Langer chassis, meer gewicht. Het zal eerder een negatieve invloed op de prestaties hebben dan een betere. Behalve dan dat ze dan iig niet een gebrek aan brandstof zullen hebben als reden voor het uitvallen. Of die auto überhaupt ooit een race uit gaat rijden is natuurlijk een ander verhaalquote:Op donderdag 1 april 2010 19:04 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Dat weet ik ook niet precies. Weet wel dat ze voor deze wijziging toestemming aan de FIA moesten vragen. Dus er zullen toch wel bepaalde voorwaarden aanhangen.
Hij staat in een priveforumquote:Op donderdag 1 april 2010 22:19 schreef Peterselieman het volgende:
2010 Formula 1 Petronas Malaysian Prix #1
Klopt, ik had m ff teruggehaald om een klein foutje te herstellenquote:Op vrijdag 2 april 2010 00:09 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Hij staat in een priveforumVerplaatst naar mod forum, of staat ie in het keldertje?
Oh, doet t alweer..
En waarom zou de training daar spannender van wordenquote:Op zaterdag 3 april 2010 19:55 schreef kepler het volgende:
Ik had trouwens een ideetje om de training spannender te maken:
Gewoon het gemiddelde nemen van al je snelste tijden. Dan moet je dus elk deel van de kwalificatie voluit gaan. Nu zie je dat veel teams het rustig aan doen in het begin. Je krijgt alleen wel een probleem als het gaat regenen in Q2/Q3
Omdat ze dan elke sessie voor de snelste tijd gaan ipv binnen de top 17/10 proberen te eindigenquote:Op zaterdag 3 april 2010 20:43 schreef Tarabass het volgende:
[..]
En waarom zou de training daar spannender van worden
Nogmaals, wat heeft dit met de trainingen te makenquote:Op zaterdag 3 april 2010 20:50 schreef kepler het volgende:
[..]
Omdat ze dan elke sessie voor de snelste tijd gaan ipv binnen de top 17/10 proberen te eindigenNu heb ik het idee dat veel coureurs, zeker in de eerste sessie, gewoon op 90% van hun snelheid rijden omdat ze weten dat ze het toch wel halen (uitzonderingen daar gelaten
)
ja ok, ik bedoel dus kwalificatiequote:Op zaterdag 3 april 2010 20:53 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Nogmaals, wat heeft dit met de trainingen te maken
Aha, ik dacht al dat mijn biertje niet goed gevallen wasquote:
Daar wil ik dus vanafquote:Het is trouwens tijdens de race ook niet gebruikelijk continu te trappen..
hoe wil je dat doen dan?quote:Op zaterdag 3 april 2010 21:32 schreef kepler het volgende:
[..]
Daar wil ik dus vanafGewoon de coureurs 'dwingen' om continue op de grens te rijden
Nou bv dus zorgen dat ze in de kwalificatie dus elke sessie een snelle tijd moeten neerzettenquote:
Juist het heel houden en besparen van je resources is wat ik mooi vind. Vooral in de rally en F1 is goed te merken waar dan de kwaliteit van een rijder ligt. Hard rijden kunnen we allemaal wel. Kwestie van gas gevenquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:32 schreef kepler het volgende:
[..]
Daar wil ik dus vanafGewoon de coureurs 'dwingen' om continue op de grens te rijden
nee, vroeg me al af hoe je dat in de race zou willen gaan doenquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:35 schreef kepler het volgende:
[..]
Nou bv dus zorgen dat ze in de kwalificatie dus elke sessie een snelle tijd moeten neerzetten
De race zelf is op deze manier niks aan te doen natuurlijk
Maar als ze het redden met de ene helft op 90% en de andere helft op 100%, gaan ze dan toch gewoon continu op 95% rijden. Rijden ze nog vooraanquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:35 schreef kepler het volgende:
[..]
Nou bv dus zorgen dat ze in de kwalificatie dus elke sessie een snelle tijd moeten neerzetten
De race zelf is op deze manier niks aan te doen natuurlijk
Nee vind ik juist niet, zeker niet bij de F1. Heel houden is belangrijk bij bv Le Mans. Bij de F1 moet je gewoon zo snel mogelijk gaan, niks banden sparenquote:Op zaterdag 3 april 2010 21:36 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Juist het heel houden en besparen van je resources is wat ik mooi vind. Vooral in de rally en F1 is goed te merken waar dan de kwaliteit van een rijder ligt. Hard rijden kunnen we allemaal wel. Kwestie van gas geven
Maar nu kan je dus met een relatief langzame tijd door Q1 heen komen, om in Q3 echt je best te gaan doen. Dat ga je dan tegen. Iedereen moet gewoon een snelle tijd rijden, ook in Q1, om kans te maken op pole in Q3quote:Op zaterdag 3 april 2010 21:38 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Maar als ze het redden met de ene helft op 90% en de andere helft op 100%, gaan ze dan toch gewoon continu op 95% rijden. Rijden ze nog vooraan
1978quote:Op zaterdag 3 april 2010 23:30 schreef vosss het volgende:
Die is volgens mij ook heul zo oud nog niet, is het wel?
mol is juist geweldig OMDAT hij al die onzin tussendoor uitkraamtquote:Op zaterdag 3 april 2010 23:25 schreef Kill_em_all het volgende:
Vind je? Doe mij maar gewoon een uur zoveel je wil racen in quali trim en daarna lekker race trim voor de race.
Vandaag trouwens voor het eerst sinds tijden weer eens rtl7 gekeken omdat de bbc geen herhaling had maar mijn god die Mol word steeds ergerWat een onzin kraamt die kerel uit zeg. Was haast blij toen het over was. Die dude die bij Martin zit is ook niet alles (mogen ze van mij trouwens ook wegschoppen bij zijn geschreeuw bij ieder pietluttig dingetje dat er gebeurd, Martin is toch veel cooler, lekker relaxed en af en toe een sarcastische opmerking maken) maar Mol die slaat alles.
Mol is altijd lekker enthousiast, maar maakt wel eens wat foutjes jaquote:Op zondag 4 april 2010 08:46 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
mol is juist geweldig OMDAT hij al die onzin tussendoor uitkraamt![]()
ik heb vorige week s'morgens op de bbc gekeken en s'middags op rtl, maar als die geen reclame zouden hebben keek ik daar altijd.
brundle is ook goed, maar de stem van ollie hoort er eigenlijk toch wel bij
idd, en murray walker was qua foutjes nog erger als mol en daar vond ook niemand het erg bijquote:Op zondag 4 april 2010 09:13 schreef kepler het volgende:
[..]
Mol is altijd lekker enthousiast, maar maakt wel eens wat foutjes ja
Maar op de BBC halen ze ook regelmatig wagens door elkaar volgens mij
De enige die ik bijna nooit op foutjes betrapte waren de gasten bij SpeedTV, verder kijk ik de voorbeschouwing op BBC en de race gewoon bij Olavquote:Op zondag 4 april 2010 09:15 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
idd, en murray walker was qua foutjes nog erger als mol en daar vond ook niemand het erg bij![]()
snap dat gezeik op olav nooit
nee, niet op zaterdag avondquote:Starttijd Australische GP verandert waarschijnlijk
04 april 2010
De Grand Prix van Australië zal volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid eerder beginnen dan de afgelopen twee jaar, toen de race om 17.00 uur lokale tijd van start ging. De FIA heeft gemeten hoeveel licht er nog was tegen het einde van de race, en uit deze metingen bleek dat het eigenlijk al te donker was om veilig te racen.
"In Australië was het aan het einde van de race zeker te donker. De FIA heeft dit gemeten en voor volgend jaar zullen er zeker maatregelen worden genomen. Er zijn inmiddels minimale eisen aan licht ingevoerd", vertelde zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Robert Kubica had nog wel een idee om de race op een gunstig tijdstip voor de Europeanen te behouden: "Wat mij betreft racen we op zondagochtend, wanneer het in Europa zaterdagavond is."
Haha, en net denkt Martin Brundle dat Button Hamilton isquote:Op zondag 4 april 2010 09:15 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
idd, en murray walker was qua foutjes nog erger als mol en daar vond ook niemand het erg bij![]()
snap dat gezeik op olav nooit
dat is absoluut waar, bbc heeft een geweldig teamquote:Op zondag 4 april 2010 13:04 schreef bodylotion het volgende:
Brundle heeft zo ongelovelijk veel inzicht in de sport die ziet alles en trekt zelden verkeerde conclusies. Olav Mol is prettig om naar te luisteren, maar ik zweer bij de expertise en insights van de BBC.
Een presentator die goeie vragen stelt
Een teambaas die geen blad voor de mond neemt
Coulthard die precies weet hoe het in de F1 werkt
Martin Brundle idem
en Leggard die precies zegt wat je ziet
Bah, en die walgelijke reclamesquote:Op zondag 4 april 2010 13:06 schreef CloseToTheEdge het volgende:
RTL begint me ook steeds meer tegen te staan, zeker nu Mol niet meer op locatie is.
Eddie Jordan's shirt vs the world, all the wayquote:Op zondag 4 april 2010 13:04 schreef bodylotion het volgende:
Brundle heeft zo ongelovelijk veel inzicht in de sport die ziet alles en trekt zelden verkeerde conclusies. Olav Mol is prettig om naar te luisteren, maar ik zweer bij de expertise en insights van de BBC.
Een presentator die goeie vragen stelt
Een teambaas die geen blad voor de mond neemt
Coulthard die precies weet hoe het in de F1 werkt
Martin Brundle idem
en Leggard die precies zegt wat je ziet
ik zit nou de herhaling te kijken op rtl en ik moet zeggen dat ik ook weer om ben, kijk voortaan ook weer rtlquote:Op zondag 4 april 2010 09:16 schreef kepler het volgende:
[..]
De enige die ik bijna nooit op foutjes betrapte waren de gasten bij SpeedTV, verder kijk ik de voorbeschouwing op BBC en de race gewoon bij Olav
Eindelijk eens een goed idee van meneer Ecclestonequote:Formule 1-baas Ecclestone: 'Er moet iets gebeuren' Tell-a-Friend print nieuwsartikel
Dat de races in Australië en Maleisië interessanter waren dan de Grand Prix van Bahrein is volgens Formule 1-supremo Bernie Ecclestone enkel te danken aan de regen.
'We hebben geluk gehad dat het weer voor spektakel heeft gezorgd,' zegt Ecclestone. 'Daar mogen we echter niet van afhankelijk zijn om de sport aantrekkelijk te houden. Er moet iets gebeuren. Voor het eerst zijn ook de teams zich daarvan bewust.'
Volgens Ecclestone zijn niet direct drastische maatregelen nodig, zoals het omkeren van de startopstelling. 'We moeten simpelweg het inhalen bevorderen,' aldus Ecclestone. 'Bijvoorbeeld door de voorvleugels smaller te maken en de dubbele diffusers af te schaffen.'
Als zelfs dat niet helpt, heeft Ecclestone nog een radicaler voorstel achter de hand: 'Waarom laten we geen lootjes trekken door een aantrekkelijke dame om de top tien van de startgrid te bepalen?'
Ook het naprogramma van BBC nog gezien?quote:Op zondag 4 april 2010 13:26 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
Eddie Jordan's shirt vs the world, all the way
Of de coureurs moeten darten, en dichtste bij de bull staat op pole.. Oh wacht, het gaat natuurlijk om die damequote:Op dinsdag 6 april 2010 15:44 schreef vosss het volgende:
Eindelijk eens een goed idee van meneer Ecclestone
ben benieuwd of het ook daadwerkelijk wat wordtquote:Op donderdag 8 april 2010 03:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Er komt een nieuwe F1 manager game uit.
http://www.virtualr.net/p(...)first-video-trailer/
Hij is dan wel niet met FIA-licentie e.d. Maar dat kun je allemaal wel zelf aanpassen.
quote:Ecclestone wil Formule 1 in Rusland
Bernie Ecclestone bezorgt Europese circuitbazen slapeloze nachten. Het commerciële brein van de Formule 1 wil naast New York ook Rusland toevoegen aan de kalender.
Om ruimte te maken voor de nieuwe Grands Prix, moeten waarschijnlijk traditionele circuits het veld ruimen. Onder meer de races in Spanje en Turkije staan ter discussie.
"We gaan zeker een paar circuits verliezen", zegt Ecclestone. "Maar sommige races kunnen we makkelijk missen. Binnen enkele maanden nemen we een beslissing."
Stratenraces
Ecclestone wil graag meer stratenraces op de kalender. Het liefst op locaties die tot de verbeelding spreken. Zo wil hij in 2012 een race houden in New Jersey, met op de achtergrond de skyline van Manhattan.
De commerciële baas van de Formule 1 heeft hiervoor al drie mogelijke locaties gespot. Een jaar later moet de eerste Grand Prix van Rusland plaatsvinden. Als gastheer hiervoor denkt Ecclestone aan Moskou of Sochi, de mondaine badplaats waar in 2014 de Olympische Winterspelen worden gehouden.
Zowel Amerika als Rusland is een lucratieve markt voor de Formule 1, omdat de sport daar nog flink kan groeien.
Een paar jaar geleden zaten we op tribune A of B in het stadiongedeelte. zicht op het hele stuk net voor start en finish, en ze rijden daar relatief langzaam. Een aanraderquote:Op vrijdag 9 april 2010 09:17 schreef bodylotion het volgende:
Ik wil dit seizoen met een paar jongens naar Hockenheim, zijn hier mensen die daar wel eens bi j een Grand Prix geweest zijn? Ik weet niet zo goed welke kaarten ik moet kopen
ja, daar zitten wij ook altijdquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef LeXX het volgende:
[..]
Een paar jaar geleden zaten we op tribune A of B in het stadiongedeelte. zicht op het hele stuk net voor start en finish, en ze rijden daar relatief langzaam. Een aanrader
Dat is veel gezelliger iddquote:Op vrijdag 9 april 2010 11:42 schreef Schunckelstar het volgende:
een tip: NIET in een hotel overnachten, maar op een camping gaan staan
zal vanavond eens kijken of ik nog wat foto's hebquote:Op vrijdag 9 april 2010 12:12 schreef bodylotion het volgende:
Heeft iemand ook foto's vanaf die tribuneplaats?
Dus sla je slag...quote:Gerald Donaldson – Formule I: De Autobiografie
Adam Cooper – Piers Courage: Last of the gentleman racers
Hans van der Klis – Dwars door de tarzanbocht
Christopher Hilton – Ayrton Senna: As time goes by
Michel Vaillant – Senna, het heilig vuur is al een bod op gedaan van 8,-
Rick Winkelman – In het Vizier
deze foto's zijn vanaf de innentribune b gemaakt:quote:Op vrijdag 9 april 2010 12:12 schreef bodylotion het volgende:
Heeft iemand ook foto's vanaf die tribuneplaats?
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?id=48192&PO=48192quote:Leading Formula 1 figures have hinted that the sport could make technical changes to help entice a new tyre manufacturer into the fray, amid rumours that Michelin would like to return, but using 18 inch wheel rims rather than the current 13 inch style.
F1 has a tyre supply void to fill for 2011, when Bridgestone will depart after 14 years in the sport, many of them as sole supplier.
Reports emerging during the Malaysian Grand Prix weekend suggested that if Michelin was to come back, it would like to run wheels more in line with those featuring in its sportscar programmes.
Williams technical director Sam Michael believes 18 inch wheels would be a good move for F1.
"I personally think it’s a great idea; I’d love to do that," he said.
"I think it brings Formula 1 into the modern world if you like.
"The problem with having a 13-inch wheel rim at the moment – it’s a very specific tyre.
"And although tyre companies like Avon and Kumho and Michelin and Bridgestone and Goodyear make tyres like that, they are very specific to Formula 1-type racing.
"So if you went towards an 18-inch rim, I think it’s a good thing for the sport to protect itself for the future because tonnes of people make 18-inch tyres.
"They’re used on sports cars all the time, and they’re much closer to a road car tyre.
"So if someone sees the tyre on a Formula 1 car, whether it’s a slick tyre or even the wet tyres, they’ll say ‘actually, that just looks like the thing that’s on my M3’ or something like that."
Mercedes' Ross Brawn said it was important that F1 was willing to meet tyre companies' requests.
"I think for any tyre supplier coming into Formula 1, we need to respect their objectives and try to match them with the objectives of the teams," he said.
"Because if we sort of put our hand up and say ‘you can’t make any changes, this is the only thing we’ll accept’, we won’t be as attractive as we could be."
His concern about an 18 inch wheel move was that it could result in major design changes that could be tough on the smaller teams.
"What we just need to [ensure] is that we don’t instantly make redundant some of the cars of the smaller teams – we need to avoid that possibility," said Brawn.
"But I think it’s perfectly feasible to apply constraint in the regulations initially, but loosen them later to where you have to have suspension that would fit within a 13-inch wheel.
"You wouldn’t immediately massively disadvantage the small teams who maybe want to keep their survival cells and their pieces to carry on.
"We want to find a good solution that gives a challenge to Michelin, or whoever it is that wants to come into Formula 1, that they can see merit in coming in.
"And if that means an 18-inch wheel then I think Formula 1 is very open-minded about what’s needed."
Thanksquote:Op zondag 11 april 2010 00:28 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
deze foto's zijn vanaf de innentribune b gemaakt:
[ afbeelding ]
(met het scherm links)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
GPupdate.netquote:Koreaanse Grand Prix loopt mogelijk gevaar
12 april 2010
Volgens berichten in de Duitse pers is het goed mogelijk dat de Grand Prix van Korea, die gepland staat voor 24 oktober, zal worden geannuleerd. De bouwwerkzaamheden zouden flinke vertraging hebben opgelopen, waardoor het circuit niet op tijd opgeleverd kan worden.
Hermann Tilke, die alle Formule 1-circuits ontwerpt, is normaal gesproken ook betrokken als aannemer bij al zijn projecten. Korea vormt daarop een uitzondering en de Duitser is bang dat de race van dit jaar niet zal doorgaan. "Voor de eerste keer ben ik bang dat een circuit niet op tijd af zal zijn", zei hij tegen het Duitse blad Focus.
Volgens Focus is Bernie Ecclestone direct na de Grand Prix van Maleisië naar Korea gevlogen om met eigen ogen te zien hoe de situatie ervoor staat. In de komende dagen zou hij een beslissing nemen over het al dan niet doorgaan van de race.
Momenteel is er geen vervangende race gepland. Mocht dat zo blijven indien Korea niet doorgaat, is er een maand rust tussen de Japanse en Braziliaanse Grands Prix.
quote:Renault sure to overtake Mercedes
Renault's technical director James Allison is adamant his team can overtake rival Mercedes GP in terms of performance in the upcoming races.
"I think we can because at the moment they're only just ahead of us on qualifying pace, whereas we seemed to have the edge on race pace in Malaysia," said Allison on Monday.
"We will have more updates in China, including a new floor and an alternative front wing.
"Although this might not be enough to get ahead of Mercedes in qualifying trim, it should move us closer to their tail. And if we can jump ahead of them at the start of a race, I'm confident we have the pace to stay ahead."
Renault is 14 points behind current champion Mercedes in the constructors' championship after the first three races of the season.
Allison is confident that Renault's aggressive approach to development this year will pay dividends.
"We have made no secret of our intention to develop our car aggressively during 2010," he said. "Aggressive development means having effective ideas and getting them to the track as fast as possible.
"Our current rate of aerodynamic development is at an all-time high; it's at least double that of last year. The factory is also pulling out all the stops to get our ideas to the car in around half the time compared with last year."
And he reckons the team has achieved the maximum possible in the first trio of races, with Robert Kubica having finished second in Australia and fourth in Malaysia.
"I think we've achieved as much as we could have realistically hoped for because our results have exceeded the current level of competitiveness of the car," Allison added.
"We've made the most of the opportunities that have been presented to us and we have scored some strong results, which is a great way to start the season."
quote:Briatore en Symonds vanaf 2013 weer welkom in F1
12 april 2010
Flavio Briatore en Pat Symonds mogen vanaf 2013 weer in de Formule 1 werken. Dat maakte de FIA maandagavond bekend in een verklaring. Daarmee komt een einde aan een juridische strijd die begon nadat Briatore tot een levenslange schorsing werd veroordeeld vanwege zijn aandeel in het crashschandaal van vorig jaar.
De afgelopen weken hebben de advocaten van Briatore, Symonds en de FIA uitvoerig met elkaar overlegd om tot een schikking te komen. Het duo heeft daarbij erkend betrokken te zijn geweest bij de opdracht om Nelson Piquet opzettelijk te laten crashen in de Grand Prix van Singapore van 2008, en heeft daar ook spijt voor betuigd.
In 2010 en 2011 mogen ze helemaal niet werkzaam zijn in een aan de FIA verbonden kampioenschap en in 2012 ook nog niet in de Formule 1. Verder ziet het duo ook af van verdere juridische stappen en eventuele schadevergoedingen.
Briatore heeft later op de dag nog een verklaring afgegeven waarin hij wel zijn verantwoording voor het incident erkent, maar ontkent dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan het vergrijp zelf.
Mercedes GP moet gaan oppassen.quote:Force India hopes to leapfrog Renault
Force India boss Vijay Mallya is hopeful his team can match and leapfrog Renault in this year's championship after a strong start to the season.
The Silverstone-based squad has enjoyed its best start to a season to date, having scored 18 points in the first three races, and is 12 behind Renault, fifth in the standings.
But despite Renault's impressive start to the campaign, Mallya is confident his team can continue making progress and catch up with the French squad.
"The grid is very tight as we saw in Malaysia and Australia and there's no clear delineation between the front and the midfield," said Mallya. "The most important at this stage is that we are still up there fighting.
"Renault look very strong right now but there's still a lot more races to go this year and we have a clear direction about where we are going that will keep us with them, or hopefully leapfrog them.
"The drivers are confident and the team is working well so I think fifth is still realistic."
The Indian team boss admitted he has been delighted with the progress made so far by Force India, something he reckons is down to hard work.
"At the start of the season I said we wanted to be regular points finishers and here we are, three races in, with three points' finishes," he said. "It's very pleasing when you see just how far we've come in one year: after three races in 2009 we had nul points and were tenth.
"The difference, I believe, has been keeping the focus on what we want to do. We've kept our heads down, got on with the job and to a certain extent kept out of what the other teams are doing - we've focussed on our own game. It's a real credit to Mark Smith and his team that we've got the points we have.
"The team at Brackley and Silverstone are tight-knit, efficient and the results are now coming through."
quote:Ferrari: No worries on engine situation
Ferrari is adamant there are no reasons to be worried about the reliability of its engines following an in-depth analysis on its failures in Malaysia.
Fernando Alonso was forced into retirement from the Sepang race after his power unit failed with two laps to go, on the same weekend that the Sauber team, also using Ferrari units, suffered engine problems.
The team had made precautionary engines changes in the season-opening Bahrain Grand Prix, leading to fears about its engine allocation for the rest of the season.
Ferrari said on Tuesday, however, that the engines have no issues and they will be used again in this weekend's Chinese Grand Prix.
And engine chief Luca Marmorini also revealed that the problems suffered by Alonso in Malaysia were probably related to the fact that he had to use it differently due to a problem with his gearbox.
"We have carried out an in-depth study into what happened and the two problems are not related to one another," Marmorini told Ferrari's website. "In Sepang, Fernando's engine suffered a structural failure, of a type we had never seen during the winter.
"We believe there was a role played by the unusual way in which the driver had to use the engine during the race, because of the gear selection problems he experienced right from the start. Additionally, there is no connection with the problem the Sauber team experienced on the engine front at the last race, which we believe was down to an issue with electronic sensors.
"Each car has eight engines it can use per driver over the season and we plan our useage strategy around this. As a precaution, we opted not to use the Bahrain race engines in Australia, but they will be used in China, having concluded that they are fit for purpose, despite what happened at the Sakhir circuit."
Marmorini, whose team is leading both championships ahead of the Shanghai race, says the Maranello outfit has reasons to be very pleased about its pace so far.
"I'm happy because I think the Ferrari package is quick, even if it could always be quicker of course," he added.
"Having said that, our pace in the race can give cause for satisfaction on the engine and car side, even if we still have much work to do on the engine front, getting even more out of it, working within the restrictions of the current regulations."
The engine boss also admitted it has been very hard to judge the unit's true performance so far given the unusual race conditions.
"Unfortunately, I would say that so far, it is impossible to have a clear picture of how this side of the package is working, as there has not been a single race weekend not affected by the weather," Marmorini said. "In wet conditions, fuel consumption is a bit harder to control and becomes a less important factor.
"It's fair to say we have done a good job so far, based on work carried out last winter, but we continue to work on this aspect of engine behaviour to improve still further. Once we have a race weekend that is completely dry, we will get a clearer picture of where we stand."
quote:
Weersverwachting Shanghai
Dit weekend is het Formule 1 circus te gast in China. Op het circuit van Shanghai kunnen de gastheren, net zoals verleden jaar rekenen op een natte race. Of het net zo erg zal worden als 2009 is de vraag maar de kans hierop is groot. De safety-car zal ongetwijfeld aan het werk moeten. De kans bestaat dat het qua weer een kopie gaat worden van de race van het afgelopen seizoen.
shanghai_thermometer.jpg Ondanks de regen was de race van 2009 best het aankijken waard. Het weer was verantwoordelijk voor een start van de race waarbij de safetycar de eerste acht rondjes de snelste rondetijd wist neer te zetten. Vettel pakte zijn eerste nummer 1 podium voor Red Bull etc, dus aantrekkelijk was het zeker te noemen.
De gastheren op het circuit van Shanghai kunnen ook dit jaar hun borst letterlijk en figuurlijk weer nat maken. De voorspellingen van dit weekend zijn niet bepaald een voorbode van een zonovergoten race. Zoals het nu lijkt zou de race, net als afgelopen keer, wel eens in het water kunnen vallen.
Vrijdag : De trainingsdag is op zich niet eens zo slecht te noemen. De temperatuur laat wat te wensen over maar het is droog. Echt warm is het dus niet, het kwik blijft steken op 14 graden Celsius. De wind is zwak en komt uit het oosten met een windkracht drie. De luchtvochtigheid is laag, plusminus 55%. Ondanks de lichte bewolking is de kans op neerslag volgens de lokale weercollega's slechts 5%. 's Avonds gaat het koud worden. Het kwik zal in de loop van de avond/nacht dalen naar zo'n zes graden. Geen echt wereldschokkende ervaringen dus voor deze dag.
Zaterdag : De zaterdag is niet veel anders als gisteren, behalve dat het iets warmer gaat worden. De temperatuur loopt in de middag op naar 19 graden Celsius. Wel is er wat meer bewolking maar ook hieruit is geen neerslag te verwachten. De kans hierop schatten ze op 15%. Luchtvochtigheid is door de bewolking wel iets opgelopen naar zo'n 65%. De wind blijft zwak en blijft uit de oosthoek komen met kracht 3. In de loop van de avond neemt de bewolking toe en hieruit zal hoogstwaarschijnlijk 's nachts al de eerste regen gaan vallen.De kwalificatiedag zal dus voor de strategen van de teams wel wat hoofdbrekens op gaan leveren. Op een droge baan een goede setup zien te vinden voor een natte race is niet eenvoudig.
Zondag : Regenrace. Dat is wat de lokale weergoden mij voorspellen. Het blijft moeilijk om precies te voorspellen wanneer de regen valt maar de kans dat deze tijdens de race omlaag komt ligt boven de 80%. De temperatuur is wel opgelopen naar 22 graden Celcius. Tijdens de buien zal dit iets lager zijn. Door de neerslag van de afgelopen nacht, en van de zondag zelf, loopt de luchtvochtigheid op naar 75 tot 85%. De wind is nagenoeg verdwenen en als deze al voelbaar is, windkracht 2, zal deze dwarrelen uit zuid-oost tot zuid-westelijke richting. De bewolking heeft de overhand en de kans op een zonnestraaltje is vrijwel uitgesloten.
Het blijft moeilijk om precies te voorspellen waar en wanneer regen zal vallen. De afgelopen keer dacht ik ook dat de race nat zou worden maar de regen viel nu weer net niet tijdens de race. Toch geven de voorspellers de kans regenrace zo'n 85%. Jammer voor het publiek, maar dit jaar komt de meeste spanning tijdens een race toch wel vanaf een natte baan. Droog tijdens een wedstrijd is nu niet echt een deel van het leven dat overloopt van extase. Hoe dan ook.......laten we hopen op een sportieve en spannende race.
het wachten is op de eerste F1 auto met spinnersquote:Op zondag 11 april 2010 11:05 schreef Tarado het volgende:
F1 ponders larger wheels for Michelin
Sunday, 11 April 2010 07:59
[..]
http://www.itv-f1.com/News_Article.aspx?id=48192&PO=48192
sorry ... maar onzin.quote:Op donderdag 15 april 2010 17:45 schreef Meike26 het volgende:
Ben toch wel bang dat die 18" velgen + banden de Formule 1 wagen nog lelijker maken![]()
Krijg je een beetje dit effect :
[ afbeelding ]
m.a.w. onder een Formule (1) wagen/singe seater horen gewoon banden met een hoge wang....
Ik zie Team F1usa al een contract afsluiten met chip foosequote:Op donderdag 15 april 2010 08:42 schreef Salatrel het volgende:
[..]
het wachten is op de eerste F1 auto met spinners
quote:Op donderdag 15 april 2010 17:45 schreef Meike26 het volgende:
Ben toch wel bang dat die 18" velgen + banden de Formule 1 wagen nog lelijker maken![]()
Krijg je een beetje dit effect :
[ afbeelding ]
m.a.w. onder een Formule (1) wagen/singe seater horen gewoon banden met een hoge wang....
quote:Op donderdag 15 april 2010 18:30 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Ik zie Team F1usa al een contract afsluiten met chip foose
Met als gevolg dat de bestuurbaarheid vermoedelijk zal afnemen. En dat is weer slecht voor de veiligheid en het inhalen.quote:Op vrijdag 16 april 2010 10:11 schreef bodylotion het volgende:
betekent wel dat de hele ophanging opnieuw moet omdat door de enorme hoeveelheid downforce tegenwoordig de vering van een F1 ontzettend hard is en de band een heleboel voor z'n rekening nam.
18'is te imo. 15 of 16 zou wel kunnenquote:Op vrijdag 16 april 2010 10:11 schreef bodylotion het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Indy heeft op dit mmoment 15"
[ afbeelding ]
is zo gek nog niet.
betekent wel dat de hele ophanging opnieuw moet omdat door de enorme hoeveelheid downforce tegenwoordig de vering van een F1 ontzettend hard is en de band een heleboel voor z'n rekening nam.
Hoe zie jij dat? F1-spec is toch wel heel wat anders dan wat ze onder andere klassen schroeven.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:01 schreef sasquatsch het volgende:
Zowel in kosten (geen aparte velgen meer nodig) ...
De ophanging kan minder stijf omdat de banden minder schokken absorberen door de wang die dunner is. En je wilt een auto zo stijf mogelijk (als het droog is tenminste)quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:01 schreef sasquatsch het volgende:
Le Mans Prototypen (LMP 1 en 2) rijden ook met 18 inch velgen. En bijna iedere autosportklasse gebuikt 15 of 18 inch. Dus die problemen met downforce zie ik niet zo.
[ afbeelding ]
En de banden zullen niet (veel) groter worden. Eerder worden de wangen smaller, waardoor de banden ook makkelijker op te warmen zijn. Dus hebben we ook geen bandenwarmers meer nodig.
Al met al zie ik alleen maar voordelen. Zowel in kosten (geen aparte velgen meer nodig) als in gebruik.
Dat zal toch wel vallen binnen het afstellingsbereik van de huidige ophanging-systemen?quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:20 schreef bodylotion het volgende:
[..]
De ophanging kan minder stijf omdat de banden minder schokken absorberen door de wang die dunner is. En je wilt een auto zo stijf mogelijk (als het droog is tenminste)
Het is zeker niet goedkoper om nieuwe velgen te introduceren omdat teams de ophanging opnieuw moeten ontwerpen.
Maar dat hoeft dan niet meer, waardoor ze bijvoorbeeld dezelfde velgen kunnen gebruiken als in de LMS. Scheelt weer kosten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:06 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat? F1-spec is toch wel heel wat anders dan wat ze onder andere klassen schroeven.
Eigenlijk is het dus een homologatiequote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar dat hoeft dan niet meer, waardoor ze bijvoorbeeld dezelfde velgen kunnen gebruiken als in de LMS. Scheelt weer kosten.
Sorry maar ik denk toch echt dat velgen voor de F1 altijd specifiek voor de F1 gemaakt zullen worden.quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar dat hoeft dan niet meer, waardoor ze bijvoorbeeld dezelfde velgen kunnen gebruiken als in de LMS. Scheelt weer kosten.
tenzij de F1 spec voor andere klassen ook vcerplicht wordt gesteldquote:Op vrijdag 16 april 2010 16:24 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Sorry maar ik denk toch echt dat velgen voor de F1 altijd specifiek voor de F1 gemaakt zullen worden.
Zo'n veld wel eens beet gehad?Lijkt wel gemaakt van lucht!
de laatste jaren wel ja, omdat de regels telkens veranderen. Ferrari startte begin 2000 ook niet steeds met een nieuwe auto, en dat is een van de rijkste teams.quote:Op vrijdag 16 april 2010 13:26 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat zal toch wel vallen binnen het afstellingsbereik van de huidige ophanging-systemen?
Trouwens ... F1 wagens worden doorgaans ieder jaar wel helemaal opnieuw ontworpen
de graphics zijn best goed, maar hopelijk word de gameplay beter en wat minder arcade als voorgaande editiesquote:Op vrijdag 16 april 2010 17:53 schreef kepler het volgende:
wel toepasselijk hier denk ik
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Screens van F1 2010, voor de PS3, 360 (en PC?). Komt in september uit
editie F1 2009...quote:Op vrijdag 16 april 2010 18:08 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
de graphics zijn best goed, maar hopelijk word de gameplay beter en wat minder arcade als voorgaande edities
moet eerlijk zeggen dat ik die nooit gespeeld hebquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:14 schreef nils7 het volgende:
[..]
editie F1 2009...
Gameplay was wel oké alleen de pitstops duurden 6 seconden!!! langer dan de concurrentie en je banden waren na 7 ronden gaar!
De vorige ontwikkelaar was Sony, de game wordt nu gemaakt door Codemasters. Ze hebben ook een simulatie-mode/game beloofdquote:Op vrijdag 16 april 2010 18:08 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
de graphics zijn best goed, maar hopelijk word de gameplay beter en wat minder arcade als voorgaande edities
quote:Cooper Avon enters race for 2011 tyres
Cooper Avon has emerged as a surprise late contender to supply Formula 1 tyres next season, AUTOSPORT has learned, despite teams having agreed in principle a deal with Michelin.
After weeks of discussions between F1 teams and Michelin about the French tyre manufacturer returning to the sport next season, high level sources have revealed that an official offer for a 2011 deal has now been proposed in writing to the Formula One Teams' Association (FOTA).
While what is proposed is believed to have the support of every team, the move still needs ratification from the FIA and F1 commercial boss Bernie Ecclestone before it can be put into practice.
However, despite the teams being keen on the Michelin plans - which will include a switch to 18-inch wheels – sources claim that Bernie Ecclestone is not in favour of such a move, and is instead believed to be keen on a different tyre manufacturer getting involved.
AUTOSPORT understands that FOTA representatives are now hoping to meet Ecclestone at the Chinese Grand Prix on Sunday to try and sort out the situation – with him not having yet informed teams what his own preferred route for 2011 is.
A source told AUTOSPORT: "We want to know by the Spanish Grand Prix what tyres we are running in 2011. That is why we plan to meet with Ecclestone on Sunday to see what his idea is."
Sources suggest that Ecclestone is pushing for a deal with Cooper Avon. It is possible that the tyre manufacturer could use former Bridgestone personnel to help service the tyres and ensure it is operating at a level that will satisfy F1 teams.
FOTA has now ruled out any hope of Bridgestone being persuaded to remain in the sport – even as supplier to a few teams – despite a push by the teams to try and convince the Japanese manufacturer to remain after this season.
Tuurlijk. Wat denk je zelf? Dat ie het er mee eens was hoe Alonso dat deed?quote:Op dinsdag 20 april 2010 12:27 schreef Ermanon het volgende:
Ferrari ontkent heibel tussen Alonso en Massa
2e bericht hierover. Zou Massa dan toch not amused zijn, maar mag hij dat, om PR-technische reden, niet publiekelijk zeggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |