b2py | woensdag 9 april 2014 @ 19:51 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.![]() >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl. Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe! ![]() >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen >> Reizen over de HSL-Zuid >> Intercity's Den Haag - Brussel >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten >> Afkortingen en treinserienummers Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen: >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? ![]() >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
![]() >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; >> Achter de schermen
| |
James1988 | woensdag 9 april 2014 @ 20:30 |
Het begin is er...
| |
Ireyon | woensdag 9 april 2014 @ 20:31 |
Foto van een lekker wijf ter afwisseling![]() | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2014 @ 20:48 |
Mag wel ![]() | |
JDude | woensdag 9 april 2014 @ 21:12 |
Da's al heel wat. Zeker vergeleken met de Nederlandse versie: "Defecte goederentrein. Zoek het maar lekker uit tot we het hok van z'n plek hebben gesleept". | |
DeaDLocK2K | woensdag 9 april 2014 @ 21:15 |
Oh mijn god, België heeft Twitter? | |
James1988 | woensdag 9 april 2014 @ 21:16 |
![]() De eerste tweet is zelfs nog door Berend Brulboei geplaatst ![]() | |
Ireyon | woensdag 9 april 2014 @ 21:18 |
Gdrntrn dfct Prognose: onbekend. #rsdesn Thalys HSLZ versperd #rtdfn | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2014 @ 21:26 |
Het blijkt nog samen te gaan ook ![]() ![]() | |
Ireyon | woensdag 9 april 2014 @ 21:28 |
Ik zat laatst in een vierzits tegenover een mooie meid, die zat gewoon schaamteloos naar m'n piemel te staren. De volgende keer hou ik 'm maar weer gewoon in m'n broek. | |
b2py | woensdag 9 april 2014 @ 21:29 |
LOL | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2014 @ 21:37 |
Had ik nou echt nooit achter jou gezocht Ireyon ![]() | |
Linkse_Boomknuffelaar | woensdag 9 april 2014 @ 21:57 |
![]() | |
bork | woensdag 9 april 2014 @ 22:24 |
Een tram in dit geval, vorige week in Neuss was me niet opgevallen zag het pas bij het bekijken thuis ![]() ![]() let even op de lichtjes van de beide trams trouwens daar ging het om ![]() ![]() | |
b2py | woensdag 9 april 2014 @ 22:27 |
Lelijke tas. ![]() | |
Peterselieman | woensdag 9 april 2014 @ 22:28 |
Vind ik de spot van Fles toch net iets mooier | |
bork | woensdag 9 april 2014 @ 22:29 |
Deze heeft het ook niet gehaald ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 9 april 2014 @ 22:29 |
Wat een gekloot zeg, ik probeer naar Parijs te komen. Na een rit met de Intercity direct op klassiek spoor van breda naar Rotterdam begon het gekloot! Want ik was blijkbaar de eerste passagier op Rotterdam die bij de vertrektijden van Amsterdam keek of zn trein wel op tijd was weggereden.... En daar stond doodleuk 'trein rijdt niet'. Dus ik naar zo een koffiedrinkende tuthola met rood hoedje.... Die wist van niks. Men wist niet. Niemand wist ook wat. Ik heb anderhalf uur lang naar geklungel op spoor 3 en 4 op rotterdam gekeken: Hier geen ingang, daar geen uitgang. Er stond een lege thalys waar van niemand wist wat ie daar deed. Er die het perron deelde met 3 sgm 3tjes. Rangeermachinsten die riepen 'waar gaan we de 1244 laten', er ging een conducteur op zn bek, en Darkwing? Darkwing liep en loopt nog steeds zwaar achter op schema! ![]() | |
bork | woensdag 9 april 2014 @ 22:30 |
Sterkte kerel ![]() | |
James1988 | woensdag 9 april 2014 @ 22:32 |
Ja, klopt. Zowel Rotterdam - Antwerpen via Hazeldonk als via Roosendaal waren gestremd door defecte treinen. Ik heb op het perron even staan babbelen met de TM van de Thalys van 18:58, hij wist niet wat er aan de hand was ("allez, ik weet niet waarom we nog niet vertrokken zijn"). Hij hoorde van mij wat er (enigszins) aan de hand was ![]() | |
b2py | woensdag 9 april 2014 @ 22:33 |
En is de trein toen vertrokken? | |
James1988 | woensdag 9 april 2014 @ 22:34 |
Volgens Railtime is hij uiteindelijk met +55 vanaf Rotterdam vertrokken. Tussendoor was er nog wel een beetje beweging, de machinist heeft z'n PBKA een paar meter opgeschoven zodat er nog een SGMm achter paste. ![]() | |
b2py | woensdag 9 april 2014 @ 22:34 |
Prima toch. Beter een te late trein dan geen trein imo. | |
James1988 | woensdag 9 april 2014 @ 22:37 |
Mee eens. De Beneluxtrein van 19:08 werd om 19:12 opgeheven "wegens een defecte trein bij Essen". Het reisadvies dat daarna volgde was een beetje vreemd gezien er geen treinen reden: "Reizigers naar België reizen met de IC naar Vlissingen van 19:41 naar Roosendaal en stappen daar over naar België". Hoezo? Zodat je ze niet meer op een station hebt waar een Thalys stopt, en je ze dus ook geen vervangend vervoer hoeft aan te bieden? ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 9 april 2014 @ 22:37 |
Ja, 10 minuten voordat mijn trein had moeten gaan. Dan zijn we elkaar net misgelopen James. Ik dacht je inderdaad te hebben zien staan ja. Ik zat bij de kiosk. Jij kwam zeker uit die intercity defect die niet verder door ging naar breda? ![]() | |
James1988 | woensdag 9 april 2014 @ 22:38 |
Ik kwam rond 19:00 aan met de sprinter uit Den Haag en stapte op de ICd naar Breda van 19:09 (die met +7 reed). ![]() Uiteindelijk met ongeveer +15 aangekomen in Breda, i.v.m. omleiding via Dordrecht (zonder omroep) en langzaam rijden tussen de HSL-aansluiting en station Breda. | |
greavy | woensdag 9 april 2014 @ 22:42 |
Ik stond wel op exact dezelfde plek, maar dan op een andere datum. Ik had ook andere buizen op die rongenwagens op de plaat. En nee, André Korevaar is hier niet actief. | |
Dr_Flash | woensdag 9 april 2014 @ 23:24 |
dat is meer voor de specialisten van het buizenforum. | |
DeaDLocK2K | woensdag 9 april 2014 @ 23:40 |
Allemaal badslippers. | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 06:56 |
Ik heb treinstel 2623 al een week niet op de foto gezet, bestaat die nog wel? | |
Dr_Flash | donderdag 10 april 2014 @ 07:09 |
Nee, is verdwenen. Staat alleen nog maar op videobeelden van deze week dusjah ![]() | |
JDude | donderdag 10 april 2014 @ 08:38 |
De sprinter Breda-Utrecht kan momenteel niet tussen Tilburg en Den Bosch rijden. Daarom is'ie in Brabant opgeheven en is de sprinter Eindhoven-Tilburg Universiteit doorgetrokken tot Breda. Nobel streven, maar het maakt wel pijnlijk duidelijk hoe inflexibel de goed bedoelde elektronische borden met actuele reisinformatie zijn. - Op de perrons kom je constructies tegen als "Sprinter Tilburg Universiteit - via Boxtel, Tilburg, Tilburg Universiteit, Tilburg Reeshof en Gilze-Rijen. Ergens onderaan staat een opmerking weggemoffeld dat'ie ook naar Breda rijdt. - Het informatiesysteem in de trein blijft op Tilburg Universiteit omroepen dat het eindpunt van de trein is bereikt en of iedereen wil uitstappen. De ene keer wel met aanvullende info van conducteur of machinist, de andere keer niet. De bestemmingsaanduiding voorop de trein klopt soms wel, soms niet. - De omroep "De sprinter naar Breda rijdt niet. U kunt gebruik maken van de vervangende sprinter naar Breda". Ehm. Ja, wel correct, maar het klinkt toch een beetje vreemd. Deze omroep gaat overigens óók gewoon door als de vervangende sprinter ook uitvalt. | |
