Diffusers zijn om de lucht sneller onder de auto te laten doorgaan dan over de auto heen. Hierdoor heb je meer grip omdat de luchtdruk onder de auto lager is (hoe sneller je gaat). Als dan ook nog zorgt dat de uitlaten erbij uitkomen gaat de luchtdruk onder de auto nog verder omlaag. Dus nog meer grip. Bij gas los hebben auto's in dat geval dan ook minder grip dan wanneer ze volgas rijden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:08 schreef bodylotion het volgende:
[..]
Ja waarschijnlijk wel - ik snap alleen niet zo goed hoe, ze zijn er toch juist om de lucht achter de auto te neutraliseren tegen drag?
waarom zit de uitlaag niet aan de onderkant van de wagen eigenlijk?quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:23 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Diffusers zijn om de lucht sneller onder de auto te laten doorgaan dan over de auto heen. Hierdoor heb je meer grip omdat de luchtdruk onder de auto lager is (hoe sneller je gaat). Als dan ook nog zorgt dat de uitlaten erbij uitkomen gaat de luchtdruk onder de auto nog verder omlaag. Dus nog meer grip. Bij gas los hebben auto's in dat geval dan ook minder grip dan wanneer ze volgas rijden.
Doordat de diffusers de luchtstromen zo beïnvloeden zullen ze ook idd achter de auto een bepaalde invloed hebben.
Er was volgens mij een minimale hoogte waarop de uitlaat moest zitten ofzo, juist om dit trukje te voorkomen, maar zeker weten doe ik dat nietquote:Op woensdag 17 maart 2010 15:41 schreef bodylotion het volgende:
[..]
waarom zit de uitlaag niet aan de onderkant van de wagen eigenlijk?
Ik denk juist dat een GP2 wagen veel minder gevoelig is voor dirty air dan een F1 wagen, door het gebruik van grond-effect. (Hoe ze dat verkrijgen heb ik niet kunnen vinden op Internet). Ik weet niet of ze minder dirty air veroorzaken. IMHO is een F1 wagen te gevoelig voor deze turbulentie. Ik denk dat ze dat eerder moeten aanpakken dan het voorkomen van de turbulentie.quote:Op woensdag 17 maart 2010 13:51 schreef bodylotion het volgende:
[..]
er staat me iets bij dat Williams in 2001 is begonnen met het express verstoren van de lucht achter de autos. Maar hoe kan het een GP2 veel minder dirty air geeft dan een F1, er zitten veel meer winglets en dingen op die wagens.
Je wilt de lucht zo snel mogelijk weg hebben onder de auto, dus hoe eerder hoe beter. Daarvoor zijn die gaten tussen de bodemplaat en het begin van de diffusor. En hoe groter die gaten (en dus de diffusor) hoe meer lucht weggezogen kan worden.quote:Op woensdag 17 maart 2010 15:41 schreef bodylotion het volgende:
[..]
waarom zit de uitlaag niet aan de onderkant van de wagen eigenlijk?
hele goede opmerking,ben het helemaal met je eens!quote:Op woensdag 17 maart 2010 17:55 schreef Big-Ern het volgende:
Met de wetenschap dat de Renault 30 pk te kort komt, dan vraag ik me af waarom ze dan de Ferrari van STR niet hebben gepakt met vervolgens een Cosworth voor STR.
Van 1963 t/m 2006 om precies te zijn.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:56 schreef vosss het volgende:
Cosworth heeft al zeer veel knowhow. Die hebben al god weet hoeveel ervaring in de F1
aldus de wikiquote:In 2004, Cosworth and Pi Research were sold by Ford to the current Cosworth Group owned by Gerald Forsythe and Kevin Kalkhoven.
quote:Op woensdag 17 maart 2010 20:44 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Van 1963 t/m 2006 om precies te zijn.
Inderdaad, de McLarens waar Kimi in racete bv, en idd de laatste jaren e RB's. gezien Renault er geen problemen mee heeft denk ik dat er een (koel)fout in het ontwerp van Newey zit.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:58 schreef Waffle het volgende:
Dat maar de kennis is waarschijnlijk niet verloren gegaan. Verder is Cosworth afgelopen jaar wel flink aan het testen geweest. geloof mij maar. Iedereen zit trouwens wel de hele tijd negatief op de Renault motor te reageren, maar er moet niet vergeten worden dat auto's ontworpen door Newey wel vaker niet zo betrouwbaar waren. Meestal was de motor dan ook het falende onderdeel. Misschien is er gewoon niet genoeg rekening gehouden met koeling en dergelijke.
Het is altijd 1 coureur geweest, vaak de sneller (Zie Vettel en Kimi) maar ik ben gewoon van mening dat zij te ruw waren met hun materiaal!quote:Op donderdag 18 maart 2010 00:48 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Inderdaad, de McLarens waar Kimi in racete bv, en idd de laatste jaren e RB's. gezien Renault er geen problemen mee heeft denk ik dat er een (koel)fout in het ontwerp van Newey zit.
En natuurlijk is Cosworth nog steeds actief in andere klasse, dat helpt ze natuurlijk ook.quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:58 schreef Waffle het volgende:
Dat maar de kennis is waarschijnlijk niet verloren gegaan. Verder is Cosworth afgelopen jaar wel flink aan het testen geweest. geloof mij maar. Iedereen zit trouwens wel de hele tijd negatief op de Renault motor te reageren, maar er moet niet vergeten worden dat auto's ontworpen door Newey wel vaker niet zo betrouwbaar waren. Meestal was de motor dan ook het falende onderdeel. Misschien is er gewoon niet genoeg rekening gehouden met koeling en dergelijke.
Dat van die versnellingsbakken ben ik het helemaal mee eens. Doordat het schakelen nu veel soepeler en sneller gaat, is er daarbij veel minder kans op fouten.quote:Op woensdag 17 maart 2010 10:00 schreef sasquatsch het volgende:
Een andere visie op het gebrek aan inhalen.
[..]
Lees het hele artikel voor een beter overzicht.
Maar het voorstel zou zijn keiharde banden en handmatige versnellingsbakken.
En het zou zomaar kunnen dat de Red Bull een vergelijkbaar probleem heeft.quote:Ferrari werkt aan oplossing voor te hete motoren
Het team van Ferrari mag dan wel begonnen zijn met een maximale score van 43 punten, maar geheel vlekkeloos ging dat echter allerminst. Het team besloot voor de race de motoren van Alonso en Massa straffeloos te vervangen. Tijdens de race kregen beide heren van het team te horen dat ze het tempo moesten laten zakken vanwege een te hoog oplopende temperatuur in de Ferrari-motor.
De aerodynamica van de F10 is volgens teambaas Stefano Domenicali de oorzaak van het probleem. De te hoog oplopende temperatuur in de motor zal tijdens de hete GP’s op de kalender een probleem blijven vormen. Het heeft dus hoge prioriteit dat dit zo snel mogelijk opgelost gaat worden.
Jammerja, wat was de vraag danquote:Op donderdag 18 maart 2010 09:46 schreef vosss het volgende:
Branson had mijn vraag helemaal niet beantwoordt
Vraag staat op de vorige pagina ergens.quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:12 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Jammerja, wat was de vraag dan?
Maar hoe ging het "gesprek" dan? Beetje leuk?
Goh dat zijn vragen die hij nog nooit gehad heeft en/of beantwoord heeft.quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Vraag staat op de vorige pagina ergens.
Anyway, het gesprek ging eigenlijk alleen maar over zakelijke dingen en hoe hij het zover heeft kunnen schoppen als 14 jarige school-dropout zonder diploma's of wat dan ook.
Wel een boeiend vraaggesprek, dat wel. Duurde bijna anderhalf uur.
Interessante gast in elk geval
Als ik de reclame lees hierover, kon je hem vragen stellen over "business", dus niet over de F1quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:20 schreef vosss het volgende:
[..]
Vraag staat op de vorige pagina ergens.
Anyway, het gesprek ging eigenlijk alleen maar over zakelijke dingen en hoe hij het zover heeft kunnen schoppen als 14 jarige school-dropout zonder diploma's of wat dan ook.
Wel een boeiend vraaggesprek, dat wel. Duurde bijna anderhalf uur.
Interessante gast in elk geval
quote:McLaren had reportedly aerodynamically exploited the hole for the external engine starter, making it much bigger than necessary and thereby gaining another diffuser level.
It was said the British team agreed to revise the design for Melbourne.
Spain's El Pais newspaper said Renault and Mercedes will also have to modify their diffusers for the same reason ahead of round two of the 2010 world championship.
Formule 1 is ook business en als hij er geen geld in ziet dan doet ie niet mee.quote:Op donderdag 18 maart 2010 12:11 schreef Sally het volgende:
[..]
Als ik de reclame lees hierover, kon je hem vragen stellen over "business", dus niet over de F1
Dat waren de rest van de vragen ook.quote:Goh dat zijn vragen die hij nog nooit gehad heeft en/of beantwoord heeft.
quote:Op donderdag 18 maart 2010 23:19 schreef Peterselieman het volgende:
Eindelijk eens goed F1-nieuws: Italiaanse GP tot 2016 op Monza
volgens mij mocht mercedes niet omdat er een limiet is aan het aantal teams waar je motoren aan mag leveren.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Misschien wilde Ferrari wel niet om exact dezelfde reden als Mercedes?
Vreemde opmerking trouwens van Dhr. Marko zo vroeg in het seizoen.
Als de teams er mee ingestemd hadden dan had de limiet opgerekt kunnen worden naar vier. McLaren weigerde dat, zodat drie de max blijft. En mercedes leverde al aan Brawn, McLaren en Force India, dus Red Bull viel zo eenvoudig buiten de boot.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:28 schreef Salatrel het volgende:
[..]
volgens mij mocht mercedes niet omdat er een limiet is aan het aantal teams waar je motoren aan mag leveren.
Als het McLaren niet was geweest, zou het een ander team geweest kunnen zijn, dat Red Bull met Mercedes motoren als een te grote concurrent zou zien.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 11:31 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Als alle teams er mee ingestemd hadden dan had de limiet opgerekt kunnen worden naar vier. McLaren weigerde dat, zodat drie de max blijft. En mercedes leverde al aan Brawn, McLaren en Force India, dus Red Bull viel zo eenvoudig buiten de boot.
Ben benieuwd of USF1 't opnieuw gaat proberen, en mochten ze dat wel doen, of de FIA ze dan weer zou selecteren.quote:FIA opent selectieproces voor dertiende team
20 maart 2010
De FIA heeft op vrijdag het selectieproces geopend waarin een dertiende team voor 2011 zal worden gekozen. Alle teams die hier serieuze interesse in hebben, moeten zich voor 15 april melden bij de autosportbond en dienen ook administratiekosten van 1000 euro te betalen. Daarna begint het formele inschrijvingsproces.
De teams hebben een maand de tijd om hun interesse te tonen en zullen op 15 april alle benodigde papieren en informatie krijgen van de FIA. Na deze datum begint het formele inschrijvingsproces, dat tot eind juni loopt. Hierin zal de FIA niet alleen kijken naar de technische capaciteiten van de teams, maar ook naar het financiële plaatje en de mensen die bij het project betrokken zijn. Verder zal de FIA oordelen wat voor meerwaarde het team aan het kampioenschap zal brengen.
In juli zal worden beslist welk team wordt toegelaten aan het wereldkampioenschap Formule 1 van 2011.
In between racesquote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:38 schreef Sinister-D- het volgende:
Is me dat ff dood hier![]()
Omdat er toch niets anders te zeggen is:
En ik ben wel benieuwd naar die andere teams die zich melden. Zou er nog weer een nieuw team opduiken?quote:[..]
Ben benieuwd of USF1 't opnieuw gaat proberen, en mochten ze dat wel doen, of de FIA ze dan weer zou selecteren.
En zoals ik vorig jaar al zei: ik zou graag Prodrive willen zien![]()
Ik denk het niet. Ze moeten ¤1000,- betalen en ik betwijfel of ze dat bij USF1 hebben.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 18:38 schreef Sinister-D- het volgende:
Is me dat ff dood hier![]()
Omdat er toch niets anders te zeggen is:
[..]
Ben benieuwd of USF1 't opnieuw gaat proberen, en mochten ze dat wel doen, of de FIA ze dan weer zou selecteren.
Het schijnt dat Zoran Stefanovic de boedel opgekocht heeftquote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:40 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ze moeten ¤1000,- betalen en ik betwijfel of ze dat bij USF1 hebben.
quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:40 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Ze moeten ¤1000,- betalen en ik betwijfel of ze dat bij USF1 hebben.
Elk team mocht toch de eerst 3 races overslaan voordat ze definitief hun startbewijs zouden verliezen?quote:maar de FIA is van mening dat dit niet het geval is omdat US F1 er niet in slaagde om in Bahrein op de grid te staan. Hiermee verviel het recht voor het Amerikaanse team.
quote:Daarnaast is de FIA van plan om US F1 voor de rechter te slepen, omdat ze mooi weer speelden en zich pas op het allerlaatste moment afgemeld hebben voor dit seizoen. Nu Stefanovic de boedel in bezit heeft zal hij aangeklaagd worden, waardoor hij met zijn bedrijf mogelijk tegen hoge boetes aan zal lopen.
Waarom bestaat daar dan ook niet al een regel voor vraag ik me af.quote:Vier diffusers afgekeurd door de FIA
20 maart 2010 — De FIA heeft bij vier teams de diffusers afgekeurd omwille van grote openingen voor de starters.
Maandag brachten we het verhaal van de veel te grote openingen voor de starters, achteraan sommige formule 1-wagens. Daardoor wordt er meer downforce gecreëerd. De FIA heeft nu bij vier teams de diffuser afgekeurd.
Geweten is dat McLaren en Mercedes GP twee van de teams zijn. De andere twee zijn waarschijnlijk Renault en Force India.
Mercedes GP gebruikte vorig jaar, toen nog onder de naam Brawn GP, als eerste een grotere startmotor om een betere diffuser te krijgen. Het is wel eigenaardig dat dit pas dit jaar wordt verboden.
Er wordt verwacht dat de FIA nu een maximale diameter gaat voorschrijven voor de stang van de startmotor en dus ook het opening waar die in moet.De teams zullen in Australië dus een nieuwe diffuser en startmotor nodig hebben om te voldoen aan de eisen van de FIA.
De enige reden dat je vage regels wilt is dat je het later nog aan kunt passen.quote:Op zondag 21 maart 2010 09:57 schreef vosss het volgende:
[..]
Waarom bestaat daar dan ook niet al een regel voor vraag ik me af.
Volgens het regelement zijn ze voor zover ik kan lezen volkomen legaal.
Waarom passen ze dan keer op keer het regelement aan?
Als dit grotere gat ergens goed voor is (tijdwinst) dan hebben die 4 teams gewoon beter hun werk gedaan imo
ja dat snap ik ook niet. rond april vorig jaar was die uitspraak alquote:Op zondag 21 maart 2010 12:10 schreef Trystar het volgende:
Ze hadden die dubbele diffusers dit jaar al moeten verbieden. Waarom pas vanaf volgend jaar
Owjeej, maar hopen dat er niemand gewond is danquote:Toegangstunnel Spa-Francorchamps stort in
De staat van het traditionele circuit Spa-Francorchamps is verre van optimaal. Al meerdere jaren is het F1-circuit bezig met het verbouwen van betere faciliteiten, waaronder een nieuwe hoofdtribune. Toch is er ook aandacht nodig voor randzaken, zo bleek vandaag. Een toegangstunnel bij Blanchimont is namelijk ingestort, zo meldt de Belgische zender RTL. De tunnel was zes meter hoog en diende als toegangsweg voor vrachtwagens.
Op het moment dat de tunnel instortte waren er echter geen auto's op de baan, maar het circuit zelf zou geen schade opgelopen hebben. Wel zijn delen van de uitloopzone, de bandenmuur, een baanpost en een televisiecamera beschadigd. Het is nog niet geheel duidelijk of er personen in de tunnel waren op het moment van de instorting, maar op dit moment is de brandweer de brokstukken aan het weghalen. Zij gaan er echter van uit dat er niemand gewond is geraakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |