Gisteren een start gemaakt met het film jaar 2009, met een tweede kijkbeurt van één van de beste films die ik de afgelopen jaren heb ontdekt:
A Woman Under The InfluenceDe eerste keer dat ik `m zag is al weer 2 jaar geleden maar toch is ie me al die tijd bij gebleven. Nu werd het tijd om `m nog eens te kijken en te zien of ik `m nog steeds zo goed vond en of ie nog steeds zo`n indruk zou maken als bij de eerste kijkbeurt.
Dat was zeker het geval. Had niet gedacht dat ik `m nu nog beter zou vinden dan de eerste keer. Toch was het zo. Kleine dingen die me de eerste keer niet of nauwelijks opvielen zag ik nu wel: de "aparte" framing van shots, het camerawerk in het algemeen en het gebruik (of juist niet) van licht. Het acteerwerk is nog steeds geweldig, waarbij me nu opviel hoe goed Peter Falk`s rol is naast de sublieme Gena Rowlands.
Na afloop heb ik de film nogmaals bekeken maar nu met het audiocommentaar van Michael Ferris (camera operator) en Bo Harwood (sound recordist/composer), waar ik ook nog veel van heb geleerd. Erg informatief en mooi audiocommentaar van 2 mannen die Cassavetes van dichtbij hebben meegemaakt en met liefde over de film en Cassavetes praten.
Na de eerste kijkbeurt noemde ik A Woman Under The Influence een meesterwerk dat iedereen gezien moet hebben. Die mening is nu alleen nog meer sterker geworden.
Als er één dvd (box) is die je dit jaar aanschaft, laat het dan deze Criterion box zijn!
IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 10/10
National Treasure: Book Of SecretsHet eerste deel was een erg vermakelijke avonturenfilm. En als je, met Jerry Bruckheimer aan het roer, daarop een vervolg maakt dan weet je wat je kunt verwachten: bigger, better, faster. Nou komt dat better misschien niet altijd uit ( hé Bad Boys II) maar in dit geval vond ik het ontzettend meevallen. Vond dit deel zelfs vermakelijker dan het eerste deel. Ja, tuurlijk is het verhaal ontzettend over the top. En ja, tuurlijk klopt niet alles met de historische feiten. Maar het feit dat er zeker dingen in zitten die historisch gezien echt kloppen en het feit dat er echt op locatie werd gefilmd maakt dit toch tot een typische uber-Bruckheimer productie: hoog tempo, veel actie en explosies, grootse sets, cliché personages en een heerlijke rol voor Nicolas Cage. Voeg daarbij de all star cast waar, naast Diane Kruger, Jon Voight en Harvey Keitel uit het eerste deel, ook nog Ed Harris en Helen Mirren zijn toegevoegd en je hebt een ontzettend genietbare avonturen-/actie film die mij erg kon bekoren.
IMDB Cijfer: 6,6/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
[ Bericht 0% gewijzigd door Timo20 op 04-01-2009 22:47:48 ]