Tsja, was natuurlijk te verwachten dat ze hier ooit mee zouden komen. Hoewel het verdwijnen van de treinen me niet realistisch lijkt, kan ik me wel iets voorstellen van het bezwaar van het CJO. Wel schandalig dat Siemens die treinen mag produceren trouwens. Het lijkt me goed als DB op zoek gaat naar een andere producent met een minder nazi-gerelateerd verleden.quote:AMSTERDAM - Het Centraal Joods Overleg (CJO), platform van joodse kerkgenootschappen en organisaties in Nederland, wil dat de Nederlandse Spoorwegen en Deutsche Bahn stoppen met het laten rijden van treinen tussen Nederland en Duitsland.
Beide vervoerders zouden door het aanbieden van de huidige dienstregeling de Joodse gemeenschap “onnodig kwetsen en ongevraagd confronteren met het verleden.”
Tussen 1942 en 1944 werden veel Nederlandse Joden per spoor gedeporteerd naar concentratiekampen in Duitsland en Polen. De meesten van hen keerden nooit meer terug.
ICE International
Het CJO geeft aan vooral problemen te hebben met de dienstregeling van de ICE International. Deze high-speed trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal; dit is echter ook het station waar de Amsterdamse joden op transport werden gezet. Bovendien wordt de ICE geproduceerd door het Duitse bedrijf Siemens. Van dit bedrijf is het bekend dat het tijdens de 2de Wereldoorlog steun bood aan het regime van Adolf Hitler. Ook gebruikte Siemens de Joodse gevangenen uit de concentratiekampen om te werken in de fabrieken van het bedrijf.
CJO-voorzitter Willem Koster: “Het is bijzonder cru dat een bedrijf dat tijdens de Holocaust gebruik maakte van Joodse slavenarbeid nu treinen mag produceren voor de route die vele Joden vlak voor hun dood hebben afgelegd.”
Warschau
Echter, ook de InterCity Berlijn – welke vertrekt vanaf Schiphol en vervolgens naar Amersfoort en Hengelo rijdt alvorens de grens over te gaan – kan niet rekenen op de sympathie van het CJO.
Koster: “Het liefst zien wij alle treinen tussen Nederland en Duitsland verdwijnen. Dat geldt ook voor de dagelijkse EuroNight trein die vertrekt vanaf Amsterdam Centraal en onder andere stopt in Warschau.”
Warschau is de hoofdstad van Polen, het land waar onder andere de vernietigingskampen Auschwitz-Birkenau, Belzec, Chelmno en Plaszów werden gesticht.
De NS en DB waren niet bereikbaar voor commentaar. Of de treinen tussen Nederland en Duitsland / Polen ook daadwerkelijk gaan verdwijnen valt nog te bezien.
Daar lijkt het wel op ja, nogal een achterlijke actie.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:03 schreef wikwakka2 het volgende:
TS heeft het artikel uit z'n duim gezogen.
Hmm, ik vind dat die vergelijking mank gaat, maar okee. De Holocaust en deportatie van Joden is heel iets anders dan het voeren van oorlog. Beide erg natuurlijk, maar de Holocaust is wel een hele specifieke gebeurtenis zeg maar.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:03 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik vind dat alle vluchten vanaf Schiphol verboden moeten worden, want de nazi's gebruikten Schiphol als vliegveld voor het aanvallen van Engeland.
En ik vind dat de vergelijking tussen treinen tussen Nederland en Duitsland nu en transporten toen, mank gaat.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:07 schreef Nielsch het volgende:
Hmm, ik vind dat die vergelijking mank gaat, maar okee. De Holocaust en deportatie van Joden is heel iets anders dan het voeren van oorlog. Beide erg natuurlijk, maar de Holocaust is wel een hele specifieke gebeurtenis zeg maar.
Nu draaf je wel erg door. Er zijn ook busverbindingen met Spanje, maar het slaat nergens op om die te verbieden omdat we ooit een 80-jarige oorlog kenden. De deportatie van Joden staat zeg maar op zichzelf, dat mag best een uitzonderingspositie hebben bij het aan de kaart stellen van zaken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik vind eigenlijk dat we alle openbaar vervoer verbindingen met Europese landen waar we in het verleden oorlog mee hebben gehad moeten opdoeken, alleen wordt het dan wel druk op de Europese wegen
Waarom?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:10 schreef Nielsch het volgende:
Nu draaf je wel erg door. Er zijn ook busverbindingen met Spanje, maar het slaat nergens op om die te verbieden omdat we ooit een 80-jarige oorlog kenden. De deportatie van Joden staat zeg maar op zichzelf, dat mag best een uitzonderingspositie hebben bij het aan de kaart stellen van zaken.
Omdat dit een deportatie / genocide van ongekende schaal was en redelijk recent is (vergeleken bijvoorbeeld met de 80-jarige oorlog). Dat maakt toch dat Joden wel iets meer gelijk hebben wanneer ze dit soort dingen gaan roepen dan wanneer bijvoorbeeld protestanten gaan roepen dat de bussen met Spanje gestopt moeten worden omdat zij door de Spaanse koning werden onderdrukt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |