Prorail: Utrecht CS kwetsbaar voor verstoringenUtrecht Centraal is een hoofdpijnstation. De infrastructuur is veel te complex. En ook als de treinenloop bijgestuurd moet worden, is dat zo ingewikkeld, dat er bij grote verstoringen een onbeheerst proces ontstaat.
Dat schrijft spoorbeheerder ProRail aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu in een
logistieke vergelijking tussen de stations van Tokio, Zurich en Utrecht. De vergelijking is in januari 2010 al gemaakt. In februari van dit jaar werd hij naar het ministerie gestuurd.
In de vergelijking wordt gewezen op de moeite die het kost om in Utrecht alle treinen de goede route te laten rijden door de ruim 100 wissels die er liggen. Die wissels zorgen weliswaar voor flexibiliteit, maar als door werkzaamheden minder sporen beschikbaar zijn, en meer treinen daarvan gebruik moeten maken, dan is de treinenloop ‘gewoon niet meer’ aan te sturen.
In Utrecht is sprake van een punt dat ‘zeer ruim is gepasseerd’. ‘Tijdens grote verstoringen ontstaat in Utrecht een onbeheerst proces. Zodra een treindienstleider afwijkt van de planning gaat de capaciteit van Utrecht Centraal omlaag’, met een paar spoorwijzigigen al snel met de helft. De kwaliteit van de reisinformatie gaat omlaag en als er treinen langs het perron staan zonder personeel neemt de capaciteit alleen nog maar verder af.
Hier komt bij dat ‘aan de lopende band extra treinbewegingen’ worden toegestaan. Losse locomotieven, leeg materieel, werktreinen, goederentreinen, groepsvervoer, omleidingen, zelfs stoomtreinen rijden tussen de gebruikelijke dienstregeling door, zonder dat getoetst wordt of het wel past. Zeker een derde van alle vertragingen is volgens ProRail te wijten aan deze extra treinbewegingen.
Er wordt inmiddels gewerkt aan een oplossing, zo blijkt uit het schrijven. Er wordt gekeken of de snelheid waarmee treinen door het station rijden omhoog kan, van 40 kilometer per uur naar tachtig. Hierdoor zouden treinen elkaar sneller kunnen opvolgen. Ook wordt gekeken of seinen moeten worden verplaatst en er worden perronsporen bijgebouwd.
BronJe moet er maar op komen.. Ieder station is vatbaar voor storingen..