| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:09 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. ![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker ![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
| |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:09 |
| Goed, Spoorwegmuseum AJECTA.... Zoals ik al dacht, een stofhol met 14 stoomlocs, en een zooitje schrale paupershit Fijn dat wel welkom zijn Bordjes En dit kom je dan als eerste tegen Maargoed we houden de moet erin, ik heb me gemeld bij een veewagen die dienst deed als kassa, 10 minuten gewacht. Niemand gezien. Andere ketelbinkies gunden ons geen blik waardig, dus daarna ben ik zelf maar een rondje over het terrein gelopen Dit zag er dan nog wel aardig uit En dit was dus serieus de bezoekersparkeerplaats, want toen zij weggingen stonden ze er niet meer.... Vitrine met meuk.. Kijk je vanuit de cockpit... Een deel van het winkeltje. Placemats, posters, enveloppen. Een groot deel was afgedekt met zwart doek, stond ook niemand bij helaas. t was allemaal vrij lelijk en onafgewerkt, t shirts waren niet mooi en de mokken heb ik niet gezien. Meest idiote was nog wel een enorme stapel aan... Boekjes, oude spoortijdschriften, wat mij betreft collectors itels, alle jaargangen, tot in de jaren 70, en dat lag daar, zomaar Allemaal te koop Geen shuntertje nodig De rotonde Kadootje? Er stond ook meuk Het blanke gebouw in de verte was het station van Longueville Werk aan de winkel Speciaal voor Fles, omdat het van de 1e wereldoorlog was nog eventjes wat fotos geplaat van deze stelletjes Dat was het | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:12 |
van Nederland misschien ja | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:13 |
Smijt zo veel mogelijk ouwe rotzooi op een hoop en noem het een museum Godverdomme wat een tweederangsvolk zijn Fransen toch ook, ongelofelijk | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:14 |
| Maar goed, leuk om eens een verveeld zondagmiddagje door e brengen en een shitload aan foto's te maken | |
| Peterselieman | zondag 29 april 2012 @ 23:16 |
| Ziet er mooi uit, Darkwing, alleen jammer dat ze er zo weinig uithalen ... | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:17 |
Ik wil dat tegenspreken maar dat is een discussie die hier niet gevoerd moet worden denk ik Schijnt nogal een groot spoorwegmuseum in Mulhouse te zijn, jammer ga ik nooit komen. Want er vlak voor ligt Walygatorparc, en er vlak na ligt Europapark...en als ik toch die kant op ga dan.... | |
| #ANONIEM | zondag 29 april 2012 @ 23:18 |
Ah, zo. Nee ik dacht al | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:22 |
Cité du Train inderdaad dat schijnt WEL wat voor te stellen | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:23 |
Weekendje plannen? 2e helft van September? Edit: en gelijk door naar het oktoberfest.. | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:26 |
Gooi maar een voorstel op de mail, ik ga eerst 3 weken naar Noorwegen. Daarna heb ik nog totaal nul plannen | |
| Duvel | zondag 29 april 2012 @ 23:29 |
| Mulhouse was gaaf. Of dat nog steeds zo is nu het "Cité du Train" heet, geen idee. | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:30 |
Dan moet je mijn Chef kennen, zij is ook Noors! | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:31 |
Oh ja tuurlijk, want in Noorwegen wonen maar 2 mensen: Jouw chef en Johan Olav Koss | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:33 |
Ik kan nu een hele fout grap maken. | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:33 |
Oh doe maar | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:35 |
Er zit daar nog minimaal 1 persoon in de gevangenis dan | |
| Dr_Flash | zondag 29 april 2012 @ 23:37 |
Oh ja nou ja die kan ook wel een touw om zn nek krijgen | |
| James1988 | zondag 29 april 2012 @ 23:51 |
@mensen in TS-geneuzel: gewoon vrolijk aanvragen als je erinwilt. In het ergste geval knikkeren we je er weer uit als je je neus niet meer laat zien hier | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:54 |
| Nou doen dan maar he. Ik draai al vanaf Topic 50 mee ofzo ( met pauzes, maar altijd lezen) | |
| Darkwing_Duck | zondag 29 april 2012 @ 23:56 |
Hoezo _ook_ wel? | |
| bork | maandag 30 april 2012 @ 00:22 |
Wij zitten komende week in Freiburg, niet zover van Mulhouse, deze zomer komen er ritjes op de zondagen in juli en augustus van Freiburg-Mulhouse en als het goed is vanaf december in de reguliere dienstregeling. Dus volgend jaar waag ik een poging (als die trein nog rijdt). http://www.muellheim-mulh(...)/1,300428,11197.html | |
| Bitlord | maandag 30 april 2012 @ 10:29 |
| In de Intercity Utrecht-Ansterdam van 10:25. Gezellig druk in de trein, er zijn nog zitplaatsen maar de wat drukke jeugd blijft op de balkons hangen. Veel mensen die volgens mij nooit met de trein reizen. Ben benieuwd of ze het meevalt. Ik ben in 2009 in Cité du Train geweest. Eens kijken vanavond of ik er nog foto's van heb. | |
| Yreal | maandag 30 april 2012 @ 11:40 |
| benieuwd wanneer de ellende van spoorlopers losbarst | |
| Peterselieman | maandag 30 april 2012 @ 11:42 |
De eerste twee zijn al gepakt Maar voor de rest valt het nog mee | |
| ziggyziggyziggy | maandag 30 april 2012 @ 15:48 |
| Zo. Roodeschool lag er weer mooi bij. http://runkeeper.com/user/ziggyziggyziggy/activity/84853103 | |
| Dr_Flash | maandag 30 april 2012 @ 18:14 |
Hannover ook wel trouwens | |
| Dr_Flash | maandag 30 april 2012 @ 19:10 |
2006: ![]() 2012: ![]() De tand des tijds... | |
| Scarlet_Dragonfly | maandag 30 april 2012 @ 19:26 |
Whaha, in in 2006 hing die L ook al half los zo te zien | |
| greavy | maandag 30 april 2012 @ 19:40 |
| Zo, via alternatieve route naar NL onderweg. Bnl van 19:18 uit Brussel Zuid was met OBB, die defecte airco had. Opgeheven (was 33 graden in de trein). Nu in IR-trein naar Antwerpen, daar boemel Roosendaal, daarna boemelen naar Zwijndrecht. BNL van uur later zit waarschijnlijk knetter vol, daar waag ik mij niet aan... | |
| DriekOplopers | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:04 |
| Het zou gisteravond gaan onweren. Het KNMI heeft dat uitgesteld tot vanmorgen. Geen treinen tussen Weesp en Almere/Lelystad. Als dat gisteravond was gebeurd, dan was het leed niet te overzien geweest, met vele duizenden oranjeklanten gestrand in Weesp. Een spoorsysteem dat niet tegen een onweersbuitje bestand is, is ongeschikt voor wat dan ook. Dat onze ongerustheid (waar we door sommigen hard op zijn aangevallen) niet bewaarheid is geworden, is dus meer geluk dan wijsheid. | |
| JJdJ1984 | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:10 |
| Als het gisteren had gesneeuwd Als de boevenbende van Osama Als iemand wat koper nodig had Als, als, als | |
| V2 | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:40 |
Soundbite-time | |
| Yreal | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:48 |
Het spoorsysteem is ook niet bestand tegen overstroming. Wat nou als de dijken breken? Zo kunnen we bezig blijven. Trouwens is het nu nog steeds bittere ellende, half almere + lelydorp komt het eiland niet af. En dat zijn HEEL HEEL HEEEEEEL veel mensen. | |
| Fixers | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:52 |
| Ik vind dat je hier weer eens enorm de plank misslaat Driek. Blikseminslagen gebeuren nu eenmaal. Daar kan je weinig tegen doen, ik heb er niet veel verstand van maar er zullen genoeg delen van de infrastructuur zijn die je niet kunt beschermen met bliksemafleiders. Wat gaat je volgende klacht zijn, dat de NS tegen mensen aanrijdt die op het spoor zijn gaan liggen? Dat ze daar maar mee moeten stoppen? Dat de machinst dan eventjes uitstapt, crisishulp verleent en de zelfmoordenaar vrolijk van het spoor wegdartelt, dat alles zónder vertraging op te lopen? Sommige dingen gebeuren nu eenmaal. Dat heet overmacht, in de engelse taal (en die term wordt nog steeds gebruikt in verzekeringspolissen) "an act of god." | |
| Litpho | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:53 |
| En in het kader van het evacueren van de arme Lelystedelingen naar Muziekwijk (regen/drup lijkt me) wordt er nog vrolijk in de Sprinter omgeroepen (en aangegeven op de borden) dat men naar Den Haag gaat. Zó moeilijk is dat beetje informatievoorziening toch niet? | |
| Litpho | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:56 |
| En nu verwacht hij in drie minuten naar Almere Buiten te rijden. Ik hou van deze Sprinter | |
| Yreal | dinsdag 1 mei 2012 @ 08:57 |
Lellystad -> muziekwijk is bijzonder kut -> bittere ellende | |
| Duvel | dinsdag 1 mei 2012 @ 09:07 |
Kan wel, niet 100%, maar veel beter dan nu. Alleen lastig met het huidige systeem. | |
| Doc__Zenith | dinsdag 1 mei 2012 @ 09:22 |
| Wat is het probleem dan? Het doet me eraan denken dat bij een serieuze onweersbui in Tokyo ook 3 lijnen 2 uur lang geheel plat lagen (daar gaan ze ook niet op stukjes pendelen). Het gras is dus sowieso niet groener. | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 09:43 |
| Helemaal mee eens. Het gras bij de buren is lang niet altijd groener, een spoorsysteem is nou eenmaal kwetsbaar voor bliksem. Er hangen tenslotte heel veel koperdraden boven het spoor die bliksem prima geleiden. En die bliksem kan wel eens wat apparatuur slopen. | |
| Duvel | dinsdag 1 mei 2012 @ 09:53 |
Bliksem in de bovenleiding is bijna nooit een probleem. Het is het seinwezengebeuren dat stuk gaat. | |
| Darkwing_Duck | dinsdag 1 mei 2012 @ 10:03 |
En wat is daar dan op dit moment het grootste hiaat aan ten opzichte van bliksem? | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 10:25 |
Enkele foto's van vrijdag:![]() 4x MS65 ![]() NMBS 819+MS65 ![]() NMBS 1351+2 stammen M5 ![]() NMBS M5+HLE27 ![]() NMBS 1181+P-trein Nadat het treinverkeer tussen Brussel Zuid en Noord zeer mondjesmaat tot gang gekomen was, kwam er ook toch nog een HLE11. Diverse P-treinen met HLE11 werden opgeheven. ![]() NMBS M4 ![]() NMBS 1191+M5 Een tweede Piekuurtrein die wij troffen met HLE11 was deze fraaie trein. Helaas reden er maar weinig HLE11'en, en was dit de laatste die ik gezien heb. ![]() NMBS 2005 + EC90 ![]() NMBS 2005 + EC90 Rest komt nog. Zit nog veel werk in die van Zaterdag-zondag-maandag | |
| Duvel | dinsdag 1 mei 2012 @ 10:27 |
Goede vraag. Ik weet het niet precies. | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 10:35 |
| Een paar weken terug sloeg in Engeland ergens de bliksem in. Dat zag er later zo uit: http://railwayeye.blogspo(...)strike-revealed.html | |
| Duvel | dinsdag 1 mei 2012 @ 11:39 |
| Da's de 750Vdc-installatie. Nou ja, dat was 'm dus. | |
| Peterselieman | dinsdag 1 mei 2012 @ 11:58 |
| nice, greavy | |
| dennistd | dinsdag 1 mei 2012 @ 12:26 |
| Vrij apart kopspoortje daar trouwens op foto 2 en 3 | |
| Irritatie100 | dinsdag 1 mei 2012 @ 12:52 |
| Als je studenten-OV hebt mag je toch gewoon een papieren kortingskaartje kopen op de tijden dat hij niet geldig is? Ik wilde gisteren een kaartje aan het loket halen in Schiedam, maar die man weigerde mij een kaartje te geven omdat ik een studenten-OV heb en ik per se op saldo moest reizen.... | |
| jappas | dinsdag 1 mei 2012 @ 13:02 |
| Dat mag zeker wel, ik kan het zo even niet opzoeken maar maak er zelf ook altijd gebruik van omdat ik met meer vervoerders dan alleen de NS reis (Syntus aan het begin) en het dan goedkoper is om een kaartje te halen. Nog nooit een conducteur tegen gekomen die er iets van zei en ik heb ook gelezen dat het gewoon mag. | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 13:25 |
Dat kopspoortje word vaak een B-Cargo diesel (77xx of 78xx) geplaatst die oa als wegsleeplok fungeert. | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 13:26 |
De regels voorlopig: - Vrij-reizen: Altijd in- en uitchecken - Kortingsperiode: Inchecken of papieren kaartje | |
| zoem | dinsdag 1 mei 2012 @ 13:36 |
Het nadeel van die constructie is dat je niet gedeeltelijk met korting en gedeeltelijk vrij kunt reizen zonder tussendoor de trein uit te moeten stappen (en de trein mogelijk te missen). Een kaartje kopen tot aan de het station waar je om 12u bent werkt niet, want dan ben je daarna niet ingecheckt. De andere optie is om na 12u op een tussenliggend station uit en weer in te checken, maar dan moet je twee verschillende paaltjes opzoeken. | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 13:38 |
| Gister is het toch nog gruwelijk uit de hand gelopen rondom Tilburg: Een vrij ernstige vechtpartij waar ook messen bij te kijk kwamen. Er zijn 3 gewonden gevallen, waaronder 1 in zeer kritieke toestand is afgevoerd. Er zijn minimaal 11 mensen bij betrokken. Politie heeft gelijk hard opgetreden toen dit gemeld was bij het alarmnummer: Er waren gelijk stuk of 50 agenten aanwezig, waaronder een groep met schilden voor eigen veiligheid. Station werd volledig afgesloten, niemand erin of eruit. Daders cq medeplichtigen zijn allen meegenomen naar het politiebureau. | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 13:39 |
Als je die constructie wilt gebruiken, zal je tussentijds de trein in- en uit moeten rennen... En er moet tussen een in- en uitcheck bij NS minimaal 3 minuten zitten, ongeacht of je naar een ander poortje gaat. | |
| zoem | dinsdag 1 mei 2012 @ 14:04 |
Hmm, dan mis je dus je trein. De enige haalbare optie blijft dan kaartje kopen + tussentijds inchecken. Sowieso moeten ze de studenten-ov eens herzien, want heel dat week/weekend gebeuren is niet praktisch. Nee, doe mij maar weer het papieren kaartje terug. Voor de reiziger heeft de chipkaart eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Het is vooral leuk voor de ov-bedrijven, gezien de chipkaart ze extra inkomsten en reizigersdata oplevert. Maar goed, deze discussie is vast al vaker gevoerd | |
| Irritatie100 | dinsdag 1 mei 2012 @ 14:07 |
Ja dat dacht ik ook ja, maar ik kreeg aan het loket toch echt geen kaartje dus maar uit de automaat gehaald uiteindelijk. Want ik had een retourtje schiedam - amsterdam, overdag in amsterdam geweest en 's avonds in leiden. Dat kan toch niet met de chipkaart zonder dubbel opstaptarief? | |
| Darkwing_Duck | dinsdag 1 mei 2012 @ 14:56 |
| Willen ze in Ile de France die situatie gaan afschaffen of in ieder geval verminderen. Gaat ie in Nederland gecreerd worden ( trein uit, bliep, trein missen, trein in) | |
| V2 | dinsdag 1 mei 2012 @ 14:58 |
| Leren van de ervaringen van andere spoorbedrijven is zo not done. NIH-syndrome! | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 15:02 |
Maar welke koekebakker bedenkt nou dat, wanneer je een kaartje uit de automaat trekt, je deze eerst nog moet stempelen? Er stond toch echt een datum van "vandaag" (gister...) op mét de trein die ik nemen zou ..... | |
| Darkwing_Duck | dinsdag 1 mei 2012 @ 15:28 |
In en om parijs onstaat de situatie als je het departement verlaat, of je de geografische grens van je abbonement overgaat, dan met een papieren kaartje verder moet. Even een dagkaartje parijs op je RFID navigo laden is er niet bij. Als dat kon had ik ook niet zoveel..... | |
| #ANONIEM | dinsdag 1 mei 2012 @ 15:30 |
| Morgen naar Londen met de trein. 7.15 van Vss naar Rsd, en dan naar Brussel-Zuid met de Eurostar | |
| HaverMoutKoekje | dinsdag 1 mei 2012 @ 15:34 |
heb je genoeg tijd ingepland voor de overstap? Je moet het hele station door en lang in de rij staan 2x | |
| #ANONIEM | dinsdag 1 mei 2012 @ 15:38 |
Moeders heeft het geregeld, we hebben iets van één uur om over te stappen. | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 15:49 |
Mja, ik zat in Lille. En kocht een kaartje Lille Flandres-Douai. Toen controle. Meneer kon vloeiend Engels, gelukkig. Had mijn ticket niet gevalideerd. Hij deed dat wel even, maar had anders ¤10 moeten betalen zei hij... | |
| DriekOplopers | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:02 |
| Vragen aan NS en ProRail over verbouwing Zwolle, inclusief Kamerbrief minister Schultz: http://www.voorbeterov.nl/120501.php | |
| Gutz | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:10 |
Je doet me denken aan een groepje mensen wat bij mij in de buurt woont, ook bij elk bouwproject of wijziging die de gemeente of een andere partij voordraagt gaan zeiken en vragen stellen om het vragen/ zeiken stellen. Van die mensen die gaan zeuren vanwege het bouwen van een school, omdat er dan meer jeugd over het fietspad 250m verder gaat fietsen. Laat alles gewoon op zijn beloop gaan en de mensen het werk uitvoeren en bedenken die ervoor gestudeerd hebben. Wat is er in godsnaam boeiend aan het willen weten wie er informatie aan de minister vanuit Prorail aanbiedt? Of ben je alvast opzoek naar een zondebok? | |
| Peterselieman | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:27 |
Je kunt op je vingers na gaan tellen dat de sporen layout nog niet klaar is voor de gewijzigde situatie en dat het binnenkomen en vertrekken iets meer tijd kost dan zou moeten. Voor de rest zou alles moeten funtioneren. | |
| DriekOplopers | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:27 |
Qua overlaten aan mensen "die ervoor gestudeerd hebben" is ons in de spoorsector niet altijd even goed bevallen, om het maar eens mild uit te drukken. We vragen niet naar het zinkgehalte in de railklemmen of dat soort geneuzel. Maar vragen of de geplande drgl 2012 wel gaat lukken, of e.e.a. leidt tot een hoop traplopen en wanneer over de onbeantwoorde vragen alsnog duidelijkheid komt, dat is toch niet raar? We trekken geen voorbarige conclusies, roepen niet dat iets een schande is etc. We laten slechts zien dat het onze aandacht heeft. | |
| DriekOplopers | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:28 |
Klopt. Maar dat zien we graag officieel bevestigd, en we vragen dus wat dat voor reizigershinder oplevert. Met name de aansluitingen van oost naar west zijn erg krap. | |
| ReisT | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:29 |
Dat kan wel door gewoon niet uit/in te checken in Leiden.Het is alleen formeel niet toegestaan. (Hoe ze ooit willen controleren of je in 'overtreding' bent is een andere vraag.) | |
| Litpho | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:32 |
| Dat "de reiziger moet niet zo zeuren en gewoon slikken wat hem geleverd wordt tegen een aanzienlijke betaling" komt me erg bekend voor. Is er voor Gutz geen blogplekje op jongebazen.nl te regelen? | |
| DriekOplopers | dinsdag 1 mei 2012 @ 16:33 |
| |
| Darkwing_Duck | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:14 |
Ervaring leert. Als jij je meld bij de controleur voor dat hij dat bij jouw doet is er veel mogelijk in Frankrijk | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:20 |
| Waardeloze kut stervende hoere NS Daar wou ik het verder even bij laten. | |
| DriekOplopers | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:21 |
Je reis gaat weer eens niet voorspoedig, Fles? | |
| greavy | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:27 |
Maar wist ik veel dat ik een kaartje MET datum nog moet valideren in één of ander geel automaatje op het perron... Hij snapte dat het onduidelijk was, en wel vaker dit treft. Edit: Wel tof dat de kaartautomaten in het Nederlands kunnen, hoewel sommige woorden niet vertaald zijn. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:29 |
Je meent het. Even zien hoe ver de reizigersvertraging oploopt en dan vertel ik straks wel meer, als ik eindelijk thuis ben. Vertrek Ut +23, Amf +30 en straks in Apd worden we opgeheven wegens te grote vertraging. Hoezee. | |
| bork | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:42 |
mevr. Bork maakte om 16.11 melding van een springer te Driebergen-Zeist | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:45 |
Daar had mijn trein geen last van, lijkt me. Maar toch stort de hele bloedzooi als een kaartenhuis in elkaar | |
| HaverMoutKoekje | dinsdag 1 mei 2012 @ 17:53 |
misschien door wisselstoring amersfoort -zwolle? | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 18:15 |
Nee. For some unknown reason stond in Utrecht de IC van 16:21 naar Groningen en Leeuwarden met open deuren en uitpuilend van de mensen, tot 16:44 resp 16:48 langs het perron Hele stortvloed aan omroepberichten, niks was te verstaan, IC naar Deventer kreeg eerst +5, toen +10 op een ander spoor, verdween toen totaal van de schermen om 10 minuten later weer op te duiken met +20. En uiteindelijk +23 bij vertrek. Voor Amersfoort nog een hele tijd stilgestaan, in Apeldoorn dus opgeheven ("omdat wij er TE slecht tegen kunnen, kunt u lekker barsten, maar vergeet niet uit te checken of we houden AL je geld ========================== Thuis. Bier. Zennnnnnnnnnnnnnn | |
| Duvel | dinsdag 1 mei 2012 @ 18:58 |
De BUP die aan Locov is voorgelegd is toch altijd onder voorbehoud van de definitieve toewijzing? | |
| Duvel | dinsdag 1 mei 2012 @ 19:07 |
| Worden je vragen trouwens niet (wellicht indirect) beantwoord middels de antwoorden op de vragen 43 en 43 (hoe handig, die nummering)? | |
| The_Wireless_Guy | dinsdag 1 mei 2012 @ 19:08 |
| Weet iemand waar deze V250 naar toe ging/gaat? http://www.flickr.com/photos/sloterdijk-driebergen/7131796851/ Ik zag 'm vanmiddag ook voorbijrijden op m'n werk, kan helaas geen goede foto's nemen achter 2 lagen dubbelglas waarvan een laag ook nog gekleurd is. | |
| Kentekenplaat | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:18 |
Dat inderdaad. Die bovenleiding geleidt natuurlijk niet alleen die 1800V meer dan prima. Voor de bliksem is dat ook een prima geleider. | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:23 |
Wellicht terug naar Italië voor aanpassingen in de fabriek. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:32 |
Dat ze m daar houden | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:32 |
Onwaarschijnlijk. Nog dit jaar moeten die dingen met reizigers gaan rijden. Lukt dat niet, dan hebben we eind dit jaar ook geen Beneluxtrein meer (!) | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:37 |
kunnen we die opstandige kutprovincie eindelijk de zee op douwen, waar het hoort | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:43 |
Het zou wel ontzettend vervelend danwel lullig zijn voor de reizigers als er straks geen alternatief is voor de Beneluxtrein. Dat stoptreintje Roosendaal - Antwerpen is niet berekend op de hoeveelheid reizigers van 7 bakken ICRm / ÖBB erbij. Ook zal de extra reistijd (die zelfs op Rotterdam - Mechelen al oploopt tot meer dan een uur!) niet in dank af worden genomen door de reizigers. Er zijn geen paden meer: ten noorden van Rotterdam zit alles met ingang van drgl 2013 helemaal vol, en volgens mij is ook Infrabel bezig met het volplannen van lijn 12 (met o.a. cargoboeren). Als er nog plek is voor een Beneluxtrein in drgl 2013, dan zal die waarschijnlijk ingekort worden tot Rotterdam - Brussel. Heel misschien Den Haag - Brussel. | |
| Peterselieman | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:46 |
| Sterker nog, mocht de stofhapper nog niet in dienst komen dan denk ik wel dat er op Rotterdam - Brussel gereden zal gaan worden. Denk zelf dat het dan ICRm in een trek-trek-combi zal gaan worden. Zou mogelijk moeten zijn omdat je zeker drie stammen minder nodig hebt en minder locs, waardoor het mogelijk zou moeten kunnen zijn. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:48 |
| Nou, dat wordt dan nog leuk. Maastricht - Luik loopt ook niet over van capaciteit zeg maar. Willen we als Nederland nog wel een spoorverbinding met België hebben eigenlijk? | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:48 |
En met de stammen die je dan vrijspeelt kun je de ÖBB'ers opvangen, die dan weer retour Oostenrijk kunnen. Scheelt weer een kostenpost. | |
| ReisT | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:54 |
| Als de Belgen stoppen met zeuren kan je ook gewoon een Beneluxtrein met getrokken rijtuigen over de HSL sturen. Daar is ruimte zat. | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:58 |
Dat was ook het aanvankelijke plan, de ICRm Prio-rijtuigen waren ook voorzien van prachtige stickers met in 2 talen "Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, ik ga rijden op de hogesnelheidslijn". Totdat de Belgen ineens dwars gingen liggen en weigerden om Prio over de HSL te ontvangen, want "te traag". Nou valt dat enigszins te begrijpen: de Thalys doet Rotterdam - Antwerpen in een half uur aan 300 km/h. Als je daar Prio vooruit stuurt met 160 km/h, kun je erop rekenen dat die trein bij de minste vertraging al een Thalys in de weg gaat zitten, waardoor reizigers naar Parijs of Amsterdam vertraagd raken. | |
| Fixers | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:00 |
Daar stopte ik met lezen. We hebben het over het land waar een conducteur éérst een formuliertje moet invullen alvorens hij het leven van de machinist mag gaan redden door reanimatie. | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:01 |
Zo heb ik wel meer verhalen gehoord. Onder andere over de volgorde waarin aankondigingen moeten worden omgeroepen in de trein. Dat moet echt in de juiste volgorde zijn (NL, FR, DE, EN), anders volgen er represailles. | |
| Peterselieman | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:02 |
denk het niet, omdat het land een te grote patatkraam is | |
| Fixers | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:11 |
Dat geld dan voor internationale treinen. Binnenlands doet men de omroep in de taal van het gewest waar men is. En inderdaad wee je gebeente als je dat fout doet... Het ge-etter met de internationale tickets op Brussel Centraal staat me ook nog altijd helder bij. Tijdens de openingstijden van het travelcenter mag de lokettist op loket 1 geen internationale tickets verkopen. Net als de lokettist van loket 2 dat ook niet mag terwijl hij niets zit te doen en er bij loket 1 een rij staat tot aan de trap. (omdat het travelcenter dicht is). Ik heb daar eens over geklaagd bij de NMBS, die hebben daar direct op gehandeld. Twee weken later was er wéér een enorme rij op bij loket 1, terwijl loket 2 niks te doen had. Dat kan natuurlijk niet, dat personeel maar werkeloos en eenzaam voor zich uit zit te staren. dus was loket 3 óók bemand. Zodoende zat lokettist 2 niet zo eenzaam en kon hij een babbeltje maken met lokettist 3, die ook niets te doen had. Behalve internationale reizigers resoluut naar de lange rij verwijzen. Gut, wat ben ik blij dat ik niet meer in dat land werk..... | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:12 |
FRIET vuile heiden | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:13 |
Ik had het inderdaad over internationale treinen (meer specifiek: de Benelux). Op de stations in Brussel is het helemaal feest, daar staan de talen om en om op de bordjes. Wat is dat voor een rariteitenkabinet? | |
| Peterselieman | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:26 |
Kijk, daar gaat het al mis | |
| Ireyon | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:31 |
| De nieuwe Fyra-jingle | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:33 |
ting, ting, ting, TONK? Die heeft NS Hispeed echt al jaren. 't is goed dat ze 'm ein-de-lijk eens uit de kast hebben getrokken. Wat dan weer jammer is, is dat hij zo vaak verneukt is. Ik hoorde 'm in Utrecht toen ik op ICE stond te wachten, daar zat er een zware bromtoon aan het einde doorheen. | |
| V2 | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:36 |
| Over jingles gesproken. Iemand die goede opnames/benaderingen heeft van ATB codewisselingen, die belletjesgeluiden? tringgtringgtringgggg, en dingggg enzo | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:42 |
| Daar weet ik niks van. Wat ik wel weet is dat er een bestek is gepubliceerd van de VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr) voor de aanbesteding van o.a. de RegionalBahn Düsseldorf - Emmerich per 2016. Indien er financiering is aan Nederlandse zijde is het de bedoeling om deze RB door te trekken naar Arnhem. | |
| Dr_Flash | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:44 |
| Is dat niet de RE5 vanuit Koblenz dan? | |
| James1988 | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:47 |
| Tegen die tijd niet meer. Dan is het RB35 Düsseldorf - Emmerich -(Arnhem) Volgens mij is het nu idd de RE5, als ik dit bericht goed begrijp. | |
| Darkwing_Duck | dinsdag 1 mei 2012 @ 23:28 |
t is eerder Vlaams wat die kaarten spreken, maar zeker wel ok Todat je abonnement gaat bestellen, dan is het ineens weer Frans Het zijn de puntjes op de I maar het is een begin. (Vergelijkbaar met de bestelautomaten bij Mcdonals in Frankrijk, kom je categorie sausjes dan gaat ie in het Duits verder Stukje copy paste van wiki over Franse Tariefstructuur... Waar het mij om gaat is het vetgedrukte gedeelte (Bijlage Kaart, rechter Groene streep bovenaan meld dit voorbeeld... Je kan dit ondervangen door zelf dus even naar de controleur te gaan, die meestal ( tot nu toe voor mij altijd, in een Corail trein) begrip heeft voor de situatie. Maar goed in de RER/Een RER trein vind je dus nooit een Controleur als je m nodig hebt.
| |
| #ANONIEM | woensdag 2 mei 2012 @ 00:28 |
| Ik zie net dat ik morgen van Vss naar Rsd reis in een sprinter, wat doet dat ding hier? Die rijden toch alleen in de randstad? [ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2012 00:32:09 ] | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 2 mei 2012 @ 00:45 |
Sprinter is het nieuwe woord voor 'stoptrein' en die hebben ze in het hele land (ik zit nu in de sprinter van Almelo naar Deventer). Als materiaal wordt daar in de randstad vaak SLT of DDAR voor gebruikt, maar ik ben meer SGMm en af en toe een verdwaalde Plan-V gewend hier | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 00:56 |
| Punkteübersicht Name Doktor Flasche Ihr aktueller Prämienpunktestand 1004 | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 00:56 |
| Which means ik kan nu steeds dikkere kadoos kiezen | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 01:09 |
In 1979 gesloten, maar ja, als je niet ALLES weg haalt, ben je 33 jaar later alsnog de klos ![]() | |
| #ANONIEM | woensdag 2 mei 2012 @ 01:11 |
AH, zo | |
| Duvel | woensdag 2 mei 2012 @ 07:37 |
Herr Doktor Blitz was al bezet? | |
| Tha_T | woensdag 2 mei 2012 @ 09:00 |
Gebaseerd op? Die trein zit toch constant wel redelijk vol. 10 keer beter gevuld dan de boemel naar Randwyck in ieder geval. Als ze nou ook eens fatsoenlijk materieel in zouden zetten.... | |
| Duvel | woensdag 2 mei 2012 @ 09:12 |
Capaciteit ~= bezetting. | |
| Duvel | woensdag 2 mei 2012 @ 09:13 |
| Daarentegen: bezetting = aanbod/capaciteit. Dus bij capaciteit dalend naar nul en een aanbod groter dan nul, gaat de bezetting naar oneindig. | |
| Aether | woensdag 2 mei 2012 @ 10:04 |
| Poging ??? van de NS om de Stiltezone uit te leggen http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/stiltezone | |
| greavy | woensdag 2 mei 2012 @ 10:18 |
| Vandaag maar eens kijken of Apeldoorn te halen valt zonder problemen. Eventjes langs de VSM-lijn fietsen | |
| Ofyles2 | woensdag 2 mei 2012 @ 11:05 |
Ik zou deze graag willen: | |
| Eenskijken | woensdag 2 mei 2012 @ 12:29 |
| Defecte trein bij den haag cs.. Alles eromheen is ontregeld. | |
| Tha_T | woensdag 2 mei 2012 @ 14:17 |
Ja nee dat is duidelijk maar waar baseert Flash zijn bezettingsgraad dan op? Onderbuik? Flash toch niet? | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 14:26 |
| Flash heeft niks gezegd over bezettingsgraad Maar ik bedoel, als Maastricht - Luik de enige overblijvende spoorverbinding met België wordt (die voor gewoon volk te betalen is) dan wordt het wel een erg schamel boeltje. Maar ik meen dat er plannen waren om Neerpelt door te trekken tot Hamont (en wie weet misschien ooit tot Weert, anders hebben we er natuurlijk nog geen fluit aan | |
| MPG | woensdag 2 mei 2012 @ 14:36 |
Ik zag er vandaag een advertentie over in de metokrant | |
| James1988 | woensdag 2 mei 2012 @ 14:51 |
Het stoppertje Antwerpen - Roosendaal v.v. blijft rijden, het is de intercity die gaat verdwijnen. Wat er terugkomt is een tram tussen Maastricht en Hasselt en een treinverbinding op Weert - Neerpelt. Dit in het kader van het felbekritiseerde Spartacusplan. | |
| Tha_T | woensdag 2 mei 2012 @ 14:52 |
Gelijk heb je Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 15:12 |
| * Ding dong! Huh? Na een levertijd van slechts 208 dagen is mijn DB-stationsklok met radio-aansturing gearriveerd ![]() | |
| James1988 | woensdag 2 mei 2012 @ 15:33 |
Oeh, die is gaaf | |
| TeringHenkie | woensdag 2 mei 2012 @ 15:37 |
Waar koop ik die? | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 15:38 |
| www.bahnshop1435.de | |
| daanski82 | woensdag 2 mei 2012 @ 15:52 |
Het klinkt misschien heel lullig maar 70% van de treinreizigers snapt of wil niet snappen wat stil zijn betekend. Maar hopelijk dat het op deze kinderlijke manier wel duidelijk word ;-) | |
| E_Cartman | woensdag 2 mei 2012 @ 16:13 |
| Ongevalletje op de betuweroute: http://www.gelderlander.n(...)deel-Betuweroute.ece | |
| Ireyon | woensdag 2 mei 2012 @ 16:15 |
Nee die jingle is pas aangepast. Waar de laatste 'Tonk" altijd een blij toontje was, is het nu echt een depressieve noot. Alsof ze willen zeggen "we willen zo graag.. maar meh nee laat maar". | |
| Darkwing_Duck | woensdag 2 mei 2012 @ 16:26 |
| Over welke tonk gaat het precies dan? | |
| Peterselieman | woensdag 2 mei 2012 @ 16:27 |
Mooi op tijd. Gaaf ding wel | |
| Darkwing_Duck | woensdag 2 mei 2012 @ 16:38 |
| Dus Fles jij gaat 2 keer per jaar om 2 of 3 uur snachts stoïcijns naar doe klok lopen kijken om 2 of 3 uur snachts? | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 17:22 |
Is dat nieuw? | |
| Surveillance-Fiets | woensdag 2 mei 2012 @ 17:23 |
| wellicht is er opzet in het spel.. | |
| Dr_Flash | woensdag 2 mei 2012 @ 17:27 |
Dat blijkt dan vanzelf uit een regulier onderzoek lijkt me? | |
| greavy | woensdag 2 mei 2012 @ 17:33 |
| Kak. "Herstelwerkzaamheden" tussen Utrecht en Gouda, vertraging kan oplopen tot een half uur. En vandaag werd 1 van de Hippels, de RRF5, eerder de NS 683(?) vanuit de Botlek per trailer naar Apeldoorn gebracht. Deze is gehuurd door Locon voor de vuiltrein te rijden tussen Apeldoorn en de VAM. Dan gaat het deel onder de draad met een ex-NSR 1800 (Locon 990x) gereden worden. Foto's volgen nog | |
| Surveillance-Fiets | woensdag 2 mei 2012 @ 17:59 |
Ja, sowieso. Of hij moet het al toegegeven hebben / het is overduidelijk. | |
| James1988 | woensdag 2 mei 2012 @ 18:33 |
Deze jingle, die klinkt dus wat anders? Als diegene de veiligheidsverantwoordelijke is zal hij verantwoording moeten afleggen, lijkt me. Wat me meer verwondert: hoe kon dit gebeuren? Ligt er geen blokbezettingssysteem op de Betuweroute? Langs de HSL staan assentellers als ik me niet vergis, het conventioneel spoor werkt met spoorstroomlopen. | |
| b2py | woensdag 2 mei 2012 @ 19:14 |
| Was lang weekend berlijn. Wat is dat hauptbahnhof toch een prachtig gebouw. Wat is de jingle voor een bericht in de dosto lachwekkend en ik mistte de ice3 daar. Wel de diesel ice gezien, die zelfs met dubbel stel reed. Ook zijn die dosto's echt super stil! Verder erg genoten van deze stad. [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 02-05-2012 19:26:58 ] | |
| Duvel | woensdag 2 mei 2012 @ 20:05 |
Ik dacht dat de Betuweroute uitgerust was met toonfrequent spoorstroomlopen (Alstom JADE). Maar ik kan geen bevestiging vinden, behalve voor de Havenspoorlijn. | |
| Scarlet_Dragonfly | woensdag 2 mei 2012 @ 21:07 |
Op de heenweg een paar uur geleden richting Den Haag totaal geen last van gehad, nu op de terugweg, en er vallen wat treinen uit, maar verder zie ik ook nog geen rare vertragingen. Ze zijn trouwens echt begonnen met een complete campagne om die stilte-zones wat duidelijker te maken. Zie hier de stickers die ik ineens op de trein tegenkwam, stuk zichtbaarder ![]() | |
| Peter | woensdag 2 mei 2012 @ 21:16 |
| Spoordeelwekenboekje bestellen? https://webformulier.ns.nl/spoordeelweken | |
| greavy | woensdag 2 mei 2012 @ 21:48 |
Uiteindelijke vertraging was 4 minuten. De IC kwam met +4 aan in Rotterdam, maar door de helse drukte in de trein was ik er pas na 1,5 minuut uit ... Toen zag ik dat de SPR naar Dordrecht er nog niet was, en werd net omgeroepen "Vertrekt over enkele minuten", dus even doorgelopen en kon 'm halen Die kwam met +4 aan in Zwijndrecht. Vind 't netjes gegaan zijn. | |
| greavy | woensdag 2 mei 2012 @ 21:52 |
| Oja, wel een knullige omroep op het station van Rotterdam vanavond: "de extra trein naar Rotterdam Stadion rijdt vandaag door naar Heerenveen IJsstation. Houdt u rekening met een onbekende extra reistijd" | |
| James1988 | woensdag 2 mei 2012 @ 21:52 |
Boem, die is stuk | |
| Yreal | woensdag 2 mei 2012 @ 22:02 |
zo'n grote vuurbal jonguh ! BAM | |
| greavy | woensdag 2 mei 2012 @ 22:51 |
En dan sta je op Apeldoorn voor de stoomtrein, en zie je een vrachtwagen met dieplader van Brouwer langs rijden, met daarop, jawel, een Hippel. Namelijk de RRF5. Die stond eerst in de Botlek.![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 Vandaag werd er een transport uit de Botlek naar Apeldoorn uitgevoerd met een Hippel. De RRF5, die oorspronkelijk bij NS indienst was als 683. Sinds december 1956 rijdt hij al rond, en krijgt nu een (tijdelijke) nieuwe eigenaar, namelijk Locon, waaraan RRF deze loc heeft verhuurt. Hier zal hij wel ingezet worden, namelijk voor de Locon vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM. ![]() Locon 5(ex RRF5, ex NSR 683) en VSM 64 415 Na een babbeltje met het RRF-personeel werd de losweg betreden, en de vrachtwagen met dieplader, met daarop de Hippel, geparkeerd. De 2 kranen van POL Hoogeveen waren nog niet gearriveerd, dus kon er rustig gewacht worden. Ondertussen vertrekt de VSM met een stoomtrein naar Beekbergen en Eerbeek en weer terug via Apeldoorn naar Beekbergen. Door een probleempje met één van de kranen, die gestrand stond bij Vaassen oid, duurde het allemaal wat langer... ![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 En toen kon er gehesen worden, en mocht de chauffeur van Brouwer zijn vrachtwagen eronder weg rijden. ![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 Nog een klein stukje! ![]() Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683 Hij staat! Even inspectie of hij goed staat, maar dat was wel zo! Voor alle foto's: http://www.flickr.com/photos/the_knitter/sets/72157629951127559/ | |
| Peterselieman | woensdag 2 mei 2012 @ 23:12 |
Wahahaha | |
| Peterselieman | woensdag 2 mei 2012 @ 23:12 |
Heerlijk toch? Eindelijk een zwijgende Tuffy | |
| bork | donderdag 3 mei 2012 @ 00:20 |
| We kwamen vandaag langs Emmerik daar stond inderdaad een V250 op een zijspoor geparkeerd. Ik ontdek net dat we geen fotoos van onze camera's kunnen uploaden omdat we ondanks onze shitload hightek shit niks meer met sd kunnen. Over en uit dus voorlopig, tot later | |
| Dr_Flash | donderdag 3 mei 2012 @ 00:21 |
| Borkie | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 00:53 |
| Italo, de eerste privaat geëxploiteerde hogesnelheidstrein ter wereld, rijdt! In Italië, met een vloot bestaande uit 25 AGV-treinen geleverd door Alstom. Naarmate er meer treinen instromen zal de dienstregeling worden uitgebreid. Alle informatie is te vinden op www.italotreno.it/en, waar ook kaartjes kunnen worden gekocht. Italo is goedkoper dan Trenitalia: een kaartje voor een ritje van Milano Porta Garibaldi naar Roma Tiburtina kun je bij Italo al krijgen voor ¤ 30 (als je vroeg boekt, afhankelijk van beschikbaarheid, enz.). Bij Trenitalia is de goedkoopste optie met Frecciarossa ¤ 49,-. Alstom heeft een kort filmpje geplaatst van de inweidingsrit van Italo en de AGV, anderhalve week geleden. [ Bericht 9% gewijzigd door James1988 op 03-05-2012 00:58:44 ] | |
| Panthera. | donderdag 3 mei 2012 @ 00:59 |
Aan de stations te zien rijden ze gewoon over de normale sporen daar (itt LeNord die eigen spoor heeft). Gaat dit ten koste van TrenItalia, of is er ruimte over op het HSL net, hoe moet ik dit zien? En zou dit in Nederland in theorie ook mogelijk zijn of is dat dichtgetimmerd? Wel interessant om te zien in ieder geval. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 01:05 |
Italo bedient niet de hoofdstations van steden (zoals Roma Termini) omdat de infrastructuurbeheerder (RFI) dit tegenhoudt. Er zou geen capaciteit meer vrij zijn op die stations. Daarom stopt Italo op stations die meer aan de rand van de steden liggen. Er wordt wel gebruik gemaakt van het Italiaanse hogesnelheidsnetwerk, waar ook de Frecciarossa over rijdt. In Nederland is het vervoeren van reizigers in open access niet zonder meer mogelijk: de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) schrijft voor dat hiervoor een concessie verleend moet zijn. Nu is er een Europese verordening (het "derde spoorwegpakket") die voorschrijft dat internationaal reizigersvervoer in open access mogelijk gemaakt moet worden. Hierop gelden wel weer uitzonderingen, bijvoorbeeld exclusieve concessies die gegund zijn voordat de verordening van kracht werd. De oorspronkelijke concessie voor de HSL-Zuid is exclusief gegund aan HSA, een andere vervoerder (zoals DB, Eurostar, of JamesRail) zal dus moeten samenwerken met HSA om over de HSL treinen te mogen laten rijden. Nu het ernaar uitziet dat NS voor de periode 2015 - 2025 een nieuwe concessie gaat krijgen (waar de HSL bij zit) geldt ook de exclusiviteitsclausule niet meer. Vanaf 2015 kun je dus - zonder met HSA te moeten samenwerken - in open access treinen inleggen over de HSL. Wel mag je dan diep in de buidel tasten, het tarief voor gebruik van de HSL is ¤ 69 per treinkilometer. | |
| Panthera. | donderdag 3 mei 2012 @ 01:21 |
| Duidelijk, bedankt ¤69 per treinkilometer is een forse prijs, daar ga ik nog maar even niet aan beginnen. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 01:30 |
| De prijs staat ook niet in verhouding tot de daadwerkelijke kosten voor de infrastructuurbeheerder. De prijs is echter zo hoog omdat de overheid hoopt hiermee de aanleg (die meer dan 7 miljard kostte) terug te verdienen. | |
| #ANONIEM | donderdag 3 mei 2012 @ 01:53 |
Gelukkig heb je Meester Monopoly die het vuile werk voor je opknapt Ik had vandaag +60 op Emmerich terug naar Amsterdam Westhaven, uiteindelijk werd het +30. Zag de V-250 ook al staan (behoorlijk onder de graffiti.) Heb hem even op de plaat gezet met mijn telefoon ( alleen de koppeling, vond ik wel interessant, had nog niet een reizigers trein op de sleep gezien ![]() | |
| b2py | donderdag 3 mei 2012 @ 06:58 |
| Gave foto, koppelboom van dichtbij! | |
| V2 | donderdag 3 mei 2012 @ 08:48 |
Hoe kan iemand daar ooit winstgevend passagiers voor vervoeren? Dan moeten de tickets wel heel duur worden. Kan even niet zo snel vinden wat de afstand over HSL is voor A'dam-R'dam, maar zo rond de 80 kan er nooit ver naast zitten. Dus als je puur naar die kosten kijkt, zonder nog energie, onderhoud, afschrijving, personeel, dan ben je dus ¤5520 kwijt voor een enkele reis. Uitgaande van een volle V250 (419 2e klas + 127 1e klas, Wikipedia) kom je dan uit op ¤5520/546 = ¤10.10 per passagier. Dat zou dus het meest gunstige geval zijn. Geen idee wat een realistische vullingsgraad is, gemiddeld genomen over de dag. Stel, 25% (is dat een reeel getal?). Dan zou je dus al minstens iets van ¤40 moeten vragen om alleen al de kosten voor het spoorgebruik er uit te halen. Heeft er uberhaupt wel iemand naar dat getal van ¤69 per treinkm gekeken, of dat een haalbaar getal is? Of hebben ze puur gekeken naar de kosten, en die gedeeld door het aantal verwachte treinkilometers, en verder niet gedacht? Ter referentie, enkeltje voltarief klassiek spoor is op dit moment ¤13.60, met Fyra-toeslag ¤16.40. Geen wonder dat HSA zo zwaar aan het bloeden is zeg. | |
| Q. | donderdag 3 mei 2012 @ 08:55 |
| ¤ 69? Okee, HSA gaat dus never nooit winstgevend worden. | |
| MTL | donderdag 3 mei 2012 @ 09:32 |
| Thalys is prima winstgevend volgens mij, en zij betalen (naar wat ik heb begrepen) nog meer voor die ritjes over de HSL. | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 09:36 |
| Maar de Thalys heeft dan ook absurd hoge prijzen, en die zit ook erg vaak aardig vol. | |
| Duvel | donderdag 3 mei 2012 @ 09:44 |
| Waarom gaat het op de HSL niet gewoon in tonkilometers, zoals op de Betuweroute? | |
| V2 | donderdag 3 mei 2012 @ 10:01 |
Dan moeten de reizigers overgewichtstoeslag gaan betalen op hun kaartje als hun BMI hoger is dan 25. Dat doet het slecht in de media. | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 10:05 |
Geld verdienen? Ga met een ijskokar bij een drukke spotplek staan langs het spoor ....![]() Gebeurde in Duitsland. | |
| Darkwing_Duck | donderdag 3 mei 2012 @ 10:06 |
echt, het vetgemaakte stukje, je moet de veiligheid toch altijd proberen te verbeteren | |
| Darkwing_Duck | donderdag 3 mei 2012 @ 11:11 |
| 2 "ontopic" vraagjes voor PSM 1: Wat is dat nou precies op de avatar, heeft dat iets met treinen te maken? 2: Heb je tips voor me als ik eind deze maand naar de Monaco Grand Prix gaat met de trein . Maar dan geen tips voor de trein zelf, maar ter plaatse (zag dat je in de topics van vorig jaar zat | |
| #ANONIEM | donderdag 3 mei 2012 @ 11:51 |
| Zometeen dienst vanaf de Maasvlakte naar Emmerich, en morgen een havendienst. Heb voor de verandering zaterdag en zondag gewoon vrij | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 11:54 |
Hmm. Wat van treintje mag je rijden? Wil misschien ff naar Sliedrecht gaan. Kijken of ik je tegenkom Morgen zit ik rondom Venlo, zaterdag bij Breyell (D). Dan kan je sowieso niet over de BR. | |
| #ANONIEM | donderdag 3 mei 2012 @ 11:55 |
We gaan vandaag ook niet over de BR, we moeten wat ophalen/afleveren op Oss. Dus we gaan over het gemengd net. En vanaf vrijdag ligt EM - Oberhausen er ook uit geloof ik. | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 11:59 |
Vrijdag t/m dinsdag ligt de BR eruit ivm werkzaamheden Emmerich. Je moet een treintje rijden van Emmerich naar Oss? Zal dan wel de Retracktrein zijn. Of een treintje Mvt-Oss? | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 13:55 |
| Tienertoer definitief terug Tienertoer komt definitief terug in het kaartenaanbod van de NS. Met het speciale treinkaartje kunnen jongeren van 12 tot en met 18 jaar in de zomervakantie drie dagen onbeperkt met de trein reizen voor 33 euro. De NS stopte 17 jaar geleden met het jongerenkaartje. Vorig jaar werd op initiatief van CJP een proef gehouden om tienertoer nieuw leven in te blazen. "De proef is goed bevallen. Duizenden jongeren maakten gebruik van de kaart en we hebben veel positieve reacties gekregen", zegt de NS. Tienertoer is geldig voor treinen van de NS, Veolia, Connexxion, Arriva en Syntus. Jongeren kunnen er niet mee naar het buitenland reizen. | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 14:00 |
Ja hoor, alsof al die Duitsers nu ineens vanaf Groningen via Heerenveen naar elders gaan reizen Of dat iemand uit de randstad via Heerenveen naar Groningen gaat oid. Er rijdt al een goed frequente Q-liner tussen Groningen en Drachten, en heeft het vaak druk genoeg .., | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 14:34 |
Thalys betaalt nog meer: zij betalen ¤135 per treinkilometer aan HSA. Daarvan gaat ¤ 69 door naar ProRail, de rest blijft bij HSA - de houder van de exclusieve concessie. SNCF heeft een tijd terug al laten weten het aantal Thalys-treinen per dag met 25% te willen verminderen, dit vanwege de ontzettend hoge infrastructuurkosten. | |
| DriekOplopers | donderdag 3 mei 2012 @ 14:44 |
http://www.voorbeterov.nl/120503.php | |
| Aether | donderdag 3 mei 2012 @ 14:46 |
Is het niet ¤30 in België? Behoorlijk verschil. Met Fyra naar Brussel en dan overstappen op Thalys. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 14:53 |
Je berekeningen kloppen wel, alleen je gevoel van afstand niet De afstand Schiphol - Hazeldonk (grens) is ongeveer 85 km via de HSL. Schiphol - Rotterdam is ongeveer 45 km. Vergeet overigens niet dat HSA ook nog eens een godsvermogen betaalt voor het recht om over de HSL te mogen rijden - 168 miljoen euro per jaar (aan inflatiecorrectie onderhevig) zonder dat er ook maar een meter gereden wordt. In de toekomst gaan ICE en Eurostar ook Amsterdam aandoen. Als men een beetje slim plant kan je dan een situatie krijgen waarbij je ieder half uur een trein van Amsterdam naar Brussel hebt: 16x per dag een Fyra, 8x per dag een Thalys, 3x per dag een ICE en 3x per dag een Eurostar. In Brussel kan dan aansluiting worden geboden op Thalys naar Parijs, of een andere Eurostar naar Londen. | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 14:57 |
| Enige probleem die je met Eurostar krijgt is afgesloten perron, douanecontrole... Die zal dan sowieso niet in Schiphol stoppen heb ik begrepen. | |
| Aether | donderdag 3 mei 2012 @ 14:59 |
ICE en Eurostar zijn toch alleen voorstellen? Ik zie beiden niet binnen 3 jaar rijden en de stations zullen ook uitgebreid moeten worden met een Brits douanepunt. Het voordeel lijkt me juist dat je op Brussel niet meer door de douane hoeft. Dat kost nu relatief veel extra tijd. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 15:18 |
Deutsche Bahn gaat inderdaad alleen stoppen in Amsterdam en Rotterdam, van Eurostar is dit nog niet bekend. Zowel ICE als Eurostar zijn zeer concreet: ICE heeft alleen een flinke vertraging door problemen bij Siemens. Eurostar gaat nog volgens plan. ICE zou eigenlijk vanaf 2013 al 3x per dag rijden, dat is naar verwachting vertraagd tot 2016. Eurostar vanaf 2014 en dat is nog volgens plan. Hoe men het wil aanpakken met paspoortcontroles is nog niet bekend. | |
| V2 | donderdag 3 mei 2012 @ 15:20 |
Huh he? | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 15:23 |
| De site van Blijbol kent de HSL niet, die stuurt je over de klassieke route. De Wikipedia-pagina over de HSL is nauwkeuriger, www.afstandmeten.nl is ook wel handig. | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 15:24 |
| Blijbol zit HSL niet in verwerkt, net als enkele nieuwe stations. Voor klassieke net klopt dat wel gewoon. | |
| Aether | donderdag 3 mei 2012 @ 15:25 |
Dat zijn ICE3 treinen. Film is alweer uit 2010: ![]() | |
| V2 | donderdag 3 mei 2012 @ 15:26 |
Nou ja hoe dan ook is het lastig winstgevend te maken met zulke prijzen. Die factor 2 die ik er naast zat maakt het niet ineens heel goedkoop. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 15:28 |
| Nee, er gaat niet met ICE3 naar Londen gespoord worden: die treinen voldoen niet aan de nieuwe eisen. Dat er een setje ICE3 in Londen is geweest was voor een perspresentatie en om evacuatieproeven in de Kanaaltunnel te kunnen doen. Wanneer DB naar Londen gaat rijden zal dit alleen met Velaro D gebeuren. | |
| Aether | donderdag 3 mei 2012 @ 15:31 |
OK. Kwam dat door een minimumlengte o.i.d.? Kan me iets herinneren dat dat noodzakelijk was voor de kanaaltunnel bij een ongeluk. | |
| Peterselieman | donderdag 3 mei 2012 @ 15:34 |
De mijne? Gewoon een lachend gezichtje. Heeft 0,0 met treinen te maken. Is niet nodig ook mja, naar wat voor tips ben je op zoek? Het enige dat ik weet dat alles stervensduur is in Monaco | |
| dennistd | donderdag 3 mei 2012 @ 15:46 |
Volgens mij ook doordat de trein splitsbaar moest zijn, waarbij één deel door kon rijden na brand in het andere deel. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 15:48 |
De minimumlengte voor reizigerstreinen in de kanaaltunnel is 375 meter. Dit komt overeen met de gemiddelde afstand tussen 2 vluchtdeuren, zodat er altijd wel een vluchtdeur te vinden is zonder dat de trein verlaten hoeft te worden. Dat klopt, het idee daarachter was om reizigers uit het ene deel naar het andere deel te evacueren, de trein te splitsen, en weg te rijden. De Chef Trein op een Eurostar is ook volledig bevoegd machinist. | |
| MaxMark | donderdag 3 mei 2012 @ 15:58 |
Het zou volgens mij nooit kwaad kunnen om een groot deel van Noord-Duitsland (en Denemarken?) te 'ontsluiten' met onze Randstad. Behalve vrachtvervoer naar Rotterdam, zijn er ook veel reizigers die dan misschien door deze aansluiting sneller overwegen via Schiphol te gaan. Al lijkt het mij dat een betere verbinding tussen Bremen en Groningen ook nodig is hiervoor. En natuurlijk het doortrekken van de lijn vanaf Heerenveen | |
| dennistd | donderdag 3 mei 2012 @ 17:21 |
| Spoor 3b in Almelo wordt 100 meter doorgetrokken voor een betere overstap van/naar Mariënberg: http://www.tctubantia.nl/(...)melo-op-de-schop.ece | |
| Dr_Flash | donderdag 3 mei 2012 @ 17:59 |
Toe maar, 't mag wat kosten | |
| Peterselieman | donderdag 3 mei 2012 @ 18:20 |
tsja, wil je dat invoeren dan kan nog maar de helft van alle nu geplande treinen rijden ... Opvallend dat (een deel van) ProRail dat wil, terwijl een ander deel tot op minder dan een seconde nauwkeurig aan het rekenen is om de planning kloppend te krijgen. Dat zijn dus twee tegenstrijdige zaken die in de Inktpot uitgevoerd worden. Hoe kun je de capaciteit en veiligheid wel verhogen zonder dat er in geplande treinen gesneden wordt. Minder wissels, hogere snelheden rond stations en duidelijk maken waar een trein stopt. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 18:34 |
| En een sein- en wisselstoring legt Rotterdam lam: Rotterdam C (sein- en wisselstoring) Rond Rotterdam C rijden geen treinen door een sein- en wisselstoring. De extra reistijd is meer dan 60 min. De verstoring is naar verwachting rond 21:00 uur verholpen. | |
| dennistd | donderdag 3 mei 2012 @ 18:56 |
Ja, en vergeet de gedeeltelijke viersporigheid tussen Vroomshoop en Vriezenveen niet! | |
| b2py | donderdag 3 mei 2012 @ 18:57 |
| Prorail: Utrecht CS kwetsbaar voor verstoringen Utrecht Centraal is een hoofdpijnstation. De infrastructuur is veel te complex. En ook als de treinenloop bijgestuurd moet worden, is dat zo ingewikkeld, dat er bij grote verstoringen een onbeheerst proces ontstaat. Dat schrijft spoorbeheerder ProRail aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een logistieke vergelijking tussen de stations van Tokio, Zurich en Utrecht. De vergelijking is in januari 2010 al gemaakt. In februari van dit jaar werd hij naar het ministerie gestuurd. In de vergelijking wordt gewezen op de moeite die het kost om in Utrecht alle treinen de goede route te laten rijden door de ruim 100 wissels die er liggen. Die wissels zorgen weliswaar voor flexibiliteit, maar als door werkzaamheden minder sporen beschikbaar zijn, en meer treinen daarvan gebruik moeten maken, dan is de treinenloop ‘gewoon niet meer’ aan te sturen. In Utrecht is sprake van een punt dat ‘zeer ruim is gepasseerd’. ‘Tijdens grote verstoringen ontstaat in Utrecht een onbeheerst proces. Zodra een treindienstleider afwijkt van de planning gaat de capaciteit van Utrecht Centraal omlaag’, met een paar spoorwijzigigen al snel met de helft. De kwaliteit van de reisinformatie gaat omlaag en als er treinen langs het perron staan zonder personeel neemt de capaciteit alleen nog maar verder af. Hier komt bij dat ‘aan de lopende band extra treinbewegingen’ worden toegestaan. Losse locomotieven, leeg materieel, werktreinen, goederentreinen, groepsvervoer, omleidingen, zelfs stoomtreinen rijden tussen de gebruikelijke dienstregeling door, zonder dat getoetst wordt of het wel past. Zeker een derde van alle vertragingen is volgens ProRail te wijten aan deze extra treinbewegingen. Er wordt inmiddels gewerkt aan een oplossing, zo blijkt uit het schrijven. Er wordt gekeken of de snelheid waarmee treinen door het station rijden omhoog kan, van 40 kilometer per uur naar tachtig. Hierdoor zouden treinen elkaar sneller kunnen opvolgen. Ook wordt gekeken of seinen moeten worden verplaatst en er worden perronsporen bijgebouwd. Bron Je moet er maar op komen.. Ieder station is vatbaar voor storingen.. | |
| Dr_Flash | donderdag 3 mei 2012 @ 18:59 |
Oh ja, dat is NIEUWS want dat wist nog niemand | |
| b2py | donderdag 3 mei 2012 @ 19:02 |
| Die logistieke vergelijking is trouwens best leuk leesvoer Vraag is alleen, welk station van Tokyo hebben ze het over? | |
| Duvel | donderdag 3 mei 2012 @ 19:26 |
| Leuk stuk inderdaad, weet niet of de schrijver van de e-mail daadwerkelijk de bedoeling had dat het zo naar de minister zou gaan. | |
| Dr_Flash | donderdag 3 mei 2012 @ 19:28 |
Dat zou niet voor het eerst zijn. Er is ook al eens een powerpoint-in-aanbouw online verschenen | |
| b2py | donderdag 3 mei 2012 @ 19:32 |
Ook wel toepasbaar op situatie te Utrecht. | |
| Dr_Flash | donderdag 3 mei 2012 @ 19:35 |
| Om welke stad ging dat destijds dan? | |
| b2py | donderdag 3 mei 2012 @ 19:38 |
| Berlijn, Potsdammer Platz. Plaat is te vinden bovenop het DaimlerChrysler gebouw | |
| Dr_Flash | donderdag 3 mei 2012 @ 19:45 |
| Sluiten Rail away 19:50 - 20:25 documentaire Serie documentaires In de winter wordt een reis van oost naar west door Oostenrijk gemaakt, waarbij indrukwekkende tunnels, viadukten en landschappen passeren. | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 3 mei 2012 @ 20:14 |
| Utrecht CS complex? Welnee! ![]() | |
| Q. | donderdag 3 mei 2012 @ 20:14 |
Simpel toch? | |
| Peterselieman | donderdag 3 mei 2012 @ 20:26 |
dat is nog maar de helft van het verhaal | |
| ziggyziggyziggy | donderdag 3 mei 2012 @ 20:27 |
Klopt. | |
| Duvel | donderdag 3 mei 2012 @ 20:31 |
| De noordelijke helft. | |
| Peterselieman | donderdag 3 mei 2012 @ 20:35 |
| maar je hebt mazzel, want de zuidzijde gaat op dit moment flink op de schop en zal in de komende jaren een flink veranderde lay-out hebben. Hoeveel zou er na alle veranderingen nog van Opstelterrein Zuid overblijven? Lijkt me toch wel handig als je daar enkele uithaal/opstelsporen overhoudt. | |
| James1988 | donderdag 3 mei 2012 @ 21:38 |
| Opvallend nieuws: de stad Berlijn is DB Regio zat. DB Regio exploiteert momenteel de S-Bahn van Berlijn, maar doet het daar kennelijk ontzettend slecht. Berlijn wil de exploitatie van de ringlijn en de lijnen naar het zuidoosten openbaar aanbesteden voor een periode van 15 jaar, ingaande eind 2017. Hier zal een flink kostenplaatje aan gaan hangen: de Senaat heeft aan DB Regio gevraagd of zij bereid zijn om hun rollend materieel te verkopen aan een nieuwe exploitant, maar DB weigert dit. Er zal dus ook in nieuw rollend materieel moeten worden voorzien. Het liefste zou men het gehele S-Bahnnetwerk openbaar aanbesteden, maar om juridische redenen heeft men besloten om hiervan af te zien. Bron: IRJ | |
| greavy | donderdag 3 mei 2012 @ 21:40 |
| Vandaag nog even naar De Staart in Dordrecht geweest voor de altijd fraaie, en wisselende belading voor DuPont. De heenrit betrof 5 ketelwagens met Methylamylacetaat aangeleverd, en de retourtrein bestond uit 6 wagens met Methylamylacetaat en 1 ketelwagen met onbekende belading. ![]() DBS 6435+ aanvoer DuPont (62020) Sinds een aantal weken rijdt DB Schenker de aan- en afvoertreinen van- en naar DuPont volgens een ander schema. Voorheen werd er in de vroege ochtend vertrokken om wagens af te leveren, en ging de lok los naar Kijfhoek voor de bediening van Van Leeuwen Buizen Zwijndrecht en Zeehaventerrein Dordrecht. Aan het eind van de middag ging dezelfde lok weer naar DuPont. Tegenwoordig is er voor een goedkopere oplossing gekozen, namelijk geen losse lokken meer laten rijden. DB Schenker vertrekt nu rond 17:55 van de Kijfhoek met aanvoer DuPont, en arriveert daar 18:08. Dan worden de wagens geduwd het terrein opgereden en afgeleverd, en worden de nieuwe wagens aangehaakt, en het terrein afgeduwd. Hierdoor hoeft de lok niet meer om te lopen. Aansluitend word weer naar de Kijfhoek vertrokken. ![]() DBS 6435+ aanvoer DuPont (62020) Nadat het kleine rangeeremplacement opgereden word, word gelijk het wissel omgelegd, en de 5 wagens(Zans) beladen met Methylamylacetaat het terrein van DuPont opgeduwd. Op de achtergrond is de Dordtse afvalverwerking te vinden. ![]() DBS 6435+ afvoer DuPont (62023) Nadat DBS de nieuwe wagens weer het terrein van DuPont afgeduwd heeft, neemt het weer een sleep Zans mee, die eerder Methylamylacetaat vervoerden. Nu kan een wissel omgelegd worden, en naar het wissel bij het spoortje tussen Dordrecht en Sliedrecht gereden worden, alwaar op een eerstvolgend beschikbaar pad gewacht moet worden. ![]() DBS 6435+ afvoer DuPont (62023) Nadat de lok ruim een uur op het eerstvolgende pad heeft staan wachten, werd er dan eindelijk de spoorbrug over het Wantij overgestoken. De trein reed vertraagd, doordat er op de MerwedeLingeLijn met vertragingen gereden werd tot wel 10 minuten. | |
| b2py | donderdag 3 mei 2012 @ 21:43 |
Ik vond wel dat er inderdaad een hoop treinen uitvielen.. Zonder reden ook overigens... Omroep + verdere info was wel heel goed.. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 00:39 |
Ook leuk ![]() | |
| Duvel | vrijdag 4 mei 2012 @ 10:56 |
| Hoi, ik wil morgen een retourtje Heerlen - Aken evt. tot Stolberg doen met een vriend van me. Wat kan ik dan het beste kopen? Vier enkeltjes is waarschijnlijk debiel duur... | |
| dennistd | vrijdag 4 mei 2012 @ 10:58 |
| Ik zou zeggen een Euregio-ticket: dagkaart voor 15,50 en in het weekend geldig voor twee personen: http://www.euregio-mr.com(...)-ticket-bus-en-trein | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 11:01 |
16,50 euro (al) | |
| Duvel | vrijdag 4 mei 2012 @ 11:08 |
In Heerlen uit de automaat te trekken? | |
| dennistd | vrijdag 4 mei 2012 @ 11:09 |
| Denk het wel, was in Maastricht twee jaar terug ook mogelijk | |
| Duvel | vrijdag 4 mei 2012 @ 11:09 |
| Wel een goede tip trouwens, bedankt! | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 4 mei 2012 @ 11:14 |
Zowiezo kan je ze in Heerlen ook uit de Duitse automaat trekken. Tevens heb ik voor 18 Mei een retourtje Troyes geboekt! 3 uur lang Dieselintercityen onder de draad Nieuwe ervaring.. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 12:30 |
| tevens koopbaar bij elke buschauffeur in het duitse deel van het geldigheidsgebied. Ideaal, ik gebruik altijd zo'n kaartje als ik daar in de buurt moet zijn | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 12:31 |
Tsja, wat daar mnou zo boeiend aan is heb ik nooit begrepen eigenlijk | |
| Luco | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:25 |
| Springer bij Putten. Lekker om reizen via Deventer | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:27 |
| Wel zwaaien he | |
| Scarlet_Dragonfly | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:29 |
| Wordt het nog gezelliger in Deventer! | |
| Darkwing_Duck | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:43 |
Dieselen onder de draad is niks aan, maar een intercitydiesel heb ik nog nooit gehad.. | |
| V2 | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:45 |
Die zijn hier zeldzaam ja. Ik heb Kiev-Donetsk gedaan ooit, dat valt wel onder dieselintercity volgens mij. Ook grotendeels onder draad geloof ik, maar heb het niet zo goed gezien want ik sliep. | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:48 |
| Gisteren uiteindelijk niet via Oss gegaan. 12.00 begin dienst 12.15 Mvw - IJsm (rangeerdienstje + wagens controleren) 14.00 IJsm - Whz (rangeerdienst) 16.20 Whz tanken 18.30 Whz - Em 21.30 Aankomst Emmerich Schaften (Mac Donalds 22.45 Em - Erp 0.40 Aankomst Erp. (rangeerdienst + aankomst controle) 2.30 Vertrek Erp - Whz 3.00 Aankomst Whz 3.30 Kantoor, einde dienst. 4.00 thuis. Lange dag gemaakt. | |
| Scarlet_Dragonfly | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:51 |
In Engeland komt dat nog wel genoeg voor. London Paddington - Swansea heb ik een keer gedaan, rondom London wel draad, maar verderop niet meer, dus diesel. En ja, wel intercitytrein gelukkig! Monopoly, van reizigers-stations weet ik vaak de verkorting nog wel, maar hierboven kan ik alleen 'Em' herleiden tot Emmerich. Wat bedoel je verder allemaal voor exotische locaties? | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 13:53 |
| Mvw - Maasvlakte twee IJsm - IJsselmonde Whz - Waalhaven Zuid Erp - Europoort | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:01 |
| Erp is een dorpje in Brabant. Maar daar stopt geen trein. En verder is het hier geen Somda | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:05 |
Helemaal mee eens. Ik zal ook niet meer met afkortingen strooien hier. Het was puur om aan te geven dat ik een schijt dienst had gisteren. Rooster stond 12.00 - 20.00 Maasvlakte - Emmerich. Even een treintje naar Emmerich brengen en daarvoor wat rangeerbewegingen. En dan met dienst auto terug. Toch nog een trein terug genomen vanaf Emmerich met mais, en uiteindelijk nog moeten rangeren op Europoort. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:07 |
Oh nou, dat is wel overgekomen ja | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:13 |
| Wel vrij vandaag ipv havendienst van 10 - 18 ivm rusttijdenwet. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:15 |
| en vanavond om 20 uur 2 minuten stil staan | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 14:22 |
![]() Level 2 | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 15:57 |
![]() | |
| Ofyles2 | vrijdag 4 mei 2012 @ 16:34 |
| Hannover Hbf vind ik de mooiste. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 16:43 |
Zo hebben ze er twee trouwens. Zo van HANNOver Hbf | |
| DriekOplopers | vrijdag 4 mei 2012 @ 16:46 |
| Forse kritiek op uitdunnen treindienst: http://www.nu.nl/binnenla(...)ermoeden-sneeuw.html | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 16:54 |
Plus website gepruts: http://www.nu.nl/internet(...)bereikbaar-fout.html | |
| Q. | vrijdag 4 mei 2012 @ 16:59 |
En de ondertunneling bij Geerdijk. | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:09 |
| NS: zodra we nog maar het vermoeden hebben dat er ook maar een vlokje sneeuw gaat vallen, gaan we preventief treinen schrappen Edit: was al gepost. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:10 |
| Wat een onvoorstelbare broekenschijterij ook eigenlijk | |
| Peterselieman | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:10 |
Gebrek aan ambitie bij de spoorwegen meer wil ik er niet over kwijt | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:11 |
Oh ja, zo heet dat in de politiek | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:12 |
En Bert Meerstadt maar zeggen dat hij wil dat mensen fan worden van de NS. Niet dat het gras bij de buren altijd groener is hoor, dankzij wanbeleid van Deutsche Bahn is de S-Bahn van Berlijn nog altijd een drama. Dieptepunt was in 2009 toen driekwart van het rollend materieel om veiligheidsredenen aan de kant werd gezet. | |
| Peterselieman | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:12 |
in de huidige concessie komt de NS er mee weg. Ik hoop dat ze dat in de nieuwe concessie die voor 2015 ingaat beter geregeld hebben. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:13 |
Tsja, ik "wil" ook een lekker wijf, een krat bier en een miljoen euro | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:17 |
Het is maar de vraag hoe het verder gaat met de concessie. Nu het kabinet demissionair is kunnen onderwerpen als controversieel worden verklaard, wat betekent dat dit kabinet ze niet meer mag behandelen. Gebeurt dat met de HRN/HSL-concessie, dan zal de stem van de kiezer zwaar meewegen in de toekomst van de NS. Wordt het onderwerp controversieel verklaard en kiest men in september links, dan kun je rekenen op lange tijd NS als monopolist. Kiest men hoofdzakelijk liberaal/rechts, dan kan het zo maar eens gebeuren dat er alsnog een aanbesteding komt. | |
| Ofyles2 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:17 |
