abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115512495
quote:
AMSTERDAM - Het Centraal Joods Overleg (CJO), platform van joodse kerkgenootschappen en organisaties in Nederland, wil dat de Nederlandse Spoorwegen en Deutsche Bahn stoppen met het laten rijden van treinen tussen Nederland en Duitsland.

Beide vervoerders zouden door het aanbieden van de huidige dienstregeling de Joodse gemeenschap “onnodig kwetsen en ongevraagd confronteren met het verleden.”

Tussen 1942 en 1944 werden veel Nederlandse Joden per spoor gedeporteerd naar concentratiekampen in Duitsland en Polen. De meesten van hen keerden nooit meer terug.

ICE International
Het CJO geeft aan vooral problemen te hebben met de dienstregeling van de ICE International. Deze high-speed trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal; dit is echter ook het station waar de Amsterdamse joden op transport werden gezet. Bovendien wordt de ICE geproduceerd door het Duitse bedrijf Siemens. Van dit bedrijf is het bekend dat het tijdens de 2de Wereldoorlog steun bood aan het regime van Adolf Hitler. Ook gebruikte Siemens de Joodse gevangenen uit de concentratiekampen om te werken in de fabrieken van het bedrijf.

CJO-voorzitter Willem Koster: “Het is bijzonder cru dat een bedrijf dat tijdens de Holocaust gebruik maakte van Joodse slavenarbeid nu treinen mag produceren voor de route die vele Joden vlak voor hun dood hebben afgelegd.”

Warschau
Echter, ook de InterCity Berlijn – welke vertrekt vanaf Schiphol en vervolgens naar Amersfoort en Hengelo rijdt alvorens de grens over te gaan – kan niet rekenen op de sympathie van het CJO.

Koster: “Het liefst zien wij alle treinen tussen Nederland en Duitsland verdwijnen. Dat geldt ook voor de dagelijkse EuroNight trein die vertrekt vanaf Amsterdam Centraal en onder andere stopt in Warschau.”

Warschau is de hoofdstad van Polen, het land waar onder andere de vernietigingskampen Auschwitz-Birkenau, Belzec, Chelmno en Plaszów werden gesticht.

De NS en DB waren niet bereikbaar voor commentaar. Of de treinen tussen Nederland en Duitsland / Polen ook daadwerkelijk gaan verdwijnen valt nog te bezien.
Tsja, was natuurlijk te verwachten dat ze hier ooit mee zouden komen. Hoewel het verdwijnen van de treinen me niet realistisch lijkt, kan ik me wel iets voorstellen van het bezwaar van het CJO. Wel schandalig dat Siemens die treinen mag produceren trouwens. Het lijkt me goed als DB op zoek gaat naar een andere producent met een minder nazi-gerelateerd verleden.

bron

[ Bericht 2% gewijzigd door Nielsch op 13-08-2012 15:18:35 ]
PWBF
pi_115512709
:').
pi_115512753
:')!

Zullen we anders gewoon de hele grens tussen Nederland en Duitsland dichtgooien? We willen niet de tere zieltjes van de joden kwetsen hè.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  Redactie Frontpage maandag 13 augustus 2012 @ 14:59:53 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_115512773
Alsof de mensen die toen aan het roer stonden van Siemens, er nu nog staan.

:')
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_115512789
LOL
Wat een mongolen. Met excuses aan de mongolen.

De muur in Israel moet afgebroken worden, want dat kwetst de slachtoffers van de Berlijnse muur onnodig.
Er zouden ook geen schepen van Engeland naar de VS mogen gaan, want dat kwetst nabestaanden van de Titanic onnodig.
Besnijdenis moet verboden worden, want alleen de gedachte eraan kwetst mannen onnodig.

Tering, wat een debielen. :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_115512805
Seriously?

Dit moet een (slechte) grap zijn...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_115512815
Ik vind eigenlijk dat we alle openbaar vervoer verbindingen met Europese landen waar we in het verleden oorlog mee hebben gehad moeten opdoeken, alleen wordt het dan wel druk op de Europese wegen :')
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 13 augustus 2012 @ 15:01:23 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_115512828
Wat is deze _O- _O- _O- Misschien moeten we ook maar weer een muur neerzetten? :')
pi_115512846
TS, zou je de bron kunnen geven?
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
  maandag 13 augustus 2012 @ 15:02:37 #10
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_115512886
De speld?
pi_115512903
TS heeft het artikel uit z'n duim gezogen.
Cool story, Hansel.
pi_115512906
Ik vind dat alle vluchten vanaf Schiphol verboden moeten worden, want de nazi's gebruikten Schiphol als vliegveld voor het aanvallen van Engeland.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_115512956
Joden :')
CJO :')_____!
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_115512981
_O-
CJO :')
pi_115513019
religieuzen :')
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_115513076
quote:
2s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:03 schreef wikwakka2 het volgende:
TS heeft het artikel uit z'n duim gezogen.
Daar lijkt het wel op ja, nogal een achterlijke actie.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_115513105
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:03 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik vind dat alle vluchten vanaf Schiphol verboden moeten worden, want de nazi's gebruikten Schiphol als vliegveld voor het aanvallen van Engeland.
Hmm, ik vind dat die vergelijking mank gaat, maar okee. De Holocaust en deportatie van Joden is heel iets anders dan het voeren van oorlog. Beide erg natuurlijk, maar de Holocaust is wel een hele specifieke gebeurtenis zeg maar.
PWBF
pi_115513158
:')

Oja TS, kan je even de bron erbij vermelden ;)
pi_115513197
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:07 schreef Nielsch het volgende:
Hmm, ik vind dat die vergelijking mank gaat, maar okee. De Holocaust en deportatie van Joden is heel iets anders dan het voeren van oorlog. Beide erg natuurlijk, maar de Holocaust is wel een hele specifieke gebeurtenis zeg maar.
En ik vind dat de vergelijking tussen treinen tussen Nederland en Duitsland nu en transporten toen, mank gaat.
pi_115513206
Lekker op tijd, 10 jaar nadat die trein er is gekomen.
  maandag 13 augustus 2012 @ 15:10:22 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_115513237
Dit zou zelfs voor De Speld een stap te ver zijn, en daar komt het dan ook niet vandaan. Als TS dit zelf geproduceerd heeft, is het wel een vrij debiele actie. Waarom!?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_115513239
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik vind eigenlijk dat we alle openbaar vervoer verbindingen met Europese landen waar we in het verleden oorlog mee hebben gehad moeten opdoeken, alleen wordt het dan wel druk op de Europese wegen :')
Nu draaf je wel erg door. Er zijn ook busverbindingen met Spanje, maar het slaat nergens op om die te verbieden omdat we ooit een 80-jarige oorlog kenden. De deportatie van Joden staat zeg maar op zichzelf, dat mag best een uitzonderingspositie hebben bij het aan de kaart stellen van zaken.
PWBF
pi_115513246
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:02 schreef Plasterk het volgende:
De speld?
Nee.
pi_115513251
Zeg me alsjeblieft dat dit van de spel afkomstig is :')
pi_115513271
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 15:10 schreef Nielsch het volgende:
Nu draaf je wel erg door. Er zijn ook busverbindingen met Spanje, maar het slaat nergens op om die te verbieden omdat we ooit een 80-jarige oorlog kenden. De deportatie van Joden staat zeg maar op zichzelf, dat mag best een uitzonderingspositie hebben bij het aan de kaart stellen van zaken.
Waarom?

En: bron aub.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')