Evy, C25k. Bij die schema's wordt er veilig opgebouwd.quote:Op woensdag 1 december 2010 22:32 schreef PoederSuikerPoeder het volgende:
Ik wil gaan beginnen met hardlopen om af te vallen. Hebben jullie wellicht tips om te beginnen? De één zegt dat je eerst aan snelheid moet werken, de ander zegt weer dat je eerst aan duur moet werken bijvoorbeeld
Beide bleken geen goed idee: ben onderuitgegaan (niets aan overgehouden) onderweg naar het zwembad. Dat wijst erop dat het ook voor hardlopen te glad wasquote:Op zondag 5 december 2010 22:10 schreef ShadyLane het volgende:
Wordt het niks dan ga ik 's avonds zwemmen, dat is mijn back-up bij sneeuw.
Ik geloof dat je gelijk hebt. Je kan het erbij zetten in de openingspost wikiquote:Op woensdag 8 december 2010 16:40 schreef pietkanarie het volgende:
Misschien voor in de openingspost: www.runinfo.nl erg uitgebreide en goede site.
Of kijk ik er nu over heen en staat ie er al tussen?
En verder: hardlopen is
Ik heb een poging gedaan om de link in de openingspost te zetten. Maar wordt de wijziging meteen doorgevoerd of duurt dat even? De OP is nog niet veranderd namelijk. Of misschien heb ik het niet goed gedaan, nog nooit eerder gebruikt de fokwiki.quote:Op donderdag 9 december 2010 21:08 schreef bananablues het volgende:
Ik zie
[..]
Ik geloof dat je gelijk hebt. Je kan het erbij zetten in de openingspost wiki
Ik zie dat je ook aan survival doet? klinkt gaaf
Haha, herkenbaar. Wij hebben vorige week vrijdag op een besneeuwde baan ingelopen. Was toch niks, dus zijn we daarna de training gaan vervolgen op het fietspad voor de kantine. 2 series van 90m sprintjes.quote:Op vrijdag 3 december 2010 09:31 schreef e-runner het volgende:
Deze week wel gelopen. Maandag gingen we ondanks sneeuw toch op de baan trainen.
Het ging moeizaam, slipte bij elke stap weg en dacht: nee dat is niks!
Wel een stuk langzamer gelopen hoewel anderen in mijn loopgroep haast hun oude tijden liepen.
De rest van de week gewoon duurloopjes gedaan op gestrooide fietspaden. Woensdag was het wel erg koud in de wind en zelfs met muts en handschoenen op leek de wind er nog doorheen te komen. Toch 15 km weggelopen en donderdag dezelfde route gelopen. Nu met minder wind was het een stuk beter (en warmer)
Doe je Beltrum mee? Ik ga na 2 jaar afwezigheid waarschijnlijk weer een keer meedoen.quote:Op donderdag 9 december 2010 22:09 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ik heb een poging gedaan om de link in de openingspost te zetten. Maar wordt de wijziging meteen doorgevoerd of duurt dat even? De OP is nog niet veranderd namelijk. Of misschien heb ik het niet goed gedaan, nog nooit eerder gebruikt de fokwiki.
Survival is inderdaad erg leuk! Zeker in de winter... met survivaltrainingen lopen we veel door de bossen en door bouwlanden (lekker zwaar lopen). Met de survivalruns ook door sloten enzo.
En dan natuurlijk nog de hindernissen/boogschieten enzo.
Nee, geen Beltrum. Eerst liep ik wel runs (Beltrum niet maar wel Dinxperlo, Eibergen enz.)quote:Op vrijdag 10 december 2010 01:21 schreef No-P het volgende:
[..]
Doe je Beltrum mee? Ik ga na 2 jaar afwezigheid waarschijnlijk weer een keer meedoen.
Grappig dat je dezelfde doelen nastreeft. Ik wil komend jaar ook eigenlijk een keer een podium halen. Zeker op de 5km moet dit haalbaar zijn.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:39 schreef beertenderrr het volgende:
Mooi lange termijn doel jde_kokhet doortrainen doe ik nu ook voor het eerst, en het bevalt goed. Loop dan geen crossjes (hooguit een paar), maar train wel op die ondergrond (zolang er geen ijs ligt). Je pakt merkbaar de anaerobe conditie veel harder aan, en ook de spierkracht groeit. Ik denk dat je hierdoor vrij snel een verbetering op de langere afstanden gaat merken. Wat me ook nu opvalt tijdens de trainingen is dat mijn buikspieren de snelheid vrij lastig aan kunnen. Heb jij dit ook, of zijn die van mij dermate onderontwikkeld?
![]()
Mijn doelen zijn volgend jaar qua 5 en 10km hetzelfde, als er maar een PR uit komt rollen. Deze passen namelijk niet meer bij wat ik kan. Tevens hoop ik eindelijk een keer een podium plekje te scoren op een afstand. De halve marathon zou ik naar de 1:20:00 willen brengen. Of het mogelijk is moet nog blijken, maar ik heb er wel vertrouwen in dat er weer 5 minuten af kan dit jaar, en wie weet nog wel meer.
Is die baan bij jou wel goed beloopbaar in de winter btw? Hier lag er gister een flinke laag ijs op, en dat gebeurt eigenlijk wel vaker.
Als ik echt een rustige loop doe, gaat dat zo rond de 6 min/km, soms nog wel iets langzamer ook. Die loopjes doe ik om te herstellen en ook om wat km's te maken.quote:Op vrijdag 17 december 2010 15:21 schreef bananablues het volgende:
gisteren 14 km LSD gedaan 's avonds door de sneeuw. Maar het was wel lekker.. iets te lang alleen
5:50 per KM is op dit moment mijn LSD tempo. Hoe snel lopen jullie je LSD's?
Het moet toch minstens 90 minuten (dus ca 15 km) zijn omdat je anders je vetverbranding niet traint?quote:Op zaterdag 18 december 2010 12:54 schreef bananablues het volgende:
Ok dus het tempo klopt wel redelijk,
Als ik een herstelloop doe gaat dat sowieso langzamer en korter.. 7 min/km makkelijk.
Ik vind 15km al best ver voor een LSD training.. maar hangt er inderdaad vanaf waar je voor traint.
Waar heb je dat vandaan? Is toch meer dat als je rustig traint je relatief meer vet verbrand dan koolhydraten? Plus, waarom zou een uurtje dan niet genoeg zijn?quote:Op zondag 19 december 2010 01:50 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Het moet toch minstens 90 minuten (dus ca 15 km) zijn omdat je anders je vetverbranding niet traint?
Van een forumpost op Chat 'n' Runquote:Op zondag 19 december 2010 18:00 schreef bananablues het volgende:
[..]
Waar heb je dat vandaan? Is toch meer dat als je rustig traint je relatief meer vet verbrand dan koolhydraten? Plus, waarom zou een uurtje dan niet genoeg zijn?
wtf gaan we nou krijgenquote:Atleet Wanjiru aangeklaagd voor poging tot moord
NAIROBI - De Keniaanse olympisch kampioen marathon Samuel Wanjiru is door een rechtbank in zijn thuisland aangeklaagd voor poging tot moord.
Dat meldden de autoriteiten in het Afrikaanse land donderdag.
Wanjiru zou op een avond dronken thuis zijn gekomen en ruzie hebben gemaakt met zijn vrouw. Daarop pakte de atleet een geweer en begon op haar en een bewaker te schieten. Buren van Wanjiru reageerden alert op hulpkreten en brachten het tweetal in veiligheid.
Wanjiru won op de Olympische Spelen in 2008 de gouden medaille op de marathon en werd daarmee de eerste olympische kampioen uit Kenia. Hij was daarnaast met zijn 21 jaar de jongste winnaar op het atletiekonderdeel sinds 1932. Hij won ook al twee keer de marathon van Chicago.
Op 9 februari doet de rechtbank uitspraak. Wanjiru is momenteel op borgtocht vrij.
Bron: nu.nl
Daar ben ik ook wel benieuwd naar... hoe gaan andere sporten je af?quote:Op donderdag 30 december 2010 20:36 schreef ShadyLane het volgende:
Jee, computergirl. Dat betekent ook geen andere sporten? Of mag rustig 'n beetje zwemmen/fietsen/whatever wel?
pff, dat is wel heel lang. Ik had al moeite met een paar wekenquote:Op donderdag 30 december 2010 17:52 schreef computergirl het volgende:
ik mag van de sportarts tot april niet hardlopen - ben overtraind.
![]()
Opzich maakt het niet zo heel veel uit als je moeite hebt met wandelen in de duinen. Dan is verder wandelen ook al een uitdaging (maar niet op je oude niveau natuurlijk...). Je lichamelijke grens ligt dus veel lager, nu je geestelijke grens nog verlagen (dat lijkt me het moeilijkste/probleem)quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:34 schreef computergirl het volgende:
de posters die al langer meelopen in de amateurloop-topics hebben mij het afgelopen jaar al met grote regelmaat horen klagen over dat mijn tempo zo laag is en dat ik niet meer zonder wandelpauzes kan hardlopen. Dit speelt eigenlijk al sinds begin dit jaar en werd eigenlijk met elke keer proberen slechter ipv beter.
Momenteel is de conditie zo slecht dat ik al helemaal uitgeteld ben als ik op zondag in de duinen ga wandelen.
Hiervoor is door de sportarts gisteren geen lichamelijke oorzaak gevonden, dat wil zeggen op cardio gebied loopt voor zover hij kon beoordelen alles goed (wel nu bloeddruk te hoog, 160/100). Volgende week komt hij pas met de officiele bevindingen
Het stug blijven proberen werkt blijkbaar averechts, daarom is zijn advies een paar maanden niet hardlopen. Wel wandelen, maar dan beginnen met bejaarden-afstanden.
Ben nu al depri
zoals gezegd, voorlopig alleen wandelen. En dan van daaruit heel langzaam opbouwen.quote:Op vrijdag 31 december 2010 11:33 schreef bananablues het volgende:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar... hoe gaan andere sporten je af?
Balen zeg computergirl!! En googelen is misschien niet zo'n goed idee, daar krijg je zo'n vertekend beeld van...quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
zoals gezegd, voorlopig alleen wandelen. En dan van daaruit heel langzaam opbouwen.
Althans dat zegt sportarts...![]()
Ben dus niet happy met deze voorlopige diagnose van 'storing van autonome zenuwstelsel' door overtraindheid. Als ik daarop zoek krijg ik allemaal van die vreselijke ME/Chronische vermoeidheid websites.
Zover googelen lukt, heb verdorie ook nu een google redirect virus!![]()
Dat is wel erg lang! Misschien wel goed om eens te kijken hoe het is gekomen dat je overtraind bent geraakt, zodat je als je weer gaat beginnen niet meer in die valkuil trapt.quote:Op vrijdag 31 december 2010 08:34 schreef computergirl het volgende:
de posters die al langer meelopen in de amateurloop-topics hebben mij het afgelopen jaar al met grote regelmaat horen klagen over dat mijn tempo zo laag is en dat ik niet meer zonder wandelpauzes kan hardlopen. Dit speelt eigenlijk al sinds begin dit jaar en werd eigenlijk met elke keer proberen slechter ipv beter.
Momenteel is de conditie zo slecht dat ik al helemaal uitgeteld ben als ik op zondag in de duinen ga wandelen.
Hiervoor is door de sportarts gisteren geen lichamelijke oorzaak gevonden, dat wil zeggen op cardio gebied loopt voor zover hij kon beoordelen alles goed (wel nu bloeddruk te hoog, 160/100). Volgende week komt hij pas met de officiele bevindingen
Het stug blijven proberen werkt blijkbaar averechts, daarom is zijn advies een paar maanden niet hardlopen. Wel wandelen, maar dan beginnen met bejaarden-afstanden.
Ben nu al depri
Je kunt beter zoeken op parasympathische overtraining.quote:Op vrijdag 31 december 2010 14:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
zoals gezegd, voorlopig alleen wandelen. En dan van daaruit heel langzaam opbouwen.
Althans dat zegt sportarts...![]()
Ben dus niet happy met deze voorlopige diagnose van 'storing van autonome zenuwstelsel' door overtraindheid. Als ik daarop zoek krijg ik allemaal van die vreselijke ME/Chronische vermoeidheid websites.
Zover googelen lukt, heb verdorie ook nu een google redirect virus!![]()
ik vind dus echt niet dat ik overtraind ben....liep niet super veel (max 3x per week), niet superhard (gem. 10km/u) en niet super lang (1x per week max 15km, rest <10 km).quote:Op zaterdag 1 januari 2011 09:23 schreef e-runner het volgende:
Dat is wel erg lang! Misschien wel goed om eens te kijken hoe het is gekomen dat je overtraind bent geraakt, zodat je als je weer gaat beginnen niet meer in die valkuil trapt.
Ik loop in het stadspark, lid van Vitalis, weet niet of je het kentquote:Op dinsdag 4 januari 2011 17:52 schreef Aukje83 het volgende:
mm soms pak ik wel stuk van stadspark en/of noorderplantsoen mee, ligt eraan wat de planning isMaar stadspark was vooral paar jaar geleden super om te lopen. Nu iets te veel verbouwing daar en dat vind ik wel spijtig... Jij dan?
Ziet er wel heel groot uitquote:Op donderdag 6 januari 2011 14:24 schreef mouzzer het volgende:
Nieuwe gadget voor de hardlopers: Nike+ Sportwatch GPS powered by TomTom.
Eens kijken of ik komende tijd al een testmodelletje kan regelen voor de release in juli
Waar heb je dit gedaan? Het lijkt mij ook wel erg interessant om een keer te doen, gewoon om te kijken hoeveel aanleg ik heb (meer motivatie als dat goed isquote:Op donderdag 6 januari 2011 21:38 schreef jde_kok het volgende:
Zojuist een basis plus sportmedische keuring laten doen. Heb geen inspanningstest gedaan, dus geen VO2 waarden en zo. Ging om hartfilmpje, wat testjes, bloedonderzoek en daarna lichamelijk onderzoek.
Ik blijk grote longen te hebben en behoorlijk veel lucht op te kunnen nemen en in 1 keer uit te kunnen blazen. Dat verklaard ook mijn duurvermogen. Verder heb ik een groot hart, waardoor ik in rust weinig slagen heb.
Mijn vetpercentage is slechts 8,6%, topsporters zitten normaal rond 11%, marathonlopers rond 5 of 6%. Blijkt dus echt dat ik een pure duurloper ben en op termijn wil en kan ik mijzelf ook gaan ontwikkelen naar de marathon.
Enige is mijn fors overpronerende voeten. De arts adviseerde om zooltjes aan te laten meten. Dit ter voorkoming van blessures.
MMC Veldhoven, ziekenhuis met Sportgeneeskunde.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:28 schreef kepler het volgende:
[..]
Waar heb je dit gedaan? Het lijkt mij ook wel erg interessant om een keer te doen, gewoon om te kijken hoeveel aanleg ik heb (meer motivatie als dat goed is)
Maar is het juist niet:quote:
ah ok, maar ik heb hele smalle polsenquote:Op zaterdag 8 januari 2011 00:31 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Maar is het juist niet:
Nike Sportwatch GPS: 37mm wide by 254mm tall by 16mm thick and weighs about 66g
Garmin Forerunner 305: 5.33 x 6.86 x 1.78 cm
Garmin Forerummer 405: 4.8 x 7.1 x 1.6 cm 60g
quote:Op zondag 9 januari 2011 14:46 schreef Jojogirl het volgende:
Verder meen ik me iets te herinneren dat een ineens hogere hartslag dan normaal bij gewone inspanning en een verhoogde rustpols kan duiden op slecht herstel van je inspanningen en/of overtraindheid.
Had ik ook altijd. Mag nu (voorlopig) niet meer hardlopen, dus misschien moet je jezelf even wat matigen.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:39 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Wat voor hartslag hebben jullie over het algemeen tijdens het lopen? Ik probeer de laatste tijd wat meer met hartslagband te lopen, maar ik vind het een beetje frustrerend vanwege een (erg) hoge hartslag.
80 meet ik inderdaad 's avonds op de bank. Ik zal eens kijken wat die 's morgens vroeg is.quote:Op zondag 9 januari 2011 14:46 schreef Jojogirl het volgende:
Is 80 trouwens echt je rustpols (als in 's ochtends voor/bij het opstaan gemeten) of is dat wat je ziet als je gewoon 's avonds op de bank zit? Ik vind het nl. vrij hoog voor iemand die een halve marathon kan lopen.
Thanks! De enige tijd die ik heb is van een 5km bij de VUMC gebouwenloop, maar da's niet helemaal representatief denk ik, aangezien trappen en smalle gangetjes met korte bochten daar normaal zijn in het parcoursquote:Op maandag 10 januari 2011 11:09 schreef jde_kok het volgende:
Welkom Flappekz. Succes het komende jaar met je sportieve ambities! Tijden kan je in de openingspost kwijt.
Ik ben zeer benieuwd wat je van de marathon van Parijs gaat vinden, laat het even weten op dit forum. Deze staat namelijk ook op mijn 'to do marathon list'.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:17 schreef Erpé het volgende:
Hoi, ik kom hier ook graag meepraten over hardlopen.Ik ben al zo'n tien jaar bezig, en ben nu net serieus begonnen met de training voor de marathon in Parijs. Het wordt mijn vijfde. Ik was vroeger wel ambitieus en wilde mooie tijden neerzetten. Nu loop ik vooral om te genieten van het lopen-zelf, de omgeving, muziekje erbij, heerlijk!
Vanmorgen bijna twee uur over de berijpte hei bij Hilversum. Zonnetje, Foo Fighters in de oren, nu big smile
quote:Op zondag 9 januari 2011 20:06 schreef jde_kok het volgende:
Het ging heerlijk in Egmond. Wilde deze puur als training lopen en vooral tweede stuk gas terugnemen.
Eerste drie kilometer ondanks voorste startvak erg druk. Op het strand 7,5km vol de wind tegen. In waaiers lopen lukte moeilijk, dus besloot flink wat kopwerk te doen. In de duinen tempo teruggeschroeft en lekker uitgelopen. Resultaat alsnog mijn snelste Egmond ooit! 1:35:41 na tussentijd op 10,5km van 46:51. Erg tevreden met de race en mijn 125e plaats!
Ik train altijd zo: 3 of vier keer in de week , en dan 1 keer per week op snelheid, bv intervallen.1 of 2 keer ruim een uur en1 keer per week een lange duurloop. Eens in de twee weken maak je die duurloop langer tot maximaal 3 uur 20 anders kost het je te veel reserves die je nodig hebt voor de marathon zelf. De langste duurloop doe je ongeveer 6 weken voor de marathon zodat je nog genoeg kan herstellen. Daarna weer afbouwen en de laatste week voor de marathon moet je zo weinig mogelijk lopen (en geloof me, dat is moeilijk). Dit is een globale training waarmee je hem in elk geval kunt uitlopen.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:21 schreef 1517 het volgende:
Ik wil graag de marathon in Londen lopen aankomende april. Ben fysiek in goede staat en mijn doel is uitlopen. heb nog nooit een halve marathon gelopen maar ik loop nu een 10k in 47minuten en 5k in 22m.
Heb nu nog zo'n 13 weken denk ik, tot 17 april. Ben bereid 3 tot 4 keer per week te trainen, al hoewel ik niet weet of 4 keer wel slim is. Voornamelijk lange duurlopen neem ik aan maar welke afstanden en welke hartslagzones? Wie heeft er eerder een marathon gelopen terwijl hij/zij niet zeker wist of hij/zij uberhaubt de finish zou halen. Wie heeft er tips?
Wat is je langste duurloop tot nu toe en hoe gaan die? Een marathon is lang en als je nog nooit een halve hebt gelopen is het wel heel lang!quote:Op dinsdag 11 januari 2011 01:21 schreef 1517 het volgende:
Ik wil graag de marathon in Londen lopen aankomende april. Ben fysiek in goede staat en mijn doel is uitlopen. heb nog nooit een halve marathon gelopen maar ik loop nu een 10k in 47minuten en 5k in 22m.
Heb nu nog zo'n 13 weken denk ik, tot 17 april. Ben bereid 3 tot 4 keer per week te trainen, al hoewel ik niet weet of 4 keer wel slim is. Voornamelijk lange duurlopen neem ik aan maar welke afstanden en welke hartslagzones? Wie heeft er eerder een marathon gelopen terwijl hij/zij niet zeker wist of hij/zij uberhaubt de finish zou halen. Wie heeft er tips?
Dat lijkt me ook een haalbare planning. Niet dat het onmogelijk was hoor, maar nu kun je wel wat rustiger opbouwen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:13 schreef 1517 het volgende:
Volgens mij is de inschrijving voor de marathon in Londen al gesloten! Shitttyyy.
Nu zie ik dat de marathon in Enschede op de zelfde dag is, denk dat ik daar dan een halve marathon pak en later misschien Amsterdam.
Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan, begon begin januari en liep toen 10km in 45min. Ik dacht toen wel even de hele marathon in april te halen, liep in febr. met gemak een halve rond 1:30 en tot 30km. het ging prima.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 19:10 schreef kepler het volgende:
Binnen drie maanden van 14k naar 40k
Dat lijkt me geen goed plan. Ik zou in maart/april gewoon voor een halve marathon gaan, en dan een hele marathon in oktober (bv Amsterdam). Of anders rustig blijven door trainen en volgend jaar die van London lopen
Succes!
Leuke loop. Ook het feest erna.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 21:10 schreef beertenderrr het volgende:
Yeah, aankomend jaar batavierenrace!Heb er nu al zin in
Haast is zelden goed, naar een marathon moet je toegroeien. Er zijn maar enkele lopers die zonder een goede voorbereiding een marathon netjes uitlopen.quote:Op woensdag 12 januari 2011 13:13 schreef 1517 het volgende:
Volgens mij is de inschrijving voor de marathon in Londen al gesloten! Shitttyyy.
Nu zie ik dat de marathon in Enschede op de zelfde dag is, denk dat ik daar dan een halve marathon pak en later misschien Amsterdam.
Dat gevoel heb ik ook altijd op de baan. Af en toe denk ik wel eens:klopt de afstand wel?quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:37 schreef beertenderrr het volgende:
Vandaag op de baan 4x800m gelopen. Was de bedoeling om te gaan zoeken waar de grens lag tussen aerobe en anaerobe verbranding en goed op gevoel inschatten hoe lang je nou over een ronde zou doen op dit tempo. Ligt gewoon tussen de 16 en 17km/h gemiddeld. Kon het eigenlijk niet geloven, want ik liep enorm ontspannen. Op de baan gaat alles dus blijkbaar veel makkelijker. Nooit gedacht dat ik dat zou halen toen ik hier begon met posten
Ik zou hem persoonlijk nog een jaartje overslaan. Als je dan langer wilt gaan lopen, probeer dan eerst eens 10EM te lopen (16km, voor het gemak).quote:Op zondag 16 januari 2011 14:55 schreef jack4ya het volgende:
Advies gevraagd mbt wel/niet halve marathon.
Ik loop m.i. pas erg kort:
Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen na 18(!) jaar niet gesport te hebben.
Van de zomer een tussen periode 6 maanden, simpelweg te warm.
Cijfers: 600km sinds begin over 70 uur in bestek van 12 maanden,
nu loop ik ca 10km in 65/70 min. Traag dus, maar daar zit ik niet mee.
Duidelijk meer van het "uitlopen" dan tijden maken.
Nu willen collega's en vrienden van me 12km in juni lopen. Lijkt me haalbaar.
Een aantal willen voor de halve marathon van Amsterdam gaan, maar ik weet niet.
10km lopen.
Ik dacht echt dat ik dat never nooit ging fixen.
Ik heb vorig jaar na de 6 maanden rust in 3 weken van 0 naar 8km (run Amsterdam) opbouwd.
Ik dacht echt dat ik dat never nooit ging fixen.
Halve marathon?
Ja, geen idee, ik dacht bij alle andere afstanden ook: dat ga ik never nooit fixen.
Wat denken jullie? Is het te vroeg gezien mijn prille historie?
Ik ben een type diesel, traag maar constant en niet van nature sportief.
Na hoeveel tijd/km gaat men aan een 21km denken? Ik besef dat alleen ik het kan bepalen en dat iedereen anders is, maar ieder inzicht is van harte welkom.
Mooie tijd zegquote:Op zaterdag 15 januari 2011 09:33 schreef e-runner het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook altijd op de baan. Af en toe denk ik wel eens:klopt de afstand wel?
Want buiten de baan is het meer werken om een bepaalde snelheid te halen, maar ms is het de manier van lopen die beter werkt op een iets verende ondergrond.
Mooie vooruitgang nog altijd, daar zit zeker nog meer in.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het de laatste tijd juist wat rustiger aan doe. Op de baan hou ik me meer in. Ik probeer m'n aerobe basis te verbeteren. Dus wat meer duurlopen en wat langer.
Op een rustig tempo. Ik heb het idee dat ik niet erg verbeter van snel trainen.
Het is iets wat ik wel interessant vind, want de ene loper heeft baat bij juist snelle intervaltraining en de ander reageert daar weer niet zo goed op. Vorige week een trainigswedstrijdje gedaan over 20 km. Ondanks de harde wind en wat benauwdheid (eerste 10 km) makkelijk gelopen.
Heerlijk om lekker ontspannen te lopen en niet te zwoegen.
Wil dit soort wedstrijden vaker gaan lopen, puur als training. Dus niet echt diep gaan, maar toch op een bepaalde intensiteit lopen. Dat is ook wat meer aanvoelen.
Kwam in 1.27 over de streep. Ik had er nog wel 10 bij kunnen lopen!
Lekker gelopen
Interval training lijkt me een goede voor je, het lijkt me namelijk dat je wat kracht/snelheid te kort komt. Gewoon bv 3 min hoog tempo (hoger dan normaal) en dan weer 3 min laag tempo. Dit een half uur volhouden is echt slopendquote:Op maandag 17 januari 2011 21:40 schreef Gangster-Engel het volgende:
Hallo hallo,
Ik volg het topic al een tijdje, maar ik heb nog weinig gepost.
Ik ben de laatste maanden weer wat regelmatiger (2 keer per week) aan het hardlopen geslagen om de conditie weer wat op te krikken, die een behoorlijke deuk had opgelopen sinds ik 4 jaar geleden begonnen ben met werken. Aangezien ik maar 1 trainingsvorm hanteer: zo snel mogelijk 7 tot 9 km afleggen, ben ik me een beetje aan het verdiepen in trainingsschema's (nooit gedaan) en kom ik tot de conclusie dat ik wellicht "te hard" train. Een training bij mij is altijd redelijk volle bak (gem hartslag is 165-170) bij afstanden van 7 tot 9 km (13.5-14 km/uur), terwijl op internet veelal wordt gesproken over hardslagen in de richting van 140-150. Ik heb het nu een keer geprobeerd om een stuk langzamer te lopen, maar ik beleef er eerlijk gezegd weinig plezier aan. Een groot deel van het plezier zit wat mij betreft in om proberen je grenzen te verleggen en (tijdelijk) pijn te lijden, zodat het extra goed voelt als je weer het einde hebt gehaald binnen een scherpe tijd.
Hoe denken jullie er over? Is dit verstandig? Ik heb geen ambities op korte termijn om echte lange afstanden te lopen, eerst maar weer eens in de buurt probere te komen van mijn 5 en 10 km pr's.
Ik gebruik mn telefoon hiervoor, met daarop een gratis app geinstalleerd. Is dat een optie?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:56 schreef Keroppi het volgende:
Mag ik hier even van jullie expertise gebruik maken?
Ik ben zelf geen fanatieke hardloper, maar 1 a 2 maal per jaar vind ik het wel leuk om aan een wedstrijd deel te nemen en hiervoor te trainen. Omdat ik het leuk vind om tijdens m'n trainingen bij te kunnen houden wat mijn snelheid is ben ik opzoek naar iets waarmee ik:
* Mijn snelheid kan zien
* Afgelegde afstand kan zien
Hartslag meting en het kunnen instellen van allerlei trainingsprogramma's zijn niet echt een must, als het erbij zit prima, maar het is geen vereiste.
Kunnen jullie me een beetje adviseren wat hiervoor geschikt is? Ik vind het niet erg om er wat geld aan te besteden maar omdat ik geen fanatieke loper ben vind ik het zonde om honderden euro's te investeren.
Hoop dat jullie goede tips hebben!
Hardloophorloge met GPS is een optie, alleen kost minimaal ¤100. Ik gebruik de Garmin Forerunner 205 en ben er uiterst tevreden over! In 1 oogopslag zie ik snelheid per km, afgelegde afstand en verstreken tijd.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:56 schreef Keroppi het volgende:
Ik ben zelf geen fanatieke hardloper, maar 1 a 2 maal per jaar vind ik het wel leuk om aan een wedstrijd deel te nemen en hiervoor te trainen. Omdat ik het leuk vind om tijdens m'n trainingen bij te kunnen houden wat mijn snelheid is ben ik opzoek naar iets waarmee ik:
* Mijn snelheid kan zien
Hartslag meting en het kunnen instellen van allerlei trainingsprogramma's zijn niet echt een must, als het erbij zit prima, maar het is geen vereiste.
Kunnen jullie me een beetje adviseren wat hiervoor geschikt is? Ik vind het niet erg om er wat geld aan te besteden maar omdat ik geen fanatieke loper ben vind ik het zonde om honderden euro's te investeren.
Kijk eens hier anders. Ik heb een hartslaghorloge voor je. Voor 15 inc verzend mag je 'm hebben, of een GPS horloge (heb ik niet voor je) wat er genoemd wordt (de globalsat) is ook een zéér uitgebreid en betrouwbaar horloge voor 100,-quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:56 schreef Keroppi het volgende:
ik opzoek naar iets waarmee ik:
* Mijn snelheid kan zien
Ik ben alleen een beetje huiverig om m'n dure telefoon mee te nemen op m'n training. Stel dat je wordt overvallen door een hollandse plensbui... En wat ik me ook afvraag, als je 'm in zo'n tasje aan je bovenarm hebt, kun je dan nog makkelijk je snelheid zien? Lijkt me makkelijker als je iets hebt wat om je pols zitquote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:57 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Ik gebruik mn telefoon hiervoor, met daarop een gratis app geinstalleerd. Is dat een optie?
EDIT - aan je posthistory te zien heb je een Android-telefoon. Die heb ik ook, en als app heb ik Cardiotrainer geinstalleerd. Ik ben er persoonlijk erg tevreden over!
Hoe neem ik mn telefoon dan mee? Simpel....in zo'n tasje aan mn bovenarm. Gelijk als muziekdoos
Denk het ja.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:47 schreef Paul het volgende:
Ik zie opeens heel NL hardlopen, komt zeker omdat iedereen in jan. wil afvallen
Dank je Jojo. Dat vegen doen ze bij ons in de loopgroep ook. Zij lopen op zaterdag, maar dan loop ik meestal voor mezelf. Want er is altijd wat gedoe over het tempo.quote:Op zondag 16 januari 2011 14:24 schreef Jojogirl het volgende:
Lekkere tijd voor 20k e-runner
Ik werd vanochtend uitgedaagd om met "Lang" mee te lopen in plaats van "Midden". Een andere dame wilde het al een tijdje doen, maar durfde niet zo alleen omdat de meesten uit die groep veel sneller lopen dan wij beiden doen. Nou is iedereen heel aardig en vegen ze dan gewoon wat vaker, maar toch voelt dat in je eentje niet zo lekker (plus dat je snel te hard meegaat, ik wel in elk geval). Nu dus samen toch met "Lang" meegegaan en dat ging prima, dus dat gaan we vaker doen. Uiteindelijk 15k gelopen, dus gaat gaat al aardig richting de duurlopen die ik voor een halve marathon in de herfst nodig heb.
die heb ik, wel een groot ding hoor!quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:45 schreef Keroppi het volgende:
Ik kwam deze nog tegen: [ afbeelding ]
Wat ik begreep is Garmin toch wel een van de bekendere merken op dit gebied, en ik vind 'm ook wel een stuk mooier dan de meeste modellen (jaja ik weet dat esthetiek niet bovenaan m'n lijstje moet staan, maar toch)
De vorm is er wel, conditioneel in ieder geval maar of ik nog zo'n zin heb om zo diep te gaan is de vraag. Eigenlijk wil ik gewoon lekker lopen dat vind ik het leukste, de tijd is een bijzaak.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:21 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
Mooie tijd zegdat worden flinke tijden in een wedstrijd dan! 1:25 op HM is dan iig mogelijk toch? Wel 4 minuten extra lopen natuurlijk, maar toch.
Hoe verbeter jij dan je snelheid? Let je er nog specifiek op, of is het de conditie/hardheid die het laat afweten op de langere afstanden?
Haha, ik heb nog een grotere. Dat is wel een oud model, de FR101. Ik gebruik hem niet zoveel meer. Hij vreet energie.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:16 schreef computergirl het volgende:
[..]
die heb ik, wel een groot ding hoor!
[ afbeelding ]
http://www.runtodream.nl/
Van plan blootsvoets te gaan lopen?quote:Op woensdag 19 januari 2011 12:36 schreef 1517 het volgende:
Heeft iemand een idee waar ik het boek Born to Run van Christopher McDougall kan vinden?
bol.com is uitverkocht!
Er zijn geloof ik drie mogelijkheden voor jou.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:56 schreef Keroppi het volgende:
* Mijn snelheid kan zien
De 305 die ik gebruik gaat zeker 10-12 uur mee.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:24 schreef e-runner het volgende:
[..]
Haha, ik heb nog een grotere. Dat is wel een oud model, de FR101. Ik gebruik hem niet zoveel meer. Hij vreet energie.
Als je een credit card hebt: www.bookdepository.co.uk. 7 euro 38 geen verzendkostenquote:Op woensdag 19 januari 2011 12:36 schreef 1517 het volgende:
Heeft iemand een idee waar ik het boek Born to Run van Christopher McDougall kan vinden?
bol.com is uitverkocht!
Bij ons loopt iedereen netjes in z'n eigen hartslagzone en ja, dat houdt soms in dat de tempo's erg uit elkaar liggen. De snelsten lopen dus soms een extra lusje als de rote zich ervoor leent of anders wordt er een paar keer extra geveegd. Verder wordt er niet moeilijk over gedaan zolang je maar wel naar vermogen loopt en dus niet als nieuwe loper ineens met Lang mee wil.quote:Op woensdag 19 januari 2011 10:09 schreef e-runner het volgende:
[..]
Dank je Jojo. Dat vegen doen ze bij ons in de loopgroep ook. Zij lopen op zaterdag, maar dan loop ik meestal voor mezelf. Want er is altijd wat gedoe over het tempo.
Bovendien vertrekken ze altijd vrij vroeg en op zaterdag lukt het mij niet altijd om vroeg op te staan. Verder is het wel leuk om in een groep te lopen, alleen is soms wel wat saai.
Over een jaar ga ik waarschijnlijk in de buurt van het waddengebied wonen en het lijkt me ultiem om daar steeds meer op blote voeten te lopen. Het natuurlijke van het barefooting spreekt me erg aan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:04 schreef No-P het volgende:
[..]
Van plan blootsvoets te gaan lopen?
klik
Genoeg parken in London om te lopen, als je in het centrum gaat wonen bv Hyde Park. Moet je wel met de fiets/tube naar toe, maar lijkt me relaxter dan in de stadquote:Op woensdag 19 januari 2011 19:44 schreef 1517 het volgende:
[..]
Over een jaar ga ik waarschijnlijk in de buurt van het waddengebied wonen en het lijkt me ultiem om daar steeds meer op blote voeten te lopen. Het natuurlijke van het barefooting spreekt me erg aan.
Helaas moet ik eerst een half jaar naar Londen voor stage, daar zal ik hopelijk 3 keer per week kunnen blijven lopen. Nog een probleem is de overstap van de rust van waar ik nu woon naar de concrete jungle in Londen, hopelijk kan ik een fijn hardloopgebied vinden want als ik iets haat is het wel om op trottoirs en van verkeerslicht naar verkeerslicht te lopen.
Heb zelf moeite om in een lage hartslagzone te blijven. Ben nu 21 jaar en volgens mij is mijn maximale hartslag aan de lage kant met 192.
Heb soms ook dat als ik begin met hardlopen mijn hartslag de eerste kilometer tegen de 176 aanzit, na 2 km daalt dit wel maar start ik dan te snel/hard?
Loop nu twee keer per week een 13km+ lange duurloop en eens per week 35-55 minuten op hoger tempo. Dit probeer ik elke week uit te breiden. Op naar de halve marathon!
Dankjewel voor je uitgebreide reactie (geldt natuurlijk ook voor alle anderen hier die me geholpen hebben). Ik ga denk ik voor optie 1: het GPS hartslaghorloge. Misschien even marktplaats afstruinen voor een leuk tweedehandsje.quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:23 schreef No-P het volgende:
[..]
Er zijn geloof ik drie mogelijkheden voor jou.
1. GPS hartslaghorloge. Reeds genoemde Garmin forerunner wordt het meest gebruikt en afhankelijk van het type betaal je vanaf 130 euro. Andere bekende merken zijn Polar en Suunto en deze zijn met GPS vanaf 180/200 euro te vinden. Voordeel voorgeprogrammeerde trainingen, goede gemiddelde snelheid. Nadeel actuele snelheid niet nauwkeurig.
2. App op je telefoon. Er zijn ook al wat voorbeelden gegeven. Voordeel is dat je geen extra horloge hoeft te kopen. Nadeel geen hartslaggegevens, geen voorgeprogrammeerde trainingen.
3. Hartslaghorloge met "foodpod". Er worden ook horloges verkocht met een apparaatje dat je in je veters doet en die vrij nauwkeurig je actuele snelheid meten, waarmee je dus ook je afgelegde afstand en tijd kunt aflezen. De bekendere hartslaghorloge merken verkopen deze. De prijs zal ongeveer gelijk zijn als de GPS horloges, misschien iets goedkoper. Voordeel actuele snelheid goed te bepalen. Nadeel geen GPS gegevens.
2 viel voor jou al af lees ik. Zelf heb ik een GPS hartslaghorloge en dat bevalt mij erg goed. Gebruik het voor fietsen, hardlopen en schaatsen.
[..]
De 305 die ik gebruik gaat zeker 10-12 uur mee.
Ik zie ook wel wat in de filosofie van blootsvoets lopen, maar dan inderdaad alleen op zachte ondergronden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 19:44 schreef 1517 het volgende:
[..]
Over een jaar ga ik waarschijnlijk in de buurt van het waddengebied wonen en het lijkt me ultiem om daar steeds meer op blote voeten te lopen. Het natuurlijke van het barefooting spreekt me erg aan.
Helaas moet ik eerst een half jaar naar Londen voor stage, daar zal ik hopelijk 3 keer per week kunnen blijven lopen. Nog een probleem is de overstap van de rust van waar ik nu woon naar de concrete jungle in Londen, hopelijk kan ik een fijn hardloopgebied vinden want als ik iets haat is het wel om op trottoirs en van verkeerslicht naar verkeerslicht te lopen.
Heb zelf moeite om in een lage hartslagzone te blijven. Ben nu 21 jaar en volgens mij is mijn maximale hartslag aan de lage kant met 192.
Heb soms ook dat als ik begin met hardlopen mijn hartslag de eerste kilometer tegen de 176 aanzit, na 2 km daalt dit wel maar start ik dan te snel/hard?
Loop nu twee keer per week een 13km+ lange duurloop en eens per week 35-55 minuten op hoger tempo. Dit probeer ik elke week uit te breiden. Op naar de halve marathon!
wat dacht je van snel beter worden?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:08 schreef w8jij17 het volgende:
Ik loop altijd 5 kilometer in 1 keer op hetzelfde tempo. Zijn er goede argumenten om toch aan intervaltraining te doen?
Jojogirl, wat vind je er tegenstrijdig aan?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 22:56 schreef Jojogirl het volgende:
Ik ben benieuwd hoe dat bevalt bananablues. Ik heb er laatst wat over zitten lezen en vind het nog steeds tegenstrijdig klinken, ook al werkt het voor sommige mensen kennelijk als een trein.
Vanavond heb ik voor het eerst intensieve intervallen gelopen op de baan. Was wel zwaar, maar het viel me eigenlijk nog mee. Nou hopen dat het morgenochtend ook nog meevalt, want bij dit koude weer wil dat de volgende dag nog wel eens wat minder zijn na een baantraining.
De souplesse methoude gebruik ik niet want ik loop toch wel graag een duurloop, maar het idee erachter spreekt me wel aan. Dat je soepel moet trainen. Dat is iets wat ik nu tijdens de intervaltrainingen ook doe. Niet geforceerd een bepaalde tijd halen, maar soepel lopen.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 21:34 schreef bananablues het volgende:
Ik heb besloten om de souplessemethode te gaan uitproberen. Afgelopen jaar vaak gehad dat als ik mijn intensiteit en afstand ging opschroeven, de prestaties naar beneden gingen (+ vaak leuke liesklachten). Nu zit ik weer in zo'n fase van liesklachten, terwijl toen ik (2 maanden geleden) 2x per week een half uurtje jogde er niets aan de hand was, 19:00 op de 5km liep. Laatst 20:00 op de 5km terwijl ik trainingen als een 10-14km duurloop en 1x per week een intensieve training deed in aanloop erop.
Blijkbaar kan mijn lichaam dat niet aan in combinatie met de fiets en zwemtrainingen, maar 2x per week een half uur joggen zie ik niet meer zitten (heb dan echt het idee dat ik niet train maar meer hardlopen als herstel gebruik voor fietsen/zwemmen).
Souplessemethode is op papier ideaal voor mij:
- interval op lager tempo dan ik deed -> sneller herstel.
- zo veel mogelijk soepel lopen
- weinig duurlopen dus minder km's maken
Kortom, de hersenkronkel van mijzelf dat je alleen met (te) hard trainen beter wordt, schuif ik terzijde en ga kijken of een andere manier wel werkt.
Nadeel is dat je wel met voorvoetlanding moet werken om de vering erin te krijgen. Dat is echter niet erg, want bij korte intervalletjes is dat goed te doen!
In plaats van gymnastiek om o.a. je romp te versterken, ga ik op power yoga (ook om mijn spieren soepeler te maken). Vandaag een proefles gedaan en dat beviel wel. Toch zwaarder dan ik dacht!
Je kan gewoon een schema pakken voor buiten en die op de loopband doen. Op runinfo.nl staan veel schema's en wordt er redelijk goed uitgelegd waarom je deze trainingsvormen doet . Denk dat je daar wel ver mee komt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 09:26 schreef de_boswachter het volgende:
Waar kan ik een goed loopband schema vinden, met stapsgewijs uitgelegd hoe ik het beste mijn conditie kan verbeteren?
Van een week ziek zijn gaat je conditie niet ineens dramatisch achteruit hoor... Misschien ben je nog niet helemaal hersteld?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:19 schreef pietkanarie het volgende:
Net weer eens even hardgelopen, na een week ziek zijn.
Conditie is even ver te zoeken op dit moment. Drie kilometer gelopen (jogtempo, veel harder was het niet) en toen was ik behoorlijk moe, dus dat wordt weer opbouwen.
Als de conditie weer beter is wil ik proberen aan mijn snelheid te werken, door twee snelheidstrainingen per week en een duurloop (tussen de 10 en 17 km ongeveer), om een hoger tempo langer vol te kunnen houden.
Is het niet zo dat je een aantal weken hersteltijd heb van een (flinke) griep?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 19:37 schreef pietkanarie het volgende:
bananablues... zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben inderdaad! Waarschijnlijk was ik gewoon nog niet hersteld.
Ik vind het raar dat je geen lange duurlopen nodig hebt in deze methode. Ik merk aan mezelf dat een loop na pakweg een uur of anderhalf ineens heel zwaar kan worden voor mij en dat ik daar dus wel degelijk ook op moet trainen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 10:11 schreef bananablues het volgende:
[..]
Jojogirl, wat vind je er tegenstrijdig aan?
Jij gaat juist intensiever trainen? Ben benieuwd of jou dat vruchten af gaat werpen!
Thnx, maar ik zit nog in de voorselectie. Het is nog maar even afwachten of het gaat lukken. Ga er in ieder geval hard voor trainen de komende maanden. Binnenkort een aantal wedstrijdjes doen. Zit te denken aan de 20 van Alphen (5km of 10km). Iemand daar al eens gelopen? En zo ja, is het wat?quote:Op zondag 23 januari 2011 13:53 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je geen lange duurlopen nodig hebt in deze methode. Ik merk aan mezelf dat een loop na pakweg een uur of anderhalf ineens heel zwaar kan worden voor mij en dat ik daar dus wel degelijk ook op moet trainen.
En ik train nu intensiever, maar dat is voorlopig voornamelijk doordat ik sinds ik bij een loopgroep loop, veel consquenter train, beter op hartslagzones let en langere duurlopen doe. Bovendien deed ik in m'n eentje zelden intervaltraining en nu wel.
Hopelijk ben je snel uitgeziekt pietkanarie. Het klinkt alsof je er conditioneel nog niet helemaal bovenop bent.
Tof dat je in het universteitsteam vor de Bata zit beertenderrr. Zat daar ook een selectie aan vast, of is dat op uitnodiging?
Oja, iedereen vraagt me ineens of ik bij de CPC de halve gaat lopenCollega's, mensen van de loopgroep, etc. Nou nee dus, want ik vind zelf mijn basis echt nog veel te smal en bewaar die halve dus tot het najaar. Dat krijg ik alleen niemand uitgelegd
Hardloopschoenen voor in de zaal? Wat voor een zaal?quote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef Ghekegeit het volgende:
Hallo
Wat zijn goede hardloopschoenen voor in de zaal
Zoiets zat ik me ook af te vragen..rondjes lopen in een sporthal oid?quote:Op zondag 23 januari 2011 16:42 schreef 1517 het volgende:
[..]
Hardloopschoenen voor in de zaal? Wat voor een zaal?
Ik wil hier wel even op reageren. Één van de dingen bij de souplessemethode is dat je de pauzes bij de intervallen even lang zijn als de snelle stukken. Doe je 5x1000, dan loop je dus al gauw 10km, waarvan 5km rustig (plus nog een uitgebreide warming up en cooling down). Bij 10x400m maar iets minder...quote:Op zondag 23 januari 2011 13:53 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat je geen lange duurlopen nodig hebt in deze methode. Ik merk aan mezelf dat een loop na pakweg een uur of anderhalf ineens heel zwaar kan worden voor mij en dat ik daar dus wel degelijk ook op moet trainen.
Ha die lunko! Goed bezigquote:Op zondag 23 januari 2011 20:52 schreef lunko1979 het volgende:
Ik heb in mijn hoofd dat ik de halve marathon van Eindhoven ga lopen. Die is in oktober en laten we zeggen dat ik op "0" moet beginnen met een aardig overgewicht. Ik sport (voetbal2x, squash, tennis af en toe) echter wel 2 a 3x in de week.
Ik heb in het verleden wel wat kilometers gerend maar gewoon op tennisschoenen. Als ik mijn doel wil bereiken zal ik iig fatsoenlijke schoenen moeten fixen.
Gepland staat dat ik vanaf half Februari/Maart langzaam op wil bouwen zodat ik begin oktober 20 km kan lopen. Ik zie mezelf nog niet in zo'n wielrenbroekje lopen, maar een voetbalbroekje moet ook voldoen toch?
Verder zag ik al wat schema's voorbijkomen, maar als ik loop wanneer doe je dan rek en strekoefeningen? Alvast bedankt!!
Kan me herinneren dat er een paar pagina's of in het vorige topic een link stond naar een goedkope nieuwe 305, dacht rond de 140 euro. Gebruik hem zelf ook en voor 140 euro kun je hem niet laten liggen. Even terug bladeren dus!quote:Op maandag 24 januari 2011 10:20 schreef Keroppi het volgende:
Nou na jullie adviezen was ik op Marktplaats eens gaan rondkijken voor een Garmin Forerunner 405 want voor mijn medium gebruik kan ik prima met een tweedehands exemplaar volstaan. Maar wat een aso's daar zeg. Heb je een deal met iemand, meldt hij de volgende dag dat hij 'm toch aan iemand anders verkocht heeft. Of je bent de hoogste bieder maar de verkoper zwijgt in alle talen...
Dus als er hier een betrouwbare fokker is die er nog eentje in de aanbieding heeft houd ik me aanbevolen
Ah ok, oudere modellen konden dat niet. Route gebruik ik op de fiets.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 14:38 schreef jack4ya het volgende:
Ja en ja.
Al zou ik nooit zo een route lopen omdat je dan continu op je horloge zit te kijken. Tempo, snelheid, hartslag, hoog, gemiddeld, laag per item. Eigenlijk alles.
Zelf schermen indelen, hoeveel, wat. Hartslag zones. Alarmen per tijd, afstand, etc. Kan niets verzinnen wat ie niet kan... Ow ja, praten
Ach ja wel de damloop gedaan en daarvoor een paar keer trainen vooraf. En zit ook regelmatig op de racefiets of mountainbike (behalve dus in decemberquote:Op woensdag 26 januari 2011 21:42 schreef jack4ya het volgende:
Zeer zelden lopen en dan 10k in 45m... Indrukwekkend.
Ik heb afgelopen vrijdag geploeterd op mijn 8km in 50m. Dat was 2:30 van mijn pr af.
Ik heb afgelopen maandag geploeterd op mijn 10km in 67m. Dat was 1:00 van mijn pr af.
Ik moet er zo hard voor werken...
Toch maar terug naar dat andere topic.
Dat is een tempo van 4:35/km en helemaal niet verkeerd hoor voor het tempo dat je loopt op de 10km. Wat had je trainer als doel opgegeven? Als je er 8 of 10 loopt mag je rustig 2:05-2:10 lopen.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:29 schreef Jojogirl het volgende:
Oja, vrijdag 6*400m op de baan gedaan. De eerste keer dat ik zulke korte intervallen deed. Ik dacht dat ik dood ging ongeveer na de 2e keer, maar dat scheen normaal te zijn dus ik ging vrolijk verderUiteindelijk viel het me mee dat ik de 6e nog steeds in dezelfde tijd (1:50
) kon lopen en was het erg tof. Verder gisteren zowat 15 km duurloop gedaan met op het eind nog even een versnelling van een kwartier, wat vrij pittig was, maar achteraf goed voelde.
Ik ben erg benieuwd waar dit bij volgende loopjes toe gaat leiden. Hopelijk eens onder het uur op de 10.
Gisteren was ik niet beroerd, maar ik had wel een aceton smaak in mijn mond/neus, en dat heb ik normaal niet. Misschien omdat ik vrijdag voor mijn doen véél gelopen heb en dan maandag ook véél.quote:Op maandag 31 januari 2011 23:29 schreef Jojogirl het volgende:
Ik snap even niet voor welk probleem je een oplossing wil zoeken in de vorm van andere voeding jack4ya?
En als ik te weinig eet voor en na een hele lange duurloop in de kou en/of regen word ik ook beroerd. En ik moet ook snel gaan douchen en niet te lang blijven hangen, want dat scheelt ook.
Dat je het koud hebt is niet gek, je energie is op. Ik heb dat vaak na een westrijd. Zondag had ik en het ook koud. Meestal is het zo snel mogelijk eten en dan vooral koolhydraten die je snel op kunt nemen. Wat ik doe is gelijk na de finish al wat koeken naar binnen werken.quote:Op zondag 30 januari 2011 08:46 schreef jack4ya het volgende:
Nou ja. Ik weet niet. Ben best wel even beroerd geweest. Last van darmen en in-en inkoud. Ben in mijn slobberteneu rillend mijn bed ingekropen. Of is dat gebruikelijk?
Maar vind het wel stoer van mezelf... De rest wat minder, hehe.
Zeg alleen dat je tempo goed is aangezien je eenquote:Op dinsdag 1 februari 2011 08:01 schreef Jojogirl het volgende:
Trainer vond het moeilijk om iets aan te geven omdat ik nog zo weinig ervaring heb met intervallen. En het programma was ook echt 6x400, dus dit was prima. Of ik dit nog 2-4 keer in dit tempo volgehouden had weet ik niet, denk dat ik dan wel wat verval gehad had.
Gewoon een Garmin Forerunner 305 kopen, 150 euro en je monitort werkelijk allesquote:Op donderdag 3 februari 2011 13:00 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met de Adidas Micoach?
Ik twijfel tussen deze en een Polar 300 (nogiets, die met GPS denk).
Dat Adidas ding is heel klein en handzaam, de Polar heeft een GPS erbij en kan ik dus ook voor andere sporten gebruiken.![]()
*twijfel twijfel*
Owja, mijn doel is om mijn trainingen beter te monitoren en vooral sneller te worden.
Je hebt absoluut gelijk, groepsverband trainen werkt bevorderlijk, je doet oefeningen die je zelf minder snel doet (kracht-kern etc), hebt trainingsbegeleiding en men kijkt naar techniek.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:20 schreef GaB86 het volgende:
Ik zou als ik een amateurhardloper was bij een atletiekclub gaan. Altijd gezellig en je wordt er veel sterker en gezonder van. Plus je hebt natuurlijk al snel professioneler advies.
Zo ervaarde ik dat in ieder geval toen ik begon.
Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen héquote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:30 schreef No-P het volgende:
[..]
Je hebt absoluut gelijk, groepsverband trainen werkt bevorderlijk, je doet oefeningen die je zelf minder snel doet (kracht-kern etc), hebt trainingsbegeleiding en men kijkt naar techniek.
Maar daarmee vervalt de laagdrempeligheid van de sport en dat is de reden waarom veel mensen zijn gaan lopen.
Ik heb meegedaan, 49.16 is m'n tijd, eerste 10KM voor mij, Wel heb ik de Dam tot Dam en een ander loopje die 11,5KM was gelopen maar de 10 had ik nog niet gedaanquote:Op donderdag 10 februari 2011 01:45 schreef thettes het volgende:
Nog deelnemers aan Groet uit Schoorl komende zondag? Ik doe de 10
Mooiquote:Op zondag 13 februari 2011 17:09 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik heb meegedaan, 49.16 is m'n tijd, eerste 10KM voor mij, Wel heb ik de Dam tot Dam en een ander loopje die 11,5KM was gelopen maar de 10 had ik nog niet gedaan
Je loopt de 10 neem ik aan? Succes!quote:Op maandag 14 februari 2011 22:00 schreef beertenderrr het volgende:
*kijkt uit naar het NSK cross aankomend weekend
Ik vind t nogal wat, die stukken die je loopt. Ik doe nooit meer dan 10quote:Op maandag 14 februari 2011 21:10 schreef jack4ya het volgende:
21km em nu high as a kite: Nou, het was wel op karakter en de laatste km's zelfs op mijn tandvlees. Die laatste km leek echt nergens meer op. Maar wat geeft dat!
klopt, thnxquote:
quote:Op maandag 14 februari 2011 21:10 schreef jack4ya het volgende:
21km em nu high as a kite: Nou, het was wel op karakter en de laatste km's zelfs op mijn tandvlees. Die laatste km leek echt nergens meer op. Maar wat geeft dat!
Nee, maar zag een affiche in het sportcentrum en 3 is te kort voor jou.quote:Op maandag 14 februari 2011 22:21 schreef beertenderrr het volgende:
[..]
klopt, thnxdoe je ook mee (als student)?
Kijk eens naar mijn post en dan voor de aardigheid ook eens naar de datum...quote:Op maandag 14 februari 2011 22:21 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik vind t nogal wat, die stukken die je loopt. Ik doe nooit meer dan 10
Volgens mij had iemand je hier al gewaarschuwd dat het vaak niet handig is om meer dan 10% verder/sneller te gaan dan de week ervoor. M.i. is het ook niet handig om zulke afstanden te doen als je je aan het einde niet eens goed voelt, dan sloop je alleen maar je lichaam en techniek.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 11:45 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Kijk eens naar mijn post en dan voor de aardigheid ook eens naar de datum...
Meer dan 10K liep ik tot 4 weken terug ook niet.
Amenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:22 schreef bananablues het volgende:
[..]
Volgens mij had iemand je hier al gewaarschuwd dat het vaak niet handig is om meer dan 10% verder/sneller te gaan dan de week ervoor. M.i. is het ook niet handig om zulke afstanden te doen als je je aan het einde niet eens goed voelt, dan sloop je alleen maar je lichaam en techniek.
Amsterdam is pas in het najaar, dus als ik jou was zou ik wat gas terug nemen, rustig opbouwen, wat meer op techniek gaan letten en genieten ipv een zo groot mogelijke afstand te lopen.
Probeer eens een training te lopen waarbij je aan het einde nog lekker fit voelt, geen last van aceton smaak in je mond hebt etc.
Toevallig gaat er net een topic over op chatnrun.nl:
http://www.chatnrun.nl/mo(...)e=viewtopic&p=282876
Ja en nee. Ik voel toch de behoefte om me wat te verdedigen/toe te lichten.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:22 schreef bananablues het volgende:
[..]
Volgens mij had iemand je hier al gewaarschuwd dat het vaak niet handig is om meer dan 10% verder/sneller te gaan dan de week ervoor. M.i. is het ook niet handig om zulke afstanden te doen als je je aan het einde niet eens goed voelt, dan sloop je alleen maar je lichaam en techniek.
Amsterdam is pas in het najaar, dus als ik jou was zou ik wat gas terug nemen, rustig opbouwen, wat meer op techniek gaan letten en genieten ipv een zo groot mogelijke afstand te lopen.
Probeer eens een training te lopen waarbij je aan het einde nog lekker fit voelt, geen last van aceton smaak in je mond hebt etc.
Toevallig gaat er net een topic over op chatnrun.nl:
http://www.chatnrun.nl/mo(...)e=viewtopic&p=282876
Schijnt niet echt een trainingsschoen te zijn maar meer voor herstelloopjes enzo. Verder geen ervaring mee.quote:Op woensdag 16 februari 2011 20:30 schreef 1517 het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met de Nike Free 5.0?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |