abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17:01 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115314759

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17:36 #2
Maffe Fries
pi_115314807
Dit tweetal voor de Achterhoek is vandaag over de grens gekomen: http://www.flickr.com/photos/coenormel/7742333184/in/photostream/
pi_115315152
EDIT:

laat ook maar, geen zin an
pi_115315299
quote:
4s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 23:22 schreef gogosweden het volgende:
laat ook maar, geen zin an
Nee.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:29:56 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115315679
Het stukje in de OP over actie/dagkaarten mag worden bijgewerkt. NS had onlangs een actie "NS+RET Dag Dal Vrij" die alleen bij NS en RET geldig was, en alleen buiten de spits. Niet bij de andere vervoerders dus.
pi_115316273
Over de OP gesproken: de links naar afkortingen en treinserienummers werken niet meer.
pi_115317412
Vet hoor om met de Eurostar te reizen. Die snelheden die dat ding haalt :D

Helaas geen fotos kunnen nemen omdat ik moest rennen voor de overstap in Brussel :(
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:04:33 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115317745
Dan hier een videootje om het goed te maken:

donderdag 9 augustus 2012 @ 01:47:37 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115322121
quote:
18s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 21:23 schreef dennistd het volgende:
Ken je die mop van die Arriva-GTW's die tussen 19u en 20u de grens over zouden komen?
Ze kwamen niet...
Je had langer moeten wachten. Ik had ergens wel verwacht dat ze wat later zouden zijn, zoals geschiedde :P
  donderdag 9 augustus 2012 @ 02:26:38 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115322899
Man aangehouden in Haarlem na ruzie over voogdij kind in LUMC

LEIDEN - De geruchten spraken van een ontvoerd kind, uiteindelijk bleek er alleen een tas gestolen. Maar de politie had ondertussen wel het treinverkeer rond Leiden stilgelegd. Achteraf gezien een nogal draconische maatregel, geeft een politiewoordvoerder toe. ,,Maar dat is wijsheid achteraf. Het duurde even voor we de feiten op een rijtje hadden.’’

Op het station verzamelde zich woensdagmiddag een grote politiemacht, vertelde een conductrice. Het NS-personeel was verteld dat het ging om de ontvoering van een kind. ,,Een enge gedachte.’’
Het gerucht bevatte wel een kern van waarheid. Twee ex-partners hadden bij het station ruzie gekregen over de voogdij over hun kind. De man wilde het kind meenemen, maar dat liet de vrouw niet toe. Door de ruzie ontstond bij omstanders enige commotie. De man ging er vervolgens met de tas van de vrouw per trein vandoor. Hij is in Haarlem aangehouden. Het treinverkeer werd stilgelegd omdat niet duidelijk was in welke trein hij was gestapt.
  Redactie Sport donderdag 9 augustus 2012 @ 09:24:29 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115325724
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:47 schreef greavy het volgende:

[..]

Je had langer moeten wachten. Ik had ergens wel verwacht dat ze wat later zouden zijn, zoals geschiedde :P
Ja, dat verwachtte ik ook wel, maar ik had er al een dikke twee uur gestaan, en ook op drehscheibe was er ook nog nergens wat gezien. Ik was daardoor ook in de veronderstelling dat ze nog niet onderweg waren om wat voor reden dan ook.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_115326018
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:47 schreef greavy het volgende:

[..]

In tegenstelling tot jou hebben sommige mensen hier ook nog een sociaal leven naast die troep op de rails. :6
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115335648
Vandaag in Fyra V250 gezeten (Asd - Rtd). In het begin liepen we wat vertraging op: tot Schiphol reden we vrij langzaam. Maar daarna over de HSL konden we wel snel. Ik vond de stoelen wel goed zitten, in het begin voelen ze wat hard (een beetje zoals de SLT of de VIRM-IV) , maar als je eenmaal zit vond ik het wel prima. De deursensoren werken niet optimaal: je moet echt met je neus tegen de deur gaan staan voordat 'ie open gaat (hoewel dat per deur verschilt; de sensorrichting vereist misschien nog wat finetuning). Ik vond het op de HSL in de trein wel ietwat rumoerig. Ik heb zelf echter nog nooit gereisd met Thalys of een andere HSL-trein, dus of dat normaal is weet ik niet.

Oh ja, en ik schrok wel van de "klappen" die je hoort in de tunnels: alsof er iemand bovenop de trein aan het springen is :'). Maar dat heeft met de luchtdrukregulatie te maken kennelijk.
pi_115343582
quote:
16s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 09:37 schreef Belastinginspecteur het volgende:
naast die troep op de rails.
'Lightrailcrap' uitgezonderd rijdt er geen, ik herhaal geen "troep" op de rails.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 augustus 2012 @ 17:46:08 #15
Maffe Fries
pi_115344045
Er wordt geklaagd over te korte treinen, maar vanmiddag reden er zestien bakken schommelboot in één trein tussen Utrecht en Amersfoort. Twee bakjes te veel dus. Ze hebben de trein in Amersfoort gesplitst en in twee delen over de Veluwe laten rijden _O-
pi_115349819
Meldpunt Slechte Reisinformatie geopend: http://www.voorbeterov.nl/120809.php
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:09:42 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115367823
De NS gaat vanaf maandag in de Noordelijke randstad langere treinen inzetten. Gaat om de trajecten Almere-Amsterdam en Almere-Schiphol-Den Haag en Amsterdam-Haarlem-Rotterdam-Dordrecht. Dit hebben zij besloten naar aanleiding van overvolle treinen, die gekomen zijn door niet op te heffen maar wel in lengte te krimpen. Vooraf was deze drukte niet voorzien.
Aldus een kennis die bij NSR op kantoor zit.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:12:10 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115367886
Is dan niet gewoon de vakantie voorbij in dat deel van het land? :')
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:13:20 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115367906
In de Reisplanner kunnen vinden:
1020: Asd v. 8:10 Rtd a. 8:49
1015: Rtd v. 9:09 Asd v. 9:52
1032: Asd v. 11:10 Rtd a. 11:49
1027: Rtd v. 12:08 Asd a. 12:50
Betreft inzet V250 in extra Fyra ritten

Rtd = Rotterdam CS, Asd = Amsterdam CS
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:14:00 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115367923
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 02:12 schreef James1988 het volgende:
Is dan niet gewoon de vakantie voorbij in dat deel van het land? :')
Nee. Ik kan mij herinneren dat MVBOV ook al klaagde over de overvolle treinen een week of 4 terug. Toen moest daar de vakantie nog beginnen.
pi_115371046
De extra Fyra V250-ritten zijn overigens toeslagvrij. Tenminste, dat was gisteren zo (zowel volgens personeel als volgens omroep) en voor zover ik weet was de "reguliere" Fyra niet toeslagvrij.
pi_115372531
Nee, ze zijn niet toeslagvrij. Wel wordt er coulant omgegaan met mensen die geen zorgtoeslag hebben.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:43:46 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115372604
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:40 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Nee, ze zijn niet toeslagvrij. Wel wordt er coulant omgegaan met mensen die geen zorgtoeslag hebben.
Dat heb ik niet, blij dat men daar coulant mee omgaat. Ik zou daar zelf wat minder coulant mee om willen gaan, immers: wie wil er nou geen gratis geld?

Maar ja, de wet hč.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115372651
Jij snapt 't
pi_115376961
http://www.spitsmijdenindetrein.nl/aanmelden/

Misschien interessant voor mensen hier.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:09:42 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115379464
Was de Brabantse Spooragenda 2030 hier al voorbijgekomen? Een wensenlijstje van de provincie Noord-Brabant voor het spoorvervoer in de provincie en omliggende gebieden.

Crosspost van Somda:
Belangrijkste punten zijn:
- Invoeren van ETMET
- Doortrekken van verbindingen tot over grens (Antwerpen, Düsseldorf, Aken, Luik)
- Opnemen van HSL-shuttles tussen Brabantse knooppunten (Bd, Tb, Ehv, Ht), 2 x per uur
- Uitbouw + verhoging frequentie Maaslijn
- Bouw spoorlijn Utrecht - Breda
- Bouw nieuwe stations: Eindhoven Airport (IC), Berkel-Enschot, Breda-Oost, 's-Hertogenbosch Maasport, 's-Hertogenbosch Avenue2, Berghem
- Bouw Robellijn (Rotterdam-Belgie via Dordrecht/Roosendaal)
- Reactivering IJzeren Rijn
- Onderzoek naar nieuwe spoorlijn voor afhandelen zuidelijke tak BetuweRoute
- (Her)openen van stamlijnen en laad/losplaatsen

Hier te downloaden
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:25:29 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115380056
Hahaha, een HSL-shuttle!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115380125
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 14:25 schreef Duvel het volgende:
Hahaha, een HSL-shuttle!
Ach, als den haag hem niet krijgt, doe dan eindhoven. :Y
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:29:34 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115380212
Ja en dan? Eerst via LSL naar Breda en dan via de HSL naar Antwerpen/Brussel? Dat zet toch geen zoden aan de dijk, kom op.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115380328
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 14:29 schreef Duvel het volgende:
Ja en dan? Eerst via LSL naar Breda en dan via de HSL naar Antwerpen/Brussel? Dat zet toch geen zoden aan de dijk, kom op.
3x per dag ofzo, rechtstreekste verbinding met brussel en antwerpen.. ik ken wel gekkere verbindingen :P . De thalys van parijs naar oostende of brussel airport bijvoorbeeld :')
pi_115400926
Een IC-station voor Eindhoven Airport vind ik nogal dubieus. Als men toch een station voor het vliegveld wilde (wat dan overigens op zo'n 3 km van de terminal komt te liggen), dan had men ook niet de halve stad hoeven omploegen voor een snelle busverbinding vanaf station Eindhoven.

Vandaag overigens mijn Blokkerkaartje goed gebruikt: Eindhoven-Den Haag HS-Leiden-Schiphol-Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen-Arnhem-Nijmegen-Venlo-Eindhoven. Heb daarbij ook kunnen ervaren dat de bekleding in ICMm echt aan vervanging toe is, want het zag er niet uit. :N
pi_115401604
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 22:24 schreef lyolyrc het volgende:
Heb daarbij ook kunnen ervaren dat de bekleding in ICMm echt aan vervanging toe is, want het zag er niet uit. :N
En wat geweldig, die nieuwe bekleding :')

Ripstop is het gewoon 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:59:53 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115403558
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 22:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En wat geweldig, die nieuwe bekleding :')

Ripstop is het gewoon 8)7
Bepaald onprettig, als je probeert onderuit te gaan zitten, zit je broek in je naad.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:24:44 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115405206
Een selectie van 5 platen van de trip van vandaag. Zwijndrecht-Roosendaal-Ekeren (Weiland)-Natoye (Weiland) en weer huiswaarts. Doel was om de SSN 65 018 diep in Duitsland te platen.
Opvallend was dat er voorbij Antwerpen/Mechelen niet of nauwelijks een fotograaf gereed stond. Tussen Roosendaal en Essen heb ik er wel 17 geteld... Ik blij dat ik het verder weg gezocht heb!

SSN 65 018+Bm-rijtuigen
Op station Zwijndrecht komt op deze vroege ochtend al vol stomend de SSN door Zwijndrecht gestoven. Op spoor 3 staat NS met de Sprinter naar Roosendaal. De trein was al gesleuteld, maar de machinist moest even naar de stoomtrein kijken vanuit zijn cabinedeur. Zodoende ging de passage tussen de +8-rijdende stoomtrein en +2 rijdende Sprinter naar Roosendaal nog maar net goed. De SSN is onderweg naar Ciney en Spontin, om aldaar 3 dagen te rijden bij de Chemin Fer du Bocq-spoorlijn.

CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm
Omdat de 65 018 van de Stoom Stichting Nederland (SSN) niet door België mag rijden, word deze trein door de schone PB03 gesleept naar Ciney. Op deze zonnige ochtend komt de fraaie combinatie in een prachtig zonnetje door Ekeren.

NMBS 1353+3x M6+3x I6
Doordat er een tekort is ontstaan van AM96 treinstellen, is de NMBS genoodzaakt de treindienst op een aantal treinen uit te voeren met rijtuigen. Dit is meestal een fraaie samenstelling van M6 en I6-rijtuigen, zoals ook bij deze trein. De trein heeft geen stuurstandrijtuig, waardoor in Luxemburg de trein afgesleept word door een rangeerlok, en de locomotief kan omlopen. De rijtuigen zitten in vaste composities, en deze stammen doen momenteel enkel dienst op de IC-dienst Brussel-Luxemburg.

NMBS 2727+M5 als EXT
Deze dag was er een extra trein onderweg met een vrij groot gezelschap. Dit gezelschap had een trein afgehuurd, die wij rond 12u30 al tegen kwamen op Brussel-Noord, en richting Zuid ging. De trein zat voor minimaal 70% gevuld!
Enkele uren later komt dezelfde stam en lok, met omgelopen locomotief, opnieuw langs Natoye met deze extra trein, maar dan in de richting van Ciney.

CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm+ TSP 9001 of 9015+ 4x K1
De trein van Rotterdam naar Ciney en Spontin werd in Nederland gereden door de stoomloc zelf, en vanaf Roosendaal tot het einde met de PB03 van CrossRail. In Schaarbeek was echter 75 minuten voorzien om te rangeren met rijtuigen. Aldaar zou door deze trein aangehaakt worden, 4 rijtuigen M2, 4 rijtuigen K1 en 2 resto-rijtuigen. Doordat de trein zelf al 3 rijtuigen mee had vanuit Rotterdam, en er maar maximaal 10 rijtuigen mee mochten (door spoorlengte?), zijn uiteindelijk één van de 2 resto-rijtuigen aan de haak gezet, samen met de 4 K1-rijtuigen. Hier passeert de trein ter hoogte van Natoye, vlakbij Ciney met een vertraging van 90 minuten. In Schaarbeek was volgens een collega van de SSN al deze vertraging opgelopen. Dit zal ongetwijfeld de oorzaak hebben dat de K1-rijtuigen achter de M2-rijtuigen stonden, en er extra gerangeerd moest worden. In Ciney zal de PB03 omlopen, en de trein naar Spontin trekken. Zelf ben ik weer rechtsomkeert gegaan naar Nederland, en bij passage van Schaarbeek rond 20:30 stonden de M2-rijtuigen nog roerloos.
pi_115405311
godver ik wil weer een rondje maken :@
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:32:02 #36
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_115405628
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:
godver ik wil weer een rondje maken :@
Je hebt deze toch?

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_115405669
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 23:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Je hebt deze toch?

Lekker wissels open rijden ja. Grappigerd :6
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 00:17:10 #38
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115408374
Via ZugChef kwam ik te weten dat er wat fraaie locomotieven van PKP veelvuldig Berlijn aandeden. We waren afgelopen week 4 daagjes in Berlijn en op maandagavond was er een gaatje en kon ik naar Hbf met de S-Bahn vanaf Anhalter Bahnhof via Brandenburger Tor met U-Bahn 55.
Ik had pech en geluk, geluk dat de trein vanaf Warschau vertraging had (ik had geen tijden, ik ging op goed geluk) zodat deze mooi stilstond buiten Hbf. Ik had helaas mijn camera op portrait staan (achteraf pas ontdekt) dus niet alles gelukt, wel de onderstaande drie.

Ik zag dat deze loc ook op het NL spoornet uit de voeten kan, helaas niet toegelaten.

Bedankt Bjorn!

nb: later op Alexanderplatz en Hackescher Markt een in Russische en een in Zweedse kleuren (denk ik) beschilderde locs gezien (camera in de broekzak). Vanuit de Fernsehturm een andere trein uit Warschau met 2 locomotieven die niet beschilderd waren.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_115409897
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 00:17 schreef bork het volgende:
(camera in de broekzak).
Dan haal je hem ER UIT? :?
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 01:00:10 #40
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115410491
quote:
4s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 00:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan haal je hem ER UIT? :?
Ja, ik had zo'n veilige 3-kwart waar je niet 1-2-3 het ding er uitfutselt, aanzetten, richten, ondertussen op een kind letten, trein weg ;)
O, ja en ik was op vakantie!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_115410741
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 01:00 schreef bork het volgende:
O, ja en ik was op vakantie!
WAT EEN KUTSMOES :(
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 09:28:40 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115416802
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 00:17 schreef bork het volgende:

Ik zag dat deze loc ook op het NL spoornet uit de voeten kan, helaas niet toegelaten.

Op wiki:
quote:
(with the 1500 V capability disabled within the software)
:r
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115417184
Heen en weer naar Parijs geweest met de thalys. Wat is het dan jammer om weer in een virm te moeten stappen..
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:36:39 #44
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115417639
quote:
3s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 09:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Op wiki:

[..]

:r
ok, wiseguy maar dat kan je toch enablen als het softwarematig is :)
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:21:46 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115418496
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 14:25 schreef Duvel het volgende:
Hahaha, een HSL-shuttle!
Ook leuk dat er consequent wordt gesproken over een "4e spoor Breda-Tilburg". Leg eerst die 3e maar eens aan dan :D.
pi_115420984
Ook in Parijs werd ik geconfronteerd met de NS..
pi_115421620
wat heeft dit met de NS te maken? :P
pi_115421742
Ik denk dat het een heel klein beetje op het NS-logo lijkt?

pi_115421978
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:36 schreef TheSalesman het volgende:
Ik denk dat het een heel klein beetje op het NS-logo lijkt?

[ afbeelding ]
Ja, maar meer ook niet.
pi_115422350
Meer was het ook niet hoor :P
pi_115422525
Priceless op Somda:
http://somda.nl/forum/122(...)+dingen+11+augustus/
(Mocht het echt Socios zijn, briljant :P)

Screenshot want het is weg-geëdit)

[ Bericht 40% gewijzigd door b2py op 11-08-2012 14:09:10 ]
pi_115423633
_O-

"Humorloze zak" :') Wat je zegt ben je zelf :D
pi_115423869
Weet iemand trouwens het verhaal hierbij? :? Intrigeert me telkens als ik erlangs rijd, en dat gebeurt nogal eens. Nu maar eens een foto van gemaakt. Twee dichtgemetselde bogen. Wat liep hieronder? En wanneer? Het is het middenperron van station Apeldoorn trouwens.

pi_115424455
Lijkt een soort riool of kabelkokers.
pi_115425038
Ligt voor een riool alleen wel erg hoog :Y En kabelkokers zijn niet ZO groot lijkt me.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:05:38 #56
Maffe Fries
pi_115425693
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Weet iemand trouwens het verhaal hierbij? :? Intrigeert me telkens als ik erlangs rijd, en dat gebeurt nogal eens. Nu maar eens een foto van gemaakt. Twee dichtgemetselde bogen. Wat liep hieronder? En wanneer? Het is het middenperron van station Apeldoorn trouwens.

[ afbeelding ]
misschien weten ze het op Beneluxspoor. Daar zitten nogal wat mensen die veel van het spoorverleden weten
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:35:54 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115429692
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 10:36 schreef bork het volgende:

[..]

ok, wiseguy maar dat kan je toch enablen als het softwarematig is :)
Ik bedoel dat ik het suf vindt dat het überhaupt disabled is, ik had graag een Taurus door Nederland zien rijden.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:39:38 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115429823
Zou men hier doelen op de Olympische prio-stam of toch een V250?
NSHispeed twitterde op zaterdag 11-08-2012 om 12:05:05 13 aug komt Olympic Team Netherlands terug uit Londen. Toch niet in zo maar een trein….? reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_115429859
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:39 schreef dennistd het volgende:
Zou men hier doelen op de Olympische prio-stam of toch een V250?
NSHispeed twitterde op zaterdag 11-08-2012 om 12:05:05 13 aug komt Olympic Team Netherlands terug uit Londen. Toch niet in zo maar een trein….? reageer retweet
Voor zover ik weet komen ze vanaf Brussel in een Thalys naar Den Bosch. Tenminste dat is continue gecommuniceerd.
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_115430021
Op de website van NS (Londen Centraal) wordt ook gesproken over een "hogesnelheidstrein" waarin de sporters arriveren.

Wel erg nuttig, zo'n hogesnelheidstrein op een niet-HSL-traject. De Olympische Benelux zou prima volstaan :').
pi_115434050
Hoezo niet HSL traject? Bij Breda kan je ook rechtsaf en dan door naar Eindhoven of Utrecht.
pi_115434353
Ik bedoelde ook v.a. Breda, aannemende dat die hogesnelheidstrein die afslag voor de verandering neemt. Maar ach, het is leuk voor de mensen enzo hč.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheSalesman op 11-08-2012 21:22:43 ]
pi_115434407
Het gaat een Thalys worden.

Zo ziet u maar weer burger, wij van de belastingdienst weten alles...
pi_115434445
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:40 schreef JJdJ1984 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet komen ze vanaf Brussel in een Thalys naar Den Bosch. Tenminste dat is continue gecommuniceerd.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 20:33 schreef Belastinginspecteur het volgende:

Briljante conclusie inspecteurtje
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_115434513
The only thing that protects us from bureaucracy is it's inefficiency....
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:56:38 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115435659
Jammer dat die boog op zo'n ontoegankelijke plek ligt...

...en dat ik die dag gewoon moet werken.
pi_115435869
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:02 schreef b2py het volgende:
Priceless op Somda:

[ afbeelding ]
Zal mij niks verbazen als er iemand nu een life-time ban heeft daar... Zo zielig zijn ze er wel.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:01:25 #68
Maffe Fries
pi_115435919
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:00 schreef Belastinginspecteur het volgende:

[..]

Zal mij niks verbazen als er iemand nu een life-time ban heeft daar... Zo zielig zijn ze er wel.
klopt. Een geintje kan niet gewaardeerd worden :')
pi_115436059
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 20:33 schreef Belastinginspecteur het volgende:

En jullie van de overheid halen maar wat leuke feestjes uit van burgersgeld :6
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14:43 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115436587
Whehehe, trollen op Somda, altijd leuk. _O-
pi_115436654
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:14 schreef James1988 het volgende:
Whehehe, trollen op Somda, altijd leuk. _O-
gegarandeerd succes ja :D
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:01:24 #72
45532 ziggyziggyziggy
pi_115442794
Groningen is weer in goede handen vannacht...

zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:10:36 #73
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115443294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 20:26 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Hoezo niet HSL traject? Bij Breda kan je ook rechtsaf en dan door naar Eindhoven of Utrecht.
Eerst even bomen kappen en onkruid wieden dan. Wel mooi de roest een keer van die boog af :D.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:53:21 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115445168
Wisten jullie dat de DB BahnCard ook geldig is voor grensoverschrijdende trajecten bij de SBB en de ÖBB? Ik niet namelijk!
  zondag 12 augustus 2012 @ 00:15:07 #75
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115446135
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 23:53 schreef James1988 het volgende:
Wisten jullie dat de DB BahnCard ook geldig is voor grensoverschrijdende trajecten bij de SBB en de ÖBB? Ik niet namelijk!
Nee wist ik niet, deze is nu ook overal opvallend aanwezig als reclame in trein, media etc.

Die kende ik dan weer niet.
  zondag 12 augustus 2012 @ 02:37:48 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115450073
De Russische spoorwegen (RZD) zijn de laatste tijd volgens mij aardig aan de weg aan het timmeren als het over PR gaat. Dit heeft wellicht iets te maken met de aankomende winter-olympics (Sochi 2014).

Ook op de Social Media is de RZD actiever aan het worden, met regelmatig foto's, feitjes en praktische informatie over treinreizen naar en in Rusland.

Twitter: @RuRailways
Facebook: Russian Railways (RZD)

edit: Opmerkelijk: in Rusland is er een feestdag voor spoorwegmedewerkers, die valt op 5 augustus. De politiek en leveranciers besteden hier aandacht aan. Erg leuk :)

edit 2: Als je een 3D-tour door de gloednieuwe 'Lastochka' (Desiro RUS) wilt hebben, dan kun je dat krijgen ook. De Lastochka zal worden ingezet tijdens de Spelen van 2014 om passagiers van en naar Sochi te vervoeren. De 2+3-opstelling lijkt misschien krap, maar vergeet niet dat men in Rusland wat meer ruimte heeft (ivm breedspoor). Er is ook een 3D-tour van de hogesnelheidstrein Sapsan (Velaro RUS).

[ Bericht 13% gewijzigd door James1988 op 12-08-2012 03:08:50 ]
pi_115453962
Er gaat meer over die boog dan jij denkt.
pi_115454770
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:02 schreef b2py het volgende:
Priceless op Somda:

[ afbeelding ]
Nee, dat ben ik niet. Ronduit absurd dat er (weer) personen zijn die zich daar voor doen als Socios dan wel de spot bedrijven met username in kwestie.
pi_115454796
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:00 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Ik heb net geprobeerd in te loggen. Gelukkig werkt alles nog.
  Redactie Sport zondag 12 augustus 2012 @ 09:45:44 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115454817
In Hengelo staat een pimpel stil, met loc, op het nogal niet aan het perron liggende spoor 6. Rare plek moet ik zeggen..., want dat spoor is zo kort dat je onmogelijk vanuit Almelo binnen kunt komen en zonder terug te steken weer door kunt mat Bentheim.
PM mij!
pi_115454887
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 09:45 schreef dennistd het volgende:
In Hengelo staat een pimpel stil, met loc, op het nogal niet aan het perron liggende spoor 6. Rare plek moet ik zeggen..., want dat spoor is zo kort dat je onmogelijk vanuit Almelo binnen kunt komen en zonder terug te steken weer door kunt mat Bentheim.
Stond die trein op het laatste spoor tegen het centrum aan ?
  Redactie Sport zondag 12 augustus 2012 @ 09:59:09 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115454942
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 09:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Stond die trein op het laatste spoor tegen het centrum aan ?
de centrum kant is spoor 1, niet echt dus :P
Volgens mij was het 6, maar ik kan me een spoor vertelt hebben (ik zag het vanuit de intercity naar Almelo)
PM mij!
pi_115454963
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2012 09:59 schreef dennistd het volgende:

[..]

de centrum kant is spoor 1, niet echt dus :P
Volgens mij was het 6, maar ik kan me een spoor vertelt hebben (ik zag het vanuit de intercity naar Almelo)
Ah oke, ja ik ken de spoornummers niet uit mn hoofd ;)
Ik zag afgelopen nacht (rond 01.30) dat de pimpel daar stond ;)

Zover ik kan zien staat de Pimpel op spoor 6 er nu niet meer..

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2012 10:04:08 ]
pi_115455324
Aardig geinig op Den Haag HS gisteren. De sneltrein van 17.59u naar Amsterdam Centraal (via de "Oude lijn") superdruk. Daar ging ik natuurlijk niet mee reizen. Voordat deze sneltrein vertrokken was stond de Intercity van 18.04u even buiten het station al te wachten. Ik natuurlijk met deze Intercity naar Amsterdam Centraal (geen stop te Leiden Centraal). Een vrijwel lege ICM. :D

Had nog niet eerder met deze 'ingelegde' intercity gereisd. Kon nu nog even voordat 'ie weg gaat. :P
pi_115455384
Sneltrein bestaat niet meer.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 augustus 2012 @ 11:39:46 #86
Maffe Fries
pi_115456416
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 10:34 schreef b2py het volgende:
Sneltrein bestaat niet meer.
Bel jij Arriva en Veolia eens op om dat te vertellen :P
pi_115456549
Op HS dan ;)
pi_115456592
Ohja, nog een vraagje.
Ik was afgelopen week in Parijs en was ook op en rond de stations en metro.
Maar van welke mag je nou geen foto maken? Ik wist dat er een fotoverbod was, maar geldt dat bij de RATP of bij de SNCF?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 augustus 2012 @ 11:51:22 #89
Maffe Fries
pi_115456671
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:47 schreef b2py het volgende:
Ohja, nog een vraagje.
Ik was afgelopen week in Parijs en was ook op en rond de stations en metro.
Maar van welke mag je nou geen foto maken? Ik wist dat er een fotoverbod was, maar geldt dat bij de RATP of bij de SNCF?
RATP wil het iig niet en volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations, maar zij zijn veel minder actief bij het controleren van het verbod.
pi_115456869
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:51 schreef Peterselieman het volgende:
volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations
Ik heb dat stiekem wel gedaan:

ICE te Paris Gare du Est
pi_115457096
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

RATP wil het iig niet en volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations, maar zij zijn veel minder actief bij het controleren van het verbod.
Ok, bedankt.
Ik heb het toch maar achterwege gelaten op Gare du Nord, Lyon en Montparnasse. Er stonden ook enkele militairen met machinegeweren. Waarom dat nodig was..
pi_115457178
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:07 schreef b2py het volgende:
Er stonden ook enkele militairen met machinegeweren. Waarom dat nodig was..
Die schieten je dood als je een plaatje schiet, daarom heb ik ook stiekem gefotografeerd.
  zondag 12 augustus 2012 @ 14:29:37 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115461816
Bij de RATP is het verboden. De RATP exploiteert de metro, tram, bussen en RER A en B.

SNCF exploiteert de TGV's, Intercités, TER en RER C, D en E. SNCF vindt het prima als je foto's maakt, zolang het hobbymatig is, je geen flitser gebruikt, en je je niet op een niet publiekelijk toegankelijke plek bevindt. Op stations die door RATP en SNCF worden aangedaan hangt het af van waar je je bevindt.

Het gebruik van een statief is af te raden, hier wordt men zenuwachtig van. Fotografie vanaf de openbare weg is uiteraard toegestaan, maar ook hier geldt: geen flitser ivm de veiligheid.
pi_115462334
De mooiste foto's maak je net als elders langs de baan. Neem aan dat dat bij de RATP ook wel kan op de buitenlijnen. Dan hoef je niet op een station te staan. Lijkt me niet dat de RATP daar iets tegen kan doen.
pi_115462385
En om mezelf weer lekker tegen te spreken hier twee plaatjes vanaf het perron :P

De containershuttle tussen de Rotterdam Waalhaven en Praag Urhinevese (CZ) lijken de afgelopen maanden vaker en vaker goed tot volledig beladen. Een week na de langste dag op 29 juni 2012 was dit ook het geval met trein 43305 die keurig op tijd het nieuwbouwstation van Arnhem Zuid passeerde in een heerlijk avondzonnetje. De RTT/Metrans 186 240 was tot begin 2012 een van de twee vaste loks voor deze dienst maar verloor de fraaie Power-of-Traxx-bestickering toen de lok naar RTB ging. De Rurtalbahn bestickerde meteen de lok met hun eigen logo. Lang konden ze niet van deze lok genieten, want kort daarop werd de 186 240 weer door RTT/Metrans ingezet. Vandaag de dag is de lok weer terug bij de Rurtalbahn.

De S-Bahn Rhein-Main zet anno 2012 nog altijd het oude S-Bahnmaterieel van de serie 420 in. Vanaf 1969 zijn er in totaal 480 driewagenstellen gebouwd voor de S-Bahn in München, Rhein-Ruhr, Stuttgart en Rhein-Main. In eerstgenoemde plaats werden ze tijdens de Olympische Spelen van 1972 ook wel Olympiatriebwagen genoemd. In de twee laatst genoemde regio's rijden ze tot op de dag van vandaag nog veelvuldig rond. Op zaterdag 14 juli 2012 stonden de stellen 420 298 en 420 271 onder de fraaie stationsoverkapping van Wiesbaden Hauptbahnhof, de renovatiewerkzaamheden ten spijt, vertrekgereed als S9 naar Hanau.
  zondag 12 augustus 2012 @ 15:06:31 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115463053
Mooie platen, Zug *O*

Vervanging voor de BR420 is onderweg in de vorm van BR430 (gebaseerd op BR422), inzet rondom Stuttgart wordt verwacht vanaf eind 2012.

Tevens:
NSHispeed twitterde op zondag 12-08-2012 om 15:00:17 Trein behangen met edelmetaal morgen in NL te verwachten…! Volg ons ook op facebook. reageer retweet
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 augustus 2012 @ 17:18:04 #97
Maffe Fries
pi_115467923
Nooit geweten dat de airco's van de SLT's met spanbanden vast zijn gezet _O-

http://www.flickr.com/pho(...)14246/in/photostream
  Redactie Sport zondag 12 augustus 2012 @ 17:28:06 #98
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115468274
Zomaar gekozen voor iets waarvan al aangetoond is dat het goed werkt.. Het mag wel in de krant :P
PM mij!
  Moderator zondag 12 augustus 2012 @ 17:29:35 #99
155227 crew  Guppy
dus
pi_115468332
Ik heb weer een treinkaartje *O* geen foto dit keer, maar een oude tekening van Waterloo Station
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_115468471
quote:
10s.gif Op zondag 12 augustus 2012 17:18 schreef Peterselieman het volgende:
Nooit geweten dat de airco's van de SLT's met spanbanden vast zijn gezet _O-

http://www.flickr.com/pho(...)14246/in/photostream
Zullen wel speciale NS-spanbanden zijn.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 17:34:31 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115468485
Dit n.a.v. een incident waarbij de platen tijdens het rijden van de trein vlogen _O-
  zondag 12 augustus 2012 @ 18:32:26 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115470818
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 23:53 schreef James1988 het volgende:
Wisten jullie dat de adressendatabase voor de BahnCard blijkbaar iets anders is dan wat je op Meine Bahn ingevuld hebt? Daardoor is de factuur voor mijn nieuwe card dus naar mijn oude adres gestuurd, daar 2 maanden blijven liggen, en nu is mijn kaart verlopen en ben ik al mijn BahnBonuspunkte kwijt en kan ik zometeen vrolijk weer een nieuwe kaart aanvragen. Met natuurlijk weer een ander nummer. EN met nul punten.

Bedankt stelletje klojo's :(
  zondag 12 augustus 2012 @ 18:33:21 #103
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115470855
Al geprobeerd een briefje te schrijven naar DB Bahn?
  zondag 12 augustus 2012 @ 18:40:22 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115471117
Ja. Bovenstaande was het antwoord wat ik kreeg toen ik ernaar vroeg hoe we dit konden oplossen.

quote:
Since early 2010 we have changed the conditions for BahnCard holders who don’t live in Germany. They will receive an invoice first and the new BahnCard will be sent only if the invoice is paid in time. Otherwise it will be cancelled and no BahnCard will be sent.

We hope this will makes things more comfortable for our clients.

As an alternative, if a foreign client wants to pay by credit card, he can order a new BahnCard online when needed, paying by credit card.
pi_115471371
Hoe realistisch zijn de reactiverinsplannen mbt de Ijzeren Rijn?
pi_115472144
Hangt ervan af aan wie je het vraagt ;)
pi_115487567
Er wordt overigens nu al begonnen met het slopen van de londen parken op en om de stations.
  zondag 12 augustus 2012 @ 23:37:35 #108
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_115489549
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 23:16 schreef b2py het volgende:
Er wordt overigens nu al begonnen met het slopen van de londen parken op en om de stations.
Ja tuurlijk anders doen de souvenirjagers het vannacht :P
  maandag 13 augustus 2012 @ 00:19:07 #109
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115493842
Iemand bij Deutsche Bahn moet, na het hebben bekeken van Gleisplan.net, hebben gedacht "Dat kunnen wij beter". Het gevolg? Een interactieve detailkaart van het Duitse spoorwegnetwerk, waarbij je tot op ziekelijk detailniveau informatie kunt opvragen over een station, spoor, of perron. Inclusief baanvaktekeningen, informatie over perronhoogte, nuttige perronlengte, enz

Wel moet je een fatsoenlijke browser gebruiken, zoals Chrome of Firefox.
pi_115493970
Ook waar de bordjes staan? :+
  maandag 13 augustus 2012 @ 00:25:34 #111
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115494460
De bordjes kan ik er niet op vinden, helaas. Wat ik wel kan vinden is de lengte van de tunnel bij Berlin Hauptbahnhof (de Noord-Zuid-verbinding) is trouwens 3.453 meter, het doorsnedeoppervlak is 41 m˛ groot. Dat je het maar weet. *)
pi_115495211
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 00:25 schreef James1988 het volgende:
De bordjes kan ik er niet op vinden, helaas. Wat ik wel kan vinden is de lengte van de tunnel bij Berlin Hauptbahnhof (de Noord-Zuid-verbinding) is trouwens 3.453 meter, het doorsnedeoppervlak is 41 m˛ groot. Dat je het maar weet. *)
Je lijkt de NS wel :')

"Ik wil van Amersfoort naar Utrecht, welke trein moet ik nemen?

-Geen idee, maar de Fyra rijdt toeslagvrij tussen Schiphol en Breda"

:')
  maandag 13 augustus 2012 @ 00:37:00 #113
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115495405
Het is maar net waar je prioriteiten liggen. En bovendien, als alle bordjes met positie en al op zo'n kaart zouden staan, dan zou voor jou de lol er toch ook snel af zijn? *)
  maandag 13 augustus 2012 @ 01:05:16 #114
45532 ziggyziggyziggy
pi_115497382
quote:
10s.gif Op maandag 13 augustus 2012 00:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je lijkt de NS wel :')

"Ik wil van Amersfoort naar Utrecht, welke trein moet ik nemen?

-Geen idee, maar de Fyra rijdt toeslagvrij tussen Schiphol en Breda"

:')
_O-

Of natuurlijk: Blijf maar thuis, want volgende week gaat het regenen, dus we houden alle treinen op stal.
  maandag 13 augustus 2012 @ 08:03:14 #115
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115501961
De V250 rijdt vandaag weer, zo te zien vroege dienst. 8:08 vertrek uit Rotterdam Centraal, op de trein stond nog "Amsterdam -> Rotterdam". :)

Opgezocht in de reisplanner: er gaat iedere drie uur een V250.

- Rotterdam naar Amsterdam: 8:08, 11:08, 14:08, 17:08, 20:08. Schiphol V x:35
- Amsterdam naar Rotterdam: 07:10, 10:10, 13:10, 16:10, 19:10. Schiphol V x:24

De trein is ingelegd aan 160 km/h. Het betreft in ieder geval stel 4806.

[ Bericht 14% gewijzigd door James1988 op 13-08-2012 08:34:53 ]
  maandag 13 augustus 2012 @ 10:51:38 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115504658
De Thalys die gaat komen met de sporters heeft alle gewonnen medailles afgebeeld op de trein gekregen:

[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 11:16:24 ]
pi_115504671
En een leuk kleedje over de tafeltjes ;)
  maandag 13 augustus 2012 @ 11:04:21 #118
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115504999
Oh dat hebben ze wel sjiek gedaan :D
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 13 augustus 2012 @ 11:08:38 #119
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115505130
Station Obaix-Buzet (B) in het weekend.....

Waarbij de trein van 0.53 enkel in de nacht rijdt van vrijdag- op zaterdag, en de trein van 23:49 enkel op zaterdagavond. Dat is een P-trein die dan ook enkel op de stations stopt waar alleen een P-trein stopt...

De vertrekstaat geeft dus zelfs foutjes aan...

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 11:34:41 ]
  maandag 13 augustus 2012 @ 11:49:32 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115506289
De V250 zal theoretisch op ma-vr dagelijks ingezet kunnen worden. Bedoeling is ongeveer dezelfde slagen als vandaag. Beschikbaar is stel 4806. Inzet zal de komende weken zo zijn.
Natuurlijk onder voorbehoud, door defecten, problemen of dergelijke kan inzet beperkt worden.

[ Bericht 19% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 11:56:31 ]
  maandag 13 augustus 2012 @ 11:59:48 #121
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115506640
SSN gaat de stoomrit Rotterdam-Beekbergen definitief door laten gaan. Er zijn genoeg deelnemers bevonden op dit moment. De 65 018, die zaterdag achteroplopend meegenomen wordt, zal in Beekbergen achterblijven en zondag eind van de middag/avond weer terugkeren naar Rotterdam.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 augustus 2012 @ 12:55:49 #122
Maffe Fries
pi_115508367
ProRail pakt groot uit met de spoorvernieuwing tussen Leeuwarden en Groningen: http://prorail.nl/Pers/Pe(...)ngen-Leeuwarden.aspx

70.000 ton ballast wat er vervoerd moet worden, 14,5 kilometer spoor vernieuwd, evenals acht overwegen. En dat in twee weken tijd :)
  maandag 13 augustus 2012 @ 12:58:00 #123
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115508451
Gister waren er problemen in België:
* IC 9236 Amsterdam v. 11:46 was al met +14 vertrokken, maar is na Roosendaal omgeleid en heeft niet gestopt in Antwerpen. Vanaf Mechelen was de vertraging +3. Zal die dan via Antwerpen-Dam/Oost gereden hebben?
* IC 9240 heeft een uur later hetzelfde gedaan
* IC 9272 Amsterdam v. 20:46 stond om 22:18 nog in Rotterdam CS, met de loc plat. De TBP's zeiden "Niet instappen". Er zaten nog aardig wat mensen in deze benelux. In Dordrecht werd omgeroepen opgeheven. Volgens Railtime heeft hij +78 opgelopen in Rotterdam. Of die nou wel gereden heeft, is onbekend...
Opvallend was de extra toevoeging aan de omroep in Dordrecht "Dames en heren, de Intercity naar Brussel van 22:09 zal vandaag niet rijden door een defect aan de locomotief. Reizigers voor Roosendaal en verder richting Vlissingen worden geadviseerd de Intercity van 22:55 naar Roosendaal en Vlissingen te nemen. In Roosendaal kan overgestapt worden op de stoptrein naar Vlissingen. Reizigers voor Antwerpen, Mechelen en Brussel kunnen zich wenden tot het servicepersoneel op dit station, voor u word een alternatief aangeboden. Er rijden vandaag geen aansluitende treinen meer naar deze plaatsen. Onze excuses voor dit ongemak."

Edit:
De vertraging was te wijten aan een defecte goederentrein

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 13:44:20 ]
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:39:45 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115509813
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 10:51 schreef greavy het volgende:
De Thalys die gaat komen met de sporters heeft alle gewonnen medailles afgebeeld op de trein gekregen:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Word als het tegenzit iets later ... Aanrijding met persoon tussen Tilburg en Den Bosch....
Stel gaat vanaf Antwerpen over de HSL naar Breda en dan door naar Den Bosch.
Edit2: De tijden zoals gepland onder voorbehoud:
9124 R1 PSP (Eurostar)
London St. Pancras (vertrek): 11:00
Brussel-Zuid (aankomst): 13:53

18524
Brussel-Zuid (vertrek): 14:18
Antwerpen-Centraal: 15:04
Breda: 15:40
Den Bosch (aankomst): 16:03
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:42:51 #125
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115509917
Dat wordt in Breda leuk: om 15:40 vertrekt de intercity naar Zwolle. Laten ze die voorgaan, dan mag de Thalys bij Tilburg in de ankers.
  maandag 13 augustus 2012 @ 13:44:50 #126
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115509975
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:42 schreef James1988 het volgende:
Dat wordt in Breda leuk: om 15:40 vertrekt de intercity naar Zwolle. Laten ze die voorgaan, dan mag de Thalys bij Tilburg in de ankers.
En uit Brussel vertrekt hij tegelijk met de IC-Brussel, maar tot aan Antwerpen blijft hij er achter hangen.

Edit: Aanrijding is ook weer voorbij

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 13-08-2012 13:54:00 ]
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 augustus 2012 @ 15:05:01 #128
Maffe Fries
pi_115512985
quote:
ik neem het artikel niet serieus zolang er geen bron onder staat
pi_115513039
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat er geen bron onderstaat zag ik later pas, ik geloof er nu ook niets meer van.
pi_115513266
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mooi zo houden, op de website van het CJO is er niks over te vinden namelijk.
  maandag 13 augustus 2012 @ 15:21:51 #131
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115513743
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 13:42 schreef James1988 het volgende:
Vertrektijd is aangepast naar 15:33. Ze kwamen er daar ook achter... Aankomst 16:06. Zal vertrekken van spoor 2 in Breda.
pi_115517247
Die OV-chippaaltjes van NS worden ook steeds fleuriger, die gele stickers lopen nu helemaal door naar boven... Zelfs op station waar geen paaltjes van andere vervoerders te vinden zijn.

Redactie Sport maandag 13 augustus 2012 @ 16:57:55 #133
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115517677
Zag het vrijdag op Sloterdijk inderdaad, daar was iemand druk bezig de oude te verwijderen en de nieuwe erop te plakken
PM mij!
  maandag 13 augustus 2012 @ 17:02:07 #134
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115517846
Als ze dat nou in één keer goed deden ... veel handiger :P
  maandag 13 augustus 2012 @ 17:03:25 #135
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115517889
Tilburg ligt opnieuw op z'n gat. Ditmaal een stroomstoring.
Edit: Roosendaal ook...
pi_115518636
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 12:55 schreef Peterselieman het volgende:
ProRail pakt groot uit met de spoorvernieuwing tussen Leeuwarden en Groningen: http://prorail.nl/Pers/Pe(...)ngen-Leeuwarden.aspx

70.000 ton ballast wat er vervoerd moet worden, 14,5 kilometer spoor vernieuwd, evenals acht overwegen. En dat in twee weken tijd :)
Gisteren heb ik mijn tweede Blokkerkaartje gebruikt voor een rondje Eindhoven-Utrecht-Leeuwarden-Franeker-Leeuwarden-Groningen-Zwolle-'s-Hertogenbosch-Eindhoven. Toen viel me al op dat er veel wagons met balast klaar stonden bij Onnen.
  maandag 13 augustus 2012 @ 17:31:48 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115519167
De stroomstoring bij Tilburg is verholpen. Die bij Roosendaal nog niet.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 augustus 2012 @ 17:32:57 #138
Maffe Fries
pi_115519224
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:20 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Gisteren heb ik mijn tweede Blokkerkaartje gebruikt voor een rondje Eindhoven-Utrecht-Leeuwarden-Franeker-Leeuwarden-Groningen-Zwolle-'s-Hertogenbosch-Eindhoven. Toen viel me al op dat er veel wagons met balast klaar stonden bij Onnen.
en veel betonnen bielzen nabij Veenwouden en Grijpskerk
pi_115519336
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 12:55 schreef Peterselieman het volgende:

Wordt er veel gesaneerd?
pi_115519761
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 16:47 schreef TheSalesman het volgende:
Die OV-chippaaltjes van NS worden ook steeds fleuriger, die gele stickers lopen nu helemaal door naar boven... Zelfs op station waar geen paaltjes van andere vervoerders te vinden zijn.

[ afbeelding ]
:o Moet je tegenwoordig ook al inchecken om de etos in te komen!? :P
pi_115519944
quote:
6s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:46 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

:o Moet je tegenwoordig ook al inchecken om de etos in te komen!? :P
Servex heeft nu ook palen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 augustus 2012 @ 17:55:40 #142
Maffe Fries
pi_115520104
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Wordt er veel gesaneerd?
saneren niet, vernieuwd wel
pi_115520241
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

saneren niet, vernieuwd wel
Vernieuwen sluit niet altijd saneren uit :') maar daar gaat dan meestal nog een tijdje overheen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 augustus 2012 @ 18:02:37 #144
Maffe Fries
pi_115520363
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Vernieuwen sluit niet altijd saneren uit :') maar daar gaat dan meestal nog een tijdje overheen.
het is vrije baan en er valt daar 0,0 te saneren zonder in de dienstregeling te moeten snoeien en laat Arriva juist de dienstregeling uit willen breiden :P
  Redactie Sport maandag 13 augustus 2012 @ 18:58:17 #145
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115522252
Was hier de NVBS-excursie met Plan U 121 over de Hanzelijn (op 6 oktober) al voorbij gekomen?
http://www.nvbs.com/toon.php?pag=SNEA_20121006
PM mij!
pi_115525282
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 18:58 schreef dennistd het volgende:
Was hier de NVBS-excursie met Plan U 121 over de Hanzelijn (op 6 oktober) al voorbij gekomen?
Dieseltrein. Zwolle-kampen. Museummat. Hmmm.Je kan er geen genoeg van krijgen he Dennis? :D
  maandag 13 augustus 2012 @ 20:33:09 #147
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115526352
Mooi voorbeeldje van service en reisinformatie vanavond te Rotterdam Centraal. Door een stroomstoring bij Roosendaal wordt een Benelux - 10 bakken, goedgevuld - aldaar opgeheven.

Hulpeloze reizigers verzamelen zich rond een vrouwelijke NS'er (vermoedelijk HC). Een reiziger loopt enigszins gefrustreerd weg omdat hij niet het antwoord krijgt waarop hij hoopte, en krijgt "godverdomme, meneer" naar z'n kop geslingerd. Een tiental seconden later spreekt een oudere vrouw de NS'er in kwestie aan (ik denk met een vraag), met lichtelijk opgetrokken neus kijkt ze neer op de reiziger. Zeer kort babbeltje, en met snelle pas loopt de HC weg van het perron.

Op het tegenovergelegen perron komt een SLT-zesje binnengezet. "Roosendaal" op het display, vanuit buiten verder geen omroep gehoord. Op de fonkelnieuwe TBP stond ook keurig "Roosendaal, via Barendrecht, Dordrecht, Lage Zwaluwe, ..."

Voor het onderste scherm hing een groen bord. Ik liep dichterbij en zag, tot mijn verbazing, "Rijdt niet verder dan Oudenbosch" onderaan staan. Bedekt door het bord! Daarnaast in een dermate kleine letter dat je het vanaf meer dan 2 meter afstand niet meer kunt lezen. Met andere woorden: een grote groep internationale reizigers is naar Oudenbosch verscheept, waarschijnlijk om daar aan hun lot overgelaten te worden.

Puntje van kritiek voor NS Hispeed: om 17:38 stond de Fyra naar Breda langs het perron, keurig op tijd. Het scherm was leeg, de deuren gaan open. De trein stroomt leeg, en wordt weer gevuld - de vorige Fyra was uitgevallen. De minuten verstrijken, en pas om 17:45 volgt een omroep. In gebrekkig Nederlands werd medegedeeld dat de Fyra niet zou rijden. De omroep werd herhaald in nog wat gebrekkiger Engels.

De akoestiek van Rotterdam Centraal is ronduit beroerd: zelfs als je recht voor een luidspreker staat is de boodschap soms amper te verstaan. Zeker in tijden van storing hoort een omroep goed verstaanbaar te zijn, en vrij van berichten die al weken worden herhaald ("hier volgt een bericht voor studenten...")

Ook minpunten voor NS qua businzet: volgens een tweet van @NS_online waren er ruim twee uur na het begin van de storing nog geen bussen, en was ook niet bekend of die nog zouden komen.
pi_115526473
Prettig geregeld, ik hoor het al :s)
  Redactie Sport maandag 13 augustus 2012 @ 20:48:51 #149
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115527204
quote:
10s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dieseltrein. Zwolle-kampen. Museummat. Hmmm.Je kan er geen genoeg van krijgen he Dennis? :D
Ik doe het vooral voor de Hanzelijn, Zwolle-Kampen ben ik al eerder geweest (hoewel ik toen door een blessure geen goede foto heb kunnen maken, dus wellicht een herkansing :P)
PM mij!
  maandag 13 augustus 2012 @ 20:52:55 #150
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_115527422
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 18:58 schreef dennistd het volgende:
Waarom gebruiken ze daar niet de 114 voor, die ziet er veel beter uit. Maar ach, zo'n afgeragd rood ding met koelkast is ook wel leuk op de Hanzelijn. Alleen zit ik die week niet in Nederland.
Alles ligt op loopafstand als je er de tijd voor neemt.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 13 augustus 2012 @ 20:53:48 #151
Maffe Fries
pi_115527472
ik veeg die lijn in december wel op, samen met nog wat openstaande dingetjes
  Redactie Sport maandag 13 augustus 2012 @ 20:57:51 #152
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115527676
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:52 schreef Isambard het volgende:

[..]

Waarom gebruiken ze daar niet de 114 voor, die ziet er veel beter uit. Maar ach, zo'n afgeragd rood ding met koelkast is ook wel leuk op de Hanzelijn. Alleen zit ik die week niet in Nederland.
De 114 zal wel een stuk duurder zijn om te huren. En daarbij heb ik geen flauw idee hoe de 121 er op dit moment uitziet, dus misschien is die ook weer een prima staat.
PM mij!
  maandag 13 augustus 2012 @ 20:58:45 #153
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_115527722
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

De 114 zal wel een stuk duurder zijn om te huren. En daarbij heb ik geen flauw idee hoe de 121 er op dit moment uitziet, dus misschien is die ook weer een prima staat.
Misschien ook niet :)
pi_115528060
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:48 schreef dennistd het volgende:

[..]

Ik doe het vooral voor de Hanzelijn, Zwolle-Kampen ben ik al eerder geweest (hoewel ik toen door een blessure geen goede foto heb kunnen maken, dus wellicht een herkansing :P)
Voor zoeen bom duiten wacht ik wel een maandje of 2 dan kan ik er gratis overheen :9
pi_115528924
Je maakt nooit gratis gebruik van het spoor ;)
pi_115529862
Tenzij student.
pi_115530367
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 21:20 schreef b2py het volgende:
Je maakt nooit gratis gebruik van het spoor ;)
WeekendVrij abo. Ja is ook voor betaald ja :P
pi_115530663
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 21:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Tenzij student.
Collegegeld is natuurlijk gratis :')
pi_115531825
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 21:48 schreef b2py het volgende:

[..]

Collegegeld is natuurlijk gratis :')
Slaat nergens op. Dat wat jullie aan collegegeld betalen is maar een symbolische bijdrage aan de werkelijke kosten van het onderwijs. Krijg je er nog vervoer bij ook. Meer dan gratis.
pi_115531868
quote:
10s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Slaat nergens op. Dat wat jullie aan collegegeld betalen is maar een symbolische bijdrage aan de werkelijke kosten van het onderwijs. Krijg je er nog vervoer bij ook. Meer dan gratis.
Het gaat om het idee dat je SOV niet gratis is ;)
pi_115531872
Hee en trouwens. Je HOEFT niet te studeren hoor. Vuilnismannen zijn ook hard nodig :Y
pi_115531900
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:07 schreef b2py het volgende:

[..]

Het gaat om het idee dat je SOV niet gratis is ;)
Nee, het gaat om het idee dat studenten geen enkel flauw idee hebben HOE goed ze het hier in Nederland wel hebben.
pi_115531975
We hadden het over gratis reizen, je SOV krijg je echt niet gratis.
Of we het goed of slecht in Nederland hebben kunnen we een andere keer over hebben.
pi_115532064
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:08 schreef b2py het volgende:
We hadden het over gratis reizen, je SOV krijg je echt niet gratis.
Of we het goed of slecht in Nederland hebben kunnen we een andere keer over hebben.
Ja hoor, wat jij wil.

Ik geef de groenteboer een euro, maar dat moet je los zien van dat ik gratis een appel krijg.;

Heb lekker je eigen gelijk joh, dwaas :')
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:10:53 #165
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_115532132
Al die discussie over of het nou wel of niet gratis is. Op 8 december kan je écht gratis over de Hanzelijn :)
pi_115532916
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:10 schreef Isambard het volgende:
Al die discussie over of het nou wel of niet gratis is. Op 8 december kan je écht gratis over de Hanzelijn :)
Klop klop... Gratis bestaat niet. Zelfs voor de zuurstof die u in ademt betaalt u. Waarvoor dank.
pi_115533879
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:22 schreef Belastinginspecteur het volgende:

[..]

Klop klop... Gratis bestaat niet. Zelfs voor de zuurstof die u in ademt betaalt u. Waarvoor dank.
Troll :')
  maandag 13 augustus 2012 @ 22:50:44 #168
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_115534655
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:22 schreef Belastinginspecteur het volgende:

[..]

Als je het heel ver zoekt wel.
(Ik betaal belasting, belasting gaat naar gemeente, gemeente plaatst bomen, bomen maken zuurstof, zuurstof wordt door mij genuttigd.)
pi_115536033
quote:
14s.gif Op maandag 13 augustus 2012 22:07 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee, het gaat om het idee dat studenten geen enkel flauw idee hebben HOE goed ze het hier in Nederland wel hebben.
Nederland is één van de duurste landen in Europa om te studeren en de gemiddelde techniek- of geneeskundestudent krijgt 3000 euro boete aangenaaid, maar oh wat hebben we het hier toch goed :{ .

Een studentenOv kost ¤90 per maand. ¤90 != gratis.
pi_115536416
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Tenzij je je studie netjes op tijd af maakt, dan krijg je die kosten kwijtgescholden: dus is die achteraf wel gratis...
pi_115536826
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:18 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Tenzij je je studie netjes op tijd af maakt, dan krijg je die kosten kwijtgescholden: dus is die achteraf wel gratis...
Ik had het daar over de 'vergoeding' die je krijgt als je aangeeft geen studentenOV te willen. De schuld die je bij het beëindigen van je studie voor je OV zou moeten terugbetalen bedraagt zelfs ¤135,-

En natuurlijk, dat valt nog steeds in het niet bij de kosten van een gemiddeld maandabonnement, maar dat zegt meer over de kosten van het OV in Nederland dan over de luxe die de student hier krijgt.
pi_115537616
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:25 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Ik had het daar over de 'vergoeding' die je krijgt als je aangeeft geen studentenOV te willen. De schuld die je bij het beëindigen van je studie voor je OV zou moeten terugbetalen bedraagt zelfs ¤135,-
Ah, sorry, excuus. Dat had ik niet direct helemaal begrepen. Is alweer te lang geleden dat ik zelf nog studeerde... :$
pi_115538278
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 23:12 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nederland is één van de duurste landen in Europa om te studeren en de gemiddelde techniek- of geneeskundestudent krijgt 3000 euro boete aangenaaid, maar oh wat hebben we het hier toch goed :{ .

Je HOEFT niet. Niemand dwingt je.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:27:33 #174
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115545360
De eerste slag V250 van vandaag heeft in ieder geval niet gereden. :') Ik ben benieuwd naar de rest van de slagen.
  Moderator dinsdag 14 augustus 2012 @ 08:28:19 #175
155227 crew  Guppy
dus
pi_115545368
Wat blijven de ICE's toch fijne treinen O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_115546607
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:02 schreef V2 het volgende:
Als ze dat nou in één keer goed deden ... veel handiger :P
Uiteindelijk komt er een single check-in/check-out systeem voor alle spoorvervoerders.. Kunnen al die andere paaltjes weg en zijn de stickertjes ook niet meer nodig ;).
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:48:14 #177
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115546715
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:43 schreef TheSalesman het volgende:

[..]

Uiteindelijk komt er een single check-in/check-out systeem voor alle spoorvervoerders.. Kunnen al die andere paaltjes weg en zijn de stickertjes ook niet meer nodig ;).
Nee, dat gaat er nooit kunnen komen. Hoe weet TLS dan welke vervoerder je hebt gebruikt, op trajecten waar er meerdere vervoerders rijden? Daarom vrees ik dat er altijd meerdere paaltjes blijven...
pi_115546812
Ik neem aan op eenzelfde soort manier zoals de inkomsten van een papieren kaartje worden verdeeld.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:58:21 #179
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115546950
Dan zijn we straks dus nog steeds niet van Synovate af ;)
  Redactie Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:00:31 #180
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115547009
Het zou natuurlijk ook aan de hand van in- en uitchecktijdstippen gedaan kunnen worden: je kunt er vanuit gaan dat als er 5 minuten na het inchecken een trein van X rijdt en 15 minuten na inchecken één van Y dat de reiziger die van X neemt. Dit valt dan weer te bevestigen aan de hand van het uitchecktijdstip.

Dit zou dan trouwens wel aan daadwerkelijke tijdens gekoppeld moeten worden, want als X 15 minuten vertraging heeft neemt de reiziger natuurlijk de trein van Y.
PM mij!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:02:04 #181
Maffe Fries
pi_115547044
mja, dan kom je wel aan de rand van de regels wat mogelijk is via de wet op bescherming van de privacy.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:48:31 #182
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115548341
quote:

[..]

Dat is ooit beloofd. Zoals er ooit beloofd was dat je bij het instappen in de bus in Kutjeveen kunt inchecken en vervolgens zonder problemen of in/uitchecken via de trein en een andere bus in Pijpekerke kunt uitchecken.

De praktijk echter is dat alle beperkingen in het systeem op het bordje van de klant komen te liggen, en dat het innen van de juiste knaken voor de vervoerders de enige serieuze drive is om het systeem in te voeren. Uiteindelijk betaalt de klant het stelletje schoften dat dit heeft bedacht.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:51:24 #183
Maffe Fries
pi_115548433
wie trouwens die nieuwe Arriva-stellen in actie wil zien: ze rijden dezer dagen enkele malen op en neer tussen Zutphen en Markelo
pi_115548552
quote:
8s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 09:58 schreef V2 het volgende:
Dan zijn we straks dus nog steeds niet van Synovate af ;)
Het is toch gewoon aan (geanonimiseerde) OV-chipgegevens af te lezen waar men heeft gereisd? Men kan gewoon uitgaan van de optimale reisroute. 100% waarheidsgetrouw zijn de gegevens niet maar nog altijd beter dan van Synovate waarschijnlijk.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:57:22 #185
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_115548612
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:55 schreef TheSalesman het volgende:

[..]

Het is toch gewoon aan (geanonimiseerde) OV-chipgegevens af te lezen waar men heeft gereisd? Men kan gewoon uitgaan van de optimale reisroute. 100% waarheidsgetrouw zijn de gegevens niet maar nog altijd beter dan van Synovate waarschijnlijk.
Er zijn nog verrassend veel mensen die van R'dam naar Den Haag gaan met de metro ipv met de trein. Ok, dat kan je nog opvangen met de poortjes natuurlijk, maar dat geeft wel aan dat de reiziger zich niet persé zo gedraagt als je zou denken.
pi_115549505
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 10:00 schreef dennistd het volgende:
Het zou natuurlijk ook aan de hand van in- en uitchecktijdstippen gedaan kunnen worden: je kunt er vanuit gaan dat als er 5 minuten na het inchecken een trein van X rijdt en 15 minuten na inchecken één van Y dat de reiziger die van X neemt. Dit valt dan weer te bevestigen aan de hand van het uitchecktijdstip.
Ja, hallo! Dan mag ik zeker niet rustig een kop koffie halen en die op een bankje op het perron in de zon lekker relaxed op drinken voor ik in de trein stap!? Daar doe ik niet aan mee hoor! :(
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:50:14 #187
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115550124
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:52 schreef Isambard het volgende:

[..]

De SHD en NVBS lijken wel samen te werken ofzo. De 114 ziet er een stuk beter uit, maar de NVBS heb ik nog géén 1x met de 114 zien rijden in afgelopen 3-4 jaar sowieso.

quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:57 schreef dennistd het volgende:

[..]

Kijk en huiver: http://www.flickr.com/pho(...)69426/in/photostream
  Redactie Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:23:35 #188
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115551154
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 11:27 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja, hallo! Dan mag ik zeker niet rustig een kop koffie halen en die op een bankje op het perron in de zon lekker relaxed op drinken voor ik in de trein stap!? Daar doe ik niet aan mee hoor! :(
In dat geval kun je ook op uitcheck-tijdstippen gaan kijken natuurlijk. Het is aannemelijker dat mensen kort na de reis uitchecken dan kort voor de reis inchecken.
PM mij!
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:15:51 #189
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115553096
quote:
Zij kunnen de financiële bijdrage in elk geval goed gebruiken.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:48:54 #190
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115556760
Net ff Rotterdam-Schiphol met V250 gedaan. Rijdt wel aardig.
pi_115556763
Vandaag echt een stuk of 4-5 treinen met bourdeuxrood-witte rijtuigen langs zien komen richting Duitsland.. waar zijn die precies voor dan? :P
pi_115556822
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 14:48 schreef Xetran het volgende:
Vandaag echt een stuk of 4-5 treinen met bourdeuxrood-witte rijtuigen langs zien komen richting Duitsland.. waar zijn die precies voor dan? :P
Dat lijkt me de intercity Schiphol - Berlijn die al jaren lang elk uur Schiphol - Amersfoort - Deventer - Hengelo rijdt :P ?
pi_115556881
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 14:50 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Dat lijkt me de intercity Schiphol - Berlijn die al jaren lang elk uur Schiphol - Amersfoort - Deventer - Hengelo rijdt :P ?
No. Ik woon aan het spoor tussen Arnhem - Duitsland. :) Normaal komen er wel langs, maar dat zijn de russische en op een hele andere tijd. het viel mij op dat er zoveel achter elkaar kwamen.
pi_115556923
Dat zijn wagons van de EuroNight die van Amsterdam Centraal naar Moskou gaan. _O-
pi_115557006
Die rijdt om 9 uur en die andersom die rijdt in de ochtend en maar een maal. Geen driemaal.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:24:21 #196
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115558296
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 14:53 schreef Socios het volgende:
Dat zijn wagons van de EuroNight die van Amsterdam Centraal naar Moskou gaan. _O-
Nee.
Hij bedoelt de Szigettreinen vanuit Budapest naar Utrecht, en daarna weer leeg naar Duitsland.
Komen 3 treinen vanuit Budapest.
pi_115558352
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:24 schreef greavy het volgende:
Nee.
Hij bedoelt de Szigettreinen vanuit Budapest naar Utrecht, en daarna weer leeg naar Duitsland.
Die gaan niet naar Rusland.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:26:37 #198
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115558418
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:25 schreef Socios het volgende:

[..]

Die gaan niet naar Rusland.
Zegt hij dat ze naar Rusland gaan?
De treinen die hij zag waren de Szigettreinen.
pi_115558655
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:26 schreef greavy het volgende:
Zegt hij dat ze naar Rusland gaan?
De treinen die hij zag waren de Szigettreinen.
Overhandig spots
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:42:09 #200
Maffe Fries
pi_115559148
Ik denk dat Dennis al weer langs de baan staan. Stukton is namelijk weer met een loc naar Bentheim afgezet om de eerste drie stellen voor Zwolle - Emmen op te halen en naar Leidschendam te brengen.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:54:54 #201
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115559680
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:32 schreef Socios het volgende:

[..]

Overhandig spots
Sziget A-Trein (NS):
Em V.09.26 Ut A.10.28 (spoor 4a)
dan een rondje Ut-Hvs-Wp-Dmnz-Bkl-Ut
Ut V.12.04 Em A.13.07

Sziget B-Trein (LOCON):
Em V.10.10 Ut A.11.18 (spoor 4a)
Ut V.11.30 Amf A.11.50
Amf V.12.26 Em A.13.47

Vice Sziget Express (NS):
Em V.11.26 Ut A.12.28 (spoor 4a)
dan een rondje Ut-Hvs-Wp-Dmnz-Bkl-Ut
Ut V.13.56 Em A.15.05

Bron: NS Chartertrains

En de rijtuigen waren EuroExpress (Muller) voor de Sziget-A trein
EuroExpress (Muller) en ÖBB en Slowaakse ligrijtuigen voor de Sziget-B trein
pi_115559784
Bedankt!
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:11:21 #203
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115560372
Vanwege een geopende spoorbrug bij station Harlingen is er voorlopig geen treinverkeer mogelijk tussen Harlingen en Harlingen-Haven. Arriva heeft treinvervangend vervoer in de vorm van touringcars ingezet.

De brug zal vast kaduuk zijn ofzo....
pi_115562123
Seinstoring heerhugowaard - alkmaar.. net als ik met de trein moet ipv mag..
pi_115562571
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:32 schreef Socios het volgende:

[..]

Overhandig spots
Ik spot niet :) Ik woon gewoon al 19 jaar aan het spoor en vroeg mij het zodoende af. als je er zo lang woont begin je je er vanzelf wel een beetje mee bezig te houden :P

Ik zag idd ook een trein gemixt met wat duitse en een met wat oostenrijkse rijtuigen.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:12:55 #206
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115565592
Vandalisme (koperdiefstal) op de LGV Nord: alle treinverkeer ernstig vertraagd (+90, gemiddeld).
  Redactie Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:40:46 #207
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115566389
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:42 schreef Peterselieman het volgende:
Ik denk dat Dennis al weer langs de baan staan. Stukton is namelijk weer met een loc naar Bentheim afgezet om de eerste drie stellen voor Zwolle - Emmen op te halen en naar Leidschendam te brengen.
Helemaal juist :Y
PM mij!
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 18:45:11 #208
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_115566528
Eigenlijk geen vertrouwen meer in ProRail. Van hun belofte "nul verwijtbare storingen" komt niets terecht, zo te zien.

http://www.voorbeterov.nl/120812.php
pi_115567092
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:58 schreef Xetran het volgende:
Ik spot niet :) Ik woon gewoon al 19 jaar aan het spoor en vroeg mij het zodoende af. als je er zo lang woont begin je je er vanzelf wel een beetje mee bezig te houden :P

Ik zag idd ook een trein gemixt met wat duitse en een met wat oostenrijkse rijtuigen.
Tof! :D

Volgende maand betrek ik de woning in Osnabrück, vlakbij het Hauptbahnhof. Met zicht op ICE's. :D
pi_115567402
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:45 schreef DriekOplopers het volgende:
Eigenlijk geen vertrouwen meer in ProRail. Van hun belofte "nul verwijtbare storingen" komt niets terecht, zo te zien.

http://www.voorbeterov.nl/120812.php
was die 'belofte' niet gedaan voor 2015?
pi_115567417
Railjets uit Oostenrijk zijn schweetttt O+ helaas Semmeringbahn in het donker afgelegd :'(
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:14:24 #212
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115567483
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:12 schreef b2py het volgende:

[..]

De belofte is 'in 2015 0 aan ProRail verwijtbare storingen', dan zou je een langzaam neergaande trend verwachten. Geen status quo of erger.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:19:08 #213
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_115567676
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:14 schreef James1988 het volgende:

[..]

De belofte is 'in 2015 0 aan ProRail verwijtbare storingen', dan zou je een langzaam neergaande trend verwachten. Geen status quo of erger.
Dat dus. 2014 en 2015 zijn voor de laatste 5%. 2012 en 2013 zijn voor de grote verbeterslagen. En die blijven tot nu toe uit.
pi_115568974
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 18:40 schreef dennistd het volgende:

[..]

Gave combo zeg,
pi_115569605
Het geen ProRail nastreeft is een negwerk zonder wissels waardoor men geen treinen kan rijden. Stilstaande treinen kunnen dan parkeergeld gaan betalen. Het is cru, maar dit is wel wat voor het financiele circus vsn die toko het aller beste is.
pi_115569708
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 20:09 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Het geen ProRail nastreeft is een negwerk zonder wissels waardoor men geen treinen kan rijden. Stilstaande treinen kunnen dan parkeergeld gaan betalen. Het is cru, maar dit is wel wat voor het financiele circus vsn die toko het aller beste is.
Nee hoor, ook dat kunnen ze niet. Ze kunnen een trein nergens fatsoenlijk parkeren zonder dat die binnen een week compleet ondergespoten is met graffiti...
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:13:25 #217
Maffe Fries
pi_115569746
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 20:12 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Nee hoor, ook dat kunnen ze niet. Ze kunnen een trein nergens fatsoenlijk parkeren zonder dat die binnen een week compleet ondergespoten is met graffiti...
behalve als ie binnen kan staan :P
pi_115569874
quote:

[..]

Gaaf! Kan niet wachten tot ze hier tussen Zwolle en Emmen hun baantjes trekken.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:23:07 #219
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115570103
Geld vragen voor geparkeerde treinen, dat was ProRail volgens mij al eens van plan. Want tsja, die grote zware treinen op hun mooie infrastructuur zomaar stil laten staan hč... zonde van die mooie glimmende spoortjes!

Oh trouwens, lang lang geleden heb ik het hier eens over het 'derde spoorwegpakket' gehad. Het pakket is een aantal maatregelen van de Europese Unie waarmee zaken als een machinistenrijbewijs, reizigersrechten en verdere liberalisering van het spoor geregeld worden. Aangezien dit vanuit de EU komt, moeten lidstaten dit omzetten in nationale wetgeving.

De gedachte achter de liberalisering is dat vervoerders zonder hulp van anderen internationale treinen in kunnen leggen. In de Wet personenvervoer 2000 staat echter: "Het is verboden openbaar vervoer te verrichten zonder daartoe verleende concessie", de WP2000 zou dus moeten worden aangepast om deze maatregel te implementeren.

Er ligt nu een conceptwetsvoorstel, waarin een uitzondering staat: "Het verbod, bedoeld in het eerste lid, geldt niet voor grensoverschrijdend personenvervoer per trein waarbij slechts een station in Nederland wordt aangedaan."

Iets verderop:
quote:
Het verbod, bedoeld in het eerste lid, geldt niet voor grensoverschrijdend personenvervoer per trein indien daarvoor een of meer aanvragen als bedoeld in artikel 19a, tweede lid, zijn gedaan en de Autoriteit Consument en Markt heeft vastgesteld dat:
a. het hoofddoel van het vervoer internationaal passagiersvervoer is of dat geen aanvraag het hoofddoel betreft, en
b. het vervoer van passagiers tussen stations in Nederland het economisch evenwicht van een of meer concessies van een spoorwegonderneming niet in gedrang brengt of dat geen aanvraag het economisch evenwicht betreft.
De reden hierachter: de Nederlandse overheid wil in staat zijn en blijven om exclusieve concessies te gunnen aan een partij. Ofwel: een concurrent voor de Fyra naar Brussel (in de vorm van een intercity via Den Haag en Roosendaal) is wettelijk onmogelijk gemaakt door de overheid. DB en Eurostar naar Londen is ook vrijwel onmogelijk zonder medewerking van de NS.

Ik vraag me af in hoeverre de implementatie voldoet aan het idee van de richtlijn zoals de EU deze voor ogen had. De EU heeft de mogelijkheid opengehouden voor exclusieve concessies. Uit Europese wollige teksten:
quote:
2.4. De oplossing waarvoor is gekozen
De behoeften lopen uiteen naar gelang van het marktsegment (grensoverschrijdend regionaal, internationaal over grote afstand, hoge snelheid ...) en afhankelijk van het feit of de betrokken dienst al dan niet rendabel is. Dit leidt tot een soepele aanpak die zowel ruimte laat voor concurrentie op basis van vrije toegang als voor de gunning van openbare-dienstcontracten die eventueel voorzien in exclusieve rechten voor bepaalde diensten.
Daarom wordt voorgesteld als algemeen principe uit te gaan van openstelling voor concurrentie op basis van vrije toegang, zij het met de mogelijkheid voor de lidstaten deze toegang te beperken wanneer zij een openbare-dienstcontract sluiten, met dien verstande dat de bepalingen van Verordening nr. 1191/69, of van de verordening waardoor deze zal worden vervangen, strikt in acht worden genomen, en wanneer het economische evenwicht van de betrokken openbare dienst bedreigd wordt.
In de praktijk kunnen zich de volgende drie gevallen voordoen:
- twee lidstaten (of twee plaatselijke overheden aan weerszijden van een landsgrens) stellen samen voor een internationale dienst een openbare-dienstcontract met exclusieve rechten voor de betrokken dienst op en gunnen dit, met inachtneming van Verordening nr. 1191/69;
- twee lidstaten (of twee plaatselijke overheden aan weerszijden van een landsgrens) stellen samen voor een internationale dienst een openbare-dienstcontract zonder of met gedeeltelijke exclusieve rechten voor de betrokken dienst op en gunnen dit, met inachtneming van Verordening nr. 1191/69;
- de dienst wordt geacht open te staan voor concurrentie op basis van vrije toegang.
In al deze gevallen bestaat de mogelijkheid dat de internationale dienst gebruik maakt van een lijn waarop bepaalde diensten worden geëxploiteerd op basis van een openbare-dienstcontract op nationaal niveau. Zo zou voor de toekomstige hogesnelheidslijn tussen Madrid en Perpignan een openbare-dienstcontract met exclusieve rechten kunnen worden opgesteld voor het traject Madrid - Barcelona. Deze exclusieve rechten zouden inhouden dat geen enkele andere exploitant een nationale dienst mag opzetten die zich beperkt tot het traject Madrid - Barcelona. Deze rechten zouden er echter niet aan in de weg kunnen staan dat een internationale exploitant die een dienst tussen Perpignan en Madrid onderhoudt passagiers in Barcelona laat in- of uitstappen, tenzij kan worden aangetoond dat daardoor het economische evenwicht van het betrokken openbare-dienstcontract in het gedrang zou kunnen komen.
Hierbij dient echter te worden aangetekend dat internationale diensten enerzijds en diensten die op nationaal niveau op basis van een openbare-dienstcontract worden geëxploiteerd anderzijds niet dezelfde markten bestrijken. Diensten die op basis van een openbare-dienstcontract worden onderhouden hebben namelijk over het algemeen een regionaal karakter, doen een groot aantal stations aan en zijn bestemd voor reizigers die een kort of middellang traject afleggen. Internationale diensten daarentegen maken over het algemeen minder tussenstops en zijn bedoeld voor reizigers die grotere afstanden afleggen.
De oplossing die voor de openstelling van de markt wordt voorgesteld is evenwichtig, aangezien zij de nationale of lokale overheden die dit willen de mogelijkheid geeft samen openbare-dienstcontracten te gunnen, en tevens vrij baan geeft aan de ontwikkeling van nieuwe initiatieven en de mogelijkheid van cabotage intact laat, zodat de internationale diensten zich onder reële economische omstandigheden kunnen ontwikkelen.
Aangezien toegangsrechten zullen worden verleend voor internationale diensten, is de thans bestaande verplichting een internationaal samenwerkingsverband op te richten niet langer gerechtvaardigd op de datum waarop die toegangsrechten ingaan. Zoals is aangetoond in besluit GVG/FS van de Commissie [9], kan de verplichting een internationaal samenwerkingsverband op te richten een ernstige belemmering voor toegang tot de markt vormen. Daarom wordt voorgesteld alle verwijzingen naar het begrip internationaal samenwerkingsverband per 1 januari 2010 te schrappen.

[ Bericht 27% gewijzigd door James1988 op 14-08-2012 21:01:40 ]
pi_115575712
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:12 schreef b2py het volgende:

[..]

Nee, voor 1961 :s)
pi_115575767
quote:
[url=http://www.spoornieuws.nl/foto/gtw.jpg
Wanneer komt dat spul in dienst? Deze december al? :o
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:36:34 #222
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115576253
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jep
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:02:34 #223
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115577585
quote:

[..]

Dat hadden die faalhazen gelijk moeten doen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:19:23 #224
Maffe Fries
pi_115578431
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 22:28 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En daarmee verdwijnt weer heel wat Plan Versleten van het spoor :P
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:21:05 #225
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115578524
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

*O*
pi_115578932
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Nou dat zou op zich tijd worden ook ja ^O^
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:42:13 #227
Maffe Fries
pi_115579386
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:31 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou dat zou op zich tijd worden ook ja ^O^
je bent er dan nog niet vanaf, want met name in het zuiden van het land kart het spul dan nog rond
pi_115579470
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:42 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je bent er dan nog niet vanaf, want met name in het zuiden van het land kart het spul dan nog rond
Waar ik kom heb ik het al tijden niet meer gezien. Ja wat plukstellen op de Dijksgracht en de Wgm, maar verder :? :N
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:45:07 #229
Maffe Fries
pi_115579500
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Waar ik kom heb ik het al tijden niet meer gezien. Ja wat plukstellen op de Dijksgracht en de Wgm, maar verder :? :N
tot maart ook nog op Amersfoort - Ede-Wageningen :P
pi_115579545
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:45 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

tot maart ook nog op Amersfoort - Ede-Wageningen :P
Daar zie ik alleen maar Protos rijden eigenlijk. Kruis er elke dag wel 2.

Er staat er idd nog wel eentje op de bokkeduinen ja
pi_115579578
Gaat die kippenlijn trouwens ook nog verstadlerd worden? Dan wordt het nog leuk hier :P
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:47:54 #232
Maffe Fries
pi_115579622
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Gaat die kippenlijn trouwens ook nog verstadlerd worden? Dan wordt het nog leuk hier :P
vanaf maart is het 5x Protos en een GelenkTriebWagen
pi_115579663
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:47 schreef Peterselieman het volgende:
Gelenk Trieb Wagen
Strikt genomen rijdt dat er al sinds ehmm. het eind van de Tweede Wereldoorlog? :+
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 14 augustus 2012 @ 23:50:55 #234
Maffe Fries
pi_115579767
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Strikt genomen rijdt dat er al sinds ehmm. het eind van de Tweede Wereldoorlog? :+
wel eerder toch? De dieseldrie was toch de eerste?
pi_115580055
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

wel eerder toch? De dieseldrie was toch de eerste?
Weet ik veel hoe lang er nog Lok-bespannt gereden is daar :P
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:01:06 #236
Maffe Fries
pi_115580208
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Weet ik veel hoe lang er nog Lok-bespannt gereden is daar :P
vast, maar het mat'34 was het eerste gelede mat dat er in Nederland rondreed. Tot dan toe waren het locs met wagons er achter gekoppeld.
pi_115580264
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 23:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Op alle sprintertrajecten zuidelijker dan Eindhoven (startende bij sprintertraject Tilburg Universiteit - Weert) is de Plan V het gangbare materiaal, met heel af en toe een SGMm'etje. En dan zal nog wel een jaar of vier zo blijven omdat de extra order SLT's nooit is doorgezet vanwege "toiletgate".
pi_115580361
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

vast, maar het mat'34 was het eerste gelede mat dat er in Nederland rondreed. Tot dan toe waren het locs met wagons er achter gekoppeld.
single units reden al wel. Sinds op zn minst 1908. Ook dat is geen GTW in strikte zin.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:05:46 #239
Maffe Fries
pi_115580407
quote:
3s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

single units reden al wel. Sinds op zn minst 1908. Ook dat is geen GTW in strikte zin.
true, en ik deed ook de blokkendozen (mat'24) tekort hiermee
pi_115580481
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

true, en ik deed ook de blokkendozen (mat'24) tekort hiermee
Ook nog idd. Prachtige treinen. Het enige mat wat ik echt zal missen als we definitief afscheid gaan nemen van de 1500-1800 volt standaard.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:12:12 #241
Maffe Fries
pi_115580703
het zal mij trouwens benieuwen of ze de komende dagen het DDZ ook weer aan de kant zetten. Er komt namelijk weer warm weer aan
pi_115580806
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:12 schreef Peterselieman het volgende:
het zal mij trouwens benieuwen of ze de komende dagen het DDZ ook weer aan de kant zetten. Er komt namelijk weer warm weer aan
En dan? Een weekendje 29 graden ja. Boeiend?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:20:55 #243
Maffe Fries
pi_115581132
quote:
5s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En dan? Een weekendje 29 graden ja. Boeiend?
mja, het DDZ kan het niet hebben iig :+
pi_115581178
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, het DDZ kan het niet hebben iig :+
Ik durf het bijna niet te vragen, maar....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:25:20 #245
Maffe Fries
pi_115581330
quote:
9s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik durf het bijna niet te vragen, maar....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zoals al eerder genoemd: niet werkende en lekkende airco's
pi_115581433
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

zoals al eerder genoemd: niet werkende en lekkende airco's
Wat voor vorm hebben die dingen die contact maken met de spoorstaaf? Ik heb ooit eens gedroomd dat die het beste "rond" kunnen zijn, maar misschien moet dat nog uitgevonden worden. Kan dat?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:29:46 #247
Maffe Fries
pi_115581504
vast, maar ophopend vocht in de buurt van elektronica brengt je tegenwoordig niet zo ver meer.
pi_115581569
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 00:29 schreef Peterselieman het volgende:
vast, maar ophopend vocht in de buurt van elektronica brengt je tegenwoordig niet zo ver meer.
Tsja *schouders ophaalt ophopend vocht *schouders ophaalt 't is niet anders *schouders ophaalt De techniek staat voor niets *schouders ophaalt
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 00:38:15 #249
Maffe Fries
pi_115581849
de techniek staat tegenwoordig voor niets
  woensdag 15 augustus 2012 @ 01:12:15 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115583135
We kunnen mensen op de maan zetten, maar we kunnen geen vochtbestendige trein maken. :{
  woensdag 15 augustus 2012 @ 01:31:59 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115583697
ProRail was weer erg onvriendelijk bezig vandaag: de beide Sziget-treinen gereden door NS zijn in Arnhem gestrand. NS had ze als 'bijzonder vervoer' aangemerkt want te lang voor perron. Echter ProRail vond dat niet kunnen, en heeft de treinen geblokkeerd in Arnhem. NS heeft toen voor vervanging moeten zorgen.
Verbaast me nog dat ze weg mochten uit Emmerich...

De trein door LOcon gereden mocht wel door naar Utrecht, ook al was die ook te lang. Was het NSR pesten?
pi_115586153
Was het bij vertrek niet al zo dat de locon trein 15 rijtuigen hadden en NSR 16? Wel vaag, euronight en CNL rijden ook met die lengte toch?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 08:40:40 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115586226
Hoe gaat dat eigenlijk, als een vervoerder langere treinen wil inzetten op een traject dan dat er op een station passen? Is de vervoerder dan 'verplicht' om z'n plannen aan te passen, of is ProRail 'verplicht' om te gaan knutselen?

Daarnaast: slecht nieuws voor Richard Branson en zijn Virgin Trains. Sinds 1997 exploiteren zij de West Coast Main Line (WCML) in het Verenigd Koninkrijk. Onder Virgin is de hoeveelheid reizigers verdubbeld en is een verlieslatende treindienst omgetoverd in een winstgevende. Maar de droom is voorbij: de Britse overheid heeft bekendgemaakt dat per december 2012 de treindienst overgaat naar een concurrent, First.

First heeft een bod uitgebracht dat veel hoger lag dan dat van de andere meebiedende partijen, en heeft daarmee gewonnen. Het is de vraag hoe realistisch het bod is: al 2x eerder heeft een vervoerder de concessie vroegtijdig beëindigd omdat ze het financieel niet meer rond konden krijgen. Branson vreest dat dat ook voor de nieuwe WCML-concessie het geval gaat zijn.

Richard Branson:
quote:
"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results. When will the Department for Transport learn?"
quote:
"Based on the current flawed system, it is extremely unlikely that we would bid again for a franchise. The process is too costly and uncertain, with our latest bid costing Ŗ14 million. We have made realistic offers for the East Coast twice before which were rejected by the Department for Transport for completely unrealistic ones and therefore will have to think hard before embarking on another bid."
Virgin Trains heeft ook interesse getoond in de HSL-Zuid, maar de Nederlandse overheid heeft daar nooit serieus op gereageerd.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 09:53:24 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115587475
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 08:40 schreef James1988 het volgende:
Hoe gaat dat eigenlijk, als een vervoerder langere treinen wil inzetten op een traject dan dat er op een station passen? Is de vervoerder dan 'verplicht' om z'n plannen aan te passen, of is ProRail 'verplicht' om te gaan knutselen?
Het mag, maar dan moet de trein als 'Bijzonder vervoer' aangemerkt zijn, bekend zijn dat het niet aan de perrons gaat passen, een wissel bezet kan houden en dergelijke.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 10:10:21 #256
Maffe Fries
pi_115587953
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 09:53 schreef greavy het volgende:

[..]

Het mag, maar dan moet de trein als 'Bijzonder vervoer' aangemerkt zijn, bekend zijn dat het niet aan de perrons gaat passen, een wissel bezet kan houden en dergelijke.
mits goed ingelegd hoeft dat geen probleem te zijn toch?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:11:51 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115587991
En dat is nou het probleem, ergens is de procedure niet goed gevolgd, waardoor de TRDL Utrecht de treinen weigerde binnen te halen. Er was echter wel bekend dat het om 'bijzonder vervoer' ging, maar er waren steken laten vallen.
Precies hetzelfde speelde af op 3 augustus, maar toen heeft de TRDL Utrecht hem wel geaccepteerd. Daardoor heeft hij toen wel gereden.
NSR heeft echter weer verzuimd het aan te passen, om op de terugweg dit probleem te kunnen voorkomen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:12:40 #258
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115588015
Maak er gewoon een goederentrein van. Alleen even een paar touringcars regelen om die festivalgangers weer van de Maasvlakte op te pikken.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 10:12:45 #259
Maffe Fries
pi_115588019
klinkt erg wazig ...
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:30:36 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115588543
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 09:53 schreef greavy het volgende:

[..]

En wat als men planmatig langere treinen wil inzetten? Bijvoorbeeld - om maar iets te noemen - 15 bakken in de IC Den Haag - Venlo (1900). Dat gaat niet overal passen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 10:31:44 #261
Maffe Fries
pi_115588572
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

En wat als men planmatig langere treinen wil inzetten? Bijvoorbeeld - om maar iets te noemen - 15 bakken in de IC Den Haag - Venlo (1900). Dat gaat niet overal passen.
verzoek tot verlenging van de perrons indienen. Indien mogelijk dan moet ProRail daar aan meewerken
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:52:51 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115589194
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 10:11 schreef greavy het volgende:
En dat is nou het probleem, ergens is de procedure niet goed gevolgd, waardoor de TRDL Utrecht de treinen weigerde binnen te halen. Er was echter wel bekend dat het om 'bijzonder vervoer' ging, maar er waren steken laten vallen.
Precies hetzelfde speelde af op 3 augustus, maar toen heeft de TRDL Utrecht hem wel geaccepteerd. Daardoor heeft hij toen wel gereden.
NSR heeft echter weer verzuimd het aan te passen, om op de terugweg dit probleem te kunnen voorkomen.
Trdl Utrecht staat gelukkig bekend om zijn geweldige flexibiliteit, zie wat er gebeurt bij de gemiddelde storing...
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:58:19 #263
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115589360
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Mogen ze niet, totdat het perron verlengd is. NSR moet dus daar een verzoek voor indienen, en dan ben je een jaar verder, of zelfs langer.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:00:08 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115589420
En dat is dan afhankelijk van de beschikbare ruimte en allerlei (sein)technische redenen? Waarom duurt dat zo lang?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:03:47 #265
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115589535
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:00 schreef James1988 het volgende:
En dat is dan afhankelijk van de beschikbare ruimte en allerlei (sein)technische redenen? Waarom duurt dat zo lang?
Eerst moet NSR een verzoek indienen.

Dan heb je grofweg een proces:
* ProRail bekijkt de mogelijkheden
* ProRail maakt een Plan van Aanpak
* ProRail maakt een plan om de seinen, desnoods wissels te verplaatsen indien nodig
* ProRail legt de plannen ter inzage voor de vervoerders, NSR kan bezwaar indienen als zij hier niet tevreden mee zijn
* ProRail start aanbesteding om de infrastructuur aan te passen\
* Infrastructuur word aangepast
En dan ben je er eindelijk een keer...
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:05:31 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115589583
Juist, dan snap ik het weer. En de kosten voor de aanpassingen, wie draagt die? Is dat ProRail als infrastructuurbeheerder, of zegt ProRail "Jullie willen dat perron langer hebben, dus betaal maar"?
pi_115589708
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 08:40 schreef James1988 het volgende:
Daarnaast: slecht nieuws voor Richard Branson en zijn Virgin Trains. Sinds 1997 exploiteren zij de West Coast Main Line (WCML) in het Verenigd Koninkrijk. Onder Virgin is de hoeveelheid reizigers verdubbeld en is een verlieslatende treindienst omgetoverd in een winstgevende. Maar de droom is voorbij: de Britse overheid heeft bekendgemaakt dat per december 2012 de treindienst overgaat naar een concurrent, First.

First heeft een bod uitgebracht dat veel hoger lag dan dat van de andere meebiedende partijen, en heeft daarmee gewonnen. Het is de vraag hoe realistisch het bod is: al 2x eerder heeft een vervoerder de concessie vroegtijdig beëindigd omdat ze het financieel niet meer rond konden krijgen. Branson vreest dat dat ook voor de nieuwe WCML-concessie het geval gaat zijn.

Richard Branson:

[..]

[..]

Virgin Trains heeft ook interesse getoond in de HSL-Zuid, maar de Nederlandse overheid heeft daar nooit serieus op gereageerd.
Ik vraag me wel eens af hoe gedetailleerd het bod moet zijn als een maatschappij inschrijft op een concessie. Zijn dat een hoop prachtige beloftes en daarna een prijs waarvoor men het wil doen? Of moet men specificeren hoe men tot dat bod komt?

Iedereen kan natuurlijk wel beweren dat men beter vervoer kan regelen voor een lagere prijs, maar op een of andere manier moet toch te controleren zijn of een bedrijf tegen een realistisch bedrag inschrijft op een concessie. De concessieverlener en ook de reizigers zijn immers niet gebaat bij een vervoerder die zijn diensten moet staken of verminderen wegens te goedkoop bieden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 11:16:34 #268
Maffe Fries
pi_115589956
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:05 schreef James1988 het volgende:
Juist, dan snap ik het weer. En de kosten voor de aanpassingen, wie draagt die? Is dat ProRail als infrastructuurbeheerder, of zegt ProRail "Jullie willen dat perron langer hebben, dus betaal maar"?
ProRail draagt de kosten. De NS betaalt volgens mij een hogere gebruikersvergoeding als de trein langer is. Dit omdat de trein vanwege het hogere gewicht in een andere categorie kan vallen en uiteraard meer kWh neemt

zie vanaf hoofdstuk 5: http://www.prorail.nl/Ver(...)20net%201jul2012.pdf
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:21:19 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115590103
Het begint met een Invitation To Tender, dat is een document waarin marktpartijen worden uitgenodigd om een bod uit te brengen. In dit ITT-document staat uitgelegd wat de overheid vraagt van de marktpartijen. Hier het ITT-document voor de WCML.

Nadat de ITT is gepubliceerd hebben marktpartijen de tijd om te reageren. Ze stellen een globaal document op waarin ze omschrijven wat ze willen bieden om de concessie in de wacht te slepen, wat ze ervoor willen betalen, en welke meerwaarde zij toevoegen.

Uiteindelijk selecteert het Department for Transport (DfT) uit alle reacties een paar partijen waarmee ze verder willen praten. Dit heet 'shortlisting', voor de InterCity West Coast-franchise bestond de shortlist uit Abellio (NS), Keolis (SNCF), Virgin Trains en FirstGroup. Deze partijen werken een gedetailleerd voorstel in en dienen dit wederom in bij DfT. Uiteindelijk volgen er een hoop gesprekken en uiteindelijk kiest DfT de partij die naar hun inzicht het meeste 'value for money' realiseert.

Geld speelt hierbij een vrij belangrijke rol:
TheFactCompiler twitterde op woensdag 15-08-2012 om 10:38:02 RT @philatrail: Virgin's losing bid was Ŗ4.8bn, compared with First's winning Ŗ5.5bn. reageer retweet
(bn = miljard)

Het is nu aan First om gedurende de looptijd van de concessie het hoofd boven water te houden. Indien dit niet lukt, dan kan men besluiten om de concessie te beëindigen en opnieuw aan te besteden. Dit is gebeurd met de East Coast, nadat bleek dat National Express zich had verslikt in de cijfers. De treinen op de East Coast worden nu (tijdelijk) geëxploiteerd door de Britse overheid, totdat een nieuwe exploitant is gevonden.

Dit is voor zover mij bekend. Feel free to correct me.

quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ProRail draagt de kosten. De NS betaalt volgens mij een hogere gebruikersvergoeding als de trein langer is. Dit omdat de trein vanwege het hogere gewicht in een andere categorie kan vallen en uiteraard meer kWh neemt

zie vanaf hoofdstuk 5: http://www.prorail.nl/Ver(...)20net%201jul2012.pdf
Hoger energieverbruik is te verwachten bij een langere trein, net als een hogere gebruiksvergoeding. Toch denk ik dat het totale kostenplaatje hiervan lager is dan wanneer het als 2 losse treinen zou rijden.

[ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 15-08-2012 11:34:12 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 12:47:06 #270
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115593027
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer.
De treinen worden uitgedund tussen:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
-Rotterdam en Amersfoort (Deventer)
-Rotterdam en Maassluis West
-Rotterdam en Gouda Goverwelle
-Den Haag en Gouda Goverwelle

[ Bericht 34% gewijzigd door greavy op 15-08-2012 13:06:46 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53:39 #271
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115593262
Per 1 juli 2012 is het Concurrentiebeding afgelopen die HTRS heeft opgelegd aan EETC met de verkoop van de 1200'den. Dit hield in dat EETC geen commerciële diensten mocht uitvoeren met deze trein, want dat kon voor HTRS negatief uitvallen.
Dit houdt in dat EETC nu wel de locomotieven in mag zetten op het hoofdspoor voor commerciële ritten.
pi_115593779
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 12:47 schreef greavy het volgende:
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer.
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
En dan raakt het uiteraard een ander traject.
pi_115593803
quote:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
Verdomde kut falers :(
  Moderator woensdag 15 augustus 2012 @ 13:09:07 #274
155227 crew  Guppy
dus
pi_115593845
quote:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
Meh... :(

ER IS NIKS AAN DE HAND!! En als die bliksem inslaat vallen de treinen toch wel uit. Of het er nou veel of weinig zijn...
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 13:16:28 #275
Maffe Fries
pi_115594131
precies. Zou het een verkapte maatregel zijn om personeel een dagje vrij te gunnen? :P
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:24:32 #276
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115594484
quote:
Blikseminslag en zware windstoten kunnen elektrische installaties beschadigen en bij harde wind zijn vallende bomen een risico voor de bovenleiding. Er is daardoor vanmiddag en vanavond meer kans op verstoringen.
De dag dat NS deze risico's verkleint door de treindienst uit te dunnen moet volgens mij nog worden uitgevonden.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115594800
Knmi geeft overal code geel. Meer is er niet aan de hand :N
  Moderator woensdag 15 augustus 2012 @ 13:32:56 #278
155227 crew  Guppy
dus
pi_115594837
Code geel :') mietjesweer
pi_115594990
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:32 schreef Guppyfriend het volgende:
Code geel :') mietjesweer
Vanaf 20:00 uur ook pas. Dus ja natuurlijk gooi je dan midden in de spits de helft eruit 8)7
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 13:39:15 #280
Maffe Fries
pi_115595087
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Vanaf 20:00 uur ook pas. Dus ja natuurlijk gooi je dan midden in de spits de helft eruit 8)7
De wegen van de NS zijn soms ondoorgrondelijk
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:39:17 #281
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_115595089
quote:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
Serieus, wat is er anders dan een jaar of 15 geleden? Toen reden die krengen toch gewoon door als het onweerde, tenzij de bliksem insloeg. Echt, wat een faalbedrijf is NS geworden.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:42:46 #282
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115595256
Tegenwoordig is NS een 'zelfstandig bedrijf' en is degene die NS moet sturen een lulletje kutje rozenwater dat liever geen gezeur aan d'r hoofd heeft. Ze heeft zelfs gezegd dat NS en ProRail eerder moeten 'afschalen' bij 'extreem weer'.

Kennelijk is KNMI-code geel voldoende voor NS om het weer als 'extreem weer' te bestempelen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:10:26 #283
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115596465
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:
Knmi geeft overal code geel. Meer is er niet aan de hand :N
En de over het algemeen aardig accurate stormvoorspellingsjongens van Estofex leggen het zwaartepunt in Brabant en Limburg. Precies het gebied waar geen treinen worden opgeheven.

woensdag 15 augustus 2012 @ 14:11:29 #284
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_115596510
quote:
13s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:39 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Serieus, wat is er anders dan een jaar of 15 geleden? Toen reden die krengen toch gewoon door als het onweerde, tenzij de bliksem insloeg. Echt, wat een faalbedrijf is NS geworden.
Wat er anders is? Alleen wat grote frequentieverhogingen die zijn ingevoerd sinds dienstregeling 2007 waardoor het daadwerkelijk drukker is en de genoemde trajecten storingsgevoeliger zijn dan 15 jaar geleden. Maar verder niets hoor.
pi_115596552
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:42 schreef James1988 het volgende:

Kennelijk is KNMI-code geel voldoende voor NS om het weer als 'extreem weer' te bestempelen.
Die Twitter feed op ns.nl. ook echt. Ze verschuilen zich serieus achter een code geel. Dit is echt heel verdrietig gewoon :{
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 14:18:21 #286
Maffe Fries
pi_115596777
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:11 schreef Isambard het volgende:

[..]

Wat er anders is? Alleen wat grote frequentieverhogingen die zijn ingevoerd sinds dienstregeling 2007 waardoor het daadwerkelijk drukker is en de genoemde trajecten storingsgevoeliger zijn dan 15 jaar geleden. Maar verder niets hoor.
en daarom moet je in de spits de frequentie verlagen als het pas in de avond echt noodweer wordt?
pi_115596874
Echt noodweer, ja vast wel :N
Falende broekenschijters bij NS
pi_115596888
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

en daarom moet je in de spits de frequentie verlagen als het pas in de avond echt noodweer wordt?
Uiteraard. Anders zijn de poppetjes in het complexe dienstrooster niet op de juiste plaats.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:21:57 #289
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115596923

Word al opgehangen op een aantal stations...
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:24:09 #290
309868 Isambard
Houdt van dingen
pi_115597009
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat is weer iets heel anders. Het ging erom waarom NS überhaupt treinen opheft als er noodweer dreigt, terwijl ze dat 15 jaar geleden niet deden "want zoveel is er in die tijd nou ook weer niet veranderd."
pi_115597323
Toch wil ik weleens weten hoe de kans op verstoringen KLEINER wordt door zelf verstoringen te veroorzaken.

En voorts is dit natuurlijk OF aangekondigd, OF overmacht, OF landelijke uitstraling, either way, geen GtbV :')
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:33:03 #292
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115597352
GtbV geldt volgens NS wel. Sowieso: dit is een aanpassing in de dienstregeling vooraf, die minder dan 36 uur van tevoren is aangekondigd.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 14:35:33 #293
Maffe Fries
pi_115597438
mja, aan die GtbV heb je pas iets als de trein die wel rijdt minimaal +15 heeft.

Verder bewijst deze actie maar weer eens dat opgeheven treinen* ook in de cijfers meegenomen moeten gaan worden.

*geplande werkzaamheden aan de infrastructuur uitgezonderd
pi_115597493
Oh okee, mijn jankmodus schoot even uit :P
pi_115597694
quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:35 schreef Peterselieman het volgende:
mja, aan die GtbV heb je pas iets als de trein die wel rijdt minimaal +15 heeft.
Nee, want de trein-die-niet-rijdt die je eigenlijk had willen nemen was niet minstens 36 uur van te voren aangekondigd als uitvallende trein.
Dus geld GtbV daar wel, immers niet van te voren (op tijd van te voren) aangekondigd.
pi_115597698
Wordt nu al veel gekker. Wisselstoring Amf - Ut en daardoor minder treinverkeer. Ja dus de 2800 is er nu al uitgeknikkerd. Prognose 17:00 toevallig net wanneer de zgn nooddienstregeling van start gaat. Ja zo kan ik het ook.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 14:44:20 #297
Maffe Fries
pi_115597774
quote:
7s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:41 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Nee, want de trein-die-niet-rijdt die je eigenlijk had willen nemen was niet minstens 36 uur van te voren aangekondigd als uitvallende trein.
Dus geld GtbV daar wel, immers niet van te voren (op tijd van te voren) aangekondigd.
ook als er 15 minuten later weer een trein rijdt?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 14:48:00 #298
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115597930
Je hebt maar +15, dus pech heb je met je GtbV. Tenzij je op 1x/ halfuur rijdende trein moet overstappen, en je met die +15 dus +30 krijgt.
pi_115598011
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:42 schreef Zug-Chef het volgende:
Wordt nu al veel gekker. Wisselstoring Amf - Ut en daardoor minder treinverkeer. Ja dus de 2800 is er nu al uitgeknikkerd. Prognose 17:00 toevallig net wanneer de zgn nooddienstregeling van start gaat. Ja zo kan ik het ook.
Die stond net nog op prognose 14:30 ;(
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:35:39 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115600075
quote:
13s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 14:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Die stond net nog op prognose 14:30 ;(
Is zojuist verholpen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 15:35:49 #301