abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 22 november 2019 @ 13:17:29 #1
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_190066925


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg FredvZ Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

pi_190067026
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 07:13 schreef Viezze het volgende:
De ICs vanaf Leeuwarden/Groningen rijden nu toch al (op de late uurtjes na) via Amsterdam Zuid?
Het is een hele omslachtige manier om te zeggen dat de 900/1000 na Schiphol de route van de 700/1800 overnemen en dus niet meer naar Amsterdam Centraal rijden.
So we just called him Fred too
  Redactie Sport vrijdag 22 november 2019 @ 13:24:56 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190067040
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:23 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het is een hele omslachtige manier om te zeggen dat de 900/1000 na Schiphol de route van de 700/1800 overnemen en dus niet meer naar Amsterdam Centraal rijden.
En de 700/1800 niet meer naar Den Haag dus. Ongetwijfeld gaat daardoor dan de 3100/3500 of (1)1600 vanaf Schiphol door naar Den Haag.

IC's uit Nijmegen/Venlo of Enschede/Schothorst
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190067076
Zolang er nog steeds geen dedicated sporen voor de snellere treinen zijn blijf je toch gewoon altijd of langzaam rijden of een lange halteertijd hebben. Of de rest van de treinen krijgen langere halteertijden om deze snellere treinen voor te laten gaan.
pi_190067089
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:24 schreef dennistd het volgende:

En de 700/1800 niet meer naar Den Haag dus. Ongetwijfeld gaat daardoor dan de 3100/3500 of (1)1600 vanaf Schiphol door naar Den Haag.

IC's uit Nijmegen/Venlo of Enschede/Schothorst
Dat is dan wel tricky bij het instappen in Eindhoven op veel stations ten oosten van Utrecht, wil je de juiste/snelste trein naar Den Haag nemen
So we just called him Fred too
  vrijdag 22 november 2019 @ 13:39:50 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_190067340
Denk even over het volgende na: In 2023 komen 6 treinen vanaf de HSL aan op Amsterdam Zuid en 6 treinen vanuit Leiden. In Amsterdam Zuid kan je slecht keren en dus moet je doorrijden. Vanaf de andere kant heb je:
Groningen/Leeuwarden-Amsterdam Zuid,
Lelystad-Amsterdam Zuid,
Enschede/Schothorst-Amsterdam Zuid,
Limburg-Eindhoven-Utrecht Amsterdam Zuid,
Nijmegen-Amsterdam Zuid,
Arnhem-Amsterdam Zuid.

Wat zouden de logische doorkoppelingen zijn uitgaande van alleen ICNG op de HSL en de mogelijkheid VIRM/DDZ in te zetten op de treinen uit Leiden..?
  vrijdag 22 november 2019 @ 13:40:04 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190067347
Wereldstad Breda: treinen naar Schiphol, Amsterdam, Eindhoven, Zwolle, Roosendaal, Brussel en straks dus ook Leeuwarden en Groningen :D

En soms hebben we zelfs treinen naar Vlissingen :P
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 november 2019 @ 13:54:20 #8
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_190067571
Worden de treinen tussen Den Haag en het noorden nou geknipt op Amsterdam? -O-
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_190067597
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:54 schreef Nattekat het volgende:
Worden de treinen tussen Den Haag en het noorden nou geknipt op Amsterdam? -O-
Er zal vast wel iets blijven bestaan tussen Groningen en Den Haag.
So we just called him Fred too
pi_190067619
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:39 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Denk even over het volgende na: In 2023 komen 6 treinen vanaf de HSL aan op Amsterdam Zuid en 6 treinen vanuit Leiden. In Amsterdam Zuid kan je slecht keren en dus moet je doorrijden.
Doorrijden met leeg materieel naar de Watergraafsmeer is ook een optie, of een rondje Amsterdam:
HSL - Schiphol - A'dam Zuid - A'dam Centraal - Schiphol - HSL

Straks ligt de A10 onder de grond en dat geeft weer ruimte om bijvoorbeeld bij A'dam Zuid een opstelterrein te maken om daar te keren.
So we just called him Fred too
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 november 2019 @ 14:00:27 #11
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_190067636
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:56 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Er zal vast wel iets blijven bestaan tussen Groningen en Den Haag.
Dan moet er wat nieuws komen, want de enige die er nu is is nu de klos.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_190067667
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:56 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Er zal vast wel iets blijven bestaan tussen Groningen en Den Haag.
Over Utrecht
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 november 2019 @ 14:05:17 #13
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_190067684
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:03 schreef b2py het volgende:

[..]

Over Utrecht
Dat zou nergens op slaan :P
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_190067713
Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan.
  Redactie Sport vrijdag 22 november 2019 @ 14:24:33 #15
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190067959
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:07 schreef MTL het volgende:
Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan.
Dan mag je daar ook wel een vrije kruising aanleggen denk ik, anders komt je vanaf Amsterdam Zuid nooit door de optocht vanuit Weesp heen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 22 november 2019 @ 14:25:27 #16
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190067977
Voor de liefhebbers van treinen in Albanië kwam ik deze tegen, een documentaire van 43 minuten van ARTE. Let op, video is 810MB: https://arteptweb-a.akama(...)TWEB_1FT3P1Db4bN.mp4
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 22 november 2019 @ 14:52:15 #17
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_190068306
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:07 schreef MTL het volgende:
Watergraafsmeer - Diemen Zuid wordt dubbelspoor en (als ik het goed heb onthouden) centraal beveiligd gebied, dus met bediende seinen/wissels, dus volgens mij beantwoordt dat de vraag waar de eindigende treinen na Amsterdam Zuid naar toe gaan.
Als je de 12 IC's van de ene kant van Zuid aan de 12 IC's aan de andere kant knoopt hoef je niets te eindigen. ;)
pi_190069004
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:54 schreef Nattekat het volgende:
Worden de treinen tussen Den Haag en het noorden nou geknipt op Amsterdam? -O-
En even if? :? Dan moet je een keertje overstappen. Poehee.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 november 2019 @ 17:16:41 #19
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_190070177
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dat zou nergens op slaan :P
Het maakt in reistijd weinig uit. Den Haag-Groningen is nu via Utrecht ook sneller dan met de 'rechtstreekse' trein.
  Moderator vrijdag 22 november 2019 @ 17:34:10 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190070531
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 november 2019 15:51 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En even if? :? Dan moet je een keertje overstappen. Poehee.
Overstappen is kut als je naar Schiphol gaat en koffers bij je hebt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190070597
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:25 schreef dennistd het volgende:
Voor de liefhebbers van treinen in Albanië kwam ik deze tegen, een documentaire van 43 minuten van ARTE. Let op, video is 810MB: https://arteptweb-a.akama(...)TWEB_1FT3P1Db4bN.mp4
Mooi! O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190071415
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 17:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Overstappen is kut als je naar Schiphol gaat en koffers bij je hebt.
Ze verliezen de directe verbinding met Schiphol ook niet
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 november 2019 @ 18:47:17 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190071797
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je de 12 IC's van de ene kant van Zuid aan de 12 IC's aan de andere kant knoopt hoef je niets te eindigen. ;)
Daarmee zou je Hoofddorp opstel gigantisch ontlasten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190072194
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 14:52 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Als je de 12 IC's van de ene kant van Zuid aan de 12 IC's aan de andere kant knoopt hoef je niets te eindigen. ;)
Waar wil je de Eurostar, Thalys en IC Brussel aan knopen? :P
Het gaat dus om internationale treinen en volgens mij zal niet elke ICD ergens aangeknoopt gaan worden, dus ook nog enkele ICDs per uur.
pi_190072389
"Dear passengers you can change here for the stopping train to Nijmegen" :'(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 22 november 2019 @ 19:30:45 #26
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190072486
quote:
15s.gif Op vrijdag 22 november 2019 19:22 schreef Dr_Flash het volgende:
"Dear passengers you can change here for the stopping train to Nijmegen" :'(
De NSB roept het vervangend vervoer doodleuk alleen in het Noors om. De NS probeert het tenminste nog in het Engels.
  vrijdag 22 november 2019 @ 19:48:46 #27
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_190072787
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 19:09 schreef MTL het volgende:

[..]

Waar wil je de Eurostar, Thalys en IC Brussel aan knopen? :P
Het gaat dus om internationale treinen en volgens mij zal niet elke ICD ergens aangeknoopt gaan worden, dus ook nog enkele ICDs per uur.
De Eurostar en Thalys blijven sowieso op Centraal zolang in Zuid niet extra perronsporen en douanevoorzieningen zijn gebouwd.

De IC Brussel is een goede vraag. Nu wordt die meegerekend in de 5 treinen per uur.. Er gaat er eentje extra rijden. Qua tijdligging zou je in theorie Brussel-Lelystad krijgen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 november 2019 @ 19:55:39 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190072893
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 19:48 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

De Eurostar en Thalys blijven sowieso op Centraal zolang in Zuid niet extra perronsporen en douanevoorzieningen zijn gebouwd.

De IC Brussel is een goede vraag. Nu wordt die meegerekend in de 5 treinen per uur.. Er gaat er eentje extra rijden. Qua tijdligging zou je in theorie Brussel-Lelystad krijgen.
Ook een airportsprinter :P

Eigenlijk zou je wat dat betreft ook een dubbele vork ten noorden van Leiden willen hebben om zo treinen tussen de binnen- en buitensporen te laten wisselen. Nu doen ze dat ergens tussen Den Haag HS/CS en Leiden, maar bij meer treinen per uur kan dat voor conflicten zorgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190072950
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 19:30 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

De NSB roept het vervangend vervoer doodleuk alleen in het Noors om. De NS probeert het tenminste nog in het Engels.
Welkum toe de heek duts reel. Steesjun de heek duts reel.

Dan kun je net zo goed niks zeggen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190073036
Wanneer moet dat hele verhaal met die verknopingen gereed zijn rondom Schiphol/Zuid, 2023?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 22 november 2019 @ 20:57:06 #31
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190073893
Wildwest daar bij James in het dorp. Twee stammetjes van de serie Den Haag - Eindhoven zijn beschoten. Gevolg zijn wat gesneuvelde ramen en een lok die een gat heeft

https://www.somda.nl/foru(...)+dingen+22+november/

https://www.nu.nl/binnenl(...)jf-ruiten-kapot.html
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190074031
Drugs he ..
pi_190074747
Mooi weer wat werk voor het personeel in Amsterdam *O*
  vrijdag 22 november 2019 @ 22:22:44 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190075774
quote:
11s.gif Op vrijdag 22 november 2019 20:57 schreef Peterselieman het volgende:
Wildwest daar bij James in het dorp.
Schijnt te zijn gebeurd bij Gilze-Rijen. Is een andere gemeente. :s)
  vrijdag 22 november 2019 @ 23:04:02 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190078316
Bwooh net terug onderweg naar huis van feestje in het mondaine Rosmalen.
Rosmalen 23:23
Den Bosch 23:34 x 23:53
Utrecht Centraal 00:19 x 00:37
Amersfoort 00:54 x 1:06
Deventer 1:42 A
Daarna ga ik slapen :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 23 november 2019 @ 11:48:59 #37
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190080764
Op Utrecht CS staan bij alle perrons alle roltrappen stil en de lift geeft 'brandweer'aan. Blijft toch kansloos. ;(
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 23 november 2019 @ 13:05:44 #38
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_190081575
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 11:48 schreef Eix het volgende:
Op Utrecht CS staan bij alle perrons alle roltrappen stil en de lift geeft 'brandweer'aan. Blijft toch kansloos. ;(
Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen?
Waar en hoe dan?

Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
  zaterdag 23 november 2019 @ 17:35:46 #39
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190084294
Stichting DE3, de eigenaar van 'rode duivel' 115, gooit het bijltje erbij neer. Het is de bedoeling om het treinstel over te dragen aan een andere stichting.
  PR/Manusje van alles zaterdag 23 november 2019 @ 17:57:11 #40
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_190084586
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:05 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen?
Waar en hoe dan?

Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
Alle liften hebben dat. (90 procent)
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Sport zaterdag 23 november 2019 @ 18:24:31 #41
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190084971
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:05 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen?
Waar en hoe dan?

Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
Ik heb me net zitten bedenken wat een brand-weerstand nou zou kunnen zijn... Zat al te denken aan een soort elektrische weerstand die groter of kleiner wordt als er brand is :')
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190085233
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:35 schreef James1988 het volgende:
Stichting DE3, de eigenaar van 'rode duivel' 115, gooit het bijltje erbij neer. Het is de bedoeling om het treinstel over te dragen aan een andere stichting.
De stichting blikjespers zeker.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 23 november 2019 @ 20:29:02 #43
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190086985
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 november 2019 13:05 schreef Claude_Viole het volgende:

[..]

Huh? Kunnen liften ook Brandweer tonen?
Waar en hoe dan?

Ik weet wel dat liften in Amerika een brandweerstand hebben zodat ze door de brandweer gebruikt kunnen worden en beveiliging kunnen overriden.
Display in de lift toont scrollend dan iets van brandweer / fire service oid. Ik heb het verder niet afgewacht en ben maar de trap afgelopen.

Ik vind het alleen wel uiterst merkwaardig hoe men dit afhandelt. Alle liften en roltrappen gaan dus buiten werking. Brandweer kwam met blauw aanrijden (enkel toegestaan bij kans op levensgevaar of grote materiele schade zover ik weet). Maar ondertussen geen enkel omroepbericht. En de treinen blijven aankomen en iedereen die minder mobiel is eindigt bij een uitgeschakelde lift.

Ik weet, beste stuurlui staan aan wal. Maar kunnen ze dan geen brandwacht op het station eerst de melding laten verifiëren ofzo? Want nu handelt enerzijds helemaal niemand van het stationspersoneel naar het alarm. Maar anderzijds komt wel de brandweer met bloedspoed aanrijden. Als ik op mijn werk niet ontruim bij brand krijg ik serieus op mijn flikker van de BHV. :')
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 23 november 2019 @ 20:40:46 #44
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190087253
Dat viel me een paar weken geleden in Breda ook op. Het alarm ging af, en ik keek toe hoe de kantoren boven het station werden geëvacueerd. Ook de winkels en hal werden geëvacueerd.

Maar op de perrons leek er niks te gebeuren. Mensen bleven staan wachten op hun bus of trein, en die kwamen ook gewoon aan alsof er niks aan de hand was.

Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn trouwens.
  zaterdag 23 november 2019 @ 20:48:40 #45
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_190087438
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 20:40 schreef James1988 het volgende:

Uiteindelijk bleek het vals alarm te zijn trouwens.
Zoals gebruikelijk. |:)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zaterdag 23 november 2019 @ 20:52:27 #46
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190087528
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 20:48 schreef Eix het volgende:

[..]

Zoals gebruikelijk. |:)
Ach ja :')

Met die valse bommelding van anderhalf jaar geleden was er ook wel wat opvallends. Het hele station was ontruimd, maar mijn gebouw niet (terwijl dat op nog geen 10 meter van het stationsgebouw zelf staat). Mijn buren zagen dat iedereen naar buiten ging, maar ze hadden geen idee waarom. Een buurman die thuiskwam van z'n werk mocht echter niet naar binnen, die moest drie uur buiten wachten.

Ik was toen op vakantie en had er dus gene last van, maar kreeg wel wat mee via Facebook en Whatsapp. :P
pi_190088120
Dat krijg je als je te dicht bij een station gaat wonen hea :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190088214
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:35 schreef James1988 het volgende:
Stichting DE3, de eigenaar van 'rode duivel' 115, gooit het bijltje erbij neer. Het is de bedoeling om het treinstel over te dragen aan een andere stichting.
De hoogtijdagen voor veel museumstichtingen zijn ook wel voorbij lijkt het.
In de afgelopen 10 jaar lijkt er met veel enthousiasme allerlei ouwe meuk binnen te zijn gesleept, maar het vast houden van de spullenboel lijkt een stuk lastiger.

Ik krijg het gevoel dat donateurs makkelijker over te halen zijn om een trein aan te schaffen of een gedoneerde trein rechtvaardig te maken, maar dat daarna de geldstroom stopt. Tegelijkertijd lijken een aantal stichtingen zich te verkijken op de kosten van het laten rijden van oude meuk.

Als die stichtingen niet de samenwerking opzoeken ben ik bang dat er nog meer gaan verdwijnen in de komende jaren.
So we just called him Fred too
  zaterdag 23 november 2019 @ 21:37:21 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190088440
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:18 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat krijg je als je te dicht bij een station gaat wonen hea :+
Erg leuke locatie, maar af en toe...

De samenwerking met NS is soms ook een dingetje. _O-
  zondag 24 november 2019 @ 13:59:24 #50
472645 BLS
verbindt.
pi_190097733
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:23 schreef Fred2 het volgende:

[..]

De hoogtijdagen voor veel museumstichtingen zijn ook wel voorbij lijkt het.
In de afgelopen 10 jaar lijkt er met veel enthousiasme allerlei ouwe meuk binnen te zijn gesleept, maar het vast houden van de spullenboel lijkt een stuk lastiger.

Ik krijg het gevoel dat donateurs makkelijker over te halen zijn om een trein aan te schaffen of een gedoneerde trein rechtvaardig te maken, maar dat daarna de geldstroom stopt. Tegelijkertijd lijken een aantal stichtingen zich te verkijken op de kosten van het laten rijden van oude meuk.

Als die stichtingen niet de samenwerking opzoeken ben ik bang dat er nog meer gaan verdwijnen in de komende jaren.
Vergeet ook niet dat het Spoorwegmuseum veel meer bezig is met het bewaren van materieel dat buiten dienst gaat. Dat was tot twintig jaar geleden niet zo vanzelfsprekend. Toen had je de clubs als de Stibans nodig, die veel materieel wat nu in het museum staat te pronken, net van "de sloopschaar" hebben kunnen redden. We moeten er ontzettend blij mee zijn dat tegenwoordig zo veel materieel als vanzelfsprekend in het museum terecht komt en dat het niet meer nodig is om je daar als vereniging over te ontfermen. En zelfs nu nog lopen mensen te huilen als er een volledig vernielde en doorgeroeste DE3 niet meer bewaard kan worden, terwijl we daar al een prachtig exemplaar van in het museum hebben.
  Redactie Sport maandag 25 november 2019 @ 12:25:01 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190114567
ÖBB heeft de ontwerpen voor de nieuw NightJet gepresenteerd. https://blog.oebb.at/die-nightjets-der-neuen-generation/



[ Bericht 19% gewijzigd door dennistd op 25-11-2019 12:30:35 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190114782
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 12:25 schreef dennistd het volgende:
ÖBB heeft de ontwerpen voor de nieuw NightJet gepresenteerd. https://blog.oebb.at/die-nightjets-der-neuen-generation/

[ afbeelding ]
Goed zo. Nu weer op Amsterdam gaan rijden graag :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 25 november 2019 @ 13:08:06 #53
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190115274
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 12:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Goed zo. Nu weer op Amsterdam gaan rijden graag :P
Dat gaat vanaf december 2020 toch ook weer gebeuren?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport maandag 25 november 2019 @ 13:58:45 #54
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190115994
NS heeft weer treinpakkers, dit keer zonder offline boekje: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190117681
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:08 schreef dennistd het volgende:

[..]

Dat gaat vanaf december 2020 toch ook weer gebeuren?
Echt?? Cool!! :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_190118249
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:58 schreef dennistd het volgende:
NS heeft weer treinpakkers, dit keer zonder offline boekje: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers
Thanks. Eerste klas, altijd goed.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 25 november 2019 @ 16:40:24 #57
147316 crew  DJMO
#trut
pi_190118895
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:58 schreef dennistd het volgende:
NS heeft weer treinpakkers, dit keer zonder offline boekje: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers
Dank u.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Redactie Sport dinsdag 26 november 2019 @ 01:00:40 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190127827
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190135288
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 13:58 schreef dennistd het volgende:
NS heeft weer treinpakkers, dit keer zonder offline boekje: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers
De link werkt niet meer. Blijkbaar was het maar een korte actie?
  Redactie Sport dinsdag 26 november 2019 @ 17:24:28 #60
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190135580
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 17:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De link werkt niet meer. Blijkbaar was het maar een korte actie?
Hij doet het hier gewoon hoor?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190135653
Yep, no problem.
pi_190135668
De eerste klas upgrade kaartjes staan er niet meer op :(
Dit is geen automatisch bericht; ik typ dit onderaan elk bericht.
pi_190135747
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 17:24 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hij doet het hier gewoon hoor?
Vreemd. Ik krijg een 404 error.
  dinsdag 26 november 2019 @ 17:42:34 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190135931
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 17:33 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Vreemd. Ik krijg een 404 error.
10 minuten geleden deed hij het bij mij nog, nu krijg ik ook een 404. 🤷🏻‍♂️
pi_190170485
Is het jullie al eens opgevallen dat Tuffy haar stem overslaat als ze "naar" zegt na "sprinter", maar niet na "Intercity"?
pi_190179946
Nee heb oordopjes in
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 29 november 2019 @ 21:32:47 #67
147316 crew  DJMO
#trut
pi_190191428
ik vraag me af hoeveel km ik vandaag per spoor heb afgelegd :')
Alkmaar Noord - Haarlem - Sloterdijk - Hoorn - Sloterdijk - Utrecht - Amsterdam CS - Alkmaar Noord
Was een leuke trip alles bij elkaar _O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 29 november 2019 @ 22:19:34 #68
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190192532
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 november 2019 21:32 schreef DJMO het volgende:
ik vraag me af hoeveel km ik vandaag per spoor heb afgelegd :')
Met deze website kun je dat uitzoeken: https://brouter.damsy.net/latest/

Set linksboven dat ding op "Rail" en klik daarna op de stations waar je bent geweest, dan verschijnt onderin de afstand :P
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 29 november 2019 @ 22:28:38 #69
147316 crew  DJMO
#trut
pi_190192740
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2019 22:19 schreef James1988 het volgende:

[..]

Met deze website kun je dat uitzoeken: https://brouter.damsy.net/latest/

Set linksboven dat ding op "Rail" en klik daarna op de stations waar je bent geweest, dan verschijnt onderin de afstand :P
hmm. gaat lastig als je hetzelfde station vaker tegenkomt op je reist ..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  vrijdag 29 november 2019 @ 22:29:20 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190192755
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 november 2019 22:28 schreef DJMO het volgende:

[..]

hmm. gaat lastig als je hetzelfde station vaker tegenkomt op je reist ..
Inzoomen en een klein stukje ernaast klikken. :P
pi_190196541
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 20:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ach ja :')

Met die valse bommelding van anderhalf jaar geleden was er ook wel wat opvallends. Het hele station was ontruimd, maar mijn gebouw niet (terwijl dat op nog geen 10 meter van het stationsgebouw zelf staat). Mijn buren zagen dat iedereen naar buiten ging, maar ze hadden geen idee waarom. Een buurman die thuiskwam van z'n werk mocht echter niet naar binnen, die moest drie uur buiten wachten.

Ik was toen op vakantie en had er dus gene last van, maar kreeg wel wat mee via Facebook en Whatsapp. :P
Mijn zus heeft dat een keer gehad met die lekkende chloortrein in Amersfoort. Nu al een jaar of 15 of meer terug. Die werkte vlak naast het station. Eerst ontruiming, toen weer terug naar binnen, toen ging het luchtalarm en moesten ze buiten verzamelen, en toen van de brandweer weer naar binnen :')_!
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  Redactie Sport zaterdag 30 november 2019 @ 09:55:10 #72
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190196742
Bijzonder transport :D



Is een oud dubbeldeksrijtuig dat naar een politietrainingscentrum ging, maar niet met dieplader en al onder het viaduct door paste. Aan de ene kant afladen dus, spoor onder het viaduct leggen en aan de andere kant weer opladen _O-

https://bahnblogstelle.ne(...)zu-trainingszwecken/
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190196926
Geweldig! Is dit nou Schienenersatzverkehr?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 30 november 2019 @ 10:21:39 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190196970
Waarom niet op de zij vervoeren?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190197868
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 november 2019 10:21 schreef Peterselieman het volgende:
Waarom niet op de zij vervoeren?
Omdat Ome Adolf zijn Breitspuhrbahn (of hoe het ook in Germaans heet) nooit heeft aangelegd.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 30 november 2019 @ 18:40:06 #76
147316 crew  DJMO
#trut
pi_190203098
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 17:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De link werkt niet meer. Blijkbaar was het maar een korte actie?
Hier doet hij het weer...
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 30 november 2019 @ 18:44:49 #77
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190203237
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:55 schreef b2py het volgende:

[..]

Omdat Ome Adolf zijn Breitspuhrbahn (of hoe het ook in Germaans heet) nooit heeft aangelegd.
over de weg gaat het op een dieplader prima
Altijd onderweg naar het avontuur
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 30 november 2019 @ 21:53:44 #78
147316 crew  DJMO
#trut
pi_190206121
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 november 2019 22:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Inzoomen en een klein stukje ernaast klikken. :P
werkt niet echt. morgen maar eens op een andere manier kijken.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zaterdag 30 november 2019 @ 21:58:13 #79
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_190206173
quote:
99s.gif Op zaterdag 30 november 2019 21:53 schreef DJMO het volgende:

[..]

werkt niet echt. morgen maar eens op een andere manier kijken.
Hoorn-Utrecht aanklikken, dat keer twee, en er dan een rondje Alkmaar Noord-Haarlem-Sloterdijk-Alkmaar Noord bij optellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 30 november 2019 @ 22:32:06 #80
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190206460
Op 15 december a.s., de dag van de nieuwe dienstregeling, organiseren de NVBS en NS een afscheidsrit voor DDM-1. De rit zelf is inmiddels vol, maar bij deze alsnog de tijden voor degenen die nog een plaatje willen maken:

09:29 - 09:45 Amersfoort 4b
10:27 - 10:28 Amsterdam Centraal 7a
10:56 - 11:36 Alkmaar 1
11:46 - 11:48 Uitgeest 3
11:54 - 12:00 Beverwijk 4
12:13 - 12:23 Haarlem 5
12:33 - 12:53 Zandvoort aan Zee 1
13:03 - 13:13 Haarlem 1
13:32 - 13:49 Amsterdam Centraal 4b
14:17 - 14:21 Almere Centrum 3
14:35 - 14:06 Lelystad 3
15:32 - 16:12 Zwolle 1a
16:48 - 16:54 Amersfoort Schothorst 2
16:58 - 17:13 Amersfoort 4a
pi_190211614
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 november 2019 18:44 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

over de weg gaat het op een dieplader prima
Dat ding is 5 meter breed als het niet meer is..
  Redactie Sport zondag 1 december 2019 @ 15:21:13 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_190215203
En volgens mij is het in Duitsland ook een stuk ingewikkelder om vergunningen te krijgen voor zo'n soort transport.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_190215287
  zondag 1 december 2019 @ 16:43:21 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_190216695
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 november 2019 10:21 schreef Peterselieman het volgende:
Waarom niet op de zij vervoeren?
Is vrij lastig. Iets te breed. En men wilde het rijtuig ongehavend vervoeren, rijtuig is zelfs helemaal nieuw geschilderd en dergelijke.
Vergunningen voor het breedtransport (dit is een metertje of 5 breed als je het op zn zij doet, zonder draaistellen ed?) zullen wel lastig geweest zijn. Dan sowieso alleen nachtelijke uren rijden, en misschien paste het niet eens op een deel van de route als je zo breed zou zijn. Ziet er vreemd uit, maar als je weinig alternatieve routes hebt...
  Moderator zondag 1 december 2019 @ 19:27:55 #85
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190219041
Misschien is het qua constructie überhaupt niet mogelijk? :) Denk het wel trouwens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport zondag 1 december 2019 @ 19:29:03 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190219062
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 16:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Is vrij lastig. Iets te breed. En men wilde het rijtuig ongehavend vervoeren, rijtuig is zelfs helemaal nieuw geschilderd en dergelijke.
Vergunningen voor het breedtransport (dit is een metertje of 5 breed als je het op zn zij doet, zonder draaistellen ed?) zullen wel lastig geweest zijn. Dan sowieso alleen nachtelijke uren rijden, en misschien paste het niet eens op een deel van de route als je zo breed zou zijn. Ziet er vreemd uit, maar als je weinig alternatieve routes hebt...
kijk, dat maakt het logisch om het op deze manier te doen
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 2 december 2019 @ 07:40:57 #87
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_190226301
Sprinter Amersfoort - Zwolle van 7.41 kwam enkel met de bovenste verlichtingspit binnen (rangeerstand?). Hoe kan zo iets?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_190226567
dan staat de knop voor het type verlichting niet in de juiste stand

of het hok werd gewoon vers van een opstelspoortje geplukt :+
  maandag 2 december 2019 @ 08:25:56 #89
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_190226674
quote:
9s.gif Op maandag 2 december 2019 08:16 schreef Maegrim het volgende:
dan staat de knop voor het type verlichting niet in de juiste stand

of het hok werd gewoon vers van een opstelspoortje geplukt :+
Ha nee, der zaten al mensen in :)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_190229352
Helaas nog ver weg voor ons...

  Redactie Sport / Supervogel maandag 2 december 2019 @ 19:34:05 #91
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_190236718
JumpUp1991 twitterde op maandag 02-12-2019 om 16:33:59 BREAKING NEWS @seatsixtyone https://t.co/w0Jh4R1skS shows timetable for 3× daily @Eurostar AMSTERDAM-LONDON from April 2020 https://t.co/DA8B6v5R0N reageer retweet
  woensdag 4 december 2019 @ 02:03:02 #92
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190259286
Vandaag (of inmiddels eigenlijk gisteren) heeft de Belgische politierechtbank zijn vonnis geveld over de zaak tegen NMBS, Infrabel en de bestuurder van de trein die in 2010 bij Buizingen door rood ging. 19 mensen overleden, meer dan 300 raakten gewond.

NMBS en Infrabel krijgen boetes opgelegd ter hoogte van ¤ 550.000, de treinbestuurder is weliswaar schuldig verklaard maar krijgt geen straf opgelegd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/03/proces-buizingen/
pi_190260134
Volgens mij zit er een beetje rijp op de bovenleiding. Kan haast een boek lezen bij het licht van de vonken die deze trein trekt. Amersfoort-Apeldoorn is één lange vlamboog. :D
pi_190269678
NS start test met ‘automatische treinpiloot’
klok 04 dec 2019 16:56 tag

zelfrijdende treinen
De Nederlandse Spoorwegen hebben een proef aangekondigd om een trein automatisch te laten rijden. De test gaat volgende week plaats vinden tussen Kampen Zuid, Dronten en Swifterband (geen station). De rit vindt plaats zonder reizigers en onder begeleiding van een machinist die tijdens de rit in de cabine aanwezig is.

Testritten
De testritten zullen ‘s nachts plaatsvinden in de nacht van 10 op 11 december. Voor de pilot wordt een Sprinter van het type SNG gebruikt. In de cabine wordt een computerunit geplaatst die de trein bestuurt. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen.

Gedurende de testrit zal de trein zich zelf in beweging zetten en afremmen bij het station. De machinist blijft in de cabine aanwezig en kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. “Het is te vergelijkbaar met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit” vertelt NS woordvoerder Anita Middelkoop.

Eerder dit jaar heeft Arriva en een goederenvervoerder al een proef gedaan met een zelf rijdende trein. NS volgt nu ook. Het is een eerste test, maar de verwachting is dat er volgend jaar meer testen zullen volgen waarbij ook complexere situaties worden getest.

Betere benutting spoor
Bij Automatic Train Operation (ATO), zoals het in vaktermen wordt genoemd, zijn er vier verschillende niveaus. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control.

De verwachting is dat treinen door de smart cruise control dichter op elkaar gaan rijden. Spoorbeheerder ProRail stelde eerder zelfs dat de zelfrijdende trein noodzakelijk is in de toekomst. De spoorbeheerder houdt rekening met groeiscenario’s van 40 procent meer reizigers in 2030. “Dan is de zelfrijdende trein niet een ‘nice to have’, maar een ‘must-have’”, stelt innovatiedirecteur Chris Verstegen van ProRail. Hij wijst op de plannen om tot acht intercity’s per uur op het spoor te laten rijden. “We hebben niet het geld en de tijd om overal spoor bij te bouwen. We moeten het dus anders doen. Met de zelfrijdende trein kunnen we het spoor beter benutten”, aldus Verstegen. Vooral als de zelfrijdende trein wordt gecombineerd met ERTMS ontstaat er extra capaciteit.

bron https://www.treinreiziger(...)t&utm_medium=twitter
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 5 december 2019 @ 21:18:25 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_190288775
De club van Michiel Dermois (bekend van loc 2454) heeft Plan U's 115 (stichting DE-III) en 151 (ex-SHD) verworven. De bedoeling is dat de 151 weer de baan op komt en dat de 115 als plukstel gaat dienen.

http://nmld.nl/nl/collectie/55
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_190318369
Zo, weer terug in de moderne wereld waar Fok het wel doet.
Bier.
pi_190318434
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 21:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zo, weer terug in de moderne wereld waar Fok het wel doet.
Hoin :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 7 december 2019 @ 21:49:17 #98
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190318570
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 21:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zo, weer terug in de moderne wereld waar Fok het wel doet.
Waar zat je? :D
pi_190318657
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 december 2019 21:49 schreef James1988 het volgende:

[..]

Waar zat je? :D
India.
Bier.
  zaterdag 7 december 2019 @ 22:28:38 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_190319162
Voor de mensen die het treinenwereldje in het Verenigd Koninkrijk een beetje volgen: vandaag is de laatste dag dat Virgin Trains de langeafstandstreinen rijdt tussen Londen, Birmingham, het noordwesten, Wales en Schotland. Na meer dan 22 jaar op de West Coast komt er een einde aan het treinenavontuur van Richard Branson.

Een paar maanden geleden is Virgin Trains uitgesloten van de aanbesteding voor de volgende West Coast-franchise, die is gewonnen door een consortium van FirstGroup en Trenitalia. Morgen gaat de nieuwe vervoerder aan de slag, onder de naam Avanti West Coast.

Voor reizigers verandert er vooralsnog weinig: kaartjes blijven geldig en ze blijven dezelfde gezichten zien. De bestaande vloot (Pendolino-kantelbaktreinen en Voyager-dieseltreinen) wordt overgenomen door de nieuwe vervoerder, al zijn Virgin-dingen zoals logo's en naamplaten verwijderd.

Avanti heeft bij Hitachi een order geplaatst voor nieuwe elektrische en bimodetreinstellen, waarmee de Voyagers worden vervangen. Deze treinen hebben geen kantelbakinstallatie, maar door hun betere acceleratie kunnen ze de huidige rijtijden halen. Ook wordt er dan niet meer met diesel onder de draad gereden.

Op langere termijn zal Avanti ook verantwoordelijk zijn voor de opstartfase van de nieuwe hogesnelheidslijn, High Speed 2, tussen Londen en Birmingham.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')