abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:48:28 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121505925

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
sncfblob.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
fyrav250%2060x60.png b2py, Alcoholist met een spoorhobby.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Fyra Amsterdam<->Brussel
Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder.
Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig..

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag).
De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
De cabine van een DM'90 - Monopoly

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork
Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:49:16 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121505959
Hmm, nu bedenk ik me ineens dat we er nog maar 499 volgepraat hebben, nummer 500 begint nog maar net :@ 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:49:21 #3
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121505967
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:44 schreef KnightSolaire het volgende:
Dat is misschien zo. Maar de regering blijft zich vooralsnog terughoudend opstellen. Wellicht verandert dat in de toekomst.
voorlopig is helaas geen verandering te verwachten
quote:
Overigens krijg je voor die prijsverhoging wel wat terug: nieuwe treinen en soms een uitgebreidere dienstregeling. Denk bv. aan Veolia die tussen Nijmegen en Venlo/Roermond ook 's-avonds nog één trein per half uur laat rijden, terwijl de Sprinter Nijmegen - Deurne dan echt maar 1x per uur rijdt.
Dat is zeker positief. Nadeel is dat het kilometertarief bij Veolia in Limburg tot de hoogste van het land behoort
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121506022
Kletsmaniakken ;)
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  zondag 13 januari 2013 @ 15:53:53 #5
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121506145
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:47 schreef Stratzer het volgende:

[..]

En die heeft ze allemaal ook gereden :)
We zijn allebei machinist sinds 1992.
Notturna is even haar tablet aan het upgraden, daarom reageer ik even voor haar.
Tof O+

Mooie tijden. De IC van Zandvoort naar Maastricht met zo'n dikke 1200 er voor. O+
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_121506184
500e topic *O*
Dat vraagt om een paar foto's, of niet? :)


Met SLT te Leiden Centraal


Net vertrokken vanuit Zutphen met een trek-duw-stam
pi_121506243
Mooie foto's MTL :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2013 15:56:46 ]
  zondag 13 januari 2013 @ 15:57:00 #8
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121506249
Wat ik me nou afvraag:

heeft een treinstel in de machinistencabine hetzelfde geluidsniveau als in de coupé?

En hoe is dat bij locs? Zijn die een beetje fatsoenlijk geisoleerd, qua geluid?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 15:59:50 #9
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121506344
Wat cabinefoto's opgezocht: http://www.spoornieuws.nl/temp/cab/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121506351
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:49 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

voorlopig is helaas geen verandering te verwachten

[..]

Dat is zeker positief. Nadeel is dat het kilometertarief bij Veolia in Limburg tot de hoogste van het land behoort
Haha, ik kom er nu pas achter dat het dubbel opstaptarief daadwerkelijk is afgeschaft. Ik dacht dat we nog over de toekomstige situatie spraken. :')

Wordt ook nog niet echt gecommuniceerd... Zag het toevallig op OV-chipkaart.nl voorbijflitsen.
  zondag 13 januari 2013 @ 16:00:13 #11
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121506355
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:53 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Tof O+

Mooie tijden. De IC van Zandvoort naar Maastricht met zo'n dikke 1200 er voor. O+
Ja, echt wel :) Met die kar zo dicht mogelijk op het juk in Zandvoort stoppen.
En s'middags, als de dames met alle kleding los om het lijf naar de trein liepen, hard op de vertrekfluit blazen. Oh man, dan gingen ze rennen... Hahaha... B-)
pi_121506422
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:12 schreef Q. het volgende:

[..]

Die worden doorgaand. Even kijken of ik de bron daarvan nog kan vinden.
Al gevonden? :P
  zondag 13 januari 2013 @ 16:08:34 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121506655
500 delen alweer? Toen ik hier voor het eerst iets neerplempte zaten we nog niet eens aan de 100 volgens mij :')

Aan alle nieuwe mensen hier: van harte welkom!

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wat ik me nou afvraag:

heeft een treinstel in de machinistencabine hetzelfde geluidsniveau als in de coupé?

En hoe is dat bij locs? Zijn die een beetje fatsoenlijk geisoleerd, qua geluid?
Naar het schijnt is het een enorme teringherrie in de cabine van een Thalys, omdat de machinist midden voor een krachtige locomotief zit.
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 16:09:07 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121506673
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:02 schreef b2py het volgende:

[..]

Al gevonden? :P
Zie deze tekening: http://www.spoornieuws.nl/temp/dssu.pdf
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121506737
Class'66 is pas takkeherrie. Wat ben je blij als je verderop in je dienst overstapt op een G-2000 _O_ Serene stilte :7
pi_121506862
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:09 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zie deze tekening: http://www.spoornieuws.nl/temp/dssu.pdf
Hmm, ik moet natuurlijk niet teveel naar de huidige spooropstelling en wissels kijken..
Ik vind het nogal krap, maar ze zullen er bij het ingenieursbureau wel over nagedacht hebben.. :)

edit: tekening is natuurlijk ook alweer bijna twee jaar oud, wellicht zijn er zaken gewijzigd.
pi_121507111
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 15:54 schreef MTL het volgende:
500e topic *O*
Dat vraagt om een paar foto's, of niet? :)

[ afbeelding ]
Met SLT te Leiden Centraal

[ afbeelding ]
Net vertrokken vanuit Zutphen met een trek-duw-stam
Leuke foto's J. Blijft mooi dat winterlandschap vanuit de cabine :)

En alweer 500 topics treinen-SC _O_ gaat steeds sneller hier met alle nieuwe aanwas :D
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 16:22:09 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121507253
quote:
11s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:00 schreef KnightSolaire het volgende:

[..]

Haha, ik kom er nu pas achter dat het dubbel opstaptarief daadwerkelijk is afgeschaft. Ik dacht dat we nog over de toekomstige situatie spraken. :')

Wordt ook nog niet echt gecommuniceerd... Zag het toevallig op OV-chipkaart.nl voorbijflitsen.
het is half afgeschaft. In sommige situaties al wel, in sommige situaties nog niet
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 januari 2013 @ 16:33:42 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121507783
Toer NRW, 12 januari:

Rush Rail T644025
Onderweg naar Krefeld-Linn voor een PbZ-trein met leuke samenstelling viel mij het oog op deze Class66 van Rush Rail. Eerst aangelopen dacht ik aan een laag graffiti, maar uiteindelijk bleek het (godzijdank) gewoon het opschrift te zijn. Prima, klikkuh dus.
De loc draagt het UIC-nummer 92 80 1260 025-6 D-BRLL.
Onder Rush Rail op de zijkant staat 'Maintained by ElectroMotive'. Aan de zijkant van de cabine onder het raam staat Beacon Rail Leasing Limited.
De locomotief gaat na inbouw van Scandinavische beveiligingssystemen naar Zweden.

En kom ik later op Krefeld-Linn, komt de PbZ natuurlijk langs met -43, op het moment dat jij je trein uitstapt. Die foto kan ik dus niet tonen, maar ooit zal het lukken.


NIAG 14 + Kolentrein
In Keulen-West stond de zon alles behalve goed, dus ben ik maar weer vertrokken. Klein stukje lopen is een voetgangersbrug, waar je goed foto's kan schieten. Hier staat de zon wél goed! De groep Duitsers op West maar hun gang laten gaan, die bleven volop schaduwen klikken.

Hier passeert NIAG de fotograaf met een volbeladen kolentrein.


NMBS 2810 + bonte trein
Even later kwam ook nog een zeer bonte trein langs: Schuifwandwagens, ketelwagens, huifdoekwagens en Eanos'n


DB 294 777 + Uacs'n
DB 294 777 kwam nog met een kort treintje langsrijden met een sleep Uacs'n


DB 120 159-9 met IC2027 naar Passau
Terwijl ik hier op HKX stond te wachten, kwam totaal onverwachts een BR120, de 120 159-9, aanrijden met IC2027 naar Passau Hbf. Normaal zou dit een BR101 moeten zijn, maar een 120'er laten we natuurlijk niet schieten!


HKX ES 64 U2 - 026 + NOB-Married-Pair wagens
Strak volgens plan kwam HKX binnenrijden op Köln Hbf als HKX 1802 uit Hamburg-Altona. De fraaie Taurus heeft achter zich een sleep rijtuigen van de NOB, NordOstsee Bahn hangen, de zogenaamde Married-Pair wagens. De trein zal hier afgerangeerd worden om schoongemaakt te worden en ongeveer een uur later retour Hamburg keren.

Deze Taurus had ik 11 maanden eerder, op 29 Februari 2012, nog rijdend voor de Deutsche Bahn met een EuroCity, ook op dit spoor genomen. Toeval?
pi_121507859
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Naar het schijnt is het een enorme teringherrie in de cabine van een Thalys, omdat de machinist midden voor een krachtige locomotief zit.
Even meeluisteren ;)

Ik vond dat zo gaaf he, vanuit de tunnel in een keer brug over Hollandsch Diep op met 300..
Zie ik wel naar uit de 26e :P (maar dan met 250 ofc )
pi_121508333
quote:
11s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:00 schreef KnightSolaire het volgende:
Wordt ook nog niet echt gecommuniceerd... Zag het toevallig op OV-chipkaart.nl voorbijflitsen.
De OV-chipkaart was toch ook bedoeld zodat je als vervoerder pas achteraf hoeft te communiceren wat het selfloading cargo je schuldig is?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_121508902
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:35 schreef b2py het volgende:

[..]

Even meeluisteren ;)

Ik vond dat zo gaaf he, vanuit de tunnel in een keer brug over Hollandsch Diep op met 300..
Zie ik wel naar uit de 26e :P (maar dan met 250 ofc )
Eind van het filmpje goed te zien. Thalys rijdt Antwerpen Centraal binnen en op het perron richting Nederland staat het ramvol. Wat komt er aan, een klassiekje. Stoppertje naar Roosendaal :)
pi_121509452
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Eind van het filmpje goed te zien. Thalys rijdt Antwerpen Centraal binnen en op het perron richting Nederland staat het ramvol. Wat komt er aan, een klassiekje. Stoppertje naar Roosendaal :)
Het zou natuurlijk kunnen dat al die mensen wachten op de Fyra die 7 minuten later vanaf datzelfde perron vertrekt.

Nee natuurlijk niet :')
  zondag 13 januari 2013 @ 17:15:52 #24
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121509737
Leuk, nieuwe machinisten in het topic. Komen jullie ook wel eens in het Noorden, op mijn terrein zeg maar?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zondag 13 januari 2013 @ 17:17:44 #25
132454 Koen66
Sweet Lake City
pi_121509824
Ah, topic #500, hier moet ik zeker ook even gepost hebben voordat het vol is :)

/spamslowchatmodusoff
Same shit, different day
SC hopper present
  zondag 13 januari 2013 @ 17:25:04 #26
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_121510200
Moet zeggen dat dit zo langzamerhand mijn favoriete topic op Fok wordt. Weinig gezeur, zeer informatief en interessant.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_121510859
Oh topic 500, had het niet gezien, tof :) !

Dan post ik maar eens een foto uit de inmiddels oude doos:

pi_121511417
Ik kan natuurlijk het posten hier niet overslaan :P
130113_92054_IMG_4338-kleiner.jpg
Sluitseinen :P
dag
  zondag 13 januari 2013 @ 17:56:03 #29
373371 Stratzer
Senior Krukkenrukker
pi_121511433
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:15 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Leuk, nieuwe machinisten in het topic. Komen jullie ook wel eens in het Noorden, op mijn terrein zeg maar?
Groningen of Leeuwarden, geloof ik?
Ja, met enige regelmaat. Maar zou wat vaker mogen wat mij betreft.
  zondag 13 januari 2013 @ 17:59:00 #30
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_121511560
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 16:10 schreef Monopoly het volgende:
Class'66 is pas takkeherrie. Wat ben je blij als je verderop in je dienst overstapt op een G-2000 _O_ Serene stilte :7
En DM'90?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_121511589
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:56 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Groningen of Leeuwarden, geloof ik?
Ja, met enige regelmaat. Maar zou wat vaker mogen wat mij betreft.
Hier scheur je tenminste nog lekker door met je IC met weinig stops per kilometer. Zeker als je de IC Zl-Gn of Zl-Lw rijdt.
  zondag 13 januari 2013 @ 18:02:10 #32
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121511701
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:59 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Hier scheur je tenminste nog lekker door met je IC met weinig stops per kilometer. Zeker als je de IC Zl-Gn of Zl-Lw rijdt.
Ik kom daarom ook regelmatig met -4 oid aan in Leeuwarden vanuit Zwolle.

Maare Zug, hier werken we niet met verkortingen tenzij je ze ook beschrijft (is vandaag nog aangehaald :P)
pi_121511868
Ah ja, ofcourse! Naja Zwolle, Groningen en Leeuwarden dus :)
pi_121511883
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:59 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En DM'90?
Bij het opstarten van de diesel hoor je hem eventjes brullen. Maar in de cabine merk je dat amper. Het is meer dat je vanuit de deur even omhoog kijkt. Even kijken hoe de uitlaatgassen er uit zien.
Je kan niet kijken in de motor ruimte dus als je blauwe rook ziet weet je dat je olie lekkage hebt :)
  zondag 13 januari 2013 @ 18:17:37 #35
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121512375
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:56 schreef Stratzer het volgende:

[..]

Groningen of Leeuwarden, geloof ik?
Ja, met enige regelmaat. Maar zou wat vaker mogen wat mij betreft.
Ik doe Groningen (vanaf Onnen Noord) en Leeuwarden (vanaf de HRMK) inderdaad. En een hoop regionale lijnen, maar daar komen jullie niet zo vaak. Zeg maar hoi als je Wouter aan de lijn hebt. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 18:20:28 #36
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_121512503
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:06 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Bij het opstarten van de diesel hoor je hem eventjes brullen. Maar in de cabine merk je dat amper. Het is meer dat je vanuit de deur even omhoog kijkt. Even kijken hoe de uitlaatgassen er uit zien.
Je kan niet kijken in de motor ruimte dus als je blauwe rook ziet weet je dat je olie lekkage hebt :)
Het scheelt natuurlijk ook dat de motoren meer aan de kant van de bakovergang zitten. Binnen kun je wel een verschil merken of je daar zit of meer aan de cabine-kant.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_121512648
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:20 schreef dennistd het volgende:

[..]

Het scheelt natuurlijk ook dat de motoren meer aan de kant van de bakovergang zitten. Binnen kun je wel een verschil merken of je daar zit of meer aan de cabine-kant.
Klopt. Ik heb het overigens nooit onprettig gevonden. Ook niet met een brullende herrie class. Ik ben van mening dat als je met diesel mat rijdt, dat je het moet voelen, maar ook moet horen.
Als je voelt en hoort wat het apparaat doet, dan rijdt dat veel fijner. Je krijgt er dan een bepaald gevoel bij. Bijvoorbeeld met toerentallen en het schakelen.
Dat heb je dan bij de V-100. Daar zit onder de cabine een voidbak. Die hoor je dan even tekeer gaan, en dan voel je hem schakelen onder je naar een hogere versnelling. Als je dan zoals mij vrij nieuw bent met dat krachtvoertuig, kan je er aan wennen/mee spelen met het aantal toeren wat je hem laat maken bij een bepaalde treinlengte/gewicht :)

Diesel fan hier ja :Y
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 18:41:47 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121513612
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:02 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik kom daarom ook regelmatig met -4 oid aan in Leeuwarden vanuit Zwolle.
Op die stopper wordt flink doorgekacheld vaak.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 januari 2013 @ 18:42:12 #39
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121513639
Ik neem altijd de IC.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 18:43:29 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121513725
die zie ik vrijwel nooit rijden. De stopper wel en dan gaat hij regelmatig om .50 over de spoorbrug bij Leeuwarden, terwijl aankomst op het station om .56 moet zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 januari 2013 @ 18:48:09 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121513995
Sommige machinisten gaan het laatste stuk dan extra langzaam rijden, sommigen karren lekker door en zijn veel te vroeg binnen. Kunnen ze eerder naar de koffie. :)
pi_121514212
Als het seinbeeld het toe laat en je houdt je aan de snelheid etc zie ik het probleem niet. Zolang je maar op normale tijd vertrekt natuurlijk :P
  zondag 13 januari 2013 @ 18:53:38 #43
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121514241
Klopt helemaal. Te vroeg binnenkomen is juist goed. :D
pi_121514670
quote:
10s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:53 schreef greavy het volgende:
Klopt helemaal. Te vroeg binnenkomen is juist goed. :D
Kun je al relaxt ergens gaan zitten en zo.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:06:36 #45
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121514819
Met de Fyra is me dat ook al een aantal keer overkomen op Rotterdam - Breda. Geplande aankomst x:07, maar de deuren gingen in Breda al open om x:03. :s)

En een keertje gehad dat Rotterdam - Breda via Dordrecht werd gereden omdat er een zwaan op de HSL zat te trollen, dat betekent meestal zo'n 10 minuten vertraging. Aankomst in Breda was echter gewoon om x:07.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:09:16 #46
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_121514929
quote:
6s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:48 schreef greavy het volgende:
Sommige machinisten gaan het laatste stuk dan extra langzaam rijden, sommigen karren lekker door en zijn veel te vroeg binnen. Kunnen ze eerder naar de koffie. :)
Bij de stopper Wolvega-Leeuwarden niet, want die moet dan meestal wachten tot 5a vrij is.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 januari 2013 @ 19:11:17 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121515041
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bij de stopper Wolvega-Leeuwarden niet, want die moet dan meestal wachten tot 5a vrij is.
check. de treinen passeren elkaar zo ongeveer tussen de brug over het Van Harinxmakanaal en het Stephensonviaduct, dus vlak voordat je het emplacement oprijdt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 januari 2013 @ 19:13:47 #48
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121515135
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:06 schreef James1988 het volgende:
Met de Fyra is me dat ook al een aantal keer overkomen op Rotterdam - Breda. Geplande aankomst x:07, maar de deuren gingen in Breda al open om x:03. :s)

En een keertje gehad dat Rotterdam - Breda via Dordrecht werd gereden omdat er een zwaan op de HSL zat te trollen, dat betekent meestal zo'n 10 minuten vertraging. Aankomst in Breda was echter gewoon om x:07.
Kwam toch omdat de Fyra altijd achter de stopper uit Dordt kwam te zitten?
  zondag 13 januari 2013 @ 19:14:28 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_121515167
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:09 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bij de stopper Wolvega-Leeuwarden niet, want die moet dan meestal wachten tot 5a vrij is.
Dat boemeltje neem ik nooit, want dan moet ik eerst naar Wolvega. Ik pak de IC vanuit Rotterdam wel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 13 januari 2013 @ 19:17:32 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121515333
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 19:13 schreef greavy het volgende:

[..]

Kwam toch omdat de Fyra altijd achter de stopper uit Dordt kwam te zitten?
Geen last van, want die stopper rijdt buiten de spits maar 1x per uur en zat zodoende mijn Fyra niet in de weg :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')