abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17:01 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115314759

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen.
ToeBeer.gif Duvel, wil graag uit dit lijstje.
geouwehoer.jpg Anno1982, een beetje een raar wezen.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
monopoly%20spin.gif Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen.
162.gif Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
SNCF-Transilien.png Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy
De cabine van een Class 66 - Monopoly
De cabine van een G-2000 - Monopoly
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen
Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef
Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork
Europabahn/Rheintalbahn - bork

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
en i.p.v het kopen van een dagboek, kun je je onzin ook op deze wijze kwijt (niet te vaak s.v.p.)
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:09 schreef greavy het volgende:
Owja. Gister weer eens een dag gehad die ik zelf in het honderd heb lopen gooien _O-

- 's Ochtends in Breda de omgeleide PON-trein op willen wachten. Ik wist wanneer die kwam, maar toen liep ik nog door de tunnel op mijn gemakje. En dan loop je de trap op, en zie je hem voorbij rijden :(
- UnitCargo Venlo ri Kijfhoek kwam langs, maar toen stonden wij bij de Subway (ik wist dat ie moest komen -O- )
- Een andere trein met huifdoekwagens kwam ook langs (ik wist het...) maar toen liepen wij op ons gemak in de tunnel
- Later met de IC140 ri Amsterdam zouden wij er op Hilversum uit voor 2 treintjes met de RailPro wagens. Bleven we zitten in de trein, omdat wij dat even vergeten waren _O-
Zo, dat was mijn dagje gister wel -O- Eigen schuld gelukkig :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 augustus 2012 @ 23:17:36 #2
Maffe Fries
pi_115314807
Dit tweetal voor de Achterhoek is vandaag over de grens gekomen: http://www.flickr.com/photos/coenormel/7742333184/in/photostream/
pi_115315152
EDIT:

laat ook maar, geen zin an
pi_115315299
quote:
4s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 23:22 schreef gogosweden het volgende:
laat ook maar, geen zin an
Nee.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 23:29:56 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115315679
Het stukje in de OP over actie/dagkaarten mag worden bijgewerkt. NS had onlangs een actie "NS+RET Dag Dal Vrij" die alleen bij NS en RET geldig was, en alleen buiten de spits. Niet bij de andere vervoerders dus.
pi_115316273
Over de OP gesproken: de links naar afkortingen en treinserienummers werken niet meer.
pi_115317412
Vet hoor om met de Eurostar te reizen. Die snelheden die dat ding haalt :D

Helaas geen fotos kunnen nemen omdat ik moest rennen voor de overstap in Brussel :(
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:04:33 #8
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115317745
Dan hier een videootje om het goed te maken:

donderdag 9 augustus 2012 @ 01:47:37 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115322121
quote:
18s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 21:23 schreef dennistd het volgende:
Ken je die mop van die Arriva-GTW's die tussen 19u en 20u de grens over zouden komen?
Ze kwamen niet...
Je had langer moeten wachten. Ik had ergens wel verwacht dat ze wat later zouden zijn, zoals geschiedde :P
  donderdag 9 augustus 2012 @ 02:26:38 #10
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115322899
Man aangehouden in Haarlem na ruzie over voogdij kind in LUMC

LEIDEN - De geruchten spraken van een ontvoerd kind, uiteindelijk bleek er alleen een tas gestolen. Maar de politie had ondertussen wel het treinverkeer rond Leiden stilgelegd. Achteraf gezien een nogal draconische maatregel, geeft een politiewoordvoerder toe. ,,Maar dat is wijsheid achteraf. Het duurde even voor we de feiten op een rijtje hadden.’’

Op het station verzamelde zich woensdagmiddag een grote politiemacht, vertelde een conductrice. Het NS-personeel was verteld dat het ging om de ontvoering van een kind. ,,Een enge gedachte.’’
Het gerucht bevatte wel een kern van waarheid. Twee ex-partners hadden bij het station ruzie gekregen over de voogdij over hun kind. De man wilde het kind meenemen, maar dat liet de vrouw niet toe. Door de ruzie ontstond bij omstanders enige commotie. De man ging er vervolgens met de tas van de vrouw per trein vandoor. Hij is in Haarlem aangehouden. Het treinverkeer werd stilgelegd omdat niet duidelijk was in welke trein hij was gestapt.
  Redactie Sport donderdag 9 augustus 2012 @ 09:24:29 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115325724
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:47 schreef greavy het volgende:

[..]

Je had langer moeten wachten. Ik had ergens wel verwacht dat ze wat later zouden zijn, zoals geschiedde :P
Ja, dat verwachtte ik ook wel, maar ik had er al een dikke twee uur gestaan, en ook op drehscheibe was er ook nog nergens wat gezien. Ik was daardoor ook in de veronderstelling dat ze nog niet onderweg waren om wat voor reden dan ook.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_115326018
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 01:47 schreef greavy het volgende:

[..]

In tegenstelling tot jou hebben sommige mensen hier ook nog een sociaal leven naast die troep op de rails. :6
Al is de wereld nog zo groot, wij weten uw rekening te vinden tot na uw dood.
pi_115335648
Vandaag in Fyra V250 gezeten (Asd - Rtd). In het begin liepen we wat vertraging op: tot Schiphol reden we vrij langzaam. Maar daarna over de HSL konden we wel snel. Ik vond de stoelen wel goed zitten, in het begin voelen ze wat hard (een beetje zoals de SLT of de VIRM-IV) , maar als je eenmaal zit vond ik het wel prima. De deursensoren werken niet optimaal: je moet echt met je neus tegen de deur gaan staan voordat 'ie open gaat (hoewel dat per deur verschilt; de sensorrichting vereist misschien nog wat finetuning). Ik vond het op de HSL in de trein wel ietwat rumoerig. Ik heb zelf echter nog nooit gereisd met Thalys of een andere HSL-trein, dus of dat normaal is weet ik niet.

Oh ja, en ik schrok wel van de "klappen" die je hoort in de tunnels: alsof er iemand bovenop de trein aan het springen is :'). Maar dat heeft met de luchtdrukregulatie te maken kennelijk.
pi_115343582
quote:
16s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 09:37 schreef Belastinginspecteur het volgende:
naast die troep op de rails.
'Lightrailcrap' uitgezonderd rijdt er geen, ik herhaal geen "troep" op de rails.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 augustus 2012 @ 17:46:08 #15
Maffe Fries
pi_115344045
Er wordt geklaagd over te korte treinen, maar vanmiddag reden er zestien bakken schommelboot in één trein tussen Utrecht en Amersfoort. Twee bakjes te veel dus. Ze hebben de trein in Amersfoort gesplitst en in twee delen over de Veluwe laten rijden _O-
pi_115349819
Meldpunt Slechte Reisinformatie geopend: http://www.voorbeterov.nl/120809.php
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:09:42 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115367823
De NS gaat vanaf maandag in de Noordelijke randstad langere treinen inzetten. Gaat om de trajecten Almere-Amsterdam en Almere-Schiphol-Den Haag en Amsterdam-Haarlem-Rotterdam-Dordrecht. Dit hebben zij besloten naar aanleiding van overvolle treinen, die gekomen zijn door niet op te heffen maar wel in lengte te krimpen. Vooraf was deze drukte niet voorzien.
Aldus een kennis die bij NSR op kantoor zit.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:12:10 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115367886
Is dan niet gewoon de vakantie voorbij in dat deel van het land? :')
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:13:20 #19
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115367906
In de Reisplanner kunnen vinden:
1020: Asd v. 8:10 Rtd a. 8:49
1015: Rtd v. 9:09 Asd v. 9:52
1032: Asd v. 11:10 Rtd a. 11:49
1027: Rtd v. 12:08 Asd a. 12:50
Betreft inzet V250 in extra Fyra ritten

Rtd = Rotterdam CS, Asd = Amsterdam CS
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 02:14:00 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115367923
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 02:12 schreef James1988 het volgende:
Is dan niet gewoon de vakantie voorbij in dat deel van het land? :')
Nee. Ik kan mij herinneren dat MVBOV ook al klaagde over de overvolle treinen een week of 4 terug. Toen moest daar de vakantie nog beginnen.
pi_115371046
De extra Fyra V250-ritten zijn overigens toeslagvrij. Tenminste, dat was gisteren zo (zowel volgens personeel als volgens omroep) en voor zover ik weet was de "reguliere" Fyra niet toeslagvrij.
pi_115372531
Nee, ze zijn niet toeslagvrij. Wel wordt er coulant omgegaan met mensen die geen zorgtoeslag hebben.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 10:43:46 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115372604
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 10:40 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Nee, ze zijn niet toeslagvrij. Wel wordt er coulant omgegaan met mensen die geen zorgtoeslag hebben.
Dat heb ik niet, blij dat men daar coulant mee omgaat. Ik zou daar zelf wat minder coulant mee om willen gaan, immers: wie wil er nou geen gratis geld?

Maar ja, de wet hè.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115372651
Jij snapt 't
pi_115376961
http://www.spitsmijdenindetrein.nl/aanmelden/

Misschien interessant voor mensen hier.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:09:42 #26
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115379464
Was de Brabantse Spooragenda 2030 hier al voorbijgekomen? Een wensenlijstje van de provincie Noord-Brabant voor het spoorvervoer in de provincie en omliggende gebieden.

Crosspost van Somda:
Belangrijkste punten zijn:
- Invoeren van ETMET
- Doortrekken van verbindingen tot over grens (Antwerpen, Düsseldorf, Aken, Luik)
- Opnemen van HSL-shuttles tussen Brabantse knooppunten (Bd, Tb, Ehv, Ht), 2 x per uur
- Uitbouw + verhoging frequentie Maaslijn
- Bouw spoorlijn Utrecht - Breda
- Bouw nieuwe stations: Eindhoven Airport (IC), Berkel-Enschot, Breda-Oost, 's-Hertogenbosch Maasport, 's-Hertogenbosch Avenue2, Berghem
- Bouw Robellijn (Rotterdam-Belgie via Dordrecht/Roosendaal)
- Reactivering IJzeren Rijn
- Onderzoek naar nieuwe spoorlijn voor afhandelen zuidelijke tak BetuweRoute
- (Her)openen van stamlijnen en laad/losplaatsen

Hier te downloaden
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:25:29 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115380056
Hahaha, een HSL-shuttle!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115380125
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 14:25 schreef Duvel het volgende:
Hahaha, een HSL-shuttle!
Ach, als den haag hem niet krijgt, doe dan eindhoven. :Y
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:29:34 #29
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115380212
Ja en dan? Eerst via LSL naar Breda en dan via de HSL naar Antwerpen/Brussel? Dat zet toch geen zoden aan de dijk, kom op.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115380328
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 14:29 schreef Duvel het volgende:
Ja en dan? Eerst via LSL naar Breda en dan via de HSL naar Antwerpen/Brussel? Dat zet toch geen zoden aan de dijk, kom op.
3x per dag ofzo, rechtstreekste verbinding met brussel en antwerpen.. ik ken wel gekkere verbindingen :P . De thalys van parijs naar oostende of brussel airport bijvoorbeeld :')
pi_115400926
Een IC-station voor Eindhoven Airport vind ik nogal dubieus. Als men toch een station voor het vliegveld wilde (wat dan overigens op zo'n 3 km van de terminal komt te liggen), dan had men ook niet de halve stad hoeven omploegen voor een snelle busverbinding vanaf station Eindhoven.

Vandaag overigens mijn Blokkerkaartje goed gebruikt: Eindhoven-Den Haag HS-Leiden-Schiphol-Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen-Arnhem-Nijmegen-Venlo-Eindhoven. Heb daarbij ook kunnen ervaren dat de bekleding in ICMm echt aan vervanging toe is, want het zag er niet uit. :N
pi_115401604
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 22:24 schreef lyolyrc het volgende:
Heb daarbij ook kunnen ervaren dat de bekleding in ICMm echt aan vervanging toe is, want het zag er niet uit. :N
En wat geweldig, die nieuwe bekleding :')

Ripstop is het gewoon 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:59:53 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115403558
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 22:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En wat geweldig, die nieuwe bekleding :')

Ripstop is het gewoon 8)7
Bepaald onprettig, als je probeert onderuit te gaan zitten, zit je broek in je naad.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:24:44 #34
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115405206
Een selectie van 5 platen van de trip van vandaag. Zwijndrecht-Roosendaal-Ekeren (Weiland)-Natoye (Weiland) en weer huiswaarts. Doel was om de SSN 65 018 diep in Duitsland te platen.
Opvallend was dat er voorbij Antwerpen/Mechelen niet of nauwelijks een fotograaf gereed stond. Tussen Roosendaal en Essen heb ik er wel 17 geteld... Ik blij dat ik het verder weg gezocht heb!

SSN 65 018+Bm-rijtuigen
Op station Zwijndrecht komt op deze vroege ochtend al vol stomend de SSN door Zwijndrecht gestoven. Op spoor 3 staat NS met de Sprinter naar Roosendaal. De trein was al gesleuteld, maar de machinist moest even naar de stoomtrein kijken vanuit zijn cabinedeur. Zodoende ging de passage tussen de +8-rijdende stoomtrein en +2 rijdende Sprinter naar Roosendaal nog maar net goed. De SSN is onderweg naar Ciney en Spontin, om aldaar 3 dagen te rijden bij de Chemin Fer du Bocq-spoorlijn.

CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm
Omdat de 65 018 van de Stoom Stichting Nederland (SSN) niet door België mag rijden, word deze trein door de schone PB03 gesleept naar Ciney. Op deze zonnige ochtend komt de fraaie combinatie in een prachtig zonnetje door Ekeren.

NMBS 1353+3x M6+3x I6
Doordat er een tekort is ontstaan van AM96 treinstellen, is de NMBS genoodzaakt de treindienst op een aantal treinen uit te voeren met rijtuigen. Dit is meestal een fraaie samenstelling van M6 en I6-rijtuigen, zoals ook bij deze trein. De trein heeft geen stuurstandrijtuig, waardoor in Luxemburg de trein afgesleept word door een rangeerlok, en de locomotief kan omlopen. De rijtuigen zitten in vaste composities, en deze stammen doen momenteel enkel dienst op de IC-dienst Brussel-Luxemburg.

NMBS 2727+M5 als EXT
Deze dag was er een extra trein onderweg met een vrij groot gezelschap. Dit gezelschap had een trein afgehuurd, die wij rond 12u30 al tegen kwamen op Brussel-Noord, en richting Zuid ging. De trein zat voor minimaal 70% gevuld!
Enkele uren later komt dezelfde stam en lok, met omgelopen locomotief, opnieuw langs Natoye met deze extra trein, maar dan in de richting van Ciney.

CrossRail PB03+SSN 65 018+3x Bm+ TSP 9001 of 9015+ 4x K1
De trein van Rotterdam naar Ciney en Spontin werd in Nederland gereden door de stoomloc zelf, en vanaf Roosendaal tot het einde met de PB03 van CrossRail. In Schaarbeek was echter 75 minuten voorzien om te rangeren met rijtuigen. Aldaar zou door deze trein aangehaakt worden, 4 rijtuigen M2, 4 rijtuigen K1 en 2 resto-rijtuigen. Doordat de trein zelf al 3 rijtuigen mee had vanuit Rotterdam, en er maar maximaal 10 rijtuigen mee mochten (door spoorlengte?), zijn uiteindelijk één van de 2 resto-rijtuigen aan de haak gezet, samen met de 4 K1-rijtuigen. Hier passeert de trein ter hoogte van Natoye, vlakbij Ciney met een vertraging van 90 minuten. In Schaarbeek was volgens een collega van de SSN al deze vertraging opgelopen. Dit zal ongetwijfeld de oorzaak hebben dat de K1-rijtuigen achter de M2-rijtuigen stonden, en er extra gerangeerd moest worden. In Ciney zal de PB03 omlopen, en de trein naar Spontin trekken. Zelf ben ik weer rechtsomkeert gegaan naar Nederland, en bij passage van Schaarbeek rond 20:30 stonden de M2-rijtuigen nog roerloos.
pi_115405311
godver ik wil weer een rondje maken :@
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 23:32:02 #36
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_115405628
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:
godver ik wil weer een rondje maken :@
Je hebt deze toch?

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_115405669
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 23:32 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Je hebt deze toch?

Lekker wissels open rijden ja. Grappigerd :6
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 00:17:10 #38
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115408374
Via ZugChef kwam ik te weten dat er wat fraaie locomotieven van PKP veelvuldig Berlijn aandeden. We waren afgelopen week 4 daagjes in Berlijn en op maandagavond was er een gaatje en kon ik naar Hbf met de S-Bahn vanaf Anhalter Bahnhof via Brandenburger Tor met U-Bahn 55.
Ik had pech en geluk, geluk dat de trein vanaf Warschau vertraging had (ik had geen tijden, ik ging op goed geluk) zodat deze mooi stilstond buiten Hbf. Ik had helaas mijn camera op portrait staan (achteraf pas ontdekt) dus niet alles gelukt, wel de onderstaande drie.

Ik zag dat deze loc ook op het NL spoornet uit de voeten kan, helaas niet toegelaten.

Bedankt Bjorn!

nb: later op Alexanderplatz en Hackescher Markt een in Russische en een in Zweedse kleuren (denk ik) beschilderde locs gezien (camera in de broekzak). Vanuit de Fernsehturm een andere trein uit Warschau met 2 locomotieven die niet beschilderd waren.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_115409897
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 00:17 schreef bork het volgende:
(camera in de broekzak).
Dan haal je hem ER UIT? :?
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 01:00:10 #40
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115410491
quote:
4s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 00:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dan haal je hem ER UIT? :?
Ja, ik had zo'n veilige 3-kwart waar je niet 1-2-3 het ding er uitfutselt, aanzetten, richten, ondertussen op een kind letten, trein weg ;)
O, ja en ik was op vakantie!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_115410741
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 01:00 schreef bork het volgende:
O, ja en ik was op vakantie!
WAT EEN KUTSMOES :(
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 09:28:40 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115416802
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 00:17 schreef bork het volgende:

Ik zag dat deze loc ook op het NL spoornet uit de voeten kan, helaas niet toegelaten.

Op wiki:
quote:
(with the 1500 V capability disabled within the software)
:r
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_115417184
Heen en weer naar Parijs geweest met de thalys. Wat is het dan jammer om weer in een virm te moeten stappen..
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 10:36:39 #44
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115417639
quote:
3s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 09:28 schreef Duvel het volgende:

[..]

Op wiki:

[..]

:r
ok, wiseguy maar dat kan je toch enablen als het softwarematig is :)
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 11:21:46 #45
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115418496
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 14:25 schreef Duvel het volgende:
Hahaha, een HSL-shuttle!
Ook leuk dat er consequent wordt gesproken over een "4e spoor Breda-Tilburg". Leg eerst die 3e maar eens aan dan :D.
pi_115420984
Ook in Parijs werd ik geconfronteerd met de NS..
pi_115421620
wat heeft dit met de NS te maken? :P
pi_115421742
Ik denk dat het een heel klein beetje op het NS-logo lijkt?

pi_115421978
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 13:36 schreef TheSalesman het volgende:
Ik denk dat het een heel klein beetje op het NS-logo lijkt?

[ afbeelding ]
Ja, maar meer ook niet.
pi_115422350
Meer was het ook niet hoor :P
pi_115422525
Priceless op Somda:
http://somda.nl/forum/122(...)+dingen+11+augustus/
(Mocht het echt Socios zijn, briljant :P)

Screenshot want het is weg-geëdit)

[ Bericht 40% gewijzigd door b2py op 11-08-2012 14:09:10 ]
pi_115423633
_O-

"Humorloze zak" :') Wat je zegt ben je zelf :D
pi_115423869
Weet iemand trouwens het verhaal hierbij? :? Intrigeert me telkens als ik erlangs rijd, en dat gebeurt nogal eens. Nu maar eens een foto van gemaakt. Twee dichtgemetselde bogen. Wat liep hieronder? En wanneer? Het is het middenperron van station Apeldoorn trouwens.

pi_115424455
Lijkt een soort riool of kabelkokers.
pi_115425038
Ligt voor een riool alleen wel erg hoog :Y En kabelkokers zijn niet ZO groot lijkt me.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 16:05:38 #56
Maffe Fries
pi_115425693
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Weet iemand trouwens het verhaal hierbij? :? Intrigeert me telkens als ik erlangs rijd, en dat gebeurt nogal eens. Nu maar eens een foto van gemaakt. Twee dichtgemetselde bogen. Wat liep hieronder? En wanneer? Het is het middenperron van station Apeldoorn trouwens.

[ afbeelding ]
misschien weten ze het op Beneluxspoor. Daar zitten nogal wat mensen die veel van het spoorverleden weten
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:35:54 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115429692
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 10:36 schreef bork het volgende:

[..]

ok, wiseguy maar dat kan je toch enablen als het softwarematig is :)
Ik bedoel dat ik het suf vindt dat het überhaupt disabled is, ik had graag een Taurus door Nederland zien rijden.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:39:38 #58
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115429823
Zou men hier doelen op de Olympische prio-stam of toch een V250?
NSHispeed twitterde op zaterdag 11-08-2012 om 12:05:05 13 aug komt Olympic Team Netherlands terug uit Londen. Toch niet in zo maar een trein….? reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_115429859
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:39 schreef dennistd het volgende:
Zou men hier doelen op de Olympische prio-stam of toch een V250?
NSHispeed twitterde op zaterdag 11-08-2012 om 12:05:05 13 aug komt Olympic Team Netherlands terug uit Londen. Toch niet in zo maar een trein….? reageer retweet
Voor zover ik weet komen ze vanaf Brussel in een Thalys naar Den Bosch. Tenminste dat is continue gecommuniceerd.
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_115430021
Op de website van NS (Londen Centraal) wordt ook gesproken over een "hogesnelheidstrein" waarin de sporters arriveren.

Wel erg nuttig, zo'n hogesnelheidstrein op een niet-HSL-traject. De Olympische Benelux zou prima volstaan :').
pi_115434050
Hoezo niet HSL traject? Bij Breda kan je ook rechtsaf en dan door naar Eindhoven of Utrecht.
pi_115434353
Ik bedoelde ook v.a. Breda, aannemende dat die hogesnelheidstrein die afslag voor de verandering neemt. Maar ach, het is leuk voor de mensen enzo hè.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheSalesman op 11-08-2012 21:22:43 ]
pi_115434407
Het gaat een Thalys worden.

Zo ziet u maar weer burger, wij van de belastingdienst weten alles...
pi_115434445
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 18:40 schreef JJdJ1984 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet komen ze vanaf Brussel in een Thalys naar Den Bosch. Tenminste dat is continue gecommuniceerd.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 20:33 schreef Belastinginspecteur het volgende:

Briljante conclusie inspecteurtje
Op vrijdag 28 september 2012 20:00 schreef roos85 het volgende:
Je kunt wel merken dat JJ wel verstand van zaken heeft..
pi_115434513
The only thing that protects us from bureaucracy is it's inefficiency....
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:56:38 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115435659
Jammer dat die boog op zo'n ontoegankelijke plek ligt...

...en dat ik die dag gewoon moet werken.
pi_115435869
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:02 schreef b2py het volgende:
Priceless op Somda:

[ afbeelding ]
Zal mij niks verbazen als er iemand nu een life-time ban heeft daar... Zo zielig zijn ze er wel.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:01:25 #68
Maffe Fries
pi_115435919
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:00 schreef Belastinginspecteur het volgende:

[..]

Zal mij niks verbazen als er iemand nu een life-time ban heeft daar... Zo zielig zijn ze er wel.
klopt. Een geintje kan niet gewaardeerd worden :')
pi_115436059
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 20:33 schreef Belastinginspecteur het volgende:

En jullie van de overheid halen maar wat leuke feestjes uit van burgersgeld :6
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:14:43 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115436587
Whehehe, trollen op Somda, altijd leuk. _O-
pi_115436654
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:14 schreef James1988 het volgende:
Whehehe, trollen op Somda, altijd leuk. _O-
gegarandeerd succes ja :D
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:01:24 #72
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_115442794
Groningen is weer in goede handen vannacht...

Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:10:36 #73
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115443294
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 20:26 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Hoezo niet HSL traject? Bij Breda kan je ook rechtsaf en dan door naar Eindhoven of Utrecht.
Eerst even bomen kappen en onkruid wieden dan. Wel mooi de roest een keer van die boog af :D.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:53:21 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115445168
Wisten jullie dat de DB BahnCard ook geldig is voor grensoverschrijdende trajecten bij de SBB en de ÖBB? Ik niet namelijk!
  zondag 12 augustus 2012 @ 00:15:07 #75
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_115446135
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 23:53 schreef James1988 het volgende:
Wisten jullie dat de DB BahnCard ook geldig is voor grensoverschrijdende trajecten bij de SBB en de ÖBB? Ik niet namelijk!
Nee wist ik niet, deze is nu ook overal opvallend aanwezig als reclame in trein, media etc.

Die kende ik dan weer niet.
  zondag 12 augustus 2012 @ 02:37:48 #76
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115450073
De Russische spoorwegen (RZD) zijn de laatste tijd volgens mij aardig aan de weg aan het timmeren als het over PR gaat. Dit heeft wellicht iets te maken met de aankomende winter-olympics (Sochi 2014).

Ook op de Social Media is de RZD actiever aan het worden, met regelmatig foto's, feitjes en praktische informatie over treinreizen naar en in Rusland.

Twitter: @RuRailways
Facebook: Russian Railways (RZD)

edit: Opmerkelijk: in Rusland is er een feestdag voor spoorwegmedewerkers, die valt op 5 augustus. De politiek en leveranciers besteden hier aandacht aan. Erg leuk :)

edit 2: Als je een 3D-tour door de gloednieuwe 'Lastochka' (Desiro RUS) wilt hebben, dan kun je dat krijgen ook. De Lastochka zal worden ingezet tijdens de Spelen van 2014 om passagiers van en naar Sochi te vervoeren. De 2+3-opstelling lijkt misschien krap, maar vergeet niet dat men in Rusland wat meer ruimte heeft (ivm breedspoor). Er is ook een 3D-tour van de hogesnelheidstrein Sapsan (Velaro RUS).

[ Bericht 13% gewijzigd door James1988 op 12-08-2012 03:08:50 ]
pi_115453962
Er gaat meer over die boog dan jij denkt.
pi_115454770
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 14:02 schreef b2py het volgende:
Priceless op Somda:

[ afbeelding ]
Nee, dat ben ik niet. Ronduit absurd dat er (weer) personen zijn die zich daar voor doen als Socios dan wel de spot bedrijven met username in kwestie.
pi_115454796
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 21:00 schreef Belastinginspecteur het volgende:
Ik heb net geprobeerd in te loggen. Gelukkig werkt alles nog.
  Redactie Sport zondag 12 augustus 2012 @ 09:45:44 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115454817
In Hengelo staat een pimpel stil, met loc, op het nogal niet aan het perron liggende spoor 6. Rare plek moet ik zeggen..., want dat spoor is zo kort dat je onmogelijk vanuit Almelo binnen kunt komen en zonder terug te steken weer door kunt mat Bentheim.
PM mij!
pi_115454887
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 09:45 schreef dennistd het volgende:
In Hengelo staat een pimpel stil, met loc, op het nogal niet aan het perron liggende spoor 6. Rare plek moet ik zeggen..., want dat spoor is zo kort dat je onmogelijk vanuit Almelo binnen kunt komen en zonder terug te steken weer door kunt mat Bentheim.
Stond die trein op het laatste spoor tegen het centrum aan ?
  Redactie Sport zondag 12 augustus 2012 @ 09:59:09 #82
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115454942
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 09:53 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Stond die trein op het laatste spoor tegen het centrum aan ?
de centrum kant is spoor 1, niet echt dus :P
Volgens mij was het 6, maar ik kan me een spoor vertelt hebben (ik zag het vanuit de intercity naar Almelo)
PM mij!
pi_115454963
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2012 09:59 schreef dennistd het volgende:

[..]

de centrum kant is spoor 1, niet echt dus :P
Volgens mij was het 6, maar ik kan me een spoor vertelt hebben (ik zag het vanuit de intercity naar Almelo)
Ah oke, ja ik ken de spoornummers niet uit mn hoofd ;)
Ik zag afgelopen nacht (rond 01.30) dat de pimpel daar stond ;)

Zover ik kan zien staat de Pimpel op spoor 6 er nu niet meer..

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2012 10:04:08 ]
pi_115455324
Aardig geinig op Den Haag HS gisteren. De sneltrein van 17.59u naar Amsterdam Centraal (via de "Oude lijn") superdruk. Daar ging ik natuurlijk niet mee reizen. Voordat deze sneltrein vertrokken was stond de Intercity van 18.04u even buiten het station al te wachten. Ik natuurlijk met deze Intercity naar Amsterdam Centraal (geen stop te Leiden Centraal). Een vrijwel lege ICM. :D

Had nog niet eerder met deze 'ingelegde' intercity gereisd. Kon nu nog even voordat 'ie weg gaat. :P
pi_115455384
Sneltrein bestaat niet meer.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 augustus 2012 @ 11:39:46 #86
Maffe Fries
pi_115456416
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 10:34 schreef b2py het volgende:
Sneltrein bestaat niet meer.
Bel jij Arriva en Veolia eens op om dat te vertellen :P
pi_115456549
Op HS dan ;)
pi_115456592
Ohja, nog een vraagje.
Ik was afgelopen week in Parijs en was ook op en rond de stations en metro.
Maar van welke mag je nou geen foto maken? Ik wist dat er een fotoverbod was, maar geldt dat bij de RATP of bij de SNCF?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 augustus 2012 @ 11:51:22 #89
Maffe Fries
pi_115456671
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:47 schreef b2py het volgende:
Ohja, nog een vraagje.
Ik was afgelopen week in Parijs en was ook op en rond de stations en metro.
Maar van welke mag je nou geen foto maken? Ik wist dat er een fotoverbod was, maar geldt dat bij de RATP of bij de SNCF?
RATP wil het iig niet en volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations, maar zij zijn veel minder actief bij het controleren van het verbod.
pi_115456869
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:51 schreef Peterselieman het volgende:
volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations
Ik heb dat stiekem wel gedaan:

ICE te Paris Gare du Est
pi_115457096
quote:
2s.gif Op zondag 12 augustus 2012 11:51 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

RATP wil het iig niet en volgens mij heeft de SNCF ook liever niet dat je foto's maakt op de stations, maar zij zijn veel minder actief bij het controleren van het verbod.
Ok, bedankt.
Ik heb het toch maar achterwege gelaten op Gare du Nord, Lyon en Montparnasse. Er stonden ook enkele militairen met machinegeweren. Waarom dat nodig was..
pi_115457178
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:07 schreef b2py het volgende:
Er stonden ook enkele militairen met machinegeweren. Waarom dat nodig was..
Die schieten je dood als je een plaatje schiet, daarom heb ik ook stiekem gefotografeerd.
  zondag 12 augustus 2012 @ 14:29:37 #93
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115461816
Bij de RATP is het verboden. De RATP exploiteert de metro, tram, bussen en RER A en B.

SNCF exploiteert de TGV's, Intercités, TER en RER C, D en E. SNCF vindt het prima als je foto's maakt, zolang het hobbymatig is, je geen flitser gebruikt, en je je niet op een niet publiekelijk toegankelijke plek bevindt. Op stations die door RATP en SNCF worden aangedaan hangt het af van waar je je bevindt.

Het gebruik van een statief is af te raden, hier wordt men zenuwachtig van. Fotografie vanaf de openbare weg is uiteraard toegestaan, maar ook hier geldt: geen flitser ivm de veiligheid.
pi_115462334
De mooiste foto's maak je net als elders langs de baan. Neem aan dat dat bij de RATP ook wel kan op de buitenlijnen. Dan hoef je niet op een station te staan. Lijkt me niet dat de RATP daar iets tegen kan doen.
pi_115462385
En om mezelf weer lekker tegen te spreken hier twee plaatjes vanaf het perron :P

De containershuttle tussen de Rotterdam Waalhaven en Praag Urhinevese (CZ) lijken de afgelopen maanden vaker en vaker goed tot volledig beladen. Een week na de langste dag op 29 juni 2012 was dit ook het geval met trein 43305 die keurig op tijd het nieuwbouwstation van Arnhem Zuid passeerde in een heerlijk avondzonnetje. De RTT/Metrans 186 240 was tot begin 2012 een van de twee vaste loks voor deze dienst maar verloor de fraaie Power-of-Traxx-bestickering toen de lok naar RTB ging. De Rurtalbahn bestickerde meteen de lok met hun eigen logo. Lang konden ze niet van deze lok genieten, want kort daarop werd de 186 240 weer door RTT/Metrans ingezet. Vandaag de dag is de lok weer terug bij de Rurtalbahn.

De S-Bahn Rhein-Main zet anno 2012 nog altijd het oude S-Bahnmaterieel van de serie 420 in. Vanaf 1969 zijn er in totaal 480 driewagenstellen gebouwd voor de S-Bahn in München, Rhein-Ruhr, Stuttgart en Rhein-Main. In eerstgenoemde plaats werden ze tijdens de Olympische Spelen van 1972 ook wel Olympiatriebwagen genoemd. In de twee laatst genoemde regio's rijden ze tot op de dag van vandaag nog veelvuldig rond. Op zaterdag 14 juli 2012 stonden de stellen 420 298 en 420 271 onder de fraaie stationsoverkapping van Wiesbaden Hauptbahnhof, de renovatiewerkzaamheden ten spijt, vertrekgereed als S9 naar Hanau.
  zondag 12 augustus 2012 @ 15:06:31 #96
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115463053
Mooie platen, Zug *O*

Vervanging voor de BR420 is onderweg in de vorm van BR430 (gebaseerd op BR422), inzet rondom Stuttgart wordt verwacht vanaf eind 2012.

Tevens:
NSHispeed twitterde op zondag 12-08-2012 om 15:00:17 Trein behangen met edelmetaal morgen in NL te verwachten…! Volg ons ook op facebook. reageer retweet
  Redactie Frontpage / Sport zondag 12 augustus 2012 @ 17:18:04 #97
Maffe Fries
pi_115467923
Nooit geweten dat de airco's van de SLT's met spanbanden vast zijn gezet _O-

http://www.flickr.com/pho(...)14246/in/photostream
  Redactie Sport zondag 12 augustus 2012 @ 17:28:06 #98
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_115468274
Zomaar gekozen voor iets waarvan al aangetoond is dat het goed werkt.. Het mag wel in de krant :P
PM mij!
  Moderator zondag 12 augustus 2012 @ 17:29:35 #99
155227 crew  Guppy
dus
pi_115468332
Ik heb weer een treinkaartje *O* geen foto dit keer, maar een oude tekening van Waterloo Station
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_115468471
quote:
10s.gif Op zondag 12 augustus 2012 17:18 schreef Peterselieman het volgende:
Nooit geweten dat de airco's van de SLT's met spanbanden vast zijn gezet _O-

http://www.flickr.com/pho(...)14246/in/photostream
Zullen wel speciale NS-spanbanden zijn.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 12 augustus 2012 @ 17:34:31 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115468485
Dit n.a.v. een incident waarbij de platen tijdens het rijden van de trein vlogen _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')