abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:20:56 #151
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78786349
Goed, minder serieuze mensen in dit topic dan ik had gehoopt. Ik ga boterhammetje eten. Toedels.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:22:27 #152
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786425
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Heb je wel eens goed om je heen gekeken dan
Ik zeg ook een stuk minder, ik zeg niet geen... Absoluut niet.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:22:46 #153
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78786442
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Oksel het volgende:
Goed, minder serieuze mensen in dit topic dan ik had gehoopt. Ik ga boterhammetje eten. Toedels.
Wat is je serieuze vraag dan?
and made it rain upward
pi_78786466
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:20 schreef Oksel het volgende:
Ooit nagedacht over "actie=reactie" ?
pi_78786836
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik heb in heel dat artikel niks gevonden wat jij beweerd
Wat een hondsbrutaal mannetje ben jij. Doodleuk onzin beweren en daarmee anderen weer dwingen hun tijd te besteden aan het rechtzetten daarvan.. wat mij betreft is dit de laatste keer dat ik me weer door zo'n kuttig one-linertje van jou laat verleiden tot een heel epistel.
quote:
Ik: Omdat de economie er [..] fundamenteel echt beroerd voorstaat.

Economist: The economic crisis, which seemed to have eased off in the latter part of 2009, is once again in full swing [..]

----------

Ik: De overheden hebben de financiële en echte economie met kunst- en vliegwerk even op de been gehouden, maar daar kunnen ze nu niet meer mee doorgaan zonder zelf in problemen te komen of de inflatie gevaarlijk aan te jagen. De autonome groei die weer op gang had moeten komen, is vooralsnog uitgebleven [..] maar de overheden gaan nu wel sterk bezuinigen en belastingen verhogen.

Economist: Bond markets are worried about the capacity of Spain, Ireland and Portugal to repay their debts, forcing these countries to increase taxes and cut spending, even as they remain mired in recession. [..]
Three factors will determine whether such fears are justified. The first is the strength of the recovery—whether it is self-sustaining, or still propped up by government stimulus.

----------

Ik: In iets minder gunstige gevallen krijgen we crashes (beurzen, obligaties, China, Engeland, VS) die het proces versnellen en voor accute liquidatiegolven en rentestijgingen leiden die de huizenprijzen in korte tijd fors omlaag duwen, zoals in '79 (of erger, gezien de fundamenteel slechtere situatie).

Economist: Optimism about a “V”-shaped recovery is being replaced with pessimism about a double-dip recession, as fears grow that policymakers will be forced, or will mistakenly choose, to remove monetary and fiscal props too soon.

----------

Ik: En kijk uit met groeicijfers, die zijn vaak geflatteerd,of er staan hoog oplopende overheidstekorten tegenover die een feitelijke krimp verhullen.

Economist: Not so in the rich world, where there are still few signs of strong private-demand growth. America’s latest, buoyant, GDP figures are misleading. Output grew at an annualised rate of 5.7% in the fourth quarter of 2009 mainly because firms were rebuilding their stocks.
Overigens had ik dat artikel niet eerder gelezen, ik heb het alleen opgezocht omdat jij een onderbouwing zocht. Die heb je nu.
pi_78787211
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:50 schreef Oksel het volgende:
Nu is natuurlijk de vraag heel simpel.. Zal ik het komende jaar een huis kopen of niet? Ipv. huren? Iets goedkoops.. rond de 130k ofzo..?
De verwachting is dat huizen in die prijsklasse bij een crash relatief (en absoluut) de minste klappen zullen oplopen. Maar als je de pech hebt op het dieptepunt van een crash a la 1979 te moeten verkopen, kan het je misschien toch zo'n 30K kosten. Als je weet dat je er na korte tijd alweer uitwilt en dus weinig te zeggen hebt over het verkoopmoment, lijkt het me nogal een gok. Ik zou dan zelf liever huren als die mogelijkheid er is, en dan bespaar je jezelf de (mogelijke) overdrachtsbelasting.
pi_78787287
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:39 schreef dvr het volgende:

[..]

De verwachting is dat huizen in die prijsklasse bij een crash relatief (en absoluut) de minste klappen zullen oplopen. Maar als je de pech hebt op het dieptepunt van een crash a la 1979 te moeten verkopen, kan het je misschien toch zo'n 30K kosten. Als je weet dat je er na korte tijd alweer uitwilt en dus weinig te zeggen hebt over het verkoopmoment, lijkt het me nogal een gok. Ik zou dan zelf liever huren als die mogelijkheid er is, en dan bespaar je jezelf de overdrachtsbelasting.
Dat is nog maar de vraag. Hangt af van vraag-aanbod natuurlijk. Je ziet vaak ook dat hele goedkope en hele dure huizen het lastigst zijn om te verkopen. Dure huizen omdat die voor lang niet iedereen te betalen zijn (of mensen willen geen heel duur huis) en goedkope huizen omdat het een goede reden heeft dat die huizen zo goedkoop zijn.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:58:35 #158
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78788163
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ooit nagedacht over "actie=reactie" ?
Ik begon met een volledig serieuze, normale vraag. (zie boven).. maar dat hondbrutale mannetje kwam vervelend doen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:59:42 #159
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78788214
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Ik begon met een volledig serieuze, normale vraag. (zie boven).. maar dat hondbrutale mannetje kwam vervelend doen.
Als je DAm bedoeld, die moet je negeren, iedereen trapt erin..
and made it rain upward
pi_78788219
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:58 schreef Oksel het volgende:

[..]

Hij geeft aan dat je voor 130k niet keuze te over hebt en daar is niets van gelogen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:00:17 #161
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78788239
Maar als je nu al weet dat je snel weg gaat dan moet je gewoon huren, er is een dalende trend, ga er niet tegenin, kan je zomaar een hoop centen kosten.
and made it rain upward
pi_78788438
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:00 schreef Sjabba het volgende:
Maar als je nu al weet dat je snel weg gaat dan moet je gewoon huren, er is een dalende trend, ga er niet tegenin, kan je zomaar een hoop centen kosten.
Nou, snel weg. Oksel weet het gewoon niet, zijn plannen zijn vaag en hij sluit niets uit. Ik zie er weinig concrete vertrekplannen in. Maar goed, als je het allemaal niet weet kun je sowieso maar beter niet aan een koopwoning beginnen.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 20:07:41 #163
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_78788599
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:04 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nou, snel weg. Oksel weet het gewoon niet, zijn plannen zijn vaag en hij sluit niets uit. Ik zie er weinig concrete vertrekplannen in. Maar goed, als je het allemaal niet weet kun je sowieso maar beter niet aan een koopwoning beginnen.
Idd, als je het niet weet moet je niet de grootste lening van je leven aangaan.
and made it rain upward
pi_78788660
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:07 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Idd, als je het niet weet moet je niet de grootste lening van je leven aangaan.
Dat zou ik ook niet doen. Kopen is niet de moeite als je niet zeker weet dat je er minimaal 5 jaar iets mee kunt doen.
pi_78790847
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:40 schreef Halcon het volgende:

Dat is nog maar de vraag. Hangt af van vraag-aanbod natuurlijk. Je ziet vaak ook dat hele goedkope en hele dure huizen het lastigst zijn om te verkopen. Dure huizen omdat die voor lang niet iedereen te betalen zijn (of mensen willen geen heel duur huis) en goedkope huizen omdat het een goede reden heeft dat die huizen zo goedkoop zijn.
Ja, maar ik ga er dan vanuit dat hij voor die 130K iets koopt dat dat ook waard is. Met zo'n degelijke jaren-70 woning als uit dat voorbeeld is waarschijnlijk weinig mis, en die is weer snel aan een starter te slijten. Het probleem met dure huizen is dat ze meer afhankelijk zijn van financiering en economische vooruitzichten, en dat er veel 'gedwongen' op de markt komen doordat eigenaren overlijden of anderszins kleiner moeten gaan wonen.
pi_78791066
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 20:54 schreef dvr het volgende:

[..]

Ja, maar ik ga er dan vanuit dat hij voor die 130K iets koopt dat dat ook waard is. Met zo'n degelijke jaren-70 woning als uit dat voorbeeld is waarschijnlijk weinig mis, en die is weer snel aan een starter te slijten. Het probleem met dure huizen is dat ze meer afhankelijk zijn van financiering en economische vooruitzichten, en dat er veel 'gedwongen' op de markt komen doordat eigenaren overlijden of anderszins kleiner moeten gaan wonen.
Een huis van 80k in een slechte buurt op Zuid heeft een waarde van 80k. Het heeft gewoon een reden dat het huis wat minder waard is dan een gemiddeld huis. Huizen met behoorlijk wat nadelen zijn lastig te verkopen. Die vlieger gaat ook op voor hele dure huizen, want het voornaamste nadeel voor veel mensen is dat ze het niet kunnen/willen betalen.
pi_78798893
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:59 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als je DAm bedoeld, die moet je negeren, iedereen trapt erin..
Welnee
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78800421
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:31 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat een hondsbrutaal mannetje ben jij. Doodleuk onzin beweren en daarmee anderen weer dwingen hun tijd te besteden aan het rechtzetten daarvan.. wat mij betreft is dit de laatste keer dat ik me weer door zo'n kuttig one-linertje van jou laat verleiden tot een heel epistel.
[..]

Overigens had ik dat artikel niet eerder gelezen, ik heb het alleen opgezocht omdat jij een onderbouwing zocht. Die heb je nu.
Je weet het verschil niet tussen aanname en onderbouwing. Als ik beweer dat Elvis nog leeft dan is dat een aanname en ook daar kan ik op internet best een artikeltje vinden. Daarom vraag ik ook naar de onderbouwing van je beweringen, dus dan moet je komen met cijfers en onderbouwingen(Dus geen aannames!!!!)

Waarschijnlijk kom je nu met een personelijke aanval of probeer je me belachelijk te maken, dat is standaard bij mensen die de verstandelijke vermogens te kort komen om een discussie te kunnen voeren en/of hebben een gebrek aan opvoeding gehad
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 6 maart 2010 @ 07:12:30 #169
58560 Oksel
Gezellig.
pi_78805796
Nouja, ik weet inderdaad niet waar ik ga wonen.. daarom wil ik een huis kopen wat relatief laag geprijsd is. Natuurlijk kunnen we meer lenen als we beiden een baan hebben. Daarnaast hebben we een aardige buffer, en zijn onze ouders aardig vermogend. Pa van mijn vriendin zit in vastgoed, maar dan in Duitsland. Heeft iets van 40 appartementen ofzo. Mijn vriendin heeft ook een eigen appartement wat ze verhuurt.

Daarom zou ik nu best een huis in de prijsklasse 100-130 willen kopen. Als ik er 5 jaar blijf wonen, prima. Ga ik over 3 jaar ergens anders wonen, kan ik het verhuren, en zonder veel problemen ergens anders weer een huis kopen. Denk ik. Shoot me if I am wrong.
pi_78807355
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 23:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Je weet het verschil niet tussen aanname en onderbouwing. Als ik beweer dat Elvis nog leeft dan is dat een aanname en ook daar kan ik op internet best een artikeltje vinden. Daarom vraag ik ook naar de onderbouwing van je beweringen, dus dan moet je komen met cijfers en onderbouwingen(Dus geen aannames!!!!)
Ik denk dat DVR het verschil wel heel goed weet, hij heeft volgens mij geen tekort aan verstandelijke vermogens. Ik weet dat dat een aanname is die ik niet kan onderbouwen met wetenschappelijke feiten die ik zelf vastgesteld heb en door derden heb laten verifieren op 'waarheid'. Een stelling onderbouwen met persoonlijke waarnemingen kan net zo goed de waarheid beschrijven, sterker nog bijna alle wetenschap word op deze manier bedreven. Cijfers en feitjes gepubliceerd door autoriteiten kunnen net zo goed de plank mis slaan, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Corruptie is werkelijk overal en nergens. Voor all we know kan The King nog steeds in leven zijn, sommige waarheden zijn makkelijker te accepteren voor mensen dan anderen. Bewijslast is voor veel mensen totaal niet belangrijk voor wat ze als waarheid zien.
quote:
Waarschijnlijk kom je nu met een personelijke aanval of probeer je me belachelijk te maken, dat is standaard bij mensen die de verstandelijke vermogens te kort komen om een discussie te kunnen voeren en/of hebben een gebrek aan opvoeding gehad
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I'll sing you a lullaby.
pi_78807641
Het is toch niet onredelijk om bij een toekomstverwachting een gedegen onderbouwing te geven die ondersteund wordt met cijfers uit die verwachte toekomst? Verder mag je best een econometrische berekening erbij leveren aan de hand van alle balansen van overheden en bedrijven, tot op de euro nauwkeurig.

Het zal toch wat worden als iedereen zomaar wat one-liners post.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78807872
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:30 schreef Prutzenberg het volgende:
Het is toch niet onredelijk om bij een toekomstverwachting een gedegen onderbouwing te geven die ondersteund wordt met cijfers uit die verwachte toekomst? Verder mag je best een econometrische berekening erbij leveren aan de hand van alle balansen van overheden en bedrijven, tot op de euro nauwkeurig.

Het zal toch wat worden als iedereen zomaar wat one-liners post.
Precies , dan kun je beter naar een aandelentopic gaan. Daar zitten de grote gokkers en profeten die trachten de toekomst te voorspellen
I'll sing you a lullaby.
pi_78810275
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 10:13 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik denk dat DVR het verschil wel heel goed weet, hij heeft volgens mij geen tekort aan verstandelijke vermogens. Ik weet dat dat een aanname is die ik niet kan onderbouwen met wetenschappelijke feiten die ik zelf vastgesteld heb en door derden heb laten verifieren op 'waarheid'. Een stelling onderbouwen met persoonlijke waarnemingen kan net zo goed de waarheid beschrijven, sterker nog bijna alle wetenschap word op deze manier bedreven. Cijfers en feitjes gepubliceerd door autoriteiten kunnen net zo goed de plank mis slaan, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Corruptie is werkelijk overal en nergens. Voor all we know kan The King nog steeds in leven zijn, sommige waarheden zijn makkelijker te accepteren voor mensen dan anderen. Bewijslast is voor veel mensen totaal niet belangrijk voor wat ze als waarheid zien.
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij blaat beweerd een boel maar kan niks onderbouwen. Als ik zeg dat bijvoorbeeld ik verwacht dat de huizenprijzen zich stabiliseren in 2010 kan ik daar de groeicijfers van q3,q4 bijzetten, de verwachting op korte termijn van vrijwel iedere organisatie, het lage rente percentage NU en de stabiliserende werkeloosheidscijfers.

Dat zijn gewoon feiten en een onderbouwing en geen aanname.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_78811197
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 12:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Hij blaat beweerd een boel maar kan niks onderbouwen. Als ik zeg dat bijvoorbeeld ik verwacht dat de huizenprijzen zich stabiliseren in 2010 kan ik daar de groeicijfers van q3,q4 bijzetten, de verwachting op korte termijn van vrijwel iedere organisatie, het lage rente percentage NU en de stabiliserende werkeloosheidscijfers.

Dat zijn gewoon feiten en een onderbouwing en geen aanname.
Speel hier eens mee:

Geen stijging te bekennen hier in NL

Ooh je bedoelt de economische groeicijfers? Volgens mij had DVR je al reeds eerder gemeld dat die cijfers nergens op slaan als je de overheidstekorten er niet in verwerkt hebt, dan staan we nl. dik in de min. Dat is natuurlijk een no-brainer die enkel bedacht kan worden door een zwakzinnige contactgestoorde internetheld, om maar eens wat termen die hier vaak gebruikt worden te combineren
Misschien moet je eens wat meer voor jezelf gaan denken dan enkel die informatie te slikken die je het meest bevalt. Ga voor de lol (of leedvermaak) maar eens een dagje bij een kantoor van het UWV werkbedrijf langs om te kijken wat daar per dag in en uit wandelt. De problemen van onze economie zijn echt heel erg groot en het ontbreekt onze politieke leiders om adequaat op te treden tegen deze problemen. Niet zo heel raar overigens omdat de problemen vrijwel iedereen boven het hoofd gegroeid zijn, al die jaren kredietexpansie, het creëren van fantasie-waarde en een steeds verder dalende productiviteit hebben onze economie grotendeels verandert in een groot leeg omhulsel. Het overgrote deel van de industriële productie zit in Azië, De landbouw en veeteelt zijn onze grootste exportsectoren, financials handelen in pure cacao fantasie en de transporteurs schuiven wat met containers, kortom we zijn een land van boeren, fantasten en werkeloze chauffeurs. Als je factoren als de vergrijzing en de naderende energiecrisis erbij gooit heb je alle ingrediënten te pakken voor een potje 'fantastisch economisch herstel', ik hoop dat ze een goede kok weten te vinden. Misschien even een belletje naar het UWV doen?
I'll sing you a lullaby.
pi_78811295
Als hij nu het overheidstekort zou aangeven en hoe je die berekening maakt zou je kunnen zien dat hij zelf kan denken in plaats van te googlen voor zijn mening
pi_78811341
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 12:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Speel hier eens mee:

Geen stijging te bekennen hier in NL

Ooh je bedoelt de economische groeicijfers? Volgens mij had DVR je al reeds eerder gemeld dat die cijfers nergens op slaan als je de overheidstekorten er niet in verwerkt hebt, dan staan we nl. dik in de min. Dat is natuurlijk een no-brainer die enkel bedacht kan worden door een zwakzinnige contactgestoorde internetheld, om maar eens wat termen die hier vaak gebruikt worden te combineren
Misschien moet je eens wat meer voor jezelf gaan denken dan enkel die informatie te slikken die je het meest bevalt. Ga voor de lol (of leedvermaak) maar eens een dagje bij een kantoor van het UWV werkbedrijf langs om te kijken wat daar per dag in en uit wandelt. De problemen van onze economie zijn echt heel erg groot en het ontbreekt onze politieke leiders om adequaat op te treden tegen deze problemen. Niet zo heel raar overigens omdat de problemen vrijwel iedereen boven het hoofd gegroeid zijn, al die jaren kredietexpansie, het creëren van fantasie-waarde en een steeds verder dalende productiviteit hebben onze economie grotendeels verandert in een groot leeg omhulsel. Het overgrote deel van de industriële productie zit in Azië, De landbouw en veeteelt zijn onze grootste exportsectoren, financials handelen in pure cacao fantasie en de transporteurs schuiven wat met containers, kortom we zijn een land van boeren, fantasten en werkeloze chauffeurs. Als je factoren als de vergrijzing en de naderende energiecrisis erbij gooit heb je alle ingrediënten te pakken voor een potje 'fantastisch economisch herstel', ik hoop dat ze een goede kok weten te vinden. Misschien even een belletje naar het UWV doen?
Ik zou effe gaan lezen wat ik schrijf(of een cursus een aan de LOI begrijpend lezen volgen) want ik heb nergens gezegd dat de prijzen stijgen
  zaterdag 6 maart 2010 @ 13:53:31 #177
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78812712
HA, weer een nieuwe subprime constructie, ofwel een verkapte lening met een rente over vijf jaar oplopend tot 10%
quote:
za 06 mrt 2010, 00:22

Huizen onder marktwaarde
UTRECHT - In Veenendaal zijn twee-onder-een-kapwoningen met ruime tuin en vier slaapkamers te koop voor nog geen twee ton.
Een projectontwikkelaar koopt daar huizen op en verkoopt ze ver beneden de marktwaarde met een erfpachtconstructie.

¨De nieuwe bewoner koopt dan wel het huis, maar niet de grond waar het huis op staat. Vereniging Eigen Huis wijst het idee van erfpacht op zich niet af, maar raadt kopers wel aan de kleine lettertjes goed te lezen voordat ze tot aankoop overgaan, aldus RTV Utrecht.
pi_78812903
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:53 schreef Henktay het volgende:
HA, weer een nieuwe subprime constructie, ofwel een verkapte lening met een rente over vijf jaar oplopend tot 10%
[..]
en hoe kom je aan vijf jaar en 10%? Wat hoe vaak ik deze typische Telegraaf quote ook lees, haal ik dat nergens uit?
  zaterdag 6 maart 2010 @ 14:11:34 #179
292331 Henktay
ik hou van tee
pi_78813219
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en hoe kom je aan vijf jaar en 10%? Wat hoe vaak ik deze typische Telegraaf quote ook lees, haal ik dat nergens uit?
Een kenmerk van zulke bedrijven is een oplopende erfpachtlast met vijf jaar
Het (tijdelijke) voordeel is de erfpacht die aftrekbaar is., ik heb een gevoel dat de overheid hier ook een eind aan zal maken
http://www.belastingdiens(...)nwoningkoopt-03.html

http://www.livita.nl/betaalbarewoning/
pi_78813475
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_78813692
pi_78814111
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als hij nu het overheidstekort zou aangeven en hoe je die berekening maakt zou je kunnen zien dat hij zelf kan denken in plaats van te googlen voor zijn mening
Geef eens het goede voorbeeld, misschien helpt dat.
pi_78814190
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:11 schreef Henktay het volgende:

[..]

Een kenmerk van zulke bedrijven is een oplopende erfpachtlast met vijf jaar
Het (tijdelijke) voordeel is de erfpacht die aftrekbaar is., ik heb een gevoel dat de overheid hier ook een eind aan zal maken
http://www.belastingdiens(...)nwoningkoopt-03.html

http://www.livita.nl/betaalbarewoning/
ik lees geen vijf jaar en geen 10%. Angsthazerij. Feitelijk onjuist.

Ik lees wel eeuwigdurende erfpacht. Veelal wordt deze geindexeerd met de inflatie.
Een constructie welke in A'dam al tientallen jaren heel normaal is trouwens, waarbij de canon voor vijftig jaar vast is, of -minder gebruikelijk- eeuwigdurend vast, geindexeerd met de inflatie. En de banken nemen deze erfpachtlast mee in hun berekening van de maximale last/hypotheek. Ik zou niet weten welke invloed dat op subprime zou moeten hebben. Je kan er namelijk niets extra's door financieren.

Overigens is erfpacht met name voor ouderen een aardig constructie om wat vermogen (al in cash) vrij te spelen zonder het risico te lopen van eindeloze huurverhogingen. Ik voorzie er wel een (nuttige) toekomst voor. En volgens mij is het een slimme manier om de wetswijziging per 1/1/2010 mbt hypotheekrente aftrek en woondemotie te omzeilen
pi_78814559
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:36 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Geef eens het goede voorbeeld, misschien helpt dat.
Moet ik nu zijn bewering gaan onderbouwen?
pi_78814746
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 13:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik zou effe gaan lezen wat ik schrijf(of een cursus een aan de LOI begrijpend lezen volgen) want ik heb nergens gezegd dat de prijzen stijgen
Kennelijk een slechte investering zo'n cursus
Jij hebt het inderdaad over een stabilisering van de prijs, maar ik acht de kans daarop ook klein gezien de economische problemen die zich opgestapeld hebben in het systeem. Prijzen gaan dalen en de betaalbaarheid word daarmee niet beter i.v.m. daling van inkomen en stijgende rente.
I'll sing you a lullaby.
pi_78814819
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jij hebt het inderdaad over een stabilisering van de prijs, maar ik acht de kans daarop ook klein gezien de economische problemen die zich opgestapeld hebben in het systeem. Prijzen gaan dalen en de betaalbaarheid word daarmee niet beter i.v.m. daling van inkomen en stijgende rente.
Ik mis wederom de onderbouwing
pi_78814839
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

dat is natuurlijk alleen als je uitgaat van een daling van inkomen, en een stijging van de rente. Vooralsnog stijgt het inkomen van velen nog steeds, daalt de rente eerder dan ie stijgt.

En voor het geval je met 35 mld bezuinigingen komt aanzetten, moet je dat wel nuanceren door te vertellen dat dit over een lange periode uitgesmeerd zal worden

Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat prijzen nauwelijks zakken. Wat niet wil zeggen dat ze zullen stijgen, overigens.

Overigens denk ik inderdaad dat rente en inkomen doorslaggevend zullen zijn, samen met demografie. Dat laatste gaat over een jaar of twintig spelen, en zal mi een grote invloed hebben dan de eerste twee. Door demografie zal namelijk het inkomen stijgen (minder arbeidspotentieel, dus meer concurrentie, dus hogere salarissen), maar zal er minder vraag zijn naar huizen in het algemeen. Daarentegen zal enorm geconcurreerd worden voor schaarse huizen (zeg maar de beste locaties). Gevolg: Denivilering op de huizenmarkt. Sommige wijken zullen leeg staan, terwijl de prijzen op de goede locaties hoger zullen zijn dan nu. Ik weet niet wat dat doet met de mediane huizenprijs, ik wel wel wat dat betekent voor de keuzes die je het beste nu kunt maken
pi_78815053
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

En voor het geval je met 35 mld bezuinigingen komt aanzetten, moet je dat wel nuanceren door te vertellen dat dit over een lange periode uitgesmeerd zal worden
En volgens de huidige stand van zaken pas per 2015 in gaan

Overigens kunnen bij stabilisatie de prijzen ook best dalen
pi_78815118
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Overigens kunnen bij stabilisatie de prijzen ook best dalen
hoe bedoel je dat? Stabilisatie is toch de definitie van gelijkblijvend?
pi_78815347
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 14:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:Overigens denk ik inderdaad dat rente en inkomen doorslaggevend zullen zijn, samen met demografie. Dat laatste gaat over een jaar of twintig spelen, en zal mi een grote invloed hebben dan de eerste twee. Door demografie zal namelijk het inkomen stijgen (minder arbeidspotentieel, dus meer concurrentie, dus hogere salarissen), maar zal er minder vraag zijn naar huizen in het algemeen. Daarentegen zal enorm geconcurreerd worden voor schaarse huizen (zeg maar de beste locaties). Gevolg: Denivilering op de huizenmarkt. Sommige wijken zullen leeg staan, terwijl de prijzen op de goede locaties hoger zullen zijn dan nu. Ik weet niet wat dat doet met de mediane huizenprijs, ik wel wel wat dat betekent voor de keuzes die je het beste nu kunt maken
nog een toevoeging trouwens over demografie: het cynische is dat de huidige generatie die steen een been klaagt niet doorheeft dat ze een geweldige uitgangspostie hebben. Vooral degenen die de handen uit de mouwen willen steken, en enige vorm van flexibiliteit ten toon spreiden. Er is straks een zodanig tekort aan arbeid (mede dank aan onze nationale fobie om gekwalificeerde mensen uit het buitenland binnen te halen, wnat iedereen over 1 kam natuurlijk), dat de hudige generatie een geweldige concurrentie positie gaat hebben. Niet voor al het 'laaggekwalificeerd' werk (dat zal dan wel grotendeels vertrokken zijn), maar wel voor specialistisch werk en hooggekwalificeerd werk.

Staat tegenover de vergrijzing. Ik denk dat met het verschuiven van de productiemacht daar wel een oplossing voor gevonden wordt

Op langere termijn krijg je m.i. dus economsich een tweedeling in de maatschappij. Als ook in de huizenmarkt.
pi_78815505
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hoe bedoel je dat? Stabilisatie is toch de definitie van gelijkblijvend?
Stabiel 3% naar beneden is ook stabiel
pi_78815551
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nog een toevoeging trouwens over demografie: het cynische is dat de huidige generatie die steen een been klaagt niet doorheeft dat ze een geweldige uitgangspostie hebben. Vooral degenen die de handen uit de mouwen willen steken, en enige vorm van flexibiliteit ten toon spreiden. Er is straks een zodanig tekort aan arbeid (mede dank aan onze nationale fobie om gekwalificeerde mensen uit het buitenland binnen te halen, wnat iedereen over 1 kam natuurlijk), dat de hudige generatie een geweldige concurrentie positie gaat hebben. Niet voor al het 'laaggekwalificeerd' werk (dat zal dan wel grotendeels vertrokken zijn), maar wel voor specialistisch werk en hooggekwalificeerd werk.

Staat tegenover de vergrijzing. Ik denk dat met het verschuiven van de productiemacht daar wel een oplossing voor gevonden wordt

Op langere termijn krijg je m.i. dus economsich een tweedeling in de maatschappij. Als ook in de huizenmarkt.
Ook laag gekwalificeerde arbeid komt terug. Transport is te duur en er zijn voldoende mensen die voor weinig willen werken. Bovendien willen de meeste mensen gewoon geholpen worden door mensen uit Nederland
pi_78815572
quote:

dat is natuurlijk alleen als je uitgaat van een daling van inkomen, en een stijging van de rente. Vooralsnog stijgt het inkomen van velen nog steeds, daalt de rente eerder dan ie stijgt.

Ik vind het dan ook niet verwonderlijk dat prijzen nauwelijks zakken. Wat niet wil zeggen dat ze zullen stijgen, overigens.
Er zijn mensen die er nog wat bij krijgen maar voor veel mensen is dat niet het geval. Gemiddeld genomen zal de stijging van het inkomen dus lager uitkomen, tenzij er bankiers zijn die met hun bonus het gemiddelde in stand weten te houden
Die 35 miljard heb ik nog geen eens in overweging genomen. Mijn pessimisme heeft met name betrekking op de industrie, daar worden momenteel nauwelijks investeringen meer gedaan. Bestaande orders worden nog uitgeleverd maar het aantal nieuwe orders is sterk terug gelopen. In de industrie zitten er dus nog massa ontslagen aan te komen, de bouw probeert zich nog staande te houden met wat extra deeltijd WW centjes maar de paniek is nog steeds niet over. Hoe lang denkt de overheid nog door te kunnen gaan met centjes uitgeven zonder de onderliggende problemen op te lossen. Kennelijk komt de 'innovativiteit' niet verder dan er maar geleend geld tegenaan te smijten. Lenin zou er een stijve plasser van gekregen hebben
I'll sing you a lullaby.
pi_78815614
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Er zijn mensen die er nog wat bij krijgen maar voor veel mensen is dat niet het geval. Gemiddeld genomen zal de stijging van het inkomen dus lager uitkomen, tenzij er bankiers zijn die met hun bonus het gemiddelde in stand weten te houden
Die 35 miljard heb ik nog geen eens in overweging genomen. Mijn pessimisme heeft met name betrekking op de industrie, daar worden momenteel nauwelijks investeringen meer gedaan. Bestaande orders worden nog uitgeleverd maar het aantal nieuwe orders is sterk terug gelopen. In de industrie zitten er dus nog massa ontslagen aan te komen, de bouw probeert zich nog staande te houden met wat extra deeltijd WW centjes maar de paniek is nog steeds niet over. Hoe lang denkt de overheid nog door te kunnen gaan met centjes uitgeven zonder de onderliggende problemen op te lossen. Kennelijk komt de 'innovativiteit' niet verder dan er maar geleend geld tegenaan te smijten. Lenin zou er een stijve plasser van gekregen hebben
Geef eens de industriele productie in q3 en q4?
pi_78815728
quote:

Overigens denk ik inderdaad dat rente en inkomen doorslaggevend zullen zijn, samen met demografie. Dat laatste gaat over een jaar of twintig spelen, en zal mi een grote invloed hebben dan de eerste twee. Door demografie zal namelijk het inkomen stijgen (minder arbeidspotentieel, dus meer concurrentie, dus hogere salarissen), maar zal er minder vraag zijn naar huizen in het algemeen. Daarentegen zal enorm geconcurreerd worden voor schaarse huizen (zeg maar de beste locaties). Gevolg: Denivilering op de huizenmarkt. Sommige wijken zullen leeg staan, terwijl de prijzen op de goede locaties hoger zullen zijn dan nu. Ik weet niet wat dat doet met de mediane huizenprijs, ik wel wel wat dat betekent voor de keuzes die je het beste nu kunt maken
Minder mensen zullen de AOW voor meer mensen moeten opbrengen. Hoe kan dat nu leiden tot een hoger welvaart en koopkracht? Hogere inkomens betekend hogere kosten voor de diensten die deze mensen nodig hebben (lees: meer sociale premies die opgebracht moeten worden), hier zit dus een feedback in die echt niet gaat leiden tot meer welvaart of een betere betaalbaarheid. Het probleem is dat er meer geproduceerd moet worden door minder mensen om de welvaart op niveau te houden. Dat zie ik niet gaan gebeuren met de oplopende prijs van grondstoffen en energie.
I'll sing you a lullaby.
pi_78816156
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik vraag me af of we over 30 jaar nog wel hetzelfde wonen als nu.
Er zal inderdaad een tekort aan gekwalificeerd personeel zijn en ik schat in dat met name de zorg, en dan die zorg die gericht is op bejaarden, de meeste tekorten zal hebben. De salarissen van uitvoerend personeel zijn al niet bijster hoog en zullen dan ook niet heel hoog zijn aangezien dat uit de collectieve lasten betaald moet worden. Het is niet onwaarschijnlijk dat er dan algemene voorzieningen komen, die karig zijn, en private bejaardentehuizen voor de babyboomers met geld.
Een andere mogelijkheid is dat we onze woonvormen aanpassen: meer generaties in één huis. Thuiszorg is goedkoper dan het in stand houden van bejaardentehuizen en de nog niet zo oudjes kunnen als vervanging dienen voor de kinderopvang. Eventuele extra zorg kan ingekocht worden naar gelang het inkomen/vermogen dat toelaat.
pi_78816193
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:23 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Minder mensen zullen de AOW voor meer mensen moeten opbrengen. Hoe kan dat nu leiden tot een hoger welvaart en koopkracht? Hogere inkomens betekend hogere kosten voor de diensten die deze mensen nodig hebben (lees: meer sociale premies die opgebracht moeten worden), hier zit dus een feedback in die echt niet gaat leiden tot meer welvaart of een betere betaalbaarheid. Het probleem is dat er meer geproduceerd moet worden door minder mensen om de welvaart op niveau te houden. Dat zie ik niet gaan gebeuren met de oplopende prijs van grondstoffen en energie.
Ik zeg ook niet dat iedereen dezelfde welvaart gaat kennen. Juist niet. En dat zich reflecteren in de huizenmarkt. Dus als we het hebben over stijging of daling van huizenprijzen is het m.i. verstandig om je rekenschap te geven van een toenemende diversificatie tussen de "hef's" en "hef not's".

Dus geen dertien in een dozijn woning in IJburg, maar wel een woning in de Jordaan, bijvoorbeeld.

Daarom vind ik die Herengracht index zo aardig. Geen groter misverstand mogelijk, imho.

Nogmaals, hoe het gemiddeld uitwerkt weet ik niet. Maar niemand is gemiddeld, toch?
pi_78816327
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik vraag me af of we over 30 jaar nog wel hetzelfde wonen als nu.
Er zal inderdaad een tekort aan gekwalificeerd personeel zijn en ik schat in dat met name de zorg, en dan die zorg die gericht is op bejaarden, de meeste tekorten zal hebben. De salarissen van uitvoerend personeel zijn al niet bijster hoog en zullen dan ook niet heel hoog zijn aangezien dat uit de collectieve lasten betaald moet worden. Het is niet onwaarschijnlijk dat er dan algemene voorzieningen komen, die karig zijn, en private bejaardentehuizen voor de babyboomers met geld.
Een andere mogelijkheid is dat we onze woonvormen aanpassen: meer generaties in één huis. Thuiszorg is goedkoper dan het in stand houden van bejaardentehuizen en de nog niet zo oudjes kunnen als vervanging dienen voor de kinderopvang. Eventuele extra zorg kan ingekocht worden naar gelang het inkomen/vermogen dat toelaat.
Grappig, dat laatste heb ik de afgelopen maand een aantal discussies over gevoerd met Indiaase collega's. Die begrijpen al totaal niet dat ze onze ouders afvoeren naar een bejaardentehuis. Heeft niks met kosten te maken, maar met cultuur. Mijn collega woont in 1 van de betere wijken, in een woning van ik schat max. 70m2 met zijn ouders, zijn grootmoeder en zijn zus. Zijn moeder, hij en zijn zus werken voor buitenlandse bedrijven, vader is registeraccountant en heeft zijn eigen zaak. En ze vinden het heel vanzelfsprekend dat drie generaties onder 1 dak wonen. Ik ben bij hem thuis geweest, en ik zou gillend gek worden. Grootmoeder en zus slapen bijvoorbeeld in 1 slaapkamertje. Zijn eigen kamer is misschien 2 bij 3, en da's alle privacy die hij heeft.

Ik zie het niet zo snel gebeuren in Nederland, eerlijkgezegd. Ik zou het wel extreem cynisch vinden als financien er toe leidt dat onze cultuur t.a.v. onze ouders verandert.
Maar gezien het ongenuanceerde gebash op die vermaledijde baby boomers zal het er ook wel niet van komen
pi_78816356
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat iedereen dezelfde welvaart gaat kennen. Juist niet. En dat zich reflecteren in de huizenmarkt. Dus als we het hebben over stijging of daling van huizenprijzen is het m.i. verstandig om je rekenschap te geven van een toenemende diversificatie tussen de "hef's" en "hef not's".

Dus geen dertien in een dozijn woning in IJburg, maar wel een woning in de Jordaan, bijvoorbeeld.

Daarom vind ik die Herengracht index zo aardig. Geen groter misverstand mogelijk, imho.

Nogmaals, hoe het gemiddeld uitwerkt weet ik niet. Maar niemand is gemiddeld, toch?
Unieke en karakteristieke woningen vertegenwoordigen inderdaad een bepaalde waarde die niet snel zal inzakken, hooguit licht meegaan met de trend. Ik heb echter wel mijn twijfels over de dertien in een dozijn rijtjeshuizen die je in elke plaats in NL tegenkomt. Over 30 jaar is daar een overschot van, misschien wel eerder.
Dan kunnen we die wijken lekker gaan slopen en daar zorgen voor een ruim, gevarieerd woningaanbod.
pi_78816385
Oh, wat benijd ik mijn kinderen af en toe: Als zij aan het kopen van een woning toe zijn hebben ze ruime keus en hoeven ze niet met twee salarissen krom te liggen om de hypotheek te kunnen betalen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')