Dit is toch hetzelfe als de dubbele diffuser? Niemand heeft hier aan gedacht, maar het is wel legaal. En verder is het niet echt dynamisch te noemen. Hoe harder de auto gaat, hoe harder de lucht erdoor stroomt en des te meer de werking van de achtervleugel beinvloed wordt. Dubbele diffuser werkt ook zo, ga je harder, heb je meer down force.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:16 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik noem het een truuk omdat ze iets dat verboden is (het dynamisch manipuleren van de luchtstroom) via een maas in de regelgeving (in de regels heeft men het alleen over mechanische oplossingen) toch weten te bereiken. De dubbele diffuser was sowieso niet verboden, maar het was een vinding waar niemand aan gedacht had. Hetzelfde geldt voor al die vin en vleugel-constructies die we in de jaren gezien hebben.
Het verschil is dat in dit geval de coureur met z'n elleboog (of z'n knie: dat is nog niet helemaal duidelijk) een bepaald gat in de cockpit kan afsluiten waarmee de luchtstroom onderbroken kan worden. De luchtstroom wordt dus kunstmatig gemanipuleerd, maar omdat dit niet met een technische oplossing gebeurd (de coureur doet het met een van zijn ledematen) valt het niet onder het verbod. Ik noem dat een truuk omdat het tegen het idee van de regel ingaat.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:28 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Dit is toch hetzelfe als de dubbele diffuser? Niemand heeft hier aan gedacht, maar het is wel legaal. En verder is het niet echt dynamisch te noemen. Hoe harder de auto gaat, hoe harder de lucht erdoor stroomt en des te meer de werking van de achtervleugel beinvloed wordt. Dubbele diffuser werkt ook zo, ga je harder, heb je meer down force.
Ik kan me de tijd nog herinneren van het Pacific team met al die betalende gasten (midden jaren '90). Daarna kwam Forti nog en die verloren ook 5-10 seconden per ronde.quote:Op donderdag 11 maart 2010 12:10 schreef vosss het volgende:
[..]
Iedereen krijgt hier even een dikke deksel op de neus van een nieuwkomer!
Ergens heeft hij natuurlijk ook gewoon gelijk
En Kubica in een Toleman, Webber in een Stewart, Sutil in een Jordan en Buemi in een Scuderia Italia.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 11:38 schreef Disavowed het volgende:
Grappig, ik bedenk me net dat Schumacher dit jaar eigenlijk in een Tyrrell rijdt.
Battle for Britain @ Silverstone.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:32 schreef Ermanon het volgende:
Trouwens, krijgen we straks niet een dikke oorlog op de baan? Bedenk me net dat het echt Duitsland(Schumi/Rosberg/Mercedes) tegen Engeland(Hamilton/Button/Mclaren)is op de baan. Kijken wat voor gekke dingen die duiters deze keer verzinnen om te winnen
hehe, jij hebt ook gpupdate tv gekeken?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:32 schreef Ermanon het volgende:
Trouwens, krijgen we straks niet een dikke oorlog op de baan? Bedenk me net dat het echt Duitsland(Schumi/Rosberg/Mercedes) tegen Engeland(Hamilton/Button/Mclaren)is op de baan. Kijken wat voor gekke dingen die duiters deze keer verzinnen om te winnen
Oh noes, the germans are coming....again.....quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:36 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Battle for Britain @ Silverstone.
En dat is nog een vliegveld uit WO2 ook.
quote:12:46:54 Stand halverwege: Rosberg, Hamilton, Schumacher.
12:44:59 Met 2.09.155 is hij echter nog trager dan de GP2-auto's.
12:42:40 Vooralsnog rijdt de HRT F1-auto zonder problemen.
Er gaat weer gereld wordenquote:Renault: "McLaren-auto is overduidelijk illegaal"
12 maart 2010
Het team van Renault is niet blij met het feit dat de wedstrijdleiding in Bahrein de wagen van McLaren legaal heeft verklaard. Volgens technisch directeur Bob Bell is het overduidelijk dat de McLaren MP4-25 niet aan de regels voldoet.
"Het ontwerp van McLaren is overduidelijk illegaal", vertelde Bell tegen de BBC. "Het ontwerp druist in tegen de geest van de regelgeving. Ik vind het belachelijk dat dit kan gebeuren in een tijd waarin we allemaal geld proberen te besparen. Het aantal mensen dat we kunnen meenemen naar een circuit, is tegenwoordig zo beperkt dat onze monteurs tot diep in de nacht moeten doorwerken om de wagens op tijd af te hebben. En nu beginnen we een nieuwe wapenwedloop die ontzettend veel geld zal gaan kosten. Dit is echt bespottelijk. Ik vind dat de autosportbond verantwoordelijkere beslissingen moet nemen."
Bell wilde nog niet zeggen of zijn team protest zal aantekenen tegen de legaliteit van de MP4-25. "Dat kan ik nu nog niet zeggen. Maar het is duidelijk dat je niet kan uitsluiten dat er een protest zal komen." Intussen komen er steeds meer details naar buiten over de vleugelconstructie van McLaren. Jenson Button en Lewis Hamilton zouden vanuit hun cockpit een ventilatiegat kunnen afsluiten, wat van invloed zou zijn op de achtervleugel, waardoor de auto sneller wordt op het rechte stuk.
waar?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 12:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Zullen we dat gewoon in het topic over de GP doen?
Ook de dubbele diffuser ging tegen het idee van de regel in. Alleen er zat een gat in de regel die 3 teams ontdekt hadden.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 10:40 schreef beantherio het volgende:
Ik noem dat een truuk omdat het tegen het idee van de regel ingaat.
Toch goed van Lotus en Virgin als je het mij vraagtquote:Based on performance in today's second practice session in Bahrain, both Lotus and Virgin were within 107% of pacesetter Nico Rosberg, while the under-prepared Hispania team's sole runner Bruno Senna would have been 3.5s outside the required mark.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |