ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op vrijdag 22 november 2019 07:13 schreef Viezze het volgende: De ICs vanaf Leeuwarden/Groningen rijden nu toch al (op de late uurtjes na) via Amsterdam Zuid?
Het is een hele omslachtige manier om te zeggen dat de 900/1000 na Schiphol de route van de 700/1800 overnemen en dus niet meer naar Amsterdam Centraal rijden.
Het is een hele omslachtige manier om te zeggen dat de 900/1000 na Schiphol de route van de 700/1800 overnemen en dus niet meer naar Amsterdam Centraal rijden.
En de 700/1800 niet meer naar Den Haag dus. Ongetwijfeld gaat daardoor dan de 3100/3500 of (1)1600 vanaf Schiphol door naar Den Haag.
IC's uit Nijmegen/Venlo of Enschede/Schothorst
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Zolang er nog steeds geen dedicated sporen voor de snellere treinen zijn blijf je toch gewoon altijd of langzaam rijden of een lange halteertijd hebben. Of de rest van de treinen krijgen langere halteertijden om deze snellere treinen voor te laten gaan.
Denk even over het volgende na: In 2023 komen 6 treinen vanaf de HSL aan op Amsterdam Zuid en 6 treinen vanuit Leiden. In Amsterdam Zuid kan je slecht keren en dus moet je doorrijden. Vanaf de andere kant heb je: Groningen/Leeuwarden-Amsterdam Zuid, Lelystad-Amsterdam Zuid, Enschede/Schothorst-Amsterdam Zuid, Limburg-Eindhoven-Utrecht Amsterdam Zuid, Nijmegen-Amsterdam Zuid, Arnhem-Amsterdam Zuid.
Wat zouden de logische doorkoppelingen zijn uitgaande van alleen ICNG op de HSL en de mogelijkheid VIRM/DDZ in te zetten op de treinen uit Leiden..?
Op vrijdag 22 november 2019 13:39 schreef Mr_Klaasje het volgende: Denk even over het volgende na: In 2023 komen 6 treinen vanaf de HSL aan op Amsterdam Zuid en 6 treinen vanuit Leiden. In Amsterdam Zuid kan je slecht keren en dus moet je doorrijden.
Doorrijden met leeg materieel naar de Watergraafsmeer is ook een optie, of een rondje Amsterdam: HSL - Schiphol - A'dam Zuid - A'dam Centraal - Schiphol - HSL
Straks ligt de A10 onder de grond en dat geeft weer ruimte om bijvoorbeeld bij A'dam Zuid een opstelterrein te maken om daar te keren.
Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan.
Op vrijdag 22 november 2019 14:07 schreef MTL het volgende: Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan.
Dan mag je daar ook wel een vrije kruising aanleggen denk ik, anders komt je vanaf Amsterdam Zuid nooit door de optocht vanuit Weesp heen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op vrijdag 22 november 2019 14:07 schreef MTL het volgende: Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan.
Als je de 12 IC's van de ene kant van Zuid aan de 12 IC's aan de andere kant knoopt hoef je niets te eindigen.
Als je de 12 IC's van de ene kant van Zuid aan de 12 IC's aan de andere kant knoopt hoef je niets te eindigen.
Waar wil je de Eurostar, Thalys en IC Brussel aan knopen? Het gaat dus om internationale treinen en volgens mij zal niet elke ICD ergens aangeknoopt gaan worden, dus ook nog enkele ICDs per uur.
Waar wil je de Eurostar, Thalys en IC Brussel aan knopen? Het gaat dus om internationale treinen en volgens mij zal niet elke ICD ergens aangeknoopt gaan worden, dus ook nog enkele ICDs per uur.
De Eurostar en Thalys blijven sowieso op Centraal zolang in Zuid niet extra perronsporen en douanevoorzieningen zijn gebouwd.
De IC Brussel is een goede vraag. Nu wordt die meegerekend in de 5 treinen per uur.. Er gaat er eentje extra rijden. Qua tijdligging zou je in theorie Brussel-Lelystad krijgen.
De Eurostar en Thalys blijven sowieso op Centraal zolang in Zuid niet extra perronsporen en douanevoorzieningen zijn gebouwd.
De IC Brussel is een goede vraag. Nu wordt die meegerekend in de 5 treinen per uur.. Er gaat er eentje extra rijden. Qua tijdligging zou je in theorie Brussel-Lelystad krijgen.
Ook een airportsprinter
Eigenlijk zou je wat dat betreft ook een dubbele vork ten noorden van Leiden willen hebben om zo treinen tussen de binnen- en buitensporen te laten wisselen. Nu doen ze dat ergens tussen Den Haag HS/CS en Leiden, maar bij meer treinen per uur kan dat voor conflicten zorgen.
Wildwest daar bij James in het dorp. Twee stammetjes van de serie Den Haag - Eindhoven zijn beschoten. Gevolg zijn wat gesneuvelde ramen en een lok die een gat heeft
Bwooh net terug onderweg naar huis van feestje in het mondaine Rosmalen. Rosmalen 23:23 Den Bosch 23:34 x 23:53 Utrecht Centraal 00:19 x 00:37 Amersfoort 00:54 x 1:06 Deventer 1:42 A Daarna ga ik slapen
Op zaterdag 23 november 2019 11:48 schreef Eix het volgende: Op Utrecht CS staan bij alle perrons alle roltrappen stil en de lift geeft 'brandweer'aan. Blijft toch kansloos.
Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen? Waar en hoe dan?
Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
Stichting DE3, de eigenaar van 'rode duivel' 115, gooit het bijltje erbij neer. Het is de bedoeling om het treinstel over te dragen aan een andere stichting.
Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen? Waar en hoe dan?
Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
Ik heb me net zitten bedenken wat een brand-weerstand nou zou kunnen zijn... Zat al te denken aan een soort elektrische weerstand die groter of kleiner wordt als er brand is
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen? Waar en hoe dan?
Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
Display in de lift toont scrollend dan iets van brandweer / fire service oid. Ik heb het verder niet afgewacht en ben maar de trap afgelopen.
Ik vind het alleen wel uiterst merkwaardig hoe men dit afhandelt. Alle liften en roltrappen gaan dus buiten werking. Brandweer kwam met blauw aanrijden (enkel toegestaan bij kans op levensgevaar of grote materiele schade zover ik weet). Maar ondertussen geen enkel omroepbericht. En de treinen blijven aankomen en iedereen die minder mobiel is eindigt bij een uitgeschakelde lift.
Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar kunnen ze dan geen brandwacht op het station eerst de melding laten verifiëren ofzo? Want nu handelt enerzijds helemaal niemand van het stationspersoneel naar het alarm. Maar anderzijds komt wel de brandweer met bloedspoed aanrijden. Als ik op mijn werk niet ontruim bij brand krijg ik serieus op mijn flikker van de BHV.
Most people keep their brains Between their legs (Don't you find ?)
Dat viel me een paar weken geleden in Breda ook op. Het alarm ging af, en ik keek toe hoe de kantoren boven het station werden geëvacueerd. Ook de winkels en hal werden geëvacueerd.
Maar op de perrons leek er niks te gebeuren. Mensen bleven staan wachten op hun bus of trein, en die kwamen ook gewoon aan alsof er niks aan de hand was.
Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn trouwens.
Met die valse bommelding van anderhalf jaar geleden was er ook wel wat opvallends. Het hele station was ontruimd, maar mijn gebouw niet (terwijl dat op nog geen 10 meter van het stationsgebouw zelf staat). Mijn buren zagen dat iedereen naar buiten ging, maar ze hadden geen idee waarom. Een buurman die thuiskwam van z'n werk mocht echter niet naar binnen, die moest drie uur buiten wachten.
Ik was toen op vakantie en had er dus gene last van, maar kreeg wel wat mee via Facebook en Whatsapp.
De hoogtijdagen voor veel museumstichtingen zijn ook wel voorbij lijkt het. In de afgelopen 10 jaar lijkt er met veel enthousiasme allerlei ouwe meuk binnen te zijn gesleept, maar het vast houden van de spullenboel lijkt een stuk lastiger.
Ik krijg het gevoel dat donateurs makkelijker over te halen zijn om een trein aan te schaffen of een gedoneerde trein rechtvaardig te maken, maar dat daarna de geldstroom stopt. Tegelijkertijd lijken een aantal stichtingen zich te verkijken op de kosten van het laten rijden van oude meuk.
Als die stichtingen niet de samenwerking opzoeken ben ik bang dat er nog meer gaan verdwijnen in de komende jaren.
De hoogtijdagen voor veel museumstichtingen zijn ook wel voorbij lijkt het. In de afgelopen 10 jaar lijkt er met veel enthousiasme allerlei ouwe meuk binnen te zijn gesleept, maar het vast houden van de spullenboel lijkt een stuk lastiger.
Ik krijg het gevoel dat donateurs makkelijker over te halen zijn om een trein aan te schaffen of een gedoneerde trein rechtvaardig te maken, maar dat daarna de geldstroom stopt. Tegelijkertijd lijken een aantal stichtingen zich te verkijken op de kosten van het laten rijden van oude meuk.
Als die stichtingen niet de samenwerking opzoeken ben ik bang dat er nog meer gaan verdwijnen in de komende jaren.
Vergeet ook niet dat het Spoorwegmuseum veel meer bezig is met het bewaren van materieel dat buiten dienst gaat. Dat was tot twintig jaar geleden niet zo vanzelfsprekend. Toen had je de clubs als de Stibans nodig, die veel materieel wat nu in het museum staat te pronken, net van "de sloopschaar" hebben kunnen redden. We moeten er ontzettend blij mee zijn dat tegenwoordig zo veel materieel als vanzelfsprekend in het museum terecht komt en dat het niet meer nodig is om je daar als vereniging over te ontfermen. En zelfs nu nog lopen mensen te huilen als er een volledig vernielde en doorgeroeste DE3 niet meer bewaard kan worden, terwijl we daar al een prachtig exemplaar van in het museum hebben.
ik vraag me af hoeveel km ik vandaag per spoor heb afgelegd Alkmaar Noord - Haarlem - Sloterdijk - Hoorn - Sloterdijk - Utrecht - Amsterdam CS - Alkmaar Noord Was een leuke trip alles bij elkaar
Met die valse bommelding van anderhalf jaar geleden was er ook wel wat opvallends. Het hele station was ontruimd, maar mijn gebouw niet (terwijl dat op nog geen 10 meter van het stationsgebouw zelf staat). Mijn buren zagen dat iedereen naar buiten ging, maar ze hadden geen idee waarom. Een buurman die thuiskwam van z'n werk mocht echter niet naar binnen, die moest drie uur buiten wachten.
Ik was toen op vakantie en had er dus gene last van, maar kreeg wel wat mee via Facebook en Whatsapp.
Mijn zus heeft dat een keer gehad met die lekkende chloortrein in Amersfoort. Nu al een jaar of 15 of meer terug. Die werkte vlak naast het station. Eerst ontruiming, toen weer terug naar binnen, toen ging het luchtalarm en moesten ze buiten verzamelen, en toen van de brandweer weer naar binnen _!
Een pijnlijke anus is niet fijn Een geknede kut van marsepein
Is een oud dubbeldeksrijtuig dat naar een politietrainingscentrum ging, maar niet met dieplader en al onder het viaduct door paste. Aan de ene kant afladen dus, spoor onder het viaduct leggen en aan de andere kant weer opladen
Op 15 december a.s., de dag van de nieuwe dienstregeling, organiseren de NVBS en NS een afscheidsrit voor DDM-1. De rit zelf is inmiddels vol, maar bij deze alsnog de tijden voor degenen die nog een plaatje willen maken:
Is vrij lastig. Iets te breed. En men wilde het rijtuig ongehavend vervoeren, rijtuig is zelfs helemaal nieuw geschilderd en dergelijke. Vergunningen voor het breedtransport (dit is een metertje of 5 breed als je het op zn zij doet, zonder draaistellen ed?) zullen wel lastig geweest zijn. Dan sowieso alleen nachtelijke uren rijden, en misschien paste het niet eens op een deel van de route als je zo breed zou zijn. Ziet er vreemd uit, maar als je weinig alternatieve routes hebt...
Is vrij lastig. Iets te breed. En men wilde het rijtuig ongehavend vervoeren, rijtuig is zelfs helemaal nieuw geschilderd en dergelijke. Vergunningen voor het breedtransport (dit is een metertje of 5 breed als je het op zn zij doet, zonder draaistellen ed?) zullen wel lastig geweest zijn. Dan sowieso alleen nachtelijke uren rijden, en misschien paste het niet eens op een deel van de route als je zo breed zou zijn. Ziet er vreemd uit, maar als je weinig alternatieve routes hebt...
kijk, dat maakt het logisch om het op deze manier te doen
Vandaag (of inmiddels eigenlijk gisteren) heeft de Belgische politierechtbank zijn vonnis geveld over de zaak tegen NMBS, Infrabel en de bestuurder van de trein die in 2010 bij Buizingen door rood ging. 19 mensen overleden, meer dan 300 raakten gewond.
NMBS en Infrabel krijgen boetes opgelegd ter hoogte van ¤ 550.000, de treinbestuurder is weliswaar schuldig verklaard maar krijgt geen straf opgelegd.
Volgens mij zit er een beetje rijp op de bovenleiding. Kan haast een boek lezen bij het licht van de vonken die deze trein trekt. Amersfoort-Apeldoorn is één lange vlamboog.
NS start test met ‘automatische treinpiloot’ klok 04 dec 2019 16:56 tag
zelfrijdende treinen De Nederlandse Spoorwegen hebben een proef aangekondigd om een trein automatisch te laten rijden. De test gaat volgende week plaats vinden tussen Kampen Zuid, Dronten en Swifterband (geen station). De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is.
Testritten De testritten zullen ‘s nachts plaatsvinden in de nacht van 10 op 11 december. Voor de pilot wordt een Sprinter van het type SNG gebruikt. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen.
Gedurende de testrit zal de trein zich zelf in beweging zetten en afremmen bij het station. De machinist blijft in de cabine aanwezig en kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. “Het is te vergelijkbaar met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit” vertelt NS woordvoerder Anita Middelkoop.
Eerder dit jaar heeft Arriva en een goederenvervoerder al een proef gedaan met een zelf rijdende trein. NS volgt nu ook. Het is een eerste test, maar de verwachting is dat er volgend jaar meer testen zullen volgen waarbij ook complexere situaties worden getest.
Betere benutting spoor Bij Automatic Train Operation (ATO), zoals het in vaktermen wordt genoemd, zijn er vier verschillende niveaus. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control.
De verwachting is dat treinen door de smart cruise control dichter op elkaar gaan rijden. Spoorbeheerder ProRail stelde eerder zelfs dat de zelfrijdende trein noodzakelijk is in de toekomst. De spoorbeheerder houdt rekening met groeiscenario’s van 40 procent meer reizigers in 2030. “Dan is de zelfrijdende trein niet een ‘nice to have’, maar een ‘must-have’”, stelt innovatiedirecteur Chris Verstegen van ProRail. Hij wijst op de plannen om tot acht intercity’s per uur op het spoor te laten rijden. “We hebben niet het geld en de tijd om overal spoor bij te bouwen. We moeten het dus anders doen. Met de zelfrijdende trein kunnen we het spoor beter benutten”, aldus Verstegen. Vooral als de zelfrijdende trein wordt gecombineerd met ERTMS ontstaat er extra capaciteit.
De club van Michiel Dermois (bekend van loc 2454) heeft Plan U's 115 (stichting DE-III) en 151 (ex-SHD) verworven. De bedoeling is dat de 151 weer de baan op komt en dat de 115 als plukstel gaat dienen.
Voor de mensen die het treinenwereldje in het Verenigd Koninkrijk een beetje volgen: vandaag is de laatste dag dat Virgin Trains de langeafstandstreinen rijdt tussen Londen, Birmingham, het noordwesten, Wales en Schotland. Na meer dan 22 jaar op de West Coast komt er een einde aan het treinenavontuur van Richard Branson.
Een paar maanden geleden is Virgin Trains uitgesloten van de aanbesteding voor de volgende West Coast-franchise, die is gewonnen door een consortium van FirstGroup en Trenitalia. Morgen gaat de nieuwe vervoerder aan de slag, onder de naam Avanti West Coast.
Voor reizigers verandert er vooralsnog weinig: kaartjes blijven geldig en ze blijven dezelfde gezichten zien. De bestaande vloot (Pendolino-kantelbaktreinen en Voyager-dieseltreinen) wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder, al zijn Virgin-dingen zoals logo's en naamplaten verwijderd.
Avanti heeft bij Hitachi een order geplaatst voor nieuwe elektrische en bimodetreinstellen, waarmee de Voyagers worden vervangen. Deze treinen hebben geen kantelbakinstallatie, maar door hun betere acceleratie kunnen ze de huidige rijtijden halen. Ook wordt er dan niet meer met diesel onder de draad gereden.
Op langere termijn zal Avanti ook verantwoordelijk zijn voor de opstartfase van de nieuwe hogesnelheidslijn, High Speed 2, tussen Londen en Birmingham.