abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77551402
Welkom in deeltje 42 alweer.
Hier bespreken we de huizenmarkt en ook het koop- en huurbeleid in Nederland.
Eigenlijk alles wat scheef zit aan de woningmarkt.
En ook bedenken we zelf oplossingen voor deze problemen.

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiėren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Huizenmarkt# 34: De woningmarkt vrij maken of niet?
Huizenmarkt #35: Speculeer hier over wijzigingen HRA
Huizenmarkt #36: Vol verwachting klopt ons hart
Huizenmarkt #37: Waar we ingesneeuwd raken
Huizenmarkt #38 Waar we bullshit verkopen, en anderen dissen
Huizenmarkt #39: Waar aflossen weer de norm wordt?
Huizenmarkt #40: Vals plat
Huizenmarkt #41: Waar heen leidt de weg...

@TT
quote:
'Geen prijsdaling woningen'
Op de Nederlandse woningmarkt zijn geen verdere prijsdalingen te verwachten, zolang de hypotheekrente aftrekbaar blijft. Dat zegt hoogleraar Marc Francke, die donderdag aan de Universiteit van Amsterdam een rekenmodel presenteert dat de ontwikkeling van de woningprijs verklaart uit inkomen, rente, inflatie en het financiėle vermogen van huishoudens.

Volgens cijfers van de makelaarsvereniging NVM daalde de gemiddelde prijs van een huis in het afgelopen jaar met 2 procent, maar was in het vierde kwartaal weer een zeer lichte stijging te zien ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Bron

Volgens hoogleraar Francke is momenteel geen sprake van overwaardering van woningen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 2 februari 2010 @ 14:54:26 #2
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77551821
Door kunstmatige schaarste, de bouwkosten zijn fors omlaag net als alle productiekosten
quote:
Van alle Vinex-wijken in Nederland zakte de vraagprijs per vierkante meter in de Amsterdamse wijk IJburg vorig jaar het meest.
De huizenprijzen daalden afgelopen jaar met twee procent, zo maakte makelaarsvereniging NVM onlangs bekend.

Nieuwbouwwoningen werden in verhouding tot bestaande woningen echter veel goedkoper.
Prijsdalingen van 10 tot 15 procent waren volgens de NVM niet ongewoon.
En dat terwijl het aanbod ook nog eens is gekrompen.

[ Bericht 64% gewijzigd door Deprater op 02-02-2010 15:00:29 ]
pi_77553115
Stijgende hypotheekrente, overheidsbestedingen die volgend jaar met 35 miljard worden verlaagd en de industrie die nog steeds niet aantrekt zijn factoren die mijnheer francke totaal buiten beschouwing houd. Tijd dat mijnheer francke ander werk gaat zoeken.. Dit soort pipo's worden wel weer uit publiek geld betaald. Om pipo kon je tenmiste lachen dit is gewoon droevig.
pi_77558425
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:26 schreef antonwachter het volgende:
Stijgende hypotheekrente, overheidsbestedingen die volgend jaar met 35 miljard worden verlaagd en de industrie die nog steeds niet aantrekt zijn factoren die mijnheer francke totaal buiten beschouwing houd. Tijd dat mijnheer francke ander werk gaat zoeken.. Dit soort pipo's worden wel weer uit publiek geld betaald. Om pipo kon je tenmiste lachen dit is gewoon droevig.
stijgende hypotheekrente is nog maar te bezien, ze zijn de afgelopen tijd redelijk constant gebleven. Die 35 miljard bezuinigen zegt natuurlijk helemaal niks over de huizenmarkt. Ze kunnen ook de huursubsidie totaal afschaffen samen met de bijstand, wao, etc. Dat treft de gemiddelde man niet met een koopwoning. De industrie boeit ook totaal niet anders zou je dat nu al merken.
Kortom je lult maar een eind weg, maar de prijzen blijven constant, wat jij ook vindt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_77558455
quote:
Volgens hoogleraar Francke is momenteel geen sprake van overwaardering van woningen.
Is ook zo, een gemiddeld gezin met 1,5 tot 2x modaal kan prima een gemiddeld huis kopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 17:44:32 #6
179598 Deprater
pi_77558650
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Is ook zo, een gemiddeld gezin met 1,5 tot 2x modaal kan prima een gemiddeld huis kopen.
inderdaad maar ik doe het echt niet, ook a kan ik de helft gewoon neerleggen
pi_77558671
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:26 schreef antonwachter het volgende:
Hoe weet je dat hij dat allemaal buiten beschouwing laat? Heb je zijn model bekeken?
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:05:11 #8
246373 Idler
Simplicity!
pi_77559342
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als dat de norm voor betaalbaar is....
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:08:14 #9
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77559437
Met een modaal salaris (ruim 30.000 euro) kun je geen huis kopen in Nederland. Dat betekent dat de helft van de mensen geen huis kan kopen!
De markt is hier zo ongezond, dat ik er niet eens over peins hier een huis te kopen.
pi_77559837
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:05 schreef Idler het volgende:

[..]

Als dat de norm voor betaalbaar is....
Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77559880
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

stijgende hypotheekrente is nog maar te bezien, ze zijn de afgelopen tijd redelijk constant gebleven.
Wellink heeft er al voor gewaarschuwd, dus dan zal het best wel uitkomen.
quote:
Die 35 miljard bezuinigen zegt natuurlijk helemaal niks over de huizenmarkt. Ze kunnen ook de huursubsidie totaal afschaffen samen met de bijstand, wao, etc. Dat treft de gemiddelde man niet met een koopwoning.
Het is gewoon 35 miljard die minder wordt uitgegeven en niet wordt gecompenseerd door andere sectoren. Hier gaat iedereen last van krijgen en echt veel last. Het is niet alleen die 35 miljard maar ook het hefboomeffect wat daarna komt. Dat geldt ook voor de gemiddelde man.
quote:
De industrie boeit ook totaal niet anders zou je dat nu al merken.
Kortom je lult maar een eind weg, maar de prijzen blijven constant, wat jij ook vindt.
De industrie is wel een van de basis sectoren die het geld voor de rest van de economie moeten verdienen. Met de andere basissectoren (primair en secundair) gaat het ook niet zo fantastisch. Ik lul niet een eind weg en roei niet tegen de wind in.
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hoe weet je dat hij dat allemaal buiten beschouwing laat? Heb je zijn model bekeken?
Ik heb even globaal de variabelen bekeken. Het is een dertienineendozijn model waarvan er al honderden zijn. Verdacht dat zijn model zo positief is, zal wel weer een staaltje creatief modelleren zijn. Misschien heeft deze meneer na het creatief boekhouden en de creatieve statistiek, het vakgebied creatief modelleren uitgevonden. Maar dat is nu ook niet echt een einsteinuitvinding waar we als maatschappij op zitten te wachten.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:35:50 #12
246373 Idler
Simplicity!
pi_77560465
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
Mee eens, hij heeft het echter over 1,5 tot 2 keer modaal.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_77560477
tvp.

Lachen, dat model Zou het eerste model zijn wat werkt denk ik. De vorige modellen liggen zeker al te rotten in één of andere prullenbak.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77560664
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:35 schreef Idler het volgende:

[..]

Mee eens, hij heeft het echter over 1,5 tot 2 keer modaal.
Een gemiddeld gezin met een man die fulltime en een vrouw die parttime werkt moet een heel eind in die richting kunnen komen
  dinsdag 2 februari 2010 @ 18:41:22 #15
179598 Deprater
pi_77560691
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:36 schreef dramatiek het volgende:
tvp.

Lachen, dat model Zou het eerste model zijn wat werkt denk ik. De vorige modellen liggen zeker al te rotten in één of andere prullenbak.
Ja en zeker nu veel gemeentes zoals Rotterdam groot inzetten op nieuwbouw in 2010, bouwkosten dalen, en de grond hebben ze al, daar valt dik te verdienen nu, en geld van het rijk komt er nauwelijks
pi_77560845
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:36 schreef dramatiek het volgende:
tvp.

quote:
een rekenmodel presenteert dat de ontwikkeling van de woningprijs verklaart uit inkomen, rente, inflatie en het financiėle vermogen van huishoudens.
Bovenstaande is niet zo heel raar hoor. Het voornaamste probleem is de verschillende factoren te voorspellen. Lukt dat dan is de rest van de voorspelling niet zo spannend meer. Het gaat dus om de input van het model als je echt wilt voorspellen.
pi_77560922
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

[..]

Bovenstaande is niet zo heel raar hoor. Het voornaamste probleem is de verschillende factoren te voorspellen. Lukt dat dan is de rest van de voorspelling niet zo spannend meer. Het gaat dus om de input van het model als je echt wilt voorspellen.
owja, als je alle variabelen kunt vatten in concrete getallen en elke toekomstige gebeurtenis + gedrag van mensen en de rest van de wereld erin kan vangen dan kan het wel eens ergens op gaan lijken. Over het algemeen zijn dit soort modellen nogal klinisch en statisch.

btw: http://nl.linkedin.com/pub/marc-francke/5/956/343

vraag me af in welke rol hij het model gemaakt heeft.Lijkt er een beetje op dat dit de Ab Osterhaus van de Real Estate is
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77562149
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 14:43 schreef PietjePuk007 het volgende:

Volgens mij zit hij met een tophypotheek
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:32:12 #19
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_77562968
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:21 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Wellink heeft er al voor gewaarschuwd, dus dan zal het best wel uitkomen.
[..]

En weet je waarom hij dat zegt? Voor het geval dat die stijgt naar de 10% (wat niet echt realistisch is) dna heeft hij ervoor gewaarschuwd. Terwijl zijn werk is erop toe te zien dat het niet kan gebeuren....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_77563284
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:32 schreef Sjabba het volgende:

[..]

En weet je waarom hij dat zegt? Voor het geval dat die stijgt naar de 10% (wat niet echt realistisch is) dna heeft hij ervoor gewaarschuwd. Terwijl zijn werk is erop toe te zien dat het niet kan gebeuren....
Dat hij ervoor waarschuwd, dat moet toch je haren wel recht overeind zetten. Als het onwaarschijnlijk is gaat hij er niet voor waarschuwen. 10 % is misschien niet zo realistisch maar 7 a 8% wel en reken erop dat dat ook grootschalige gevolgen heeft.
pi_77563366
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:39 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Dat hij ervoor waarschuwd, dat moet toch je haren wel recht overeind zetten. Als het onwaarschijnlijk is gaat hij er niet voor waarschuwen. 10 % is misschien niet zo realistisch maar 7 a 8% wel en reken erop dat dat ook grootschalige gevolgen heeft.
7-8 is ook niet zo heel realistisch hoor
pi_77563534
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 08:54 schreef Scorpie het volgende:Mijn huis is trouwens 3% gestegen in waarde sinds vorig jaar, just so you know
Wat een opmerkelijke uitspraak, heb je het verkocht dan? Nee, juist, dus dan kan jij ook niet de waarde weten. Het huis van mijn ouders wordt ook geschat op 550.000 euro, maar het lijkt me sterk dat ze dat er effectief voor kunnen krijgen.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 19:45:56 #23
179598 Deprater
pi_77563632
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:43 schreef Emu het volgende:

[..]

Wat een opmerkelijke uitspraak, heb je het verkocht dan? Nee, juist, dus dan kan jij ook niet de waarde weten. Het huis van mijn ouders wordt ook geschat op 550.000 euro, maar het lijkt me sterk dat ze dat er effectief voor kunnen krijgen.
Het huis van een kennis was geschat op 1,1 miljoen euro en staat nu al ruim een jaar te koop voor 900.000 , maar ze heeft het er nog steeds over de taxatie van 1,1 miljoen
pi_77563650
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:39 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Waarop baseer jij je voor die 7-8%? Dat die rente naar boven zal gaan, dat spreek ik niet tegen, dat is gewoon logisch je verstand gebruiken. Maar waarom denk jij dat het 7-8% zal zijn?
pi_77563710
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

7-8 is ook niet zo heel realistisch hoor
Dat heb ik al eerder in de jaren 80 meegemaakt, toen zei iedereen dat op het hoogtepunt van de boom ook. De mensen die dat toen het hardst zeiden hadden het snelste een bordje met 'te koop' in de tuin staan. Dat waren trouwens geen leuke tijden om mee te maken.
pi_77564160
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:47 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Dat heb ik al eerder in de jaren 80 meegemaakt, toen zei iedereen dat op het hoogtepunt van de boom ook. De mensen die dat toen het hardst zeiden hadden het snelste een bordje met 'te koop' in de tuin staan. Dat waren trouwens geen leuke tijden om mee te maken.
Ja maar de jaren 80 en nu, valt moeilijk te vergelijken, vele factoren zijn veranderd. Veel zal ook afhangen van effectieve inflatie en of er loonindexatie zal zijn of niet. Als er een effectieve inflatie zal zijn van 12% en de rente is 7% (onwaarschijnlijk uiteraard) dan koop ik onmiddellijk een hele appartementblok bij wijze van spreken

Volgens mij zullen bij wat hogere rente, verder vergelijkbare omstandigheden, de starters gewoon minder geld beschikbaar hebben om te kopen, de banken zullen de regels wat verstrakken, minder gaan uitlenen, en men zal minder eigen geld gaan hebben. Want jongeren evolueren meer en meer naar langer studeren, jaren profiteren van het leven, en geen cent sparen voor later. Ik merk dat ook aan de jongere mensen uit mijn vriendenkring.

Hierdoor zullen ze in totaliteit minder kunnen gaan bieden of betalen, en als dat bij vele starters het geval is, dan zal de prijs wel vanzelf naar beneden gaan, maar dat kan jaren duren. Veel eigenaars zijn namelijk erg koppig met het laten dalen van de prijs, maar ze zullen op een gegeven moment vast wel overboord gaan, aangezien huur al helemaal niet meer in verhouding gaat staan met verkoopprijs die ze kunnen opstrijken.
pi_77564392
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Een gemiddeld gezin met een man die fulltime en een vrouw die parttime werkt moet een heel eind in die richting kunnen komen

Op welke planeet leef jij, groeit daar soms geld aan de bomen

Modaal wil zeggen dat dit het meest voorkomende is, het gemiddelde inkomen van de Nederlander ligt onder modaal
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:10:39 #28
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_77564975
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Op welke planeet leef jij, groeit daar soms geld aan de bomen

Modaal wil zeggen dat dit het meest voorkomende is, het gemiddelde inkomen van de Nederlander ligt onder modaal
Het gemiddelde inkomen voor mensen die werken ligt volgens mij juist hoger dan modaal.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_77565110
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:08 schreef Lemans24 het volgende:
Met een modaal salaris (ruim 30.000 euro) kun je geen huis kopen in Nederland. Dat betekent dat de helft van de mensen geen huis kan kopen!
De markt is hier zo ongezond, dat ik er niet eens over peins hier een huis te kopen.
En toch koopt iedereen een huis, hoe doen deze tovenaars dat?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:19:14 #30
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77565527
FEIT is dat de prijzen nog steeds dalen. Volgens de enige onafhankelijke bron met zo'n 5% per jaar: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)0/2010-01-21-m11.htm

Volgens het CBS versnelt de daling zelfs.

Kortom: een jaartje huren bespaart nog steeds een half jaarsalaris.

Het wordt tijd dat deze Professor Zonnebloem een economisch model bedenkt dat de feiten verklaart, in plaats van feiten (NVM-cijfers) zoekt bij zijn modelletje.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_77565597
Bereken eens wat je bespaard als je heel 2010 huurt en per 1-1-2011 koopt tegen 5% lager voor een huis van laten we zeggen 250.000 euro?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:34:33 #32
236264 crew  capricia
pi_77566389
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 19:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij zit hij met een tophypotheek
Wie weet!

Maar de meeste mensen met gezin hebben hun hypotheekrente voor langere tijd vast staan. Dus een eventuele renteverhoging is vooral weer vervelend voor starters.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:38:13 #33
236264 crew  capricia
pi_77566566
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:10 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Het gemiddelde inkomen voor mensen die werken ligt volgens mij juist hoger dan modaal.
Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Moet toch wel lukken, lijkt me zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77566573
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:10 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ok, ik geef toe dat ik geen exacte gegevens daarover heb, maar ik heb me die wijsheid eens laten wijsmaken. Heeft iemand wel goede gegevens om een correcte uitspraak hierover te kunnen doen, ben benieuwd.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:39:12 #35
236264 crew  capricia
pi_77566623
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ok, ik geef toe dat ik geen exacte gegevens daarover heb, maar ik heb me die wijsheid eens laten wijsmaken. Heeft iemand wel goede gegevens om een correcte uitspraak hierover te kunnen doen, ben benieuwd.
Modaal is gewoon Jan met de Pet, m.i.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77566727
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Maar hoe kan dat nu zo zijn? stel dat fulltime (40 uur) + parttime (20 uur) ongeveer 1,5 maal modaal is, dan verdient dus iedereen modaal? Iets zegt mij dat die redenatie niet klopt, aangezien er grote aantallen mensen werken voor minder dan een modaal inkomen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77566765
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Ouders die sterven of schenken, blah,blah
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:41:53 #38
236264 crew  capricia
pi_77566787
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Maar hoe kan dat nu zo zijn? stel dat fulltime (40 uur) + parttime (20 uur) ongeveer 1,5 maal modaal is, dan verdient dus iedereen modaal? Iets zegt mij dat die redenatie niet klopt, aangezien er grote aantallen mensen werken voor minder dan een modaal inkomen.
Die parttime vrouw verdient toch geen modaal?
Maar om toch op modaal uit te komen, moet er weer iemand anders 2X modaal verdienen..

Ben het overigens wel met je eens dat de piramide breder aan de bodem zal zijn dan aan de top, als je dat bedoelt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77566855
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ken wel een aantal Jannen met of zonder pet die veel minder dan modaal verdienen. Er zijn genoeg mensen die voor een minimumloon werken en dat zijn echt niet allemaal ongeschoolde mensen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77566931
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Google is your friend:
quote:
Gemiddeld inkomen gehele bevolking

Totale bevolking: ¤18.400
Werkende bevolking: ¤29.300
Niet-werkende bevolking: ¤16.200

Gemiddeld inkomen niet-werkenden

Bijstandsuitkering: ¤11.100
Arbeidsongeschikten: ¤17.600
Pensioenontvangers 65+: ¤17.600
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php
quote:
Modaal inkomen in 2005
Het bruto modale inkomen was volgens het CPB in 2005
¤ 29.000 per jaar.
http://www.apporte.nl/index.html

Lijkt er dus op dat modaal inkomen vergelijkbaar is met het gemiddelde inkomen van de werkende bevolking.
pi_77566946
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ouders die sterven of schenken, blah,blah
Genoeg ouders die net zelf rond kunnen komen en niets te erven nalaten.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:45:28 #42
236264 crew  capricia
pi_77566984
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik ken wel een aantal Jannen met of zonder pet die veel minder dan modaal verdienen. Er zijn genoeg mensen die voor een minimumloon werken en dat zijn echt niet allemaal ongeschoolde mensen.
Modaal inkomen is het inkomen wat het meest voorkomt...volgens wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen

(als ik dat stukje over 'modus' goed begrijp)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567031
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Check:
quote:
De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip. Jan Modaal wordt gebruikt om iemand met een modaal inkomen mee aan te duiden, dus behorend tot de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen, soms echter met de bijbetekenis "middelmatig" of "de gewone man".
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:46:55 #44
236264 crew  capricia
pi_77567079
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:46 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Check:
[..]

Goeie link!!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567152
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Goeie link!!

GMTA zeggen ze dan
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:50:14 #46
236264 crew  capricia
pi_77567260
Modaal is dus ongeveer 2350 per maand. Dat is toch niet zo ontzettend veel voor een fulltime job ? Maakt 30K per jaar bruto.
Dan nog een vrouw die 20K verdient, wat spaargeld, en je kunt echt wel een huisje kopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567286
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En toch koopt iedereen een huis, hoe doen deze tovenaars dat?
Iedereen? Tel ik niet meer mee dan
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 20:51:43 #48
179598 Deprater
pi_77567346
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef capricia het volgende:
Modaal is dus ongeveer 2350 per maand. Dat is toch niet zo ontzettend veel voor een fulltime job ? Maakt 30K per jaar bruto.
Dan nog een vrouw die 20K verdient, wat spaargeld, en je kunt echt wel een huisje kopen.
Ik neem aan dat dit Netto is??
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 20:53:39 #49
236264 crew  capricia
pi_77567468
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:51 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit Netto is??
Nee, bruto! (ex 8% vakantiegeld)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77567609
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Iedereen? Tel ik niet meer mee dan
Sorry was de woorden met normale verstandelijke vermogens vergeten
pi_77567703
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Genoeg ouders die net zelf rond kunnen komen en niets te erven nalaten.
Zou kunnen, hoe is dat bij jou verzonnen vriendjes?
pi_77568177
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Zou kunnen, hoe is dat bij jou verzonnen vriendjes?
Sommigen hebben geen ouders meer en ook nooit wat gekregen, anderen kunnen rekenen op een vette erfenis van hun babyboom ouders, mits de huizenmarkt natuurlijk niet instort
I'll sing you a lullaby.
pi_77568278
(tvp)
Ik zap net even langs bij 'Uitstel van executie' en hoor deze vraag gesteld worden:
"Wist je dat je in een half rot huis woont?"
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77568342
Ik ken iemand die de maand moet rondbreien met 1200 euro voor een full-time baan van 40 uur per week, dan is 500 euro huur ineens 40% van je salaris. Dan is kopen geen optie en rijd je een auto van 600 euro.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:10:57 #55
236264 crew  capricia
pi_77568347
Even een crosspost
Hier lijkt het storm te lopen bij de makelaars.
Huis kopen, hoeveel lager dan de vraagprijs bieden?
(laatste post van vandaag)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77568640
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef capricia het volgende:
Even een crosspost
Hier lijkt het storm te lopen bij de makelaars.
Huis kopen, hoeveel lager dan de vraagprijs bieden?
(laatste post van vandaag)
Het loopt nu even storm bij de makelaars en er wordt weer heftig geboden. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk echt verkocht worden. De banken zijn nog altijd niet scheutig met hypotheken.
In mijn funda-lijstje hebben een aardig aantal "betaalbare" huizen al meerdere keren de status 'verkocht onder voorbehoud' gehad, toch staan ze nog steeds te koop.

Eerst zien (in CBS cijfers) dan geloven.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_77568667
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Ik ken iemand die de maand moet rondbreien met 1200 euro voor een full-time baan van 40 uur per week, dan is 500 euro huur ineens 40% van je salaris. Dan is kopen geen optie en rijd je een auto van 600 euro.
Voor mensen die zoveel minder verdienen dan gemiddeld was kopen altijd al heel lastig en is het ook lastig in landen met een minder gespannen woningmarkt.
Die 1200 is dat trouwens bruto of netto? Want in geval van bruto hebben we het over iemand die nog geen 23 is. Dan is niet kunnen kopen niet zo vreemd .
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:22:42 #58
236264 crew  capricia
pi_77568971
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:16 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het loopt nu even storm bij de makelaars en er wordt weer heftig geboden. Ik ben benieuwd hoeveel daarvan uiteindelijk echt verkocht worden. De banken zijn nog altijd niet scheutig met hypotheken.
In mijn funda-lijstje hebben een aardig aantal "betaalbare" huizen al meerdere keren de status 'verkocht onder voorbehoud' gehad, toch staan ze nog steeds te koop.

Eerst zien (in CBS cijfers) dan geloven.
Ik dacht zelf dat er inmiddels veel makelaars over de kop zijn gegaan. Die nog overblijven, zullen het idd wel druk hebben met al die huizen die te koop staan.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77569018
Om nog even terug te komen op het modale inkomen, het gemiddelde inkomen moet wel lager liggen dan het modale inkomen, simpelweg omdat de curve van inkomens rond modaal niet symmetrisch zal zijn. Er zijn zoveel mensen die leven van een uitkering dat dit niet gecompenseerd word met een zelfde aantal mensen met een meer dan modaal inkomen. Rest dus de vraag of het gemiddelde inkomen van de werkende Nederlander ook overeen komt met het modale inkomen. Ik ben daar nog niet uit, daarnaast ben ik er al helemaal niet van overtuigd dat de gemiddelde Nederlander of het gemiddelde Nederlandse stelletje 1,5 maal modaal verdient, wat nodig is voor de aanschaf van de modale postzegel en stapel stenen.
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:24:10 #60
236264 crew  capricia
pi_77569032
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:10 schreef xenobinol het volgende:
Xeno:
Het is toch altijd al zo geweest dat het kopen van een woning niet voor iedereen weggelegd is. Voor zulke mensen moeten er gewoon goede huurwoningen beschikbaar zijn.
Maar ik vraag me soms wel eens af hoe mensen bij het idee komen dat iedereen maar een woning moet kunnen kopen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77569136
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:17 schreef du_ke het volgende:

[..]

Voor mensen die zoveel minder verdienen dan gemiddeld was kopen altijd al heel lastig en is het ook lastig in landen met een minder gespannen woningmarkt.
Die 1200 is dat trouwens bruto of netto? Want in geval van bruto hebben we het over iemand die nog geen 23 is. Dan is niet kunnen kopen niet zo vreemd .
Netto, bruto zou betekenen dat hij beter een WWB uitkering zou kunnen aanvragen. Overigens heb je met een WWB uitkering + alle kortingen vrijwel net zo veel te verteren als iemand met 1200 euro netto. Vandaar dat er ook zoveel mensen met een WWB uitkering aan huis zitten. Een paar centen zwart erbij en voila.
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')