Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 09:28 | |||
ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens • In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel. • Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld. • Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen! [ Bericht 70% gewijzigd door zoem op 03-07-2018 21:03:41 ] | ||||
b2py | dinsdag 3 juli 2018 @ 09:32 | |||
Plaatjes 😭 | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 09:37 | |||
ja, ik snap er ook niets van... Ik maakte een nieuw deel aan op een PC: geen inhoud in topicstart. Ik copy paste uit vorige deel: dit... Om het goed te maken post ik vandaag wat over de rondleiding die ik gisteren op Zwolle had. | ||||
b2py | dinsdag 3 juli 2018 @ 09:39 | |||
Ambtenaren 🤔 | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 09:47 | |||
Ja, gelukkig heb ik meer verstand van projecten aansturen dan allerhande fok! tags... Misschien dat een mod hier wat mee kan? Ik heb geprobeerd wat te hannessen, maar het lukt dus niet [ Bericht 16% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 10:12:54 ] | ||||
Ireyon | dinsdag 3 juli 2018 @ 10:25 | |||
Copy-paste dit
[ Bericht 98% gewijzigd door Ireyon op 04-07-2018 22:38:19 ] | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 10:29 | |||
Gedaan (2x): geen resultaat... Ik heb in deel 1106 nog gekeken: daar staat nog steeds een knop "open nieuw deel". Misschien dat dat iets uitmaakt? Ik heb trouwens Microsoft Edge gebruikt als browser. Is dat nog relevant? Of nee, laat maar... Ik heb het ook nog met een iPad geprobeerd en met Firefox en met IE11. Ja, ik ben er wel klaar mee nu... Kan een mod dit topic verwijderen? Dan wil ik daarna wel een nieuwe aanmaken. Iemand anders mag dat ook doen wat mij betreft. [ Bericht 16% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 10:39:30 ] | ||||
dennistd | dinsdag 3 juli 2018 @ 11:24 | |||
Al mag het niet, zo heel af en toe staat er wel een fiets in de lijnbus. Mits het vriendelijk gevraagd wordt en het niet druk is natuurlijk. Ze hebben twee FLIRT3's aangeschaft bij Connexxion: hierdoor kan er in de ochtendspits vaker gekoppeld gereden worden door de Protossen. Eerder hadden een GTW, maar die is naar Arriva gegaan na de aanrijding bij Dalfsen. Toen hebben ze tijdelijk twee Breng-GTW's (diesel) die vanwege de detectie altijd gekoppeld moesten rijden, maar sinds december zijn er dus twee FLIRT3's. Schijnen overigens uit de bestelling van Keolis voor Zwenzwoka te komen, net als de GTW uit de bestelling van Ariiva voor de Emmerlijn kwam. Slechts één of twee stellen betaal je namelijk de hoofdprijs voor, goedkoper is het meeliften met anderen. | ||||
Sounddragon | dinsdag 3 juli 2018 @ 11:51 | |||
Heb het ook geprobeerd, maar volgens mij heeft TS er een zooitje van gemaakt; krijg het zo op mobiel ook niet gefikst.. Anne the Great is working on it. | ||||
Anne | dinsdag 3 juli 2018 @ 11:54 | |||
Nah, hier heb ik even iemand van het DEV-team voor nodig. De openingspost wil zich niet laten zien. Babbel hier gerust maar even verder . Fronstein! | ||||
b2py | dinsdag 3 juli 2018 @ 12:31 | |||
Nou niet te hard van stapel gaan lopen he | ||||
Dr_Flash | dinsdag 3 juli 2018 @ 12:48 | |||
Reeksen kan ie ook al niet, Govermin | ||||
Dr_Flash | dinsdag 3 juli 2018 @ 12:49 | |||
TR gemacht | ||||
Dr_Flash | dinsdag 3 juli 2018 @ 12:50 | |||
Mooin Plaatje | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 13:11 | |||
pfieuw, het ligt niet aan mij dus En dus kunnen we weer door! Nou, in dat geval... Gisteren had ik een overleg bij ProRail in Zwolle. Daarbij was inbegrepen een ronde door de VL-post en een bezoek aan het werkterrein. VL-post De VL-post Zwolle is tegenwoordig beveiligd met een dubbel hek, los van een deur natuurlijk. We gingen er naar toe om de simulaties van het emplacement na deze TVP te bekijken. Er is uitgebreid overlegd tussen de verkeersleiding en het projectteam over de precieze configuratie (van het spoor en de ICT) en de bijsturingsmogelijkheden. Er verandert namelijk best veel op het emplacement. En om te voorkomen dat de treindienstleiders op 17 juli ineens een ander emplacement moeten bedienen, zijn er dus al een tijdje geleden simulaties uitgewerkt. Hiervan heb ik geen foto's, omdat dat niet echt gewenst was door de mensen die aan het werk waren. Wel heb ik nog een oude bediening in station Zwolle gezien: De werkzaamheden Na de rondleiding op de VL-post was er een voortgangsoverleg van het project Zwolle-Herfte als geheel, waarbij het natuurlijk vooral over de nu lopende buitendienststelling ging. De cijfers zijn best indrukwekkend: de projectplanning (in MS project of soortgelijk programma) beslaat 4000 activiteiten. De planning is in de ProRail bouwkeet als volgt weergegeven: Er komen 4500 mandiensten (36.000 manuren) aan te pas om dat allemaal te realiseren in de beschikbare 16 dagen. Dat betekent honderden bouwbakkers, electricëns en bestraters etc. Omdat het erg warm is deze dagen worden er aan een stuk door flesjes water uitgedeeld en ook het eten is strak geregeld: 's avonds is het niet een klef bolletje met kaas, maar een degelijke warme maaltijd. En terecht natuurlijk. Het bouwterrein Na het overleg (waar ik niet veel over kan delen verder) gingen we de veiligheidsmolen door. Veiligheidspas geregeld, briefing gehad, PBM's aantrekken en met de bouwmanager het terrein op! Kijk, daar doen we het voor. Wat valt er dan allemaal te zien? Nou, dit onder andere: Dit is, dacht ik, spoor 7 kijkend richting oost (busbrug in de rug dus). Van het perron wordt de betegeling aangepast en het spoor wordt vervangen. Speciaal voor Flash een bordje van Zwolle meegepakt Hier wordt een stuk perron verwijderd. Ter plaatse wordt het spoor verlegd en wordt het nieuwe spoor 8 aangelegd. Van daaruit vertrekt per 27 augustus de Keolis intercity naar Enschede. Hier is de complexiteit van het emplacement goed te zien. Er liggen nog twee wisselstraten in, waarvan er een helemaal verwijderd wordt, waaronder dit Engelswissel. De bovenleiding (die hier nog de oude sporenconfiguratie volgt) moet uiteraard ook helemaal worden aangepast. Dat wordt dus (as we speak) allemaal recht gelegd. En zo ziet dat er dan uit: met een hoogwerker klussen aan de bovenleiding, vele kilometers lang... Een item dat voor de staatssecretaris erg belangrijk is, is circulaire economie. Daar hebben we het in Zwolle over gehad en dat wordt ook toegepast waar mogelijk. Spoorstaven worden hergebruikt en dat geldt ook voor ballast. De ballast wordt gesorteerd en waar mogelijk hergebruikt. Andere ballast wordt eerst schoongemaakt en daarna hergebruikt. Wanneer het teveel is versleten wordt het niet meer ingezet als ballast, maar kan het nog wel dienen als puin voor de onderbouw. Hier is de RailPro loc 606 te zien met een lading oude ballast. Ook sommige wissels krijgen een tweede leven. Dit wissel wordt vervoerd naar het RGS-terrein en zal daar worden gebruikt. Dat scheelt toch weer wat euro's (best veel ook eigenlijk). Daarna gingen we ons weer afmelden en nog even een de laatste dingen bespreken. En toen was het tijd om naar huis te gaan, in dit geval met de auto... [ Bericht 2% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 13:21:28 ] | ||||
James1988 | dinsdag 3 juli 2018 @ 13:40 | |||
Leuk uitje, Goverman | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 14:16 | |||
Ja, dit gedeelte van de dag was wel het leukste. Het was echter meer dan sec een uitje, we hebben ook het hele project flink doorgenomen op de usuals: tijd, geld en scope (dat gebeurt periodiek voor projecten als deze. Soms zijn dat gezelliger bijeenkomsten, soms minder gezellige. Maar nu zat er dus nog een special bij). [ Bericht 2% gewijzigd door Goverman op 03-07-2018 14:24:00 ] | ||||
b2py | dinsdag 3 juli 2018 @ 15:15 | |||
Minder gezellig gezien je vorige reactie | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 15:45 | |||
| ||||
Frozen-assassin | dinsdag 3 juli 2018 @ 15:59 | |||
Leuk verslag! Altijd mooi om een kijkje van dichtbij te zien | ||||
MTL | dinsdag 3 juli 2018 @ 18:29 | |||
Leuk om de andere kant van de werkzaamheden te zien Meestal zie ik enkel het eindresultaat | ||||
spectrumanalyser | dinsdag 3 juli 2018 @ 18:30 | |||
Gezien in Alkmaar, SGM-2 stel volledig onder de graffiti. Complete bak onder de troep. Ging om 17:50 richting Haarlem. Volgens ovtijden stelnummer 2122, er zat nog een drietje voor. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 3 juli 2018 @ 18:35 | |||
Ah okee, die GTW had ik ook al gezien ja. Het lijkt wel of elke trein in die livrei mooi is gewoon | ||||
derLudolf | dinsdag 3 juli 2018 @ 19:08 | |||
Zag dit weekend een GTW staan in Emmen waarvan ik dacht dat ie onder de graffiti zat. Toen ik iets dichterbij kwam zag ik dat het reclame van Wildlands was | ||||
spectrumanalyser | dinsdag 3 juli 2018 @ 19:33 | |||
Linkerkant oranje met zwarte skyline, rechts blauw. In het midden een vuist met er onder 'Tripl'. 'for my friends', Henry en Martha. Vermoed een rondreizend figuur. in Amsterdam duiken dit soort figuren regelmatig op. ik vermoed dat men op Hoorn verzaakt heeft om het besmeurde stel af te koppelen. in de reisplanner zie ik dat er een wijziging is en ipv deze combi slechts een tweewagenstel zou rijden. [ Bericht 21% gewijzigd door spectrumanalyser op 03-07-2018 20:01:23 ] | ||||
Dr_Flash | dinsdag 3 juli 2018 @ 20:02 | |||
Dat soort "kunstenaars" wil vaak ook nog graag subsidie | ||||
derLudolf | dinsdag 3 juli 2018 @ 20:04 | |||
Een stukje lood wil ik wel doneren | ||||
James1988 | dinsdag 3 juli 2018 @ 20:06 | |||
Hier is tenminste nog geprobeerd er iets leuks van te maken, in tegenstelling tot 90% van de tags. Neemt niet weg dat het vernieling van andermans eigendom is, en dat ik hoop dat de "artiesten" het stel met een tandelborstel mogen schoonmaken. | ||||
zoem | dinsdag 3 juli 2018 @ 21:00 | |||
Wees gerust, de OP is terug | ||||
Goverman | dinsdag 3 juli 2018 @ 21:09 | |||
Dank je wel! Wat was er eigenlijk mis mee? | ||||
zoem | dinsdag 3 juli 2018 @ 21:10 | |||
Met het fixen van een andere bug was een nieuwe ontstaan. Die fix hebben we zojuist teruggedraaid. | ||||
b2py | dinsdag 3 juli 2018 @ 22:00 | |||
Voor de mensen die wat meer inzicht in het plannen van buitendienststellingen willen krijgen, hier wat ik documenten die ik vond op Google: https://www.prorail.nl/sites/default/files/corridorboek_2014.pdf https://www.prorail.nl/si(...)orridorboek_2014.pdf | ||||
dennistd | dinsdag 3 juli 2018 @ 22:11 | |||
VIRM 8717 is gevuld met zandzakken voor een test met 160km/h: https://twitter.com/Marmeeuw/status/1014141779518590976 | ||||
James1988 | dinsdag 3 juli 2018 @ 22:23 | |||
Met een "ruimer afgestelde ATB" over de Hanzelijn aan 160 km/u. Men verveelde zich? | ||||
Peterselieman | dinsdag 3 juli 2018 @ 22:26 | |||
Zwolle ligt er toch uit, dus je hebt wat stellen over voor andere doeleinden | ||||
Bitlord | dinsdag 3 juli 2018 @ 22:48 | |||
Ik kom ook wel eens sporadisch in zo'n VL-post. Wat ik mij afvraag en daar niet gevraagd heb: Hoe kan je op View (of hoe heet dat scherm met alle bewegingen bij de TRDL zelf?) het treinnummer zien van de bezette sectie? Ik neem aan dat GSMR er iets mee van doen heeft. Maar hoe weet GSMR in welke sectie de trein is? Neem aan via de rails. Maar wordt er dan een uniek signaal via de rails meegezonden? | ||||
MTL | dinsdag 3 juli 2018 @ 22:52 | |||
Nee hoor, GSM-R is alleen voor de bereikbaarheid, en is zelfs niet eens nodig voor ERTMS (in de toekomst geloof ik wel). Treinnummer is gekoppeld aan de planregels/spoorbezetting. Uiteraard is het treinnummer te zien voor de treindienstleider in het overzicht. [ Bericht 12% gewijzigd door MTL op 04-07-2018 10:00:26 ] | ||||
James1988 | dinsdag 3 juli 2018 @ 23:06 | |||
GSM-R heeft daar niets mee van doen, de locatie van treinen wordt gevolgd door computersystemen van ProRail op basis van spoorbezetting. Vroeger (tot 2011) werd daarvoor het Treinnummervolgsysteem gebruikt, tegenwoordig wordt die rol vervuld door het Trein Observatie & Tracking Systeem, TROTS. Nee, niet die Trots | ||||
Dr_Flash | woensdag 4 juli 2018 @ 01:01 | |||
Wat SD niet kan, kan ZOEM | ||||
_serial_ | woensdag 4 juli 2018 @ 08:57 | |||
HEMA koopt HEMA-winkels op treinstations | ||||
dennistd | woensdag 4 juli 2018 @ 11:32 | |||
De ÖBB heeft een prijsvraag uitgeschreven voor een veilig opbergsysteem voor bagage in de trein. Hoofdprijs ¤5000. https://openinnovation.oe(...)=4866449886690270376 | ||||
Bitlord | woensdag 4 juli 2018 @ 15:42 | |||
Ik lees het Wiki-verhaal als volgt, interpreteer ik het goed: Mcn voert treinnummer 1 in op sectie X. Bij vertrek naar andere sectie Y wordt meegegeven dat de trein afkomstig is uit X. Aangezien de trein daar nummer 1 had moet de bezetting in sectie Y wel gegenereerd worden door trein 1? Indien dat zo is. Als trein 1 nog in sectie X staat en al wel een pad heeft naar Y. En er wordt -hypothetisch- een kortsluitlans gelegd in Y. Denkt het systeem dan ook dat er een InfraBezetting is op Y door trein 1? [ Bericht 1% gewijzigd door Bitlord op 04-07-2018 15:58:39 ] | ||||
Bitlord | woensdag 4 juli 2018 @ 15:46 | |||
Voorgaande bericht trouwens getypt vanuit de IC Luxembourg - Liège vlakbij Kautenbach (een stop tijdens het nieuwjaarsrondje toen we naar Wiltz gingen). Die bestaat vandaag maar uit 3 rijtuigen en is daardoor flink vol in de tweede klasse. Is dit het gevolg omdat er een compositie I10 vrijgemaakt moet worden voor de Beneluxtrein? Waarom rijdt deze IC trouwens nog met getrokken materieel? [ Bericht 22% gewijzigd door Bitlord op 04-07-2018 16:00:14 ] | ||||
Duvel | woensdag 4 juli 2018 @ 16:29 | |||
Krijg je bij ETCS Level 2 je MA niet via GSM-R? | ||||
Mr_Klaasje | woensdag 4 juli 2018 @ 17:08 | |||
Klopt. | ||||
James1988 | woensdag 4 juli 2018 @ 19:52 | |||
Dat is ook hoe ik het begrijp. En kort daarna volgt er een vrijmelding voor sectie X. Als dat niet gebeurt is er iets mis en zal dat opvallen. Huh? Wanneer dat dan? Omdat er weinig ander materieel is dat zowel in België als Luxemburg mag rijden, en wat ook voldoende beschikbaar is. Het is de bedoeling dat de Desiro op termijn ook naar Luxemburg gaat rijden, maar daarvoor is mij geen termijn bekend. | ||||
MTL | woensdag 4 juli 2018 @ 19:53 | |||
Correct, maar het nummer dat je daarin hebt staan hoeft op dit moment nog niet te corresponderen met het daadwerkelijke treinnummer. | ||||
James1988 | woensdag 4 juli 2018 @ 20:38 | |||
NMBS en SNCF zijn bezig om weer een intercity-verbinding tussen verschillende Waalse steden en Parijs te laten rijden. Dit gebeurt gefaseerd: vanaf december 2018 zal er twee keer per dag een klassieke IC gaan rijden tussen Namen, Charleroi, Bergen, Maubeuge (F) en Aulnoye-Aymeries (F). Aldaar is er een aansluiting op SNCF-treinen van/naar Parijs en Valenciennes. Bron: Persbericht NMBS | ||||
Basekid_NZ | woensdag 4 juli 2018 @ 20:55 | |||
https://www.volkskrant.nl(...)-klimrek-~b8f5277cb/ Goed bezig door 96% van de trein te recyclen | ||||
Duvel | woensdag 4 juli 2018 @ 22:45 | |||
Deels downcycling. En verkopen van treinbanken als recycling zien... Ik twijfel. | ||||
Peter | woensdag 4 juli 2018 @ 22:55 | |||
Als je het iemand anders laat weggooien, dan recycle je het zelf toch? | ||||
James1988 | woensdag 4 juli 2018 @ 22:55 | |||
Genoeg mensen die een treinbank willen... dat is beter dan 'm door de shredder gooien toch? | ||||
nijnja | donderdag 5 juli 2018 @ 00:04 | |||
Nou ken ik station Zwolle niet heel goed, maar spoor 8 lijkt hier tussen spoor 3 en 5 te liggen niet bij spoor 9 of 7 te liggen Zo'n zelfde constructie als spoor 12 naast spoor 1? Of spoor 35 naast spoor 1b in Nijmegen ? | ||||
dennistd | donderdag 5 juli 2018 @ 00:25 | |||
Spoor 9 wordt ingekort en wordt een kopspoor. Op de plaats waar het spoor weggehaald wordt komt perron te liggen, dat aan spoor 8 ligt dan. Meer zoals spoor 4 in Zwolle nu is bijvoorbeeld. | ||||
Salatrel | donderdag 5 juli 2018 @ 08:05 | |||
zon groene bank uit een DD-AR voor de gasten. dan blijven ze niet zo lang | ||||
James1988 | donderdag 5 juli 2018 @ 08:16 | |||
En de tijdelijke constructie met spoor 10 en 11 in Rotterdam ten tijde van de verbouwing: | ||||
b2py | donderdag 5 juli 2018 @ 08:18 | |||
Prachttrein Helaas rijdt ie niet als ik in Italië met de trein ga | ||||
nijnja | donderdag 5 juli 2018 @ 09:35 | |||
Ah duidelijk, dank u | ||||
dennistd | donderdag 5 juli 2018 @ 10:44 | |||
Fles weer bezig geweest? https://www.rtvoost.nl/ni(...)-station-in-deventer | ||||
Dr_Flash | donderdag 5 juli 2018 @ 12:29 | |||
Nee, ik doe altijd normaal. | ||||
Salatrel | donderdag 5 juli 2018 @ 12:38 | |||
*proest* mijn cola wat doe je! | ||||
J.B. | donderdag 5 juli 2018 @ 16:59 | |||
Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen op dat verweerde roze plastic zitten te wachten wat op de stoelen in een VIRM zit | ||||
Bitlord | donderdag 5 juli 2018 @ 21:04 | |||
Spa-Geronstère, vanmiddag en al sinds 1959 eindpunt van spoorlijn 44. Wij zitten 1 station verder langs de afgebroken spoorlijn bij Sart. Ik kwam er toevallig langs en natuurlijk erg leuk dat er net een "gemoderniseerd klassiekje" stond. | ||||
Doc__Zenith | donderdag 5 juli 2018 @ 23:10 | |||
De treindienstleiders gebruiken daarvoor het zogenoemde procesleiding: een uniform systeem die informatie over bezettingen ontvangt uit de beveilgingssystemen (interlocking). Dat wordt gecombineerd weergegeven met de treinnummerinformatie uit het hierboven genoemde TROTS. Met procesleiding kunnen wissels en seinen worden bediend en kan de treinenloop ‘volgens spoorboekje’ uitgevoerd worden. Deze informatie wordt vervolgens verspreid voor afnemers en die kunnen dat bekijken in onder andere VIEW, maar dat heeft puur een meekijkfunctie. [ Bericht 1% gewijzigd door Doc__Zenith op 06-07-2018 13:04:32 ] | ||||
Doc__Zenith | donderdag 5 juli 2018 @ 23:16 | |||
Treinnummers bewegen mee met aangrenzende secties die bezet worden gemeld, dat klopt. Dit geheel wordt wel heel precies gedaan door TROTS die daar allerlei interne regels voor heeft hoe die nummers te verplaatsen, te keren, te splitsen, enz. Uiteindelijk worden de nummers ook volgens het plan aangepast door de automatische bediening. Het nummer dat de machinist invoer op de trein moet ook overeenkomen, de nummers in procesleiding zijn voor de treindienstleider (maar uiteraard bijna altijd al ingevuld). | ||||
Bitlord | vrijdag 6 juli 2018 @ 00:22 | |||
Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd? Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd? | ||||
MTL | vrijdag 6 juli 2018 @ 09:01 | |||
Wat ik al zei: het nummer in de GSM-R heeft geen enkele invloed. Ik kan daar 123456 invoeren voor elke trein of geheel geen nummer, wat in de rangeerdienst vaak gebeurt. Op basis van dat spoorbezettingssysteem wordt er een aanname gedaan over welke trein waar staat. Meestal is dat correct, soms ook niet. Ook kan een treindienstleider eventueel handmatig een trein een pad geven. Dan zie je soms ook wel vreemde nummers of namen voorbij komen | ||||
Mr_Klaasje | vrijdag 6 juli 2018 @ 09:10 | |||
Dat pad wordt volgens mij niet door de treindienstleider gemaakt en gegeven maar door een verkeersleider. Die geeft dan weer de specs daarvan door aan de treindienstleider. Waar is Ziggy als je hem nodig hebt? | ||||
MTL | vrijdag 6 juli 2018 @ 09:53 | |||
Ja, als het een officieel pad is wel. Maar we hebben 's nachts ook bijvoorbeeld ongepland even heen en weer rijden van materieel. Dat gaat gewoon ad-hoc: ik bel de treindienstleider op en vraag om een rijweg naar spoor xx voor de dagelijkse controle en die wordt dan eigenlijk altijd direct veilig gezet zonder overleg. Dat gaat tegenwoordig vaak iets lastiger, omdat officieel inderdaad elk pad minimaal 20 minuten van te voren (dacht ik) aangevraagd moet worden. Maar dat is eigenlijk dus puur administratief en iets met conflictvrij plannen. Heb ook wel eens in routelint een rangeerbeweging van een collega voorbij zien komen die 'lulhannes' had als treinidentificatie. Ik heb maar niet gevraagd wat die precies had uitgespookt | ||||
Mr_Klaasje | vrijdag 6 juli 2018 @ 10:25 | |||
Als dat op een rustig emplacement gebeurt zou een rijweg zonder al teveel moeilijkheden met meerdere lagen en het toewijzen van een pad moeten kunnen vind ik. Anders maken we onszelf wel erg lastig. Maar paden en verkeersleiders zijn wel een goede werkwijze op een wat complexer emplacement waarbij de doorgaande dienst en het rangeren door elkaar heen gaan. | ||||
James1988 | vrijdag 6 juli 2018 @ 10:45 | |||
| ||||
thommie90 | vrijdag 6 juli 2018 @ 10:52 | |||
hallo allen, gisteren ging ik met de trein van hengelo naar enschede. het viel mij op dat er nog steeds een buffel staat op het rangeerterrein, gaat deze naar de sloop of is hij ook verkocht? | ||||
Peterselieman | vrijdag 6 juli 2018 @ 11:06 | |||
Bijna alle buffels zijn 'verkocht'. De kans dat ze ook daadwerkelijk geleverd worden is klein, omdat de potentiële koper op dit moment zwaar in de financiële problemen zit en volgens mij geen vergunning meer heeft om te mogen rijden op het spoor. | ||||
GlenSpey | vrijdag 6 juli 2018 @ 11:27 | |||
Ook rangeerdelen hebben een nummer, vaak wordt dit een 40(origineel treinnummer) of een 41(origineel treinnummer) dus trein 401234 is een rangeerdeel van trein 1234, na bijvoorbeeld aftrappen of vóór combineren. Dat men wel eens verzaakt dat nummer in de GSM-R in te voeren is een tweede | ||||
Darkwing_Duck | vrijdag 6 juli 2018 @ 12:04 | |||
Zo grappig dat dat praktisch in iemands achtertuin is | ||||
Doc__Zenith | vrijdag 6 juli 2018 @ 13:25 | |||
Ja, dat doet ARI dan weer, als onderdeel van procesleiding. Er is trouwens nog een systeem wat in het geheel meegenomen moet worden: dat is de verkeersleiding met hun VOS. Dit systeem is landelijk en monitort de treinenloop als geheel, dus de treinseries over de diverse trajecten en de goederentreinen. Dit systeem ontvangt ook de informatie van TROTS om op die manier te bepalen wat de afwijking is ten opzichte van de geplande tijd. Deze afwijking wordt gecommuniceerd naar procesleidingsposten waar de trein nog moet komen en naar reisinformatie. Meestal interessant in het geval van vertraging, maar soms rijden treinen eerder. Ook ledig materieelritten zijn bijvoorbeeld gepland. Nieuwe, extra, omgelegde, opgeheven of aangepaste treinen worden ook vanuit VOS gecommuniceerd naar treindienstleiders. De treindienstleider geeft vervolgens aan over welke exacte sporen de trein gaat rijden, want dat detail gebruikt VOS niet. Rangeertreinen vallen daarbuiten: dit rijdt alleen op spoorniveau en vertragingsinformatie heeft hier geen direct landelijk nut, en anders moet de treindienstleider dat op een vervolgtrein aangeven. Deze ritten zijn inderdaad wel van tevoren gepland: de materieelomlopen zijn toch al van tevoren bekend en op deze manier kan er ook automatisch genummerd worden: bijvoorbeeld trein 3559 die in Heerlen aankomt wordt de 403559. Zo gaat deze cyclus door, die soms mis gaat als het materieel anders is dan gepland of anders rijdt dan gepland. TROTS is een hulpmiddel die nummers bij bezettingen plaatst, zonder dit nummer kan je wel gewoon rijwegen invoeren. In principe/theorie kunnen treinen ook (handmatig) rijden zonder dat TROTS aan staat, maar daar wordt niemand beter/blij van. Meer is er al eerder hier over gezegd: PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 258 PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 257 [ Bericht 3% gewijzigd door Doc__Zenith op 06-07-2018 13:38:10 ] | ||||
Darkwing_Duck | vrijdag 6 juli 2018 @ 14:34 | |||
Ik citeer wikipedia Dus als ik het goed begrijp stopte de trein wel daar en ging R'dam CS voorbij op weg naar t oosten? | ||||
dcm360 | vrijdag 6 juli 2018 @ 14:41 | |||
Op weg naar het oosten hoef je niet per se langs/door CS. Anders zie ik ook geen reden om daar niet te stoppen. | ||||
Darkwing_Duck | vrijdag 6 juli 2018 @ 14:42 | |||
Hoe reden ze dan richting Keulen? (Colonia Express) | ||||
Peterselieman | vrijdag 6 juli 2018 @ 14:45 | |||
Er ligt een boogje tussen de sporen van/naar Schiedam en de sporen van/naar Gouda. | ||||
Darkwing_Duck | vrijdag 6 juli 2018 @ 14:53 | |||
Ging dat niet via Venlo? | ||||
dennistd | vrijdag 6 juli 2018 @ 15:11 | |||
Die ging inderdaad via Venlo:
De trein naar Berlijn maakte wel gebruik van dat boogje:
| ||||
Peterselieman | vrijdag 6 juli 2018 @ 15:12 | |||
Beide varianten hebben gereden. Dan weer via Arnhem, dan weer via Venlo https://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein | ||||
Darkwing_Duck | vrijdag 6 juli 2018 @ 15:58 | |||
THX Knakkers | ||||
James1988 | vrijdag 6 juli 2018 @ 17:49 | |||
Je kunt er twee winnen https://www.facebook.com/(...)973762766111/?type=3 | ||||
Bitlord | vrijdag 6 juli 2018 @ 18:09 | |||
Dank voor de info. Had er tot voor kort mee te maken, zocht nog naar dezeinfo om kennis wat completer te krijgen. | ||||
Dr_Flash | vrijdag 6 juli 2018 @ 23:28 | |||
Ik heb in 1994 nog in een Moskou - Hoek Express gezeten met mijn studentenOV Kon gewoon | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 09:23 | |||
Ik lees dit op de icr wiki pagina: De buurlandrijtuigen onderscheiden zich van de binnenlandse rijtuigen door de klaptreden, meertalige opschriften, noodhamers en treinverwarming die naast 1500 volt gelijkspanning in Nederland en 3000 volt gelijkspanning in België ook werkt op de overige Europese spanningen (~ 15 000 volt 162⁄3 Hz en ~ 25 000 volt 50 Hz). Waarom zijn deze rijtuigen aangepast op de bovenstaande spanningen? Een loc heeft toch een trafo/omvormer aan boord om de bovenleiding spanning om te zetten naar een bruikbare wisselstroom voor de rijtuigen? [ Bericht 0% gewijzigd door TjjWester op 07-07-2018 09:29:31 ] | ||||
Mr_Klaasje | zaterdag 7 juli 2018 @ 09:34 | |||
Bij gelijkstroom wordt de spanning niet omgezet. Bij wisselstroom naar 1500 volt of 1000 volt. | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 10:22 | |||
Dit moet wel de raarste combi ooit zijn. | ||||
ziggyziggyziggy | zaterdag 7 juli 2018 @ 11:29 | |||
Ziggy zal binnenkort weer eens wat foto's maken om de boel te tonen. Ik ben tegenwoordig ook DVL, dus ik werk ook veel met VOS. Overigens is het verhaal wel redelijk correct hier, alleen wordt ARI te veel eer toebedeeld. ARI kan geen treinnummers aanpassen, daar hebben we ABT (automatische bediening TNV) voor. | ||||
Dr_Flash | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:07 | |||
Afko's ftw | ||||
derLudolf | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:37 | |||
Zijn dat ex-NS rijtuigen? | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:40 | |||
passenger cars of classes ABmz 30-70 (12 pcs), Ampz 18-91 (8 pcs) and Bmz 21-70 (6 pcs) from Austrian Federal Railways | ||||
ziggyziggyziggy | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:44 | |||
Gelukkig hebben we een LV. (Lijst van Verkortingen) | ||||
Dr_Flash | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:47 | |||
Waarom denk je dat? Heeft NS ooit van die schuifdeuren op de balkons gehad? | ||||
Dr_Flash | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:48 | |||
Welnee, waarom? | ||||
derLudolf | zaterdag 7 juli 2018 @ 12:52 | |||
Puur de kleurtjes | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 13:02 | |||
Een treinstel gekoppeld aan een trektrein, niet gek? | ||||
Dr_Flash | zaterdag 7 juli 2018 @ 13:04 | |||
Och ja, stelletje in opzending, heb je weleens. Er zijn in NL ook wel beelden van een DM'90 die een gestrande Koploper afsleept. | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 13:16 | |||
Ja dat zijn wel allebei treinstellen! Stel je voor dat je een koploper achter een ic direct stam hangt(ja ik weet dat kan niet.) Gezien dat de koppeling op het achterste rijtuig is aangepast lijkt me dit geen eenmalige opzending, | ||||
Peterselieman | zaterdag 7 juli 2018 @ 14:25 | |||
Ik moest gelijk denken aan de Berninabahn waar ook mooie combinaties te zien zijn, zoals een treinstel dat een setje rijtuigen meetrekt | ||||
J.B. | zaterdag 7 juli 2018 @ 14:34 | |||
Dat zijn de stoffen exemplaren uit die bakken die er later aan toe zijn gevoegd, die zitten wel fijner dan die kunststof gevallen. | ||||
MTL | zaterdag 7 juli 2018 @ 14:55 | |||
Heb wel eens een Thalys met een Traxx loc moeten afslepen. Kan gewoon. De Thalys heeft een hulpkoppeling aan boord. | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 15:11 | |||
Weet ik, ik heb wel eens filmpjes daarvan op yt gezien. Maar het is iets anders als je een thalys zou wegslepen met een getrokken stam! Het ging mij in het filmpje juist om het feit dat een getrokken stam met een treinstel word gecombineerd en kennelijk heel normaal is gezien de aangepast koppeling. | ||||
MTL | zaterdag 7 juli 2018 @ 15:42 | |||
Ook dat kan gewoon. Sterker nog: aangezien er inmiddels geen losse wegsleeploc meer is voor de HSL, wordt er, in geval van wegslepen, standaard een volledige stam gebruikt. Dus als een Thalys niet meer weg kan komen op eigen kracht zal dat waarschijnlijk gewoon gebeuren. | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 15:48 | |||
Maar je hebt het wel steeds over incidenten, als je het filmpje bekijkt dan is het laatste rijtuig uitgerust met een permanente automatische koppeling, wat doet vermoeden dat dit niet iets is wat ooit een keer voorkomt als incident. | ||||
MTL | zaterdag 7 juli 2018 @ 16:41 | |||
Oh heb verder niet gekeken. Dacht dat de vraag was of een getrokken trein een treinstel weg kon slepen. | ||||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 7 juli 2018 @ 17:58 | |||
De loc wordt aan de voorkant ook met een automatische koppeling eraan gezet. Die koppeling aan de achterkant zal daar ook welvoor bedoeld zijn denk ik? Dat je er ook een (ander) treinstel mee kan slepen is een mooie bijkomstigheid dan. | ||||
TjjWester | zaterdag 7 juli 2018 @ 18:04 | |||
Dat heb ik niet gezien, straks even afkijken. | ||||
Peter | zaterdag 7 juli 2018 @ 18:35 | |||
Koploper en buffel/wadloper hebben elkaar toch ook wel gesleept? | ||||
ziggyziggyziggy | zaterdag 7 juli 2018 @ 19:56 | |||
Ja. | ||||
dennistd | zondag 8 juli 2018 @ 00:09 | |||
Vanwege schade door hevige regenval is de Eifelstrecke al sinds 14 juni versperd tussen Kyllburg en Philippsheim. Hoe lang het nog gaat duren weet DB niet: https://www.volksfreund.d(...)und-129_aid-23802889 | ||||
James1988 | zondag 8 juli 2018 @ 00:17 | |||
Na 2022 is het voorlopig gedaan met treinen tussen Neustadt en Puttgarden. Vanwege bouwwerkzaamheden (in aansluiting op de Fehmarnbelttunnel) zullen er daar gedurende vijf jaar geen treinen kunnen rijden. Het bestaande spoor wordt verlegd, verdubbeld en geëlektrificeerd. Gedurende die 5 jaar worden de regionale treinen vervangen door hoogwaardige dubbeldeksbussen voorzien van stopcontacten, wifi, toiletten en fietsvoorzieningen. Reizigers tussen Hamburg en Kopenhagen kunnen dan reizen via Flensburg, wat wel 180 km langer is en 2 uur langer duurt. http://www.nahverkehrhamb(...)-lang-gesperrt-9792/ https://www.anbindung-fbq.de/ | ||||
Dr_Flash | zondag 8 juli 2018 @ 00:30 | |||
Dit was vgs mij een pijnlijke nederlaag tegen een tractor met hooiwagen. Winsum? | ||||
Peterselieman | zondag 8 juli 2018 @ 00:38 | |||
Nee, de kudde koeien bij Hurdegaryp. De hooiwagen was later toen de 3209 al een nieuw jasje had en was bij Dronryp. | ||||
Mr_Klaasje | zondag 8 juli 2018 @ 08:38 | |||
Toen was het nog gewoon Hardegarijp. | ||||
Goverman | zondag 8 juli 2018 @ 09:36 | |||
Deze ontsporing herinner ik me ook nog wel. Het was gelukkig een lege trein en geen volle... En er reden na deze ontsporing een paar dagen geen treinen, omdat de benodigde takelwagen niet goed bij het incident konden komen. Drassige grond, slecht bereikbaar etc. Voor mij irritant, omdat ik toen met due trein naar school ging... | ||||
dennistd | zondag 8 juli 2018 @ 09:47 | |||
Stap ik net in Enschede om de trein naar Den Haag, staat in de trein dat het de IC naar Amersfoort is. Ik ovtijden erbij pakken, blijkt dat de trein in Amersfoort gesplitst wordt en het achterste stel daar achterblijft. Normaal wordt er juist alleen bijgeplaatst richting westen, niet afgetrapt | ||||
greavy | zondag 8 juli 2018 @ 12:57 | |||
Sinds enkele dagen heeft Rail Force One, ook wel bekend als RFO, extra werk gekregen op de korte afstand: Weer nieuwe binnenlandse goederentreinen! Vanwege schade bij de kade en renovatiewerkzaamheden te Beverwijk Hoogovens, kunnen daar de komende tijd geen schepen geladen worden. Tata Steel heeft daarop opnieuw de Amsterdam Container Terminal (ACT) in de Houtrakpolder bereid gevonden om weer op- en overslag van staalrollen vanaf de trein te doen, en aansluitend te laden in schepen. De ACT heeft echter de totale benodigde capaciteit niet beschikbaar, dus daarvoor heeft men aanvullend VCK Logistics bereid gevonden in de Amsterdamse Westhaven. RFO rijdt momenteel één trein per dag naar de ACT vanuit Beverwijk en een aantal keer per week één trein naar VCK. Dit wordt binnenkort opgevoerd naar 2 treinen per dag naar de ACT en één naar de VCK. Zodra dat gebeurt, gaan de huifdoekwagens alleen van- en naar VCK rijden, en komen er open staalrollen wagens naar de ACT te rijden. RFO rijdt met elok 1831 tussen Beverwijk Hoogovens en de Amsterdamse Houtrakpolder of Westhaven, en in de Houtrakpolder mag de oude Belg, die destijds bij Locon nummer 9802 kreeg, het rangeerwerk voorzien. In de Westhaven is Hippel 691, die voorheen in Oss gestationeerd was, present. Deze wordt gehuurd van BT Trains. Op zaterdag 7 juli reed men alleen naar de ACT in de Houtrakpolder. Aankomst van de beladen trein bij de ACT in de Houtrakpolder Amper een uur na binnenkomst van de trein bij de ACT is die alweer gelost, en kan RFO weer retour naar Beverwijk. Men had de 1831 al omgelopen, en de 9802 werd bij de ACT omgelopen. Nu kregen wij dus de foto met de 9802 op kop gevolgd door de 1831 tijdens de rit vanaf de ACT naar emplacement Houtrakpolder. Tenslotte kon vlak voor emplacement Houtrakpolder de trein nogmaals geklikt worden. Helaas ditmaal niet bij het bruggetje vanwege het enorm uit de kluiten gewassen groen, maar hier is hij net zo fraai. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 08-07-2018 17:19:29 ] | ||||
Bitlord | zondag 8 juli 2018 @ 15:49 | |||
Gegroeide groen? Ik nam aan dat je nu -enkele jaren later- toch minstens een kettingzaag in je auto hebt liggen | ||||
greavy | zondag 8 juli 2018 @ 17:18 | |||
Ik heb géén kettingzaag, maar om amper 20 seconden al dat riet en struikgewas te snoeien is net iets teveel van het goede... | ||||
Wertha | zondag 8 juli 2018 @ 23:27 | |||
Mooie beelden. | ||||
Goverman | maandag 9 juli 2018 @ 13:18 | |||
Deze foto intrigeerde me. En dan vooral vanwege het sein wat daar staat: dat staat op geel, maar er komt een trein vanuit de andere richting, op hetzelfde spoor. Een vraag voor de machinisten (en andere seinbeeldkenners): wat betekent dit sein op dit moment? [ Bericht 12% gewijzigd door Goverman op 09-07-2018 13:24:19 ] | ||||
Goverman | maandag 9 juli 2018 @ 13:23 | |||
dubbel (sorry) | ||||
dennistd | maandag 9 juli 2018 @ 13:24 | |||
Dat is een overwegsein dat aangeeft of de overweg gesloten is, het gele is geen licht maar gewoon een geel vlak: In Nederland zie je ze eigenlijk alleen buiten de beveiligde lijnen, maar in Duitsland komen ze veel vaker voor: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahn%C3%BCbergang_(Deutschland)#%C3%9CS-Anlagen | ||||
Goverman | maandag 9 juli 2018 @ 13:31 | |||
Ah, kijk, dat verheldert veel. Dank je wel! Dit zijn dus seinen om te voorkomen dat een trein een auto aanrijdt (overweg die niet is gesloten). Kan ik me voor havenlijnen best iets bij voorstellen. Maar over wat voor snelheden praten we hier? Dat zal toch niet harder zijn dan 40km/u denk ik? | ||||
dennistd | maandag 9 juli 2018 @ 13:35 | |||
Er ligt geen beveiliging dus er zal niet sneller dan 40km/h gereden mogen worden nee. Je kunt niet eens sneller, omdat je ATB dat niet toe zal staan. | ||||
MTL | maandag 9 juli 2018 @ 14:17 | |||
Hangt er van af. Als er écht geen beveiliging ligt en als ATB Buiten Dienst geschakeld is aan het einde van het ATB gebied, dan kan je bij wijze van spreken 300 zonder dat er wat gebeurd (maar dat betekent uiteraard niet dat het mag). Voordat de meeste lijnen voorzien waren van ATB was het heel normaal dat die aan het einde van het ATB gebied 'blauw geschakeld' werd en kan je dus gewoon verder rijden. Zodra je dan weer in ATB gebied komt passeer je het inschakelbord en druk je even op de attentie-knop en de ATB komt weer in. [ Bericht 4% gewijzigd door MTL op 09-07-2018 15:32:27 ] | ||||
Mr_Klaasje | maandag 9 juli 2018 @ 15:21 | |||
In Nederland geldt dat in onbeveiligde gebieden (geen detectie, geen rijtoestemming op basis van seingeving) sowieso niet harder dan 40 km/h wordt gereden. Beveiligde gebieden met een snelheid hoger dan 40 km/h zonder treinbeïnvloeding bestaan niet meer in Nederland. In het bestaande seinstelsel zou dat kunnen als je wel seinen en borden hebt maar geen ATB. Bij ERTMS zijn treinbeïnvloeding en beveiliging allebei altijd onderdeel van de spoorbeveiliging. | ||||
MTL | maandag 9 juli 2018 @ 15:31 | |||
Ho sorry, ik bedoelde uiteraard "kan", niet "mag". | ||||
Maegrim | maandag 9 juli 2018 @ 17:35 | |||
'zal' | ||||
TjjWester | maandag 9 juli 2018 @ 18:16 | |||
Weten jullie toevallig welke landen binnenlandse open acces routes toestaan? Ik weet van duitsland en tsjechie. | ||||
James1988 | maandag 9 juli 2018 @ 18:44 | |||
Italië, Zweden, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk | ||||
James1988 | maandag 9 juli 2018 @ 19:55 | |||
Koningin Elizabeth is geen fan van de nieuwe treinen van GTR, ze zit liever in de oude https://dailym.ai/2KD0VXr | ||||
dennistd | maandag 9 juli 2018 @ 23:19 | |||
Vanwege het Bello Festival bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik pendelde de Stoom Stichting Nederland twee dagen lang tussen Enkhuizen en Hoorn om zo de historische driehoek met stoomtram (Hoorn-Medemblik) en veerboot (Medemblik-Enkhuizen) compleet te maken. Met loc 65 018 op kop komt de trein hier het station Bovenkarspel-Grootebroek binnenrijden vanuit Enkhuizen. Rechts zijn goed de voormalige insteekhavens van vaarveiling 'De Tuinbouw' te herkennen. Hier legden vroeger de boeren met hun schuiten aan om hun handel aan te bieden. Eenmaal verkocht kon het direct per trein verder vervoerd worden, want op elke havenarm lag een spoor. Dit alles kon ook nog eens overdekt gebeuren: de betonnen pilaren van de overkapping staan er nog altijd. Meer hierover bij Railtrash. Na binnenkomst van de laatste SHM-tram werd het voor de SSN ook tijd om weer terug te gaan naar Rotterdam. Met een vertraging van zo'n tien minuten (veroorzaakt door mensen die zich niet wisten te gedragen en veel te dicht bij het spoor kwamen) komt de trein met loc 65 018 voorop en loc 01 1075 achterop door het station van Zaandam Kogerveld. Op de terugrit naar Rotterdam werd kopgemaakt op Amsterdam Westhaven (om de 01 1075 voorop te krijgen), waarna het Centraal Station van de hoofdstad bereikt. Hier werd kort gestopt op spoor 5b, terwijl op spoor 7b (helaas) een halfuur vertraagde ICE staat te wachten richting de Watergraafsmeer. Met nog ruim vijf kwartier voor de boeg tot Rotterdam Centraal vertrekt de 01 1075 hier met +3 vanaf Amsterdam Centraal. | ||||
b2py | dinsdag 10 juli 2018 @ 08:14 | |||
https://twitter.com/bamgroep_nl/status/1016564397634932736?s=21 Gaat al lekker in Driebergen hoor | ||||
ReisT | dinsdag 10 juli 2018 @ 11:02 | |||
Helaas? Ik vind het best een leuke combinatie zo klassiek en modern Duits naast elkaar. | ||||
dennistd | dinsdag 10 juli 2018 @ 12:14 | |||
Nou ja, ik had hem eigenlijk wat meer onder de kap willen hebben. Vanaf dit punt was meer de noodoplossing die gelukkig toch nog aardig gelukt is, vooral door de nabewerking waar veel tijd in is gaan zitten. Hij zag er namelijk zo uit
| ||||
b2py | dinsdag 10 juli 2018 @ 12:41 | |||
Je bent eigenlijk net zo erg als het gemiddelde Instagram meisje, met je fotobewerking 😜 | ||||
dennistd | dinsdag 10 juli 2018 @ 12:52 | |||
Hier zit denk ik wel iets meer (en vooral ook ander) werk in dan in een instagram-foto. Welk plaatje kijk jij liever naar dan in dit geval, het origineel of het bewerkte? Niet dat ik voorstander ben van plastische chirurgie overigens... | ||||
b2py | dinsdag 10 juli 2018 @ 18:01 | |||
Maakt niet uit of je er veel of weinig tijd in hebt moeten stoppen, punt is dat je net als een instagrammeisje je foto niet mooi vindt en eerst gaat bewerken voordat je het aan de buitenwereld toont. Puur schone schijn | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 juli 2018 @ 18:43 | |||
Doe mij dan maar een instagram-meisje | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 juli 2018 @ 19:03 | |||
Leuke plaatjes wel hoor Dennis | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 juli 2018 @ 19:24 | |||
Hele mooie plaat! | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 juli 2018 @ 19:24 | |||
Sowieso stellen Dennis' foto's me nooit teleur. Altijd een plezier om naar te kijken. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 juli 2018 @ 20:15 | |||
Is ook zo idd | ||||
Kansenjongere | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:22 | |||
Weet iemand of nu er twee weken geen treinen rijden rond station Zwolle de OV-fietsverhuur aldaar wel nog open is? | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:25 | |||
Ja, want er rijden wel bussen. | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:28 | |||
Er rijden ook diecte bussen tusen Meppel en t Harde en zo, zodat doorgaande reizigers niet alsnog allemaal op Zwolle de boel komen belasten | ||||
derLudolf | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:30 | |||
Ook Wijhe-Meppel bijvoorbeeld? Of alleen verbindingen die daarvoor ook rechtstreeks waren? | ||||
Kansenjongere | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:30 | |||
Merci. | ||||
DeaDLocK2K | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:31 | |||
Nee, die niet. | ||||
spectrumanalyser | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:42 | |||
De busmaatschappijen doen goede zaken. Komend weekend tussen Heerhugowaard en Hoorn geen treinverkeer. NS zet bussen in. van 21 juli tot en met 29 juli geen treinverkeer tussen Uitgeest en Zaandam. De dwarsliggers worden vervangen. NS zet bussen in. Vooral de dubbeldekkerbus is een aanrader | ||||
Hr-Flip | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:43 | |||
Koppeling op het rijtuig is gewoon een hulpkoppeling, die je zo op de haak van het rijtuig plaatst. Hier zie je zo'n (rode) hulpkoppeling tussen een Motorpost en een defecte SGMm | ||||
b2py | dinsdag 10 juli 2018 @ 21:56 | |||
Die zie ik al zo vaak, niet cool meer | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 juli 2018 @ 22:25 | |||
Kwam dit net tegen. Het staat er nog steeds. Oud-strijders 14-18 reizen in België gratis in 1e en 2e klasse Wel minstens een jaar actieve dienst he geen fratsen https://www.belgiantrain.(...)l-recognition-status Ter info: iedereen die onder enige regel valt met "14-18" erin is allang dood. CC Barbary was de laatste. Al is het de vraag wanneer die nog een Belgische trein heeft willen gebruiken. [ Bericht 19% gewijzigd door Dr_Flash op 10-07-2018 22:45:28 ] | ||||
Dr_Flash | dinsdag 10 juli 2018 @ 22:53 | |||
Misschien moeten we bij NS eens gaan vragen of er kortingsregelingen zijn voor treinreizen naar Spanje. Voor oudstrijders 1568 - 1648 | ||||
Salatrel | woensdag 11 juli 2018 @ 09:32 | |||
de dwarsliggers liggen er al hele berm vol met die dingen | ||||
ziggyziggyziggy | woensdag 11 juli 2018 @ 10:59 | |||
Ik heb in onderstaande posts al eens Procesleiding en ARI uitgelegd. PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 257 PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 258 Tegenwoordig ben ik ook Decentraal Verkeersleider (DVL), waarbij ik op grotere schaal de treinenloop monitor en bijstuur. Bij calamiteiten bepaalt de DVL welke treinen tot waar rijden. Dat is overigens grotendeels al vooraf beschreven in zogenaamde Versperringsmaatregelen, scenario's voor specifieke versperringen. Verder leg ik treinen in, meestal naar aanleiding van orders die ik van de vervoerder krijg. Hier zie je zo'n order. De dienstregeling kan ik beïnvloeden in het Tijdwegdiagram. Verticaal is de tijd. Horizontaal is de weg, dus de hele lengte van een bepaald traject. Iedere lijn is een trein en je kan zo makkelijk zien welke trein waar is op welk tijdstip. De verschillende kleurtjes en arceringen geven het soort trein aan. Groene lijnen zijn reizigerstreinen, groene streepjes is een losse loc, groene stippels is leeg mat, blauw is goederen, geel is onderhoudsmat. En met zo'n lijn kan ik van alles doen: opheffen, verleggen, omleiden, extra stops toevoegen, etc. Dat krijgt de treindienstleider dan binnen in Procesleiding. Tenslotte nog een foto van View, een meekijkprogramma. | ||||
dennistd | woensdag 11 juli 2018 @ 12:02 | |||
Als View nou eens openbaar zou zijn | ||||
Maegrim | woensdag 11 juli 2018 @ 12:32 | |||
ISVL zelf nog menig geirriteerde DVL (en LVL) aan de lijn gehad waarom we nou weer last minute een trein van 600 meter het land door moesten krijgen en het liefst even een weekje opstellen alvastbedankt [ Bericht 11% gewijzigd door Maegrim op 11-07-2018 13:03:57 ] | ||||
toblorone | woensdag 11 juli 2018 @ 12:59 | |||
Leuk om te zien hoe je met mijn donna uitvoer te werk gaat | ||||
dennistd | woensdag 11 juli 2018 @ 16:36 | |||
Iemand nog een ICE nodig voor een diesellijn? https://heros-rail.com/de/triebzuege.html Lijkt me wel mooi voor een ICE Enschede-Hengelo-Zutphen-Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht | ||||
Bitlord | woensdag 11 juli 2018 @ 17:42 | |||
Mijn gedachte. Jaloers dat Ziggy3 minder last van harde conflicten heeft (als ik zag hoe makkelijk een DVL-er een treinpad aanlegt. [ Bericht 4% gewijzigd door Bitlord op 11-07-2018 17:49:32 ] | ||||
DeaDLocK2K | woensdag 11 juli 2018 @ 17:49 | |||
WAAR IS HOOGEVEEN IN DIT VERHAAL | ||||
Dr_Flash | woensdag 11 juli 2018 @ 18:07 | |||
Bomderop | ||||
spectrumanalyser | woensdag 11 juli 2018 @ 18:37 | |||
Uitgeest-zaandam; Het viel mij ook op dat er veel gaten gespit waren, met name rond zaandijk. Die bielzen liggen er al enige tijd ja. Zal een beste klus zijn. | ||||
spectrumanalyser | woensdag 11 juli 2018 @ 19:55 | |||
over de stremming uitgeest-zaandam gesproken; gaat het goederenverkeer dan ook via Haarlem? er staat mij bij dat er een reden was waarom goederentreinen via Uitgeest-Zaandam naar Amsterdam gaan, in plaats van over Haarlem. | ||||
toblorone | donderdag 12 juli 2018 @ 00:17 | |||
het is inderdaad soms frustrerend om te zien hoe wij zitten te pielen wat bv een ziggy3 zo even snel kan fixen. [ Bericht 8% gewijzigd door toblorone op 12-07-2018 00:34:30 ] | ||||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 juli 2018 @ 07:15 | |||
Wij hebben ook plannormen. Tabellen vol met alle mogelijke conflictsituaties en hoe daar omheen te plannen. | ||||
toblorone | donderdag 12 juli 2018 @ 10:45 | |||
Dat is waar, echter kan je die on the spot toepassen. Als ik een leegmatje inleg van bv. Maastricht naar Vlissingen, moet ik tussen Tilburg en Roosendaal met een beetje ongeluk tig andere vervoerders mailen om ergens een minuutje op te schuiven.Het kan zomaar zijn dat ie na een week conflictvrij in de plannen zit. | ||||
Litpho | donderdag 12 juli 2018 @ 10:54 | |||
Hey, een TWD. Grappig om die eens in iets anders te zien dan Donna. | ||||
b2py | donderdag 12 juli 2018 @ 14:27 | |||
NS geeft reizigersaantallen vrij? https://nieuws.ns.nl/groo(...)-groeiende-stations/ | ||||
Dr_Flash | donderdag 12 juli 2018 @ 19:08 | |||
Zo zo, wanneer is er in Eijsden voor het laatst sowieso een NS-trein langs gereden? | ||||
dennistd | donderdag 12 juli 2018 @ 19:18 | |||
NMBS bedient Eijsden in opdracht van NS | ||||
dennistd | donderdag 12 juli 2018 @ 19:23 | |||
Investering per hoofd van de bevolking in spoor-infrastructuur: | ||||
b2py | donderdag 12 juli 2018 @ 19:27 | |||
Lijkt me duidelijk | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 12 juli 2018 @ 22:33 | |||
128 miljoen? Tering zeg, wat een fooi. | ||||
Kansenjongere | donderdag 12 juli 2018 @ 22:47 | |||
Nee, 128 euri. 128 miljoen p.p. zou wel een erg dure grap worden. | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 12 juli 2018 @ 22:49 | |||
Oh ik had pro kopf even over het hoofd gezien en dacht dat het in miljoenen per jaar was | ||||
spectrumanalyser | donderdag 12 juli 2018 @ 23:33 | |||
De cijfers zijn gebaseerd op de kaartverkoop. Zwartrijders zijn niet meegerekend bij de cijfers | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juli 2018 @ 01:29 | |||
Het zwartrijderspercentage is bekend dus lijkt me niet zo'n issue. | ||||
b2py | vrijdag 13 juli 2018 @ 07:42 | |||
Kaartverkoop? Gaat toch om overheidsinvesteringen per hoofd van bevolking? | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juli 2018 @ 07:48 | |||
Hij heeft het over de reizigersaantallen per station, aap. Maar ook dan heeft hij het fout want het gaat om ingecheckte OV-shitkaarten, niet om kaartverkoop. | ||||
b2py | vrijdag 13 juli 2018 @ 09:57 | |||
Hoe moet ik dat weten Hoe is het daar? | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juli 2018 @ 10:01 | |||
Er was veel bier vanavond. Zaterdag naar een van de grootste Yards van Noord Amerika <3 | ||||
J.B. | vrijdag 13 juli 2018 @ 10:31 | |||
Op basis van één jaar lijkt me hier weinig zinnigs over te zeggen. | ||||
Bitlord | vrijdag 13 juli 2018 @ 11:42 | |||
De DVL-er van dienst kon t pad van de goederentrein in een paar seconden op een passende plek slepen. Een nieuw treinpadje inleggen over een vergelijkbare afstand voor een Donna-er kost ongeveer 2 tot 3 uur werk. | ||||
Bitlord | vrijdag 13 juli 2018 @ 11:44 | |||
Mijn gedachte. Je zou hier uit kunnen afleiden dat in Zwitserland de 20 jaar ervoor geen euro is geinvesteerd en er nu allemaal inhaal is. | ||||
James1988 | vrijdag 13 juli 2018 @ 12:39 | |||
Hetzelfde geldt voor het Verenigd Koninkrijk... op dit moment lopen er een aantal grote infrastructuurprojecten (elektrificatie GWML, Schotland en Blackpool, Thameslink, Crossrail) maar er zijn ook jaren waarin dat er allemaal niet is. Een snapshot van één jaar zegt weinig. | ||||
StupidDutch | vrijdag 13 juli 2018 @ 12:43 | |||
De afgelopen 19 jaar hebben ze met het NRLA project om de spoor verbetering tussen noord en zuid Zwitserland alleen al 17,9 miljard Frank uitgegeven. Inhaal slag is het in ieder geval dus niet. | ||||
Jappie_Sea | vrijdag 13 juli 2018 @ 12:52 | |||
Heeft iemand hier trouwens enig idee waarom de IC Brussel naar Den Haag HS gaat, en niet gewoon naar Den Haag Centraal, gezien hij toch niet door rijdt naar Amsterdam? En waarom gaat er überhaupt een trein naar Den Haag? Het levert niemand reistijdwinst op (hij doet er op Belgie-Den Haag 15 minuten langer over dan de Trein naar Amsterdam met overstap in Breda). De enige die er eventueel baat bij hebben zijn de mensen die specifiek hun reis beginnen in den Haag HS, en dan liever 15 minuten langer onderweg zijn dan moeten overstappen, lijkt me niet dat dit er zoveel zijn dat er speciale treinen moeten worden ingelegd. [ Bericht 28% gewijzigd door Jappie_Sea op 13-07-2018 13:02:10 ] | ||||
James1988 | vrijdag 13 juli 2018 @ 12:56 | |||
Logistiek handiger misschien? Vanuit HS kun je in één keer de Binckhorst op, in Centraal moet je keren. [ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 13-07-2018 13:52:32 ] | ||||
Maegrim | vrijdag 13 juli 2018 @ 13:13 | |||
ik ben er al een paar jaar niet meer geweest hoor maar volgens mij moet je vanaf centraal weer terug naar HS voordat je de grote binckhorst op komt | ||||
MTL | vrijdag 13 juli 2018 @ 13:28 | |||
Nee, is niet nodig. Je kan zowel vanaf HS als vanaf Centraal naar de grote Binckhorst. De kleine Binckhorst is alleen vanaf Centraal te bereiken. | ||||
ReisT | vrijdag 13 juli 2018 @ 13:47 | |||
Het is een compromis. De minister eist dat er 4x dag een trein tussen Den Haag en Brussel rijdt. Of dat nou nuttig is of niet. NS wil geen extra treinen rijden speciaal voor Den Haag, dus rijden er nu 4 treinen naar Den Haag ipv Amsterdam. | ||||
b2py | vrijdag 13 juli 2018 @ 14:46 | |||
Nouja, de grote lijnen heb je wel te pakken want we weten dat Zwitsers enorm veel investeren en de Fransen en Duitsers heel weinig Dusja | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 13 juli 2018 @ 16:58 | |||
Dan zijn jullie kort van memorie want deze cijfers komen vaker voorbij, ook in deze topic, en daarin staat Zwitserland consequent twee keer hoger dan het volgende land, of het nou gaat om totale uitgaven of aan investeringen. | ||||
greavy | vrijdag 13 juli 2018 @ 18:56 | |||
het gele is geen lamp, maar een "plaatje". Als de witte lamp brand, werkt de automatische overwegdetectie. Is de lamp gedoofd, moet er voor de overweg gestopt worden en handmatig "gesleuteld" worden. | ||||
greavy | vrijdag 13 juli 2018 @ 23:11 | |||
Vandaag reed er een gasketeltrein vanuit België naar de Zeeuwse Sloehaven, en daarna weer één retour naar Kijfhoek. De vervoerder die de trein moest rijden, had problemen met geschikte loks voor het traject Roosendaal-Sloehaven-Kijfhoek te vinden, dus werd Independent Rail Partners ingeschakeld. Echter had IRP geen machinist beschikbaar, maar wel een locomotief. Zo werd er dus een trein van Lineas aan IRP uitbesteed, die personeel bij Lineas inhuurde. De machinist van Lineas was daarbij ook nog eens een Nederlander. 13 Juli 2018 - De reden dat ik naar de Moerdijkbrug bij de bunker ging, was IRP die met een trein gemeld was vanuit de Zeeuwse Sloehaven naar de Kijfhoek. Eerder deze dag was IRP, in opdracht van Lineas, al vanaf Roosendaal naar de Sloehaven gereden met een gasketeltrein, en later met een andere set retour naar Kijfhoek. In het állerlaatste zonlicht (10 minuten later zat de zon achter de bomen) passeert IRP met een zeer fraaie gasketeltrein de fotograaf bij de Moerdijkbrug. | ||||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 juli 2018 @ 23:47 | |||
Mja. Donna, daar heb ik wel een mening over... | ||||
Peter | zaterdag 14 juli 2018 @ 14:37 | |||
https://imgur.com/VT8oCic Telt dit ook als trein? | ||||
Dr_Flash | zaterdag 14 juli 2018 @ 14:50 | |||
ja hoor | ||||
b2py | zaterdag 14 juli 2018 @ 15:12 | |||
Er is trouwens gisteren ook afgesproken om Nijmegen te gaan verbouwen: https://twitter.com/harri(...)429171218407429?s=21 | ||||
pitboer | zaterdag 14 juli 2018 @ 16:24 | |||
Waar ging de Kameel heen?Hij reed door Deventer richting Arnhem of Enschede. | ||||
derLudolf | zaterdag 14 juli 2018 @ 16:35 | |||
naar de Zwarte Cross? Zo te zien ook gesignaleerd in Zutphen https://www.somda.nl/forum/21197/Opvallende+dingen+14+juli/ | ||||
Janneke141 | zaterdag 14 juli 2018 @ 16:38 | |||
10 minuten minder reistijd? Die ontgaat me. | ||||
pitboer | zaterdag 14 juli 2018 @ 16:59 | |||
Dank.Dus kans groot dattie weer door Deventer komt? | ||||
Xetran | zaterdag 14 juli 2018 @ 17:18 | |||
Vermoedelijk omdat je niet zoals voorheen kilometers moet afleggen voordat je van trein naar uitgang bent? En omdat de trein een stuk sneller binnen rijdt. | ||||
Janneke141 | zaterdag 14 juli 2018 @ 17:22 | |||
Je parkeert nu je fiets aan de westzijde, of je auto bij Qpark, loopt de tunnel in, checkt in en bovenaan de trap sta je meteen op perron 3/4 waar bijna alle treinen vertrekken. Alleen als mindervalide is het station inkomen aan de westzijde echt geen optie, maar voor de rest zie ik echt niet hoe het toevoegen van een 'echte' ingang aan die kant tijdswinst oplevert. Laat staan 10 minuten. Dat zou kunnen, daar heb ik niet zo veel verstand van. Wat nu vooral tijd kost is dat je op de Waalbrug vaak staat te wachten tot de trein richting Arnhem voorlangs gekruist heeft, iets wat volgens mij te voorkomen is als spoor 1a weer meer wordt gebruikt. | ||||
Peterselieman | zaterdag 14 juli 2018 @ 17:29 | |||
Dat is momenteel een van de problemen van Nijmegen. Dat je vanuit Den Bosch niet kunt halteren langs spoor 1a. Met een extra wissel kan dat wel en heb je wat meer mogelijkheden. Dat wissel zit volgens mij al in de planning ergens dit jaar of volgend jaar. | ||||
Salatrel | zaterdag 14 juli 2018 @ 19:28 | |||
het is de kerende trein vanuit Arnhem waar je op moet wachten. Overigens heb je daar alleen last van als je baanvaksnelheid doorknalt en de hc van de vertrekkende trein treuzelt en wacht op laatkomers. | ||||
Fixers | zaterdag 14 juli 2018 @ 23:43 | |||
Dat bij Hilversum: na die brand in het onderstation rijden er geen intercity's omdat deze teveel stroom verbruiken. Is dat omdat een optrekkende ICM zoveel meer stroom verbruikt dan een SLT, of is het totaal van stroomverbruik van IC's + stoptreinen samen gewoonte teveel? Van NS.nl:
| ||||
dennistd | zaterdag 14 juli 2018 @ 23:48 | |||
IC's zijn meestal langer en zullen dus meer energie nodig hebben. | ||||
DeaDLocK2K | zondag 15 juli 2018 @ 08:17 | |||
Ik ben vanavond bij de Bailey Yard geweest in North Platt, Nebraska. De grootste ter wereld. Omg wat een treinenporno. Foto's zijn vanwege het licht niet heel goed gelukt maar zal er een paar uitzoeken als ik ergens langer dan één nacht ben en hier posten. Het geheel is 8 mijl lang en ik meen ergens gelezen te hebben dat het uitgebreid moet worden. Tevens was ik in South Park, Colorado. Beide bezoeken waren ongepland. Voor degenen die Facebook hebben: foto's staan zoals gewoonlijk op openbaar op mijn account dus je hoeft alleen een account te hebben om ze te kunnen bekijken. | ||||
raptorix | zondag 15 juli 2018 @ 08:24 | |||
Binnenkort gaat de Noord-Zuid lijn rijden, ik betwijfel of veel mensen weten dat bijvoorbeeld lijn 1 niet meer direct naar CS gaat. Ik denk voor de meeste mensen niet zo een hele grote ramp omdat 17 wel direct blijft rijden, daarnaast zal je nu waarschijnlijk ook meer kwijt zijn omdat de lengte van het traject langer is. | ||||
greavy | zondag 15 juli 2018 @ 09:38 | |||
Er is maar weinig capaciteit beschikbaar rond Hilversum. IC's hebben over het algemeen meer vermogen nodig om op snelheid te komen en dat is er momenteel niet. Daardoor hebben ze besloten IC's zonder stop in Hilversum te laten rijden en enkel Sprinters te laten stoppen. | ||||
Piles | zondag 15 juli 2018 @ 10:02 | |||
Pier is boos: https://www.destentor.nl/(...)perlijntje~ae7d86c5/ | ||||
Duvel | zondag 15 juli 2018 @ 11:17 | |||
Als er alleen maar stoptreinen hadden gereden, had de helft van de stoptreinen moeten doorrijden. IC of stoptrein maakt niet zo veel uit. Ik heb trouwens foto's gezien en het is een bende. | ||||
Duvel | zondag 15 juli 2018 @ 11:23 | |||
Hij vliegt een paar keer behoorlijk uit de bocht. En echt stevig, ook weinig politiek sensitief. | ||||
Xetran | zondag 15 juli 2018 @ 11:30 | |||
Als ik aankom op 4B en naar 35 moet lopen, dan ben ik 5 a 6 minuten onderweg. En dan hebben wij het nog niet eens over de bussen die nog veel verder weg zijn. Daarnaast rijdt de trein op dit moment al voor aanvang Waalbrug op slakkengang, zeker zo’n 1-2km | ||||
Janneke141 | zondag 15 juli 2018 @ 11:36 | |||
Ik zie niet in hoe het bouwen van een ingang aan de westzijde dat probleem oplost, en dat was waar ik in eerste instantie op reageerde. Qua sporenlayout is misschien nog best wat winst te behalen, maar de treinen richting Venlo blijven altijd ver weg en het busstation zie ik ze ook niet erg snel verplaatsen. | ||||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2018 @ 11:37 | |||
Dat is toch niet zo heel veel groter dan Maschen, Antwerpen-Haven of de Kijfhoek? | ||||
Peterselieman | zondag 15 juli 2018 @ 11:40 | |||
ook dat ja, maar als de treinen uit Den Bosch aan een ander perron kunnen halteren hef je de problemen met de lengetebeperking voor de kerende IC's op of speelt dat niet meer in Nijmegen? | ||||
Janneke141 | zondag 15 juli 2018 @ 11:53 | |||
Ten opzichte van 'vroeger' zijn de tijden van de IC's richting Arnhem een paar minuten verschoven, waardoor de keertijd te kort is om ze meteen terug te laten rijden. Daardoor konden ze eerst allemaal op 1a, en nu niet meer. Alleen - mysterieus genoeg wordt 1a nu helemaal niet meer gebruikt. Volgens mij moet de binnenkomende IC uit Den Helder naar 1a i.p.v. 4a, en ben je er dan. | ||||
greavy | zondag 15 juli 2018 @ 12:02 | |||
Daarbij is Kijfhoek of Antwerpen vrijwel niks. Meer dan 100 sporen. | ||||
TjjWester | zondag 15 juli 2018 @ 12:09 | |||
Weet iemand of er wel eens ideeen zijn geweest om double stack te combineren met bovenleiding? | ||||
Peterselieman | zondag 15 juli 2018 @ 12:10 | |||
De tunnels in de Betuweroute schijnen er wel op voorbereid te zijn | ||||
MTL | zondag 15 juli 2018 @ 13:57 | |||
Heel goed. Eindelijk eens zeggen waar het op staat. | ||||
Duvel | zondag 15 juli 2018 @ 14:19 | |||
Onzin, hij kletst een paar keer aardig uit z'n nek. Voorbeeld "Wij vinden het rijden met twee machinisten een goede oplossing, dus dat moet de vervoerder gewoon doen." -> zo werkt het natuurlijk niet. | ||||
Duvel | zondag 15 juli 2018 @ 14:19 | |||
Dat klopt wel, dacht ik. Dat zou dan ook voor de viaducten moeten gelden. | ||||
MTL | zondag 15 juli 2018 @ 14:24 | |||
Het gaat over een tijdelijke oplossing, zoals al zo vaak is gezegd. Niet om een permanente oplossing. Daarnaast heeft NS jaren met twee machinisten gereden op dat lijntje. Wat is het probleem van Keolis er mee? Het is in ieder geval niet de zogenaamde veiligheid waar ze mee schermen. Overigens pak je er nu een detail uit. Waar het mij om gaat is dat de media heel snel met een heksenjacht begint (niet alleen bij het spoor) en dat van dingen die vervelend zijn, complete catastrofes gemaakt worden. Als dan ook nog eens je gesprekspartner via de media vanalles gaat lopen uitspugen, dan zou ik er ook wel behoorlijk klaar mee zijn. Ja, er zijn fouten gemaakt. Nee, die zijn niet levensbedreigend. Ja, we gaan die oplossen, maar dat duurt een tijdje. In die tussentijd hebben we deze oplossing waarmee toch gestopt kan worden op Stadshagen. [ Bericht 23% gewijzigd door MTL op 15-07-2018 14:29:54 ] | ||||
J.B. | zondag 15 juli 2018 @ 14:27 | |||
Alleen in Nederland of wereldwijd? In het noordoosten van de VS heb ik het gezien, dus daar bestaat het sowieso. | ||||
ReisT | zondag 15 juli 2018 @ 14:28 | |||
Het probleem is niet de keertijd. Het knelpunt is ontstaan doordat er meer sprinters zijn gaan rijden. De IC uit Den Helder kan in de huidige dienstregeling niet binnenkomen op 1a omdat er ongeveer tegelijkertijd een sprinter van spoor 3 richting Arnhem vertrekt. | ||||
trein2000 | zondag 15 juli 2018 @ 14:31 | |||
Ik neem aan geld. En dat snap ik, keolis heeft ingeschreven op die lijn met daarbij bepaalde omstandigheden. Als die dan later anders blijken hoeft keolis dat natuurlijk niet te gaan betalen. | ||||
MTL | zondag 15 juli 2018 @ 14:34 | |||
Uiteraard is het geld, dat weet ik ook wel. Maar dan moeten ze dat gewoon zeggen, en niet lopen schermen met 'de veiligheid'. | ||||
TjjWester | zondag 15 juli 2018 @ 14:49 | |||
In nederland hebben we het totaal niet, alleen de betuweroute die een ruimte resvering heeft, dus wereldwijd. | ||||
dennistd | zondag 15 juli 2018 @ 15:45 | |||
Dat brandde wel lekker in Hilversum gisteren: https://twitter.com/ProRail/status/1018484085486968832 | ||||
Duvel | zondag 15 juli 2018 @ 16:07 | |||
Het in mijn ogen fout dat de opdrachtnemer van de provincie (dat is ProRail hier), nu gaat vertellen hoe een andere opdrachtnemer van die provincie (en private reizigersvervoerder) het probleem van ProRail mag oplossen. Ik heb ook nog geen idee van de definitieve oplossing gezien, en zo'n open einde constructie lijkt me terecht onacceptabel. Zo sec klopt het wat je zegt, maar waarschijnlijk weten we minder dan de helft van wat er zich achter de schermen afspeelt. Het is meten met twee maten. Als een opdrachtnemer van ProRail dit soort fouten maakt, wordt dat ook niet met de mantel der liefde bedekt. | ||||
Fixers | zondag 15 juli 2018 @ 16:14 | |||
Hadden ze vroegâh niet exact voor dit soort gevallen mobiele onderstations en speciale spoortjes langs die transformatorhuisjes? Bij dit onderstation zijn de restanten van die aansluiting nog zichtbaar. | ||||
Duvel | zondag 15 juli 2018 @ 16:34 | |||
Ja, dat waren gelijkrichterwagons. Zoiets bestaat nog wel voor grote renovaties., Dat soort dingen is een paar jaar geleden ook ingezet toen in Utrecht een onderstation in rook opging. Ik denk dat ze dat nu bij Hilversum ook zullen proberen. | ||||
dcm360 | zondag 15 juli 2018 @ 16:36 | |||
Het lijkt echter wel de enige tussenoplossing te zijn die in korte tijd een verzachtend resultaat geeft. Als de andere partijen daar echter niet in mee willen gaan (al dan niet tegen financiële compensatie, maar daar heb ik niets over gelezen tot zover) houdt het op korte termijn op. Voor de rest krijg ik van dat artikel de indruk dat Pier wel een beetje klaar is met het moddergooien, maar de andere partijen er nog rustig mee door willen gaan. | ||||
Peterselieman | zondag 15 juli 2018 @ 17:43 | |||
tekenend voor de situatie was dat er twee persconferenties waren. Moddergooien heeft weinig zin, want zo blijft een definitieve oplossing nog langer uit. | ||||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2018 @ 22:17 | |||
Zegt mij niks. Doe eens een tabelletje met die 4 terreinen met lengte, breedte en aantal sporen? [ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 15-07-2018 22:24:09 ] | ||||
JDude | maandag 16 juli 2018 @ 11:43 | |||
De Museumpendel stopt ergens in the middle of nowhere zodat de machinist naar de andere cabine kan lopen. Geinig, nooit geweten. | ||||
dennistd | maandag 16 juli 2018 @ 12:32 | |||
Dat moet wel: Utrecht Maliebaan in niet rechtstreeks vanaf Utrecht Centraal bereikbaar. Nou ja, niet zonder gigantische omweg dan | ||||
MTL | maandag 16 juli 2018 @ 12:39 | |||
Mwa, Utrecht - Arnhem - Deventer - Amersfoort - Maliebaan. Valt mee toch? | ||||
dennistd | maandag 16 juli 2018 @ 12:41 | |||
Hebben ze vorig jaar nog gedaan met dit spul vanaf de Watergraafsmeer ja: https://flic.kr/p/216orE5 | ||||
dennistd | maandag 16 juli 2018 @ 12:42 | |||
Overigens moest er vroeger ook al kopgemaakt worden, alleen gebeurde dat toen op het emplacementje van Lunetten. Toen dat opgebroken was ten behoeve van de viersporigheid richting Houten werd er ook wel doorgereden naar Driebergen-Zeist. | ||||
spectrumanalyser | maandag 16 juli 2018 @ 13:28 | |||
https://www.ad.nl/dordrec(...)gn=socialsharing_web laatst de film Unstoppable gezien. De trein op Kijfhoek stopte daarentegen wel, verder is het uit zichzelf gaan rijden wel apart natuurlijk. | ||||
MTL | maandag 16 juli 2018 @ 13:35 | |||
"Vanaf de fly-over". Kortom: trein ongeremd neergezet, die is gaan rollen en na een tijdje was ie weer uitgerold. Niets nieuws onder de zon. | ||||
Fixers | maandag 16 juli 2018 @ 14:11 | |||
Problemen in Hilversum houden nog tot vrijdag aan. En de reisplanner heeft blijkbaar geen knopje voor 'trein rijdt wel, maar slaat station x over'. Ik zag het vanmorgen al: reizen met een IC naar of van Hilversum staan gewoon in de overzichten. Is de schade zo groot, of is er gewoon geen mobiele reservecapaciteit? | ||||
b2py | maandag 16 juli 2018 @ 14:28 | |||
Allebei? | ||||
Darkwing_Duck | maandag 16 juli 2018 @ 15:25 | |||
Ik vind dit mooier | ||||
MTL | maandag 16 juli 2018 @ 15:47 | |||
De NS planner wel, maar Hafas (die voor de Android/iOS apps gebruikt wordt) niet. Die spuugt momenteel wel voor meer trajecten absurde adviezen uit. Je kan het beste de reisplanner op www.ns.nl of Rijden de Treinen gebruiken. Die gebruiken allebei nog de eigen NS planner software en zijn dus wel correct en up-to-date. | ||||
Fixers | maandag 16 juli 2018 @ 16:24 | |||
Ik zie een oplossing voor de IC's rond Hilversum. | ||||
DeaDLocK2K | maandag 16 juli 2018 @ 16:52 | |||
507km spoor ten opzichte van 300 in Maschen. Das nogal een verschil. En Maschen is de tweede grootste in de wereld, na de Bailey Yard. Niet vergeten dat de treinen in Europa "slechts" 700 meter en een beetje lang worden en hier een mijl of 2. | ||||
James1988 | maandag 16 juli 2018 @ 17:48 | |||
Foto's van de schade in Hilversum: http://energievoorziening.info/storing/hilversum/hilversum.htm | ||||
Dr_Flash | maandag 16 juli 2018 @ 17:51 | |||
Okee | ||||
derLudolf | maandag 16 juli 2018 @ 17:55 | |||
Gebruik even SI eenheden ofzo | ||||
spectrumanalyser | maandag 16 juli 2018 @ 19:20 | |||
Fantasie: zet een diesel aggregaat op een platte wagon en verbind dat met de 1700 loc. In het verleden was er de NS 1600P, maar daar mag je zelf even een mening over vormen | ||||
DeaDLocK2K | maandag 16 juli 2018 @ 22:34 | |||
Hier wat cijfers, sommige komen van Wiki, de lengte/breedte van de Kijf heb ik van Google Maps: Ik denk dat alle extra onderhoudsfaciliteiten op Bailey ook wel meehelpen. | ||||
b2py | dinsdag 17 juli 2018 @ 07:28 | |||
De omvang zit hem dus vooral in het effect dat in Kkona land langere treintjes rijden? | ||||
toblorone | dinsdag 17 juli 2018 @ 13:11 | |||
kkona? edit: ah zie het al, urbandictionary ftw | ||||
b2py | dinsdag 17 juli 2018 @ 15:33 | |||
DeaDLocK2K | dinsdag 17 juli 2018 @ 16:49 | |||
Ja, maar dat goederenvervoer per trein in de model split rond de 40% (Bron) ligt en bij ons op wat, 9% ofzo? maakt het ook heel erg interessant omdat er gewoon Veel Meer vervoerd wordt via het spoor. Hier naast het huis in Slinger, Wisconsin, komen één tot twee treinen per uur langs, soms drie achter elkaar. En met een vaartje van 100km/u ook nog. Passagiersvervoer is natuurlijk om te huilen eah. Eén trein per dag per richting, als je geluk hebt, gemiddelde snelheid van een elektrische fiets is op veel plekken hoger. Voor kkona's moet je nog wel iets verder naar het zuiden. | ||||
b2py | woensdag 18 juli 2018 @ 12:01 | |||
https://www.telegraaf.nl/(...)arme-en-koude-coupes Het leven is altijd een leugen geweest | ||||
MTL | woensdag 18 juli 2018 @ 12:48 | |||
Inkoppertje natuurlijk. Ftfy Elk rijtuig of bij dubbeldekkers elke verdieping heeft z'n eigen airco, dus die kunnen door allerlei factoren verschillend presteren. Rijtuighoppen voor de beste plek qua airco kan zeker helpen, maar het niet speciaal zo ingesteld. NS zegt dat ook niet in hun eigen bericht: https://nieuws.ns.nl/nog-(...)teit-van-treinairco/ Alleen dat de temperatuur per coupé kan verschillen. | ||||
_serial_ | woensdag 18 juli 2018 @ 14:12 | |||
Heftige schade. Als ik zo links en rechts de nieuwsberichten lees (de waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden) is het blussen ook niet helemaal naar wens verlopen. Zo lijkt er een communicatiefout geweest te zijn van Liander, waardoor er ondanks het bericht van Liander aan de meldkamer van de brandweer, toch nog hoogspanning op het pand stond. bron : https://www.nhnieuws.nl/n(...)unicatiefout-Liander | ||||
Maegrim | woensdag 18 juli 2018 @ 14:34 | |||
Dat is gewoon waar, maatje van me was daar blussen | ||||
Salatrel | woensdag 18 juli 2018 @ 16:54 | |||
Het mooiste zijn nog wel de mensen die met deze temperaturen in icm op de balkons blijven staan/zitten en klagen over de temperatuur | ||||
MTL | woensdag 18 juli 2018 @ 17:19 | |||
Jep, ICR idem dito | ||||
spectrumanalyser | woensdag 18 juli 2018 @ 19:27 | |||
Wat te denken van DDM1 | ||||
Salatrel | woensdag 18 juli 2018 @ 19:28 | |||
DDM heeft überhaupt geen airco. Icm in de coupes wel maar op de balkons niet | ||||
James1988 | woensdag 18 juli 2018 @ 22:14 | |||
Network Rail heeft een nieuwe reclamecampagne gelanceerd, een poging om het aantal jongeren dat risico's op en rond het spoor neemt terug te dringen. De afgelopen 5 jaar is er in het VK een stijging van 80% gezien van het aantal incidenten waarbij jongeren betrokken waren. Video: Artikel: Bron: Network Rail Website: You vs. train | ||||
James1988 | woensdag 18 juli 2018 @ 23:08 | |||
Ik kwam elders deze voorlichtingsvideo uit 1986 tegen, die op scholen werd vertoond: Er zijn een paar versies, de nadruk wordt gelegd op het grootste gevaar in de regio. In het zuidoosten van Engeland is dat derde rail ipv bovenleiding, in andere landsdelen wordt er gewezen op de gevaren van uitglijden en struikelen. | ||||
b2py | donderdag 19 juli 2018 @ 08:09 | |||
Nog nooit eerder zoveel treinen op tijd als eerste helft 2018 https://nu.nl/reizen/5372(...)rste-helft-2018.html | ||||
b2py | donderdag 19 juli 2018 @ 08:10 | |||
Bijzonder, las gisteren ergens dat het in Nederland al jaren daalt.. | ||||
DeaDLocK2K | donderdag 19 juli 2018 @ 14:57 | |||
Ja, maar dit soort cijfers zijn soms een beetje verneukeratief. Jaren geleden greep de overheid de verdriedubbeling van het aantal comazuipers in 5 jaar tijd aan om een minimumconsumptieleeftijd in te voeren voor alcohol, terwijl het gemiddelde gebruik én de hoeveelheid pure liters alcohol onder minderjarigen al jaren aan het afnemen was. Van 240 naar 720 gevallen per jaar is ook een verdriedubbeling. Een campagne is dan misschien best op z'n plaats (mits het niet te veel kost) maar je moet oppassen dat maatregelen daarbij hun doel niet voorbij schieten. Denk ik dan. | ||||
Duvel | donderdag 19 juli 2018 @ 21:15 | |||
Die zal goed geschrokken zijn. | ||||
Darkwing_Duck | vrijdag 20 juli 2018 @ 16:22 | |||
https://www.dumpert.nl/me(...)icht_gedoofd_is.html Hoe dan? | ||||
Salatrel | vrijdag 20 juli 2018 @ 16:36 | |||
een trein in een tunnel verplaatst niet alleen lucht voor zich uit maar zuigt het ook achter zich mee? | ||||
ziggyziggyziggy | vrijdag 20 juli 2018 @ 18:50 | |||
Dat is ook het principe van de slipstream bij bijvoorbeeld autosport ja. | ||||
b2py | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:29 | |||
Dan zit je hier in de ‘vuile lucht’ zoals Olav dat altijd noemt | ||||
Peterselieman | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:35 | |||
Min of meer wel ja. Is bijvoorbeeld ook de reden voor een snelheidsbeperking in de spoortunnel in Delft, omdat in theorie passagiers van het perron gezogen konden worden als de trein met 140 km/h langs stoof. | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:39 | |||
Kleine kinderen dan denk ik toch? | ||||
MTL | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:42 | |||
Voor de mensen hier die vaak op Deventer komen: staan daar eigenlijk van die incheckpalen op de perrons voor de internationale treinreizigers? | ||||
dennistd | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:46 | |||
Niet dat ik weet. Wordt voor de IC Berlijn niet nodig geacht, dat is immers geen prestigeproduct. | ||||
Peterselieman | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:46 | |||
Dat kan ja. Maar de grootste problemen bij Delft bleken de draaideuren te zijn die te snel zouden draaien door de luchtverplaatsing als een trein op hoge snelheid door het station zou razen. https://www.spoorpro.nl/s(...)kampt-met-problemen/ | ||||
MTL | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:51 | |||
Thx. Vraag kwam van een reiziger, maar volgens de interne info zouden ze er wel moeten staan. Daar loopt iets dus niet helemaal goed als ze er inderdaad niet staan | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:53 | |||
We hebben mensen op de maan gezet, rekenen pi uit tot op miljarden decimalen in een oogwenk, hebben vaste materialen ontwikkeld die lichter zijn dan lucht, hebben nanomachines ontwikkeld die hele specifieke soorten cellen kunnen opsporen en markeren zodat je immuunsysteem ze opruimt, maar een snelheidsbeperking op een stel fucking draaideuren kunnen we niet ontwikkelen. | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:55 | |||
Neen. En het zou ook in principe niet nodig moeten zijn volgens de OVC idioten. Dat er zat situaties zijn waarin het voorkomt is problematisch. Echter; mocht je een vrij-reizen product hebben en wil je daarom tot/van Deventer dan hoef je niet in te checken in Deventer. De combinatie van je internationale ticket en je OV shitkaart is dan voldoende. | ||||
Piles | vrijdag 20 juli 2018 @ 19:57 | |||
In Lille hebben ze gewoon wat ruimte boven de glazen pui gelaten zodat de hogesnelheidstreinen lekker door het station kunnen racen. | ||||
b2py | vrijdag 20 juli 2018 @ 20:12 | |||
Dat was voor de draaideuren man | ||||
DeaDLocK2K | vrijdag 20 juli 2018 @ 21:09 | |||
Zal vast ook werken maar je kan dit ook vrij eenvoudig met een rem oplossen die pas ingrijpt boven een bepaalde rotatiesnelheid. Die dingen zijn mechanisch en gaan jaaaaaaaren mee tegenwoordig. | ||||
Fixers | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:10 | |||
Ik kom er dagelijks, en inderdaad er staan daar geen palen op de perrons. Alleen poortjes in de stationshal en -tunnel. | ||||
Fixers | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:12 | |||
Centrifugal governor. Remt (stoom)machines af sinds 1788. https://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_governor | ||||
James1988 | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:23 | |||
Voor de liefhebbers, een vergelijking tussen opvolgtijden met een conventioneel seinstelsel, ETCS L2+ATO en ERTMS L3: | ||||
Bitlord | vrijdag 20 juli 2018 @ 22:49 | |||
Ik ben benieuwd naar de opvolg- en overkruisnormen als Prorail IB-conflictsingalering inbouwt in Donna én of de effecten van bovengenoemd filmpje meegenomen worden in de MKBA voor ETCS in NL. Zonder direct elke punt of komma gelezen te hebben kun je met ERTMS L3 je vraagtekens plaatsen bij sommige infrastructurele projecten die nu in planning of uitvoering zijn. | ||||
greavy | zaterdag 21 juli 2018 @ 07:24 | |||
was hier al voorbij gekomen dat gister VIRM 9577 in Venlo door een foutje even 15kV geproefd had, maar dat niet lustte? |