| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 15:48 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 15:49 | |
| Hmm, nu bedenk ik me ineens dat we er nog maar 499 volgepraat hebben, nummer 500 begint nog maar net | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 15:49 | |
voorlopig is helaas geen verandering te verwachten Dat is zeker positief. Nadeel is dat het kilometertarief bij Veolia in Limburg tot de hoogste van het land behoort | ||
| Pinnenmutske | zondag 13 januari 2013 @ 15:50 | |
| Kletsmaniakken | ||
| Kentekenplaat | zondag 13 januari 2013 @ 15:53 | |
Tof Mooie tijden. De IC van Zandvoort naar Maastricht met zo'n dikke 1200 er voor. | ||
| MTL | zondag 13 januari 2013 @ 15:54 | |
| 500e topic Dat vraagt om een paar foto's, of niet? ![]() Met SLT te Leiden Centraal ![]() Net vertrokken vanuit Zutphen met een trek-duw-stam | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 15:56 | |
| Mooie foto's MTL [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 15:56:46 ] | ||
| Kentekenplaat | zondag 13 januari 2013 @ 15:57 | |
| Wat ik me nou afvraag: heeft een treinstel in de machinistencabine hetzelfde geluidsniveau als in de coupé? En hoe is dat bij locs? Zijn die een beetje fatsoenlijk geisoleerd, qua geluid? | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 15:59 | |
| Wat cabinefoto's opgezocht: http://www.spoornieuws.nl/temp/cab/ | ||
| KnightSolaire | zondag 13 januari 2013 @ 16:00 | |
Haha, ik kom er nu pas achter dat het dubbel opstaptarief daadwerkelijk is afgeschaft. Ik dacht dat we nog over de toekomstige situatie spraken. Wordt ook nog niet echt gecommuniceerd... Zag het toevallig op OV-chipkaart.nl voorbijflitsen. | ||
| Stratzer | zondag 13 januari 2013 @ 16:00 | |
Ja, echt wel En s'middags, als de dames met alle kleding los om het lijf naar de trein liepen, hard op de vertrekfluit blazen. Oh man, dan gingen ze rennen... Hahaha... | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 16:02 | |
Al gevonden? | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 16:08 | |
| 500 delen alweer? Toen ik hier voor het eerst iets neerplempte zaten we nog niet eens aan de 100 volgens mij Aan alle nieuwe mensen hier: van harte welkom! Naar het schijnt is het een enorme teringherrie in de cabine van een Thalys, omdat de machinist midden voor een krachtige locomotief zit. | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 16:09 | |
Zie deze tekening: http://www.spoornieuws.nl/temp/dssu.pdf | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 16:10 | |
| Class'66 is pas takkeherrie. Wat ben je blij als je verderop in je dienst overstapt op een G-2000 | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 16:14 | |
Hmm, ik moet natuurlijk niet teveel naar de huidige spooropstelling en wissels kijken.. Ik vind het nogal krap, maar ze zullen er bij het ingenieursbureau wel over nagedacht hebben.. edit: tekening is natuurlijk ook alweer bijna twee jaar oud, wellicht zijn er zaken gewijzigd. | ||
| GlenSpey | zondag 13 januari 2013 @ 16:19 | |
Leuke foto's J. Blijft mooi dat winterlandschap vanuit de cabine En alweer 500 topics treinen-SC | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 16:22 | |
het is half afgeschaft. In sommige situaties al wel, in sommige situaties nog niet | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 16:33 | |
Toer NRW, 12 januari:![]() Rush Rail T644025 Onderweg naar Krefeld-Linn voor een PbZ-trein met leuke samenstelling viel mij het oog op deze Class66 van Rush Rail. Eerst aangelopen dacht ik aan een laag graffiti, maar uiteindelijk bleek het (godzijdank) gewoon het opschrift te zijn. Prima, klikkuh dus. De loc draagt het UIC-nummer 92 80 1260 025-6 D-BRLL. Onder Rush Rail op de zijkant staat 'Maintained by ElectroMotive'. Aan de zijkant van de cabine onder het raam staat Beacon Rail Leasing Limited. De locomotief gaat na inbouw van Scandinavische beveiligingssystemen naar Zweden. En kom ik later op Krefeld-Linn, komt de PbZ natuurlijk langs met -43, op het moment dat jij je trein uitstapt. Die foto kan ik dus niet tonen, maar ooit zal het lukken. ![]() NIAG 14 + Kolentrein In Keulen-West stond de zon alles behalve goed, dus ben ik maar weer vertrokken. Klein stukje lopen is een voetgangersbrug, waar je goed foto's kan schieten. Hier staat de zon wél goed! De groep Duitsers op West maar hun gang laten gaan, die bleven volop schaduwen klikken. Hier passeert NIAG de fotograaf met een volbeladen kolentrein. ![]() NMBS 2810 + bonte trein Even later kwam ook nog een zeer bonte trein langs: Schuifwandwagens, ketelwagens, huifdoekwagens en Eanos'n ![]() DB 294 777 + Uacs'n DB 294 777 kwam nog met een kort treintje langsrijden met een sleep Uacs'n ![]() DB 120 159-9 met IC2027 naar Passau Terwijl ik hier op HKX stond te wachten, kwam totaal onverwachts een BR120, de 120 159-9, aanrijden met IC2027 naar Passau Hbf. Normaal zou dit een BR101 moeten zijn, maar een 120'er laten we natuurlijk niet schieten! ![]() HKX ES 64 U2 - 026 + NOB-Married-Pair wagens Strak volgens plan kwam HKX binnenrijden op Köln Hbf als HKX 1802 uit Hamburg-Altona. De fraaie Taurus heeft achter zich een sleep rijtuigen van de NOB, NordOstsee Bahn hangen, de zogenaamde Married-Pair wagens. De trein zal hier afgerangeerd worden om schoongemaakt te worden en ongeveer een uur later retour Hamburg keren. Deze Taurus had ik 11 maanden eerder, op 29 Februari 2012, nog rijdend voor de Deutsche Bahn met een EuroCity, ook op dit spoor genomen. Toeval? | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 16:35 | |
Even meeluisteren Ik vond dat zo gaaf he, vanuit de tunnel in een keer brug over Hollandsch Diep op met 300.. Zie ik wel naar uit de 26e | ||
| Litpho | zondag 13 januari 2013 @ 16:46 | |
De OV-chipkaart was toch ook bedoeld zodat je als vervoerder pas achteraf hoeft te communiceren wat het selfloading cargo je schuldig is? | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 16:58 | |
Eind van het filmpje goed te zien. Thalys rijdt Antwerpen Centraal binnen en op het perron richting Nederland staat het ramvol. Wat komt er aan, een klassiekje. Stoppertje naar Roosendaal | ||
| Ireyon | zondag 13 januari 2013 @ 17:10 | |
Het zou natuurlijk kunnen dat al die mensen wachten op de Fyra die 7 minuten later vanaf datzelfde perron vertrekt. Nee natuurlijk niet | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 13 januari 2013 @ 17:15 | |
| Leuk, nieuwe machinisten in het topic. Komen jullie ook wel eens in het Noorden, op mijn terrein zeg maar? | ||
| Koen66 | zondag 13 januari 2013 @ 17:17 | |
| Ah, topic #500, hier moet ik zeker ook even gepost hebben voordat het vol is /spamslowchatmodusoff | ||
| Fiorano | zondag 13 januari 2013 @ 17:25 | |
| Moet zeggen dat dit zo langzamerhand mijn favoriete topic op Fok wordt. Weinig gezeur, zeer informatief en interessant. | ||
| Ireyon | zondag 13 januari 2013 @ 17:41 | |
| Oh topic 500, had het niet gezien, tof Dan post ik maar eens een foto uit de inmiddels oude doos: | ||
| Peter | zondag 13 januari 2013 @ 17:55 | |
Ik kan natuurlijk het posten hier niet overslaan ![]() Sluitseinen | ||
| Stratzer | zondag 13 januari 2013 @ 17:56 | |
Groningen of Leeuwarden, geloof ik? Ja, met enige regelmaat. Maar zou wat vaker mogen wat mij betreft. | ||
| Kentekenplaat | zondag 13 januari 2013 @ 17:59 | |
En DM'90? | ||
| Zug-Chef | zondag 13 januari 2013 @ 17:59 | |
Hier scheur je tenminste nog lekker door met je IC met weinig stops per kilometer. Zeker als je de IC Zl-Gn of Zl-Lw rijdt. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 18:02 | |
Ik kom daarom ook regelmatig met -4 oid aan in Leeuwarden vanuit Zwolle. Maare Zug, hier werken we niet met verkortingen tenzij je ze ook beschrijft (is vandaag nog aangehaald | ||
| Zug-Chef | zondag 13 januari 2013 @ 18:06 | |
| Ah ja, ofcourse! Naja Zwolle, Groningen en Leeuwarden dus | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 18:06 | |
Bij het opstarten van de diesel hoor je hem eventjes brullen. Maar in de cabine merk je dat amper. Het is meer dat je vanuit de deur even omhoog kijkt. Even kijken hoe de uitlaatgassen er uit zien. Je kan niet kijken in de motor ruimte dus als je blauwe rook ziet weet je dat je olie lekkage hebt | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 13 januari 2013 @ 18:17 | |
Ik doe Groningen (vanaf Onnen Noord) en Leeuwarden (vanaf de HRMK) inderdaad. En een hoop regionale lijnen, maar daar komen jullie niet zo vaak. Zeg maar hoi als je Wouter aan de lijn hebt. | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 18:20 | |
Het scheelt natuurlijk ook dat de motoren meer aan de kant van de bakovergang zitten. Binnen kun je wel een verschil merken of je daar zit of meer aan de cabine-kant. | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 18:23 | |
Klopt. Ik heb het overigens nooit onprettig gevonden. Ook niet met een brullende herrie class. Ik ben van mening dat als je met diesel mat rijdt, dat je het moet voelen, maar ook moet horen. Als je voelt en hoort wat het apparaat doet, dan rijdt dat veel fijner. Je krijgt er dan een bepaald gevoel bij. Bijvoorbeeld met toerentallen en het schakelen. Dat heb je dan bij de V-100. Daar zit onder de cabine een voidbak. Die hoor je dan even tekeer gaan, en dan voel je hem schakelen onder je naar een hogere versnelling. Als je dan zoals mij vrij nieuw bent met dat krachtvoertuig, kan je er aan wennen/mee spelen met het aantal toeren wat je hem laat maken bij een bepaalde treinlengte/gewicht Diesel fan hier ja | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 18:41 | |
Op die stopper wordt flink doorgekacheld vaak. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 18:42 | |
| Ik neem altijd de IC. | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 18:43 | |
| die zie ik vrijwel nooit rijden. De stopper wel en dan gaat hij regelmatig om .50 over de spoorbrug bij Leeuwarden, terwijl aankomst op het station om .56 moet zijn. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 18:48 | |
| Sommige machinisten gaan het laatste stuk dan extra langzaam rijden, sommigen karren lekker door en zijn veel te vroeg binnen. Kunnen ze eerder naar de koffie. | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 18:52 | |
| Als het seinbeeld het toe laat en je houdt je aan de snelheid etc zie ik het probleem niet. Zolang je maar op normale tijd vertrekt natuurlijk | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 18:53 | |
| Klopt helemaal. Te vroeg binnenkomen is juist goed. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 19:03 | |
Kun je al relaxt ergens gaan zitten en zo. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 19:06 | |
| Met de Fyra is me dat ook al een aantal keer overkomen op Rotterdam - Breda. Geplande aankomst x:07, maar de deuren gingen in Breda al open om x:03. En een keertje gehad dat Rotterdam - Breda via Dordrecht werd gereden omdat er een zwaan op de HSL zat te trollen, dat betekent meestal zo'n 10 minuten vertraging. Aankomst in Breda was echter gewoon om x:07. | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 13 januari 2013 @ 19:09 | |
Bij de stopper Wolvega-Leeuwarden niet, want die moet dan meestal wachten tot 5a vrij is. | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 19:11 | |
check. de treinen passeren elkaar zo ongeveer tussen de brug over het Van Harinxmakanaal en het Stephensonviaduct, dus vlak voordat je het emplacement oprijdt. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:13 | |
Kwam toch omdat de Fyra altijd achter de stopper uit Dordt kwam te zitten? | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:14 | |
Dat boemeltje neem ik nooit, want dan moet ik eerst naar Wolvega. Ik pak de IC vanuit Rotterdam wel.
| ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 19:17 | |
Geen last van, want die stopper rijdt buiten de spits maar 1x per uur en zat zodoende mijn Fyra niet in de weg | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 19:19 | |
wat dat betreft heb je het in de nieuwe dienstregeling wat minder getroffen | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:20 | |
Ja Moet soms verplicht over de Hanzelijn of via Breda-Arnhem Ter compensatie heeft NS wat minder IRM rondom Dordrecht, want daar rijdt nu DDZ | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 19:21 | |
| je bent knettergek. Een normaal iemand neemt gewoon de snelste route van A naar B | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 19:22 | |
^ dat | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 19:23 | |
Maat van mij doet helemaal geen IRM meer, gaat rustig een uurtje wachten.. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:24 | |
Ik mijdt IRM waar het kan. Als ik écht moet, doe ik het wel. Je bedoelt zeker Bas uit Bovenkarspel? | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:25 | |
Ik reis liever wat langer dan dat ik mijn rug verpest Naar Maastricht ga ik altijd via Venlo-Roermond bijvoorbeeld. Verder dan Roosendaal ri. Vlissingen zal ik ook niet komen met de trein. Den Helder heeft alleen nog maar een hele late verbinding heen en terug is ook bagger. Ook not-done voor mij. | ||
| KnightSolaire | zondag 13 januari 2013 @ 19:28 | |
| IRM, weinig mis mee. Ik kan me niet vinden in jullie kritieken. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 19:28 | |
500 = Rotterdam - Groningen, 12500 = Rotterdam - Leeuwarden 700 = Groningen - Den Haag C, 12700 = Groningen - Leeuwarden 2100 = Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal via Haarlem 2200 = Amsterdam Centraal - Dordrecht via Haarlem 2000 = Den Haag Centraal - Utrecht C 8800 = Leiden Centraal - Utrecht C 3400 = Haarlem - Hoorn 4800 - Sprinter Amsterdam C - Uitgeest via Haarlem Avondvervanger 4800 en 3400, zie boven. 4400 = 's Hertogenbosch - Nijmegen 9600 = 's Hertogenbosch - Deurne 5600 = Sprinter Utrecht C - Zwolle 4000 = Sprinter Uitgeest - Rotterdam Centraal 7400 = Sprinter Rhenen - Breukelen 17400 = Sprinter Utrecht C - Breukelen 4700 = Sprinter Uitgeest - Amsterdam C via Zaandam Gun me even de tijd om de nummertjes aan te passen, danku Volgens mij heb ik alles nu Via bron [ Bericht 5% gewijzigd door b2py op 13-01-2013 19:42:24 ] | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 19:28 | |
| ik vind het best meevallen in een VIRM. Uiteraard moet je af en toe wel even frisse lucht happen, want van te lang treinen word je loom. Is me regelmatig overkomen met het ICRm wanneer ik de 3600 uit Breda/Tilburg naar Zwolle nam | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:30 | |
Godmondeju. De 500/12500 integraal ICM. Dat komt nou even goed uit!!!!!! Alleen jammer van de 700/12700. Hoewel, dat is toch de "trage", dus vind het zo prima Heel jammer dat er in het weekend weer IRM in de IC tussen Dordrecht-Amsterdam via Haarlen en Den Haag-Amsterdam via Haarlem komt... Gelukkig maar 3 omlopen | ||
| remcoP | zondag 13 januari 2013 @ 19:34 | |
Godsamme, meer SGM in de 7400. Was net zo blij met SLT. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:35 | |
Oh, geen last van. De 3600 IC Zwolle-Roosendaal vv neem ik regelmatig in het geheel Oogjes sluiten en goan! | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 19:37 | |
| Vreemd dat de ICM/VIRM-inzet in de treinen naar Rotterdam en Den Haag omgewisseld wordt. De treinen over de veluwelijn zouden juist met VIRM rijden om plek te hebben voor de reizigers Zwolle-Utrecht. | ||
| KnightSolaire | zondag 13 januari 2013 @ 19:42 | |
| Had ergens gelezen dat de serie Tilburg Universiteit - Eindhoven (- Weert) in de loop van 2013 integraal SGMm zou worden (nu Plan V, met af en toe een verdwaalde SGMm en op zaterdag soms SLT). Da's nog niet het geval in dit wijzigingsblad, maar ik ben benieuwd waar dat materieel tegen die tijd vandaan wordt gehaald. Iemand ideeën? | ||
| Zug-Chef | zondag 13 januari 2013 @ 19:42 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door Zug-Chef op 13-01-2013 19:43:07 ] | ||
| Scarlet_Dragonfly | zondag 13 januari 2013 @ 19:44 | |
Omruilen met Apeldoorn - Almelo (- Enschede)? Daar rijdt nu SGMm, met ik geloof 1 verdwaalde Plan V | ||
| Zug-Chef | zondag 13 januari 2013 @ 19:45 | |
| En zoals beloofd hierbij het laatste deel van Berlijn. Deel 1: PTA / Treinentopic #496: Ein Volk, Ein Reich, Kein Fyra Deel 2: PTA / Treinentopic #497: GTW FTW!? Deel 3: PTA / Treinentopic #498: Waar we ons verheugen op het rondje! Deel 4: PTA / Treinentopic #499: Eerst water, de rest komt later! ![]() Al voor oud-en-nieuw had de Metronom vier Dosto-rijtuigen verhuurd aan de ODEG. Sindsdien stonden ze werkeloos in Berlin-Grunau, totdat ze op maandag 7 januari 2013 om 4:30 uit Jüterbog op de RE4 ingezet werden. Deze tijdelijke 'gift' is makkelijk te verklaren, want zowel de ODEG als OHE (het bedrijf achter het merk Metronom) behoren tot hetzelfde concert, namelijk Netinara. Al voor het begin van het weekend waren de eerste tekenen zichtbaar dat het niet alleen bij de bijzondere rijtuigen zou blijven, want op vrijdag 4 januari rond 21:00 passeerde deze fraaie RTS 1216 901 met een MWB 1116'er het Berliner Hauptbahnhof (tief). In de Berlijnse media werd uitgebreid stil gestaan bij de inzet van deze rijtuigen, zodat het geen verrassing meer was dat ze daadwerkelijk ingezet gingen worden. Na een drukke spitsrit van Jüterbog via Berlijn naar Rathenow en een nog drukke rit terug naar Berlin Hbf maakt de fraaie oranje lok hier een tussenstop op Berlin Südkreuz, waar het ondertussen licht begint te worden. Vanwege het einde van de kerstvakantie kwam de forenzenstroom weer op gang, waardoor er bewust voor gekozen is het Hauptbahnhof om 8:00 te mijden. Samen met de achterop rijdende van Raildox gehuurde 182 601, zal het geheel weldra uit Berlin Südkreuz vertrekken als RE 37307 naar Ludwigsfelde. ![]() Alvorens begonnen werd aan de terugreis naar Venlo met regionaal treinverkeer, werd nog gebruik gemaakt van de wetenschap dat om 10:00 de Metronom-Garnitur uit Berlin Hbf richting Rathenow zou vertrekken. Het geheel werd opgewacht op de naar mijn smaak mooiste fotostek in Berlijn waar de RE4 op de foto te zetten is namelijk bij S-Bahnhof Westhafen. Met voorop de van Raildox gehuurde en immer nog van SETG.at-stickers voorziene 182 601 is het geheel als trein 37310 onderweg naar Rathenow en passeert het hier de Vattenfall-energiecentrale die midden in Berlijn is gebouwd. Dat zie je niet heel vaak. ![]() De terugreis verloopt net als de heenreis via Magdeburg, met name omdat er onderweg veel meer cargo's rijden, het via de landschappelijk aantrekkelijke lijn Magdeburg-Braunschweig gaat en je via die route elk uur kan reizen met relaxte overstappen op de tussenstations. Tijdens zo'n overstap maakte de "Gegen Hass und Gewalt"-lok 101 141 van de DB een tussenstop met IC 2037 uit Norddeich Mole. Na kopmaken vertrekt de trein hier richting Dresden Hbf. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:47 | |
| Fraaie serie Zug! Jij zit wel graag in Berlijn hè? | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 19:47 | |
| ICM in Almere wordt weer een zeldzaamheid | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:49 | |
| Rijdt gelukkig nog SLT Zou pas erg worden als er alleen IRM rijdt, net als Weert-Roermond. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 19:51 | |
| Heb ik jullie al verteld over de fantastische verbinding tussen de kust en de Kempen (IR Neerpelt/Hasselt) en het feit dat deze laatste trein in het weekend de loskoppeling in Mol niet maakt? Als men in het eerste geval van de kust komt moet men overstappen in Antwerpen Berchem en tijdens de week wel 40min wachten op deze IR-trein... Echt waar, welke klojo dit systeem eigenlijk uitgevonden heeft... In het weekend dan rijdt die IR-trein naar de Kempen enkel naar Neerpelt, dus er is geen loskoppeling in Mol. In mijn geval moet ik richting Hasselt en dan moet ik in Mol speciaal overstappen in een aparte trein naar Hasselt, terwijl ik er de volgende halte alweer uit moet en die is 2min ver van Mol of zo... Allemaal omdat ze die treinen niet met elkaar verbinden en vervolgens loskoppelen zoals ze tijdens de week vanaf de middag wel doen... Waarom eigenlijk niet? Is het zoveel meer werk? Echt iedereen in deze regio ergert zich aan dit systeem! | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 19:57 | |
Zelfs na het bestuderen van de spoorkaart is het me nog niet gelukt locaties te vinden Wel vind ik 40 minuten wachten wel heel erg veel.. En rijdt die IR trein maar vijf keer per dag op zondag? | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 19:58 | |
| uursdienst toch? 1x/2u dus ...... | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 20:00 | |
He vervelend joh. Ik zou er goed van ![]() | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:00 | |
Hij rijdt vanaf ons station *KUCH*prutsperonnetje zonder loket met 1 spoor*KUCH* in het weekend maar om de 2u naar Hasselt, ja... Dus als we eens naar Antwerpen willen, mogen we het op voorhand goed gaat regelen! | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:00 | |
Lap, nu weten jullie al waar ik woon. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:01 | |
We gaan de 26e stukje door belgië scheuren, gade gij ook mee? | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:02 | |
Spoorlijn 16-15-34 toch (Antwerpen-Luik met de IR). Oja, spoorlijn 40 en HSL4 niet vergeten. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:02 | |
Haha; ikzelf ben wel van de kust afkomstig (daarom dat ik het er net over had met die overstap), maar mijn vriend komt hier vandaan. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:04 | |
HSL 2 komen we niet, dat is Leuven - Luik. Meer - Antwerpen is HSL 4 Ninja-Edit | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:05 | |
| Ja, ik bedoelde ook HSL4. Maar ik dacht aan HSL2 | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:05 | |
Ik kom zelf uit het land van de harde g Ik moet echt het halve land doorkruisen voordat ik bij een zachte g ben | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:06 | |
Gean wie ut hjir ek noch oer aksenten hawwe? Ik sprek gewoan een echte taal hjer.
| ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:07 | |
| Verder vind ik die IR-treinen wel best gezellig. Er zijn praktisch alleen vierzits waardoor je veel meer ruimte hebt en meestal staat de airco beter dan in die vieze IC-treinen. In deze regio zijn de mensen ook best mondig wat zorgt dat het er soms meer op een praatcafé dan een trein lijkt. Dan hebben we ook nog de vrolijke (meestal Limburgse) conducteurs waar ik vaak om moet glimlachen. Over de schuifdeuren die altijd open en dicht gaan (ook de toiletdeur als hij niet op slot is) als de trein snel rijdt heb ik het al gehad. | ||
| Ireyon | zondag 13 januari 2013 @ 20:07 | |
| Zachte g beste g jwtz | ||
| ZwartmetSuiker | zondag 13 januari 2013 @ 20:09 | |
| 500! Vet koel! | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:10 | |
Dus, ga je een stukje met ons rondje mee? | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:11 | |
Tja, als ik nu eens wist wie jullie waren hé. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:12 | |
| Enige minpunt aan die treinen zijn wel de ongelooflijk vieze, stinkende toiletten. Die zijn in de IC's toch vaak ietsje beter... | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:13 | |
Wij zijn een gemengde groep. Ikzelf ben gewoon een reiziger. | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:13 | |
Wij zijn geen kaartjesknippers bij de NMBS. Wij doen 26 januari een Nieuwjaarsrondje/Nieuwjaarsmeeting vanuit Nederland naar Belgenland | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:14 | |
Dan zal ik waarschijnlijk weer de jonge kneus zijn. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:14 | |
Ach zo. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:15 | |
Boeiend, het grootste deel van de mensen hier is jong. Ik ben 24. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:15 | |
Ik ben 19 | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:16 | |
Ouwe zak! | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:17 | |
Ik 20. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:17 | |
Ah, toch. Dus jullie maken gewoon voor de lol een treinrit? | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:18 | |
Ouwe stofzuigerzak! | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:18 | |
Wel 300% kans dat ik je zachte g ga doen, kan dat nooit laten Moet hem eigenlijk even omwisselen, maar de goedkoopste zijn niet meer in productie | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:18 | |
Nou zeg | ||
| Anno1982 | zondag 13 januari 2013 @ 20:19 | |
| Opmerkelijk, ik had niet verwacht dat James 24 zou zijn... | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 20:20 | |
Je gaat mij toch niet nadoen he? Ik heb nogal een hekel aan westerlingen die denken dat ze Twents kunnen... | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:20 | |
Yep De maximumscore staat hier op 1100 km op een dag, Breda - Frankfurt via Rotterdam. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:20 | |
Dit is de planning: 10:41 V Amsterdam Centraal (Fyra 9228) 12:03 A Antwerpen Centraal ----- 12:35 V Antwerpen Centraal (IR 612) 12:52 A Noorderkempen ----- 13:08 V Noorderkempen (IR 633) 13:25 A Antwerpen Centraal ----- 13:43 V Antwerpen Centraal (IR 2913, via Hasselt/Tongeren/Glons) 15:52 A Liège-Guillemins ----- 16:17 V Liège Guillemins (L 5367) 16:50 A Maastricht ----- 16:58 V Maastricht (IC 870) 19:22 A Amsterdam Centraal | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:20 | |
Jij ook een Vlaming? Edit: verkeerd gelezen alweer. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:21 | |
Mijn Twents is niet zo goed, wellicht kan je het me leren? | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:22 | |
| Deze uitvoering kende ik nog nieee | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 20:22 | |
Moet ge blij zijn dat ik er niet bij ben | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 20:22 | |
Een West-Vlaming nadoen? Ik versta ze nieteens (sorry), laat staan nadoen | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:22 | |
In mijn oorspronkelijk dialect wordt er zelfs geen "ge" gebruikt. | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 20:25 | |
weer wat geleerd | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:25 | |
Amai! | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:26 | |
West-Vlaams. Helaas geen dialect waar ik trots op ben... Enkel als oude mannetjes op tv het praten verschijnt er nog een glimlach op m'n gezicht. Het dialect van hier | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 20:27 | |
Kan jij überhaupt de G uitspreken? Alle West-Vlamingen die ik ken kunnen dat niet, met woorden als muhhenheheuhen (muggengeheugen) tot gevolg :p | ||
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 20:27 | |
Hee Mono, jij vind dieselgeweld leuk toch?![]() Santa Fe GP60M #144 Pushes The Maersk Train Up Cajon Pass by emd111 Dat noem je nog eens een trein Voorop zit ook één zo'n lok. Deze wordt ook nog eens geduwd. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:28 | |
Ja, hoor. Mijn Nederlands is voor een West-Vlaming best geslaagd. Een harde "g" zal het niet zijn, maar een "h" ook niet! | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 20:30 | |
Nee, dat is greavy al | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:32 | |
Grote vriend, ik had de planning al gespammed, niet even gegluurd hoe die ging? | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:33 | |
| Deze Oost-Vlaamse held kon er wel wat van met z'n harde "g". Helaas, R.I.P., Wim. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 20:33 | |
Ik heb 1968 km staan, van Alba Iulia (Midden-Roemenië) via Budapest, Wien en Würzburg naar Utrecht Centraal. 23:04 weg (na 23:00 vertrekken telt bij de volgende dag bij mij | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 20:34 | |
We hebben het over een vriendin als ik me niet vergis | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:34 | |
Ja hoor, ik heb gezien dat jullie langs deze kanten passeren. Grote vriend? Zo heeft nog nooit iemand me genoemd. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:34 | |
Uwe gaat een stukje meetouren? | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:37 | |
Ik heb nog geen idee of het past. Plus heb ik geen treinabonnement. Ik zal de trein niet nemen als het niet nodig is, eigenlijk. Het was de 26ste, toch? Dan moet ik in mijn eigen buurt de dag daarvoor nog naar een verzekeringsdokter...
| ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 20:39 | |
dat is een zaterdag. de verzekeringsdokter werkt niet op zaterdag Bij ons geldt min of meer "hoe meer zielen, hoe meer vreugd" | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:41 | |
Ze zegt toch ook "de dag ervoor"? Misschien is een Go Pass voor jou wel interessant? Daar heb je later in het jaar ook nog wat aan. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:41 | |
Nee, het is de 25ste dat ik moet gaan. Het is vaak nogal vermoeiend om in de late namiddag terug te komen naar (de Kempen dus), dus kan het zijn dat ik nog eens bij m'n moeder blijf slapen. Nu ja, ik zal het nog bekijken. Als ik er dan toch ben en een stel Nederlanders hoor zeveren; zullen het vast jullie zijn. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:43 | |
Ja, die heb ik al. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 20:44 | |
| Voor afstanden van minder dan ¤ 5 is het inderdaad van den zotte om een Go Pass te gebruiken. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:53 | |
| Naar Mol ga ik ook met de bus (daar moet ik wel regelmatig heen), want het is goedkoper. Hebben jullie dat nummer van Wim De Craene op de vorige pagina gemist? | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:55 | |
Nee, maar om nou een muziekdiscussie te starten in PTA | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 20:56 | |
Een discussie hoeft niet hoor. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 20:58 | |
| Morgen weer om 07:14 met de boot naar Amsterdam, hopelijk blijft de sneeuw weg tot een uur of vier als ik weer terug ga. Anders wordt het waarschijnlijk weer een GtbV'tje.. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:01 | |
Boot? | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 21:01 | |
![]() Bijnaam | ||
| Scarlet_Dragonfly | zondag 13 januari 2013 @ 21:01 | |
| Veerboot? Of schommelboot? --edit-- ah, schommelboot op water! Mooie foto | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 21:02 | |
Google heeft werkelijk alles gewoon! | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:06 | |
In Mol zie ik wel eens een aparte locomotief die op een duikboot lijkt met die ronde raampjes. | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:10 | |
MS86, ook wel duikbril genoemd | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:12 | |
Jij weet welke trein locomotief ik bedoel? | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 21:12 | |
dit was de echte schommelboot: http://farm5.staticflickr.com/4038/4650668016_778d8600c8_z.jpg | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:13 | |
| Hmm, Fyra 9228 is op 26-01 niet meer terug te vinden in de boekingsmodule van NS Hispeed en NMBS Europe Zou die trein nou al uitverkocht zijn, of is het gewoon weer gepruts van die lui? edit: Oké dan... als ik zoek naar Amsterdam - Brussel (ipv Amsterdam - Antwerpen) verschijnt die trein ineens wel. Gepruts dus. | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:15 | |
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 21:15:31 ] | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:16 | |
Oh, dat lijkt zo'n oude L-trein... Nee, ik had het op een andere. | ||
| remcoP | zondag 13 januari 2013 @ 21:17 | |
Deze?![]() | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:17 | |
Deze misschien? Dat is HLD 55, diesellocomotieven van de NMBS. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:18 | |
Yes. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:24 | |
Let vooral op linnen schoudertasjes en blocnootjes | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:24 | |
Blocnootjes? Wat moeten jullie wel allemaal noteren misschien? | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:24 | |
Dat is een ander forum | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:25 | |
| Ikzelf heb meestal een puzzelboekje bij. Geen Smartphones of andere rommel voor mij. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:26 | |
Het grote Treinentopic Nieuwjaarsrondje 2013 ![]() Na het succes van het Nieuwjaarsrondje 2012 is het tijd voor het Nieuwjaarsrondje 2013! Het Treinentopic Nieuwjaarsrondje 2013 zal plaatsvinden op zaterdag 26 januari 2013, dit is het programma voor de dag:
Reisonderbreking is in België niet toegestaan. Willen we alsnog ergens langer stilstaan dan zullen we hiermee rekening moeten houden (ook voor de treinkaartjes). Wat zijn de kosten?De kosten zijn afhankelijk van je leeftijd en zijn sowieso exclusief bier, bratwürst, wafels of andere versnaperingen. De volgende tickets heb je in ieder geval nodig: - Tickets voor vervoer binnen Nederland - Fyra-vervoerbewijs (zie lager) - Vervoerbewijs naar Noorderkempen, ¤ 4,- - Vervoerbewijs naar Maastricht. Voor jongeren (tot 26 jaar) is op www.belgianrail.be de Go Pass 1 Maastricht te koop voor ¤ 7,70 waarmee we dit traject kunnen afleggen. De vanaf-prijs is ¤ 34,70, dit is exclusief het vervoerbewijs voor Nederland. Let op: Je bent zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs gedurende de hele rit! Wat zijn de voorwaarden?De organisatie wijst elke verantwoordelijkheid voor fysieke of emotionele schade, diefstal en verlies van eigendommen van de hand. Ook wordt er geen enkele garantie gegeven met betrekking tot het halen van de dienstregeling, en voor Geld-terug-bij-Vertraging mag je aankloppen bij de vervoerder in kwestie. Je bent zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs gedurende de hele rit! Ik wil mee!Leuk! Geef dat dan op onderstaande pagina aan. Geef bij het aanmelden je nickname op die je op FOK! gebruikt. AanmeldenOp dit moment hebben de volgende forumleden aangegeven dat ze mee willen: ![]() Hoe zit dat met die Fyra?Fyra kent een reserveringsplicht, bij een reservering krijg je een zitplaats toegekend. Omdat we met een groep gaan is het wel zo leuk om bij elkaar te zitten, dat kan alleen als er een groepsreservering gemaakt wordt. Ik ben voornemens om binnenkort die reservering te gaan maken voor iedereen die mee wilt reizen met deze Fyra. Wil je mee met Fyra? Stuur mij dan een PM met daarin de volgende informatie: - Je naam (voor+achternaam) - Je leeftijd - Welke kortingskaarten/abonnementen je hebt voor Nederland en België. Ik ben voornemens om a.s. woensdag, 16 januari 2013, langs een loket te gaan om alles te regelen. Daarna is de reservering definitief. Ik zal het bedrag voor deze kaartjes voorschieten. Terugbetaling mag vooraf (overboeking) of op de dag zelf (contant, gepast). Vragen/suggesties?Die zijn altijd welkom! Laat een reply achter in het Treinentopic. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 13-01-2013 22:16:19 ] | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:26 | |
| ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:26 | |
Nummertjes? Waarvan? | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:27 | |
| "Nieuwjaarsrondje" Leuke naam. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:27 | |
Treinstellen en locomotieven natuurlijk | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:27 | |
Uiteraard; anders verdienen ze niet genoeg hè. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:27 | |
Vinden jullie dat zo interessant? | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:28 | |
Nee, totaal niet | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:28 | |
Kwam net op wiki trouwens nog wat oogsnoep tegen ![]() | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:28 | |
Ja klopt ja, dat zijn echte spoorfanatici. Wij vallen best wel mee in vergelijking daarmee | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:29 | |
Het verbaast me gewoon. | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:29 | |
Mooi gedaan! | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:29 | |
Mij ook. Als je mensen wilt zien die gek zijn op nummertjes en afkortingen, dan moet je eens een kijkje nemen op www.somda.nl. Bijvoorbeeld dit topic. Dan zul je zien dat wij wel meevallen | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:29 | |
Behalve als er gestaakt moet worden zeker | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 21:30 | |
Nummertjes van een treinstel, nummertje van de trein waarmee het land rondscheurt, nummertje van de tas van die 'leuke' chick zes rijtuigen verder op. Nummertje van het rijtuig.. Wat voor nummertjes zijn er nog meer? | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:31 | |
Ja, dan waarschijnlijk wel. Het beste van al is dat er toch totaal niks verandert (natuurlijk niet, want dit is BE | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:31 | |
Komt van wikipedia, ik ben onschuldig [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 21:31:41 ] | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:31 | |
Nummertje van de lokale psychiatrische instelling? | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:31 | |
Nummer van de pizzaria | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:32 | |
Ik had dan ook gewoon op die afbeelding zelf. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:33 | |
Poffer, ik zal eens met het boekje aan de slag. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 21:33 | |
| Ik ga zeker de eerste keer in Antwerpen een wafel met nutella scoren <3 | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:36 | |
| Van haan33 en RubenK moet ik trouwens nog info krijgen ivm hun Fyra-tickets. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:37 | |
| PM ze maar ff, die haan33 weet ik soberzo niet wie dat is en Ruben zie ik hier ook niet veel meer. Heb van Ruben ook geen 06nummer (van de meeste anderen van vorig jaar wel) | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:38 | |
Haan33? | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:38 | |
Ken je die? | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:38 | |
Grootste troll van Fok! | ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:39 | |
Van in KLB toch ja.
| ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 21:40 | |
| Dat is Hean33 toch? | ||
| #ANONIEM | zondag 13 januari 2013 @ 21:40 | |
| Hier zijn indrukwekkende bagger historie | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 21:41 | |
Ah, ik zie het. Jamesie, 1 bord minder | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:42 | |
| greavy | zondag 13 januari 2013 @ 21:42 | |
Hij is geband volgens zijn profiel | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:43 | |
| Zal ik 'm dan maar van het lijstje gooien? edit: het e-mailadres dat hij heeft opgegeven is van http://10minutemail.com | ||
| RubenK | zondag 13 januari 2013 @ 21:43 | |
| Heb mijn info ge-PM'd | ||
| Peterselieman | zondag 13 januari 2013 @ 21:43 | |
klopt | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 21:44 | |
Dank | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 21:45 | |
| ||
| Little_Dolls | zondag 13 januari 2013 @ 21:46 | |
| ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:09 | |
| Maargoed, vooralsnog 7 man dus die mee gaan. #zinin | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 22:15 | |
Fyra is er toch vanaf 23 euro Amsterdam-Antwerpen? Dan kom ik op 34,70 samen met die 4 en 7,70. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:16 | |
| Plus baliekosten Plus reserveringskosten Plus administratiekosten Plus kosten-kosten over alle zojuist genoemde kosten samen 265 euro voor jou Dennis | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:16 | |
Dat staat er toch ook? Zonder dollen: je hebt gelijk, ik zat even met Amsterdam - Brussel in mijn hoofd. Is aangepast. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 22:22 | |
Net iets meer dan een dagje efteling! :-) | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:24 | |
Herinnert u zich deze nog... nog... nog...?![]() Foto: Bert Van Herck Staan allemaal terzijde. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:24 | |
Een dagje Efteling kost je 100 balle vriend. Of ga je lopend erheen en dan met de duiven en de meeuwen vechten om wat frietjes bij de vuilnisbak? | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 22:24 | |
Dat we de reserveringskosten samen delen lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend Mocht lowspeed het daadwerkelijk zo bont maken met de kosten dan laat ze er maar in stikken | ||
| Flodder450 | zondag 13 januari 2013 @ 22:25 | |
Zouden ze te koop zijn? lekker zelf een stichting oprichten, stichting Beneluxtrein ofzo | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 22:25 | |
![]() Dat deze trouwens nooit is doorgevoerd.. ¤32,50 entree volgens efteling.nl, had het zelfs even nagekeken | ||
| Flodder450 | zondag 13 januari 2013 @ 22:27 | |
Over Beneluxtreinstellen gesproken![]() | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 22:27 | |
Het lijken me wel interessante locs voor een private vervoerder die een trein Brussel-Den Haag wil opzetten o.i.d.. Hoewel ik vrees dat NMBS ze liever naar de sloper stuurt (net als NS met de 1200'en destijds). | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 22:28 | |
Er is er nog 1tje toegelaten in Nederland toch? Daar zal je al met veel geld over de brug moeten komen.. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:28 | |
Ja dat weet ik ook wel | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:28 | |
| Die locs zijn juist helemaal niet interessant voor partijen die een vervangende Beneluxtrein zou willen opzetten: ze zijn oud, hebben veel kilometers op de teller en omdat het zo'n kleine, oude, deelserie is wordt onderhoud erg duur. Als er al een vervangende Beneluxtrein zou komen verwacht ik eerder een treinstel of iets met een Traxx of ES64F4 ervoor te zien. | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 22:29 | |
Volgens mij heeft dat vooral te maken met het feit dat er geen ATB-controlemetingen meer hebben plaatsgevonden. Dat lijkt me nou geen probleem van tonnen ofzo. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:30 | |
Ik denk dat een 25.5 met wat donkerblauwe rijtuigen met tulpen erop waarschijnlijker is | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:30 | |
| Het zou wel gaaf zijn | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:31 | |
Die optie die ik noemde? Zeker | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:31 | |
| Sonderfahrtje op een zonnige dag | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:32 | |
Tsja ach, dat zijn van die dingen daar droom je van als je 14 bent of zo | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:33 | |
| Nouja, op de laatste dag van de Beneluxtrein heeft de 1182 toch nog even mogen buitenspelen... dat hadden ook niet veel mensen verwacht. Alles kan. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:34 | |
| Dat het mocht, ach, dat is niet ongebruikelijk. Dat het ook echt KON was opzienbarender. | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 22:35 | |
| Daar staat trouwens nog stuk over in de Op de Rails van deze maand, leuk om te lezen Ik neem aan dat iedereen hier al NVBS-lid is? | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 22:35 | |
| Ik ben geen NVBS-lid. De 11.8-locs staan trouwens te koop. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 22:37 | |
Geen lid | ||
| dennistd | zondag 13 januari 2013 @ 22:43 | |
Ga je schamen... Er moet ook nog ergens een aanbieding zijn om het eerste jaar voor 25 euro lid te worden, maar die kan ik even niet vinden op de site. Als jongere (t/m 25 jaar) betaal je zelfs maar de helft! | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 22:48 | |
Geen behoefte aan eigenlijk Leukere info staat ervoor meestal al op internet Of de interessantere info En student he, arm arm | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 22:52 | |
| Ik ben wel lid trouwens. #durftezeggen | ||
| Mr.Jorn. | zondag 13 januari 2013 @ 22:53 | |
| Hier moet ik gepost hebben. | ||
| Bitlord | zondag 13 januari 2013 @ 23:09 | |
| Ben reeds NVBS-lid sinds 2001. Hoewel je voor het actuele nieuws veelal ook op internet kan zijn, zit voor mij de kracht van het blad in de kwaliteit van de achtergrondartikelen. Die zie je nog steeds maar zeer zelden op het internet. Mijn treinenplaatje van deze week: ![]() Bij Cronifer op de Moerdijk hebben ze voor het rangeerwerk nog steeds een tweetal "Hippels" in bezit. Volgens de voor mij beschikbare informatie gaat het hier over de voormalige NS 633 (geel) en 691 halverwege de jaren 50. | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 23:16 | |
| Neem er anders eentje mee de 26e, blader ik er eentje door ;-) | ||
| ziggyziggyziggy | zondag 13 januari 2013 @ 23:21 | |
Natuurlijk niet. ANWB, NTFU en daar houdt het wel weer mee op qua lidmaatschappen... | ||
| b2py | zondag 13 januari 2013 @ 23:39 | |
| Fyra naar Brussel vertrekt 26 januari 10 minuten later uit amsterdam c. Normale vertrektijd vanaf Rotterdam. Dit vanwege werkzaamheden rond Schiphol, de complete zuidtak ligt er dat weekend uit. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 23:50 | |
Wacht wat? Een trein gaat SNELLER rijden door werkzaamheden? | ||
| KomtTijd... | zondag 13 januari 2013 @ 23:52 | |
| Denk dat ze hopen vol gas te kunnen rijden, en met die 10 minuten extra meer overstappers mee te kunnen nemen. | ||
| James1988 | zondag 13 januari 2013 @ 23:54 | |
De Fyra naar Brussel rijdt tussen Schiphol en Rotterdam op een pad dat is gepland voor snelheden van 160 km/h (dat wordt overigens niet afgedwongen), vervolgens zit er in Rotterdam nog een behoorlijk lange stilstand in. 10 minuten marge zit er zeker wel in op Schiphol - Rotterdam. Dat die trein later vertrekt uit Amsterdam is juist positief voor ons, want dan hebben we 'm al eerder met 250 km/h te pakken. | ||
| Dr_Flash | zondag 13 januari 2013 @ 23:59 | |
Wat is dit nu ook weer voor flauwekul joh | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 00:01 | |
Alles passend krijgen bij Rotterdam en Hoofddorp (ivm de andere treinen) en en passant ook nog zorgen voor een mooiere spreiding (kwartierdiensten). Als alles ver-V250'd is wordt de dienstregeling van de Fyra en andere treinen aangepast zodat die trein over de hele HSL met 250 mag rijden. De vraag is wanneer dat gaat gebeuren, daarover worden inmiddels geen prognoses meer afgegeven door wie dan ook. | ||
| Dr_Flash | maandag 14 januari 2013 @ 00:05 | |
| En de Thalys laat gewoon een scheet in iedereen zijn gezicht en plankt lekker 300 over de HSL. Kan hem het bommen | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 00:06 | |
De dienstregeling van Thalys is op de noordsectie tot een jaar terug ook op 160 km/h gebaseerd, pas sinds dienstregeling 2012 rijdt die ook op de noordsectie 300. Gedurende een minuut of twee, daarna moet de trein weer in de ankers. | ||
| Dr_Flash | maandag 14 januari 2013 @ 00:17 | |
| Ja, Nederland is te klein voor een hogesnelheidslijn. Wat ieder kind van 6 je ook had kunnen vertellen trouwens, maar okee. | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 00:18 | |
| Dat ben ik geheel met je eens. Zeker de noordsectie is achteraf gezien geldverspilling geweest. De 7,2 miljard euro die het de belastingbetaler uiteindelijk heeft gekost om dat ding aan te leggen had nuttiger gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld om de Noord-Oost op te waarderen naar 200 km/h, om de belangrijkste corridors te upgraden naar viersporigheid en 160/200 en nog veel meer leukigheidjes. | ||
| Dr_Flash | maandag 14 januari 2013 @ 00:20 | |
Of om alle bijstandsgezinnen voorgoed uit de armoede te verlossen. Maar ja, prioriteiten he | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 00:26 | |
Met de kennis van nu was die hele HSL nooit gebouwd natuurlijk, want we zijn Frankrijk of Spanje niet waar een HSL ook echt zin heeft. | ||
| Dr_Flash | maandag 14 januari 2013 @ 00:37 | |
Sorry hoor, maar was het nog zo'n opzienbarende ontdekking dan? | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 01:22 | |
In de periode voorafgaand aan 1999, toen de eerste spade de grond in ging, reikten de bomen tot in de hemel. In 2001 was de verwachting dat in 2011 er maarliefst 19 miljoen mensen via de HSL zouden reizen, dat werden er 2,6 miljoen (bron: treinreiziger.nl). Rekening houdende met de tijdsgeest van destijds is het te verklaren dat Nederland mee wilde doen met Frankrijk, Duitsland en zelfs België. | ||
| bork | maandag 14 januari 2013 @ 01:38 | |
| Mijn bijdrage voor #500. Het kan niet anders, een raadplaatje ![]() | ||
| Bitlord | maandag 14 januari 2013 @ 02:17 | |
| In april voor jullie ter beschikking: 80 tot 90 klassieke motorstellen van de NMBS, slechts een halve ton per stuk. http://www.nmbs-technics-(...)20121203143349_1.pdf | ||
| Stratzer | maandag 14 januari 2013 @ 02:52 | |
Check. | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 06:55 | |
Ik vind het er Brits uitzien, meer 'nuttigs' kan ik er niet over zeggen. Edit: geen vonken trekken vanochtend.. [ Bericht 4% gewijzigd door b2py op 14-01-2013 07:20:32 ] | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 07:24 | |
| http://www.nu.nl/binnenla(...)evensgevaarlijk.html Niet alleen onwil vanuit de bestuurskamer maar ook vanuit de cabine voorop de trein. [ Bericht 30% gewijzigd door b2py op 14-01-2013 08:26:19 ] | ||
| Litpho | maandag 14 januari 2013 @ 07:44 | |
| Zeg, NS, als je dan toch niet stopt in Almere Buiten, haal dat dan ook uit je standaard trein-enkele-minuten-berichten | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 07:49 | |
Mogen we dat over een paar jaar ook roepen over de Blankenburgtunnel en die brug die ze in Rotterdam gaan bouwen? Die brug kost 1,1 miljard euro voor 1, 5 kilometer asfalt. | ||
| bork | maandag 14 januari 2013 @ 07:50 | |
| ||
| Q. | maandag 14 januari 2013 @ 07:52 | |
Welke brug? | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 07:52 | |
Is het die rare bus die ik laatst langs zag komen? | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 07:53 | |
bedacht me net dat dat de verlenging van de a4 is, met oa een brug. | ||
| bork | maandag 14 januari 2013 @ 07:54 | |
Dat was een Pools treintje en geen dubbeldeks-materiaal. | ||
| Guppy | maandag 14 januari 2013 @ 08:19 | |
| Om 08:00 uur al een mevrouw moeten uitleggen dat haar bagage gerust in het bagagerek kan en niet op de stoel hoeft | ||
| zoem | maandag 14 januari 2013 @ 08:19 | |
'Verhoging maximumsnelheid treinen levensgevaarlijk'Oh, spuit 11 [ Bericht 6% gewijzigd door zoem op 14-01-2013 10:13:59 ] | ||
| Q. | maandag 14 januari 2013 @ 08:20 | |
Ja maar dan kan er iemand naast haar komen zitten en dat is eng! | ||
| Guppy | maandag 14 januari 2013 @ 08:24 | |
Ik ben heul eng | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 08:30 | |
| ||
| zoem | maandag 14 januari 2013 @ 08:33 | |
Al doe ik het zelf ook wel eens, maar dan wel alleen als het niet zo druk is. Soms heb ik zo'n grote koffer mee, en die past niet altijd tussen de stoelen. | ||
| Guppy | maandag 14 januari 2013 @ 08:33 | |
Oh god, m'n nekharen gingen al even overeind staan | ||
| Guppy | maandag 14 januari 2013 @ 08:34 | |
True. En vaak passen koffers niet in de rekken. Maar in de ochtendspits kun je nu eenmaal niet al je spullen om je heen draperen | ||
| zoem | maandag 14 januari 2013 @ 08:36 | |
Ze verwachten 1-5cm in het westen en met deze temperaturen zal het wel blijven liggen. Ik denk dat ik uit voorzorg maar mijn werkspul mee naar huis neem straks. NS kennende zullen er morgenochtend wel verstoringen zijn. | ||
| Guppy | maandag 14 januari 2013 @ 08:37 | |
| Goed idee! Ik mail straks ook wat werk naar m'n huis. Voor het geval dat | ||
| #ANONIEM | maandag 14 januari 2013 @ 08:40 | |
| Hoop dat het gaat meevallen, ik moet woensdag vanaf Overijssel naar Friesland, volgens mij blijven juist deze provincies redelijk buiten schot, ik hoop het ten minste, ik reis zo weinig met de trein en als ik dan eens ga... | ||
| Q. | maandag 14 januari 2013 @ 08:41 | |
Ik ga wel naar mn werk fietsen. Oh wacht, dat doe ik elke dag al. | ||
| zoem | maandag 14 januari 2013 @ 08:44 | |
Na dinsdag wordt er voorlopig geen sneeuw verwacht. Maar elke dag 2x 60km fietsen is niet te doen | ||
| #ANONIEM | maandag 14 januari 2013 @ 08:45 | |
Laten we 't hopen, mag het van mij morgen met warme regen weer verdwijnen... | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 08:48 | |
| Voor de stats, Fyra 9201 rijdt door een defect niet verder dan Rotterdam Centraal. Mensen naar Amsterdam C moeten overstappen op lokaal vervoer naar Amsterdam. | ||
| Duvel | maandag 14 januari 2013 @ 09:03 | |
Onmogelijk: de Britten hebben geen dubbeldekstreinen. | ||
| dennistd | maandag 14 januari 2013 @ 09:06 | |
| Dat past ook niet in dat lage profiel van ze, tenzij je nogal lage verdiepingen maakt | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 09:06 | |
| ||
| Duvel | maandag 14 januari 2013 @ 09:08 | |
Klopt. Engelse vrienden van ons wilden dan ook per se bovenin zitten toen we hier een keer met de trein gingen! | ||
| Q. | maandag 14 januari 2013 @ 09:11 | |
Goh, dat verwacht je niet. | ||
| Rostkreuz | maandag 14 januari 2013 @ 09:18 | |
Topic #500? Tijd om me eens aan te melden. Aan allen die een bijdrage leveren aan topic #500 proficiat, aan allen die geen bijdrage leveren aan topic #500 ook proficiat. Is het: http://de.m.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_670 | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 09:20 | |
| ||
| bork | maandag 14 januari 2013 @ 09:25 | |
| ||
| bork | maandag 14 januari 2013 @ 09:27 | |
Steam train returns to London Underground - 150 years on ![]() en speciale Oysterkaart ![]() bron: bbc [ Bericht 24% gewijzigd door bork op 14-01-2013 09:40:19 ] | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 09:28 | |
Ik bedoelde dat ook met dat rare bus ding.. | ||
| bork | maandag 14 januari 2013 @ 09:29 | |
ok, ik wist niet dat die onlangs was langsgekomen, ik heb dat in juni 2012 gepost volgens mij. | ||
| lyolyrc | maandag 14 januari 2013 @ 09:55 | |
Ze gooien niet preventief de hele dienstregeling overhoop? Zou de kritiek van de afgelopen jaren dan toch zijn doorgedrongen in de ivoren toren? | ||
| Rostkreuz | maandag 14 januari 2013 @ 09:56 | |
Wel ooit eenpoging ondernomen. http://en.wikipedia.org/wiki/SR_Class_4DD | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 09:57 | |
| Dat neemt niet weg dat de Britten het wel hebben geprobeerd. Zonder al te veel succes overigens. | ||
| remcoP | maandag 14 januari 2013 @ 09:58 | |
Meer hier. en hier [ Bericht 15% gewijzigd door remcoP op 14-01-2013 10:05:25 ] | ||
| Mr_Klaasje | maandag 14 januari 2013 @ 10:01 | |
Je bent pas nummer drie die het post.. | ||
| remcoP | maandag 14 januari 2013 @ 10:02 | |
Oh, had het nog niet zien staan. | ||
| MaxMark | maandag 14 januari 2013 @ 10:05 | |
| Dan is het in ieder geval genoeg aangekaart | ||
| Peterselieman | maandag 14 januari 2013 @ 10:07 | |
Hier blazen ze gewoon door hoor. Verwacht dus weinig vertragingen in het noorden | ||
| #ANONIEM | maandag 14 januari 2013 @ 10:12 | |
Bij haltes aan de vrije baan kun je met 140 km/u doordenderen, en dan zou het op stations-emplacementen een probleem zijn als je met meer dan 40 km/u komt naderen? O wacht, het gaat om trein-trein-botsingen. Maar als er maar ATB-VV wordt aangelegd is er dan toch geen enkel probleem? [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2013 10:15:35 ] | ||
| Peterselieman | maandag 14 januari 2013 @ 10:13 | |
| Die hogere snelheden bij stations kan prima, zeker als er zoveel gesnoeid wordt in het aantal wissels dat rond de stations ligt. Als er nauwelijks kruisende bewegingen meer zijn dan is een kans op een ongeval al een stuk lager. Je zou dan nog kunnen overwegen om treinen die potentieel elkaar tegen kunnen komen een snelheidsbeperking op te leggen. | ||
| remcoP | maandag 14 januari 2013 @ 10:15 | |
Bovendien werkt ATB pas boven de 40 km/h, dus een snelheidsverhoging zou alleen maar veiliger moeten zijn. | ||
| Doc__Zenith | maandag 14 januari 2013 @ 10:18 | |
| Ook al verwijder je veel wissels, de meeste treinen op bijv Utrecht kunnen een andere trein dan vast nog steeds potentieel tegenkomen. Minder treinen, maar ze blijven. Die 60 op Utrecht, is dat alleen naar 18/19 en vanaf de oostkant? | ||
| Peterselieman | maandag 14 januari 2013 @ 10:18 | |
dat werkt alleen als beide treinen sneller dan die snelheid rijden. Zie treinongeval in Barendrecht | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 10:20 | |
| Dat langzamer rijden raakt kant nog wal. Als de beste machinist in Amsterdam het sein niet had gemist was er helemaal niks aan de hand geweest en had niemand er naar gekraaid dat er met 60 km/h wordt genaderd. De machinisten doen af aan hun eigen beroep en dat is het aflezen van een sein. | ||
| Viezze | maandag 14 januari 2013 @ 10:22 | |
| Hadden jullie het hier laatst niet over slechte stukken spoor? Reed gisteren tussen Alphen en Leiden Lammeschans, we vlogen nog net de trein niet door...en het was ook nog eens een schommelboot | ||
| #ANONIEM | maandag 14 januari 2013 @ 10:22 | |
Er lag daar toch ook geen ATB-VV? Ik neem aan dat je dat nu wel zou aanleggen als een station op hogere snelheden wordt aangepast. | ||
| Peterselieman | maandag 14 januari 2013 @ 10:23 | |
Het stuk tussen Leiden en Woerden is zeer berucht om de slechte ligging | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 10:23 | |
| Komt door de slechte ondergrond. Een zettingsvrije plaats zou daar uitkomst bieden, maar dat is stervensduur. | ||
| Doc__Zenith | maandag 14 januari 2013 @ 10:23 | |
Dat stuk spoor is nog nooit fatsoenlijk geweest. Mochten (ooit?) ook bepaalde combinaties niet rijden, oude dubbeldekkermeuk met een 1700-loc dacht ik. | ||
| b2py | maandag 14 januari 2013 @ 10:24 | |
Nee klopt, maar de baanvaksnelheid is daar ook 80 dus zou vv niet nodig zijn. Door stom toeval reed de trein slechts 40 en heeft de ATB niet ingegrepen. | ||
| Peterselieman | maandag 14 januari 2013 @ 10:25 | |
klopt. Dat is omdat de 1700-loc een te hoge aslast heeft. Mag daar de bruggen, etc geloof ik maar met 30 km/h passeren | ||
| JDude | maandag 14 januari 2013 @ 10:27 | |
Terwijl beneden zitten, met je kont zo ongeveer tussen de spoorstaven, natuurlijk net zo bijzonder is. | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 10:28 | |
| En de trein is daar ook wat stabieler dan bovenin. | ||
| James1988 | maandag 14 januari 2013 @ 10:28 | |
| Vol. |