abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77551402
Welkom in deeltje 42 alweer.
Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland.
Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt.
En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...

@TT
quote:
'Geen prijsdaling woningen'
Op de Nederlandse woningmarkt zijn geen verdere prijsdalingen te verwachten, zolang de hypotheekrente aftrekbaar blijft. Dat zegt hoogleraar Marc Francke, die donderdag aan de Universiteit van Amsterdam een rekenmodel presenteert dat de ontwikkeling van de woningprijs verklaart uit inkomen, rente, inflatie en het financiële vermogen van huishoudens.

Volgens cijfers van de makelaarsvereniging NVM daalde de gemiddelde prijs van een huis in het afgelopen jaar met 2 procent, maar was in het vierde kwartaal weer een zeer lichte stijging te zien ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Bron

Volgens hoogleraar Francke is momenteel geen sprake van overwaardering van woningen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 2 februari 2010 @ 14:54:26 #2
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77551821
Door kunstmatige schaarste, de bouwkosten zijn fors omlaag net als alle productiekosten
quote:
Van alle Vinex-wijken in Nederland zakte de vraagprijs per vierkante meter in de Amsterdamse wijk IJburg vorig jaar het meest.
De huizenprijzen daalden afgelopen jaar met twee procent, zo maakte makelaarsvereniging NVM onlangs bekend.

Nieuwbouwwoningen werden in verhouding tot bestaande woningen echter veel goedkoper.
Prijsdalingen van 10 tot 15 procent waren volgens de NVM niet ongewoon.
En dat terwijl het aanbod ook nog eens is gekrompen.

[ Bericht 64% gewijzigd door Deprater op 02-02-2010 15:00:29 ]
pi_77553115
Stijgende hypotheekrente, overheidsbestedingen die volgend jaar met 35 miljard worden verlaagd en de industrie die nog steeds niet aantrekt zijn factoren die mijnheer francke totaal buiten beschouwing houd. Tijd dat mijnheer francke ander werk gaat zoeken.. Dit soort pipo's worden wel weer uit publiek geld betaald. Om pipo kon je tenmiste lachen dit is gewoon droevig.
pi_77558425
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:26 schreef antonwachter het volgende:
Stijgende hypotheekrente, overheidsbestedingen die volgend jaar met 35 miljard worden verlaagd en de industrie die nog steeds niet aantrekt zijn factoren die mijnheer francke totaal buiten beschouwing houd. Tijd dat mijnheer francke ander werk gaat zoeken.. Dit soort pipo's worden wel weer uit publiek geld betaald. Om pipo kon je tenmiste lachen dit is gewoon droevig.
stijgende hypotheekrente is nog maar te bezien, ze zijn de afgelopen tijd redelijk constant gebleven. Die 35 miljard bezuinigen zegt natuurlijk helemaal niks over de huizenmarkt. Ze kunnen ook de huursubsidie totaal afschaffen samen met de bijstand, wao, etc. Dat treft de gemiddelde man niet met een koopwoning. De industrie boeit ook totaal niet anders zou je dat nu al merken.
Kortom je lult maar een eind weg, maar de prijzen blijven constant, wat jij ook vindt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_77558455
quote:
Volgens hoogleraar Francke is momenteel geen sprake van overwaardering van woningen.
Is ook zo, een gemiddeld gezin met 1,5 tot 2x modaal kan prima een gemiddeld huis kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:44:32 #6
179598 Deprater
pi_77558650
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Is ook zo, een gemiddeld gezin met 1,5 tot 2x modaal kan prima een gemiddeld huis kopen.
inderdaad maar ik doe het echt niet, ook a kan ik de helft gewoon neerleggen
pi_77558671
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:26 schreef antonwachter het volgende:
Hoe weet je dat hij dat allemaal buiten beschouwing laat? Heb je zijn model bekeken?
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:05:11 #8
246373 Idler
Simplicity!
pi_77559342
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als dat de norm voor betaalbaar is....
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:08:14 #9
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77559437
Met een modaal salaris (ruim 30.000 euro) kun je geen huis kopen in Nederland. Dat betekent dat de helft van de mensen geen huis kan kopen!
De markt is hier zo ongezond, dat ik er niet eens over peins hier een huis te kopen.
pi_77559837
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:05 schreef Idler het volgende:

[..]

Als dat de norm voor betaalbaar is....
Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77559880
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

stijgende hypotheekrente is nog maar te bezien, ze zijn de afgelopen tijd redelijk constant gebleven.
Wellink heeft er al voor gewaarschuwd, dus dan zal het best wel uitkomen.
quote:
Die 35 miljard bezuinigen zegt natuurlijk helemaal niks over de huizenmarkt. Ze kunnen ook de huursubsidie totaal afschaffen samen met de bijstand, wao, etc. Dat treft de gemiddelde man niet met een koopwoning.
Het is gewoon 35 miljard die minder wordt uitgegeven en niet wordt gecompenseerd door andere sectoren. Hier gaat iedereen last van krijgen en echt veel last. Het is niet alleen die 35 miljard maar ook het hefboomeffect wat daarna komt. Dat geldt ook voor de gemiddelde man.
quote:
De industrie boeit ook totaal niet anders zou je dat nu al merken.
Kortom je lult maar een eind weg, maar de prijzen blijven constant, wat jij ook vindt.
De industrie is wel een van de basis sectoren die het geld voor de rest van de economie moeten verdienen. Met de andere basissectoren (primair en secundair) gaat het ook niet zo fantastisch. Ik lul niet een eind weg en roei niet tegen de wind in.
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hoe weet je dat hij dat allemaal buiten beschouwing laat? Heb je zijn model bekeken?
Ik heb even globaal de variabelen bekeken. Het is een dertienineendozijn model waarvan er al honderden zijn. Verdacht dat zijn model zo positief is, zal wel weer een staaltje creatief modelleren zijn. Misschien heeft deze meneer na het creatief boekhouden en de creatieve statistiek, het vakgebied creatief modelleren uitgevonden. Maar dat is nu ook niet echt een einsteinuitvinding waar we als maatschappij op zitten te wachten.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:35:50 #12
246373 Idler
Simplicity!
pi_77560465
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
Mee eens, hij heeft het echter over 1,5 tot 2 keer modaal.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
pi_77560477
tvp.

Lachen, dat model Zou het eerste model zijn wat werkt denk ik. De vorige modellen liggen zeker al te rotten in één of andere prullenbak.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77560664
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:35 schreef Idler het volgende:

[..]

Mee eens, hij heeft het echter over 1,5 tot 2 keer modaal.
Een gemiddeld gezin met een man die fulltime en een vrouw die parttime werkt moet een heel eind in die richting kunnen komen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:41:22 #15
179598 Deprater
pi_77560691
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:36 schreef dramatiek het volgende:
tvp.

Lachen, dat model Zou het eerste model zijn wat werkt denk ik. De vorige modellen liggen zeker al te rotten in één of andere prullenbak.
Ja en zeker nu veel gemeentes zoals Rotterdam groot inzetten op nieuwbouw in 2010, bouwkosten dalen, en de grond hebben ze al, daar valt dik te verdienen nu, en geld van het rijk komt er nauwelijks
pi_77560845
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:36 schreef dramatiek het volgende:
tvp.

quote:
een rekenmodel presenteert dat de ontwikkeling van de woningprijs verklaart uit inkomen, rente, inflatie en het financiële vermogen van huishoudens.
Bovenstaande is niet zo heel raar hoor. Het voornaamste probleem is de verschillende factoren te voorspellen. Lukt dat dan is de rest van de voorspelling niet zo spannend meer. Het gaat dus om de input van het model als je echt wilt voorspellen.
pi_77560922
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

[..]

Bovenstaande is niet zo heel raar hoor. Het voornaamste probleem is de verschillende factoren te voorspellen. Lukt dat dan is de rest van de voorspelling niet zo spannend meer. Het gaat dus om de input van het model als je echt wilt voorspellen.
owja, als je alle variabelen kunt vatten in concrete getallen en elke toekomstige gebeurtenis + gedrag van mensen en de rest van de wereld erin kan vangen dan kan het wel eens ergens op gaan lijken. Over het algemeen zijn dit soort modellen nogal klinisch en statisch.

btw: http://nl.linkedin.com/pub/marc-francke/5/956/343

vraag me af in welke rol hij het model gemaakt heeft.Lijkt er een beetje op dat dit de Ab Osterhaus van de Real Estate is
pi_77562149
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:43 schreef PietjePuk007 het volgende:

Volgens mij zit hij met een tophypotheek
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:32:12 #19
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77562968
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:21 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Wellink heeft er al voor gewaarschuwd, dus dan zal het best wel uitkomen.
[..]

En weet je waarom hij dat zegt? Voor het geval dat die stijgt naar de 10% (wat niet echt realistisch is) dna heeft hij ervoor gewaarschuwd. Terwijl zijn werk is erop toe te zien dat het niet kan gebeuren....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_77563284
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:32 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En weet je waarom hij dat zegt? Voor het geval dat die stijgt naar de 10% (wat niet echt realistisch is) dna heeft hij ervoor gewaarschuwd. Terwijl zijn werk is erop toe te zien dat het niet kan gebeuren....
Dat hij ervoor waarschuwd, dat moet toch je haren wel recht overeind zetten. Als het onwaarschijnlijk is gaat hij er niet voor waarschuwen. 10 % is misschien niet zo realistisch maar 7 a 8% wel en reken erop dat dat ook grootschalige gevolgen heeft.
pi_77563366
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:39 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Dat hij ervoor waarschuwd, dat moet toch je haren wel recht overeind zetten. Als het onwaarschijnlijk is gaat hij er niet voor waarschuwen. 10 % is misschien niet zo realistisch maar 7 a 8% wel en reken erop dat dat ook grootschalige gevolgen heeft.
7-8 is ook niet zo heel realistisch hoor
pi_77563534
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 08:54 schreef Scorpie het volgende:Mijn huis is trouwens 3% gestegen in waarde sinds vorig jaar, just so you know
Wat een opmerkelijke uitspraak, heb je het verkocht dan? Nee, juist, dus dan kan jij ook niet de waarde weten. Het huis van mijn ouders wordt ook geschat op 550.000 euro, maar het lijkt me sterk dat ze dat er effectief voor kunnen krijgen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:45:56 #23
179598 Deprater
pi_77563632
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:43 schreef Emu het volgende:

[..]

Wat een opmerkelijke uitspraak, heb je het verkocht dan? Nee, juist, dus dan kan jij ook niet de waarde weten. Het huis van mijn ouders wordt ook geschat op 550.000 euro, maar het lijkt me sterk dat ze dat er effectief voor kunnen krijgen.
Het huis van een kennis was geschat op 1,1 miljoen euro en staat nu al ruim een jaar te koop voor 900.000 , maar ze heeft het er nog steeds over de taxatie van 1,1 miljoen
pi_77563650
quote:

[..]

Waarop baseer jij je voor die 7-8%? Dat die rente naar boven zal gaan, dat spreek ik niet tegen, dat is gewoon logisch je verstand gebruiken. Maar waarom denk jij dat het 7-8% zal zijn?
pi_77563710
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

7-8 is ook niet zo heel realistisch hoor
Dat heb ik al eerder in de jaren 80 meegemaakt, toen zei iedereen dat op het hoogtepunt van de boom ook. De mensen die dat toen het hardst zeiden hadden het snelste een bordje met 'te koop' in de tuin staan. Dat waren trouwens geen leuke tijden om mee te maken.
pi_77564160
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:47 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Dat heb ik al eerder in de jaren 80 meegemaakt, toen zei iedereen dat op het hoogtepunt van de boom ook. De mensen die dat toen het hardst zeiden hadden het snelste een bordje met 'te koop' in de tuin staan. Dat waren trouwens geen leuke tijden om mee te maken.
Ja maar de jaren 80 en nu, valt moeilijk te vergelijken, vele factoren zijn veranderd. Veel zal ook afhangen van effectieve inflatie en of er loonindexatie zal zijn of niet. Als er een effectieve inflatie zal zijn van 12% en de rente is 7% (onwaarschijnlijk uiteraard) dan koop ik onmiddellijk een hele appartementblok bij wijze van spreken

Volgens mij zullen bij wat hogere rente, verder vergelijkbare omstandigheden, de starters gewoon minder geld beschikbaar hebben om te kopen, de banken zullen de regels wat verstrakken, minder gaan uitlenen, en men zal minder eigen geld gaan hebben. Want jongeren evolueren meer en meer naar langer studeren, jaren profiteren van het leven, en geen cent sparen voor later. Ik merk dat ook aan de jongere mensen uit mijn vriendenkring.

Hierdoor zullen ze in totaliteit minder kunnen gaan bieden of betalen, en als dat bij vele starters het geval is, dan zal de prijs wel vanzelf naar beneden gaan, maar dat kan jaren duren. Veel eigenaars zijn namelijk erg koppig met het laten dalen van de prijs, maar ze zullen op een gegeven moment vast wel overboord gaan, aangezien huur al helemaal niet meer in verhouding gaat staan met verkoopprijs die ze kunnen opstrijken.
pi_77564392
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een gemiddeld gezin met een man die fulltime en een vrouw die parttime werkt moet een heel eind in die richting kunnen komen

Op welke planeet leef jij, groeit daar soms geld aan de bomen

Modaal wil zeggen dat dit het meest voorkomende is, het gemiddelde inkomen van de Nederlander ligt onder modaal
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:10:39 #28
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_77564975
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Op welke planeet leef jij, groeit daar soms geld aan de bomen

Modaal wil zeggen dat dit het meest voorkomende is, het gemiddelde inkomen van de Nederlander ligt onder modaal
Het gemiddelde inkomen voor mensen die werken ligt volgens mij juist hoger dan modaal.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_77565110
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:08 schreef Lemans24 het volgende:
Met een modaal salaris (ruim 30.000 euro) kun je geen huis kopen in Nederland. Dat betekent dat de helft van de mensen geen huis kan kopen!
De markt is hier zo ongezond, dat ik er niet eens over peins hier een huis te kopen.
En toch koopt iedereen een huis, hoe doen deze tovenaars dat?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:19:14 #30
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77565527
FEIT is dat de prijzen nog steeds dalen. Volgens de enige onafhankelijke bron met zo'n 5% per jaar: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)0/2010-01-21-m11.htm

Volgens het CBS versnelt de daling zelfs.

Kortom: een jaartje huren bespaart nog steeds een half jaarsalaris.

Het wordt tijd dat deze Professor Zonnebloem een economisch model bedenkt dat de feiten verklaart, in plaats van feiten (NVM-cijfers) zoekt bij zijn modelletje.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_77565597
Bereken eens wat je bespaard als je heel 2010 huurt en per 1-1-2011 koopt tegen 5% lager voor een huis van laten we zeggen 250.000 euro?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:34:33 #32
236264 crew  capricia
pi_77566389
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij zit hij met een tophypotheek
Wie weet!

Maar de meeste mensen met gezin hebben hun hypotheekrente voor langere tijd vast staan. Dus een eventuele renteverhoging is vooral weer vervelend voor starters.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:38:13 #33
236264 crew  capricia
pi_77566566
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:10 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Het gemiddelde inkomen voor mensen die werken ligt volgens mij juist hoger dan modaal.
Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Moet toch wel lukken, lijkt me zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77566573
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:10 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ok, ik geef toe dat ik geen exacte gegevens daarover heb, maar ik heb me die wijsheid eens laten wijsmaken. Heeft iemand wel goede gegevens om een correcte uitspraak hierover te kunnen doen, ben benieuwd.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:39:12 #35
236264 crew  capricia
pi_77566623
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ok, ik geef toe dat ik geen exacte gegevens daarover heb, maar ik heb me die wijsheid eens laten wijsmaken. Heeft iemand wel goede gegevens om een correcte uitspraak hierover te kunnen doen, ben benieuwd.
Modaal is gewoon Jan met de Pet, m.i.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77566727
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Maar hoe kan dat nu zo zijn? stel dat fulltime (40 uur) + parttime (20 uur) ongeveer 1,5 maal modaal is, dan verdient dus iedereen modaal? Iets zegt mij dat die redenatie niet klopt, aangezien er grote aantallen mensen werken voor minder dan een modaal inkomen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77566765
quote:

[..]

Ouders die sterven of schenken, blah,blah
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:41:53 #38
236264 crew  capricia
pi_77566787
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar hoe kan dat nu zo zijn? stel dat fulltime (40 uur) + parttime (20 uur) ongeveer 1,5 maal modaal is, dan verdient dus iedereen modaal? Iets zegt mij dat die redenatie niet klopt, aangezien er grote aantallen mensen werken voor minder dan een modaal inkomen.
Die parttime vrouw verdient toch geen modaal?
Maar om toch op modaal uit te komen, moet er weer iemand anders 2X modaal verdienen..

Ben het overigens wel met je eens dat de piramide breder aan de bodem zal zijn dan aan de top, als je dat bedoelt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77566855
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ken wel een aantal Jannen met of zonder pet die veel minder dan modaal verdienen. Er zijn genoeg mensen die voor een minimumloon werken en dat zijn echt niet allemaal ongeschoolde mensen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77566931
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Google is your friend:
quote:
Gemiddeld inkomen gehele bevolking

Totale bevolking: ¤18.400
Werkende bevolking: ¤29.300
Niet-werkende bevolking: ¤16.200

Gemiddeld inkomen niet-werkenden

Bijstandsuitkering: ¤11.100
Arbeidsongeschikten: ¤17.600
Pensioenontvangers 65+: ¤17.600
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php
quote:
Modaal inkomen in 2005
Het bruto modale inkomen was volgens het CPB in 2005
¤ 29.000 per jaar.
http://www.apporte.nl/index.html

Lijkt er dus op dat modaal inkomen vergelijkbaar is met het gemiddelde inkomen van de werkende bevolking.
pi_77566946
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ouders die sterven of schenken, blah,blah
Genoeg ouders die net zelf rond kunnen komen en niets te erven nalaten.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:45:28 #42
236264 crew  capricia
pi_77566984
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ken wel een aantal Jannen met of zonder pet die veel minder dan modaal verdienen. Er zijn genoeg mensen die voor een minimumloon werken en dat zijn echt niet allemaal ongeschoolde mensen.
Modaal inkomen is het inkomen wat het meest voorkomt...volgens wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

(als ik dat stukje over 'modus' goed begrijp)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567031
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Check:
quote:
De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip. Jan Modaal wordt gebruikt om iemand met een modaal inkomen mee aan te duiden, dus behorend tot de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen, soms echter met de bijbetekenis "middelmatig" of "de gewone man".
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:46:55 #44
236264 crew  capricia
pi_77567079
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:46 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Check:
[..]

Goeie link!!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567152
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Goeie link!!

