Les Choses de la Vie (The Things of Life)Mooie dramafilm uit Frankrijk

. Een ondernemer van middelbare leeftijd krijgt een fataal auto-ongeluk op het moment dat hij eindelijk zijn keus heeft gemaakt tussen vriendin en echtgenote. In de laatste minuten voor zijn sterven trekt zijn leven aan hem voorbij. Doet misschien qua thematiek denken aan Bergmans Smultrönstallet (Wild Strawberries), maar is wel anders qua uitvoering.
De hoofdrolspeler Pierre vond ik maar een onsympathieke kerel. Toch was ik geïnteresseerd in de laatste uren van hem en de keuze die hij tussen de twee vrouwen voorgeschoteld krijgt gedurende de hele film. De scenes tijdens en na het auto-ongeluk maakten op mij de meeste indruk. Opvallend trouwens hoeveel er gerookt werd in deze film: minstens twee pakjes zijn er door Pierre en anderen in een luttele 83 minuten doorheen gepaft. Dat zou nu echt niet meer kunnen

. Cijfer: 8
What's Eating Gilbert GrapeHeel lichte tegenvaller, veel karakters dartelen maar wat doelloos rond Johnny Depp en Leonardo DiCaprio. De frustatie van Depp ten opzichte van zijn geestelijk gehandicapte broer (knappe rol van een jonge DiCaprio) werd wel mooi in beeld gebracht. Al met al toch wel redelijk. Cijfer: 7
Rebel without a CauseJames Dean neemt met zijn method acting de hele cast op sleeptouw in deze ijzersterke film. Wat was ik onder de indruk door zijn acteerwerk en wat is het spijtig dat hij maar in drie grote films te zien is. De film komt door Dean en anderen heel natuurgetrouw voor die tijd over en geeft een overtuigend beeld van de toenmalige jongerencultuur. Dat het in kleur geschoten is, versterkt dat beeld alleen maar.
Het karakter van Plato vond ik een vreemde eend in de bijt. Hij is suffig sulletje in het begin, maar later kantelt zijn karakter compleet met alle gevolgen van dien. Ik kan me wel voorstellen dat hij voor sommigen een minpunt is. Aan de andere kant past het wel in de film, waar niets moralistisch zwart-wit is en er meerdere kanten kleven aan de jongerenproblematiek. Cijfer: 8,5
Ghost BustersHehe, wel leuk, vooral de uberhippe jaren '80-sfx waren het bezichtigen waard en daarnaast had deze film Bill Murray

.
![]()
Cijfer: 7
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>