abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 januari 2013 @ 14:08:00 #201
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122111363
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef dennistd het volgende:
Is het ook niet dat de nuttige lengte maar tot vijf meter voor het sein berekend wordt? Dan maakt het ook wel uit of je een dwergseintje op het eind van het perron hebt staan of een paar meter erachter.
Als je voldoende perron hebt:
Nuttige lengte in één richting: Afstand net voorbij de ES-las behorende bij het sein van de tegenrichting, tot het punt 10 meter voor een hoog sein, of 15 meter voor een dwergsein met daarvan 5 meter remmarge afgetrokken.
Nuttige lengte voor kerende treinen: Afstand tussen de seinen met 10 of 15 meter zicht met daar weer 5 meter van afgetrokken.

In het geval van een trein van 271 meter die langs het perron moet keren heb je een perron nodig van 276 meter en staan de (hoge) seinen minimaal 296 meter uit elkaar. (In theorie, er wordt wel eens van afgeweken.)
  zondag 27 januari 2013 @ 14:09:06 #202
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_122111440
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:20 schreef GlenSpey het volgende:
GSM-R = Dit is eigenlijk een grote, lompe versie van een mobiele telefoon. Je gebruikt het om de treindienstleider te bereiken of om een alarmoproep te plaatsen tijdens calamiteiten. Ook voer je op dit apparaat je personeelsnummer in voor aanvang van de rit alsmede het treinnummer. Het treinnummer staat in relatie met de informatieschermen voor reizigers in de trein, waardoor zij kunnen zien waar de trein heen gaat en hoe laat deze daar zal arriveren.
Leuk verslag!

Even een vraagje over het geciteerde stuk: wordt dat treinnummer dan ook automatisch doorgegeven aan de OBIS-schermen of gaat het alleen over de informatieschermen aan de buitenkant (en evt. aan de binnenkant bij de vorige generatie VIRM's die nog niet zijn uitgerust met OBIS)?
pi_122111717
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:06 schreef Flodder450 het volgende:
Ik zal het stukje over de 1700 en de VIRM in de OP gooien :)!
Tof :D

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:09 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Leuk verslag!

Even een vraagje over het geciteerde stuk: wordt dat treinnummer dan ook automatisch doorgegeven aan de OBIS-schermen of gaat het alleen over de informatieschermen aan de buitenkant (en evt. aan de binnenkant bij de vorige generatie VIRM's die nog niet zijn uitgerust met OBIS)?
Het treinnummer wat je invoert staat alleen in verbinding met de OBIS-schermen. De koersrollen aan de buitenkant van de trein kunnen via het computerschermpje in de HC-modus worden bediend. Hoe het met de lichtkranten in de oude VIRM's zit weet ik eigenlijk niet.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:12:47 #204
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122111724
IC Den Haag-Brussel:

Zoals gister ook al door laten schemeren de concrete plannen voor de vervangende trein Den Haag HS-Brussel Zuid vv:
Er zijn in de nacht van vrijdag- op zaterdag 2 Benelux ICRm-Prio stammen naar de Binckhorst overgebracht voor de wettelijke Herinstructie Personeel voor Treinmanagers. Deze start maandag 28 januari. Volgens de huidige plannen betreft het een trek-trek samenstelling, maar met aan elke kant van de stam een lok(achterste in opzending). Keren gebeurt in Den Haag HS op spoor 1. Vanwege 2 loks is omlopen niet nodig. In Brussel kan er ook snel gekeerd worden.
Daarbij komt er nog wegleren voor de machinisten op Den Haag HS-Binckhorst, Binckhorst-Den Haag CS, Den Haag HS-Den Haag CS.
De trein gaat in een twee-uursdienst rijden.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:13:24 #205
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122111765
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:12 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Tof :D

[..]

Het treinnummer wat je invoert staat alleen in verbinding met de OBIS-schermen. De koersrollen aan de buitenkant van de trein kunnen via het computerschermpje in de HC-stand worden bediend. Hoe het met de lichtkranten in de oude VIRM's zit weet ik eigenlijk niet.
De OBIS-schermen in de trein kunnen niet vanuit de trein worden beïnvloedt. Alleen de koersborden. OBIS-schermen gebeurt aan de hand van materiële omlopen. Wanneer het treinstel bijgestuurd wordt, kan het voorkomen dat er verkeerde informatie getoond wordt, tenzij het goed aangepast is in de systemen op de wal.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:13:35 #206
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_122111777
Glenspey, je stukjes staan in de OP :)!
pi_122111970
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:13 schreef greavy het volgende:

[..]

De OBIS-schermen in de trein kunnen niet vanuit de trein worden beïnvloedt. Alleen de koersborden. OBIS-schermen gebeurt aan de hand van materiële omlopen. Wanneer het treinstel bijgestuurd wordt, kan het voorkomen dat er verkeerde informatie getoond wordt, tenzij het goed aangepast is in de systemen op de wal.
Ow, das niet hoe ik het heb gehoord en het klinkt ook best omslachtig, maar als jij het zegt dan geloof ik je :P
  zondag 27 januari 2013 @ 14:20:03 #208
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122112139
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:17 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ow, das niet hoe ik het heb gehoord en het klinkt ook best omslachtig, maar als jij het zegt dan geloof ik je :P
Dat is wat de projectleider van OBIS-inbouw bij NedTrain Haarlem mij heeft verteld.
Doordat het "vanaf de wal" wordt aangestuurd, komt het ook wel eens voor dat er geen reisinformatie beschikbaar is...
pi_122113654
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:12 schreef greavy het volgende:
IC Den Haag-Brussel:

Zoals gister ook al door laten schemeren de concrete plannen voor de vervangende trein Den Haag HS-Brussel Zuid vv:
Er zijn in de nacht van vrijdag- op zaterdag 2 Benelux ICRm-Prio stammen naar de Binckhorst overgebracht voor de wettelijke Herinstructie Personeel voor Treinmanagers. Deze start maandag 28 januari. Volgens de huidige plannen betreft het een trek-trek samenstelling, maar met aan elke kant van de stam een lok(achterste in opzending). Keren gebeurt in Den Haag HS op spoor 1. Vanwege 2 loks is omlopen niet nodig. In Brussel kan er ook snel gekeerd worden.
Daarbij komt er nog wegleren voor de machinisten op Den Haag HS-Binckhorst, Binckhorst-Den Haag CS, Den Haag HS-Den Haag CS.
De trein gaat in een twee-uursdienst rijden.
Waardeloos. Op z'n minst een fatsoenlijke cross-platform overstap voor Fyra uit A'dam in R'dam mag ik hopen? Of mag iedereen eerst met de veredelde stoptrein van A'dam naar HS baggeren?
  zondag 27 januari 2013 @ 14:48:36 #210
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122113789
Hoe dat precies komt, wat de exacte treinpaden worden enz. is nog niet bekend.
pi_122114556
Vraagje, ik wil met een kameraad over 2 weken een weekendje naar een maat die een tijdje in Heilbronn (DE) woont, nou wilden we in eerste instantie met de auto, maar winterbanden, gedoe etc etc. Toen het plan opgevat om met de trein te gaan, dus ik ben me nou aan het orriënteren wat het voordeligst en het snelst is.

Ik lurk hier vrij regelmatig mee en ik meen vrij regelmatig te lezen dat NS Hispeed eigenlijk het best gemeden kan worden en dat bahn.de vaak een stuk voordelig is... Ik krijg op de site van de DB echter prijzen die minimaal 2x zo hoog zijn als bij NS Hispeed? :? Wat doe ik verkeerd? :P

Als iemand verder nog tips of aanbevelingen heeft hoor ik het graag, liefst met de ICE want ik heb eigenlijk nog nooit in een hogesnelheidstrein gezeten :@
pi_122114562
Hoe is jullie de Desiro eigenlijk bevallen gisteren? Is het een fijne trein? Ik heb er zelf nog niet ingezeten, maar ik heb van een paar conducteurs begrepen dat ze dat ding zelf Misero noemen; alhoewel de laatste keer dat ik dat hoorde toch alweer een dik half jaar geleden is.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2013 15:05:35 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 27 januari 2013 @ 15:07:10 #213
176766 zoem
zoemt
pi_122114739
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met de uitgelopen werkzaamheden rond schiphol vanochtend?

ICMm O+

[ Bericht 26% gewijzigd door zoem op 27-01-2013 15:12:33 ]
  zondag 27 januari 2013 @ 15:07:52 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122114778
Leuk informatief stuk over de VIRM *O*

Ik vind de Desiro ML een prima moderne stoptrein. Licht, stil, comfortabel genoeg voor de trajecten waarvoor ze besteld zijn. :)
pi_122114888
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:07 schreef James1988 het volgende:
Leuk informatief stuk over de VIRM *O*

Ik vind de Desiro ML een prima moderne stoptrein. Licht, stil, comfortabel genoeg voor de trajecten waarvoor ze besteld zijn. :)
Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten)
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 15:11:44 #216
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122114980
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:07 schreef zoem het volgende:
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met werkzaamheden of materieellogistiek nav de sneeuwperikelen?
Werkzaamheden op Schiphol-Duivendrecht, waardoor de IC's Vlissingen-Lelystad en Den Haag-Groningen/Leeuwarden aan elkaar gekoppeld zijn in Lelystad.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 januari 2013 @ 15:11:57 #217
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122114991
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:03 schreef lezut het volgende:
Vraagje, ik wil met een kameraad over 2 weken een weekendje naar een maat die een tijdje in Heilbronn (DE) woont, nou wilden we in eerste instantie met de auto, maar winterbanden, gedoe etc etc. Toen het plan opgevat om met de trein te gaan, dus ik ben me nou aan het orriënteren wat het voordeligst en het snelst is.

Ik lurk hier vrij regelmatig mee en ik meen vrij regelmatig te lezen dat NS Hispeed eigenlijk het best gemeden kan worden en dat bahn.de vaak een stuk voordelig is... Ik krijg op de site van de DB echter prijzen die minimaal 2x zo hoog zijn als bij NS Hispeed? :? Wat doe ik verkeerd? :P

Als iemand verder nog tips of aanbevelingen heeft hoor ik het graag, liefst met de ICE want ik heb eigenlijk nog nooit in een hogesnelheidstrein gezeten :@
wat is je vertrekpunt?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 15:12:11 #218
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122115001
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:07 schreef zoem het volgende:
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met werkzaamheden of materieellogistiek nav de sneeuwperikelen?
ze rijden onder andere materieelnummers dan gebruikelijk. Dit in verband met werkzaamheden tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Omdat de treinen uit het noorden niet via de Zuidtak naar Schiphol kunnen is besloten om de dienst aan de IC Vlissingen - Lelydorp te knopen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122115053
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

wat is je vertrekpunt?
Zwolle of Almelo
pi_122115674
Ovchip+: zonder in- en uitchecken in de trein
21 januari 2013

Vanaf dit voorjaar (2013) introduceert de NS OV-chip+. Een reisproduct voor slechtzienden en blinden waarbij in- en uitchecken niet meer nodig is. Tijdens de Slechtziendendag die op 19 januari in de Domstadhogeschool in Utrecht werd gehouden, bracht NS het nieuws dat het bellen om een reis te melden gratis wordt. En dat OVchip+ te combineren is met alle kortingkaarten en abonnementen.

Op de dag van de witte stok, 15 oktober 2012, werd al bekend dat het nieuwe product ervoor zorgt dat slechtziende en blinde reizigers zonder in- en uit te checken met de trein op pad kunnen. Betalen kan achteraf en een reis melden kan tot aan de instap. De overige spoorvervoerders lieten weten hieraan ook mee te doen. Ook nu is dat het geval.

Behalve het telefoonnummer is er later in het jaar ook de gelegenheid een rit te melden via een website en een app.

Ton van Weerdenburg, namens de Oogvereniging betrokken bij overleg over de OV-chipkaart: “Ik ben hier heel blij mee. De NS zegt dat de bedrijfsfilosofie tegenwoordig is dat iedereen met de trein moet kunnen reizen. Niet meer alleen treinen laten rijden, maar zorgen dat zoveel mogelijk mensen met de trein kunnen. Uit dit soort vorderingen blijkt wat mij betreft dat ze die woorden ook echt in daden willen omzetten.”

De Oogvereniging blijft zich sterk maken voor toevoeging van een App en een pagina om ritten te melden op de website van de NS. Ton. “Niet iedereen pakt op weg naar het station even makkelijk de telefoon. En zeker voor mensen die naast slecht zien ook slecht horen is de telefoon een probleem. We houden ook wat dat betreft dus zeker een vinger aan de pols.”

Bron
  zondag 27 januari 2013 @ 15:27:25 #221
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122115776
Top dat verslag van de Virm, super interessant !
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  zondag 27 januari 2013 @ 15:27:32 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122115779
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:10 schreef J.B. het volgende:

[..]

Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten)
Ik vind van wel :Y
  zondag 27 januari 2013 @ 15:33:42 #223
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122116054
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:13 schreef lezut het volgende:

[..]

Zwolle of Almelo
Ik zal straks even voor je puzzelen
pi_122116073
thnx ^O^
pi_122116368
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:10 schreef J.B. het volgende:

[..]

Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten)
Vele malen beter ;)
En dan heeft de Desiro ML nog meer capaciteit ook, inclusief toilet ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')