GMTA zeggen ze dan
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:50:14 #46
236264 crew  capricia
pi_77567260
Modaal is dus ongeveer 2350 per maand. Dat is toch niet zo ontzettend veel voor een fulltime job ? Maakt 30K per jaar bruto.
Dan nog een vrouw die 20K verdient, wat spaargeld, en je kunt echt wel een huisje kopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567286
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En toch koopt iedereen een huis, hoe doen deze tovenaars dat?
Iedereen? Tel ik niet meer mee dan
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:51:43 #48
179598 Deprater
pi_77567346
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef capricia het volgende:
Modaal is dus ongeveer 2350 per maand. Dat is toch niet zo ontzettend veel voor een fulltime job ? Maakt 30K per jaar bruto.
Dan nog een vrouw die 20K verdient, wat spaargeld, en je kunt echt wel een huisje kopen.
Ik neem aan dat dit Netto is??
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:53:39 #49
236264 crew  capricia
pi_77567468
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:51 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit Netto is??
Nee, bruto! (ex 8% vakantiegeld)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567609
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Iedereen? Tel ik niet meer mee dan
Sorry was de woorden met normale verstandelijke vermogens vergeten
pi_77567703
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Genoeg ouders die net zelf rond kunnen komen en niets te erven nalaten.
Zou kunnen, hoe is dat bij jou verzonnen vriendjes?
pi_77568177
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Zou kunnen, hoe is dat bij jou verzonnen vriendjes?
Sommigen hebben geen ouders meer en ook nooit wat gekregen, anderen kunnen rekenen op een vette erfenis van hun babyboom ouders, mits de huizenmarkt natuurlijk niet instort
I'll sing you a lullaby.
pi_77568278
(tvp)
Ik zap net even langs bij 'Uitstel van executie' en hoor deze vraag gesteld worden:
"Wist je dat je in een half rot huis woont?"
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77568342
Ik ken iemand die de maand moet rondbreien met 1200 euro voor een full-time baan van 40 uur per week, dan is 500 euro huur ineens 40% van je salaris. Dan is kopen geen optie en rijd je een auto van 600 euro.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:10:57 #55
236264 crew  capricia
pi_77568347
Even een crosspost
Hier lijkt het storm te lopen bij de makelaars.
Huis kopen, hoeveel lager dan de vraagprijs bieden?
(laatste post van vandaag)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77568640
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef capricia het volgende:
Even een crosspost
Hier lijkt het storm te lopen bij de makelaars.
Huis kopen, hoeveel lager dan de vraagprijs bieden?
(laatste post van vandaag)
Het loopt nu even storm bij de makelaars en er wordt weer heftig geboden. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk echt verkocht worden. De banken zijn nog altijd niet scheutig met hypotheken.
In mijn funda-lijstje hebben een aardig aantal "betaalbare" huizen al meerdere keren de status 'verkocht onder voorbehoud' gehad, toch staan ze nog steeds te koop.

Eerst zien (in CBS cijfers) dan geloven.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77568667
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Ik ken iemand die de maand moet rondbreien met 1200 euro voor een full-time baan van 40 uur per week, dan is 500 euro huur ineens 40% van je salaris. Dan is kopen geen optie en rijd je een auto van 600 euro.
Voor mensen die zoveel minder verdienen dan gemiddeld was kopen altijd al heel lastig en is het ook lastig in landen met een minder gespannen woningmarkt.
Die 1200 is dat trouwens bruto of netto? Want in geval van bruto hebben we het over iemand die nog geen 23 is. Dan is niet kunnen kopen niet zo vreemd .
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:22:42 #58
236264 crew  capricia
pi_77568971
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:16 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het loopt nu even storm bij de makelaars en er wordt weer heftig geboden. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk echt verkocht worden. De banken zijn nog altijd niet scheutig met hypotheken.
In mijn funda-lijstje hebben een aardig aantal "betaalbare" huizen al meerdere keren de status 'verkocht onder voorbehoud' gehad, toch staan ze nog steeds te koop.

Eerst zien (in CBS cijfers) dan geloven.
Ik dacht zelf dat er inmiddels veel makelaars over de kop zijn gegaan. Die nog overblijven, zullen het idd wel druk hebben met al die huizen die te koop staan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77569018
Om nog even terug te komen op het modale inkomen, het gemiddelde inkomen moet wel lager liggen dan het modale inkomen, simpelweg omdat de curve van inkomens rond modaal niet symmetrisch zal zijn. Er zijn zoveel mensen die leven van een uitkering dat dit niet gecompenseerd word met een zelfde aantal mensen met een meer dan modaal inkomen. Rest dus de vraag of het gemiddelde inkomen van de werkende Nederlander ook overeen komt met het modale inkomen. Ik ben daar nog niet uit, daarnaast ben ik er al helemaal niet van overtuigd dat de gemiddelde Nederlander of het gemiddelde Nederlandse stelletje 1,5 maal modaal verdient, wat nodig is voor de aanschaf van de modale postzegel en stapel stenen.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:24:10 #60
236264 crew  capricia
pi_77569032
quote:
Xeno:
Het is toch altijd al zo geweest dat het kopen van een woning niet voor iedereen weggelegd is. Voor zulke mensen moeten er gewoon goede huurwoningen beschikbaar zijn.
Maar ik vraag me soms wel eens af hoe mensen bij het idee komen dat iedereen maar een woning moet kunnen kopen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77569136
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor mensen die zoveel minder verdienen dan gemiddeld was kopen altijd al heel lastig en is het ook lastig in landen met een minder gespannen woningmarkt.
Die 1200 is dat trouwens bruto of netto? Want in geval van bruto hebben we het over iemand die nog geen 23 is. Dan is niet kunnen kopen niet zo vreemd .
Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten. Een paar centen zwart erbij en voila.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:26:26 #62
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77569138
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik dacht zelf dat er inmiddels veel makelaars over de kop zijn gegaan. Die nog overblijven, zullen het idd wel druk hebben met al die huizen die te koop staan.
Hard voor weinig, want ze verdienen een percentage van de verkoopprijs

Ik heb niet zo'n medelijden met makelaars.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:27:29 #63
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77569194
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten.
Huurtoeslag en zorgtoeslag maken dan plots een verschil...
pi_77569200
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef droom_econoom8 het volgende:

Ik heb niet zo'n medelijden met makelaars.
Ik heb GEEN medelijden met makerlaars
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:28:14 #65
236264 crew  capricia
pi_77569228
quote:

[..]

Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten. Een paar centen zwart erbij en voila.
Tja, en op die zwarte bijverdiensten krijg je natuurlijk geen hypotheek.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77569297
pi_77569337
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:27 schreef droom_econoom8 het volgende:

Huurtoeslag en zorgtoeslag maken dan plots een verschil...
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen, ingezeten toeslag, extra uitkering van de gemeente voor duurzame consumptiegoederen zoals een wasmachine of TV. Extra vakantiegeld, kerstbonus, gratis toegang zwembad/sportschool/bibliotheek etc. In NL word je als zielige steuntrekker van alles voorzien. Verschilt uiteraard per gemeente, maar in sommige plaatsen maken ze het bont.
I'll sing you a lullaby.
pi_77569367
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Als steuntrekker mag je geen eigen huis hebben, is eigen vermogen.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:32:45 #69
236264 crew  capricia
pi_77569448
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als steuntrekker mag je geen eigen huis hebben, is eigen vermogen.
Das niet helemaal waar, maar wel een andere discussie!
Ken mensen in de bijstand (55+) met een eigen woning, maar wel zonder eigen woningreserve (om het zo te noemen).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77569463
quote:

[..]

Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:37:52 #71
236264 crew  capricia
pi_77569705
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.
Toen ik 2500 bruto verdiende (modaal dus bedenk ik me) en een leaseauto in de bijtelling (golf, geen extreme wagen of zo) had ik netto ook rond de 1400 netto.
Als je dat zo ziet, dan scheelt dat eigenlijk niet zoveel...

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 02-02-2010 21:44:58 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:43:06 #72
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77569992
quote:

[..]

Nee, maak me er geen zorgen om. Hij zit daar pur om zijn eigen hagje te redden en zichzelf in te dekken. Het is geen waarschuwing voor het belang van de burgers.

Daar komt bij dat de rente echt geen 10% wordt op korte termijn, dit omdat het dan wel uit de klauwen loopt dus zal de overheid voor die tijd moeten bijspringen. En dat bijspringen van de overheid gaat ten koste van iemand en Nout probeert hiermee zijn verantwoordelijkheid weg te zetten.
and made it rain upward
pi_77570250
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:48:24 #74
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77570273
quote:
Aha, een bevestiging dat er in NL geen subprime is!!!!!
and made it rain upward
pi_77570462
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Met wat moeite moet je dan toch een tonnetje kunnen lenen hoor.
pi_77570474
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

LTS opleiding, pech hebben gehad? hoezo... hij mankeert niks aan zijn lichaam of verstand. Niet alle banen verdienen modaal, genoeg werkgevers die een minimum loon betalen of anders een Pool inhuren of de bedrijvigheid verhuizen naar oost Europa. Ga maar eens vanuit je kantoor kijken op een industrieterrein en spreek de man of vrouw in de stofjas of werkkleding maar eens aan op zijn verdiensten, je zal concluderen dat de meesten 'pech' en/of geen HBO opleiding hebben
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:54:11 #77
236264 crew  capricia
pi_77570549
Wat dat betreft weet ik ook niet hoe ik fok in moet schatten. Zijn het mensen met een gemiddeld hogere opleiding (en dan bedoel ik HBO/ WO)? Of zitten er ook veel (oud) VMBO'ers?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77570592
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.
I'll sing you a lullaby.
pi_77570743
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:54 schreef capricia het volgende:
Wat dat betreft weet ik ook niet hoe ik fok in moet schatten. Zijn het mensen met een gemiddeld hogere opleiding (en dan bedoel ik HBO/ WO)? Of zitten er ook veel (oud) VMBO'ers?
Mmmm... mensen met weinig interesse in dit onderwerp zul je niet aantreffen in dit subforum. Maar zeer hoog opgeleide mensen met ambities zul je denk ik ook niet aantreffen, die hebben waarschijnlijk wel wat beters te doen. Blijven de mensen met een gemiddeld opleidingsniveau dus over
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 22:09:31 #80
236264 crew  capricia
pi_77571374
Ben even opzoek gegaan naar de CBS cijfers over de hypotheken in NL.
In 2008 was 51% van de waarde van de koopwoningen belast met een hypotheek.
Bron

In 2007:
Van de 3,8 miljoen mensen met een koopwoning heeft 86% een hypotheek. 14% dus niet.
De gemiddelde hyp.lening per huishouden komt op 165.000 euro.
Aanvulling Capricia: Das dus 5,5X modaal (30K bruto per jaar)..Of 3,7 x anderhalf modaal.
Bron

Het is mij overigens onduidelijk hoeveel van die 165.000 euro bestaat uit een aflossingsvrije hypotheek.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 02-02-2010 22:15:52 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77572211
2.400.000 hypotheken bestaan uit één hypotheekvorm, 900.000 uit gecombineerde.
Van die 2,4 mln bestaat 44% (!) uit aflossingsvrije hypotheken.

Dit zijn echte aflossingsvrije hypotheken, dus geen spaarvariant. Dat is m.i. toch wel erg hoog.

Zie pag. 3 (tabel 1) uit bovenstaande bron.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 22:56:26 #82
236264 crew  capricia
pi_77573793
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 22:25 schreef Prutzenberg het volgende:
2.400.000 hypotheken bestaan uit één hypotheekvorm, 900.000 uit gecombineerde.
Van die 2,4 mln bestaat 44% (!) uit aflossingsvrije hypotheken.

Dit zijn echte aflossingsvrije hypotheken, dus geen spaarvariant. Dat is m.i. toch wel erg hoog.

Zie pag. 3 (tabel 1) uit bovenstaande bron.
Moet het even op een rijtje zetten:
(correct me if i'm wrong)
- 3,8 miljoen mensen hebben een koopwoning.
- Daarvan heeft 2.4 milj X 44% een aflossingsvrije hyp: grofweg 1 miljoen huishoudens dus.
- Waarbij gemiddeld 51% van de waarde van de koopwoning (uit 2008) belast is met een hypotheek.

En ik meen serieus: Wat is de definitie van subprime?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77575468
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 22:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Moet het even op een rijtje zetten:
(correct me if i'm wrong)
- 3,8 miljoen mensen hebben een koopwoning.
- Daarvan heeft 2.4 milj X 44% een aflossingsvrije hyp: grofweg 1 miljoen huishoudens dus.
- Waarbij gemiddeld 51% van de waarde van de koopwoning (uit 2008) belast is met een hypotheek.

En ik meen serieus: Wat is de definitie van subprime?
Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.
Geen bank geeft 100% aflossingsvrij over meer dan 90% van de E.W.
Ik mis gewoon nog te veel gegevens om hier conclusies uit te trekken.

Ik had echter niet verwacht dat er 1 mln hypotheken 100% aflossingsvrij zouden zijn. Dat vind ik veel.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 23:37:17 #84
236264 crew  capricia
pi_77575706
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 23:31 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.
Geen bank geeft 100% aflossingsvrij over meer dan 90% van de E.W.
Ik mis gewoon nog te veel gegevens om hier conclusies uit te trekken.

Ik had echter niet verwacht dat er 1 mln hypotheken 100% aflossingsvrij zouden zijn. Dat vind ik veel.
En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.
Hoeveel procent is starter? Wat zegt ons dit?

En dan nog: Ik heb ook aflossingvrij, maar spaar / beleg daarnaast zelf. Heb in de tussentijd al redelijk wat afgelost. Ben ik de enige? Aflossingsvrij zegt mij niets.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77582078
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 23:37 schreef capricia het volgende:

[..]

En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.
Hoeveel procent is starter? Wat zegt ons dit?

En dan nog: Ik heb ook aflossingvrij, maar spaar / beleg daarnaast zelf. Heb in de tussentijd al redelijk wat afgelost. Ben ik de enige? Aflossingsvrij zegt mij niets.
Nee hoor Ik doe exact hetzelfde.
  woensdag 3 februari 2010 @ 10:15:16 #86
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_77582156
Waarom laten die pessimisten niks meer van zich horen?
Een tijdje geleden zat dit topic er vol van.

- 200.000 woningen grens is nooit behaald.
- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
pi_77582168
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.

Ik ben eigenlijk steeds meer benieuwd naar jou leeftijd en jou omgeving.

In mijn omgeving zie ik juist veel singles een appartment kopen, en stelletjes blijven gewoon kopen / doorstromen op twee inkomens. Al die ramp en heilspoed verhalen die jij schetst heb ik nog niet meegemaakt in mijn omgeving.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:58:22 #88
179598 Deprater
pi_77589941
quote:
wo 03 feb 2010, 12:56
'WOZ-waarde wordt tegenvaller'
RIJSWIJK (AFN) - Mensen die denken dat ze door de gedaalde huizenprijzen minder ozb (onroerendezaakbelasting) gaan betalen, zullen bedrogen uitkomen als ze de beschikking in de bus krijgen, zegt brancheorganisatie VBO Makelaar.
Vorig jaar zijn de prijzen van de woningen gedaald maar de peildatum voor het bepalen van de waarde van het huis is 1 januari 2009.
Bij het bepalen van de WOZ-waarde wordt veelal uitgegaan van een modelberekening én van verkoopgegevens van vergelijkbare woningen in de buurt.
Dat laatste is een stuk moeilijker geworden, doordat het aantal verkochte woningen sterk gedaald is.
Volgens VBO Makelaar loont het meer dan ooit de moeite om de WOZ-beschikking kritisch te bezien op de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
De WOZ-waarde is niet alleen van belang voor de ozb, maar ook voor het vaststellen van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en andere heffingen.
pi_77590420
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:

Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?
quote:
Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:42:08 #90
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77598602
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...

Met een modaal salaris (31000) kun je niet een huis met de gemiddelde prijs kopen!
pi_77598668
quote:

Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.
For great justice!
pi_77598681
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:10 schreef barrage het volgende:

[..]

Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?
[..]
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
quote:
Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
pi_77598760
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...

Met een modaal salaris (31000) kun je niet een huis met de gemiddelde prijs kopen!
Bij het kopen van een woning gaat het uiteraard over het gemiddelde huishoudensinkomen! Je haalt het gemiddelde individuele inkomen door elkaar met dat de huishoudens.
pi_77598800
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Q. het volgende:

[..]

Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.
Dan zal eerst die werkloosheid ook onder de beter verdiende beroepsbevolking flink moeten gaan stijgen. En de combinatie met een flink hogere hypotheekrente is ook vrij noodzakelijk om lagere woningprijzen te krijgen.
pi_77598803
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.
quote:
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:48:50 #96
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77598841
quote:

[..]

Nee, lijkt me niet. En steeds meer mensen wonen alleen, dus dan is het helemaal lastig. Een hypotheek van 4x een modaal jaarsalaris voor een 1-persoons huishouden is tegenwoordig hooguit 120.000 euro. Daar kun je pas een huis van kopen als je 50.000 tot 100.000 bijlegt, afhankelijk van de regio. Nu is zoiets uiteindelijk wel mogelijk, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je eerst 20 jaar moet sparen om een starterswoning te kunnen kopen.
pi_77598859
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:47 schreef barrage het volgende:

[..]

Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.
[..]

Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.
Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekken .
Want andersom zijn er ook heel erg veel uitzonderingen...
pi_77599042
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekken .
Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.
quote:
Want andersom zijn er ook heel erg veel uitzonderingen...
Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen? ). Maar Amsterdam is niet Nederland, gelukkig maar.
pi_77599113
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:55 schreef barrage het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.
[..]
Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
quote:
Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen? ). Maar Amsterdam is niet Nederland, gelukkig maar.
Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.
pi_77599632
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
Nee. Heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
quote:
Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.
Ik geloof er geen ruk van.
pi_77599846
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

[..]

Nee maar het scheelt niet veel

196.539

Heen en terug (andere weg terug) tel ik 21 "te koop"bordjes. En dan te bedenken dat ik in 5-8 minuten bij de fysio ben. Lijkt wel of er halve straten te koop staan.
pi_77600000
Hier valt dat dan weer enorm mee.
pi_77600091
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 18:17 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Nee maar het scheelt niet veel

196.539

Heen en terug (andere weg terug) tel ik 21 "te koop"bordjes. En dan te bedenken dat ik in 5-8 minuten bij de fysio ben. Lijkt wel of er halve straten te koop staan.
In het complex waar ik woon stonden een jaar geleden nog 6 appartementen te koop en nu nog 1. Het wisselt allemaal nogal.
pi_77600367
Ik heb die 200.000 wel degelijk gezien, tweede helft van vorig jaar. Is ook in een oud topic nog wel voorbij gekomen...
  woensdag 3 februari 2010 @ 19:00:02 #105
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_77601241
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 18:35 schreef vive_la_france het volgende:
Ik heb die 200.000 wel degelijk gezien, tweede helft van vorig jaar. Is ook in een oud topic nog wel voorbij gekomen...
Klopt helemaal.

Het is en blijft een ordinair piramidespel.
pi_77602488
quote:

De 200.000 grens is wel degelijk gehaald op funda, 2 maal zelfs

Ik denk dat er mensen zijn die hun verkoop maar even uitstellen.
Wat de daling betreft, een daling is een daling en dat is altijd significant
I'll sing you a lullaby.
pi_77602590
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Xeno:
Het is toch altijd al zo geweest dat het kopen van een woning niet voor iedereen weggelegd is. Voor zulke mensen moeten er gewoon goede huurwoningen beschikbaar zijn.
Maar ik vraag me soms wel eens af hoe mensen bij het idee komen dat iedereen maar een woning moet kunnen kopen?
Ik zeg ook niet dat iedereen een woning moet kunnen kopen. Maar wat ik wel vreemd vind is dat je een boven modaal inkomen moet hebben om uberhaupt een simpele woning te kunnen kopen. Iets vertelt mij dat de markt alles behalve goed werkt, de vastgoedmaffia en de overheden belemmeren met opzet de marktwerking omdat ze anders veel centjes gaan mislopen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77602773
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Revolution-NL het volgende:

In mijn omgeving zie ik juist veel singles een appartment kopen, en stelletjes blijven gewoon kopen / doorstromen op twee inkomens. Al die ramp en heilspoed verhalen die jij schetst heb ik nog niet meegemaakt in mijn omgeving.
Een appartement? Ben je wel goed bij je hoofd Zoiets ga je toch niet kopen. Daarnaast waar ik woon kun je geen eens appartementen kopen, want die bouwen ze er alleen voor bejaarden.
Maar goed, ik heb medelijden met die mensen die zich laten strikken om veel te veel centjes te betalen voor een appartement.
I'll sing you a lullaby.
pi_77603258
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 19:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een appartement? Ben je wel goed bij je hoofd Zoiets ga je toch niet kopen.
Ben nu wel benieuwd waar je woont
In de randstad is een appartement een prima investering en (starters)woning.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_77603840
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 19:48 schreef Aether het volgende:

[..]

Ben nu wel benieuwd waar je woont
In de randstad is een appartement een prima investering en (starters)woning.
Nederland is natuurlijk veel meer dan alleen de randstad. Sterker nog ongeveer de helft van het totale inwonersaantal woont er, als je alle illegalen mee telt. Misschien is het wel heel gezellig zo op een kluitje wonen maar ik heb toch liever iets meer ruimte. Daarnaast ligt de gehele randstad onder water, slechte investering met de stijgende zeespiegel
I'll sing you a lullaby.
pi_77604350
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nederland is natuurlijk veel meer dan alleen de randstad.
Ik reageer alleen maar op de .
Voor velen staat een appartement synoniem aan een huis.
pi_77604458
Wij kijken vooral naar de grafiek en herkennen een zeer herkenbaar patroon, namelijk, een daling, dan korte heropleving, met waarschijnlijk een volgende daling of scherpe daling volgend.

Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe...
pi_77604779
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:12 schreef Aether het volgende:

Ik reageer alleen maar op de .
Voor velen staat een appartement synoniem aan een huis.
Snap ik

Als je in een stad opgroeit word je al vroeg voorbereid op krappe huisvesting
I'll sing you a lullaby.
pi_77604956
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:15 schreef Emu het volgende:
Wij kijken vooral naar de grafiek en herkennen een zeer herkenbaar patroon, namelijk, een daling, dan korte heropleving, met waarschijnlijk een volgende daling of scherpe daling volgend.

Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe...
Die korte opleving komt omdat er altijd mensen zijn die denken dat het ergste nu wel geweest zal zijn en denken dat ze nu snel op de bodem moeten kopen
Als dan blijkt dat deze optimistische kopers er naast zaten stort de markt volkomen in, al het optimisme zak dan diep weg.
I'll sing you a lullaby.
pi_77607688
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:25 schreef xenobinol het volgende:

[..] Die korte opleving komt omdat er altijd mensen zijn die denken dat het ergste nu wel geweest zal zijn en denken dat ze nu snel op de bodem moeten kopen
Als dan blijkt dat deze optimistische kopers er naast zaten stort de markt volkomen in, al het optimisme zak dan diep weg.
Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!
  woensdag 3 februari 2010 @ 21:39:34 #116
179598 Deprater
pi_77608296
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:26 schreef Emu het volgende:

[..]

Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!
Zolang de lonen en prijzen dalen in de EU zal ook de daling in vastgoedprijzen doorgaan

[ Bericht 0% gewijzigd door Deprater op 03-02-2010 23:12:35 ]
pi_77611930
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:26 schreef Emu het volgende:

[..]

Dat is juist wel een goed teken, hoe eerder de lucht uit de zeepbel is...
I'll sing you a lullaby.
pi_77614690
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:21 schreef xenobinol het volgende:

Als je in een stad opgroeit word je al vroeg voorbereid op krappe huisvesting
De ruimtebeleving in een appartement is vaak juist groter dan in een rijtjeshuis, omdat alles op 1 of hooguit 2 verdiepingen zit. Mijn appartement is in totaal maar zo'n 90 m2 (rijtjeshuis is 130 denk ik?), maar met een woonkamer+keuken van 50+ m2, en veel glas en wijds uitzicht, is de indruk allesbehalve krap.

w.b. de Nederlandse huizenmarkt, de woningprijs zal m.i. rustigjes blijven dalen in hetzelfde tempo waarmee de economie verslechtert. De grote Absturz komt pas als de lange rente omhoog gaat. Ik vermoed dat dat volgend jaar gebeurt, als overheden eindelijk beginnen te bezuinigen en stoppen met het kunstmatig stimuleren/overeindhouden van de economie en financiële wereld. Vroeg of laat moeten ze een streep trekken omdat de tekorten onverantwoord hoog worden en het risco op hyperinflatie te groot.
pi_77634602
Mooi zo
Starters in kou door wegvallen koopsubsidie
http://www.nu.nl/economie(...)en-koopsubsidie.html
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:59:05 #120
179598 Deprater
pi_77634937
ALs de Euro zo door dondert dan zal de prijs in euro's wel gaan stabiliseren, tegemvallers voor de BB ers
Als hier de rente maar niet gaat stijgen door die grieken
quote:
Schuld en boete
AMSTERDAM - Wie geld leent, gaat een verplichting aan tot terugbetaling. Met rente. Wie niet kan terugbetalen, moet boeten. Met nog meer rente. Het overkomt de Grieken momenteel. De angst dat het land niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, leidt tot hogere rentes op Griekse staatsobligaties.

[ Bericht 39% gewijzigd door Deprater op 04-02-2010 18:57:46 ]
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:19:31 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77639449
Er zit voor de huizenmarkt nog wel wat in het vat:
-Koopsubsidies bijna op. Dat was een der laatste kurken
-HRA op de tocht
-Rentestijging in het verschiet
-AFM gaat tophypotheken inperken (http://www.fd.nl/artikel/14098138/afm-wil-toch-rem-tophypotheek)
- Veel gemeenten kunnen startersleningen niet meer rond krijgen.

Kan je zeggen wat je wil, maar dat zijn geen positieve signalen (voor een stijgende huizenmarkt)
The End Times are wild
pi_77641901
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:19 schreef LXIV het volgende:
-HRA op de tocht
-AFM gaat tophypotheken inperken (http://www.fd.nl/artikel/14098138/afm-wil-toch-rem-tophypotheek)

Kan je zeggen wat je wil, maar dat zijn geen positieve signalen (voor een stijgende huizenmarkt)
They never said it was going to be easy.

Denk dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Maar de tijden van 10 jaar geleden komen de eerstkomende 20 jaar echt niet meer terug.
pi_77642158
De AFM heeft een rapport over opgesteld over hun visie op de hypotheken: http://www.afm.nl/marktpa(...)ument_hypotheken.pdf
Ik heb het even vlug doorgelezen en ik denk dat hier genoeg in staat om de discussie drie topics verder te vullen.
Leuk voor op het toilet.
pi_77642966
quote:
-HRA op de tocht

Dat wijst op een daling van 50%
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:36:04 #125
179598 Deprater
pi_77642972
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:13 schreef barrage het volgende:

[..]

They never said it was going to be easy.

Denk dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Maar de tijden van 10 jaar geleden komen de eerstkomende 20 jaar echt niet meer terug.
Dat zie ik ook niet, alle voortekenen staan op rood
pi_77643146
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Wel goed voor je eigen inleg of een verbouwing
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:45:20 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77643323
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dat wijst op een daling van 50%
Ik ben van de 5% daling (voor 2010)

Maar als je dan je kiet leeg hebt staan, wat ook zo'n 8% kost, al denken sommige mensen minder, dan ben je toch 13% van je taxatiewaarde kwijt. In één jaar. Daar valt niet tegenop te werken. En aan het einde van dat jaar is de situatie niet beter dan nu.
The End Times are wild
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:39:38 #128
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77649365
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wel goed voor je eigen inleg of een verbouwing
Zwart geld in onroerend goed of auto's steken is het domste dat je kunt doen.

Vandaar dat het zo godgeklaagd is dat domme criminelen ("patsers") zo lang door kunnen gaan met grote huizen en grote auto's. Al lopen ze uiteindelijk tegen de lamp, het duurt wel erg lang voordat justitie het door krijgt.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:47:01 #129
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77649769
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar als je dan je kiet leeg hebt staan, wat ook zo'n 8% kost, al denken sommige mensen minder, dan ben je toch 13% van je taxatiewaarde kwijt. In één jaar. Daar valt niet tegenop te werken. En aan het einde van dat jaar is de situatie niet beter dan nu.
Hij had het over het hypothetische geval dat de HRA wordt afgeschaft (m.i. goed voor 40%) en dat enkele andere beleidswijzigingen zouden plaatshebben. Een totale daling van 50% is dan niet zo laag. Maar het blijft een rare hypothese.

Ik denk dat de HRA langzaam wordt afgeschaft. Daarnaast zal waarschijnlijk worden gekozen voor een korting op de aftrek, die jaarlijks groeit tot 100%. Zo kunnen starters hetzelfde voordeel genieten als mensen die al ergens wonen. En zo voorkom je dat de markt (en de rest van de economie) in één keer instort.

ik denk dus dat je een daling van zo'n 40% krijgt over pakweg 30 jaar, die gecompenseerd wordt door enkele andere factoren.
- inflatie
- extra zekerheid door duidelijkheid over de HRA
- economische groei

Al met al nog een flinke, structurele daling, maar niet zo groot.
  donderdag 4 februari 2010 @ 23:20:08 #130
179598 Deprater
pi_77651393
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:47 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]Ik denk dat de HRA langzaam wordt afgeschaft. Daarnaast zal waarschijnlijk worden gekozen voor een korting op de aftrek, die jaarlijks groeit tot 100%. Zo kunnen starters hetzelfde voordeel genieten als mensen die al ergens wonen. En zo voorkom je dat de markt (en de rest van de economie) in één keer instort.
Een korting op de aftrek daar pak je de starters mee, wat De Jager zei, een bezitsbelasting invoeren en afschaffen van de overdrachtsbelasting zal het effect van de HRA neutraliseren, de doorstroom verbeteren en ook de wet Hillen neutraliseren
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:29:59 #131
179598 Deprater
pi_77659078
quote:
-HRA op de tocht

De starters kopen niet of nauwelijks meer

Geen subside meer op bestaande woningen
Slechte arbeidscontracten , meer tijd dienstverbanden
Lagere aanvangsalarissen, lager netto, de komende jaren gaat de belastingdruk flink stijgen
Studenten hebben enorme leningen afgesloten vanwege studie, dit gaat de komende jaren explosief stijgen
quote:
'Student leent te veel' door Arianne Mantel en Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden. Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden - gemiddeld 12.500 euro - van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.
Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning,

[ Bericht 1% gewijzigd door Deprater op 05-02-2010 10:05:22 ]
pi_77660184
Dat idee van al die honderdduizenden "starters" die zogenaamd al jaren staan te trappelen om huizen te kopen is sowieso achterhaald. De huizenboom van de afgelopen 10 jaar heeft er echt wel voor gezorgd dat iedereen die ook maar enigszins een huis wilde, er inmiddels al één heeft. En diegenen die dat niet hebben geven er ook niet om (ja, dat bestaat echt, mensen die geen ruk geven om een eigen huis!). De rek is er dus gewoon uit. Aan de onderkant is er natuurlijk nog steeds wel wat toestroom van nieuwe starters, maar dat zijn er op jaarbasis echt niet heel veel.
pi_77661309
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:29 schreef Deprater het volgende:

[..]

De starters kopen niet of nauwelijks meer

Geen subside meer op bestaande woningen
Slechte arbeidscontracten , meer tijd dienstverbanden
Lagere aanvangsalarissen, lager netto, de komende jaren gaat de belastingdruk flink stijgen
Studenten hebben enorme leningen afgesloten vanwege studie, dit gaat de komende jaren explosief stijgen[..]

Kijk, ook dat is nu net volgens mij een hele belangrijke factor, als ik vergelijk met de tijd dat ik studeerde een 7 tal jaren geleden, en nu dat mijn jongere broers studeren, dan valt hetmij op dat men meer en meer gebruik maakt van deze studiefinanciering, sommigen vrij verstandig, maar meer en meer personen die zich gewoon volladen (= +25.000 studieschuld na het studeren, al dan niet succesvol afgeronde studie). Ik zou daar wel eens erg graag cijfers van zien, zodat mijn vermoeden bevestigd wordt, ik ga dat dan ook een keer opzoeken binnekort!
pi_77661515
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waar baseer je die 8% op (interesse vraagje want ik snap hem niet helemaal)?
pi_77661667
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef barrage het volgende:
Dat idee van al die honderdduizenden "starters" die zogenaamd al jaren staan te trappelen om huizen te kopen is sowieso achterhaald. De huizenboom van de afgelopen 10 jaar heeft er echt wel voor gezorgd dat iedereen die ook maar enigszins een huis wilde, er inmiddels al één heeft. En diegenen die dat niet hebben geven er ook niet om (ja, dat bestaat echt, mensen die geen ruk geven om een eigen huis!). De rek is er dus gewoon uit. Aan de onderkant is er natuurlijk nog steeds wel wat toestroom van nieuwe starters, maar dat zijn er op jaarbasis echt niet heel veel.
Precies....alsof er voor elke starter die een huis koopt een nieuwe in de rij staat en alsof die groep niet onderhevig is aan een veranderende perceptie over het eigenhuis bezit. Het woord wordt vaak misbruikt door mensen die baat hebben om de illusie van de trappelende starter in de stand te houden. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die echt geen ruk geven om een eigen huis. Ik vind het sowieso maar een opgedrongen gedachte die erin is geplempt door de overheid en weet ik welke organisaties ter bevordering van het eigen huizenbezit.
pi_77661947
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:52 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Precies....alsof er voor elke starter die een huis koopt een nieuwe in de rij staat en alsof die groep niet onderhevig is aan een veranderende perceptie over het eigenhuis bezit. Het woord wordt vaak misbruikt door mensen die baat hebben om de illusie van de trappelende starter in de stand te houden. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die echt geen ruk geven om een eigen huis. Ik vind het sowieso maar een opgedrongen gedachte die erin is geplempt door de overheid en weet ik welke organisaties ter bevordering van het eigen huizenbezit.
pi_77662313
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:01 schreef barrage het volgende:

[..]

Onder het mom van: Zo bouw je kapitaal op en ben je rijk na x-jaar.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:27:29 #138
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77662794
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:12 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Onder het mom van: Zo bouw je kapitaal op en ben je rijk na x-jaar.
Je bouwt wel degelijk kapitiaal op, de vraag is alleen wat het rendement is
Als je 30 jaar in een koophuis woont zal rendement altijd hoger zijn dan dat je 30 jaar in een huurhuis verblijft.

Ik weet bijv. dat mijn hypotheek over 30 jaar nog steeds hetzelfde bedrag als nu is. Hierdoor zijn mijn woonlasten aanzienlijk minder onderhevig aan inflatie
pi_77663239
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je 30 jaar in een koophuis woont zal rendement altijd hoger zijn dan dat je 30 jaar in een huurhuis verblijft.
Altijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ja, dat is de afgelopen 30 jaar zo geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de komende dertig jaar ook zo zal zijn, zeker niet als je op de top hebt gekocht.

En je moet niet vergeten dat je als huizenbezitter naast je hypotheek nog veel meer extra kosten (OZB, EWF, onderhoud) hebt die een huurder niet heeft. Die 'vergeten' de meeste huizenbezitters voor het gemak.

Als je geen hypotheek hebt is huren natuurlijk wel weggegooid geld. Tenzij de huizenprijsdaling over vele jaren harder gaat dan je aan huur kwijt zou zijn, maar dan moet het wel erg hard gaan.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:53:57 #140
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77663769
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:40 schreef barrage het volgende:

[..]

Altijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ja, dat is de afgelopen 30 jaar zo geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de komende dertig jaar ook zo zal zijn, zeker niet als je op de top hebt gekocht.

En je moet niet vergeten dat je als huizenbezitter naast je hypotheek nog veel meer extra kosten (OZB, EWF, onderhoud) hebt die een huurder niet heeft. Die 'vergeten' de meeste huizenbezitters voor het gemak.

Als je geen hypotheek hebt is huren natuurlijk wel weggegooid geld. Tenzij de huizenprijsdaling over vele jaren harder gaat dan je aan huur kwijt zou zijn, maar dan moet het wel erg hard gaan.
Rendement kan ook negatief rendement zijn . Bij een huurhuis bouw je echter NIKS op. terwijl je als huiseigenaar na 30 jaar hypotheek vrij bent en dus amper meer woonlasten hebt. Altijd leuk als je op je oude dag wat meer bestedingsruimte hebt. Terwijl een huurder tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk 2500 euro p/mnd aftikt voor een doorsnee huis.

De kans dat je huis na 30 jaar minder waard is dan bij aankoop is natuurlijk niet heel groot. Hooguit blijft de waarde gelijk. Maargoed het maakt ook heel niet uit of je het aankoop bedrag eruit haalt. Een huis koop je om in te wonen. Als ik wil speculeren ga ik wel naar de beurs.
pi_77664113
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Rendement kan ook negatief rendement zijn . Bij een huurhuis bouw je echter NIKS op.
Dat is een gigantische misperceptie, een fabeltje dat de wereld in is geholpen door de huizenmaffia.

Bij een huurhuis heb je het compleet in eigen hand of je iets 'opbouwt' of niet. Je kunt namelijk gewoon sparen. Dat veel huurders dat niet doen is een tweede.
quote:
terwijl je als huiseigenaar na 30 jaar hypotheek vrij bent en dus amper meer woonlasten hebt.
Alleen als je genoeg gespaard hebt. Er zijn er zat die in die 30 jaar helemaal niks sparen en die zoiets hebben van "dat zie ik wel weer over 30 jaar". Dan stopt je HRA maar loopt de rentebetaling gewoon door.
quote:
Altijd leuk als je op je oude dag wat meer bestedingsruimte hebt. Terwijl een huurder tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk 2500 euro p/mnd aftikt voor een doorsnee huis.
Daar heb je wel een punt: als je huis is afbetaald woon je de rest van je leven "gratis". Maarja als "arme" huurder betrek je dan gewoon (met voorrang!) een klein bejaardenflatje zonder onderhoudsverplichting, vang je lekker maximale huurtoeslag en kun je vrij en zonder zorgen je gespaarde centjes opmaken. Terwijl die bejaarde met eigen huis zich afvraagt waar hij het geld vandaan gaat halen voor een nieuw dak. Het is maar wat je liever hebt.
quote:
De kans dat je huis na 30 jaar minder waard is dan bij aankoop is natuurlijk niet heel groot. Hooguit blijft de waarde gelijk. Maargoed het maakt ook heel niet uit of je het aankoop bedrag eruit haalt. Een huis koop je om in te wonen. Als ik wil speculeren ga ik wel naar de beurs.
Precies. Je koopt het om in te wonen, niet om er rijk van te worden. Ik huur liever een woning om in te wonen. Ieder z'n ding.
pi_77664585
quote:
Daar heb je wel een punt: als je huis is afbetaald woon je de rest van je leven "gratis". Maarja als "arme" huurder betrek je dan gewoon (met voorrang!) een klein bejaardenflatje zonder onderhoudsverplichting, vang je lekker maximale huurtoeslag en kun je vrij en zonder zorgen je gespaarde centjes opmaken. Terwijl die bejaarde met eigen huis zich afvraagt waar hij het geld vandaan gaat halen voor een nieuw dak. Het is maar wat je liever hebt.

Inderdaad...de jaarlijkse onderhoudkosten die je ook gedurende de eerste 30 jaar betaald lopen natuurlijk gewoon door. Hoe ouder het huis hoe duurder het onderhoud. Leg er maar1100-1700 euro per jaar voor appart...met uitschieters. Alleen aan onderhoud smijt je dus al snel een 42.000 euro weg in 30 jaar. Moet je ook nog de mazzel hebben dat je oude toko uit de jaren 30 over 30 jaar geen nieuw dak nodig heeft, dan ben je snel 50.000 euro kwijt. Als de huizenprijzen niet gigantisch stijgen of gematigd stijgen in die 30 jaar is je huis net zo'n zwart gat geweest als huren, alleen heeft de huurder die 30 jaar niet de lasten van een huis hoeven te dragen. En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat je 30 jaar in dat huis woont en dat je niet vroeger in je leven op straat gezet wordt waardoor je moet interen op je huis en uiteindelijk met de staart tussen de benen het huis moet verlaten. Zit je alsnog op je 50ste in een sociale huurflat. De fata morga van het eigen huisbezit gaat alleen maar op wanneer alle omstandigheden ideaal zijn. Misschien was dit bij de vorige generatie zo, maar ik denk dat het nu wel anders is.
pi_77664789
Halfies hoor je ook weleens zeggen "huur betalen is geld in het water gooien, dus moet je kopen". Alsof rente betalen op je hypotheek dat niet is.

Wonen kost nu eenmaal relatief veel geld. De enige manier om wonen goedkoop te laten zijn, is door er heel weinig eisen aan te stellen. Je wilt niet weten wat het vrij besteedbaar inkomen van een zwerver hier in Nederland is. Daar slaat de gemiddelde burger stijl van achterover.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:34:39 #144
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665186
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Inderdaad...de jaarlijkse onderhoudkosten die je ook gedurende de eerste 30 jaar betaald lopen natuurlijk gewoon door. Hoe ouder het huis hoe duurder het onderhoud. Leg er maar1100-1700 euro per jaar voor appart...met uitschieters. Alleen aan onderhoud smijt je dus al snel een 42.000 euro weg in 30 jaar. Moet je ook nog de mazzel hebben dat je oude toko uit de jaren 30 over 30 jaar geen nieuw dak nodig heeft, dan ben je snel 50.000 euro kwijt. Als de huizenprijzen niet gigantisch stijgen of gematigd stijgen in die 30 jaar is je huis net zo'n zwart gat geweest als huren, alleen heeft de huurder die 30 jaar niet de lasten van een huis hoeven te dragen. En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat je 30 jaar in dat huis woont en dat je niet vroeger in je leven op straat gezet wordt waardoor je moet interen op je huis en uiteindelijk met de staart tussen de benen het huis moet verlaten. Zit je alsnog op je 50ste in een sociale huurflat. De fata morga van het eigen huisbezit gaat alleen maar op wanneer alle omstandigheden ideaal zijn. Misschien was dit bij de vorige generatie zo, maar ik denk dat het nu wel anders is.
Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.

De grootste onderhoudskosten / afschrijving zitten in de CV ketel en dat is echt GEEN 42.000 euro in 30 jaar

Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de rijtjescontainers uit de jaren 80 zeer zeker niet dit bedrag aan onderhoud kwijt zijn geweest. Ik vermoed niet eens de helft.
pi_77665279
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.

De grootste onderhoudskosten / afschrijving zitten in de CV ketel en dat is echt GEEN 42.000 euro in 30 jaar
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:37:59 #146
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665293
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:37 schreef barrage het volgende:

[..]

Nu een inhoudelijke reactie?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:40:02 #147
179598 Deprater
pi_77665350
quote:

[..]

Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de rijtjescontainers uit de jaren 80 zeer zeker niet dit bedrag aan onderhoud kwijt zijn geweest. Ik vermoed niet eens de helft.
IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud, ene keer lichjes geschuurd en gedaan met ademende kleurbeits
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:41:19 #148
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665391
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:40 schreef Deprater het volgende:

[..]

IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud

Ik word een beetje moe van de zwartkijkers in dit topic.
pi_77665402
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Nu een inhoudelijke reactie?
Laat ik zeggen dat ik zijdelings enige ervaring heb met "onderhoudsschema's van aannemers" (heb ooit een tijdje voor een VvE-onderhoudsbedrijf gewerkt). "Wij van WC-eend..." zal ik maar zeggen, valt altijd tegen met dat onderhoud, zeker bij die Vinex-zooi. De grote kosten komen pas over een jaar of 10, als je garantie is verlopen.
pi_77665412
quote:

[..]

Tel uit je winst...minder dan gedacht, maar dan ook alleen in de ideale situatie.(volgens het onderhoudsschema van de aannemer waarschijnlijk:)

http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=212996
pi_77665463
quote:

[..]

IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud, ene keer lichjes geschuurd en gedaan met ademende kleurbeits
Zeker elke keer gauw binnen 5 jaar verhuisd?
pi_77665501
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:41 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik word doodmoe van mensen met een plank voor hun hoofd in dit topic.
pi_77665502
quote:

[..]

Ja goh, onderhoud ga je ook pas doen na een x-aantal jaar. Als jij dan al gevlogen bent merk jij dat niet. Overigens ook wel lekker naief om je aannemer blindelings te vertrouwen
pi_77665516
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:43 schreef barrage het volgende:

[..]

Zeker elke keer gauw binnen 5 jaar verhuisd?
Als je dat nu zou doen zou je binnen 5 jaar met een ton aan schuld zitten
pi_77665610
Afijn, de grote problemen ontstaan vaak doordat achteraf blijkt dat er tijdens de bouw al grote fouten zijn gemaakt. Dat soort zaken komen pas na lange tijd aan het licht en de rekening is gewoon voor jou.

Denk je echt dat nieuwbouw van hoge kwaliteit is? Welnee, het is lopende band werk, in elkaar gedraaid door onopgeleide dronken Polen die nog geen spijker van een schroef kunnen onderscheiden, laat staan dat ze weten hoe een fatsoenlijke riolering aan te leggen of welke steensoort gebruikt dient te worden bij welk locatie.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:51:35 #156
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665696
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:41 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Tel uit je winst...minder dan gedacht, maar dan ook alleen in de ideale situatie.(volgens het onderhoudsschema van de aannemer waarschijnlijk:)

http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=212996
Maar jij beweert dus dat er bij een doorsnee rijtjes woning uit 1980 al 42k aan onderhoudskosten doorheen is gegaan
pi_77665730
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:51 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Maar jij beweert dus dat er bij een doorsnee rijtjes woning uit 1980 al 42k aan onderhoudskosten doorheen is gegaan
Nee, maar dat had wel gemoeten, als je ziet hoe veel van die huizen er nu bij staan.
pi_77666023
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:51 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Nee, daarom schrijf ik, tel uit je winst, minder dan gedacht.

In de ideale situatie xxx (reken maar eut) - +-924 per jaar, da's dus +- 180000- 30.000 in 30 jaar. Gewoon kaal onderhoud zonder eventuele problemen etc (voor een huis uit de jaren 80)

En dan zie je vanzelf dat het duurder wordt wanneer het huis ouder wordt. (> 30 jaar wanneer de structurele problemen beginnen te komen)

Daarbij sloeg de 42.000 euro op een jaren 30 huis. En ik denk dat die 42.000 toch wel aan de weinige kant zal zijn.
pi_77666184
quote:
Minister Van der Laan ziet wel iets in een plan van het CDA om woningcorporaties in de steden op termijn te laten meebetalen aan de problemen op het platteland.

Nu betalen plattelandcorporaties juist mee aan de aanpak van de probleemwijken in de steden. Het CDA wil daarvan af. De partij maakt zich zorgen over de krimp van de bevolking buiten de randstad.

In grote delen van Nederland loopt het aantal inwoners terug en dat heeft allerlei gevolgen voor de leefbaarheid in die gebieden. In Zuid-Limburg, Noordoost-Groningen en Zeeuws-Vlaanderen zijn die problemen nu al te zien.

Kop in het zand
Volgens staatssecretaris Bijleveld steken veel gemeenten hun kop in het zand. Ze bouwen nog volop nieuwe huizen, in de hoop nieuwe bewoners aan te trekken, maar door de leegloop die zijn binnen afzienbare tijd waardeloos.

Bijleveld vindt dat gemeenten zich veel meer moeten richten op een betere kwaliteit van de nieuwbouw.

De staatssecretaris waarschuwt huishoudens de risico's van het kopen van een woning in uitbreidingswijken op het platteland. Door een dreigende leegstand dreigen huizen daar in de toekomst onverkoopbaar te worden. [quote]
pi_77666267
quote:
'Huizen in krimpregio's worden onverkoopbaar'

DEN HAAG - Staatssecretaris Bijleveld waarschuwt consumenten voor het kopen van een huis in een zogenoemde uitbreidingswijk op het platteland.
Dat meldt de NOS. De bevolking in die gebieden zal krimpen de komende jaren waardoor er leegstand ontstaat en huizen moeilijk verkoopbaar worden. Ze adviseert gemeentes in de betrokken regio's om niet te veel huizen te bouwen.

Volgens staatssecretaris Bijleveld steken veel gemeenten hun kop in het zand. Bijleveld vindt dat gemeenten zich veel meer moeten richten op een betere kwaliteit van de nieuwbouw.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-onverkoopbaar.dhtml

Krimpregio's, da's toch zo'n beetje alle ten noorden van Amsterdam, ten oosten van Utrecht en ten zuiden van Rotterdam toch?

http://www.rivm.nl/vtv/object_map/o3051n40162.html

Meest voorkomende reactie van gemeentebestuurders op dit krimpfenomeen (ja, je hoort het ook nu nog!): "we moeten dure huizen bijbouwen, want dan komen de jongeren vanzelf!" Nee lamzak! Je moet zorgen voor werkgelegenheid en voor woonruimte met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding!
pi_77666456
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:06 schreef SonicB het volgende:

[..]

Je zou maar net zo'n binnenkort waardeloos huis in zo'n "uitbreidingswijk" op het platteland hebben gekocht.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 13:29:21 #162
179598 Deprater
pi_77666959
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:09 schreef barrage het volgende:

[..]

Krimpregio's, da's toch zo'n beetje alle ten noorden van Amsterdam, ten oosten van Utrecht en ten zuiden van Rotterdam toch?

Meest voorkomende reactie van gemeentebestuurders op dit krimpfenomeen (ja, je hoort het ook nu nog!): "we moeten dure huizen bijbouwen, want dan komen de jongeren vanzelf!" Nee lamzak! Je moet zorgen voor werkgelegenheid en voor woonruimte met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding!
mooi he die marktwerking
rijtjeshuizen van 250.000 euro, die aan bouwkosten 60.000 euro zijn, gek he, dat je die niet kan verkopen.?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 13:31:43 #163
179598 Deprater
pi_77667047
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:14 schreef barrage het volgende:

[..]

Je zou maar net zo'n binnenkort waardeloos huis in zo'n "uitbreidingswijk" op het platteland hebben gekocht.
Ik zou liever in een uitbreidngswijk op het platteland wonen dan in een grote stad
pi_77668271
Wel toffe benamingen van de overheid: Probleemwijk, prachtwijk, uitbreidingswijk.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:23:49 #165
246373 Idler
Simplicity!
pi_77669063
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 14:03 schreef mierenfokker het volgende:
Wel toffe benamingen van de overheid: Probleemwijk, prachtwijk, uitbreidingswijk.
...Vogelaarwijk, kansenwijk....
  vrijdag 5 februari 2010 @ 14:56:00 #166
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77670354
quote:

[..]

Lekker is dat, dus een staatssecretaris zegt officieel dat je daar niet moet kopen Je zou het maar lezen als burgemeester van zo'n plattelandsgemeente zijnde.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_77679914
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 13:31 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik zou liever in een uitbreidngswijk op het platteland wonen dan in een grote stad
Geef mij maar een 2 onder 1 kap op een half uur van Rotterdam in Zeeland in plaats van een rijtjeshuis in Feyenoord, en dan kunnen je kinderen ook nog naar een school waar Nederlands de voertaal is
pi_77679978
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:39 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Zwart geld in onroerend goed of auto's steken is het domste dat je kunt doen.

Vandaar dat het zo godgeklaagd is dat domme criminelen ("patsers") zo lang door kunnen gaan met grote huizen en grote auto's. Al lopen ze uiteindelijk tegen de lamp, het duurt wel erg lang voordat justitie het door krijgt.
Je begrijpt niet wat ik schreef, maar aan je reactie valt ook op te maken dat je het nooit zal doen, dus laat maar lekker hangen
pi_77680110
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:02 schreef barrage het volgende:

[..]

Dat is een gigantische misperceptie, een fabeltje dat de wereld in is geholpen door de huizenmaffia.

Bij een huurhuis heb je het compleet in eigen hand of je iets 'opbouwt' of niet. Je kunt namelijk gewoon sparen. Dat veel huurders dat niet doen is een tweede.
Gelukkig kunnen alleen huurders sparen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:53:11 #170
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77680466
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Je begrijpt niet wat ik schreef, maar aan je reactie valt ook op te maken dat je het nooit zal doen, dus laat maar lekker hangen
Wat zijn we weer vrolijk.
pi_77680572
Denk vooral duidelijk
pi_77681556
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:41 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En we zitten pas in deel 42
I'll sing you a lullaby.
pi_77681742
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:41 schreef barrage het volgende:
zeker bij die Vinex-zooi.
Is het shit gebruik dan kit
En met PUR schuim kun je werkelijk alles fixen
I'll sing you a lullaby.
pi_77681914
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:48 schreef barrage het volgende:
Afijn, de grote problemen ontstaan vaak doordat achteraf blijkt dat er tijdens de bouw al grote fouten zijn gemaakt. Dat soort zaken komen pas na lange tijd aan het licht en de rekening is gewoon voor jou.

Denk je echt dat nieuwbouw van hoge kwaliteit is? Welnee, het is lopende band werk, in elkaar gedraaid door onopgeleide dronken Polen die nog geen spijker van een schroef kunnen onderscheiden, laat staan dat ze weten hoe een fatsoenlijke riolering aan te leggen of welke steensoort gebruikt dient te worden bij welk locatie.
In de hoogtij dagen was iedereen die een hamer vast kon houden een 'timmerman', wie heeft er als kind ten slotte geen 'hamertje-tik' gespeeld, hoe moeilijk kan het zijn
I'll sing you a lullaby.
pi_77682051
quote:

Precies... vooral de prijs/kwaliteit is werkelijk om te janken. Als krimpgemeenten nu eerst eens betaalbare bouwgrond gingen uigeven aan burgers en bedrijven, dan zouden ze er wel bij varen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77682195
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Precies... vooral de prijs/kwaliteit is werkelijk om te janken. Als krimpgemeenten nu eerst eens betaalbare bouwgrond gingen uigeven aan burgers en bedrijven, dan zouden ze er wel bij varen.
Blijft die bouwgrond nu vacant?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:38:04 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77682384
Inderdaad. Wanneer ze zorgen voor wat werkgelegenheid (wat maakt het tegenwoordig nog uit waar je fysiek zit voor veel beroepen!) en kavels á 50 euro/m2 kun je iedere plattelandsgemeente zó volkrijgen. Maar wat zie ik hier op het platteland? Kavels van 500 euro/m2. Dan ben je alleen aan grond al snel 250K kwijt en dan moet het huis er nog op. Daar trek je echt geen starters mee!

Het valt me ook op dat in al die krimpregio's gewoon ontzettend veel kneuzen wonen die niet in staat zijn om wat kansrijke bedrijven aan te trekken. Hier barst het nog van de bedrijven en er komen er telkens meer bij (Midden-Brabant). Nog steeds tekorten aan (gekwalificeerde) werknemers, volop Polen die rondrijden, etc.) Er is hier ondertussen te weinig ruimte om alle bedrijvigheid te plaatsen!

Waarom lukt dat Groningers, Friezen, Drenten, Zeeuwen, Limburgers, Twenten, etc. allemaal niet? Hebben die mensen daar geen zin om een bedrijfje te starten? Je hoeft toch niet voor alles in de Randstad te zitten? Een softwarebedrijf kun je ook in Almelo starten hoor!
The End Times are wild
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:38:42 #178
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77682420
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er voor bouwgrond nog steeds wachtlijsten!
The End Times are wild
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:41:09 #179
179598 Deprater
pi_77682546
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ja voor nieuwbouw zijn wel gegadigden te vinden , een stel BabyBoomers die daar hun droomwoning kunne realiseren, dus ik snap dat mens niet zo..
uitgifte van goedkope kavels zal veel mensen trekken

Een top programmeur van Google zit in Denemarken te werken in de wild
pi_77682562
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:38 schreef LXIV het volgende:
Inderdaad. Wanneer ze zorgen voor wat werkgelegenheid (wat maakt het tegenwoordig nog uit waar je fysiek zit voor veel beroepen!) en kavels á 50 euro/m2 kun je iedere plattelandsgemeente zó volkrijgen. Maar wat zie ik hier op het platteland? Kavels van 500 euro/m2. Dan ben je alleen aan grond al snel 250K kwijt en dan moet het huis er nog op. Daar trek je echt geen starters mee!

Het valt me ook op dat in al die krimpregio's gewoon ontzettend veel kneuzen wonen die niet in staat zijn om wat kansrijke bedrijven aan te trekken. Hier barst het nog van de bedrijven en er komen er telkens meer bij (Midden-Brabant). Nog steeds tekorten aan (gekwalificeerde) werknemers, volop Polen die rondrijden, etc.) Er is hier ondertussen te weinig ruimte om alle bedrijvigheid te plaatsen!

Waarom lukt dat Groningers, Friezen, Drenten, Zeeuwen, Limburgers, Twenten, etc. allemaal niet? Hebben die mensen daar geen zin om een bedrijfje te starten? Je hoeft toch niet voor alles in de Randstad te zitten? Een softwarebedrijf kun je ook in Almelo starten hoor!
Omdat Brabanders cooler zijn

Maar de belangrijkste reden is dat het altijd een bastion van grote industrie en MKB is geweest en omdat het een gunstige ligging heeft

Ga ook eens in Tilburg kijken
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:44:23 #181
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77682712
Het is ook inderdaad de Brabantse mentaliteit van ondernemerschap, durf, creativiteit en hard werken. Daar kunnen die totaal passieve, afwachtende, op de uitkeringsstrook wachtende noorderlingen nooit tegenop. Die industrie is hier niet zomaar gekomen.

Kijk maar eens in kleine dorpjes hoeveel mensen niet een eigen bedrijfje hebben (plakkaten aan de deur). Dat is in sommige dorpen wel de helft! In het Noorden zie je dat niet, die zijn ambtenaar op een door het Rijk daar uit werkgelegenheidsmotief geplaatst -nutteloos- instituut of trekken een uitkering.
The End Times are wild
pi_77682886
Je situatie is ook niet gelijkwaardig als je op een uur zit van Amsterdam,2 uur van Rotterdam, 4 uur van Hamburg en 3 uur van het ruhrgebied, als Noorderling kan je het gewoon nooit winnen

Verder is de meeste grond in Brabant ook niet zo extreem duur om te bebouwen
pi_77682941
Hebben die Brabanders effe geluk met de familie Van Doorne, Philips en VDL
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:52:44 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77683085
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je situatie is ook niet gelijkwaardig als je op een uur zit van Amsterdam,2 uur van Rotterdam, 4 uur van Hamburg en 3 uur van het ruhrgebied, als Noorderling kan je het gewoon nooit winnen

Verder is de meeste grond in Brabant ook niet zo extreem duur om te bebouwen
Voor heel veel zaken maakt dat toch niks uit? Je zou ook kunnen zeggen dat je strategisch zit op de as Rotterdam-Berlijn. In ieder geval: dat zou een brabander doen ipv meteen een uitkering aan te vragen.

Verder maakt het juist steeds minder uit wat je fysieke locatie is. Er is genoeg te doen waarvoor je zelfs geen kantoorruimte nodig hebt. Maar je hebt wel initiatief nodig!
The End Times are wild
pi_77683338
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:52 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor heel veel zaken maakt dat toch niks uit? Je zou ook kunnen zeggen dat je strategisch zit op de as Rotterdam-Berlijn. In ieder geval: dat zou een brabander doen ipv meteen een uitkering aan te vragen.

Verder maakt het juist steeds minder uit wat je fysieke locatie is. Er is genoeg te doen waarvoor je zelfs geen kantoorruimte nodig hebt. Maar je hebt wel initiatief nodig!
Alleen is er nog veel meer waarvoor wel een fysieke locatie nodig is, anders ging iedereen wel naar Oost-Duitsland.

Verder zitten de meeste gebieden in het noorden al pak hem beet 100 km van de A1 af, dan ben je in Brabant al in Brussel, Rotterdam, Ruhrgebied of Amsterdam
pi_77683850
Nog een voordeel is dat die Brabanders veel korter leven vanwege de luchtvervuiling.... Hoeven dus geen rekening te houden met hun oude dag en kunnen heerlijk potverteren...
Die Groningers leven dus langer maar of dat prettig is in die omsstandigheden is de vraag...
pi_77683915
Heb je ook een bron van die bewering?
pi_77687470
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 21:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Heb je ook een bron van die bewering?
Sorry het was een grapje... na die nondiscussie over wonen in N-Brabant of Groningen...
pi_77688559
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:36 schreef Heerda het volgende:

[..]

Sorry het was een grapje... na die nondiscussie over wonen in N-Brabant of Groningen...
DAM is gewoon een groot voorstander van een gedegen onderbouwing van elke bewering die er gedaan word
I'll sing you a lullaby.
pi_77688586
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 23:09 schreef xenobinol het volgende:

[..]

DAM is gewoon een groot voorstander van een gedegen onderbouwing van elke bewering die er gedaan word
Bijna elke...
pi_77691637
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:36 schreef Heerda het volgende:

[..]

Waarom is het naar jou mening een non discussie?
pi_77695679
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 00:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waarom is het naar jou mening een non discussie?
Dan zou ik weer allles terug moeten lezen.
Mijn ervaring is wel dat veel dingen in het zuiden gemakkelijker gaan dan in het noorden. Groningers kunnen moeilijker marchanderen... Meer recht toe recht aan...
pi_77696009
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Maar de belangrijkste reden is dat het altijd een bastion van grote industrie en MKB is geweest en omdat het een gunstige ligging heeft

In Tilburg valt niks te zien.
pi_77696564
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dan moet het daar wel erg zijn veranderd...
pi_77696742
Ik en 'we' zijn wel erg off topic... terwijl de huizenprijzen juist zo interessant zijn... De huizenprijzen in Nederland bestaan natuurlijk niet. Je zou onderscheid moeten maken in steden en platteland en dat weer uitgesplitst in West, Zuid, Oost en Noord...
Ik heb in Oosterboer Meppel rondgekeken waar ook heel veel huizen te koop staan. Het probleem is (voor mij) dat die huizen of tegen de Autoweg liggen of van de jaren 70 zijn. Lijkt me een extra reden van stagnatie van de kopersmarkt. Er wordt in Meppel ook extreem veel nieuw gebouwd... ver van de bewoonde wereld, afgeschermd door een enorm geluidsscherm. Gewoon eng en troosteloos. Logisch dat daar niets wordt verkocht.
Regio Hoogeveen en Emmen... Opvallend veel mooie en jonge huizen te koop voor afbraakprijzen...
pi_77697586
Verdubbeling hypotheekdrama's door Natasja de Groot
AMSTERDAM - Het aantal huizenbezitters dat zijn maandelijkse hypotheeklasten niet meer kan opbrengen, gaat de komende tijd minstens verdubbelen.

Dit verwachten de banken. Het gaat vooral om gezinnen met twee huizen, waarbij geen nieuwe koper gevonden kan worden voor het oude huis en die met dubbele maandlasten blijven zitten. Uit een onderzoek van consultancybureaus IG&H Consulting & Interim en Hypsotech onder vrijwel alle marktpartijen op de hypotheekmarkt blijkt dat bijna vijftig procent zelfs denkt aan een verviervoudiging van de achterstanden tegen het eind van dit jaar.

Er zijn nu zo'n 15.000 gezinnen met een betalingsachterstand van langer dan drie maanden. Als gevolg van oplopende betalingsachterstanden rekenen geldverstrekkers op een verlies dat kan oplopen tot wel 1,2 miljard euro. Zij verwachten dat de grootste problemen zich voordoen bij gezinnen met twee huizen.

Veel banken hebben de regels voor een overbruggingshypotheek aangescherpt. Dit dwingt klanten om hun oude huis te verkopen voordat een nieuw wordt gekocht.

http://www.telegraaf.nl/b(...)ama_s__.html?cid=rss
pi_77697638
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
Het is ook inderdaad de Brabantse mentaliteit van ondernemerschap, durf, creativiteit en hard werken. Daar kunnen die totaal passieve, afwachtende, op de uitkeringsstrook wachtende noorderlingen nooit tegenop. Die industrie is hier niet zomaar gekomen.

Kijk maar eens in kleine dorpjes hoeveel mensen niet een eigen bedrijfje hebben (plakkaten aan de deur). Dat is in sommige dorpen wel de helft! In het Noorden zie je dat niet, die zijn ambtenaar op een door het Rijk daar uit werkgelegenheidsmotief geplaatst -nutteloos- instituut of trekken een uitkering.
De industrie kwam omdat een hongerloontje al een hele verbetering was voor de keuterboertjes en omdat de waterwegen (de beken) er al lagen.
De eigen bedrijfjes zitten in de dorpen omdat men niet ver van ons pap en mam durft te wonen.

Dat wil niet zeggen dat Brabant niet tof is, het is er goed toeven, de mentaliteit is alleen anders dan je beschrijft. Ik gok dat je import bent.
pi_77698437
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:42 schreef V.en.A het volgende:

[..]

De industrie kwam omdat een hongerloontje al een hele verbetering was voor de keuterboertjes en omdat de waterwegen (de beken) er al lagen.
De eigen bedrijfjes zitten in de dorpen omdat men niet ver van ons pap en mam durft te wonen.

Dat wil niet zeggen dat Brabant niet tof is, het is er goed toeven, de mentaliteit is alleen anders dan je beschrijft. Ik gok dat je import bent.

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Btw, ik kom oorspronkelijk ook uit Brabant.
pi_77699530
Heb nu zelf 2 dingen op het oog:

1 studio bouwjaar 1990 vraagprijs 47.500 euro te verhuren voor 300 pm
1 appartementje 1 slp bouwjaar 2000 90.000 euro te verhuren voor 400 pm

Ik blijf dus wel kopen, maar vooral van de duurdere dingen ( = 2 slp appartementen, en huizen, daar blijf ik lekker vanaf!)
  zaterdag 6 februari 2010 @ 13:00:08 #200
179598 Deprater
pi_77700226
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 13:00 schreef Deprater het volgende:
het gaat nu harder naar beneden lijkt het
Einde ontkenningsfase... de ogen gaan open
Het word nu duidelijk dat er van een herstel geen sprake zal zijn, voorlopig... Mensen met twee huizen zouden flink moeten zakken met de prijs om van hun molensteen af te komen. Hoe langer ze wachten hoe groter hun schade zal zijn. Buy, sell, panic
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 13:32:40 #202
179598 Deprater
pi_77700652
Het probleem is dat het vasthouden aan de vraagprijs vaak een noodzaak is, omdat de bank niet meer wil / kan helpen.
Voor diegenen die gewoon eigenwijs zijn, is wel een oplossing uiteraard, gewoon 20.000 zakken

20 maanden 1000 euro extra betalen is hetzelfde
quote:
Er zijn nu zo'n 15.000 gezinnen met een betalingsachterstand van langer dan drie maanden. Als gevolg van oplopende betalingsachterstanden rekenen geldverstrekkers op een verlies dat kan oplopen tot wel 1,2 miljard euro. Zij verwachten dat de grootste problemen zich voordoen bij gezinnen met twee huizen.
pi_77700968
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 13:32 schreef Deprater het volgende:
Het probleem is dat het vasthouden aan de vraagprijs vaak een noodzaak is, omdat de bank niet meer wil / kan helpen.
Voor diegenen die gewoon eigenwijs zijn, is wel een oplossing uiteraard, gewoon 20.000 zakken

20 maanden 1000 euro extra betalen is hetzelfde
[..]

Dat zou misschien op gaan voor mensen die geen 'overwaarde' hebben, maar uiteindelijk gaat het de bank veel centjes kosten als ze geen aflossing en rente meer kunnen krijgen. Volgens mij gaan ze dan wel wat rekensommetjes maken lijkt mij. De banken weten wel hoe de markt ervoor staat en bidden dat het beter zal gaan. Ondertussen spelen we maar eens hun mantra Misschien helpt het wat
I'll sing you a lullaby.
pi_77704204
Voortschrijdend inzicht: op http://www.huizenzoeker.nl/
kun je precies zien vanaf wanneer een huis te koop staat en de prijsontwikkeling. Onmisbare informatie.
pi_77709066
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:42 schreef V.en.A het volgende:

[..]

Volgens mijn paspoort ben ik geen import en mijn ouders en grootouders ook niet
pi_77709101
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 12:54 schreef Emu het volgende:
Heb nu zelf 2 dingen op het oog:

1 studio bouwjaar 1990 vraagprijs 47.500 euro te verhuren voor 300 pm
1 appartementje 1 slp bouwjaar 2000 90.000 euro te verhuren voor 400 pm

Ik blijf dus wel kopen, maar vooral van de duurdere dingen ( = 2 slp appartementen, en huizen, daar blijf ik lekker vanaf!)
Reken je ook met managementfee?
  zaterdag 6 februari 2010 @ 18:58:09 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77709932
Als we 2008 als tijdstip nemen dat de markt grotendeels stil kwam te liggen verloopt de dubbele HRA in 2010. Dan wordt het pas duur om twee huizen aan te houden. En dan nog meerekenen dat het spaargeld ondertussen ook op gegaan is aan dubbele hypotheekrente, onderhoud, makelaarskosten, stoken etc. Dit jaar zal het voor mensen geen keuze meer zijn of ze het nog even aanzien en leeg laten staan of gaan verkopen. En dan moeten ze dus gewoon voor de marktprijs verkopen.

Denk dat veel van die mensen nu spijt hebben er 2 jaar geleden geen 20 of 30K vanaf gehaald te hebben. Die zijn ze nu ook kwijt geraakt aan leegstand en de markt is alleen maar slechter geworden. Maar goed, over 2 jaar zitten er tóch weer mensen in hetzelfde schuitje.
The End Times are wild
pi_77733535
Ger hukker was vanochtend bij business class (harry mens)
http://www.business-class.nl/
pi_77737713
quote:
Op zondag 7 februari 2010 16:50 schreef corus het volgende:
Ger hukker was vanochtend bij business class (harry mens)
http://www.business-class.nl/
Harry Mens en Ger Hukker

Stelletje leugenaars en oplichters bij elkaar
I'll sing you a lullaby.
pi_77738607
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:58 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Harry Mens en Ger Hukker

Stelletje leugenaars en oplichters bij elkaar
Idd, die hadden beiden zonder veel problemen een ministerie kunnen krijgen in het voormalige Irak.
  zondag 7 februari 2010 @ 19:26:22 #211
179598 Deprater
pi_77738652
quote:
Op zondag 7 februari 2010 19:25 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Idd, die hadden beiden zonder veel problemen een ministerie kunnen krijgen in het voormalige Irak.
of in het huidige Afghanistan

Hukker komt altijd vertellen dat er geen prijsdalingen van woningen zijn en dat iedereen zijn bord uit de tuin moet halen
pi_77739705
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Reken je ook met managementfee?
De huurders betalen de gemeenschappelijke kosten, als je dat bedoelt.
pi_77739823
quote:
Op zondag 7 februari 2010 19:55 schreef Emu het volgende:

[..]

De huurders betalen de gemeenschappelijke kosten, als je dat bedoelt.
Nee, jou salaris
pi_77745366
quote:
Op zondag 7 februari 2010 19:26 schreef Deprater het volgende:

[..]

of in het huidige Afghanistan

Hukker komt altijd vertellen dat er geen prijsdalingen van woningen zijn en dat iedereen zijn bord uit de tuin moet halen
Dat van die borden weghalen was het idee van HM, mensen die niet serieus van plan waren te verlopen moesten hun huis niet te koop zetten. Wat een ongelofelijke arrogante zak ben je dan
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 februari 2010 @ 22:11:28 #215
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77747746
quote:
Op zondag 7 februari 2010 21:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat van die borden weghalen was het idee van HM, mensen die niet serieus van plan waren te verlopen moesten hun huis niet te koop zetten. Wat een ongelofelijke arrogante zak ben je dan
Haha, idd, lekkere vrije markt dan.... Zogenaamde vrije ondernemers... Totdat het hun tegenwerkt...
and made it rain upward
pi_77752679
quote:
Op zondag 7 februari 2010 19:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nee, jou salaris
Ik denk niet dat ik jou vraag geheel begrijp dan. Alleszins, ik hou bij aankoop rekening dat ik na 15 jaar 6.000 euro kosten zal doen aan het appartement (het is nu nog in zeer goede staat). Na 20 jaar verloopt de lening, dus kan ik 10 jaar leuke maandelijkse rente opstrijken en na 30 jaar verkoop ik het dan weer. Mijn "salaris" of winst, is da uitgerekend 115.713 euro in 2040 (herberkend naar huidige waarde is dat 63.800 euro).

Er werd rekening gehouden met kosten:

Belastingen
Leegstand van 5%
Brandverzekering
Reeële waardedaling van 25%

Blijft dus wel interessant, of de markt moet hard veranderen, maar het is de bedoeling dat ik in dit appartementje zelf zoiezo 2-3 jaar ga wonen.
  maandag 8 februari 2010 @ 00:56:43 #217
179598 Deprater
pi_77755725
In Buitenhof zijn deze beide personen (adviseurs van de regering) voor fors ingrijpen in de HRA

Er zijn toch wel zaken veranderd de laatste jaren
Trouwens de hele woonmarkt en de Ruimtelijke ordening moet op de schop
http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/42943616/
quote:
Economen Flip de Kam en Sylvester Eijffinger nemen een voorschot op de financiële heroverwegingen die voor de deur staan.
Die studiebeurs dreigt plaats te moeten maken voor een leenstelsel waarin iedere student de kosten van zijn eigen studie terugbetaalt. Wordt de jonge generatie niet overladen met schulden en zijn er alternatieven om te bezuinigen?
  maandag 8 februari 2010 @ 00:58:16 #218
272858 suikertaartje
strikingly unconventional
pi_77755755
Pfoe!
ils qui sont décédés
ne sont pas partis
ils sont seulement invisibles
  maandag 8 februari 2010 @ 01:01:06 #219
pi_77755807
quote:
Op zondag 7 februari 2010 21:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Harry Mens is een crimineel straatschoffie..

Hukker probeert de moet er in te houden, maar klinkt al een stuk minder positief dan een jaar geleden. Hij kan moeilijk zeggen dat de prijzen gaan halveren en dat het meer dan 10 jaar gaat duren voordat er sprake is van een licht herstel.
  maandag 8 februari 2010 @ 12:13:49 #220
179598 Deprater
pi_77764058
quote:
vr 05 feb 2010, 11:50 | 9 reacties
Profijt van crisis op ozb valt tegen
AMSTERDAM - Woningbezitters gaan pas volgend jaar profiteren van een lagere waardering onroerende zaken (woz) als gevolg van de gedaalde huizenprijzen.
De aanslag voor de onroerendezaakbelasting (ozb) is nu gebaseerd op de woningwaarde van ruim een jaar geleden, toen de prijzen nog weinig gedaald waren. Veel huiseigenaren die uitgaan van de huidige marktwaarde, komen daarom bedrogen uit.
http://www.telegraaf.nl/o(...)zb_valt_tegen__.html
pi_77781477
quote:
Op zondag 7 februari 2010 23:23 schreef Emu het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik jou vraag geheel begrijp dan. Alleszins, ik hou bij aankoop rekening dat ik na 15 jaar 6.000 euro kosten zal doen aan het appartement (het is nu nog in zeer goede staat). Na 20 jaar verloopt de lening, dus kan ik 10 jaar leuke maandelijkse rente opstrijken en na 30 jaar verkoop ik het dan weer. Mijn "salaris" of winst, is da uitgerekend 115.713 euro in 2040 (herberkend naar huidige waarde is dat 63.800 euro).

Er werd rekening gehouden met kosten:

Belastingen
Leegstand van 5%
Brandverzekering
Reeële waardedaling van 25%

Blijft dus wel interessant, of de markt moet hard veranderen, maar het is de bedoeling dat ik in dit appartementje zelf zoiezo 2-3 jaar ga wonen.
Met geleend geld op de beurs gaan lijkt me inderdaad niet zo slim, maar er zijn natuurlijk veel meer en betere manieren om geld te verdienen in plaats van appartementen te kopen en die te verhuren
  maandag 8 februari 2010 @ 20:58:42 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77784670
Ger Hukker nu op NL-1 om te verdedigen waarom woningoppervlakte tot 36% te hoog opgegeven wordt door makelaars!
The End Times are wild
pi_77785348
quote:
Op maandag 8 februari 2010 19:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Met geleend geld op de beurs gaan lijkt me inderdaad niet zo slim, maar er zijn natuurlijk veel meer en betere manieren om geld te verdienen in plaats van appartementen te kopen en die te verhuren
Klopt, maar het risico staat ook altijd in verhouding. Als ik hier na een paar jaar zelf uit ga, dan heb ik niet alleen 3 jaar geen huur hoeven te betalen (= 14.400 euro) maar dan staan er ook nog is tal van jonge koppels te springen om dit te kunnen huren, ik kan zelfs nog selectief zijn ook, want 1slp appartementen zijn erg veel gevraagd hier, en alles onder de 450 euro is zo goed als direct verhuurd. Rijk ga je daar niet meestal niet van worden, dat klopt (alhoewel ik in mijn omgeving ook wel enkele uitzonderingen op deze regel kan vinden).

Maar vertel me vooral hoe ik met dezelfde zekerheid als vastgoed, zulk mooi rendement kan halen met zulk beperkt risico. De grondwaarde van dat ding alleen is al 30.000k. Maar eerlijk gezegd, ik zou niet liever hebben dan dat de markt instort, dan koop ik gewoon een grond die nu 150k staat voor 100k!
pi_77785514
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:10 schreef Emu het volgende:

[..]

Klopt, maar het risico staat ook altijd in verhouding. Als ik hier na een paar jaar zelf uit ga, dan heb ik niet alleen 3 jaar geen huur hoeven te betalen (= 14.400 euro) maar dan staan er ook nog is tal van jonge koppels te springen om dit te kunnen huren, ik kan zelfs nog selectief zijn ook, want 1slp appartementen zijn erg veel gevraagd hier, en alles onder de 450 euro is zo goed als direct verhuurd. Rijk ga je daar niet meestal niet van worden, dat klopt (alhoewel ik in mijn omgeving ook wel enkele uitzonderingen op deze regel kan vinden).

Maar vertel me vooral hoe ik met dezelfde zekerheid als vastgoed, zulk mooi rendement kan halen met zulk beperkt risico. De grondwaarde van dat ding alleen is al 30.000k. Maar eerlijk gezegd, ik zou niet liever hebben dan dat de markt instort, dan koop ik gewoon een grond die nu 150k staat voor 100k!
Om vermogen op te bouwen is het natuurlijk prima, met een beetje geluk heb je over 20-30 jaar een leuke extra boterham, alleen jammer dat het ook fiscaal niet erg aantrekkelijk is om te kopen om te verhuren
pi_77786448
quote:
Op maandag 8 februari 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
Ger Hukker nu op NL-1 om te verdedigen waarom woningoppervlakte tot 36% te hoog opgegeven wordt door makelaars!
Het berekenen van oppervlakte was 'te hoge' wiskunde voor een makelaar, vandaar de NEN norm

Kom op zeg, zelfs een VMBO brugklasser kan die berekening maken, kennelijk zijn makelaars lui en of dom of ze zitten bewust de zaak te belazeren
I'll sing you a lullaby.
  maandag 8 februari 2010 @ 23:16:59 #226
179598 Deprater
pi_77791618
quote:
Aftrek hypotheekrente afschaffen en belasting omlaag'

De hypotheekrente en huurtoeslag afschaffen?
Prima, maar niet als bezuiniging.
Het geld moet terug naar de burger in de vorm van een belastingverlaging vindt hoogleraar Piet Eichholtz.
De hypotheekrente-aftrek kan het beste afgeschaft, en dan moet huursubsidie er ook aan, vindt hoogleraar Vastgoedfinanciering Piet Eichholtz.
Beide regelingen zorgen voor een prijsopdrijvend effect.
Zo is dat, ondersteuning voor de armen moet maar uit een tijdelijke regeling komen zoals bijstand

Afschaffen en IB omlaag
pi_77792676
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:16 schreef Deprater het volgende:

[..]

Zo is dat, ondersteuning voor de armen moet maar uit een tijdelijke regeling komen zoals bijstand

Afschaffen en IB omlaag
Inderdaad, het is te gek voor woorden dat de overheid eerst geld gaat halen bij de belastingbetaler om het vervolgens terug te gaan geven aan die mensen die er volgens de overheid recht op hebben. Maar waar moeten al die ambtenaren dan hun geld mee verdienen, iets nuttigs misschien? Oh my God, the horror
I'll sing you a lullaby.
  maandag 8 februari 2010 @ 23:55:52 #228
179598 Deprater
pi_77793174
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Inderdaad, het is te gek voor woorden dat de overheid eerst geld gaat halen bij de belastingbetaler om het vervolgens terug te gaan geven aan die mensen die er volgens de overheid recht op hebben. Maar waar moeten al die ambtenaren dan hun geld mee verdienen, iets nuttigs misschien? Oh my God, the horror
Er wordt enorm veel subsidie rondgepompt door de overheid
  Moderator maandag 8 februari 2010 @ 23:59:42 #229
236264 crew  capricia
pi_77793289
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:55 schreef Deprater het volgende:

[..]

Er wordt enorm veel subsidie rondgepompt door de overheid
Geldt op zoveel gebieden. Helaas ja.
Denk maar aan de stufi. Je kunt dat net zo goed afschaffen en het collegegeld minimaal halveren. Dan is het voor iedereen veel betaalbaarder, en zijn er een stuk minder ambtenaren nodig.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 februari 2010 @ 01:15:43 #230
179598 Deprater
pi_77794895
quote:
Op maandag 8 februari 2010 23:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Geldt op zoveel gebieden. Helaas ja.
Denk maar aan de stufi. Je kunt dat net zo goed afschaffen en het collegegeld minimaal halveren. Dan is het voor iedereen veel betaalbaarder, en zijn er een stuk minder ambtenaren nodig.
onderwijs is noodzakelijk, woonsubsidies niet.
pi_77796087
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 01:15 schreef Deprater het volgende:

[..]

onderwijs is noodzakelijk, woonsubsidies niet.
Teruggaand naar de basis zou een bijstandsuitkering voldoende hoog moeten zijn om je huisvesting van te betalen. Onderwijs moet betaald worden door de staat, volledig!
Ik vind dat de overheid zijn burgers een basis mee moet geven, dat doen ouders ten slotte ook voor hun opvoedende kinderen. Als productieve volwassene heb je een heel werkzaam leven voor je om hetzelfde te doen voor de nieuwste generaties. Het zijn over het algemeen de mensen die het meest van dit systeem geprofiteerd hebben die nu roepen dat er op bezuinigd moet worden, het onderwijs is de afgelopen 20 jaar al helemaal stuk bezuinigd
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 9 februari 2010 @ 08:37:43 #232
236264 crew  capricia
pi_77796722
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 07:08 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Teruggaand naar de basis zou een bijstandsuitkering voldoende hoog moeten zijn om je huisvesting van te betalen. Onderwijs moet betaald worden door de staat, volledig!
Ik vind dat de overheid zijn burgers een basis mee moet geven, dat doen ouders ten slotte ook voor hun opvoedende kinderen. Als productieve volwassene heb je een heel werkzaam leven voor je om hetzelfde te doen voor de nieuwste generaties. Het zijn over het algemeen de mensen die het meest van dit systeem geprofiteerd hebben die nu roepen dat er op bezuinigd moet worden, het onderwijs is de afgelopen 20 jaar al helemaal stuk bezuinigd
Wat ben jij vroeg op fok zeg!
Bezuinigen op onderwijs lijkt me niet echt goed voor je toekomst als land.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 februari 2010 @ 08:59:22 #233
179598 Deprater
pi_77797014
juist woonsubsidie, landbouwsubsidie, spaghettisubsidie, fietssubsidie, ga toch naar de museumsubsidie, kijkmijeensleukstrooiensubsidie, het moet maar eens over zijn met dat gestrooi
pi_77801408
quote:
Op maandag 8 februari 2010 21:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Om vermogen op te bouwen is het natuurlijk prima, met een beetje geluk heb je over 20-30 jaar een leuke extra boterham, alleen jammer dat het ook fiscaal niet erg aantrekkelijk is om te kopen om te verhuren
Ben Belg dus het belastingsvoordeel ziet er als volgt uit:

1247 per jaar belastingteruggave bij eigen bewoning (dit is geindexeerd met inflatie)
611 per jaar bij niet eigen bewoning (eveneens geindexeerd met inflatie)

Dit compenseerd bij verhuur zo goed als alle belastingen, want die is in totaal 820 euro per jaar. De huurinkomsten zijn buiten die 820 verder 100% belastingsvrij.
pi_77801506
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 08:59 schreef Deprater het volgende:
juist woonsubsidie, landbouwsubsidie, spaghettisubsidie, fietssubsidie, ga toch naar de museumsubsidie, kijkmijeensleukstrooiensubsidie, het moet maar eens over zijn met dat gestrooi
Juist zoveel mogelijk aan de markt overlaten, de overheid moet enkel optreden als stabilisator van deze markteconomie. Dat wil zeggen, er moeten uitkeringen zijn, maar die dienen laag te zijn. School zelf betalen, maar inschrijvgeld kan bijvoorbeeld wel laag gehouden worden.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 12:41:13 #236
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_77803652
En ik heb dus in 2008 mooi vlak voor de crisis op de top van de huizenprijzen een woning gekocht in Parkstad.
Nu is CDA iedereen massaal aan het adviseren om er NIET te gaan wonen. Dus in plaats van dat je voor oplossingen zoekt maak je het alleen maar moeilijker.

En dan niet te vergeten dat er gewoon zo veel internationale kansen liggen in Parkstad.
Alles in dit land is maar gericht op de Randstad. En misschien is het voor een deel terecht omdat dat een belangrijke economische kern is, maar Parkstad wordt daardoor compleet vergeten.
In de tijden van de mijnbouw was dit een van de meest belangrijke regio's van het land, nu zouden ze het het liefste kwijt willen. Wordt inderdaad tijd dat die zeespiegel eens wat omhoog gaat.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 12:48:59 #237
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77803958
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 12:41 schreef Ixnay het volgende:
En ik heb dus in 2008 mooi vlak voor de crisis op de top van de huizenprijzen een woning gekocht in Parkstad.
Nu is CDA iedereen massaal aan het adviseren om er NIET te gaan wonen. Dus in plaats van dat je voor oplossingen zoekt maak je het alleen maar moeilijker.

En dan niet te vergeten dat er gewoon zo veel internationale kansen liggen in Parkstad.
Alles in dit land is maar gericht op de Randstad. En misschien is het voor een deel terecht omdat dat een belangrijke economische kern is, maar Parkstad wordt daardoor compleet vergeten.
In de tijden van de mijnbouw was dit een van de meest belangrijke regio's van het land, nu zouden ze het het liefste kwijt willen. Wordt inderdaad tijd dat die zeespiegel eens wat omhoog gaat.
Vind het ook belachelijk dat de overheid mensen adviseert ergens niet te gaan wonen, hoe wil je een gebied kapotmaken.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  dinsdag 9 februari 2010 @ 12:57:50 #238
179598 Deprater
pi_77804314
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 12:48 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Vind het ook belachelijk dat de overheid mensen adviseert ergens niet te gaan wonen, hoe wil je een gebied kapotmaken.
Terwijl Lmburg een mooi natuurgebied is en als je gestopt met werken bent, zou je daar een droomhuis kunnen bouwen en waarom niet ??
Die gemeente kan een stuk weiland duur verkopen en jij hebt je droomwoning
  dinsdag 9 februari 2010 @ 13:20:35 #239
179598 Deprater
pi_77805229
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 12:41 schreef Ixnay het volgende:In de tijden van de mijnbouw was dit een van de meest belangrijke regio's van het land, nu zouden ze het het liefste kwijt willen. Wordt inderdaad tijd dat die zeespiegel eens wat omhoog gaat.
Kan best gebeuren
quote:
di 09 feb 2010,
Zee warmt niet alleen op door broeikaseffect
DEN BURG - Het zeewater langs de Nederlandse kust is sinds 1982 sterk opgewarmd.
De temperatuurstijging is groter dan kan worden verklaard door de toename van broeikasgassen in die periode. Dat meldde het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ) dinsdag.
Volgens het NIOZ varieert de zeewatertemperatuur sterk van jaar tot jaar, maar blijkt uit meetgegevens dat het langjarig gemiddelde sinds 1982 gestaag is toegenomen met in totaal 1,5 graad. Dat is drie keer zo veel als kan worden verklaard door de toename van koolstofdioxide (CO2) en andere broeikasgassen in de atmosfeer.
pi_77820744
Graag een graad of 5 erbij
pi_77840049
2009 een verloren jaar voor de woningmarkt
bron: http://www.woningmarktcij(...)r_de_woningmarkt.htm

Ondanks het feit dat de voorspelde instorting van de huizenprijzen is uitgebleven, moet 2009 voor de woningmarkt als een verloren jaar worden beschouwd. Deze conclusie trekt Woningmarktcijfers.nl nadat de kadastercijfers van het vierde kwartaal zijn verwerkt. De gemiddelde koopsom daalde met 6,5% en is uitgekomen op ¤ 238.300. Het aantal woningtransacties nam af tot 127.500, een daling van 30% ten opzichte van 2008, het aantal verkochte appartementen daalde met 27% iets minder dan gemiddeld, terwijl de vrijstaande woningen met 36,6% het meest inleverde. Tussenwoningen werden bijna 4% goedkoper, 2/1 kap woningen en vrijstaande woningen 8% respectievelijk 7,5%.

NVM cijfers vol onduidelijkheden

De NVM cijfers van vorige week zorgden voor de nodige verwarring. Volgens de NVM was er in het 4e kwartaal 2009 sprake van een prijsstijging van 0,4% ten opzichte van het derde kwartaal. In werkelijkheid lag de mediane prijs ¤ 2.000 onder het niveau van de ¤ 230.000 van het derde kwartaal, hetgeen neerkomt om een prijsdaling van 0,8%. De daling van geheel 2009 ten opzichte van 2008 berekent de NVM op 2%. Een opmerkelijke conclusie als de kwartaalcijfers over 2008 een gemiddelde mediaan prijs opleveren van afgerond ¤ 245.000. Met ¤ 225.000 in 2009, ligt de werkelijke prijsdaling boven de 8%.
pi_77840334
Nog een leuke quote van een makelaar uit Naarden in de Metro van vandaag, wat pijnlijk duidelijk aangeeft welk enorm bord er voor hun koppen hangt...:

"In 2009 hebben we in Naarden slechts 147 transacties gehad, dat is te weinig om een prijsdaling uit af te leiden".

Volgens mij betekent dat maar een ding: Mensen kunnen zich geen huizen in Naarden meer veroorloven.
Maar dat heeft natuurlijk helemaal geen gevolgen voor de prijs

Onderaan het artikel staan trouwens nog wel even de glasharde feiten:

"Sinds eind 2007 zijn de woningtransacties in Naarden met 40% teruggelopen en zijn de huizenprijzen tussen de 15 en 20 procent gedaald."

[ Bericht 2% gewijzigd door andlikethathesgone op 10-02-2010 12:08:24 ]
pi_77840835
Telegraaf..FWIW:

Amsterdam daalt gestaag op de Europese vastgoedmarkt

http://www.telegraaf.nl/d(...)dmarkt__.html?p=18,1
quote:
AMSTERDAM - Amsterdam raakt steeds meer uit de gratie bij beleggers in de vastgoedmarkt. "Beleggers nemen tegenwoordig zo min mogelijk risico en kiezen daarom voor kwaliteit en voor markten met veel vraag en aanbod, zodat ze hun panden ook weer makkelijk kwijt kunnen", zegt Jeroen Elink Schuurman, real-estate leader bij PricewaterhouseCoopers.

De accountants- en adviesorganisatie sprak samen met het Urban Land Institute ongeveer 600 spelers uit het vastgoed in Europa. Vooral de overvloed aan kantoorruimte breekt Amsterdam op. Amsterdam komt nu op de 15e plek voor bestaande investeringen (was in 2009 nog de 7e), de 18e voor acquisities (was 11e in 2009) en de 19e voor ontwikkelingen (was 13e in 2009). München, Hamburg en Parijs worden als de meest veelbelovende steden voor investeringen in vastgoed gezien. "Beleggers zien Duitsland en Parijs als stabielere economieën", zegt Elink Schuurman.

Een groot probleem is dat het lastig is om aan vreemd vermogen te komen. De banken doen veelal niets, omdat de waarde van hun panden niet meer in verhouding is. Banken kiezen er daarom voor om de huren te innen en hun panden niet te verkopen, omdat ze anders weer honderden miljoenen moeten afboeken. En daar hebben ze op het moment geen zin in", zegt Elink Schuurman.

De vastgoedsector maakt zich zorgen, omdat de toekomst onzeker is. Gaan de financiële instituten hun vastgoed en leningen verkopen of verlengen zij hun contracten? Een gevolg van de huidige defensieve strategie van de banken is dat het aantal verkooptransacties maar mondjesmaat stijgt. Er is wel herstel zichtbaar op de Europese vastgoedmarkt, maar dat is maar mondjesmaat vergeleken met vorig jaar. "Het is nu een kopersmarkt", zegt Elink Schuurman. Investeerders gaan nu voor kwaliteit. Voor kwaliteit van gebouwen, locaties en huurders. Mindere gebouwen of locaties waarbij de huurcontracten aflopen, laten ze links liggen.
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:36:51 #244
179598 Deprater
pi_77843237
Min kinderen willen ook de grens over, in Nederland is geen toekomst zeggen ze, netto inkomen te laag na het afstuderen, geen huurwoningen beschikbaar of je moet tien jaar wachten, enz
quote:
wo 10 feb 2010, 11:23
Nederlanders willen grens over
AMSTERDAM - Steeds meer Nederlanders verhuizen naar het buitenland.
Per dag emigreren rond de 320 Nederlanders, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). „
Eenderde van deze mensen wil werken in het buitenland, eenderde denkt erover een eigen bedrijf te beginnen over de grens, een kwart wil stage lopen en de rest heeft andere redenen”, vertelt Frans van Houten, directeur van de Emigratiebeurs die op 13 en 14 februari in Expo Houten plaatsvindt.

„In Europa zijn vooral Scandinavië, Frankrijk en Spanje populair, terwijl buiten Europa Australië, Canada en de Nederlandse Antillen hoog scoren”, aldus Van Houten.

Recent onderzoek onder bezoekers van de site van de Emigratiebeurs wijst uit dat de interesse in de afgelopen 3 maanden is verviervoudigd in vergelijking met dezelfde periode in het jaar daarvoor.

Op de Emigratiebeurs bieden ruim 300 organisaties ondersteuning op het gebied van wonen, werken, stage en ondernemen in het buitenland. 30 landen geven acte de présence en er vinden meer dan 60 gesegmenteerde presentaties plaats.
pi_77845152
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:36 schreef Deprater het volgende:
Min kinderen willen ook de grens over, in Nederland is geen toekomst zeggen ze, netto inkomen te laag na het afstuderen, geen huurwoningen beschikbaar of je moet tien jaar wachten, enz
[..]

En gelijk hebben ze... wij hebben de overweging ook gemaakt en zijn tot de conclusie gekomen we het belangrijker vinden dat we vrienden en familie dichtbij ons hebben dan dat we in een grote vrijstaande woning in Duitsland wonen.

Geluk zit niet alleen in materie .
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:16:06 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77846846
Het hangt er natuurlijk sterk vanaf waar je woont. Als je in Limburg woont maakt het helemaal niks uit of je nu 5 km over de grens gaat wonen of in een Nederlands dorp 10 km verderop. Je woont nog steeds dicht bij je sociale leven.

In de Randstad is dat natuurlijk anders. Daarom zijn de huizen daar ook zo duur, er is ook geen alternatief.

Van de jongere mensen uit de grensstreek die ik ken gaan er héél veel over de grens kijken, ik denk van diegenen die een huis willen kopen wel de helft.
The End Times are wild
  woensdag 10 februari 2010 @ 16:05:36 #247
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_77848620
Ik woon 5 km van Duitsland, 10 km van België en ik vind dat dat best meevalt. Ik ken er eigenlijk weinig.

Degenen die zelf een huis (laten) bouwen, kiezen wel vaak voor Duitsland/België.
pi_77853503
Nu we vrij verkeer van personen en goederen hebben, kunnen we overal in de EU gaan wonen.

Waarom richten we niet gewoon nieuwe kolonies op in den vreemde?!

Als we nu eens in ieder EU-land een voordelig lapje grond zoeken van zo'n 10x10 KM, waarop je zo'n 5.000 gezinnen lekker ruim kunt huisvesten. Dan laten we LXIV een website maken waar Nederlanders kunnen intekenen voor hun eigen goedkope perceel met prachtige cataloguswoning in een 100% Hollandse enclave, die groot genoeg is om een klein economietje met alle basisvoorzieningen te onderhouden. Intern gebruiken we een eigen munt, de Gulden, die inflatievrij is en al spoedig een enorme koopkracht zal verwerven. De enclaves kunnen onderling handel drijven, zodat Kleinholland.fr zijn zelfgemaakte wijnen kan verruilen tegen zelfgemaakte cheddar uit Kleinholland.co.uk en stokvis uit Kleinholland.no, en aan woningruil doen zodat iedereen gratis 2x twee weken per jaar op vakantie kan. Vrij van ambetamtenaren en kutmarokkaantjes. En onze bijstands- en ouderdomsuitkeringen blijven we gewoon uit Nederland trekken!
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:01:56 #249
179598 Deprater
pi_77854938
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:23 schreef dvr het volgende:
Nu we vrij verkeer van personen en goederen hebben, kunnen we overal in de EU gaan wonen.

woningen kopen in Hongarije is nog niet eenvoudig , dat zou sneller en beter en centraler moeten kunnen, het voordeel is wel, dat je recht houd op de Nederlandse hypotheekaftrek in Hongarije
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:59:05 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77857187
quote:

Als we nu eens in ieder EU-land een voordelig lapje grond zoeken van zo'n 10x10 KM, waarop je zo'n 5.000 gezinnen lekker ruim kunt huisvesten. Dan laten we LXIV een website maken waar Nederlanders kunnen intekenen voor hun eigen goedkope perceel met prachtige cataloguswoning in een 100% Hollandse enclave, die groot genoeg is om een klein economietje met alle basisvoorzieningen te onderhouden. Intern gebruiken we een eigen munt, de Gulden, die inflatievrij is en al spoedig een enorme koopkracht zal verwerven. De enclaves kunnen onderling handel drijven, zodat Kleinholland.fr zijn zelfgemaakte wijnen kan verruilen tegen zelfgemaakte cheddar uit Kleinholland.co.uk en stokvis uit Kleinholland.no, en aan woningruil doen zodat iedereen gratis 2x twee weken per jaar op vakantie kan. Vrij van ambetamtenaren en kutmarokkaantjes. En onze bijstands- en ouderdomsuitkeringen blijven we gewoon uit Nederland trekken!
Ik begin alvast aan de website. Is www.nedertopia.eu al geclaimed?
The End Times are wild
pi_77881892
Nu weer OT s.v.p: de huizenprijzen dalen!
pi_77882145
quote:

zaterdag 13 februari 2010 @ 12:53:14 #253
179598 Deprater
pi_77951284
De Funda komt dit weekend alweer boven de 200.000 ondanks de prijsdaling van 6%, kennelijk is het niet genoeg geweest voor de markt
pi_77951421
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:53 schreef Deprater het volgende:
De Funda komt dit weekend alweer boven de 200.000 ondanks de prijsdaling van 6%, kennelijk is het niet genoeg geweest voor de markt
Er is dan ook sprake van economisch herstel...
De geest is uit de fles en die krijg je er voorlopig niet meer in
I'll sing you a lullaby.
pi_77952436
quote:

je geeft precies aan waarom geen enkel land die klagende kut Holanders wil

Grote mond over integreren, maar zelf een stelletje gierigaards en willen geen cent steken in locale economie en producten.

Nie zeuren, pak je koffer in, en vertrekken. Je hoeft niet samen met 5.000 anderen die stap te nemen. Voor 50.000 euro heb je een nieuwbouwappartement van circa 100m2 in Chennai. Waarschijnlijk sta je binnen drie maanden weer huilend op Schiphol, maar dan heb je tenminste wel leren waarderen wat je hebt.
pi_77952910
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

je geeft precies aan waarom geen enkel land die klagende kut Holanders wil

In Zweden zijn ze volgens mij wel blij met de Holländska
I'll sing you a lullaby.
pi_77953202
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In Zweden zijn ze volgens mij wel blij met de Holländska
niet het type Hollanders zoals die hierboven omschreven staan.

Wel met mensen die integreren, hard werken, en ook daadwerkelijk wat bijdragen.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 14:12:08 #258
179598 Deprater
pi_77953209
Het is het beste helemaal te stoppen met de uitgifte van bouwvergunningen dan zal de prijs wel weer stijgen.

Nog beter is het om de hele economie te outsourcen naar China, dan kunnen we allemaal gaan werken bij de geldshuffle-industrie, de ambtenarij of de oorlogsindustrie

[ Bericht 8% gewijzigd door Deprater op 13-02-2010 16:05:41 ]
pi_77953264
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:12 schreef Deprater het volgende:
Het is het beste helemaal te stoppen met de uitgifte van bouwvergunningen dan zal de prijs wel weer stijgen.

Nog beter is het om de hele economie te verplaatsen naar China, dan kunnen we allemaal gaan werken bij de geldshuffle-industrie, de ambtenarij of de oorlogsindustrie
of in China natuurlijk
pi_77955362
Weinig uitgifte van bouwkavels is toch alleen maar goed voor de huizenprijs?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 15:59:56 #261
179598 Deprater
pi_77956059
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 15:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Weinig uitgifte van bouwkavels is toch alleen maar goed voor de huizenprijs?
nee, de hoogte van de rente, de risicoinschatting van banken, eventuele overheidsregulatie en de inkomensontwikkeling van starters is bepalend voor de bubbleontwikkeling,

Ziie de USA met de vele tentcities en de vele lege woningen
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:04:23 #262
179598 Deprater
pi_77956182
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 14:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

of in China natuurlijk
Dat levensniveau zijn wij niet gewend, daarom gaan we dit ook verliezen, wij willen alles aan de EU ambtenaren geven voor oorlog en landbouwsubsidies en nu komen daar nog bij, frauderende landen en hun TOPambtenaren

Ha Ha de EU met zijn 3000 TOP generaals,lachen hoor
pi_77956410
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:04 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dat levensniveau zijn wij niet gewend, daarom gaan we dit ook verliezen, wij willen alles aan de EU ambtenaren geven voor oorlog en landbouwsubsidies en nu komen daar nog bij, frauderende landen en hun TOPambtenaren

Ha Ha de EU met zijn 3000 TOP generaals,lachen hoor
kijk je wel eens in de spiegel?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:23:34 #264
179598 Deprater
pi_77956816
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

kijk je wel eens in de spiegel?
alleen op maandagochtend.

Thank god for my job
pi_77956961
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:23 schreef Deprater het volgende:

[..]

alleen op maandagochtend.

Thank god for my job
zit wat in, ik zou ook depressief van mezelf worden als ik jou was.

Is de Nederlander eigenlijk nog wel gewend om ergens zelf verantwoordelijk voor te nemen, in plaats van altijd dat vingertje naar iemand anders te priemen?
pi_77957245
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zit wat in, ik zou ook depressief van mezelf worden als ik jou was.

Is de Nederlander eigenlijk nog wel gewend om ergens zelf verantwoordelijk voor te nemen, in plaats van altijd dat vingertje naar iemand anders te priemen?
Sommige mensen worden niet depressief als ze overzien wat er allemaal niet deugd. Juist depressie is een teken van machteloosheid, geloven dat je niets kan veranderen. Priemen met het vingertje is juist goed
Tevreden zijn betekend dat je hebt opgegeven, de aartsvijand van de werkelijke vooruitgang.
I'll sing you a lullaby.
pi_77957494
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:37 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Sommige mensen worden niet depressief als ze overzien wat er allemaal niet deugd. Juist depressie is een teken van machteloosheid, geloven dat je niets kan veranderen. Priemen met het vingertje is juist goed
Tevreden zijn betekend dat je hebt opgegeven, de aartsvijand van de werkelijke vooruitgang.
Zeiken om het zeiken en wijzen om het wijzen lost inderdaad briljant veel op.

Zijn jullie niet bang dat als al die 'misstanden' (waar ze in de rest van de wereld heel hard om moeten lachen, wat hebben ze in Nederland drinkbaar water uit de kraan, en 24 uur electriciteit, wat, is daar iedereen verzekerd van medische zorg?), jullie een waanzinnig diep zwart vallen? Niks meer te azijnpissen. Hoe moet dat?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:44:51 #268
179598 Deprater
pi_77959369
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zeiken om het zeiken en wijzen om het wijzen lost inderdaad briljant veel op.

Zijn jullie niet bang dat als al die 'misstanden' (waar ze in de rest van de wereld heel hard om moeten lachen, wat hebben ze in Nederland drinkbaar water uit de kraan, en 24 uur electriciteit, wat, is daar iedereen verzekerd van medische zorg?), jullie een waanzinnig diep zwart vallen? Niks meer te azijnpissen. Hoe moet dat?
Inde rest van de wereld worden alle mensen bestolen tot op het bot en krijgt geen enkele ontwikkeling een kans dus.
Voorbeeld is Gambia, waar zodra de bouwactiviteiten/investeringen van een nieuw resort boven de 60% komt dan komt de lokale belastingheffer / overheidsdief met een aanslag ter grootte van de totale investering

En in Nederland gaan we ook wel langzaam die kant op, maar door de democratie gaat dat niet door , op het zorgkartel en privatisering van het ABP en woningbouwverenigingen na dan

[ Bericht 8% gewijzigd door Deprater op 13-02-2010 20:02:59 ]
pi_77963031
Een 2e Xenonoob, wordt wel leuk zo
pi_77965778
Als je Nederland zo blijft ophemelen komen er nooit meer prijsdalingen van de woningen...
Hoezo off-topic...
  zaterdag 13 februari 2010 @ 21:25:35 #271
pi_77965911
VROM-raad: crisis maakt hervorming van het woningmarktbeleid des te meer nodig

Stap voor stap; naar hervorming van het woningmarktbeleid

DEN HAAG, 12 februari 2010 – De crisis gaat aan de woningmarkt niet voorbij: de woningbouw stokt, de doorstroming stagneert, veel consumenten maken pas op de plaats. De crisis versterkt de huidige mankementen van het stelsel en de onevenwichtigheden op de woningmarkt.

De crisis is geen reden om hervorming uit te stellen, maar juist een aansporing om deze weg in te slaan. Dit kan via een stap voor stap-aanpak. Met hervormingsbeleid zijn op langere termijn forse besparingen mogelijk in de overheidsuitgaven in het wonen. De raad waarschuwt echter voor de negatieve gevolgen van een kortzichtig bezuinigingsbeleid.

Dit schrijft de VROM-raad in zijn advies ‘Stap voor stap; naar hervorming van het woningmarktbeleid’ dat op 11 februari 2010 is aangeboden aan minister Van der Laan van Wonen Wijken en Integratie. Eerder schetste de VROM-raad een perspectief op een evenwichtige woningmarkt in het advies “Tijd voor keuzes. Perspectief op een woningmarkt in balans (oktober 2007).

Drie dingen zijn naar het oordeel van de VROM-raad nodig. Ten eerste moet de regering een toekomstvisie formuleren: dit geeft houvast voor de verschillende partijen op de woningmarkt. Ook dient een hervormingspad aangegeven te worden en zijn er maatregelen op de korte termijn nodig die gericht zijn op het verkleinen van de risico’s. Deze drie zaken liggen in elkaars verlengde. De raad bepleit veel meer flexibiliteit op de woningmarkt (in de programmering van de nieuwbouw, in het woningaanbod) en een hogere mate van neutraliteit in de eigendomsvormen. Niet de overheid, maar de burger kiest voor huren of kopen.

Als voorbeeld van een maatregel op de korte termijn die past in het hervormingstraject op de langere termijn noemt de VROM-raad de overdrachtsbelasting. Deze vormt een rem op verhuizen en kan geheel of gedeeltelijk afgeschaft worden. Dit kan gefinancierd worden door een begin te maken met aanpassingen in de fiscale behandeling van de eigenwoning (hypotheekrenteaftrek, eigenwoningforfait). Hierin moet veel meer het aflossen bevorderd worden. Tot op heden wordt vooral het lenen gestimuleerd.

In de gereguleerde huursector pleit de VROM-raad voor een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Scheefheid in de huursector (hogere inkomensgroepen in goedkope huurwoningen) is een verschijnsel dat zich – op kleine schaal – voordoet. Bij een periodieke inkomenstoets voor sociale huurwoningen dreigt het gevaar van te veel regelgeving en uitvoeringskosten voor een kleine groep. Met welvaartsvolgend huurbeleid en meer gewicht voor omgevingskwaliteiten en de energetische kwaliteit van woningen in de huurprijs kan een meer marktgericht huurbeleid beslag krijgen.

De woningcorporaties kunnen met investeringen in de veelvoudige opgave (nieuwbouw, herstructurering, leefbaarheid, krimp) verschil maken. De VROM-raad kiest niet voor afromen van hun vermogens, maar voor het activeren ervan voor investeringen. Met een investeringsfonds dat gevoed wordt met bijdragen van corporaties en de opbrengst van de vennootschapsbelasting, kan, ook in tijden van crisis, gewerkt worden aan alle doelen van het woonbeleid.

De aanbevelingen in het advies moeten leiden tot een betere marktwerking binnen maatschappelijke en publiek geformuleerde kaders en een woningmarkt die evenwichtig, stabiel, doelmatig en rechtvaardig is. Hierbij is marktwerking een middel om maatschappelijke doelen te bereiken en geen doel op zich zelf. Overheidsoptreden moet niet alleen als marktverstoring worden gezien.

Het kabinet heeft een ambtelijke heroverwegingswerkgroep Wonen ingesteld om bezuinigingen te vinden in het domein van het wonen. Besparingen in de sector wonen op het vlak van subsidies en fiscale steun zijn zeer wel mogelijk, maar de termijn waarop een en ander wordt gerealiseerd, let nauw. Met een stapsgewijze aanpak is besparing en herschikking goed mogelijk. Gezien de crisis is het echter onverstandig om abrupte wijzigingen door te voeren. Voor het functioneren van de woningmarkt, de bouwnijverheid en de economie kan dit funest uitpakken en de weg naar hervorming juist blokkeren. Hervormingen kunnen alleen slagen als er voldoende ruimte is voor overgangsmaatregelen. Het vinden van middelen in de woonsector om de rijksbegroting te ontlasten, is een oefening in geduld.

Nadat voor de lange termijn een hervormingsplan is vastgesteld, kunnen die maatregen naar voren worden gehaald die de huidige crisis bestrijden en die de hervorming zichtbaar maken. Hiervoor heeft de raad enkele voorstellen gedaan (zoals flexibiliteit woningaanbod, overdrachtsbelasting, investeringsfonds). Met een dergelijke stap-voor-stap aanpak komen omvangrijke besparingen in de overheidsuitgaven in beeld

http://www.vromraad.nl/Download/a077_Stap%20voor%20stap.pdf
pi_77971920
Goed advies zo te zien
pi_77972106
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 23:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Goed advies zo te zien
Idd!
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 14 februari 2010 @ 00:01:26 #274
179598 Deprater
pi_77972879
zeker
quote:
Als voorbeeld van een maatregel op de korte termijn die past in het hervormingstraject op de langere termijn noemt de VROM-raad de overdrachtsbelasting. Deze vormt een rem op verhuizen en kan geheel of gedeeltelijk afgeschaft worden. Dit kan gefinancierd worden door een begin te maken met aanpassingen in de fiscale behandeling van de eigenwoning (hypotheekrenteaftrek, eigenwoningforfait). Hierin moet veel meer het aflossen bevorderd worden. Tot op heden wordt vooral het lenen gestimuleerd..
De winstbelasting moet gebruikt worden voor het aanzwengelen van de bouw, dus de economie

meer bouwen, minder lenen en meer aflossen, goede zaak

[ Bericht 27% gewijzigd door Deprater op 14-02-2010 00:42:03 ]
pi_77974780
Het is een duidelijk rapport en er staan ook hele goede zaken in, maar ik krijg echt een beetje het gevoel dat het mosterd na de maaltijd is.
Bijna iedereen die ik ken heeft zich diep in de schulden gestoken omdat er geen redelijk betaalbare huurwoningen waren en je dus eigenlijk MOEST kopen.

