abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57580672

Hier alweer deel 108 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106,
107, 108.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder interesse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december 2006 onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor werd in eerste instantie NS-materieel gehuurd. Op de Maaslijn was dat de DH1/2 (Wadloper) en op de Heuvellandlijn Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers wass dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van waren, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kon worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Sinds 28 februari 2008 rijden er geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (ICRm) en waren voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Tegenwoordig hebben de Benelux-rijtuigen (met uitzondering van de Bs) een 'zuurstok'-kleurstelling. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 24 maart 2008 @ 16:07:50 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57580739
Zometeen even wat plaatjes in dit topic zetten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57580768
Een TVP-tje uit het archief

In verband met het cultuurfestival Oerol op Terschelling rijden er tijdelijk weer wadlopers tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. Stel 3213 en 3113 vlak voor binnenkomst te Harlingen Haven op 19 juni 2007.

En even later vertrekken beide stellen weer richting Leeuwarden.
  maandag 24 maart 2008 @ 16:17:05 #4
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_57580933
Is dat NS Hispeed wat?
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_57581054
Ik heb een vraagje. Heeft iemand misschien een recente kaart met alle Stations van Nederland?

De beste kaart die ik kan vinden met google is deze:



Heb alle zoekwoorden geprobeerd, maar een betere vind ik niet. Nu zou je zeggen, je hebt toch wat je zocht? Maar ik vraag me af in hoeverre die rescent is, aangezien er bijvoorbeeld maar 3 stations opstaan van Helmond, terwijl ik weet dat het er 4 zijn.

Heeft iemand een mooi ander kaartje? Alvast bedankt
Drink geen bier, je doet al gek genoeg
pi_57581128
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:24 schreef donpsp het volgende:
Heeft iemand een mooi ander kaartje? Alvast bedankt
http://www.railcargo.nl/documenten/posterrailcargo.pdf

Have fun
  Lieve Belg maandag 24 maart 2008 @ 16:39:52 #7
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_57581357
Antwerpen Centraal ontruimd, zal wel weer een of andere pipo bommelding gedaan hebben zeker
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_57581577
quote:
Mooi kaartje, maar volgens mij niet recent. Er staan namelijk ook maar 3 op van Helmond ipv 4
Drink geen bier, je doet al gek genoeg
  maandag 24 maart 2008 @ 16:52:08 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57581642
Recentere kaart staat in het spoorboekje.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57581649
gewoon naar ns.nl gaan en dan bij zoeken spoorkaart invullen.
  Lieve Belg maandag 24 maart 2008 @ 17:00:46 #11
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_57581833
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:39 schreef Jump het volgende:
Antwerpen Centraal ontruimd, zal wel weer een of andere pipo bommelding gedaan hebben zeker
Tweede keer deze middag ontruimt door een brand blijkbaar. Na de eerste ontruiming is de brand terug opgeflakkerd.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Redactie Frontpage / Sport maandag 24 maart 2008 @ 17:12:57 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57582074
Even wat foto's van mijn zijde:


GTW 7210 te Roermond


Diezelfde GTW heeft de naam Wilhelm Tell gekregen


2 Talenten te Heerlen


Plan V 877 te Maastricht Randwyck


Een wel erg schone Railion loc te Venlo


Loc 1826 met ICK nabij Boxtel

De rest staat hier
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 24 maart 2008 @ 17:13:09 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_57582078
quote:
Op maandag 24 maart 2008 17:00 schreef Jump het volgende:
Na de eerste ontruiming is de brand terug opgeflakkerd.
+1 voor de mooie uitdrukking
tevens tvp
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 24 maart 2008 @ 17:17:19 #14
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57582145
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:09 schreef Zug-Chef het volgende:
Een TVP-tje uit het archief

In verband met het cultuurfestival Oerol op Terschelling rijden er tijdelijk weer wadlopers tussen Leeuwarden en Harlingen Haven. Stel 3213 en 3113 vlak voor binnenkomst te Harlingen Haven op 19 juni 2007.
[ afbeelding ]
En even later vertrekken beide stellen weer richting Leeuwarden.
[ afbeelding ]
Heimwee!
  maandag 24 maart 2008 @ 17:22:52 #15
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_57582270
quote:
En ik mis ook Almere Oostvaarders, Utrecht Zuilen en Purmerend Weidevenne.
pi_57582422
vette pics!(Y)
pi_57582461
Gister op station Amersfoort stond een ICM1/2 helemaal te glimmen en was brandschoon(buitenkant), maar opnieuw verfen doen ze toch niet want zal toch binnenkort gemoderniseerd worden.
Ik heb niet gekeken welk trein nummer het was
Of hebben ze een nieuwe poets machine?

verkapt tvp ofzo
............................
pi_57585754
Zo, Peterselie, dat moet een flink ritje voor jouw zijn geweest om vanuit Fryslân in Lèèmburch te komen. Toffe pics hoor!
Socialist in Mercedes
  maandag 24 maart 2008 @ 21:27:12 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57587348
ik was ook druk vandaag
598 km en een stuk of 15 nieuwe bordjes. Morgen verhaal. nu dood.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 maart 2008 @ 21:48:58 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57587889
quote:
Op maandag 24 maart 2008 21:27 schreef Dr_Flash het volgende:
ik was ook druk vandaag
598 km en een stuk of 15 nieuwe bordjes. Morgen verhaal. nu dood.
Het is nog pasen. Sta op en loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 24 maart 2008 @ 22:08:26 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57588363
quote:
Op maandag 24 maart 2008 20:16 schreef Charango het volgende:
Zo, Peterselie, dat moet een flink ritje voor jouw zijn geweest om vanuit Fryslân in Lèèmburch te komen. Toffe pics hoor!
Dank je.

Ik heb er nog enkele kilometers achteraan geplakt, omdat ik vanuit Groningen kwam
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57590230
quote:
Op maandag 24 maart 2008 16:52 schreef Willy84 het volgende:
gewoon naar ns.nl gaan en dan bij zoeken spoorkaart invullen.
Tnx, die is wel oké

Heb ik nog een vraag. Ik kom uit Limburg, ben dus niet zo bekend met de ICE treinen en dergelijke. Zou er alleen wel eens mee willen reizen. Ik heb een OV-studentenkaart. Is er een of meerdere trajecten waar ik met mijn OV-kaart kan reizen met de ICE of een andere snelle trein? Uiteraard alleen binnen de Nederlandse grenzen.
Drink geen bier, je doet al gek genoeg
  maandag 24 maart 2008 @ 23:28:27 #23
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_57590311
Amsterdam-Arnhem en Amsterdam-Rotterdam(-Roosendaal). Weet alleen niet of je OV geldig is bij ICE en Thalys.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 24 maart 2008 @ 23:30:34 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57590354
quote:
Op maandag 24 maart 2008 23:28 schreef Ofyles2 het volgende:
Amsterdam-Arnhem en Amsterdam-Rotterdam(-Roosendaal). Weet alleen niet of je OV geldig is bij ICE en Thalys.
Alleen met toeslag
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57590689
Hmm, ik kom nu net deze link tegen
http://ns.nl/servlet/Satellite?cid=1076057854920&pagename=www.ns.nl%2FArtikel%2FOverig_www.ns.nl&p=1075382368841

Er is een 'punt' vergeten in de zin die ik zelf even heb toegevoegd.

'Wanneer u in Nederland reist met de ICE International (traject Amsterdam - Utrecht - Arnhem v.v.) moet u daarvoor een toeslag van 2 euro betalen. Een toeslagbiljet is te koop bij de Servicebalie, Wizzl of Kiosk én bij de NS-kaartautomaat. Houders van een NS- of OV-Jaarkaart, Jaartrajectkaart, (Jeugd)Maandtrajectkaart, (Jeugd)Maandnetkaart hoeven geen toeslag te betalen. Uiteraard moet het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem of een deel van dit traject op de trajectabonnementen voorkomen.


EDIT: Met de Thalys kan ik níet reizen. Alleen de ICE dus blijkbaar, met mijn OV-studentenkaart?

http://ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382369161&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Page

De OV-kaart is geldig in alle binnenlandse treinen (2e klas) die in de Trein- of Reisplanner zijn opgenomen, met uitzondering van Thalys. Voor bepaalde treinen geldt een toeslag.
Drink geen bier, je doet al gek genoeg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')