V2 | donderdag 10 april 2014 @ 09:07 |
Tsja, een verstoring is dan ook geen use-case, als je de requirements analysis aan het doen bent van een informatiesysteem. Het doel is toch immers ook dat we altijd zonder verstoringen rijden? Dus dat zijn allemaal extra kosten, om dat mee te nemen in je analyse en ontwikkeling. Het wordt allemaal al zo duur, dus laten we maar bezuinigen op dit soort onnodige dingen. | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 09:11 |
![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 09:42 |
Concurrentie op komst in Spanje, het busbedrijf Alsa heeft een licentie verkregen om te gaan rijden op de HSL Madrid - Alicante. Hiermee wordt Alsa de eerste concurrent voor Renfe in het langeafstandsvervoer. | |
Bitlord | donderdag 10 april 2014 @ 11:47 |
Het is wel even wennen hier, ik ben m'n vrijreizen kwijt sinds een paar dagen. Je bedenkt je nu wel een keertje voordat je voor de lol de trein inspringt. Gelukkig nog twee maanden van mijn werkgevern altijd voordeel en vergoeding van de reiskosten, en daarna nog een jaar het ex-studentenaanbod van U-OV en NS. | |
dennistd | donderdag 10 april 2014 @ 12:35 |
Weekend Vrij is dan een goede vervanger vind ik ![]() | |
dennistd | donderdag 10 april 2014 @ 12:37 |
In de Tubantia lees ik net dat de gemeente Enschede station Enschede Drienerlo wil omdopen tot Enschede Kennispark. Naam past beter bij de huidige omgeving, maar Drienerlo heeft meer met de topografische naam van vroeger te maken. | |
Sj0rSz | donderdag 10 april 2014 @ 12:51 |
Leuke timelapse vanuit Den Bosch, omdat de spoorvernieuwing nu op de helft is. | |
Peterselieman | donderdag 10 april 2014 @ 13:56 |
Leuk ![]() Wilde net even live kijken, maar de webcam doet het niet ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 april 2014 @ 14:03 |
De treinennerd in mij krijgt hier echt enorme erecties van. Edit: Euh niet van PSM, van de timelapse dus ![]() | |
Peterselieman | donderdag 10 april 2014 @ 14:16 |
je bent knettergek ![]() | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 april 2014 @ 14:20 |
Sorry ik heb al twee maanden geen leven ![]() | |
boriq | donderdag 10 april 2014 @ 14:53 |
Krijgen de S&V mannetjes tasers voor het patrouilleren in de stiltecoupe? | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 14:58 |
Het is helaas redelijk geitewollensokken http://nos.nl/op3/audio/6(...)-de-stiltecoupe.html | |
Dr_Flash | donderdag 10 april 2014 @ 15:02 |
En bij de huidige stations-een-naam-die-eindigt-op-Park-geef-zucht: Groningen Europapark Amsterdam Science Park Hengelo Gezondheidspark Hilversum Media Park Heerlen Woonboulepark En weet ik wat voor quasi hippigheid allemaal nog meer. | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 15:04 |
woonboulevaard he | |
Ajaxfan | donderdag 10 april 2014 @ 15:15 |
Amsterdam Sceince Park zou dan Amsterdam Oost Watergraafsmeer moeten gaan heetten? | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 15:19 |
gewoon sluiten. Je pakt op muiderpoort maar de bus | |
Peterselieman | donderdag 10 april 2014 @ 15:20 |
Dan is Utrecht Vaartsche Rijn ook overbodig ![]() | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 15:27 |
Klopt | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 15:29 |
Dat is een kwartier lopen man. | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 15:31 |
Moet je eens kijken hoeveel "Parkway"-stations er zijn in Engeland ![]() | |
Maegrim | donderdag 10 april 2014 @ 15:48 |
dat gaan de medewerkers op de watergraafsmeer niet leuk vinden ![]() | |
bork | donderdag 10 april 2014 @ 15:53 |
Highland Park is niet eens een park | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 16:01 |
Kunnen we ook wel een station hoofdorp zuid maken | |
Ajaxfan | donderdag 10 april 2014 @ 16:02 |
Heb je meteen de bedrijfsfitness te pakken. | |
Peterselieman | donderdag 10 april 2014 @ 16:03 |
vanaf 18b niet ![]() | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 16:04 |
Vanaf 18b kunnen ze beter een loopbrug maken | |
Peterselieman | donderdag 10 april 2014 @ 16:08 |
vanaf dat perron ben je al bijna in Lunetten en dan zit Vaartsche Rijn er nog tussenin ook ![]() | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 16:13 |
Ik ben ooit in Lunetten de trein uit gezet omdat de laatste trein voor die laatste halte werd geschrapt ![]() | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 16:18 |
Ik heb wel eens 21 minuten op centraal gewacht op een trein naar Lunetten ![]() | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 16:44 |
Al blijft de oude delfsewallen naar dorp op de zoetermeer stadslijn de onbetwiste koning met 500 meter ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 16:54 |
Van Canary Wharf, Londen naar West India Quay, Londen is 100 meter met de Docklands Light Railway ![]() | |
remcoP | donderdag 10 april 2014 @ 17:02 |
Daar zit water tussen, dat telt niet. [edit] nu ik t op Youtube zie vraag ik me toch echt af waarom daar dan niet gewoon een voetgangersbrug ligt. ![]() [ Bericht 73% gewijzigd door remcoP op 10-04-2014 17:12:13 ] | |
ReisT | donderdag 10 april 2014 @ 18:34 |
Problemen ten noorden van Parijs, Thalys naar Amsterdam wordt omgeleid, we staan nu stil in CDG, vermoedelijk om kop te maken. | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 18:52 |
Hij kan daar driehoeken ja. Ik weet niet wat er gestremd is en in welke richting je gaat? T enige wat ik kan bedenken is dat ze je op station MLV rangeren. | |
Fixers | donderdag 10 april 2014 @ 19:02 |
Ik vind het best een prestatie dat ze al die losse stukjes spoor weer netjes op elkaar aangesloten krijgen. Het lijkt haast of of die wissel in het midden lukkraak wordt neergekwakt. (Ik ben al blij als ik een plankje enigszins waterpas tegen de muur krijg) | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 19:04 |
Iemand enig idee waarom de treinen uit den haag, voor Gouda steeds zo afremmen thv de intertoys? Mis steeds de overstap zo ![]() | |
Litpho | donderdag 10 april 2014 @ 19:07 |
Energiezuinig klanten duperen? | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 19:28 |
Tijdelijke snelheidsbeperking? Kijk of het morgen nog steeds zo is. | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 19:31 |
Het kan niet op voor de maand en jaar abbonementhouders passe Navigo voor de treinen in om Parijs. Kregen we 2 jaar geleden "Weeken vrij" kado, kort daarop volgde "Feestdagenvrij"... Vorig jaar kwam daar "Zomer vrij" bovenop: de laatste 2 weken van Julie en de eerste 2 weken van Augustus... En vanaf 12 April krijgen we ook "Vakantievrij" De voorjaars, Mei Herfst en Kerstvakantie hebben we nu dus ook vrij reizen. Voor het eerst gaat men dus "Vrij" buiten de "Weekenddienst" Wat betrekend dat ik enkele treintrajecten - wat zeg ik- stations nog kan gaan doen. Zo vertrekken er alleen doordeweeks regionale treinen van (Reserve) stations Bercy en Paris Vaugirard. Stations waar ik nog nooit vertrokken of aangekomen ben ![]() | |
ReisT | donderdag 10 april 2014 @ 19:33 |
Wat er precies gestremd is weet ik niet maar na 40 minuten na vertrektijd stilstaan in gare du nord werd omgeroepen dat we werden omgeleid, we hebben dus gedriehoekt. Ben benieuwd hoe dat straks in Brussel gaat als alleen het achterste stel door moet naar NL. | |
greavy | donderdag 10 april 2014 @ 19:54 |
Dames en heren, zoals u gemerkt heeft, hebben wij een vertraging opgelopen door een stremming. Hierdoor is onze trein in omgekeerde volgorde terecht gekomen, en daardoor dienen de reizigers richting Antwerpen, Rotterdam, Schiphol en Nederland in treinstel X over te stappen naar het voorste treinstel. Let u bij het overstappen op de tijd, want de trein gaat wel op tijd vertrekken. Onze excuses voor het ongemak.Ik denk dat ze het voorste treinstel ff afrangeren rg Schaarbeek ofzo, en dan terug gaan. Ik denk niet dat die nog terug naar Parijs moet? | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 19:57 |
Ik heb zojuist een dalvoordeelabonement afgesloten per telefoon vanuit het buitenland, het KAN dus wel! ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:11 |
Dat is best netjes! Hoeveel betaal je voor zo'n abonnement (en wat kan je er normaal mee)? | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:16 |
Moet ik jou nou de pass navigo uit gaan leggen? ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:17 |
Ik weet toch niet wat voor abonnement jij hebt? ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:20 |
Ik heb van mn werk uit zone 4-5 (En 6 is in 2010 bij 5 gevoegd) terwijl ik beroepsmatig nooit in 4 hoef te komen ![]() Wil je nog meer weten? | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:21 |
1) Mag je ook in zones 1-3 komen? 2) Kostda? | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:25 |
Ja dus nu in schoolvakaknties, de weekenden de feestdagen en in de zomer. dus de 2 laatste weken in Juli en de 1e 2 in augustus. Logisch ook anders kan je voor de maand julie een 4-5 kopen die dan 1-5 geldis is ![]() Dit is niet geldig met een weekabbo. Aangezien een week 4-5 17 euro kost en dat onder de prijs is van een parisvisite ![]()
![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:29 |
Okay, leuke deal dus! Dat is best goedkoop. o.O | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:30 |
wat betaal je in Nederland voor 10 minuutjes met de bus per rit abbo? | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:30 |
Oh hey James! Mn dalvoordeel staat op mn kaart die korter dan een jaar geldig is. Als je de Klantenservice belt van de NS en je zegt dat je in het Buitenland woont, is er best veel te regelen... | |
Duvel | donderdag 10 april 2014 @ 20:34 |
Oh, doet ie dat nog steeds? ![]() | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 20:35 |
Dan moet James het ook kunnen fixen, als Brabo. | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:38 |
Hier in Brabant lijkt Veolia alleen netabonnementen te verkopen, daarmee kun je in ieder bus en tram in Nederland stappen voor ¤ 178,35 per maand (¤ 1.783,50 per jaar). In de regio Den Haag (waar ik werk) kan ik een sterabonnement krijgen vanaf ¤ 47 per maand (geldig in 1 zone). Grappig ![]() Wat heb je nu zoal op die kaart van je staan? Veolia Dal Voordeel + NS Dal Voordeel?
![]() | |
ReisT | donderdag 10 april 2014 @ 20:38 |
Er is gekozen voor iedereen over laten stappen op een ander stel dat in Brussel klaar stond. | |
greavy | donderdag 10 april 2014 @ 20:38 |
Ik heb nu dus het geniale idee om de Pendolino van Praha naar Ostrava te nemen aanstaande dinsdag, en retour te gaan met Regiojet. De Regiojet kost mij 283 Tsjechische Kroon, net iets meer dan 10 euro omgerekend (reistijd 3u52, in Oostenrijkse eerste klas rijtuig). Heb dan gekozen voor 'Relax', oftewel een 'grootruim', en niet een hokje met nog 5 anderen delen. Hokje is zo'n 80-100 Tsjechische Kroon minder. Nu moet ik alleen nog een reservering voor de Pendolino zien te krijgen, want anders haal ik de trein in Ostrava hlavní nádraží niet. Kan je die reservering ook op het station hier in Dresden bemachtigen aan het loket? Vast wel toch? | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:39 |
Vast wel. ![]() | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 20:39 |
DB wel. | |
greavy | donderdag 10 april 2014 @ 20:40 |
Morgen maar even langs het loket dan. Had woensdag al in de RegioJet gezeten, maar zag toen op Praha hl.n de Pendolino voorbij komen. Die ook maar ff proberen dus. | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:42 |
Ja, wie gaat nu mn kaart vernieuwen eigenlijk ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:44 |
Waarschijnlijk zeggen zowel NS als Veolia "Eeej Darkwing, je kaart is bijna verlopen dus wat is het nummer van de kaart waar je abonnement nu op moeten plempen?", en zegt NS daarbij "als je wilt kunnen we je een nieuwe kaart sturen". Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Mijn Dal Vrij-kaart verloopt in juli (over precies 3 maanden ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:48 |
Ik hoor het graag! | |
Peterselieman | donderdag 10 april 2014 @ 20:50 |
heb zelf al een verlopen kaart, maar die was al jaren buiten gebruik. Stond niets meer op ![]() Volgend jaar loopt een kaart af waar het saldo 4 euro negatief is. In 2016 loopt de kaart die ik nu gebruik af ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:52 |
Ik heb inmiddels al wel deze brochure van TLS gevonden waar e.e.a. in staat. ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 20:54 |
Ja, maar niks over een eventuele NS die ingrijpt als je daar ook iets hebt lopen. Ik wil een NS kaart, die zien er veel toffer uit dan die gele meuk ![]() En dit: 9. Waarom heb ik een Nederlands postadres nodig? De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor het openbaar vervoer in Nederland. De diensten die wij verlenen op de OV-chipkaarten bieden wij alleen aan reizigers met een Nederlands postadres aan. Slaat als kut op dirk ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 20:56 |
Dat slaat inderdaad nergens op ![]() | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 21:06 |
Ik heb vandaag dalvrij gekocht en geladen op een kaart die nog 6 maanden mee kan | |
greavy | donderdag 10 april 2014 @ 21:07 |
Dresden Hbf Di, 15.04.14 ab 07:06 1 IC 60457 Intercity Praha hl.n. Di, 15.04.14 an 09:27 Umsteigezeit 9 Min. Praha hl.n. Di, 15.04.14 ab 09:36 SC 505 SuperCity Reservierungspflicht, WLAN verfügbar Ostrava-Svinov Di, 15.04.14 an 12:35 Umsteigezeit 16 Min. Ostrava-Svinov Di, 15.04.14 ab 12:51 Os 2841 Regionalzug Havirov Di, 15.04.14 an 13:17 Als ik de overstap in Praha hl.n mis, heb ik heul die Pendolino niet meer nodig... 14:24 gaat mijn laatste reismogelijkheid uit Havirov. Gelukkig kan ik de reis altijd nog gratis annuleren voor de RegioJet. Vanaf Havirov: Havirov Di, 15.04.14 ab 14:24 IC 1012 Intercity Reservierungspflicht Praha hl.n. Di, 15.04.14 an 18:16 Umsteigezeit 13 Min. Praha hl.n. Di, 15.04.14 ab 18:29 IC 60456 IC 61458 Intercity nur 2. Klasse Dresden Hbf Di, 15.04.14 an 20:47 17 Nu maar hopen dat de EN 457 weer eens op tijd is (de 2 IC-rijtuigen rijden als "IC 60457" mee). Als ik de overstap dreig te gaan missen, maar ff hostelletje ofzo boeken in Praag :p [ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 10-04-2014 21:13:06 ] | |
Yreal | donderdag 10 april 2014 @ 21:10 |
He, ipsos reizigers onderzoek. Dat die nou nog steeds niet gestopt zijn... ![]() en dan stappen ze nog in in Meppel ![]() | |
remcoP | donderdag 10 april 2014 @ 21:18 |
Had ze laast in een trein waar allemaal omreizende reizigers inzaten. Die trein zal binnenkort wel lekker lang zijn. ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 22:00 |
Ik heb maandag de keuze uit 2 rondjes diue ik kan doen, met in ieder rondje en station waar ik nog nooit vetrokken of aangekomen ben, nl Station Paris Bercy en Paris Vaugirard. Wie vertrekt van dit staton en regionaal wil blijven kan dat alleen Maandag tot en met Vrijdag en slechts 1 tot enkele treinen per dag. Welke rit zouden jullie doen? ![]() of ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 22:53 |
Doe de tweede! Hoe krijg je die muisaanwijzer in beeld? Wanneer ik een screenshot maak is het pijltje weg... | |
b2py | donderdag 10 april 2014 @ 23:26 |
Ik zou een doen, niet twee keer hetzelfde. ![]() | |
James1988 | donderdag 10 april 2014 @ 23:27 |
Da's wel een goed punt ja ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 23:30 |
Ik gebruik het Programmaaje ShareX die deze bug heeft na de laatste update ![]() | |
Darkwing_Duck | donderdag 10 april 2014 @ 23:33 |
UIteindelijk gaat 2 ook gebeuren, maar ik zie net dat dit sinds december ook evt in het weekend zou kunnen... | |
DeaDLocK2K | donderdag 10 april 2014 @ 23:37 |
Netelenbos bij P&W. Zat ik nu maar in het publiek. | |
Litpho | vrijdag 11 april 2014 @ 07:03 |
Met tomaten? | |
Duvel | vrijdag 11 april 2014 @ 07:39 |
Standaard reactie: Joh, leeft die nog? | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 08:37 |
Rat rent door metro http://nos.nl/video/634370-rat-rent-door-de-metro.html | |
Salatrel | vrijdag 11 april 2014 @ 08:39 |
dat zie je hier in de trein ook regelmatig.... goeie indicator om vast de ovchipkaart tevoorschijn te halen voor controle | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 08:42 |
t schijnt trouwens zo te zijn dat je voor inchecken bij de NS maar 16 Euro nodig hebt, iemand ervaring? | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 09:32 |
Dat klopt. Als je een abonnement hebt heb je zelfs aan ¤ 6,- genoeg. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 09:53 |
Tineke Tolpoort. Onder haar bewind moest de HSL aanbesteed worden ... | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 10:04 |
![]() Wat is het toch mooi materieel. ![]() | |
boriq | vrijdag 11 april 2014 @ 10:08 |
Volgens Somda heeft de enige (in dienst zijnde) DDZ-VI vanochtend in de brand gestaan in Tilburg. http://www.bndestem.nl/re(...)on-tilburg-1.4310516 | |
dennistd | vrijdag 11 april 2014 @ 10:16 |
Ik kwam net nog een stuk tegen over de ringlijn in Parijs die al sinds 1934 niet meer gebruikt is:![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 10:20 |
Als de Petite Ceinture nog onder de hoofdspoorweginfrastructuur valt kan een vervoerder er toch gewoon rijpaden voor aanvragen? ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 april 2014 @ 12:37 |
Goed mat! | |
#ANONIEM | vrijdag 11 april 2014 @ 13:26 |
Aanrijding met persoon bij Haren. Vriendin zit voorin en heeft de hele kutkloterij gevoeld, meester overstuur. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2014 13:26:14 ] | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 13:41 |
Nooit leuk ![]() Sterkte gewenst voor Moira en de betroffen meester. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 13:51 |
Kabinet kiest voor beperkte invoer nieuw spoorsysteem Landelijke uitrol van ERTMS is dus van de baan. | |
remcoP | vrijdag 11 april 2014 @ 13:55 |
A leuk, dan komen er weer allemaal storingen bij het wisselen tussen ERTMS en ATB. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 11 april 2014 @ 13:56 |
Top, prima instelling, Nederland naar de top ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 13:57 |
En het wordt duurder dan noodzakelijk omdat nieuw materieel dus ook nog steeds over ATB moet beschikken, personeel moet hiervoor worden opgeleid, het moet worden onderhouden, enzovoorts. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:00 |
Roept bij mij gemengde gevoelens op. Enerzijds is het verstandig omdat niet het complete budget er is voor een volledige uitrol, maar anderzijds moet je nu wel twee systemen in stand houden en treinen met meerdere systemen uitrusten. Gaat veel geld kosten en redelijk wat problemen opleveren Het is een typisch Nederlandse halfbakken oplossing. | |
V2 | vrijdag 11 april 2014 @ 14:10 |
Huh? 20%? Hoe komt ze aan dat getal? Dat lijkt me nogal veel. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 april 2014 @ 14:11 |
Cargoboeren. Bijna elke loc van de cargobedrijven heeft ETCS | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:12 |
Alle goederenlocs plus het materieel dat toegelaten is op de HSL en het Duitse ICE | |
V2 | vrijdag 11 april 2014 @ 14:15 |
Hm ja ok, dat zijn er heel wat natuurlijk. Ik was een beetje in een NS-mindset toen ik het las, dus ik snapte er al weinig van ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:17 |
Over een aantal jaren ga je zien dat onder meer de NS gaat klagen dat het onderhouden van meerdere beveiligingssystemen te duur wordt en dat ze volledig over willen op ERTMS. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 14:25 |
Ik vraag me af welke routes dan wel uitgerust gaan worden met ERTMS. Als bijvoorbeeld Zwolle - Groningen niet op de lijst staat kun je het o zo gewenste harder rijden op die route ook wel vergeten. ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 april 2014 @ 14:27 |
Hoezo? Treinen met ETCS hebben vaak STM ATB, dus dat scheelt een ATB-kast. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:29 |
onder de treinen ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:32 |
Ik zou zeggen dat het op termijn wel landelijk is maar pas als de rest van het spul aan vervanging toe is. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:33 |
sowieso de verbindingen met het buitenland, dus ook Amersfoort - Hengelo richting Bentheim bijvoorbeeld, maar ik twijfel of er boven Zwolle snel iets gaat gebeuren. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:34 |
Het voordeel van deze oplossing is dan weer wel dat er op korte termijn begonnen kan worden met de ombouw. Daar hoeven we dan niet vele ontwikkeljaren voor te worden gereserveerd. Echter is het even afwachten wat er precies in de railmap staat. Het zou mij niets verbazen als men Zwolle bijvoorbeeld gedeeltelijk ERTMS en gedeeltelijk ATB laat. De doorgaande verbinding ERTMS en dan de "zijlijnen" volledig onder ATB. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:36 |
http://www.rijksoverheid.(...)veiliging-ertms.html | |
#ANONIEM | vrijdag 11 april 2014 @ 14:36 |
Het zal me niets verbazen als er de komende jaren alsnog niets gebeurd. Op het laatste moment schreeuwt men dat er weer eens geen geld voor is en dan is de reiziger alsnog de lul | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 14:37 |
Ambitie! ![]() ![]() ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 14:37 |
Ik denk dat het verstandig is om op termijn wel helemaal over te gaan op ERTMS (o.a. vanwege lagere kosten voor onderhoud, opleiding en complexiteit), maar dit hoeft niet in het hele land Level 2 te zijn. Op rustigere lijnen kan Level 1 bijvoorbeeld prima functioneren. In België hanteert men die strategie: Level 2 voor de drukke lijnen en internationale corridors, Level 1 voor rustigere lijnen. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:38 |
Level 1 is in onderhoud en aanleg duurder dan Level 2 als je al een GSM-R-netwerk hebt. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 14:39 |
Lijkt erop dat de Belgen daar toch anders over denken. ![]() | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:40 |
Die geven per reizigerskilometer ook twee keer zoveel belastinggeld uit als wij. En dat terwijl de lonen er nog lager zijn dan hier ook.. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:41 |
Raar.. Hengelo-Enschede als eilandbedrijf terwijl het voor NS wel erg handig is als er geen eilandbedrijf met IC-materieel nodig is. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:43 |
Het slaat sowieso nergens op.. Op korte termijn moeten de installaties van Utrecht-Hilversum en Amersfoort-Zwolle ook vervangen worden omdat die over de 50 jaar heen zijn. Dan lijkt het mij toch verstandig om dan meteen ERTMS te gaan doen op die trajecten want dat is toch bijna gratis.. | |
Hr-Flip | vrijdag 11 april 2014 @ 14:44 |
IC uit Enschede komt dan 2 stukken tegen met ATB Enschede - Hengelo en Amersfoort - Hilversum. En komt bij het Noorden heeft toch niks, dus je moet gewoon materieel hebben met ATB Maar het is toch iets voor de randstad zo te zien, wel het boemellijntje naar Zandvoort en niet de belangrijkere lijnen in het noorden oosten en zuiden. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:45 |
Als men voldoende materieel uitrust met ERTMS zou ook met een volledige ombouw vrij snel begonnen kunnen worden. Ik vind het vrij logisch dat men eerst kiest om de belangrijkste assen aan te pakken, evenals de uitlopers hiervan. Kleine ATB-eilandjes overhouden is nutteloos. Half ATB, half ERTMS laten van Zwolle is dat weer niet echt handig lijkt me. Kun je het beter in een keer goed doen, zeker als je dan bijvoorbeeld ook het lijntje Zwolle - Wierden meepakt tijdens de elektrificatie, alsmede het stukje naar Herfte aansluiting. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:46 |
absoluut. En er zitten wel meer trajecten aan te komen waar de technische levensduur van de systemen bijna van bereikt is | |
Hr-Flip | vrijdag 11 april 2014 @ 14:48 |
Denk dat maar weinig spul het 50 jaar volhoudt en dat de slijtage gevoelige onderdelen allang zijn vervangen. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 14:49 |
Het kabelwerk en de seinen gaan 50 jaar mee ongeveer. En hier en daar zijn er nog Relais in gebruik uit de jaren '50. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 14:51 |
ja, en de arbeidsproductiviteit ook. Ze doen daar minder werk met dubbel zo veel man | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 14:57 |
mijn hemel. Het systeem is al in diverse omringende landen beproefd, en wij nemen even tot 2030 de tijd om het op een deel van het net in te voeren ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 14:59 |
je weet wie het voor het zeggen heeft op het spoor he | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 15:06 |
Duitsland doet niets meer dan verplicht is, België gaat wel maar die hebben zo'n achterhaald systeem dat ze sowieso al iets moesten, hetzelfde geldt voor het Verenigd Koninkrijk, zoiets schijnt ook het geval te zijn in Denemarken. Dan hou je landen als Zwitserland over die heel actief kiezen, Nederland komt nu ook in dat lijstje maar dan wat trager. | |
Frozen-assassin | vrijdag 11 april 2014 @ 15:19 |
Ambitie ![]() Mansveld ![]() ![]() | |
Duvel | vrijdag 11 april 2014 @ 15:26 |
Gouda - Alphen met ERTMS. ![]() En leuk om te zien dat Dordt - Breda al deels ERTMS is! | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 15:30 |
Ja, er liggen een paar bakens tussen de HSL-aansluiting en station Breda. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 15:35 |
oh dit noem je heel actief kiezen? ![]() Nou, het is dat ik je zo'n aardige kerel vind en weet dat je wel slimmer bent dan dat, maar anders had ik je allang een achterlijke mongool genoemd ![]() | |
DeaDLocK2K | vrijdag 11 april 2014 @ 15:51 |
Dartpijltjes. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 16:00 |
Hang jij de neergestorte bovenleiding weer even op? (Ter hoogte van porte de la chapelle) ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 16:02 |
Vetheid, ik doe 21 April Breda Brussel en krijg een reis over Maastricht en Luik op de reisplanner. Twitter van NS zegt dat het zo moet.... NMBS heeft een busdienstregeling op de site... http://werfinftrv.infrabel.be/website_prd/map.aspx?lang=1 Ofwel de Belgen nemen de Bus naar Nederland, en de bussen gaan leeg terug, want iedereen die de NS site geraadpleegd heeft gaat over Maastricht.... Goed geregeld weer. Maar ik doe graag een rondje belgie voor die prijs hoor ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Darkwing_Duck op 11-04-2014 21:12:35 ] | |
Peter | vrijdag 11 april 2014 @ 16:33 |
Kunnen we daar niet wat buffeltjes kwijt dan? ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 16:41 |
Bijvoorbeeld ![]() In Londen gaat de Gospel Oak - Barking-lijn van de Overground geëlektrificeerd worden. Misschien kunnen de dieseltjes die er nu rijden rond Parijs worden ingezet? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 16:45 |
Vergeet het maar, er is een station al omgebouwd tot restaurant. Daar zit je op het spoor te eten.... ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 16:46 |
Restaurant slopen en terug ombouwen naar spoor ![]() | |
Peter | vrijdag 11 april 2014 @ 16:47 |
De burgemeester heeft geroepen dat er niets onomkeerbaar zou gebeuren met/op de sporen. duidelijk toch? ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 16:47 |
neuh, als er een trein aan komt, gewoon even de tafeltjes opzij. Hebben ze in andere landen wel ervaring mee | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 16:49 |
http://goo.gl/maps/t8M9g | |
Peter | vrijdag 11 april 2014 @ 16:53 |
| |
Bitlord | vrijdag 11 april 2014 @ 17:08 |
Vanmiddag even in NS Trefpunt kunnen kijken. Leuk om eens te zien. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 17:09 |
http://goo.gl/maps/QoZcc Hier ligt nu de bovenleiding beneden, lastig te zien maar ik ben een week geelden ndaar nog geweest Bovendein rijd op een deel van het traject de RER C Al ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 17:13 |
Samenloop ![]() Of je hernoemt die lijn naar RER O (O = rond = ring = ringlijn) ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 17:32 |
Die letter hebben ze niet voor niks al overgeslagen (Ps volg je twitter? ) | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 17:39 |
O, 0, 1, I, l, L, van die heerlijk verwarrende letters ![]() Ja, volg ik ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 18:07 |
Ik heb toch gelijk, t is toch weer ruk geregeld dit op de website, 10 dagen voor vertrek? De belgen doen het toch beter? | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 18:09 |
Mee eens ![]() | |
Yreal | vrijdag 11 april 2014 @ 19:21 |
Toch stom dat je vanuit leeuwarden over utrecht nog altijd 10 minuten sneller in den haag ben dan over lelystad. Was het hele idee niet 7 minuten sneller zijn? Leeuwarden -> Zoetermeer is over utrecht zelfs 50 minuten sneller dan over den haag ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 19:28 |
Ging vooral om Schiphol en Amsterdam. Niet om Den Haag. Het doorrijden naar de Hofstad is slechts een bijkomstigheid om een IC uit te sparen | |
Yreal | vrijdag 11 april 2014 @ 19:31 |
Vanuit schiphol scheelt het inderdaad flink ja | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 19:33 |
Dat komt vooral omdat het alternatief via Amersfoort een kwartier verschoven is. Naar Amsterdam scheelt het maar 6 minuten bijvoorbeeld | |
Yreal | vrijdag 11 april 2014 @ 19:37 |
En dat met een intercity amersfoort -> leeuwarden een kwartier stilstaat in zwolle. Tis toch ook allemaal wat. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 19:45 |
dat is omdat je met de knoop Zwolle en de idioot lange opvolgtijden zit | |
Yreal | vrijdag 11 april 2014 @ 19:48 |
Als jij het zegt ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 19:52 |
De knoop in Zwolle is een gegeven. Daar moet je alle treinen in plannen. De Leeuwarder trein staat zo lang stil omdat op de Emmerlijn geschoven is met de tijden. Leg je die los en heb je kortere opvolgtijden tussen Meppel en Zwolle dan ziet het plaatje er heel anders uit. | |
b2py | vrijdag 11 april 2014 @ 20:05 |
Die knoop heeft de sector zichzelf opgedragen, wat niet inhoudt dat de knoop behouden moet blijven. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 20:12 |
Ja, waarom is dat ding er? Is het nu zo dat men daar begint met plannen, zoals vroeger gebeurde met de spoorbrug van Rotterdam? | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 20:21 |
we hadden al eventjes niets meer van de HTM gehoord, maar deze week was het helaas weer raak: http://www.omroepwest.nl/(...)lein-delft-ontspoord | |
b2py | vrijdag 11 april 2014 @ 20:21 |
Dat is echt super logisch. NS lift mee op Abellio bestelling FLIRTS in Duitsland. Traject waar structureel 15' diensten op grote delen enkelspoor gereden gaat worden. Eilandbedrijf. Alle ingrediënten voor een pilotlocatie. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 21:13 |
Driek, moet jij niet ingrijpen op de Werkzaamheden van/naar Belgie en de niet kloppende reisadviezen die de planner nu geeft in het paasweekeinde?? Gaan een hoop mensen beboet worden... Edit: Breda - Brussel worden Reizigers over Maastricht Visé Luik gestuurd op de NS Site. Op de Belgisch site worden je via de vervangende bussen gestuurd. Wat dus betekend dat je een categorie mensen hebt die een via kaartje (Maastrich Visé) kopen en op kosten gejaagd worden. Of een categorie mensen die dat niet doet en die in Belgie op de bon geslingerd worden want immers voor hun Belgen kan er immers over Antwerpen gebust worden. (En dus ook op kosten gejaagd worden) [ Bericht 17% gewijzigd door Darkwing_Duck op 11-04-2014 21:27:56 ] | |
Salatrel | vrijdag 11 april 2014 @ 21:28 |
Via kaartjes bestaan niet meer ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 21:30 |
Bron: Nieuwsblad | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 21:31 |
Wel grensoverschrijdend toch? | |
Salatrel | vrijdag 11 april 2014 @ 21:32 |
dat zou ik niet weten dan pak ik het vliegtuig | |
KnightSolaire | vrijdag 11 april 2014 @ 21:55 |
Van Breda naar Antwerpen? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 22:03 |
Goed, net met NS katerservice aan de lijn gehangen...weer... Mijn Dalvoordeelabbonement bestelling is afgebroken. geen idee waarom. Maar ze krijgen de bestelling niet op mijn kaart.op een of andere manier, de toko ging sluiten om 10 uur, of ik morgen terug wil bellen ![]() Blijkbaar heeft die knakker van gisteren iets verkloot aan mijn account ![]() 2 feitjes waar ik nog ben achter gekomen: Een kaart moet nog minimaal 2 maanden geldig zijn om er een jaarabbonement op te zetten.... de 29 euro Dalvoordeel actie is verlengd tot 20 april | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 22:09 |
Typisch weer ![]() | |
Salatrel | vrijdag 11 april 2014 @ 22:11 |
zou ik de motor pakken ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 22:12 |
Bus 19 ![]() Gek eigenlijk dat die bus niet bij Noorderkempen stopt. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 22:12 |
Ik zat te denken, zou het misschien komen omdat ik op diezelfde kaart ongeveer 25 verschillende dagen samenreiskorting voorgeprogrammeerd heb? | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 22:13 |
Als IT'er denk ik "Dat zou niks met elkaar te maken moeten hebben" maar tegelijkertijd weet ik wel beter wanneer het over de OV-chipkaart gaat. ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 22:14 |
Wat verwacht jij James met die werkzaamheden? Jij kent het daar beter dan ik. Ik moet van Breda naar Brussel om daar de TGV naar MLV om 20.00 te pakken de 21ste, ga ik voor de goedkope omreisroute over Visé, pak ik de vervangende bus of toch maar de 19? | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 22:21 |
Van Breda naar Brussel via Visé ben je 4 uur onderweg en heb je minstens 2 krappe overstappen (in Eindhoven en Maastricht). Lijkt mij niet echt heel aantrekkelijk, nog afgezien van het vervoerbewijs dat je daarvoor nodig hebt. Er is een alternatief, maar dat staat nog niet in de reisplanner. Je kunt de Veolia-bus naar Antwerpen pakken, die doet in Antwerpen twee haltes aan: de Noorderplaats (stoppen alleen bussen) en de Halewijnlaan (stoppen trams). Je bent dan nog niet in de buurt van een treinstation, ik weet niet hoe goed alles daar op elkaar aansluit. Mijn advies: pak vanaf Breda de NS/NMBS-bus naar Noorderkempen, stap daar op de trein naar Antwerpen en stap daar over op een trein naar Brussel. Plan wel wat extra reistijd in zodat je die TGV niet mist. Nou maar hopen dat NMBS die Noorderkempenshuttle wel versterkt, één Desiro (drie bakken) gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn om de mensen te vervoeren. ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 22:23 |
Nou wat gek. Er wonen drie kippen en een hond, er komt al een trein, en van de snelweg af, naar dat station en weer de snelweg op en vaart maken kost een kwartier extra rijtijd. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 22:26 |
Oh, rijden daar die nieuwe joekeloerissen ja? Dat geeft voor mij de doorslag hoor ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 22:27 |
De regio Brecht is wel wat groter dan dat en is al jaren vragende partij om een OV-verbinding met Nederland. Die zou komen met de V250, maar we weten hoe dat is gelopen. Uiteindelijk komt er wel eentje in de vorm van de Beneluxtrein, maar die laat nog even op zich wachten. Een kwartier extra reistijd lijkt mij aan de ruime kant, tegenwoordig kun je vanaf de snelweg vrijwel direct het parkeerterrein van Noorderkempen op rijden (één rotonde nemen). Extra reistijd zal er sowieso zijn, maar is dat heel erg als je daarmee de regio en je reizigers beter bedient? Reizigers die naar het centrum van Antwerpen willen kunnen in Noorderkempen overstappen op een trein die ze aan de Keyserlei afzet, reizigers uit Brecht e.o. kunnen met die bus snel naar Breda rijden.
![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:06 |
![]() ![]() Vroeger, toen de Beneluxtrein nog met HLE 11.8 en Bs-rijtuigen reed. (eigen werk uit 2008, compact camera) [ Bericht 22% gewijzigd door James1988 op 11-04-2014 23:08:32 (Pietje precies :+) ] | |
Anno1982 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:12 |
En toen de perrons nog niet volgehangen waren met een overdaad aan energieslurpende beeldschermen. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:12 |
Er is nooit sprake van geweest dat de v250 in noorderkempen zou stoppen. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 23:14 |
die trein Den Haag - Breda - Antwerpen toch wel? | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:14 |
De schaamlap-expres wel ja | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:15 |
Jawel hoor ![]() Er zou 8x per dag een Fyra gaan rijden op de verbinding Breda - Noorderkempen - Luchtbal - Antwerpen v.v., hiervoor zou geen toeslag of reservering gelden. Het Den Haag - Breda-gedeelte kwam te vervallen tijdens het "Bitterballenakkoord" | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:19 |
Wie dat verzint moet niet alleen ontslagen en vermoord worden, maar zijn lijk moet ook in brand gestoken en met pek en veren de stad uit gejaagd worden op een radbraakwiel. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:19 |
Ga je lekker? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:22 |
Ben net ongeveer daar in dat boek. Wel een verhelderend verhaal, heel dat boek. Blijkt dat ik gerust door kan gaan met het rondbazuinen van mijn tendentieuze bevooroordeelde stemmingmakerij, want de werkelijkheid is altijd NOG erger ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 23:22 |
"Meneer we krijgen de Dalvoordeel niet op uw OV Chipkaart gezet, kunt u morgen terugbellen" ![]() Ik kan er nog steeds niet over uit ![]() Ik heb er gewoon een Top Gear DVD van uit de verpakking gehaald en opgezet.... ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:24 |
Ik vind het wel uitermate kneuterig dat de Nederlanders zich hebben laten chanteren met speculaasjes en bitterballen. ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 11 april 2014 @ 23:25 |
Inderdaad met heul veel plezier gelezen, dat boek. En met een vette grijns op m'n bek. | |
dennistd | vrijdag 11 april 2014 @ 23:26 |
Zwolle-Schiphol is van 1:23 naar 1:11 gegaan als ik het goed zie | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:28 |
Dat. Hoewel het aan de andere kant ook wel een hoerenzonenstreek was om ze gewoon uit te hongeren. Gastvrije Belg dat je bent. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:29 |
Eens. De Nederlanders hadden op een gegeven moment gewoon zelf een pizzeria moeten bellen. ![]() | |
DriekOplopers | vrijdag 11 april 2014 @ 23:30 |
Je gasten slecht en ongastvrij behandelen maakt natuurlijk deel uit van het arsenaal tactische (psychologische) wapens aan de onderhandelingstafel. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 23:31 |
Je bent ook geen goede Nederlander als je niet je broodtrommeltje met volkorenboterhammen met jong belegen kaas meeneemt. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 23:32 |
precies en daarna gewoon weg moeten gaan. De Belgen willen wat, laat ze dan maar met iets beters komen. Wij hoeven niet zo nodig. Ga je er zo in dan is dat beter voor je positie. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:33 |
En roggebrood. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:34 |
Nou ja, ik vind het ook geen manier van doen om op zo'n manier je wurgcontract erdoor te drukken en er nog trots op te zijn ook. Maar kennelijk gaan er in Nederland naïeve lichtgewichten over de belastingmiljoenen. Was een kleine moeite om al VOORdat je eind van de middag de files rond Antwerpen in gaat, even een broodje te halen of een stuk peperkoek in je tas te steken. Ze hebben zich daar naar het schijnt op een ongelofelijke manier naar de slachtbank laten leiden. En het resultaat van alles: Een HSL die er goeddeels ongebruikt bij ligt, net als in het spookbeeld van 10 jaar geleden, alleen inmiddels heeft het nog veel MEER geld gekost dan iedereen durfde te vrezen. Chapeau hoor politiek ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:35 |
NL had zijn kop al aan alle kanten vrijwillig, wat zeg ik, GRAAG in het touw gestoken. | |
DriekOplopers | vrijdag 11 april 2014 @ 23:35 |
Ik vreet onderweg vaak krentenbollen met kaas. Braaf thuis klaargemaakt. ![]() | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:35 |
Hear hear, well said. Descheemaecker heeft het briljant gespeeld. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 11 april 2014 @ 23:35 |
Dan zou je ze wel te pakken hebben als ze je met speculaasjes een oor aan proberen te naaien. Wij hebben altijd een plan B. Al blijkt in het hele dossier dat NSH niet aan een plan B gedaan heeft. Dat is nog veel pijnlijker dan welke verkeerde bestelling, uitgangspunt of afvallend onderdeel dan ook. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:36 |
Nou. De hoerenzoon. Hij heeft best een hoop goed gedaan hoor, maar dit was echt een vuile laffe lage zaadstreek van hem. | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 23:37 |
dat krijg je als, zoals Klaasje zegt, je geen plan B hebt en kennelijk ook niet op de hoogte bent van hoe het spel werkt | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:41 |
Het is een heel smerig spel geweest met allemaal dubbele agenda's en mensen die alleen voor eigen prestige op ongehoorde schaal met belastinggeld in het rond geëjaculeerd hebben. En in DAT licht beschouwd valt Descheemaecker nog best mee. Ook in vergelijking met Nederlandse decision makers. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:41 |
Eens. De techniek is niet het probleem in deze kwestie, zelfs de V250 had nog gemaakt kunnen worden (als men had gewild). Ten opzichte van de Nederlanders wel. De NMBS, de Belgische reiziger en de Belgische belastingbetaler heeft hij een behoorlijke gunst verleend. Verliezen delen met de Nederlanders en een deel van de winst van Thalys/Eurostar opstrijken terwijl Nederland bijna niks krijgt. Goed onderhandeld, dat wel. Descheemaecker is veel beter in dat spel dan de Nederlanders. Misschien moeten we hem een baan aanbieden als NS-topman en laten onderhandelen met de Belgen? ![]() | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 23:45 |
Hoogste tijd om deze nog maar eens in de herhaling te doen http://www.vier.be/deslim(...)tgitaar-spelen/75118 ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:47 |
Nou ja, ik krijg het beeld dat NL (de staat en NS) en NMBS (de Belgische staat bemoeide zich nergens mee) altijd in gezamenlijkheid probeerden tot een goed Fyra-product te komen. Na het speculaasjesverraad bleek dat men als vijanden aan tafel zat. Bedankt Marc ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 23:49 |
Die hebben zich, net zoals nu in Almere gebeurt, op hol laten brengen door allerlei mooie praatjes en nooit beseft wat het allemaal inhield. Er is niemand geweest die de trein die de ambtenaren van Tineke Tolpoort en voormalig NS-topman Hans Huisinga op gang hebben bracht heeft kunnen stoppen totdat deze ontspoord was. En ook toen is fout op fout gestapeld. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:52 |
Je ziet Descheemaecker echt kijken van "Ah, nee he?", maar hij doet het nog best goed ![]() Eens. En vervolgens wordt het gepresenteerd als "een acceptabel alternatief" en is NS al flinke kosten gaan maken (voor Traxx-locs, ombouw van ICRm, enz.) nog voordat er een definitief akkoord is gegeven door de tweede kamer. Zo krijg je de laatste twijfelaars ook wel over de streep getrokken, "want anders is het zielig voor NS" ![]() En de reiziger dan? ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:52 |
Inderdaad maar eens goed dat er een parlementaire enquete komt. Want hier is wel erg veel misgegaan. | |
Darkwing_Duck | vrijdag 11 april 2014 @ 23:53 |
Das nog wel het leukste deel van de video ja, en dat er iemand vraagt "Heeft er iemand een Basgitaar?" ![]() ![]() ![]() | |
Peterselieman | vrijdag 11 april 2014 @ 23:54 |
Die heeft in het hele verhaal nooit een rol gespeeld, anders dan dat deze zou moeten betalen | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:56 |
Overigens begin ik wel steeds benieuwder te worden naar een boek van Meerstadt over dit verhaal. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:56 |
Gewoon al je geld afgeven, oprotten en bekhouwe. | |
James1988 | vrijdag 11 april 2014 @ 23:58 |
Het zou me niet verbazen als er een geheimhoudingsclausule in zijn contract staat hoor ![]() | |
Yreal | vrijdag 11 april 2014 @ 23:58 |
eerst vermoorden dan wegjagen, ja? | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:59 |
tussendoor onderpissen. | |
Dr_Flash | vrijdag 11 april 2014 @ 23:59 |
Ja, als Nederlander laat je je ringeloren waar je maar kunt niewaar? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 12 april 2014 @ 00:01 |
Dat was de bedoeling, maar de reiziger wilde een ander product, eentje die goedkoper was en het wel deed. Zoiets kan nog steeds niet helemaal geboden worden en straks wordt het weer een product waar niemand op zit te wachten | |
James1988 | zaterdag 12 april 2014 @ 00:03 |
Ik ben benieuwd of het een Arriva zou lukken om een concurrerende treindienst (via de HSL) op de rails te zetten die veel sneller is maar wel betaalbaar blijft. Zou leuk zijn ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 00:06 |
in 2030 heeft een deel van het net ERTMS, in 2050 heeft de rest van het net ERTMS, in 2070 heeft het hele net DEZELFDE versie van ERTMS, in 2090 heeft het hele net een ERTMS wat compatibel is met wat de rest van Europa nu heeft. Oh ja, in 2040 heeft Europa zijn ERTMS vervangen door iets moderners. He foei stoute Europa toch. | |
derLudolf | zaterdag 12 april 2014 @ 00:22 |
Bij Koplopers die stil staan lijkt het net alsof de wielen de wordt n aangedreven nog draaien als ze stil staan. Is dat ook echt zo, zo ja waarom? | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 00:28 |
Wat bedoel je? ![]() | |
derLudolf | zaterdag 12 april 2014 @ 00:29 |
Dat de wielen draaien als ze stil staan, zo lijkt het althans. Kameraad van me vond dat er ook al zo uitzien | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 00:32 |
Ik weet niet wat jullie snuiven, maar ik hoef het niet ![]() | |
James1988 | zaterdag 12 april 2014 @ 00:34 |
Wielen die draaien als ze stilstaan? Da's een beetje lastig vanuit natuurkundig perspectief. ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 12 april 2014 @ 00:36 |
tenzij ze er van die blitse spinners op hebben gezet die nadat de wielen gestopt zijn met draaien nog even doorgaan ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 00:37 |
Tenzij de waarnemers zo stoned als een garnaal zijn. | |
James1988 | zaterdag 12 april 2014 @ 00:37 |
We weten allemaal wel wat ProRail zoal doet, de functie van ÖBB Infra in Oostenrijk is niet veel anders dan dat. Toch is deze video over dat bedrijf leuk om naar te kijken: | |
JDude | zaterdag 12 april 2014 @ 07:51 |
Lijn 19 is denk ik vooral bedoeld als verbinding tussen Brabant en Zeeuws-Vlaanderen. Antwerpen wordt ook alleen maar meegepakt omdat het toevallig in de weg ligt. Toen ik net in Breda kwam wonen reed'ie nog door hartje Antwerpen en kon je daar met je SOV ook instappen voor de terugweg ![]() | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 08:27 |
Nee die draaien niet, heb er ook al meer dan eens uitgebreid naar gekeken. | |
Duvel | zaterdag 12 april 2014 @ 10:59 |
Nou haha, dure lijn, geen trein. Ik zou de Urker vissersvloot afzinken in de Schelde. | |
Duvel | zaterdag 12 april 2014 @ 10:59 |
Na hoeveel bier? | |
dennistd | zaterdag 12 april 2014 @ 11:15 |
Loc 1202 is vandaag op pad: https://m.facebook.com/Op(...)1&source=46&refid=17 | |
Duvel | zaterdag 12 april 2014 @ 11:21 |
Tijdens precies kut qua zon. ![]() | |
dennistd | zaterdag 12 april 2014 @ 11:28 |
In Gouda wel ja ![]() Ik zit in Breda vandaag, daar moet de terugweg wel lukken lijkt me | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 11:45 |
Soms wat meer dan de andere keer. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 11:46 |
Lijn 19 is ooit ingesteld omdat Zeeuws-Vlaanderen compleet geïsoleerd was na de Watersnoodramp. In het begin reden er ook altijd marechaussees mee om erop toe te zien dat vooral maar niemand het in zijn hoofd haalde om in Antwerpen uit te stappen, want dat mocht niet. Die bepaling is pas in 1993 of zo afgeschaft, de eerste keer dat ik hem reed mocht het ook nog niet. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 11:46 |
Hebben we het nou WEER over bussen?? | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 11:50 |
Topicgenoten, ik heb jullie hulp nodig. 15 juli moet ik van Heerhugowaard naar München Hbf. Vertrek is 05:30 of 06:30 uit Heerhugowaard naar Amsterdam dus 40% korting. In Amsterdam stappen wij op de ICE waarvoor wij in Duitsland een interrail ticket hebben. Ik hoef in Duitsland alleen een zitplaatsreservering te hebben dus. Ik ben op zoek naar een uur overstap in Frankfurt (Flughafen of Hbf) of in Mannheim. Dat is afhankelijk van hoe laat we de ICE pakken. Welke tickets moet ik kopen en wat vul ik in op de DB site? Als er informatie ontbreekt hoor ik dat graag. Het gaat om drie reizenden, alle drie in bezit van een kortingskaart dal. | |
Peter | zaterdag 12 april 2014 @ 11:50 |
PTA / Bussentopic #47 - 1 bus maakt nog geen vervoersmaatschappij | |
dennistd | zaterdag 12 april 2014 @ 12:02 |
Ik zou zeggen Amsterdam-München met een bahncard 100 invullen, dan bereik je hetzelfde namelijk. Maar in NL heb je met interrail 50% korting geloof ik | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 12:14 |
treinreiswink0lt bellen, en laat die het maar oplossen ![]() | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 12:16 |
Hey, er staat weer een halve V250 buiten de werkplaats Zaanstraat. En er staat een Thalys en een ICD. Zijn ze aan het werk op de Meer? | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 12:17 |
blijkbaar he? ![]() | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 12:17 |
Die kant zat ik ook al op te denken inderdaad. Meer ideeën iemand? | |
remcoP | zaterdag 12 april 2014 @ 12:30 |
Op de db site kan je ergens aanvinken dat je alleen een reservering wil.![]() | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 12:36 |
Klopt, die functie ken ik, maar ik wil hem alleen voor het Duitse deel.. | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 12:37 |
Sporen tussen Centraal en De Meer worden vernieuwd. | |
bork | zaterdag 12 april 2014 @ 12:40 |
maakt qua prijs niks uit. | |
remcoP | zaterdag 12 april 2014 @ 12:41 |
Kan ook alleen voor het duitse deel zie ik. Boeken vanaf Oberhausen dan? Of ff TRW vragen of die het wel vanaf de grens of nl kunnen. Weet niet of je je interrail al gekocht hebt, maar als je hem bij de TRW koopt doen ze er ook meteen reserveringen bij zonder boekingskosten. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 12:42 |
Die kunnen dat. | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 12:44 |
Ok thanks. | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 12:45 |
Dat wisseltje trouwens, wat maandagnacht naar de klote is gereden bij Gaasperdammerwegaansluiting. Nummertje 1187, is nog steeds stuk. Voor wie het wilde weten. | |
Maegrim | zaterdag 12 april 2014 @ 13:01 |
Dr staan 2 traxxen aan de kant, voor wie het wil weten ![]() thalys en ICD keren dit weekend op de zaanstraat, de meer gaat dicht inderdaad [ Bericht 34% gewijzigd door Maegrim op 12-04-2014 13:10:14 ] | |
dennistd | zaterdag 12 april 2014 @ 13:02 |
Stuk maar geklemd neem ik aan? | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 13:11 |
Wachten we weer op een uniek stuk maatwerk uit Baloechimoertistan? | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 13:33 |
Inderdaad. Rechtsleidend geklemd. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 14:47 |
De sociale werkplaats die NS HiSpeed heet heeft weer een "informatief stukje" weten te produceren.![]() Met als enige bron Wikipedia, en zonder het stuk wat in de titel beloofd wordt en wat als enige interessant zou kunnen zijn ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 12 april 2014 @ 15:36 |
De VSM huurt voor spoorvernieuwing gewoon even een ombouwtrein in ![]() http://www.stoomtrein.org/actueel/spoorvernieuwing2014.html | |
DeaDLocK2K | zaterdag 12 april 2014 @ 15:42 |
Wat ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 15:43 |
Vet. Geld zat zeker daar? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 12 april 2014 @ 15:46 |
Goede connecties met bedrijven hebben kan al veel schelen. | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 15:52 |
Wat is dit nou weer rond Amersfoort morgenochtend? Groter dan verwacht? | |
DriekOplopers | zaterdag 12 april 2014 @ 15:57 |
Lekker op tijd aangekomen met de trein. Oh, wacht... https://twitter.com/hoogl(...)634481373184/photo/1 | |
Peterselieman | zaterdag 12 april 2014 @ 16:03 |
die hadden we hier laatst al met de NS-versie | |
b2py | zaterdag 12 april 2014 @ 16:05 |
Vele spoormannen hobbyen bij dit soort clubjes in het weekend of doordeweeks overdag. | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 16:08 |
kan wel zijn, maar de inzet van zo'n ding kost meer dan alleen manuren natuurlijk... | |
Dr_Flash | zaterdag 12 april 2014 @ 16:08 |
vol |