Wat jij tussen [s]-tags hebt geplaats is imo bullshit. Juist door de grotere verschillen verschillende typen setups tussen wagens gaan er meer inhaalacties komen. Mensen die met een volle tank beter zijn tov de rest, terwijl aan het einde andere mensen met een lege tank juist beter zijn tov de rest.quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:39 schreef nils7 het volgende:
[..]
Om het inhalen in de pits uit te bannen en het inhalen op de baan de laten plaatsvinden Lees: om inhalen ook op de baan uit te bannen!
Ik denk dat het best gevaarlijk is. Stel dat iemand nog niet klaar is met een band en Massa begint te rijden terwijl die kerel nog de sleutel van de moer vasthoudt.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Omdat er nu geen tankinstallatie in de auto hangt denk ik.
Ik denk dat het ze dit jaar wellicht iets aan tijdwinst op kan leveren en doordat er nu dus niet meer getankt wordt kunnen we het ook makkelijk vergelijken met de andere teams
Ik denk dat meneer Ecclestone vooral niet nu al negatief moet zijn over de nieuwe teams. Het is nu zaak om deze teams te behouden voor de Formule 1. Renault zal nog wegvallen waarschijnlijk. Zaak om de "prive" teams zich welkom te laten voelen zodat er volgend jaar weer een aantal nieuwe bij komen.quote:Bernie Ecclestone deelt kritiek Ferrari
Bernie Ecclestone deelt de mening van Ferrari dat de nieuwe teams nog niet competitief zijn. Dat zei de Formule 1-baas in een interview met Auto Motor und Sport.
Budgetplafond
"Ferrari heeft gelijk, maar toen de nieuwe teams zich inschreven waren ze er van overtuigd dat er een budgetplafond van 40 miljoen euro zou komen", zegt Ecclestone. "En wel voor iedereen, ook Ferrari. Dat was een kans geweest voor de nieuwe teams. Ik heb altijd gewaarschuwd dat een budgetplafond niet werkt. Op dit moment stellen de nieuwe teams vast, dat hun budget niet toereikend is".
Want? Het is fantastisch om teams op de grid te hebben staan die na 10 laps gelapped worden?quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:54 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Ik denk dat meneer Ecclestone vooral niet nu al negatief moet zijn over de nieuwe teams. Het is nu zaak om deze teams te behouden voor de Formule 1. Renault zal nog wegvallen waarschijnlijk. Zaak om de "prive" teams zich welkom te laten voelen zodat er volgend jaar weer een aantal nieuwe bij komen.
PSNog twee dagen
![]()
Is er al gereden ? Laten we deze discussie maandag voeren.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:03 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Want? Het is fantastisch om teams op de grid te hebben staan die na 10 laps gelapped worden?
Die dmv vertragen een plek proberen veilig te stellen?
Die niet (voldoende) hebben getest en zo een mogelijk gevaarlijke auto op de grid neerzetten?
Dat dus. Hij doet het prima voor als nogquote:Trouwens, bij het rubriekje Onze Boys in de OP, vind ik dat Max Verstappen ook genoemd mag worden, erg leuk om die jongen een beetje in de gaten te houden !
De R30 is wat dikker dacht ik, plus dat ze de zuinigste motor hebben.quote:Op woensdag 10 maart 2010 22:11 schreef Bluurgh het volgende:
hoe zat het trouwens nou met de wielbasis van, geloof ik, de Renault? Ik kan me herinneren dat ze een auto met dezelfde wielbasis als vorig jaar hadden gepresenteerd. Is dat nog veranderd? Het lijkt me sterk dat ze als enige team niet meer ruimte nodig hebben om al die benzine kwijt te kunnen, maar ik heb er niks meer over gehoord (of gewoon gemist natuurlijk)
Daarom open ik nooit een nieuw topic in deze reeks.quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:31 schreef Sally het volgende:
Ik had de OP toch aangepast?
US F1 rijdt niet, en ook Stefan GP staat niet op de grid in 2010.
Hmz.
Oh, maar in de wiki zet je heel makkelijk een oude versie terug hoor, kun je bijna nix aan verklotenquote:Op woensdag 10 maart 2010 23:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Daarom open ik nooit een nieuw topic in deze reeks.
Ik heb dat ooit eens 1x gedaan en toen ging er iets mis met die OP en toen was iedereen boos op mij en nu durf ik dat niet meer
Waar zit je aan te denken?quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:38 schreef vosss het volgende:
[offtopic]
De hele inboedel van de A1GP inclusief Medical- en Safetycar staat inmiddels te koop
Zullen we samen geld bij elkaar leggen en een bod uitbrengen?
nou, heb ik wat aan zonder rijbewijsquote:En als we dan winnen dan krijgt iedereen 1 auto. Ik wil die zwarte van Nieuw-Zeeland hebben
Het zijn 20 A1GP Powerd by Ferrari bolides en ook nog 12 Lola-Zytek's, dus er is genoeg voor iedereen!!!
Ja dat gebeurde toen dus toen ik zelf die fout wilde herstellen en toen anderen er tegelijkertijd ook in bezig waren en toen was het hek van de damquote:Dus niet met z'n allen erin gaan klooien
Weet ik veel. Laten we eens beginnen met 50 euro de man/vrouw ofzo?quote:
Heb je nog even de klasses waarin ze rijden?quote:Op woensdag 10 maart 2010 22:02 schreef vosss het volgende:
En deze mogen er van mij ook wel bij overigens:
http://www.henkiwaldschmidt.com
http://www.trustrenger.com
=edit=
Niet dat het F1 coureurs zijn ofzo, maargoed, dat zijn Doornbos en Albers en Guido ook niet.
Overigens klopt de link van de site van Guido niet. Dat moet: http://www.giedovandergarde.com/en zijn
De link van Albers zijn site klopt ook niet meer, dat is tegenwoordig: http://www.christijan.com/
Zo jammer dit hé...quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Daarom open ik nooit een nieuw topic in deze reeks.
Ik heb dat ooit eens 1x gedaan en toen ging er iets mis met die OP en toen was iedereen boos op mij en nu durf ik dat niet meer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:46 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zo jammer dit hé...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sorry dat ik niet aan jouw verwachtingen kon voldoenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Hahaha, je krijgt dat toch zo'n melding als je de pagina op wilt slaan? Dat er iemand is geweest die net voor jouw wijziging de pagina al gewijzigd heeft?quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:44 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja dat gebeurde toen dus toen ik zelf die fout wilde herstellen en toen anderen er tegelijkertijd ook in bezig waren en toen was het hek van de dam
quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:46 schreef Sally het volgende:
[..]
Heb je nog even de klasses waarin ze rijden?
Ook van de 'andere boyz'? Zet ik dat er meteen bij.
Henki reed vorig jaar in de F3 Euro series. Wat ie komend seizoen gaat doen heb ik even gemist geloof ikquote:De Nijmegenaar gaat dit jaar voor RS Mücke Motorsport, het team van Ralf Schumacher en Peter Mücke, rijden in de GP3, een gloednieuwe raceklasse die in het voorprogramma van de Formule 1 staat.
quote:Renger van der Zande rijdt dit jaar waarschijnlijk de GP3 series. Kan niets op zijn site vinden of hij al een contract heeft ?
Contract heeft ie op zak voor komend seizoenquote:Tweeënhalve maand hulde Renger van der Zande zich in stilzwijgen over zijn volgende stap in de autosport. Met de collectieve test van de nieuwe GP3 voor de boeg, dat in het schema van de F1 Grands Prix rijdt, kan hij duidelijk zijn. De Nijmegenaar komt donderdag en vrijdag op het Zuid-Franse circuit Le Castellet voor het eerst de baan op in het kersverse team van Ralf Schumacher en Peter Mücke, het RS Mücke Motorsport team. En daarmee treedt hij dit seizoen aan in het voorprogramma van de Formule 1. De Internationale Formule 1-website GP Update heeft zich verbonden met deze nieuwe combinatie.
Zo als menig autosporter ondervindt zijn de wintermaanden in een tijd van recessie moeilijke maanden. Ook Renger van der Zande kreeg weer opnieuw te maken met de zenuwen die daarbij horen. Wat hoop gaf, was dat zijn successen in 2009 de belangrijkste teams niet was ontgaan. En met name de nieuwe GP3-klasse, ontwikkeld in de gelederen van de Formule 1, sprak hem aan.
“De GP3-klasse is een zogenaamde 'one make'-klasse van een Dallara met een Renault turbo motor. Hij is bedoeld om jong talent de gelegenheid te geven zich te profileren in het voorprogramma van de Formule 1”, aldus Renger. “Ik zie er een uitdaging in, omdat alle teams weer bij nul moeten beginnen met de opbouw van kennis over deze klasse. Verder is de track time, voorafgaand aan kwalificatie en race, zeer kort. Dus je krijgt maar beperkt de gelegenheid om de set-up van de auto te ontwikkelen. Condities die van de rijder vragen dat hij koelbloedig is en strakke feedback kan geven aan zijn engineers. Ik hoop daar onderscheidend in te kunnen zijn.“
“Waar ik vooral moed van kreeg was het feit dat de helft van de geaccrediteerde teams bij me aan klopte.” Ralf Schumacher en Peter Mücke, die een nieuwe teamcombinatie vormen, overtuigden me het meest. Verder is het een voordeel dat ze allebei, net zo als ik, een langjarige verbintenis met Mercedes hebben. Zo blijft ook dit avontuur weer in de familie”, volgens de enthousiaste economie student.
“Met behulp van ID&T, mijn trouwe sponsor sinds lang en met de ruggesteun van GP-Update, de succesvolle F1media en website uitgever, kon ik de contractgesprekken afronden. Van Duitse zijde krijg ik steun van Sandtler en Sebring. Eind van deze week gaan we voor het eerst, tijdens een collectieve test, de baan op. Ik ben benieuwd of ik potten kan breken? Aan de package van team en sponsors zal het niet liggen.”
of het is Formule 3 Euroseries of Formule Nipponquote:Op donderdag 11 maart 2010 00:01 schreef vosss het volgende:
Renger:
[..]
Henki reed vorig jaar in de F3 Euro series. Wat ie komend seizoen gaat doen heb ik even gemist geloof ik
Klinkt allemaal goed dus !quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:02 schreef vosss het volgende:
[..]
[..]
Contract heeft ie op zak voor komend seizoen
K, even wachten.quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:26 schreef vosss het volgende:
Nyck de Vries mag er dan ook nog wel bij. Die is opgenomen binnen McLaren en wacht dezelfde opleiding als Lewis Hamilton. Hij rijdt dit seizoen mee in de Super KF serie. Normaal gesproken gaan ze van de KF3 eerst naar de KF2 serie, maar die heeft hij overgeslagen.
De vader van Lewis is zijn manager.
http://www.nyckdevries.nl
Zie lijstje hierboven.quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:31 schreef Sally het volgende:
[..]
K, even wachten.
De rest is nu zo goed als up-to-date
Dat filmpje laten we lekker staanquote:Op donderdag 11 maart 2010 00:43 schreef vosss het volgende:
Top. Het testschema kan er eik ook wel uit toch? De laatste test is geweest.
En het filmpje en uitleg over KERS mag van mij ook wel weg, KERS is er niet meer dit jaar
Dit vind ik nou echt jammer.. Vond de A1GP een leuk initiatief en een leuke race klasse. De nieuwe auto's powered by Ferrari waren prachtig en snel. Echt jammer..quote:Op woensdag 10 maart 2010 23:38 schreef vosss het volgende:
[offtopic]
De hele inboedel van de A1GP inclusief Medical- en Safetycar staat inmiddels te koop
Zullen we samen geld bij elkaar leggen en een bod uitbrengen?
En als we dan winnen dan krijgt iedereen 1 auto. Ik wil die zwarte van Nieuw-Zeeland hebben
Het zijn 20 A1GP Powerd by Ferrari bolides en ook nog 12 Lola-Zytek's, dus er is genoeg voor iedereen!!!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Being second is to be the first of the ones who lose.”
Ik denk dat _op zijn minst_ 75% van alle fans ook niet blij zijn met Tilke in het algemeen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 06:58 schreef Tarado het volgende:
Vettel heeft Tilke aangesproken over de verlenging van het Bahrein circuit "wat heb je nou gebouwd??" De coureurs zijn op z'n zachtst gezegd niet blij met de verlenging met 8 extra langzame bochten met een totale lengte van bijn 900 meter.
De verlenging bestond overigens al maar wordt nu ook voor F1 gebruikt
Sebastian Vettel denk ikquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:42 schreef LeXX het volgende:
[..]
Wie is die linker persoon, die net zo groot als die bekers is?
daar wordt aangewerkt. ik hoop hem vanavond online te hebbenquote:Op donderdag 11 maart 2010 10:47 schreef vosss het volgende:
Is er nog geen topic voor Bahrein? Of kijk ik er simpelweg overheen?
Tof!quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:01 schreef WEST het volgende:
[..]
daar wordt aangewerkt. ik hoop hem vanavond online te hebben
Iedereen krijgt hier even een dikke deksel op de neus van een nieuwkomerquote:Chandhok: "Kritiek is ongegrond"
F1-rookie Karun Chandhok vindt het niet eerlijk dat de nieuwe teams bekritiseerd worden omdat hun tragere snelheid problemen zouden kunnen veroorzaken in Bahrein dit weekend.
Er wordt verwacht dat de drie nieuwe teams - Virgin Racing, Lotus en HRT - enkele seconden trager zullen zijn dan de topteams. Als reactie hierop, uitten enkele F1-figuren hun bezorgdheid en stelden ze de meerwaarde van de nieuwe teams voor de sport in vraag.
Karun Chandhok, die overmorgen debuteert voor HRT in Bahrein, denkt dat iedereen die de nieuwe teams bekritiseert en denkt dat ze een gevaar zullen vormen, eens een kijkje moet nemen in de geschiedenisboeken. Daar zullen ze zien dat er in het verleden veel grotere snelheidsverschillen waren tussen de eerste en de laatste teams.
"Ik kan hun bezorgdheid deels begrijpen," vertelde Chandhok aan Autosport. "Ik zou ook bezorgd zijn als ik in hun situatie zou zitten. Het laatste dat je dan wil in Q3, is dat iemand in de laatste ronde in jouw weg rijdt."
"Maar ik zou versteld staan als er iemand van de nieuwe teams in Q3 raakt," vervolgde Chandhok. "Nog niet zo lang geleden, als je kijkt naar het begin van de jaren 2000, was het verschil tussen de top en de laatste teams ook niet zoals het tegenwoordig is."
"En als je nog iets verder terugkeert, naar 1997 bijvoorbeeld, dan was de pole van Jacques Villeneuve in Australië zes seconden sneller dan de traagste tijd die neergezet werd," aldus de Indiër.
Chandhok haalde hier absoluut een interessant discussiepunt naar boven, want in 1997 was Villeneuve inderdaad 6,603 seconden sneller dan de traagste man op de grid, Arrows-rijder Pedro Diniz. De verschillen van de nieuwe teams nu met de top zouden naar verluidt 'slechts' vier tot vijf seconden mogen bedragen.
"Alle jongens die klagen, denken dus alleen maar aan de laatste twee of drie jaar. Maar F1 is meer dan de twee laatste jaren, het is een hele geschiedenis. En misschien moeten ze daar toch even aan herinnerd worden," besloot Chandhok.
De HRT-rijder denkt dat het zeker tot aan de GP van Spanje zal duren alvorens de nieuwe teams op snelheid zullen komen. Voor HRT wordt de eerste vrije training komende vrijdag zelfs de allereerste keer dat de wagen gestart zal worden.
Hoort dat niet in het topic Nederlandse Talenten?quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:19 schreef Sally het volgende:
Heb nu:
Onze boyz:
- Ho-Pin Tung (Formule 1, testrijder bij Renault en GP2)
- Christijan Albers (Le Mans Series)
- Robert Doornbos (IndyCars)
- Giedo van der Garde (GP2, Main Series)
- Renger van der Zande (Brits Formule 3, GP3)
- Henki Waldsmidt (Formule Nippon)
- Jeroen Bleekemolen (Porsche Super Cup, American Le Mans Series)
- Nyck de Vries (young driver @ McLaren, Super KF serie)
- Max Verstappen (zoon van Jos, karting: WSK Euro Series)
Kan, het stond er iig in en werden opmerkingen over gemaakt, dus heb ik wat aangepastquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:26 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Hoort dat niet in het topic Nederlandse Talenten?
En anders heb ik er nog wel een paar
Nigel Melker (GP3 (Mucke))
Yelmer Buurman (SuperLeague (AC Milan))
Kelvin Snoeks (F2 (MotorSportVision))
Tom Coronel (WTCC (Seat) / 24 uur Le Mans (Spyker))
Paul Meijer (?)
Chris van der Drift (?)
Junior Strous (Indy Lights, HVM))
Oude F1/autosportfoto's zijn sowieso tofquote:Op donderdag 11 maart 2010 12:49 schreef svenistheman het volgende:
Leuk om die foto's te zien van Vettel en Schumi vroeger![]()
Maar nu zijn de grootste concurrenten op de baan![]()
Zo hoort het!
quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:47 schreef Sally het volgende:
..
@ Sinister-D-: je kunt deze nieuwe tekst wel in de OP plakkenhttp://wiki.fok.nl/index.php/OP/F1-Nieuwtjes
Nouja ooit met de Formule 1 dat zijn er wel meer dan 3 me dunkt.quote:Op donderdag 11 maart 2010 13:09 schreef Sally het volgende:
Ik heb de OP in de wiki nu aangepast met maar 3 namen van Nederlandse coureurs, alleen diegenen die ooit of nu iets met de F1 van doen hadden.
Edit:
[..]
Ho-Pin doet meequote:Op donderdag 11 maart 2010 13:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja ooit met de Formule 1 dat zijn er wel meer dan 3 me dunkt.
Jos Verstappen
Carel Godin de Beaufort
Jan Lammers
Gijs van Lennep
Huub Rothengatter
Om er zo maar even een paar uit de lucht te grijpen.
Eigenlijk denk ik dat je dat lijstje nooit compleet gaat krijgen.
Of het wordt een lijstje met alle Nederlanders ooit die F1 hebben gereden, of een lijstje met talent wat misschien ooit tot F1 gaat schoppen.
Misschien kan je dat lijstje er gewoon beter uithalen dan aangezien er nu toch niemand van ons mee doet zegmaar?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
Badoer test meer straat-Ferrari's dan F1-Ferrari'squote:Op donderdag 11 maart 2010 14:12 schreef k_man het volgende:
Ja, daar snap ik nog steeds betrekkelijk weinig van. Waarom hebben teams een testcoureur in dienst als er toch niet getest mag worden? Zo'n Badoer bijvoorbeeld, wat doet die nou eigenlijk?
Simulator.quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Badoer test meer straat-Ferrari's dan F1-Ferrari's
Wat de overige testcoureurs doen is me een godsraadsel
Haha, ik hoop het.quote:Op donderdag 11 maart 2010 14:34 schreef THEFXR het volgende:
Ik denk dat die ouwe vos in de mercedes, gehakt maakt van iedereen maakt komende zondag.
je moet met je banden de race aanvangen,waarmee je ook de kwali hebt gereden en zuinig rijden ivm tankverbod, is hem op het lijf geschreven.
zondag=gehaktdag
ik denk ook dat ze adviserenquote:Op donderdag 11 maart 2010 14:18 schreef vosss het volgende:
[..]
Badoer test meer straat-Ferrari's dan F1-Ferrari's
Wat de overige testcoureurs doen is me een godsraadsel
Ben Ponquote:Op donderdag 11 maart 2010 13:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja ooit met de Formule 1 dat zijn er wel meer dan 3 me dunkt.
Jos Verstappen
Carel Godin de Beaufort
Jan Lammers
Gijs van Lennep
Huub Rothengatter
Om er zo maar even een paar uit de lucht te grijpen.
Eigenlijk denk ik dat je dat lijstje nooit compleet gaat krijgen.
Of het wordt een lijstje met alle Nederlanders ooit die F1 hebben gereden, of een lijstje met talent wat misschien ooit tot F1 gaat schoppen.
Misschien kan je dat lijstje er gewoon beter uithalen dan aangezien er nu toch niemand van ons mee doet zegmaar?
Bronquote:Heidfelds analysis of the Barecelona test. He looked at the cars in fast corners, slow corners, over the kerbs, etc.
Ferrari:
- Ferrari impressed more during the Jerez test.
- In Jerez the balance of the car was neutral, while in Barcelona the car had a slight tendency to understeer (this could be explained by the nature of the Barcelona track, which provokes understeer, while Jerez provokes oversteer.)
- The car has a lot of downforce.
- The car is stable in fast corners, which gives the drivers confidence.
- Sudden over- or understeer can be correctly easily by the drivers, even on high fuel.
Red Bull:
- Without looking at the lap times, the Red Bull looked to be the best car after its updates.
- It is almost frightening how good the Red Bull is.
