abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122101915
Een gek nachtelijk idee voor een volgende meet (gebaseerd op de prijzen vn 13/14 maart 2013)

13 maart 2013
09:19 Amsterdam Centraal THA 9328 ¤35
12:35 Paris Nord
-
14:07 Paris Lyon TGV 9715 ¤49
19:40 Figueres-Villafant
-
19:55 Figueres-Villafant AVE ¤38,45
00:04 Madrid-Atocha

14 maart 2013
10:40 Madrid HV 5228 ¤45
12:40 Eindhoven

Ik ga hem alleen doen als ik weet ik dat er dan de tijd voor heb en ik zou ook graag wat langer in Madrid willen blijven. We hadden het in begin januari al uitgezocht, maar nu kon ik goedkope kaartjes voor de AVE vinden.

De 2261 km kan dus voor ¤122,45, slechts ¤0,054 per kilometer :7 (We kunnen er ook nog 574 kilometer aan vastplakken de ochtend erna naar Sevilla voor hetzelfde kilometertarief :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Bitlord op 27-01-2013 04:07:54 ]
pi_122101953
Net thuis en topic niet door gelezen omdat bier O+

Mooie nieuwjaarsronde gehad vrienden?
Duvel nog gesproken gisteravond! Tof.
pi_122102722
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 22:40 schreef greavy het volgende:
Mijn foto van vandaag. Meer foto's niet gemaakt want die waren (voor mij) de moeite niet.
[ link | afbeelding ]
NMBS 08506
Wel opvallend is het erg lange perron van Noorderkempen. Zonder enige moeite kan je hier een bak of 20 kwijt. En hier zit zelfs een NMBS-loket! En dat met voorlopig 1x/u een trein...
Als je in Nederland een extreem lang perron wilt zien moet je eens naar Sittard gaan, de lengte daarvan is echt absurd. Volgens mij is het een kleine kilometer lang :o
pi_122102753
Nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door b2py op 27-01-2013 09:26:21 ]
pi_122102777
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 00:51 schreef zponz het volgende:

[..]

Wanneer past b2py z'n UI aan?
Ik citeerde alleen de conducteur treinbegeleider ;)
pi_122102785
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 09:10 schreef J.B. het volgende:

[..]

Als je in Nederland een extreem lang perron wilt zien moet je eens naar Sittard gaan, de lengte daarvan is echt absurd. Volgens mij is het een kleine kilometer lang :o
700 meter volgens http://www.prorail.nl/Ver(...)onlengte%20lijst.pdf :P
pi_122102878
quote:
Nuttige perronlengte? Dan zal de laatste dik 100 meter niet meegeteld worden vermoed ik, daar zit aan 1 kant (spoor 2) nog een verdieping en een spoorovergang in. Op spoor 3 kan je op dat stuk wel afstappen terwijl de perrons even lang zijn volgens dat document.
pi_122103257
Vandaag is de Fyra toeslagvrij in verband met werkzaamheden te Utrecht. Staat niks over op de NS website. Helaas rijdt de Fyra vanaf Amsterdam Bijlmer en niet vanaf Amsterdam C en zal niet stoppen te Schiphol. Dit door uitgelopen werkzaamheden.
  zondag 27 januari 2013 @ 10:06:44 #160
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122103405
Fyra is omgeleid en toeslagvrij door de uitgelopen werkzaamheden toch?
  zondag 27 januari 2013 @ 10:13:47 #161
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122103522
quote:
Wierden is ook wel bizar lang. 430 meter :o
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122103592
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:06 schreef greavy het volgende:
Fyra is omgeleid en toeslagvrij door de uitgelopen werkzaamheden toch?
NSHispeed twitterde op zondag 27-01-2013 om 09:47:40 Vanwege werkzaamheden bij Utrecht is Fyra vandaag toeslagvrij. #fyra reageer retweet
Dat zou je denken ja :P
  zondag 27 januari 2013 @ 10:33:37 #163
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_122103873
Ik blijf liever what longer in Madrid dan 10 uur. Ow, en ik vlieg niet met Ryanair.
pi_122103914
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:33 schreef Aardappelscheermes het volgende:
Ik blijf liever what longer in Madrid dan 10 uur. Ow, en ik vlieg niet met Ryanair.
Madrid <-> Eindhoven is tegenwoordig een route van Transavia.
  zondag 27 januari 2013 @ 10:40:58 #165
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122103997
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 03:57 schreef Bitlord het volgende:
Een gek nachtelijk idee voor een volgende meet (gebaseerd op de prijzen vn 13/14 maart 2013)

13 maart 2013
09:19 Amsterdam Centraal THA 9328 ¤35
12:35 Paris Nord
-
14:07 Paris Lyon TGV 9715 ¤49
19:40 Figueres-Villafant
-
19:55 Figueres-Villafant AVE ¤38,45
00:04 Madrid-Atocha

14 maart 2013
10:40 Madrid HV 5228 ¤45
12:40 Eindhoven

Ik ga hem alleen doen als ik weet ik dat er dan de tijd voor heb en ik zou ook graag wat langer in Madrid willen blijven. We hadden het in begin januari al uitgezocht, maar nu kon ik goedkope kaartjes voor de AVE vinden.

De 2261 km kan dus voor ¤122,45, slechts ¤0,054 per kilometer :7 (We kunnen er ook nog 574 kilometer aan vastplakken de ochtend erna naar Sevilla voor hetzelfde kilometertarief :)
Als je dat nou gaat doen, laat t ff weten, dan kan een stempelpost opzetten, en kan ik fotografisch vastleggen hoe je de Hindernis RER D overleefd ;)
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 10:45:11 #166
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122104062
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:13 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Wierden is ook wel bizar lang. 430 meter :o
Ik weet niet hoe jij kijkt, maar Wierden is toch echt maar 171-172 meter...

edit: ik denk dat je 4ab in Almelo richting Wierden hebt gezien :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 januari 2013 @ 10:55:28 #167
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122104260
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 10:45 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij kijkt, maar Wierden is toch echt maar 171-172 meter...

edit: ik denk dat je 4ab in Almelo richting Wierden hebt gezien :P
Oowja het is zondag morgen ;)
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122104309
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 09:26 schreef J.B. het volgende:

[..]

Nuttige perronlengte? Dan zal de laatste dik 100 meter niet meegeteld worden vermoed ik, daar zit aan 1 kant (spoor 2) nog een verdieping en een spoorovergang in. Op spoor 3 kan je op dat stuk wel afstappen terwijl de perrons even lang zijn volgens dat document.
Er staat ook bij "Top helling is einde perron", dus waar hij af gaat lopen tellen ze niet meer mee. Daarnaast tellen ze in bepaalde richtingen tot een sein, terwijl achter dat sein misschien nog wel een stuk perron zit.
  zondag 27 januari 2013 @ 11:09:38 #169
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122104555
Waarom besluiten ze dan toch zo een perron een stukje door te bouwen?
pi_122104569
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:09 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Waarom besluiten ze dan toch zo een perron een stukje door te bouwen?
Waarschijnlijk historisch zo gegroeid, dus van voor de tijd van ATB ;)
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 11:14:29 #171
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122104651
Is het ook niet dat de nuttige lengte maar tot vijf meter voor het sein berekend wordt? Dan maakt het ook wel uit of je een dwergseintje op het eind van het perron hebt staan of een paar meter erachter.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 januari 2013 @ 11:16:49 #172
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122104708

Foto: Stephan van Rail-Server.de

De allerlaatste trein die op 31 december 2012 heeft gereden op de Eifelquerbahn.
Regio Rheinland-Pfalz wil niet 2 miljoen investeren om deze toeristische lijn te behouden. Deelraad Vulkaneifel en Unie Vulkaneifel hebben ook tegen de VEB(VulkanEifelBahn, goederentak) en de EifelQuerBahn gestemd waardoor de lijn in 2013 gesloten wordt voor onbepaalde tijd.

Ondertussen loopt er een studie naar reactivering van de spoorlijn voor Personennahverkehr (regionaal verkeer), wat alleen al qua infrastructuur aanpassingen zo'n 40 miljoen kost. Daarbij komt 6 miljoen per jaar voor onderhoud enz volgens voorlopige resultaten van de regionale overheden.

[ Bericht 28% gewijzigd door greavy op 27-01-2013 11:22:23 ]
pi_122104727
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef dennistd het volgende:
Is het ook niet dat de nuttige lengte maar tot vijf meter voor het sein berekend wordt? Dan maakt het ook wel uit of je een dwergseintje op het eind van het perron hebt staan of een paar meter erachter.
Ik heb geen idee hoe nuttige lengte berekend wordt. Ik weet wel dat je er altijd vijf meter extra moet toevoegen als doorschietzone.
pi_122104914
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:16 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
Foto: Stephan van Rail-Server.de

De allerlaatste trein die op 31 december 2012 heeft gereden op de Eifelquerbahn.
Regio Rheinland-Pfalz wil niet 2 miljoen investeren om deze toeristische lijn te behouden. Deelraad Vulkaneifel en Unie Vulkaneifel hebben ook tegen de VEB(VulkanEifelBahn, goederentak) en de EifelQuerBahn gestemd waardoor de lijn in 2013 gesloten wordt voor onbepaalde tijd.

Ondertussen loopt er een studie naar reactivering van de spoorlijn voor Personennahverkehr (regionaal verkeer), wat alleen al qua infrastructuur aanpassingen zo'n 40 miljoen kost. Daarbij komt 6 miljoen per jaar voor onderhoud enz volgens voorlopige resultaten van de regionale overheden.
Zes miljoen voor onderhoud? Wat ligt daar man, Gouden wissels ofzo?
  zondag 27 januari 2013 @ 11:26:36 #175
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122104931
6 miljoen voor onderhoud en exploitatie, want de lijn zal nooit rendabel kunnen worden.
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 11:35:10 #176
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122105116
Wel jammer -O-

Afgelopen zomer nog geweest:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122105377
Nabrandertje.
In 2012 18445 kilometer gemaakt, waarvan 11232.3 in de tweede helft van het jaar vanaf Juli. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door b2py op 27-01-2013 11:59:46 ]
  zondag 27 januari 2013 @ 11:56:42 #178
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122105704
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 23:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Arcadis heeft een lagere prijs
Maar blijkbaar niet de Economisch Meest Voordelige Aanbieding?

Zie onderaan http://www.aanbesteden.pr(...)isplay&form=GUN_OPDR
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 27 januari 2013 @ 12:05:00 #179
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122106004
In 2012 zit ik zeker over de 50.000 incl. buitenland, maar heb het maar matig bijgehouden.

Tot nu toe zit ik aan binnenlandse kilometers op 1751,2km. In het Buitenland momenteel op 449 km.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 12:09:45 #180
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122106179
iemand die op Somda zit heeft het NRC-artikel over de FYRA ingescand:
http://foto-uploaden.nl/i(...)c_handelsblad_00.jpg

leesvoer :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 12:13:24 #181
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_122106301
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 04:05 schreef Monopoly het volgende:
Net thuis en topic niet door gelezen omdat bier O+

Mooie nieuwjaarsronde gehad vrienden?
Duvel nog gesproken gisteravond! Tof.
Mono nog gesproken, tof!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_122106446
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:26 schreef greavy het volgende:
6 miljoen voor onderhoud en exploitatie, want de lijn zal nooit rendabel kunnen worden.
Hierbij dan een openbaring:

Er is geen enkele winstgevende reizigerstrein. Al zit ie tot de nok toe vol, dan nog moet er geld bij. Denk hierbij aan onderhoud aan de infra als zijnde de grootste kostenpost. Als tweede kostenpost mag u de subsidie rekenen die noodzakelijk is om de prijs van een kaartje op een sociaal aanvaardbaar niveau te houden.
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_122106496
Weet iemand de exacte afstand Rotterdam Centraal - Parijs noord?
pi_122106524
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:09 schreef Peterselieman het volgende:
iemand die op Somda zit heeft het NRC-artikel over de FYRA ingescand:
http://foto-uploaden.nl/i(...)c_handelsblad_00.jpg

leesvoer :P
Interessant! Vooral het gedeelte dat er in eerste instantie is gevraagd om een trein die 220 km/h kan. Bizar dat de regering toen 250 km/h heeft geëist, zo veel scheelt dat nou ook weer niet. Daarnaast blijft het mooi weer spelen van de Italianen ongelofelijk.
  zondag 27 januari 2013 @ 12:21:44 #185
394478 Aardappelscheermes
Vlijmscherp tot op de kern
pi_122106612
Cheers lads...

sam_be0702 twitterde op zondag 27-01-2013 om 10:28:08 In het Griekse alfabet wordt #fyra als φύρα geschreven, wat verspilling betekent... (cc @StationschefBMO) reageer retweet
pi_122106737
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:45 schreef b2py het volgende:
Nabrandertje.
In 2012 18445 kilometer gemaakt, waarvan 11232.3 in de tweede helft van het jaar vanaf Juli. :)
Foutje gemaakt, tripje Parijs helemaal niet ingevoegd.. :')
Totaal 2012 19224 Km.
  zondag 27 januari 2013 @ 12:33:05 #187
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122107111
Ik loop nu 20 minuten op Gare Lyon te banjeren. Niks te vinden van een 2 milljard feestje. Op naar Nord
  zondag 27 januari 2013 @ 13:11:06 #188
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_122108839
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:17 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Er is geen enkele winstgevende reizigerstrein. Al zit ie tot de nok toe vol, dan nog moet er geld bij. Denk hierbij aan onderhoud aan de infra als zijnde de grootste kostenpost. Als tweede kostenpost mag u de subsidie rekenen die noodzakelijk is om de prijs van een kaartje op een sociaal aanvaardbaar niveau te houden.
Daarover zijn de meningen verdeeld. Is hier ook wel eens besproken.
  zondag 27 januari 2013 @ 13:18:55 #189
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122109184
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:09 schreef Peterselieman het volgende:
iemand die op Somda zit heeft het NRC-artikel over de FYRA ingescand:
http://foto-uploaden.nl/i(...)c_handelsblad_00.jpg

leesvoer :P
:|W Wat een geblunder ook....
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_122109255
In navolging van het fotoverslag over de NS1700 hier het volgende deel van de serie. Vandaag staat de IRM (VIRM) centraal.


VIRM, ookwel Verlengd InterRegio Materieel. Deze foto is niet door mij gemaakt.


We rijden dit keer mee met de 9573. Deze komt uit de deelserie VIRM-IV


Overzichtsfoto van een stukje cabine. In het midden zien we de snelheidsmeter met aan weerszijden een aantal meldlampen, hierover later meer. Linksonder de meldlampen zien we de tractiehendel, waarmee we bepalen hoeveel stroom er naar de motoren gaat (en dus hoe hard de trein gaat rijden). Rechtsonder de meldlampen hebben we de remhendel, die zich op deze mooie winterse dag in de afsluitstand bevindt.


Ghost in the machine. Want wie goed kijkt ziet mij in de weerspiegeling van dit kekke computerschermpje. Tegenwoordig worden alle nieuwe treinen met een dergelijk systeem uitgerust, want hiermee wordt een hoop ruimte bespaard. Geen gedoe meer met allerlei metertjes en toestanden, want complete diagnoses kunnen via dit touchscreen worden gemaakt. Het scherm staat op dit moment in de 'MT-stand', wat eigenlijk voor monteurs is bedoeld. De MCN-stand, voor machinisten, geeft onder meer gedetailleerde overzichten van de remproeven en de deuren, of deze wel allemaal netjes gesloten zijn enzo. De MCN-stand kan niet gebruikt worden als de trein harder dan 5 km/u rijdt. In de HC-stand, voor HoofdConducteurs, kan je onder andere de bestemmingen invoeren die buiten op de koersrollen komen te staan.


Hier kijken we naar de linkerzijde van de cabine. Rechtsonderin de rijrichtinghendel, waarmee we bepalen of de trein vooruit gaat, achteruit gaat, of helemaal niet gaat. Met het inschakelen van deze hendel wordt ook de dodeman wakker, maar daarover later meer.
Aan de linkerkant zien we een aantal knopjes die onder meer de verlichting en temperatuur bedienen. Ook zitten hier de hendels voor de snelschakelaar (zie ook het verslag over de 1700) en de compressor. Linksonderin is de omroeptelefoon, waarmee we ons verhaaltje naar de reizigers kunnen maken.
Echter, het meest in het oog op deze foto springt natuurlijk wel dat geval in het midden; ik presenteer u de GSM-R!



Close-upje van de snelheidsmeter en de meldlampjes. In het kort gaan deze meldlampen alleen branden als er iets mis is of iets moet gebeuren. Onder de snelheidsmeter zien wij de groene knop deuren dicht, dit is in feite ons vertrekbevel. Zodra deze lamp gaat branden hoor je een soort van deurbelletje wat betekent dat de deuren door de HC zijn gesloten.


We kijken naar onderen en ons blikveld blijft hangen op de voetplaat. Dit in hoogte verstelbare ijzerwerk herbergt drie belangrijke onderdelen: ten eerste is er de verwarming voor de voetjes, iets wat op koude dagen niet mag ontbreken :)
Links spotten we de dodemanplaat, wat overigens niet betekent dat er een lijk onder de voetplaat zit verstopt. De dodeman is een beveiligingssysteem dat je tijdens het rijden constant ingedrukt moet houden. Zodra de blauwe meldlamp Dodeman (naast de snelheidsmeter) gaat branden laat je de plaat even los om hem vervolgens gelijk weer in te drukken. Doe je dit niet dan zal de trein alle remmen los (vast) gooien en automatisch tot stilstand komen. Dit alles is om te voorkomen dat een dode machinist ook gelijk alle reizigers meeneemt naar de eeuwige jachtvelden.
Rechts zien we twee knoppen waarmee we voornamelijk treinspotters kunnen laten schrikken ~O> de typhoon. De typhoon is hetzelfde als een claxon in de auto, alleen maakt die iets meer herrie en kan je kiezen uit 2 tonen.



Een stukje van het schakelpaneel aan de achterwand van de cabine. Het geheel is te groot en te lomp om op 1 foto te zetten, daarom zien we hier slechts een klein stukje. Vanuit hier kunnen we ook weer diverse functies bedienen, zoals de parkeerrem (rechtsbovenin), de klimaatregeling en het rembedrijf (rechtsmidden)


Ik heb jullie verzoek om 'verborgen' kastjes natuurlijk niet genegeerd. Op deze foto zien wij namelijk de normaal gesloten kast achter de machinistenstoel. Vanuit hier kunnen de diverse beveiligingssystemen worden uitgezet met zogenaamde afsluitkranen. Als er bijvoorbeeld een trein met een defecte dodeman staat en dus zijn remmen niet meer lost kan de dodeman in z'n geheel worden uitgeschakeld, waardoor de trein alsnog verplaatst (hetzij gesleept) kan worden voor reparaties.
Een ander voorbeeld is dat je voor zogenaamde risicotreinen de noodremmen voor reizigers uit kan schakelen.



Nog een kastje met normaal gesloten deurtjes. Dit exemplaar vinden wij bij deuren 13/14 en is daarmee gelijk een van de belangrijksten. Vanuit hier kan onder meer de pantograaf (zie ook het verslag over de 1700) gewisseld worden en er zitten een aantal vitale functies voor de motoren.


Met bijzonder vieze ruiten verlaten wij station Amsterdam Bijlmer Arena. Tot de volgende keer :W

En zoals gebruikelijk nog even de toelichting:

VIRM-IV = De nieuwste uit een serie VIRM-treinen, gebouwd in 2007 en daarmee het jongste broertje in z'n soort. De VIRM-IV kenmerkt zich door de blauwe stoelen in de 2e klas en de rode stoelen in de 1e klas. Deze serie bestaat uit 4 bakken (wagons).

Afsluitstand = Een trein bestaat uit 2 cabines waarvan er eentje wordt gebruikt door de machinist. De andere cabine is op dat moment buiten dienst en het is natuurlijk wel zo handig als de rem dat dan ook is, het zou immers niet kloppen als de rem in cabine 1 vast stond terwijl de machinist in cabine 2 weg probeert te rijden. Hiervoor is de afsluitstand bedacht; de rem doet dan dus niets meer.

Remproeven = Remproeven zijn er om de diverse remsystemen van een trein te testen. Want het is leuk dat ze er zijn, maar ze moeten natuurlijk wel werken ;) Je hebt de remproef in verschillende soorten; de grote remproef en de kleine remproef. De kleine remproef neem je o.a. als er van machinist wordt gewisseld, als er kop wordt gemaakt (= van cabine wisselen), of als de trein uit heeft gestaan. Tijdens de kleine remproef worden de P-rem en de EP-rem getest.
Een grote remproef wordt genomen als de trein wordt opgestart, en hierbij hoort de magneet/parkeerrem en de dodeman.

Compressor = Dit apparaat zuigt lucht aan en perst het samen. Zonder lucht kan de trein niet remmen en tegelijkertijd ook niet rijden. Belangrijk onderdeel dus.

GSM-R = Dit is eigenlijk een grote, lompe versie van een mobiele telefoon. Je gebruikt het om de treindienstleider te bereiken of om een alarmoproep te plaatsen tijdens calamiteiten. Ook voer je op dit apparaat je personeelsnummer in voor aanvang van de rit alsmede het treinnummer. Het treinnummer staat in relatie met de informatieschermen voor reizigers in de trein, waardoor zij kunnen zien waar de trein heen gaat en hoe laat deze daar zal arriveren.

Parkeerrem = De parkeerrem of magneetrem is een staaf die tussen de wielen op het spoor komt te liggen. Hierdoor gaat een uitgeschakelde trein niet uit zichzelf aan de wandel als deze op een helling staat geparkeerd.

Rembedrijf = Het rembedrijf bepaald welk soort remsysteem je gebruikt. Staat de schakelaar op 'normaal' dan worden bij het inzetten van de remhendel de EP (elektropneumatische) en ED (elektrodynamische) remmen gebruikt. Staat de schakelaar op 'nood' dan wordt de P (pneumatische) rem gebruikt. In het kort:
P = er wordt met lucht geremd op de wielen, de opdracht hiervoor wordt met luchtdruk verwerkt.
EP = er wordt met lucht geremd op de wielen, de opdracht hiervoor wordt met elektrische pulsen verwerkt.
ED = er wordt direct op de tractiemotoren geremd, deze worden hierdoor in feite een soort dynamo waardoor er stroom kan worden teruggegeven aan de bovenleiding.

Risicotreinen = Tijdens voetbalwedstrijden worden er speciale treinen ingezet om de UIT-supporters naar een andere stad te vervoeren. Omdat deze supporters niet altijd blij zijn, worden de noodremmen uitgeschakeld om 'onnodig' stilstaan te voorkomen. Voorwaarde is wel dat er in iedere coupe politie met portofoons aanwezig zijn.
pi_122109437
Mooi verslag! ^O^
pi_122109525
mooi verslag. interessant hoe de trein er van binnen uitziet.
Werewolf
  zondag 27 januari 2013 @ 13:35:14 #193
67174 Dos37
Come on Twente
pi_122109840
Super mooi ^O^
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_122109880
Waarom loopt de snelheidsmeter tot 200 km/u als die trein 140/160 km/u als maximumsnelheid heeft?
pi_122109965
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:36 schreef J.B. het volgende:
Waarom loopt de snelheidsmeter tot 200 km/u als die trein 140/160 km/u als maximumsnelheid heeft?
Zelfde reden als bij auto's. Massaproductie van meters tot 200 is goedkoper dan voor ieder model aparte meters moeten maken ;)
pi_122110263
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Zelfde reden als bij auto's. Massaproductie van meters tot 200 is goedkoper dan voor ieder model aparte meters moeten maken ;)
Dank u, weer wat geleerd!
pi_122110449

Doet me denken aan het Fyra debacle.
pi_122110902
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:49 schreef b2py het volgende:
[ afbeelding ]
Doet me denken aan het Fyra debacle.
NSH heeft precies gekregen waar ze om vroegen: goedkope troep :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 14:01:12 #199
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122111029
mooi stukje over de VIRM
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 14:06:47 #200
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_122111305
Ik zal het stukje over de 1700 en de VIRM in de OP gooien :)!
  zondag 27 januari 2013 @ 14:08:00 #201
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122111363
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef dennistd het volgende:
Is het ook niet dat de nuttige lengte maar tot vijf meter voor het sein berekend wordt? Dan maakt het ook wel uit of je een dwergseintje op het eind van het perron hebt staan of een paar meter erachter.
Als je voldoende perron hebt:
Nuttige lengte in één richting: Afstand net voorbij de ES-las behorende bij het sein van de tegenrichting, tot het punt 10 meter voor een hoog sein, of 15 meter voor een dwergsein met daarvan 5 meter remmarge afgetrokken.
Nuttige lengte voor kerende treinen: Afstand tussen de seinen met 10 of 15 meter zicht met daar weer 5 meter van afgetrokken.

In het geval van een trein van 271 meter die langs het perron moet keren heb je een perron nodig van 276 meter en staan de (hoge) seinen minimaal 296 meter uit elkaar. (In theorie, er wordt wel eens van afgeweken.)
  zondag 27 januari 2013 @ 14:09:06 #202
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_122111440
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:20 schreef GlenSpey het volgende:
GSM-R = Dit is eigenlijk een grote, lompe versie van een mobiele telefoon. Je gebruikt het om de treindienstleider te bereiken of om een alarmoproep te plaatsen tijdens calamiteiten. Ook voer je op dit apparaat je personeelsnummer in voor aanvang van de rit alsmede het treinnummer. Het treinnummer staat in relatie met de informatieschermen voor reizigers in de trein, waardoor zij kunnen zien waar de trein heen gaat en hoe laat deze daar zal arriveren.
Leuk verslag!

Even een vraagje over het geciteerde stuk: wordt dat treinnummer dan ook automatisch doorgegeven aan de OBIS-schermen of gaat het alleen over de informatieschermen aan de buitenkant (en evt. aan de binnenkant bij de vorige generatie VIRM's die nog niet zijn uitgerust met OBIS)?
pi_122111717
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:06 schreef Flodder450 het volgende:
Ik zal het stukje over de 1700 en de VIRM in de OP gooien :)!
Tof :D

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:09 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Leuk verslag!

Even een vraagje over het geciteerde stuk: wordt dat treinnummer dan ook automatisch doorgegeven aan de OBIS-schermen of gaat het alleen over de informatieschermen aan de buitenkant (en evt. aan de binnenkant bij de vorige generatie VIRM's die nog niet zijn uitgerust met OBIS)?
Het treinnummer wat je invoert staat alleen in verbinding met de OBIS-schermen. De koersrollen aan de buitenkant van de trein kunnen via het computerschermpje in de HC-modus worden bediend. Hoe het met de lichtkranten in de oude VIRM's zit weet ik eigenlijk niet.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:12:47 #204
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122111724
IC Den Haag-Brussel:

Zoals gister ook al door laten schemeren de concrete plannen voor de vervangende trein Den Haag HS-Brussel Zuid vv:
Er zijn in de nacht van vrijdag- op zaterdag 2 Benelux ICRm-Prio stammen naar de Binckhorst overgebracht voor de wettelijke Herinstructie Personeel voor Treinmanagers. Deze start maandag 28 januari. Volgens de huidige plannen betreft het een trek-trek samenstelling, maar met aan elke kant van de stam een lok(achterste in opzending). Keren gebeurt in Den Haag HS op spoor 1. Vanwege 2 loks is omlopen niet nodig. In Brussel kan er ook snel gekeerd worden.
Daarbij komt er nog wegleren voor de machinisten op Den Haag HS-Binckhorst, Binckhorst-Den Haag CS, Den Haag HS-Den Haag CS.
De trein gaat in een twee-uursdienst rijden.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:13:24 #205
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122111765
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:12 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Tof :D

[..]

Het treinnummer wat je invoert staat alleen in verbinding met de OBIS-schermen. De koersrollen aan de buitenkant van de trein kunnen via het computerschermpje in de HC-stand worden bediend. Hoe het met de lichtkranten in de oude VIRM's zit weet ik eigenlijk niet.
De OBIS-schermen in de trein kunnen niet vanuit de trein worden beïnvloedt. Alleen de koersborden. OBIS-schermen gebeurt aan de hand van materiële omlopen. Wanneer het treinstel bijgestuurd wordt, kan het voorkomen dat er verkeerde informatie getoond wordt, tenzij het goed aangepast is in de systemen op de wal.
  zondag 27 januari 2013 @ 14:13:35 #206
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_122111777
Glenspey, je stukjes staan in de OP :)!
pi_122111970
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:13 schreef greavy het volgende:

[..]

De OBIS-schermen in de trein kunnen niet vanuit de trein worden beïnvloedt. Alleen de koersborden. OBIS-schermen gebeurt aan de hand van materiële omlopen. Wanneer het treinstel bijgestuurd wordt, kan het voorkomen dat er verkeerde informatie getoond wordt, tenzij het goed aangepast is in de systemen op de wal.
Ow, das niet hoe ik het heb gehoord en het klinkt ook best omslachtig, maar als jij het zegt dan geloof ik je :P
  zondag 27 januari 2013 @ 14:20:03 #208
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122112139
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:17 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Ow, das niet hoe ik het heb gehoord en het klinkt ook best omslachtig, maar als jij het zegt dan geloof ik je :P
Dat is wat de projectleider van OBIS-inbouw bij NedTrain Haarlem mij heeft verteld.
Doordat het "vanaf de wal" wordt aangestuurd, komt het ook wel eens voor dat er geen reisinformatie beschikbaar is...
pi_122113654
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:12 schreef greavy het volgende:
IC Den Haag-Brussel:

Zoals gister ook al door laten schemeren de concrete plannen voor de vervangende trein Den Haag HS-Brussel Zuid vv:
Er zijn in de nacht van vrijdag- op zaterdag 2 Benelux ICRm-Prio stammen naar de Binckhorst overgebracht voor de wettelijke Herinstructie Personeel voor Treinmanagers. Deze start maandag 28 januari. Volgens de huidige plannen betreft het een trek-trek samenstelling, maar met aan elke kant van de stam een lok(achterste in opzending). Keren gebeurt in Den Haag HS op spoor 1. Vanwege 2 loks is omlopen niet nodig. In Brussel kan er ook snel gekeerd worden.
Daarbij komt er nog wegleren voor de machinisten op Den Haag HS-Binckhorst, Binckhorst-Den Haag CS, Den Haag HS-Den Haag CS.
De trein gaat in een twee-uursdienst rijden.
Waardeloos. Op z'n minst een fatsoenlijke cross-platform overstap voor Fyra uit A'dam in R'dam mag ik hopen? Of mag iedereen eerst met de veredelde stoptrein van A'dam naar HS baggeren?
  zondag 27 januari 2013 @ 14:48:36 #210
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122113789
Hoe dat precies komt, wat de exacte treinpaden worden enz. is nog niet bekend.
pi_122114556
Vraagje, ik wil met een kameraad over 2 weken een weekendje naar een maat die een tijdje in Heilbronn (DE) woont, nou wilden we in eerste instantie met de auto, maar winterbanden, gedoe etc etc. Toen het plan opgevat om met de trein te gaan, dus ik ben me nou aan het orriënteren wat het voordeligst en het snelst is.

Ik lurk hier vrij regelmatig mee en ik meen vrij regelmatig te lezen dat NS Hispeed eigenlijk het best gemeden kan worden en dat bahn.de vaak een stuk voordelig is... Ik krijg op de site van de DB echter prijzen die minimaal 2x zo hoog zijn als bij NS Hispeed? :? Wat doe ik verkeerd? :P

Als iemand verder nog tips of aanbevelingen heeft hoor ik het graag, liefst met de ICE want ik heb eigenlijk nog nooit in een hogesnelheidstrein gezeten :@
pi_122114562
Hoe is jullie de Desiro eigenlijk bevallen gisteren? Is het een fijne trein? Ik heb er zelf nog niet ingezeten, maar ik heb van een paar conducteurs begrepen dat ze dat ding zelf Misero noemen; alhoewel de laatste keer dat ik dat hoorde toch alweer een dik half jaar geleden is.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2013 15:05:35 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops zondag 27 januari 2013 @ 15:07:10 #213
176766 zoem
zoemt
pi_122114739
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met de uitgelopen werkzaamheden rond schiphol vanochtend?

ICMm O+

[ Bericht 26% gewijzigd door zoem op 27-01-2013 15:12:33 ]
  zondag 27 januari 2013 @ 15:07:52 #214
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122114778
Leuk informatief stuk over de VIRM *O*

Ik vind de Desiro ML een prima moderne stoptrein. Licht, stil, comfortabel genoeg voor de trajecten waarvoor ze besteld zijn. :)
pi_122114888
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:07 schreef James1988 het volgende:
Leuk informatief stuk over de VIRM *O*

Ik vind de Desiro ML een prima moderne stoptrein. Licht, stil, comfortabel genoeg voor de trajecten waarvoor ze besteld zijn. :)
Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten)
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 15:11:44 #216
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122114980
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:07 schreef zoem het volgende:
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met werkzaamheden of materieellogistiek nav de sneeuwperikelen?
Werkzaamheden op Schiphol-Duivendrecht, waardoor de IC's Vlissingen-Lelystad en Den Haag-Groningen/Leeuwarden aan elkaar gekoppeld zijn in Lelystad.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 januari 2013 @ 15:11:57 #217
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122114991
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:03 schreef lezut het volgende:
Vraagje, ik wil met een kameraad over 2 weken een weekendje naar een maat die een tijdje in Heilbronn (DE) woont, nou wilden we in eerste instantie met de auto, maar winterbanden, gedoe etc etc. Toen het plan opgevat om met de trein te gaan, dus ik ben me nou aan het orriënteren wat het voordeligst en het snelst is.

Ik lurk hier vrij regelmatig mee en ik meen vrij regelmatig te lezen dat NS Hispeed eigenlijk het best gemeden kan worden en dat bahn.de vaak een stuk voordelig is... Ik krijg op de site van de DB echter prijzen die minimaal 2x zo hoog zijn als bij NS Hispeed? :? Wat doe ik verkeerd? :P

Als iemand verder nog tips of aanbevelingen heeft hoor ik het graag, liefst met de ICE want ik heb eigenlijk nog nooit in een hogesnelheidstrein gezeten :@
wat is je vertrekpunt?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 15:12:11 #218
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122115001
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:07 schreef zoem het volgende:
Hmm, heel apart dat er een koploper rijdt vanuit vlissingen naar leeuwarden ipv een virm naar lelystad zoals gebruikelijk. Ze worden aangegeven als extra treinen. Wellicht iets te maken met werkzaamheden of materieellogistiek nav de sneeuwperikelen?
ze rijden onder andere materieelnummers dan gebruikelijk. Dit in verband met werkzaamheden tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Omdat de treinen uit het noorden niet via de Zuidtak naar Schiphol kunnen is besloten om de dienst aan de IC Vlissingen - Lelydorp te knopen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_122115053
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

wat is je vertrekpunt?
Zwolle of Almelo
pi_122115674
Ovchip+: zonder in- en uitchecken in de trein
21 januari 2013

Vanaf dit voorjaar (2013) introduceert de NS OV-chip+. Een reisproduct voor slechtzienden en blinden waarbij in- en uitchecken niet meer nodig is. Tijdens de Slechtziendendag die op 19 januari in de Domstadhogeschool in Utrecht werd gehouden, bracht NS het nieuws dat het bellen om een reis te melden gratis wordt. En dat OVchip+ te combineren is met alle kortingkaarten en abonnementen.

Op de dag van de witte stok, 15 oktober 2012, werd al bekend dat het nieuwe product ervoor zorgt dat slechtziende en blinde reizigers zonder in- en uit te checken met de trein op pad kunnen. Betalen kan achteraf en een reis melden kan tot aan de instap. De overige spoorvervoerders lieten weten hieraan ook mee te doen. Ook nu is dat het geval.

Behalve het telefoonnummer is er later in het jaar ook de gelegenheid een rit te melden via een website en een app.

Ton van Weerdenburg, namens de Oogvereniging betrokken bij overleg over de OV-chipkaart: “Ik ben hier heel blij mee. De NS zegt dat de bedrijfsfilosofie tegenwoordig is dat iedereen met de trein moet kunnen reizen. Niet meer alleen treinen laten rijden, maar zorgen dat zoveel mogelijk mensen met de trein kunnen. Uit dit soort vorderingen blijkt wat mij betreft dat ze die woorden ook echt in daden willen omzetten.”

De Oogvereniging blijft zich sterk maken voor toevoeging van een App en een pagina om ritten te melden op de website van de NS. Ton. “Niet iedereen pakt op weg naar het station even makkelijk de telefoon. En zeker voor mensen die naast slecht zien ook slecht horen is de telefoon een probleem. We houden ook wat dat betreft dus zeker een vinger aan de pols.”

Bron
  zondag 27 januari 2013 @ 15:27:25 #221
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_122115776
Top dat verslag van de Virm, super interessant !
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  zondag 27 januari 2013 @ 15:27:32 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122115779
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:10 schreef J.B. het volgende:

[..]

Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten)
Ik vind van wel :Y
  zondag 27 januari 2013 @ 15:33:42 #223
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122116054
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:13 schreef lezut het volgende:

[..]

Zwolle of Almelo
Ik zal straks even voor je puzzelen
pi_122116073
thnx ^O^
pi_122116368
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:10 schreef J.B. het volgende:

[..]

Beter dan SLT? (even afgezien van de toiletten)
Vele malen beter ;)
En dan heeft de Desiro ML nog meer capaciteit ook, inclusief toilet ;)
  zondag 27 januari 2013 @ 15:48:24 #226
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122116735
Nog enkele pics van mijn trip richting regio München:

DB 218 400 + RE
Op München Heimeranplatz kwam deze fraaie trein ook nog doorgereden


DB 218 444 + RE
Ook kwam er later op de dag weer zo'n fraaie combinatie langs, die vanaf het andere perron geplaat kon worden.


DB 218 356 + RE
Even later kwam er alweer zo'n fraaie dieseltrein doorgedenderd. Vanwege de enorme warmte (het was op dit moment 37graden, en stond ik de volle zon) heb ik het er even bijgelaten en verkoeling opgezocht.


DB 218 494+IC 2084 naar Augsburg
De trein die ik hier hoopte te treffen, was de IC 2084, die iets te laat langs kwam. Deze IC is onderweg naar Augsburg, en rolt bijna het station van Kempten binnen. Helaas was het licht niet het beste, maar wel kan je goed zien dat dit bergachtig gebied is. In de verte zie je nog hogere bergen als ik stond.


Alex ER 20-007+rijtuigen als ALX84164 naar Oberstdorf & 84144 naar Lindau
Even later kwam Alex nog langs met een leaseloc, de geel/grijze ER 20-007. Het eerste gedeelte rijdt de trein gecombineerd, en word gesplitst in Lindau en Oberstdorf
  zondag 27 januari 2013 @ 16:30:32 #227
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122118813
quote:
14s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:09 schreef Peterselieman het volgende:
iemand die op Somda zit heeft het NRC-artikel over de FYRA ingescand:
http://foto-uploaden.nl/i(...)c_handelsblad_00.jpg

leesvoer :P
"Tsja :{w Wie zoekt, vindt altijd wel een foutje"

:')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 januari 2013 @ 16:49:55 #228
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122119618
Fles. Weet jij of je in de nachtelijke uren (bijv. rond 04:00) op de perrons in Deventer kan komen? Of is die tunnel dan dicht?
  zondag 27 januari 2013 @ 16:50:37 #229
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122119657
De hal en de achteringang en trouwens ook de trap naar spoor 2a zijn snachts afgesloten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 januari 2013 @ 16:52:33 #230
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122119740
Hmm, oké, dan gaat dat over.
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:06:52 #231
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122120356
Wat wil je in godsnaam 's nachts om 4u op station Deventer doen :?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 januari 2013 @ 17:08:39 #232
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122120427
Nachtelijke excursie:
Amersfoort 20.20/20.26 stop trein 61300
20.30-22.00 146 km (1:30) via A28
Emmen 22.31 aankomst tr 63404
Emmen 23.54 vertrek tr 63480
23.45-00.02 10 km (0:17) via Nieuw Amsterdamsestraat
Nieuw-Amsterdam 00.03/00.07 stop tr 63480
00.10-1.22 78 km (1:03) via N36 of 73 km (1:12) via N343
Hengelo 01.11/01.58 stop tr 63480
01.45-02.18 30 km (0:33) via N346
Lochem 02.23/02.30 stop tr 63480
Lochem 02.25/02.35 stop tr 63840
02.40-03.13 30 km (0:33) via N346
Hengelo 03.08/03.35 stop tr 63840
03.40-04.20 50 km (0:40) via A1
Deventer 04.40/04.43 stop tr 48570

04.50-05.50 80 km (0:55) via A1
Hilversum(iemand afzetten) en dan door naar Zwijndrecht

Ja, ik weet 't. Ik ben volgens een aantal vast en zeker gestoord :')
pi_122120622
Ik ben niet zo thuis in al die nummertjes, maar ga je het ganse land door om zes vier keer de zelfde trein te platen? :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:15:06 #234
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122120679
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:13 schreef Viezze het volgende:
Ik ben niet zo thuis in al die nummertjes, maar ga je het ganse land door om zes vier keer de zelfde trein te platen? :P
zo te zien gaat het om cargo's. Welke het zijn zal mij een reet roesten :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 17:16:23 #235
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122120739
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:13 schreef Viezze het volgende:
Ik ben niet zo thuis in al die nummertjes, maar ga je het ganse land door om zes vier keer de zelfde trein te platen? :P
Euh, ja. Zoiets.
Even de nummertjes verklaren:
- Trein 61300 is de UnitCargo Onnen-Kijfhoek van DB Schenker
- Trein 63404 komt vanaf Emmen AKZO en rijdt naar het station Emmen, daar loopt de lok om
- Trein 63480 is de trein die Emmen-DSM Lutterarde rijdt met ketelwagens, en we platen op Emmen, Nieuw-Amsterdam, Hengelo en Lochem
- Trein 63840 is de trein DSM Lutterarde-Emmen (eveneens met ketelwagens) komt in Lochem en Hengelo aan bod
En dan gaan we maar naar huis.
pi_122121031
In het donker een rijdende trein platen. Ik voorspel mislukte foto's :+
dag
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:24:12 #237
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122121055
hoe bedenken ze het. Een DD-AR laten rijden van Vlissingen naar Leeuwarden :')

arme reizigers ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 17:24:17 #238
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121063
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:23 schreef Peter het volgende:
In het donker een rijdende trein platen. Ik voorspel mislukte foto's :+
Geen enkele trein die wij gaan platen rijdt door en heeft dus een stop. Zijn alleen nog ff "bang" voor Lochem, want de perronverlichting zal wel uit zijn...
  zondag 27 januari 2013 @ 17:24:39 #239
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121075
quote:
15s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:24 schreef Peterselieman het volgende:
hoe bedenken ze het. Een DD-AR laten rijden van Vlissingen naar Leeuwarden :')

arme reizigers ...
_O_ Waarom weet ik dat nu pas :{
pi_122121078
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:24 schreef greavy het volgende:

[..]

Geen enkele trein die wij gaan platen rijdt door.
Dus je kunt ze ook overdag op een rangeerterrein platen? :+
dag
  zondag 27 januari 2013 @ 17:25:28 #241
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121105
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:24 schreef Peter het volgende:

[..]

Dus je kunt ze ook overdag op een rangeerterrein platen? :+
Nou, nee. De plaatsen waar wij ze gaan platen staan ze stil :)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:28:29 #242
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122121236
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:24 schreef greavy het volgende:

[..]

_O_ Waarom weet ik dat nu pas :{
dan moet je de baan maar beter in de gaten houden.

Afsteken via Rotterdam was ook al geen optie, want ook daar reed een DD-AR in de dienst naar Leeuwarden :')
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 17:30:03 #243
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121302
quote:
15s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

dan moet je de baan maar beter in de gaten houden.

Afsteken via Rotterdam was ook al geen optie, want ook daar reed een DD-AR in de dienst naar Leeuwarden :')
_O_
Ik ga op zondag niet langs de baan staan hier. Te weinig CARGO-meuk wat interessant is en teveel VIRM.
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:31:20 #244
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122121353
Dan maar gewoon uitstappen op Roosendaal en daar de IC naar Zwolle nemen om daar weer over te stappen :P

Als daar geen werkzaamheden waren, nu is het +60 tov Utrecht en +30 tov Amsterdam
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 januari 2013 @ 17:33:09 #245
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121424
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:31 schreef dennistd het volgende:
Dan maar gewoon uitstappen op Roosendaal en daar de IC naar Zwolle nemen om daar weer over te stappen :P

Als daar geen werkzaamheden waren, nu is het +60 tov Utrecht en +30 tov Amsterdam
Daar rijdt ook ICM gelukkig. Vlissingen is al bijna niet meer bereikbaar, enkel met vervangende inzet.
  zondag 27 januari 2013 @ 17:33:40 #246
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121450
Den Helder ben ik al een tijdje niet meer geweest. Totaal onbereikbaar op een verdwaald Sprintertje na op onmogelijke tijden.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:38:15 #247
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122121612
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:33 schreef greavy het volgende:
Den Helder ben ik al een tijdje niet meer geweest. Totaal onbereikbaar op een verdwaald Sprintertje na op onmogelijke tijden.
mja, je kunt tot Heerhugowaard komen met mat dat je aan kan staan. Dat laatste stukje moet je dan wel uit kunnen houden toch?
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 17:40:27 #248
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_122121693
quote:
11s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, je kunt tot Heerhugowaard komen met mat dat je aan kan staan. Dat laatste stukje moet je dan wel uit kunnen houden toch?
Laat gaan, die gast is geschift 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:41:19 #249
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122121725
quote:
10s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Laat gaan, die gast is geschift 8)7
och, ik wil ff kunnen lachen ;)
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 17:42:06 #250
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121755
Bus 135 (richting Den Helder)
Vervoerder: Connexxion
Vertrek: 10:31 Bushalte Station, Hoorn
Aankomst: 11:42 Bushalte Station, Den Helder

Een heel goed alternatief :-) Rijdt 1x/u en in Hoorn is heel goed te komen zonder zeewaardig materieel. Haarlem-Hoorn met een DDAR bijvoorbeeld, of Amsterdam-Hoorn met ICM, of de Sprinter Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd met SGM
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 17:43:59 #251
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122121839
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:42 schreef greavy het volgende:
Bus 135 (richting Den Helder)
Vervoerder: Connexxion
Vertrek: 10:31 Bushalte Station, Hoorn
Aankomst: 11:42 Bushalte Station, Den Helder

Een heel goed alternatief :-)
of als je in Alkmaar staat met lijn 350 naar Den Oever en daar overstappen op bus 135 _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 17:45:36 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122121896
quote:
10s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

of als je in Alkmaar staat met lijn 350 naar Den Oever en daar overstappen op bus 135 _O-
Of vanuit Leeuwarden met de bus en overstappen in Den Oever op de 135.
Genoeg mogelijkheden, maar niet met de trein.
  zondag 27 januari 2013 @ 17:45:52 #253
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122121906
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:08 schreef greavy het volgende:
Nachtelijke excursie:
Amersfoort 20.20/20.26 stop trein 61300
20.30-22.00 146 km (1:30) via A28
Emmen 22.31 aankomst tr 63404
Emmen 23.54 vertrek tr 63480
23.45-00.02 10 km (0:17) via Nieuw Amsterdamsestraat
Nieuw-Amsterdam 00.03/00.07 stop tr 63480
00.10-1.22 78 km (1:03) via N36 of 73 km (1:12) via N343
Hengelo 01.11/01.58 stop tr 63480
01.45-02.18 30 km (0:33) via N346
Lochem 02.23/02.30 stop tr 63480
Lochem 02.25/02.35 stop tr 63840
02.40-03.13 30 km (0:33) via N346
Hengelo 03.08/03.35 stop tr 63840
03.40-04.20 50 km (0:40) via A1
Deventer 04.40/04.43 stop tr 48570

04.50-05.50 80 km (0:55) via A1
Hilversum(iemand afzetten) en dan door naar Zwijndrecht

Ja, ik weet 't. Ik ben volgens een aantal vast en zeker gestoord :')
als je t ff voortaan in 1 keer normaal op kan schrijven, dankje. Je weet de policy hier toch?
  zondag 27 januari 2013 @ 17:59:48 #254
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122122579
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:45 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

als je t ff voortaan in 1 keer normaal op kan schrijven, dankje. Je weet de policy hier toch?
Zie mijn bericht iets eronder. Daar heb ik de treinnummertjes ook verklaard.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 18:02:40 #255
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122122696
quote:
12s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:45 schreef greavy het volgende:

[..]

Of vanuit Leeuwarden met de bus en overstappen in Den Oever op de 135.
Genoeg mogelijkheden, maar niet met de trein.
is het voor jou een idee om met de bus een rondje Nederland te gaan doen? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 18:03:22 #256
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122122731
quote:
10s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:02 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

is het voor jou een idee om met de bus een rondje Nederland te gaan doen? :P
Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC.
pi_122122847
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC.
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:08 schreef greavy het volgende:

Ja, ik weet 't. Ik ben volgens een aantal vast en zeker gestoord :')
'Als het echt moet' Alleen om 1 treinsoort te mijden.. Dat is m.i. echt gestoord jah :P
dag
pi_122122850
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:33 schreef greavy het volgende:
Den Helder ben ik al een tijdje niet meer geweest. Totaal onbereikbaar op een verdwaald Sprintertje na op onmogelijke tijden.
Nee, overnachten is geen optie.
pi_122122962
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC.
Waarom ben je eigenlijk zo anti-VIRM? Zo slecht is het mat helemaal niet :P
pi_122123124
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:07 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Waarom ben je eigenlijk zo anti-VIRM? Zo slecht is het mat helemaal niet :P
Ik zat wel prima gisteren, 3,5 uur in de VIRM-4 serie :)
pi_122123125
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:07 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Waarom ben je eigenlijk zo anti-VIRM? Zo slecht is het mat helemaal niet :P
idd. Het is niet de beste trein maar SGMm is in mijn optiek nog veel slechter.
pi_122123144
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC.
Ben jij gek genoeg om, indien je naar Sittard, Roermond, Maastricht of Heerlen moet, om te reizen via Venlo zodat je het (inmiddels VIRM-only) traject tussen Roermond en Weert kan skippen?
pi_122123215
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC.
Een bus zit nog veel slechter. :')
pi_122123344
Vooral die Mercedes Citaro's die ze in Noord- Holland Noord worden in gezet (stadsbussen) en nog wel eens op die lijn 135 terecht komen..
Bij twijfel: gebruik beton.
  zondag 27 januari 2013 @ 18:17:18 #265
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122123458
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:11 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ben jij gek genoeg om, indien je naar Sittard, Roermond, Maastricht of Heerlen moet, om te reizen via Venlo zodat je het (inmiddels VIRM-only) traject tussen Roermond en Weert kan skippen?
Ja. Naar Maastricht Dordrecht-Venlo-Roermond en dan de boemel verder
  Redactie Sport zondag 27 januari 2013 @ 18:19:49 #266
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_122123584
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:42 schreef greavy het volgende:
Bus 135 (richting Den Helder)
Vervoerder: Connexxion
Vertrek: 10:31 Bushalte Station, Hoorn
Aankomst: 11:42 Bushalte Station, Den Helder

Een heel goed alternatief :-) Rijdt 1x/u en in Hoorn is heel goed te komen zonder zeewaardig materieel. Haarlem-Hoorn met een DDAR bijvoorbeeld, of Amsterdam-Hoorn met ICM, of de Sprinter Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd met SGM
Nee, vijf kwartier in een Amba, daar wordt je vrolijk van :N
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_122123854
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:10 schreef remcoP het volgende:

[..]

idd. Het is niet de beste trein maar SGMm is in mijn optiek nog veel slechter.
SGMm is een nachtmerrie voor zowel reizigers als machinisten :P

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:10 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zat wel prima gisteren, 3,5 uur in de VIRM-4 serie :)
Ja ze zitten best goed :) ik moet er dagelijks ruim 2,5 uur in spenderen dus ik moet er wel vrede mee hebben. Zou een zware tijd hebben als ik er zo'n hekel aan had als greavy :P
  zondag 27 januari 2013 @ 18:27:02 #268
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122123964
Maar heus, IRM neem ik wel als dat wel moet oid, ik ken iemand die nog erger is (die kent b2 ook wel)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_122124117
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:17 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja. Naar Maastricht Dordrecht-Venlo-Roermond en dan de boemel verder
Allemachtig :P VIRM is ook niet mijn favoriet (ICMm, ICRm en ICK <3 daarentegen...) maar dit is wel heel extreem. Waarom heb in je godsnaam zo'n hekel aan dat ding dat het dergelijke... epische proporties aanneemt?
pi_122124142
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:10 schreef remcoP het volgende:

[..]

idd. Het is niet de beste trein maar SGMm is in mijn optiek nog veel slechter.
Dat dus. Ik heb een keer SGMm als vervangend materieel tussen Amsterdam-Zuid en Eindhoven gehad. :'( Dan veel liever het standaard VIRM. Het vervangende materieel in de omgekeerde richting was toen overigens ICMm met een overgangskaartje voor de 1e klas. Dat is natuurlijk nog beter dan VIRM. *O*
  zondag 27 januari 2013 @ 18:33:07 #271
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122124223
quote:
11s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:30 schreef J.B. het volgende:

[..]

Allemachtig :P VIRM is ook niet mijn favoriet (ICMm, ICRm en ICK <3 daarentegen...) maar dit is wel heel extreem. Waarom heb in je godsnaam zo'n hekel aan dat ding dat het dergelijke... epische proporties aanneemt?
Ik vind het gewoon baggermeuk, oa de stoelen, het zeeziek worden :r
Oh, en in IRM kan ik geen tukkie doen als het vroeg/laat is en ik nog een lange tijd moet reizen. In ander mat. lukt mij dat wel *O*

En ik ben nog niet eens het ergste hoor.
pi_122124349
quote:
4s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:33 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon baggermeuk, oa de stoelen, het zeeziek worden :r
Oh, en in IRM kan ik geen tukkie doen als het vroeg/laat is en ik nog een lange tijd moet reizen. In ander mat. lukt mij dat wel *O*

En ik ben nog niet eens het ergste hoor.
Virm IV vind ik gewoon fijn zitten hoor. De oude stoeltjew met de plastic hoezen (of wat het ook moge zijn) zijn verschrikkelijk. Zeeziek worden heb ik ook boven geen ervaring mee en lijkt me ook heel overdreven.
  zondag 27 januari 2013 @ 18:36:48 #273
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122124400
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:59 schreef greavy het volgende:

[..]

Zie mijn bericht iets eronder. Daar heb ik de treinnummertjes ook verklaard.
misschien word het eens tijd om een lesje _begrijpend_ lezen te nemen.
  zondag 27 januari 2013 @ 18:39:01 #274
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122124500
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:36 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

misschien word het eens tijd om een lesje _begrijpend_ lezen te nemen.
Je had je post ge-edit. Ik zat nog met de oude tekst in gedachte :P
pi_122124667
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:24 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

SGMm is een nachtmerrie voor zowel reizigers als machinisten :P
Heb je eigenlijk al ervaring opgedaan met het rijden van ICMm? Daarvan zou ik namelijk ook graag een keer foto's van de cabine zien. De foto's die je hier eerder hebt geplaatst van VIRM en de 1700 loc waren al erg gaaf! :Y ^O^
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 18:55:15 #276
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122125375
quote:
7s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:03 schreef greavy het volgende:

[..]

Nee, helaas. Ik neem alleen de bus als het echt moet. En naar Den Helder moet dat, tenzij vervangend mat. in de IC.
je hebt wel één voordeel en dat is dat je niet met schommelboten hoeft te reizen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 januari 2013 @ 18:56:53 #277
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_122125468
quote:
10s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:19 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nee, vijf kwartier in een Amba, daar wordt je vrolijk van :N
jij moet er straks wel aan geloven _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 27 januari 2013 @ 19:11:30 #278
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122126215
quote:
10s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

jij moet er straks wel aan geloven _O-
Amba's zijn boven de 70 km/h echt niet comfortabel. Zelfs mat'64 rijdt beter.
pi_122126438
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:42 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Heb je eigenlijk al ervaring opgedaan met het rijden van ICMm? Daarvan zou ik namelijk ook graag een keer foto's van de cabine zien. De foto's die je hier eerder hebt geplaatst van VIRM en de 1700 loc waren al erg gaaf! :Y ^O^
Van de 1700 waren erg veel foto's mislukt dus daar komt misschien nog een keer een vervolg van. De komende dagen hoor ik met welk materieel ik tijdens mijn volgende stagedag meega, dus zou inderdaad zomaar de ICMm kunnen zijn :) Ik heb er eigenlijk op ingezet om van al het NS-materieel een dergelijk verslag te maken omdat ik het ook zelf wil gaan gebruiken voor mijn portfolio op school.

Helaas komt alleen niet al het materieel evenveel voor in mijn regio, dus bepaalde soorten zullen wat langer op zich laten wachten...

Ik kan je wel alvast een sneak-preview geven, want heb nog een verdwaalde ICMm-cabine pic op mn telefoon staan :P

  zondag 27 januari 2013 @ 19:20:25 #280
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122126678
Brussel - Amsterdam in slechts 3u29, boek nu!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Van maandag 28 januari t.e.m. vrijdag 1 februari

In de richting België - Nederland
Brussel-Z -> Antwerpen     Antwerpen -> Roosendaal    Roosendaal -> Amsterdam
 5:33   6:24                6:38   7:07                7:13   9:02
 7:33   8:24                8:38   9:07                9:13  11:02
 9:33  10:24               10:38  11:07               11:13  13:02
11:33  12:24               12:38  13:07               13:13  15:02
13:33  14:24               14:38  15:07               15:13  17:02
15:33  16:24               16:38  17:07               17:13  19:02
17:33  18:24               18:38  19:07               19:13  21:02
19:31  20:35               20:38  21:07               21:13  23:02
 

In de richting Nederland - België
Vertrek
Amsterdam -> Roosendaal    Roosendaal -> Antwerpen    Antwerpen -> Brussel-Z
 5:59   7:48                7:53   8:21                8:36   9:28 
 7:59   9:48                9:53  10:21               10:36  11:28 
 9:59  11:48               11:53  12:21               12:36  13:28 
11:59  13:48               13:53  14:21               14:36  15:28 
13:59  15:48               15:53  16:21               16:36  17:28 
15:59  17:48               17:53  18:21               18:36  19:28 
17:59  19:48               19:53  20:21               20:36  21:28 
19:59  21:48               21:53  22:21               22:25  23:42

De typetoelating die de V250 had voor België was overigens slechts van tijdelijke aard, namelijk t/m 31 januari 2013. Hadden de winterproblemen niet zoveel roet in het eten gegooid, dan was de kans aanwezig dat de V250 op 1 februari van de sporen zou zijn gehaald als bepaalde wijzigingen niet zouden zijn doorgevoerd (zie ook de ES64F4).
pi_122126950
Wat een ninja-edits, 't was net alsof ik het live getikt zag worden :P
pi_122127083
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:20 schreef James1988 het volgende:
Brussel - Amsterdam in slechts 3u29, boek nu!
[ code verwijderd ]

De typetoelating die de V250 had voor België was overigens slechts van tijdelijke aard, namelijk t/m 31 januari 2013. Hadden de winterproblemen niet zoveel roet in het eten gegooid, dan was de kans aanwezig dat de V250 op 1 februari van de sporen zou zijn gehaald als bepaalde wijzigingen niet zouden zijn doorgevoerd (zie ook de ES64F4).
Wat een aanbod :D
Wat zijn de prijzen? Zelfde als wat wij betaald hebben gisteren? (Ongeveer)
  zondag 27 januari 2013 @ 19:28:58 #283
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122127188
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:27 schreef b2py het volgende:

[..]

Wat zijn de prijzen?
Een jongere (student bijvoorbeeld) kan voor ¤ 8,50 naar Brussel. Nederland: Studenten-OV-kaart, grenskaartje Roosendaal - Essen, en dan Go Pass 1. Als je vaker in België bent is een Go Pass 10 (¤ 50) nog interessanter. Een dagretourtje komt dan op ¤ 14. :s)
pi_122127226
Tijdens het nieuwjaarsrondje van gisteren heb ik tussen Brecht/Noorderkempen en vlak voor Antwerpen Luchtbal een kort cabinefilmpje gemaakt met uitzicht op de baan.

pi_122127276
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:28 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een jongere (student bijvoorbeeld) kan voor ¤ 8,50 naar Brussel. Nederland: Studenten-OV-kaart, grenskaartje Roosendaal - Essen, en dan Go Pass 1. Als je vaker in België bent is een Go Pass 10 (¤ 50) nog interessanter. Een dagretourtje komt dan op ¤ 14. :s)
Dat is een stuk minder dan b-europe me voorschrijft. Die geeft me gewoon ¤16 voor een enkeltje.
Trein naar Antwerpen is trouwens maar 20 minuten langzamer vanaf Rotterdam.
  zondag 27 januari 2013 @ 19:30:32 #286
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_122127280
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Tijdens het nieuwjaarsrondje van gisteren heb ik tussen Brecht/Noorderkempen en vlak voor Antwerpen Luchtbal een kort cabinefilmpje gemaakt met uitzicht op de baan.

Het is echt een piseindje van niks hè?
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Dat is een stuk minder dan b-europe me voorschrijft. Die geeft me gewoon ¤16 voor een enkeltje.
Trein naar Antwerpen is trouwens maar 20 minuten langzamer vanaf Rotterdam.
NMBS Europe houdt geen rekening met tarieven zoals de Go Pass (interessant voor jongeren) maar verkoopt je een normaal enkeltje.
pi_122127524
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:29 schreef Bitlord het volgende:
Tijdens het nieuwjaarsrondje van gisteren heb ik tussen Brecht/Noorderkempen en vlak voor Antwerpen Luchtbal een kort cabinefilmpje gemaakt met uitzicht op de baan.

Bijzonder dat ze een ontspoortong hebben ingebouwd op dat perronspoor, met werkende wisselverwarming! :7
Gaaf om te zien :)

(Ook even inzoomen op datum, tijd en treinnummer :P, mooie schermpjes :D)
  zondag 27 januari 2013 @ 19:37:56 #288
391360 KnightSolaire
Praise the Sun
pi_122127697
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 14:13 schreef greavy het volgende:

[..]

De OBIS-schermen in de trein kunnen niet vanuit de trein worden beïnvloedt. Alleen de koersborden. OBIS-schermen gebeurt aan de hand van materiële omlopen. Wanneer het treinstel bijgestuurd wordt, kan het voorkomen dat er verkeerde informatie getoond wordt, tenzij het goed aangepast is in de systemen op de wal.
Het komt nog te vaak voor dat de schermen "Nu gratis internet, straks actuele reisinformatie" weergeven. Dan heb ik echt zoiets van: als er internet is, moet die actuele reisinformatie toch ook werken? :')

Dank voor de toelichting trouwens, beiden.
  zondag 27 januari 2013 @ 19:38:22 #289
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122127720
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:34 schreef b2py het volgende:

[..]

Bijzonder dat ze een ontspoortong hebben ingebouwd op dat perronspoor, met werkende wisselverwarming! :7
Gaaf om te zien :)

(Ook even inzoomen op datum, tijd en treinnummer :P, mooie schermpjes :D)
Het is een compleet wissel. Maar in Duitsland zijn er bij Limburg Süd ook veiligheidskopjes. (Korte kopspoortjes aansluitend op het eiswissel vlak voor de aansluiting op de hoofdbaan.)
pi_122127902
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het is een compleet wissel. Maar in Duitsland zijn er bij Limburg Süd ook veiligheidskopjes. (Korte kopspoortjes aansluitend op het eiswissel vlak voor de aansluiting op de hoofdbaan.)
80 ampere (en 27,5 kV). Ik denk dat het verstandig is om de bovenleiding daar niet aan te raken...
pi_122128419
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:38 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Het is een compleet wissel. Maar in Duitsland zijn er bij Limburg Süd ook veiligheidskopjes. (Korte kopspoortjes aansluitend op het eiswissel vlak voor de aansluiting op de hoofdbaan.)
Je hebt helemaal gelijk ;)
  zondag 27 januari 2013 @ 19:49:42 #292
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122128457
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:41 schreef Bitlord het volgende:

[..]

80 ampere (en 27,5 kV). Ik denk dat het verstandig is om de bovenleiding daar niet aan te raken...
Waar reageer je eigenlijk op? Ik snap het niet!
  zondag 27 januari 2013 @ 19:52:21 #293
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122128641
Op korte termijn gaan er opnieuw 3 stammen Prio-rijtuigen naar de Binckhorst voor de treindienst Den Haag HS-Brussel. Stammen gaan volgens de huidige plannen uit 7 rijtuigen bestaan.
pi_122128680
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:52 schreef greavy het volgende:
Op korte termijn gaan er opnieuw 3 stammen Prio-rijtuigen naar de Binckhorst voor de treindienst Den Haag HS-Brussel. Stammen gaan volgens de huidige plannen uit 7 rijtuigen bestaan.
Korte termijn..
1 week? 2 weken? 1 maand? half jaar?
pi_122128712
Die oudere treinen zijn toch echt veel gezelliger hoor. Zachtere banken en veel meer ruimte.
pi_122128735
quote:
11s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Waar reageer je eigenlijk op? Ik snap het niet!
Logisch. Een still uit mijn filmpje waar de status van de trein wordt weergegeven.
  zondag 27 januari 2013 @ 19:54:27 #297
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122128765
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:52 schreef b2py het volgende:

[..]

Korte termijn..
1 week? 2 weken? 1 maand? half jaar?
Binnen nu en 2 weken. Doel is om 1 maart de vervangende trein gereed te hebben.
  zondag 27 januari 2013 @ 19:56:42 #298
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122128894
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:39 schreef greavy het volgende:

[..]

Je had je post ge-edit. Ik zat nog met de oude tekst in gedachte :P
Sorry dan :P
  zondag 27 januari 2013 @ 19:57:24 #299
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_122128931
Ik ben 4 Kopstations afgejakkerd, Nergens een 2 Miljardfeestje. -O-
pi_122128960
quote:
6s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:57 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Ik ben 4 Kopstations afgejakkerd, Nergens een 2 Miljardfeestje. -O-
Ging beter dan het ludieke rondje van gisteren? :+
  zondag 27 januari 2013 @ 19:57:59 #301
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_122128967
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')