abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78723888
Welkom in deelt 45, we gaan vrolijk door! Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland. Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt. En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...
Huizenmarkt #42: 'Geen verdere prijsdaling woningen'
Huizenmarkt #43: Wat doet de lokale politiek aan de crisis?
Huizenmarkt #44: We waar we vrolijk van baan wisselen
pi_78723912
Mijn laatste reactie:

Even een meer gedetailleerde berekening:

De aankoopprijs is 90.000 euro, inclusief ALLE kosten komt dat op net geen 97.000 euro. Aangezien het om een relatief nieuw appartement gaat BJ 2000, zullen de onderhoudskosten de eerste jaren zo goed als niets bedragen, bovendien is er geen lift etc... Ook kunnen redelijk wat onderhoudskosten en een hoop andere risico's (afsluiten brandverzekering enz...) op de huurder geschoven worden. Evenals de gemeenschappelijke kosten die het appartement gebouw heeft (25 euro per maand).

Detail jaar 1:

Huur 5130 euro (5% leegstand)
Belastingsvoordeel 1250 euro
- Lening 5683 euro
- Belasting 913 euro
========================================== - 216 euro

Detail jaar 20, we houden rekening met een gemiddelde inflatie van 2% de komende jaren, wat mij zeer realistisch lijkt, maar in principe hoe meer deze inflatie is hoe beter.

Huur 7473 euro (5% leegstand)
Belastingsvoordeel 857 euro
- Lening 5683 euro
- Belasting -1330 euro ( belastingvoordeel verminder na 10 jaar en daar is dus hier ook rekening mee gehouden)
========================================== + 1317 euro

Daarna verkoop je dit pand, wat als we met inflatie meegaan 133.735 euro waard zal zijn, ik vind dat onrealistisch aangezien de keuken, badkamer daartegen aan vernieuwing toe is enzo... dus ik ga uit van een waarde van 66% daarvan. Dan krijg ik dus op einddatum 88.265 euro, eventuele onwaarschijnlijke waardestijging is dan inderdaad leuk meegenomen, en zal het rendement pas echt de hoogte in doen schieten. Zoals je ziet in bovenstaand voorbeeld zijn de ontvangen inkomsten en uitgaven nagenoeg een 0 operatie. De kosten voor de verkoop (aantal nodige attesten) zullen binnen 20 jaar ongeveer 1.500 euro bedragen.
pi_78723924
TvP
  donderdag 4 maart 2010 @ 11:46:25 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78724024
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:43 schreef Emu het volgende:
De aankoopprijs is 90.000 euro, inclusief ALLE kosten komt dat op net geen 97.000 euro. Aangezien het om een relatief nieuw appartement gaat BJ 2000,
Welk appartement gaat dit over?
censuur :O
pi_78724104
Het is een 1 slp appartement, in een stadje van 38.000 inwoners in Belgie, goed afgewerkt en als oppervlakte 58m². Dat kost in Nederland schat ik zeker 25% meer
pi_78724192
Ik woon op 45 minuten van de grens en daar kost het zeker 75% meer
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78724278
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:43 schreef Emu het volgende:
Mijn laatste reactie:

Even een meer gedetailleerde berekening:

De aankoopprijs is 90.000 euro, inclusief ALLE kosten komt dat op net geen 97.000 euro. Aangezien het om een relatief nieuw appartement gaat BJ 2000, zullen de onderhoudskosten de eerste jaren zo goed als niets bedragen, bovendien is er geen lift etc... Ook kunnen redelijk wat onderhoudskosten en een hoop andere risico's (afsluiten brandverzekering enz...) op de huurder geschoven worden. Evenals de gemeenschappelijke kosten die het appartement gebouw heeft (25 euro per maand).

Detail jaar 1:

Huur 5130 euro (5% leegstand)
Belastingsvoordeel 1250 euro
- Lening 5683 euro
- Belasting 913 euro
========================================== - 216 euro

Detail jaar 20, we houden rekening met een gemiddelde inflatie van 2% de komende jaren, wat mij zeer realistisch lijkt, maar in principe hoe meer deze inflatie is hoe beter.

Huur 7473 euro (5% leegstand)
Belastingsvoordeel 857 euro
- Lening 5683 euro
- Belasting -1330 euro ( belastingvoordeel verminder na 10 jaar en daar is dus hier ook rekening mee gehouden)
========================================== + 1317 euro

Daarna verkoop je dit pand, wat als we met inflatie meegaan 133.735 euro waard zal zijn, ik vind dat onrealistisch aangezien de keuken, badkamer daartegen aan vernieuwing toe is enzo... dus ik ga uit van een waarde van 66% daarvan. Dan krijg ik dus op einddatum 88.265 euro, eventuele onwaarschijnlijke waardestijging is dan inderdaad leuk meegenomen, en zal het rendement pas echt de hoogte in doen schieten. Zoals je ziet in bovenstaand voorbeeld zijn de ontvangen inkomsten en uitgaven nagenoeg een 0 operatie. De kosten voor de verkoop (aantal nodige attesten) zullen binnen 20 jaar ongeveer 1.500 euro bedragen.
Als je het houdt levert je dat na 20 jaar toch ongeveer netto 4000 euro per jaar op?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78724474
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je het houdt levert je dat na 20 jaar toch ongeveer netto 4000 euro per jaar op?
Dat klopt ja, daartegen ben ik zelf 45 jaar, dus de kans dat ik dat wat langer houd is er zeker. Je moet de verkoopmoment gewoon goed proberen timen, er zullen heus nog wel perioden van onder en overwaarding komen de komende 40 jaar. Mijn oom heeft zo bijvoorbeeld 40% van zijn totale bestand verkocht in periode 2005/2007.
pi_78724941
En we gaan weer volgen
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78725157
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:55 schreef Emu het volgende:

[..]

Dat klopt ja, daartegen ben ik zelf 45 jaar, dus de kans dat ik dat wat langer houd is er zeker. Je moet de verkoopmoment gewoon goed proberen timen, er zullen heus nog wel perioden van onder en overwaarding komen de komende 40 jaar. Mijn oom heeft zo bijvoorbeeld 40% van zijn totale bestand verkocht in periode 2005/2007.
Slimme oom
  donderdag 4 maart 2010 @ 12:21:44 #11
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78725814
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Slimme oom
Ja, hij wilde zoiezo meer van het leven gaan genieten nu het nog mogelijk was. Hij is ondertussen ook 59 jaar als ik me niet vergis
pi_78726009
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78731277
tvp
pi_78731433
TVP
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:07:35 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_78731967
M'n huis zojuist verkocht
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_78732192
30% onder de vraagprijs?
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:16:16 #18
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_78732378
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
30% onder de vraagprijs?
Nee, 4% ofzo. Heeft iets van anderhalf jaar te koop gestaan, maar ineens een stel kijkers de laatste weken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_78732786
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee, 4% ofzo. Heeft iets van anderhalf jaar te koop gestaan, maar ineens een stel kijkers de laatste weken.
Wat raar, als je de experts hier moet geloven moet er minimaal 30% vanaf
pi_78733419
Ligt natuurlijk aan de prijscategorie. Ik merk dat het rond de 2ton, 2.5 ton wel meevalt. Bij huizen boven de 4ton ligt het allemaal wat erger, daar is het percentage natuurlijk ook gelijk wat groter.
pi_78733976
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dat zou wel lekker zijn, maar ik reken er zelf niet op helaas. De grap is natuurlijk dat er nooit iets af "moet", grafiekjes over historisch prijsstijgingen en dergelijke kunnen mensen een bepaalde visie geven, maar bewijzen natuurlijk niks.

Hoe dan ook, mooi dat het gelukt is. Ik zal zelf wel laten weten hoeveel ik eraf krijg als ik ga bieden in Amsterdam, kijken hoe dat zich verhoudt.
pi_78743828
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nee, 4% ofzo. Heeft iets van anderhalf jaar te koop gestaan, maar ineens een stel kijkers greater fools de laatste weken.
In ieder geval gefeliciteerd
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78743905
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Het hoeft niet, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat het realiteit gaat worden.
I'll sing you a lullaby.
pi_78744201
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 19:51 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het hoeft niet, maar het zou best wel eens kunnen zijn dat het realiteit gaat worden.
Had ik nu toch maar een huis gekocht, maar ik geloof nog steeds de kenners dat het 50% daalt
pi_78745325
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 19:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Had ik nu toch maar een huis gekocht, maar ik geloof nog steeds de kenners dat het 50% daalt
Laat je niet tegenhouden door mij, laat je tegenhouden door de bank
I'll sing you a lullaby.
pi_78745360
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 20:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Laat je niet tegenhouden door mij, laat je tegenhouden door de bank
Dat eerste wel, dat 2e niet
pi_78747101
Vraagje. Ik ben nu wat aan het kijken ben naar een appartement in centrum Amsterdam, liefst iets richting Haarlemmerstraat / Jordaan. Als ik nu iets vind, wat zien mensen dan als redelijk bod versus vraagprijs? Ik ben gewoon benieuwd of mensen tegenwoordig vraagprijs betalen of openen op een flink lager bedrag?

Het lijkt wel alsof de vraagprijs redelijker zijn dan toen ik vorig jaar keek. Toen was er nauwelijks iets te vinden onder de 5.000/m2, maar nu zit er genoeg rond de 4.500/m2 tussen, scheelt toch weer wat vierkante meters die ik meer kan kopen. Maar goed, dat zal wel tussen mijn oren zitten.
pi_78747158
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 20:57 schreef Drive-r het volgende:
Vraagje. Ik ben nu wat aan het kijken ben naar een appartement in centrum Amsterdam, liefst iets richting Haarlemmerstraat / Jordaan. Als ik nu iets vind, wat zien mensen dan als redelijk bod versus vraagprijs? Ik ben gewoon benieuwd of mensen tegenwoordig vraagprijs betalen of openen op een flink lager bedrag?

Het lijkt wel alsof de vraagprijs redelijker zijn dan toen ik vorig jaar keek. Toen was er nauwelijks iets te vinden onder de 5.000/m2, maar nu zit er genoeg rond de 4.500/m2 tussen, scheelt toch weer wat vierkante meters die ik meer kan kopen. Maar goed, dat zal wel tussen mijn oren zitten.
Bieden kan altijd
pi_78747769
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bieden kan altijd
Precies, begin maar bij ¤2k/m2. ¤200k voor 100m2 is nog steeds krankzinnig.
I'll sing you a lullaby.
pi_78747831
quote:

Wat betaal je voor een vergelijkbare wijk in London?
pi_78748505
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wat betaal je voor een vergelijkbare wijk in London?
Zo rond de £10k/m2.
pi_78748556
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Precies, begin maar bij ¤2k/m2. ¤200k voor 100m2 is nog steeds krankzinnig.
Jullie denken duidelijk zoals ik ook denk, maar ik vroeg me af wat ervaringen van mensen zelf zijn. Ik ben niet te beroerd om een echt lullig bod neer te leggen, het is graag of niet immers.
pi_78748616
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:26 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Jullie denken duidelijk zoals ik ook denk, maar ik vroeg me af wat ervaringen van mensen zelf zijn. Ik ben niet te beroerd om een echt lullig bod neer te leggen, het is graag of niet immers.
15-20%
pi_78749021
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:25 schreef Drive-r het volgende:

Zo rond de £10k/m2.
Koopje
I'll sing you a lullaby.
pi_78749047
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

15-20%
Lager, nee heb je...
I'll sing you a lullaby.
pi_78749262
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Lager, nee heb je...
Het zal ook afhangen van de prijsstelling op zich natuurlijk. Sommige panden zijn gewoon duidelijk opportunistisch geprijsd, daar kan meer af dan 20% - hoop ik dan.
pi_78752097
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:39 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het zal ook afhangen van de prijsstelling op zich natuurlijk. Sommige panden zijn gewoon duidelijk opportunistisch geprijsd, daar kan meer af dan 20% - hoop ik dan.
Waarom probeer je het niet een paar keer uit. Gewoon kijken hoe laag je kan gaan zonder dat de deur dichtgegooid wordt.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78752372
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:35 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Waarom probeer je het niet een paar keer uit. Gewoon kijken hoe laag je kan gaan zonder dat de deur dichtgegooid wordt.
Dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren
pi_78752479
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik wacht wel op de smeuļge verhalen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 00:43:26 #40
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78757475
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dan weet je in ieder geval dat je niet te veel betaald
pi_78767290
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:35 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

omdat die markt bediend wordt door een paar makelaars, en als je daar een paar fantansiebiedingen op loslaat stoppen die gewoon geen tijd meer in je. Die zijn efficienter dan jij denkt, en in Amsterdam wordt nog steeds prima verkocht. Bieden kan, tot de onderkant van de redelijkheid. De rest is alleen stoere internetpraat.

Bovendien, zoals opgemerkt, is het onzin om een percentage te noemen. Hangt van de vraagprijs af.
pi_78768475
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 11:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

omdat die markt bediend wordt door een paar makelaars, en als je daar een paar fantansiebiedingen op loslaat stoppen die gewoon geen tijd meer in je. Die zijn efficienter dan jij denkt, en in Amsterdam wordt nog steeds prima verkocht. Bieden kan, tot de onderkant van de redelijkheid. De rest is alleen stoere internetpraat.

Bovendien, zoals opgemerkt, is het onzin om een percentage te noemen. Hangt van de vraagprijs af.
Hoe meet je die efficiėntie? Volgens mij zijn er heel wat makelaars efficiėnt failliet gegaan het afgelopen jaar, dat moet toch voorkomen uit inefficiėnte bedrijfsvoering lijkt mij? Bedoel jij soms dat 'als' ze werken, ze dit wel efficiėnt doen? Volgens mij zijn er momenteel wel makelaars te vinden die elk bod als een bod zien, ongeacht de hoogte en het gewenste realiteitsgehalte. De realiteit is nl. aan verandering onderhevig
Ik ken een paar inwoners van 020 die hun huis niet kunnen kwijtraken, er komen geen eens kijkers of ramptoeristen langs, misschien moeten ze wat vaker appeltaart bakken
I'll sing you a lullaby.
pi_78768550
quote:
Vraagje. Ik ben nu wat aan het kijken ben naar een appartement in centrum Amsterdam, liefst iets richting Haarlemmerstraat / Jordaan.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar waarom zou je nu vastgoed kopen terwijl de daling nog maar net begonnen is en de financieel-economische vooruitzichten er belabberd uitzien, zodat aan de daling voorlopig wel geen eind zal komen? Als je een pied-a-terre wilt kun je net zo goed een hotel boeken, dat kost minder dan de helft van wat het een paar jaar geleden kostte.
pi_78768879
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 12:09 schreef dvr het volgende:

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar waarom zou je nu vastgoed kopen terwijl de daling nog maar net begonnen is en de financieel-economische vooruitzichten er belabberd uitzien, zodat aan de daling voorlopig wel geen eind zal komen? Als je een pied-a-terre wilt kun je net zo goed een hotel boeken, dat kost minder dan de helft van wat het een paar jaar geleden kostte.
Daarom gaat hij ook een reėel bod uitbrengen. Alle belachelijke vraagprijzen moet je gewoon negeren.
I'll sing you a lullaby.
pi_78769962
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 12:07 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoe meet je die efficiėntie? Volgens mij zijn er heel wat makelaars efficiėnt failliet gegaan het afgelopen jaar, dat moet toch voorkomen uit inefficiėnte bedrijfsvoering lijkt mij? Bedoel jij soms dat 'als' ze werken, ze dit wel efficiėnt doen? Volgens mij zijn er momenteel wel makelaars te vinden die elk bod als een bod zien, ongeacht de hoogte en het gewenste realiteitsgehalte. De realiteit is nl. aan verandering onderhevig
Ik ken een paar inwoners van 020 die hun huis niet kunnen kwijtraken, er komen geen eens kijkers of ramptoeristen langs, misschien moeten ze wat vaker appeltaart bakken
misschien zegt dat laatste meer iets over je kennissenkring....

Geen makelaar die energie gaat steken in een bod waarmee hij koper en verkoper niet bij elkaar brengt, en geen makelaar die energie steekt in ramptoeristen die alleen fantasieboden neerleggen. Al helemaal niet in het deel van Amsterdam waaraan gerefereerd wordt.

Maarre... welke concrete huizen in Amsterdam heb je het dan over? Adressen en concrete verhalen willen we horen. Geen bluf.
pi_78770006
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 12:09 schreef dvr het volgende:

[..]

In 2007 en 2008 leidde dat tot een daling van 5% ongeveer terwijl Nederland nu uit de recessie is en alle voorspellingen wijzen op een stabilisatie, lichte groei

Waar uit maak je op dat de huizenprijsdaling doorzet?
pi_78771772
De overheid gaat 37 miljard besperen, de orders in de industrie dalen nog steeds en de recessie zou voorbij zijn, dream on.
pi_78771872
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

misschien zegt dat laatste meer iets over je kennissenkring....
Uiteraard vragen ze een fantasieprijs, dat is inderdaad hun eigen schuld. Maar dan krijg ik het zielige verhaal te horen dat ze er zelf zoveel voor 'moesten' betalen
quote:
Geen makelaar die energie gaat steken in een bod waarmee hij koper en verkoper niet bij elkaar brengt, en geen makelaar die energie steekt in ramptoeristen die alleen fantasieboden neerleggen. Al helemaal niet in het deel van Amsterdam waaraan gerefereerd wordt.
Er zullen vast wel makelaars zijn die het willen proberen, wie weet komt vraag en aanbod dan wel bij elkaar.
quote:
Maarre... welke concrete huizen in Amsterdam heb je het dan over? Adressen en concrete verhalen willen we horen. Geen bluf.
Ik zou zeggen ga eens een middagje Funda doen, je komt de desbetreffende huizen vanzelf tegen in de categorie 'langer dan een jaar te koop'
Niet de ramptoerist gaan uithangen hč, ze hebben het al zo zwaar.
I'll sing you a lullaby.
pi_78772202
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:34 schreef antonwachter het volgende:
De overheid gaat 37 miljard besperen, de orders in de industrie dalen nog steeds en de recessie zou voorbij zijn, dream on.
Inderdaad, totale fantasie

Ik zie nog steeds geen verbeteringen in mijn sector, vorige week bij twee voormalig werkgevers geweest, wel vraag naar informatie over 'nieuwe' producten maar geen orders. Omzetten zitten nog steeds -50..-70% t.o.v. 2007. Maar we klimmen uit het dal, want als je op de bodem zit kan je alleen nog maar omhoog. De vraag naar nieuwe producten is er vermoedelijk vooral omdat de verkoop mannetjes en vrouwtjes hopen dat ze met een nieuw speeltje mogelijk de omzet kunnen verhogen. Ondertussen krijg ik alleen maar te horen dat de producten vooral goedkoper moeten worden, penny-pinching all the way
I'll sing you a lullaby.
pi_78773185
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:36 schreef xenobinol het volgende:

Ik zou zeggen ga eens een middagje Funda doen, je komt de desbetreffende huizen vanzelf tegen in de categorie 'langer dan een jaar te koop'
Niet de ramptoerist gaan uithangen hč, ze hebben het al zo zwaar.
je zou een een rondje 10 dagen te koop kunnen doen, en vervolgens met het label 'verkocht onder voorbehoud'

Dat zou je wat leren over de huizenmarkt in met name Amsterdam
Namelijk dat op courante locaties er verschrikkelijk snel verkocht wordt.

Niet als je vrienden in hun onmetelijke wijsheid dachten dat een investering in Amsterdam-Bijlmer een geweldig idee was, want de vierkante meter prijs was natuurlijk substantieel lager dan bijvoorbeeld Watergraafsmeer. Die begrijpen nu dan waarom
pi_78773369
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:34 schreef antonwachter het volgende:
Onderbouw je mening graag
pi_78773419
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik zie nog steeds geen verbeteringen in mijn sector, vorige week bij twee voormalig werkgevers geweest, wel vraag naar informatie over 'nieuwe' producten maar geen orders. Omzetten zitten nog steeds -50..-70% t.o.v. 2007. Maar we klimmen uit het dal, want als je op de bodem zit kan je alleen nog maar omhoog. De vraag naar nieuwe producten is er vermoedelijk vooral omdat de verkoop mannetjes en vrouwtjes hopen dat ze met een nieuw speeltje mogelijk de omzet kunnen verhogen. Ondertussen krijg ik alleen maar te horen dat de producten vooral goedkoper moeten worden, penny-pinching all the way
Ik zou een andere branche zoeken en dan bij voorkeur op de echte wereld
pi_78773747
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

daarvoor geldt, evenzeer als de huizenmarkt, zorg dat je een uniek product biedt. Dan heb je maar beperkt last van prijserosie

Een kennis van me maakt rvs balken voor de bouw. Daarop wordt ie uitgeknepen tot en met.
Maar hij heeft ook de zwaarste pers van zowat Brabant. Als er werk komt wat alleen daarop gemaakt kan worden, kan hij gewoon aan zijn prijs vasthouden. Waar moeten ze anders naar toe?

Net de huizenmarkt. Truuc is dat je gerust knaken kan neertellen voor iets wat courant en duurzaam beperkt voorradig is. En goedkoop over twintig tot vijfentwintig jaar duurkoop blijkt te zijn. Hell, een substantieel van de huidige vinex wijken staat dan gewoon leeg.
pi_78773760
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Kom jij dan eens met onderbouwing waarom de huizenprijzen niet zullen dalen? Want er zijn natuurlijk veel meer negatieve factoren op dit moment die spelen dan positieve.

Al zijn er natuurlijk wel locaties die gewild zijn en blijven, maar vinex wijken zijn op dit moment zeer lastig verkoopbaar.
pi_78773951
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Onderbouw je mening graag
Dit is een onderbouwing , maar alleen voor mensen die een klein beetje economische ontwikkeling of gezond verstand hebben.
pi_78774014
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:24 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Dit is een onderbouwing , maar alleen voor mensen die een klein beetje economische ontwikkeling of gezond verstand hebben.
Ben je nu al uitgeluld?

De vraag was dus kom met een onderbouwing
pi_78774110
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ben je nu al uitgeluld?

De vraag was dus kom met een onderbouwing
Als je nou eens gaat nadenken ipv trollerige inhoudsloze oneliners hier neer te plempen.
pi_78774150
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:28 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Als je nou eens gaat nadenken ipv trollerige inhoudsloze oneliners hier neer te plempen.
De vraag was: Kom eens met een onderbouwing
pi_78774498
quote:

[..]

het zou natuurlijk wel leuk zijn als iedereen dat deed, en dus DAM van minder amunitie voorziet.

Voor mij is door het drammerige dogmatische karakter van deze 'discussie' er namelijk ook weinig lol meer aan te beleven.

Anders kunnen we beter Welles en Nietes turven en over vijf jaar nog eens voorzichtig een topic openen.
pi_78774986
Wie gaat nu op de man spelen
pi_78775239
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

daarvoor geldt, evenzeer als de huizenmarkt, zorg dat je een uniek product biedt. Dan heb je maar beperkt last van prijserosie

Een kennis van me maakt rvs balken voor de bouw. Daarop wordt ie uitgeknepen tot en met.
Maar hij heeft ook de zwaarste pers van zowat Brabant. Als er werk komt wat alleen daarop gemaakt kan worden, kan hij gewoon aan zijn prijs vasthouden. Waar moeten ze anders naar toe?

Net de huizenmarkt. Truuc is dat je gerust knaken kan neertellen voor iets wat courant en duurzaam beperkt voorradig is. En goedkoop over twintig tot vijfentwintig jaar duurkoop blijkt te zijn. Hell, een substantieel van de huidige vinex wijken staat dan gewoon leeg.
Ok, daar kunnen we wel overeenstemming in vinden, het bedrijf waar ik werk maakt 'me-too' producten. Maar mijn vorige werkgever maakt echt een uniek product en in tijden dat er vraag naar is kan daar ook echt de hoofdprijs voor gevraagd worden binnen wat economisch verantwoordelijk is. Toch kan je ook met zo'n bedrijfsvoering in de problemen komen, je hebt namelijk wel allerlei vast verplichtingen, bij langdurige vraaguitval kom je dan alsnog in de problemen. Je kan dan in je eigen vlees gaan snijden totdat je doodbloed of alleen maar in staat bent om me-too producten te leveren.
I'll sing you a lullaby.
pi_78775296
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wie gaat nu op de man spelen
Ja.... wie ja
I'll sing you a lullaby.
pi_78775547
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja.... wie ja
Vincent
pi_78775624
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Vincent
Onderbouw dat eens ?
pi_78775888
quote:

[..]

pi_78776006
kinders
pi_78776044
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

I'll sing you a lullaby.
pi_78776086
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Vincent
Hmm... Vind het onderstaande anders ook behoorlijk "op de man spelen":
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En het is niet de eerste keer dat ik zoiets, of grover, van jou lees...

OT: http://www.welgelegenwonen.nl/html/index.html is nu al een paar jaar bezig met het realiseren van dit project. Tot nu toe zijn er 4 van de 14 woningen verkocht. Dezelfde 4 die vorig jaar rond deze tijd ook verkocht waren.

In al hun "wijsheid" hebben ze de prijzen nog steeds niet verlaagd, maar zijn ze wel al aan de bouw begonnen. Gezien de verkochte woningen, moeten ze 3 2-onder-1-kap bouwen, ipv 2. Die staan ook nog eens niet optimaal gepland qua locatie in dat stukje wijk... Dus aantrekkelijk wonen gaat het sowieso niet zijn.

Ben benieuwd wanneer we te horen krijgen dat die toko failliet is, of de prijzen verlaagd
pi_78776141
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:13 schreef RvLaak het volgende:

Waarom is dat op de man spelen?
pi_78776204
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:13 schreef RvLaak het volgende:

[..]

[..]

En het is niet de eerste keer dat ik zoiets, of grover, van jou lees...

OT: http://www.welgelegenwonen.nl/html/index.html is nu al een paar jaar bezig met het realiseren van dit project. Tot nu toe zijn er 4 van de 14 woningen verkocht. Dezelfde 4 die vorig jaar rond deze tijd ook verkocht waren.

In al hun "wijsheid" hebben ze de prijzen nog steeds niet verlaagd, maar zijn ze wel al aan de bouw begonnen. Gezien de verkochte woningen, moeten ze 3 2-onder-1-kap bouwen, ipv 2. Die staan ook nog eens niet optimaal gepland qua locatie in dat stukje wijk... Dus aantrekkelijk wonen gaat het sowieso niet zijn.

Ben benieuwd wanneer we te horen krijgen dat die toko failliet is, of de prijzen verlaagd
Niet zo gek met zo'n ontwerp
pi_78776541
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Niet zo gek met zo'n ontwerp
Over smaak valt te twisten, net als de prijs natuurlijk
I'll sing you a lullaby.
pi_78776596
Prijs wordt bepaald door de markt
pi_78777399
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En de markt heeft bepaald dat die prijs de huizen onverkoopbaar maakt
pi_78777485
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 12:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

In 2007 en 2008 leidde dat tot een daling van 5% ongeveer terwijl Nederland nu uit de recessie is en alle voorspellingen wijzen op een stabilisatie, lichte groei

Waar uit maak je op dat de huizenprijsdaling doorzet?
Omdat de economie er door de overladenheid met schulden fundamenteel echt beroerd voorstaat. De overheden hebben de financiėle en echte economie met kunst- en vliegwerk even op de been gehouden, maar daar kunnen ze nu niet meer mee doorgaan zonder zelf in problemen te komen of de inflatie gevaarlijk aan te jagen. De autonome groei die weer op gang had moeten komen, is vooralsnog uitgebleven (de vraaguitval bij bedrijven en burgers is niet hersteld) maar de overheden gaan nu wel sterk bezuinigen en belastingen verhogen. De bestedingen gaan dus omlaag, winsten dalen, werkloosheid blijft toenemen. De banken moeten ondertussen een nog steeds groeiende hoop kredieten als oninbaar afschrijven. In het beste geval -als er geen bubbels ontploffen, grootbanken of staten omvallen- gaan we jaren van geleidelijke achteruitgang tegemoet waarin de huizenprijzen geleidelijk zullen inleveren of hooguit pas zullen houden met de inflatie. In iets minder gunstige gevallen krijgen we crashes (beurzen, obligaties, China, Engeland, VS) die het proces versnellen en voor accute liquidatiegolven en rentestijgingen leiden die de huizenprijzen in korte tijd fors omlaag duwen, zoals in '79 (of erger, gezien de fundamenteel slechtere situatie).

Kortom, ik heb weinig hoop voor de woningmarkt.

En kijk uit met groeicijfers, die zijn vaak geflatteerd,of er staan hoog oplopende overheidstekorten tegenover die een feitelijke krimp verhullen.
pi_78777530
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zolang de huizenmarkt in NL grote parallellen vertoond met de voormalige markt voorTrabantjes in de DDR mogen we ons als liberalen daar op voor laten staan
I'll sing you a lullaby.
pi_78777616
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:49 schreef dvr het volgende:

En kijk uit met groeicijfers, die zijn vaak geflatteerd,of er staan hoog oplopende overheidstekorten tegenover die een feitelijke krimp verhullen.
Maar het stond in de Telegraaf dat er economisch herstel plaatsvind, echt waar
I'll sing you a lullaby.
pi_78777640
Voor DVR

Ik zie ongeveer 100 beweringen maar geen onderbouwing
pi_78777692
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Voor DVR

nee, jij wil ze niet zien.
pi_78777710
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:47 schreef RvLaak het volgende:

[..]

En de markt heeft bepaald dat die prijs de huizen onverkoopbaar maakt
Biedt ze aan voor de helft
pi_78777737
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:53 schreef RvLaak het volgende:

[..]

nee, jij wil ze niet zien.
Het was voor DVR, gevalletje woordblind of zwakzinnig?
pi_78777772
.

ach waarom ook?

veel plezier in de zandbak verder

.
pi_78778322
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Het was voor DVR, gevalletje woordblind of zwakzinnig?
woord·blind bn dyslectisch

zwak·zin·nig bn zwak van verstand; geestelijk gehandicapt

Werd je vroeger vaak gepest of zo dat je zo neerkijkt op dit soort aandoeningen? Je moet je dan maar voorhouden dat die mensen dat vaak deden om hun eigen zwak- en onzekerheden te verbergen
I'll sing you a lullaby.
pi_78779142
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ja, die is lekker! Ik ga hier niet de financiėle verslaggeving van de afgelopen twee jaar voor je herhalen. Zoek de cijfers over de ontwikkeling van de Amerikaanse en Europese staatsschulden, de uitstaande hypotheken en andere kredieten (creditcard, pers. krediet, studieschulden) en de risicoratings daarvan, de vermogenspositie van banken, de groei/krimp van het bruto nationaal product, de werkloosheid, etc, zelf maar even op. Of lees de héél voorzichtig geformuleerde zorgen van de hoofdeconoom bij het CBD: http://www.volkskrant.nl/(...)omie_verliest_kracht
pi_78779372
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:27 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, die is lekker! Ik ga hier niet de financiėle verslaggeving van de afgelopen twee jaar voor je herhalen. Zoek de cijfers over de ontwikkeling van de Amerikaanse en Europese staatsschulden, de uitstaande hypotheken en andere kredieten (creditcard, pers. krediet, studieschulden) en de risicoratings daarvan, de vermogenspositie van banken, de groei/krimp van het bruto nationaal product, de werkloosheid, etc, zelf maar even op. Of lees de héél voorzichtig geformuleerde zorgen van de hoofdeconoom bij het CBD: http://www.volkskrant.nl/(...)omie_verliest_kracht
Je hebt het niet over 2007 en 2008 maar over 2010 en verder

Dus kom maar op met die onderbouwing
pi_78779513
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Je hebt het niet over 2007 en 2008 maar over 2010 en verder

Dus kom maar op met die onderbouwing
Misschien moet je je leesbril maar eens opzetten
pi_78779586
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:36 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Misschien moet je je leesbril maar eens opzetten
Als jij dan zegt waar de onderbouwing staat voor het geblaat van DVR
pi_78784694
Ik had in mijn geblaat al een linkje gezet naar het geblaat van de hoofdeconoom van het CBS, maar je zou bijvoorbeeld ook het engelstalige geblaat van The Economist tot je kunnen nemen. Maar hoe dan ook, de kranten en websites staan nog dagelijks bol van alarmerende economische berichten en als jij daarvoor je kop in het zand wilt steken zal dat mij een zorg zijn.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:50:23 #88
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78784862
Nu is natuurlijk de vraag heel simpel.. Zal ik het komende jaar een huis kopen of niet? Ipv. huren? Iets goedkoops.. rond de 130k ofzo..?
pi_78784927
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:46 schreef dvr het volgende:
Ik had in mijn geblaat al een linkje gezet naar het geblaat van de hoofdeconoom van het CBS, maar je zou bijvoorbeeld ook het engelstalige geblaat van The Economist tot je kunnen nemen. Maar hoe dan ook, de kranten en websites staan nog dagelijks bol van alarmerende economische berichten en als jij daarvoor je kop in het zand wilt steken zal dat mij een zorg zijn.
Ik heb in heel dat artikel niks gevonden wat jij beweerd
pi_78784990
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:50 schreef Oksel het volgende:
Nu is natuurlijk de vraag heel simpel.. Zal ik het komende jaar een huis kopen of niet? Ipv. huren? Iets goedkoops.. rond de 130k ofzo..?
Bij ons lukt een woonwagen op de camping niet. Veel succes
pi_78784992
quote:
130k is nog steeds een sloot geld, je kan wel iets 'goedkoops' kopen maar het ligt er helemaal aan wat je voor dat geld dan krijgt.
I'll sing you a lullaby.
pi_78785014
In Feyenoord kan het goedkoper
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:54:37 #93
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785070
Ik ben nu trouwens in Simmern, Duitsland.. vader van mijn vriendin handelt in real estate. Staat hier om de hoek een huis te koop, vrijstaand, 5 slaapkamers.. keuken etc. redelijk gedateerd.. 150k.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:55:32 #94
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785104
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

130k is nog steeds een sloot geld, je kan wel iets 'goedkoops' kopen maar het ligt er helemaal aan wat je voor dat geld dan krijgt.
2 verdieners.. buiten de randstad.
pi_78785146
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:54 schreef Oksel het volgende:
Ik ben nu trouwens in Simmern, Duitsland.. vader van mijn vriendin handelt in real estate. Staat hier om de hoek een huis te koop, vrijstaand, 5 slaapkamers.. keuken etc. redelijk gedateerd.. 150k.
Als dat te koop staat voor die prijs zal het vast niet de moeite waard zijn om te verbouwen. Als je er tenminste niet 15-20 jaar wil zitten
pi_78785169
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In Feyenoord kan het goedkoper
Feyenoord
I'll sing you a lullaby.
pi_78785191
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:55 schreef Oksel het volgende:

[..]

Met 130k blijft er weinig keus over. Ik zou overigens een normale baan gaan zoeken als je niet meer kan lenen als 130k met 2 inkomens
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:58:41 #98
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785250
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bij ons lukt een woonwagen op de camping niet. Veel succes
Zomaar even snel wat opgezocht..

http://www.funda.nl/koop/(...)knoopshofte-7/fotos/
pi_78785257
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Feyenoord
Feijenoord, jij je zin
pi_78785278
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:55 schreef Oksel het volgende:

[..]

Mmm... dan kun je een ex-corporatiewoning kopen. Vind ik zelf eigenlijkt niks aangezien ik nu zoiets huur
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:59:37 #101
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785293
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Met 130k blijft er weinig keus over. Ik zou overigens een normale baan gaan zoeken als je niet meer kan lenen als 130k met 2 inkomens
Ik zeg iets GOEDKOOPS. Dat betekend dus dat ik minder leen dan ik kan. Waarom zou ik gaan maxen? Helemaal geen zin in.. ik wil het alleen kunnen betalen als het nodig is.
pi_78785336
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Bij ons kost dat 240k k.k.
pi_78785342
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Feijenoord, jij je zin
Bedoel je daarmee Rotterdam? Niet iedereen spreekt hooligan
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:01:02 #104
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785345
1 ding is zeker.. als je lifestyle wilt, moet je toch echt naar bijv. Australie. Kutkwaliteit huizen, maar groot en luxe, veel grond en een zwembad.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:01:41 #105
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785375
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bij ons kost dat 240k k.k.
Daarom wil ik niet in de randstad wonen. Overigens kunnen we ook in Duitsland kopen (vriendin is Duits), daar koop je een vrijstaand huis voor 150k.
pi_78785384
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:59 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik zeg iets GOEDKOOPS. Dat betekend dus dat ik minder leen dan ik kan. Waarom zou ik gaan maxen? Helemaal geen zin in.. ik wil het alleen kunnen betalen als het nodig is.
Als je meer verdient, dan kun je wat meer lenen en hoef je ook niet verplicht aan de max gaan zitten. Met een maximale leencapaciteit van 130k ga je voor iets van 115k, met een maximale leencapaciteit van 180k voor iets van 165k en dan zijn de mogelijkheden alweer wat groter.
pi_78785412
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:01 schreef Oksel het volgende:

[..]

Daarom wil ik niet in de randstad wonen. Overigens kunnen we ook in Duitsland kopen (vriendin is Duits), daar koop je een vrijstaand huis voor 150k.
In Dresden koop je voor dat bedrag de hele straat. En nu je punt?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:02:50 #108
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785432
Overigens weet ik nog niet zeker of we nog lang in Europa blijven wonen, ook daarom wil ik iets in een lagere prijsklasse.. kan ik het tenminste onderverhuren.
pi_78785463
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:01 schreef Oksel het volgende:
1 ding is zeker.. als je lifestyle wilt, moet je toch echt naar bijv. Australie. Kutkwaliteit huizen, maar groot en luxe, veel grond en een zwembad.
Alleen zijn die toelatingsexamens zo zwaar
pi_78785499
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:02 schreef Oksel het volgende:
Overigens weet ik nog niet zeker of we nog lang in Europa blijven wonen, ook daarom wil ik iets in een lagere prijsklasse.. kan ik het tenminste onderverhuren.
Ja, want fatsoenlijke huurders zitten massaal te wachten op krotten uit Rotterdamse achterbuurten. Misschien kun je naar Australie gaan?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:04:09 #111
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785513
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:02 schreef Halcon het volgende:

[..]

In Dresden koop je voor dat bedrag de hele straat. En nu je punt?
Dat je voor 130k niet alleen stacaravan koopt, zoals DiegoM. beweert, eikel.

Maargoed, is dit nou een goede tijd om te kopen, of niet?
pi_78785528
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Wow..... een flashback, vriend van me had zo'n soort woning. Is volgens mij best aardig wonen, hij had alleen ruimtegebrek omdat hij zijn lege drankflessen nooit naar de glasbak toebracht
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:05:16 #113
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785565
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ja, want fatsoenlijke huurders zitten massaal te wachten op krotten uit Rotterdamse achterbuurten. Misschien kun je naar Australie gaan?
Waarom heeft iedereen het over Rdam? Ik heb Rdam nooit genoemd.. voor 130k koop je een fatsoenlijk 1gezinswoning in een fatsoenlijke buurt.. in Twente. Prima wonen.
pi_78785588
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Alleen zijn die toelatingsexamens zo zwaar
Werkelijk? En dan te bedenken dat ze er vroeger alleen maar criminelen naar toe stuurden
I'll sing you a lullaby.
pi_78785600
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:04 schreef Oksel het volgende:

[..]

Dat je voor 130k niet alleen stacaravan koopt, zoals DiegoM. beweert, eikel.

Maargoed, is dit nou een goede tijd om te kopen, of niet?
Bij ons wel. Leer lezen voordat je iemand probeert de bashen driekwarter
pi_78785641
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:05 schreef Oksel het volgende:

[..]

Waarom heeft iedereen het over Rdam? Ik heb Rdam nooit genoemd.. voor 130k koop je een fatsoenlijk 1gezinswoning in een fatsoenlijke buurt.. in Twente. Prima wonen.
Waarom doe je dat dan niet?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:07:18 #117
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785658
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bij ons wel. Leer lezen voordat je iemand probeert de bashen driekwarter
Rot toch op met je "ons".. Je klinkt als een typische R'dammer.. ASOCIAAL. Wat een klotestad is dat zeg. Koop je voor 130k een stacaravan. Wil niet weten waar jij in woont trouwens.
pi_78785677
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:05 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik geloof je direct, hier kan je ook nog wel wat kopen voor 130k. Heeft meestal wel achterstallig onderhoud, dus dan valt het voor mij al direct af. Tenzij men wil praten over de prijs natuurlijk.
I'll sing you a lullaby.
pi_78785681
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:07 schreef Oksel het volgende:

[..]

Rot toch op met je "ons".. Je klinkt als een typische R'dammer.. ASOCIAAL. Wat een klotestad is dat zeg. Koop je voor 130k een stacaravan. Wil niet weten waar jij in woont trouwens.
Twente is wel leuk natuurlijk.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:08:30 #120
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785717
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:06 schreef Halcon het volgende:

[..]

Waarom doe je dat dan niet?
Omdat ik net terug ben van een wereldreis.. Heb nog even wat orientatietijd nodig.
pi_78785753
quote:

[..]

Als ik DAM mag geloven dan leeft hij in een luchtkasteel

Hij zal overigens beweren dat ik in een krottenwijk woon tussen de uitkeringstokkies en geen cent te makken heb
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:09:48 #122
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785766
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

Twente is wel leuk natuurlijk.
Geen idee, ik woon er niet. Mijn pa wel, sinds 10 jaar. Die gaat echt nooit meer terug naar de Randstad. Wat is er leuk aan de Randstad trouwens?
pi_78785776
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:08 schreef Oksel het volgende:

[..]

Omdat ik net terug ben van een wereldreis.. Heb nog even wat orientatietijd nodig.
Of niet slim genoeg voor het examen?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:10:19 #124
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785792
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik geloof je meteen. Zelf gebouwd vast.
pi_78785803
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:09 schreef Oksel het volgende:

[..]

Geen idee, ik woon er niet. Mijn pa wel, sinds 10 jaar. Die gaat echt nooit meer terug naar de Randstad. Wat is er leuk aan de Randstad trouwens?

Te beginnen met: werk. Het is niet voor niets dat de huizen in Twente een stuk goedkoper zijn dan in de Randstad.
pi_78785812
quote:

[..]

Ons is inderdaad echt Rotterdams

Kent iemand die rooie uit Gestel?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:11:14 #127
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785843
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Of niet slim genoeg voor het examen?
Ik heb dat examen allang gehaald.. en zou het niet eens nodig hebben, sponsorship via groot IT bedrijf is geen probleem.
pi_78785844
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hij zal overigens beweren dat ik in een krottenwijk woon tussen de uitkeringstokkies en geen cent te makken heb
Waarschijnlijk is de WC van het huis van DAM drie keer groter dan het appartementencomplex waar jij in woont.
pi_78785891
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:11 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik heb dat examen allang gehaald.. en zou het niet eens nodig hebben, sponsorship via groot IT bedrijf is geen probleem.
Waarom zit je dan je druk te maken over een huisje in een achtergesteld gebied in plaats van in Australie?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:12:32 #130
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785901
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Te beginnen met: werk. Het is niet voor niets dat de huizen in Twente een stuk goedkoper zijn dan in de Randstad.
Het aanbod valt niet tegen. Je bent dichtbij Deventer, Enschede, Apeldoorn, eventueel Zwolle. Grote ingenieursbureaus en IT bedrijven hebben hun dependance in die steden.
pi_78785946
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:11 schreef Halcon het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is de WC van het huis van DAM drie keer groter dan het appartementencomplex waar jij in woont.
Heel waarschijnlijk wel, lijkt me best vervelend om daar de boel schoon te moeten houden
I'll sing you a lullaby.
pi_78785963
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:12 schreef Oksel het volgende:

[..]

Het aanbod valt niet tegen. Je bent dichtbij Deventer, Enschede, Apeldoorn, eventueel Zwolle. Grote ingenieursbureaus en IT bedrijven hebben hun dependance in die steden.
Zo geweldig zal het wel niet zijn als je met twee maximaal 130k kunt lenen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:14:02 #133
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78785989
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Waarom zit je dan je druk te maken over een huisje in een achtergesteld gebied in plaats van in Australie?
Studie van vriendin, nog maandje of 4. Geen cultuur. Best ver weg. Nog niet zeker of Nederland NIET bevalt. We hebben nooit in NL gewoond.
pi_78786008
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:13 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Heel waarschijnlijk wel, lijkt me best vervelend om daar de boel schoon te moeten houden

Daar heb je mensen voor met een salarisje als Oksel.
pi_78786030
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:14 schreef Oksel het volgende:

[..]

Studie van vriendin, nog maandje of 4. Geen cultuur. Best ver weg. Nog niet zeker of Nederland NIET bevalt. We hebben nooit in NL gewoond.
Studeren kan toch ook best in Australie?
pi_78786102
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ons is inderdaad echt Rotterdams

Kent iemand die rooie uit Gestel?
Mijn vader is een Rotterdammer toch heb ik hem de term 'ons' nog nooit horen gebruiken
Misschien dat hij de term 'ons' tijdens het bombardement heeft afgeleerd
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:16:27 #137
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78786110
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zo geweldig zal het wel niet zijn als je met twee maximaal 130k kunt lenen.
Als je beter had gelezen.. ik wil niet op max gaan lenen. Koop liever iets in een lagere prijsklasse wat ik in relatief kortere tijd kan afbetalen. Of ik eventueel een 2e huis ernaast kan kopen om dit te verhuren. Bijvoorbeeld. Of stel dat mijn partner zwanger raakt, ik het alleen kan betalen, mocht het nodig zijn. Ik begrijp het sowieso niet dat mensen op hun max gaan zitten lenen.. er zijn betere investeringen dan vastgoed.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:17:13 #138
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78786148
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Studeren kan toch ook best in Australie?
1 keer raden wat mijn vriendin daar het afgelopen jaar heeft gedaan. University of the Sunshine coast.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:17:13 #139
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786149
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:09 schreef Oksel het volgende:

[..]

Een stuk minder onwetende inteeld.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_78786177
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:16 schreef Oksel het volgende:

[..]

Als je beter had gelezen.. ik wil niet op max gaan lenen. Koop liever iets in een lagere prijsklasse wat ik in relatief kortere tijd kan afbetalen. Of ik eventueel een 2e huis ernaast kan kopen om dit te verhuren. Bijvoorbeeld. Of stel dat mijn partner zwanger raakt, ik het alleen kan betalen, mocht het nodig zijn. Ik begrijp het sowieso niet dat mensen op hun max gaan zitten lenen.. er zijn betere investeringen dan vastgoed.
Als je beter had gelezen dan had je kunnen lezen dat je met een hoger salaris meer kunt kopen zonder dat je gebruik hoeft te maken van je maximale leencapaciteit. Je hebt meer en betere keuze voor 150k dan voor 100k. 150k in je eentje is ook goed te doen zonder gebruik te maken van je maximale leencapaciteit.
pi_78786191
quote:

[..]

Waar investeer jij je zuur verdiende geld in?
pi_78786204
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:17 schreef Oksel het volgende:

[..]

1 keer raden wat mijn vriendin daar het afgelopen jaar heeft gedaan. University of the Sunshine coast.
Dan snap ik niet waarom je loopt te melken over Twente.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:18:13 #143
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78786209
Waar zeg ik trouwens dat "ons" typisch Rotterdams is..?

Overigens, als er 1 inteeltvolk is zijn het wel turken en marokkanen. 1 keer raden waar die het meest wonen..
pi_78786255
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Er is niets mis met Rotterdammers, alleen moeten ze niet massaal uit Rotterdam vertrekken. Rotterdammers zijn een beetje de Marokkanen van West-Brabant geworden.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:19:10 #145
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786258
quote:

[..]

Je hebt het nu over geleend geld?
and made it rain upward
pi_78786269
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:14 schreef Halcon het volgende:

Daar heb je mensen voor met een salarisje als Oksel.
I'll sing you a lullaby.
pi_78786274
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:18 schreef Oksel het volgende:

Overigens, als er 1 inteeltvolk is zijn het wel turken en marokkanen. 1 keer raden waar die het meest wonen..
In Twente heb je ook hele straten waar alleen Turken wonen. Koop je ook wel een huisje voor 100k.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:19:58 #148
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78786299
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waar investeer jij je zuur verdiende geld in?
Coke, hoeren en wapens natuurlijk.
pi_78786342
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:17 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Heb je wel eens goed om je heen gekeken dan
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:20:53 #150
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786347
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:18 schreef Oksel het volgende:

Je hebt het stukje onwetend al weer bevestigd....

Nu nog eens je vader en oudere "zus" eens naar de waarheid vragen.
and made it rain upward
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:20:56 #151
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78786349
Goed, minder serieuze mensen in dit topic dan ik had gehoopt. Ik ga boterhammetje eten. Toedels.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:22:27 #152
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786425
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Heb je wel eens goed om je heen gekeken dan
Ik zeg ook een stuk minder, ik zeg niet geen... Absoluut niet.
and made it rain upward
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:22:46 #153
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786442
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Oksel het volgende:
Goed, minder serieuze mensen in dit topic dan ik had gehoopt. Ik ga boterhammetje eten. Toedels.
Wat is je serieuze vraag dan?
and made it rain upward
pi_78786466
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Oksel het volgende:
Ooit nagedacht over "actie=reactie" ?
pi_78786836
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik heb in heel dat artikel niks gevonden wat jij beweerd
Wat een hondsbrutaal mannetje ben jij. Doodleuk onzin beweren en daarmee anderen weer dwingen hun tijd te besteden aan het rechtzetten daarvan.. wat mij betreft is dit de laatste keer dat ik me weer door zo'n kuttig one-linertje van jou laat verleiden tot een heel epistel.
quote:
Ik: Omdat de economie er [..] fundamenteel echt beroerd voorstaat.

Economist: The economic crisis, which seemed to have eased off in the latter part of 2009, is once again in full swing [..]

----------

Ik: De overheden hebben de financiėle en echte economie met kunst- en vliegwerk even op de been gehouden, maar daar kunnen ze nu niet meer mee doorgaan zonder zelf in problemen te komen of de inflatie gevaarlijk aan te jagen. De autonome groei die weer op gang had moeten komen, is vooralsnog uitgebleven [..] maar de overheden gaan nu wel sterk bezuinigen en belastingen verhogen.

Economist: Bond markets are worried about the capacity of Spain, Ireland and Portugal to repay their debts, forcing these countries to increase taxes and cut spending, even as they remain mired in recession. [..]
Three factors will determine whether such fears are justified. The first is the strength of the recovery—whether it is self-sustaining, or still propped up by government stimulus.

----------

Ik: In iets minder gunstige gevallen krijgen we crashes (beurzen, obligaties, China, Engeland, VS) die het proces versnellen en voor accute liquidatiegolven en rentestijgingen leiden die de huizenprijzen in korte tijd fors omlaag duwen, zoals in '79 (of erger, gezien de fundamenteel slechtere situatie).

Economist: Optimism about a “V”-shaped recovery is being replaced with pessimism about a double-dip recession, as fears grow that policymakers will be forced, or will mistakenly choose, to remove monetary and fiscal props too soon.

----------

Ik: En kijk uit met groeicijfers, die zijn vaak geflatteerd,of er staan hoog oplopende overheidstekorten tegenover die een feitelijke krimp verhullen.

Economist: Not so in the rich world, where there are still few signs of strong private-demand growth. America’s latest, buoyant, GDP figures are misleading. Output grew at an annualised rate of 5.7% in the fourth quarter of 2009 mainly because firms were rebuilding their stocks.
Overigens had ik dat artikel niet eerder gelezen, ik heb het alleen opgezocht omdat jij een onderbouwing zocht. Die heb je nu.
pi_78787211
quote:
De verwachting is dat huizen in die prijsklasse bij een crash relatief (en absoluut) de minste klappen zullen oplopen. Maar als je de pech hebt op het dieptepunt van een crash a la 1979 te moeten verkopen, kan het je misschien toch zo'n 30K kosten. Als je weet dat je er na korte tijd alweer uitwilt en dus weinig te zeggen hebt over het verkoopmoment, lijkt het me nogal een gok. Ik zou dan zelf liever huren als die mogelijkheid er is, en dan bespaar je jezelf de (mogelijke) overdrachtsbelasting.
pi_78787287
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:39 schreef dvr het volgende:

[..]

De verwachting is dat huizen in die prijsklasse bij een crash relatief (en absoluut) de minste klappen zullen oplopen. Maar als je de pech hebt op het dieptepunt van een crash a la 1979 te moeten verkopen, kan het je misschien toch zo'n 30K kosten. Als je weet dat je er na korte tijd alweer uitwilt en dus weinig te zeggen hebt over het verkoopmoment, lijkt het me nogal een gok. Ik zou dan zelf liever huren als die mogelijkheid er is, en dan bespaar je jezelf de overdrachtsbelasting.
Dat is nog maar de vraag. Hangt af van vraag-aanbod natuurlijk. Je ziet vaak ook dat hele goedkope en hele dure huizen het lastigst zijn om te verkopen. Dure huizen omdat die voor lang niet iedereen te betalen zijn (of mensen willen geen heel duur huis) en goedkope huizen omdat het een goede reden heeft dat die huizen zo goedkoop zijn.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:58:35 #158
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78788163
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ooit nagedacht over "actie=reactie" ?
Ik begon met een volledig serieuze, normale vraag. (zie boven).. maar dat hondbrutale mannetje kwam vervelend doen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:59:42 #159
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78788214
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik begon met een volledig serieuze, normale vraag. (zie boven).. maar dat hondbrutale mannetje kwam vervelend doen.
Als je DAm bedoeld, die moet je negeren, iedereen trapt erin..
and made it rain upward
pi_78788219
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Hij geeft aan dat je voor 130k niet keuze te over hebt en daar is niets van gelogen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:00:17 #161
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78788239
Maar als je nu al weet dat je snel weg gaat dan moet je gewoon huren, er is een dalende trend, ga er niet tegenin, kan je zomaar een hoop centen kosten.
and made it rain upward
pi_78788438
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:00 schreef Sjabba het volgende:
Maar als je nu al weet dat je snel weg gaat dan moet je gewoon huren, er is een dalende trend, ga er niet tegenin, kan je zomaar een hoop centen kosten.
Nou, snel weg. Oksel weet het gewoon niet, zijn plannen zijn vaag en hij sluit niets uit. Ik zie er weinig concrete vertrekplannen in. Maar goed, als je het allemaal niet weet kun je sowieso maar beter niet aan een koopwoning beginnen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:07:41 #163
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78788599
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nou, snel weg. Oksel weet het gewoon niet, zijn plannen zijn vaag en hij sluit niets uit. Ik zie er weinig concrete vertrekplannen in. Maar goed, als je het allemaal niet weet kun je sowieso maar beter niet aan een koopwoning beginnen.
Idd, als je het niet weet moet je niet de grootste lening van je leven aangaan.
and made it rain upward
pi_78788660
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:07 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Idd, als je het niet weet moet je niet de grootste lening van je leven aangaan.
Dat zou ik ook niet doen. Kopen is niet de moeite als je niet zeker weet dat je er minimaal 5 jaar iets mee kunt doen.
pi_78790847
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:40 schreef Halcon het volgende:

Dat is nog maar de vraag. Hangt af van vraag-aanbod natuurlijk. Je ziet vaak ook dat hele goedkope en hele dure huizen het lastigst zijn om te verkopen. Dure huizen omdat die voor lang niet iedereen te betalen zijn (of mensen willen geen heel duur huis) en goedkope huizen omdat het een goede reden heeft dat die huizen zo goedkoop zijn.
Ja, maar ik ga er dan vanuit dat hij voor die 130K iets koopt dat dat ook waard is. Met zo'n degelijke jaren-70 woning als uit dat voorbeeld is waarschijnlijk weinig mis, en die is weer snel aan een starter te slijten. Het probleem met dure huizen is dat ze meer afhankelijk zijn van financiering en economische vooruitzichten, en dat er veel 'gedwongen' op de markt komen doordat eigenaren overlijden of anderszins kleiner moeten gaan wonen.
pi_78791066
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:54 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, maar ik ga er dan vanuit dat hij voor die 130K iets koopt dat dat ook waard is. Met zo'n degelijke jaren-70 woning als uit dat voorbeeld is waarschijnlijk weinig mis, en die is weer snel aan een starter te slijten. Het probleem met dure huizen is dat ze meer afhankelijk zijn van financiering en economische vooruitzichten, en dat er veel 'gedwongen' op de markt komen doordat eigenaren overlijden of anderszins kleiner moeten gaan wonen.
Een huis van 80k in een slechte buurt op Zuid heeft een waarde van 80k. Het heeft gewoon een reden dat het huis wat minder waard is dan een gemiddeld huis. Huizen met behoorlijk wat nadelen zijn lastig te verkopen. Die vlieger gaat ook op voor hele dure huizen, want het voornaamste nadeel voor veel mensen is dat ze het niet kunnen/willen betalen.
pi_78798893
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:59 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je DAm bedoeld, die moet je negeren, iedereen trapt erin..
Welnee
I'll sing you a lullaby.
pi_78800421
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:31 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat een hondsbrutaal mannetje ben jij. Doodleuk onzin beweren en daarmee anderen weer dwingen hun tijd te besteden aan het rechtzetten daarvan.. wat mij betreft is dit de laatste keer dat ik me weer door zo'n kuttig one-linertje van jou laat verleiden tot een heel epistel.
[..]

Overigens had ik dat artikel niet eerder gelezen, ik heb het alleen opgezocht omdat jij een onderbouwing zocht. Die heb je nu.
Je weet het verschil niet tussen aanname en onderbouwing. Als ik beweer dat Elvis nog leeft dan is dat een aanname en ook daar kan ik op internet best een artikeltje vinden. Daarom vraag ik ook naar de onderbouwing van je beweringen, dus dan moet je komen met cijfers en onderbouwingen(Dus geen aannames!!!!)

Waarschijnlijk kom je nu met een personelijke aanval of probeer je me belachelijk te maken, dat is standaard bij mensen die de verstandelijke vermogens te kort komen om een discussie te kunnen voeren en/of hebben een gebrek aan opvoeding gehad
  zaterdag 6 maart 2010 @ 07:12:30 #169
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78805796
Nouja, ik weet inderdaad niet waar ik ga wonen.. daarom wil ik een huis kopen wat relatief laag geprijsd is. Natuurlijk kunnen we meer lenen als we beiden een baan hebben. Daarnaast hebben we een aardige buffer, en zijn onze ouders aardig vermogend. Pa van mijn vriendin zit in vastgoed, maar dan in Duitsland. Heeft iets van 40 appartementen ofzo. Mijn vriendin heeft ook een eigen appartement wat ze verhuurt.

Daarom zou ik nu best een huis in de prijsklasse 100-130 willen kopen. Als ik er 5 jaar blijf wonen, prima. Ga ik over 3 jaar ergens anders wonen, kan ik het verhuren, en zonder veel problemen ergens anders weer een huis kopen. Denk ik. Shoot me if I am wrong.
pi_78807355
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 23:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Je weet het verschil niet tussen aanname en onderbouwing. Als ik beweer dat Elvis nog leeft dan is dat een aanname en ook daar kan ik op internet best een artikeltje vinden. Daarom vraag ik ook naar de onderbouwing van je beweringen, dus dan moet je komen met cijfers en onderbouwingen(Dus geen aannames!!!!)
Ik denk dat DVR het verschil wel heel goed weet, hij heeft volgens mij geen tekort aan verstandelijke vermogens. Ik weet dat dat een aanname is die ik niet kan onderbouwen met wetenschappelijke feiten die ik zelf vastgesteld heb en door derden heb laten verifieren op 'waarheid'. Een stelling onderbouwen met persoonlijke waarnemingen kan net zo goed de waarheid beschrijven, sterker nog bijna alle wetenschap word op deze manier bedreven. Cijfers en feitjes gepubliceerd door autoriteiten kunnen net zo goed de plank mis slaan, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Corruptie is werkelijk overal en nergens. Voor all we know kan The King nog steeds in leven zijn, sommige waarheden zijn makkelijker te accepteren voor mensen dan anderen. Bewijslast is voor veel mensen totaal niet belangrijk voor wat ze als waarheid zien.
quote:
Waarschijnlijk kom je nu met een personelijke aanval of probeer je me belachelijk te maken, dat is standaard bij mensen die de verstandelijke vermogens te kort komen om een discussie te kunnen voeren en/of hebben een gebrek aan opvoeding gehad
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'll sing you a lullaby.
pi_78807641
Het is toch niet onredelijk om bij een toekomstverwachting een gedegen onderbouwing te geven die ondersteund wordt met cijfers uit die verwachte toekomst? Verder mag je best een econometrische berekening erbij leveren aan de hand van alle balansen van overheden en bedrijven, tot op de euro nauwkeurig.

Het zal toch wat worden als iedereen zomaar wat one-liners post.
pi_78807872
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:30 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is toch niet onredelijk om bij een toekomstverwachting een gedegen onderbouwing te geven die ondersteund wordt met cijfers uit die verwachte toekomst? Verder mag je best een econometrische berekening erbij leveren aan de hand van alle balansen van overheden en bedrijven, tot op de euro nauwkeurig.

Het zal toch wat worden als iedereen zomaar wat one-liners post.
Precies , dan kun je beter naar een aandelentopic gaan. Daar zitten de grote gokkers en profeten die trachten de toekomst te voorspellen
I'll sing you a lullaby.
pi_78810275
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:13 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik denk dat DVR het verschil wel heel goed weet, hij heeft volgens mij geen tekort aan verstandelijke vermogens. Ik weet dat dat een aanname is die ik niet kan onderbouwen met wetenschappelijke feiten die ik zelf vastgesteld heb en door derden heb laten verifieren op 'waarheid'. Een stelling onderbouwen met persoonlijke waarnemingen kan net zo goed de waarheid beschrijven, sterker nog bijna alle wetenschap word op deze manier bedreven. Cijfers en feitjes gepubliceerd door autoriteiten kunnen net zo goed de plank mis slaan, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Corruptie is werkelijk overal en nergens. Voor all we know kan The King nog steeds in leven zijn, sommige waarheden zijn makkelijker te accepteren voor mensen dan anderen. Bewijslast is voor veel mensen totaal niet belangrijk voor wat ze als waarheid zien.
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij blaat beweerd een boel maar kan niks onderbouwen. Als ik zeg dat bijvoorbeeld ik verwacht dat de huizenprijzen zich stabiliseren in 2010 kan ik daar de groeicijfers van q3,q4 bijzetten, de verwachting op korte termijn van vrijwel iedere organisatie, het lage rente percentage NU en de stabiliserende werkeloosheidscijfers.

Dat zijn gewoon feiten en een onderbouwing en geen aanname.
pi_78811197
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 12:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Hij blaat beweerd een boel maar kan niks onderbouwen. Als ik zeg dat bijvoorbeeld ik verwacht dat de huizenprijzen zich stabiliseren in 2010 kan ik daar de groeicijfers van q3,q4 bijzetten, de verwachting op korte termijn van vrijwel iedere organisatie, het lage rente percentage NU en de stabiliserende werkeloosheidscijfers.

Speel hier eens mee:

Geen stijging te bekennen hier in NL

Ooh je bedoelt de economische groeicijfers? Volgens mij had DVR je al reeds eerder gemeld dat die cijfers nergens op slaan als je de overheidstekorten er niet in verwerkt hebt, dan staan we nl. dik in de min. Dat is natuurlijk een no-brainer die enkel bedacht kan worden door een zwakzinnige contactgestoorde internetheld, om maar eens wat termen die hier vaak gebruikt worden te combineren
Misschien moet je eens wat meer voor jezelf gaan denken dan enkel die informatie te slikken die je het meest bevalt. Ga voor de lol (of leedvermaak) maar eens een dagje bij een kantoor van het UWV werkbedrijf langs om te kijken wat daar per dag in en uit wandelt. De problemen van onze economie zijn echt heel erg groot en het ontbreekt onze politieke leiders om adequaat op te treden tegen deze problemen. Niet zo heel raar overigens omdat de problemen vrijwel iedereen boven het hoofd gegroeid zijn, al die jaren kredietexpansie, het creėren van fantasie-waarde en een steeds verder dalende productiviteit hebben onze economie grotendeels verandert in een groot leeg omhulsel. Het overgrote deel van de industriėle productie zit in Aziė, De landbouw en veeteelt zijn onze grootste exportsectoren, financials handelen in pure cacao fantasie en de transporteurs schuiven wat met containers, kortom we zijn een land van boeren, fantasten en werkeloze chauffeurs. Als je factoren als de vergrijzing en de naderende energiecrisis erbij gooit heb je alle ingrediėnten te pakken voor een potje 'fantastisch economisch herstel', ik hoop dat ze een goede kok weten te vinden. Misschien even een belletje naar het UWV doen?
I'll sing you a lullaby.
pi_78811295
Als hij nu het overheidstekort zou aangeven en hoe je die berekening maakt zou je kunnen zien dat hij zelf kan denken in plaats van te googlen voor zijn mening
pi_78811341
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 12:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Speel hier eens mee:

Geen stijging te bekennen hier in NL

Ooh je bedoelt de economische groeicijfers? Volgens mij had DVR je al reeds eerder gemeld dat die cijfers nergens op slaan als je de overheidstekorten er niet in verwerkt hebt, dan staan we nl. dik in de min. Dat is natuurlijk een no-brainer die enkel bedacht kan worden door een zwakzinnige contactgestoorde internetheld, om maar eens wat termen die hier vaak gebruikt worden te combineren
Misschien moet je eens wat meer voor jezelf gaan denken dan enkel die informatie te slikken die je het meest bevalt. Ga voor de lol (of leedvermaak) maar eens een dagje bij een kantoor van het UWV werkbedrijf langs om te kijken wat daar per dag in en uit wandelt. De problemen van onze economie zijn echt heel erg groot en het ontbreekt onze politieke leiders om adequaat op te treden tegen deze problemen. Niet zo heel raar overigens omdat de problemen vrijwel iedereen boven het hoofd gegroeid zijn, al die jaren kredietexpansie, het creėren van fantasie-waarde en een steeds verder dalende productiviteit hebben onze economie grotendeels verandert in een groot leeg omhulsel. Het overgrote deel van de industriėle productie zit in Aziė, De landbouw en veeteelt zijn onze grootste exportsectoren, financials handelen in pure cacao fantasie en de transporteurs schuiven wat met containers, kortom we zijn een land van boeren, fantasten en werkeloze chauffeurs. Als je factoren als de vergrijzing en de naderende energiecrisis erbij gooit heb je alle ingrediėnten te pakken voor een potje 'fantastisch economisch herstel', ik hoop dat ze een goede kok weten te vinden. Misschien even een belletje naar het UWV doen?
Ik zou effe gaan lezen wat ik schrijf(of een cursus een aan de LOI begrijpend lezen volgen) want ik heb nergens gezegd dat de prijzen stijgen
  zaterdag 6 maart 2010 @ 13:53:31 #177
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78812712
HA, weer een nieuwe subprime constructie, ofwel een verkapte lening met een rente over vijf jaar oplopend tot 10%
quote:
za 06 mrt 2010, 00:22

Huizen onder marktwaarde
UTRECHT - In Veenendaal zijn twee-onder-een-kapwoningen met ruime tuin en vier slaapkamers te koop voor nog geen twee ton.
Een projectontwikkelaar koopt daar huizen op en verkoopt ze ver beneden de marktwaarde met een erfpachtconstructie.

¨De nieuwe bewoner koopt dan wel het huis, maar niet de grond waar het huis op staat. Vereniging Eigen Huis wijst het idee van erfpacht op zich niet af, maar raadt kopers wel aan de kleine lettertjes goed te lezen voordat ze tot aankoop overgaan, aldus RTV Utrecht.
pi_78812903
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:53 schreef Henktay het volgende:
HA, weer een nieuwe subprime constructie, ofwel een verkapte lening met een rente over vijf jaar oplopend tot 10%
[..]
en hoe kom je aan vijf jaar en 10%? Wat hoe vaak ik deze typische Telegraaf quote ook lees, haal ik dat nergens uit?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:11:34 #179
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78813219
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en hoe kom je aan vijf jaar en 10%? Wat hoe vaak ik deze typische Telegraaf quote ook lees, haal ik dat nergens uit?
Een kenmerk van zulke bedrijven is een oplopende erfpachtlast met vijf jaar
Het (tijdelijke) voordeel is de erfpacht die aftrekbaar is., ik heb een gevoel dat de overheid hier ook een eind aan zal maken
http://www.belastingdiens(...)nwoningkoopt-03.html

http://www.livita.nl/betaalbarewoning/
pi_78813475
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
pi_78813692
pi_78814111
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als hij nu het overheidstekort zou aangeven en hoe je die berekening maakt zou je kunnen zien dat hij zelf kan denken in plaats van te googlen voor zijn mening
Geef eens het goede voorbeeld, misschien helpt dat.
pi_78814190
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:11 schreef Henktay het volgende:

[..]

Het (tijdelijke) voordeel is de erfpacht die aftrekbaar is., ik heb een gevoel dat de overheid hier ook een eind aan zal maken

ik lees geen vijf jaar en geen 10%. Angsthazerij. Feitelijk onjuist.

Ik lees wel eeuwigdurende erfpacht. Veelal wordt deze geindexeerd met de inflatie.
Een constructie welke in A'dam al tientallen jaren heel normaal is trouwens, waarbij de canon voor vijftig jaar vast is, of -minder gebruikelijk- eeuwigdurend vast, geindexeerd met de inflatie. En de banken nemen deze erfpachtlast mee in hun berekening van de maximale last/hypotheek. Ik zou niet weten welke invloed dat op subprime zou moeten hebben. Je kan er namelijk niets extra's door financieren.

Overigens is erfpacht met name voor ouderen een aardig constructie om wat vermogen (al in cash) vrij te spelen zonder het risico te lopen van eindeloze huurverhogingen. Ik voorzie er wel een (nuttige) toekomst voor. En volgens mij is het een slimme manier om de wetswijziging per 1/1/2010 mbt hypotheekrente aftrek en woondemotie te omzeilen
pi_78814559
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:36 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Geef eens het goede voorbeeld, misschien helpt dat.
Moet ik nu zijn bewering gaan onderbouwen?
pi_78814746
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik zou effe gaan lezen wat ik schrijf(of een cursus een aan de LOI begrijpend lezen volgen) want ik heb nergens gezegd dat de prijzen stijgen
Kennelijk een slechte investering zo'n cursus
Jij hebt het inderdaad over een stabilisering van de prijs, maar ik acht de kans daarop ook klein gezien de economische problemen die zich opgestapeld hebben in het systeem. Prijzen gaan dalen en de betaalbaarheid word daarmee niet beter i.v.m. daling van inkomen en stijgende rente.
I'll sing you a lullaby.
pi_78814819
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jij hebt het inderdaad over een stabilisering van de prijs, maar ik acht de kans daarop ook klein gezien de economische problemen die zich opgestapeld hebben in het systeem. Prijzen gaan dalen en de betaalbaarheid word daarmee niet beter i.v.m. daling van inkomen en stijgende rente.
Ik mis wederom de onderbouwing
pi_78814839
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

dat is natuurlijk alleen als je uitgaat van een daling van inkomen, en een stijging van de rente. Vooralsnog stijgt het inkomen van velen nog steeds, daalt de rente eerder dan ie stijgt.

En voor het geval je met 35 mld bezuinigingen komt aanzetten, moet je dat wel nuanceren door te vertellen dat dit over een lange periode uitgesmeerd zal worden

Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat prijzen nauwelijks zakken. Wat niet wil zeggen dat ze zullen stijgen, overigens.

Overigens denk ik inderdaad dat rente en inkomen doorslaggevend zullen zijn, samen met demografie. Dat laatste gaat over een jaar of twintig spelen, en zal mi een grote invloed hebben dan de eerste twee. Door demografie zal namelijk het inkomen stijgen (minder arbeidspotentieel, dus meer concurrentie, dus hogere salarissen), maar zal er minder vraag zijn naar huizen in het algemeen. Daarentegen zal enorm geconcurreerd worden voor schaarse huizen (zeg maar de beste locaties). Gevolg: Denivilering op de huizenmarkt. Sommige wijken zullen leeg staan, terwijl de prijzen op de goede locaties hoger zullen zijn dan nu. Ik weet niet wat dat doet met de mediane huizenprijs, ik wel wel wat dat betekent voor de keuzes die je het beste nu kunt maken
pi_78815053
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

En voor het geval je met 35 mld bezuinigingen komt aanzetten, moet je dat wel nuanceren door te vertellen dat dit over een lange periode uitgesmeerd zal worden
En volgens de huidige stand van zaken pas per 2015 in gaan

Overigens kunnen bij stabilisatie de prijzen ook best dalen
pi_78815118
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Overigens kunnen bij stabilisatie de prijzen ook best dalen
hoe bedoel je dat? Stabilisatie is toch de definitie van gelijkblijvend?
pi_78815347
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:Overigens denk ik inderdaad dat rente en inkomen doorslaggevend zullen zijn, samen met demografie. Dat laatste gaat over een jaar of twintig spelen, en zal mi een grote invloed hebben dan de eerste twee. Door demografie zal namelijk het inkomen stijgen (minder arbeidspotentieel, dus meer concurrentie, dus hogere salarissen), maar zal er minder vraag zijn naar huizen in het algemeen. Daarentegen zal enorm geconcurreerd worden voor schaarse huizen (zeg maar de beste locaties). Gevolg: Denivilering op de huizenmarkt. Sommige wijken zullen leeg staan, terwijl de prijzen op de goede locaties hoger zullen zijn dan nu. Ik weet niet wat dat doet met de mediane huizenprijs, ik wel wel wat dat betekent voor de keuzes die je het beste nu kunt maken
nog een toevoeging trouwens over demografie: het cynische is dat de huidige generatie die steen een been klaagt niet doorheeft dat ze een geweldige uitgangspostie hebben. Vooral degenen die de handen uit de mouwen willen steken, en enige vorm van flexibiliteit ten toon spreiden. Er is straks een zodanig tekort aan arbeid (mede dank aan onze nationale fobie om gekwalificeerde mensen uit het buitenland binnen te halen, wnat iedereen over 1 kam natuurlijk), dat de hudige generatie een geweldige concurrentie positie gaat hebben. Niet voor al het 'laaggekwalificeerd' werk (dat zal dan wel grotendeels vertrokken zijn), maar wel voor specialistisch werk en hooggekwalificeerd werk.

Staat tegenover de vergrijzing. Ik denk dat met het verschuiven van de productiemacht daar wel een oplossing voor gevonden wordt

Op langere termijn krijg je m.i. dus economsich een tweedeling in de maatschappij. Als ook in de huizenmarkt.
pi_78815505
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hoe bedoel je dat? Stabilisatie is toch de definitie van gelijkblijvend?
Stabiel 3% naar beneden is ook stabiel
pi_78815551
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nog een toevoeging trouwens over demografie: het cynische is dat de huidige generatie die steen een been klaagt niet doorheeft dat ze een geweldige uitgangspostie hebben. Vooral degenen die de handen uit de mouwen willen steken, en enige vorm van flexibiliteit ten toon spreiden. Er is straks een zodanig tekort aan arbeid (mede dank aan onze nationale fobie om gekwalificeerde mensen uit het buitenland binnen te halen, wnat iedereen over 1 kam natuurlijk), dat de hudige generatie een geweldige concurrentie positie gaat hebben. Niet voor al het 'laaggekwalificeerd' werk (dat zal dan wel grotendeels vertrokken zijn), maar wel voor specialistisch werk en hooggekwalificeerd werk.

Staat tegenover de vergrijzing. Ik denk dat met het verschuiven van de productiemacht daar wel een oplossing voor gevonden wordt

Op langere termijn krijg je m.i. dus economsich een tweedeling in de maatschappij. Als ook in de huizenmarkt.
Ook laag gekwalificeerde arbeid komt terug. Transport is te duur en er zijn voldoende mensen die voor weinig willen werken. Bovendien willen de meeste mensen gewoon geholpen worden door mensen uit Nederland
pi_78815572
quote:

dat is natuurlijk alleen als je uitgaat van een daling van inkomen, en een stijging van de rente. Vooralsnog stijgt het inkomen van velen nog steeds, daalt de rente eerder dan ie stijgt.

Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat prijzen nauwelijks zakken. Wat niet wil zeggen dat ze zullen stijgen, overigens.
Er zijn mensen die er nog wat bij krijgen maar voor veel mensen is dat niet het geval. Gemiddeld genomen zal de stijging van het inkomen dus lager uitkomen, tenzij er bankiers zijn die met hun bonus het gemiddelde in stand weten te houden
Die 35 miljard heb ik nog geen eens in overweging genomen. Mijn pessimisme heeft met name betrekking op de industrie, daar worden momenteel nauwelijks investeringen meer gedaan. Bestaande orders worden nog uitgeleverd maar het aantal nieuwe orders is sterk terug gelopen. In de industrie zitten er dus nog massa ontslagen aan te komen, de bouw probeert zich nog staande te houden met wat extra deeltijd WW centjes maar de paniek is nog steeds niet over. Hoe lang denkt de overheid nog door te kunnen gaan met centjes uitgeven zonder de onderliggende problemen op te lossen. Kennelijk komt de 'innovativiteit' niet verder dan er maar geleend geld tegenaan te smijten. Lenin zou er een stijve plasser van gekregen hebben
I'll sing you a lullaby.
pi_78815614
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Er zijn mensen die er nog wat bij krijgen maar voor veel mensen is dat niet het geval. Gemiddeld genomen zal de stijging van het inkomen dus lager uitkomen, tenzij er bankiers zijn die met hun bonus het gemiddelde in stand weten te houden
Die 35 miljard heb ik nog geen eens in overweging genomen. Mijn pessimisme heeft met name betrekking op de industrie, daar worden momenteel nauwelijks investeringen meer gedaan. Bestaande orders worden nog uitgeleverd maar het aantal nieuwe orders is sterk terug gelopen. In de industrie zitten er dus nog massa ontslagen aan te komen, de bouw probeert zich nog staande te houden met wat extra deeltijd WW centjes maar de paniek is nog steeds niet over. Hoe lang denkt de overheid nog door te kunnen gaan met centjes uitgeven zonder de onderliggende problemen op te lossen. Kennelijk komt de 'innovativiteit' niet verder dan er maar geleend geld tegenaan te smijten. Lenin zou er een stijve plasser van gekregen hebben
Geef eens de industriele productie in q3 en q4?
pi_78815728
quote:

Overigens denk ik inderdaad dat rente en inkomen doorslaggevend zullen zijn, samen met demografie. Dat laatste gaat over een jaar of twintig spelen, en zal mi een grote invloed hebben dan de eerste twee. Door demografie zal namelijk het inkomen stijgen (minder arbeidspotentieel, dus meer concurrentie, dus hogere salarissen), maar zal er minder vraag zijn naar huizen in het algemeen. Daarentegen zal enorm geconcurreerd worden voor schaarse huizen (zeg maar de beste locaties). Gevolg: Denivilering op de huizenmarkt. Sommige wijken zullen leeg staan, terwijl de prijzen op de goede locaties hoger zullen zijn dan nu. Ik weet niet wat dat doet met de mediane huizenprijs, ik wel wel wat dat betekent voor de keuzes die je het beste nu kunt maken
Minder mensen zullen de AOW voor meer mensen moeten opbrengen. Hoe kan dat nu leiden tot een hoger welvaart en koopkracht? Hogere inkomens betekend hogere kosten voor de diensten die deze mensen nodig hebben (lees: meer sociale premies die opgebracht moeten worden), hier zit dus een feedback in die echt niet gaat leiden tot meer welvaart of een betere betaalbaarheid. Het probleem is dat er meer geproduceerd moet worden door minder mensen om de welvaart op niveau te houden. Dat zie ik niet gaan gebeuren met de oplopende prijs van grondstoffen en energie.
I'll sing you a lullaby.
pi_78816156
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik vraag me af of we over 30 jaar nog wel hetzelfde wonen als nu.
Er zal inderdaad een tekort aan gekwalificeerd personeel zijn en ik schat in dat met name de zorg, en dan die zorg die gericht is op bejaarden, de meeste tekorten zal hebben. De salarissen van uitvoerend personeel zijn al niet bijster hoog en zullen dan ook niet heel hoog zijn aangezien dat uit de collectieve lasten betaald moet worden. Het is niet onwaarschijnlijk dat er dan algemene voorzieningen komen, die karig zijn, en private bejaardentehuizen voor de babyboomers met geld.
Een andere mogelijkheid is dat we onze woonvormen aanpassen: meer generaties in één huis. Thuiszorg is goedkoper dan het in stand houden van bejaardentehuizen en de nog niet zo oudjes kunnen als vervanging dienen voor de kinderopvang. Eventuele extra zorg kan ingekocht worden naar gelang het inkomen/vermogen dat toelaat.
pi_78816193
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:23 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Minder mensen zullen de AOW voor meer mensen moeten opbrengen. Hoe kan dat nu leiden tot een hoger welvaart en koopkracht? Hogere inkomens betekend hogere kosten voor de diensten die deze mensen nodig hebben (lees: meer sociale premies die opgebracht moeten worden), hier zit dus een feedback in die echt niet gaat leiden tot meer welvaart of een betere betaalbaarheid. Het probleem is dat er meer geproduceerd moet worden door minder mensen om de welvaart op niveau te houden. Dat zie ik niet gaan gebeuren met de oplopende prijs van grondstoffen en energie.
Ik zeg ook niet dat iedereen dezelfde welvaart gaat kennen. Juist niet. En dat zich reflecteren in de huizenmarkt. Dus als we het hebben over stijging of daling van huizenprijzen is het m.i. verstandig om je rekenschap te geven van een toenemende diversificatie tussen de "hef's" en "hef not's".

Dus geen dertien in een dozijn woning in IJburg, maar wel een woning in de Jordaan, bijvoorbeeld.

Daarom vind ik die Herengracht index zo aardig. Geen groter misverstand mogelijk, imho.

Nogmaals, hoe het gemiddeld uitwerkt weet ik niet. Maar niemand is gemiddeld, toch?
pi_78816327
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik vraag me af of we over 30 jaar nog wel hetzelfde wonen als nu.
Er zal inderdaad een tekort aan gekwalificeerd personeel zijn en ik schat in dat met name de zorg, en dan die zorg die gericht is op bejaarden, de meeste tekorten zal hebben. De salarissen van uitvoerend personeel zijn al niet bijster hoog en zullen dan ook niet heel hoog zijn aangezien dat uit de collectieve lasten betaald moet worden. Het is niet onwaarschijnlijk dat er dan algemene voorzieningen komen, die karig zijn, en private bejaardentehuizen voor de babyboomers met geld.
Een andere mogelijkheid is dat we onze woonvormen aanpassen: meer generaties in één huis. Thuiszorg is goedkoper dan het in stand houden van bejaardentehuizen en de nog niet zo oudjes kunnen als vervanging dienen voor de kinderopvang. Eventuele extra zorg kan ingekocht worden naar gelang het inkomen/vermogen dat toelaat.
Grappig, dat laatste heb ik de afgelopen maand een aantal discussies over gevoerd met Indiaase collega's. Die begrijpen al totaal niet dat ze onze ouders afvoeren naar een bejaardentehuis. Heeft niks met kosten te maken, maar met cultuur. Mijn collega woont in 1 van de betere wijken, in een woning van ik schat max. 70m2 met zijn ouders, zijn grootmoeder en zijn zus. Zijn moeder, hij en zijn zus werken voor buitenlandse bedrijven, vader is registeraccountant en heeft zijn eigen zaak. En ze vinden het heel vanzelfsprekend dat drie generaties onder 1 dak wonen. Ik ben bij hem thuis geweest, en ik zou gillend gek worden. Grootmoeder en zus slapen bijvoorbeeld in 1 slaapkamertje. Zijn eigen kamer is misschien 2 bij 3, en da's alle privacy die hij heeft.

Ik zie het niet zo snel gebeuren in Nederland, eerlijkgezegd. Ik zou het wel extreem cynisch vinden als financien er toe leidt dat onze cultuur t.a.v. onze ouders verandert.
Maar gezien het ongenuanceerde gebash op die vermaledijde baby boomers zal het er ook wel niet van komen
pi_78816356
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat iedereen dezelfde welvaart gaat kennen. Juist niet. En dat zich reflecteren in de huizenmarkt. Dus als we het hebben over stijging of daling van huizenprijzen is het m.i. verstandig om je rekenschap te geven van een toenemende diversificatie tussen de "hef's" en "hef not's".

Dus geen dertien in een dozijn woning in IJburg, maar wel een woning in de Jordaan, bijvoorbeeld.

Daarom vind ik die Herengracht index zo aardig. Geen groter misverstand mogelijk, imho.

Nogmaals, hoe het gemiddeld uitwerkt weet ik niet. Maar niemand is gemiddeld, toch?
Unieke en karakteristieke woningen vertegenwoordigen inderdaad een bepaalde waarde die niet snel zal inzakken, hooguit licht meegaan met de trend. Ik heb echter wel mijn twijfels over de dertien in een dozijn rijtjeshuizen die je in elke plaats in NL tegenkomt. Over 30 jaar is daar een overschot van, misschien wel eerder.
Dan kunnen we die wijken lekker gaan slopen en daar zorgen voor een ruim, gevarieerd woningaanbod.
pi_78816385
Oh, wat benijd ik mijn kinderen af en toe: Als zij aan het kopen van een woning toe zijn hebben ze ruime keus en hoeven ze niet met twee salarissen krom te liggen om de hypotheek te kunnen betalen.
pi_78816472
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Grappig, dat laatste heb ik de afgelopen maand een aantal discussies over gevoerd met Indiaase collega's. Die begrijpen al totaal niet dat ze onze ouders afvoeren naar een bejaardentehuis. Heeft niks met kosten te maken, maar met cultuur. Mijn collega woont in 1 van de betere wijken, in een woning van ik schat max. 70m2 met zijn ouders, zijn grootmoeder en zijn zus. Zijn moeder, hij en zijn zus werken voor buitenlandse bedrijven, vader is registeraccountant en heeft zijn eigen zaak. En ze vinden het heel vanzelfsprekend dat drie generaties onder 1 dak wonen. Ik ben bij hem thuis geweest, en ik zou gillend gek worden. Grootmoeder en zus slapen bijvoorbeeld in 1 slaapkamertje. Zijn eigen kamer is misschien 2 bij 3, en da's alle privacy die hij heeft.

Ik zie het niet zo snel gebeuren in Nederland, eerlijkgezegd. Ik zou het wel extreem cynisch vinden als financien er toe leidt dat onze cultuur t.a.v. onze ouders verandert.
Maar gezien het ongenuanceerde gebash op die vermaledijde baby boomers zal het er ook wel niet van komen
Als ik moet kiezen tussen mijn ouders in een ranzig bejaardentehuis stoppen of wat meer drukte in huis hebben, dan kies ik voor het laatste. Wel graag met wat meer ruimte dan je Indiase collega, maar dat moet lukken als het kapitaal van pa en ma (deels) gebruikt wordt voor de aankoop van een groter huis.
Het mooiste zou zijn als er op gebouwd gaat worden.

Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat oudjes langer vitaal blijven als er regelmatig kinderen in de buurt zijn.

Daarbij geloof ik niet dat wat iedereen 'de babyboomer' toewenst, dat daadwerkelijk zijn ouders gaat aandoen.
pi_78816520
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:46 schreef Prutzenberg het volgende:
Oh, wat benijd ik mijn kinderen af en toe: Als zij aan het kopen van een woning toe zijn hebben ze ruime keus en hoeven ze niet met twee salarissen krom te liggen om de hypotheek te kunnen betalen.
Ik denk dat dit nog nooit is opgegaan, en ook niet zal opgaan.

Mensen (in het Westen althans) zijn niet snel gelukkig. Ze willen het maximale (vaak met minimale inspanning trouwens, is ook wel weer de kern van onze extreme productiviteit).

Dus als je kinderen genoegen nemen met iets waar ze tevreden mee kunnen zijn, zouden ze best een ruime keus kunnen hebben. Maar streven ze naar het summum, de one-of-kind-locaties, dan is daar de concurrentie altijd hevig geweest, en wordt deze in de toekomst imho alleen nog erger.

Overigens, wat denk je van veiligheid als een toekomstige determinant van woningprijzen? Wordt nu nog heftig onderschat, denk ik.
pi_78816544
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Net of ouders zitten te wachten om bij hun kinderen te wonen
pi_78816578
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Net of ouders zitten te wachten om bij hun kinderen te wonen
Jouw ouders niet, DAM?

Mijn ouders zouden dat best willen, maar niet op 70m2, en ook alfhankelijk van locatie.
Ik zou mijn vader geen groter plezier kunnen doen dan met de helft van een boerderij langs een doorgaande weg Staat ie de hele dag zijn groentetuin te schoffelen en te zeveren tegen voorbijgangers
pi_78816648
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat dit nog nooit is opgegaan, en ook niet zal opgaan.

Mensen (in het Westen althans) zijn niet snel gelukkig. Ze willen het maximale (vaak met minimale inspanning trouwens, is ook wel weer de kern van onze extreme productiviteit).

Dus als je kinderen genoegen nemen met iets waar ze tevreden mee kunnen zijn, zouden ze best een ruime keus kunnen hebben. Maar streven ze naar het summum, de one-of-kind-locaties, dan is daar de concurrentie altijd hevig geweest, en wordt deze in de toekomst imho alleen nog erger.

Overigens, wat denk je van veiligheid als een toekomstige determinant van woningprijzen? Wordt nu nog heftig onderschat, denk ik.
Dat is voor een deel een kwestie van opvoeden. Als je je kind niet leert dat je niet alles kan krijgen, creėer je van die verwende nesten zoals je hierboven beschreven hebt.
pi_78816657
Nee, die zeker niet

De meeste mensen die ik ken bouwen gewoon een slaapkamer en badkamer met inloopdouce, dan kan je gewoon tot vrijwel het einde van je leven thuis blijven wonen
pi_78816739
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jouw ouders niet, DAM?

Mijn ouders zouden dat best willen, maar niet op 70m2, en ook alfhankelijk van locatie.
Ik zou mijn vader geen groter plezier kunnen doen dan met de helft van een boerderij langs een doorgaande weg Staat ie de hele dag zijn groentetuin te schoffelen en te zeveren tegen voorbijgangers
Ik heb zo'n stiefpa. Die is in staat om een file te veroorzaken in een 30km zone,met zijn geouwehoer.
Dat worden sluiproutes om maar niet langs hem te hoeven rijden.
pi_78816797
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, die zeker niet

De meeste mensen die ik ken bouwen gewoon een slaapkamer en badkamer met inloopdouce, dan kan je gewoon tot vrijwel het einde van je leven thuis blijven wonen
Wat hulp in de huishouding zou ook prettig zijn lijkt mij.

Op zich zou zo'n uitbreiding het wonen met meer generaties mogelijk kunnen maken.
De oudjes op de begane grond en de kinderen kunnen lekker herrie maken op zolder.
pi_78816813
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jouw ouders niet, DAM?

Je vrouw/partner/vriendin/vriend ook niet wsl
pi_78817126
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Die wil ik niet permanent bij me willen hebben wonen (en ook niet omgekeerd trouwens)
Dan liever die boerderij in 3-en delen
Het helpt ook wel dat ik vaker niet dan wel ben, eerlijkgezegd.

Overigens staat in de meeste nieuwe bestemmingsplannen buitengebied in Brabant dat in buitengebied vrijstaande schuren en bijgebouwen (tijdelijk met een persoonlijk woonrecht) bewoond mogen worden door ouders, in het kader van mantelzorg (met dank aan Driek Vandevondervoort die dat in de gemeente Boekel met een dikke middelvinger richting provincie geforceert heeft).

Daar wordt ook steeds meer gebruik van gemaakt. Vanwege financiele motieven, maar ook emotioneel (die boerderijen zijn vaak gebouwd door de ouders, hebben er altijd hun bedrijf gehad), en praktisch (idd kinderopvang enz.). Maar het is eigenlijk ook een terugkeer naar hoe het vroeger altijd was, ook een kwestie van verantwoordelijkheid en respect.

In de stad zou ik niet weten hoe dat zou moeten. In de regio's is gewoon veel meer ruimte daarvoor, immers. In Amsterdam is de normruimte voor een woning 60m2. Ik zou niet weten hoe je daar een ouder bij zou moeten willen proppen, nog afgezien van het feit dat je daar woningen natuurlijk niet kan afscheiden, terwijl je een boederij oid gemakkelijk in meerdere zelfstandige woonunits kan opdelen, waarbij privacy gewaarborgd is.
Het lijkt me praktisch gezien maar in een beperkt aantal gevallen mogelijk, thans.
pi_78817173
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik ken wel wat mensen waarbij dat geen goed idee is. Deze groep is gelukkig in de minderheid.
Toch vind ik het een interessante optie om over door te denken. Het vergt namelijk een compleet andere inrichting van de samenleving:
Er moeten ruimere woningen gebouwd worden maar er zijn dan in totaal weer minder woningen nodig.
Grond is geen probleem aangezien er dan ook minder bejaardentehuizen en kinderdagverblijven nodig zijn.
Het leven is, per persoon, in zo'n huishouden goedkoper want je hebt minder huishoudelijke apparaten nodig en koken is goedkoper in grote hoeveelheden.
De kinderen zijn niet aangewezen op opvang of de straat wat hun kansen in de samenleving ten goede zal komen. Ik ga er namelijk wel vanuit dat het vanuit maatschappelijk oogpunt een noodzaak is dat beide ouders werken, nog meer dan nu het geval is.
pi_78817225
Volgens mij mochten schuren altijd bebouwd worden
pi_78817270
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Volgens mij mochten schuren altijd bebouwd worden
wel gebouwd, maar niet bewoond. Gebruik in strijd met het bestemmingsplan.
pi_78817322
Als het een gebouw is dan is er geen probleem
pi_78817422
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zo denken wij. Ambtenaren hebben helaas een bijzondere manier van denken, is mijn ervaring.
pi_78817440
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
geloof me, ik heb daar genoeg ervaring mee. Anders moet je eens googlen op "wethouder roorda valkenswaard"

Een andere leuke casus speelde zich af in Riethoven. Daar bouwde iemand met vergunning een struisvogelverblijf. Met trap en badkamer. Heeft hij eruit mogen slopen, terwijl het gebouw geeneens voor wonen gebruikt werd. Niet dienstbaar aan de bestemming. Natuurlijk wist het hele dorp en iedereen met drie actieve hersencellen wat de bedoeling was.

Of ook in Riethoven een man die in zijn paardenstal een badkamer inbouwde. Zelfde, terwijl hij nog wel aanvoerde zijn paarden in bad te willen stoppen

Het probleem is dat voor bewoning een dergelijke opstal als een zelfstandige woning bestemd moet worden. Afgezien dat dit veelal in strijd is met de plannen van de provincie (tegengaan van verstening van het buitengebied, dus geen nieuwe bebouwing anders dan agrarische gebouwen, maximum grootte aan woningen etc), kost dat een gemeente ook 1 stuks bouwcontingent.

[ Bericht 19% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-03-2010 16:28:35 ]
pi_78817600
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

geloof me, ik heb daar genoeg ervaring mee. Anders moet je eens googlen op "wethouder roorda valkenswaard"

Een andere leuke casus speelde zich af in Riethoven. Daar bouwde iemand met vergunning een struisvogelverblijf. Met trap en badkamer. Heeft hij eruit mogen slopen, terwijl het gebouw geeneens voor wonen gebruikt werd. Niet dienstbaar aan de bestemming.

Of in Riethoven een man die in zijn paardenstal een badkamer inbouwde. Zelfde, terwijl hij nog wel aanvoerde zijn paarden in bad te willen stoppen
Wat leuk, een politieke klucht. Zou dit ook gebeurd zijn als het niet ging om een fractievoorzitter maar om een gewone burger?
Dit is weer een typisch voorbeeld dat laat zien dat bestemmingsplannen te beklemmend zijn.
pi_78817738
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:27 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Wat leuk, een politieke klucht. Zou dit ook gebeurd zijn als het niet ging om een fractievoorzitter maar om een gewone burger?
Dit is weer een typisch voorbeeld dat laat zien dat bestemmingsplannen te beklemmend zijn.
Ja, ik ken wel meer voorbeelden.

Maar ook gevallen dat zaken gelegaliseerd zijn voor mensen met de goede connecties en vriendjes.

Hell, ik kon ook een bouwvergunning krijgen als ik een lap grond voor een prikkie verkocht aan de wethouder persoonlijk ..... (had ik op moeten ingaan trouwens )

Die bestemmingsplannen buitengebied zijn te regelgericht, terwijl ze resultaatgericht zouden moeten zijn. Ik wilde op een vroegere locatie iets waarbij ik een hoop opstallen zou opruimen. Gemeente enthousiast, geweldig plan. Maar kan niet volgens de regels van het bestemmingsplan, terwijl het wel was in de geest van het bestemmingsplan (minder verstening van het buitengebied). Sorry. Nu staat er een lel van een schuur, en moeten ze straks iemand voor veel geld wegkopen. Gemeentes zouden meer ondernemend en resultaatgericht moeten zijn, ipv regelneukers, imho. Het is zo makkelijk om je achter een stapel papier en regeltjes te verschuilen.
pi_78819328
maar ik ben eigenlijk nog steeds geinteresseerd hoe Henkway/De Prater/Henktay of welke username het deze maand weer is komt aan die 5 jaar en 10% ?
pi_78819443
Ben je bereid om lang te wachten?
pi_78819848
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ben je bereid om lang te wachten?
Ik ben net als de meeste van de potentiele huizenverkopers: ik heb tijd
En Henk zal zo wel langkomen met een boodschap dat alles kut en in-en-in slecht is, en dat het nooit meer goed komt, en selectief de volgende semi-waarheid aangevuld met wat veronderstelingen die in zijn hoofd zitten de zaal in te slingeren, dus dan kan hij deze vraag wel even meepakken, zo dunkt me. Het is toch maar een kleine moeite om dat op te helderen voordat armagedon definitief een feit is, hij gunt ons vast die rust.

Ik heb nog gezocht naar Ik eb tijd van Fixkes als pauzemuziek, maar helaas.
pi_78819959
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Tijd is een schaars goed, ga er verstandig mee om.
I'll sing you a lullaby.
pi_78820057
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Tijd is een schaars goed, ga er verstandig mee om.
een wijs woord.
pi_78820198
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En Henk DVR zal zo wel langkomen met een boodschap dat alles kut en in-en-in slecht is, en dat het nooit meer goed komt, en selectief de volgende semi-waarheid aangevuld met wat veronderstelingen die in zijn hoofd zitten de zaal in te slingeren, dus dan kan hij deze vraag wel even meepakken, zo dunkt me. Het is toch maar een kleine moeite om dat op te helderen voordat armagedon definitief een feit is, hij gunt ons vast die rust.

Ik heb nog gezocht naar Ik eb tijd van Fixkes als pauzemuziek, maar helaas.
Helaas berusten deze beelden niet op de werkelijkheid
pi_78824116
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_78825196
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:11 schreef Henktay het volgende:

[..]

Los van het feit dat ik het een waardeloos idee vind, kan de overheid zich er beter niet mee bemoeien. Dit is leuk voor mensen die vooral aan de korte termijn denken. Als je uitgeleend bent bij de bank is er nu een laatste mogelijk om te cashen: de grond verkopen en deze middels een erfpachtconstructie terughuren. Fiscale aftrek heb je niet en een idee over wat er met de prijs van het erfpacht gaat gebeuren ook niet. Verder is het maar de vraag hoe de waardeontwikkeling van huizen waarvan de grond niet van de eigenaar is gaat verlopen...
  zaterdag 6 maart 2010 @ 20:59:50 #227
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78826756
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
maar ik ben eigenlijk nog steeds geinteresseerd hoe Henkway/De Prater/Henktay of welke username het deze maand weer is komt aan die 5 jaar en 10% ?
Dat zijn de berekeningen die onlangs bleken bij gelijke constructies als je de netto last afzet tegen de opbrengst van de grond en vergelijkt over de eerste vijf jaar.

Het beginpercentage is gelijk aan dat van de bankhypotheek, maar gaandeweg stijgt de erfpachtlast, dus het is absoluut een subprimeconstructie
pi_78826956
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:59 schreef Henktay het volgende:

[..]
dus het is absoluut een subprimeconstructie
Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk.
pi_78827572
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 20:59 schreef Henktay het volgende:

[..]

Dat zijn de berekeningen die onlangs bleken bij gelijke constructies als je de netto last afzet tegen de opbrengst van de grond en vergelijkt over de eerste vijf jaar.

Het beginpercentage is gelijk aan dat van de bankhypotheek, maar gaandeweg stijgt de erfpachtlast, dus het is absoluut een subprimeconstructie
even afgezien dat huur dan ook een "subprimeconstructie" is (ik begin me ernstig af te vragen of je wel weet van subprime is, of je allen aan het papagaaien bent), hoe weetje 's hemelsnaam dat dit een 'gelijke' constructie is? Je hebt geen flauw benul wat de concrete voorwaarden zijn, maar gooit wel gewoon een quote de ether in, op basis van wat horen-van-zeggen (of je verzint het gewoon, kan ik niet beoordelen op basis van de non info die je geeft), en wat suggestieve interpretatie.

Kom eens op met de feiten. Wat zijn de exacte voorwaarden van deze transactie? Want niemand heeft een flauw benul wat je loopt te wauwelen. Beetje onderbuik, beetje interpreteren en invullen, en hoppa het is subprime. Omdat je wil dat het dat is.

Misschien is dat wel de teneur van dit topic, maar daar kan ik niks mee. Kom eens met de concrete voorwaarden, svp.

Normaal is dat de erfpachtcanon stijgt met de inflatie. Dat is dus op dit moment minder dan 1% per jaar. Overigens hetzelfde als huren. Begrijp je het verband? Je huurt namelijik de grond. Niks meer en minder. Dat is erfpacht. Is huren tegenwoordig ook per defintie subprime dan?

Ik word een beetje moe van dat suggestieve onderbuik gevoel getoeter.

[edit]en ga gerust voorbij aan mijn observatie dat banken erfpachtbetalingen gewoon meenemen bij bepaling van de maximale maandlast, en dus de hoogte van de hypotheek op de opstal, zo ze die al verstrekken [/edit]

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-03-2010 21:41:04 ]
  zaterdag 6 maart 2010 @ 23:42:08 #230
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78832593
quote:
Normaal is dat de erfpachtcanon stijgt met de inflatie. Dat is dus op dit moment minder dan 1% per jaar. Overigens hetzelfde als huren. Begrijp je het verband? Je huurt namelijik de grond. Niks meer en minder. Dat is erfpacht. Is huren tegenwoordig ook per defintie subprime dan?
erfpacht is niet huren he?

Erfpacht is fiscaal aftrekbaar, en het blijkt dat men aanvangt met een lage erfpacht en dat die naarmate de tijd verstrijkt veel hoger wordt dan gebruikelijk is, dus subsprime
pi_78832867
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:42 schreef Henktay het volgende:

[..]

Erfpacht is fiscaal aftrekbaar, en het blijkt dat men aanvangt met een lage erfpacht en dat die naarmate de tijd verstrijkt veel hoger wordt dan gebruikelijk is, dus subsprime
Subprime is wat anders dan een financiele constructie waarbij de lasten op termijn kunnen stijgen.
pi_78832906
pi_78833584
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 23:42 schreef Henktay het volgende:

[..]

"Blijkt" uit wat? Veel hoger dan gebruikelijk? Pardon? Hoe "hoog" worden ze dan? Wat is dan "gebruikelijk"? Hoezo "dus"? Nogmaals: enig idee wat subprime betekent? Of erfpacht?

En je mag best reageren op de rest van mijn post, vooral ook het geval dat banken bij bepalen van de max. hoogte van de te verstrekken hyptheek rekening houden met de eftpachtcanons, dus dat deze *kuch* constructie *kuch* op geen enkele wijze de financieringsruimte verhoogt.

Maar nogmaals, ik hoor graag wat de exact en concrete voorwaarden voor deze *kuch* constructie *kuch* zijn. Zodat we een gedegen oordeel over de zaak kunnen vormen ipv wat loos gebral. Komop man, niet zo zeveren, hier met de cijfers. Je lijkt wel een verzekeringsagent. Er onheen draaien, wat grote woorden, wat angstige insinuaties, geschreeuw maar geen wol. We zijn hier niet bij Seats 'n Sofa's of één of andere keukengigant.

Daarnaast is het fijn om te weten dat nagenoeg elke inwoner van A'dam een subprimer is.
Volgens de definitie van Henk dan.
  zondag 7 maart 2010 @ 00:11:50 #234
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78833699
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

"Blijkt" uit wat? Veel hoger dan gebruikelijk? Pardon? Hoe "hoog" worden ze dan? Wat is dan "gebruikelijk"? Hoezo "dus"? Nogmaals: enig idee wat subprime betekent?

En je mag best reageren op de rest van mijn post, vooral ook het geval dat banken bij bepalen van de max. hoogte van de te verstrekken hyptheek rekening houden met de eftpachtcanons, dus dat deze *kuch* constructie *kuch* op geen enkele wijze de financieringsruimte verhoogt.

Maar nogmaals, ik hoor graag wat de exact en concrete voorwaarden voor deze *kuch* constructie *kuch* zijn. Zodat we een gedegen oordeel over de zaak kunnen vormen ipv wat loos gebral. Komop man, niet zo zeveren, hier met de cijfers. Je lijkt wel een verzekeringsagent. Er onheen draaien, wat grote woorden, wat angstige insinuaties, geschreeuw maar geen wol. We zijn hier niet bij Seats 'n Sofa's.

Daarnaast is het fijn om te weten dat nagenoeg elke inwoner van A'dam een subprimer is.
Volgens de definitie van Henk dan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Subprime_lending
quote:
Subprime could also refer to a security for which a return above the "prime" rate is adhered, also known as C-paper.
pi_78833732
quote:
goed zo, een linkje, knap hoor, je kunt googlen (dus je "bestaat"), nou de rest nog.

zal ik mezelf nog een keer quoten (derde maal)
quote:
huiswerk, voor vanacht in de bunker voor het slapen gaan: vergelijk dat eens met je wikipedia quote. Erg leerzaam.
pi_78833845
ow ja, en de concrete voorwaarden graag, waaruit je 5 jaar en 10% concludeert.

dank.
pi_78834612
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 12:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Als ik zeg dat bijvoorbeeld ik verwacht dat de huizenprijzen zich stabiliseren in 2010 kan ik daar de groeicijfers van q3,q4 bijzetten, de verwachting op korte termijn van vrijwel iedere organisatie, het lage rente percentage NU en de stabiliserende werkeloosheidscijfers.

En jij denkt dat die cijfers representatief zijn voor de ontwikkelingen in de komende jaren - zie je nou echt niet hoe kortzichtig dat is? De minieme bewegingen van de huizenprijzen, de rente en de werkloosheid van het afgelopen jaar zijn nauwelijks relevant. Wat ik je heb gegeven is een fundamentele onderbouwing die de context schetst van die bewegingen - namelijk dat de westerse economiėn waarschijnlijk onderuit zullen gaan en dat alleen tijdelijk grootschalig overheidsingrijpen die ontwikkeling voor korte tijd heeft afgewend. Dat deden de overheden in de hoop dat de ecomische financiėle groei weer op gang zou komen, die de motor is geweest achter de hoogconjuntuur in de huizenmarkt van de afgelopen twintig jaar. Ik kan me best voorstellen dat jij je vastklampt aan kleine, schijnbaar positieve blipjes in de huizenprijzen (je zult ook niet gewend zijn om naar het grotere verband te kijken), maar als je niet begrijpt waar die vandaan kwamen, namelijk van stimuleringsmaatregelen en niet van verbeterde economische vooruitzichten, dan loop je een reėel risico het schip in te gaan als je daar je beslissingen op baseert.

Waar het naar alle waarschijnlijkheid op uitkomt is dit: huizenprijzen gaan de komende jaren omlaag, en financieringskosten gaan omhoog. En de verschillen met voorheen kunnen door de uitzonderlijke omstandigheden dramatisch uitvallen. Als je een huis wilt kopen om langdurig in te wonen en je hebt een lening nodig, is dit door de relatief goedkope financiering (als je die lang vastzet) misschien geen slechte tijd. Maar als je van eigen geld een huis wilt kopen voor de lol en als belegging, dan lijkt het me dat je beter over een paar jaar kunt toeslaan.

(overigens vind ik het niet vanzelfsprekend dat een huis in de Jordaan nou zo'n goede belegging is. Er zijn in Amsterdam vaste waarden zoals de grachtengordel, omdat daar altijd in geinvesteerd wordt, maar in de oude wijken reageren de prijzen vooral op het beleid van de woningbouwverenigingen. Als die een buurt renoveren is het er prijs, en zodoende zijn de Pijp, de Jordaan, de Staatsliedenbuurt, etc, flink gestegen. Maar die kunnen nu heel goed op hun top zitten.)
pi_78834725
quote:

Goed gegoogled, Wikipedia-held. Dat wil nog helemaal niets zeggen over het wel of niet subprime zijn van de lening waarvoor het pand als onderpand dient. Het lijkt me namelijk dat je bij verkoop van de grond dit bedrag moet aflossen op de hypothecaire geldlening. Als de bank al toestemming geeft voor deze constructie.
pi_78834879
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:38 schreef dvr het volgende:

[..]

En jij denkt dat die cijfers representatief zijn voor de ontwikkelingen in de komende jaren - zie je nou echt niet hoe kortzichtig dat is? De minieme bewegingen van de huizenprijzen, de rente en de werkloosheid van het afgelopen jaar zijn nauwelijks relevant. Wat ik je heb gegeven is een fundamentele onderbouwing die de context schetst van die bewegingen - namelijk dat de westerse economiėn waarschijnlijk onderuit zullen gaan en dat alleen tijdelijk grootschalig overheidsingrijpen die ontwikkeling voor korte tijd heeft afgewend. Dat deden de overheden in de hoop dat de ecomische financiėle groei weer op gang zou komen, die de motor is geweest achter de hoogconjuntuur in de huizenmarkt van de afgelopen twintig jaar. Ik kan me best voorstellen dat jij je vastklampt aan kleine, schijnbaar positieve blipjes in de huizenprijzen (je zult ook niet gewend zijn om naar het grotere verband te kijken), maar als je niet begrijpt waar die vandaan kwamen, namelijk van stimuleringsmaatregelen en niet van verbeterde economische vooruitzichten, dan loop je een reėel risico het schip in te gaan als je daar je beslissingen op baseert.

Waar het naar alle waarschijnlijkheid op uitkomt is dit: huizenprijzen gaan de komende jaren omlaag, en financieringskosten gaan omhoog. En de verschillen met voorheen kunnen door de uitzonderlijke omstandigheden dramatisch uitvallen. Als je een huis wilt kopen om langdurig in te wonen en je hebt een lening nodig, is dit door de relatief goedkope financiering (als je die lang vastzet) misschien geen slechte tijd. Maar als je van eigen geld een huis wilt kopen voor de lol en als belegging, dan lijkt het me dat je beter over een paar jaar kunt toeslaan.

(overigens vind ik het niet vanzelfsprekend dat een huis in de Jordaan nou zo'n goede belegging is. Er zijn in Amsterdam vaste waarden zoals de grachtengordel, omdat daar altijd in geinvesteerd wordt, maar in de oude wijken reageren de prijzen vooral op het beleid van de woningbouwverenigingen. Als die een buurt renoveren is het er prijs, en zodoende zijn de Pijp, de Jordaan, de Staatsliedenbuurt, etc, flink gestegen. Maar die kunnen nu heel goed op hun top zitten.)
Waar heb ik het over een langere termijn gehad dan dit jaar?

Zoveel woorden en nog steeds geen onderbouwing
pi_78835641
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Wat maakt dat uit? Niemand weet wanneer het fout gaat, het kan over twee jaar zijn maar voor hetzelfde geld morgen. Het is maar net wanneer er in de financiėle wereld weer iets goed fout gaat. Met de recentste ontwikkelingen in de VS, waar de overheid en centrale bank hun steun afbouwen en waar zwakke banken gedwongen gaan worden hun verliezen te erkennen (en dus huizen te verramsjen en gefinancierde projecten te liquideren) wordt het weer spannend. Hoe dan ook krijgt iedereen die vandaag een huis koopt met de gevolgen te maken.
quote:
Ik geef het op met jou en je autististische antwoorden. Als je in mijn berichten geen onderbouwing ziet moet je in het woordenboek het lemma 'onderbouwing' nog eens raadplegen. Wat jij blijkbaar wilt zijn cijfertjes, maar daar zou je ten eerste niets mee kunnen, en ten tweede zijn de cijfers die er echt toe doen -staatsschulden, inflatieontwikkeling, geldhoeveelheid, balanswaarde van banken, werkloosheid, etc- ofwel zo gemanipuleerd dat ze onbetrouwbaar zijn, of zo buitensporig dat ze niet meer vergelijkbaar zijn.
pi_78835759
ten tweede zijn de cijfers die er echt toe doen -staatsschulden, inflatieontwikkeling, geldhoeveelheid, balanswaarde van banken, werkloosheid, etc- ofwel zo gemanipuleerd dat ze onbetrouwbaar zijn, of zo buitensporig dat ze niet meer vergelijkbaar zijn.

Zwaktebod, maar dat zat er dik in
pi_78835777
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Bij huizenprijzen heb je het, mijns inziens, altijd over langer dan een jaar. Als jij zou weten dat de economie op 2 januari 2011 door het putje zou gaan, zou je dan in q4 van 2010 nog het volle pond voor een Vinexlocatie betalen? Waarschijnlijk niet, je zou de toekomstige ontwikkeling van de economie in je bod meenemen.

Hetzelfde zag je twee-drie jaar geleden in de huizenprijzen, men nam de toenmalige aannames van economische groei mee in het bod, vandaar dat er voor huizen toen regelmatig over de vraagprijs heen geboden werd.

Momenteel zie je juist de andere kant, men verwacht dat het nog langere tijd (lees, meer dan twee kwartalen) slecht zal gaan, en probeert nu standaard 10-15% onder de vraagprijs te eindigen.

Als je zegt dat de prijzen dit jaar stabiliseren, moet je ook de ontwikkelingen in 2011-2012 daarin meenemen, dat zou een consument ook toen, tenzij die consument echt moet verhuizen voor een baan oid.
pi_78835797
Toch frappant dat je dat soort kengetallen niet accepteert (omdat ze gemanipuleerd zijn) en zelf wel denkt de kennis in pacht te hebben om een oordeel te kunnen vormen...

Lijkt op een zwaktebod inderdaad.
pi_78835824
Je kan nu niet met goed fatsoen verder kijken dan 1 jaar
pi_78835903
quote:
Op zondag 7 maart 2010 01:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan nu niet met goed fatsoen verder kijken dan 1 jaar
Toch doet het gemiddelde statistische bureau dat met enige regelmaat. Het CBS in Nederland bijvoorbeeld, maar ook het CBO in de VS, afgelopen week nog een 10 year forecast uitgegeven.

Over de kwaliteit kun je twisten, maar een reguliere consument/huizenkoper zal toch rekening houden met zulke getallen.
pi_78836077
Het meerendeel van de huizenkopers wil gewoon graag een huis kopen
pi_78836100
quote:
Op zondag 7 maart 2010 01:35 schreef vive_la_france het volgende:

[..]

Toch doet het gemiddelde statistische bureau dat met enige regelmaat. Het CBS in Nederland bijvoorbeeld, maar ook het CBO in de VS, afgelopen week nog een 10 year forecast uitgegeven.

Over de kwaliteit kun je twisten, maar een reguliere consument/huizenkoper zal toch rekening houden met zulke getallen.
Heb je wat voorbeelden van de 10 jaar forecast van 1997 en bijvoorbeeld de 5 jaar forecast van 2002?
pi_78837298
quote:
Op zondag 7 maart 2010 01:31 schreef Halcon het volgende:
Toch frappant dat je dat soort kengetallen niet accepteert (omdat ze gemanipuleerd zijn) en zelf wel denkt de kennis in pacht te hebben om een oordeel te kunnen vormen...

Lijkt op een zwaktebod inderdaad.
Je kunt ook even nadenken voordat je een gemakkelijke aantijging doet.

Iedereen die deze sectie volgt wéét dat de Amerikaanse staatsschuld met 60 biljoen aan toekomstige verplichtingen geflatteerd is. Iedereen wéét dat Griekenland zijn staatsschuld gemasseerd heeft en daardoor nu in extra grote problemen verkeert. Iedereen wéét dat banken hun assets tegen irreėle waarden op de balans houden. Dat de cijfers van prijsinflatie gemanipuleerd worden op een wijze die toevallig als bijeffect heeft dat de CPI in geen enkele verhouding meer staat tot wat consumenten in hun portemonnee voelen. Werkloosheidscijfers, wil je die hebben met of zonder mensen die al naar de bijstand zijn afgegleden, met of zonder correctie voor deeltijdwerk en met of zonder mensen die in deeltijd-WW zitten? Detailhandelomzetten, wil je die op 'same store' basis hebben zodat failliet geraakte winkels in de statistiek niet meetellen - het is het verschil tussen groei of krimp? Geldhoeveelheid in M1, tellen we daar de internetspaartegoeden in mee die tegenwoordig binnen een minuut in cash zijn om te zetten? Al dat soort cijfers zijn pas bruikbaar als je exact weet hoe ze zijn samengesteld, hoe ze dat in het verleden waren, en wat hun relevantie is in de huidige economie. Met alle waardering voor Meneer Maradona, maar als de grootste financieel deskundigen van deze tijd hierover al niet tot overeenstemming kunnen komen, vrees ik dat iemand wiens blik zich beperkt tot de vierkantemeterprijs in Rotterdam-Zuid niet erg veel met deze cijfers kan.
pi_78837320
Majesteitsmeervoud ga zo door
pi_78843400
quote:
Op zondag 7 maart 2010 01:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het meerendeel van de huizenkopers wil gewoon graag een huis kopen
Das logisch lijkt mij, hoewel ik niet uitsluit dat de overheid er binnenkort toe overgaat om burgers te dwingen met een revolver op hun slaap het koopcontract te tekenen
I'll sing you a lullaby.
pi_78843496
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Das logisch lijkt mij, hoewel ik niet uitsluit dat de overheid er binnenkort toe overgaat om burgers te dwingen met een revolver op hun slaap het koopcontract te tekenen
Ik sluit ook niet uit dat de thee in India duurder wordt
pi_78845752
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik wil graag jou persoonlijke situatie wel eens weten, leeftijd, opleiding, waar je nu woont etc...
pi_78846927
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef Emu het volgende:

Ik wil graag jou persoonlijke situatie wel eens weten, leeftijd, opleiding, waar je nu woont etc...
Hoezo? Hoop je dan dat er allerlei vooroordelen bevestigd kunnen worden
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 14:36:41 #254
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78847290
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef Emu het volgende:

[..]

Leeftijd: 43
Opleiding: Theatherschool
Woonsituatie: Bij ouders op zolder (en dus ben ik spekkoper!!!!!)
and made it rain upward
pi_78847324
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:36 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Leeftijd: 43
Opleiding: Theatherschool
Woonsituatie: Bij ouders op zolder (en dus ben ik spekkoper!!!!!)
Dat laatste hangt denk ik af van welke definitie je hebt
pi_78847397
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Je kan je heel rijk voelen als je een goede relatie hebt met je ouders
I'll sing you a lullaby.
pi_78847414
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je kan je heel rijk voelen als je een goede relatie hebt met je ouders
Je bent nog steeds 43 en woont alleen op een zolder(kamer)
pi_78847581
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Je bent nog steeds 43 en woont alleen op een zolder(kamer)
Zou zomaar kunnen
I'll sing you a lullaby.
pi_78847600
Zou er trots op zijn
  zondag 7 maart 2010 @ 14:49:31 #260
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78847664
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Defineer defenitie.
and made it rain upward
pi_78847690
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zou er trots op zijn
Tja... er zullen altijd mensen zijn die hun eigenwaarde moeten afmeten aan de prestaties van anderen
I'll sing you a lullaby.
pi_78848800
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:25 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Hoezo? Hoop je dan dat er allerlei vooroordelen bevestigd kunnen worden
Wiens brood men eet diens woord men spreekt…
pi_78848985
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:30 schreef Emu het volgende:

Wiens brood men eet diens woord men spreekt…
Ooh ik bijt wel in de hand van degene die mij voed hoor

Het zal je verbazen maar er zijn zelfs baasjes die daar respect voor hebben, ja knikkers zijn er genoeg op de wereld. Soms steek je nog eens wat op van een andere zienswijze, zo waardeer ik de mening van de meeste posters hier, hoewel dat net altijd zal blijken
I'll sing you a lullaby.
pi_78849057
Maar heb je nu een huis of niet?
pi_78849682
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:39 schreef Emu het volgende:
Maar heb je nu een huis of niet?
Ik neem aan dat je wilt weten of ik een woning huur of dat ik er een gekocht heb? Ik huur een woning.
I'll sing you a lullaby.
pi_78849851
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:58 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je wilt weten of ik een woning huur of dat ik er een gekocht heb? Ik huur een woning.
Sociale of private huur?
pi_78849983
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Sociale of private huur?
Het is een corporatie woning. bibberend zit ik nu te wachten op het commentaar wat komen gaat
I'll sing you a lullaby.
pi_78850060
Sociale woningbouw dus?
pi_78850113
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Sociale woningbouw dus?

woningcorporatie
I'll sing you a lullaby.
pi_78850134
We hebben een scheefhuurder
pi_78850140
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Sociale woningbouw dus?

Nou... er is weinig 'sociaals' aan hoor
I'll sing you a lullaby.
pi_78850156
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
We hebben een scheefhuurder
I'll sing you a lullaby.
pi_78850216
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nou... er is weinig 'sociaals' aan hoor
Jou een dak boven je hoofd geven vind ik juist extreem sociaal
pi_78850341
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Jou een dak boven je hoofd geven vind ik juist extreem sociaal
Ik ben de maatschappij daarvoor ook eeuwig dankbaar
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 16:18:13 #275
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78850415
quote:

[..]

Huren!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_78850809
quote:

[..]

Om het dan nog maar eens met een spreekwoord te zeggen, de aap komt uit de mouw... maar nu effe serieus.

Hoe lang huur je al, hoeveel huurgeld heb je in totaal al betaald (= geld waar je nu niets meer aan hebt). Dat had je x aantal jaar geleden even goed kunnen investeren in een eigen woning, misschien zelfs nog voor de dubbel, maar ach ja, toen vond je het waarschijnlijk ook al overgewaardeerd niet?
  zondag 7 maart 2010 @ 16:39:32 #277
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78851097
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:29 schreef Emu het volgende:

[..]

Om het dan nog maar eens met een spreekwoord te zeggen, de aap komt uit de mouw... maar nu effe serieus.

Hoe lang huur je al, hoeveel huurgeld heb je in totaal al betaald (= geld waar je nu niets meer aan hebt). Dat had je x aantal jaar geleden even goed kunnen investeren in een eigen woning, misschien zelfs nog voor de dubbel, maar ach ja, toen vond je het waarschijnlijk ook al overgewaardeerd niet?
En waarom was het toen niet overgewaardeerd dan?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_78851631
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:29 schreef Emu het volgende:

[..]

Ja... toen vond ik het ook al overgewaardeerd. Noem mij principieel maar ik doe niet vrijwillig mee aan de oprichting en de instandhouding van een zeepbel. Ik vind het altijd grappig als mensen aankomen met het argument dat je geld weg is, consumeren kost geld. Kennelijk geloof jij dat een huis een geld genererende perpetuum mobile is, dit geloof ligt ten grondslag aan de hele huizenmarkt zeepbel. Voor de huur die ik betaal krijg ik een huis ter bruikleen, als er iets mankeert aan het huis bel ik de eigenaar met het verzoek dit te verhelpen. Als ik wil pak ik morgen mijn spullen en ga ik elders een nieuw bestaan opbouwen. Ik vind die vrijheid en dat gemak ook wat waard.
I'll sing you a lullaby.
pi_78851833
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja... toen vond ik het ook al overgewaardeerd. Noem mij principieel maar ik doe niet vrijwillig mee aan de oprichting en de instandhouding van een zeepbel. Ik vind het altijd grappig als mensen aankomen met het argument dat je geld weg is, consumeren kost geld. Kennelijk geloof jij dat een huis een geld genererende perpetuum mobile is, dit geloof ligt ten grondslag aan de hele huizenmarkt zeepbel. Voor de huur die ik betaal krijg ik een huis ter bruikleen, als er iets mankeert aan het huis bel ik de eigenaar met het verzoek dit te verhelpen. Als ik wil pak ik morgen mijn spullen en ga ik elders een nieuw bestaan opbouwen. Ik vind die vrijheid en dat gemak ook wat waard.
true, voor anderen is de zekerheid en een eigen plek dan weer belangrijker. Zoveel levens, zoveel wensen. Als er iets mankeert bel ik de monteur met het zerzoek dit te verhelpen. Wat is het verschil?

Maar wat maakt het jou dan uit of de markt overprijsd is of niet? Jij gaat toch nooit kopen.

Overigens ligt (in NL) niet een geloof ten grondslag aan de gestegen prijzen, maar vooral schaarste en hoge arbeidsparticpatie en zekerheid. En niemand gaat om de zoveel jaar voor zijn werk verhuizen, anders dan in de rest van de wereld.

Ik begrijp je argument van vrijheid wel, maar ik ben ook wel blij dat ik mede dankzij bouwen van een woning wel een buffer heb waarbij ik ook praktisch van die vrijheid gebruik kan maken, en ook nog een plek heb om op terug te vallen.

Maarre.... uit nieuwsgierigheid..... wat doe jij met je vrijheid....?
  zondag 7 maart 2010 @ 17:03:59 #280
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78851847
quote:

[..]

Dat is eigenlijk nog wel de hoofdreden waarom ik de komende tientallen jaren geen huis wil kopen. Vrijheid > huisje boompje beestje.

Veel mensen hebben (mis/ge)bruik gemaakt van het blinde geloof in de stijging van de huizenprijzen. En we zien dat nu weer gebeuren in andere landen zoals in China. Het is een terugkerend proces wat nooit echt weggaat.
  zondag 7 maart 2010 @ 17:06:31 #281
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78851921
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Overigens ligt (in NL) niet een geloof ten grondslag aan de gestegen prijzen, maar vooral schaarste en hoge arbeidsparticpatie en zekerheid. En niemand gaat om de zoveel jaar voor zijn werk verhuizen, anders dan in de rest van de wereld.
Mensen zouden nooit bizarre hypotheken zijn aangegaan als ze wisten dat de prijzen van woningen wel eens naar beneden kon vallen.
pi_78852138
Dat doen ze om de zelfde reden als mensen die niet sparen. Het boeit ze gewoon geen fuck
pi_78852143
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:06 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mensen zouden nooit bizarre hypotheken zijn aangegaan als ze wisten dat de prijzen van woningen wel eens naar beneden kon vallen.
ik denk dan ook dat het aantal bizarre hypotheken nogal meevalt.
  zondag 7 maart 2010 @ 17:13:25 #284
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78852162
quote:

[..]
Overigens ligt (in NL) niet een geloof ten grondslag aan de gestegen prijzen, maar vooral schaarste en hoge arbeidsparticpatie en zekerheid.
De "Greater Fool Theory" is wel degelijk een geloof te noemen, namelijk het geloof dat iemand anders ook ooit te veel wil betalen voor jouw huis. Als je er namelijk van uit zou moeten gaan dat je die 300.000 euro zelf terug moet betalen, zou niemand ooit zoveel geld lenen voor een huis.
pi_78852332
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De "Greater Fool Theory" is wel degelijk een geloof te noemen, namelijk het geloof dat iemand anders ook ooit te veel wil betalen voor jouw huis. Als je er namelijk van uit zou moeten gaan dat je die 300.000 euro zelf terug moet betalen, zou niemand ooit zoveel geld lenen voor een huis.
gaan we weer, een huis is voor jou misschien een handelsobject, maar voor de meesten een woonobject. Ik kan natuurlijk ook 10 jaar gaan wachten op een huurhuis wat eigenlijk ook niet is wat ik zoek.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Acepteer eens dat niet iedereen dezelfde motieven heeft als jij.
pi_78858023
quote:

[..]

Dat geloof ik helemaal niet. Wat ik wel geloof is dat iemand die nu een huis koopt binnen 20-30 jaar gagarandeerd bezit heb opgebouwd als die zijn lening heeft afbetaald die niet veel hoger is dan huur. Dus we laten het feit dat jij wrs scheef huur even buiten beschouwing. Dit terwijl iemand die nooit gekocht heeft, na 20-30 nog steeds die huur op tafel moet leggen, die intussen ook nog eens is geļndexeerd.
pi_78860638
quote:

Maarre.... uit nieuwsgierigheid..... wat doe jij met je vrijheid....?
Momenteel niet zo veel, maar dat kan snel veranderen toch?
I'll sing you a lullaby.
pi_78860977
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:56 schreef Emu het volgende:

Dat geloof ik helemaal niet. Wat ik wel geloof is dat iemand die nu een huis koopt binnen 20-30 jaar gagarandeerd bezit heb opgebouwd als die zijn lening heeft afbetaald die niet veel hoger is dan huur. Dus we laten het feit dat jij wrs scheef huur even buiten beschouwing. Dit terwijl iemand die nooit gekocht heeft, na 20-30 nog steeds die huur op tafel moet leggen, die intussen ook nog eens is geļndexeerd.
Oh ja, het 'scheefhuren' je kon het niet laten er even melding van te maken

Daar zijn in deze topic reeks al discussies over geweest, misschien moet je even teruglezen voor de nodige voor en tegen argumenten.

Het is overigens de vraag of elke koper ook daadwerkelijk zijn huis heeft afbetaald na 30 jaar.
I'll sing you a lullaby.
pi_78861053
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat doen ze om de zelfde reden als mensen die niet sparen. Het boeit ze gewoon geen fuck
Of ze houden niets over om te sparen?
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 20:53:29 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78861284
Binnenkort zal ik hoogstwaarschijnlijk na 2 jaar huurkorting van 60% weer de volle mep moeten gaan betalen. Dan wordt het toch weer interessant om de woningmarkt goed in de gaten te houden.

Heb ook lang gehuurd vanwege mijn werk, waarbij ik overal in het land terecht kan komen om de drie of zes jaar, maar nu met een gezin ga ik toch niet meer verplaatsen.
The End Times are wild
  zondag 7 maart 2010 @ 20:56:16 #291
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78861467
Het 'gevoel' van vrijheid kan al voldoende zijn natuurlijk. Zo werken er op mijn werk mensen die al met leeftijdsontslag zijn maar toch nog doorgaan. Maar het 'gevoel' dat ze ieder moment zo kunnen stoppen vinden ze geweldig. Kijken ze heel anders tegen hun werk aan.

Net als het 'gevoel' van een koopwoning in bezit hebben. Dat is natuurlijk ook slechts een illusie waar je niks mee kan. Want zelfs al is zo'n woning afbetaald, je laatste woning bestaat toch uit zes planken op de kelderetage. Ieder bezit is hoe dan ook tijdelijk, wat dat betreft onderscheidt het zich niet van huren.
The End Times are wild
pi_78861703
Ik verhuis voorlopig niet en heb over 30jaar mijn huis gewoon afbetaald, met of zonder winst. Koophuis zien als winstobject is dan ook fout, maar als spaarpot wel zeker interessant.
  zondag 7 maart 2010 @ 21:17:12 #293
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78862682
quote:
Op zondag 7 maart 2010 21:00 schreef inXs het volgende:
Ik verhuis voorlopig niet en heb over 30jaar mijn huis gewoon afbetaald, met of zonder winst. Koophuis zien als winstobject is dan ook fout, maar als spaarpot wel zeker interessant.
Ik denk dat als je veel starters vraagt of ze over 30 jaar nog in hetzelfde huis zitten een twijfelend antwoord krijgt. Moet er niet aan denken, 30 jaar op dezelfde plek wonen. Mja, ok, van je 75e tot 105e in een verpleeghuis ofzo
pi_78863313
quote:
Op zondag 7 maart 2010 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat als je veel starters vraagt of ze over 30 jaar nog in hetzelfde huis zitten een twijfelend antwoord krijgt. Moet er niet aan denken, 30 jaar op dezelfde plek wonen. Mja, ok, van je 75e tot 105e in een verpleeghuis ofzo
JIJ moet er niet aan denken. Niet iedereen is hetzelfde, don't forget.
  zondag 7 maart 2010 @ 21:32:05 #295
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_78863603
quote:
Op zondag 7 maart 2010 21:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

JIJ moet er niet aan denken. Niet iedereen is hetzelfde, don't forget.
True, maar bijna Iedere starter die ik ken, vrienden die net een gezin zijn gestart of net zijn getrouwd hebben allen al plannen om op het moment dat de kids uit huis zijn te gaan verhuizen. En heb ook al genoeg voorbeelden gezien van ouders van oud klasgenoten nu die uit huis zijn, het huis hebben verkocht en nu in een ander huis wonen. Maarja, gelijk heb je. Ik ken zelf ook geen enkele PVV stemmer, en dat zijn er ook meer dan 2 miljoen in Nederland

[ Bericht 6% gewijzigd door sitting_elfling op 07-03-2010 21:41:31 ]
pi_78871030
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Of ze houden niets over om te sparen?
Prioriteiten stellen
pi_78878392
quote:
Op zondag 7 maart 2010 21:32 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

True, maar bijna Iedere starter die ik ken, vrienden die net een gezin zijn gestart of net zijn getrouwd hebben allen al plannen om op het moment dat de kids uit huis zijn te gaan verhuizen. En heb ook al genoeg voorbeelden gezien van ouders van oud klasgenoten nu die uit huis zijn, het huis hebben verkocht en nu in een ander huis wonen. Maarja, gelijk heb je. Ik ken zelf ook geen enkele PVV stemmer, en dat zijn er ook meer dan 2 miljoen in Nederland
Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik het prima vol kan houden, ruimte voor gezinsuitbreiding is er dan ook nog. Overigens woon ik al mijn hele leven rondom dezelfde buurt (dezelfde stad iig) en geen plannen om te vertrekken. En het is inderdaad persoonlijk, genoeg mensen die het niet weten. Overigens de meeste mensen die ik ken (familie etc) van 50+ wonen toch ook al ruim 30 jaar op dezelfde plek.. Het is maar wat je mentaliteit is.
pi_78885162
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:31 schreef inXs het volgende:

[..]

Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik het prima vol kan houden, ruimte voor gezinsuitbreiding is er dan ook nog. Overigens woon ik al mijn hele leven rondom dezelfde buurt (dezelfde stad iig) en geen plannen om te vertrekken. En het is inderdaad persoonlijk, genoeg mensen die het niet weten. Overigens de meeste mensen die ik ken (familie etc) van 50+ wonen toch ook al ruim 30 jaar op dezelfde plek.. Het is maar wat je mentaliteit is.
Ligt meer aan je mogelijkheden om vrienden te maken
pi_78885882
quote:
Op maandag 8 maart 2010 12:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ligt meer aan je mogelijkheden om vrienden te maken
Liever een paar goede vrienden dan veel 'semi-vrienden' die over het hele land verspreid wonen..
pi_78886204
Wat was het punt nu, want ik heb geen idee wat dat te maken heeft met mijn opmerking
pi_78888373
jij gooit het feit van het niet vaak willen/moeten verhuizen op het onvermogen om vrienden te maken. Misschien is dat vanuit jouw persoonlijk perspectief zo, maar niet heel relevant in de kwestie of je vaak verhuist. Ik denk dat werk, uitvalsmogelijkheden van de stad, recreatie en voorzieningen relevanter zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')