#ANONIEM | woensdag 27 juni 2012 @ 21:57 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Duvel, wil graag uit dit lijstje. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen. Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2012 10:40:29 ] | |
#ANONIEM | woensdag 27 juni 2012 @ 21:57 |
Kijken of we het 301 posts volhouden | |
Peterselieman | woensdag 27 juni 2012 @ 21:58 |
je wilt dat ProRail de sprinters van de NS die zonder plee zijn moet weigeren? | |
James1988 | woensdag 27 juni 2012 @ 21:59 |
Je weet dat er nu binnen 24 uur wel weer ergens een aanrijding is, hè? | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:00 |
Lees dan joh, suikerbiet. | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:00 |
Stug doortrappen | |
#ANONIEM | woensdag 27 juni 2012 @ 22:01 |
Gelukkig rijd ik veel Betuweroute deze week Het zal mij niet overkomen, tenzij iemand zaterdag eind van de middag gaat tussen Venlo en Amsterdam Westhaven. | |
Peterselieman | woensdag 27 juni 2012 @ 22:01 |
als het bord er niet mag hangen, dan moet je toch met een andere oplossing komen he | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:02 |
Precies. En dat gebeurt dus ook niet Gewoon lekker dwars doen, lekker problemen maken, en verder hard lachen en doorgaan met vingerverven | |
ZwartmetSuiker | woensdag 27 juni 2012 @ 22:04 |
Ja duidelijk dat stuk had ik niet gezien. Typisch weer, die regelneukerij. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 juni 2012 @ 22:05 |
Denk om je bloeddruk, Fles. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 27 juni 2012 @ 22:05 |
Nog los van het materieel is dit gewoon mierenneukerij. Een ProRail persoon heeft vast een harde plasser gekregen van dit besluit. | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:07 |
Ander keertje weer Ben drukker met mijn blaasdruk | |
twiFight | woensdag 27 juni 2012 @ 22:07 |
Tijd voor een vie.. ludieke actie waarbij mensen potjes met urine naar de verantwoordelijken gaan opsturen, onder het mom "We konden het niet kwijt in de trein, dus dan moet het zo maar". | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:08 |
ach je kan in Koog prima van het perron af zeiken op het spoor dus ach | |
ZwartmetSuiker | woensdag 27 juni 2012 @ 22:09 |
Ik zeg: tijd voor een provisorisch officieus bordje. | |
James1988 | woensdag 27 juni 2012 @ 22:09 |
Wat dacht je van bouwvakkerstoiletten laten bezorgen bij het NS-hoofdkantoor. Een stuk of 20, die weggezet worden voor de hoofdingang. Briefje erop: "Alsjeblieft NS, hierbij alvast een aantal toiletten voor in de sprinters. Kusjes, de reizigers." | |
Yreal | woensdag 27 juni 2012 @ 22:10 |
Als we de TT vol moeten maken moet we wel effe lekker gaan spammen ja. | |
Peterselieman | woensdag 27 juni 2012 @ 22:12 |
Rustig aan met het bier he | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:13 |
En elke prorailer die erover komt zeiken afsnauwen, net zo lang totdat ALLE belangrijkere problemen opgelost zijn. Kan best 2041 worden. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 juni 2012 @ 22:13 |
Hopen dat daar geen PSSSL is, da's 110 Volt... | |
ZwartmetSuiker | woensdag 27 juni 2012 @ 22:14 |
Die herken je zo met hun vestjes. | |
#ANONIEM | woensdag 27 juni 2012 @ 22:14 |
Flash, jij bent wel van de nieuwtjes! Hoorde over de Nieuwe Maasvlakte, dat DB Schenker daar een optie heeft gekocht naast het nieuwe rangeer terrein. Dan zijn zij de enige die daar mogen werken. Al iets over bekend toevallig ? | |
Dr_Flash | woensdag 27 juni 2012 @ 22:16 |
Geen idee. Ik ga niet over goederentreinen Greavy of Zug-Chef weten dit vast veel beter | |
#ANONIEM | woensdag 27 juni 2012 @ 22:19 |
Ah, bij deze dan Greavy & Zug-Chef | |
#ANONIEM | woensdag 27 juni 2012 @ 22:20 |
| |
James1988 | woensdag 27 juni 2012 @ 22:21 |
Damn | |
Zug-Chef | woensdag 27 juni 2012 @ 22:21 |
Geen idee maar klinkt ook niet zo heel gek eigenlijk. Kwestie van privegebruik van één nog aan te leggen ranggeerterrein. Wil dus absoluut niet zeggen dat DBS alleenheerser gaat worden op die tweede Maasvlakte. Gelukkig maar overigens. Zou Neelie Kroes ook niet leuk vinden trouwens, krijgen ze meteen de NMA op hun dak. Iets met concurrentie ;-) | |
Yreal | woensdag 27 juni 2012 @ 22:21 |
Mensen met kinderen die zelfmoord plegen | |
Duvel | woensdag 27 juni 2012 @ 22:42 |
Da's mooi klote. | |
Duvel | woensdag 27 juni 2012 @ 22:43 |
Ja, aan de galg dat soort types! | |
ziggyziggyziggy | woensdag 27 juni 2012 @ 22:50 |
Daar kun je inderdaad op wachten... | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 00:19 |
De asfaltbarbie wil een poging doen om TransLink Systems (het bedrijf achter de OV-faalkaart) in handen te krijgen http://www.nu.nl/politiek(...)verancier-kopen.html | |
dennistd | donderdag 28 juni 2012 @ 04:17 |
Nouja, veel slechter kan het er in elk geval niet op worden.. | |
Ofyles2 | donderdag 28 juni 2012 @ 05:57 |
Weet die kuthoer niet dat er meer nodig is dan een gedeeltelijke nationalisatie bij TransLink Systems? | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 08:10 |
Bij gedeeltelijke nationalisatie kunnen we er in elk geval een niet-terzake kundige ex-politicus in de top zetten. Hé wacht, Melanie is zo dom nog niet! | |
daanski82 | donderdag 28 juni 2012 @ 09:16 |
Mijn trein(Enschede - Schiphol) word al in Amersfoort opgeheven omdat er een stroomstoring is bij Schiphol. | |
GlenSpey | donderdag 28 juni 2012 @ 09:33 |
___ ! OT: wel heftig ja, maar wie zet er dan ook foto's van zoiets op twitter | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 09:34 |
Hoor het net op de radio. Ben benieuwd, voorlopig rijdt mijn ic Rotterdam - Deventer nog wel. Dat is meestal een van de eerste die eruit gaat.. | |
greavy | donderdag 28 juni 2012 @ 09:39 |
"Door een stroomstoring bij Schiphol rijden er minder intercitys tussen Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Deventer." Probeer dat maar eens aan de reiziger uit te leggen. Edit: Delft-Den Haag HS ligt er ook uit vanwege een brandmelding. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 09:42 |
Lol. Mijn trein van 09.28 op alexander naar utrecht rijdt gewoon wel. vertrekken nu te gouda. Zit wel een hele rare kerel in de trein. Bij een stop gaat hij staan en als een conducteur rond lopen. Heel raar. Als spijker op de kop heeft hij ook nog sokken met sandalen. | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 10:05 |
In Hengelo zijn ze druk bezig met het rangeren van de buitengestelde DM'90 materieel... [ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2012 10:08:07 ] | |
JDude | donderdag 28 juni 2012 @ 10:07 |
Vanmiddag/vanavond onweer. Rijdt alles nog? | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 10:12 |
Nee absoluut niet | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 10:15 |
Storing te rijswijk is overigens opgelost. | |
Socios | donderdag 28 juni 2012 @ 10:27 |
Check mijn forumheader Exacte grootte. Zelf gemaakte foto op het baanvak Lw - Zl. | |
Pino112 | donderdag 28 juni 2012 @ 10:33 |
Zwolle - Meppel en Zwolle - Ommen ook, stroomstoring. Ik ga lachen als er maandagochtend ook ergens tussen Zwolle en Schiphol storing is, want dan moet ik dus met de trein. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 10:46 |
4 Fyra stammen tegelijk op amsterdam c. 2 op 14, 1 op 15 en eentje op spoor 5. Lol | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 10:56 |
Nog een stroomstoring erbij, rond driebergen. Gemist hebben we nog een kortstondige stroomstoring te herfte aansluiting. | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 10:57 |
die stond er ook al | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 11:02 |
Foutje :p | |
Nielsch | donderdag 28 juni 2012 @ 11:24 |
Waar is Roosendaal Grens gebleven in de kaartautomaat? Kan ik die alleen nog bij het loket halen? | |
dennistd | donderdag 28 juni 2012 @ 11:44 |
Gewoon Roosendaal gebruiken en dan NL-traject gratis. | |
Yreal | donderdag 28 juni 2012 @ 11:45 |
Gaat lekker op het spoor. Beter heb ik vannacht geen gedonder... | |
Nielsch | donderdag 28 juni 2012 @ 11:51 |
Dus gewoon naar Roosendaal en het stukje van Roosendaal naar de grens is gratis? Vanaf de Belgische grens heb ik een geldig ticket. | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 11:57 |
Ga je naar Rock Werchter? Dan is je kaartje pas geldig vanaf Essen en niet vanaf de grens... | |
Nielsch | donderdag 28 juni 2012 @ 12:00 |
Dat was vroeger zo ja, maar volgens de website van de NMBS is het nu geldig vanaf de Belgische grens.
| |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 12:05 |
Ok excuseer. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 13:03 |
Kreeg ik vanochtend in de IC. Wel goed dat ze het uitdelen! Ik kom de 10e terug van vakantie en moet dan naar alexander toe. | |
ziggyziggyziggy | donderdag 28 juni 2012 @ 13:03 |
Werchter doe ik altijd gewoon met de auto. | |
bork | donderdag 28 juni 2012 @ 13:05 |
Werchter doe ik gewoon niet meer . | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 14:05 |
Mijn vriendin, nooit meer reizende met de trein, kreeg een mail van NS, ik niet. En ook geen folder. Mooi klote. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 14:36 |
Schultz vindt dat treinreizigers teveel klagen. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 14:39 |
Zeik niet zo | |
bork | donderdag 28 juni 2012 @ 14:41 |
Quote van haar uit dat interview Volgens Schultz moet wel naar de dienstregeling worden gekeken. Als nu een trein uitvalt, wordt geprobeerd een alternatief in de bestaande dienstregeling te regelen. Schultz: “Maar die raakt dan verder ontregeld. Je kunt ook zeggen: ‘U heeft even pech. We laten uw trein uitvallen, zodat de volgende trein gewoon kan rijden.” maar die rijden ook niet mevr. Schultz | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 14:44 |
ProRail heeft een lijstje opgesteld met plekken waar wel wat aan het spoor geklust zou moeten worden. Hier te vinden | |
Nielsch | donderdag 28 juni 2012 @ 14:47 |
Mijn vriendin is vandaag al met de auto gegaan. Ik kan morgen pas. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 14:51 |
Maar wat houdt dat dan in? | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 14:51 |
dat zijn trajecten waar in de toekomst in potentie uitbreiding van het spoor zou moeten plaatsvinden | |
Yreal | donderdag 28 juni 2012 @ 14:52 |
eens Vergelijk het treinpubliek eens met automobilisten | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 15:07 |
Ook automobilisten klagen als er 900 kilometer file staat. Maar dat Schultz - nota bene eindverantwoordelijke voor het spoor - zegt dat reizigers teveel klagen als de dienstregeling 2 weken lang in elkaar zakt omdat er "strenge vorst" is (-5 graden, gemiddeld) en "hevige sneeuwval" (5 centimeter), dan vind ik het mijn goed recht om te zeggen dat dat mens volledig losgeslagen is. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 15:19 |
Dat het korter had gekund. | |
dennistd | donderdag 28 juni 2012 @ 15:34 |
Dan heb je ook flink geluk zeg... | |
MPG | donderdag 28 juni 2012 @ 15:36 |
Verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn Intercity's Maastricht - Noorden via Venlo en Nijmegen . | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 15:51 |
Your TOC today: FTR! | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 15:53 |
Dat gaat dus nog wel even duren | |
greavy | donderdag 28 juni 2012 @ 16:45 |
Update van DB over de beperkingen voor ICE's en CNL's/EN's rondom Amsterdam:
| |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 17:24 |
Die laatste zin! | |
Litpho | donderdag 28 juni 2012 @ 17:27 |
Als Melanietje niet alle incompetentie maar met de mantel der liefde zou bedekken, zou dat wellicht ook minder gebeuren. Wel interessant dat ze het woord "bevreemd" gebruikt, dat komt me regelmatig bekend voor bij haar capriolen . | |
DriekOplopers | donderdag 28 juni 2012 @ 18:04 |
Witheet!!! http://www.voorbeterov.nl/page8.php | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 18:20 |
Terecht. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 18:35 |
Goed stukje! Klein detail, zou je IC's niet voluitspellen als intercitys? | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 19:13 |
Iedere minister heeft een leger aan persvoorlichters, en er is er niet eentje die is opgestaan en heeft gezegd: dit is misschien niet zo handig... Zou dat iets zeggen? | |
Nielsch | donderdag 28 juni 2012 @ 19:15 |
Hoewel het verder een compleet incompetent persoon is, heeft de Minister nu gewoon gelijk. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 19:22 |
Hm, ben ik toch niet met je eens. Zie o.a. de punten in het stukje van MVBOV in relatie tot afgelopen kwakkelwinter. Gewoon wekenlang een teringzooi bij rustig weer. | |
Litpho | donderdag 28 juni 2012 @ 19:26 |
Kan de reiziger (zonder hoofdletter R) minder klagen? Zeker. Heeft de reiziger enige reden tot klagen, al was het maar ten aanzien van beloftes die gedaan en niet nagekomen zijn? Lijkt me niet onredelijk. | |
DriekOplopers | donderdag 28 juni 2012 @ 19:28 |
Een uur voordat we dit publiceerden heb ik mijn contactpersoon bij IenM een mailtje gestuurd. Geen reactie... | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 19:29 |
Intercity's. En de treinreiziger moet niet zeiken Toen ik voor de privatisering veelvuldig met de trein reisde was het echt niet veel beter. Ook toen werd je in de kou gelaten. Een keer anderhalf uur letterlijk in de vrieskou, terwijl de wachthokjes op slot waren gedraaid En de reden waarom? Geen idee, er werd niets omgeroepen | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 19:29 |
Die zijn zich allemaal aan het bezatten voordat de pleuris morgen echt losbreekt. | |
DriekOplopers | donderdag 28 juni 2012 @ 19:30 |
Natuurlijk moeten reizigers niet over ieder wissewasje klagen. Maar in veruit de meeste gevallen heeft de klagende passagier gewoon gelijk. Zie trouwens ook deze: http://frontpage.fok.nl/c(...)z-besodemieterd.html Ze heeft echt geen idee waar ze over praat. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 19:44 |
Kunnen we haar niet met brandende fakkels, hooivorken, pek en veren Den Haag uitjagen? | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 19:46 |
Dat kun je doen, maar het lijkt me handiger dat er concurrentie op het spoor komt. Want als ik van Utrecht naar Amsterdam wil reizen kan ik kiezen uit NS, NS en NS. | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 19:47 |
ik denk dat ze een gigolo blindelings zou volgen. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 19:56 |
En wat zou dat voor de gemiddelde forens voor voordeel hebben dan? | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 20:02 |
Dat je maar met de helft van de treinen mee mag... | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 20:46 |
Welke trein zou jij pakken, de goedkope of de dure? | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 20:47 |
de goedkoopste die betrouwbaar is | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 20:48 |
Kwaliteit heeft z'n prijs hè Maar als je moest kiezen uit een goedkope maatschappij die momenteel niet rijdt en de dure die wel rijdt. Wat doe je dan? | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 20:48 |
Alsof je op Utrecht - Amsterdam veel verschil kan hebben? Wat verschilt de normale IC van de ICE? 2-3 minuten? | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 20:54 |
Tijd speelt geen rol, alhoewel, het verschil tussen een wel of niet rijdende trein kan behoorlijk groot zijn Het gaat om kwaliteit, dat kan bv. personele of organisatorische kwaliteit zijn. Het op gang krijgen van een dienstregeling na een verstoring is iets waar verschil in kan zijn tussen maatschappijen. Ga je niet liever voor een maatschappij die zijn zaken beter voor elkaar heeft? | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 20:55 |
Er van uitgaande dat 98% van de tijd wel goed gaat, zeker op Utrecht - Amsterdam wordt er al heel snel omgeleidt via Hilversum. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 20:55 |
Dus waarom klagen over die 2%? Heeft Melanie niet gelijk? | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 20:55 |
je moet toch van A naar B, dus je hebt dan weinig keus | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 20:56 |
Dus toch fijn als er concurrentie is. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 20:58 |
Twee euro. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:00 |
Ik ben het eens met Melanie, toen (met die winterchaos) ook al eens betoogd. Dat houdt overigens niet in dat ik het goed vindt dat er 2 weken aangepast gereden wordt. Dat is te bizar voor woorden. Dat weekend had ik me nog wel iets bij voor kunnen stellen, maar de rest niet. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:03 |
Wiens schuld is het dan? Juist, de NS. Dus is het niet fijn als er concurrentie is van een maatschappij waarvan de treinen wel weerbestendig zijn? | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 21:03 |
Ze hadden die zaterdag al terug moeten schalen. Even kijken waar de potentiële probleempunten liggen, kijken hoe ze opgelost kunnen worden en dan maandag of uiterlijk dinsdag weer voluit karren. Had prima gekund. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 21:11 |
Concurrentie op het spoor is mijns inziens zonde van de capaciteit. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:11 |
Het zijn NS & ProRail die samen zo'n beslissing nemen. Ik had het DB niet beter zien doen. Zij zullen ook niet een hele schuur machinisten reserve hebben. Zeker als de concessie zuinig is ingeschreven. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:11 |
Prima, maar dan heb je de grillen van de NS te accepteren. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 21:12 |
Nee, natuurlijk niet. Dat zou een laffe opstelling zijn. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 21:13 |
Je kunt best regionaal of lijnsgewijs aanbesteden als NS het verkloot. Maar moeten kiezen tussen twee aanbieders op hetzelfde traject is wat mij betreft verspilling van schaarse spoorcapaciteit. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:15 |
Want wie laat je als eerste rijden na een verstoring? Degene die als eerste in dienstregeling staat of die al zijn materieel en personeel klaar heeft? | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:15 |
Twee monopolisten één gedachte. En de reiziger mag kiezen tussen ... De NS laat je zeiken totdat je een ons weegt, de centjes komen heus wel binnen, want de concurrent ontbreekt. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:17 |
Dus het goederenvervoer is inefficiënt omdat het allemaal verschillende maatschappijen zijn? Dienstregeling natuurlijk, dat is de afspraak. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:19 |
Daar zal dus de reiziger van firma B die zijn materieel + personeel al klaar heeft staan het niet mee eens zijn. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:21 |
Ze moeten wel, want ze zijn zelf akkoord gegaan met de dienstregeling wat elk jaar vastgeld wordt. Tenzij het traject toch leeg is, dan zie ik wel mogelijkheden voor een uitzondering. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:21 |
Maar ik denk niet dat de Nederlandse reizigers gebaat zijn bij concurrentie op een traject als Amsterdam - Utrecht. Je krijgt dan zaken als een tarievenoerwoud, andere voorwaarden, moeilijk gedoe met geld-terug-bij-vertragingsregelingen, treinbinding, enzovoorts. Wil je dat voorkomen, dan zul je vanuit de gunnende instanties enorm veel moeten sturen, wat vaak duurder zal blijken te zijn dan één maatschappij de boel laten runnen. Op regionaal en interregionaal vervoer zijn reizigers meer gebaat bij een hoge frequentie, korte aansluitingen (maximaal 10 minuten wachten) en voldoende capaciteit. Op het langeafstandsvervoer (denk aan internationaal) zie ik concurrentie beter werken, omdat er daar meer mogelijkheden zijn om het product te differentiëren van dat van de concurrent. Je ziet dat in de luchtvaart: je kunt met meerdere maatschappijen vliegen, maar bij KLM krijg je meer service dan bij easyJet. EasyJet is dan wel weer goedkoper, maar vliegt weer naar andere luchthavens. | |
HaverMoutKoekje | donderdag 28 juni 2012 @ 21:22 |
En dan als je als reiziger van Alkmaar naar Maastricht wil? Overstap en kaartjes/incheck ellende. In de UK moest ik paar jaar terug bij krappe overstap van 1x pu op een klein stationnetje racen naar boven om daar weer kaartje te kopen bij andere maatschappij | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:23 |
"We moeten nu ook wel" als de trein niet rijdt, dus in principe zelfde probleem. En in je vorige post was er nog geen ruimte voor uitzonderingen.. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:24 |
Geen concurrentie? Prima, maar accepteer dan de grillen van de NS, want die gaat jou echt geen pleziertje doen als het zijn geld toch wel krijgt. | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 21:25 |
Niet dat het in Nederland met de OV-chipkaart beter is nu. Zoals Fles gisteren al zei: als je van Beesd naar Nijmegen Heyendaal wilt en je reist via Tiel, dan moet je in totaal tien keer in- en uitchecken | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:26 |
De regel is dat je uitgaat van de dienstregeling (whats in the name). Maar in je vorige post heb je ook niet genoemd of er ruimte op het spoor was. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:26 |
Gelukkig is die verbinding rechtstreeks. | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 21:26 |
Die kwestie van de capaciteitsverdeling bij verstoringen heb je nu natuurlijk ook al, met tig verschillende goederenvervoerders. Blijkbaar is daar wel wat op te verzinnen om dat eerlijk te doen. [ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2012 21:27:11 ] | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:27 |
Ruimte is relatief. Je kan alle treinen op blokafstand laten rijden, efficiënt is het alleen niet. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:27 |
Nee hoor, reizigersvervoer krijgt voorrang. Als de trein in verstoord gebied ligt. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:28 |
De concessieverlenende partij (lees: het ministerie van Infrastructuur en Milieu) is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de geleverde diensten. Dit kunnen zij afdwingen door een concessie op te stellen waarin prestatie-eisen worden gesteld (KPIs). De crux zit 'm juist in het opstellen van een goede concessie met duidelijke, toetsbare KPIs. En daar schort 't 'm juist aan. | |
Ofyles2 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:30 |
Een OD rohypnol vind ik humaner. | |
Litpho | donderdag 28 juni 2012 @ 21:30 |
Je poot stijf houden wanneer keer op keer die prestaties niet worden gehaald zou ook wel een innovatie zijn. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:32 |
En dat vind je raar? Wat weten zij af van reizigersvervoer? Geen biet, dus weten ze ook niet welke eisen ze moeten stellen. Ze lopen eerst tegen de problemen aan, en dan pas gaan ze de eisen aanvullen of aanpassen. Neem bv. de toiletten. Hoe kan het dat ze verdwenen zijn in sommige treinen? Omdat het simpelweg niet in de eisen stond. Nu wel, maar te laat. Ik denk dat we over 100 jaar nog steeds bezig zijn, want vervoerders blijven op zoek gaan naar mazen in de concessie om zoveel mogelijk geld over te houden. Geld is wat telt en niet de consument. Met concurrentie kun je als consument een signaal afgeven met je euro, en dat schort aan het huidige systeem. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:32 |
Er is zoveel meer dan wat de reiziger ziet en merkt. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:32 |
Dat klopt. Maar dan moeten er wel meer politici en ambtenaren wieberen dan slechts Melanie Schultz. Denk aan Bashir, Van Gent en Monasch. Dat klopt. Gelukkig zijn er clubs (zoals de Maatschappij Voor Beter OV) die juist hameren op het belang van een goede concessie. Uit belang van de reiziger. Zoals? | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 21:32 |
Dat kan. Maar ook dat wil zeggen dat er iets geregeld is. In Duitsland gaat het bijv. via de prijs voor een treinpad. Voor IC's en ICE's koopt DB Fernverkehr dure paden met voorrang, het gesubsidieerde regionale verkeer moet het met goedkopere paden doen. Kortom, er valt best iets te regelen. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:34 |
Dat is opzich wel een oplossing. Maar helaas is dat onderscheid hier veel minder te maken. Hooguit ICE/Thalys/Fyra/CNL/EN en de rest. IC - Stopper is bijna niet mogelijk. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:34 |
Dan blijf je aan de gang, want de opvolgende politici zijn net zo leek als hun voorgangers. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:34 |
Inkoppertje natuurlijk, mag en kan ik niet zeggen. | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 21:35 |
We habben het toch om concurrentie? Dan zou dus de vervoerder die het meeste geld op tafel legt voorrang krijgen. | |
Litpho | donderdag 28 juni 2012 @ 21:36 |
De reiziger, ook wel bekend als "de klant", heeft an sich niet zoveel boodschap wie het onderhoud doet voor oa Arriva, Veolia en NS. Dus er valt wat voor te zeggen dat de klant dat helemaal niet hoeft te zien of merken, zolang er maar een deugdelijk, klantgericht produkt wordt geleverd. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:37 |
Hameren? Is dat alles? Kunnen ze ook iets afdwingen? Het treinproduct van vandaag is nog steeds niet geweldig en dat terwijl er een clubje als MVBOV bestaat. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:37 |
Daar heb gelijk in. Hoe zou jij dat dan bijvoorbeeld zien op de PHS corridors? | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:38 |
MVBOV en ROVER kunnen niks afdwingen, ze hebben slechts een adviserende functie. Partijen die wat meer invloed hebben zijn het ROCOV en het LOCOV, maar ook hun adviezen zijn niet-bindend. | |
Dr_Flash | donderdag 28 juni 2012 @ 21:39 |
Melanie stuntkoe moet zelf niet zeuren. Wie betaalt, bepaalt, en dat zijn wij. | |
Litpho | donderdag 28 juni 2012 @ 21:39 |
Van Gent gaat dan ook wieberen. Gegeven haar onsterfelijk belachelijke uitlatingen over de reiskostenvergoeding ontvangende elite is dat ook duidelijk een termijn te laat. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:41 |
Wat ben je dan opgeschoten? Begin liever een maatschappij wat de NS direct laat zien hoe het beter kan. Concurrentie! Laat ze elkaar de loef afsteken, pak ze bij hun portemonnee, moet je eens zien hoe snel dingen gaan als er geld op het spel staat. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:42 |
Is er. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN, bestaande uit Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus) willen maar dolgraag het reizigersvervoer in heel Nederland overnemen. Maar ze worden niet serieus genomen door de politiek. Zie www.beterspoor.nl | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 21:43 |
Tsja, op één spoorlijn kun je inderdaad niet meerdere concurrerende aanbieders hebben die ieder elke 10 minuten een trein aanbieden. Daarom zou het in dat soort situaties inderdaad handiger kunnen zijn om concessies te verdelen: eentje Amsterdam-Utrecht rechtstreeks en de ander via Hilversum, of Amsterdam-Rotterdam via Haarlem, via Schiphol, via de HSL of via Breukelen/Harmelen, etc. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:43 |
Je bent zelf een koe, een melkkoe die geld brengt naar een monopolist. Dan krijg je bagger voor een hoge prijs. Concurrent is precies het middel om te bepalen welke maatschappij mag blijven en welke moet wieberen, want de consument boycot de slechte maatschappij en beloont de goede. Precies zoals je schrijft, wie betaalt, bepaalt. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:44 |
Zijn er voorbeelden in het buitenland waarbij het spoor geprivatiseerd is? | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 21:44 |
Engeland, en in tegenstelling tot wat vaak wordt beweert werkt dat eigenlijk heel erg goed. Japan, in de grote steden Duitsland met de InterConnex en de Harz Express Tsjechië met RegioJet ... [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2012 21:46:02 ] | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:46 |
Maar in Engeland zit de overheid er wel heel erg dicht bovenop. Zo bepaalt de Engelse overheid zelfs wat voor materieel er ingezet wordt, wat de capaciteit moet zijn, en een extra treinstelletje aankoppelen is ook niet zomaar vanzelfsprekend. Om maar niet te spreken over belachelijke rolling stock-programma's als IEP en Thameslink. | |
Socios | donderdag 28 juni 2012 @ 21:46 |
InterCityExpress | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:49 |
Eindelijk, de kern van het probleem Hier wilde ik namelijk naar toe. Zou het uitmaken of de politicus Piet, Klaas of Melanie heet? Nee, het gaat er om dat er een politieke partij is die vaart maakt met echte concurrentie. Maar als jij als stemgerechtigde geen partij hebt die jouw belangen behartigt ben je nergens. Dus zorg ervoor dat Piet, Klaas of Melanie de andere maatschappijen gelijktijdig toelaat op het spoor, i.p.v. de politici aan de lopende band weg te wieberen, want dan ben je over 100 jaar nog bezig met wieberen. Begin maar een politieke partij als het er niet van komt. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 21:49 |
http://instantrimshot.com/ | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 21:50 |
Die partij is er, de VVD. Charlie Aptroot voelde (namens de VVD-fractie) wel wat voor het plan van de FMN. En ook binnen de VVD beseft men zich inmiddels wel dat alles privatiseren en verder geen toezicht houden, niet altijd goed uitpakt. Zie ook: de zorg, de post, verzekeringen, de banken. Liberalisering heet dat, politiek-technisch. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 21:53 |
Laat ik nou net op die man gestemd hebben Privatiseren moet gepaard gaan met concurrentie, daar zit het hele probleem. Een monopolie moet je bij de staat houden. | |
Duvel | donderdag 28 juni 2012 @ 22:05 |
Tjezus, een hele avond betoog in één zin de prullenbak in. Ik moet toegeven, het is een kunst. | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 22:07 |
| |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 22:19 |
Zo, stage dag weer achter de rug, interessante discussie hier TT is nog van kracht hoop ik ? | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 22:19 |
Nee niet meer van kracht. | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 22:23 |
Ik maak zometeen een lange post met wat foto's uit de cabine van de G-2000. Ik stond immers één uur stil voor de Callandbrug eind van de middag, er was een storing ofzo. Overigens ook al de 3e keer in 3 weken dat ik dat mee maak. Vraag me af hoe vaak dat is gebeurd in de tijden dat ik er niet langs kwam. | |
b2py | donderdag 28 juni 2012 @ 22:25 |
Alleen als jij er bent, weet je toch | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 22:28 |
Het zit me soms wel tegen ja. Seinen die niet uit de stand stop komen, loc-storingen, bruggen in storing etc etc | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 22:39 |
Het is gewoon jouw aura. | |
DriekOplopers | donderdag 28 juni 2012 @ 22:44 |
MVBOV bestaat nog maar twee jaar. We zullen in ons tweejaarverslag ook ingaan op wat we bereikt hebben. Maar in zo'n korte tijd moet je geen wonderen verwachten. Het spoor is niet de wereld van de snelle succesjes. | |
DriekOplopers | donderdag 28 juni 2012 @ 22:47 |
Bij opstarten moet de norm natuurlijk zijn, dat je de grootste winst aan beperking van reizigersvertragingsminuten hebt. Dus ene trein voor 1000 man mag voor een trein van 100 man. Ook een beetje wat maakbaar is. Dus IC's vooruit zodat ze niet alsnog achter een stopper terecht komen. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 22:51 |
Wat is de goedkoopste manier om van Leer naar Venlo te reizen, op een zaterdag, met twee personen? Ik denk een SWT? | |
ACT-F | donderdag 28 juni 2012 @ 22:52 |
Kun je niet beter een politieke partij beginnen, ook al is het maar een one-issuepartij? Aan potentiële stemmers, de treinreiziger, geen gebrek lijkt me. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 22:54 |
DriekOplopers Minister van Spoorweg- en OV-zaken Ik vind 'm wel leuk eigenlijk. En hij doet het ongetwijfeld beter dan Melanie | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 23:01 |
ik denk het wel ja. Mag je natuurlijk ook alleen met RB, RE en dat soort treinen | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 23:02 |
Dat is geen bezwaar. Die zijn toch gelijkwaardig aan NL'se intercities | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 23:06 |
klopt. Veel trager dan de IC's zijn ze op zich niet | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 23:10 |
Dat hangt maar net van het traject af. Op Münster - Wanne-Eickel (daar kom je langs bij Leer-Venlo) slaat de RE geloof ik welgeteld één station over. | |
HaverMoutKoekje | donderdag 28 juni 2012 @ 23:20 |
Jaaaaa, nu. Maar als nh-gebied maatschappij A is, a'dam utrecht maatschappij B, en limburgia NV weer het zuidelijke deel in consessie heeft. | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 23:22 |
Zo, beginnen aan een lange post met veel foto's van de cabine van een G-2000 | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 23:23 |
True. Ik heb wel een route gezien tussen Leer en Venlo waarbij je met handig schuiven met tijden even snel bent als wanneer je halverwege een IC zou kiezen ipv een RE | |
Blik_Augurken | donderdag 28 juni 2012 @ 23:29 |
| |
Ofyles2 | donderdag 28 juni 2012 @ 23:32 |
Denemarken en Zweden niet te vergeten. In laatstgenoemde land mogen privévervoerders ook op hoofdtrajecten rijden. | |
DriekOplopers | donderdag 28 juni 2012 @ 23:33 |
Tsja... Is dat een compliment? Zelfs een gedresseerde aap doet het beter dan Melanie. | |
James1988 | donderdag 28 juni 2012 @ 23:40 |
Zo. - SWT gekocht (e-ticket) - Dagkaart met korting gekocht (e-ticket) Nu nog het reisplan uitwerken. Jamergenoeg kan ik geen 6 via-stations invoeren in de DB-planner, dus wordt het zelf wat trajecten invoeren en een Reiseplan maken | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 23:49 |
De G-2000 De druk van de treinleiding en hoofdreservoir. Ook de parkeerrem. Van de hendels onderaan is de linker voor de treinleiding (grote rem), en de rechter is de loc-rem (parkeerrem) ATB EG (ATB Eerste Generatie). De meest fijne ATB om mee te werken vind ik persoonlijk. Nog geen problemen mee gehad de afgelopen 10 weken. Heerlijk Onderin zitten de zandstrooiers, typhoon, verlichting binnen, mistverlichting (groot licht) voor je frontseinen. Een hoop technische details. Het belangrijkste waar ik als leerling-machinist naar kijk is het aantal KiloNewton dat ik vraag van de loc. Mag niet te veel zijn in één keer, anders krijg je schade aan de motor. Verder het aantal liters brandstof in procenten, koelwater temperatuur en de temperatuur van de motor. Normaal staat hier ook meer informatie bij (dit kan je zo instellen). Ik ben om eerlijk te zijn niet zo heel technisch aan gelegd, dus wat er meer bij kan staan weet ik niet zo goed. Heb er ook bewust niet naar gevraagd, want het is best pittig om te snappen. Ik wil gewoon lekker rijden, en de specifieke details komen later pas voor mij. Mocht iemand het wel weten, deel dit gerust met ons Links de knoppen voor de fornt-sluitseinen. Rechts daarvan kan je de rijrichting kiezen. Achteruit rijden is een optie, maar dit zal dan begeleid moeten gebeuren. Officieel mag je maar 1 meter achteruit rijden. Tenzij je vanuit 1 cabine veel zicht hebt. Denk aan 1206, 1 cabine, 2 stuurtafels! Ook de hendels voor het Duitse veiligheids systeem PZB. Wachsamm & Frei. Is in Nederland gewoon uitgeschakeld, maar kan je al wel (bijv. op de Maasvlakte) instellen voor als je naar Duitsland toe gaat. Het begint te werken als de PZB zijn code door krijgt, net als ATB via de rails. Allereerst mijn excuses, ik was vergeten deze foto een kwart te draaien. Op deze foto zie je de knoppen om je elektronica en de motor te starten of uit te zetten. Iemand vroeg een tijdje terug of je voor een loc een sleutel nodig had: Jawel, hier het bewijs De Master-Slave knop heeft te maken met als je de loc in opzending mee neemt. De telefoon voor de GSM-R, en links daarvan de klimaatcontrole van de cabine. Deze heeft vandaag zijn best moeten doen, want het was bloedheet. Met de ramen open gereden constant, en hij was pittig aan het blazen om ons enigzins van koude lucht te voorzien. Zelfs met ramen dicht was het niet te harden. Moet bij gezegd worden dat het verwarmen hem beter af gaat dan verkoelen That's it. Vergeet niet dat ik geen echte fotograaf ben, deze foto's zijn geschoten met een mobiele telefoon, sommige al rijdend | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 23:52 |
Nice. De loc stond zo te zien eerst bij Shunter? | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 23:54 |
De bovenste foto heb ik van internet geplukt. Heb geen foto gemaakt van de loc zelf vandaag | |
Peterselieman | donderdag 28 juni 2012 @ 23:56 |
oh Maar die was dus bij Shunter in de Waalhaven gemaakt | |
#ANONIEM | donderdag 28 juni 2012 @ 23:56 |
Cool. In hun grote pand ben ik nog niet geweest. Wel de kleine werkplaats op de Albert Plesmanweg. Moesten we een keer een 1206 ophalen na klein onderhoud. | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 00:01 |
daar stond deze loc zo te zien dus ook | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 00:18 |
Zo, ook het rondritje is gepland. Breda - Breda via Leeuwarden, Leer en Venlo Goed voor 886 km. [ Bericht 7% gewijzigd door James1988 op 29-06-2012 01:49:10 ] | |
Anno1982 | vrijdag 29 juni 2012 @ 00:31 |
Bedankt voor de foto's, Mono. Ziet er allemaal een stuk strakker uit dan een Class 66. Wat vind je fijner rijden? Het ATB-display dat je gefotografeerd hebt is overigens ATB-NG... | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 00:34 |
De Class rijdt lekkerder vind ik. Tenzij je losse loc rijdt. De Class is vrij "eng". Die schommelt alle kanten op, ende G-2000 trekt een stuk fijner op als losse loc. Overigens mogen we niet meer G-2000 losse loc rijden ivm detectieproblemen. Dit geldt ook voor de 1206. Vandaag hele dag lopen kloten met schutwagen er achter. Wel leuk, maar ook vervelend. | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 02:27 |
Verdiep je nu eerst eens hoe het in het buitenland gaat. Het zal mij worst wezen wie er op het net rijd. Maar wel maar een vervoerder. Hoe meer vervoerders op het net hoe meer belangenverstrengeling. En goederenvervoer kun je niet vergelijken met reizigersvervoer. Talloze overstappen, diverse tarieven, en aansluitingen. Want aansluitingen worden dan juist vermeden. Je gaat natuurlijk niet de concurrentie in de kaart spelen. De UK bv is geprivatiseerd. Kijk eens hoe duur daar een kaartje is. Dan schrik je. In NL is het al duur. Tov de de UK is de prijs hier in NL een lachertje. In Belgie is het nog geheel van de staat. Wat blijkt: het is erg goedkoop. Logisch want als iedere inwoner betaalt aan het spoor worden de kosten verdeeld. Als het compleet de markt opgaat betaalt alleen de gebruiker. Tenzij de gemeente weer miljoenen subsidie uitdeelt. Maar ja dan streeft het het doel ook compleet voorbij. | |
greavy | vrijdag 29 juni 2012 @ 02:32 |
Hoelaat was jij daar dan? Ik was rond 10:50 op de Europoort, vertrok daar tegen 13u weer ri Pernis, en toen rond 15u weer naar huis. En god alle machtig, wat kan die Botlekbrug lang open zijn Heb er 35 minuten voor staan wachten ... Gelukkig hoefde ik niet óók nog via de Callandbrug, die stond ook al ff open ... | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 02:35 |
Aan de andere kant, je kunt in Engeland wel een kaartje London - Manchester (een rit van ruim 2 uur) krijgen voor £ 12. Met treinbinding en vroegboekkorting, maar het kan. De optimale situatie verschilt van land tot land, van regio tot regio. Dit hangt samen met de vorm van het netwerk, reizigersstromen, verwachtingspatronen, enzovoorts. Het Engelse model (alles opknippen in kleine concessies en aanbesteden) zou in Nederland niet werken vanwege de opzet van het netwerk. Het Britse netwerk is - net als het Franse - stervormig. Met Londen en Parijs als middelpunt. Dat kun je makkelijker opknippen dan het Nederlandse met intercities die van Rotterdam naar Leeuwarden rijden, van Maastricht naar Alkmaar, van Nijmegen naar Den Helder. | |
greavy | vrijdag 29 juni 2012 @ 02:37 |
Klopt ja. Ziet er wel idioot uit moet ik eigenlijk zeggen Zal straks wel ff een foto opzoeken. Gister op Utrecht Lage Weide CapTrain gezien met een lege containerdraagwagen. Vanaf Maarssen kwam dat ding: lege containerwagen-lok-schuifwandwagens Vandaag stond CapTrain op de Europoort met die wagen ook enorm te kutten, waardoor het rangeren met graanwagens voor EBS Europoort veel langer duurde. Ook was ERS even in de weg aan het staan met een graantrein komende vanaf EBS ... | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 02:48 |
Dat zou kunnen. Maar vergis je niet. Rondom Aken is de AVV aan zet. Die huurt dan de DB in. Daar rijden de talenten. Het is dus privaat. Om kosten te besparen word er nauwelijks onderhoud gepleegd. Storingen in het ubergabebuch staan er al maanden in. Het gevolg is het onderstaande artikel. http://roter-renner.de/de(...)bzug-brennt-aus.html En dit is niet het eerste deel wat totaal uitbrand. | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 02:55 |
In Nederland loopt het ook niet altijd soepel hoor, qua onderhoud. Stap maar eens in een Fyra en ga het aantal gebreken tellen. Doe het een paar weken later nog eens, en wees niet verbaasd als je dezelfde gebreken nog steeds tegenkomt. Ik heb het wel eens meegemaakt dat - in hartje winter - er een rijtuig meereed waarvan airco en verlichting het niet deed. Dat rijtuig was echt steen- en steenkoud. En dat heeft zo weken rondgereden... | |
Pino112 | vrijdag 29 juni 2012 @ 03:25 |
Én donker. | |
ACT-F | vrijdag 29 juni 2012 @ 03:53 |
Dat vind ik als zeer incidentele treinreiziger een goede zaak. | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 08:12 |
Heeft iemand cijfers over de kosten van de aanleg en het onderhoud van wegen in Nederland? Niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale en eigenlijk ook gemeentelijke wegen? Ik kan me niet voorstellen dat de autobelastingen (wegenbelasting, accijnzen) de kosten van de bouw en het onderhoud van wegen dekt. En ik vind ook niet dat dat moet, eigenlijk. Net als ik van mening ben dat spoorwegen niet 100% kostendekkend moeten zijn. Als land, als maatschappij, is mobiliteit een gezamenlijk goed, daar mag dus best geld bij uit de algemene middelen. | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 29 juni 2012 @ 08:58 |
Kamerbrief over de blikseminslag op Utrecht van 18 juni (pdf). http://www.rijksoverheid.(...)p-i-m-0000002234.pdf | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:11 |
Ze draait overal omheen. | |
Anno1982 | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:11 |
De enige manier waarbij concurrentie op het spoor zin heeft, is als we het hele concessiegedoe overboord gooien en elke vervoerder toelaten op elke lijn. Voorwaarde is wel dat er een onbeperkte capaciteit op het spoor is. Dat is zoals concurrentie in een normale markt werkt. Natuurlijk het onmogelijk om een onbeperkte capaciteit te bieden. Maar zolang die onbeperkte capaciteit er niet is, is het hele concurrentiegedoe op het spoor gerommel in de marge. OV-bedrijven 'beconcurreren' elkaar kapot met aanbiedingen die niet kostendekkend zijn en gaan besparen op techniek en veiligheid, want dat zijn de dingen die de gemiddelde reiziger niet ziet. Ondertussen wordt je als reiziger doodgegooid met digitale schermen, reisinfo en enquêtes... | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:16 |
Je kan nooit onbeperkte capaciteit bieden. Kan op de weg ook niet. | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:24 |
Op RolandRail stond er ook nog een stuk over:
| |
Guppy | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:27 |
Ik ontdek nu net dat er geen stad/streeksuplementen meer worden verkocht bij maandtrajectabonnementen nu moet ik een apart sterabonnement kopen bij de busvervoerder, en dat is anderhalf keer zo duur en dan krijg ik maar bussen aan een kant van m'n traject... Homo's | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:27 |
Er is vandaag een "spoed"vergadering bij Keyrail hoorde ik op de zaak. Mocht daar wat uit komen, dan hoor ik dat vandaag nog (hoop ik). | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:34 |
Leuke dienst vandaag. Emmerich - Kijfhoek - Emmerich. Mentor en ik zijn uitgehuurd aan RRF vandaag E-lok, hopen op een storingvrije rit | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:39 |
Hoe zit het eigenlijk met materieelbekendheid bij goederenvervoerders? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 09:41 |
Verplicht. Zonder dat mag je niet rijden. En op zich is het ook wel prettig om een loc door-en-door te kennen. Een storing dien je immers zelf te verhelpen als je op de Betuweroute stil staat. Daar waar NS de storingsdienst belt, doen wij het (kleine) werk zelf. Niet dat we onderstellen uit elkaar aan het schroeven zijn, maar meer de elektronische storingen en qua pneumatische storingen luchtrubbers plaatsen bij luchtlekkage etc, maar dat is meer wagenwerk tegenover materieelbekendheid. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:03 |
Ik zit op mobiel dus ik kan zo gauw geen bron erbij zoeken, maar ik heb eens een onderzoek gezien waarin dit voor merrdere landen was uitgezocht en in Nederland bleek het meer dan kostendekkend te zijn. Was wel een ouder onderzoek, van een jaar of 15 - 20 geleden. Daar ben ik het wel helemaal mee eens. | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:10 |
Het is inderdaad volkomen van de zotten. | |
Q. | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:14 |
Vooruitgang. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:15 |
Dat niet alleen. Om 15:33 reden nog altijd niet alle treinen. Vijf uur om op te starten is daarnaast stukken langer dan hoe lang het 's ochtends vroeg duurt om de boel volledig op te starten. Ook logisch omdat voor 's ochtends vroeg een plan klaar ligt en voor deze situatie niet. Maar het geeft wel aan dat de logistiek wellicht te lastig is om de boel snel op te starten. Dan kan je drie dingen doen: 1. Je doet niets. 2. Je zorgt dat een lastig logistiek plan snel in elkaar gezet kan worden. (Computers!) 3. Je zorgt dat je geen lastig logistiek plan nodig hebt omdat de logistiek versimpeld wordt. | |
Mr_Klaasje | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:16 |
Is altijd korting voor trein én BTM een alternatief? | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:29 |
Voor het laatste deel van de treinen hebben ze gewacht op personeel van de middagshift. Die begint om 15:00. | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 10:35 |
Dat klinkt als een zeer ernstige veiligheidsfout ... | |
HaverMoutKoekje | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:11 |
Nav storing bij Schiphol: 'als de spanning van de leidingen gaat kunnen we vanwege de veiligheid niet zomaar weer rijden als de stroom terug is' aldus woordvoerder Prorail. Waarom dan niet? Iemand een idee? | |
TheSalesman | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:12 |
Als ik in regio Den Haag-A'dam ben zie ik de Nieuwe Intercity Dubbeldekker best vaak rijden. Maar in de rest van het land (m.n. regio Utrecht) rijden vooralsnog uitsluitend de oude dubbeldekkers (DD-AR/mDDM). Worden deze eigenlijk allemaal omgebouwd, of blijft een gedeelte in reizigersdienst zonder gereviseerd te worden? | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:17 |
De spanningen die door het spoor lopen mogen niet te hoog of te laag zijn. Moet eerst gecontroleerd worden. | |
guitarist | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:27 |
Waar zijn die middelste rails eigenlijk voor? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:30 |
Contrarail, dat een trein ook als deze ontspoort niet zomaar van de brug stort / tegen een steunpilaar rijdt etc. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2012 11:31:01 ] | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:31 |
Als je de foto omdraait kunnen we het beter zien. Gelukkig weet ik wat je bedoelt. Dat zijn extra verstevigings staven die je vooral zit rond bruggen, duikers en soms ook rond overwegen. Het zorgt ervoor dat het spoor er beter bij blijft liggen. Dit omdat duikers/bruggen andere soort zetting hebben en het spoor dus als het waar scheef kan liggen. Dit voorkomt dat. | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:33 |
Wat ben je toch wijs. Helaas niet altijd:
| |
guitarist | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:35 |
Klote dropbox gooit hem op z'n kop. (vanaf de iPhone is hij wel recht). Thanks voor de info! | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:35 |
Toch is het zo | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:36 |
Nee. Het is, op zijn minst fysisch, onzin. | |
b2py | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:37 |
Wat is het dan wel? | |
greavy | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:54 |
| |
WhiteJoker | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:17 |
Ik denk dat het komt omdat er anders een piekbelasting wordt gevraagd als alles gelijk weer gaat rijden. Kijk maar bij een stroomstoring in je huis. Dan gaan netbeheerders ook gefaseerd inschakelen. | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:20 |
Klopt. daarom gaan de treinen één voor één ook weer rijden ipv allemaal tegelijk. Anders is er een mogelijkheid dat er een onderstation uitvliegt | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:22 |
Volgens mij wordt alles omgebouwd, waarbij er uiteindelijk 30 viertjes en 20 zesjes moeten komen, waarbij die laatsten eerst als viertje worden afgeleverd en op het laatst er twee rijtuigen aan toegevoegd worden. Er blijven wel een aantal bakken en stuurstanden over, maar wat daarmee moet gebeuren weet men zelf ook niet volgens mij Ik zou zeggen: gebruik ze als winterreserve, samen met DDM-1. | |
TheSalesman | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:51 |
Bedankt! Dat laatste lijkt me een goed plan. Ook de Mat '64 kan trouwens prima als winterreserve worden gebruikt nadat ze uit de planmatige reizigersdienst zijn gewipt. 't Zijn toch betrouwbare oude rotten in mijn ervaring. | |
Guppy | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:55 |
Niet echt, ik heb het MTA nodig om per maand te declareren bij mn werkgever. Het stad/streeksuplement kon daar altijd makkelijk bij. Nu moet ik dus of een sterabonnement erbij nemen, of losse ritjes op de OV chipkaart declareren. Meer gedoe en duurder ook nog | |
Cherna | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:04 |
mat 64. De ontwerper verdient een standbeeld. Heerlijk mat. Het heeft me nog nooit in de steek gelaten. Het comfort voor de reiziger is belabberd. Dat dan weer wel. Maar door de eenvoudige techniek kom je altijd van de baan. | |
bork | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:14 |
2 en half miljoenste bezoeker (sinds heropening 2005) bij NSM vandaag, http://twitgoo.com/5ydbw3 gratis ijs jongens! (en meisje). | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:25 |
Klopt niet, Treinreiziger daagt niemand voor de geschillencommissie. Treinreiziger heeft slechts een paar brieven geschreven die gedupeerde reizigers kunnen gebruiken. | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:41 |
Gewoon een nieuw interieur inbouwen, kunnen ze zo weer 30 jaar mee | |
greavy | vrijdag 29 juni 2012 @ 14:28 |
Aanrijding tussen Breda en GilzeRijen. Waren vrij snel bussen. SSN heeft hierdoor 2 uur gestaan te Breda, en mocht als tweede trein uit Breda vertrekken. Eerst Strukton met een werktreintje. Vertraging: 90 minuten. Getracht wordt vanaf Eindhoven +60 te gaan. | |
JDude | vrijdag 29 juni 2012 @ 14:31 |
Iemand, al dan niet "vrijwillig", van z'n scooter gereden inderdaad. http://www.bndestem.nl/re(...)jk-ongeluk-Dorst.ece | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 14:52 |
Spanning staat, stroom loopt. | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 14:54 |
Ik hoop niet voor je dat je nu stilstaat bij Dorst. | |
JDude | vrijdag 29 juni 2012 @ 14:59 |
Voor E-loks tussen Emmerich en Kijfhoek is toch zo'n prachtige spoorlijn aangelegd langs de A15? | |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 15:00 |
Je weet maar nooit... | |
ACT-F | vrijdag 29 juni 2012 @ 16:58 |
http://statline.cbs.nl/StatWeb/dome/?LA=NL Ik kan je verzekeren dat de auto melkkoe numero uno is. Maar liefst 13 miljard wordt er jaarlijks aan verdiend op een begroting van 130 miljard. Oftewel 10% van alle belastingen wordt door het wegverkeer opgehoest. OV kost juist geld. Om het OV rendabel te maken zonder overheidssteun zouden de kaartjes ruim in prijs verdubbeld moeten worden. Overigens is het OV voor reizigers sinds de jaren '50 niet meer rendabel. Voor het goederenvervoer sinds de jaren '60, mede door de afname van kolentransporten door de vondst van aardgas. | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:07 |
Hij is weer fijn hoor:
[ Bericht 2% gewijzigd door dennistd op 29-06-2012 17:17:39 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:08 |
heel fijn
| |
Duvel | vrijdag 29 juni 2012 @ 17:45 |
Maar doordat mensen met het OV gaan, hoef je minder te investeren in het wegennet. Overigens: waar vind ik concreet de bronnen van jouw bewering, en waar vind ik dan wat per jaar uitgegeven wordt aan voorzieningen voor het wegverkeer? Dus niet alleen rijkswegen, maar ook provinciale wegen e.d. En toch is het goederenvervoer per spoor gegroeid (ok, nu met de crisis niet), maar in het algemeen is railgoederenvervoer een succes. | |
ACT-F | vrijdag 29 juni 2012 @ 18:00 |
Klik op de link die ik je gaf. Het is even leren hoe je moet navigeren op de site, maar je kunt er aardige lijsten samenstellen. De groei van het railvervoer is te danken aan het kunstmatig laag houden van de kilometerprijs die vervoerders moeten betalen. De inkomsten uit die gelden zijn bij lange na niet genoeg om de kosten van aanleg en onderhoud te dekken. Misschien dat je op die site van het CBS daar meer over kunt vinden. Mijn bronnen zijn deels mensen die bij RWS werken, dus die heb ik niet online. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 19:42 |
Weet toevallig iemand of je ook ergens kan zien welke nummers de P-seinen op een bepaald traject hebben? (En dan bedoel ik niet "kijk uit het raam" ) Heb zelf ook al even gegoogled en kwam uit bij de zgn. 'wegwijzers' van ProRail, maar dat is weer een officieel document dat je volgens de netverklaring alleen krijgt als je een treinpad aanvraagt. | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 19:45 |
De detailkaarten van www.sporenplan.nl? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 19:58 |
Die ken ik, maar daarop missen nou net de P-seinen. Vandaar ook dat ik specifiek naar P-seinen vroeg. | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:03 |
Volgens mij staan die er wel op hoor | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:05 |
Zo hier en daar wel, maar de P-seinen langs de vrije baan in principe niet. | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:06 |
Dan denk ik dat je maar eens bij ProRail moet gaan informeren. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:08 |
Dat denk ik ook. Maar om een beetje te kunnen inschatten: zijn dit soort dingen hoogbeveiligd staatsgeheim? Of is het juist publieke informatie waar je (via de WOB) een recht op inzage hebt? | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:11 |
Het lijkt mij dat dat soort informatie op een need-to-know-basis wordt verstrekt aan vervoerders, ingenieursbureaus en aannemers. | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:15 |
er is in Nederland wel een stelregel qua wissels en seinen: wissels hebben oneven nummers en seinen even nummers Bij P-seinen kan hier dan weer van afgeweken worden | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:20 |
Ik heb hier nog wel het een en ander liggen Van welk traject zoek je het? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:29 |
Van de Schiphollijn. Die wil ik voor een computerspelletje nabouwen. En met sporenplan.nl, Google Earth en een paar mooie cabinevideo's van youtube kom je een heel eind, behalve de P-sein-nummers dus. | |
dennistd | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:46 |
Alstu: http://www.spoornieuws.nl/temp/tekeningen.zip | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:48 |
Welk spel? | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:49 |
er liggen trouwens in Veenwouden heel wat betonnen spoorbielzen opgestapeld. Ongeveer tien hoog en tien pakketten naast elkaar, dus daar zal binnenkort wel een grote buitendienstelling zijn lijkt me | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:53 |
Zo, dat is nog eens detail! Geweldig, bedankt hè! Eigengemaakt spel. Treindienstleiding-simulatie. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2012 20:53:58 ] | |
ziggyziggyziggy | vrijdag 29 juni 2012 @ 21:15 |
Dat is een heel goed doel. Als ik een kopie van dat spel krijg, kan ik je aan alle info helpen. Wel via de pm of mail aub. | |
lezut | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:36 |
Yep, Lwd-Gn gaat er 17 dagen uit | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:44 |
had al zo'n vermoeden, omdat er op Somda ook een topicje over is en daar het eea gemeld wordt | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:48 |
Hopelijk niet morgen, want dan ga ik over die lijn | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:49 |
neuh, ik meen half augustus | |
Dr_Flash | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:51 |
Ik zou een friettent gaan beginnen op Meppel | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:51 |
Ah, dan ben ik het land uit. | |
Anno1982 | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:51 |
Vast iemand die zijn tuintje gaat verbouwen... | |
lezut | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:23 |
Correct. Maar ik mag toch hopen dat er geen bielzen maar betonnen dwarsliggers liggen he (/zeikmodus) | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:31 |
denk dat je met een patatkraam meer succes hebt | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:32 |
op het stuk dat vervangen gaan worden waarschijnlijk nog niet | |
Dr_Flash | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:32 |
Krijgen we dat gezeik weer. Jullie eten FRIET of Jullie eten NIET | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:33 |
tijd voor een heropvoeding van Fles | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:34 |
en zo ging Fles' patatkraam failLIET. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2012 23:34:41 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:36 |
Sukkels Jullie krijgen van je leven lang niet alle friet op die ik gebakken heb. | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:37 |
Friet | |
Peterselieman | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:38 |
hoeft ook niet. Ik hou het wel bij patat | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:44 |
Niets van gemerkt, wij vertrokken pas om 13.50 vanaf Emmerich. Dat klopt, maar de E-loc die wij vandaag reden, had verouderde software. We mochten de Betuwe route niet op. Gemengd net dus. Best frappant dat mijn mentor van vandaag (een echte held trouwens), deze dienst al 2 weken heeft, en elke dag op precies dezelfde punten storing krijgt. Dit meldt hij al als hij zich vertrek-gereed meld. De gasten die die E-loc huren doen er gewoon niets mee. Bizar gewoon. | |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:49 |
Bombardier zeker? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:50 |
| |
James1988 | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:51 |
Tsja, een B-merk hea. Wellicht mag je over een tijdje op een Vectron gaan rijden | |
TheSalesman | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:55 |
Verstoring Utrecht-Den Bosch door "onverwachte werkzaamheden". Nachtnet rijdt via een andere route (+45 minuten). Prognose die erbij staat: Tot 01 juli 06:15, waarbij ik hoop dat ze of fout zitten, of het alleen het nachtnet betreft want ik moet het komend weekend nog over dat traject EDIT: ProRail geeft aan dat het tot 06:15 vannacht is. Gelukkig maar. | |
James1988 | zaterdag 30 juni 2012 @ 00:08 |
Ik wil morgen langs het traject 's-Hertogenbosch - Utrecht. De informatie is echter niet duidelijk. NS zegt "tot 1 juli, 6:15". Volgens TT 751 is het tot 6:15 zonder datum (dat interpreteer ik als 30 juni). Wat is het nou? | |
TheSalesman | zaterdag 30 juni 2012 @ 00:11 |
ProRail onderhoudt het spoor, dus daarop gok ik (En zij zeggen 06:15, als in over zes uur.) | |
James1988 | zaterdag 30 juni 2012 @ 00:22 |
Ik neem het zekere voor het onzekere, en plan een andere route in. edit: NS heeft de informatie inmiddels aangepast. Maar nu heb ik de route al aangepast en gedeeld, dus laat ik 't lekker zo. De nieuwe route scheelt me ook een krappe overstap (3 minuten). [ Bericht 38% gewijzigd door James1988 op 30-06-2012 00:39:14 ] | |
Cherna | zaterdag 30 juni 2012 @ 00:56 |
Toch niet Trainz he. Daar heb ik Franse banen voor gebouwd. Oops zag later dat het om een TRDL sim ging. [ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 30-06-2012 01:01:40 ] | |
Bitlord | zaterdag 30 juni 2012 @ 03:49 |
Hopen dat die storing op tijd verholpen is. Moet morgen Utrecht-Eindhoven-Alkmaar-Utrecht doen.. | |
Anno1982 | zaterdag 30 juni 2012 @ 05:55 |
Laat me raden, Traxx en twee (of vier?) keer stilstaan bij de transitie te Zvo? Dat wordt juist veroorzaakt door die verouderde software-versie... | |
b2py | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:18 |
Was een spoedje op utrecht - den bosch waarvoor een dubbelsporige buitendienstelling nodig was. | |
Duvel | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:32 |
Hij mocht de Betuweroute niet op, heb je bij Zvo dan nog steeds een transitie? Je hebt vanuit Em toch ATB-infill achtig spul? | |
dennistd | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:36 |
Volgens mij wordt er bij locs met een STM-ATB (ATB via de software ipv een gewone ATB-kast) gewisseld door zo'n transitiebaken bij de grens. Het Duitse deel wordt dan dus al op Indusi gereden. | |
James1988 | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:37 |
Ook buiten het ERTMS-gebied van de Betuweroute liggen er transitiebakens. Dit is ook het geval bij de HSL. Van wat ik weet is dit speciaal voor Bombardier-locs, de anderen hebben dit niet nodig. | |
Duvel | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:37 |
Als je geen rijweg richting BR hebt, doen die bakens toch niets? | |
Duvel | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:38 |
Door een seinwezenspecialist is mij ooit iets uitgelegd over ATB tussen Em en de grens, maar dat is niet helemaal blijven hangen... | |
dennistd | zaterdag 30 juni 2012 @ 09:57 |
Volgens mij ligt er tussen de grens en Emmerich zowel ATB als Indusi, waarbij er door locs met dat tweede aan boord wordt geschakeld bij de grens, en treinen met alleen ATB (zoals 16/1700-locs) gewoon op de ATB doorgereden wordt. (die tussendoor wel even uitgeschakeld is, bij km 111.372 (zo'n 300m aan de Duitse kant van de grens) staat een bord einde ATB. En ik dacht dat er bij de inrijder van het station wel weer ATB ligt) | |
Duvel | zaterdag 30 juni 2012 @ 10:28 |
Dus Bombardier krijgt zelfs een Indusi - ATB transitie niet probleemloos voor elkaar. Ach ja, ligt er ook pas tientallen jaren... | |
Ofyles2 | zaterdag 30 juni 2012 @ 10:41 |
Welke programmeertaal? Misschien kunnen we dat project samen ontwikkelen. Eventuele info per PM, merci. | |
Dr_Flash | zaterdag 30 juni 2012 @ 11:15 |
Vol is vol! |