James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:27 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Fyra Amsterdam<->Brussel Sinds 9 December 2012 rijdt er een Fyra tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein rijdt alleen wanneer de stofzuigerzakken leeg zijn. Het Stoptreinmaterieel '90 is nog betrouwbaarder. Indien u met deze trein reist, en hij rijdt, meldt het dan even, want dat is een feestje waardig.. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De komende feestdagen in 2012 zijn als volgt: dinsdag 25 december (eerste kerstdag) en woensdag 26 december (tweede kerstdag). De feestdagen in 2013 zijn als volgt: Dinsdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 31 maart (eerste paasdag), maandag 1 april (tweede paasdag), dinsdag 30 april (Koninginnedag), zondag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag), zondag 19 mei (eerste pinksterdag), maandag 20 mei (tweede pinksterdag), woensdag 25 december (eerste kerstdag), donderdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly De cabine van een DM'90 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Traffic Control Brussel: Open Bedrijvendag 2012 - Greavy | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:28 |
Echt niet gedacht dat dit zo'n stormlooptopic zou zijn... | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:31 |
Met al dat gefaal van NSR en ProFail helaas wel ja ![]() En verder is de spoorwereld buitengewoon interessant. | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:31 |
Daarnaast proberen we het hier toegankelijk en vriendelijk te houden zonder te verzanden in spoornerdpraktijken (zoals talloze nummertjes en afkortingen). Dat spreekt meer mensen aan om eens een kijkje te komen nemen ![]() | |
Piles | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:45 |
Heb ik nou net de Almere-Amsterdam-discussie gemist? ![]() Ik woon en werk vlakbij de trein (A-centrum naar A-Zuid), maar met de auto een half uur in de file is vaak nog sneller door die matige dienstregeling ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:45 |
Nadeeltje is dat ik zo nooit alle stationsafkortingen leer kennen, want die zijn toch best handig om te weten... ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:51 |
Alsjeblieft ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:53 |
Oude discussies oprakelen kan altijd ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 13:55 |
Aanvulling, hier vindt je ook de afkortingen van de aansluitingen, overloopwissels en bedenk het zo gek nog niet ![]() | |
Bitlord | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:02 |
Wat een leuke verrassing: plan V 961 in de stoptrein Gouda - Alphen aan den Rijn. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:05 |
die nummertjes. Vreselijk. JA DE 12500 STOND STIL WANT ER WAS EEN KONIJN. Dus pakt de 500 het over terwijl de 850 het veel beter had kunnen doen. Want ezel. Tussen Asd en lkgjslg | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:06 |
En dan denken dat mensen begrijpen wat je zegt hea ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:09 |
Dat treintypes met de afkortingen en typenamen worden vermeld is logisch. Dat snap ik ook nog wel. Je gaat niet 'Het Stads Gewestelijk Materieel' roepen als het gewoon een SGM is. ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:09 |
Ik begrijp het meestal wel ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:10 |
Ja, maar je hoort hier ook de betekenis te kennen van termen als Railhummer Badslipperexpres Schommelboot Vingerverf Mastwijkisme Kom daar maar eens om op Somda of Rolandrail ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:11 |
Stil nou, de mensen denken net een beetje dat jij normaal functioneert ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:11 |
Groene Raket voor DDAR is ook verboden op Somda ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:12 |
![]() ![]() ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:12 |
true true ![]() stofzuiger... | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:14 |
De tegentrein (9241) zal ook wel worden opgeheven. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:15 |
Hoopgevende cijfers ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:20 |
9241 (Brussel-Zuid V 16:18) is ook afgeschaft. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:21 |
Maar goed dat ik uiteindelijk niet kaartjes heb gekocht voor Fyra naar Brussel vandaag.. | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:23 |
ehm : Pimpel? | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:24 |
Hoe zou dat dan gaan? Stel die trein was half volgeboekt. Dan heb je dus ineens 250-300 man aan je balie staan die moeten omboeken of hun geld terug willen? Wat geen van beide kan en die mensen zijn al boos dat ze niet mee kunnen? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:25 |
Bijvoorbeeld ook ja, de lijst was ook niet compleet he ![]() | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:25 |
Ben benieuwd wat Rikus nu aan het doen is ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:25 |
Afgeschafte treinen! Die was ik nog vergeten in m'n lijstje... ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:26 |
Reizigers gaan met een IC naar Antwerpen, stappen daar over op een bus naar Breda en stappen in Breda over op de Fyra naar Amsterdam. Of ze worden omgeboekt naar de eerstvolgende Thalys. Of reizigers denken "fuck this shit" en stappen gewoon in die Thalys. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:27 |
Wat trouwens ook wel op je lijstje kan is de nasleep van afgebrande seinhuizen. In NL heb je dan 24-36 uur veel last maar daarna komt het weer op gang. Maar zelfs als er iets kleins als Herentals uit fikt heb je daar geloof ik wat? 8? maanden last van in het treinverkeer? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:28 |
![]() Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om die miskraam in het rondje op te nemen ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:29 |
Skippen we het retourtje Noorderkempen toch? ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:29 |
Geen idee... ![]() ![]() ![]() ![]() Ongelofelijk trouwens hoe die schuifdeuren in dat soort treinen niet automatisch dicht blijven en daardoor constant open en dicht gaan als de trein goed op gang is... ![]()
| |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:29 |
In Utrecht was het de energievoorziening die affikte. Als er in Nederland een relaiszaal afbrandt hebben wij er ook wel wat langer last van hoor. En op een wat grotere schaal waarschijnlijk. "De trein is altijd een beetje avontuur" | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:30 |
"De NMBS; altijd een belevenis" zeggen ze hier. ![]() | |
ArnosL | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:33 |
Huh? In eens 6 bakken DM'90 in plaats van 4 in de spits tussen zwolle en nijverdal-west. Mogen ze iedere ochtend en avondspits wel doen ![]() | |
Q. | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:41 |
Was vroeger aardig standaard hoor. Toen ie nog doorgaand was. "Hoe jaag je reizigers weg voor Dummies, volume 1. Hoofdstuk 1: knip een lijn 3 jaar lang op". | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:43 |
Ik kan met zo voorstellen dat er meer mensen gebruik maken van de trein nu de aansluiting in Zwolle weer goed is (ipv ruim 15 minuten) | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:45 |
Nog even doorgevraagd n.a.v. deze post: PTA / Treinentopic #497: GTW FTW!?
Ze zijn best bereid om veel uit te leggen daar ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:46 |
![]() ![]() Fan voor het leven. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:46 |
Vind ik goed van ze. Begrip begint bij goede communicatie. Voorzichtig postitief ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:49 |
ProRail is vrij open in hun communicatie, inderdaad. Ook via Twitter reageren ze meestal wel ![]() | |
Flodder450 | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:54 |
Nooit in persoon gezien, of misschien wel, voordat ik weer een interesse kreeg in het treinenwezen | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:56 |
Tijd om Kampen-Zwolle, Zwolle-Nijverdal West, Nijverdal-Enschede of Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim eens te gaan doen dan | |
Bitlord | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:57 |
Heb nog wel eens foto's gezien van 6 bakken Plan X op die lijn. Blauwe Engelen. | |
Q. | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:57 |
Prachtig spul, zeker voor de langere afstand, ontelbare keren Zwolle - Enschede gedaan in DM'90jes. ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:58 |
Ik vind die oudere treinen met zwarte zetels best gezellig (meestal L-treinen, vermoed ik). Daar heb je tenminste wat ruimte. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:59 |
Het sneeuwt in Groningen. Oh noes! ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:59 |
Oeh, er rijdt een trein door het onderzoeksgebied, dat kost zeker wel EEN minuut. FRUSTREREND ![]() Dus nee dan laat liever die mensen maar verrekken. De politie is je beste vriend niewaar ![]() | |
Bitlord | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:59 |
Volgens een bericht ergens zijn vandaag tot nu toe al 4 van de 20 Beneluxfyras uitgevallen.. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 14:59 |
Ze zitten niet al te comfortabel vind ik persoonlijk. Tenzij je voorin zit natuurlijk ![]() Om ze zelf te besturen vind ik ze heerlijk. Je voelt goed aan wat 'ie doet, heerlijk. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:00 |
Bel vrouw en kinderen maar op dat je niet aanschuift bij de boerenkool. | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:00 |
Ah, doet me terugdenken aan discussies over Mat '64... Die zullen nog wel een paar jaar om de zoveel tijd terugkomen ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:00 |
5 van de 20. De 9241 gaat namelijk óók niet rijden. Ja, om 15:00 is al bekend dat de Benelux voor minstens 25% uitgevallen is, en er is nog 9 uur te gaan tot het einde van de dag. ![]() | |
Piles | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:01 |
Ja, met een trein door een sporenonderzoek heeft alleen met die minuut tijd te maken ![]() | |
V2 | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:01 |
Ik denk dat Mat'64 over 10 jaar veel comfortabeler zat dat het nu zit ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:01 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:02 |
je raakt precies een centimeter van elke rail. Is dat zo erg ja? En sowieso, wat moet de politie aan sporen onderzoeken bij een springer? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:02 |
Hoopgevende cijfers zei ik toch ![]() | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:03 |
Als stoptreinmaterieel vind ik het prima zitten hoor, beter dan DDAR, SLT, SGMm en Plan V ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:03 |
Je zult maar eens zo iemand zien springen... ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:03 |
Moord uitsluiten. Maar goed, dat kan een MCN je zo vertellen. De tijd dat mensen werden vastgebonden op de spoorrails zoals in het Wilde Westen is wel voorbij. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:03 |
nvm.. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:03 |
Dat is zeker zo ja. Ik ben 1m98 dus ik ben niet al te snel tevreden qua comfort ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:07 |
Heb je NSR al gemaild voor een meeloopdagje? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:13 |
En dan? Dan gebeurt er vast niks. Of hebben ze een testlab waar ze speciaal voor meeloopdagers at will politieke gevangenen tegen een trein gooien of zo? ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:14 |
Je zou er naar kunnen vragen ![]() | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:15 |
editten aub ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:19 |
In Etterbeek was het in ieder geval een kleine 7 maanden, van halverwege maart tot begin oktober. | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:19 |
De BeneluxFyra ![]() | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:20 |
op twitter gevonden![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:21 |
![]() ![]() ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:25 |
Spoortunnel bij Nijverdal, video uit ProRail-blog. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:26 |
Ik zit net weer dat hele verhaal te kopiëren naar hier.. Valt me wel op, erg korte perrons.. | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:29 |
Zal toch minstens 157 meter zijn, aangezien de rest van de lijn ook geschikt is voor 3x DM'90. En dat gaat ook weer hard nodig zijn vanaf april denk ik. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:37 |
Jezus. Neem dan net zo lief geen geluid op ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:38 |
het mag wat kosten..... poepoe | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:40 |
Klinkt voor mij erg kort, maar zal wel achterhoeks zijn ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:41 |
Ik vond het ook wel goed zitten, toen er vorig jaar voor het eerst meer reisde. Ben ook wel blij dat ik er nog een keer in gezeten heb, want over een tijdje zal het ook wel over zijn voor DM '90. SGMm vind ik echt een ramp om in te zitten. | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:42 |
NOS: Stoptrein naar Antwerpen overvol door Fyra | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:44 |
Is dit nieuws? ![]() | |
Ireyon | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:50 |
Wel lekker 2x 4 bakken in de ochtendspits. Meer dan de Benelux ooit gehad heeft. | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:51 |
Tijdens de Olympische Spelen hebben er Beneluxtreinen gereden met 10 bakken. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:51 |
Ze kunnen beter een halfuurdienst invoeren. Voeg je bij dubbele capaciteit nog wat flexibiliteit toe ook ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:54 |
Zat even de Wikipedia-pagina over Mat '64 te bekijken en kan me herinneren dat ik één keer in m'n leven een Plan T ben tegengekomen. Toen dacht ik dat het een gemoderniseerde variant van de Plan V was vanwege de coach-opstelling van de stoelen ![]() En een andere keer kwam ik een Plan V tegen die van binnen helemaal was beplakt met stickers op de muren e.d. (soort kunst in de trein, zag er best goed uit voor zover ik me herinner). Die ben ik ook nooit meer tegengekomen. Iemand enig idee welke trein dat is/was? | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:55 |
ProRail onderzoekt centralisatie van kantoren in Utrecht Gepubliceerd op 11-01-2013 om 15:47 Spoorbeheerder ProRail gaat onderzoeken of een aantal vestigingen in Utrecht gecentraliseerd kunnen worden. Dat zou betekenen dat vele duizenden vierkante meters aan kantoorruimte worden afgestoten. Dit zou een kostenbesparing van vele miljoenen euro’s kunnen opleveren. De centralisatie kan betekenen dat de spoorbeheerder het monumentale hoofkantoor ‘De Inktpot’ aan het Moreelsepark opgeeft. Het huurcontract van dat pand loopt nog tot 2021. “We dienen dat contract uit en daarna wordt er gekeken of we naar een andere locatie verhuizen”, aldus woordvoerder Elles in ‘t Hout van ProRail. Inktpot De Inktpot is tussen 1918 en 1921 in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen gebouwd. Het gebouw heette voorheen Hoofdadministratiegebouw III, maar werd later tot Inktpot omgedoopt. ProRail is sinds 2006 in het rijksmonument gevestigd. Op korte termijn wordt er gekeken naar een centralisatie van de locaties Tulpenburgh ook aan het Moreelsepark en een kantoor aan de Arthur van Schendelstraat. Het contract van deze gebouwen loopt in 2015 af. Het samenvoegen van locaties heeft volgens ProRail geen organisatorische gevolgen. Samenvoeging Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) blijft aan de Admiraal Helfrichlaan gevestigd en maakt geen onderdeel uit van een eventuele samenvoeging. Het OCCR is het landelijke controlecentrum voor het Nederlandse spoorwegnet. ProRail is op dit moment in gesprek met verschillende partijen om te onderzoeken hoe de verschillende kantoren gecentraliseerd kunnen worden. Op de vier locaties in Utrecht werken ongeveer 2500 personen. Bij ProRail werken in totaal 4000 mensen. De spoorbeheerder heeft ook vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Zwolle en Eindhoven. Bron | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:56 |
Enschede-Nijverdal is Twente, Raalte-Zwolle is Salland dus wat de Achterhoek hiermee te maken heeft? Overigens zijn de perrons aan de stoptreinstation allemaal geschikt voor max 3 stellen: Enschede Drienerlo: 200m Borne: 172m Almelo De Riet: 178-191m Wierden: 171m Nijverdal (oud): 170m Raalte: 170m Heino: 175m En ook ri. Apeldoorn is het niet langer: Rijssen: 270m Holten: 165-180m Deventer Colmschate: 169m Twello: 178m Apeldoorn Osseveld: 176m Hengelo Oost is zelfs maar 110m | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:56 |
Dat hebben heel veel plan V's ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:56 |
Twente dan, een pot nat ![]() Kort man, ik ben altijd meters van 3-400 gewend ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:58 |
Nou, volgens mij niet zoals in dié trein hoor ![]() | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:59 |
340m is tegenwoordig de norm voor een intercitystation toch? En als ik de perronlengtes zo bekijk van nieuwe NS-station is de lengte voor stoptreinstation 270m | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 15:59 |
Dat is dus 4 ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:03 |
Ja volgens mij wel, dat is 12 bakken IRM/ICM/NID ![]() Uitzonderingen zijn oa Heemstede-Aerdenhout, stations boven Alkmaar naar Den helder en de Zeeuwse Lijn waar nu maar max 6 bakken passen. | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:08 |
Vier stellen kun je dan net weer niet kwijt officieel: treinstellen zijn meestal 26 meter per bak, waardoor je 8 meter tekort komt. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:14 |
Maar alle deuren kunnen aan het perron komen ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:15 |
Ook van de cabine van de machinist? | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:16 |
Toen ik de eerste keer in België treinde, viel het me op dat ze daar gewoon treinen inzetten die langer zijn dan de perronlengte. Ze sluiten gewoon de achterste deuren af. Hier zijn we iets strikter qua veiligheidsnormen geloof ik ![]() | |
V2 | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:17 |
Die hoeft er toch niet uit ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:18 |
Wordt het treinstel compleet afgesloten en soms laten ze het wel eens toe. Aantal keer meegemaakt dat er 12 bakken VIRM uit Den Helder kwam en dat past bij ons niet aan het perron. Twee bakken buiten het perron en die mensen sprongen zo de ballast in.. Er zal maar een mindervalide persoon in rolstoel zitten ![]() | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:18 |
Nouja, als je echt niet anders kan. Lijkt me niet super onveilig ofzo. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:18 |
Die hoeft niet uit te stappen ![]() Besides die heeft een raampie wat open ken. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:20 |
Klopt ja, op Mons - Quévy gebeurt dat. Roepen ze om in welke stellen je moet gaan zitten voor Frameries en Genly. Lang leve de doorloopkop ![]() Maar nee, in Nederland kan dat allemaal niet ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:20 |
Als ze echt afgesloten zijn is het op zich geen probleem. Maar ik kan me voorstellen dat dat in de praktijk eens misgaat; beter is natuurlijk als de perronlengte gewoon goed is. Of onze Nederlandse treinen geschikt zijn om een deel van de deuren gesloten te houden weet ik trouwens niet (zal wel niet omdat we het toch niet doen). | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:20 |
En als hij er wel uit moet, noodgeval? Moet de arme man/vrouw maar in de ballast lazeren? ![]() | |
V2 | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:21 |
Hoe denk je dat dat werkt als de mcn een trein uit de tuin moet halen? Daar staat ook geen perron hoor ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:22 |
Oprolbare houten laddertje aan de standaarduitrusting toevoegen? Of zo'n opblaasglijbaan zoals uit het vliegtuig. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:23 |
Als het zo'n enorm noodgeval is dan kijktie maar even uit. Hij weet dat daar ballast ligt. En anders is er vast ook nog wel een trapje aan boord. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:23 |
Wel looppaden, die mensen lopen ook niet in de ballast. Teveel kans op verzwikte enkels. | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:23 |
Er vielen me overigens wel meer dingen op toen ik voor het eerst in België treinde. Ik wil er toch één noemen: ook de perronHOOGTE wil nogal eens verschillen. Je moet dan echt de trein inklimmen ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:24 |
Mat 54 had gewoon een dikke ladder op de neus zitten. Lijkt me dat er in elke trein "voor nood" ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:32 |
Ze hebben toch allemaal een klein trapje en beugels bij de cabinedeur zitten? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:34 |
Nee ik ook niet. Maar volgens de veiligheidsjihad van o.a. b2py moet ELK risico uitgesloten worden. Dus ook het risico "Wat nou als de machinist te lomp is om te kakken EN hij moet een zwartrijder aanspreken in een rolstoel EN zijn on-board houten trapje is over de revisietermijn?" Tsja, nogal wiedes dat je dan liever met een kwart minder capaciteit rijdt. HET ZAL JE MAAR GEBEUREN HEA! ![]() | |
V2 | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:36 |
Da's nou echt weer een scheitargument zeg, tss! ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:40 |
Ik ben geen veiligheidsjihadist ![]() ![]() | |
lyolyrc | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:41 |
Ik ben een voorstander van aandacht voor veiligheid, maar ik heb al verschillende keren gemerkt dat het in Nederland nogal doorslaat. Niet alleen op het spoor. Op mijn stageplaats liep er ook zo'n fanatiekeling rond: "ik zag dat je de leuning van de trap niet vasthield toen je naar boven liep. Beter doe je dat wel, want als je van de trap valt, kun je zomaar een maand thuis zitten met een gebroken been." ![]() ![]() ![]() | |
Ireyon | vrijdag 11 januari 2013 @ 16:49 |
Ze hebben alles op het lijntje Essen - Antwerpen de laatste jaren flink vernieuwd. Maar stond er een paar jaar terug wel van te kijken bij Gent St. Pieters, één van de grootste stations en dan mag men letterlijk de treinen in klimmen.. | |
GlenSpey | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:01 |
Ik ben nog geen cabines tegengekomen waarbij het raampje open kan ![]() Vroeger kon het in ieder geval bij de Koplopers wel, maar dat is sinds de revisie ook niet meer zo (het geopende raam viel namelijk buiten het PVR). | |
Viezze | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:23 |
Dan ben ik benieuwd waar je stage loopt. Waar ik nu stage loop is dat ook, als de directeur je ziet terwijl je de leuning niet vasthoudt krijg je de wind van voren. Kwam overigens omdat er een paar keer achter elkaar mensen te veel de trap af tilden, vielen en een paar weken thuis zaten. Ja, we draaien soms een beetje door qua veiligheid ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:25 |
Tussen Leuven en Luik liggen er maar 2 stations met hoge perrons, Ans en Landen... | |
dennistd | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:33 |
Op opstelterreinen moet er ook uitgestapt worden het ballast in, dus dat is geen argument. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 17:41 |
Toch is het zo, staat in de voorschriften van ProRail en ILenT. Cabine van de machinist dient ook binnen het perron te vallen. | |
Peter | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:04 |
Dan zet je er een viertal steigerpalen neer met een oude pallet er op en noem je dat perron 1c. klaar. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:09 |
Je kan het alleen wel vol vuur en vlam verdedigen. Ik ben het wel maar ik ben het niet. Wat is het nou? | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:10 |
Ik vind dat dus echt onzin. | |
Duvel | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:14 |
Was het niet de Mendini Koploper? | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:17 |
Als er treinstaking is is het waarschijnlijk "feest" in dit topic? | |
Piles | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:18 |
Een wat? | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:19 |
Bestaat dat woord niet volgens de treinexpert? | |
Piles | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:20 |
Ik ben een toevallige bezoeker, absoluut geen treinexpert. Maar in Nederland wordt niet zo vaak gestaakt ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:20 |
Oh. Ja, helaas BE wel... ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:43 |
Ik verdedig het niet, probeer alleen de reden uit te leggen waarom het wel gebeurt. Ik vind dat we soms ook te ver gaan, maar waarom een machinist in het ballast moet springen omdat het perron te kort is vind ik iets te ver gaan.. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:43 |
Moah, België wordt niet heel uitgebreid besproken ![]() Misschien kan je er verandering in brengen ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:45 |
Ik wil jullie alleszins niet lastig vallen met de treinmiserie in België. ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:46 |
Brengt wel wat variatie. Wij moeten het doen met Amsterdam C dat plat ligt door een defecte back-up en 1,5 dag zonder Utrecht C vanwege een brand waar ook de back-up stond. Wellicht heb jij wat nieuws ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 18:47 |
Voorlopig niet, en laat ons het éven zo houden a.u.b. ![]() ![]() | |
zoem | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:06 |
Zo, dat was een beste noodremactie net voor Rdam Blaak. Een aantal wielen van de VIRM zijn hoorbaar meer vierkant dan rond ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:26 |
Nouja, het is beter als wij als machinist in het ballast moeten springen dan dat een reiziger dat moet doen natuurlijk. Wij weten waar we wel en niet moeten lopen en hebben veiligheidsschoenen (voor het balanceren op die steentjes) en als het goed is een veiligheidshesje. Ik heb het gisteren nog meegemaakt tijdens stage; een reiziger was in slaap gevallen en niet de trein uitgestapt op het laatste station. De dienstdoende machinist had de trein al op het rangeerspoor gezet en kwam er toen pas achter dat er nog een reiziger aanwezig was. Toen wij aankwamen om de trein naar de 'tuin' te begeleiden kwam de reiziger dus net uit de cabine jumpen. Op handen en voeten kroop ie naar beneden, en half zwalkend over het nevenspoor (levensgevaarlijk) is ie naar het perron gelopen met de andere machinist erbij. Maargoed, om deze hele discussie overbodig te maken is het natuurlijk handiger om de treinen gewoon in te korten daar in Belgenland ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:32 |
@NSHispeed om 17:429260 (18:41 uit Amsterdam) is zojuist opgeheven ivm defect. 9261 (21:18 uit Brussel) ook opgeheven. Tussen Breda en Antwerpen rijden vervangende bussen. 9261 is de laatste Brussel-Amsterdam van de dag. Ik vraag me af hoe laat reizigers in Amsterdam gaan zijn, de laatste Fyra uit Breda vertrekt om 22:28... | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:32 |
Ooit eens meegemaakt dat we pas tegen twaalven 's avonds thuis waren omdat een trein in Antwerpen maar niet aankwam, en toen hij uiteindelijk aankwam stond er natuurlijk al een hele pak volk. Alsof het nog niet erg genoeg was moesten we er gewoon terug uit ![]() ![]() ![]() | |
bloodysunday | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:45 |
Verkoop die Fyra en dat traject gewoon aan iemand die daar wel verstand van heeft ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:49 |
Als je het bivak niet haalt moet je in de woestijn slapen he. Als je morgen maar op tijd aan de start bent ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:49 |
En als je niet snel genoeg de 500, 1500 en 5000 aflegt mag je de laatste afstand niet eens meedoen! ![]() | |
GlenSpey | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:50 |
Ik heb laatst meegemaakt dat een trein ZO volzat dat ik er gewoon niet uitkwam ![]() ![]() Maar zo'n conducteur die dan wat vrolijks omroept, daar kan ik dan wel weer om lachen ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:57 |
Niks mis met vrolijke kaartjesknippers natuurlijk, maar NIET als iedereen z'n humeur al om zeep geholpen is omdat die sukkels de trein te laat hebben laten komen. ![]() Oh en mensen die niet wachten tot iedereen is uitgestapt ![]() ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 19:58 |
Ah, komen de lessen van Bear Grylls toch nog van pas. | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:04 |
Het moet eigenlijk makkelijk maar mij lukt het niet, iemand? -> MEN / [NL] Street View Quiz [#25] Hoe goed ken jij Nederland? | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:09 |
Ka nhet niet zo goed zien, wel of geen waslijn? Volgens mij iig wel enkelspoor, dat moet het al wat makkelijker maken maar voorlopig heb ik hem nog niet ![]() | |
greavy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:10 |
enkelspoor diesel. Maar daar zijn er nogal wat stations van. Achterhoek is het sowieso niet. | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:13 |
Er is iets van hoogteverschil helpt dat? | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:14 |
Heel Limburg al afgeweest en de lijn Dordrecht - Geldermalsen, pittige deze ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:14 |
5000 ![]() 454.000 was het gisteren geloof ik. Zonder verbindingsetappes ![]() En lekker doorglijden is er niet bij hoor ![]() ![]() | |
greavy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:17 |
Dordt-Geldermalsen is waslijn. Limburg ook op klein stuk Veolia na. | |
greavy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:20 |
En ineens bedacht ik mij: Verhoging, bomen, diesel, enkelspoor. Kan alleen maar bij Eygelshoven zijn gezien de helling op de weg. DB rijdt daar met Talenten, maar is een Nederlands station. http://goo.gl/maps/21nHN | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:23 |
Netjes hoor ![]() | |
greavy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:24 |
Ben er ooit uitgestapt. Voor een trein die pas met +420 kwam uiteindelijk. Met +200 ben ik maar rechtsomkeert gegaan. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:25 |
Ik moet heel limburg nog doen, ben al een hele dag kwijt voordat ik er überhaupt ben.. ![]() Maar dat is wel zuur ja.. | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:26 |
bedankt greavy, ik was er ook geweest maar er dus totaal over heen gekeken of me vergist met dat station na Heerlen?! | |
greavy | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:27 |
Eygelshoven-Markt heet het station dan ook. 1 Stationnetje verder als Eygelshoven. 4e vanaf Heerlen. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:33 |
Meetingen HSL uitgesteld KAAG EN BRAASSEM - De snelheidsmetingen van de HSL die afgelopen donderdag plaats zouden hebben in Kaag en Braassem, zijn uitgesteld. De nieuwe Fyra reed met vertraging en wist bij lange na niet de gewenste snelheid van 250 kilometer per uur te halen. Dat zegt Hein Schildt van de stichting Geen Gehoor, die werkt aan de geluidsoverlast van de HSL. ,,Vier maanden lang werd er naar de meting toegewerkt. Van de drie meetdagen zou dit de finaledag worden’’, zegt Schildt. In Breda en Lansingerland zijn de proeven al voltooid. De weersverwachting was zo goed, dat aan alle voorwaarden om aan het geluid te meten en te rekenen, werd voldaan. Uiteindelijk gooide de falende dienstregeling van NS Highspeed roet in het eten. Wanneer de volgende meting plaats heeft is onduidelijk. Eerst moet er meer zekerheid zijn dat de trein wel op tijd en snelheid rijdt. Daarbij moet er ook weer aan de meetvoorschriften worden voldaan. Bron | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:43 |
Doet de FYRA goed. helden ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:44 |
was mijn idee ook zo ongeveer op het moment dat ik de foto zag. Kon niet anders dan zuid-limbabwe zijn | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:44 |
Wat maakt het uit dat hij vertraging had? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:45 |
Voordeel van dat nieuwe station in Nijverdal is dat het perron gemakkelijk nog wat te verlengen is ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:46 |
Hij reed geen 250 kilometer per uur, wat wel vereist is voor de metingen natuurlijk ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:46 |
En waarom reed hij dat dan niet. Door de opgelopen vertraging? Hoezo heeft dat invloed. ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:49 |
Hangen achter de V160? Verder heeft een aanzienlijk deel ook gewoon niet gereden. Dan hebben geluidsmetingen ook weinig zin ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 11 januari 2013 @ 20:49 |
Ja, dat moet wel. ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:11 |
Hahaha, Fyra zet bussen in. Maar het was weer een dramatische dag... http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php Voor morgen ook somber, want gebrek aan rijvaardig spul. Denk ik. | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:12 |
Wat is dat toch met die Fyra? Niks anders dan problemen blijkbaar. ![]() Tenminste, zo lijkt het toch in het nieuws. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:18 |
Want als het goed hoor je niemand, alleen als het kut gaat. | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:21 |
Gaat het dan goed? | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:21 |
Dat zeg ik niet, maar dat is wel de algemene tendens ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:22 |
Het beeld is ambivalent. Sommige dagen rijdt de Fyra nagenoeg perfect, andere dagen - zoals vandaag - gaat het helemaal mis. Gemiddeld gaat het wel beter dan in de eerste week (een soort stijgende lijn dus), maar nog lang niet goed genoeg. | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:23 |
Jouw ondertitel ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:24 |
©Peterselieman ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:27 |
Wie is dat? | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:28 |
Deze baas: PTA / Treinentopic #498: Waar we ons verheugen op het rondje! | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:29 |
Oh. ![]() ![]() Wat heeft hij dan te maken met je ondertitel? | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:29 |
Interessant om te horen wat redenen voor vertraging waren - dus niet enkel defect materieel. Ik denk dat meer transparantie over de oorzaak van vertraging en en uitval (en dan concreter dan "een defect") ook al gewaardeerd zou worden door reizigers. Dan kun je immers ook uitleggen wat je eraan doet om de situatie te verbeteren. Dat is voor reizigers beter, maar ik denk ook voor het bedrijf zelf. Anders worden alle issues op één hoop gegooid en is het gewoon de Fyra als geheel dat fout is. Ook al ligt de oorzaak van vertraging misschien wel niet (geheel) bij het materieel. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:30 |
Jij verwoord in deze post gewoon iets wat eigenlijk al een tijdje probeer. Amen. | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:36 |
ik riep bij iedere defecte FYRA dat ie gestand was omdat de stofzuigerzak vol was. Maar goed, dat is afgezaagd en daarom roep ik het niet meer ![]() | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:38 |
Wel een originele bijnaam. ![]() | |
greavy | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:38 |
De vleugels zijn nu lam. | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:39 |
Ik vind persoonlijk 'vogelbekdier' een leukere bijnaam ![]() Nadeeltje is dat er volgens mij een Japanse trein bestaat die nog meer voor die nickname in aanmerking komt... *kent iemand hier vast wel* | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:41 |
Deze? ![]() | |
Peter | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:42 |
Als het nu af-en-toe mis gaat dan wil je als reiziger weten wat de oorzaak is. Als het elke dag mis gaat interesseert je de reden niet meer maar moet je trein gewoon goed rijden. Zeker als men willens en wetens een werkend alternatief heeft afgeschaft.. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:43 |
Klopt, wij gaan voorlopig ook niet ![]() Een grote bek hebben over falende Fyra terwijl je nog niet eens normaal Nederlands kunt typen ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:43 |
Dus de Thalys heeft inmiddels draadloze stroom geïmplementeerd? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:43 |
je kunt m ook Dodo noemen. Binnen 15 jaar uitstervend ras ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:44 |
inductie gaat het helemaal maken | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:44 |
Volgens mij had ik een andere in m'n hoofd, dit ding is nog erger ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:44 |
Zou je denken? Ik zou juist denken bij een keer 'oh kan gebeuren', en bij een repeterend probleem zou ik wel graag willen weten hoe het nou steeds kan gebeuren. Nou zijn we natuurlijk ook wel in het stadium gekomen waarin we wel mogen weten wat er nu precies mis is met dat ding. Dat heb ik zelf nooit begrepen, waarom ze niet meer openbaar zijn in de gang van zaken. | |
Peter | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:46 |
Ik zou willen weten wanneer ik wèl op tijd van A naar B kom. Maar dat is teveel gevraagd. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:47 |
Gewoon met NSR reizen ![]() | |
Peter | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:49 |
Gaan die naar Brussel rijden? ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:50 |
Naar Roosendaal, boemeltje naar Antwerpen en dan een IR naar Brussel ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:50 |
Ne technisch verhaal bla bla te moeilijk voor het volk ![]() ![]() ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:50 |
Ben ik dan trouwens de enige die dit in de Fyra gezien heeft hier? ![]() ![]() | |
KomtTijd... | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:51 |
Ik ben ook wel benieuwd hoe de Thalys over die wissels heen weet te springen. | |
DriekOplopers | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:54 |
Wij helpen wat dat betreft NS HiSpeed wel. Ben bij ze langs geweest om wat communicatietips met ze te delen. Dat gaan ze oppakken. Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat het product beschamend is, natuurlijk. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:54 |
Wat ik me afvroeg, heb je zelf al een retourtje Brussel-Zuid gemaakt? | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 21:55 |
Het is beter dan niets Driek. Sommige bedrijven hangen in hun eigen (negatieve) gedachtegang omtrent communicatie naar klanten. Dan kan een frisse wind zeker geen kwaad en al helemaal niet van iemand zoals jij met MVBOV. | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:00 |
net zoals ze dat bij trams bij werkzaamheden doen. Ff een tijdelijk spoortje eroverheen leggen | |
Zug-Chef | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:01 |
Weekendje Berlijn, deel 3.![]() Gedurende het weekend in Berlijn reden vrijwel alle machinisten van de ODEG flink door en trapten pas op het laatste moment op de rem. Vaak met gevolg dat de trein net te ver door was gereden en zo naast de roltrap tot stilstand kwam. Gelukkig was de machinist van trein 37327 zo aardig om wel op het goede moment te halteren op het Berliner Hauptbahnhof, zodat er meer van opzij een plaatje gemaakt kon worden. De van TXL gehuurde 182 510 is met vier ÖBB Cityshuttle rijtuigen en achterop de MWB 1116 911 onderweg van Rathenow naar Ludwigsfelde. ![]() Op zondagochtend reizen maar weinig mensen met de trein, zo ook in Berlijn. De Regionalexpress van 7:15 uit Zoologischer Garten richting Hauptbahnhof en verder stond slechts 10 seconden stil, maar dat was net genoeg om een plaatje te maken. De "BUGA" 182 013 is met 5 Dosto-rijtuigen onderweg als trein 18199 van Magdeburg Hbf naar Frankfurt(Oder). Leuke bijkomstigheid zijn de fraai belichte kantoorgebouwen op de achtergrond en het ronddraaiende BAYER-logo, dat op het juiste moment goed stond. Morgen meer ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:01 |
Ik heb trouwens in de Thalys afgelopen zomer nog een filmpje gemaakt toen we 300 kilometer per uur gingen. Je ziet niet veel meer dan geluidswal en graffiti maar het geeft een beeld. | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:02 |
je hebt vaak mazzel, zug ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:02 |
Even serieus: Op de meeste stations heeft een machinist buiten de cabine helemaal niets te zoeken. Als er dan een keer iets is waardoor dat wel het geval is dan is het ook geen ramp om even het trappetje af te lopen en die laatste halve meter op de grond te ploffen. Ondertussen leggen we perronlengtes van 340 meter voor IC's aan omdat een trein bestaande uit een loc met 12 rijtuigen met 5 meter marge langs het perron past. Hoeveel treinen zijn er met 12 rijtuigen getrokken door een loc op een station als Kampen Zuid of Rotterdam Alexander? Precies. | |
Zug-Chef | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:03 |
Hoezo mazzel dan ? ![]() | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:04 |
0, en ik moet je hier ook gelijk geven. | |
b2py | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:04 |
Zijn weer leuke plaatjes Zug! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:07 |
En een goederenmachinist? Die moet regelmatig tussen sporen in kopmaken, loskoppelen of iets dergelijks. Heb regelmatig gezien dat de machinist van de 3 sporen in het middelste spoor uit moest stappen om kop te maken, met de 2 nevensporen gewoon in dienst. Dus voor reizigers maakt het idd niet veel uit, die komen amper de cabine uit, hoogstens om te pissen als ze toch voor een rode staan. | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:07 |
je staat vaak op de goede plaats, maar evenzogoed zal er ook vaak wat mislukken natuurlijk ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:09 |
Mja het is wel vaak gepland hoor. Bijvoorbeeld dus die BUGA-lok. We wisten alle dagen waar dat ding uithing (welke omloop zeg maar) dus is het in die zin makkelijk om op t juiste moment ergens te staan. Maar desalniettemin bedankt! | |
Little_Dolls | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:10 |
Ja, die heeft ook wel wat. ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:13 |
Een raadplaatje. Wat klopt hier niet?![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:13 |
Zug, altijd toffe foto's. Zoals bekend ben ik heul geen spotter etc. Maar ik geniet er altijd van. Woon je ook in de buurt van Berlijn ? Nog bijzondere dingen op de planning voor dit jaar ? ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:15 |
De klok rechtsonder die 10:17 aangeeft? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:16 |
fout ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:17 |
Thx Mono! Haha woonde ik maar in Berlijn ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:18 |
Okee, een kijkje in mijn persoonlijkheid en mijn overwegingen. Ik zal mij nooit de mond laten snoeren (wat niet betekent dat ik nooit zwijg, maar ik zwijg uitsluitend als dat mijn eigen beslissing is omdat ik -eventueel na advies van onze vaste adviseurs- denk dat het beter is om effe te dimmen), dat maakt mij ook tot een gedegen belangenbehartiger: immers, het oplossen van een probleem begint met het duidelijk benoemen ervan. Maar daarnaast (naast die grote waffel dus) zal ik altijd bereid zijn, het slachtoffer van mijn uitspraken met raad en daad terzijde te staan. Dat maak ik mijn gesprekspartners ook heel goed duidelijk. Dat heeft twee gevolgen: ik kan alles blijven zeggen, maar heb ook veel krediet bij mijn gesprekspartners. Dat is volgens mij de beste manier om als belangenbehartiger iets voor mekaar te boksen. Daarbij prijs ik mij gelukkig met de leuke en deskundige mensen binnen MVBOV, die ook wat betreft de te hanteren stijl vierkant achter mij staan. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:18 |
![]() Toevallig DB ? ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:19 |
De kleuren van de Nederlandse vlag staan ondersteboven? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:20 |
Al het andere BEHALVE de klok rechtsonder die 10:17 aangeeft? ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:20 |
En daar is niets op aan te merken. En naar wat ik lees, werkt het ook nog eens. Dus daar plukken wij allemaal de vruchten van, nietwaar ? ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:21 |
Dat is het moederbedrijf ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:21 |
ding gaf de trein van een uurtje later aan ![]() | |
KnightSolaire | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:21 |
Ben je tegen decentralisatie van spoorlijnen? Zo ja, dan: het ARRIVA-logo. Ik zat in de buurt. ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:22 |
In 9 minuten van Zwolle naar Dalfsen lijkt me een kwestie van lekker doorrijden. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:23 |
Met een paar aanpassingen in het spoor kan het zelfs naar 7 minuten. | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:23 |
die E-GTW's trekken iig op als de brandweer. Je zit enorm snel op de 100+ km/h | |
drakin | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:24 |
Hebben jullie wel eens dat treinen te vroeg vertrekken? Meestal gaat het om 1 minuut, maar nu alweer meegemaakt dat ik denk die minuut nog te hebben om in te stappen, mis dus, weg trein. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:26 |
Ik had er de neiging naar bij mijn stage bij Syntus. Je krijgt soms je vertreklicht en het sein uit de stand stop. Dan wil je gewoon gelijk kachelen en gaan. Maar toch even wachten tot het tijd is, mensen kunnen nog uit andere treinen komen ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:30 |
onderweg op de rustige stations kan het voorkomen ja. Er valt dienstregelingtechnisch wel iets aan te doen. Voorbeeldje is Leeuwarden - Zwolle waar de treinen opgejaagd worden. Dit betekent dat ze onderweg niet te lang op de stations stil mogen staan en dat de speling aan het eind zit, waardoor de trein meestal ruim op tijd in Zwolle is. Deze speling kan worden gebruikt om eventuele vertragingen in te lopen. | |
drakin | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:42 |
Het ging trouwens wel steeds om Arriva treinen in mijn geval, en niet om tussenstations, maar eind of vertrekstations. | |
drakin | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:48 |
Op die tussenstations waar jij het nu over hebt Leeuwarden-Zwolle hebben ze er ook wel regelmatig een hele drastische oplossing voor om niet te lang stil te staan. De deuren gewoon helemaal niet opendoen. Ik heb het 1 keer op Wolvega gehad, maar geluk dat conducteur de machinist opriep om ze te ontgrendelen. 1 keer op Heerenveen, zelfde geluk(al was dat om anderen te helpen richting Zwolle, zelf ging ik de andere kant op) En ja anderen die niet op Grou of Akkrum konden uitstappen door deze maatregel en zeker wel in de stoptrein zaten, toch in Leeuwarden weer de trein terug naar hun dorpje moesten nemen door niet opengaande deuren. Traject Groningen-Leer hebben mensen eens te kort uitstaptijd gekregen waardoor vrouw met wandelwagen buitenstond en man die achter haar aanliep maar met 2 kinders binnen moest blijven en op het volgende station een trein terug moest nemen. | |
Peterselieman | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:51 |
nog nooit meegemaakt, maar op een station als Stavoren zou het kunnen gebeuren, omdat het sein voor de terugrit bij binnenkomst al groen toont | |
drakin | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:54 |
Als enige nog niet op Stavoren geweest, zal daar binnenkort eens verandering in brengen | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 22:56 |
![]() ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:03 |
Ja hoor. Ik heb 'm zelfs gezien met 252 km/h op de teller. Meteen daarna volgde een kortstondige remming en kakte de snelheid in tot 230. ![]() | |
Bitlord | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:08 |
Het verbaast me dat er nog geen eigenrichting heeft plaatsgevonden bij de BeneluxFyra. Iemand die aan de noodrem trekt ofzo, of uit kwaadheid het interieur gaat verbouwen ofzo. Niet dat ik dat doe, maar ik kan me voorstellen dat mensen er flink klaar mee zijn en dat slappe gewouwel van NSHispeed zat zijn. Of gewoon weigeren nog een kaartje te kopen natuurlijk. "Mijn pinpas was vandaag helaas weer defect. Ik werk er met man en macht aan dat dit niet meer voor zal komen. Excuses voor het ongemak." | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:14 |
Nou het prijsniveau geeft wel een bepaalde sturing aan de kopers van een rit op de Fyra, dit heeft zeker invloed op het gedrag van de betreffende reiziger imho. Genoeg boze mensen hoor, kijk maar een op #fyra op twitter maar het is allemaal nog verbaal en geciviliseerd. | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:16 |
Intimidatie van trein- en perronpersoneel gebeurt helaas wel. | |
Bitlord | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:24 |
Daar ben ik op tegen hoor. | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:24 |
Dat is helaas waar, terwijl die mensen nergens debet aan hebben. Ik vind het ook moeilijk en ingewikkeld dat mensen in hun ivoren toren telkens de dans ontspringen en de doorsnee arbeider/reiziger/jan modaal daardoor de dupe is. Ik heb er helaas geen oplossingsmodel voor kunnen vinden. Er zijn er velen geprobeerd maar tot-nu-toe staat het democratische-humanistische-kapitalistische-blijf-uit-mijn-achtertuin-model nog fier overeind bij gebrek aan beter zeg ik erbij ![]() ![]() | |
Bitlord | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:25 |
Staken is een oplossing. | |
Zyron | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:25 |
Kan ik bevestigen ja. Moet zeggen dat, nu de Arriva-mcns een beetje de rempunten wat beter kennen, de dienstregeling goed uit te voeren is. Ook de vertrekkende sneltrein in Emmen gaat meestal op tijd, omdat de binnenkomende meestal 2 minuutjes te vroeg is. Ook in Coevorden sta je met de stoptrein vanuit Emmen regelmatig 5 minuten te wachten (2 minuten te vroeg binnen, 3 minuten reguliere stop). 't Gaat steeds beter, ook in de spits. Ik was een maand geleden nogal sceptisch en hoewel ik mat'64 wel enigszins mis, ben ik niet meer zo rouwig om het feit dat NS verdwenen is.. | |
bork | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:29 |
mensen mobiliseren tegen iets wat verkeerd is, is vaak een effectief instrument. 3 dingen -het organiseren van zo'n happening -duidelijk aangeven wat er niet deugt en 3 wat vaak wordt vergeten -kom met een haalbare oplossing die voor de meesten acceptabel is. waar haal ik het vandaan ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door bork op 11-01-2013 23:29:38 (d-t fout!) ] | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:47 |
Nou, tiswat. Iedereen die weleens een Thalys gereden heeft lacht er hard om. | |
Sandrvich | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:56 |
Toffe foto's Zug! Kom zojuist op een oud account ook nog wel een aardige foto tegen die ik heel wat jaren terug eens heb gemaakt: ![]() "Le train jaune" onderweg van Villefranche de Conflet-Vernet les Bains naar Latour-de-Carol rijdt in de brandende zon door Serdinyà. In die tijd werd er nog volop met de oude kanaries gereden, zoals hun bijnaam ook wel luidt. Ik geloof dat er tegenwoordig meer moderne treinen rijden die aan GTW's doen denken. Het is een smalspoorlijntje dwars door de Pyreneën en absoluut de moeite waard om eens te doen! ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:57 |
In de Thalys kun je de snelheid zelfs terugzien op de inlogpagina van het wifi-netwerk. Ik heb wel eens een beetje zitten klooien met mijn netbookje om die cijfers in het groot op mijn scherm te zetten als digitaal klokje (I got bored ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:58 |
Heb jij ook al eens 314+ gereden boven het Hollands Diep? ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 januari 2013 @ 23:58 |
Nee, want dat staat ERTMS niet toe ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:00 |
Ik heb geen anagram van STREM nodig, ik doe het gewoon, GPS geklokt ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:00 |
Professioneel geijkt GPS-apparaat of je telefoon? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:01 |
me telefoon duh | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:01 |
Jij had een HTC Desire toch? | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:03 |
Ja. Ga je nu komen met " SCHANDAAL: HTC Desire zn GPS is kut"? | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:05 |
![]() Nee, dat niet. Maar ik heb dezelfde telefoon gehad, en volgens de GPS van de HTC Desire heb ik op de noordsectie van de HSL 171 km/h gereden met een Fyra V160. ![]() Prima toestel overigens, die Desire ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:05 |
Oh dat heb ik ook weleens gedaan ja. 173 zelfs ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:05 |
Klopt geen zak van. | |
Ireyon | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:10 |
Aanzienlijk beter dan die kut One X waar ik nu meer zit opgescheept inderdaad.. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:10 |
Kan zijn. Maar als je zulke grote praats hebt, ga dat eerst maar zeggen tegen NS "hoopgevende cijfers" HiSpeed. Ik lees maar wat er op mijn metertje staat en ik ben er blij mee. ![]() EN het zit dichter bij de realiteit dan "hoopgevende cijfers" ook al klopt er misschien geen zak van ![]() | |
Mr_Klaasje | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:11 |
In de SRS versie 3.0.0 kan je boven de 200 km/h 15 km/h te hard rijden zonder ingreep. Zo is de ingreepsnelheid tenminste gedefinieerd in het standaard remmodel. | |
Ireyon | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:13 |
Overigens heb ik de 250 met V250 nog niet aangetikt, althans de keren dat het op het scherm stond dan wel wanneer ik m'n GPS had aangezet. Het hoogste tot nu toe was zelfs 'maar' 246 km/h bergafwaarts op de moerdijkbrug richting R'dam. Waar-tie vervolgens 10 minuten voor vertrektijd aankomt en het nog voor elkaar krijgt om met 5 minuten vertraging te vertrekken ![]() | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:14 |
Desire Z not als je het scherm moet vervangen ![]() Hoe doen jullie dat de snelheid meten, ik heb nu een LG android (dik een jaar) en een Motorola tablet (jaartje) maar met allebei lukt het me niet om de snelheid van de ICE tussen Keulen en Frankfort erop te krijgen. | |
Ireyon | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:15 |
Speedview als je gewoon even de snelheid wilt zien, MyTracks als je een stoer overzicht van het volledige traject wilt hebben. | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:16 |
thx, ga ik proberen! ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:16 |
Whehehehehe Dat is sowieso waar. Zijn er in Europa eigenlijk plekken waar 350 wordt gereden? In Frankrijk is de maximale baanvaksnelheid volgens mij 320. De Spaanse AVE-lijnen zijn ontworpen voor 350 maar tegenwoordig gaat men er dacht ik 'maar' 300. Wat ik heb begrepen van een Thalys-machinist is dat je op de HSL-Zuid (softwareversie 2.3.0d) bij een Movement Authority die 300 km/h toestaat maximaal 304 km/h mag rijden op het display (en dan bliept de computer al als een gek). Bij 305 km/h zou je een snelremming krijgen. | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:18 |
Een ICE-3 heb ik max. 302 gezien, nooit hoger. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:19 |
Bageres ontbreekt. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:21 |
De vraag was reeds correct beantwoord ![]() ![]() En Bargeres (met een tweede r ) is al sinds eind 2011 gesloten ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:23 |
Op zich jammer dat ze bij ERTMS level 2 voor op de HSL niet de voordelen van LZB hebben gebruikt.
| |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:25 |
ff ter herinnering voor onze HSL Central Rail Line (Polish: Centralna Magistrala Kolejowa, CMK, also known in Poland as the Rail Line No. 4, Polish: Linia kolejowa nr 4), completed on December 23, 1977[1] was the first high speed railway line in Europe.[2] Designed for speeds of up to 250 km/h, the line goes from the city of Zawiercie in Zagłębie Dąbrowskie region of southern Poland, to Grodzisk Mazowiecki in the suburbs of Warsaw. Its length is 224 kilometers, and in Polish rail system it is officially known as Rail Line Number 4 (Linia kolejowa numer 4). The line was originally built for rail cargo transport, now it serves InterCity and EuroCity long distance passenger connections (mostly from Katowice and Kraków to Warsaw), as well as InterRegio trains.[3] | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:26 |
Als ik dit zo zie is het de afgelopen 100 jaar ongeveer 1000 keer gedacht "Hee DAT is een goed idee! dat gaan we invoeren en wel nu meteen!" En ongeveer nul keer "Ja, dat kan een nuttige toevoeging zijn, laten we dat opnemen in ons langetermijnbeleid" | |
remcoP | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:27 |
Met 250 km/h? ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:29 |
Dan is het toch correct dat Bargeres ontbreekt? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:31 |
Nja | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:34 |
hihi, om hun sovjet-broeders gerust te stellen? Geen idee, ik weet wel dat 4 jaar geleden een hoop gasten de snelheid met hun smartphone probeerden te meten en het inderdaad hard ging, ik kan helaas geen filmpje daarvan vinden. | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:38 |
PSM, heb je nog een reactie van de Volkskrant gehad? | |
b2py | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:47 |
Even op de snelheden terugkomen, ik vond 300 km/h wel echt keikicken man! Voelde me net weer een klein jochie ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:49 |
Nou ik vond 110 km/h in een suzuki alto wel wat meer sensatie dan 300+ in een Thalys ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:50 |
Met 195 km/h over de Autobahn in een VW Polo (Bluemotion) was ook wel erg gaaf ![]() Volgens de brochure is 173 km/h de maximumsnelheid van dat ding ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:51 |
Precies. ERTMS bla Klopt geen zak van bla ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:53 |
Zeg dat maar tegen de (kloppende) GPS ![]() Fun fact: zowel de analoge als de digitale snelheidsmeter in die auto kunnen niet verder dan 199 km/h. De wijzerplaat loopt door tot 240 en ook het segmentdisplay kan meer weergeven, maar hoger dan 199 komt de waarde niet. ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:55 |
Jouw Garmin 80 euro doosje is in niets beter dan mijn telefoon hoor, heb maar geen illusies ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:55 |
Hoe dan ook, het was een behoorlijk leuke (adrenaline-opwekkende) ervaring. ![]() | |
b2py | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:57 |
In een alto is iedere snelheid met meer dan 2 cijfers al een hele happening natuurlijk ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:57 |
ik voel me gewoon wat veiliger met 300 in een thalys dan naast jou met 180 in een truttenschudder ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:57 |
precies ![]() | |
Flodder450 | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:58 |
foto's gezien van de aanrijding vrijdagochtend, auwtsch | |
b2py | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:58 |
Ik schaam me dat ik nog nooit zelf harder dan 130 heb gereden ![]() | |
b2py | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:59 |
Ff posten dan denk, linkje! | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2013 @ 00:59 |
Level 1 ERTMS kan ik niet overschrijden. Als ik maar 80km/h mag ivm gewicht beremming etc, en ik moet van Maasvlakte naar Kijfhoek, stel ik het systeem in op max 100. Dit vanwege de Botlektunnel. Maar rijdt ik in de tunnel 101, dan piept 'ie, en bij 103-104 wil die corrigeren. Hij heeft de beremming, gewicht, lengte EN de stand van de P/G kraan dus het systeem kan zo uitrekenen hoeveel lucht hij er uit moet laten voor een correctie. Maar je hebt gewoon pech, want hij zet je gewoon stil bij overschrijding. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:02 |
ZELF? Nee zelf heb ik misschien 40 gereden ![]() ![]() | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:04 |
psst moet je wel zeggen in een trein als bestuurder anders staat het zo lullig ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:06 |
Nou valt wel mee hoor denk ik. Er zullen niet zo veel niet-machinisten zijn die zelf met een trein gereden hebben ![]() | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:07 |
Fles ik met mijn fiets met een kind achterop, dat bedoel ik. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:08 |
Oh dan heb ik nog nooit zo hard gereden ![]() | |
b2py | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:08 |
Na dit gelezen te hebben verlaat ik jullie. Heb alweer teveel gedronken in de kroeg dus ben al bijna aan een kater toe. Slaap zacht! | |
bork | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:10 |
Trusten en dromen van 300 km/h! | |
Dr_Flash | zaterdag 12 januari 2013 @ 01:10 |
Eerst water! De rest komt later ![]() |