Hoe lang is die concessie dan wel niet als ze HS2 ook gaan uitvoeren?quote:Op zaterdag 7 december 2019 22:28 schreef James1988 het volgende:
Voor de mensen die het treinenwereldje in het Verenigd Koninkrijk een beetje volgen: vandaag is de laatste dag dat Virgin Trains de langeafstandstreinen rijdt tussen Londen, Birmingham, het noordwesten, Wales en Schotland. Na meer dan 22 jaar op de West Coast komt er een einde aan het treinenavontuur van Richard Branson.
Een paar maanden geleden is Virgin Trains uitgesloten van de aanbesteding voor de volgende West Coast-franchise, die is gewonnen door een consortium van FirstGroup en Trenitalia. Morgen gaat de nieuwe vervoerder aan de slag, onder de naam Avanti West Coast.
Voor reizigers verandert er vooralsnog weinig: kaartjes blijven geldig en ze blijven dezelfde gezichten zien. De bestaande vloot (Pendolino-kantelbaktreinen en Voyager-dieseltreinen) wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder, al zijn Virgin-dingen zoals logo's en naamplaten verwijderd.
Avanti heeft bij Hitachi een order geplaatst voor nieuwe elektrische en bimodetreinstellen, waarmee de Voyagers worden vervangen. Deze treinen hebben geen kantelbakinstallatie, maar door hun betere acceleratie kunnen ze de huidige rijtijden halen. Ook wordt er dan niet meer met diesel onder de draad gereden.
Op langere termijn zal Avanti ook verantwoordelijk zijn voor de opstartfase van de nieuwe hogesnelheidslijn, High Speed 2, tussen Londen en Birmingham.
De nieuwe franchise eindigt op 31 maart 2031, tegen die tijd zou fase 1 van HS2 al enige tijd opgeleverd moeten zijn.quote:Op zondag 8 december 2019 09:31 schreef b2py het volgende:
[..]
Hoe lang is die concessie dan wel niet als ze HS2 ook gaan uitvoeren?
En dan nog het optimisme in de planning aldaar :-Pquote:Op zondag 8 december 2019 13:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
De nieuwe franchise eindigt op 31 maart 2031, tegen die tijd zou fase 1 van HS2 al enige tijd opgeleverd moeten zijn.
Als het allemaal doorgaat en niet over een paar weken wordt besloten om de stekker eruit te trekken
Hoe lang nog dat ie op de boot gaat?quote:Op zondag 8 december 2019 16:13 schreef Yreal het volgende:
Morgen toch nog de eurocity copenagen > hamburg pakken
9 a 10 jaar gok ik zo.quote:Op zondag 8 december 2019 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hoe lang nog dat ie op de boot gaat?
quote:
Die plannen ken ik niet, zou prima kunnen. Zal ook wel een poosje gebeuren als ze in Denemarken de andere twee bruggen gaan vervangen.quote:Op zondag 8 december 2019 16:22 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]er waren toch plannen (ja, plannen
) om hem over Kolding en Flensborg te gooien?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | +--------------+---------------+---------------+---------------+ | | IC 396 | IC 394 | IC 392 | +--------------+---------------+---------------+---------------+ | Hamburg Hbf | V 08:53 | V 12:53 | V 16:53 | | Padborg st | 10:53 - 10:59 | 14:53 - 14:59 | 18:53 - 18:59 | | Kolding st | 11:40 - 11:43 | 15:40 - 15:43 | 19:40 - 19:43 | | Odense st | 12:19 - 12:22 | 16:19 - 16:22 | 20:19 - 20:22 | | Ringsted st | 13:03 A | 17:03 A | 21:03 A | | Koebenhavn H | 13:33 A | 17:33 A | 21:33 A | +--------------+---------------+---------------+---------------+ |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | +--------------+---------------+---------------+---------------+ | | IC 393 | IC 395 | IC 397 | +--------------+---------------+---------------+---------------+ | Koebenhavn H | V 07:26 | V 11:26 | V 15:26 | | Ringsted st | V 07:55 | V 11:55 | V 15:55 | | Odense st | 08:37 - 08:40 | 12:37 - 12:40 | 16:37 - 16:40 | | Kolding st | 09:15 - 09:18 | 13:15 - 13:18 | 17:15 - 17:18 | | Padborg st | 09:59 - 10:02 | 13:59 - 14:02 | 17:59 - 18:02 | | Hamburg Hbf | 12:02 A | 16:02 A | 20:02 A | +--------------+---------------+---------------+---------------+ |
Klopt. Ik heb nog even overwogen om die kant op te gaan maar uiteindelijk toch vanaf gezien. Beetje vroeg donker enzo en in Kopenhagen ben ik niet zo lang geleden al geweest.quote:
Dat helpt ook mee, en er zit geen langzame ferry-oversteek meer in de route. Voor de 19 kilometer tussen Puttgarden en Rødby Færge staat nu een tijd van 65 minuten.quote:Op zondag 8 december 2019 17:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Das natuurlijk vanwege de opening van de Deense "HSL".
Gaat van de zomer wel dagelijks raden ipv 3 keer per weekquote:Op zondag 8 december 2019 18:06 schreef James1988 het volgende:
Ik ben 2 jaar geleden van Kopenhagen naar Hamburg gegaan via die route en dat vond ik erg leuk. Maar bij aankomst in Puttgarden was het al flink aan het schemeren en dan nog dat hele eind naar huis in de duitsernisduisternis vond ik toch wat minder.
Maar goed, CPH-HH eindigt dus. Daarmee blijft nog over de IC tussen Rome en Palermo die op de boot gaat, en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet.
Die wil ik ook graag nogeens doen. Dat is wel een fatsoenlijk stuk water ookquote:Op zondag 8 december 2019 18:06 schreef James1988 het volgende:
en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet.
Nou ken ik het Zweedse spoorwegnet niet goed, misschien is Trelleborg - Malmö enkelsporig en dat er gewacht moet worden op een treinpad?quote:The train timetable has to adjust to the ferry timetable. Therefore, on the way to Berlin, the night train (train number 301) will stand still in the port of Sassnitz for a few hours. On the way to Malmö, the night train (train number 300) will remain onboard the ferry at the port of Trelleborg for a few hours, all according to our timetable. During this time it is not possible to exit or enter the train. There is always a Snälltåget team member available onboard, to answer any questions you may have.
During warm summer days it will also be warm inside the train due to the fact that the wagons only have ventilation and not air conditioner.
wazig. Rødby - Puttgarden mag je niet IN de trein blijven vanwege veiligheid, en honderd kilometer verderop mag je er niet UITquote:Op zondag 8 december 2019 18:25 schreef James1988 het volgende:
Onder het kopje 'The Night Train' zie ik dit...
[..]
Nou ken ik het Zweedse spoorwegnet niet goed, misschien is Trelleborg - Malmö enkelsporig en dat er gewacht moet worden op een treinpad?
quote:The journey with the ferry takes four hours and you can stay on the train during the ferry crossing or visit restaurants and shop on the ferry.
godverquote:Op zondag 8 december 2019 17:50 schreef James1988 het volgende:
Vanaf dienstregeling 2020 (dus vanaf 15 december 2019) gaat de EC Hamburg - Kopenhagen niet meer via Puttgarden, maar via Flensburg.
je hebt er ook 1 die rond 10u de boot op gaat richting Hamburg, maar dat was te vroeg zeker?quote:Op zondag 8 december 2019 18:06 schreef James1988 het volgende:
Ik ben 2 jaar geleden van Kopenhagen naar Hamburg gegaan via die route en dat vond ik erg leuk. Maar bij aankomst in Puttgarden was het al flink aan het schemeren en dan nog dat hele eind naar huis in de duitsernisduisternis vond ik toch wat minder.
Maar goed, CPH-HH eindigt dus. Daarmee blijft nog over de IC tussen Rome en Palermo die op de boot gaat, en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet.
quote:Avgångar från Sverige 4, 8, 29 april, 13, 20 maj, 13, 15, 17 juni samt dagligen 21 juni - 29 augusti 2020.
Avgångar från Tyskland 7, 12 april, 3, 17 och 24 maj, 14, 16, 18 juni samt dagligen 22 juni - 30 augusti 2020.
Det kommer även att tillkomma avgångar vid Berlin marathon, Höstlovet och Berlins julmarknader.
Avgångstid från Malmö Central 17.00, ankomsttid Berlin Hbf ca 06.45.
Avgångstid från Berlin Hbf ca 19.00, ankomsttid Malmö C 07.30.
Tiderna i tyskland är prelminära.
Dat ding vertrekt om 7:30 uit Kopenhagen Hbf. Je kent me goed.quote:Op zondag 8 december 2019 18:42 schreef greavy het volgende:
[..]
je hebt er ook 1 die rond 10u de boot op gaat richting Hamburg, maar dat was te vroeg zeker?
Als ze dat met die airco niet gaan fiksen dan laat ik het bij een enkeltje denk ikquote:Op zondag 8 december 2019 18:42 schreef James1988 het volgende:
De Engelstalige website van Snälltåget lijkt een beetje achter te lopen, de informatie op de Zweedse site is wel bijgewerkt.
[..]
Niet tijdens de zomer reizen helpt ookquote:Op zondag 8 december 2019 18:44 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als ze dat met die airco niet gaan fiksen dan laat ik het bij een enkeltje denk ik![]()
Goed puntquote:Moet nog even kijken wanneer er weer tijd en geld voor is ook.
TRV / Met de trein door Europa (Interrail enzo) #4quote:Op zondag 8 december 2019 19:15 schreef Zilverberk het volgende:
Hoi
Ik zag ooit een topic met handige tips over internationaal treinreizen, maar ik kan het niet vinden. Kunnen jullie wellicht helpen?
Met in internationale treinreis of met het vinden van het topic? Eerlijk gezegd kan ik me niets van dat topic herinneren. Maar we puzzelen hier graag met je mee.quote:Op zondag 8 december 2019 19:15 schreef Zilverberk het volgende:
Hoi
Ik zag ooit een topic met handige tips over internationaal treinreizen, maar ik kan het niet vinden. Kunnen jullie wellicht helpen?
Jups. Dank!quote:Op zondag 8 december 2019 19:28 schreef Pino112 het volgende:
[..]
TRV / Met de trein door Europa (Interrail enzo) #4
Die?
Als je wil puzzelen heb ik nog wel een vraag: ik trof op de NS website een treinverbinding aan die niet online te boeken was. Idem op de DB-site. Ging om een nightjet, als ik mij correct herinner.quote:Op zondag 8 december 2019 19:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Met in internationale treinreis of met het vinden van het topic? Eerlijk gezegd kan ik me niets van dat topic herinneren. Maar we puzzelen hier graag met je mee.
Soms zijn de kaartjes op, of probeer je te vroeg te boeken. Nightjets kun je geloof ik 4 maanden van tevoren boeken.quote:
Ik wil deze maand nog reizen. Misschien nog gedoe wegens nieuwe dienstregeling half december?quote:Op zondag 8 december 2019 19:46 schreef James1988 het volgende:
[..]
Soms zijn de kaartjes op, of probeer je te vroeg te boeken. Nightjets kun je geloof ik 4 maanden van tevoren boeken.
Allicht.quote:Op zondag 8 december 2019 19:52 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Ik wil deze maand nog reizen. Misschien nog gedoe wegens nieuwe dienstregeling half december?
Of de kaartjes zijn op.
Maar als het ausverkauft is, dan staat er wel iets van "nicht mehr verfügbar"quote:Op zondag 8 december 2019 20:03 schreef James1988 het volgende:
Zou best kunnen dat dat allemaal al uitverkocht is. Feestdagen hè
Het zou helpen als je erbij zou vertellen van waar naar waar en wanneerquote:Op zondag 8 december 2019 19:52 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Ik wil deze maand nog reizen. Misschien nog gedoe wegens nieuwe dienstregeling half december?
Of de kaartjes zijn op.
Mijn ervaring is dat de meeste mensen thuis willen zijn met de feestdagen, dus dat heen voor kerst en terug na kerst nog best beschikbaar is.quote:Op zondag 8 december 2019 20:03 schreef James1988 het volgende:
Zou best kunnen dat dat allemaal al uitverkocht is. Feestdagen hè
quote:Op zondag 8 december 2019 21:14 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat de meeste mensen thuis willen zijn met de feestdagen, dus dat heen voor kerst en terug na kerst nog best beschikbaar is.
Ik ben laatst naar die voorstelling over drs. P van Van Muiswinkel geweest.quote:
Niet van meegekregenquote:Op zondag 8 december 2019 21:21 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Ik ben laatst naar die voorstelling over drs. P van Van Muiswinkel geweest.
Laatste week. Heel blij dat ik hem daarom pak.quote:Op zondag 8 december 2019 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hoe lang nog dat ie op de boot gaat?
Ik kom 6/8x per jaar in copenhagen. Copenhagenquote:Op zondag 8 december 2019 18:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb nog even overwogen om die kant op te gaan maar uiteindelijk toch vanaf gezien. Beetje vroeg donker enzo en in Kopenhagen ben ik niet zo lang geleden al geweest.
[..]
Dat helpt ook mee, en er zit geen langzame ferry-oversteek meer in de route. Voor de 19 kilometer tussen Puttgarden en Rødby Færge staat nu een tijd van 65 minuten.
Jawel, gezien de migrantencrisis is daar grenscontrole opgeworpen die tot de dag van vandaag van toepassing is.quote:Op zondag 8 december 2019 18:24 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Lijkt me sterk aangezien er geen douaneformaliteiten bestaan over deze interne grens.
Ik heb de 11.35 morgen van cph naar hamburg. Dan door naar rheine, hengelo en den haag. 23.30 thuis.quote:Op zondag 8 december 2019 18:42 schreef greavy het volgende:
[..]
je hebt er ook 1 die rond 10u de boot op gaat richting Hamburg, maar dat was te vroeg zeker?
quote:Duizenden reclameborden op NS-stations leeg, strop van tientallen miljoenen dreigt
Op last van de rechter heeft NS de reclamezuilen op het grootste deel van de treinstations leeg moeten halen. Het gaat om vijfduizend zuilen op driehonderd stations. Een strop van 50 miljoen euro's of meer dreigt.
David Bremmer 09-12-19, 06:00 Laatste update: 10:25
50
5
Oplettende treinreizigers zullen merken dat de treinstations er sinds afgelopen week net iets anders uitzien. Op de perrons zijn namelijk niet of nauwelijks reclameuitingen meer te zien. Door een recente uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden staan circa vijfduizend abri's op driehonderd stations sinds 1 december leeg. En dat zal nog zeker weken zo blijven.
Oorzaak is dat JCDecaux naar de rechter is gestapt. Volgens de Franse abri-uitbater, die ook in Nederland actief is, had NS Stations het van 2011 tot 2027 lopende contract met concurrenten ExterionMedia op basis van Europese regels openbaar aan moeten besteden. Hetzelfde gold volgens de exploitant voor het in 2015 gesloten contract met Ngage Media. Na een jarenlange procedure stelde het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden JCDecaux (grotendeels) op 1 oktober in het gelijk. Volgens het Hof had NS aan moeten besteden en bezit JCDecaux hier 'een grensoverschrijdend belang'.
Iemand die deze kan toelichtenquote:Tussen Rotterdam Centraal en Breda rijden er op de hogesnelheidslijn geen treinen door harde wind op de Hogesnelheidslijn.
De speciaal voor de HSL aangelegde brug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk blijkt de bottleneck. ,,Extreme wind kan treinen omblazen.''quote:
Als het goed is, worden volgend jaar november windschermen geplaatst.quote:Op maandag 9 december 2019 13:16 schreef Yreal het volgende:
[..]
De brug daar is vrij hoog.
Als het dan waait, kunnen ze niet rijden.
5 euro dat die dingen loswaaienquote:Op maandag 9 december 2019 13:27 schreef freako het volgende:
[..]
Als het goed is, worden volgend jaar november windschermen geplaatst.
https://www.spoorpro.nl/s(...)ndschermen-hsl-brug/
Het stuk aan Duitse zijde is niet heel veel interessanterquote:Op maandag 9 december 2019 13:19 schreef Yreal het volgende:
Mijn hemel, dat stukje van copenhagen naar rodby is ook wel net zo boeiend als den haag > gouda zeg.
De volgende die begint over dat de nachttrein naar copenhagen zo praktisch krijgt een stompquote:Op maandag 9 december 2019 13:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het stuk aan Duitse zijde is niet heel veel interessanter
Volgens mij via Flensburg. Al zal ie voor 1997 (opening brug) wel via de veerboot gegaan zijn.quote:Op maandag 9 december 2019 13:43 schreef James1988 het volgende:
Over nachttrein naar Kopenhagen gesproken, welke route reed dat ding eigenlijk? Ook via Puttgarden?
En Delft Campus. En dan heb ik Lansingerland-Zoetermeer nog gemistquote:Op maandag 9 december 2019 07:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Nieuw bordje gespot: Amersfoort Centraal
https://m.facebook.com/st(...)28803469885&sfnsn=mo
Hoe kun jequote:Op maandag 9 december 2019 15:06 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En Delft Campus. En dan heb ik Lansingerland-Zoetermeer nog gemist
Is ook een kutstation. Het enge wat wel aardig is is dat mijn ma daar een vestiging in de buurt heeft. Die is ineens top bereikbaar.quote:
Ja nu volg je mijn insta, maar op FB komen dezelfde stories. Zit een koppeling op, blijf niet bezigquote:Op maandag 9 december 2019 16:58 schreef James1988 het volgende:
[..]
Mooi!
[..]
Volgens mij niet. Even spieken.
Zouden ze nog de moeite nemen om dat in de SGMm om te programmeren/in te spreken?quote:
Ja. wel een beetje racistisch.quote:Op maandag 9 december 2019 17:51 schreef Fred2 het volgende:
Iemand nog een leuke reclame gezien op het station vandaag?
Jazeker. werd vanochtend al iets omgeroepen dat ik zeker niet als "Delft Zuid" herkende. Keek ik uit het raam: Delft Campus op de bordenquote:Op maandag 9 december 2019 17:51 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Zouden ze nog de moeite nemen om dat in de SGMm om te programmeren/in te spreken?
Gisteren nog een stelletje zien staan met de mededeling "update 15 december 2019 geslaagd" op de koersrolquote:Op maandag 9 december 2019 17:51 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Zouden ze nog de moeite nemen om dat in de SGMm om te programmeren/in te spreken?
Ik heb het wel een tijdje gevolgd maar las 2-3 maanden ook dat dat Virgin samen met paar andere operators het groene licht hadden gekregen om naar de High-court te stappen om de beslissing aan te vechten dat ze waren uitgesloten om mee te doen aan de nieuwe concessie.quote:Op zaterdag 7 december 2019 22:28 schreef James1988 het volgende:
Voor de mensen die het treinenwereldje in het Verenigd Koninkrijk een beetje volgen: vandaag is de laatste dag dat Virgin Trains de langeafstandstreinen rijdt tussen Londen, Birmingham, het noordwesten, Wales en Schotland. Na meer dan 22 jaar op de West Coast komt er een einde aan het treinenavontuur van Richard Branson.
Een paar maanden geleden is Virgin Trains uitgesloten van de aanbesteding voor de volgende West Coast-franchise, die is gewonnen door een consortium van FirstGroup en Trenitalia. Morgen gaat de nieuwe vervoerder aan de slag, onder de naam Avanti West Coast.
Voor reizigers verandert er vooralsnog weinig: kaartjes blijven geldig en ze blijven dezelfde gezichten zien. De bestaande vloot (Pendolino-kantelbaktreinen en Voyager-dieseltreinen) wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder, al zijn Virgin-dingen zoals logo's en naamplaten verwijderd.
Avanti heeft bij Hitachi een order geplaatst voor nieuwe elektrische en bimodetreinstellen, waarmee de Voyagers worden vervangen. Deze treinen hebben geen kantelbakinstallatie, maar door hun betere acceleratie kunnen ze de huidige rijtijden halen. Ook wordt er dan niet meer met diesel onder de draad gereden.
Op langere termijn zal Avanti ook verantwoordelijk zijn voor de opstartfase van de nieuwe hogesnelheidslijn, High Speed 2, tussen Londen en Birmingham.
Risico’s kan je ook verzekerenquote:Op dinsdag 10 december 2019 00:53 schreef James1988 het volgende:
Klopt, die zaak loopt nog en zal ook nog wel een tijd lopen.
Waar het om gaat: het Britse spoorwegpensioenfonds heeft te kampen met een flink tekort, aldus de Britse pensioenregulator. Er is naar verwachting een tekort van een paar miljard pond, en de regulator heeft de mogelijkheid om te eisen dat deelnemende partijen (ofwel, de vervoerders) geld bijstorten om het gat per direct te dichten.
In de contracten die onlangs zijn vergeven, eist het Department for Transport dat de vervoerders hiervoor garant staan. DfT eist echter dat ze garant staan voor elk bedrag, en daartoe zijn zowel Stagecoach als Arriva niet bereid. 'Je kunt niet garant staan voor iets wat je niet weet, dat is geen gezonde bedrijfsvoering' aldus die bedrijven.
Om die reden zijn Stagecoach en Arriva uitgesloten van de aanbestedingen. Het lijkt erop dat FirstGroup en Abellio het wel verantwoord vinden om te tekenen voor zulke risico's.
Verzekeraars zijn ook niet op hun achterhoofd gevallenquote:
Zojuist gechecked: Delft Campus idd uit de speakers.quote:Op maandag 9 december 2019 19:18 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jazeker. werd vanochtend al iets omgeroepen dat ik zeker niet als "Delft Zuid" herkende. Keek ik uit het raam: Delft Campus op de borden![]()
Hoe lang is de trein al rookvrij? Jaar of tien?quote:Op dinsdag 10 december 2019 16:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Eindhoven Centraal ook gespot. VIRM stel 9504 rijdt nog rond met dichtgepopnagelde asbakken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |