abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90956298
Je klinkt als 'n ultieme sporter! Mocht het hardlopen ooit gaan vervelen dan kun je met die grote longinhoud wellicht ook aardig zwemmen :).

Heb je in het verleden last gehad van klachten door die overpronatie? Want je loopt volgens mij al lange tijd intensief, als dat nooit tot blessures heeft geleid zou dat dan toch alsnog kunnen komen?
pi_90958402
Heb deze zomer last gehad van shinsplints. Denk dat het zeker te maken had met mijn te oude schoenen, maar dit speelt wel mee. De kuitspier moet teveel corrigeren vanwege mijn voet. Nu is het met mijn 29 lentes nog goed te doen, maar zodra ik ouder wordt kan dit weleens problemen gaan opleveren. Toch maar eens een afspraak maken denk ik!

Dat zwemmen moet ik eerst de techniek beheersen. Nu ben ik na 15m borstcrawl al kapot. :P
PSV; West Ham United; Real Madrid; Borussia Dortmund;Tampa Bay Buccaneers; Tampa Bay Rays; Tampa Bay Lightning; Olympische Spelen
Fok! NFL MVP 2020
  donderdag 6 januari 2011 @ 23:22:39 #103
34586 kepler
No bounce, no play
pi_90958410
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 14:24 schreef mouzzer het volgende:
Nieuwe gadget voor de hardlopers: Nike+ Sportwatch GPS powered by TomTom.

Eens kijken of ik komende tijd al een testmodelletje kan regelen voor de release in juli :)
Ziet er wel heel groot uit :D
The line is a dot to you!
  donderdag 6 januari 2011 @ 23:28:36 #104
34586 kepler
No bounce, no play
pi_90958684
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 21:38 schreef jde_kok het volgende:
Zojuist een basis plus sportmedische keuring laten doen. Heb geen inspanningstest gedaan, dus geen VO2 waarden en zo. Ging om hartfilmpje, wat testjes, bloedonderzoek en daarna lichamelijk onderzoek.

Ik blijk grote longen te hebben en behoorlijk veel lucht op te kunnen nemen en in 1 keer uit te kunnen blazen. Dat verklaard ook mijn duurvermogen. Verder heb ik een groot hart, waardoor ik in rust weinig slagen heb.

Mijn vetpercentage is slechts 8,6%, topsporters zitten normaal rond 11%, marathonlopers rond 5 of 6%. Blijkt dus echt dat ik een pure duurloper ben en op termijn wil en kan ik mijzelf ook gaan ontwikkelen naar de marathon.

Enige is mijn fors overpronerende voeten. De arts adviseerde om zooltjes aan te laten meten. Dit ter voorkoming van blessures.
Waar heb je dit gedaan? Het lijkt mij ook wel erg interessant om een keer te doen, gewoon om te kijken hoeveel aanleg ik heb (meer motivatie als dat goed is :P)
pi_90959567
quote:
2s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:28 schreef kepler het volgende:

[..]

Waar heb je dit gedaan? Het lijkt mij ook wel erg interessant om een keer te doen, gewoon om te kijken hoeveel aanleg ik heb (meer motivatie als dat goed is :P)
MMC Veldhoven, ziekenhuis met Sportgeneeskunde.
PSV; West Ham United; Real Madrid; Borussia Dortmund;Tampa Bay Buccaneers; Tampa Bay Rays; Tampa Bay Lightning; Olympische Spelen
Fok! NFL MVP 2020
  vrijdag 7 januari 2011 @ 21:57:00 #106
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_90999023
Die sporttest klinkt als iets wat ik ook wel eens zou willen doen. Denk alleen dat ik erg niet zo goed uit zou komen :)

Vanavond nog even een klein rondje gedaan omdat ik niet naar de baantraining kon, maar het ging weer lekker dus ik heb al helemaal zin in m'n wedstrijdje zondag.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met gegevens van je Polar (ik heb een RS200) halen met je PC via PolarUplink? Ik probeerde dat zonet, maar kwam er niet echt uit hoe het zou moeten :?
pi_91009040
quote:
2s.gif Op donderdag 6 januari 2011 23:22 schreef kepler het volgende:

[..]

Ziet er wel heel groot uit :D
Maar is het juist niet:

Nike Sportwatch GPS: 37mm wide by 254mm tall by 16mm thick and weighs about 66g

Garmin Forerunner 305: 5.33 x 6.86 x 1.78 cm

Garmin Forerummer 405: 4.8 x 7.1 x 1.6 cm 60g
  zaterdag 8 januari 2011 @ 00:52:04 #108
34586 kepler
No bounce, no play
pi_91010047
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 00:31 schreef mouzzer het volgende:

[..]

Maar is het juist niet:

Nike Sportwatch GPS: 37mm wide by 254mm tall by 16mm thick and weighs about 66g

Garmin Forerunner 305: 5.33 x 6.86 x 1.78 cm

Garmin Forerummer 405: 4.8 x 7.1 x 1.6 cm 60g
ah ok, maar ik heb hele smalle polsen :D Ooit wil ik nog wel eens zo'n GPS horloge hebben. Ik wacht eigenlijk op de iPod Nano met GPS, dan ben ik klaar :P
pi_91038609
Voor degenen die morgen Egmond gaan doen: succes!
  zondag 9 januari 2011 @ 08:49:42 #110
4177 Jojogirl
pi_91057227
Veel succes inderdaad voor alle lopers in Egmond *O*

Het ziet er uit als heerlijk loopweer. Ik ga zo ff douchen en aankleden en dan op weg naar een lokaal loopje.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 9 januari 2011 @ 09:43:44 #111
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_91057513
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_91065697
Wat voor hartslag hebben jullie over het algemeen tijdens het lopen? Ik probeer de laatste tijd wat meer met hartslagband te lopen, maar ik vind het een beetje frustrerend vanwege een (erg) hoge hartslag.

Als ik gewoon relaxed loop zit ik zo op 165/170. Wedstrijdtempo zit ik zo op 180+, dit kan ik ook prima een uur of meer volhouden. In rust zit ik zo rond de 80. Kan het zo zijn dat ik in de hele linie een slag of 20 hoger zit dan "normaal" ? Mijn conditie is redelijk goed, paar maanden terug halve marathon in 1u52 gelopen.
  zondag 9 januari 2011 @ 14:40:30 #113
4177 Jojogirl
pi_91065754
Wedstrijd ging lekker, al was de 2e helft wel een stuk zwaarder dan de 1e. Ik was wat hard van start gegaan en dat kon ik toen goed merken. Bovendien zat er bij 7 km een pittig stukje vals plat in en was km 8 tot en met 9.5 door het bos. En ik ben erg benieuwd naar m'n tijd. Gek genoeg was m'n horlogetijd een halve minuut langzamer dan de klok bij de finish, dus ik wacht m'n chiptijd maar even af, die zal vanavond wel verschijnen. Het is hoe dan ook een PR, want dat stond op 1:03:36 en m'n horloge gaf 1:02:27 aan nu. Klok 1:01:56 geloof ik, dus wat de chip gaat zeggen :?
  zondag 9 januari 2011 @ 14:46:10 #114
4177 Jojogirl
pi_91065985
Mijn hartslag is bij rustige duurlopen zo tussen de 150 en 170 (Z1/Z2), maar mijn maximale hartslag ligt ook boven de 200. Als jouw max heel anders is, zeggen mijn zones niet zoveel over de jouwe.
Ik geloof dat je max niet hoort te veranderen (hoogstens iets zakken als je ouder wordt, maar niet door training dus) en je zones dus ook gelijk zouden moeten blijven. Verder meen ik me iets te herinneren dat een ineens hogere hartslag dan normaal bij gewone inspanning en een verhoogde rustpols kan duiden op slecht herstel van je inspanningen en/of overtraindheid.

Is 80 trouwens echt je rustpols (als in 's ochtends voor/bij het opstaan gemeten) of is dat wat je ziet als je gewoon 's avonds op de bank zit? Ik vind het nl. vrij hoog voor iemand die een halve marathon kan lopen.

En hartslag kan erg verschillen van persoon tot persoon, dus verkijk je daar ook niet op. Een collega van me heeft een max van 170 en loopt haar duurlopen dus met hartslagen van onder de 140 (daar zit ik al op als ik m'n schoenen aantrek bij wijze van spreken).

[ Bericht 18% gewijzigd door Jojogirl op 09-01-2011 14:51:20 ]
pi_91069125
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:46 schreef Jojogirl het volgende:
Verder meen ik me iets te herinneren dat een ineens hogere hartslag dan normaal bij gewone inspanning en een verhoogde rustpols kan duiden op slecht herstel van je inspanningen en/of overtraindheid.
:Y

quote:
5s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:39 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Wat voor hartslag hebben jullie over het algemeen tijdens het lopen? Ik probeer de laatste tijd wat meer met hartslagband te lopen, maar ik vind het een beetje frustrerend vanwege een (erg) hoge hartslag.
Had ik ook altijd. Mag nu (voorlopig) niet meer hardlopen, dus misschien moet je jezelf even wat matigen.
Er is ook een andere, makkelijker, methode om te kijken of je bij gewone duurlopen het juiste tempo te pakken hebt. Bij het 'lekkere duurloop tempo' moet je namelijk makkelijk kunnen praten tijden shet lopen.
  zondag 9 januari 2011 @ 16:19:04 #116
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_91070099
Ik heb vandaag ook weer eens gelopen. Halve run van de survivalrun Beltrum. 12.5km waarvan kilometers door sloten, drek, weilanden en maïsvelden. Doordat alles erg nat was, was het erg zwaar en was de modder op sommige stukken tot 40cm diep. Helaas had ik al snel een blessure opgelopen in mijn borstkas waardoor ik veel hindernissen moest laten liggen omdat ik me niet meer kon optrekken. Kanoën, boomstam sjouwen en houthakken ging nog wel.
In het water was het oppassen, want de stromingen waren behoorlijk krachtig. Met de kou viel het erg mee.
Al met al, een goede dag krachttraining.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  zondag 9 januari 2011 @ 17:01:58 #117
4177 Jojogirl
pi_91072012
Klinkt heel zwaar, maar erg tof No-P! Wel erg balen van je blessure, hopelijk ben je daar snel weer vanaf.

En ik ben blij want de eindtijden staan op de site en ik heb ruim 2 minuten van m'n PR afgelopen: 1:01:21 *O* Nog niet onder het uur. maar het gaat de goede kant op.
  zondag 9 januari 2011 @ 17:37:48 #118
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_91073532
Zeker zwaar, maar erg leuk.
Wat foto's van de modder.

En een voorbeeld van een hindernis.

Goede tip voor mensen die een beetje afwisseling willen en het is erg goed voor je core spieren.

Mooi dat je een PR gelopen hebt ^^.
Sei wachsam,
pi_91081401
Het ging heerlijk in Egmond. Wilde deze puur als training lopen en vooral tweede stuk gas terugnemen.

Eerste drie kilometer ondanks voorste startvak erg druk. Op het strand 7,5km vol de wind tegen. In waaiers lopen lukte moeilijk, dus besloot flink wat kopwerk te doen. In de duinen tempo teruggeschroeft en lekker uitgelopen. Resultaat alsnog mijn snelste Egmond ooit! 1:35:41 na tussentijd op 10,5km van 46:51. Erg tevreden met de race en mijn 125e plaats!
Fok! NFL MVP 2020
pi_91092541
quote:
Op zondag 9 januari 2011 14:46 schreef Jojogirl het volgende:

Is 80 trouwens echt je rustpols (als in 's ochtends voor/bij het opstaan gemeten) of is dat wat je ziet als je gewoon 's avonds op de bank zit? Ik vind het nl. vrij hoog voor iemand die een halve marathon kan lopen.
80 meet ik inderdaad 's avonds op de bank. Ik zal eens kijken wat die 's morgens vroeg is.

Hoe kan je het beste je max hartslag bepalen. Gewoon een keer helemaal de typhus lopen?

Als ik met hartslag 170 loop, voor mijn doen relaxed, kan ik overigens nog redelijk normaal een gesprek voeren. Niet buiten adem ofzo.
pi_91094159
Gefeliciteerd met je p.r. Jojogirl! En J-dekok met de mooie tijd in Egmond.
Die foto's van No-P zijn geweldig :).
  maandag 10 januari 2011 @ 10:11:52 #122
17113 annoh
Beating hearts baby
pi_91105397
Gefeliciteerd jojgirl en jdekok (en No-p ook! klinkt superleuk!)

Ik heb gisteren de halve van egmond gelopen in......2.02.53. Ik heb me helemaal stukgelopen in de duinen. Dat strand vond ik helemaal niet zo zwaar, maar die duinen waren voor mij echt killing (te veel heuvels en te warm). Ik kwam halverwege door op 59 minuten, maar ben dus nog 4 minuten verloren op het tweede deel. Ik vond het druk, maar erg leuk!!
I'm just a girl in the world.
  maandag 10 januari 2011 @ 11:05:11 #123
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_91106813
Ik ga hier ook eens kijken...trouwe poster in het beginnerstopic, maar ik ga dit jaar aan een boel lopen meedoen. Om te beginnen de 10km bij de CPC, en twee weken later de 10km in Naaldwijk.

Afgelopen weekend voor het eerst in mn leven zelf 10km gelopen, en het smaakt naar meer :9
Ik ben van pindavlees
pi_91106932
Welkom Flappekz. Succes het komende jaar met je sportieve ambities! Tijden kan je in de openingspost kwijt.
Fok! NFL MVP 2020
  maandag 10 januari 2011 @ 11:15:52 #125
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_91107110
quote:
Op maandag 10 januari 2011 11:09 schreef jde_kok het volgende:
Welkom Flappekz. Succes het komende jaar met je sportieve ambities! Tijden kan je in de openingspost kwijt.
Thanks! De enige tijd die ik heb is van een 5km bij de VUMC gebouwenloop, maar da's niet helemaal representatief denk ik, aangezien trappen en smalle gangetjes met korte bochten daar normaal zijn in het parcours ;)
Ik ben van pindavlees
pi_91109198
Hoi, ik kom hier ook graag meepraten over hardlopen.Ik ben al zo'n tien jaar bezig, en ben nu net serieus begonnen met de training voor de marathon in Parijs. Het wordt mijn vijfde. Ik was vroeger wel ambitieus en wilde mooie tijden neerzetten. Nu loop ik vooral om te genieten van het lopen-zelf, de omgeving, muziekje erbij, heerlijk!

Vanmorgen bijna twee uur over de berijpte hei bij Hilversum. Zonnetje, Foo Fighters in de oren, nu big smile :D
pi_91110718
quote:
10s.gif Op maandag 10 januari 2011 12:17 schreef Erpé het volgende:
Hoi, ik kom hier ook graag meepraten over hardlopen.Ik ben al zo'n tien jaar bezig, en ben nu net serieus begonnen met de training voor de marathon in Parijs. Het wordt mijn vijfde. Ik was vroeger wel ambitieus en wilde mooie tijden neerzetten. Nu loop ik vooral om te genieten van het lopen-zelf, de omgeving, muziekje erbij, heerlijk!

Vanmorgen bijna twee uur over de berijpte hei bij Hilversum. Zonnetje, Foo Fighters in de oren, nu big smile :D
Ik ben zeer benieuwd wat je van de marathon van Parijs gaat vinden, laat het even weten op dit forum. Deze staat namelijk ook op mijn 'to do marathon list'.
  maandag 10 januari 2011 @ 16:34:55 #128
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_91119874
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 20:06 schreef jde_kok het volgende:
Het ging heerlijk in Egmond. Wilde deze puur als training lopen en vooral tweede stuk gas terugnemen.

Eerste drie kilometer ondanks voorste startvak erg druk. Op het strand 7,5km vol de wind tegen. In waaiers lopen lukte moeilijk, dus besloot flink wat kopwerk te doen. In de duinen tempo teruggeschroeft en lekker uitgelopen. Resultaat alsnog mijn snelste Egmond ooit! 1:35:41 na tussentijd op 10,5km van 46:51. Erg tevreden met de race en mijn 125e plaats!
_O_ !!!!!

en Jojo ook gefeliciteerd met je nieuwe pr, op naar <1uur :D
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
pi_91125138
Welkom Flappelz en Erpe en gefeliciteerd annoh! Nette tijd voor zo'n zwaar parcours. Was er ook veel wind of viel dat mee?

En inderdaad, gaat niet lang meer duren voor Jojogirl onder het uur duikt :).
  maandag 10 januari 2011 @ 18:55:20 #130
34586 kepler
No bounce, no play
pi_91126277
hmm, ik wil graag de CPC lopen op 13 maart, maar precies op hetzelfde moment is de start van het F1-seizoen :D :X

Keuzes :X :X

en 2 weken later is de GP van Australie, maar ook de Circuit Run in Zandvoort :') Alhoewel de GP om 10u afgelopen is, dus dat kan ik nog wel halen denk ik :D
pi_91146803
Ik wil graag de marathon in Londen lopen aankomende april. Ben fysiek in goede staat en mijn doel is uitlopen. heb nog nooit een halve marathon gelopen maar ik loop nu een 10k in 47minuten en 5k in 22m.

Heb nu nog zo'n 13 weken denk ik, tot 17 april. Ben bereid 3 tot 4 keer per week te trainen, al hoewel ik niet weet of 4 keer wel slim is. Voornamelijk lange duurlopen neem ik aan maar welke afstanden en welke hartslagzones? Wie heeft er eerder een marathon gelopen terwijl hij/zij niet zeker wist of hij/zij uberhaubt de finish zou halen. Wie heeft er tips?

[ Bericht 48% gewijzigd door 1517 op 11-01-2011 01:32:59 ]
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 07:19:27 #132
4177 Jojogirl
pi_91149233
Je moet in elk geval zorgen dat je je allerlangste duurloop langzaam opbouwt tot 35 km. Hoe lang is die nu? En op wat voor een trainingsomvang (in km) zit je nu per week?
Ik geloof dat een collega van me naast die hele lange duurloop nog 2x per week een uur of anderhalf a twee liep (ook in duurlooptempo) en dan nog een keer kort (drie kwartier) in een hoger tempo.
pi_91150344
Kilometers maken is de must momenteel. Wat betreft die hartslagzones, wat is je doelstelling op de marathon? Is dat 5 uur, of 3 uur. Maakt de tijd je niet uit dan is het volgens mij gewoon kilometers maken op een mooi duurlooptempo zodat je het volhoudt.

Loop voor die tijd sowieso een halve marathon. Dan kan je lichaam alvast wennen aan een langere afstand op wedstrijdniveau.
Fok! NFL MVP 2020
pi_91153841
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:21 schreef 1517 het volgende:
Ik wil graag de marathon in Londen lopen aankomende april. Ben fysiek in goede staat en mijn doel is uitlopen. heb nog nooit een halve marathon gelopen maar ik loop nu een 10k in 47minuten en 5k in 22m.

Heb nu nog zo'n 13 weken denk ik, tot 17 april. Ben bereid 3 tot 4 keer per week te trainen, al hoewel ik niet weet of 4 keer wel slim is. Voornamelijk lange duurlopen neem ik aan maar welke afstanden en welke hartslagzones? Wie heeft er eerder een marathon gelopen terwijl hij/zij niet zeker wist of hij/zij uberhaubt de finish zou halen. Wie heeft er tips?

Ik train altijd zo: 3 of vier keer in de week , en dan 1 keer per week op snelheid, bv intervallen.1 of 2 keer ruim een uur en1 keer per week een lange duurloop. Eens in de twee weken maak je die duurloop langer tot maximaal 3 uur 20 anders kost het je te veel reserves die je nodig hebt voor de marathon zelf. De langste duurloop doe je ongeveer 6 weken voor de marathon zodat je nog genoeg kan herstellen. Daarna weer afbouwen en de laatste week voor de marathon moet je zo weinig mogelijk lopen (en geloof me, dat is moeilijk). Dit is een globale training waarmee je hem in elk geval kunt uitlopen.

Succes en veel plezier! Londen wil ik ook nog eens doen. Het is toch de stad waar de eerste moderne marathon werd gelopen en de afstand is vastgesteld op 42 km en een beetje? Had geloof ik te maken met de afstand van het Olympisch stadion naar het koninklijk paleis, ofzo :?
pi_91155027
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 01:21 schreef 1517 het volgende:

Wat is je langste duurloop tot nu toe en hoe gaan die? Een marathon is lang en als je nog nooit een halve hebt gelopen is het wel heel lang!
Als je het wilt proberen zul je dus lange duurlopen moeten gaan doen. Opbouwend tot zo'n dikke 30 km. Mijn langste was zo'n 34 km en dat was prima te doen. Maar wat veel mensen onderschatten is dat je wel een aardige duurbasis daarvoor moet hebben. Daar bouw je op voort tijdens zo'n schema. Meestal begin je al vrij snel met lopen van 20 km en meer en dat moet je dan wel makkelijk afgaan. Vandaar ook dat meestal wordt gezegd dat je een aantal halve marathons gelopen moet hebben.

Lastig om tips te geven, ik weet niet wat je nu aan km's in de week maakt en wat je langste duurloop is. Maar in ieder geval vooral rustige duurlopen doen.
Met een hs van <75% max. HS. Elke week wat wat meer lopen en af en regelmatig ook een stapje terug doen. Ik deed elke 4e week een kortere duurloop om te herstellen.
Die "rustweken" heb je echt wel nodig. Meestal liep ik dan maar de helft van wat ik de andere weken deed. Verder op tijd afbouwen (taperen) zodat je goed uitgerust bent.
Hou je lichaam goed in de gaten en overdrijf niet. Met pijn niet lopen!
Hou je lichaam soepel, ik werd nogal stijf van het lopen en met wat rekken en oefeningen doen hield ik mezelf redelijk soepel.
Goed drinken en voldoende eten :)
pi_91156545
Bedankt voor de tips. Eigenlijk durf ik het niet aan om de marathon te gaan lopen, voel nu de tijd al dringen maar ik ga het in ieder geval proberen. Wil voor mijn 23ste een marathon hebben gelopen. Als het niet Londen wordt dan wel een ander.

Ben twee weken geleden na een wintersport vakantie weer iets te fanatiek begonnen met hardlopen en heb toen erg last van mijn knie gehad. Nu al zeker 10 dagen rust gehouden en wil nu vol beginnen met marathon training.

Huidige duurloop zit op zo'n 11-14km. Loop afstanden onder de 10km meestal rond de 5:10m/km
Doel voor de marathon is uitlopen, stiekem zou een tijd van 4uur een natte droom zijn. Heb geen idee wat ik als tempo zal aanhouden 6:30m/km? Of nog langzamer?!

Wil nu zeker alle soorten van korte en snelle trainingen boven de 5:30m/km er uit gooien en dan twee keer per week echt lange afstanden die ik per week uitbreid tot de 34 km, om dat 30km gevoel te krijgen waar ik veel over lees. Als derde training. 40 tot 70 minuten in een hogere tempo te lopen. Wanneer ik me goed voel misschien af en toe een vierde training er in gooien.

Denk dat ik tijdelijk ook stop met krachttrainen en bewustzijn veranderende middelen

Wanneer moet ik stoppen met trainen? Een week van ter voren of langer?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_91157104
Pas maar op. Last van je knie en nu weer vol beginnen, ik zou de belasting zorgvuldig opbouwen.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2011 12:29:49 ]
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:18:01 #138
4177 Jojogirl
pi_91158848
Er wordt ook aangeraden om je trainingsomvang niet meer dan 10% per week te vergroten, dus misschien is met nu 10-14 km lange duurloop een marathon in april wel wat optimistisch. Nou is dat geen harde regel, maar zeker met knieproblemen zou ik voorzichtig zijn.
En 2x per week naar de 30 is niet nodig, 1x zo lang is genoeg. Die andere loop zou ik dan op 15-20 km zetten.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 19:10:50 #139
34586 kepler
No bounce, no play
pi_91173825
Binnen drie maanden van 14k naar 40k :X

Dat lijkt me geen goed plan. Ik zou in maart/april gewoon voor een halve marathon gaan, en dan een hele marathon in oktober (bv Amsterdam). Of anders rustig blijven door trainen en volgend jaar die van London lopen ^O^

Succes!
  woensdag 12 januari 2011 @ 00:37:37 #140
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_91193683
Vandaag op de baan 4x800m gelopen. Was de bedoeling om te gaan zoeken waar de grens lag tussen aerobe en anaerobe verbranding en goed op gevoel inschatten hoe lang je nou over een ronde zou doen op dit tempo. Ligt gewoon tussen de 16 en 17km/h gemiddeld. Kon het eigenlijk niet geloven, want ik liep enorm ontspannen. Op de baan gaat alles dus blijkbaar veel makkelijker. Nooit gedacht dat ik dat zou halen toen ik hier begon met posten :o
pi_91199994
Netjes Beertender, prima gelopen dus. Dat kan nog veel harder als ik het zo lees. :)

Na de 1/2 marathon van Egmond van afgelopen zondag dacht ik gisteren lekker uit te kunnen lopen op de training. Bleek dat de trainer een 6' test op het programma had gezet. In oktober hebben we deze ook gedaan en het is de bedoeling zoveel mogelijk te lopen in 6 minuten.

Vorige keer kwam ik volledig leeg over de streep na 1700 meter. Ik was toen veel te snel gestart en had een ontzettend verval. Gisteren ben ik rustiger gestart en heb ik exact hetzelfde gelopen. Kon daarna nog wel doorgaan, dus heb te weinig gegeven zelfs. Na de 1/2 marathon en weinig tempotraining de laatste 2 maanden door de besneeuwde baan een goed resultaat. We gaan vooruit! :)
Fok! NFL MVP 2020
pi_91207826
Volgens mij is de inschrijving voor de marathon in Londen al gesloten! Shitttyyy.
Nu zie ik dat de marathon in Enschede op de zelfde dag is, denk dat ik daar dan een halve marathon pak en later misschien Amsterdam.
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:16:10 #143
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_91207945
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:13 schreef 1517 het volgende:
Volgens mij is de inschrijving voor de marathon in Londen al gesloten! Shitttyyy.
Nu zie ik dat de marathon in Enschede op de zelfde dag is, denk dat ik daar dan een halve marathon pak en later misschien Amsterdam.
Dat lijkt me ook een haalbare planning. Niet dat het onmogelijk was hoor, maar nu kun je wel wat rustiger opbouwen.
Sei wachsam,
pi_91231347
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 19:10 schreef kepler het volgende:
Binnen drie maanden van 14k naar 40k :X

Dat lijkt me geen goed plan. Ik zou in maart/april gewoon voor een halve marathon gaan, en dan een hele marathon in oktober (bv Amsterdam). Of anders rustig blijven door trainen en volgend jaar die van London lopen ^O^

Succes!
Ik heb vorig jaar hetzelfde gedaan, begon begin januari en liep toen 10km in 45min. Ik dacht toen wel even de hele marathon in april te halen, liep in febr. met gemak een halve rond 1:30 en tot 30km. het ging prima.

Zou echter in april de marathon van Rotterdam lopen, maar in maart kreeg ik een blessure waardoor alle plannen over waren. Het is een flinke stap, neem er de tijd voor.
Start rustig, loop met gemak een paar halve marathons en ga dan rustig uitbouwen naar een hele..
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:10:15 #145
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_91337584
Yeah, aankomend jaar batavierenrace! *O* Heb er nu al zin in :D
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:31:31 #146
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_91338972
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:10 schreef beertenderrr het volgende:
Yeah, aankomend jaar batavierenrace! *O* Heb er nu al zin in :D
Leuke loop. Ook het feest erna.
Sei wachsam,
pi_91357530
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 13:13 schreef 1517 het volgende:
Haast is zelden goed, naar een marathon moet je toegroeien. Er zijn maar enkele lopers die zonder een goede voorbereiding een marathon netjes uitlopen.
Misschien had je het gered, maar de kans was groot geweest dat je een blessure had opgelopen.
En twee lange duurlopen in de week dat raad ik je als beginner niet aan.
Het duurt wel even voordat je van een loop van 3 uur hersteld bent. Vorig jaar had ik er best moeite mee, pas na twee maanden ging dat beter. Je zit nu op 14 km dus dat kan je vrij goed opbouwen naar een km of 20 zodat je de halve goed uit kan lopen. Dan heb je ook een beetje het gevoel hoe het op de langere afstanden gaat.
Jammer van Londen maar die marathon is er volgend jaar ook weer. Lijkt me trouwens ook wel leuk om die eens te doen.
pi_91357610
quote:
11s.gif Op woensdag 12 januari 2011 00:37 schreef beertenderrr het volgende:
Vandaag op de baan 4x800m gelopen. Was de bedoeling om te gaan zoeken waar de grens lag tussen aerobe en anaerobe verbranding en goed op gevoel inschatten hoe lang je nou over een ronde zou doen op dit tempo. Ligt gewoon tussen de 16 en 17km/h gemiddeld. Kon het eigenlijk niet geloven, want ik liep enorm ontspannen. Op de baan gaat alles dus blijkbaar veel makkelijker. Nooit gedacht dat ik dat zou halen toen ik hier begon met posten :o
Dat gevoel heb ik ook altijd op de baan. Af en toe denk ik wel eens:klopt de afstand wel?
Want buiten de baan is het meer werken om een bepaalde snelheid te halen, maar ms is het de manier van lopen die beter werkt op een iets verende ondergrond.
Mooie vooruitgang nog altijd, daar zit zeker nog meer in.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het de laatste tijd juist wat rustiger aan doe. Op de baan hou ik me meer in. Ik probeer m'n aerobe basis te verbeteren. Dus wat meer duurlopen en wat langer.
Op een rustig tempo. Ik heb het idee dat ik niet erg verbeter van snel trainen.

