Uiteindelijke vertraging was 4 minuten. De IC kwam met +4 aan in Rotterdam, maar door de helse drukte in de trein was ik er pas na 1,5 minuut uit ... Toen zag ik dat de SPR naar Dordrecht er nog niet was, en werd net omgeroepen "Vertrekt over enkele minuten", dus even doorgelopen en kon 'm halenquote:Op woensdag 2 mei 2012 21:07 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Op de heenweg een paar uur geleden richting Den Haag totaal geen last van gehad, nu op de terugweg, en er vallen wat treinen uit, maar verder zie ik ook nog geen rare vertragingen.
Boem, die is stuktwitter:NS_online twitterde op woensdag 02-05-2012 om 21:26:28Omroepinstallatie station Breda defect door blikseminslag. reageer retweet
zo'n grote vuurbal jonguh ! BAMquote:Op woensdag 2 mei 2012 21:52 schreef James1988 het volgende:
Boem, die is stuktwitter:NS_online twitterde op woensdag 02-05-2012 om 21:26:28Omroepinstallatie station Breda defect door blikseminslag. reageer retweet
Wahahahaquote:Op woensdag 2 mei 2012 21:52 schreef greavy het volgende:
Oja, wel een knullige omroep op het station van Rotterdam vanavond:
"de extra trein naar Rotterdam Stadion rijdt vandaag door naar Heerenveen IJsstation. Houdt u rekening met een onbekende extra reistijd"
Heerlijk toch?quote:Op woensdag 2 mei 2012 21:52 schreef James1988 het volgende:
Aan de stations te zien rijden ze gewoon over de normale sporen daar (itt LeNord die eigen spoor heeft). Gaat dit ten koste van TrenItalia, of is er ruimte over op het HSL net, hoe moet ik dit zien? En zou dit in Nederland in theorie ook mogelijk zijn of is dat dichtgetimmerd?quote:Op donderdag 3 mei 2012 00:53 schreef James1988 het volgende:
Italo, de eerste privaat geëxploiteerde hogesnelheidstrein ter wereld, rijdt! In Italië, met een vloot bestaande uit 25 AGV-treinen geleverd door Alstom. Naarmate er meer treinen instromen zal de dienstregeling worden uitgebreid. Alle informatie is te vinden op www.italotreno.it/en, waar ook kaartjes kunnen worden gekocht.
Alstom heeft een kort filmpje geplaatst van de inweidingsrit van Italo en de AGV, anderhalve week geleden.
Italo bedient niet de hoofdstations van steden (zoals Roma Termini) omdat de infrastructuurbeheerder (RFI) dit tegenhoudt. Er zou geen capaciteit meer vrij zijn op die stations. Daarom stopt Italo op stations die meer aan de rand van de steden liggen. Er wordt wel gebruik gemaakt van het Italiaanse hogesnelheidsnetwerk, waar ook de Frecciarossa over rijdt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 00:59 schreef Panthera. het volgende:
Aan de stations te zien rijden ze gewoon over de normale sporen daar (itt LeNord die eigen spoor heeft). Gaat dit ten koste van TrenItalia, of is er ruimte over op het HSL net, hoe moet ik dit zien?
In Nederland is het vervoeren van reizigers in open access niet zonder meer mogelijk: de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) schrijft voor dat hiervoor een concessie verleend moet zijn. Nu is er een Europese verordening (het "derde spoorwegpakket") die voorschrijft dat internationaal reizigersvervoer in open access mogelijk gemaakt moet worden.quote:En zou dit in Nederland in theorie ook mogelijk zijn of is dat dichtgetimmerd?
Gelukkig heb je Meester Monopoly die het vuile werk voor je opknaptquote:Op donderdag 3 mei 2012 00:20 schreef bork het volgende:
We kwamen vandaag langs Emmerik daar stond inderdaad een V250 op een zijspoor geparkeerd. Ik ontdek net dat we geen fotoos van onze camera's kunnen uploaden omdat we ondanks onze shitload hightek shit niks meer met sd kunnen. Over en uit dus voorlopig, tot later
Hoe kan iemand daar ooit winstgevend passagiers voor vervoeren? Dan moeten de tickets wel heel duur worden. Kan even niet zo snel vinden wat de afstand over HSL is voor A'dam-R'dam, maar zo rond de 80 kan er nooit ver naast zitten. Dus als je puur naar die kosten kijkt, zonder nog energie, onderhoud, afschrijving, personeel, dan ben je dus ¤5520 kwijt voor een enkele reis. Uitgaande van een volle V250 (419 2e klas + 127 1e klas, Wikipedia) kom je dan uit op ¤5520/546 = ¤10.10 per passagier. Dat zou dus het meest gunstige geval zijn. Geen idee wat een realistische vullingsgraad is, gemiddeld genomen over de dag. Stel, 25% (is dat een reeel getal?). Dan zou je dus al minstens iets van ¤40 moeten vragen om alleen al de kosten voor het spoorgebruik er uit te halen. Heeft er uberhaupt wel iemand naar dat getal van ¤69 per treinkm gekeken, of dat een haalbaar getal is? Of hebben ze puur gekeken naar de kosten, en die gedeeld door het aantal verwachte treinkilometers, en verder niet gedacht?quote:Op donderdag 3 mei 2012 01:05 schreef James1988 het volgende:
[..]
Wel mag je dan diep in de buidel tasten, het tarief voor gebruik van de HSL is ¤ 69 per treinkilometer.
Dan moeten de reizigers overgewichtstoeslag gaan betalen op hun kaartje als hun BMI hoger is dan 25. Dat doet het slecht in de media.quote:Op donderdag 3 mei 2012 09:44 schreef Duvel het volgende:
Waarom gaat het op de HSL niet gewoon in tonkilometers, zoals op de Betuweroute?
echt, het vetgemaakte stukje, je moet de veiligheid toch altijd proberen te verbeterenquote:'Prorail wil groene golf op het spoor'
AMSTERDAM - Spoorbeheerder Prorail wil dat machinisten in de toekomst minder vaak moeten wachten voor een rood sein.
Door het aantal kruisende bewegingen van treinen zoveel mogelijk te beperken, moet een groene golf op het spoor ontstaan zodat treinen in de meeste gevallen altijd door kunnen rijden.
Dat meldt Spits. De maatregel is een van de tientallen aanbevelingen in een verbeterrapport van Prorail naar aanleiding van de treinbotsing bij Amsterdam. Het dagblad zegt een rapport van Prorail in handen te hebben.
Het rapport wordt later deze week door demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) naar de Tweede Kamer gestuurd.
Dienstregeling
Nu moeten machinisten nog zo'n twee miljoen keer per jaar voor een rood sein stoppen. Dat kan volgens Prorail drastisch verminderd worden. De dienstregeling zou door de voorgestelde maatregelen bovendien een stuk punctueler worden.
Prorail probeert de veiligheid op het spoor te verbeteren sinds de botsing eind april tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.
Een sprinter knalde toen op een intercity na het missen van een rood sein. Het ongeluk koste aan een vrouw het leven, 117 anderen raakten gewond.
© Novum
Hmm. Wat van treintje mag je rijden? Wil misschien ff naar Sliedrecht gaan. Kijken of ik je tegenkomquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:51 schreef Monopoly het volgende:
Zometeen dienst vanaf de Maasvlakte naar Emmerich, en morgen een havendienst. Heb voor de verandering zaterdag en zondag gewoon vrij
We gaan vandaag ook niet over de BR, we moeten wat ophalen/afleveren op Oss. Dus we gaan over het gemengd net. En vanaf vrijdag ligt EM - Oberhausen er ook uit geloof ik.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:54 schreef greavy het volgende:
[..]
Hmm. Wat van treintje mag je rijden? Wil misschien ff naar Sliedrecht gaan. Kijken of ik je tegenkom![]()
Morgen zit ik rondom Venlo, zaterdag bij Breyell (D). Dan kan je sowieso niet over de BR.
Vrijdag t/m dinsdag ligt de BR eruit ivm werkzaamheden Emmerich.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:55 schreef Monopoly het volgende:
[..]
We gaan vandaag ook niet over de BR, we moeten wat ophalen/afleveren op Oss. Dus we gaan over het gemengd net. En vanaf vrijdag ligt EM - Oberhausen er ook uit geloof ik.
Ja hoor, alsof al die Duitsers nu ineens vanaf Groningen via Heerenveen naar elders gaan reizenquote:Wientjes: 'Maak werk van spoorlijn Groningen-Heerenveen'
GRONINGEN - VNO/NCW-voorzitter Bernard Wientjes maakt zich middels een brief aan de provincies Friesland en Groningen hard voor de spoorlijn Groningen-Heerenveen.
In de brief noemt Wientjes de spoorlijn 'een unieke kans om alsnog het eerste deel van de Zuiderzeelijn aan te leggen'. De aanleg is volgens de voorzitter van de ondernemersorganisatie niet alleen van regionaal belang, maar ook van internationaal belang. De spoorlijn zou voor betere verbindingen met de Randstad en Duitsland moeten zorgen. Dat is volgens Wientjes essentieel voor de economische ontwikkeling van Noord-Nederland.
De brief is ook naar de betrokken gemeenten gestuurd.
Thalys betaalt nog meer: zij betalen ¤135 per treinkilometer aan HSA. Daarvan gaat ¤ 69 door naar ProRail, de rest blijft bij HSA - de houder van de exclusieve concessie.quote:Op donderdag 3 mei 2012 09:32 schreef MTL het volgende:
Thalys is prima winstgevend volgens mij, en zij betalen (naar wat ik heb begrepen) nog meer voor die ritjes over de HSL.
http://www.voorbeterov.nl/120503.phpquote:Op donderdag 3 mei 2012 10:06 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
echt, het vetgemaakte stukje, je moet de veiligheid toch altijd proberen te verbeteren
Is het niet ¤30 in België? Behoorlijk verschil.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:34 schreef James1988 het volgende:
[..]
Thalys betaalt nog meer: zij betalen ¤135 per treinkilometer aan HSA. Daarvan gaat ¤ 69 door naar ProRail, de rest blijft bij HSA - de houder van de exclusieve concessie.
Met Fyra naar Brussel en dan overstappen op Thalys.quote:SNCF heeft een tijd terug al laten weten het aantal Thalys-treinen per dag met 25% te willen verminderen, dit vanwege de ontzettend hoge infrastructuurkosten.
Je berekeningen kloppen wel, alleen je gevoel van afstand nietquote:Op donderdag 3 mei 2012 08:48 schreef V2 het volgende:
[..]
Hoe kan iemand daar ooit winstgevend passagiers voor vervoeren? Dan moeten de tickets wel heel duur worden. Kan even niet zo snel vinden wat de afstand over HSL is voor A'dam-R'dam, maar zo rond de 80 kan er nooit ver naast zitten. Dus als je puur naar die kosten kijkt, zonder nog energie, onderhoud, afschrijving, personeel, dan ben je dus ¤5520 kwijt voor een enkele reis. Uitgaande van een volle V250 (419 2e klas + 127 1e klas, Wikipedia) kom je dan uit op ¤5520/546 = ¤10.10 per passagier. Dat zou dus het meest gunstige geval zijn. Geen idee wat een realistische vullingsgraad is, gemiddeld genomen over de dag. Stel, 25% (is dat een reeel getal?). Dan zou je dus al minstens iets van ¤40 moeten vragen om alleen al de kosten voor het spoorgebruik er uit te halen. Heeft er uberhaupt wel iemand naar dat getal van ¤69 per treinkm gekeken, of dat een haalbaar getal is? Of hebben ze puur gekeken naar de kosten, en die gedeeld door het aantal verwachte treinkilometers, en verder niet gedacht?
Ter referentie, enkeltje voltarief klassiek spoor is op dit moment ¤13.60, met Fyra-toeslag ¤16.40. Geen wonder dat HSA zo zwaar aan het bloeden is zeg.
In de toekomst gaan ICE en Eurostar ook Amsterdam aandoen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:46 schreef Aether het volgende:
[..]
Is het niet ¤30 in België? Behoorlijk verschil.
[..]
Met Fyra naar Brussel en dan overstappen op Thalys.
ICE en Eurostar zijn toch alleen voorstellen? Ik zie beiden niet binnen 3 jaar rijden en de stations zullen ook uitgebreid moeten worden met een Brits douanepunt.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:53 schreef James1988 het volgende:
In de toekomst gaan ICE en Eurostar ook Amsterdam aandoen.
Als men een beetje slim plant kan je dan een situatie krijgen waarbij je ieder half uur een trein van Amsterdam naar Brussel hebt: 16x per dag een Fyra, 8x per dag een Thalys, 3x per dag een ICE en 3x per dag een Eurostar.
In Brussel kan dan aansluiting worden geboden op Thalys naar Parijs, of een andere Eurostar naar Londen.
Deutsche Bahn gaat inderdaad alleen stoppen in Amsterdam en Rotterdam, van Eurostar is dit nog niet bekend.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:57 schreef greavy het volgende:
Enige probleem die je met Eurostar krijgt is afgesloten perron, douanecontrole... Die zal dan sowieso niet in Schiphol stoppen heb ik begrepen.
Zowel ICE als Eurostar zijn zeer concreet: ICE heeft alleen een flinke vertraging door problemen bij Siemens. Eurostar gaat nog volgens plan.quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:59 schreef Aether het volgende:
[..]
ICE en Eurostar zijn toch alleen voorstellen? Ik zie beiden niet binnen 3 jaar rijden en de stations zullen ook uitgebreid moeten worden met een Brits douanepunt.
Het voordeel lijkt me juist dat je op Brussel niet meer door de douane hoeft. Dat kost nu relatief veel extra tijd.
Huh he?quote:Op donderdag 3 mei 2012 14:53 schreef James1988 het volgende:
[..]
Je berekeningen kloppen wel, alleen je gevoel van afstand niet
Dat zijn ICE3 treinen. Film is alweer uit 2010:quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:18 schreef James1988 het volgende:
[..]
Deutsche Bahn gaat inderdaad alleen stoppen in Amsterdam en Rotterdam, van Eurostar is dit nog niet bekend.
[..]
Zowel ICE als Eurostar zijn zeer concreet: ICE heeft alleen een flinke vertraging door problemen bij Siemens. Eurostar gaat nog volgens plan.
Nou ja hoe dan ook is het lastig winstgevend te maken met zulke prijzen. Die factor 2 die ik er naast zat maakt het niet ineens heel goedkoop.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:23 schreef James1988 het volgende:
De site van Blijbol kent de HSL niet, die stuurt je over de klassieke route.
De Wikipedia-pagina over de HSL is nauwkeuriger, www.afstandmeten.nl is ook wel handig.
OK. Kwam dat door een minimumlengte o.i.d.?quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:28 schreef James1988 het volgende:
Nee, er gaat niet met ICE3 naar Londen gespoord worden: die treinen voldoen niet aan de nieuwe eisen. Dat er een setje ICE3 in Londen is geweest was voor een perspresentatie en om evacuatieproeven in de Kanaaltunnel te kunnen doen.
Wanneer DB naar Londen gaat rijden zal dit alleen met Velaro D gebeuren.
De mijne? Gewoon een lachend gezichtje. Heeft 0,0 met treinen te maken. Is niet nodig ookquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
2 "ontopic" vraagjes voor PSM
1: Wat is dat nou precies op de avatar, heeft dat iets met treinen te maken?
mja, naar wat voor tips ben je op zoek? Het enige dat ik weet dat alles stervensduur is in Monacoquote:2: Heb je tips voor me als ik eind deze maand naar de Monaco Grand Prix gaat met de trein
. Maar dan geen tips voor de trein zelf, maar ter plaatse (zag dat je in de topics van vorig jaar zat)
Volgens mij ook doordat de trein splitsbaar moest zijn, waarbij één deel door kon rijden na brand in het andere deel.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:31 schreef Aether het volgende:
[..]
OK. Kwam dat door een minimumlengte o.i.d.?
Kan me iets herinneren dat dat noodzakelijk was voor de kanaaltunnel bij een ongeluk.
De minimumlengte voor reizigerstreinen in de kanaaltunnel is 375 meter. Dit komt overeen met de gemiddelde afstand tussen 2 vluchtdeuren, zodat er altijd wel een vluchtdeur te vinden is zonder dat de trein verlaten hoeft te worden.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:31 schreef Aether het volgende:
[..]
OK. Kwam dat door een minimumlengte o.i.d.?
Kan me iets herinneren dat dat noodzakelijk was voor de kanaaltunnel bij een ongeluk.
Dat klopt, het idee daarachter was om reizigers uit het ene deel naar het andere deel te evacueren, de trein te splitsen, en weg te rijden.quote:Op donderdag 3 mei 2012 15:46 schreef dennistd het volgende:
[..]
Volgens mij ook doordat de trein splitsbaar moest zijn, waarbij één deel door kon rijden na brand in het andere deel.
Het zou volgens mij nooit kwaad kunnen om een groot deel van Noord-Duitsland (en Denemarken?) te 'ontsluiten' met onze Randstad. Behalve vrachtvervoer naar Rotterdam, zijn er ook veel reizigers die dan misschien door deze aansluiting sneller overwegen via Schiphol te gaan. Al lijkt het mij dat een betere verbinding tussen Bremen en Groningen ook nodig is hiervoor. En natuurlijk het doortrekken van de lijn vanaf Heerenveenquote:Op donderdag 3 mei 2012 14:00 schreef greavy het volgende:
[..]
Ja hoor, alsof al die Duitsers nu ineens vanaf Groningen via Heerenveen naar elders gaan reizen
Of dat iemand uit de randstad via Heerenveen naar Groningen gaat oid. Er rijdt al een goed frequente Q-liner tussen Groningen en Drachten, en heeft het vaak druk genoeg ..,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |