quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:05 schreef bodylotion het volgende:
[..]
ik heb wat reviews zitten kijken van <1993 toen bandenwissels nog niet verplicht waren (toch?) en waar ze ook 2 of misschien wel 3 stops deden omdat dat gewoon sneller was. Dat moet nu toch ook kunnen? Bridgestone is zonder concurrentie misschien wel gewoon wat lui.
En wat betreft het volgen in de bochten; hadden ze niet beter de voorbanden kunnen laten voor wat ze waren en de achterbanden 25mm breder kunnen maken?
Dit was makkelijker voor Bridgestone omdat ze de mallen voor de smallere voorbanden nog hadden liggen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:05 schreef bodylotion het volgende:
[..]
ik heb wat reviews zitten kijken van <1993 toen bandenwissels nog niet verplicht waren (toch?) en waar ze ook 2 of misschien wel 3 stops deden omdat dat gewoon sneller was. Dat moet nu toch ook kunnen? Bridgestone is zonder concurrentie misschien wel gewoon wat lui.
En wat betreft het volgen in de bochten; hadden ze niet beter de voorbanden kunnen laten voor wat ze waren en de achterbanden 25mm breder kunnen maken?
I know - misschien voor volgend jaar, als de nieuwe leverancier die mallen niet overneemt tenminstequote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:36 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dit was makkelijker voor Bridgestone omdat ze de mallen voor de smallere voorbanden nog hadden liggen.
dus verdedigde ze vroeger hun positie minder omdat ze voorzichtiger waren voor hun en andermans materiaal?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:59 schreef bodylotion het volgende:
[..]
I know - misschien voor volgend jaar, als de nieuwe leverancier die mallen niet overneemt tenminste
Over de inhalen; tegenwoordig is het agressiefer omdat er toch nauwelijks wat kan gebeuren. Als je in '89 a la Kobayashi iemands voorvleugel eraf beukt... dat wil je niet op je geweten hebben
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:20 schreef LeXX het volgende:
τυρ
Op 25 tot 28 sec zie je Mansell zwaaien naar Prost zovan haal me in.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:33 schreef Atreidez het volgende:
Valt me op dat er tegenwoordig ook veel heftiger wordt verdedigd.. wat natuurlijk ook niet helpt bij het inhalen, of uberhaupt het er toe aanzetten pogingen te ondernemen tot inhalen?
vs.
quote:Mansell had technichal problems and retired some laps later
Zou kunnen.. Stel, je bent wat lomp en rijd iemand voorvleugel eraf en diegene rijd zich te pletter in de muur. Lijkt me niet zo prettig om dit op je geweten te hebben.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:07 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
dus verdedigde ze vroeger hun positie minder omdat ze voorzichtiger waren voor hun en andermans materiaal?
Ik moest zonder geluid kijken hierquote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:59 schreef vosss het volgende:
Op 25 tot 28 sec zie je Mansell zwaaien naar Prost zovan haal me in.
Het commentaar zegt ook Mansell winkt Prost furbei.
Waarom ie dat doet weet ik niet, maar dit lijkt gewoon op voorbij laten en geen normale overtake als je het mij vraagt
=edit=
In de comments:
Daar had ik de vorige keer ook al iets over gezegdquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:11 schreef Atreidez het volgende:
De testdata kunnen ook wel uit de OP Sally, als je toch bezig bent met die wiki
Lijkt me sterk. Tegenwoordig mag je maar 1 keer van lijn veranderen en ik kan me races herinneren dat een snellere coureur rondenlang geblokt werd door een coureur die ervoor reed. Senna vs Mansell in 1992 bijvoorbeeld op Monaco.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:33 schreef Atreidez het volgende:
Valt me op dat er tegenwoordig ook veel heftiger wordt verdedigd.. wat natuurlijk ook niet helpt bij het inhalen, of uberhaupt het er toe aanzetten pogingen te ondernemen tot inhalen?
vs.
Alleen als je 1 ronde of meer achterstand hebt moet je een sneller iemand langs laten gaan, dan krijg je de blauwe vlag te zien, wat inhoudt dat er een sneller iemand achter je zit en jij op een geschikte plek aan de kant moet gaan. Als beide rijders in dezelfde ronden zitten en vechten om een plek geldt deze regel volgens mij niet.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:48 schreef Glijdt_licht het volgende:
Er is toch een regel dat je diegene die sneller is voor moet laten gaan? Alleen wordt er tegenwoordig minder erg naar die regel gekeken omdat ze toffe inhaalacties willen zien.
Ik ga even zoeken.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat die regel vroeger ook bestond voor positie, maar dat die is weggehaald om gevechten uit te lokken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:22 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Alleen als je 1 ronde of meer achterstand hebt moet je een sneller iemand langs laten gaan, dan krijg je de blauwe vlag te zien, wat inhoudt dat er een sneller iemand achter je zit en jij op een geschikte plek aan de kant moet gaan. Als beide rijders in dezelfde ronden zitten en vechten om een plek geldt deze regel volgens mij niet.
quote:Sauber poised to request name change
Peter Sauber is poised to lodge an application to change the name of his Formula 1 team, AUTOSPORT has learned, after he carried the BMW moniker into the new season.
Despite the withdrawal of German car manufacturer BMW from F1, the outfit kept its 'BMW Sauber F1 Team' name for the start of the year.
Sauber did not request a pre-season title change, and name changes are not easy to take place because they can run the risk of teams losing out on vital television rights income.
However, although no move was made before the first race, Sauber has confirmed that now the season is underway his team will request a change - although when exactly has not been decided.
"We will submit an application for a chassis name change, but the timing has yet to be decided," he said when asked by AUTOSPORT about the naming situation. "It will happen some time this season."
The BMW Sauber team is currently without a title sponsor for 2010, and Sauber admitted that his outfit was unlikely to get one now until next year.
"We have still a white car unfortunately, because it is impossible to find sponsors during January and February - especially big sponsors," he explained about the team's financial situation.
"Today we are looking for sponsors for the 2011 season. I hope we will find some sponsors for this season."
Sauber expressed some hope, however, that if the outfit concluded a deal for 2011 it may be able to bring the sponsorship forward into this season.
"If we find a title sponsor for 2011 in the middle of the year then maybe we can have them for this season too," he said.
Tof dus.quote:Hello,
This is a reminder that you have enrolled in the online event, Sir Richard Branson: Top 10 Questions for 2010. We look forward to seeing you at this event Wednesday.
Event Information:
Topic: Sir Richard Branson
Date: Wednesday, March 17th, 2010
Time: 10:00AM PT I 11:00AM MT I 12:00PM CT I 1:00PM ET I 5:00PM GMT (or UTC)
Please join us at least 10-15 minutes prior to the presentation to ensure the automatic system set-up has been properly established.
5:00PM GMT is 18:00 bij ons, of te wel, dat zijn we al geweestquote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:16 schreef vosss het volgende:
Hoe laat is dit overigens in Nederlandse tijd? Ik ben echt slecht met al die tijdzones
=edit=
Weet iemand hoe ik zoiets op kan nemen? Dus het beeld en het geluid?
Daar zijn vast handige programmaatjes voor. Iemand?
Dan kan ik die daarna online gooien mocht er interesse in zijn
Het is morgen pasquote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:34 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
5:00PM GMT is 18:00 bij ons, of te wel, dat zijn we al geweest
quote:Op dinsdag 16 maart 2010 18:14 schreef vosss het volgende:
Een week geleden ofzo zag ik ergens op internet een banner met reclame over dat je sir Richard Branson een vraag kon stellen. Dat heb ik dus gedaan.
Ze zouden 10 vragen uitkiezen en als jouw vraag erbij zat zouden ze je dan per mail uitnodigen om een webcastsessie bij te wonen waar Branson de vragen behandeld.
Ik krijg net dit mailtje:
[..]
Tof dus.
Ik heb alleen geen enkel idee meer wat mn vraag was![]()
Wss moet dat van Mercedesquote:Op dinsdag 16 maart 2010 19:17 schreef Burnie88 het volgende:
Waarom zet Force India in godsnaam Di Resta in de auto op vrijdag? Wat heeft dat nou voor zin?
Ik denk eerder van de Schotse sponsor die hij meegebracht heeft naar Force Indiaquote:
Kan ook., of een combinatie van beide. Dat Mercedes de motoren goedkoper zou leveren als di Resta er op vrijdag in mag. En dat toen een sponsor heeft gereageerd dat als di Resta de vrijdagcoureur wordt zij zouden sponsoren. = dubbel voordeel voor Force India.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik denk eerder van de Schotse sponsor die hij meegebracht heeft naar Force India
Ja en dan heeft een Sutil of Liuzzi geen tracktime en rijdt hij bout in de kwali/race omdat hij niet af heeft kunnen stellen... Alsof een sponsor daar op loopt te wachten. Ik hoop dat Tung niet hetzelfde grapje gaat uithalen dit seizoen, dan schaam ik me als Nederlander.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik denk eerder van de Schotse sponsor die hij meegebracht heeft naar Force India
Dan is Tung gewoon een chineesquote:Op dinsdag 16 maart 2010 23:50 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ja en dan heeft een Sutil of Liuzzi geen tracktime en rijdt hij bout in de kwali/race omdat hij niet af heeft kunnen stellen... Alsof een sponsor daar op loopt te wachten. Ik hoop dat Tung niet hetzelfde grapje gaat uithalen dit seizoen, dan schaam ik me als Nederlander.
Staat al langer op joetoep hoor.quote:Op woensdag 17 maart 2010 06:51 schreef Googolplexian het volgende:
Beetje laat dat dit filmpje online komt maar toch leuk om te zien.
Die beelden heb ik toen live (op TV) gezien helaas. Is een van de eerste momenten van de F1 die ik me kan herinneren gezien te hebben.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:54 schreef vosss het volgende:
OW tot een minuut of 8 zijn het mooie beelden zie ik nu. Daarna wordt het nogal dramatisch met veel vuur enzo
Lees het hele artikel voor een beter overzicht.quote:Frank Dernie, one of the leading F1 aerodynamicists for the past 30 years, has sent me this note, arguing that the “overtaking problem in F1″ is not the aero, but the mechanical grip from the tyres and the lack of mistakes made by drivers on gearshifts due to semi automatic gearboxes. He advocates manual gearboxes and rock hard tyres. Hear him out.
“None of the facts in the last 30 years support the theory that grippy tyres and low downforce promote overtaking. If reducing downforce was the answer, then 1983 would have shown it, since we lost 80% of the aero efficiency in the 1983 rules, ” he says. “But there was no more overtaking than in 1982.
“Here’s the proof – if downforce prevented overtaking, historically the races with the fewest overtaking manoeuvres would have been the wet races, where maximum downforce settings are used… Why anybody still thinks a reduction in downforce is the solution when faced with the facts has been a consistent mystery and frustration to me.
“Too much difference in grip between on and off line is a major factor, caused by sticky tyres (lots of mechanical grip)
“Braking distances into slow corners are far too short, caused by sticky tyres (too much mechanical grip).
“The other reason why it is hard to overtake in current F1 is that the fastest cars are at the front with slower ones behind, so there is no reason to expect overtaking unless a driver makes a mistake.
“In this case overtaking will only ever happen following mistakes, which are rare nowadays with super sticky tyres, big runoff areas and semi automatic gearboxes.
Een band waar je de hele race mee uit kunt rijden en een degelijke zachte band zonder verplichte wissel is denk ik wel een goed idee. Net als vroeger.quote:Op woensdag 17 maart 2010 10:00 schreef sasquatsch het volgende:
Een andere visie op het gebrek aan inhalen.
[..]
Lees het hele artikel voor een beter overzicht.
Maar het voorstel zou zijn keiharde banden en handmatige versnellingsbakken.
er staat me iets bij dat Williams in 2001 is begonnen met het express verstoren van de lucht achter de autos. Maar hoe kan het een GP2 veel minder dirty air geeft dan een F1, er zitten veel meer winglets en dingen op die wagens.quote:Op woensdag 17 maart 2010 12:29 schreef Googolplexian het volgende:
Al dat gegis naar waarom er minder wordt ingehaald ...De teambazen, designers en engineers weten het allemaal.
Maar het oplossen = risico op ingehaald worden dus niemand die (ook al is het gezamelijk) de eerste stap zet.
Dat vroeg ik me laatst ook al af. De dubbele diffuser zal ook een flinke rol spelen waarschijnlijk.quote:Op woensdag 17 maart 2010 13:51 schreef bodylotion het volgende:
[..]
er staat me iets bij dat Williams in 2001 is begonnen met het express verstoren van de lucht achter de autos. Maar hoe kan het een GP2 veel minder dirty air geeft dan een F1, er zitten veel meer winglets en dingen op die wagens.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja waarschijnlijk wel - ik snap alleen niet zo goed hoe, ze zijn er toch juist om de lucht achter de auto te neutraliseren tegen drag?quote:Op woensdag 17 maart 2010 14:30 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me laatst ook al af. De dubbele diffuser zal ook een flinke rol spelen waarschijnlijk.
Diffusers zijn om de lucht sneller onder de auto te laten doorgaan dan over de auto heen. Hierdoor heb je meer grip omdat de luchtdruk onder de auto lager is (hoe sneller je gaat). Als dan ook nog zorgt dat de uitlaten erbij uitkomen gaat de luchtdruk onder de auto nog verder omlaag. Dus nog meer grip. Bij gas los hebben auto's in dat geval dan ook minder grip dan wanneer ze volgas rijden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:08 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Ja waarschijnlijk wel - ik snap alleen niet zo goed hoe, ze zijn er toch juist om de lucht achter de auto te neutraliseren tegen drag?
waarom zit de uitlaag niet aan de onderkant van de wagen eigenlijk?quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:23 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Diffusers zijn om de lucht sneller onder de auto te laten doorgaan dan over de auto heen. Hierdoor heb je meer grip omdat de luchtdruk onder de auto lager is (hoe sneller je gaat). Als dan ook nog zorgt dat de uitlaten erbij uitkomen gaat de luchtdruk onder de auto nog verder omlaag. Dus nog meer grip. Bij gas los hebben auto's in dat geval dan ook minder grip dan wanneer ze volgas rijden.
Doordat de diffusers de luchtstromen zo beďnvloeden zullen ze ook idd achter de auto een bepaalde invloed hebben.
Er was volgens mij een minimale hoogte waarop de uitlaat moest zitten ofzo, juist om dit trukje te voorkomen, maar zeker weten doe ik dat nietquote:Op woensdag 17 maart 2010 15:41 schreef bodylotion het volgende:
[..]
waarom zit de uitlaag niet aan de onderkant van de wagen eigenlijk?
Ik denk juist dat een GP2 wagen veel minder gevoelig is voor dirty air dan een F1 wagen, door het gebruik van grond-effect. (Hoe ze dat verkrijgen heb ik niet kunnen vinden op Internet). Ik weet niet of ze minder dirty air veroorzaken. IMHO is een F1 wagen te gevoelig voor deze turbulentie. Ik denk dat ze dat eerder moeten aanpakken dan het voorkomen van de turbulentie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 13:51 schreef bodylotion het volgende:
[..]
er staat me iets bij dat Williams in 2001 is begonnen met het express verstoren van de lucht achter de autos. Maar hoe kan het een GP2 veel minder dirty air geeft dan een F1, er zitten veel meer winglets en dingen op die wagens.
Je wilt de lucht zo snel mogelijk weg hebben onder de auto, dus hoe eerder hoe beter. Daarvoor zijn die gaten tussen de bodemplaat en het begin van de diffusor. En hoe groter die gaten (en dus de diffusor) hoe meer lucht weggezogen kan worden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:41 schreef bodylotion het volgende:
[..]
waarom zit de uitlaag niet aan de onderkant van de wagen eigenlijk?
hele goede opmerking,ben het helemaal met je eens!quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:55 schreef Big-Ern het volgende:
Met de wetenschap dat de Renault 30 pk te kort komt, dan vraag ik me af waarom ze dan de Ferrari van STR niet hebben gepakt met vervolgens een Cosworth voor STR.
Van 1963 t/m 2006 om precies te zijn.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:56 schreef vosss het volgende:
Cosworth heeft al zeer veel knowhow. Die hebben al god weet hoeveel ervaring in de F1
aldus de wikiquote:In 2004, Cosworth and Pi Research were sold by Ford to the current Cosworth Group owned by Gerald Forsythe and Kevin Kalkhoven.
quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:44 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Van 1963 t/m 2006 om precies te zijn.
Inderdaad, de McLarens waar Kimi in racete bv, en idd de laatste jaren e RB's. gezien Renault er geen problemen mee heeft denk ik dat er een (koel)fout in het ontwerp van Newey zit.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:58 schreef Waffle het volgende:
Dat maar de kennis is waarschijnlijk niet verloren gegaan. Verder is Cosworth afgelopen jaar wel flink aan het testen geweest. geloof mij maar. Iedereen zit trouwens wel de hele tijd negatief op de Renault motor te reageren, maar er moet niet vergeten worden dat auto's ontworpen door Newey wel vaker niet zo betrouwbaar waren. Meestal was de motor dan ook het falende onderdeel. Misschien is er gewoon niet genoeg rekening gehouden met koeling en dergelijke.
Het is altijd 1 coureur geweest, vaak de sneller (Zie Vettel en Kimi) maar ik ben gewoon van mening dat zij te ruw waren met hun materiaal!quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:48 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Inderdaad, de McLarens waar Kimi in racete bv, en idd de laatste jaren e RB's. gezien Renault er geen problemen mee heeft denk ik dat er een (koel)fout in het ontwerp van Newey zit.
En natuurlijk is Cosworth nog steeds actief in andere klasse, dat helpt ze natuurlijk ook.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:58 schreef Waffle het volgende:
Dat maar de kennis is waarschijnlijk niet verloren gegaan. Verder is Cosworth afgelopen jaar wel flink aan het testen geweest. geloof mij maar. Iedereen zit trouwens wel de hele tijd negatief op de Renault motor te reageren, maar er moet niet vergeten worden dat auto's ontworpen door Newey wel vaker niet zo betrouwbaar waren. Meestal was de motor dan ook het falende onderdeel. Misschien is er gewoon niet genoeg rekening gehouden met koeling en dergelijke.
Dat van die versnellingsbakken ben ik het helemaal mee eens. Doordat het schakelen nu veel soepeler en sneller gaat, is er daarbij veel minder kans op fouten.quote:Op woensdag 17 maart 2010 10:00 schreef sasquatsch het volgende:
Een andere visie op het gebrek aan inhalen.
[..]
Lees het hele artikel voor een beter overzicht.
Maar het voorstel zou zijn keiharde banden en handmatige versnellingsbakken.
En het zou zomaar kunnen dat de Red Bull een vergelijkbaar probleem heeft.quote:Ferrari werkt aan oplossing voor te hete motoren
Het team van Ferrari mag dan wel begonnen zijn met een maximale score van 43 punten, maar geheel vlekkeloos ging dat echter allerminst. Het team besloot voor de race de motoren van Alonso en Massa straffeloos te vervangen. Tijdens de race kregen beide heren van het team te horen dat ze het tempo moesten laten zakken vanwege een te hoog oplopende temperatuur in de Ferrari-motor.
De aerodynamica van de F10 is volgens teambaas Stefano Domenicali de oorzaak van het probleem. De te hoog oplopende temperatuur in de motor zal tijdens de hete GP’s op de kalender een probleem blijven vormen. Het heeft dus hoge prioriteit dat dit zo snel mogelijk opgelost gaat worden.
Jammerja, wat was de vraag danquote:Op donderdag 18 maart 2010 09:46 schreef vosss het volgende:
Branson had mijn vraag helemaal niet beantwoordt
Vraag staat op de vorige pagina ergens.quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:12 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Jammerja, wat was de vraag dan?
Maar hoe ging het "gesprek" dan? Beetje leuk?
Goh dat zijn vragen die hij nog nooit gehad heeft en/of beantwoord heeft.quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Vraag staat op de vorige pagina ergens.
Anyway, het gesprek ging eigenlijk alleen maar over zakelijke dingen en hoe hij het zover heeft kunnen schoppen als 14 jarige school-dropout zonder diploma's of wat dan ook.
Wel een boeiend vraaggesprek, dat wel. Duurde bijna anderhalf uur.
Interessante gast in elk geval
Als ik de reclame lees hierover, kon je hem vragen stellen over "business", dus niet over de F1quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Vraag staat op de vorige pagina ergens.
Anyway, het gesprek ging eigenlijk alleen maar over zakelijke dingen en hoe hij het zover heeft kunnen schoppen als 14 jarige school-dropout zonder diploma's of wat dan ook.
Wel een boeiend vraaggesprek, dat wel. Duurde bijna anderhalf uur.
Interessante gast in elk geval
quote:McLaren had reportedly aerodynamically exploited the hole for the external engine starter, making it much bigger than necessary and thereby gaining another diffuser level.
It was said the British team agreed to revise the design for Melbourne.
Spain's El Pais newspaper said Renault and Mercedes will also have to modify their diffusers for the same reason ahead of round two of the 2010 world championship.
Formule 1 is ook business en als hij er geen geld in ziet dan doet ie niet mee.quote:Op donderdag 18 maart 2010 12:11 schreef Sally het volgende:
[..]
Als ik de reclame lees hierover, kon je hem vragen stellen over "business", dus niet over de F1
Dat waren de rest van de vragen ook.quote:Goh dat zijn vragen die hij nog nooit gehad heeft en/of beantwoord heeft.
quote:Op donderdag 18 maart 2010 23:19 schreef Peterselieman het volgende:
Eindelijk eens goed F1-nieuws: Italiaanse GP tot 2016 op Monza
volgens mij mocht mercedes niet omdat er een limiet is aan het aantal teams waar je motoren aan mag leveren.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Misschien wilde Ferrari wel niet om exact dezelfde reden als Mercedes?
Vreemde opmerking trouwens van Dhr. Marko zo vroeg in het seizoen.
Als de teams er mee ingestemd hadden dan had de limiet opgerekt kunnen worden naar vier. McLaren weigerde dat, zodat drie de max blijft. En mercedes leverde al aan Brawn, McLaren en Force India, dus Red Bull viel zo eenvoudig buiten de boot.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:28 schreef Salatrel het volgende:
[..]
volgens mij mocht mercedes niet omdat er een limiet is aan het aantal teams waar je motoren aan mag leveren.
Als het McLaren niet was geweest, zou het een ander team geweest kunnen zijn, dat Red Bull met Mercedes motoren als een te grote concurrent zou zien.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als alle teams er mee ingestemd hadden dan had de limiet opgerekt kunnen worden naar vier. McLaren weigerde dat, zodat drie de max blijft. En mercedes leverde al aan Brawn, McLaren en Force India, dus Red Bull viel zo eenvoudig buiten de boot.
Ben benieuwd of USF1 't opnieuw gaat proberen, en mochten ze dat wel doen, of de FIA ze dan weer zou selecteren.quote:FIA opent selectieproces voor dertiende team
20 maart 2010
De FIA heeft op vrijdag het selectieproces geopend waarin een dertiende team voor 2011 zal worden gekozen. Alle teams die hier serieuze interesse in hebben, moeten zich voor 15 april melden bij de autosportbond en dienen ook administratiekosten van 1000 euro te betalen. Daarna begint het formele inschrijvingsproces.
De teams hebben een maand de tijd om hun interesse te tonen en zullen op 15 april alle benodigde papieren en informatie krijgen van de FIA. Na deze datum begint het formele inschrijvingsproces, dat tot eind juni loopt. Hierin zal de FIA niet alleen kijken naar de technische capaciteiten van de teams, maar ook naar het financiële plaatje en de mensen die bij het project betrokken zijn. Verder zal de FIA oordelen wat voor meerwaarde het team aan het kampioenschap zal brengen.
In juli zal worden beslist welk team wordt toegelaten aan het wereldkampioenschap Formule 1 van 2011.
In between racesquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:38 schreef Sinister-D- het volgende:
Is me dat ff dood hier![]()
Omdat er toch niets anders te zeggen is:
En ik ben wel benieuwd naar die andere teams die zich melden. Zou er nog weer een nieuw team opduiken?quote:[..]
Ben benieuwd of USF1 't opnieuw gaat proberen, en mochten ze dat wel doen, of de FIA ze dan weer zou selecteren.
En zoals ik vorig jaar al zei: ik zou graag Prodrive willen zien![]()
Ik denk het niet. Ze moeten ¤1000,- betalen en ik betwijfel of ze dat bij USF1 hebben.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:38 schreef Sinister-D- het volgende:
Is me dat ff dood hier![]()
Omdat er toch niets anders te zeggen is:
[..]
Ben benieuwd of USF1 't opnieuw gaat proberen, en mochten ze dat wel doen, of de FIA ze dan weer zou selecteren.
Het schijnt dat Zoran Stefanovic de boedel opgekocht heeftquote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:40 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ze moeten ¤1000,- betalen en ik betwijfel of ze dat bij USF1 hebben.
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:40 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ze moeten ¤1000,- betalen en ik betwijfel of ze dat bij USF1 hebben.
Elk team mocht toch de eerst 3 races overslaan voordat ze definitief hun startbewijs zouden verliezen?quote:maar de FIA is van mening dat dit niet het geval is omdat US F1 er niet in slaagde om in Bahrein op de grid te staan. Hiermee verviel het recht voor het Amerikaanse team.
quote:Daarnaast is de FIA van plan om US F1 voor de rechter te slepen, omdat ze mooi weer speelden en zich pas op het allerlaatste moment afgemeld hebben voor dit seizoen. Nu Stefanovic de boedel in bezit heeft zal hij aangeklaagd worden, waardoor hij met zijn bedrijf mogelijk tegen hoge boetes aan zal lopen.
Waarom bestaat daar dan ook niet al een regel voor vraag ik me af.quote:Vier diffusers afgekeurd door de FIA
20 maart 2010 — De FIA heeft bij vier teams de diffusers afgekeurd omwille van grote openingen voor de starters.
Maandag brachten we het verhaal van de veel te grote openingen voor de starters, achteraan sommige formule 1-wagens. Daardoor wordt er meer downforce gecreëerd. De FIA heeft nu bij vier teams de diffuser afgekeurd.
Geweten is dat McLaren en Mercedes GP twee van de teams zijn. De andere twee zijn waarschijnlijk Renault en Force India.
Mercedes GP gebruikte vorig jaar, toen nog onder de naam Brawn GP, als eerste een grotere startmotor om een betere diffuser te krijgen. Het is wel eigenaardig dat dit pas dit jaar wordt verboden.
Er wordt verwacht dat de FIA nu een maximale diameter gaat voorschrijven voor de stang van de startmotor en dus ook het opening waar die in moet.De teams zullen in Australië dus een nieuwe diffuser en startmotor nodig hebben om te voldoen aan de eisen van de FIA.
De enige reden dat je vage regels wilt is dat je het later nog aan kunt passen.quote:Op zondag 21 maart 2010 09:57 schreef vosss het volgende:
[..]
Waarom bestaat daar dan ook niet al een regel voor vraag ik me af.
Volgens het regelement zijn ze voor zover ik kan lezen volkomen legaal.
Waarom passen ze dan keer op keer het regelement aan?
Als dit grotere gat ergens goed voor is (tijdwinst) dan hebben die 4 teams gewoon beter hun werk gedaan imo
ja dat snap ik ook niet. rond april vorig jaar was die uitspraak alquote:Op zondag 21 maart 2010 12:10 schreef Trystar het volgende:
Ze hadden die dubbele diffusers dit jaar al moeten verbieden. Waarom pas vanaf volgend jaar
Owjeej, maar hopen dat er niemand gewond is danquote:Toegangstunnel Spa-Francorchamps stort in
De staat van het traditionele circuit Spa-Francorchamps is verre van optimaal. Al meerdere jaren is het F1-circuit bezig met het verbouwen van betere faciliteiten, waaronder een nieuwe hoofdtribune. Toch is er ook aandacht nodig voor randzaken, zo bleek vandaag. Een toegangstunnel bij Blanchimont is namelijk ingestort, zo meldt de Belgische zender RTL. De tunnel was zes meter hoog en diende als toegangsweg voor vrachtwagens.
Op het moment dat de tunnel instortte waren er echter geen auto's op de baan, maar het circuit zelf zou geen schade opgelopen hebben. Wel zijn delen van de uitloopzone, de bandenmuur, een baanpost en een televisiecamera beschadigd. Het is nog niet geheel duidelijk of er personen in de tunnel waren op het moment van de instorting, maar op dit moment is de brandweer de brokstukken aan het weghalen. Zij gaan er echter van uit dat er niemand gewond is geraakt.
Das niet goed, daar Bernie ook niet blij mee zijnquote:Op zondag 21 maart 2010 18:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Owjeej, maar hopen dat er niemand gewond is dan
Even tekstueel: wat een kutbericht zeg. 'Maar' schrijven waar het helemaal niet hoort, 'brandweer' als meervoud beschouwen enz...quote:Op zondag 21 maart 2010 18:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Owjeej, maar hopen dat er niemand gewond is dan
Het was een belgische sitequote:Op zondag 21 maart 2010 19:23 schreef Sally het volgende:
[..]
Even tekstueel: wat een kutbericht zeg. 'Maar' schrijven waar het helemaal niet hoort, 'brandweer' als meervoud beschouwen enz...
Over de inhoud: ik hoop dat er geen slachtoffers zijn.
Ja, ik zag vanmiddag ook al een citaat dat jij had, van een Vlaamse sitequote:
Dat ze er naar gingen kijken. Niet dat ze ze moesten aanpassen toch?quote:Op zondag 21 maart 2010 20:31 schreef Sally het volgende:
[..]
Ja, ik zag vanmiddag ook al een citaat dat jij had, van een Vlaamse site
Tip: zet er meteen een linkie bij hierHoef ik niet te zoeken.
Maar het nieuws over die 4 diffusers stond al op FOK!sport, al 2 dagen geleden
Oh jawelquote:Op zondag 21 maart 2010 22:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat ze er naar gingen kijken. Niet dat ze ze moesten aanpassen toch?
jawel, maar nr2 is niet verplicht om nr3 er voorbij te laten gaanquote:Op zondag 21 maart 2010 22:54 schreef vosss het volgende:
Hallo als nummer 2 en nummer 1 eraf schieten dan mag nummer 3 gewoon inhalen hoor!
Wel je metafoor kloppend houdenquote:Op maandag 22 maart 2010 00:40 schreef vosss het volgende:
Het was een treintje, als de voorste 2 de apex wissel finaal missen me dunkt dat het achterste wagonnetje dan eenvoudig die twee voorbij steekt.
het gaat niet om de apex (of wisselquote:Op maandag 22 maart 2010 00:40 schreef vosss het volgende:
Het was een treintje, als de voorste 2 de apex finaal missen me dunkt dat het achterste wagonnetje dan eenvoudig die twee voorbij steekt.
Dan is het toch heel simpel er staan er 3 bij spoor A en willen naar spoor B... twee lopen er over het spoor en de derde (laatste) gaat over de voetgangersbrug.. als er dan stiekem een trein aankomt en persoon 1 & 2 proberen die terug te koppen, maar falen daarin... dan komt de derde uiteindelijk bij spoor B als eerste en mag dus blijven staan!quote:Op maandag 22 maart 2010 10:21 schreef bodylotion het volgende:
[..]
het gaat niet om de apex (of wissel) missen, maar de baan afsnijden.
dus dat je op het station de rails oversteekt ipv er om heen te lopen van spoor A naar spoor B.. ofzo
Dat vind ik dan echt gaaf. Je maakt iets mee en je blijkt er behoorlijk in te zuigen om dan vervolgens ELKE kans die je krijgt telkens weer in die omstandigheden te gaan rijden. Gewoon net zo lang tot je er iet meer in zuigt en zelfs dan niet er mee stoppen maar vastberaden doorgaan tot je er niet alleen niet meer in zuigt, maar tot dat je het perfect beheerst.quote:Senna was ook een goede regenrijder. Iets wat hij al van jongs af geleerd had. Zijn eerste kart ervaring in de regen was een ramp. Sinds die dag ging de jonge Senna bij elke regenbui karten, tot hij de techniek van het regenrijden perfect beheerste. Iets wat hij voor zijn hele leven zou meedragen. De ervaring die hij in het karten opdeed kwam hem uiterst goed van pas bij het in de regen rijden met een F1-wagen. Een voorbeeld hiervan is de Europese Grand Prix van 1993 op Donington Park.
Senna reed dat jaar met de inferieure McLaren-Ford, een wagen die niet op kon tegen de Williams-Renault van Hill en Prost. Senna kwalificeerde zich als vierde. Aan het begin van de race regende het en Senna liet zich bij de start gemakkelijk inhalen. Tijdens de eerste ronde kwam hij echter sterk terug. Hij ging van vijfde positie naar eerste in acht kletsnatte bochten. De rest van de race reed Senna tactisch erg sterk. Zijn wagen reed als op rails, terwijl de anderen meer moeite moesten doen, zo leek. Hill werd tweede op meer dan anderhalve minuut, Prost werd derde op meer dan een ronde.
Toch wel grappig om te lezen dat Rosberg gewoon met slechts 70 euro op zak een casino binnen stapt.quote:Pokerkoning Rosberg wint 800 euro in Melbourne
Na een reis van 29 uur kwam Nico Rosberg om 8.00u lokale tijd aan in zijn hotel in Melbourne. De Duitser maakt zich daar op voor de tweede F1 Grand Prix van het seizoen, die komend weekend op het programma staat. Rosberg kreeg echter aan de receptie van zijn onderkomen te horen dat zijn kamer nog niet klaar was, en dat hij enkele uren diende te wachten: "Ze zeiden alleen maar: 'Sorry, maar uw kamer is nog niet klaar om erin te trekken', gaf Rosberg aan.
Vervolgens ging de Mercedes-coureur maar de stad in om de tijd te doden, en besloot in het casino te gaan pokeren. En met succes. Rosberg begon zijn ochtend met een inzet van zeventig euro, en keerde terug naar zijn hotel met ruim 800 euro. Een schijntje ten opzichte van zijn jaarsalaris, maar een prettig zakgeld voor de komende dagen...
Wint hij eens ietsquote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Toch wel grappig om te lezen dat Rosberg gewoon met slechts 70 euro op zak een casino binnen stapt.
Haha nice, mooi hotel ook dan waar hij verblijft (ws Crown)quote:Op dinsdag 23 maart 2010 12:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Toch wel grappig om te lezen dat Rosberg gewoon met slechts 70 euro op zak een casino binnen stapt.
race is om 8 uur nieuwe tijd, klok gaat een uur vooruit, dus in de huidige tijd is de start om 7:00quote:Op woensdag 24 maart 2010 10:15 schreef vosss het volgende:
Zeg even in verband met de kwalificatie en/of de race dit weekend.
Gaat de klok niet voor of achteruit? en is dat van vrijdag op zaterdag, of zaterdag op zondag en hoelaat moet ik dan opstaan op de huidige tijd?
En de klok gaat vooruit toch, dus ik moet gewoon om 5 voor 7 opstaan zaterdag en zondagquote:Op woensdag 24 maart 2010 10:17 schreef Peterselieman het volgende:
Kwali begint om 07:00 wintertijd
Race begint om 08:00 zomertijd
De eerste race moet inderdaad Australie zijn, de laatste race maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
....
Ik vind zelf dat Japan de laatste race van het jaar moet zijn, en de eerste gewoon Australië
Japan inderdaad, dat is voor mij ook de echte afsluiterquote:Op woensdag 24 maart 2010 14:17 schreef Glijdt_licht het volgende:
Brazilië laatste race van het jaar is niet echt een traditie hoor.
Openings en sluitingsraces van 1990 tot nu
2009: Australië - Abu Dhabi
2008: Australië - Brazilië
2007: Australié - brazilië
2006: Bahrain - Brazilië
2005: Australië - China
2004: Australië - Brazilië
2003: Australië - Japan
2002: Australië - Japan
2001: Australië - Japan
2000: Australië - Maleisië
1999: Australië - Japan
1998: Australië - Japan
1997: Australië - Europa (Jerez)
1996: Australië - Japan
1995: Brazilië - Australië
1994: Brazilië - Australië
1993: Zuid-Afrika - Australie
1992: Zuid-Afrika - Australië
1991: Verenigde Staten - Australië
1990: Verenigde Staten - AustralIë
Ik vind zelf dat Japan de laatste race van het jaar moet zijn, en de eerste gewoon Australië
quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:41 schreef Meike26 het volgende:
Even 2 vraagjes aan de kenners:
1: Wat is de gemiddelde breedte van een pitstraat ?
2: Wat is de gemiddelde breedte van een pitbox (per team, ik ga uit van ca 18 meter breed ?)
Waarom ?
Puur voor de hobby ben ik bezig in Google Sketchup om een F1 waardig circuitpark te maken !
Hier een link naar een ander forum waar ik al wat werk gepost heb !
bronnen: http://colinwebdesign.co.uk/f1history/safety.htm en http://the-pit-lane.co.uk/ar/t4419.htmquote:pitlane minimum width extended to 12m
Het ziet er in ieder geval gaaf uit. Een circuit in paddenstoel vorm.quote:Op donderdag 25 maart 2010 09:58 schreef Meike26 het volgende:
Ik snap wat je bedoelt en ik had er zelf ook wel een beetje m'n twijfels over, maar dit hoeft toch geen probleem te zijn? Het is tenslotte een binnenbocht waar het zo kort op elkaar zit ? Langs het hele circuit komen nog hekken, bandenstapels enz enz.
Maar ik wil dit topic niet verder vervuilen om het over m'n cicruit te hebben. Als ik weer een grote update heb, open ik misschien wel een apart topic in het DIG forum
quote:Fuel tank not big enough for Virgin to finish races
Virgin has been given a green light by the FIA to make a substantial change to its 2010 chassis.
Although the chassis is homologated for cost reasons and therefore not able to be modified, it has emerged that the new British team discovered that the fuel tank in the VR-01 car is not big enough.
In fact, with normal engine settings, the Cosworth-powered car - if sufficiently reliable - currently would not make it to the end of a race, according to Germany's Auto Motor und Sport.
It is believed Virgin has been permitted to make the change, which will not be ready for a few more events, on the grounds of the 'cost or reliability' test.
The magazine said the revised chassis, to require a longer underbody, new engine cover and other bodywork, should be ready to debut in Spain in early May.
The situation, however, has put on hold any other car improvements for Virgin, given that it would make little sense to introduce new bodywork now if it must be substantially revised for the new fuel tank package in Barcelona.
Auto Motor und Sport also reports that a tweaked diffuser is not the only altered piece on the 2010 McLaren in Melbourne this weekend.
The report said the FIA requested that the Woking based team also alter a blade dimension on its front wing.
Wat een sukkels bij Virgin, die zijn hun hele budget al in april kwijt zonder een tiende vooruitgangquote:Op donderdag 25 maart 2010 23:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=361418
Was al voor Bahrein bekend, werd toen alleen ontkend door Virgin. Blijkt nu toch waar te zijn.quote:Op donderdag 25 maart 2010 23:37 schreef Googolplexian het volgende:
Fuel tank not big enough for Virgin to finish races
quote:Auto Lewis Hamilton in beslag genomen
Lewis Hamilton is door de Australische politie in zijn kraag gevat. De Britse McLaren-coureur werd vrijdag in Melbourne door de politie van de weg gehaald, nadat hij in een Mercedes op Lakeside Drive een 'burnout' en een 'fishtail' uitvoerde.
Ongepast
De auto van Hamilton werd in beslag genomen en blijft 48 uur bij het plaatselijke politiebureau in bewaring. De Brit kan tevens een boete tegemoet zien wegens 'ongepast gebruik van een voertuig'.
Meewerken
Volgens agent Scott Woodford stopte Hamilton meteen en was hij "extreem meewerkend". "De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat hij behoorlijk met het incident in de maag zit', aldus de agent. Hamilton werd ongeveer een halfuur ondervraagd en moest ook de gebruikelijke blaastest ondergaan.
Spijt
Hamilton liet vervolgens in een statement weten dat hij spijt heeft. "Wat ik heb gedaan is dwaas. Ik wil hiervoor mijn verontschuldigingen aanbieden."
2007
Het is niet de eerste keer dat Hamilton door de politie van de weg wordt gehaald. In 2007 werd zijn rijbewijs door de Franse politie voor een maand ingehouden toen hij met snelheid van bijna 200 km/u over de snelweg reed. Zijn auto, een Mercedes, werd in beslag genomen en Hamilton moest een boete van 600 euro betalen.
Kan iemand me verellen wat een fishtail is? Ik ben niet zo bekend met al die "slang" om je banden gerechtvaardigd op te rokenquote:
Misschien heb je iets aan onderstaande:quote:Op vrijdag 26 maart 2010 18:00 schreef LeXX het volgende:
[..]
Kan iemand me verellen wat een fishtail is? Ik ben niet zo bekend met al die "slang" om je banden gerechtvaardigd op te roken
Why is this a surprise? Everyone knows virgins don't go all the way.quote:Op donderdag 25 maart 2010 23:37 schreef Googolplexian het volgende:
[.Fuel tank not big enough for Virgin to finish races.]
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 01:03 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Why is this a surprise? Everyone knows virgins don't go all the way.
http://www.formula1.com/r(...)circuit_diagram.htmlquote:
repsquote:Op zaterdag 27 maart 2010 01:03 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Why is this a surprise? Everyone knows virgins don't go all the way.
sochtends? hehehequote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:35 schreef k_man het volgende:
Hmm, dat wordt opnemen. Misschien kan ik het in Istanbul ook wel zien, maar dat voelt dan toch als verspilling van schaarse tijd daar.
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 71: waar de motoren starten.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 19:41 schreef vosss het volgende:
En waarom niet?
Dan kan je net zo goed die sig weghalen!
Bronquote:Brembo weet niks van remfalen bij Vettel
30-03-2010 | 22:23 | door: Kevin Van Nunen
Brembo begrijpt niet waar berichten vandaan komen dat Sebastian Vettel in Australië uitviel met een remdefect. De fabrikant weet van niks.
De coureur van Red Bull moest tijdens de race in het Albert Park de strijd voortijdig staken nadat hij de controle over zijn auto verloor en vanuit leidende positie pardoes in de grindbak belandde.
De Duitser liet direct weten dat van een eigen fout geen sprake was, iets wat Red Bull later onderstreepte door op een probleem met de remmen te wijzen. Ten onrechte, aldus Brembo.
“Brembo wordt onterecht aangewezen als schuldige voor de uitvalbeurt van Vettel, er was niks mis met de remmen”, aldus de firma in een verklaring. “Het team heeft bevestigd dat de reden schuilt in het wegvallen van de koppeling tussen de as en het wiel.”
“Onderzoek heeft aan het licht gebracht dat de wielmoer op juiste wijze was bevestigd tijdens een pitstop, waardoor de oorzaak dus ergens anders in moet schuilen. Red Bull bekijkt verschillende oplossingen om herhaling te voorkomen.”
Brembo denkt dat de nulscore van Vettel concreet te wijten is aan een probleem met de as linksvoor.
Godsklere, Ik heb niet eens een relatie met je en je slaat me al om de oren met dingen die 2 weken geleden gebeurd zijnquote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:56 schreef Sally het volgende:
[..]
[F1] F1 nieuwtjes topic deel 71: waar de motoren starten.
Japan is 08:00quote:Op woensdag 31 maart 2010 10:08 schreef Peterselieman het volgende:
Je hebt nog een paar avondraces vosss en natuurlijk Japan die wel midden in de nacht verreden wordt
Ik dacht altijd dat deze race eerder in de ochtend werd gehoudenquote:
Ik moest het ook even opzoekenquote:Op woensdag 31 maart 2010 10:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat deze race eerder in de ochtend werd gehouden
ik ookquote:Op woensdag 31 maart 2010 10:13 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat deze race eerder in de ochtend werd gehouden
quote:Op vrijdag 26 maart 2010 05:06 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wat een sukkels bij Virgin, die zijn hun hele budget al in april kwijt zonder een tiende vooruitgang
het kost virgin iig niksquote:Wirth lapt zelf voor ontwikkelen nieuwe brandstoftank
31 maart 2010
Nick Wirth heeft onthuld dat zijn bedrijf, Wirth Research, zal opdraaien voor de kosten die het ontwikkelen van een nieuwe brandstoftank met zich meebrengen. Het team van Virgin liet in Australië weten dat de tank niet groot genoeg is om het einde van de meeste races te halen.
Wirth ontwikkelde de auto met Computational Fluid Dynamic (CFD), zonder gebruik te maken van een windtunnel. Vooruitstrevend, maar niet zonder kinderziektes, zo blijkt. "Wij leveren het chassis", zei Wirth tegenover Autosport. "We staan los van de motorleverancier of de brandstofleverancier. Dat betekent dat wij het voor het team zullen oplossen."
"We zullen het team niet factureren. Het is onze verantwoordelijkheid om een auto te leveren die een Grand Prix kan uitijden."
Ook geen sponsors, exposure, waardigheid, stortieve kansen voor hun coureurs en team, motivatie, etc.?quote:
tot nog toe liggen die gemiste kansen niet aan de brandstoftankquote:Op woensdag 31 maart 2010 20:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ook geen sponsors, exposure, waardigheid, stortieve kansen voor hun coureurs en team, motivatie, etc.?
En omdat ze het chassis gaan aanpassen gaan andere teams er zwaar opletten dat ze daar geen aerodynamisch voordeel uit gaan halen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 20:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ook geen sponsors, exposure, waardigheid, stortieve kansen voor hun coureurs en team, motivatie, etc.?
Da's wel netjes, dan.quote:
Hoezo? Dat mag toch gewoonquote:Op woensdag 31 maart 2010 20:07 schreef ElmarO het volgende:
En omdat ze het chassis gaan aanpassen gaan andere teams er zwaar opletten dat ze daar geen aerodynamisch voordeel uit gaan halen.
Hoe bedoel je dit??quote:Op woensdag 31 maart 2010 20:07 schreef ElmarO het volgende:
[..]
En omdat ze het chassis gaan aanpassen gaan andere teams er zwaar opletten dat ze daar geen aerodynamisch voordeel uit gaan halen.
Bron: http://formula-1.updatesp(...)ed-by-FOTA/view.htmlquote:Shock new rules agreed by FOTA
UpdateF1 has heard that a meeting of FOTA representatives this morning in Malaysia ahead of this weekend’s race has resulted in agreement between the teams regarding a number of impending rule changes.
Following the Bahrain Grand Prix – the much derided season opener – and the rain affected, and therefore enhanced, Australian Grand Prix concern has been growing in many quarters as to the state of Formula One and the prospects for the coming season, and as a result the teams’ association has pressed the FIA to act immediately to resolve the problem.
Alongside sensible safety related proposals that will see the use of ‘outboard’ mirrors – those mounted on side pod air deflectors as used by the likes of Ferrari – banned from the Chinese Grand Prix onwards, we have learned that this weekend’s Malaysian Grand Prix at the Sepang circuit will also feature some radical changes.
We have learned that, under the new rules, the chief steward reserves the right to call any car into the pits, at any time, and insist they take a ten second stop go penalty at his discretion; this is intended to restore the much missed ‘passing in the pits’ that the supporters of refuelling, now banned for 2010, are clamouring for the return of.
In an effort to help the newer teams, and to add to the action, drivers from HRT, Lotus and Virgin – plus any who qualify more than five seconds away from the pole position time – will have to complete two laps less than the rest; clearly, this will shake up the finishing order a great deal and give those who are missing the endless overtaking for which F1 is famed something to look forward to.
In another somewhat controversial move, although we have no confirmation of this, it is said that any team mate of Michael Schumacher will be required to make a pit stop at least three seconds slower than his team can actually manage in order to give the veteran driver a chance, and should he remain stuck behind a car on track for more than three laps that car will be required to discreetly move over and let him past. It is thought that this will increase viewing figures considerably.
We expect these new rules to be confirmed imminently, although rumours that qualifying will be decided on the results of a drivers Sudoku contest are thought to be wide of the mark.
Dat van die spiegels is overigens wel echt waarquote:Op donderdag 1 april 2010 12:04 schreef Peterselieman het volgende:
De FOTA laat er geen gras over groeien zeg:
[..]
Bron: http://formula-1.updatesp(...)ed-by-FOTA/view.html
Uhuh. Hij is wel leuk verzonnenquote:Op donderdag 1 april 2010 12:19 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Dat van die spiegels is overigens wel echt waar
Er is een homologatie van het chassis. Dus ze mogen wel verbeteringen toepassen, maar sommige dingen mogen ze niet zomaar aanpassen. Iets wat andere teams ongetwijfeld goed in de gaten gaan houden. En dan met name hun voornaamste concurrenten Lotus en HRT.quote:Op donderdag 1 april 2010 07:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit??
Bijna ieder team heeft toch bijna iedere race aanpassingen om aerodynamisch voordeel te behalen??
quote:Michelin close to Formula 1 return
Michelin is closing in on a deal to return to Formula 1 next year, AUTOSPORT has learned, but it may not be as a standard tyre supplier.
Although no final decision has been made, sources have revealed that the French tyre manufacturer is in advanced negotiations with the FIA about the terms of a return for the first time since it quit at the end of 2006.
It is believed that an announcement confirming Michelin's comeback could be made as soon as this month.
Current standard tyre supplier Bridgestone is leaving F1 at the end of this season, with the Japanese company's board deciding that it does not benefit enough to justify its investment in the sport.
Although a replacement standard tyre supplier would require the FIA to go through an official tender process, it is believed there is a chance the governing body will simply open up the entry criteria to allow any qualified manufacturer in - reigniting an F1 tyre war.
Should Michelin give the green light to return, then it could be against other tyre manufacturers such as Hankook and Kumho who have also been linked with a move into F1.
Michelin's last spell in F1 was from 2001 until 2006 – when it enjoyed world title success with Renault but also endured its fair share of controversy, including being forced to withdraw from the 2005 United States Grand Prix on safety grounds.
Michelin was not interested in becoming the sole tyre supplier when the tender process was opened for 2008 – believing it vital that the company faced competition if it was to invest in F1.
Earlier this month Michelin's managing partner Jean-Dominique Senard told the Bloomberg news agency that the French company was open to a move back to F1 if the sport could prove its environmental credentials.
"We might consider returning but there are some very clear conditions," he said.
Nu ja, ze moeten misschien een nieuwe crashtest moeten ondergaan. Maar als ze met het nieuwe chassis ook sneller gaan dan is dat toch gewoon 100% legaal?quote:Op donderdag 1 april 2010 18:38 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Er is een homologatie van het chassis. Dus ze mogen wel verbeteringen toepassen, maar sommige dingen mogen ze niet zomaar aanpassen. Iets wat andere teams ongetwijfeld goed in de gaten gaan houden. En dan met name hun voornaamste concurrenten Lotus en HRT.
Ik dacht eerst WTF dit kán niet waar zijn!!!!!quote:Op donderdag 1 april 2010 12:04 schreef Peterselieman het volgende:
De FOTA laat er geen gras over groeien zeg:
[..]
Bron: http://formula-1.updatesp(...)ed-by-FOTA/view.html
Dat weet ik ook niet precies. Weet wel dat ze voor deze wijziging toestemming aan de FIA moesten vragen. Dus er zullen toch wel bepaalde voorwaarden aanhangen.quote:Op donderdag 1 april 2010 18:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Nu ja, ze moeten misschien een nieuwe crashtest moeten ondergaan. Maar als ze met het nieuwe chassis ook sneller gaan dan is dat toch gewoon 100% legaal?
Je bent er vol ingetraptquote:Op donderdag 1 april 2010 19:04 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik dacht eerst WTF dit kán niet waar zijn!!!!!
En toen dacht ik, wacht eens, het is 1 april![]()
Nogal jaquote:
De bron is nou ook niet bepaald ...quote:Op donderdag 1 april 2010 19:21 schreef vosss het volgende:
[..]
Nogal ja![]()
!
Ik zat hardop te WTF-en toen ik het las, dit kun je niet menen WTF!
Langer chassis, meer gewicht. Het zal eerder een negatieve invloed op de prestaties hebben dan een betere. Behalve dan dat ze dan iig niet een gebrek aan brandstof zullen hebben als reden voor het uitvallen. Of die auto überhaupt ooit een race uit gaat rijden is natuurlijk een ander verhaalquote:Op donderdag 1 april 2010 19:04 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Dat weet ik ook niet precies. Weet wel dat ze voor deze wijziging toestemming aan de FIA moesten vragen. Dus er zullen toch wel bepaalde voorwaarden aanhangen.
Hij staat in een priveforumquote:Op donderdag 1 april 2010 22:19 schreef Peterselieman het volgende:
2010 Formula 1 Petronas Malaysian Prix #1
Klopt, ik had m ff teruggehaald om een klein foutje te herstellenquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:09 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Hij staat in een priveforumVerplaatst naar mod forum, of staat ie in het keldertje?
Oh, doet t alweer..
En waarom zou de training daar spannender van wordenquote:Op zaterdag 3 april 2010 19:55 schreef kepler het volgende:
Ik had trouwens een ideetje om de training spannender te maken:
Gewoon het gemiddelde nemen van al je snelste tijden. Dan moet je dus elk deel van de kwalificatie voluit gaan. Nu zie je dat veel teams het rustig aan doen in het begin. Je krijgt alleen wel een probleem als het gaat regenen in Q2/Q3
Omdat ze dan elke sessie voor de snelste tijd gaan ipv binnen de top 17/10 proberen te eindigenquote:Op zaterdag 3 april 2010 20:43 schreef Tarabass het volgende:
[..]
En waarom zou de training daar spannender van worden
Nogmaals, wat heeft dit met de trainingen te makenquote:Op zaterdag 3 april 2010 20:50 schreef kepler het volgende:
[..]
Omdat ze dan elke sessie voor de snelste tijd gaan ipv binnen de top 17/10 proberen te eindigenNu heb ik het idee dat veel coureurs, zeker in de eerste sessie, gewoon op 90% van hun snelheid rijden omdat ze weten dat ze het toch wel halen (uitzonderingen daar gelaten
)
ja ok, ik bedoel dus kwalificatiequote:Op zaterdag 3 april 2010 20:53 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Nogmaals, wat heeft dit met de trainingen te maken
Aha, ik dacht al dat mijn biertje niet goed gevallen wasquote:
Daar wil ik dus vanafquote:Het is trouwens tijdens de race ook niet gebruikelijk continu te trappen..
hoe wil je dat doen dan?quote:Op zaterdag 3 april 2010 21:32 schreef kepler het volgende:
[..]
Daar wil ik dus vanafGewoon de coureurs 'dwingen' om continue op de grens te rijden
Nou bv dus zorgen dat ze in de kwalificatie dus elke sessie een snelle tijd moeten neerzettenquote:
Juist het heel houden en besparen van je resources is wat ik mooi vind. Vooral in de rally en F1 is goed te merken waar dan de kwaliteit van een rijder ligt. Hard rijden kunnen we allemaal wel. Kwestie van gas gevenquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:32 schreef kepler het volgende:
[..]
Daar wil ik dus vanafGewoon de coureurs 'dwingen' om continue op de grens te rijden
nee, vroeg me al af hoe je dat in de race zou willen gaan doenquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:35 schreef kepler het volgende:
[..]
Nou bv dus zorgen dat ze in de kwalificatie dus elke sessie een snelle tijd moeten neerzetten
De race zelf is op deze manier niks aan te doen natuurlijk
Maar als ze het redden met de ene helft op 90% en de andere helft op 100%, gaan ze dan toch gewoon continu op 95% rijden. Rijden ze nog vooraanquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:35 schreef kepler het volgende:
[..]
Nou bv dus zorgen dat ze in de kwalificatie dus elke sessie een snelle tijd moeten neerzetten
De race zelf is op deze manier niks aan te doen natuurlijk
Nee vind ik juist niet, zeker niet bij de F1. Heel houden is belangrijk bij bv Le Mans. Bij de F1 moet je gewoon zo snel mogelijk gaan, niks banden sparenquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:36 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Juist het heel houden en besparen van je resources is wat ik mooi vind. Vooral in de rally en F1 is goed te merken waar dan de kwaliteit van een rijder ligt. Hard rijden kunnen we allemaal wel. Kwestie van gas geven
Maar nu kan je dus met een relatief langzame tijd door Q1 heen komen, om in Q3 echt je best te gaan doen. Dat ga je dan tegen. Iedereen moet gewoon een snelle tijd rijden, ook in Q1, om kans te maken op pole in Q3quote:Op zaterdag 3 april 2010 21:38 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Maar als ze het redden met de ene helft op 90% en de andere helft op 100%, gaan ze dan toch gewoon continu op 95% rijden. Rijden ze nog vooraan
1978quote:Op zaterdag 3 april 2010 23:30 schreef vosss het volgende:
Die is volgens mij ook heul zo oud nog niet, is het wel?
mol is juist geweldig OMDAT hij al die onzin tussendoor uitkraamtquote:Op zaterdag 3 april 2010 23:25 schreef Kill_em_all het volgende:
Vind je? Doe mij maar gewoon een uur zoveel je wil racen in quali trim en daarna lekker race trim voor de race.
Vandaag trouwens voor het eerst sinds tijden weer eens rtl7 gekeken omdat de bbc geen herhaling had maar mijn god die Mol word steeds ergerWat een onzin kraamt die kerel uit zeg. Was haast blij toen het over was. Die dude die bij Martin zit is ook niet alles (mogen ze van mij trouwens ook wegschoppen bij zijn geschreeuw bij ieder pietluttig dingetje dat er gebeurd, Martin is toch veel cooler, lekker relaxed en af en toe een sarcastische opmerking maken) maar Mol die slaat alles.
Mol is altijd lekker enthousiast, maar maakt wel eens wat foutjes jaquote:Op zondag 4 april 2010 08:46 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
mol is juist geweldig OMDAT hij al die onzin tussendoor uitkraamt![]()
ik heb vorige week s'morgens op de bbc gekeken en s'middags op rtl, maar als die geen reclame zouden hebben keek ik daar altijd.
brundle is ook goed, maar de stem van ollie hoort er eigenlijk toch wel bij
idd, en murray walker was qua foutjes nog erger als mol en daar vond ook niemand het erg bijquote:Op zondag 4 april 2010 09:13 schreef kepler het volgende:
[..]
Mol is altijd lekker enthousiast, maar maakt wel eens wat foutjes ja
Maar op de BBC halen ze ook regelmatig wagens door elkaar volgens mij
De enige die ik bijna nooit op foutjes betrapte waren de gasten bij SpeedTV, verder kijk ik de voorbeschouwing op BBC en de race gewoon bij Olavquote:Op zondag 4 april 2010 09:15 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
idd, en murray walker was qua foutjes nog erger als mol en daar vond ook niemand het erg bij![]()
snap dat gezeik op olav nooit
nee, niet op zaterdag avondquote:Starttijd Australische GP verandert waarschijnlijk
04 april 2010
De Grand Prix van Australië zal volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid eerder beginnen dan de afgelopen twee jaar, toen de race om 17.00 uur lokale tijd van start ging. De FIA heeft gemeten hoeveel licht er nog was tegen het einde van de race, en uit deze metingen bleek dat het eigenlijk al te donker was om veilig te racen.
"In Australië was het aan het einde van de race zeker te donker. De FIA heeft dit gemeten en voor volgend jaar zullen er zeker maatregelen worden genomen. Er zijn inmiddels minimale eisen aan licht ingevoerd", vertelde zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Robert Kubica had nog wel een idee om de race op een gunstig tijdstip voor de Europeanen te behouden: "Wat mij betreft racen we op zondagochtend, wanneer het in Europa zaterdagavond is."
Haha, en net denkt Martin Brundle dat Button Hamilton isquote:Op zondag 4 april 2010 09:15 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
idd, en murray walker was qua foutjes nog erger als mol en daar vond ook niemand het erg bij![]()
snap dat gezeik op olav nooit
dat is absoluut waar, bbc heeft een geweldig teamquote:Op zondag 4 april 2010 13:04 schreef bodylotion het volgende:
Brundle heeft zo ongelovelijk veel inzicht in de sport die ziet alles en trekt zelden verkeerde conclusies. Olav Mol is prettig om naar te luisteren, maar ik zweer bij de expertise en insights van de BBC.
Een presentator die goeie vragen stelt
Een teambaas die geen blad voor de mond neemt
Coulthard die precies weet hoe het in de F1 werkt
Martin Brundle idem
en Leggard die precies zegt wat je ziet
Bah, en die walgelijke reclamesquote:Op zondag 4 april 2010 13:06 schreef CloseToTheEdge het volgende:
RTL begint me ook steeds meer tegen te staan, zeker nu Mol niet meer op locatie is.
Eddie Jordan's shirt vs the world, all the wayquote:Op zondag 4 april 2010 13:04 schreef bodylotion het volgende:
Brundle heeft zo ongelovelijk veel inzicht in de sport die ziet alles en trekt zelden verkeerde conclusies. Olav Mol is prettig om naar te luisteren, maar ik zweer bij de expertise en insights van de BBC.
Een presentator die goeie vragen stelt
Een teambaas die geen blad voor de mond neemt
Coulthard die precies weet hoe het in de F1 werkt
Martin Brundle idem
en Leggard die precies zegt wat je ziet
ik zit nou de herhaling te kijken op rtl en ik moet zeggen dat ik ook weer om ben, kijk voortaan ook weer rtlquote:Op zondag 4 april 2010 09:16 schreef kepler het volgende:
[..]
De enige die ik bijna nooit op foutjes betrapte waren de gasten bij SpeedTV, verder kijk ik de voorbeschouwing op BBC en de race gewoon bij Olav
Eindelijk eens een goed idee van meneer Ecclestonequote:Formule 1-baas Ecclestone: 'Er moet iets gebeuren' Tell-a-Friend print nieuwsartikel
Dat de races in Australië en Maleisië interessanter waren dan de Grand Prix van Bahrein is volgens Formule 1-supremo Bernie Ecclestone enkel te danken aan de regen.
'We hebben geluk gehad dat het weer voor spektakel heeft gezorgd,' zegt Ecclestone. 'Daar mogen we echter niet van afhankelijk zijn om de sport aantrekkelijk te houden. Er moet iets gebeuren. Voor het eerst zijn ook de teams zich daarvan bewust.'
Volgens Ecclestone zijn niet direct drastische maatregelen nodig, zoals het omkeren van de startopstelling. 'We moeten simpelweg het inhalen bevorderen,' aldus Ecclestone. 'Bijvoorbeeld door de voorvleugels smaller te maken en de dubbele diffusers af te schaffen.'
Als zelfs dat niet helpt, heeft Ecclestone nog een radicaler voorstel achter de hand: 'Waarom laten we geen lootjes trekken door een aantrekkelijke dame om de top tien van de startgrid te bepalen?'
Ook het naprogramma van BBC nog gezien?quote:Op zondag 4 april 2010 13:26 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
Eddie Jordan's shirt vs the world, all the way
Of de coureurs moeten darten, en dichtste bij de bull staat op pole.. Oh wacht, het gaat natuurlijk om die damequote:Op dinsdag 6 april 2010 15:44 schreef vosss het volgende:
Eindelijk eens een goed idee van meneer Ecclestone
ben benieuwd of het ook daadwerkelijk wat wordtquote:Op donderdag 8 april 2010 03:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Er komt een nieuwe F1 manager game uit.
http://www.virtualr.net/p(...)first-video-trailer/
Hij is dan wel niet met FIA-licentie e.d. Maar dat kun je allemaal wel zelf aanpassen.
quote:Ecclestone wil Formule 1 in Rusland
Bernie Ecclestone bezorgt Europese circuitbazen slapeloze nachten. Het commerciële brein van de Formule 1 wil naast New York ook Rusland toevoegen aan de kalender.
Om ruimte te maken voor de nieuwe Grands Prix, moeten waarschijnlijk traditionele circuits het veld ruimen. Onder meer de races in Spanje en Turkije staan ter discussie.
"We gaan zeker een paar circuits verliezen", zegt Ecclestone. "Maar sommige races kunnen we makkelijk missen. Binnen enkele maanden nemen we een beslissing."
Stratenraces
Ecclestone wil graag meer stratenraces op de kalender. Het liefst op locaties die tot de verbeelding spreken. Zo wil hij in 2012 een race houden in New Jersey, met op de achtergrond de skyline van Manhattan.
De commerciële baas van de Formule 1 heeft hiervoor al drie mogelijke locaties gespot. Een jaar later moet de eerste Grand Prix van Rusland plaatsvinden. Als gastheer hiervoor denkt Ecclestone aan Moskou of Sochi, de mondaine badplaats waar in 2014 de Olympische Winterspelen worden gehouden.
Zowel Amerika als Rusland is een lucratieve markt voor de Formule 1, omdat de sport daar nog flink kan groeien.
Een paar jaar geleden zaten we op tribune A of B in het stadiongedeelte. zicht op het hele stuk net voor start en finish, en ze rijden daar relatief langzaam. Een aanraderquote:Op vrijdag 9 april 2010 09:17 schreef bodylotion het volgende:
Ik wil dit seizoen met een paar jongens naar Hockenheim, zijn hier mensen die daar wel eens bi j een Grand Prix geweest zijn? Ik weet niet zo goed welke kaarten ik moet kopen
ja, daar zitten wij ook altijdquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef LeXX het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden zaten we op tribune A of B in het stadiongedeelte. zicht op het hele stuk net voor start en finish, en ze rijden daar relatief langzaam. Een aanrader
Dat is veel gezelliger iddquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:42 schreef Schunckelstar het volgende:
een tip: NIET in een hotel overnachten, maar op een camping gaan staan
zal vanavond eens kijken of ik nog wat foto's hebquote:Op vrijdag 9 april 2010 12:12 schreef bodylotion het volgende:
Heeft iemand ook foto's vanaf die tribuneplaats?
Dus sla je slag...quote:Gerald Donaldson – Formule I: De Autobiografie
Adam Cooper – Piers Courage: Last of the gentleman racers
Hans van der Klis – Dwars door de tarzanbocht
Christopher Hilton – Ayrton Senna: As time goes by
Michel Vaillant – Senna, het heilig vuur is al een bod op gedaan van 8,-
Rick Winkelman – In het Vizier
deze foto's zijn vanaf de innentribune b gemaakt:quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:12 schreef bodylotion het volgende:
Heeft iemand ook foto's vanaf die tribuneplaats?
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?id=48192&PO=48192quote:Leading Formula 1 figures have hinted that the sport could make technical changes to help entice a new tyre manufacturer into the fray, amid rumours that Michelin would like to return, but using 18 inch wheel rims rather than the current 13 inch style.
F1 has a tyre supply void to fill for 2011, when Bridgestone will depart after 14 years in the sport, many of them as sole supplier.
Reports emerging during the Malaysian Grand Prix weekend suggested that if Michelin was to come back, it would like to run wheels more in line with those featuring in its sportscar programmes.
Williams technical director Sam Michael believes 18 inch wheels would be a good move for F1.
"I personally think it’s a great idea; I’d love to do that," he said.
"I think it brings Formula 1 into the modern world if you like.
"The problem with having a 13-inch wheel rim at the moment – it’s a very specific tyre.
"And although tyre companies like Avon and Kumho and Michelin and Bridgestone and Goodyear make tyres like that, they are very specific to Formula 1-type racing.
"So if you went towards an 18-inch rim, I think it’s a good thing for the sport to protect itself for the future because tonnes of people make 18-inch tyres.
"They’re used on sports cars all the time, and they’re much closer to a road car tyre.
"So if someone sees the tyre on a Formula 1 car, whether it’s a slick tyre or even the wet tyres, they’ll say ‘actually, that just looks like the thing that’s on my M3’ or something like that."
Mercedes' Ross Brawn said it was important that F1 was willing to meet tyre companies' requests.
"I think for any tyre supplier coming into Formula 1, we need to respect their objectives and try to match them with the objectives of the teams," he said.
"Because if we sort of put our hand up and say ‘you can’t make any changes, this is the only thing we’ll accept’, we won’t be as attractive as we could be."
His concern about an 18 inch wheel move was that it could result in major design changes that could be tough on the smaller teams.
"What we just need to [ensure] is that we don’t instantly make redundant some of the cars of the smaller teams – we need to avoid that possibility," said Brawn.
"But I think it’s perfectly feasible to apply constraint in the regulations initially, but loosen them later to where you have to have suspension that would fit within a 13-inch wheel.
"You wouldn’t immediately massively disadvantage the small teams who maybe want to keep their survival cells and their pieces to carry on.
"We want to find a good solution that gives a challenge to Michelin, or whoever it is that wants to come into Formula 1, that they can see merit in coming in.
"And if that means an 18-inch wheel then I think Formula 1 is very open-minded about what’s needed."
Thanksquote:Op zondag 11 april 2010 00:28 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
deze foto's zijn vanaf de innentribune b gemaakt:
[ afbeelding ]
(met het scherm links)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
GPupdate.netquote:Koreaanse Grand Prix loopt mogelijk gevaar
12 april 2010
Volgens berichten in de Duitse pers is het goed mogelijk dat de Grand Prix van Korea, die gepland staat voor 24 oktober, zal worden geannuleerd. De bouwwerkzaamheden zouden flinke vertraging hebben opgelopen, waardoor het circuit niet op tijd opgeleverd kan worden.
Hermann Tilke, die alle Formule 1-circuits ontwerpt, is normaal gesproken ook betrokken als aannemer bij al zijn projecten. Korea vormt daarop een uitzondering en de Duitser is bang dat de race van dit jaar niet zal doorgaan. "Voor de eerste keer ben ik bang dat een circuit niet op tijd af zal zijn", zei hij tegen het Duitse blad Focus.
Volgens Focus is Bernie Ecclestone direct na de Grand Prix van Maleisië naar Korea gevlogen om met eigen ogen te zien hoe de situatie ervoor staat. In de komende dagen zou hij een beslissing nemen over het al dan niet doorgaan van de race.
Momenteel is er geen vervangende race gepland. Mocht dat zo blijven indien Korea niet doorgaat, is er een maand rust tussen de Japanse en Braziliaanse Grands Prix.
quote:Renault sure to overtake Mercedes
Renault's technical director James Allison is adamant his team can overtake rival Mercedes GP in terms of performance in the upcoming races.
"I think we can because at the moment they're only just ahead of us on qualifying pace, whereas we seemed to have the edge on race pace in Malaysia," said Allison on Monday.
"We will have more updates in China, including a new floor and an alternative front wing.
"Although this might not be enough to get ahead of Mercedes in qualifying trim, it should move us closer to their tail. And if we can jump ahead of them at the start of a race, I'm confident we have the pace to stay ahead."
Renault is 14 points behind current champion Mercedes in the constructors' championship after the first three races of the season.
Allison is confident that Renault's aggressive approach to development this year will pay dividends.
"We have made no secret of our intention to develop our car aggressively during 2010," he said. "Aggressive development means having effective ideas and getting them to the track as fast as possible.
"Our current rate of aerodynamic development is at an all-time high; it's at least double that of last year. The factory is also pulling out all the stops to get our ideas to the car in around half the time compared with last year."
And he reckons the team has achieved the maximum possible in the first trio of races, with Robert Kubica having finished second in Australia and fourth in Malaysia.
"I think we've achieved as much as we could have realistically hoped for because our results have exceeded the current level of competitiveness of the car," Allison added.
"We've made the most of the opportunities that have been presented to us and we have scored some strong results, which is a great way to start the season."
quote:Briatore en Symonds vanaf 2013 weer welkom in F1
12 april 2010
Flavio Briatore en Pat Symonds mogen vanaf 2013 weer in de Formule 1 werken. Dat maakte de FIA maandagavond bekend in een verklaring. Daarmee komt een einde aan een juridische strijd die begon nadat Briatore tot een levenslange schorsing werd veroordeeld vanwege zijn aandeel in het crashschandaal van vorig jaar.
De afgelopen weken hebben de advocaten van Briatore, Symonds en de FIA uitvoerig met elkaar overlegd om tot een schikking te komen. Het duo heeft daarbij erkend betrokken te zijn geweest bij de opdracht om Nelson Piquet opzettelijk te laten crashen in de Grand Prix van Singapore van 2008, en heeft daar ook spijt voor betuigd.
In 2010 en 2011 mogen ze helemaal niet werkzaam zijn in een aan de FIA verbonden kampioenschap en in 2012 ook nog niet in de Formule 1. Verder ziet het duo ook af van verdere juridische stappen en eventuele schadevergoedingen.
Briatore heeft later op de dag nog een verklaring afgegeven waarin hij wel zijn verantwoording voor het incident erkent, maar ontkent dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan het vergrijp zelf.
Mercedes GP moet gaan oppassen.quote:Force India hopes to leapfrog Renault
Force India boss Vijay Mallya is hopeful his team can match and leapfrog Renault in this year's championship after a strong start to the season.
The Silverstone-based squad has enjoyed its best start to a season to date, having scored 18 points in the first three races, and is 12 behind Renault, fifth in the standings.
But despite Renault's impressive start to the campaign, Mallya is confident his team can continue making progress and catch up with the French squad.
"The grid is very tight as we saw in Malaysia and Australia and there's no clear delineation between the front and the midfield," said Mallya. "The most important at this stage is that we are still up there fighting.
"Renault look very strong right now but there's still a lot more races to go this year and we have a clear direction about where we are going that will keep us with them, or hopefully leapfrog them.
"The drivers are confident and the team is working well so I think fifth is still realistic."
The Indian team boss admitted he has been delighted with the progress made so far by Force India, something he reckons is down to hard work.
"At the start of the season I said we wanted to be regular points finishers and here we are, three races in, with three points' finishes," he said. "It's very pleasing when you see just how far we've come in one year: after three races in 2009 we had nul points and were tenth.
"The difference, I believe, has been keeping the focus on what we want to do. We've kept our heads down, got on with the job and to a certain extent kept out of what the other teams are doing - we've focussed on our own game. It's a real credit to Mark Smith and his team that we've got the points we have.
"The team at Brackley and Silverstone are tight-knit, efficient and the results are now coming through."
quote:Ferrari: No worries on engine situation
Ferrari is adamant there are no reasons to be worried about the reliability of its engines following an in-depth analysis on its failures in Malaysia.
Fernando Alonso was forced into retirement from the Sepang race after his power unit failed with two laps to go, on the same weekend that the Sauber team, also using Ferrari units, suffered engine problems.
The team had made precautionary engines changes in the season-opening Bahrain Grand Prix, leading to fears about its engine allocation for the rest of the season.
Ferrari said on Tuesday, however, that the engines have no issues and they will be used again in this weekend's Chinese Grand Prix.
And engine chief Luca Marmorini also revealed that the problems suffered by Alonso in Malaysia were probably related to the fact that he had to use it differently due to a problem with his gearbox.
"We have carried out an in-depth study into what happened and the two problems are not related to one another," Marmorini told Ferrari's website. "In Sepang, Fernando's engine suffered a structural failure, of a type we had never seen during the winter.
"We believe there was a role played by the unusual way in which the driver had to use the engine during the race, because of the gear selection problems he experienced right from the start. Additionally, there is no connection with the problem the Sauber team experienced on the engine front at the last race, which we believe was down to an issue with electronic sensors.
"Each car has eight engines it can use per driver over the season and we plan our useage strategy around this. As a precaution, we opted not to use the Bahrain race engines in Australia, but they will be used in China, having concluded that they are fit for purpose, despite what happened at the Sakhir circuit."
Marmorini, whose team is leading both championships ahead of the Shanghai race, says the Maranello outfit has reasons to be very pleased about its pace so far.
"I'm happy because I think the Ferrari package is quick, even if it could always be quicker of course," he added.
"Having said that, our pace in the race can give cause for satisfaction on the engine and car side, even if we still have much work to do on the engine front, getting even more out of it, working within the restrictions of the current regulations."
The engine boss also admitted it has been very hard to judge the unit's true performance so far given the unusual race conditions.
"Unfortunately, I would say that so far, it is impossible to have a clear picture of how this side of the package is working, as there has not been a single race weekend not affected by the weather," Marmorini said. "In wet conditions, fuel consumption is a bit harder to control and becomes a less important factor.
"It's fair to say we have done a good job so far, based on work carried out last winter, but we continue to work on this aspect of engine behaviour to improve still further. Once we have a race weekend that is completely dry, we will get a clearer picture of where we stand."
quote:
Weersverwachting Shanghai
Dit weekend is het Formule 1 circus te gast in China. Op het circuit van Shanghai kunnen de gastheren, net zoals verleden jaar rekenen op een natte race. Of het net zo erg zal worden als 2009 is de vraag maar de kans hierop is groot. De safety-car zal ongetwijfeld aan het werk moeten. De kans bestaat dat het qua weer een kopie gaat worden van de race van het afgelopen seizoen.
shanghai_thermometer.jpg Ondanks de regen was de race van 2009 best het aankijken waard. Het weer was verantwoordelijk voor een start van de race waarbij de safetycar de eerste acht rondjes de snelste rondetijd wist neer te zetten. Vettel pakte zijn eerste nummer 1 podium voor Red Bull etc, dus aantrekkelijk was het zeker te noemen.
De gastheren op het circuit van Shanghai kunnen ook dit jaar hun borst letterlijk en figuurlijk weer nat maken. De voorspellingen van dit weekend zijn niet bepaald een voorbode van een zonovergoten race. Zoals het nu lijkt zou de race, net als afgelopen keer, wel eens in het water kunnen vallen.
Vrijdag : De trainingsdag is op zich niet eens zo slecht te noemen. De temperatuur laat wat te wensen over maar het is droog. Echt warm is het dus niet, het kwik blijft steken op 14 graden Celsius. De wind is zwak en komt uit het oosten met een windkracht drie. De luchtvochtigheid is laag, plusminus 55%. Ondanks de lichte bewolking is de kans op neerslag volgens de lokale weercollega's slechts 5%. 's Avonds gaat het koud worden. Het kwik zal in de loop van de avond/nacht dalen naar zo'n zes graden. Geen echt wereldschokkende ervaringen dus voor deze dag.
Zaterdag : De zaterdag is niet veel anders als gisteren, behalve dat het iets warmer gaat worden. De temperatuur loopt in de middag op naar 19 graden Celsius. Wel is er wat meer bewolking maar ook hieruit is geen neerslag te verwachten. De kans hierop schatten ze op 15%. Luchtvochtigheid is door de bewolking wel iets opgelopen naar zo'n 65%. De wind blijft zwak en blijft uit de oosthoek komen met kracht 3. In de loop van de avond neemt de bewolking toe en hieruit zal hoogstwaarschijnlijk 's nachts al de eerste regen gaan vallen.De kwalificatiedag zal dus voor de strategen van de teams wel wat hoofdbrekens op gaan leveren. Op een droge baan een goede setup zien te vinden voor een natte race is niet eenvoudig.
Zondag : Regenrace. Dat is wat de lokale weergoden mij voorspellen. Het blijft moeilijk om precies te voorspellen wanneer de regen valt maar de kans dat deze tijdens de race omlaag komt ligt boven de 80%. De temperatuur is wel opgelopen naar 22 graden Celcius. Tijdens de buien zal dit iets lager zijn. Door de neerslag van de afgelopen nacht, en van de zondag zelf, loopt de luchtvochtigheid op naar 75 tot 85%. De wind is nagenoeg verdwenen en als deze al voelbaar is, windkracht 2, zal deze dwarrelen uit zuid-oost tot zuid-westelijke richting. De bewolking heeft de overhand en de kans op een zonnestraaltje is vrijwel uitgesloten.
Het blijft moeilijk om precies te voorspellen waar en wanneer regen zal vallen. De afgelopen keer dacht ik ook dat de race nat zou worden maar de regen viel nu weer net niet tijdens de race. Toch geven de voorspellers de kans regenrace zo'n 85%. Jammer voor het publiek, maar dit jaar komt de meeste spanning tijdens een race toch wel vanaf een natte baan. Droog tijdens een wedstrijd is nu niet echt een deel van het leven dat overloopt van extase. Hoe dan ook.......laten we hopen op een sportieve en spannende race.
het wachten is op de eerste F1 auto met spinnersquote:Op zondag 11 april 2010 11:05 schreef Tarado het volgende:
F1 ponders larger wheels for Michelin
Sunday, 11 April 2010 07:59
[..]
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?id=48192&PO=48192
sorry ... maar onzin.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:45 schreef Meike26 het volgende:
Ben toch wel bang dat die 18" velgen + banden de Formule 1 wagen nog lelijker maken![]()
Krijg je een beetje dit effect :
[ afbeelding ]
m.a.w. onder een Formule (1) wagen/singe seater horen gewoon banden met een hoge wang....
Ik zie Team F1usa al een contract afsluiten met chip foosequote:Op donderdag 15 april 2010 08:42 schreef Salatrel het volgende:
[..]
het wachten is op de eerste F1 auto met spinners
quote:Op donderdag 15 april 2010 17:45 schreef Meike26 het volgende:
Ben toch wel bang dat die 18" velgen + banden de Formule 1 wagen nog lelijker maken![]()
Krijg je een beetje dit effect :
[ afbeelding ]
m.a.w. onder een Formule (1) wagen/singe seater horen gewoon banden met een hoge wang....
quote:Op donderdag 15 april 2010 18:30 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Ik zie Team F1usa al een contract afsluiten met chip foose
Met als gevolg dat de bestuurbaarheid vermoedelijk zal afnemen. En dat is weer slecht voor de veiligheid en het inhalen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:11 schreef bodylotion het volgende:
betekent wel dat de hele ophanging opnieuw moet omdat door de enorme hoeveelheid downforce tegenwoordig de vering van een F1 ontzettend hard is en de band een heleboel voor z'n rekening nam.
18'is te imo. 15 of 16 zou wel kunnenquote:Op vrijdag 16 april 2010 10:11 schreef bodylotion het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Indy heeft op dit mmoment 15"
[ afbeelding ]
is zo gek nog niet.
betekent wel dat de hele ophanging opnieuw moet omdat door de enorme hoeveelheid downforce tegenwoordig de vering van een F1 ontzettend hard is en de band een heleboel voor z'n rekening nam.
Hoe zie jij dat? F1-spec is toch wel heel wat anders dan wat ze onder andere klassen schroeven.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:01 schreef sasquatsch het volgende:
Zowel in kosten (geen aparte velgen meer nodig) ...
De ophanging kan minder stijf omdat de banden minder schokken absorberen door de wang die dunner is. En je wilt een auto zo stijf mogelijk (als het droog is tenminste)quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:01 schreef sasquatsch het volgende:
Le Mans Prototypen (LMP 1 en 2) rijden ook met 18 inch velgen. En bijna iedere autosportklasse gebuikt 15 of 18 inch. Dus die problemen met downforce zie ik niet zo.
[ afbeelding ]
En de banden zullen niet (veel) groter worden. Eerder worden de wangen smaller, waardoor de banden ook makkelijker op te warmen zijn. Dus hebben we ook geen bandenwarmers meer nodig.
Al met al zie ik alleen maar voordelen. Zowel in kosten (geen aparte velgen meer nodig) als in gebruik.
Dat zal toch wel vallen binnen het afstellingsbereik van de huidige ophanging-systemen?quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:20 schreef bodylotion het volgende:
[..]
De ophanging kan minder stijf omdat de banden minder schokken absorberen door de wang die dunner is. En je wilt een auto zo stijf mogelijk (als het droog is tenminste)
Het is zeker niet goedkoper om nieuwe velgen te introduceren omdat teams de ophanging opnieuw moeten ontwerpen.
Maar dat hoeft dan niet meer, waardoor ze bijvoorbeeld dezelfde velgen kunnen gebruiken als in de LMS. Scheelt weer kosten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:06 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat? F1-spec is toch wel heel wat anders dan wat ze onder andere klassen schroeven.
Eigenlijk is het dus een homologatiequote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar dat hoeft dan niet meer, waardoor ze bijvoorbeeld dezelfde velgen kunnen gebruiken als in de LMS. Scheelt weer kosten.
Sorry maar ik denk toch echt dat velgen voor de F1 altijd specifiek voor de F1 gemaakt zullen worden.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar dat hoeft dan niet meer, waardoor ze bijvoorbeeld dezelfde velgen kunnen gebruiken als in de LMS. Scheelt weer kosten.
tenzij de F1 spec voor andere klassen ook vcerplicht wordt gesteldquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:24 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Sorry maar ik denk toch echt dat velgen voor de F1 altijd specifiek voor de F1 gemaakt zullen worden.
Zo'n veld wel eens beet gehad?Lijkt wel gemaakt van lucht!
de laatste jaren wel ja, omdat de regels telkens veranderen. Ferrari startte begin 2000 ook niet steeds met een nieuwe auto, en dat is een van de rijkste teams.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:26 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat zal toch wel vallen binnen het afstellingsbereik van de huidige ophanging-systemen?
Trouwens ... F1 wagens worden doorgaans ieder jaar wel helemaal opnieuw ontworpen
de graphics zijn best goed, maar hopelijk word de gameplay beter en wat minder arcade als voorgaande editiesquote:Op vrijdag 16 april 2010 17:53 schreef kepler het volgende:
wel toepasselijk hier denk ik
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Screens van F1 2010, voor de PS3, 360 (en PC?). Komt in september uit
editie F1 2009...quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:08 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
de graphics zijn best goed, maar hopelijk word de gameplay beter en wat minder arcade als voorgaande edities
moet eerlijk zeggen dat ik die nooit gespeeld hebquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:14 schreef nils7 het volgende:
[..]
editie F1 2009...
Gameplay was wel oké alleen de pitstops duurden 6 seconden!!! langer dan de concurrentie en je banden waren na 7 ronden gaar!
De vorige ontwikkelaar was Sony, de game wordt nu gemaakt door Codemasters. Ze hebben ook een simulatie-mode/game beloofdquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:08 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
de graphics zijn best goed, maar hopelijk word de gameplay beter en wat minder arcade als voorgaande edities
quote:Cooper Avon enters race for 2011 tyres
Cooper Avon has emerged as a surprise late contender to supply Formula 1 tyres next season, AUTOSPORT has learned, despite teams having agreed in principle a deal with Michelin.
After weeks of discussions between F1 teams and Michelin about the French tyre manufacturer returning to the sport next season, high level sources have revealed that an official offer for a 2011 deal has now been proposed in writing to the Formula One Teams' Association (FOTA).
While what is proposed is believed to have the support of every team, the move still needs ratification from the FIA and F1 commercial boss Bernie Ecclestone before it can be put into practice.
However, despite the teams being keen on the Michelin plans - which will include a switch to 18-inch wheels – sources claim that Bernie Ecclestone is not in favour of such a move, and is instead believed to be keen on a different tyre manufacturer getting involved.
AUTOSPORT understands that FOTA representatives are now hoping to meet Ecclestone at the Chinese Grand Prix on Sunday to try and sort out the situation – with him not having yet informed teams what his own preferred route for 2011 is.
A source told AUTOSPORT: "We want to know by the Spanish Grand Prix what tyres we are running in 2011. That is why we plan to meet with Ecclestone on Sunday to see what his idea is."
Sources suggest that Ecclestone is pushing for a deal with Cooper Avon. It is possible that the tyre manufacturer could use former Bridgestone personnel to help service the tyres and ensure it is operating at a level that will satisfy F1 teams.
FOTA has now ruled out any hope of Bridgestone being persuaded to remain in the sport – even as supplier to a few teams – despite a push by the teams to try and convince the Japanese manufacturer to remain after this season.
Tuurlijk. Wat denk je zelf? Dat ie het er mee eens was hoe Alonso dat deed?quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:27 schreef Ermanon het volgende:
Ferrari ontkent heibel tussen Alonso en Massa
2e bericht hierover. Zou Massa dan toch not amused zijn, maar mag hij dat, om PR-technische reden, niet publiekelijk zeggen?
quote:Ecclestone tells rivals to 'stop complaining' about Hamilton's driving
Tue, 20 Apr 18:30:21 2010
Bernie Ecclestone has come out fully in support of 2008 F1 World Champion Lewis Hamilton after a number of the McLaren-Mercedes star’s rivals launched verbal attacks over the Chinese Grand Prix weekend against what they regarded as the unduly aggressive nature of his driving.
Hamilton came under fire from several of his adversaries in the drivers’ briefing in Shanghai for the robust manner in which he had defended his position against a feisty Vitaly Petrov a fortnight earlier in Malaysia, with many opining that the Briton had gone too far in weaving one way and then another across the track in front of Renault’s Russian rookie – and the Stevenage-born ace himself conversely insisting that he could not comprehend ‘why everyone was fussing about it’ or why ‘they seemed to be talking about it for some time’.
Come the end of the weekend, Hamilton was still a hot topic of discussion within the paddock, only this time for his Chinese dice with Red Bull Racing’s Sebastian Vettel, with the pair running dangerously side-by-side both on the entry to the pits and then in the pit-lane itself, coming precariously close to banging wheels as they both sped away from their ‘boxes determined to emerge ahead.
Whilst no penalties were deemed necessary, the two title protagonists were hauled up in front of FIA stewards afterwards and officially reprimanded for their actions – but Formula One Management (FOM) chief executive Ecclestone suggests the rest of the field would do better to focus on their own driving rather than trying to pick fault with the man who has injected most of the excitement into F1 2010 thus far.
“What are they talking about?” the sport’s influential commercial rights-holder told the Daily Mirror. “Isn’t this sport all about racing? I thought Lewis had a fantastic race. He drove really well and they should stop complaining and get on with the racing. I loved watching his performance in Sepang; I bet the fans did too. [The reaction] was a whole lot of moaning about nothing.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |