Zou kunnen, hoe is dat bij jou verzonnen vriendjes?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:44 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Genoeg ouders die net zelf rond kunnen komen en niets te erven nalaten.
Sommigen hebben geen ouders meer en ook nooit wat gekregen, anderen kunnen rekenen op een vette erfenis van hun babyboom ouders, mits de huizenmarkt natuurlijk niet instortquote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Zou kunnen, hoe is dat bij jou verzonnen vriendjes?
Het loopt nu even storm bij de makelaars en er wordt weer heftig geboden. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk echt verkocht worden. De banken zijn nog altijd niet scheutig met hypotheken.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef capricia het volgende:
Even een crosspost![]()
Hier lijkt het storm te lopen bij de makelaars.
Huis kopen, hoeveel lager dan de vraagprijs bieden?
(laatste post van vandaag)
Voor mensen die zoveel minder verdienen dan gemiddeld was kopen altijd al heel lastig en is het ook lastig in landen met een minder gespannen woningmarkt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Ik ken iemand die de maand moet rondbreien met 1200 euro voor een full-time baan van 40 uur per week, dan is 500 euro huur ineens 40% van je salaris. Dan is kopen geen optie en rijd je een auto van 600 euro.
Ik dacht zelf dat er inmiddels veel makelaars over de kop zijn gegaan. Die nog overblijven, zullen het idd wel druk hebben met al die huizen die te koop staan.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:16 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het loopt nu even storm bij de makelaars en er wordt weer heftig geboden. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk echt verkocht worden. De banken zijn nog altijd niet scheutig met hypotheken.
In mijn funda-lijstje hebben een aardig aantal "betaalbare" huizen al meerdere keren de status 'verkocht onder voorbehoud' gehad, toch staan ze nog steeds te koop.
Eerst zien (in CBS cijfers) dan geloven.
Xeno:quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Ik ken iemand die de maand moet rondbreien met 1200 euro voor een full-time baan van 40 uur per week, dan is 500 euro huur ineens 40% van je salaris. Dan is kopen geen optie en rijd je een auto van 600 euro.
Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten. Een paar centen zwart erbij en voila.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor mensen die zoveel minder verdienen dan gemiddeld was kopen altijd al heel lastig en is het ook lastig in landen met een minder gespannen woningmarkt.
Die 1200 is dat trouwens bruto of netto? Want in geval van bruto hebben we het over iemand die nog geen 23 is. Dan is niet kunnen kopen niet zo vreemd.
Hard voor weinig, want ze verdienen een percentage van de verkoopprijsquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik dacht zelf dat er inmiddels veel makelaars over de kop zijn gegaan. Die nog overblijven, zullen het idd wel druk hebben met al die huizen die te koop staan.
Huurtoeslag en zorgtoeslag maken dan plots een verschil...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten.
Ik heb GEEN medelijden met makerlaarsquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik heb niet zo'n medelijden met makelaars.
Tja, en op die zwarte bijverdiensten krijg je natuurlijk geen hypotheek.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten. Een paar centen zwart erbij en voila.
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen, ingezeten toeslag, extra uitkering van de gemeente voor duurzame consumptiegoederen zoals een wasmachine of TV. Extra vakantiegeld, kerstbonus, gratis toegang zwembad/sportschool/bibliotheek etc. In NL word je als zielige steuntrekker van alles voorzien. Verschilt uiteraard per gemeente, maar in sommige plaatsen maken ze het bont.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:27 schreef droom_econoom8 het volgende:
Huurtoeslag en zorgtoeslag maken dan plots een verschil...
Als steuntrekker mag je geen eigen huis hebben, is eigen vermogen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Tja, en op die zwarte bijverdiensten krijg je natuurlijk geen hypotheek.
Das niet helemaal waar, maar wel een andere discussie!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als steuntrekker mag je geen eigen huis hebben, is eigen vermogen.
Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten. Een paar centen zwart erbij en voila.
Toen ik 2500 bruto verdiende (modaal dus bedenk ik me) en een leaseauto in de bijtelling (golf, geen extreme wagen of zo) had ik netto ook rond de 1400 netto.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.
Nee, maak me er geen zorgen om. Hij zit daar pur om zijn eigen hagje te redden en zichzelf in te dekken. Het is geen waarschuwing voor het belang van de burgers.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 19:39 schreef antonwachter het volgende:
[..]
Dat hij ervoor waarschuwd, dat moet toch je haren wel recht overeind zetten. Als het onwaarschijnlijk is gaat hij er niet voor waarschuwen. 10 % is misschien niet zo realistisch maar 7 a 8% wel en reken erop dat dat ook grootschalige gevolgen heeft.
Nice!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:29 schreef du_ke het volgende:
voor xenobinol
Gemiddelde inkomen per huishouden
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70843ned&D1=a&D2=0&D3=0&D4=a&HD=100202-2128&HDR=G1,G2,G3&STB=T
Aha, een bevestiging dat er in NL geen subprime is!!!!!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Met wat moeite moet je dan toch een tonnetje kunnen lenen hoor.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aha, een bevestiging dat er in NL geen subprime is!!!!!
LTS opleiding, pech hebben gehad? hoezo... hij mankeert niks aan zijn lichaam of verstand. Niet alle banen verdienen modaal, genoeg werkgevers die een minimum loon betalen of anders een Pool inhuren of de bedrijvigheid verhuizen naar oost Europa. Ga maar eens vanuit je kantoor kijken op een industrieterrein en spreek de man of vrouw in de stofjas of werkkleding maar eens aan op zijn verdiensten, je zal concluderen dat de meesten 'pech' en/of geen HBO opleiding hebbenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.
Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aha, een bevestiging dat er in NL geen subprime is!!!!!
Mmmm... mensen met weinig interesse in dit onderwerp zul je niet aantreffen in dit subforum. Maar zeer hoog opgeleide mensen met ambities zul je denk ik ook niet aantreffen, die hebben waarschijnlijk wel wat beters te doen. Blijven de mensen met een gemiddeld opleidingsniveau dus overquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:54 schreef capricia het volgende:
Wat dat betreft weet ik ook niet hoe ik fok in moet schatten. Zijn het mensen met een gemiddeld hogere opleiding (en dan bedoel ik HBO/ WO)? Of zitten er ook veel (oud) VMBO'ers?
Moet het even op een rijtje zetten:quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:25 schreef Prutzenberg het volgende:
2.400.000 hypotheken bestaan uit één hypotheekvorm, 900.000 uit gecombineerde.
Van die 2,4 mln bestaat 44% (!) uit aflossingsvrije hypotheken.
Dit zijn echte aflossingsvrije hypotheken, dus geen spaarvariant. Dat is m.i. toch wel erg hoog.
Zie pag. 3 (tabel 1) uit bovenstaande bron.
Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet het even op een rijtje zetten:
(correct me if i'm wrong)
- 3,8 miljoen mensen hebben een koopwoning.
- Daarvan heeft 2.4 milj X 44% een aflossingsvrije hyp: grofweg 1 miljoen huishoudens dus.
- Waarbij gemiddeld 51% van de waarde van de koopwoning (uit 2008) belast is met een hypotheek.
En ik meen serieus: Wat is de definitie van subprime?
En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:31 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.
Geen bank geeft 100% aflossingsvrij over meer dan 90% van de E.W.
Ik mis gewoon nog te veel gegevens om hier conclusies uit te trekken.
Ik had echter niet verwacht dat er 1 mln hypotheken 100% aflossingsvrij zouden zijn. Dat vind ik veel.
Nee hoor Ik doe exact hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.
Hoeveel procent is starter? Wat zegt ons dit?
En dan nog: Ik heb ook aflossingvrij, maar spaar / beleg daarnaast zelf. Heb in de tussentijd al redelijk wat afgelost. Ben ik de enige? Aflossingsvrij zegt mij niets.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.
quote:wo 03 feb 2010, 12:56
'WOZ-waarde wordt tegenvaller'
RIJSWIJK (AFN) - Mensen die denken dat ze door de gedaalde huizenprijzen minder ozb (onroerendezaakbelasting) gaan betalen, zullen bedrogen uitkomen als ze de beschikking in de bus krijgen, zegt brancheorganisatie VBO Makelaar.
Vorig jaar zijn de prijzen van de woningen gedaald maar de peildatum voor het bepalen van de waarde van het huis is 1 januari 2009.
Bij het bepalen van de WOZ-waarde wordt veelal uitgegaan van een modelberekening én van verkoopgegevens van vergelijkbare woningen in de buurt.
Dat laatste is een stuk moeilijker geworden, doordat het aantal verkochte woningen sterk gedaald is.
Volgens VBO Makelaar loont het meer dan ooit de moeite om de WOZ-beschikking kritisch te bezien op de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
De WOZ-waarde is niet alleen van belang voor de ozb, maar ook voor het vaststellen van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en andere heffingen.
Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:
Waarom laten die pessimisten niks meer van zich horen?
Een tijdje geleden zat dit topic er vol van.
- 200.000 woningen grens is nooit behaald.
Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.quote:- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:
Waarom laten die pessimisten niks meer van zich horen?
Een tijdje geleden zat dit topic er vol van.
- 200.000 woningen grens is nooit behaald.
- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:10 schreef barrage het volgende:
[..]
Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?
[..]
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.quote:Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.
Bij het kopen van een woning gaat het uiteraard over het gemiddelde huishoudensinkomen! Je haalt het gemiddelde individuele inkomen door elkaar met dat de huishoudens.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...
Met een modaal salaris (31000) kun je niet een huis met de gemiddelde prijs kopen!
Dan zal eerst die werkloosheid ook onder de beter verdiende beroepsbevolking flink moeten gaan stijgen. En de combinatie met een flink hogere hypotheekrente is ook vrij noodzakelijk om lagere woningprijzen te krijgen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.
Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.quote:Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
Nee, lijkt me niet. En steeds meer mensen wonen alleen, dus dan is het helemaal lastig. Een hypotheek van 4x een modaal jaarsalaris voor een 1-persoons huishouden is tegenwoordig hooguit 120.000 euro. Daar kun je pas een huis van kopen als je 50.000 tot 100.000 bijlegt, afhankelijk van de regio. Nu is zoiets uiteindelijk wel mogelijk, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je eerst 20 jaar moet sparen om een starterswoning te kunnen kopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Moet toch wel lukken, lijkt me zo?
Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:47 schreef barrage het volgende:
[..]
Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.
[..]
Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.
Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekken.
Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen?quote:Want andersom zijn er ook heel erg veel uitzonderingen...
Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:55 schreef barrage het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.
[..]
Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.quote:Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen?). Maar Amsterdam is niet Nederland, gelukkig maar.
Nee. Heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
Ik geloof er geen ruk van.quote:Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |