abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2008 @ 20:29:48 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57018864

Hier alweer deel 105 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat "verdwenen" mat van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op ingegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de "experts" loop je dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus schiet ze maar lek.

Dat "de NS" niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. "De NS" is inmiddels oa NS Reizigers en NS Hispeed, goederenzut doen ze niet meer. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Gronau-Munster.
PEG (Arriva) deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), worden alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Randstadrail
Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan, dat is immers geen trein, en er is een speciaal topic voor. Kijk voor meer (niet erg up-to-date) info: op http://www.randstadrail.nl

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en sinds 10 december 2006 in de Randstad (met Plan V) op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden tegenwoordig uit met alleen maar Spurts (GTW's), daarvoor reden er Wadlopers en DM90's.

Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.


Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint.



Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede=Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Sinds mei 2007 wordt er een halfuursdienst gereden door Syntus (in opdracht van CXX) met twee rood bestickerde (omdat het lijntje onder "Twents" valt) Linten, met eindelijk een goede aansluiting op de trein naar Emmen.

De tweede lijn is de Kippenlijn (officieel omgedoopt in Valleilijn), welke ligt tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Hier reed eerst nog Plan V, sinds september 2007 wordt op deze lijn compleet nieuw materieel, de Protos, ingezet.


Veolia is in Nederland wat betreft het spoor een nieuwkomer. Sinds 10 december onderhoudt dit Franse bedrijf de treindienst tussen Nijmegen en Roermond (Maaslijn) en tussen Maastricht Randwyck en Kerkrade Centrum (Heuvellandlijn). Hiervoor wordt in eerste instantie materieel gehuurd, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met bestaand NS-materieel gereden wordt, namelijk de DH1/2 (Wadloper) en Mat '64 (Plan V). Nadeel van de Wadlopers is dat ze te langzaam zijn, en dat er te weinig van zijn, waardoor de geplande kwartiersdienst op de Maaslijn niet gehaald kan worden.
Sinds december 2007 rijdt Veolia op de Maaslijn met nieuw spul, net zo als Arriva heeft Veolia GTW's besteld (maar dan met meer stoelen: 5-op-een-rij ipv 4), en noemt de dingen "Velios". Als het goed is rijden er vanaf maart '08 geen Wadlopers meer.


De NS heeft een groot arsenaal aan treinen. Om de OP nog een beetje overzichtelijk te houden kun je hier al het materieel van de NS bekijken.

Naar de NS Treinen Wiki >>


Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen plek was in de dienstregeling om de gewone stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er op een los spoortje een tram van de HTM (tweedehandsje uit Hannover).

Ook op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM, rijden trams. Dit is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


NS Hispeed (nogal een misleidende naam omdat er in ons landje niks met hoge snelheid rijdt) houdt zich vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur), Amsterdam-Frankfurt (7x per dag), Schiphol-Berlijn (4x per dag), Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld. De loc van de Beneluxtrein kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband i.c.m. met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Binnenkort krijgt de Benelex nieuwe locs, die op de HSL kunnen rijden.

De trein naar Berlijn reed altijd als extra trein tussen Amsterdam en Hengelo (met wat minder stops), maar sinds december 2006 is deze serie 140 gekoppeld aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los is komen te liggen van de rest van de Noord-Oost IC's) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Frankfurt wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSH tegenwoordig met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

Sinds eind 2007 wagen een aantal vaste bezoekers van deze reeks zich aan wat uitzoekwerk, en dan verschijnen er bij toerbeurt leuke diepte-verhaaltjes over bepaalde stations:

Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork

Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!

En voorts geldt:



Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57018888
ja, ik was net bezig goddomme
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57018906
ik heb inmiddels wel de wiki aangepast. Zodat 101 t/m 105 er ook in staan inmiddels. Lamme tekkels.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2008 @ 20:31:32 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57018911
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:
ja, ik was net bezig goddomme
Kon niet wachten
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:33:13 #5
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57018958
TVP voor de jarige job

En zodat ik, XM, dit topic niet in mn AT heb!

Doeg
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:37:56 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_57019090
quote:
En zodat ik, XM, dit topic niet in mn AT heb!

Kreng!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_57019104
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:33 schreef Duvel het volgende:
TVP voor de jarige job

En zodat ik, XM, dit topic niet in mn AT heb!

Doeg
Ga eens nuecken jullie
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57019130
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:31 schreef Peterselieman het volgende:
Kon niet wachten
Want? Je had enorm interessant fotomateriaal te showen wat je met iedereen wilde delen? Nou, kom op dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57019153
Een van me eerst echte trein foto

Maar de vraag is waar is die gemaakt?
............................
pi_57019234
iets ten zuiden van Geldermalsen?

We zien op de achtergrond de Betuweroute, en 3 plan V in een stoptrein richting Den Bosch.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2008 @ 20:45:27 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57019312
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Want? Je had enorm interessant fotomateriaal te showen wat je met iedereen wilde delen? Nou, kom op dan
Morgen heb ik wel weer wat platen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_57019406
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:
iets ten zuiden van Geldermalsen?

We zien op de achtergrond de Betuweroute, en 3 plan V in een stoptrein richting Den Bosch.
Dat is ook weer snel, maar dat was wel te verwachten met sommige forum leden hier
............................
pi_57019424
Lijkt me idd in de buurt van Geldermalsen bij die kuttige BR
pi_57019605
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:49 schreef Zug-Chef het volgende:
Lijkt me idd in de buurt van Geldermalsen bij die kuttige BR
Jepz, met grote zandbergen en geluidswanden er om heen


Edit: Trouwens die rails van de aansluiting van spoorlijn Utrecht - Den Bosch op de BR zijn volgens mij nog nooit echt gebruik (alleen testfase?).
Dat zal wel mooi gezicht zijn een goederentrein over die boog aan de Geldermalsen ze kant.
............................
  woensdag 27 februari 2008 @ 21:00:03 #15
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_57019692
Na een krap jaar zat mijn foon vol met onzin foto's en video's waaronder een aantal treinplaatjes, van wat ik bijzonder acht . Ik heb m geleegd nu.



Koekkoek, een CTA met nostalgische gevoelens


Nog meer nostalgie, weet iemand waar?



Soort van Railscout in de sjoelbak


Iets moet me opgevallen zijn hier? weet alleen niet meer wat.
Waarschijnlijk iets in de trant van dat er altijd over 11.8 gesproken wordt en dat hier niet op gaat


Iemand die levensmoe is


Een van de weinige bordjes die ik schoot, waarschijnlijk om door te sturen naar bordjesbaas dat hij deze nog moet halen ofzo)


Plan V met eenmansbediening, wat overigesn op die bewuste lijn nooit is doorgegaan. op Ut gespot


Een rare knakker bij de RER, welk station is dit?



Weer een aparte CTA aanduiding . Misschien maar eens een verzamelsite maken


al het goede van de pimpel
pi_57019730
Vandaag de vele wolken getrotseerd en een kansje gewaagd rondom Westervoort en Arnhem. Eigenlijk bedenk ik dit nu ter plekke, want op de satelliet vanmorgen vroeg was geen wolkje te zien. Ik reed de zon dan ook tegemoet tot ik voorbij Dieren was... Toen begon de ellende.

Steeds meer wolken en steeds minder zon. Toch in Arnhem de bus gepakt richting het dorp Westervoort tussen Arnhem en Duiven-Zevenaar. Bij vlagen toch wat zon tussen de vele stapelwolken door.


Eerst kwam het lokale Syntus boemeltje naar Winterswijk met Lintjes 38 en 22 langs.


Een DB ICE-3M stel nummer 4607 onderweg naar Frankfurt Main Hbf


Buffels kennen ze ook en ze rijden niet alleen de middagspitsdiensten, Buffels 51 en 56 op weg naar Winterswijk.


Erg veel geluk had ik bij deze trein. Ik had hem nog nooit gefotografeerd, maar nu dan toch eindelijk. Met een mooie wolkenpartij passeert de Neusser Eisenbahn lok 9 met een zeer matig, maar op de juiste plaats beladen (tank)containertrein van KombiVerkehr onderweg naar het Ruhrgebiet in Deutschland.

Over de overige foto's laat ik me niet uit, want die waren allen in de schaduw. Daarna doorgegaan naar Arnhem Velperpoort, ik wilde graag een driespan 6400 met kolentrein door het station zien knallen...


Eerst maar het reguliere zutje verkeer, zoals Linten 33 en 42 van Syntus.


NSR Plan V's 942 en 924 als stopper Zutphen - Ede Wageningen.


Nog meer buffels, de 56 en 51 van daarstraks op de terugweg.


De 3700 heeft onder andere dit VIRM-VI'tje in dienst. Stel 8734 is op weg van Zwolle naar Nijmegen.


Nog een ICE onderweg naar Amsterdam Hauptbahnhof.


En tot slot geen kolentrein maar wel de OPEL onderdelentrein met Klass66 richting Antwerpen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 27 februari 2008 @ 21:09:29 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_57019874
Mooie platen allemaal
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 27 februari 2008 @ 21:22:17 #18
136283 knars
Teethgrinder
pi_57020184
fijne foto's weer
  woensdag 27 februari 2008 @ 21:46:46 #19
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_57020807
Zeker Zug, erg netjes, gelukkig scheen de zon toen nog.
Darkwing: ik heb in ieder geval 1 plaatje voor aparte CTA, heb er hier al meer gezien trouwens.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_57021097
Leuke foto's!
Dat bordje met Schiphol Railway station, wanneer is dat veranderd? Ik heb het namelijk nooit gezien irl.
pi_57021576
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:15 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Als iemand toevallig weet hoeveel km Enschede Gronau is dan kan ik dat bij de rest (420 km ) optellen
Dat is 9 kilometer. 6 in Nederland en 3 in Duitsland.
pi_57021734
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:19 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat is 9 kilometer. 6 in Nederland en 3 in Duitsland.
Ja, volgens Jizdenka idd. Maar ergens vandaan heb ik het voor 11 km in de boeken staan. google Earth? Ik heb ook geen idee hoe ik eraan kom
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 27 februari 2008 @ 22:46:53 #23
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_57022356
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 21:00 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[ afbeelding ]
Nog meer nostalgie, weet iemand waar?
Dat lijkt op Woerden?
pi_57022586
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 22:46 schreef ReisT het volgende:
Dat lijkt op Woerden?
Yep. Erop lijken? Zeker



Ik moest er ook al aan denken eigenlijk. Misschien is Darkwing ooit helemaal om het station heen gelopen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_57026654
Shit, had ik toch die CTA op Delft maar gefotografeerd vandaag. Beweerde dat de stoptrein een intercity was, die zou stoppen op: Rijswijk en Den Haag Moerwijk, alvorens via Den Haag HS, Den haag CS aan te doen.
Raise your head and say: "WELL DONE, WELL DONE!".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')