Ik word pas fan van de NS als Bert Meerstadt wordt opgepakt en voor lange tijd achter de tralies verdwijnt. Niet eerder. | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:18 |
Want? | |
| Ofyles2 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:19 |
Met onkundig stuurlui aan de Haagse wal kun je dit vergeten. Ik verwacht niets meer. Sterker nog: wie kun je nog vertrouwen? | |
| Ofyles2 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:19 |
Mochten we de zaak zover krijgen, verschillende aanklachten. | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:20 |
Wat voor aanklachten precies? | |
| Peterselieman | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:47 |
dat is afwachten ja. Sowieso is 2015 dan al niet meer haalbaar, omdat de tijd tussen een order voor nieuw materieel en de levering van het eerste stel gemiddeld twee jaar is. Dat hebben we de laatste jaren bij alle bestellingen bij onder meer Bombardier en Stadler gezien. En dan heb je als nieuwe vervoerder nog maar een paar stellen. De NS rijdt gewoon nog met het oude materieel rond en vervangt langzamerhand de oudste stellen. | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:56 |
| Misschien niet eens zo heel verkeerd dat de kiezer een wat zwaardere stem heeft in het reilen en zeilen van de NS nu | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 17:59 |
Het is sowieso onmogelijk voor een vervoerder om ineens een vloot ter grootte van de NS-vloot te hebben. Daarvoor bestaat de zogeheten redelijke regeling, wat inhoudt dat de huidige concessiehouder (NS Reizigers) verplicht is om de treinen te verkopen aan de nieuwe exploitant tegen een redelijke prijs. Als je zo'n regeling niet zou hebben zou het ook wel zonde zijn van de vloot: gloednieuwe treinen (VIRM-4, SLT, zelfs V250) die na een paar jaar gebruik al aan de kant gaan. | |
| Ireyon | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:04 |
Ook in Australië hebben ze een nieuwe doelgerichte campagne voor de stiltecoupé:![]() | |
| b2py | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:11 |
| Weet iemand of er vanwege bevrijdingsdag morgen nog extra treinen rijden in de avond vanwege de festivals? | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:20 |
| |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:30 |
| http://www.queenslandrail(...)/Trainetiquette.aspx Je kunt ook posters en filmpjes downloaden van die campagne | |
| b2py | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:34 |
| Via de NS Facebook: "Gehoord in de trein: http://a6.sphotos.ak.fbcd(...)764_2045361787_n.jpg " Bril fucking jant. Hier direct invoeren, thx | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:35 |
| ja nou ja de Jim poster gaat eigenlijk over voeten op de bank | |
| b2py | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:39 |
Lol, ik dacht ik sla die over want ik heb hem al gezien | |
| Viezze | vrijdag 4 mei 2012 @ 18:47 |
Wat ik me qua de HRN concessie afvraag is of de staat wel de concessie aan een ander bedrijf gaat gunnen. Ze zijn zelf enig aandeelhouder van de NS en het niet gunnen van de concessie zal de waarde van het bedrijf heel erg doen dalen waarmee ze zichzelf dus in de vingers snijden. Wel kan ik me voorstellen dat ze strengere eisen gaan stellen. | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 19:01 |
Ook dat hangt weer af van de koers die het kabinet vaart: een liberaal kabinet (zeg: VVD/PVV/D66) zal eerder geneigd zijn naar verdere privatisering en aanbesteding. Een rood kabinet (SP+PvdA+GroenLinks) zal eerder geneigd zijn om alles terug te draaien naar "moedertje staat zorgt voor het spoor" | |
| Viezze | vrijdag 4 mei 2012 @ 19:08 |
Een rood kabinet zal het liefst alles terugdraaien, maar of een liberaal kabinet direct voor een concessie is? Misschien zullen ze eerst NS proberen te slijten op de markt en dan het HRN opnieuw besteden, maar de vraag is wie interesse heeft in een aandeel NS | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 19:10 |
| Tijd dat Virgin komt rijden hier in NL | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 19:29 |
| Meer maagden op de rails | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 19:38 |
Charlie Aptroot (VVD) was tijdens het algemeen overleg waar ik een aantal maanden terug bij was erg duidelijk: voor hem (en de VVD-fractie) was de deal van Schultz eigenlijk niet genoeg, hij zou liever een openbare aanbesteding zien. | |
| Peterselieman | vrijdag 4 mei 2012 @ 19:50 |
Diezelfde Aptroot pleit snoeihard voor overheidsinvesteringen in asfalt. Als dat volgens de echte aanbestedingsregels zou moeten gaan, had Nederland vol moeten liggen met tolwegen, omdat het wel allemaal betaald moet worden door de gebruikers. | |
| voetbalmanager2 | vrijdag 4 mei 2012 @ 20:56 |
| Edit: Was hier al eerder gepost | |
| Peterselieman | vrijdag 4 mei 2012 @ 21:02 |
zozo, ProRail is heel wat van plan en die asfaltprinses moet er nu mee aan de slagBron: http://www.refdag.nl/nieu(...)r_rood_sein_1_641705 | |
| ziggyziggyziggy | vrijdag 4 mei 2012 @ 21:50 |
Tja. Wat ik op OHIH ook al schreef: in die STS-statistieken zitten ook technische STS-passages verwerkt, als een herroepen of afgevallen sein. Als ik dan een sein wil herroepen in geval van gevaar, moet ik zeker eerst aan het quotum van tien denken. | |
| Peterselieman | vrijdag 4 mei 2012 @ 21:59 |
| precies. Het is onhaalbaar. Het aantal STS-passages mag dan boven de 150 per jaar liggen. Ik denk dat in nog geen 10 gevallen er potentieel gevaarlijke situaties ontstaan. Het meeste gebeurt immers op emplacementen | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 22:47 |
| 't is een show voor de bühne: onder Schultz' eindverantwoordelijkheid is er voor het eerst in 20 jaar tijd een passagier om het leven gekomen, dus nu laat ze even d'r spierballen rollen zodat mensen zien dat ze zich wel met het spoor bezighoudt. Iets met imago. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:02 |
Kotswaardig dan. Het is immers ten eerste NOGAL doorzichtig en ten tweede NOGAL een belediging voor iedereen met een IQ boven het vriespunt, dat ze echt denkt dat iemand erin trapt. | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:03 |
| Hebben we ooit iets gezien van Schultz waar we wél iets aan hadden? Over Netelenbos hebben we ook veel te klagen (zie bijvoorbeeld de kwestie rondom de HSL-concessie), maar er gebeurde tenminste iets. Schultz is van het pappen-en-nathouden. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:26 |
| Gelukkig is het kabinet nu gevallen. En nu eindelijk maar weer eens een KEREL op V&W. | |
| James1988 | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:35 |
We hadden hiervoor een kerel. Camiel Eurlings. Was die nou zoveel beter? | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:38 |
Nee, maar dat was ook een CDA'er | |
| #ANONIEM | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:44 |
| Maarja, het is niet anders. Ik denk dat het nooit perfect kan gaan op politiek/bestuurlijk niveau op het spoor. Wel kan het stukken beter. | |
| Dr_Flash | vrijdag 4 mei 2012 @ 23:53 |
Dat vind jij een Kerel? Meneertje "Oeh jee ik moet de CDA-leider gaan worden, nee ik ga de politiek uit om meer tijd aan mijn gezin te besteden." Meneertje "kwartiertje later, fuck mijn gezin, lekker zakkenvullen in het bedrijfsleven" Camiel Eurlings Waardeloos kutfiguur. Schande voor mijn belastinggeld. | |
| Ofyles2 | zaterdag 5 mei 2012 @ 00:00 |
Die moet eigenlijk voor een tribunaal verschijnen. Met zulke pipo's dient men af te rekenen... | |
| bork | zaterdag 5 mei 2012 @ 00:20 |
| Ik was vandaag o.a. in Straatsburg, prachtige stad, mooi weer, heerlijk eten en sublieme trams. Wat wel tegen viel waren de treinen er stond een TGV klaar naar Bordeaux (daar hebben ze toch geen hsl liggen?) die er niet uit zag, ik hoop dattie in Bordeaux is aangekomen. En dan rondom het station en Strassbourg port, een zooitje overal oud en afgetakeld materiaal, ik word daar zo droef van, ga je 5 kilometer verder de Rijn over, zie niks van dat soort meuk, wat is dat toch? Wachten ze op EU-geld of zo, ik chargeer een beetje omdat het zo jammer is (en dat ze alleen Frans praten natuurlijk). | |
| James1988 | zaterdag 5 mei 2012 @ 00:49 |
TGVs rijden overal in Frankrijk, ook ver buiten de echte hogesnelheidslijnen. Een deel van de TGV-vloot is al behoorlijk oud aan het raken, de oudsten stammen uit de jaren 80. Die zijn bijna toe aan hun pensioen. Er wordt weldegelijk geïnvesteerd, maar het geld moet van de Franse regio's komen. Die zeggen dan tegen de SNCF "Voici, une zak avec le geld, kopez-vous les nieuwe treinen kthxbye!" Sommige regio's investeren er meer in dan anderen. | |
| greavy | zaterdag 5 mei 2012 @ 07:21 |
| Gister sta ik met m'n goeie gedrag in Boisheim, krijg ik om 17:30 een SMS... "Stroomstoring rondom Venlo, treinverkeer word gestaakt" Uiteindelijk de boemel van 18:42 naar Venlo. In Kaldenkirchen werd de bende opgeheven, en zoek het zelf maar uit. Er zouden bussen komen, die er maar niet kwamen. Een uur eerder viel ook al uit. Die reizigers stonden er ook nog. Uiteindelijk kwamen er bussen. Waren we pas om 20:23 in Venlo En in Venlo zouden bussen naar Helmond rijden, maar dat duurde ook uren. Om 21:10 nog geen bus gezien, en toen ging het treinverkeer rijden... Uiteindelijk 23:20 thuis... | |
| Klonk | zaterdag 5 mei 2012 @ 07:45 |
Venlo had gisteren snel bezoek, omgeleide? ICE![]() | |
| ziggyziggyziggy | zaterdag 5 mei 2012 @ 08:31 |
![]() | |
| dennistd | zaterdag 5 mei 2012 @ 08:52 |
| Ik snap ook niet dat er voor de indienststelling niet nog een eindcontrole is door ProRail zelf... |