abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58650679

Hier alweer deel 114 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 13 mei 2008 @ 19:30:54 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_58650849
Voor de mensen die morgen en donderdag met xx via de kippenlijn willen reizen: Gelukkig hebben we de foto's nog
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:32:42 #3
195484 Tecnix
Remove before flight
pi_58650888
Plan V + T is weer terug op Baarn - Utrecht
pi_58651249
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:32 schreef Tecnix het volgende:
Plan V + T is weer terug op Baarn - Utrecht
was die ooit weg dan?

ga zo tv(p) kijken
  dinsdag 13 mei 2008 @ 19:52:26 #5
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58651330
Na Rijswijk begon ook delft zuid te stinken vandaag, Zuurstok express reed er ook langzaam doorheen
pi_58651627
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:48 schreef ghizzer het volgende:
was die ooit weg dan?
Werd laatste tijd gereden door SGMm, af en toe een verdwaald V´tje.
  Redactie Sport dinsdag 13 mei 2008 @ 20:26:19 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58651947
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:52 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Na Rijswijk begon ook delft zuid te stinken vandaag, Zuurstok express reed er ook langzaam doorheen
ligt dat niet aan die brand?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 13 mei 2008 @ 20:42:37 #8
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58652263
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:26 schreef dennistd het volgende:

[..]

ligt dat niet aan die brand?
Ja hoor, daar istie..en HAP

pi_58652441
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 19:11 schreef Wadloper het volgende:
@Zug: Welke en hoeveel treinen komen er door Zuidbroek in de uren 07.30 t/m 16.00?
Theorie:
07:50 trein 47728 ACTS Onnen - Bremen (di-za)
09:56 trein 55341 RN Onnen - Veendam (ma-vr)
12:56 trein 55340 RN Veendam - Onnen (ma-vr)
14:15 trein 45767 RN Onnen - Leer (ma-vr)
14:53 trein 60249 ACTS Veendam - Mvtw (zo)
15:03 trein 60253 ACTS Veendam - Mvtw (di+do)
15:25 trein 60244 ACTS Mvtw - Veendam (ma)
16:25 trein 60244 ACTS Mvtw - Veendam (di-za)
17:25 trein 45766 RN Leer - Onnen (ma-vr)
18:25 trein 60252 ACTS Mvtw - Veendam (wo+vr)
19:58 trein 47729 ACTS Bremen - Onnen (ma-vr)
20:03 trein 48640 RN Hermalle - Veendam (ma+wo+vr)
Bron: Rolandrail
  Redactie Sport dinsdag 13 mei 2008 @ 20:59:24 #10
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_58652627
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ja hoor, daar istie..en HAP

was meer bedoeld als tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_58652939
ik vind gewoon Arnhem - Winterswijk dubbelspoor met bovenleiding. helaas vinden heel veel mensen dat niet.
pi_58653317
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 21:18 schreef ghizzer het volgende:
ik vind gewoon Arnhem - Winterswijk dubbelspoor met bovenleiding. helaas vinden heel veel mensen dat niet.
Heb het vorige week met een bezoekje mogen vereren in het kader van "Willy on tour".
Vind het een mooie omgeving maar op de terugweg, tegen de spits in, zater er maar weinig mensen in die trein. Het is nou niet bepaald druk te noemen in die hoek.
Dus denk niet dat het financieel haalbaar is.

Uit het vorige topic, vet dat kopsoortje in Amersfoort. Herkende het gelijk aan die stationskap. Jammer dat ze het weggehaald hebben. Maar waarom eigenlijk
  dinsdag 13 mei 2008 @ 21:40:27 #13
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_58653322
Ja, en ik wil dat er een speciale ICE rijdt van Rotterdam Alexander naar Holten, alleen voor mij.

Trouwens, wie is welke trajecten eigenlijk helemaal zat, omdat je ze zo vaak hebt gereden dat ze enorm beginnen te vervelen?

Voor mij:

- Apeldoorn - Amersfoort;
- Deventer - Arnhem;
pi_58653367
Amsterdam Amstel-Amsterdam CS
Maar alles beter dan de metro!
pi_58653374
ik vind Varsseveld-Arnhem zwaar bout. is maar 45 km. of zoiets, maar die trein stopt daar tienmiljoen keer. schiet voor geen hol op. om er maar over te zwijgen dat die trein 's avonds maar eens per uur rijdt en de laatste trein uit arnhem richting achterhoek om half 11 vertrekt.
pi_58653791
Qua aantal reizen zou dat voor mij dan Almelo - Deventer worden. Zo'n beetje de startbaan voor mijn meeste treinreizen.
Als het om saaiheid gaat moet ik zeggen dat Apeldoorn - Amersfoort (en dan vooral Stroe-Amersfoort) zo saai is als een schaakwedstrijd tussen schildpadden.
Socialist in Mercedes
pi_58653913
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 21:18 schreef ghizzer het volgende:
ik vind gewoon Arnhem - Winterswijk dubbelspoor met bovenleiding. helaas vinden heel veel mensen dat niet.
Heeft het meer nut een uitgebreide stabiele spitsbestendige dienstregeling, met 2x per uur een sneltrein (doetinchem - zevenaar - arnhem) en 2x per uur stoptrein tussen winterswijk en arnhem.
Daarnaast is de spoorverdubbeling tussen deventer en Zwolle zinvoller, verbaast me nog dat tussen Zutphen en Deventer maar 2x trein tuft in het uur!
pi_58653956
Apeldoorn - Amersfoort vind ik net als Zwolle - Amersfoort juist leuke lange trajecten, maar goed, ik reis ze dan ook niet dagelijks ofzo. Hilversum - Amsterdam en Hilversum - Utrecht ben ik lang zat geweest toen ik ze tot een aantal jaar geleden veel reed. Harlingen - Leeuwarden vind ik nog altijd prima, ook als dagelijkse pendel. Al heeft die extra stop in Deinum wel voor wat minder comfort gezorgd. Al met al geen enkel traject op dit moment dat me neus uitkomt.
pi_58654458
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 21:18 schreef ghizzer het volgende:
ik vind gewoon Arnhem - Winterswijk dubbelspoor met bovenleiding. helaas vinden heel veel mensen dat niet.
Ik vin ook Deventer - Olst dubbel spoor, maar de duitsers vonden van niet
dag
  dinsdag 13 mei 2008 @ 22:40:08 #20
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_58654558
Ik vind Dordrecht Breda Best wel Bout...

En Delft Helmond is ook kut en dan met namen dordrecht Breda dus en Tilburg Eindhoven...
  dinsdag 13 mei 2008 @ 22:45:19 #21
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_58654643
ik vin Utregt - Den bosch oost dubbeslpoor

den bos oost de gekste

eigelijk is et allemaal maar kudt

heefd er imant al een citaro op lijn 41 gezien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_58655899


terug vind perron plaatje
............................
pi_58656266
Deze ookal een leuke omweg
dag
  woensdag 14 mei 2008 @ 00:21:51 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_58656682
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 23:43 schreef sander89 het volgende:
[ afbeelding ]

terug vind perron plaatje
Hengelo oost?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_58656763
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 00:21 schreef bork het volgende:

[..]

Hengelo oost?
Nee
............................
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')