Naar mijn mening is de tijd voor aanpassingen in het beleid al vervlogen en is een harde landing de enige manier om de verhoudingen weer enigszins normaal te krijgen.

Een paar voorbeelden van behoorlijk scheve verhoudingen:

De grondprijs is toch achterlijke hoogten opgedreven, door een ander RO beleid had dit niet hoeven gebeuren. Er is ruimte zat, en volgens mij is het echt niet de wens van de gemiddelde nederlander om in een rijtjeshuis te wonen terwijl er in de omtrek vierkante kilometers weiland zijn. Kunstmatige schaarste.

De bouwprijs van een woning is niet omlaag gegaan ondanks nieuwe technieken als pre-fab, ik heb er zelf nog een tijdje aan meegebouwd en ik kan je garanderen dat de kwaliteit het geld wat je ervoor neerlegt niet waard is.

Zelfs woningen die op grond met erfpacht staan zijn even duur geworden als huizen op eigen grond.

Voor mij voorlopig geen koopwoning meer, ik ben huurder geworden.
Als de rest van de bigger fools dit ook beseffen zal er niets anders op zitten dan een flinke prijsverlaging.

Wat me echter nog wel steeds opvalt is dat mensen een ' verbouwinkje' doen met het idee/doel dat hun woning daardoor in de toekomst meer op zal brengen.
Er wordt dus speculatief verbouwd, in plaats dat het puur om een verhoging van woongenot gaat.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_77977982
quote:
Als voorbeeld van een maatregel op de korte termijn die past in het hervormingstraject op de langere termijn noemt de VROM-raad de overdrachtsbelasting. Deze vormt een rem op verhuizen en kan geheel of gedeeltelijk afgeschaft worden..
Dus wachten kopers tot het zo ver is....

[ Bericht 26% gewijzigd door Heerda op 14-02-2010 11:29:09 ]
pi_77978193
quote:
Op zondag 14 februari 2010 01:45 schreef fedsingularity het volgende:
Het is een duidelijk rapport en er staan ook hele goede zaken in, maar ik krijg echt een beetje het gevoel dat het mosterd na de maaltijd is.
Bijna iedereen die ik ken heeft zich diep in de schulden gestoken omdat er geen redelijk betaalbare huurwoningen waren en je dus eigenlijk MOEST kopen.

Naar mijn mening is de tijd voor aanpassingen in het beleid al vervlogen en is een harde landing de enige manier om de verhoudingen weer enigszins normaal te krijgen.

De grondprijs is toch achterlijke hoogten opgedreven, door een ander RO beleid had dit niet hoeven gebeuren. Er is ruimte zat, en volgens mij is het echt niet de wens van de gemiddelde nederlander om in een rijtjeshuis te wonen terwijl er in de omtrek vierkante kilometers weiland zijn. Kunstmatige schaarste.

De bouwprijs van een woning is niet omlaag gegaan ondanks nieuwe technieken als pre-fab, ik heb er zelf nog een tijdje aan meegebouwd en ik kan je garanderen dat de kwaliteit het geld wat je ervoor neerlegt niet waard is.

Zelfs woningen die op grond met erfpacht staan zijn even duur geworden als huizen op eigen grond.

Als de rest van de bigger fools dit ook beseffen zal er niets anders op zitten dan een flinke prijsverlaging.

Wat me echter nog wel steeds opvalt is dat mensen een ' verbouwinkje' doen met het idee/doel dat hun woning daardoor in de toekomst meer op zal brengen.
Er wordt dus speculatief verbouwd, in plaats dat het puur om een verhoging van woongenot gaat.
Dus ook exclusief de grondprijs zijn de prijzen ook nog absurd hoog. Dit kan ik alleen verklaren door absurde winsten van een aantal betrokkenen. Hoe is het te verklaren dat de prijzen in Duitsland minder dan de helft of vergeleken met het westen en midden van Nederland minder dan een derde zijn? En daarbij zijn de huizen ook nog beter gebouwd en van betere materialen.
  zondag 14 februari 2010 @ 11:33:33 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77978330
In Duitsland vertegenwoordigt de waarde van een huis de intrinsieke waarde. In Nederland zit er een hele bult speculatie bij. Grond voor 1200 m/2 is natuurlijk zuiver speculatief, zelfs in Amsterdam.

Zoals al gezegd in het artikel, wanneer de overheid huizenbezit probeert te bevorderen door allerlei stimuleringsmaatregelen (HRA, NHG, startersleningen, starterssubsidies) maar tegelijkertijd niks bijbouwt dan ontploffen de prijzen. Het is alsof je in de woestijn bent met 1000 mensen en 800 flessen water. Om iedereen van voldoende drinkwater te voorzien ga je dan geld uitdelen zodat iedereen een fles kan kopen! Toch blijven er 200 mensen over zonder flesje, ongeacht hoeveel geld je ook uitdeelt! Nederland heeft jaar in, jaar uit, meer geld uitgedeeld om iedereen maar water te kunnen laten drinken. In Duitsland heeft men van 1/10 van het geld een put geslagen om 200 flesjes naar boven te halen.

Dát is het verschil.
The End Times are wild
pi_77978574
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Een 2e Xenonoob, wordt wel leuk zo
Pas maar op! Misschien is het wel besmettelijk
I'll sing you a lullaby.
pi_77978698
quote:
Op zondag 14 februari 2010 11:33 schreef LXIV het volgende:
In Duitsland vertegenwoordigt de waarde van een huis de intrinsieke waarde. In Nederland zit er een hele bult speculatie bij. Grond voor 1200 m/2 is natuurlijk zuiver speculatief, zelfs in Amsterdam.

Zoals al gezegd in het artikel, wanneer de overheid huizenbezit probeert te bevorderen door allerlei stimuleringsmaatregelen (HRA, NHG, startersleningen, starterssubsidies) maar tegelijkertijd niks bijbouwt dan ontploffen de prijzen. Het is alsof je in de woestijn bent met 1000 mensen en 800 flessen water. Om iedereen van voldoende drinkwater te voorzien ga je dan geld uitdelen zodat iedereen een fles kan kopen! Toch blijven er 200 mensen over zonder flesje, ongeacht hoeveel geld je ook uitdeelt! Nederland heeft jaar in, jaar uit, meer geld uitgedeeld om iedereen maar water te kunnen laten drinken. In Duitsland heeft men van 1/10 van het geld een put geslagen om 200 flesjes naar boven te halen.

Dát is het verschil.
Mooi verhaal!
Uit de werkelijkheid in Duitsland volgens mijn makelaar: een huis moet binnen een maand verkocht zijn vergeet het anders maar. Vergelijk het met een kop koffie in een restaurant die accepteer je ook alleen maar als hij nog lekker warm is. Over prijsonderhandelingen zoals in Nederland: 'het lijkt in Nederland wel een Turkse markt'. Hoewel er in Duitsland toch ook voldoende Turken wonen. Haha...
pi_77979027
quote:
Mee eens, het zijn zaken die men al lang wist of had kunnen bedenken.
quote:
En zo deden ze dus braaf mee aan het opblazen van de zeepbel, hoezo moesten ze kopen? Was dat de enige optie?
quote:

Mee eens dat de landing hard moet zijn, lokale overheden moeten per direct stoppen elk proef projectje bedacht door megalomane ambtenaren met scoringsdrang uit deze opbrengsten te betalen. De grondprijs kan met gemak door een factor vijf gedeeld worden.
quote:

Prefab kwaliteit is vaak slecht, komt doordat klanten de 'zooi' toch wel afnemen. Bigger fools zijn er steeds minder, het klimaat is ten slotte aan het veranderen. Mensen die nu menen een goede koop te doen bij een prijsdaling van slecht 6% zitten nog teveel in de geest van de dagen van de goudkoorts
I'll sing you a lullaby.
pi_77979176
quote:
Op zondag 14 februari 2010 11:33 schreef LXIV het volgende:

Dát is het verschil.
Precies, de 'schaarste' is dan ook het gevolg van een beleid dat deze schaarste in stand hield. In plaats van echte oplossingen te bedenken waarbij iedereen een eerlijke kans/deel krijgt, worden slechts de belangen van een beperkte groep behartigt.
I'll sing you a lullaby.
  zondag 14 februari 2010 @ 12:11:13 #283
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77979297
Een groot deel van het geld dat zo gecreeerd werd kwam trouwens weer rechtstreeks terecht bij de overheid in de vorm van BTW, overdrachtsbelasting, opbrengsten van bouwgrond et cetera.

Feitelijk komt dit neer op een verborgen begrotingstekort. Want het geld dat hiervoor geleend werd moest later weer terugbetaald worden in de vorm van HRA (vanuit overheidsperspectief gezien)

En dan gaat het toch om grote bedragen. Bij een verkoop van 200.000 woningen van gemiddeld 280K en een overdrachtsbelasting van 6% heb je het dan over 3,4 miljard. Geld dat rechtstreeks de staatskas instroomt maar waar later dik voor betaald moet worden. En dan neem ik de invloed van bouwgrond op de gemeentebalans niet eens mee!

Nu is de situatie omgekeerd. Want de inkomsten uit overdrachtsbelasting, verkoop van bouwgrond, BTW op nieuwbouw etc etc zijn sterk gedaald. Die HRA moet echter de komende 30 jaar nog steeds betaald worden!

En over het risico dat de staat loopt met die dekking van deze alt-a-markt door de NHG wil ik het dan niet eens hebben!
The End Times are wild
  zondag 14 februari 2010 @ 12:33:49 #284
179598 Deprater
pi_77979961
quote:

Ik zal je vertellen dat de werkelijke bouwkosten de laatste jaren gedaald zijn en nu nog steeds dalen, door veel meer voorbereidend werk en plaatsing van complete dakpanelen door kranen
pi_77980340
quote:
Op zondag 14 februari 2010 12:33 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik zal je vertellen dat de werkelijke bouwkosten de laatste jaren gedaald zijn en nu nog steeds dalen, door veel meer voorbereidend werk en plaatsing van complete dakpanelen door kranen
Precies. Alles wordt in een timmerfabriek in elkaar gezet met alle materialen en gereedschappen voor handen. Zelfs met deze vorstperiode gaan de timmerfabrieken vrolijk verder waar normaal de hele bouw stilstond.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_77980871
By the way... iedereen een gelukkig jaar van de Tijger toegewenst, waarin de prijzen gestaagd door dalen
I'll sing you a lullaby.
pi_77982261
quote:

Ik zit niet te wachten op volgebouwde weilanden. Nederland is prima leefbaar, juist door een goed ruimtebeleid
pi_77983136
quote:
Op zondag 14 februari 2010 13:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Ik zit niet te wachten op volgebouwde weilanden. Nederland is prima leefbaar, juist door een goed ruimtebeleid
Je hoeft natuurlijk niet 'alle' weilanden vol te bouwen, wat ik hier veel zie gebeuren is dat speelveldjes waar je vroeger lekker kon voetballen nu worden volgebouwd met krap op elkaar gebouwde woningen. Inbreiding heet dat en het doel is maximale opbrengsten voor de gemeente, is dat nu dat goede ruimtelijke beleid waar je op doelt
I'll sing you a lullaby.
pi_77985292
quote:
Op zondag 14 februari 2010 12:33 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik zal je zeggen dat je maar een mininiem stukje van het verhaal vertelt. Moet jij maar eens kijken hoeveel het heden ten dage meer kosten om uberhaupt een vergunning te krijgen (en dan heb ik nog geeneens over leges, maar vooral alle berekeningen en eisen waar je tegenwoordig aan moet voldoen), alle mileueisen, en alle eisen mbt de werkplaats.

Overigens kan bouwen inderdaad goedkoper, want wij bouwen inderdaad voor minder dan de helft dan een aannemer, en dan tel ik onze eigen uren mee. Figure that.

Maar wie wil er nog zelf de handen uit de mouwen steken? Dat huis moet natuurlijk bijna voor niks aan ons overhandigd worden, daar hebben we recht op!
pi_78015975
Vond dit wel apart. Voor Groot-Brittannië maar ben benieuwd hoe dit in Nederland is:
quote:
Hoe de babyboomers hun kinderen ruïneerden
De klassenstrijd is gestreden; maak u op voor de generatiestrijd, want de maatschappij is niet langer verdeeld tussen de -ondertussen veelal werkloze- arbeidersklasse en de -steeds minder bemiddelde- middenklasse. De volgende clash wordt er een tussen de generaties, nu steeds meer financiële middelen door de babyboomers zullen worden opgeëist, maar door hun kinderen betaald. Dat is de teneur van het boek The Pinch: How the Baby Boomers Took their Children's Future - and Why They Should Give it Back van de Britse schrijver David Willetts.

[...]

De helft van de Britse samenleving is jonger dan 40, doch bezit amper 15% van het Britse kapitaal. Slecht 15% van de Britten die jonger zijn dan 44 bezitten het huis waarin ze wonen. Dat ouderen meer geld hebben dan jongeren is normaal, maar tussen 1995 en 2005 zagen mensen tussen 25 en 35 hun rijkdom afnemen, terwijl in dezelfde tijdsspanne de 55- tot 64-jarigen hun financiële middelen zagen verdriedubbelen. Babyboomers kunnen nu nog op hun 60ste of 65ste met pensioen om daarna nog jarenlang te genieten van hun genereuze pensioenregelingen. Of ze kunnen een leefhypotheek nemen met hun overgewaardeerd vastgoed als onderpand. Hun kinderen daarentegen zullen tot hun 65ste of 70ste moeten werken, geld opzij leggend voor een steeds magerder pensioen en omdat de financiële middelen van de staat grotendeels zullen worden opgeslorpt door een enorme massa ouderlingen.

De huizenmarkt is fundamenteel scheefgegroeid. Jonge gezinnen kunnen zich nog amper een woning veroorloven, terwijl 1 op 5 Britten tussen de 50 en 59 wel reeds over een tweede woning beschikt. Steeds meer jongeren zijn werkloos; oudere mensen daarentegen blijven langer aan de slag en verdienen verhoudingsgewijs steeds meer dan jonge werkenden.

[...]
  maandag 15 februari 2010 @ 13:28:28 #291
179598 Deprater
pi_78016302
quote:
Op zondag 14 februari 2010 14:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je hoeft natuurlijk niet 'alle' weilanden vol te bouwen, wat ik hier veel zie gebeuren is dat speelveldjes waar je vroeger lekker kon voetballen nu worden volgebouwd met krap op elkaar gebouwde woningen. Inbreiding heet dat en het doel is maximale opbrengsten voor de gemeente, is dat nu dat goede ruimtelijke beleid waar je op doelt
ik ben voor het bewaren van groen in de stad en het bouwen van een nieuw wijken met goede infrastructuur buiten de stad ergens in een weiland, hou de stad leefbaar en groen
pi_78017845
De afgelopen jaren was het helemaal geen probleem om het weilandlandschap vol te zetten met bedrijfsparken. Bedrijfsparken die nu voor meer van de helft leegstaan. Lekker hypocriet om er nu geen bewoning te willen hebben.
pi_78024400
quote:
Op maandag 15 februari 2010 14:15 schreef antonwachter het volgende:
De afgelopen jaren was het helemaal geen probleem om het weilandlandschap vol te zetten met bedrijfsparken. Bedrijfsparken die nu voor meer van de helft leegstaan. Lekker hypocriet om er nu geen bewoning te willen hebben.
Van die bedrijfsparken kunnen inderdaad prima woningen worden gemaakt. Dieptriest dat dat niet gebeurt. Wat mij betreft gewoon één van de perverse uitwassen van dit systeem.
  maandag 15 februari 2010 @ 17:55:04 #294
179598 Deprater
pi_78024507
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:50 schreef Q-koorts het volgende:

[..]

Van die bedrijfsparken kunnen inderdaad prima woningen worden gemaakt. Dieptriest dat dat niet gebeurt. Wat mij betreft gewoon één van de perverse uitwassen van dit systeem.
Bedrijfsparken moet je nu niet meer bouwen, die hebben we voorlopig genoeg .

100.000 huurwoningen om te beginnen , die zijn ze zo kwijt, wachtenden genoeg,
Huurwoningen bouwen is een goede aanjager voor de economie, er zijn nu 50.000 bouwvakkers zonder werk
pi_78024682
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:55 schreef Deprater het volgende:

[..]

Bedrijfsparken moet je nu niet meer bouwen, die hebben we voorlopig genoeg .

100.000 huurwoningen om te beginnen , die zijn ze zo kwijt, wachtenden genoeg,
Huurwoningen bouwen is een goede aanjager voor de economie, er zijn nu 50.000 bouwvakkers zonder werk
Waarom? Je kunt toch gewoon al die leegstaande bedrijfsruimte ombouwen tot woonruimte?
pi_78024739
quote:
Op maandag 15 februari 2010 17:50 schreef Q-koorts het volgende:

[..]

Dat soort dingen is gewoon duurder dan nieuwbouwwijken ontwikkelen. Daarom gebeurt het niet.
pi_78024756
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:02 schreef Q-koorts het volgende:

[..]

Waarom? Je kunt toch gewoon al die leegstaande bedrijfsruimte ombouwen tot woonruimte?
Nee dat is niet zo eenvoudig. Vaak moet je een pand bijna strippen en weer opbouwen wil je er echte woonruimte van maken.
  maandag 15 februari 2010 @ 18:06:40 #298
179598 Deprater
pi_78024778
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:02 schreef Q-koorts het volgende:

[..]

De eigenaren daarvan zullen er zeer fors geld voor willen, we leven niet in de oude USSR hoor

weiland is veul goeiekoper
pi_78024809
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee dat is niet zo eenvoudig. Vaak moet je een pand bijna strippen en weer opbouwen wil je er echte woonruimte van maken.
Welnee. Ik heb er zelf ervaring mee. Je moet er gewoon woonruimte voor studenten en ander tuig van maken. Die stellen niet van die hoge eisen.
pi_78024825
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:06 schreef Deprater het volgende:

[..]

De eigenaren daarvan zullen er zeer fors geld voor willen, we leven niet in de oude USSR hoor

weiland is veul goeiekoper
Welnee. Gewoon onteigenen en de marktprijs ervoor geven. En die is nagenoeg nul.
pi_78024832
quote:
Op maandag 15 februari 2010 18:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niet alleen dat, het bestemmingsplan moet aangepast worden en dat gaat wel een tijdje duren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')