- Red Bull has "sandbagged" in Barcelona; they haven't shown their full potential.
- He has seldom seen a car that is so well balanced, both is fast and slow corners.
- No other car has as much downforce in fast corners than the Red Bull.
- No other car brake as late and as long into the corners as the Red Bull.
- No other car is as good over the kerbs as the Red Bull.
- The Red Bull swinged the less on/after a bumpy track.
- They have worked a lot on the suspension and damping.
- The car has very little over- and understeer.
- Vettel and Webber can very easily drive the car on the limit.
McLaren:
- Before the updates the car was very nervous when driving over bumps.
- The car was very "pitch senstive"; it had extreme reactions under breaking and acceleration (tail stepping out and such).
- After the updates, the car was transformed in terms of handling.
- It over- and understeers a bit too much still.
- The car is tuned very stiff also in slow corners.
Sauber:
- The most stiffly tuned car.
- It jumps very much on uneven ground.
- Looks like a car that is difficult to drive.
- For Kobayashi, he always worries that he just flies of.
- But the car seems to be fast.
- Much will depend on whether Sauber can maintain that level.
Toro Rosso:
- Suprisingly good.
- The car oversteers a bit too much, but still driveable, due to which the tyres won't be destroyed.
Williams:
- Almsot in all aspects average; nowhere it is particularly good or particularly bad.
- Tuned very soft, which makes it good to drive in slow corners and over the kerbs, but slows it down in fast corners.
- The Williams is the car that rolls the most in turn 9, the fast righthander.
Renault:
- Improved a lot with it updates.
- The car is very nervous, or has to be driven nervous and aggressive.
- Suffers quite a lot from over- and understeer, but still controllable.
Force India:
- The car goes very well in fast corners.
- A bit nervous, but might be partly due to the aggressive driving style of Sutil
Newcomers:
- The balance of the Virgin is a disaster.
- Lotus looks much more balanced.
- Lotus has more downforce, but less grip and poor traction.
Hij zegt niks over zijn eigen team!quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:11 schreef ElmarO het volgende:
Voor wat het waard is, de analyse van Nick Heidfeld:
[..]
Bron
Hieruit kunnen we concluderen dat het tussen Red Bull en Ferrari zal gaan.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:11 schreef ElmarO het volgende:
Voor wat het waard is, de analyse van Nick Heidfeld:
[..]
Bron
quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:47 schreef Sally het volgende:
@ Sinister-D-: je kunt deze nieuwe tekst wel in de OP plakkenhttp://wiki.fok.nl/index.php/OP/F1-Nieuwtjes
quote:HP signs Renault sponsorship deal
The Renault F1 team has announced a sponsorship agreement with HP for the 2010 and 2011 seasons.
The new deal means the HP branding will appear on the Renault cars from this weekend's Bahrain Grand Prix.
As part of the agreement, Renault will gain access to HP technology in order to improve on-track performance.
"We are delighted to welcome a global leader of the stature of HP to our partner network," said Renault team chairman Gerard Lopez. "F1 has a proven ability to boost brand awareness around the world, and we are proud that Renault F1 Team will be HP's partner of choice in achieving this goal.
"Genii Capital believes that F1 can also be used as a very powerful business development platform.
"We hope that HP can develop new business opportunities through Genii Capital's B2B platform and Mangrove Capital's access to exciting technology opportunities."
Daar zet ik m'n geld dus ook op op in. Tot en met Spanje zal Ferrari het te kloppen team zijn.quote:Op donderdag 11 maart 2010 17:32 schreef svenistheman het volgende:
*knip*
Het geld zet ik nog steeds op Alonso
quote:FIA re-opens 2011 selection process
Formula 1's ruling body will re-open the selection process for a potential 13th team to join the sport in 2011, the FIA said on Thursday.
The governing body has taken the decision after US F1, which had the 13th slot for the 2010 season, failed to be ready to compete in this year's championship.
The American team had requested that the FIA delayed its entry for next year.
However, the FIA has decided to re-open the selection process for the final slot, meaning there is likely to be a significant number of candidates hoping to race next season.
Lola, Epsilon Euskadi, Prodrive and N.Technology were among the teams to have applied for an entry for this year.
The governing body also said US F1 could face sanctions for its absence.
"With regard to the USF1 team's non-participation in the 2010 championship, the world council mandated the FIA president, in full compliance with the new code of practice for disciplinary matters, to take forward the most appropriate action," it said in a statement.
The FIA also confirmed that rookie Karun Chandhok had been granted his superlicence to competed with the HRT team at this weekend's Bahrain Grand Prix.
Wel de zoveelste Engels native die het verschil tussen there en their niet begrijpt.quote:# Just heard from a source that the Virgin car will not finish the race! as there Fuel tank is too small to finish it! 4:01 AM Mar 10th via web
quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:04 schreef Glijdt_licht het volgende:
mark Sutton, jeweetz die F1 fotograaf enzo
[..]
Wel de zoveelste Engels native die het verschil tussen there en their niet begrijpt.
De tank staat wel iets boller dan die van de Ferrari.quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
Mja, en als je dit ziet, zou t nog eens waar kunnen zijn ook:
[ afbeelding ]
Achterzijde tot begin monocoque is erg klein
Het Amerikaanse avontuur krijgt nog een staartjequote:FIA zoekt naar passende straf voor Team US F1
11 maart 2010
De FIA is van plan om Team US F1 te straffen voor het niet deelnemen aan het Formule 1-kampioenschap van dit jaar. Het Amerikaanse team trok zich eerder deze maand terug uit de sport nadat het de financiële problemen niet had weten op te lossen. Volgens de autosportfederatie kan dat niet onbestraft blijven.
In een verklaring liet de World Motor Sport Council (WMSC) weten dat aan FIA-president Jean Todt is gevraagd om actie te ondernemen. "De World Council heeft de president van de FIA volgens de nieuwe richtlijnen gevraagd om een correcte beslissing te nemen", aldus de verklaring.
Ook werd bevestigd dat er een nieuw selectieproces zal worden geopend om een dertiende team voor 2011 te vinden. Daarbij zal ook een reserveteam worden uitgekozen. Dit jaar had de FIA geen reserveteam om de plek van US F1 in te nemen, ondanks dat Stefan Grand Prix gereed was om al in Bahrein mee te doen.
Ze hebben ook iets van 40 miljoen borg moeten betalen - alsof dat al niet genoeg isquote:Op donderdag 11 maart 2010 20:46 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Het Amerikaanse avontuur krijgt nog een staartje.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:40 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
Sinds lange tijd weer terug op het forum!
Misschien kunnen mensen nog "TimoBasso" voor de geest halen![]()
Daar deed ik nooit aan meequote:Schumi - discussies flame on![]()
Fok! Hotmail / probleem..quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:57 schreef Sally het volgende:
[..]
Waarom niet weer met die naam terug?
[..]
Daar deed ik nooit aan mee
Ah k. Is dat nou nog niet opgelost?quote:
quote:Maarja, nieuwe naam,nieuwe kansen..![]()
Doet mijn Montoya vriend "West" ook nog iets op fok! ?
Die komt er nog aan... Begreep ik. Samenwerking met PSM.quote:Zijn openingsposts / grand prix previews van hem waren altijd geniaal..
Kijk mooi zo!quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:13 schreef Sally het volgende:
[..]
Ah k. Is dat nou nog niet opgelost?
[..]Die is weer FOK!sportredactie.
[..]
Die komt er nog aan... Begreep ik. Samenwerking met PSM.
Die helm is bruutquote:Op donderdag 11 maart 2010 21:17 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
[..]
Kijk mooi zo!![]()
Hotmail probleem lijkt nog steeds niet opgelost,
Ik kreeg sowieso toch te veel spam..
[ afbeelding ]
*Met zo'n prachtige helm verdien je gewoon een "zitje"
quote:McLaren's car has been given the all-clear to race at the Bahrain Grand Prix after passing scrutineering checks on Thursday.
FIA technical chief Charlie Whiting checked the car's rear wing this morning and gave it the green light, despite rival Red Bull Racing having expressed doubts about its legality ahead of Bahrain.
Red Bull believed McLaren was making use of the air flow through the engine cover to deliver a straight-line speed advantage.
The FIA was originally scheduled to inspect the car before flying to Bahrain, but that had to be delayed until today.
The MP4-25, however, was given the all-clear by the FIA stewards ahead of tomorrow's practice sessions.
Mooiquote:
tot zover Heidfelds optreden in Bahreinquote:Op donderdag 11 maart 2010 21:17 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
[..]
Kijk mooi zo!![]()
Hotmail probleem lijkt nog steeds niet opgelost,
Ik kreeg sowieso toch te veel spam..
[ afbeelding ]
*Met zo'n prachtige helm verdien je gewoon een "zitje"
wat een verschil ook in lengte tussen ferrari en renault!quote:Op donderdag 11 maart 2010 20:30 schreef Glijdt_licht het volgende:
Prima;
[ afbeelding ]
Lijkt ook korter
Ik vond de dubbele diffuser van vorig jaar een hele slimme oplossing, maar dit klinkt al veel meer als een ordinair truukje. En ik vraag me af of het wel zo'n voordeel op gaat leveren: de luchtstroom die de coureur kan "sturen" lijkt me vrij beperkt. Misschien dat ze er op de rechte stukken ietsje sneller door worden, maar in de bochten heb je er weinig aan.quote:
Ik denk echt dat die Renault de nieuwe Honda is en kansloos achteraan mee gaat doen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:32 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
wat een verschil ook in lengte tussen ferrari en renault!
Spreekt elkaar een beetje tegen niet? Hoe kun je de diffuser een slimme oplossing vinden, en dit een ordinair truukje. De coureur stuurt helemaal niks, hij drukt zijn benen gewoon voor een gat zodat de lucht ergens anders langs gaat. Vrij slim en geniaal bedacht, en ik ben alles behalve een McLaren fan. De hele F1 draait juist om dit soort kleine dingen, weet je nog in 98 dat iedereen over die x-wings aan het zeuren was. Totdat Ferrari ook in 1x in San Marino met die dingen rond reed.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:40 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik vond de dubbele diffuser van vorig jaar een hele slimme oplossing, maar dit klinkt al veel meer als een ordinair truukje. En ik vraag me af of het wel zo'n voordeel op gaat leveren: de luchtstroom die de coureur kan "sturen" lijkt me vrij beperkt. Misschien dat ze er op de rechte stukken ietsje sneller door worden, maar in de bochten heb je er weinig aan.
Ik noem het een truuk omdat ze iets dat verboden is (het dynamisch manipuleren van de luchtstroom) via een maas in de regelgeving (in de regels heeft men het alleen over mechanische oplossingen) toch weten te bereiken. De dubbele diffuser was sowieso niet verboden, maar het was een vinding waar niemand aan gedacht had. Hetzelfde geldt voor al die vin en vleugel-constructies die we in de jaren gezien hebben.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 01:51 schreef zomer86 het volgende:
[..]
Spreekt elkaar een beetje tegen niet? Hoe kun je de diffuser een slimme oplossing vinden, en dit een ordinair truukje. De coureur stuurt helemaal niks, hij drukt zijn benen gewoon voor een gat zodat de lucht ergens anders langs gaat. Vrij slim en geniaal bedacht, en ik ben alles behalve een McLaren fan. De hele F1 draait juist om dit soort kleine dingen, weet je nog in 98 dat iedereen over die x-wings aan het zeuren was. Totdat Ferrari ook in 1x in San Marino met die dingen rond reed.
Dit is toch hetzelfe als de dubbele diffuser? Niemand heeft hier aan gedacht, maar het is wel legaal. En verder is het niet echt dynamisch te noemen. Hoe harder de auto gaat, hoe harder de lucht erdoor stroomt en des te meer de werking van de achtervleugel beinvloed wordt. Dubbele diffuser werkt ook zo, ga je harder, heb je meer down force.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:16 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik noem het een truuk omdat ze iets dat verboden is (het dynamisch manipuleren van de luchtstroom) via een maas in de regelgeving (in de regels heeft men het alleen over mechanische oplossingen) toch weten te bereiken. De dubbele diffuser was sowieso niet verboden, maar het was een vinding waar niemand aan gedacht had. Hetzelfde geldt voor al die vin en vleugel-constructies die we in de jaren gezien hebben.
Het verschil is dat in dit geval de coureur met z'n elleboog (of z'n knie: dat is nog niet helemaal duidelijk) een bepaald gat in de cockpit kan afsluiten waarmee de luchtstroom onderbroken kan worden. De luchtstroom wordt dus kunstmatig gemanipuleerd, maar omdat dit niet met een technische oplossing gebeurd (de coureur doet het met een van zijn ledematen) valt het niet onder het verbod. Ik noem dat een truuk omdat het tegen het idee van de regel ingaat.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:28 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Dit is toch hetzelfe als de dubbele diffuser? Niemand heeft hier aan gedacht, maar het is wel legaal. En verder is het niet echt dynamisch te noemen. Hoe harder de auto gaat, hoe harder de lucht erdoor stroomt en des te meer de werking van de achtervleugel beinvloed wordt. Dubbele diffuser werkt ook zo, ga je harder, heb je meer down force.
Ik kan me de tijd nog herinneren van het Pacific team met al die betalende gasten (midden jaren '90). Daarna kwam Forti nog en die verloren ook 5-10 seconden per ronde.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Iedereen krijgt hier even een dikke deksel op de neus van een nieuwkomer!
Ergens heeft hij natuurlijk ook gewoon gelijk
En Kubica in een Toleman, Webber in een Stewart, Sutil in een Jordan en Buemi in een Scuderia Italia.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:38 schreef Disavowed het volgende:
Grappig, ik bedenk me net dat Schumacher dit jaar eigenlijk in een Tyrrell rijdt.
Battle for Britain @ Silverstone.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:32 schreef Ermanon het volgende:
Trouwens, krijgen we straks niet een dikke oorlog op de baan? Bedenk me net dat het echt Duitsland(Schumi/Rosberg/Mercedes) tegen Engeland(Hamilton/Button/Mclaren)is op de baan. Kijken wat voor gekke dingen die duiters deze keer verzinnen om te winnen
hehe, jij hebt ook gpupdate tv gekeken?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:32 schreef Ermanon het volgende:
Trouwens, krijgen we straks niet een dikke oorlog op de baan? Bedenk me net dat het echt Duitsland(Schumi/Rosberg/Mercedes) tegen Engeland(Hamilton/Button/Mclaren)is op de baan. Kijken wat voor gekke dingen die duiters deze keer verzinnen om te winnen
Oh noes, the germans are coming....again.....quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:36 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Battle for Britain @ Silverstone.
En dat is nog een vliegveld uit WO2 ook.
quote:12:46:54 Stand halverwege: Rosberg, Hamilton, Schumacher.
12:44:59 Met 2.09.155 is hij echter nog trager dan de GP2-auto's.
12:42:40 Vooralsnog rijdt de HRT F1-auto zonder problemen.
Er gaat weer gereld wordenquote:Renault: "McLaren-auto is overduidelijk illegaal"
12 maart 2010
Het team van Renault is niet blij met het feit dat de wedstrijdleiding in Bahrein de wagen van McLaren legaal heeft verklaard. Volgens technisch directeur Bob Bell is het overduidelijk dat de McLaren MP4-25 niet aan de regels voldoet.
"Het ontwerp van McLaren is overduidelijk illegaal", vertelde Bell tegen de BBC. "Het ontwerp druist in tegen de geest van de regelgeving. Ik vind het belachelijk dat dit kan gebeuren in een tijd waarin we allemaal geld proberen te besparen. Het aantal mensen dat we kunnen meenemen naar een circuit, is tegenwoordig zo beperkt dat onze monteurs tot diep in de nacht moeten doorwerken om de wagens op tijd af te hebben. En nu beginnen we een nieuwe wapenwedloop die ontzettend veel geld zal gaan kosten. Dit is echt bespottelijk. Ik vind dat de autosportbond verantwoordelijkere beslissingen moet nemen."
Bell wilde nog niet zeggen of zijn team protest zal aantekenen tegen de legaliteit van de MP4-25. "Dat kan ik nu nog niet zeggen. Maar het is duidelijk dat je niet kan uitsluiten dat er een protest zal komen." Intussen komen er steeds meer details naar buiten over de vleugelconstructie van McLaren. Jenson Button en Lewis Hamilton zouden vanuit hun cockpit een ventilatiegat kunnen afsluiten, wat van invloed zou zijn op de achtervleugel, waardoor de auto sneller wordt op het rechte stuk.
waar?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Zullen we dat gewoon in het topic over de GP doen?
Ook de dubbele diffuser ging tegen het idee van de regel in. Alleen er zat een gat in de regel die 3 teams ontdekt hadden.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:40 schreef beantherio het volgende:
Ik noem dat een truuk omdat het tegen het idee van de regel ingaat.
Toch goed van Lotus en Virgin als je het mij vraagtquote:Based on performance in today's second practice session in Bahrain, both Lotus and Virgin were within 107% of pacesetter Nico Rosberg, while the under-prepared Hispania team's sole runner Bruno Senna would have been 3.5s outside the required mark.
Cool een mini Browning M2.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 13:01 schreef Ermanon het volgende:
Oke, hele slechte paint, maar kon het niet laten
[ afbeelding ]
Check de neus van deze Mclaren Silverstone 2010 Editie....![]()
Kan het dat de link nu niet werkt?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:07 schreef Walter_Sobchak het volgende:
FP1 BBC uitzending bij de BT-boer.
Dan mogen ze meteen de kwalificatie op de schop nemen omdat anders de 107% regel niet te handhaven is (of je moet de tijd van de snelste uit Q1 als maatstaf nemen, maar dan heeft iedereen zo weinig tijd om een goede tijd neer te zetten).quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:58 schreef Sinister-D- het volgende:
En de 107%-discussie is begonnen![]()
FIA ponders return of 107% rule
Vroeger werd er ook weleens een uitzondering gemaakt als iemand in de vrije trainingen een tijd had neergezet die wel binnen de 107% regel viel. Vaak mocht diegene dan gewoon meedoen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 15:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dan mogen ze meteen de kwalificatie op de schop nemen omdat anders de 107% regel niet te handhaven is (of je moet de tijd van de snelste uit Q1 als maatstaf nemen, maar dan heeft iedereen zo weinig tijd om een goede tijd neer te zetten).
In dat geval gewoon weer 12 ronden en een uur de tijd om te kwalificeren. Dat was het mooistequote:Op vrijdag 12 maart 2010 15:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dan mogen ze meteen de kwalificatie op de schop nemen omdat anders de 107% regel niet te handhaven is (of je moet de tijd van de snelste uit Q1 als maatstaf nemen, maar dan heeft iedereen zo weinig tijd om een goede tijd neer te zetten).
Jack Plooij terug als pitreporter om in de tussentijd de pit af te struinen op zoek naar sappige verhalenquote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:05 schreef Disavowed het volgende:
[..]
In dat geval gewoon weer 12 ronden en een uur de tijd om te kwalificeren. Dat was het mooiste.
Maar dan krijg je weer dat iedereen wacht tot het einde.
Niet Jack Plooijquote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Jack Plooij terug als pitreporter om in de tussentijd de pit af te struinen op zoek naar sappige verhalen
Dat was inderdaad een mooie tijd
Ik weet het niet.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:22 schreef vosss het volgende:
Jack was een stuk beter dan Alard als je het mij vraagt
ja, en die was echt dramatischquote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:11 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Niet Jack Plooij.
Dat was die tandarts toch?
Nee man. Plooij was echt een ramp. Zo'n typisch SBS6 figuurquote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:22 schreef vosss het volgende:
Jack was een stuk beter dan Alard als je het mij vraagt
quote:Hill to join stewards' panel at two races
The FIA has confirmed that Damon Hill will be among the drivers who assist the stewards at grands prix later in the 2010 season.
In a new innovation for this year, a former driver will join the three regular stewards at each race to help make decisions on penalties and similar issues. The move is in response to criticism that the permanent stewards did not have sufficient insight into driving F1 cars when judging controversial incidents.
Four-time world champion Alain Prost is filling the driver's role on the panel at this weekend's Bahrain Grand Prix, and the FIA's deputy president for sport Graham Stoker said today that 1996 title-winner Hill was likely to participate at two races as well.
"Damon Hill has agreed to do two events," Stoker said. "It is likely he's going to do Monaco and another one, and we've got a range of other drivers who positively have said they will come along and help us."
Hill contested 115 grands prix for Brabham, Williams, Arrows and Jordan between 1992 and 1999. He has since become the president of Silverstone circuit owner the British Racing Drivers' Club.
Niet goed. Hill is best partijdig, met name als het om Engelsen vs Schumi gaat.quote:
quote:Todt wil 107 procent-limiet terugzien in de Formule 1
12 maart 2010
Als het aan FIA-president Jean Todt ligt, moet elke coureur in de kwalificatie binnen 107 procent van de tijd van degene op pole-position zitten om mee te mogen doen aan de race. Dit om te voorkomen dat te langzame auto's tijdens de race de snellere deelnemers ophouden.
De regel was tot en met 2002 gebruikelijk in de Formule 1, maar werd in 2003 afgeschaft, omdat coureurs vanaf dat jaar de race moesten starten met de hoeveelheid brandstof waarmee ze zich ook gekwalificeerd hadden. Nu rijden alle deelnemers weer met een gelijke hoeveelheid brandstof in de kwalificatie, en daarom ziet Todt de regel graag terugkeren.
"Wij zijn zeker voor de limiet van 107 procent", vertelde Todt tijdens een persconferentie in Bahrein. "De reden dat het werd afgeschaft, was de opzet van de kwalificatie die werd veranderd. Om het nu voor 2010 weer in te voeren moet er unanieme toestemming van de teams zijn. Dat zie ik echter niet gebeuren, dus we kunnen het pas in 2011 introduceren."
Is dan weer eens wat anders...quote:Op vrijdag 12 maart 2010 19:05 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet goed. Hill is best partijdig, met name als het om Engelsen vs Schumi gaat.
Ik vond Jack Plooij altijd wel leuke verhaaltjes en onderwerpjes maken voor de F1. Hij was misschien niet zo technisch als Allard, maar vond het zeer vermakelijk en daar gaat het toch uiteindelijk om?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 18:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Nee man. Plooij was echt een ramp. Zo'n typisch SBS6 figuur![]()
De eerste de beste die bij de start was aangerost: ''Haw was yoor rees?!'' Was dat nu voor een vraag als je net bent aangeredenOf bij een motor die ploft met dikke vlammen uit de uitlaat aan het einde van het rechte stuk en dan vragen: ''Wot heppent?''
Kalff was toch de betere pitreporter met degelijk engels, en fatsoenlijke vragen. Winkelman was ook niet slecht. maar die ligt toch mijlen voor wat betreft Plooij.
Gelukkig doet ie nu Domino Day op SBS, past tenminste bij z'n niveau
goed voor het evenwichtquote:Op vrijdag 12 maart 2010 19:05 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet goed. Hill is best partijdig, met name als het om Engelsen vs Schumi gaat.
Gaat dit jaar gelukkig niet gebeuren.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 02:33 schreef rubbereend het volgende:
Als je die 107% regel weer invoert dan draai je de kleine opstartende teams weer de nek om. Niemand gaat toch een team sponsoren wat het eerste jaar nauwelijks in beeld is.
Je zit niet bij een tv?quote:Op zaterdag 13 maart 2010 08:44 schreef Kees80 het volgende:
Ben benieuwd of die stream straks weer werkt. Kan ik ze voor het eerst met bewegend beeld aanschouwen![]()
Doe met je meequote:Op zaterdag 13 maart 2010 11:13 schreef Googolplexian het volgende:
kicke BBC intro
pfffff ... blij mee zeg, dat BBC
quote:Het weekend zit erop voor Karun Chandhok
Karun Chandhok doet zaterdagmiddag niet mee aan de kwalificatie van de Grand Prix van Bahrein. De Indiase coureur van HRT kwam in geen van de drie vrije trainingen in actie, waardoor hij is uitgesloten van de race.
Reglement
"Geen enkele coureur mag aan de race deelnemen als hij niet aan één van de vrije trainingen heeft deelgenomen", zo luidt regel 31.2 van het reglement van de FIA.
Probleem
Een probleem met de koppelingssensor zorgt ervoor dat Chandhok de rest van het weekend werkloos vanaf de zijlijn moet toekijken. Teamgenoot Bruno Senna wist in drie sessies uiteindelijk 31 ronden af te leggen. Het waren tevens de eerste rondjes van het team, dat voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein niet heeft getest.
Volgens mij ziet de FIA wel de Qually als training!quote:
Het onderdeel beweegt zelf niet, maar wordt bedient door de knie van de rijder bedient, het is niet zoals een voor/achtervleugel die doorbuigt, mijn visie is dat het gewoon mag.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:27 schreef vosss het volgende:
Hoe zit dat met die McLaren en die airduct wat ze op de neus hebben?
http://www.formula1.com/i(...)ations/8695/fia.html
Iemand die daar uit kan halen of dat nou wel of niet mag gezien het symmetrisch moeten zijn van de auto?
Er staan een hoop dingen in als tussen zoveel en zoveel mm vanuit dat punt of tussen zoveel mm van dat punt tot dat punt etc etc.
Moeten die auto's nou volledig symmetrisch zijn, of valt dat stukje voorkant waar McLaren die airduct heeft zitten nou net buiten?
Ik heb Olav of Jake en zijn kornuiten er verder niet over gehoord en ook geen enkel team wat het daarover gehad heeft. Alleen dat ze dachten dat het illegaal was omdat het zogenaamd flexibele aerodynamische onderdelen zouden zijn.
Niemand heeft het over het niet symetrisch zijn van die auto gehad
Iemand?
Dat weet ik en daar gaat het ook niet over. Het gaat erover of het wel mag gezien er altijd geroepen is dat de auto's symmetrisch moeten zijn en dat is deze McLaren overduidelijk niet als je het mij vraagt.quote:Het onderdeel beweegt zelf niet, maar wordt bedient door de knie van de rijder bedient, het is niet zoals een voor/achtervleugel die doorbuigt, mijn visie is dat het gewoon mag.
denk dat we het snel bij andere teams gaan zien.
Volgens mij moet het bodywork symmetrisch zijn, maar zo'n vent wordt waarschijnlijk niet tot het bodywork gerekend. Je hebt nou eenmaal geen 100% symmetrie, van sommige onderdelen heb je er maar eentje, dus dan stop je er eentje aan de ene kant van de motor en eentje aan de andere kant, de een heeft koeling nodig, de ander niet. Dus heb je aan de ene kant wel een vent en aan de andere kant niet. Ik heb het niet uitgebreid bestudeerd, maar volgens is dat altijd zo geweest. Alleen mag je niet het bodywork zo maken dat die aerodynamisch geschikter is voor bochten naar rechts of links.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:27 schreef vosss het volgende:
Hoe zit dat met die McLaren en die airduct wat ze op de neus hebben?
http://www.formula1.com/i(...)ations/8695/fia.html
Iemand die daar uit kan halen of dat nou wel of niet mag gezien het symmetrisch moeten zijn van de auto?
Er staan een hoop dingen in als tussen zoveel en zoveel mm vanuit dat punt of tussen zoveel mm van dat punt tot dat punt etc etc.
Moeten die auto's nou volledig symmetrisch zijn, of valt dat stukje voorkant waar McLaren die airduct heeft zitten nou net buiten?
Dat lijkt me ook het beste argument. Sinds de jaren 70 zijn eigenlijk alle voorzieningen die erop gericht zijn om de aerodynamica te veranderen tussen bocht en recht stuk verboden geweest.quote:Ik heb Olav of Jake en zijn kornuiten er verder niet over gehoord en ook geen enkel team wat het daarover gehad heeft. Alleen dat ze dachten dat het illegaal was omdat het zogenaamd flexibele aerodynamische onderdelen zouden zijn.
Lol whut?quote:van sommige onderdelen heb je er maar eentje, dus dan stop je er eentje aan de ene kant van de motor en eentje aan de andere kant,
Begint ie nu al met smoesjes te verzinnenquote:Button: er was iets mis met de auto
Regerend wereldkampioen Jenson Button kende vandaag geen goede kwalificatie. Er was volgens hem iets mis met de auto en hij eindigde slechts als achtste.
Volgens Button verliep de kwalificatie tot en met zijn laatste run naar wens. Daarna was er in de ogen van de McLaren-coureur iets mis met de auto en kon hij niet in de buurt komen van teamgenoot Lewis Hamilton, die vandaag vier tienden sneller was.
“Elke run ging het weer wat beter en voelde ik mij meer op m’n gemak in de auto”, aldus Button tegenover de BBC. “Daarna blokkeerden mijn voorwielen telkens terwijl dat ’s ochtends helemaal niet het geval was.”
“In de laatste run was er iets mis met de auto. Iets voelde verkeerd aan dus we gaan nu de auto onder de loep nemen om te kijken wat er aan de hand is. Ik verbaasde mij over de achtste tijd omdat ik in de laatste ronde zo zat te ploeteren.”
Je hebt maar één accu lijkt me, en maar één oliepomp bijvoorbeeld. Beide zul je proberen zo laag mogelijk in het chassis te plaatsen en binnen een aerdynamisch kader. Dus niet in het midden bovenop de motor. De een zal koeling vragen en de ander niet, dus heb je aan de ene kant wel louvres en aan de andere kant niet lijkt me.quote:
Ik denk ook niet dat als er niks mis is met de auto hij binnen 2 tienden van Hamilton blijft.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:21 schreef vosss het volgende:
Begint ie nu al met smoesjes te verzinnen
Ik snap wat je bedoeld hoor, het stond er alleen een beetje raar.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt maar één accu lijkt me, en maar één oliepomp bijvoorbeeld. Beide zul je proberen zo laag mogelijk in het chassis te plaatsen en binnen een aerdynamisch kader. Dus niet in het midden bovenop de motor. De een zal koeling vragen en de ander niet, dus heb je aan de ene kant wel louvres en aan de andere kant niet lijkt me.
Dat denk ik ook niet. Lewis is gewoon de betere van de 2.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat als er niks mis is met de auto hij binnen 2 tienden van Hamilton blijft.
quote:Formula1.com heeft een officiële applicatie uitgebracht, waarmee je realtime gegevens van het circuit ontvangt. Dit is mogelijk doordat er een rechtstreekse koppeling met de computersystemen ter plaatse is gemaakt. Je ziet bijvoorbeeld rondetijden, aantal rondes en countdowns, snelheden die de coureurs halen en geschreven commentaar.
Dit zijn gegevens die je tijdens een race in beeld krijgt, maar daarnaast kun je ook informatie over het circuit opvragen, zoals lucht- en circuittemperatuur, luchtvochtigheid, luchtdruk en regen, windsnelheid en windrichting.
Dat klinkt allemaal wel heel gedetailleerd, maar gelukkig zit er voor de niet zo fanatieke Formule 1-kijker ook nog genoeg informatie in. Je kunt de agenda van het seizoen en de huidige standen in de kampioenschappen bekijken, of een tabel met alle races en de behaalde resultaten. Dat alles wordt gratis aangeboden in de applicatie.
quote:Ecclestone plans 20-race 2011 schedule
Formula 1 supremo Bernie Ecclestone says next year's Indian Grand Prix will not be instead of another event - meaning the 2011 calendar will expand to 20 races.
The event in New Delhi is already pencilled in, and Ecclestone has made it clear that all the current venues will also keep their slots.
When asked in Bahrain if there was going to be 20 races, he said: "Why, do you want more? It's a round number and easy to remember."
Ecclestone also said that he was still keeping an eye on an opportunity to get Formula 1 back into the United States - on the back of comments from Mario Andretti that the natural place for it would be Indianapolis.
Asked for his opinion on whether or not Indianapolis was the best place for it, Ecclestone said: "Yeah, it is. It's only the fact that it's all the wrong crowd and the wrong people and they didn't really... nothing worked there really, we'd have to have a big change round. But we'd like to get back there."
Voor alle anderenquote:Op zondag 14 maart 2010 05:59 schreef nils7 het volgende:
Voor de iPhone gebruikers:
Formula1.com levert realtime informatie van de Formule 1
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Installeren op de iPhone (gratis)
Gelijk even downloadenquote:Op zondag 14 maart 2010 05:59 schreef nils7 het volgende:
Voor de iPhone gebruikers:
Formula1.com levert realtime informatie van de Formule 1
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Installeren op de iPhone (gratis)
Android?quote:Op zondag 14 maart 2010 05:59 schreef nils7 het volgende:
Voor de iPhone gebruikers:
Formula1.com levert realtime informatie van de Formule 1
[..]
[ afbeelding ]
Bron
Installeren op de iPhone (gratis)
Maximaal 5e denk ik.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:03 schreef R4m0n_46 het volgende:
Waar zal Schumi eindigen vandaag denken jullie?
denk na de eerste stint 4de,daarna hengelt hij ze binnen tot op plek 2de.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:03 schreef R4m0n_46 het volgende:
Waar zal Schumi eindigen vandaag denken jullie?
x2quote:Op zondag 14 maart 2010 12:32 schreef nils7 het volgende:
damnz moest opnieuw registreren op F1.com voor livetiming... hij herkende mijn login niet meer..erg vaag
En Alonso ook.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:13 schreef THEFXR het volgende:
Massa changes engine ahead of race
http://en.espnf1.com/bahr(...)207.html?CMP=OTC-RSS
Hier niet.quote:Op zondag 14 maart 2010 12:49 schreef Atreidez het volgende:
Ik moest vrijdag ook opnieuw reggen.. Denk dat ze in de aanloop naar 2010 de hele database geflushed hebben. En die app installeerd nietHij opent Java Jblend op me telefoon, dan staat er downloading, en dan dat de server niet beschikbaar is.. De iphone app doet het natuurlijk wel gewoon?
Volgens mn pa werkt iequote:Op zondag 14 maart 2010 12:49 schreef Atreidez het volgende:
Ik moest vrijdag ook opnieuw reggen.. Denk dat ze in de aanloop naar 2010 de hele database geflushed hebben. En die app installeerd nietHij opent Java Jblend op me telefoon, dan staat er downloading, en dan dat de server niet beschikbaar is.. De iphone app doet het natuurlijk wel gewoon?
daar wordt het inderdaad een stuk minder leuk (en strategisch) vanquote:Op zondag 14 maart 2010 15:55 schreef THEFXR het volgende:
Het was echt saai, hopen dat het niet het hele seizoen zo wordt, het bannen van bijtanken is iig geen succes.
quote:Lotus thrilled after double finish in Bahrain
Whilst fellow new teams HRT and Virgin fell by the wayside during the Bahrain Grand Prix, Lotus will leave Sakhir on Sunday with their heads held high after both Heikki Kovalainen and Jarno Trulli recorded race finishes on the team’s Formula One debut.
“I’m completely over the moon!” said Lotus team principal Tony Fernandes. “I cannot describe the feeling. Six months of work and to have both cars finish is just unbelievable. We’re thrilled, we’re happy and the spirit in the team is fantastic. I’m really proud of Jarno and of Heikki and everyone here.
“It’s a great start and better than I could have dreamt of. From here we keep going. Before the race Clive Chapman gave me Colin Chapman’s old Lotus cap and said ‘when you win the first race you’ll be the man to throw this up in the air like my Dad used to’. That meant a lot to me, it was a wonderful gesture and it’s like handing over the mantle of one of motor racing’s great dynasties.”
Although former McLaren driver Kovalainen only took 15th place, a full two laps down on Ferrari race winner Fernando Alonso, he did manage to finish ahead of Sebastien Buemi, driving for established team Toro Rosso. And Kovalainen was thrilled that they managed to meet their objectives for the weekend.
“It was a good race for our team - to get both cars to the finish is a great achievement,” said the Finn. “My car didn’t have a single problem. The primary goal was to get both cars to the end and we achieved that. So far the team has reached every goal we set ourselves so that is fantastic. In terms of my race, I had a good start and was battling with a lot of guys we didn’t think we’d be fighting with.
“I really enjoyed driving the car, it felt really good and it was good to push. Everybody in the team should be really happy but now the honeymoon is over and we need to start working on better results.”
Kovalainen’s team mate Jarno Trulli fared less well, but while he failed to make it over the finish line after technical problems he was still classified 17th in the results.
“The car was understeering quite a lot and I couldn’t really predict the balance so at the pit stop the team, who did a really good job, changed the front wing setting and I started pushing again and putting in some good laps,” said Trulli. “At the end of the race I had a hydraulic problem so I just had to get it to the end of the race. I’m really happy and proud for the team because in six months every single target we have fixed we have met so it’s really good, and, as Tony said, one day Lotus will win and I hope to be here when we do.”
Thanks to the team’s double finish, the iconic Lotus name has returned to the championship standings in ninth place, ahead of BMW Sauber, HRT and Virgin.
Bij het bijtanken wist iedereen toch ook al wanneer wie ging. En inhalen moet op de baan gebeuren, het is autoracen ffs, hoe kan je nou in hemelsnaam blij zijn dat de meeste actie gebeurd wanneer ze stil staan zoals toen met het bijtanken?quote:Op zondag 14 maart 2010 16:10 schreef R4m0n_46 het volgende:
[..]
daar wordt het inderdaad een stuk minder leuk (en strategisch) van
ja,maar nu is de actie dus nog minder, omdat er zelden iets tijdens de bandenwissels gebeurt.quote:Op zondag 14 maart 2010 18:19 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Bij het bijtanken wist iedereen toch ook al wanneer wie ging. En inhalen moet op de baan gebeuren, het is autoracen ffs, hoe kan je nou in hemelsnaam blij zijn dat de meeste actie gebeurd wanneer ze stil staan zoals toen met het bijtanken?
Het verplichten van minstens 2 pitstops is misschien wel wat. Zoiets hebben ze toch ook bij IndyCar?quote:Changes urged to improve show
McLaren team principal Martin Whitmarsh believes Formula 1 needs to consider immediate rules tweaks to spice up the spectacle after new rules failed to deliver an exciting race in Bahrain.
Whitmarsh admitted that the opening race of the season at Sakhir had lacked excitement as the sport adapted to the new regulations, including a ban on refuelling.
Most of the front-runners stopped just once and many drivers, including Michael Schumacher, reported that it was difficult to follow rivals closely and therefore overtake.
Whitmarsh told the BBC that something needed to be done to change the dynamic of the racing - perhaps by revisiting a mandatory two pitstops rule or making tyre compounds more on edge.
"We were one of three teams, that said we should have two mandatory pitstops because we were worried about [people] one-stopping.
"I think we have to re-examine that. But I think if we can now push on Bridgestone to have 'racier' tyres, we need a super-soft tyre that is really going to hurt if you take it to 20 laps. You shouldn't be able to do that with a super-soft tyre and I think even the prime, if it's a struggle to get it to do half a race distance, then you force [the issue].
"The tyres were much closer in the race than we expected and they determined the spectacle," he added. "There was no real serious degradation of the tyres, we started the roll of pitstops because we were trying to get ahead of [Nico] Rosberg and everyone started to come in at that point.
"But otherwise, just based on tyre degradation, we could have run to lap 25 or more on the super-soft tyres. If you can do that on the softest tyre, then the primes are just going to romp through for as long as you like."
Whitmarsh said that the teams were committed to making the sport exciting.
"I think we all are," he said. "Formula 1 has to be entertaining, people have to be switched on to what is going to happen in the race, if it's processional they are not going to be. Today was not the best show, we know that and we have all got to work together to improve it.
Whitmarsh added that it was a combination of factors that had contributed to the lack of overtaking in the second half of the race and that while he believed that the 2011 ban on double-diffusers would help, he was focussed on the changes that could be made in the short term.
"I personally believe that more challenging tyres will help the spectacle of the show," he said. "I also personally believe that we should have two stops mandated because we want to stop this. Today, if we had had a safety car on lap five, we'd have all piled in [to the pits] and we'd have all gone on the prime tyre and run to lap 49 without a stop. That was a real danger.
"I think that the tyres are allowing you to do that, I'm not trying to pass the blame [on to Bridgestone]. We are all in this together.
"We do need to look at mandatings stops, we do need to look at the tyres and make them more fragile, and we do need to work on making the cars capable of racing close together and easier to overtake.
"Unfortunately the double diffuser, and we have all got them, has really worked against that in the last two years, we have got rid of it for next year but that is arguably a year too late. What can we do this year? It's go to be work with Bridgestone and potentially mandating more stops in the race."
We zullen dus de volgende races moeten afwachten om te kijken of het inderdaad minder is met de nieuwe reglementen. Maar dat het verschil tussen de twee bandentypen nauwelijks te merken was is natuurlijk ook slecht. Wat dat betreft geef ik Whitmarsh gelijk.quote:Two weeks ago, GP2 Asia raced on the old circuit, the original circuit. With overtaking being pulled off at Turns 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 15/16 and, believe it or not, 13 and 14 throughout the weekend, the main feature race two weeks ago had me on my knees in the commentary box and in need of some strepsils. It was, without question, one of the greatest races I have witnessed in my lifetime.
Compare that to today. The extra corners served not to spice up the show, but to create one long procession. You’d never have believed we were at the same track.. because in many ways, we weren’t.
Daar is een simpele oplossing voor. Het grond-effect weer toestaan. Dit wordt ook gebruikt in de GP2 en daar zijn de races (met uitzondering van afgelopen weekend) veel spannender, omdat er in de slipstream gereden kan worden en dus ingehaald.quote:Op maandag 15 maart 2010 14:13 schreef Hermannus het volgende:
Het hele F1 is al verneukt met al die regeltjes... 't Zou mij verbazen als ze het nog weer leuk krijgen daar bij de FIA
Beetje tegenstrijdig wat je nu zegt. Het grote probleem is namelijk dat slip-stream ook resulteert in minder downforce voor de auto erachter. Meer ground-effect betekent dat de auto achter je minder hard door de bochten kan als 'ie in je slipstream zit. Effe dicht er achter vlak voor het rechte stuk om maximaal gebruik te maken van de slipstream is er dus niet meer bij.quote:Op maandag 15 maart 2010 14:31 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Daar is een simpele oplossing voor. Het grond-effect weer toestaan. Dit wordt ook gebruikt in de GP2 en daar zijn de races (met uitzondering van afgelopen weekend) veel spannender, omdat er in de slipstream gereden kan worden en dus ingehaald.
Op een oval ja! Maar op stratencircuits valt dat ook vies tegen!quote:Op maandag 15 maart 2010 15:07 schreef vosss het volgende:
Begin eens met dezelfde spoilers als in de Indycar te gebruiken.
Klaarblijkelijk kunnen die auto's een stuk beter slipstreamen dan de huidige F1 auto's
Die gebruiken, geloof t of niet.. Grondeffect.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:07 schreef vosss het volgende:
Begin eens met dezelfde spoilers als in de Indycar te gebruiken.
Klaarblijkelijk kunnen die auto's een stuk beter slipstreamen dan de huidige F1 auto's
Nee, de auto achter de voorste blijft prima in het spoor dankzij grondeffect. Immers doordat de druk op de weg wordt geleverd door het grondeffect maakt het minder uit als je in een slipstream zit. Juist met vleugels (waarbij slipstream wel lukt) is het zo dat de downforce compleet verdwijnt als je in een slipstream zit.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Beetje tegenstrijdig wat je nu zegt. Het grote probleem is namelijk dat slip-stream ook resulteert in minder downforce voor de auto erachter. Meer ground-effect betekent dat de auto achter je minder hard door de bochten kan als 'ie in je slipstream zit. Effe dicht er achter vlak voor het rechte stuk om maximaal gebruik te maken van de slipstream is er dus niet meer bij.
Leg uitquote:Op maandag 15 maart 2010 15:22 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Die gebruiken, geloof t of niet.. Grondeffect.
quote:Op maandag 15 maart 2010 15:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Beetje tegenstrijdig wat je nu zegt. Het grote probleem is namelijk dat slip-stream ook resulteert in minder downforce voor de auto erachter. Meer ground-effect betekent dat de auto achter je minder hard door de bochten kan als 'ie in je slipstream zit. Effe dicht er achter vlak voor het rechte stuk om maximaal gebruik te maken van de slipstream is er dus niet meer bij.
Probleem van nu met de F1 is dat de lucht langs de zijkanten van de wagens zo gestuurd wordt dat een auto die zijlangs komt tegen een muur van hoge druk aan rijdt. En, tsja ... hoe ga je dat reguleren?
Zie verhaal sasquatsch.quote:
Wat dacht je van het verplichten van lift aan de voorkant ipv downforce? Als je dan direct achter iemand rijdt heb je minder last van lift en dus meer grip aan de voorkant. En dus zouden er meer inhaalacties kunnen komen.quote:Op maandag 15 maart 2010 15:30 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Downforce via ground-effect wordt verkregen doordat de lucht onder de auto sneller stroomt dan de lucht eroverheen. Niet via de voor en achtervleugels. Vergelijk het met de wing-cars van de jaren '80. Die hadden genoeg downforce om vlak achter de voorganger te rijden en te kunnen inhalen (en hadden vaak geen of weinig voorvleugels). En vergelijk dat met de grote (imho luchtgevoelige) voorvleugels van nu.
[ afbeelding ]
Ik ben dan ook van mening dat het verkleinen van de diffuser een averechts effect zal hebben, omdat de wagen gevoeliger wordt voor de luchtstroom dan dat deze met de grotere diffuser is. Ik zou zeggen een grotere diffuser en kleinere vleugels zouden de wagen minder gevoelig voor de luchtstroom moeten maken, in plaats van dat men nu de luchtstroom achter de auto wil aanpassen.
Ground-effect werkt voor de GP2, dus zou het ook kunnen werken voor de F1.
+ ground effect toe staanquote:Op maandag 15 maart 2010 15:47 schreef Automatic_Rock het volgende:
Kortom, voorvleugels verbieden zou alles oplossen
true, daarom zie je ook vaak van die hevige crashes in de Indy's. Als t mis gaat, gaat t goed mis. Maar bedenk wel dat de wagens van nu veel beter zijn dan de aluminium auto's van begin jaren '80. ik denk ook dat een groot gedeelte van de werkelijke onveiligheid (als in : iemand kan doodgaan) gewoon aan het feit dat de auto's van aluminium waren lag.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:00 schreef vosss het volgende:
Dat groundeffect kan iedereen het wel over hebben, maar áls ze het al weer toe zouden staan dan zouden er hele strikte regels aan gelden.
Het is niet voor niets verboden in de F1, simpelweg omdat de bochtensnelheid hierdoor veel en veel te hoog werd. En als je net in een bocht bottom-ed bv dan is dat effect per direct nagenoeg compleet weg met alle gevolgen van dien.
Dus ik gok zomaar dat dat groundeffect echt zo 123 nog niet terug komt hoor
Hangen daar toevallig ook je TANcodes van MijnING.nl?quote:Op maandag 15 maart 2010 02:09 schreef Sally het volgende:
Maar... Daar staat tegenover dat je nu je eigen password mag kiezen!
Dat was eerder een vage code, die ik op een briefje geschreven aan de binnenkant van een kastdeurtje heb hangenDat briefje kan weg
![]()
Neequote:Op maandag 15 maart 2010 16:11 schreef LeXX het volgende:
[..]
Hangen daar toevallig ook je TANcodes van MijnING.nl?
Ik was zo 'slim' om me een uur te vergissen met opnemen van de BBCquote:Ontopic: het was een optocht, en niet wat ik ervan gehoopt had. Alleen denk ik dat het nog te vroeg is om gelijk met maatregelen te komen. Ik denk dat de meeste teams nog niet het maximale kunnen benutten qua tactiek met alleen de bandenwissels, en de kracht van ultralicht kwalificeren. Volgens mij gaan de slimste strategen de komende periode de meeste winst behalen.
Not my cup of tea, dat is in elk geval zekerquote:Op maandag 15 maart 2010 16:44 schreef Sally het volgende:
dus de dag met klassiek concert, lekker uitgebreide lunch bij mensen thuis, een wandeling door het bos, avondeten en een gezellige avond even nakletsen, was goed besteed
dat klinkt spannender dan de race wasquote:Op maandag 15 maart 2010 16:44 schreef Sally het volgende:
Maar ik begreep dat ik niet veel gemist had, dus de dag met klassiek concert, lekker uitgebreide lunch bij mensen thuis, een wandeling door het bos, avondeten en een gezellige avond even nakletsen, was goed besteed
/offtopic
Wat is dat dan?quote:Op maandag 15 maart 2010 19:27 schreef Atreidez het volgende:
Er zijn nog mensen die banden gebruiken
Ik vind dat Todt voor de eerste race -tegen de verwachtingen in- al het mogelijke al uit de kast heeft getrokken om de sport, van de FIA uit, aantrekkelijker te maken. Moet natuurlijk de rest van het jaar nog aanzien, maar die ex-kampioenen als stewards of the race,bijvoorbeeld, is natuurlijk al een stap in de juiste richting.quote:Op maandag 15 maart 2010 19:50 schreef Burnie88 het volgende:
Ik hoop dat de FOTA/FIA snel ingrijpt met verplichte Pit Stop Windows ofzo. Todt kan zich direct bewijzen als nieuwe FIA-baas! Alles voor de fans!
Goed plan, dat kan makkelijk namelijkquote:Op maandag 15 maart 2010 20:19 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Gewoon tanken weer toestaan!
Zo verschirkkelijk onzinning om tanken te verbieden.
1 tankdop? Hoeveel heb je er nodig dan?quote:Op maandag 15 maart 2010 21:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nu we hebben gezien hoe erg bahrein verneukt was (zover het nog kon), vraag ik me af hoe erg de uitbreiding van Silverstone gaat worden.
En tanken toestaan kan niet.
1. De auto heeft tegenwoordig nog maar 1 tankdop.
2. De auto's zijn gemaakt al gemaakt.
Hebben (hadden) ze er serieus 2quote:Op maandag 15 maart 2010 22:17 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
2, door de verschillende lay-outs van de circuits kan het zijn dat de auto de ene keer met de rechterkant naar de pitbox staat en de andere keer met de linkerkant.
Aangezien de tank-mannen altijd aan de kant van de pitbox staan heb je dus aan 2 kanten een aansluiting voor de tankslang nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is idd nog te vroeg om nu al iets te concluderen. Dat de F1 saai is, ligt imo ook niet aan het wel of niet toestaan van tankstops, maar aan dat de wagens niet in elkaars slipstream kunnen zitten, omdat ze dan downforce verliezen. Als je kijkt naar filmpjes van de jaren 70/80, dan konden de wagens ook in de bochten in elkaars versnellingsbak zitten. Nu kan dat niet meer. Daar moet iets op gevonden worden als je de F1 weer interessant wilt maken.quote:Op maandag 15 maart 2010 16:11 schreef LeXX het volgende:
[..]
Hangen daar toevallig ook je TANcodes van MijnING.nl?
Ontopic: het was een optocht, en niet wat ik ervan gehoopt had. Alleen denk ik dat het nog te vroeg is om gelijk met maatregelen te komen. Ik denk dat de meeste teams nog niet het maximale kunnen benutten qua tactiek met alleen de bandenwissels, en de kracht van ultralicht kwalificeren. Volgens mij gaan de slimste strategen de komende periode de meeste winst behalen.
quote:Op maandag 15 maart 2010 22:31 schreef Meike26 het volgende:
Vanmiddag rond een uurtje of 5 zette ik de computer uit en ik kreeg een briljant (behoorlijkeigenlijk) idee !!
Wat nu als je de situatie omdraait ? Nu starten de wagentjes tjokvol en gedurende de race rijden zij zich leeg om vervolgens met een paar druppels benzine over de streep te komen !
Wat nu, als je dit omdraait ? Elke coureur/wagen mag maar een max. aantal liters meenemen bij de start. Laten we dit op 40 liter houden.
Goed, je gaat dus met max. 40 liter van start, wat betekend dat je ergens tussen de 13e en 15e ronde naar binnen moet. Maar dan ?
Er is een regel dat een F1 iets van 650kilo moet wegen na de finish. Deze limiet word opgeschroef naar 700 kilo. Dus moet er wel een 2e stop gemaakt worden en wel ergens in de laatste 10 ronden ! In de aller laatste ronde stoppen is niet slim, want zo kan er op de valreep net wat gebeuren waardoor er waardevolle punten worden misgelopen. Maar 20 ronden voor de finish is ook niet slim, want dan moet er teveel benzine mee gesleurd worden.
Het kan zijn dat ik er volledig naast zit en ik dacht eerst nog, wat een idioot plan.... maar eigenlijk is ie zo gek nog niet ! Toch ? Samenvatting: Redelijk licht van start en zwaarder over de streep
Waarom is een race zonder tankstops geen race?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jarenlang werd er niet getankt. Totdat Brabham in 1982 op het idee kwam dat het sneller was om met halfvolle tanks te starten en te tanken halverwege de race. In 1983 had iedereen het overgenomen, in 1984 werd het verboden. Pas in 1994 weer toegelaten. Is er al die jaren niet geraced?
Met tankstops krijg je twee of drie sprintraces per race. De pitstops zijn bepalend waar je eindigt. Een race moet op het circuit worden gereden, niet in de pits.
yep, ze hadden serieus 2 tankdoppen.quote:Op maandag 15 maart 2010 22:22 schreef kepler het volgende:
[..]
Hebben (hadden) ze er serieus 2Dat is ook niet handig, kost weer gewicht. Kunnen ze beter omwisselen elke race.
Verder is dat natuurlijk een kleine aanpassing om het te veranderen (tenzij ze allerlei truukjes hebben uitgehaald in de vrijgekomen ruimte, maar ik vraag me af wat je daar wil/kan doen).
Ik heb zo even geen circuit in mn hoofd zitten waar aan de linkerkant van de wagen getankt wordt?!quote:Op maandag 15 maart 2010 22:17 schreef ForzaScuderiaFerrari het volgende:
2, door de verschillende lay-outs van de circuits kan het zijn dat de auto de ene keer met de rechterkant naar de pitbox staat en de andere keer met de linkerkant.
Aangezien de tank-mannen altijd aan de kant van de pitbox staan heb je dus aan 2 kanten een aansluiting voor de tankslang nodig.
Magny Cours was dat het geval. Istanbul ook, Montréal, Singapore, en Brazilië.quote:Op maandag 15 maart 2010 22:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik heb zo even geen circuit in mn hoofd zitten waar aan de linkerkant van de wagen getankt wordt?!
Iemand?
Jupquote:Op maandag 15 maart 2010 23:01 schreef Sally het volgende:
Monaco? Die heeft weliswaar de pitstraat ook aan de rechterkant van het circuit, maar daar zitten de pitgebouwen toch aan de kant van de track?
Check de post boven jequote:
Ik kan het me even niet meer helder voor de geest halen, maar als de pit rechts van de baan is en de pitgebouwen aan de kant van de track staan dan loopt de pit zelf aan de rechterkant voorbij aan die gebouwen en dan gaat de slang aan de linkerkant de auto in of ben ik nou gek?!quote:Monaco? Die heeft weliswaar de pitstraat ook aan de rechterkant van het circuit, maar daar zitten de pitgebouwen toch aan de kant van de track?
Klopt helemaalquote:Op maandag 15 maart 2010 23:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik kan het me even niet meer helder voor de geest halen, maar als de pit rechts van de baan is en de pitgebouwen aan de kant van de track staan dan loopt de pit zelf aan de rechterkant voorbij aan die gebouwen en dan gaat de slang aan de linkerkant de auto in of ben ik nou gek?!
niet gezienquote:
Dat was toch ook je vraag?quote:Op maandag 15 maart 2010 23:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik kan het me even niet meer helder voor de geest halen, maar als de pit rechts van de baan is en de pitgebouwen aan de kant van de track staan dan loopt de pit zelf aan de rechterkant voorbij aan die gebouwen en dan gaat de slang aan de linkerkant de auto in of ben ik nou gek?!
=edit=
Ik wil net zeggen, ik ben toch niet achterlijk
WTF, deed Schumacher eerder altijd vlak voor de start gewoon even lekker een dutje?quote:Schumacher: "Ik ben heel tevreden en erg trots"
Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher heeft een bijzonder goed gevoel overgehouden aan zijn eerste race terug in de Formule 1. De Duitser startte als zevende, passeerde Mark Webber bij de start en finishte als zesde.
"Het is nu één dag na mijn comeback en ik voel me zeer goed. De race was fysiek gezien helemaal niet zwaar voor me en ik ben helemaal niet moe", liet de Mercedes GP-coureur op zijn eigen website weten. "Dit komt vooral door het feit dat het op die banden bij die temperaturen gewoon niet mogelijk was om sneller te gaan."
"Maar alles bij elkaar moet ik zeggen dat ik heel erg blij en trots ben over hoe het is gegaan. Ik ben toch drie jaar uit de running geweest en heb ter voorbereiding op mijn eerste race niet zo heel veel kunnen rijden", vervolgde Schumacher. Veel mensen hadden waarschijnlijk meer van Schumacher verwacht dan een zesde plaats, maar de 41-jarige Duitser zelf geeft te kennen dat hij zichzelf niet meteen voorin zag rijden in zijn eerste race. "Het zou raar zijn geweest als ik in de auto was gestapt en gelijk het veld zoek had gereden. Ik ging daar zelf in elk geval niet vanuit."
Schumacher vertelde ook dat hij heel rustig was voor de race. "Ik was voor de race heel kalm en relaxed, net als voorheen. Het enige dat mij niet was gelukt, was om een dutje te doen voor de start. Het poseren voor de groepsfoto en de rijdersparade namen gewoonweg te veel tijd in beslag. Ik was heel laat weer terug in de garage, waardoor ik mij meteen moest voorbereiden op de race."
Nee, echt niet.quote:Op maandag 15 maart 2010 23:18 schreef vosss het volgende:
Ik denk dat je mijn post van 22:56 niet gezien had waar ik zelf al Monaco zei
Nope, dusquote:En toen dacht ik dus dat jij zei van huh monaco? zovan dat klopt niet hoor vosss
Ik ging meteen zoeken toen ik je post-met-vraag zag, en had niet meer de pagina had herladen. Ik lees die post dus net pasquote:Op maandag 15 maart 2010 23:21 schreef vosss het volgende:
Nou gelukkig. Alweer een misverstand de wereld uit
quote:Op maandag 15 maart 2010 22:47 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
yep, ze hadden serieus 2 tankdoppen.
Tsss, ik geef nooit meer een antwoord op je vragenquote:Op maandag 15 maart 2010 23:29 schreef vosss het volgende:
Je moet wel opletten hoor, anders vind ik je niet meer lief!
Het lijkt mij wel leuk als Bridgestone alleen nog maar de super softs en softs meeneemt. Dan zullen de teams wel 2x moeten stoppen en zul je bij de kwalificatie ook wat meer verschillende keuzes zien denk ik.quote:Op maandag 15 maart 2010 19:50 schreef Burnie88 het volgende:
Ik hoop dat de FOTA/FIA snel ingrijpt met verplichte Pit Stop Windows ofzo. Todt kan zich direct bewijzen als nieuwe FIA-baas! Alles voor de fans!
Ik geloof dat ze meestal rond een uur of 6 a 7 al naar het Circuit gaan op zondag ochtend (althans was in de tijden dat de warm up nog bestond).quote:Op maandag 15 maart 2010 23:18 schreef vosss het volgende:
Ik denk dat je mijn post van 22:56 niet gezien had waar ik zelf al Monaco zei
En toen dacht ik dus dat jij zei van huh monaco? zovan dat klopt niet hoor vosss
Anyway:
[..]
WTF, deed Schumacher eerder altijd vlak voor de start gewoon even lekker een dutje?!
Dat moet je ook maar kunnen lijkt me
hoe deden ze dat voor 1994 dan? Toen werd er ook geracet (Ze konden elkaar wel beter volgen welliswaar)quote:Op dinsdag 16 maart 2010 00:00 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Het lijkt mij wel leuk als Bridgestone alleen nog maar de super softs en softs meeneemt. Dan zullen de teams wel 2x moeten stoppen en zul je bij de kwalificatie ook wat meer verschillende keuzes zien denk ik.
Nee hoor, dan racen we gewoon tegen de klok in, probleem 1 opgelostquote:Op maandag 15 maart 2010 21:58 schreef Glijdt_licht het volgende:
Nu we hebben gezien hoe erg bahrein verneukt was (zover het nog kon), vraag ik me af hoe erg de uitbreiding van Silverstone gaat worden.
En tanken toestaan kan niet.
1. De auto heeft tegenwoordig nog maar 1 tankdop. Wat problemen geeft in pitstraten waar aan de andere kant getankt zou moeten worden.
2. De auto's zijn al gemaakt voor de lange afstanden op 1 tank.
SMS NU BUTT ON NAAR 4646!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:43 schreef Bluurgh het volgende:
ik vind dat ze sms-diensten a 2 euro per ontvangen bericht (minimaal 3 ontvangen berichten) moeten opzetten waarin je kan stemmen op de coureur die zijn achterligger voorbij moet laten! elke 10 ronden een nieuwe tussenstand en een rijder die degene achter hem voorbij moet laten!
Hoort echt bij deze tijd en maakt het voor de jeugd van tegenwoordig vast een stuk spannender want je kan een sms versturen!
ik heb wat reviews zitten kijken van <1993 toen bandenwissels nog niet verplicht waren (toch?) en waar ze ook 2 of misschien wel 3 stops deden omdat dat gewoon sneller was. Dat moet nu toch ook kunnen? Bridgestone is zonder concurrentie misschien wel gewoon wat lui.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:20 schreef vosss het volgende:
Dat idee opperde Nick Fry geloof ik ook al. Een zachte band die over een korte afstand beduidend sneller is dan de harde, maar waar maar een beperkt aantal ronde snel mee te rijden is en een harde band die niet meer dan 20 rondjes meegaat.
Ik denk dat ze niet eens 2 stops hoeven te verplichten. Gewoon een zachte band die per ronde 4 seconde sneller is, maar maar 10 rondjes max meegaat en een harde band die er 20 mee gaat.
Dan zit je op 30 ronden en voor zover ik weet heeft elke GP meer dan 30 ronden.
Ik denk niet dat het er veel spannender op gaat worden als je 2 stops gaat verplichten en de banden laat zoals ze zijn eerlijk gezegd.
Het hele probleem is gewoon dat er niet fatsoenlijk geslipstreamd kan worden. Dáár zit het probleem en dat kan je nu niet oplossen, dus moet je het in de banden zoeken lijkt me
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |