Mr_Klaasje | vrijdag 22 november 2019 @ 13:17 | |||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt. ![]() ![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]()
![]() ![]()
![]()
![]() En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! ![]() | ||||
Fred2 | vrijdag 22 november 2019 @ 13:23 | |||
Het is een hele omslachtige manier om te zeggen dat de 900/1000 na Schiphol de route van de 700/1800 overnemen en dus niet meer naar Amsterdam Centraal rijden. | ||||
dennistd | vrijdag 22 november 2019 @ 13:24 | |||
En de 700/1800 niet meer naar Den Haag dus. Ongetwijfeld gaat daardoor dan de 3100/3500 of (1)1600 vanaf Schiphol door naar Den Haag. IC's uit Nijmegen/Venlo of Enschede/Schothorst | ||||
pretpletter | vrijdag 22 november 2019 @ 13:26 | |||
Zolang er nog steeds geen dedicated sporen voor de snellere treinen zijn blijf je toch gewoon altijd of langzaam rijden of een lange halteertijd hebben. Of de rest van de treinen krijgen langere halteertijden om deze snellere treinen voor te laten gaan. | ||||
Fred2 | vrijdag 22 november 2019 @ 13:27 | |||
Dat is dan wel tricky bij het instappen in Eindhoven op veel stations ten oosten van Utrecht, wil je de juiste/snelste trein naar Den Haag nemen | ||||
Mr_Klaasje | vrijdag 22 november 2019 @ 13:39 | |||
Denk even over het volgende na: In 2023 komen 6 treinen vanaf de HSL aan op Amsterdam Zuid en 6 treinen vanuit Leiden. In Amsterdam Zuid kan je slecht keren en dus moet je doorrijden. Vanaf de andere kant heb je: Groningen/Leeuwarden-Amsterdam Zuid, Lelystad-Amsterdam Zuid, Enschede/Schothorst-Amsterdam Zuid, Limburg-Eindhoven-Utrecht Amsterdam Zuid, Nijmegen-Amsterdam Zuid, Arnhem-Amsterdam Zuid. Wat zouden de logische doorkoppelingen zijn uitgaande van alleen ICNG op de HSL en de mogelijkheid VIRM/DDZ in te zetten op de treinen uit Leiden..? | ||||
James1988 | vrijdag 22 november 2019 @ 13:40 | |||
Wereldstad Breda: treinen naar Schiphol, Amsterdam, Eindhoven, Zwolle, Roosendaal, Brussel en straks dus ook Leeuwarden en Groningen ![]() En soms hebben we zelfs treinen naar Vlissingen ![]() | ||||
Nattekat | vrijdag 22 november 2019 @ 13:54 | |||
Worden de treinen tussen Den Haag en het noorden nou geknipt op Amsterdam? ![]() | ||||
Fred2 | vrijdag 22 november 2019 @ 13:56 | |||
Er zal vast wel iets blijven bestaan tussen Groningen en Den Haag. | ||||
Fred2 | vrijdag 22 november 2019 @ 13:59 | |||
Doorrijden met leeg materieel naar de Watergraafsmeer is ook een optie, of een rondje Amsterdam: HSL - Schiphol - A'dam Zuid - A'dam Centraal - Schiphol - HSL Straks ligt de A10 onder de grond en dat geeft weer ruimte om bijvoorbeeld bij A'dam Zuid een opstelterrein te maken om daar te keren. | ||||
Nattekat | vrijdag 22 november 2019 @ 14:00 | |||
Dan moet er wat nieuws komen, want de enige die er nu is is nu de klos. | ||||
b2py | vrijdag 22 november 2019 @ 14:03 | |||
Over Utrecht | ||||
Nattekat | vrijdag 22 november 2019 @ 14:05 | |||
Dat zou nergens op slaan ![]() | ||||
MTL | vrijdag 22 november 2019 @ 14:07 | |||
Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan. | ||||
dennistd | vrijdag 22 november 2019 @ 14:24 | |||
Dan mag je daar ook wel een vrije kruising aanleggen denk ik, anders komt je vanaf Amsterdam Zuid nooit door de optocht vanuit Weesp heen. | ||||
dennistd | vrijdag 22 november 2019 @ 14:25 | |||
Voor de liefhebbers van treinen in Albanië kwam ik deze tegen, een documentaire van 43 minuten van ARTE. Let op, video is 810MB: https://arteptweb-a.akama(...)TWEB_1FT3P1Db4bN.mp4 | ||||
Mr_Klaasje | vrijdag 22 november 2019 @ 14:52 | |||
Als je de 12 IC's van de ene kant van Zuid aan de 12 IC's aan de andere kant knoopt hoef je niets te eindigen. ![]() | ||||
Dr_Flash | vrijdag 22 november 2019 @ 15:51 | |||
En even if? ![]() | ||||
ReisT | vrijdag 22 november 2019 @ 17:16 | |||
Het maakt in reistijd weinig uit. Den Haag-Groningen is nu via Utrecht ook sneller dan met de 'rechtstreekse' trein. | ||||
derLudolf | vrijdag 22 november 2019 @ 17:34 | |||
Overstappen is kut als je naar Schiphol gaat en koffers bij je hebt. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 22 november 2019 @ 17:38 | |||
Mooi! ![]() | ||||
b2py | vrijdag 22 november 2019 @ 18:24 | |||
Ze verliezen de directe verbinding met Schiphol ook niet | ||||
Peterselieman | vrijdag 22 november 2019 @ 18:47 | |||
Daarmee zou je Hoofddorp opstel gigantisch ontlasten | ||||
MTL | vrijdag 22 november 2019 @ 19:09 | |||
Waar wil je de Eurostar, Thalys en IC Brussel aan knopen? ![]() Het gaat dus om internationale treinen en volgens mij zal niet elke ICD ergens aangeknoopt gaan worden, dus ook nog enkele ICDs per uur. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 22 november 2019 @ 19:22 | |||
"Dear passengers you can change here for the stopping train to Nijmegen" ![]() | ||||
Zilverberk | vrijdag 22 november 2019 @ 19:30 | |||
De NSB roept het vervangend vervoer doodleuk alleen in het Noors om. De NS probeert het tenminste nog in het Engels. | ||||
Mr_Klaasje | vrijdag 22 november 2019 @ 19:48 | |||
De Eurostar en Thalys blijven sowieso op Centraal zolang in Zuid niet extra perronsporen en douanevoorzieningen zijn gebouwd. De IC Brussel is een goede vraag. Nu wordt die meegerekend in de 5 treinen per uur.. Er gaat er eentje extra rijden. Qua tijdligging zou je in theorie Brussel-Lelystad krijgen. | ||||
Peterselieman | vrijdag 22 november 2019 @ 19:55 | |||
Ook een airportsprinter ![]() Eigenlijk zou je wat dat betreft ook een dubbele vork ten noorden van Leiden willen hebben om zo treinen tussen de binnen- en buitensporen te laten wisselen. Nu doen ze dat ergens tussen Den Haag HS/CS en Leiden, maar bij meer treinen per uur kan dat voor conflicten zorgen. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 22 november 2019 @ 20:00 | |||
Welkum toe de heek duts reel. Steesjun de heek duts reel. Dan kun je net zo goed niks zeggen | ||||
b2py | vrijdag 22 november 2019 @ 20:06 | |||
Wanneer moet dat hele verhaal met die verknopingen gereed zijn rondom Schiphol/Zuid, 2023? | ||||
Peterselieman | vrijdag 22 november 2019 @ 20:57 | |||
Wildwest daar bij James in het dorp. Twee stammetjes van de serie Den Haag - Eindhoven zijn beschoten. Gevolg zijn wat gesneuvelde ramen en een lok die een gat heeft https://www.somda.nl/foru(...)+dingen+22+november/ https://www.nu.nl/binnenl(...)jf-ruiten-kapot.html | ||||
b2py | vrijdag 22 november 2019 @ 21:02 | |||
Drugs he .. | ||||
Maegrim | vrijdag 22 november 2019 @ 21:31 | |||
Mooi weer wat werk voor het personeel in Amsterdam ![]() | ||||
James1988 | vrijdag 22 november 2019 @ 22:22 | |||
Schijnt te zijn gebeurd bij Gilze-Rijen. Is een andere gemeente. ![]() | ||||
James1988 | vrijdag 22 november 2019 @ 23:04 | |||
Twee 15-jarigen met balletjespistolen en metalen balletjes aangehouden. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 23 november 2019 @ 01:13 | |||
Bwooh net terug onderweg naar huis van feestje in het mondaine Rosmalen. Rosmalen 23:23 Den Bosch 23:34 x 23:53 Utrecht Centraal 00:19 x 00:37 Amersfoort 00:54 x 1:06 Deventer 1:42 A Daarna ga ik slapen ![]() | ||||
Eix | zaterdag 23 november 2019 @ 11:48 | |||
Op Utrecht CS staan bij alle perrons alle roltrappen stil en de lift geeft 'brandweer'aan. Blijft toch kansloos. ![]() | ||||
Claude_Viole | zaterdag 23 november 2019 @ 13:05 | |||
Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen? Waar en hoe dan? Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden. | ||||
James1988 | zaterdag 23 november 2019 @ 17:35 | |||
Stichting DE3, de eigenaar van 'rode duivel' 115, gooit het bijltje erbij neer. Het is de bedoeling om het treinstel over te dragen aan een andere stichting. | ||||
Surveillance-Fiets | zaterdag 23 november 2019 @ 17:57 | |||
Alle liften hebben dat. (90 procent) | ||||
dennistd | zaterdag 23 november 2019 @ 18:24 | |||
Ik heb me net zitten bedenken wat een brand-weerstand nou zou kunnen zijn... Zat al te denken aan een soort elektrische weerstand die groter of kleiner wordt als er brand is ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 23 november 2019 @ 18:41 | |||
De stichting blikjespers zeker. | ||||
Eix | zaterdag 23 november 2019 @ 20:29 | |||
Display in de lift toont scrollend dan iets van brandweer / fire service oid. Ik heb het verder niet afgewacht en ben maar de trap afgelopen. Ik vind het alleen wel uiterst merkwaardig hoe men dit afhandelt. Alle liften en roltrappen gaan dus buiten werking. Brandweer kwam met blauw aanrijden (enkel toegestaan bij kans op levensgevaar of grote materiele schade zover ik weet). Maar ondertussen geen enkel omroepbericht. En de treinen blijven aankomen en iedereen die minder mobiel is eindigt bij een uitgeschakelde lift. Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar kunnen ze dan geen brandwacht op het station eerst de melding laten verifiëren ofzo? Want nu handelt enerzijds helemaal niemand van het stationspersoneel naar het alarm. Maar anderzijds komt wel de brandweer met bloedspoed aanrijden. Als ik op mijn werk niet ontruim bij brand krijg ik serieus op mijn flikker van de BHV. ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 23 november 2019 @ 20:40 | |||
Dat viel me een paar weken geleden in Breda ook op. Het alarm ging af, en ik keek toe hoe de kantoren boven het station werden geëvacueerd. Ook de winkels en hal werden geëvacueerd. Maar op de perrons leek er niks te gebeuren. Mensen bleven staan wachten op hun bus of trein, en die kwamen ook gewoon aan alsof er niks aan de hand was. Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn trouwens. | ||||
Eix | zaterdag 23 november 2019 @ 20:48 | |||
Zoals gebruikelijk. ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 23 november 2019 @ 20:52 | |||
Ach ja ![]() Met die valse bommelding van anderhalf jaar geleden was er ook wel wat opvallends. Het hele station was ontruimd, maar mijn gebouw niet (terwijl dat op nog geen 10 meter van het stationsgebouw zelf staat). Mijn buren zagen dat iedereen naar buiten ging, maar ze hadden geen idee waarom. Een buurman die thuiskwam van z'n werk mocht echter niet naar binnen, die moest drie uur buiten wachten. Ik was toen op vakantie en had er dus gene last van, maar kreeg wel wat mee via Facebook en Whatsapp. ![]() | ||||
Dr_Flash | zaterdag 23 november 2019 @ 21:18 | |||
Dat krijg je als je te dicht bij een station gaat wonen hea ![]() | ||||
Fred2 | zaterdag 23 november 2019 @ 21:23 | |||
De hoogtijdagen voor veel museumstichtingen zijn ook wel voorbij lijkt het. In de afgelopen 10 jaar lijkt er met veel enthousiasme allerlei ouwe meuk binnen te zijn gesleept, maar het vast houden van de spullenboel lijkt een stuk lastiger. Ik krijg het gevoel dat donateurs makkelijker over te halen zijn om een trein aan te schaffen of een gedoneerde trein rechtvaardig te maken, maar dat daarna de geldstroom stopt. Tegelijkertijd lijken een aantal stichtingen zich te verkijken op de kosten van het laten rijden van oude meuk. Als die stichtingen niet de samenwerking opzoeken ben ik bang dat er nog meer gaan verdwijnen in de komende jaren. | ||||
James1988 | zaterdag 23 november 2019 @ 21:37 | |||
Erg leuke locatie, maar af en toe... De samenwerking met NS is soms ook een dingetje. ![]() | ||||
BLS | zondag 24 november 2019 @ 13:59 | |||
Vergeet ook niet dat het Spoorwegmuseum veel meer bezig is met het bewaren van materieel dat buiten dienst gaat. Dat was tot twintig jaar geleden niet zo vanzelfsprekend. Toen had je de clubs als de Stibans nodig, die veel materieel wat nu in het museum staat te pronken, net van "de sloopschaar" hebben kunnen redden. We moeten er ontzettend blij mee zijn dat tegenwoordig zo veel materieel als vanzelfsprekend in het museum terecht komt en dat het niet meer nodig is om je daar als vereniging over te ontfermen. En zelfs nu nog lopen mensen te huilen als er een volledig vernielde en doorgeroeste DE3 niet meer bewaard kan worden, terwijl we daar al een prachtig exemplaar van in het museum hebben. | ||||
dennistd | maandag 25 november 2019 @ 12:25 | |||
ÖBB heeft de ontwerpen voor de nieuw NightJet gepresenteerd. https://blog.oebb.at/die-nightjets-der-neuen-generation/![]() [ Bericht 19% gewijzigd door dennistd op 25-11-2019 12:30:35 ] | ||||
Dr_Flash | maandag 25 november 2019 @ 12:36 | |||
Goed zo. Nu weer op Amsterdam gaan rijden graag ![]() | ||||
dennistd | maandag 25 november 2019 @ 13:08 | |||
Dat gaat vanaf december 2020 toch ook weer gebeuren? | ||||
dennistd | maandag 25 november 2019 @ 13:58 | |||
NS heeft weer treinpakkers, dit keer zonder offline boekje: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers | ||||
Dr_Flash | maandag 25 november 2019 @ 15:37 | |||
Echt?? Cool!! ![]() | ||||
#ANONIEM | maandag 25 november 2019 @ 16:02 | |||
Thanks. Eerste klas, altijd goed. | ||||
DJMO | maandag 25 november 2019 @ 16:40 | |||
Dank u. | ||||
dennistd | dinsdag 26 november 2019 @ 01:00 | |||
![]() | ||||
lyolyrc | dinsdag 26 november 2019 @ 17:05 | |||
De link werkt niet meer. Blijkbaar was het maar een korte actie? | ||||
dennistd | dinsdag 26 november 2019 @ 17:24 | |||
Hij doet het hier gewoon hoor? | ||||
Adrie072 | dinsdag 26 november 2019 @ 17:28 | |||
Yep, no problem. | ||||
mart_83 | dinsdag 26 november 2019 @ 17:28 | |||
De eerste klas upgrade kaartjes staan er niet meer op ![]() | ||||
lyolyrc | dinsdag 26 november 2019 @ 17:33 | |||
Vreemd. Ik krijg een 404 error. | ||||
James1988 | dinsdag 26 november 2019 @ 17:42 | |||
10 minuten geleden deed hij het bij mij nog, nu krijg ik ook een 404. 🤷🏻♂️ | ||||
BLS | donderdag 28 november 2019 @ 17:56 | |||
Is het jullie al eens opgevallen dat Tuffy haar stem overslaat als ze "naar" zegt na "sprinter", maar niet na "Intercity"? | ||||
b2py | vrijdag 29 november 2019 @ 08:09 | |||
Nee heb oordopjes in | ||||
DJMO | vrijdag 29 november 2019 @ 21:32 | |||
ik vraag me af hoeveel km ik vandaag per spoor heb afgelegd ![]() Alkmaar Noord - Haarlem - Sloterdijk - Hoorn - Sloterdijk - Utrecht - Amsterdam CS - Alkmaar Noord Was een leuke trip alles bij elkaar ![]() | ||||
James1988 | vrijdag 29 november 2019 @ 22:19 | |||
Met deze website kun je dat uitzoeken: https://brouter.damsy.net/latest/ Set linksboven dat ding op "Rail" en klik daarna op de stations waar je bent geweest, dan verschijnt onderin de afstand ![]() | ||||
DJMO | vrijdag 29 november 2019 @ 22:28 | |||
hmm. gaat lastig als je hetzelfde station vaker tegenkomt op je reist .. | ||||
James1988 | vrijdag 29 november 2019 @ 22:29 | |||
Inzoomen en een klein stukje ernaast klikken. ![]() | ||||
Treinhoer | zaterdag 30 november 2019 @ 09:28 | |||
Mijn zus heeft dat een keer gehad met die lekkende chloortrein in Amersfoort. Nu al een jaar of 15 of meer terug. Die werkte vlak naast het station. Eerst ontruiming, toen weer terug naar binnen, toen ging het luchtalarm en moesten ze buiten verzamelen, en toen van de brandweer weer naar binnen ![]() | ||||
dennistd | zaterdag 30 november 2019 @ 09:55 | |||
Bijzonder transport ![]() Is een oud dubbeldeksrijtuig dat naar een politietrainingscentrum ging, maar niet met dieplader en al onder het viaduct door paste. Aan de ene kant afladen dus, spoor onder het viaduct leggen en aan de andere kant weer opladen ![]() https://bahnblogstelle.ne(...)zu-trainingszwecken/ | ||||
BLS | zaterdag 30 november 2019 @ 10:17 | |||
Geweldig! Is dit nou Schienenersatzverkehr? | ||||
Peterselieman | zaterdag 30 november 2019 @ 10:21 | |||
Waarom niet op de zij vervoeren? | ||||
b2py | zaterdag 30 november 2019 @ 11:55 | |||
Omdat Ome Adolf zijn Breitspuhrbahn (of hoe het ook in Germaans heet) nooit heeft aangelegd. | ||||
DJMO | zaterdag 30 november 2019 @ 18:40 | |||
Hier doet hij het weer... | ||||
Peterselieman | zaterdag 30 november 2019 @ 18:44 | |||
over de weg gaat het op een dieplader prima | ||||
DJMO | zaterdag 30 november 2019 @ 21:53 | |||
werkt niet echt. morgen maar eens op een andere manier kijken. | ||||
Janneke141 | zaterdag 30 november 2019 @ 21:58 | |||
Hoorn-Utrecht aanklikken, dat keer twee, en er dan een rondje Alkmaar Noord-Haarlem-Sloterdijk-Alkmaar Noord bij optellen. | ||||
James1988 | zaterdag 30 november 2019 @ 22:32 | |||
Op 15 december a.s., de dag van de nieuwe dienstregeling, organiseren de NVBS en NS een afscheidsrit voor DDM-1. De rit zelf is inmiddels vol, maar bij deze alsnog de tijden voor degenen die nog een plaatje willen maken: 09:29 - 09:45 Amersfoort 4b 10:27 - 10:28 Amsterdam Centraal 7a 10:56 - 11:36 Alkmaar 1 11:46 - 11:48 Uitgeest 3 11:54 - 12:00 Beverwijk 4 12:13 - 12:23 Haarlem 5 12:33 - 12:53 Zandvoort aan Zee 1 13:03 - 13:13 Haarlem 1 13:32 - 13:49 Amsterdam Centraal 4b 14:17 - 14:21 Almere Centrum 3 14:35 - 14:06 Lelystad 3 15:32 - 16:12 Zwolle 1a 16:48 - 16:54 Amersfoort Schothorst 2 16:58 - 17:13 Amersfoort 4a | ||||
b2py | zondag 1 december 2019 @ 11:41 | |||
Dat ding is 5 meter breed als het niet meer is.. | ||||
dennistd | zondag 1 december 2019 @ 15:21 | |||
En volgens mij is het in Duitsland ook een stuk ingewikkelder om vergunningen te krijgen voor zo'n soort transport. | ||||
Adrie072 | zondag 1 december 2019 @ 15:25 | |||
![]() | ||||
greavy | zondag 1 december 2019 @ 16:43 | |||
Is vrij lastig. Iets te breed. En men wilde het rijtuig ongehavend vervoeren, rijtuig is zelfs helemaal nieuw geschilderd en dergelijke. Vergunningen voor het breedtransport (dit is een metertje of 5 breed als je het op zn zij doet, zonder draaistellen ed?) zullen wel lastig geweest zijn. Dan sowieso alleen nachtelijke uren rijden, en misschien paste het niet eens op een deel van de route als je zo breed zou zijn. Ziet er vreemd uit, maar als je weinig alternatieve routes hebt... | ||||
derLudolf | zondag 1 december 2019 @ 19:27 | |||
Misschien is het qua constructie überhaupt niet mogelijk? ![]() | ||||
Peterselieman | zondag 1 december 2019 @ 19:29 | |||
kijk, dat maakt het logisch om het op deze manier te doen | ||||
Fiorano | maandag 2 december 2019 @ 07:40 | |||
Sprinter Amersfoort - Zwolle van 7.41 kwam enkel met de bovenste verlichtingspit binnen (rangeerstand?). Hoe kan zo iets? | ||||
Maegrim | maandag 2 december 2019 @ 08:16 | |||
dan staat de knop voor het type verlichting niet in de juiste stand of het hok werd gewoon vers van een opstelspoortje geplukt ![]() | ||||
Fiorano | maandag 2 december 2019 @ 08:25 | |||
Ha nee, der zaten al mensen in ![]() | ||||
Adrie072 | maandag 2 december 2019 @ 11:58 | |||
Helaas nog ver weg voor ons... | ||||
Pino112 | maandag 2 december 2019 @ 19:34 | |||
| ||||
James1988 | woensdag 4 december 2019 @ 02:03 | |||
Vandaag (of inmiddels eigenlijk gisteren) heeft de Belgische politierechtbank zijn vonnis geveld over de zaak tegen NMBS, Infrabel en de bestuurder van de trein die in 2010 bij Buizingen door rood ging. 19 mensen overleden, meer dan 300 raakten gewond. NMBS en Infrabel krijgen boetes opgelegd ter hoogte van ¤ 550.000, de treinbestuurder is weliswaar schuldig verklaard maar krijgt geen straf opgelegd. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/03/proces-buizingen/ | ||||
Fixers | woensdag 4 december 2019 @ 07:17 | |||
Volgens mij zit er een beetje rijp op de bovenleiding. Kan haast een boek lezen bij het licht van de vonken die deze trein trekt. Amersfoort-Apeldoorn is één lange vlamboog. ![]() | ||||
Adrie072 | woensdag 4 december 2019 @ 19:08 | |||
NS start test met ‘automatische treinpiloot’ klok 04 dec 2019 16:56 tag zelfrijdende treinen De Nederlandse Spoorwegen hebben een proef aangekondigd om een trein automatisch te laten rijden. De test gaat volgende week plaats vinden tussen Kampen Zuid, Dronten en Swifterband (geen station). De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is. Testritten De testritten zullen ‘s nachts plaatsvinden in de nacht van 10 op 11 december. Voor de pilot wordt een Sprinter van het type SNG gebruikt. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen. Gedurende de testrit zal de trein zich zelf in beweging zetten en afremmen bij het station. De machinist blijft in de cabine aanwezig en kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. “Het is te vergelijkbaar met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit” vertelt NS woordvoerder Anita Middelkoop. Eerder dit jaar heeft Arriva en een goederenvervoerder al een proef gedaan met een zelf rijdende trein. NS volgt nu ook. Het is een eerste test, maar de verwachting is dat er volgend jaar meer testen zullen volgen waarbij ook complexere situaties worden getest. Betere benutting spoor Bij Automatic Train Operation (ATO), zoals het in vaktermen wordt genoemd, zijn er vier verschillende niveaus. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen door de smart cruise control dichter op elkaar gaan rijden. Spoorbeheerder ProRail stelde eerder zelfs dat de zelfrijdende trein noodzakelijk is in de toekomst. De spoorbeheerder houdt rekening met groeiscenario’s van 40 procent meer reizigers in 2030. “Dan is de zelfrijdende trein niet een ‘nice to have’, maar een ‘must-have’”, stelt innovatiedirecteur Chris Verstegen van ProRail. Hij wijst op de plannen om tot acht intercity’s per uur op het spoor te laten rijden. “We hebben niet het geld en de tijd om overal spoor bij te bouwen. We moeten het dus anders doen. Met de zelfrijdende trein kunnen we het spoor beter benutten”, aldus Verstegen. Vooral als de zelfrijdende trein wordt gecombineerd met ERTMS ontstaat er extra capaciteit. bron https://www.treinreiziger(...)t&utm_medium=twitter | ||||
Peterselieman | donderdag 5 december 2019 @ 21:18 | |||
De club van Michiel Dermois (bekend van loc 2454) heeft Plan U's 115 (stichting DE-III) en 151 (ex-SHD) verworven. De bedoeling is dat de 151 weer de baan op komt en dat de 115 als plukstel gaat dienen. http://nmld.nl/nl/collectie/55 | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 7 december 2019 @ 21:36 | |||
Zo, weer terug in de moderne wereld waar Fok het wel doet. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 7 december 2019 @ 21:40 | |||
Hoin ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 7 december 2019 @ 21:49 | |||
Waar zat je? ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 7 december 2019 @ 21:55 | |||
India. | ||||
James1988 | zaterdag 7 december 2019 @ 22:28 | |||
Voor de mensen die het treinenwereldje in het Verenigd Koninkrijk een beetje volgen: vandaag is de laatste dag dat Virgin Trains de langeafstandstreinen rijdt tussen Londen, Birmingham, het noordwesten, Wales en Schotland. Na meer dan 22 jaar op de West Coast komt er een einde aan het treinenavontuur van Richard Branson. Een paar maanden geleden is Virgin Trains uitgesloten van de aanbesteding voor de volgende West Coast-franchise, die is gewonnen door een consortium van FirstGroup en Trenitalia. Morgen gaat de nieuwe vervoerder aan de slag, onder de naam Avanti West Coast. Voor reizigers verandert er vooralsnog weinig: kaartjes blijven geldig en ze blijven dezelfde gezichten zien. De bestaande vloot (Pendolino-kantelbaktreinen en Voyager-dieseltreinen) wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder, al zijn Virgin-dingen zoals logo's en naamplaten verwijderd. Avanti heeft bij Hitachi een order geplaatst voor nieuwe elektrische en bimodetreinstellen, waarmee de Voyagers worden vervangen. Deze treinen hebben geen kantelbakinstallatie, maar door hun betere acceleratie kunnen ze de huidige rijtijden halen. Ook wordt er dan niet meer met diesel onder de draad gereden. Op langere termijn zal Avanti ook verantwoordelijk zijn voor de opstartfase van de nieuwe hogesnelheidslijn, High Speed 2, tussen Londen en Birmingham. | ||||
Peterselieman | zaterdag 7 december 2019 @ 23:00 | |||
Een lijntje verder naar rechts (Midland Main Line) zijn ze bezig met elektrificatie. In het filmpje is te zien dat ze tussen Bedford en Kettering druk bezig te zijn. Ze gaan dat nog uitbreiden naar Market Harbourough, maar het betekent wel dat er richting Leicester en Derby nog steeds gedieseld moet worden. Er zijn voor zover ik weet inmiddels bimode treinstellen (Class 804) in bestelling. | ||||
b2py | zondag 8 december 2019 @ 09:31 | |||
Hoe lang is die concessie dan wel niet als ze HS2 ook gaan uitvoeren? | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 13:58 | |||
De nieuwe franchise eindigt op 31 maart 2031, tegen die tijd zou fase 1 van HS2 al enige tijd opgeleverd moeten zijn. Als het allemaal doorgaat en niet over een paar weken wordt besloten om de stekker eruit te trekken ![]() | ||||
b2py | zondag 8 december 2019 @ 15:37 | |||
En dan nog het optimisme in de planning aldaar :-P | ||||
Yreal | zondag 8 december 2019 @ 16:13 | |||
Morgen toch nog de eurocity copenagen > hamburg pakken ![]() | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 16:16 | |||
Hoe lang nog dat ie op de boot gaat? ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zondag 8 december 2019 @ 16:17 | |||
9 a 10 jaar gok ik zo. | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 16:22 | |||
![]() ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zondag 8 december 2019 @ 16:32 | |||
Die plannen ken ik niet, zou prima kunnen. Zal ook wel een poosje gebeuren als ze in Denemarken de andere twee bruggen gaan vervangen. | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 17:50 | |||
Vanaf dienstregeling 2020 (dus vanaf 15 december 2019) gaat de EC Hamburg - Kopenhagen niet meer via Puttgarden, maar via Flensburg. Vanaf dat moment is het ook geen EC meer, maar een IC. Dat ding heet nu alleen maar EC omdat het restaurant aan boord van de ferry meetelt ![]() De reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen wordt, ondanks de langere route, met een paar minuten verkort. Nieuwe dienstregeling:
| ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 17:54 | |||
Alleen deze week nog met de boot dus. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 8 december 2019 @ 17:54 | |||
Das natuurlijk vanwege de opening van de Deense "HSL". | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 18:00 | |||
Klopt. Ik heb nog even overwogen om die kant op te gaan maar uiteindelijk toch vanaf gezien. Beetje vroeg donker enzo en in Kopenhagen ben ik niet zo lang geleden al geweest. ![]() Dat helpt ook mee, en er zit geen langzame ferry-oversteek meer in de route. Voor de 19 kilometer tussen Puttgarden en Rødby Færge staat nu een tijd van 65 minuten. | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:01 | |||
Ik vind bootjevaren op zich wel een belevenis altijd. Zeker met de trein ![]() | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 18:06 | |||
Ik ben 2 jaar geleden van Kopenhagen naar Hamburg gegaan via die route en dat vond ik erg leuk. Maar bij aankomst in Puttgarden was het al flink aan het schemeren en dan nog dat hele eind naar huis in de duitsernisduisternis vond ik toch wat minder. Maar goed, CPH-HH eindigt dus. Daarmee blijft nog over de IC tussen Rome en Palermo die op de boot gaat, en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet. | ||||
b2py | zondag 8 december 2019 @ 18:14 | |||
Gaat van de zomer wel dagelijks raden ipv 3 keer per week ![]() | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:16 | |||
Die wil ik ook graag nogeens doen. Dat is wel een fatsoenlijk stuk water ook ![]() ![]() Kan daar geen enkele drgl voor vinden trouwens. Enige met 2 overstaps die ik kan vinden tussen berlin en Scholckholm gaat dus via Hamburg en CPH | ||||
DeaDLocK2K | zondag 8 december 2019 @ 18:20 | |||
https://www.snalltaget.se/en/destinations/berlin | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:22 | |||
Wat staat dat ding idioot lang stil in Malmö joh ![]() ![]() | ||||
DeaDLocK2K | zondag 8 december 2019 @ 18:24 | |||
Lijkt me sterk aangezien er geen douaneformaliteiten bestaan over deze interne grens. | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 18:25 | |||
Onder het kopje 'The Night Train' zie ik dit...Nou ken ik het Zweedse spoorwegnet niet goed, misschien is Trelleborg - Malmö enkelsporig en dat er gewacht moet worden op een treinpad? ![]() | ||||
b2py | zondag 8 december 2019 @ 18:25 | |||
Geen airco btw in de zomer :-P | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:31 | |||
wazig. Rødby - Puttgarden mag je niet IN de trein blijven vanwege veiligheid, en honderd kilometer verderop mag je er niet UIT ![]() Maar los van wat er tussen Malmö en Trelleborg gebeurt zie ik duidelijk staan dat hij in Mamö zelf stil staat. Northbound van 7:30 tot 9:18 en southbound van 14:30 tot 17:00. Waarom? Moet er ook northbound op een treinpad gewacht worden? Dacht het niet ![]() En: is dat dan langs het perron? Kun je even lekker gaan ontbijten in de Restaurang daar of word je op een emplacement neergeparkeerd? ![]() | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 18:32 | |||
Hmm, misschien heeft het er iets mee te maken dat Snälltåget een open access-concurrent is voor SJ op de route Malmö - Stockholm en dat ze een commercieel interessant pad willen hebben tussen Malmö en Stockholm? | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:37 | |||
Wacht, je mag er wel af ![]()
| ||||
greavy | zondag 8 december 2019 @ 18:41 | |||
godver Wij hebben werk naar Norre Aslev, waarmee je terug naar Puttgarden op de boot naast de trein staat. Ik heb die rit nog niet gehad, en zal het aankomende week waarschijnlijk ook wel niet krijgen... RIP | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:41 | |||
staat trouwens dat 6 december de rgl voor 2020 gepubliceerd wordt dus dat zal komende week wel komen dan ![]() | ||||
greavy | zondag 8 december 2019 @ 18:42 | |||
je hebt er ook 1 die rond 10u de boot op gaat richting Hamburg, maar dat was te vroeg zeker? | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 18:42 | |||
De Engelstalige website van Snälltåget lijkt een beetje achter te lopen, de informatie op de Zweedse site is wel bijgewerkt. ![]()
| ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 18:43 | |||
Dat ding vertrekt om 7:30 uit Kopenhagen Hbf. Je kent me goed. ![]() | ||||
Dr_Flash | zondag 8 december 2019 @ 18:44 | |||
Als ze dat met die airco niet gaan fiksen dan laat ik het bij een enkeltje denk ik ![]() | ||||
greavy | zondag 8 december 2019 @ 18:45 | |||
Mijn collega's staan steeds naast die trein ja, Collega schrok zit het lamlazerus toen er ineens een trein naar binnen reed naast hem ![]() Belde mij gelijk toen | ||||
Zilverberk | zondag 8 december 2019 @ 19:15 | |||
Hoi ![]() Ik zag ooit een topic met handige tips over internationaal treinreizen, maar ik kan het niet vinden. Kunnen jullie wellicht helpen? | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 19:18 | |||
Niet tijdens de zomer reizen helpt ook ![]() Goed punt ![]() | ||||
Pino112 | zondag 8 december 2019 @ 19:28 | |||
TRV / Met de trein door Europa (Interrail enzo) #4 Die? | ||||
derLudolf | zondag 8 december 2019 @ 19:37 | |||
Met in internationale treinreis of met het vinden van het topic? Eerlijk gezegd kan ik me niets van dat topic herinneren. Maar we puzzelen hier graag met je mee. | ||||
Zilverberk | zondag 8 december 2019 @ 19:41 | |||
Jups. Dank! | ||||
Zilverberk | zondag 8 december 2019 @ 19:44 | |||
Als je wil puzzelen heb ik nog wel een vraag: ik trof op de NS website een treinverbinding aan die niet online te boeken was. Idem op de DB-site. Ging om een nightjet, als ik mij correct herinner. Waarom is dat? Ik heb helemaal geen zin om tijdens hun kantooruren te bellen. | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 19:46 | |||
Soms zijn de kaartjes op, of probeer je te vroeg te boeken. Nightjets kun je geloof ik 4 maanden van tevoren boeken. | ||||
Zilverberk | zondag 8 december 2019 @ 19:52 | |||
Ik wil deze maand nog reizen. Misschien nog gedoe wegens nieuwe dienstregeling half december? Of de kaartjes zijn op. ![]() | ||||
derLudolf | zondag 8 december 2019 @ 20:02 | |||
Allicht. Kun je niet via ÖBB boeken? | ||||
James1988 | zondag 8 december 2019 @ 20:03 | |||
Zou best kunnen dat dat allemaal al uitverkocht is. Feestdagen hè ![]() | ||||
derLudolf | zondag 8 december 2019 @ 20:04 | |||
Maar als het ausverkauft is, dan staat er wel iets van "nicht mehr verfügbar" | ||||
dennistd | zondag 8 december 2019 @ 21:03 | |||
Het zou helpen als je erbij zou vertellen van waar naar waar en wanneer ![]() | ||||
Zilverberk | zondag 8 december 2019 @ 21:14 | |||
Mijn ervaring is dat de meeste mensen thuis willen zijn met de feestdagen, dus dat heen voor kerst en terug na kerst nog best beschikbaar is. | ||||
derLudolf | zondag 8 december 2019 @ 21:18 | |||
| ||||
Zilverberk | zondag 8 december 2019 @ 21:21 | |||
Ik ben laatst naar die voorstelling over drs. P van Van Muiswinkel geweest. ![]() | ||||
derLudolf | zondag 8 december 2019 @ 21:23 | |||
Niet van meegekregen ![]() Maar wat voor jou een treinreis van huis is, is voor veel mensen allicht een reis naar huis ![]() Maar zeg gewoon even wanneer en de bestemming waar je heen moet. | ||||
Yreal | zondag 8 december 2019 @ 21:28 | |||
Laatste week. Heel blij dat ik hem daarom pak. Zit nu op een vlucht milaan-brussel-copenhagen kneiterhard te zuipen. Morgen geen energie meer voor andere dingen dan uit het raam staren ![]() | ||||
Yreal | zondag 8 december 2019 @ 21:31 | |||
Ik kom 6/8x per jaar in copenhagen. Copenhagen ![]() Jawel, gezien de migrantencrisis is daar grenscontrole opgeworpen die tot de dag van vandaag van toepassing is. | ||||
Yreal | zondag 8 december 2019 @ 21:34 | |||
Ik heb de 11.35 morgen van cph naar hamburg. Dan door naar rheine, hengelo en den haag. 23.30 thuis. | ||||
dennistd | zondag 8 december 2019 @ 23:58 | |||
Gisteren naar Bochum geweest voor een tramlijn die volgende week gesloten wordt, maar tussendoor en na de tijd ook wat aan treinen gedaan. Nostalgiezugreisen organiseerde deze zaterdag een rit vanuit Hamburg naar de kerstmarkt in Köln. Op het traject Hamburg-Bielefeld werd de trein getrokken door een elektrische locomotief, maar op Bielefeld-Köln nam stoomloc 35 1097 het over. Deze Oost-Duitse machine werd in 1959 afgeleverd aan de Reichsbahn en was de DR-doorontwikkeling van de Baureihe 23. Met acht rijtuigen aan de aan en achterop loc 111 191 voor de energie- (en daarmee warmte-)voorziening aan de rijtuigen komt de trein langs het S-Bahn-station Bochum-Langendreer. Op de terugweg werd vanuit Köln met een half uur vertraging vertrokken, waarmee de trein ook Wanne-Eickel Hbf bereikte. Na een stop van enkele minuten (er moest een rolstoel de trein uit) werd er weer vertrokken richting Hamburg. Dit weekend werden door het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen op beide dagen vier retourritten tussen Hattingen en Wengern Ost gereden met de 'Nikolauszug'. Bestaande uit acht uitverkochte rijtuigen en getrokken door V100 212 007 rijdt de trein over de Ruhrtalbahn en passeert hier bij het station Zeche Nachtigall op weg naar Wengern Ost. | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 07:11 | |||
Nieuw bordje gespot: Amersfoort Centraal ![]() https://m.facebook.com/st(...)28803469885&sfnsn=mo | ||||
spectrumanalyser | maandag 9 december 2019 @ 09:54 | |||
nu het vol begint te raken op de Houtrakpolder, is het spoor aan de andere kant van het gebouw van Ter haak ook in gebruik. ik zie een DM90 staan. gaat dat passen, als eind deze week de DDAR en DDM1 vloot er nog bij moet. | ||||
Isane | maandag 9 december 2019 @ 09:54 | |||
Geld verspilling ![]() | ||||
DeaDLocK2K | maandag 9 december 2019 @ 09:56 | |||
Engelse ziekte. | ||||
spectrumanalyser | maandag 9 december 2019 @ 10:32 | |||
het viel al dagen op dat de reclameborden leeg zijn. zelfs de digitale reclamezuilen staan op zwart. https://www.ad.nl/binnenl(...)nen-dreigt~a739fb96/
| ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 11:45 | |||
Zal wel weer op de reiziger afgewenteld worden. Want ja, op wie anders ![]() | ||||
Mykonos | maandag 9 december 2019 @ 13:02 | |||
Iemand die deze kan toelichten ![]() | ||||
NedKelly | maandag 9 december 2019 @ 13:15 | |||
De speciaal voor de HSL aangelegde brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk blijkt de bottleneck. ,,Extreme wind kan treinen omblazen.'' https://www.ad.nl/binnenl(...)harde-wind~aa7b571e/ | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 13:16 | |||
De brug daar is vrij hoog. Als het dan waait, kunnen ze niet rijden. | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 13:19 | |||
Mijn hemel, dat stukje van copenhagen naar rodby is ook wel net zo boeiend als den haag > gouda zeg. | ||||
freako | maandag 9 december 2019 @ 13:27 | |||
Als het goed is, worden volgend jaar november windschermen geplaatst. https://www.spoorpro.nl/s(...)ndschermen-hsl-brug/ | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 13:29 | |||
5 euro dat die dingen loswaaien | ||||
James1988 | maandag 9 december 2019 @ 13:38 | |||
Het stuk aan Duitse zijde is niet heel veel interessanter ![]() | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 13:40 | |||
De volgende die begint over dat de nachttrein naar copenhagen zo praktisch krijgt een stomp | ||||
James1988 | maandag 9 december 2019 @ 13:43 | |||
Over nachttrein naar Kopenhagen gesproken, welke route reed dat ding eigenlijk? Ook via Puttgarden? | ||||
dennistd | maandag 9 december 2019 @ 13:51 | |||
Volgens mij via Flensburg. Al zal ie voor 1997 (opening brug) wel via de veerboot gegaan zijn. | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 14:12 | |||
CityNightLine reed via Flensburg en Kolding idd. | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 14:39 | |||
Nou ook weer gehad. Momenteel een politzei inspectie door de trein en dan knallen met die bak. De curryworst wacht. | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 15:06 | |||
En Delft Campus. En dan heb ik Lansingerland-Zoetermeer nog gemist ![]() | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 15:08 | |||
Hoe kun je | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 15:26 | |||
Kutweer that's how | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 15:27 | |||
Tevens zit ik in een trein waar de omroep nog open staat. Conducteurs in beide stellen hebben het er met elkaar over maar krijgen de machinist niet te pakken ![]() | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 15:38 | |||
Is ook een kutstation. Het enge wat wel aardig is is dat mijn ma daar een vestiging in de buurt heeft. Die is ineens top bereikbaar. En het ontwerp van dat ding is ook wel mooi. Vooral het tramspoor en het fietspad zijn mooi gedaan. Maar wie het precies moet bedienen is wat onduidelijk. | ||||
James1988 | maandag 9 december 2019 @ 16:42 | |||
Ben je al in Hamburg, @Yreal? | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 16:54 | |||
yes Jij volgt mijn insta feed toch? | ||||
James1988 | maandag 9 december 2019 @ 16:58 | |||
Mooi! Volgens mij niet. Even spieken. edit: nu wel. | ||||
Yreal | maandag 9 december 2019 @ 16:59 | |||
Ja nu volg je mijn insta, maar op FB komen dezelfde stories. Zit een koppeling op, blijf niet bezig ![]() | ||||
Fred2 | maandag 9 december 2019 @ 17:51 | |||
Iemand nog een leuke reclame gezien op het station vandaag? | ||||
Fred2 | maandag 9 december 2019 @ 17:51 | |||
Zouden ze nog de moeite nemen om dat in de SGMm om te programmeren/in te spreken? | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 19:17 | |||
Ja. wel een beetje racistisch. | ||||
Dr_Flash | maandag 9 december 2019 @ 19:18 | |||
Jazeker. werd vanochtend al iets omgeroepen dat ik zeker niet als "Delft Zuid" herkende. Keek ik uit het raam: Delft Campus op de borden ![]() ![]() | ||||
renwan | maandag 9 december 2019 @ 22:52 | |||
Gisteren nog een stelletje zien staan met de mededeling "update 15 december 2019 geslaagd" op de koersrol ![]() | ||||
spectrumanalyser | maandag 9 december 2019 @ 23:36 | |||
Ja dat stel heb ik ook gezien bij Amsterdam centraal. De tekst begreep ik eerst niet, ik las namelijk "15 december 2019 gratis" | ||||
_serial_ | dinsdag 10 december 2019 @ 00:11 | |||
Ik heb het wel een tijdje gevolgd maar las 2-3 maanden ook dat dat Virgin samen met paar andere operators het groene licht hadden gekregen om naar de High-court te stappen om de beslissing aan te vechten dat ze waren uitgesloten om mee te doen aan de nieuwe concessie. https://www.telegraph.co.(...)l-franchise-rulings/ | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 00:53 | |||
Klopt, die zaak loopt nog en zal ook nog wel een tijd lopen. Waar het om gaat: het Britse spoorwegpensioenfonds heeft te kampen met een flink tekort, aldus de Britse pensioenregulator. Er is naar verwachting een tekort van een paar miljard pond, en de regulator heeft de mogelijkheid om te eisen dat deelnemende partijen (ofwel, de vervoerders) geld bijstorten om het gat per direct te dichten. In de contracten die onlangs zijn vergeven, eist het Department for Transport dat de vervoerders hiervoor garant staan. DfT eist echter dat ze garant staan voor elk bedrag, en daartoe zijn zowel Stagecoach als Arriva niet bereid. 'Je kunt niet garant staan voor iets wat je niet weet, dat is geen gezonde bedrijfsvoering' aldus die bedrijven. Om die reden zijn Stagecoach en Arriva uitgesloten van de aanbestedingen. Het lijkt erop dat FirstGroup en Abellio het wel verantwoord vinden om te tekenen voor zulke risico's. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 06:07 | |||
"Wij willen wel aanbesteden, maar alleen aan clubjes losgeslagen gekken die ons alles geven wat we willen ![]() Ja zo komen we er wel ![]() | ||||
_serial_ | dinsdag 10 december 2019 @ 07:05 | |||
Ik begrijp het wel dat de betreffende vervoerders geen carte blanche willen geven voor de tekorten. Maar het levert nu wel een interessante situatie op. De tekorten moeten nu blijkbaar door de nieuwe vervoerders worden bijgepast, die komen dat vermoedelijk te kort op hun bedrijfsvoering, en dat gaan ze ergens verhalen. Vaak is dat de klant. Stel dat de high-court zegt dat die oude vervoerders gelijk hebben, dan moet eigenlijk de aanbesteding opnieuw, en dan zou de nieuwe vervoerder het onderspit kunnen delven. Wel gek dat de concessie alsnog (volgens mij zelfs eerder dan gepland) ingaat terwijl er nog rechtszaken gepland staan/lopen [ Bericht 0% gewijzigd door _serial_ op 10-12-2019 07:54:40 ] | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 07:11 | |||
Wat is daar interessant aan precies? Komt op mij over als oneerlijke concurrentie, iemand met de sores van een willekeurige vorige uitbater opzadelen. | ||||
Janneke141 | dinsdag 10 december 2019 @ 07:26 | |||
Kennelijk hebben Italianen daar niet zo'n moeite mee. | ||||
b2py | dinsdag 10 december 2019 @ 07:29 | |||
Risico’s kan je ook verzekeren ![]() | ||||
_serial_ | dinsdag 10 december 2019 @ 07:52 | |||
Verzekeraars zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen ![]() | ||||
Fred2 | dinsdag 10 december 2019 @ 09:17 | |||
Zojuist gechecked: Delft Campus idd uit de speakers. | ||||
spectrumanalyser | dinsdag 10 december 2019 @ 09:39 | |||
gisteren gingen twee DDAR stellen gekoppeld als de intercity Den Helder - Nijmegen door 't land. De trein zat stampvol toen deze in de avondspits een slag van Amsterdam naar Alkmaar maakte. | ||||
dennistd | dinsdag 10 december 2019 @ 10:50 | |||
Halve duin op het spoor op de Maasvlakte ![]() https://twitter.com/ProRail_VL/status/1204324859100192768 | ||||
dennistd | dinsdag 10 december 2019 @ 13:10 | |||
![]() In de regio Münster zijn grootse plannen voor het opzetten van een S-Bahn met daarbij flinke frequentieverhogingen en introductie van RE's waar nu alleen nog RB's rijden. Allereerst maar even een kaartje hoe men het voor ogen heeft: ![]() Voor ons als Nederlanders zijn de lijnen vanaf Enschede natuurlijk het belangrijkst, dus die pak ik er even uit. Richting Münster wordt er ingezet op een halfuursdienst Gronau-Münster die overal stopt, de S4. Daarnaast wordt er een RegionalExpress geïntroduceerd die alleen stopt in Gronau, Ochtrup, Steinfurt-Burgsteinfurt en Steinfurt-Borghorst. Meest opvallende hieraan is dat deze in Enschede gekoppeld wordt aan de IC naar Zwolle. In Münster wil men deze doortrekken naar Hamm en vanaf daar door laten gaan naar Venlo en Eindhoven, zoals de huidige RE13. Je krijgt dan dus een RE Zwolle-Eindhoven via Duitsland. Daarnaast wordt in de spits 1x per uur de S9 vanuit Paderborn vanaf Münster Zentrum Nord doorgetrokken naar Steinfurt-Burgsteinfurt. Richting Dortmund wordt de uursdienst uitgebreid naar een halfuursdienst, waarbij de trein die vanaf Enschede komt als RegionalExpress rijdt en tussen Bork en Dortmund Hbf alleen stopt op Lünen Hbf. Tussen Enschede en Gronau krijg je drie treinen per uur, waarvan twee ook stoppen op De Eschmarke en Glanerbrug: - RE 13 Zwolle-Enschede-Münster(-Hamm-Venlo-Eindhoven), non-stop Enschede-Gronau - S 4 Enschede-Münster - RE 51 Enschede-Dortmund Alle informatie, ook over de andere lijnen, staat in deze pdf: http://dennistd.nl/trein/dump/sbahn_munsterland.pdf | ||||
derLudolf | dinsdag 10 december 2019 @ 13:21 | |||
Gaaf! Hoe concreet zijn de plannen? | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 16:10 | |||
Eindhoven Centraal ook gespot. VIRM stel 9504 rijdt nog rond met dichtgepopnagelde asbakken ![]() | ||||
Zilverberk | dinsdag 10 december 2019 @ 17:23 | |||
Hoe lang is de trein al rookvrij? Jaar of tien? | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 17:24 | |||
12 a 14 denk ik ondertussen? | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 17:25 | |||
Maar ook in gloednieuwe vliegtuigen zitten er nog steeds asbakjes in de deuren van het toilet ![]() | ||||
derLudolf | dinsdag 10 december 2019 @ 17:36 | |||
In 2007 zat ik met sowieso met zes rokers in de trein en ik kan me niet heugen dat er toen is gerookt. Was ongereviseerde ICM. Vanaf Hoogeveen rechtstreeks naar Schiphol. | ||||
ReisT | dinsdag 10 december 2019 @ 17:36 | |||
Rookverbod bij NS is er sinds 2004, die VIRM zal net iets ouder zijn. | ||||
Peter | dinsdag 10 december 2019 @ 17:44 | |||
Dat snap ik wel. Liever daar een peuk dan op het papier in de prullenbak in de fik vliegen.. | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 17:45 | |||
Wettelijke verplichting, als er toch iemand een peuk opsteekt moet er wel een plek zijn waar die veilig uitgedrukt kan worden. | ||||
Zilverberk | dinsdag 10 december 2019 @ 17:52 | |||
Vijftien jaar alweer. ik word oud | ||||
dennistd | dinsdag 10 december 2019 @ 19:05 | |||
--- nieuwe pagina niet gezien ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 19:36 | |||
![]() | ||||
Zilverberk | dinsdag 10 december 2019 @ 19:43 | |||
Stonk het nog in de coupe? | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 19:45 | |||
Nee dat niet ![]() | ||||
Zilverberk | dinsdag 10 december 2019 @ 19:51 | |||
Dan is dat na 15 jaar toch uitgewalmt. ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 19:52 | |||
Dat mocht ook eens tijd worden ![]() | ||||
b2py | dinsdag 10 december 2019 @ 19:55 | |||
Van wie zijn deze plannen? | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 20:00 | |||
En hebben die ook overlegd met NRW, die al bezig is met de aanbesteding van de 'nieuwe' RE13 Maas-Wupper-Express-concessie die vanaf 2025 Eindhoven met Hamm moet gaan verbinden? ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 20:01 | |||
En welke mega reizigersvraag is er op de Planologische Hoofdas Eindhoven - Hamm? Komt die langs Hoogeveen of zo? ![]() | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 20:17 | |||
Je bedoelt Eindhoven met Zwolle? ![]() | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 20:19 | |||
Het gaat om het naar Eindhoven doortrekken van de huidige RE13 Venlo - Düsseldorf - Hamm. Als iedereen z'n zin krijgt wel, ja ![]() Hoe lang zou je dan eigenlijk onderweg zijn? ![]() | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 20:25 | |||
Langer dan de huidige 2 uur ![]() | ||||
derLudolf | dinsdag 10 december 2019 @ 20:38 | |||
Maar dan mag je niet met een Schones Wochenende of NRW Ticket | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 20:39 | |||
Dat mag ook vast niet tussen Enschede en Zwolle en tussen Venlo en Aidshoven. | ||||
dennistd | dinsdag 10 december 2019 @ 20:48 | |||
Ik kwam op 5:10 ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 20:52 | |||
Ho ho ![]() ![]() | ||||
Janneke141 | dinsdag 10 december 2019 @ 20:56 | |||
383 km in een stoptrein ![]() Zouden ze weten dat er in Enschede twee meter spoor ontbreekt trouwens? | ||||
Zilverberk | dinsdag 10 december 2019 @ 21:02 | |||
Zouden ze dan ook 4 uur van te voren weten dattie 5 min vertraging heeft? ![]() | ||||
ReisT | dinsdag 10 december 2019 @ 21:50 | |||
Misschien weten ze wel dat er sinds 2013 weer een doorgaand spoor ligt. Doorrijden wordt nu alleen nog bemoeilijkt doordat er twee stootjukken op staan. | ||||
Wertha | dinsdag 10 december 2019 @ 21:51 | |||
De grootste grap van 2019. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 21:53 | |||
Ach een kinderhand is snel gevuld eah. Kunnen die provincialen er weer een paar jaar tegenaan zonder zoethoudertjes. | ||||
Janneke141 | dinsdag 10 december 2019 @ 21:54 | |||
Oh ja, dat was het. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 21:57 | |||
Ik denk trouwens oprecht dat het doortrekken van de IC naar Enschede extra reizigers kan opleveren. Als ze dan toch een RE naar Enschede willen, en dat kan volgens mij ook wel uit want dat staat al jaren op de planning, dan lijkt me het geen probleem om die aan de IC te koppelen. Edit: Ik denk trouwens dat hetzelfde goed kan gelden voor de andere kant. Doe het in een partnerschap met NS, met FLIRTs zoals nu maar dan geschikt voor 200km/u óf ICNG-internationaal. Er moet toch nieuwe materieel komen want aan Nederlandse zijde in Overijssel komt er een extra IC bij en hoogstwaarschijnlijk ook investeringen in infra tussen Zwolle en Wierden. In Brabant gaat er ook 200 gereden worden mag ik hopen op die route aangezien daar ook ICNG komt te rijden, dus dat past daar goed in. Beetje dromen mag wel toch? ![]() | ||||
derLudolf | dinsdag 10 december 2019 @ 22:03 | |||
Waarom zou dat niet mogen, gaat die trein dan rijden ipv Blauwnet of in samenwerking daarmee? DB wil juist af van Arriva toch? | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 22:05 | |||
Omdat het op veel plaatsen de grens over al niet mag. Of mocht in ieder geval. Zo'n NRW-ticket dan weer wel maar Schönes-Wochenende-Ticket war nur ab Gronau gültig in December 2007. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 22:07 | |||
ja, maar er is een hoop gebeurd ![]() | ||||
derLudolf | dinsdag 10 december 2019 @ 22:07 | |||
Okay, maar in juni heeft Dennis een ticket uit de automaat getrokken in Enschede. Fles ook, maar dat was de verkeerde. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 22:10 | |||
Er staat me iets van bij dat het een soortgelijke mixup was, maar ik kan me vergissen. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 22:12 | |||
en in September werd ik in de RE 19 nog bijna op de bon geslingerd omdat ik met een NRW ticket naar Arnhem wilde WAT GEWOON MAG. Maar die FickFehler snappen hun eigen tariefsysteem niet. Maand later had ik wel mijn geld terug. | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 22:13 | |||
Met een Niedersachsenticket (¤ 24 + ¤ 5 per extra reiziger) mag je niet tussen Weener en Groningen reizen. Wil je dat wel doen, dan moet je het Niedersachsenticket+Groningen hebben wat ¤ 5 (+¤ 1 per extra reiziger) duurder is. Wellicht komt er dan ook zoiets voor Eindhoven en/of Zwolle. | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 22:15 | |||
Duitse tariefsystemen zijn dan ook bijzonder gecompliceerd. Net als met dat NDS-ticket wat ik in post #237 noem: het is geldig in alle OV in geheel Nedersaksen, maar in de Landkreise Emsland, Osnabrück en Schaumburg dan weer alleen in de trein. En tussen Norddeich Mole - Leer en Bremen mag je met je NDS-ticket dan weer wel in het Fernverkehr. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 22:15 | |||
Ik zou niet weten waarom. Groningen is het eerste logische knooppunt waar je naartoe zou kunnen willen. Een as met een vervoersvraag. Zwolle? ![]() Eindhoven? Venlo dus. Nogmaals de vraag: waar zit de vervoersvraag op die as? Ik zie het niet gebeuren iig ![]() | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 22:18 | |||
Dan moet er in Hengelo een extra zakspoor bijkomen. Daar is plek voor maar doorkoppeling is logischer. | ||||
James1988 | dinsdag 10 december 2019 @ 22:22 | |||
In het geval van Eindhoven - Venlo - Düsseldorf is er ook een Nederlandse organisatie bij betrokken ('Eurekarail') die barrières wil wegnemen op die lijn. Ik kan me zo voorstellen dat zij wel interesse hebben in een doorgaand ticket. Er worden 600 extra dagelijkse reizigers verwacht wanneer er een doorgaande trein is t.o.v. de huidige situatie. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 december 2019 @ 22:24 | |||
Das drie regionale vliegtuigen joh ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 22:45 | |||
ja dat kan natuurlijk ook ![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 22:47 | |||
![]() | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 december 2019 @ 22:48 | |||
Ik denk dat je die terugweg op de fiets wel wint. edit: te voet. ![]() met de fiets kan het in 6,5 uur. | ||||
dennistd | dinsdag 10 december 2019 @ 23:57 | |||
Dat was het Westfalentarif vs NRW-tarif: die eerste was niet geldig voor het deel Meinerzhagen-Köln-Arnhem. | ||||
dennistd | dinsdag 10 december 2019 @ 23:58 | |||
De BVG (Berlijnse stadsvervoerder) wil werelderfgoed worden ![]() | ||||
Zilverberk | woensdag 11 december 2019 @ 07:57 | |||
Wat is een zakspoor? ![]() | ||||
Mr_Klaasje | woensdag 11 december 2019 @ 08:00 | |||
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zakspoor | ||||
Zilverberk | woensdag 11 december 2019 @ 08:01 | |||
Dankjewel, sorry dat ik te lui was om te googlen. ![]() | ||||
ACT-F | woensdag 11 december 2019 @ 16:26 | |||
Raadplaat. Welke spoorwegovergang is dit? | ||||
Adrie072 | woensdag 11 december 2019 @ 17:10 | |||
Heiloo, coulsterbos? | ||||
b2py | woensdag 11 december 2019 @ 17:15 | |||
Lijkt een ongebruikte spoorlijn met enkelspoor | ||||
NedKelly | woensdag 11 december 2019 @ 17:18 | |||
Er zit een knip in de spoorstaaf en de bovenleiding ![]() Bijgesneden panoramafoto? | ||||
mart_83 | woensdag 11 december 2019 @ 17:19 | |||
Ergens in het bos bij Beekbergen | ||||
BLS | woensdag 11 december 2019 @ 18:15 | |||
Stop maar met raden. https://maps.app.goo.gl/PDdFhGSATf9XVHzu6 | ||||
Dr_Flash | woensdag 11 december 2019 @ 18:48 | |||
dat is best wel in de buurt ![]() | ||||
Peterselieman | woensdag 11 december 2019 @ 20:37 | |||
ik had ook wel willen raden, maar zonder op de link te klikken zou dit lijntje ook mijn eerste gok zijn geweest. Pas aangelegd, maar roestig omdat er nog geen gebruik werd gemaakt van de waslijn | ||||
b2py | woensdag 11 december 2019 @ 21:59 | |||
Via Reddit: https://www.reddit.com/r/(...)_app&utm_name=iossmf Iemand heeft een Python script geschreven waarmee je al je treinreizen kan visualiseren, wie trapt af? | ||||
dennistd | woensdag 11 december 2019 @ 22:32 | |||
Duitsers ![]() https://bahnblogstelle.ne(...)ndyhasser-im-zug-an/ | ||||
Janneke141 | woensdag 11 december 2019 @ 22:34 | |||
Dat je dan ook nog wordt overgeleverd aan de politieafdeling Stral-sund is wel dubbel zuur. Of zouden ze dat bewust gedaan hebben? | ||||
Duvel | woensdag 11 december 2019 @ 22:37 | |||
Roestig? Koper is rood van zichzelf. | ||||
BLS | woensdag 11 december 2019 @ 23:27 | |||
Sorry | ||||
spectrumanalyser | donderdag 12 december 2019 @ 14:27 | |||
NS zal niet meer "aanrijding met een persoon" gaan melden. voortaan zal het bericht slechts "aanrijding" bevatten. https://www.ad.nl/binnenl(...)persoon-om~a711bb1e/ moeilijk om hier iets tegenin te brengen. behalve dan dat je moeilijker een keuze kunt maken omdat je bij een aanrijding zeker een alternatief gaat bedenken en bij een andere vertraging wellicht wilt wachten. | ||||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2019 @ 14:56 | |||
ja, bij een aanrijding met een persoon weet je dat het 2-2,5 uur gaat duren. Een aanrijding met een dier kan met een half uurtje weer voorbij zijn. Een aanrijding met een voertuig kan een halve dag duren. Qua informatie gaan we erop achteruit. | ||||
derLudolf | donderdag 12 december 2019 @ 14:57 | |||
Ach ja, wordt vast wel via andere kanalen bekend. Maar ja, inderdaad, weer iets wat je zelf moet doen | ||||
ReisT | donderdag 12 december 2019 @ 15:30 | |||
Ik hoor vaak genoeg bij een verstoring "dit duurt tot ongeveer X uur" is dat niet genoeg informatie voor jullie? | ||||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2019 @ 15:33 | |||
Ja hoor, dat vind ik prima. Ik hoor dat alleen niet vaak genoeg ![]() | ||||
ACT-F | donderdag 12 december 2019 @ 16:30 | |||
Je kende het toevallig? ![]() ![]() | ||||
James1988 | donderdag 12 december 2019 @ 16:34 | |||
Tsja, er zijn zo veel dingen die 'emoties los kunnen maken'. | ||||
derLudolf | donderdag 12 december 2019 @ 17:23 | |||
Ja, de intercity's zijn geel. Mijn overleden oma droeg vaak geel ![]() | ||||
Dr_Flash | donderdag 12 december 2019 @ 17:31 | |||
doe eens rustig vriend ![]() | ||||
ACT-F | donderdag 12 december 2019 @ 17:56 | |||
Ze gaan de tekst aanpassen naar: Aanrijding met een treinkopper. Dat is toch een stuk luchtiger. | ||||
Peter | donderdag 12 december 2019 @ 20:32 | |||
Het woord 'vertraging' roept ook gevoelens van boosheid op.. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2019 @ 06:33 | |||
Ja dat zeggen ze al heel lang niet meer | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 13 december 2019 @ 08:22 | |||
Kortom ; wat zeggen ze niet: - Dames en Heren - Vertraging - Aanrijding met een persoon - Stoptrein Wat gaat er volgend jaar niet meer gezegd worden? [ Bericht 4% gewijzigd door spectrumanalyser op 13-12-2019 09:19:55 ] | ||||
derLudolf | vrijdag 13 december 2019 @ 08:41 | |||
Trein? Op last van de politie? | ||||
Eix | vrijdag 13 december 2019 @ 08:44 | |||
Ik hoop "[...] dit duurt tot nul-één-uur-dertig". ![]() | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2019 @ 08:50 | |||
Dat gaat zeker niet gebeuren. Dat roept namelijk emoties op. #nosarcasm. | ||||
Eix | vrijdag 13 december 2019 @ 08:51 | |||
Die computer ook. ![]() | ||||
Fixers | vrijdag 13 december 2019 @ 09:52 | |||
Ik hoop: "Ik mag ook helemaal niets meer zeggen." | ||||
ReisT | vrijdag 13 december 2019 @ 10:39 | |||
Ik hoop "we zijn geheel op tijd volgens dienstregeling vertrokken" en meer van dergelijke overbodig geklets. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2019 @ 11:03 | |||
Ja dat mag ook stoppen ja. Alsof je op je knieën moet of zo ![]() | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2019 @ 11:04 | |||
Of dingen als DAAAAAAMES EN HEEREN, zodadelijk komen wij aan op station Almelo | ||||
spectrumanalyser | vrijdag 13 december 2019 @ 11:12 | |||
"Deze trein stopt niet te best." Ergens best grappig. helaas blijft slechts de catering-omroep over, die nooit eens normaal kan aangeven dat 'ie langskomt. nee, er moet worden omgeroepen dat die ouwe gevulde koek nu tien cent goedkoper is. | ||||
_serial_ | vrijdag 13 december 2019 @ 13:52 | |||
Wellicht doen ze nog steeds wel de melding "Aanrijding met dier"? | ||||
b2py | vrijdag 13 december 2019 @ 14:42 | |||
Dat is zielig voor Flappie | ||||
Peterselieman | vrijdag 13 december 2019 @ 19:46 | |||
Dames en heren pak vast uw tassen, het volgende station is Assen.
| ||||
Zilverberk | vrijdag 13 december 2019 @ 19:50 | |||
Dat hoor ik niet zo vaak meer, de laatste tijd.
| ||||
spectrumanalyser | vrijdag 13 december 2019 @ 20:03 | |||
het eerste station na Haarlem is "Heemstede-Aanmaakhout, station Heemstede-Aanmaakhout". | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2019 @ 21:09 | |||
Heb jij in Twente gewoond??! ![]() | ||||
Dr_Flash | vrijdag 13 december 2019 @ 21:09 | |||
"Oss West, thuis best" | ||||
b2py | vrijdag 13 december 2019 @ 21:22 | |||
The Heek Duts Reel | ||||
DeaDLocK2K | zaterdag 14 december 2019 @ 13:26 | |||
Duh Heek ![]() | ||||
drakin | zaterdag 14 december 2019 @ 14:21 | |||
Minitafeltjes in de sprinter ![]() | ||||
James1988 | zaterdag 14 december 2019 @ 14:31 | |||
Ja, die tafeltjes zijn belachelijk. | ||||
b2py | zaterdag 14 december 2019 @ 18:43 | |||
Is je schoot niet goed genoeg? | ||||
Adrie072 | zaterdag 14 december 2019 @ 18:50 | |||
van Christian Ticar @tic_photo | ||||
James1988 | zaterdag 14 december 2019 @ 19:07 | |||
Nee. | ||||
greavy | zaterdag 14 december 2019 @ 21:19 | |||
Dan kan je net zo goed geen tafeltjes doen toch? | ||||
greavy | zaterdag 14 december 2019 @ 21:19 | |||
En vol |