abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 maart 2008 @ 14:39:41 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57174316
En met de volgende post sloten wij het vorige topic in stijl af:
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 14:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja. En misschien is mijn lul wel groter dan de jouwe. Maar dàt boeit net zo min.
Dan nu de OP!

Hier alweer deel 106 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.

Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.

Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Als het goed is rijden er vanaf maart '08 geen Wadlopers meer.

De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>

Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.

Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.

NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.

Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:

Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57174443
Hadden we net zoeen mooie OP, moet het weer over jouw lul gaan meteen dan?

Tijd Voor Plaatjes! (maar ik heb ff niks )
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57174620
Ik wel!
Zal even wat foto's zoeken
  woensdag 5 maart 2008 @ 14:56:08 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57174718
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 14:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Hadden we net zoeen mooie OP, moet het weer over jouw lul gaan meteen dan?

Tijd Voor Plaatjes! (maar ik heb ff niks )
Dus geen wilde plannen en korte stukjes rails meer

Een plaatje uit de oude doos

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 5 maart 2008 @ 15:01:30 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57174828
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 14:56 schreef bork het volgende:

[..]

Dus geen wilde plannen en korte stukjes rails meer

Een plaatje uit de oude doos

[ afbeelding ]
Wat een lekkere warme kachel!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57174990
Foto's van 28-02-08, laatste DH overbrenging ff aanklikken voor grotere foto

Vroege ochtendzon in Groningen, een aantal GTW's rusten nog even lekker uit

GTW 10233 met Arriva erop, op de zijkant stond Welkom bij Arriva

Een reisje van een uur brengt je dan in Zwolle, ik zat in trein 732, welke met ICMm 4016 midden reed.

En ja hoor, perfect op tijd, maar wachtend voor een rood sein... De wadlopers! 3118 V 3108 (2) 3107 (3) 3106 A

Ze reden meteen door naar spoor 8, waar ze even moesten wachten. Maar voordat ze daar waren, kwamen ze nog langs, waarbij ik meteen een foto van de 3106 heb gemaakt

3118 op spoor 8, met daarachter de 3108.

De spanning was voorbij, de Wadlopers stonden naast de TEE, en dan ga je maar weer verder. Hier in Amersfoort kwam ik de NMBS locs 1775+1783 tegen, wachtend voor een rood seintje. Welke trein dit is weet ik verder niet, daar bemoei ik mij verder niet mee

En als laatste, een dode vogel in Zwolle op spoor 7 Zag ik toevallig

Zo, hoop dat het leuke foto's zijn
Viel me al op dat er geen DH overbrengingsfoto's waren!
  woensdag 5 maart 2008 @ 15:15:39 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57175069
Mooie platen Wadloper!
beetje jammer van de slome server waar ze op staan

De kachel was hard nodig in de winter van 2003/2004 in de trein van Belijn naar Krakow
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_57175340
* Dichterbijer meld zich ook weer netjes in dit topic...

Leuke post Wadloper... inclusief die vogel gaat het over de dood
pi_57176680
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 13:09 schreef Charango het volgende:
...

Laat ze erst maar eens Grunn - It Hearrenfean afmaken...dan verder dromen

Ik denk dat er veel andere projecten zijn die makkelijker uit te voeren zijn dan Breda-Utrecht.:
* Boxtel - Uden
[..]
etc. etc.
En dan gelijk even doortrekken naar Nijmegen graag De verbinding Nijmegen-Eindhoven is al zo'n end om en kan makkelijk in een half uur ipv bijna een uur.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 5 maart 2008 @ 17:19:16 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57177439
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 11:47 schreef Willy84 het volgende:

[..]

Maak je geen zorgen, dat loopt vast weer uit
Mja, ik ga gelukkig niet iedere dag met dat ding
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 5 maart 2008 @ 17:56:37 #11
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57178183
ik wil ook nog wel een keertje met het castellumtrammetje Blijft een geinig ding toch. Maar liever in de zomer een keer, als het lekker lang licht blijft en het bovenop die brug een beetje aangenaam toeven is
  woensdag 5 maart 2008 @ 18:58:34 #12
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57179439
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 15:28 schreef Dichterbijer het volgende:
Leuke post Wadloper... inclusief die vogel gaat het over de dood
Dank je
Ja, ik zag toevallig die vogel liggen, vond het op zich wel grappig, omdat niemand hem dus opgemerkt heeft
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 15:15 schreef bork het volgende:
Mooie platen Wadloper!
beetje jammer van de slome server waar ze op staan
Dank je

Helaas is die plaatjeshost waar ik ze normaal zette verboden op Fok Vandaar dat ik deze heb genomen
pi_57179574
Toen er nog treinen reden op het traject reden, was het Zoetermeer Dorp - Zoetermeer Delftsewallen met een paar honderd meter.
  woensdag 5 maart 2008 @ 19:04:34 #14
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57179581
Soosje
pi_57179591
  woensdag 5 maart 2008 @ 19:19:05 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57179894
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 18:58 schreef Wadloper het volgende:

Helaas is die plaatjeshost waar ik ze normaal zette verboden op Fok Vandaar dat ik deze heb genomen
Ik gebruik photobucket, die is wel aardig snel (en erg gemakkelijk kan ik er aan toevoegen en gratis)

Is er van jullie pipoos iemand lid van de Mat'54 stichting?
Klopt het dat er dit voorjaar nog een ritje komt?
pi_57180059
............................
  woensdag 5 maart 2008 @ 19:32:27 #18
148385 Wadloper
Noorderling
pi_57180193
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 19:19 schreef bork het volgende:

[..]

Ik gebruik photobucket, die is wel aardig snel (en erg gemakkelijk kan ik er aan toevoegen en gratis)

Revisie termijn van de hondekop is toch verlopen?
  woensdag 5 maart 2008 @ 19:34:19 #19
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57180237
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 19:19 schreef bork het volgende:
quote:
Volgende donateursexcursie eind mei/begin juni 2008

Naar verwachting zal de 766, na de nog te verrichten onderhoudsklussen in de komende paar maanden door het team Techniek, dit voorjaar op een zaterdag eind mei/begin juni op pad gaan voor de eerste donateursexcursie van dit jaar.
pi_57180316
Ik ben er ook weer bij
Er nu ook ICRm in de 1500, wel alleen 1e klasse
pi_57180346
Die hondekop is gister van de Dijksgracht afgehaald en naar ik aanneem Haarlem gebracht.
  woensdag 5 maart 2008 @ 19:46:32 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57180546
Mocht die donateursexcursie doorgaan trouwens, dan ben ik er bij Als het even kan
pi_57180881
Jammer dat ie weer groen wordt
pi_57181002

Zaterdag nabij de industrie te Achter de Hoven, Leeuwarden. Spurt 312 van Arriva op weg als Regionalbahn van Groningen Hauptbahnhof naar Leeuwarden Hauptbahnhof
  woensdag 5 maart 2008 @ 20:12:56 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_57181109
Mooie bak, die Volvo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')