden kan worden en dat bahn.de vaak een stuk voordelig is... Ik krijg op de site van de DB echter prijzen die minimaal 2x zo hoog zijn als bij NS Hispeed? ![]() ![]() Als iemand verder nog tips of aanbevelingen heeft hoor ik het graag, liefst met de ICE want ik heb eigenlijk nog nooit in een hogesnelheidstrein gezeten ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 15:03 | |
Hoe is jullie de Desiro eigenlijk bevallen gisteren? Is het een fijne trein? Ik heb er zelf nog niet ingezeten, maar ik heb van een paar conducteurs begrepen dat ze dat ding zelf Misero noemen; alhoewel de laatste keer dat ik dat hoorde toch alweer een dik half jaar geleden is. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2013 15:05:35 ] | ||
zoem | zondag 27 januari 2013 @ 15:07 | |
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met de uitgelopen werkzaamheden rond schiphol vanochtend? ICMm ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door zoem op 27-01-2013 15:12:33 ] | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 15:07 | |
Leuk informatief stuk over de VIRM ![]() Ik vind de Desiro ML een prima moderne stoptrein. Licht, stil, comfortabel genoeg voor de trajecten waarvoor ze besteld zijn. ![]() | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 15:10 | |
Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten) | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 15:11 | |
Werkzaamheden op Schiphol-Duivendrecht, waardoor de IC's Vlissingen-Lelystad en Den Haag-Groningen/Leeuwarden aan elkaar gekoppeld zijn in Lelystad. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 15:11 | |
wat is je vertrekpunt? | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 15:12 | |
ze rijden onder andere materieelnummers dan gebruikelijk. Dit in verband met werkzaamheden tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Omdat de treinen uit het noorden niet via de Zuidtak naar Schiphol kunnen is besloten om de dienst aan de IC Vlissingen - Lelydorp te knopen | ||
lezut | zondag 27 januari 2013 @ 15:13 | |
Zwolle of Almelo | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 15:25 | |
Ovchip+: zonder in- en uitchecken in de trein 21 januari 2013 Vanaf dit voorjaar (2013) introduceert de NS OV-chip+. Een reisproduct voor slechtzienden en blinden waarbij in- en uitchecken niet meer nodig is. Tijdens de Slechtziendendag die op 19 januari in de Domstadhogeschool in Utrecht werd gehouden, bracht NS het nieuws dat het bellen om een reis te melden gratis wordt. En dat OVchip+ te combineren is met alle kortingkaarten en abonnementen. Op de dag van de witte stok, 15 oktober 2012, werd al bekend dat het nieuwe product ervoor zorgt dat slechtziende en blinde reizigers zonder in- en uit te checken met de trein op pad kunnen. Betalen kan achteraf en een reis melden kan tot aan de instap. De overige spoorvervoerders lieten weten hieraan ook mee te doen. Ook nu is dat het geval. Behalve het telefoonnummer is er later in het jaar ook de gelegenheid een rit te melden via een website en een app. Ton van Weerdenburg, namens de Oogvereniging betrokken bij overleg over de OV-chipkaart: “Ik ben hier heel blij mee. De NS zegt dat de bedrijfsfilosofie tegenwoordig is dat iedereen met de trein moet kunnen reizen. Niet meer alleen treinen laten rijden, maar zorgen dat zoveel mogelijk mensen met de trein kunnen. Uit dit soort vorderingen blijkt wat mij betreft dat ze die woorden ook echt in daden willen omzetten.” De Oogvereniging blijft zich sterk maken voor toevoeging van een App en een pagina om ritten te melden op de website van de NS. Ton. “Niet iedereen pakt op weg naar het station even makkelijk de telefoon. En zeker voor mensen die naast slecht zien ook slecht horen is de telefoon een probleem. We houden ook wat dat betreft dus zeker een vinger aan de pols.” Bron | ||
Fiorano | zondag 27 januari 2013 @ 15:27 | |
Top dat verslag van de Virm, super interessant ! | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 15:27 | |
Ik vind van wel ![]() | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 15:33 | |
Ik zal straks even voor je puzzelen | ||
lezut | zondag 27 januari 2013 @ 15:34 | |
thnx ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 15:40 | |
Vele malen beter ![]() En dan heeft de Desiro ML nog meer capaciteit ook, inclusief toilet ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 15:48 | |
Nog enkele pics van mijn trip richting regio München:![]() DB 218 400 + RE Op München Heimeranplatz kwam deze fraaie trein ook nog doorgereden ![]() DB 218 444 + RE Ook kwam er later op de dag weer zo'n fraaie combinatie langs, die vanaf het andere perron geplaat kon worden. ![]() DB 218 356 + RE Even later kwam er alweer zo'n fraaie dieseltrein doorgedenderd. Vanwege de enorme warmte (het was op dit moment 37graden, en stond ik de volle zon) heb ik het er even bijgelaten en verkoeling opgezocht. ![]() DB 218 494+IC 2084 naar Augsburg De trein die ik hier hoopte te treffen, was de IC 2084, die iets te laat langs kwam. Deze IC is onderweg naar Augsburg, en rolt bijna het station van Kempten binnen. Helaas was het licht niet het beste, maar wel kan je goed zien dat dit bergachtig gebied is. In de verte zie je nog hogere bergen als ik stond. ![]() Alex ER 20-007+rijtuigen als ALX84164 naar Oberstdorf & 84144 naar Lindau Even later kwam Alex nog langs met een leaseloc, de geel/grijze ER 20-007. Het eerste gedeelte rijdt de trein gecombineerd, en word gesplitst in Lindau en Oberstdorf | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 16:30 | |
"Tsja ![]() ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 16:49 | |
Fles. Weet jij of je in de nachtelijke uren (bijv. rond 04:00) op de perrons in Deventer kan komen? Of is die tunnel dan dicht? | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 16:50 | |
De hal en de achteringang en trouwens ook de trap naar spoor 2a zijn snachts afgesloten. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 16:52 | |
Hmm, oké, dan gaat dat over. | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 17:06 | |
Wat wil je in godsnaam 's nachts om 4u op station Deventer doen ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:08 | |
Nachtelijke excursie: Amersfoort 20.20/20.26 stop trein 61300 20.30-22.00 146 km (1:30) via A28 Emmen 22.31 aankomst tr 63404 Emmen 23.54 vertrek tr 63480 23.45-00.02 10 km (0:17) via Nieuw Amsterdamsestraat Nieuw-Amsterdam 00.03/00.07 stop tr 63480 00.10-1.22 78 km (1:03) via N36 of 73 km (1:12) via N343 Hengelo 01.11/01.58 stop tr 63480 01.45-02.18 30 km (0:33) via N346 Lochem 02.23/02.30 stop tr 63480 Lochem 02.25/02.35 stop tr 63840 02.40-03.13 30 km (0:33) via N346 Hengelo 03.08/03.35 stop tr 63840 03.40-04.20 50 km (0:40) via A1 Deventer 04.40/04.43 stop tr 48570 04.50-05.50 80 km (0:55) via A1 Hilversum(iemand afzetten) en dan door naar Zwijndrecht Ja, ik weet 't. Ik ben volgens een aantal vast en zeker gestoord ![]() | ||
Viezze | zondag 27 januari 2013 @ 17:13 | |
Ik ben niet zo thuis in al die nummertjes, maar ga je het ganse land door om zes vier keer de zelfde trein te platen? ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 17:15 | |
zo te zien gaat het om cargo's. Welke het zijn zal mij een reet roesten ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:16 | |
Euh, ja. Zoiets. Even de nummertjes verklaren: - Trein 61300 is de UnitCargo Onnen-Kijfhoek van DB Schenker - Trein 63404 komt vanaf Emmen AKZO en rijdt naar het station Emmen, daar loopt de lok om - Trein 63480 is de trein die Emmen-DSM Lutterarde rijdt met ketelwagens, en we platen op Emmen, Nieuw-Amsterdam, Hengelo en Lochem - Trein 63840 is de trein DSM Lutterarde-Emmen (eveneens met ketelwagens) komt in Lochem en Hengelo aan bod En dan gaan we maar naar huis. | ||
Peter | zondag 27 januari 2013 @ 17:23 | |
In het donker een rijdende trein platen. Ik voorspel mislukte foto's ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 17:24 | |
hoe bedenken ze het. Een DD-AR laten rijden van Vlissingen naar Leeuwarden ![]() arme reizigers ... | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:24 | |
Geen enkele trein die wij gaan platen rijdt door en heeft dus een stop. Zijn alleen nog ff "bang" voor Lochem, want de perronverlichting zal wel uit zijn... | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:24 | |
![]() ![]() | ||
Peter | zondag 27 januari 2013 @ 17:24 | |
Dus je kunt ze ook overdag op een rangeerterrein platen? ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:25 | |
Nou, nee. De plaatsen waar wij ze gaan platen staan ze stil ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 17:28 | |
dan moet je de baan maar beter in de gaten houden. Afsteken via Rotterdam was ook al geen optie, want ook daar reed een DD-AR in de dienst naar Leeuwarden ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:30 | |
![]() Ik ga op zondag niet langs de baan staan hier. Te weinig CARGO-meuk wat interessant is en teveel VIRM. | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 17:31 | |
Dan maar gewoon uitstappen op Roosendaal en daar de IC naar Zwolle nemen om daar weer over te stappen ![]() Als daar geen werkzaamheden waren, nu is het +60 tov Utrecht en +30 tov Amsterdam | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:33 | |
Daar rijdt ook ICM gelukkig. Vlissingen is al bijna niet meer bereikbaar, enkel met vervangende inzet. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:33 | |
Den Helder ben ik al een tijdje niet meer geweest. Totaal onbereikbaar op een verdwaald Sprintertje na op onmogelijke tijden. | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 17:38 | |
mja, je kunt tot Heerhugowaard komen met mat dat je aan kan staan. Dat laatste stukje moet je dan wel uit kunnen houden toch? | ||
Dr_Flash | zondag 27 januari 2013 @ 17:40 | |
Laat gaan, die gast is geschift ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 17:41 | |
och, ik wil ff kunnen lachen ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:42 | |
Bus 135 (richting Den Helder) Vervoerder: Connexxion Vertrek: 10:31 Bushalte Station, Hoorn Aankomst: 11:42 Bushalte Station, Den Helder Een heel goed alternatief :-) Rijdt 1x/u en in Hoorn is heel goed te komen zonder zeewaardig materieel. Haarlem-Hoorn met een DDAR bijvoorbeeld, of Amsterdam-Hoorn met ICM, of de Sprinter Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd met SGM | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 17:43 | |
of als je in Alkmaar staat met lijn 350 naar Den Oever en daar overstappen op bus 135 ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:45 | |
Of vanuit Leeuwarden met de bus en overstappen in Den Oever op de 135. Genoeg mogelijkheden, maar niet met de trein. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 17:45 | |
als je t ff voortaan in 1 keer normaal op kan schrijven, dankje. Je weet de policy hier toch? | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 17:59 | |
Zie mijn bericht iets eronder. Daar heb ik de treinnummertjes ook verklaard. | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 18:02 | |
is het voor jou een idee om met de bus een rondje Nederland te gaan doen? ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 18:03 | |
Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC. | ||
Peter | zondag 27 januari 2013 @ 18:05 | |
'Als het echt moet' Alleen om 1 treinsoort te mijden.. Dat is m.i. echt gestoord jah ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 18:05 | |
Nee, overnachten is geen optie. | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 18:07 | |
Waarom ben je eigenlijk zo anti-VIRM? Zo slecht is het mat helemaal niet ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 18:10 | |
Ik zat wel prima gisteren, 3,5 uur in de VIRM-4 serie ![]() | ||
remcoP | zondag 27 januari 2013 @ 18:10 | |
idd. Het is niet de beste trein maar SGMm is in mijn optiek nog veel slechter. | ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 18:11 | |
Ben jij gek genoeg om, indien je naar Sittard, Roermond, Maastricht of Heerlen moet, om te reizen via Venlo zodat je het (inmiddels VIRM-only) traject tussen Roermond en Weert kan skippen? | ||
remcoP | zondag 27 januari 2013 @ 18:12 | |
Een bus zit nog veel slechter. ![]() | ||
_JdM_ | zondag 27 januari 2013 @ 18:15 | |
Vooral die Mercedes Citaro's die ze in Noord- Holland Noord worden in gezet (stadsbussen) en nog wel eens op die lijn 135 terecht komen.. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 18:17 | |
Ja. Naar Maastricht Dordrecht-Venlo-Roermond en dan de boemel verder | ||
dennistd | zondag 27 januari 2013 @ 18:19 | |
Nee, vijf kwartier in een Amba, daar wordt je vrolijk van ![]() | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 18:24 | |
SGMm is een nachtmerrie voor zowel reizigers als machinisten ![]() Ja ze zitten best goed ![]() ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 18:27 | |
Maar heus, IRM neem ik wel als dat wel moet oid, ik ken iemand die nog erger is (die kent b2 ook wel)
| ||
#ANONIEM | zondag 27 januari 2013 @ 18:30 | |
Allemachtig ![]() | ||
lyolyrc | zondag 27 januari 2013 @ 18:31 | |
Dat dus. Ik heb een keer SGMm als vervangend materieel tussen Amsterdam-Zuid en Eindhoven gehad. ![]() ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 18:33 | |
Ik vind het gewoon baggermeuk, oa de stoelen, het zeeziek worden ![]() Oh, en in IRM kan ik geen tukkie doen als het vroeg/laat is en ik nog een lange tijd moet reizen. In ander mat. lukt mij dat wel ![]() En ik ben nog niet eens het ergste hoor. | ||
remcoP | zondag 27 januari 2013 @ 18:35 | |
Virm IV vind ik gewoon fijn zitten hoor. De oude stoeltjew met de plastic hoezen (of wat het ook moge zijn) zijn verschrikkelijk. Zeeziek worden heb ik ook boven geen ervaring mee en lijkt me ook heel overdreven. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 18:36 | |
misschien word het eens tijd om een lesje _begrijpend_ lezen te nemen. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 18:39 | |
Je had je post ge-edit. Ik zat nog met de oude tekst in gedachte ![]() | ||
lyolyrc | zondag 27 januari 2013 @ 18:42 | |
Heb je eigenlijk al ervaring opgedaan met het rijden van ICMm? Daarvan zou ik namelijk ook graag een keer foto's van de cabine zien. De foto's die je hier eerder hebt geplaatst van VIRM en de 1700 loc waren al erg gaaf! ![]() ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 18:55 | |
je hebt wel één voordeel en dat is dat je niet met schommelboten hoeft te reizen ![]() | ||
Peterselieman | zondag 27 januari 2013 @ 18:56 | |
jij moet er straks wel aan geloven ![]() | ||
Mr_Klaasje | zondag 27 januari 2013 @ 19:11 | |
Amba's zijn boven de 70 km/h echt niet comfortabel. Zelfs mat'64 rijdt beter. | ||
GlenSpey | zondag 27 januari 2013 @ 19:15 | |
Van de 1700 waren erg veel foto's mislukt dus daar komt misschien nog een keer een vervolg van. De komende dagen hoor ik met welk materieel ik tijdens mijn volgende stagedag meega, dus zou inderdaad zomaar de ICMm kunnen zijn ![]() Helaas komt alleen niet al het materieel evenveel voor in mijn regio, dus bepaalde soorten zullen wat langer op zich laten wachten... Ik kan je wel alvast een sneak-preview geven, want heb nog een verdwaalde ICMm-cabine pic op mn telefoon staan ![]() ![]() | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 19:20 | |
Brussel - Amsterdam in slechts 3u29, boek nu!
De typetoelating die de V250 had voor België was overigens slechts van tijdelijke aard, namelijk t/m 31 januari 2013. Hadden de winterproblemen niet zoveel roet in het eten gegooid, dan was de kans aanwezig dat de V250 op 1 februari van de sporen zou zijn gehaald als bepaalde wijzigingen niet zouden zijn doorgevoerd (zie ook de ES64F4). | ||
Ireyon | zondag 27 januari 2013 @ 19:24 | |
Wat een ninja-edits, 't was net alsof ik het live getikt zag worden ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 19:27 | |
Wat een aanbod ![]() Wat zijn de prijzen? Zelfde als wat wij betaald hebben gisteren? (Ongeveer) | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 19:28 | |
Een jongere (student bijvoorbeeld) kan voor ¤ 8,50 naar Brussel. Nederland: Studenten-OV-kaart, grenskaartje Roosendaal - Essen, en dan Go Pass 1. Als je vaker in België bent is een Go Pass 10 (¤ 50) nog interessanter. Een dagretourtje komt dan op ¤ 14. ![]() | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 19:29 | |
Tijdens het nieuwjaarsrondje van gisteren heb ik tussen Brecht/Noorderkempen en vlak voor Antwerpen Luchtbal een kort cabinefilmpje gemaakt met uitzicht op de baan. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 19:30 | |
Dat is een stuk minder dan b-europe me voorschrijft. Die geeft me gewoon ¤16 voor een enkeltje. Trein naar Antwerpen is trouwens maar 20 minuten langzamer vanaf Rotterdam. | ||
James1988 | zondag 27 januari 2013 @ 19:30 | |
Het is echt een piseindje van niks hè? NMBS Europe houdt geen rekening met tarieven zoals de Go Pass (interessant voor jongeren) maar verkoopt je een normaal enkeltje. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 19:34 | |
Bijzonder dat ze een ontspoortong hebben ingebouwd op dat perronspoor, met werkende wisselverwarming! ![]() Gaaf om te zien ![]() (Ook even inzoomen op datum, tijd en treinnummer ![]() ![]() | ||
KnightSolaire | zondag 27 januari 2013 @ 19:37 | |
Het komt nog te vaak voor dat de schermen "Nu gratis internet, straks actuele reisinformatie" weergeven. Dan heb ik echt zoiets van: als er internet is, moet die actuele reisinformatie toch ook werken? ![]() Dank voor de toelichting trouwens, beiden. | ||
Mr_Klaasje | zondag 27 januari 2013 @ 19:38 | |
Het is een compleet wissel. Maar in Duitsland zijn er bij Limburg Süd ook veiligheidskopjes. (Korte kopspoortjes aansluitend op het eiswissel vlak voor de aansluiting op de hoofdbaan.) | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 19:41 | |
80 ampere (en 27,5 kV). Ik denk dat het verstandig is om de bovenleiding daar niet aan te raken... | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 19:49 | |
Je hebt helemaal gelijk ![]() | ||
Mr_Klaasje | zondag 27 januari 2013 @ 19:49 | |
Waar reageer je eigenlijk op? Ik snap het niet! | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 19:52 | |
Op korte termijn gaan er opnieuw 3 stammen Prio-rijtuigen naar de Binckhorst voor de treindienst Den Haag HS-Brussel. Stammen gaan volgens de huidige plannen uit 7 rijtuigen bestaan. | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 19:52 | |
Korte termijn.. 1 week? 2 weken? 1 maand? half jaar? | ||
Little_Dolls | zondag 27 januari 2013 @ 19:53 | |
Die oudere treinen zijn toch echt veel gezelliger hoor. Zachtere banken en veel meer ruimte. | ||
Bitlord | zondag 27 januari 2013 @ 19:53 | |
Logisch. Een still uit mijn filmpje waar de status van de trein wordt weergegeven. | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 19:54 | |
Binnen nu en 2 weken. Doel is om 1 maart de vervangende trein gereed te hebben. | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 19:56 | |
Sorry dan ![]() | ||
Darkwing_Duck | zondag 27 januari 2013 @ 19:57 | |
Ik ben 4 Kopstations afgejakkerd, Nergens een 2 Miljardfeestje. ![]() | ||
b2py | zondag 27 januari 2013 @ 19:57 | |
Ging beter dan het ludieke rondje van gisteren? ![]() | ||
greavy | zondag 27 januari 2013 @ 19:57 | |
Vol |