abonnement Unibet Coolblue
pi_180255471
*proest* mijn cola wat doe je! :D
pi_180260044
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2018 22:55 schreef James1988 het volgende:
Genoeg mensen die een treinbank willen... dat is beter dan 'm door de shredder gooien toch? :s)
Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen op dat verweerde roze plastic zitten te wachten wat op de stoelen in een VIRM zit :P
pi_180265063

Spa-Geronstère, vanmiddag en al sinds 1959 eindpunt van spoorlijn 44. Wij zitten 1 station verder langs de afgebroken spoorlijn bij Sart.

Ik kwam er toevallig langs en natuurlijk erg leuk dat er net een "gemoderniseerd klassiekje" stond.
  donderdag 5 juli 2018 @ 23:10:10 #64
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_180268377
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2018 22:48 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik kom ook wel eens sporadisch in zo'n VL-post. Wat ik mij afvraag en daar niet gevraagd heb:

Hoe kan je op View (of hoe heet dat scherm met alle bewegingen bij de TRDL zelf?) het treinnummer zien van de bezette sectie? Ik neem aan dat GSMR er iets mee van doen heeft. Maar hoe weet GSMR in welke sectie de trein is? Neem aan via de rails. Maar wordt er dan een uniek signaal via de rails meegezonden?
De treindienstleiders gebruiken daarvoor het zogenoemde procesleiding: een uniform systeem die informatie over bezettingen ontvangt uit de beveilgingssystemen (interlocking). Dat wordt gecombineerd weergegeven met de treinnummerinformatie uit het hierboven genoemde TROTS. Met procesleiding kunnen wissels en seinen worden bediend en kan de treinenloop ‘volgens spoorboekje’ uitgevoerd worden.
Deze informatie wordt vervolgens verspreid voor afnemers en die kunnen dat bekijken in onder andere VIEW, maar dat heeft puur een meekijkfunctie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Doc__Zenith op 06-07-2018 13:04:32 ]
  donderdag 5 juli 2018 @ 23:16:23 #65
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_180268517
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2018 15:42 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Ik lees het Wiki-verhaal als volgt, interpreteer ik het goed:
Mcn voert treinnummer 1 in op sectie X. Bij vertrek naar andere sectie Y wordt meegegeven dat de trein afkomstig is uit X. Aangezien de trein daar nummer 1 had moet de bezetting in sectie Y wel gegenereerd worden door trein 1?

Indien dat zo is. Als trein 1 nog in sectie X staat en al wel een pad heeft naar Y. En er wordt -hypothetisch- een kortsluitlans gelegd in Y. Denkt het systeem dan ook dat er een InfraBezetting is op Y door trein 1?
Treinnummers bewegen mee met aangrenzende secties die bezet worden gemeld, dat klopt. Dit geheel wordt wel heel precies gedaan door TROTS die daar allerlei interne regels voor heeft hoe die nummers te verplaatsen, te keren, te splitsen, enz. Uiteindelijk worden de nummers ook volgens het plan aangepast door de automatische bediening. Het nummer dat de machinist invoer op de trein moet ook overeenkomen, de nummers in procesleiding zijn voor de treindienstleider (maar uiteraard bijna altijd al ingevuld).
pi_180270165
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 23:16 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Treinnummers bewegen mee met aangrenzende secties die bezet worden gemeld, dat klopt. Dit geheel wordt wel heel precies gedaan door TROTS die daar allerlei interne regels voor heeft hoe die nummers te verplaatsen, te keren, te splitsen, enz. Uiteindelijk worden de nummers ook volgens het plan aangepast door de automatische bediening. Het nummer dat de machinist invoer op de trein moet ook overeenkomen, de nummers in procesleiding zijn voor de treindienstleider (maar uiteraard bijna altijd al ingevuld).
Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd?

Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd?
pi_180274075
Wat ik al zei: het nummer in de GSM-R heeft geen enkele invloed. Ik kan daar 123456 invoeren voor elke trein of geheel geen nummer, wat in de rangeerdienst vaak gebeurt.
Op basis van dat spoorbezettingssysteem wordt er een aanname gedaan over welke trein waar staat. Meestal is dat correct, soms ook niet.
Ook kan een treindienstleider eventueel handmatig een trein een pad geven. Dan zie je soms ook wel vreemde nummers of namen voorbij komen :P
  vrijdag 6 juli 2018 @ 09:10:55 #68
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180274236
Dat pad wordt volgens mij niet door de treindienstleider gemaakt en gegeven maar door een verkeersleider. Die geeft dan weer de specs daarvan door aan de treindienstleider. Waar is Ziggy als je hem nodig hebt?
pi_180275008
Ja, als het een officieel pad is wel. Maar we hebben 's nachts ook bijvoorbeeld ongepland even heen en weer rijden van materieel. Dat gaat gewoon ad-hoc: ik bel de treindienstleider op en vraag om een rijweg naar spoor xx voor de dagelijkse controle en die wordt dan eigenlijk altijd direct veilig gezet zonder overleg.
Dat gaat tegenwoordig vaak iets lastiger, omdat officieel inderdaad elk pad minimaal 20 minuten van te voren (dacht ik) aangevraagd moet worden.
Maar dat is eigenlijk dus puur administratief en iets met conflictvrij plannen.
Heb ook wel eens in routelint een rangeerbeweging van een collega voorbij zien komen die 'lulhannes' had als treinidentificatie. Ik heb maar niet gevraagd wat die precies had uitgespookt :D
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:25:28 #70
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180275765
Als dat op een rustig emplacement gebeurt zou een rijweg zonder al teveel moeilijkheden met meerdere lagen en het toewijzen van een pad moeten kunnen vind ik. Anders maken we onszelf wel erg lastig. Maar paden en verkeersleiders zijn wel een goede werkwijze op een wat complexer emplacement waarbij de doorgaande dienst en het rangeren door elkaar heen gaan.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 10:45:29 #71
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180276250
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:53 schreef MTL het volgende:
rangeerbeweging van een collega voorbij zien komen die 'lulhannes' had als treinidentificatie
:D
pi_180276363
hallo allen,

gisteren ging ik met de trein van hengelo naar enschede. het viel mij op dat er nog steeds een buffel staat op het rangeerterrein, gaat deze naar de sloop of is hij ook verkocht?
God schiep uit gouden korenaren de twentenaren!<br />Uit het kaf en de resten de mensen uit het westen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 6 juli 2018 @ 11:06:44 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180276580
Bijna alle buffels zijn 'verkocht'. De kans dat ze ook daadwerkelijk geleverd worden is klein, omdat de potentiële koper op dit moment zwaar in de financiële problemen zit en volgens mij geen vergunning meer heeft om te mogen rijden op het spoor.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_180276960
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 00:22 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd?

Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd?
Ook rangeerdelen hebben een nummer, vaak wordt dit een 40(origineel treinnummer) of een 41(origineel treinnummer) dus trein 401234 is een rangeerdeel van trein 1234, na bijvoorbeeld aftrappen of vóór combineren.

Dat men wel eens verzaakt dat nummer in de GSM-R in te voeren is een tweede :+
  vrijdag 6 juli 2018 @ 12:04:09 #75
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180277685
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2018 21:04 schreef Bitlord het volgende:
[ afbeelding ]
Spa-Geronstère, vanmiddag en al sinds 1959 eindpunt van spoorlijn 44. Wij zitten 1 station verder langs de afgebroken spoorlijn bij Sart.

Ik kwam er toevallig langs en natuurlijk erg leuk dat er net een "gemoderniseerd klassiekje" stond.
Zo grappig dat dat praktisch in iemands achtertuin is *)
  vrijdag 6 juli 2018 @ 13:25:09 #76
103551 Doc__Zenith
www.orienteering.nl
pi_180279372
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 00:22 schreef Bitlord het volgende:

[..]

Het treinnummer dat overeenkomt wordt vervolgens door ARI (?) Gerouteerd?

Toch heb ik mij eens laten vertellen dat er ook gerangeerd wordt zonder treinnummers. Zelf heb ik ook wel eens in een cabine gezeten waar zonder treinnummer werd gerangeerd. Uiteraard stond die beweging met rangeernummer wel in een vooropbedacht Donna-plan. Hoe werkt dat dan, het rangeren met treinen zonder dat in de cabine een treinnummer is ingevoerd?
Ja, dat doet ARI dan weer, als onderdeel van procesleiding.

Er is trouwens nog een systeem wat in het geheel meegenomen moet worden: dat is de verkeersleiding met hun VOS. Dit systeem is landelijk en monitort de treinenloop als geheel, dus de treinseries over de diverse trajecten en de goederentreinen. Dit systeem ontvangt ook de informatie van TROTS om op die manier te bepalen wat de afwijking is ten opzichte van de geplande tijd. Deze afwijking wordt gecommuniceerd naar procesleidingsposten waar de trein nog moet komen en naar reisinformatie. Meestal interessant in het geval van vertraging, maar soms rijden treinen eerder. Ook ledig materieelritten zijn bijvoorbeeld gepland.
Nieuwe, extra, omgelegde, opgeheven of aangepaste treinen worden ook vanuit VOS gecommuniceerd naar treindienstleiders. De treindienstleider geeft vervolgens aan over welke exacte sporen de trein gaat rijden, want dat detail gebruikt VOS niet. Rangeertreinen vallen daarbuiten: dit rijdt alleen op spoorniveau en vertragingsinformatie heeft hier geen direct landelijk nut, en anders moet de treindienstleider dat op een vervolgtrein aangeven. Deze ritten zijn inderdaad wel van tevoren gepland: de materieelomlopen zijn toch al van tevoren bekend en op deze manier kan er ook automatisch genummerd worden: bijvoorbeeld trein 3559 die in Heerlen aankomt wordt de 403559. Zo gaat deze cyclus door, die soms mis gaat als het materieel anders is dan gepland of anders rijdt dan gepland.

TROTS is een hulpmiddel die nummers bij bezettingen plaatst, zonder dit nummer kan je wel gewoon rijwegen invoeren. In principe/theorie kunnen treinen ook (handmatig) rijden zonder dat TROTS aan staat, maar daar wordt niemand beter/blij van.

Meer is er al eerder hier over gezegd:

PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 258
PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 257

[ Bericht 3% gewijzigd door Doc__Zenith op 06-07-2018 13:38:10 ]
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:34:40 #77
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180280855
Ik citeer wikipedia

quote:
Vanaf 25 mei 1967 was de stationsnaam Schiedam-Rotterdam West. De internationale sneltreinen van en naar Hoek van Holland Haven reden namelijk via dit station en niet via Rotterdam Centraal. Per 24 mei 1998 werd de stationsnaam gewijzigd in Schiedam Centrum, want er komen hier geen internationale treinen meer.
Dus als ik het goed begrijp stopte de trein wel daar en ging R'dam CS voorbij op weg naar t oosten?
pi_180281035
Op weg naar het oosten hoef je niet per se langs/door CS. Anders zie ik ook geen reden om daar niet te stoppen.
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:42:56 #79
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180281071
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:41 schreef dcm360 het volgende:
Op weg naar het oosten hoef je niet per se langs/door CS. Anders zie ik ook geen reden om daar niet te stoppen.
Hoe reden ze dan richting Keulen? (Colonia Express)
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 6 juli 2018 @ 14:45:24 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180281113
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:42 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Hoe reden ze dan richting Keulen? (Colonia Express)
Er ligt een boogje tussen de sporen van/naar Schiedam en de sporen van/naar Gouda.
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 6 juli 2018 @ 14:53:49 #81
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180281295
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Er ligt een boogje tussen de sporen van/naar Schiedam en de sporen van/naar Gouda.
Ging dat niet via Venlo?
  Redactie Sport vrijdag 6 juli 2018 @ 15:11:25 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180281596
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:53 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ging dat niet via Venlo?
Die ging inderdaad via Venlo:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hoek van Holland                08:00   
Rotterdam CS            08:22   08:26   
Eindhoven               09:34   09:36   
Venlo                   10:06   10:19   
Kaldenkirchen           10:24   10:25   
Viersen                 10:37   10:38   
Mönchengladbach Hbf     10:45   10:48   
Rheydt Hbf              10:51   10:52   
Grevenbroich            11:05   11:06   
Köln Hbf                11:32       

De trein naar Berlijn maakte wel gebruik van dat boogje:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Hoek van Holland                07:11   
Schiedam-Rotterdam West 07:29   07:31   
Utrecht CS              08:09   08:16   Richtungswechsel
Amersfoort              08:31   08:34   
Hengelo                 09:44   09:50   
Oldenzaal               09:58   09:59   Betriebshalt
Bad Bentheim            10:10   10:28   
Rheine                  10:40   10:42   
Ibbenbüren              10:55   10:57   
Osnabrück Hbf           11:12   11:17   
Bünde(Westf)            11:36   11:38   
Löhne(Westf)            11:46   11:48   
Bad Oeynhausen          11:53   11:55   
Minden(Westf)           12:04   12:07   
Hannover Hbf            12:43   13:04   
Braunschweig Hbf        13:38   14:00   
Helmstedt               14:21   14:32   
Marienborn              14:42   14:47   
Berlin Wannsee          17:09   17:11   
Berlin Zoo.             17:24   17:42   
Berlin Friedrichstr.    17:50       
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 6 juli 2018 @ 15:12:12 #83
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180281606
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 14:53 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Ging dat niet via Venlo?
Beide varianten hebben gereden. Dan weer via Arnhem, dan weer via Venlo
https://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 6 juli 2018 @ 15:58:11 #84
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_180282643
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:11 schreef dennistd het volgende:

[..]

Die ging inderdaad via Venlo:
[ code verwijderd ]

De trein naar Berlijn maakte wel gebruik van dat boogje:
[ code verwijderd ]

quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Beide varianten hebben gereden. Dan weer via Arnhem, dan weer via Venlo
https://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein
THX Knakkers ^O^ :P
  vrijdag 6 juli 2018 @ 17:49:19 #85
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180285705
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juli 2018 16:59 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen op dat verweerde roze plastic zitten te wachten wat op de stoelen in een VIRM zit :P
Je kunt er twee winnen :P

https://www.facebook.com/(...)973762766111/?type=3
pi_180286250
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 13:25 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Ja, dat doet ARI dan weer, als onderdeel van procesleiding.

Er is trouwens nog een systeem wat in het geheel meegenomen moet worden: dat is de verkeersleiding met hun VOS. Dit systeem is landelijk en monitort de treinenloop als geheel, dus de treinseries over de diverse trajecten en de goederentreinen. Dit systeem ontvangt ook de informatie van TROTS om op die manier te bepalen wat de afwijking is ten opzichte van de geplande tijd. Deze afwijking wordt gecommuniceerd naar procesleidingsposten waar de trein nog moet komen en naar reisinformatie. Meestal interessant in het geval van vertraging, maar soms rijden treinen eerder. Ook ledig materieelritten zijn bijvoorbeeld gepland.
Nieuwe, extra, omgelegde, opgeheven of aangepaste treinen worden ook vanuit VOS gecommuniceerd naar treindienstleiders. De treindienstleider geeft vervolgens aan over welke exacte sporen de trein gaat rijden, want dat detail gebruikt VOS niet. Rangeertreinen vallen daarbuiten: dit rijdt alleen op spoorniveau en vertragingsinformatie heeft hier geen direct landelijk nut, en anders moet de treindienstleider dat op een vervolgtrein aangeven. Deze ritten zijn inderdaad wel van tevoren gepland: de materieelomlopen zijn toch al van tevoren bekend en op deze manier kan er ook automatisch genummerd worden: bijvoorbeeld trein 3559 die in Heerlen aankomt wordt de 403559. Zo gaat deze cyclus door, die soms mis gaat als het materieel anders is dan gepland of anders rijdt dan gepland.

TROTS is een hulpmiddel die nummers bij bezettingen plaatst, zonder dit nummer kan je wel gewoon rijwegen invoeren. In principe/theorie kunnen treinen ook (handmatig) rijden zonder dat TROTS aan staat, maar daar wordt niemand beter/blij van.

Meer is er al eerder hier over gezegd:

PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 258
PTA / Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 257
Dank voor de info. Had er tot voor kort mee te maken, zocht nog naar dezeinfo om kennis wat completer te krijgen.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 6 juli 2018 @ 23:28:01 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180295651
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 15:12 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Beide varianten hebben gereden. Dan weer via Arnhem, dan weer via Venlo
https://nl.wikipedia.org/wiki/D-trein
Ik heb in 1994 nog in een Moskou - Hoek Express gezeten met mijn studentenOV *) Kon gewoon :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180302394
Ik lees dit op de icr wiki pagina:

De buurlandrijtuigen onderscheiden zich van de binnenlandse rijtuigen door de klaptreden, meertalige opschriften, noodhamers en treinverwarming die naast 1500 volt gelijkspanning in Nederland en 3000 volt gelijkspanning in België ook werkt op de overige Europese spanningen (~ 15 000 volt 162⁄3 Hz en ~ 25 000 volt 50 Hz).

Waarom zijn deze rijtuigen aangepast op de bovenstaande spanningen? Een loc heeft toch een trafo/omvormer aan boord om de bovenleiding spanning om te zetten naar een bruikbare wisselstroom voor de rijtuigen?

[ Bericht 0% gewijzigd door TjjWester op 07-07-2018 09:29:31 ]
speak only if it improves the silence.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 09:34:18 #89
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180302527
Bij gelijkstroom wordt de spanning niet omgezet. Bij wisselstroom naar 1500 volt of 1000 volt.
pi_180303152
speak only if it improves the silence.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 11:29:32 #91
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_180304268
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2018 09:10 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Waar is Ziggy als je hem nodig hebt?
Ziggy zal binnenkort weer eens wat foto's maken om de boel te tonen. Ik ben tegenwoordig ook DVL, dus ik werk ook veel met VOS.

Overigens is het verhaal wel redelijk correct hier, alleen wordt ARI te veel eer toebedeeld. ARI kan geen treinnummers aanpassen, daar hebben we ABT (automatische bediening TNV) voor.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 7 juli 2018 @ 12:07:36 #92
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180304790
Afko's ftw :{
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 7 juli 2018 @ 12:37:50 #93
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180305281
quote:
Zijn dat ex-NS rijtuigen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180305316
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zijn dat ex-NS rijtuigen?
passenger cars of classes ABmz 30-70 (12 pcs), Ampz 18-91 (8 pcs) and Bmz 21-70 (6 pcs) from Austrian Federal Railways
speak only if it improves the silence.
  zaterdag 7 juli 2018 @ 12:44:22 #95
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_180305374
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Afko's ftw :{
Gelukkig hebben we een LV. (Lijst van Verkortingen)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 7 juli 2018 @ 12:47:42 #96
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180305424
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zijn dat ex-NS rijtuigen?
Waarom denk je dat? :? Heeft NS ooit van die schuifdeuren op de balkons gehad? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 7 juli 2018 @ 12:48:06 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180305431
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 10:22 schreef TjjWester het volgende:
Dit moet wel de raarste combi ooit zijn.
Welnee, waarom? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 7 juli 2018 @ 12:52:37 #98
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180305474
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waarom denk je dat? :? Heeft NS ooit van die schuifdeuren op de balkons gehad? :?
Puur de kleurtjes :@
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180305622
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 12:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Welnee, waarom? :?
Een treinstel gekoppeld aan een trektrein, niet gek?
speak only if it improves the silence.
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 7 juli 2018 @ 13:04:16 #100
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180305666
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:02 schreef TjjWester het volgende:

Welnee, waarom?
Och ja, stelletje in opzending, heb je weleens. Er zijn in NL ook wel beelden van een DM'90 die een gestrande Koploper afsleept.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_180305844
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Och ja, stelletje in opzending, heb je weleens. Er zijn in NL ook wel beelden van een DM'90 die een gestrande Koploper afsleept.
Ja dat zijn wel allebei treinstellen! Stel je voor dat je een koploper achter een ic direct stam hangt(ja ik weet dat kan niet.)

Gezien dat de koppeling op het achterste rijtuig is aangepast lijkt me dit geen eenmalige opzending,
speak only if it improves the silence.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 7 juli 2018 @ 14:25:24 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180306874
quote:
Ik moest gelijk denken aan de Berninabahn waar ook mooie combinaties te zien zijn, zoals een treinstel dat een setje rijtuigen meetrekt

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_180307046
quote:
Dat zijn de stoffen exemplaren uit die bakken die er later aan toe zijn gevoegd, die zitten wel fijner dan die kunststof gevallen.
pi_180307373
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 13:16 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Ja dat zijn wel allebei treinstellen! Stel je voor dat je een koploper achter een ic direct stam hangt(ja ik weet dat kan niet.)

Gezien dat de koppeling op het achterste rijtuig is aangepast lijkt me dit geen eenmalige opzending,
Heb wel eens een Thalys met een Traxx loc moeten afslepen. Kan gewoon. De Thalys heeft een hulpkoppeling aan boord.
pi_180307692
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 14:55 schreef MTL het volgende:

[..]

Heb wel eens een Thalys met een Traxx loc moeten afslepen. Kan gewoon. De Thalys heeft een hulpkoppeling aan boord.
Weet ik, ik heb wel eens filmpjes daarvan op yt gezien.

Maar het is iets anders als je een thalys zou wegslepen met een getrokken stam! Het ging mij in het filmpje juist om het feit dat een getrokken stam met een treinstel word gecombineerd en kennelijk heel normaal is gezien de aangepast koppeling.
speak only if it improves the silence.
pi_180308556
Ook dat kan gewoon. Sterker nog: aangezien er inmiddels geen losse wegsleeploc meer is voor de HSL, wordt er, in geval van wegslepen, standaard een volledige stam gebruikt. Dus als een Thalys niet meer weg kan komen op eigen kracht zal dat waarschijnlijk gewoon gebeuren.
pi_180308674
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:42 schreef MTL het volgende:
Ook dat kan gewoon. Sterker nog: aangezien er inmiddels geen losse wegsleeploc meer is voor de HSL, wordt er, in geval van wegslepen, standaard een volledige stam gebruikt. Dus als een Thalys niet meer weg kan komen op eigen kracht zal dat waarschijnlijk gewoon gebeuren.
Maar je hebt het wel steeds over incidenten, als je het filmpje bekijkt dan is het laatste rijtuig uitgerust met een permanente automatische koppeling, wat doet vermoeden dat dit niet iets is wat ooit een keer voorkomt als incident.
speak only if it improves the silence.
pi_180309984
Oh heb verder niet gekeken. Dacht dat de vraag was of een getrokken trein een treinstel weg kon slepen.
pi_180312244
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 15:48 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Maar je hebt het wel steeds over incidenten, als je het filmpje bekijkt dan is het laatste rijtuig uitgerust met een permanente automatische koppeling, wat doet vermoeden dat dit niet iets is wat ooit een keer voorkomt als incident.
De loc wordt aan de voorkant ook met een automatische koppeling eraan gezet. Die koppeling aan de achterkant zal daar ook welvoor bedoeld zijn denk ik?
Dat je er ook een (ander) treinstel mee kan slepen is een mooie bijkomstigheid dan.
pi_180312427
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 17:58 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

De loc wordt aan de voorkant ook met een automatische koppeling eraan gezet. Die koppeling aan de achterkant zal daar ook welvoor bedoeld zijn denk ik?
Dat je er ook een (ander) treinstel mee kan slepen is een mooie bijkomstigheid dan.
Dat heb ik niet gezien, straks even afkijken.
speak only if it improves the silence.
pi_180313144
Koploper en buffel/wadloper hebben elkaar toch ook wel gesleept?
dag
  zaterdag 7 juli 2018 @ 19:56:47 #112
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_180315390
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 18:35 schreef Peter het volgende:
Koploper en buffel/wadloper hebben elkaar toch ook wel gesleept?
Ja. :')


Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Redactie Sport zondag 8 juli 2018 @ 00:09:47 #113
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180323102
Vanwege schade door hevige regenval is de Eifelstrecke al sinds 14 juni versperd tussen Kyllburg en Philippsheim. Hoe lang het nog gaat duren weet DB niet: https://www.volksfreund.d(...)und-129_aid-23802889
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 8 juli 2018 @ 00:17:59 #114
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_180323272
Na 2022 is het voorlopig gedaan met treinen tussen Neustadt en Puttgarden. Vanwege bouwwerkzaamheden (in aansluiting op de Fehmarnbelttunnel) zullen er daar gedurende vijf jaar geen treinen kunnen rijden. Het bestaande spoor wordt verlegd, verdubbeld en geëlektrificeerd.

Gedurende die 5 jaar worden de regionale treinen vervangen door hoogwaardige dubbeldeksbussen voorzien van stopcontacten, wifi, toiletten en fietsvoorzieningen. Reizigers tussen Hamburg en Kopenhagen kunnen dan reizen via Flensburg, wat wel 180 km langer is en 2 uur langer duurt.

http://www.nahverkehrhamb(...)-lang-gesperrt-9792/
https://www.anbindung-fbq.de/
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 8 juli 2018 @ 00:30:26 #115
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_180323556
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juli 2018 19:56 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Ja. :')


[ afbeelding ]
Dit was vgs mij een pijnlijke nederlaag tegen een tractor met hooiwagen. Winsum?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 8 juli 2018 @ 00:38:01 #116
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_180323753
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2018 00:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dit was vgs mij een pijnlijke nederlaag tegen een tractor met hooiwagen. Winsum?
Nee, de kudde koeien bij Hurdegaryp. De hooiwagen was later toen de 3209 al een nieuw jasje had en was bij Dronryp.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 8 juli 2018 @ 08:38:39 #117
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_180326865
Toen was het nog gewoon Hardegarijp.
  zondag 8 juli 2018 @ 09:36:59 #118
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_180327378
quote:
10s.gif Op zondag 8 juli 2018 00:38 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Nee, de kudde koeien bij Hurdegaryp. De hooiwagen was later toen de 3209 al een nieuw jasje had en was bij Dronryp.
Deze ontsporing herinner ik me ook nog wel. Het was gelukkig een lege trein en geen volle... En er reden na deze ontsporing een paar dagen geen treinen, omdat de benodigde takelwagen niet goed bij het incident konden komen. Drassige grond, slecht bereikbaar etc.

Voor mij irritant, omdat ik toen met due trein naar school ging...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Redactie Sport zondag 8 juli 2018 @ 09:47:50 #119
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_180327521
Stap ik net in Enschede om de trein naar Den Haag, staat in de trein dat het de IC naar Amersfoort is. Ik ovtijden erbij pakken, blijkt dat de trein in Amersfoort gesplitst wordt en het achterste stel daar achterblijft. Normaal wordt er juist alleen bijgeplaatst richting westen, niet afgetrapt 8)7
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 8 juli 2018 @ 12:57:47 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_180330083
Sinds enkele dagen heeft Rail Force One, ook wel bekend als RFO, extra werk gekregen op de korte afstand: Weer nieuwe binnenlandse goederentreinen!
Vanwege schade bij de kade en renovatiewerkzaamheden te Beverwijk Hoogovens, kunnen daar de komende tijd geen schepen geladen worden. Tata Steel heeft daarop opnieuw de Amsterdam Container Terminal (ACT) in de Houtrakpolder bereid gevonden om weer op- en overslag van staalrollen vanaf de trein te doen, en aansluitend te laden in schepen. De ACT heeft echter de totale benodigde capaciteit niet beschikbaar, dus daarvoor heeft men aanvullend VCK Logistics bereid gevonden in de Amsterdamse Westhaven.

RFO rijdt momenteel één trein per dag naar de ACT vanuit Beverwijk en een aantal keer per week één trein naar VCK. Dit wordt binnenkort opgevoerd naar 2 treinen per dag naar de ACT en één naar de VCK. Zodra dat gebeurt, gaan de huifdoekwagens alleen van- en naar VCK rijden, en komen er open staalrollen wagens naar de ACT te rijden.
RFO rijdt met elok 1831 tussen Beverwijk Hoogovens en de Amsterdamse Houtrakpolder of Westhaven, en in de Houtrakpolder mag de oude Belg, die destijds bij Locon nummer 9802 kreeg, het rangeerwerk voorzien. In de Westhaven is Hippel 691, die voorheen in Oss gestationeerd was, present. Deze wordt gehuurd van BT Trains.

Op zaterdag 7 juli reed men alleen naar de ACT in de Houtrakpolder.
Aankomst van de beladen trein bij de ACT in de Houtrakpolder

Amper een uur na binnenkomst van de trein bij de ACT is die alweer gelost, en kan RFO weer retour naar Beverwijk. Men had de 1831 al omgelopen, en de 9802 werd bij de ACT omgelopen. Nu kregen wij dus de foto met de 9802 op kop gevolgd door de 1831 tijdens de rit vanaf de ACT naar emplacement Houtrakpolder.

Tenslotte kon vlak voor emplacement Houtrakpolder de trein nogmaals geklikt worden. Helaas ditmaal niet bij het bruggetje vanwege het enorm uit de kluiten gewassen groen, maar hier is hij net zo fraai.

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 08-07-2018 17:19:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')