Het is iets wat ik wel interessant vind, want de ene loper heeft baat bij juist snelle intervaltraining en de ander reageert daar weer niet zo goed op. Vorige week een trainigswedstrijdje gedaan over 20 km. Ondanks de harde wind en wat benauwdheid (eerste 10 km) makkelijk gelopen.
Heerlijk om lekker ontspannen te lopen en niet te zwoegen.
Wil dit soort wedstrijden vaker gaan lopen, puur als training. Dus niet echt diep gaan, maar toch op een bepaalde intensiteit lopen. Dat is ook wat meer aanvoelen.
Kwam in 1.27 over de streep. Ik had er nog wel 10 bij kunnen lopen!
Lekker gelopen :)
  zondag 16 januari 2011 @ 14:24:32 #149
4177 Jojogirl
pi_91409794
Lekkere tijd voor 20k e-runner :)

Ik werd vanochtend uitgedaagd om met "Lang" mee te lopen in plaats van "Midden". Een andere dame wilde het al een tijdje doen, maar durfde niet zo alleen omdat de meesten uit die groep veel sneller lopen dan wij beiden doen. Nou is iedereen heel aardig en vegen ze dan gewoon wat vaker, maar toch voelt dat in je eentje niet zo lekker (plus dat je snel te hard meegaat, ik wel in elk geval). Nu dus samen toch met "Lang" meegegaan en dat ging prima, dus dat gaan we vaker doen. Uiteindelijk 15k gelopen, dus gaat gaat al aardig richting de duurlopen die ik voor een halve marathon in de herfst nodig heb.
  zondag 16 januari 2011 @ 14:55:53 #150
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_91411518
Advies gevraagd mbt wel/niet halve marathon.

Ik loop m.i. pas erg kort:
Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen na 18(!) jaar niet gesport te hebben.
Van de zomer een tussen periode 6 maanden, simpelweg te warm.
Cijfers: 600km sinds begin over 70 uur in bestek van 12 maanden,
nu loop ik ca 10km in 65/70 min. Traag dus, maar daar zit ik niet mee.
Duidelijk meer van het "uitlopen" dan tijden maken.

Nu willen collega's en vrienden van me 12km in juni lopen. Lijkt me haalbaar.
Een aantal willen voor de halve marathon van Amsterdam gaan, maar ik weet niet.

10km lopen.
Ik dacht echt dat ik dat never nooit ging fixen.

Ik heb vorig jaar na de 6 maanden rust in 3 weken van 0 naar 8km (run Amsterdam) opbouwd.
Ik dacht echt dat ik dat never nooit ging fixen.

Halve marathon?
Ja, geen idee, ik dacht bij alle andere afstanden ook: dat ga ik never nooit fixen.

Wat denken jullie? Is het te vroeg gezien mijn prille historie?
Ik ben een type diesel, traag maar constant en niet van nature sportief.

Na hoeveel tijd/km gaat men aan een 21km denken?
Ik besef dat alleen ik het kan bepalen en dat iedereen anders is,
maar ieder inzicht is van harte welkom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')