abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 7 december 2019 @ 23:00:37 #101
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190319644
Een lijntje verder naar rechts (Midland Main Line) zijn ze bezig met elektrificatie. In het filmpje is te zien dat ze tussen Bedford en Kettering druk bezig te zijn. Ze gaan dat nog uitbreiden naar Market Harbourough, maar het betekent wel dat er richting Leicester en Derby nog steeds gedieseld moet worden. Er zijn voor zover ik weet inmiddels bimode treinstellen (Class 804) in bestelling.

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190322868
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2019 22:28 schreef James1988 het volgende:
Voor de mensen die het treinenwereldje in het Verenigd Koninkrijk een beetje volgen: vandaag is de laatste dag dat Virgin Trains de langeafstandstreinen rijdt tussen Londen, Birmingham, het noordwesten, Wales en Schotland. Na meer dan 22 jaar op de West Coast komt er een einde aan het treinenavontuur van Richard Branson.

Een paar maanden geleden is Virgin Trains uitgesloten van de aanbesteding voor de volgende West Coast-franchise, die is gewonnen door een consortium van FirstGroup en Trenitalia. Morgen gaat de nieuwe vervoerder aan de slag, onder de naam Avanti West Coast.

Voor reizigers verandert er vooralsnog weinig: kaartjes blijven geldig en ze blijven dezelfde gezichten zien. De bestaande vloot (Pendolino-kantelbaktreinen en Voyager-dieseltreinen) wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder, al zijn Virgin-dingen zoals logo's en naamplaten verwijderd.

Avanti heeft bij Hitachi een order geplaatst voor nieuwe elektrische en bimodetreinstellen, waarmee de Voyagers worden vervangen. Deze treinen hebben geen kantelbakinstallatie, maar door hun betere acceleratie kunnen ze de huidige rijtijden halen. Ook wordt er dan niet meer met diesel onder de draad gereden.

Op langere termijn zal Avanti ook verantwoordelijk zijn voor de opstartfase van de nieuwe hogesnelheidslijn, High Speed 2, tussen Londen en Birmingham.
Hoe lang is die concessie dan wel niet als ze HS2 ook gaan uitvoeren?
  zondag 8 december 2019 @ 13:58:35 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190327311
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 09:31 schreef b2py het volgende:

[..]

Hoe lang is die concessie dan wel niet als ze HS2 ook gaan uitvoeren?
De nieuwe franchise eindigt op 31 maart 2031, tegen die tijd zou fase 1 van HS2 al enige tijd opgeleverd moeten zijn.

Als het allemaal doorgaat en niet over een paar weken wordt besloten om de stekker eruit te trekken :')
pi_190328758
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2019 13:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

De nieuwe franchise eindigt op 31 maart 2031, tegen die tijd zou fase 1 van HS2 al enige tijd opgeleverd moeten zijn.

Als het allemaal doorgaat en niet over een paar weken wordt besloten om de stekker eruit te trekken :')
En dan nog het optimisme in de planning aldaar :-P
pi_190329286
Morgen toch nog de eurocity copenagen > hamburg pakken _O_
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 16:16:47 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190329324
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:13 schreef Yreal het volgende:
Morgen toch nog de eurocity copenagen > hamburg pakken _O_
Hoe lang nog dat ie op de boot gaat? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190329337
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe lang nog dat ie op de boot gaat? :?
9 a 10 jaar gok ik zo.
Bier.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 16:22:41 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190329433
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:17 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

9 a 10 jaar gok ik zo.
:D er waren toch plannen (ja, plannen O-) ) om hem over Kolding en Flensborg te gooien?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190329575
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 16:22 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

:D er waren toch plannen (ja, plannen O-) ) om hem over Kolding en Flensborg te gooien?
Die plannen ken ik niet, zou prima kunnen. Zal ook wel een poosje gebeuren als ze in Denemarken de andere twee bruggen gaan vervangen.
Bier.
  zondag 8 december 2019 @ 17:50:28 #110
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190330716
Vanaf dienstregeling 2020 (dus vanaf 15 december 2019) gaat de EC Hamburg - Kopenhagen niet meer via Puttgarden, maar via Flensburg. Vanaf dat moment is het ook geen EC meer, maar een IC. Dat ding heet nu alleen maar EC omdat het restaurant aan boord van de ferry meetelt :P

De reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen wordt, ondanks de langere route, met een paar minuten verkort.

Nieuwe dienstregeling:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
+--------------+---------------+---------------+---------------+
|              |     IC 396    |     IC 394    |     IC 392    |
+--------------+---------------+---------------+---------------+
| Hamburg Hbf  |       V 08:53 |       V 12:53 |       V 16:53 |
| Padborg st   | 10:53 - 10:59 | 14:53 - 14:59 | 18:53 - 18:59 |
| Kolding st   | 11:40 - 11:43 | 15:40 - 15:43 | 19:40 - 19:43 |
| Odense st    | 12:19 - 12:22 | 16:19 - 16:22 | 20:19 - 20:22 |
| Ringsted st  | 13:03 A       | 17:03 A       | 21:03 A       |
| Koebenhavn H | 13:33 A       | 17:33 A       | 21:33 A       |
+--------------+---------------+---------------+---------------+
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
+--------------+---------------+---------------+---------------+
|              |     IC 393    |     IC 395    |     IC 397    |
+--------------+---------------+---------------+---------------+
| Koebenhavn H |       V 07:26 |       V 11:26 |       V 15:26 |
| Ringsted st  |       V 07:55 |       V 11:55 |       V 15:55 |
| Odense st    | 08:37 - 08:40 | 12:37 - 12:40 | 16:37 - 16:40 |
| Kolding st   | 09:15 - 09:18 | 13:15 - 13:18 | 17:15 - 17:18 |
| Padborg st   | 09:59 - 10:02 | 13:59 - 14:02 | 17:59 - 18:02 |
| Hamburg Hbf  | 12:02 A       | 16:02 A       | 20:02 A       |
+--------------+---------------+---------------+---------------+
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 17:54:27 #111
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190330778
Alleen deze week nog met de boot dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190330784
Das natuurlijk vanwege de opening van de Deense "HSL".
Bier.
  zondag 8 december 2019 @ 18:00:28 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190330878
quote:
14s.gif Op zondag 8 december 2019 17:54 schreef Dr_Flash het volgende:
Alleen deze week nog met de boot dus.
Klopt. Ik heb nog even overwogen om die kant op te gaan maar uiteindelijk toch vanaf gezien. Beetje vroeg donker enzo en in Kopenhagen ben ik niet zo lang geleden al geweest. :P

quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 17:54 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Das natuurlijk vanwege de opening van de Deense "HSL".
Dat helpt ook mee, en er zit geen langzame ferry-oversteek meer in de route. Voor de 19 kilometer tussen Puttgarden en Rødby Færge staat nu een tijd van 65 minuten.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 18:01:36 #114
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190330897
Ik vind bootjevaren op zich wel een belevenis altijd. Zeker met de trein *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 december 2019 @ 18:06:43 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190330979
Ik ben 2 jaar geleden van Kopenhagen naar Hamburg gegaan via die route en dat vond ik erg leuk. Maar bij aankomst in Puttgarden was het al flink aan het schemeren en dan nog dat hele eind naar huis in de duitsernisduisternis vond ik toch wat minder.

Maar goed, CPH-HH eindigt dus. Daarmee blijft nog over de IC tussen Rome en Palermo die op de boot gaat, en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet.
pi_190331114
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 18:06 schreef James1988 het volgende:
Ik ben 2 jaar geleden van Kopenhagen naar Hamburg gegaan via die route en dat vond ik erg leuk. Maar bij aankomst in Puttgarden was het al flink aan het schemeren en dan nog dat hele eind naar huis in de duitsernisduisternis vond ik toch wat minder.

Maar goed, CPH-HH eindigt dus. Daarmee blijft nog over de IC tussen Rome en Palermo die op de boot gaat, en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet.
Gaat van de zomer wel dagelijks raden ipv 3 keer per week :Y
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 18:16:55 #117
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190331159
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 18:06 schreef James1988 het volgende:
en een Snälltåget-nachttrein Berlijn-Malmö-Stockholm die Trelleborg-Sassnitz per boot doet.
Die wil ik ook graag nogeens doen. Dat is wel een fatsoenlijk stuk water ook _O_ Alleen wel in het holst van de nacht natuurlijk :X

Kan daar geen enkele drgl voor vinden trouwens. Enige met 2 overstaps die ik kan vinden tussen berlin en Scholckholm gaat dus via Hamburg en CPH
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 18:22:42 #119
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190331223
Wat staat dat ding idioot lang stil in Malmö joh :o is dat voor douaneformaliteiten of zo? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190331249
Lijkt me sterk aangezien er geen douaneformaliteiten bestaan over deze interne grens.
Bier.
  zondag 8 december 2019 @ 18:25:02 #121
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190331257
Onder het kopje 'The Night Train' zie ik dit...
quote:
The train timetable has to adjust to the ferry timetable. Therefore, on the way to Berlin, the night train (train number 301) will stand still in the port of Sassnitz for a few hours. On the way to Malmö, the night train (train number 300) will remain onboard the ferry at the port of Trelleborg for a few hours, all according to our timetable. During this time it is not possible to exit or enter the train. There is always a Snälltåget team member available onboard, to answer any questions you may have.

During warm summer days it will also be warm inside the train due to the fact that the wagons only have ventilation and not air conditioner.
Nou ken ik het Zweedse spoorwegnet niet goed, misschien is Trelleborg - Malmö enkelsporig en dat er gewacht moet worden op een treinpad? :?
pi_190331268
Geen airco btw in de zomer :-P
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 18:31:45 #123
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190331355
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 18:25 schreef James1988 het volgende:
Onder het kopje 'The Night Train' zie ik dit...
[..]

Nou ken ik het Zweedse spoorwegnet niet goed, misschien is Trelleborg - Malmö enkelsporig en dat er gewacht moet worden op een treinpad? :?
wazig. Rødby - Puttgarden mag je niet IN de trein blijven vanwege veiligheid, en honderd kilometer verderop mag je er niet UIT 8)7 Midden in de nacht met mensen gaan slepen is dan ook weer niet handig natuurlijk, daar zal het wel mee te maken hebben.

Maar los van wat er tussen Malmö en Trelleborg gebeurt zie ik duidelijk staan dat hij in Mamö zelf stil staat. Northbound van 7:30 tot 9:18 en southbound van 14:30 tot 17:00. Waarom? Moet er ook northbound op een treinpad gewacht worden? Dacht het niet :N

En: is dat dan langs het perron? Kun je even lekker gaan ontbijten in de Restaurang daar of word je op een emplacement neergeparkeerd? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 8 december 2019 @ 18:32:58 #124
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190331382
Hmm, misschien heeft het er iets mee te maken dat Snälltåget een open access-concurrent is voor SJ op de route Malmö - Stockholm en dat ze een commercieel interessant pad willen hebben tussen Malmö en Stockholm?
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 december 2019 @ 18:37:45 #125
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_190331461
Wacht, je mag er wel af *O*

quote:
The journey with the ferry takes four hours and you can stay on the train during the ferry crossing or visit restaurants and shop on the ferry.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')