abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77570474
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.
LTS opleiding, pech hebben gehad? hoezo... hij mankeert niks aan zijn lichaam of verstand. Niet alle banen verdienen modaal, genoeg werkgevers die een minimum loon betalen of anders een Pool inhuren of de bedrijvigheid verhuizen naar oost Europa. Ga maar eens vanuit je kantoor kijken op een industrieterrein en spreek de man of vrouw in de stofjas of werkkleding maar eens aan op zijn verdiensten, je zal concluderen dat de meesten 'pech' en/of geen HBO opleiding hebben
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 21:54:11 #77
236264 crew  capricia
pi_77570549
Wat dat betreft weet ik ook niet hoe ik fok in moet schatten. Zijn het mensen met een gemiddeld hogere opleiding (en dan bedoel ik HBO/ WO)? Of zitten er ook veel (oud) VMBO'ers?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77570592
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Aha, een bevestiging dat er in NL geen subprime is!!!!!
Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.
I'll sing you a lullaby.
pi_77570743
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:54 schreef capricia het volgende:
Wat dat betreft weet ik ook niet hoe ik fok in moet schatten. Zijn het mensen met een gemiddeld hogere opleiding (en dan bedoel ik HBO/ WO)? Of zitten er ook veel (oud) VMBO'ers?
Mmmm... mensen met weinig interesse in dit onderwerp zul je niet aantreffen in dit subforum. Maar zeer hoog opgeleide mensen met ambities zul je denk ik ook niet aantreffen, die hebben waarschijnlijk wel wat beters te doen. Blijven de mensen met een gemiddeld opleidingsniveau dus over
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 22:09:31 #80
236264 crew  capricia
pi_77571374
Ben even opzoek gegaan naar de CBS cijfers over de hypotheken in NL.
In 2008 was 51% van de waarde van de koopwoningen belast met een hypotheek.
Bron

In 2007:
Van de 3,8 miljoen mensen met een koopwoning heeft 86% een hypotheek. 14% dus niet.
De gemiddelde hyp.lening per huishouden komt op 165.000 euro.
Aanvulling Capricia: Das dus 5,5X modaal (30K bruto per jaar)..Of 3,7 x anderhalf modaal.
Bron

Het is mij overigens onduidelijk hoeveel van die 165.000 euro bestaat uit een aflossingsvrije hypotheek.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 02-02-2010 22:15:52 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77572211
2.400.000 hypotheken bestaan uit één hypotheekvorm, 900.000 uit gecombineerde.
Van die 2,4 mln bestaat 44% (!) uit aflossingsvrije hypotheken.

Dit zijn echte aflossingsvrije hypotheken, dus geen spaarvariant. Dat is m.i. toch wel erg hoog.

Zie pag. 3 (tabel 1) uit bovenstaande bron.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 22:56:26 #82
236264 crew  capricia
pi_77573793
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 22:25 schreef Prutzenberg het volgende:
2.400.000 hypotheken bestaan uit één hypotheekvorm, 900.000 uit gecombineerde.
Van die 2,4 mln bestaat 44% (!) uit aflossingsvrije hypotheken.

Dit zijn echte aflossingsvrije hypotheken, dus geen spaarvariant. Dat is m.i. toch wel erg hoog.

Zie pag. 3 (tabel 1) uit bovenstaande bron.
Moet het even op een rijtje zetten:
(correct me if i'm wrong)
- 3,8 miljoen mensen hebben een koopwoning.
- Daarvan heeft 2.4 milj X 44% een aflossingsvrije hyp: grofweg 1 miljoen huishoudens dus.
- Waarbij gemiddeld 51% van de waarde van de koopwoning (uit 2008) belast is met een hypotheek.

En ik meen serieus: Wat is de definitie van subprime?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77575468
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 22:56 schreef capricia het volgende:

[..]

Moet het even op een rijtje zetten:
(correct me if i'm wrong)
- 3,8 miljoen mensen hebben een koopwoning.
- Daarvan heeft 2.4 milj X 44% een aflossingsvrije hyp: grofweg 1 miljoen huishoudens dus.
- Waarbij gemiddeld 51% van de waarde van de koopwoning (uit 2008) belast is met een hypotheek.

En ik meen serieus: Wat is de definitie van subprime?
Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.
Geen bank geeft 100% aflossingsvrij over meer dan 90% van de E.W.
Ik mis gewoon nog te veel gegevens om hier conclusies uit te trekken.

Ik had echter niet verwacht dat er 1 mln hypotheken 100% aflossingsvrij zouden zijn. Dat vind ik veel.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 23:37:17 #84
236264 crew  capricia
pi_77575706
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 23:31 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.
Geen bank geeft 100% aflossingsvrij over meer dan 90% van de E.W.
Ik mis gewoon nog te veel gegevens om hier conclusies uit te trekken.

Ik had echter niet verwacht dat er 1 mln hypotheken 100% aflossingsvrij zouden zijn. Dat vind ik veel.
En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.
Hoeveel procent is starter? Wat zegt ons dit?

En dan nog: Ik heb ook aflossingvrij, maar spaar / beleg daarnaast zelf. Heb in de tussentijd al redelijk wat afgelost. Ben ik de enige? Aflossingsvrij zegt mij niets.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77582078
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 23:37 schreef capricia het volgende:

[..]

En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.
Hoeveel procent is starter? Wat zegt ons dit?

En dan nog: Ik heb ook aflossingvrij, maar spaar / beleg daarnaast zelf. Heb in de tussentijd al redelijk wat afgelost. Ben ik de enige? Aflossingsvrij zegt mij niets.
Nee hoor Ik doe exact hetzelfde.
  woensdag 3 februari 2010 @ 10:15:16 #86
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_77582156
Waarom laten die pessimisten niks meer van zich horen?
Een tijdje geleden zat dit topic er vol van.

- 200.000 woningen grens is nooit behaald.
- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
pi_77582168
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.

Ik ben eigenlijk steeds meer benieuwd naar jou leeftijd en jou omgeving.

In mijn omgeving zie ik juist veel singles een appartment kopen, en stelletjes blijven gewoon kopen / doorstromen op twee inkomens. Al die ramp en heilspoed verhalen die jij schetst heb ik nog niet meegemaakt in mijn omgeving.
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:58:22 #88
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77589941
quote:
wo 03 feb 2010, 12:56
'WOZ-waarde wordt tegenvaller'
RIJSWIJK (AFN) - Mensen die denken dat ze door de gedaalde huizenprijzen minder ozb (onroerendezaakbelasting) gaan betalen, zullen bedrogen uitkomen als ze de beschikking in de bus krijgen, zegt brancheorganisatie VBO Makelaar.
Vorig jaar zijn de prijzen van de woningen gedaald maar de peildatum voor het bepalen van de waarde van het huis is 1 januari 2009.
Bij het bepalen van de WOZ-waarde wordt veelal uitgegaan van een modelberekening én van verkoopgegevens van vergelijkbare woningen in de buurt.
Dat laatste is een stuk moeilijker geworden, doordat het aantal verkochte woningen sterk gedaald is.
Volgens VBO Makelaar loont het meer dan ooit de moeite om de WOZ-beschikking kritisch te bezien op de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
De WOZ-waarde is niet alleen van belang voor de ozb, maar ook voor het vaststellen van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en andere heffingen.
pi_77590420
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:

Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?
quote:
Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:42:08 #90
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77598602
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...

Met een modaal salaris (31000) kun je niet een huis met de gemiddelde prijs kopen!
pi_77598668
quote:

Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.
For great justice!
pi_77598681
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 14:10 schreef barrage het volgende:

[..]

Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?
[..]
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
quote:
Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_77598760
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:42 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...

Met een modaal salaris (31000) kun je niet een huis met de gemiddelde prijs kopen!
Bij het kopen van een woning gaat het uiteraard over het gemiddelde huishoudensinkomen! Je haalt het gemiddelde individuele inkomen door elkaar met dat de huishoudens.
pi_77598800
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Q. het volgende:

[..]

Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.
Dan zal eerst die werkloosheid ook onder de beter verdiende beroepsbevolking flink moeten gaan stijgen. En de combinatie met een flink hogere hypotheekrente is ook vrij noodzakelijk om lagere woningprijzen te krijgen.
pi_77598803
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.
quote:
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.
  woensdag 3 februari 2010 @ 17:48:50 #96
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77598841
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Moet toch wel lukken, lijkt me zo?
Nee, lijkt me niet. En steeds meer mensen wonen alleen, dus dan is het helemaal lastig. Een hypotheek van 4x een modaal jaarsalaris voor een 1-persoons huishouden is tegenwoordig hooguit 120.000 euro. Daar kun je pas een huis van kopen als je 50.000 tot 100.000 bijlegt, afhankelijk van de regio. Nu is zoiets uiteindelijk wel mogelijk, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je eerst 20 jaar moet sparen om een starterswoning te kunnen kopen.
pi_77598859
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:47 schreef barrage het volgende:

[..]

Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.
[..]

Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.
Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekken .
Want andersom zijn er ook heel erg veel uitzonderingen...
pi_77599042
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekken .
Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.
quote:
Want andersom zijn er ook heel erg veel uitzonderingen...
Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen? ). Maar Amsterdam is niet Nederland, gelukkig maar.
pi_77599113
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:55 schreef barrage het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.
[..]
Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
quote:
Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen? ). Maar Amsterdam is niet Nederland, gelukkig maar.
Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.
pi_77599632
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:57 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
Nee. Heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
quote:
Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.
Ik geloof er geen ruk van.
pi_77599846
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:

[..]

[..]

Nee maar het scheelt niet veel

196.539

Heen en terug (andere weg terug) tel ik 21 "te koop"bordjes. En dan te bedenken dat ik in 5-8 minuten bij de fysio ben. Lijkt wel of er halve straten te koop staan.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77600000
Hier valt dat dan weer enorm mee.
pi_77600091
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 18:17 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Nee maar het scheelt niet veel

196.539

Heen en terug (andere weg terug) tel ik 21 "te koop"bordjes. En dan te bedenken dat ik in 5-8 minuten bij de fysio ben. Lijkt wel of er halve straten te koop staan.
In het complex waar ik woon stonden een jaar geleden nog 6 appartementen te koop en nu nog 1. Het wisselt allemaal nogal.
pi_77600367
Ik heb die 200.000 wel degelijk gezien, tweede helft van vorig jaar. Is ook in een oud topic nog wel voorbij gekomen...
  woensdag 3 februari 2010 @ 19:00:02 #105
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_77601241
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 18:35 schreef vive_la_france het volgende:
Ik heb die 200.000 wel degelijk gezien, tweede helft van vorig jaar. Is ook in een oud topic nog wel voorbij gekomen...
Klopt helemaal.

Het is en blijft een ordinair piramidespel.
pi_77602488
quote:

De 200.000 grens is wel degelijk gehaald op funda, 2 maal zelfs

Ik denk dat er mensen zijn die hun verkoop maar even uitstellen.
Wat de daling betreft, een daling is een daling en dat is altijd significant
I'll sing you a lullaby.
pi_77602590
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Xeno:
Het is toch altijd al zo geweest dat het kopen van een woning niet voor iedereen weggelegd is. Voor zulke mensen moeten er gewoon goede huurwoningen beschikbaar zijn.
Maar ik vraag me soms wel eens af hoe mensen bij het idee komen dat iedereen maar een woning moet kunnen kopen?
Ik zeg ook niet dat iedereen een woning moet kunnen kopen. Maar wat ik wel vreemd vind is dat je een boven modaal inkomen moet hebben om uberhaupt een simpele woning te kunnen kopen. Iets vertelt mij dat de markt alles behalve goed werkt, de vastgoedmaffia en de overheden belemmeren met opzet de marktwerking omdat ze anders veel centjes gaan mislopen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77602773
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Revolution-NL het volgende:

In mijn omgeving zie ik juist veel singles een appartment kopen, en stelletjes blijven gewoon kopen / doorstromen op twee inkomens. Al die ramp en heilspoed verhalen die jij schetst heb ik nog niet meegemaakt in mijn omgeving.
Een appartement? Ben je wel goed bij je hoofd Zoiets ga je toch niet kopen. Daarnaast waar ik woon kun je geen eens appartementen kopen, want die bouwen ze er alleen voor bejaarden.
Maar goed, ik heb medelijden met die mensen die zich laten strikken om veel te veel centjes te betalen voor een appartement.
I'll sing you a lullaby.
pi_77603258
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 19:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een appartement? Ben je wel goed bij je hoofd Zoiets ga je toch niet kopen.
Ben nu wel benieuwd waar je woont
In de randstad is een appartement een prima investering en (starters)woning.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_77603840
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 19:48 schreef Aether het volgende:

[..]

Ben nu wel benieuwd waar je woont
In de randstad is een appartement een prima investering en (starters)woning.
Nederland is natuurlijk veel meer dan alleen de randstad. Sterker nog ongeveer de helft van het totale inwonersaantal woont er, als je alle illegalen mee telt. Misschien is het wel heel gezellig zo op een kluitje wonen maar ik heb toch liever iets meer ruimte. Daarnaast ligt de gehele randstad onder water, slechte investering met de stijgende zeespiegel
I'll sing you a lullaby.
pi_77604350
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:01 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Nederland is natuurlijk veel meer dan alleen de randstad.
Ik reageer alleen maar op de .
Voor velen staat een appartement synoniem aan een huis.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_77604458
Wij kijken vooral naar de grafiek en herkennen een zeer herkenbaar patroon, namelijk, een daling, dan korte heropleving, met waarschijnlijk een volgende daling of scherpe daling volgend.

Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe...
pi_77604779
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:12 schreef Aether het volgende:

Ik reageer alleen maar op de .
Voor velen staat een appartement synoniem aan een huis.
Snap ik

Als je in een stad opgroeit word je al vroeg voorbereid op krappe huisvesting
I'll sing you a lullaby.
pi_77604956
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:15 schreef Emu het volgende:
Wij kijken vooral naar de grafiek en herkennen een zeer herkenbaar patroon, namelijk, een daling, dan korte heropleving, met waarschijnlijk een volgende daling of scherpe daling volgend.

Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe...
Die korte opleving komt omdat er altijd mensen zijn die denken dat het ergste nu wel geweest zal zijn en denken dat ze nu snel op de bodem moeten kopen
Als dan blijkt dat deze optimistische kopers er naast zaten stort de markt volkomen in, al het optimisme zak dan diep weg.
I'll sing you a lullaby.
pi_77607688
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:25 schreef xenobinol het volgende:

[..] Die korte opleving komt omdat er altijd mensen zijn die denken dat het ergste nu wel geweest zal zijn en denken dat ze nu snel op de bodem moeten kopen
Als dan blijkt dat deze optimistische kopers er naast zaten stort de markt volkomen in, al het optimisme zak dan diep weg.
Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!
  woensdag 3 februari 2010 @ 21:39:34 #116
179598 Deprater
pi_77608296
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:26 schreef Emu het volgende:

[..]

Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!
Zolang de lonen en prijzen dalen in de EU zal ook de daling in vastgoedprijzen doorgaan

[ Bericht 0% gewijzigd door Deprater op 03-02-2010 23:12:35 ]
pi_77611930
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 21:26 schreef Emu het volgende:

[..]

Dat is juist wel een goed teken, hoe eerder de lucht uit de zeepbel is...
I'll sing you a lullaby.
pi_77614690
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:21 schreef xenobinol het volgende:

Als je in een stad opgroeit word je al vroeg voorbereid op krappe huisvesting
De ruimtebeleving in een appartement is vaak juist groter dan in een rijtjeshuis, omdat alles op 1 of hooguit 2 verdiepingen zit. Mijn appartement is in totaal maar zo'n 90 m2 (rijtjeshuis is 130 denk ik?), maar met een woonkamer+keuken van 50+ m2, en veel glas en wijds uitzicht, is de indruk allesbehalve krap.

w.b. de Nederlandse huizenmarkt, de woningprijs zal m.i. rustigjes blijven dalen in hetzelfde tempo waarmee de economie verslechtert. De grote Absturz komt pas als de lange rente omhoog gaat. Ik vermoed dat dat volgend jaar gebeurt, als overheden eindelijk beginnen te bezuinigen en stoppen met het kunstmatig stimuleren/overeindhouden van de economie en financiële wereld. Vroeg of laat moeten ze een streep trekken omdat de tekorten onverantwoord hoog worden en het risco op hyperinflatie te groot.
pi_77634602
Mooi zo
Starters in kou door wegvallen koopsubsidie
http://www.nu.nl/economie(...)en-koopsubsidie.html
  donderdag 4 februari 2010 @ 16:59:05 #120
179598 Deprater
pi_77634937
ALs de Euro zo door dondert dan zal de prijs in euro's wel gaan stabiliseren, tegemvallers voor de BB ers
Als hier de rente maar niet gaat stijgen door die grieken
quote:
Schuld en boete
AMSTERDAM - Wie geld leent, gaat een verplichting aan tot terugbetaling. Met rente. Wie niet kan terugbetalen, moet boeten. Met nog meer rente. Het overkomt de Grieken momenteel. De angst dat het land niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, leidt tot hogere rentes op Griekse staatsobligaties.

[ Bericht 39% gewijzigd door Deprater op 04-02-2010 18:57:46 ]
  donderdag 4 februari 2010 @ 19:19:31 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77639449
Er zit voor de huizenmarkt nog wel wat in het vat:
-Koopsubsidies bijna op. Dat was een der laatste kurken
-HRA op de tocht
-Rentestijging in het verschiet
-AFM gaat tophypotheken inperken (http://www.fd.nl/artikel/14098138/afm-wil-toch-rem-tophypotheek)
- Veel gemeenten kunnen startersleningen niet meer rond krijgen.

Kan je zeggen wat je wil, maar dat zijn geen positieve signalen (voor een stijgende huizenmarkt)
The End Times are wild
pi_77641901
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 19:19 schreef LXIV het volgende:
-HRA op de tocht
-AFM gaat tophypotheken inperken (http://www.fd.nl/artikel/14098138/afm-wil-toch-rem-tophypotheek)

Kan je zeggen wat je wil, maar dat zijn geen positieve signalen (voor een stijgende huizenmarkt)
They never said it was going to be easy.

Denk dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Maar de tijden van 10 jaar geleden komen de eerstkomende 20 jaar echt niet meer terug.
pi_77642158
De AFM heeft een rapport over opgesteld over hun visie op de hypotheken: http://www.afm.nl/marktpa(...)ument_hypotheken.pdf
Ik heb het even vlug doorgelezen en ik denk dat hier genoeg in staat om de discussie drie topics verder te vullen.
Leuk voor op het toilet.
pi_77642966
quote:
-HRA op de tocht

Dat wijst op een daling van 50%
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:36:04 #125
179598 Deprater
pi_77642972
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:13 schreef barrage het volgende:

[..]

They never said it was going to be easy.

Denk dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Maar de tijden van 10 jaar geleden komen de eerstkomende 20 jaar echt niet meer terug.
Dat zie ik ook niet, alle voortekenen staan op rood
pi_77643146
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 21:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Tja, en op die zwarte bijverdiensten krijg je natuurlijk geen hypotheek.
Wel goed voor je eigen inleg of een verbouwing
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 4 februari 2010 @ 20:45:20 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77643323
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dat wijst op een daling van 50%
Ik ben van de 5% daling (voor 2010)

Maar als je dan je kiet leeg hebt staan, wat ook zo'n 8% kost, al denken sommige mensen minder, dan ben je toch 13% van je taxatiewaarde kwijt. In één jaar. Daar valt niet tegenop te werken. En aan het einde van dat jaar is de situatie niet beter dan nu.
The End Times are wild
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:39:38 #128
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77649365
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wel goed voor je eigen inleg of een verbouwing
Zwart geld in onroerend goed of auto's steken is het domste dat je kunt doen.

Vandaar dat het zo godgeklaagd is dat domme criminelen ("patsers") zo lang door kunnen gaan met grote huizen en grote auto's. Al lopen ze uiteindelijk tegen de lamp, het duurt wel erg lang voordat justitie het door krijgt.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  donderdag 4 februari 2010 @ 22:47:01 #129
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_77649769
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar als je dan je kiet leeg hebt staan, wat ook zo'n 8% kost, al denken sommige mensen minder, dan ben je toch 13% van je taxatiewaarde kwijt. In één jaar. Daar valt niet tegenop te werken. En aan het einde van dat jaar is de situatie niet beter dan nu.
Hij had het over het hypothetische geval dat de HRA wordt afgeschaft (m.i. goed voor 40%) en dat enkele andere beleidswijzigingen zouden plaatshebben. Een totale daling van 50% is dan niet zo laag. Maar het blijft een rare hypothese.

Ik denk dat de HRA langzaam wordt afgeschaft. Daarnaast zal waarschijnlijk worden gekozen voor een korting op de aftrek, die jaarlijks groeit tot 100%. Zo kunnen starters hetzelfde voordeel genieten als mensen die al ergens wonen. En zo voorkom je dat de markt (en de rest van de economie) in één keer instort.

ik denk dus dat je een daling van zo'n 40% krijgt over pakweg 30 jaar, die gecompenseerd wordt door enkele andere factoren.
- inflatie
- extra zekerheid door duidelijkheid over de HRA
- economische groei

Al met al nog een flinke, structurele daling, maar niet zo groot.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  donderdag 4 februari 2010 @ 23:20:08 #130
179598 Deprater
pi_77651393
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 22:47 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]Ik denk dat de HRA langzaam wordt afgeschaft. Daarnaast zal waarschijnlijk worden gekozen voor een korting op de aftrek, die jaarlijks groeit tot 100%. Zo kunnen starters hetzelfde voordeel genieten als mensen die al ergens wonen. En zo voorkom je dat de markt (en de rest van de economie) in één keer instort.
Een korting op de aftrek daar pak je de starters mee, wat De Jager zei, een bezitsbelasting invoeren en afschaffen van de overdrachtsbelasting zal het effect van de HRA neutraliseren, de doorstroom verbeteren en ook de wet Hillen neutraliseren
  vrijdag 5 februari 2010 @ 09:29:59 #131
179598 Deprater
pi_77659078
quote:
-HRA op de tocht

De starters kopen niet of nauwelijks meer

Geen subside meer op bestaande woningen
Slechte arbeidscontracten , meer tijd dienstverbanden
Lagere aanvangsalarissen, lager netto, de komende jaren gaat de belastingdruk flink stijgen
Studenten hebben enorme leningen afgesloten vanwege studie, dit gaat de komende jaren explosief stijgen
quote:
'Student leent te veel' door Arianne Mantel en Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden. Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden - gemiddeld 12.500 euro - van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.
Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning,

[ Bericht 1% gewijzigd door Deprater op 05-02-2010 10:05:22 ]
pi_77660184
Dat idee van al die honderdduizenden "starters" die zogenaamd al jaren staan te trappelen om huizen te kopen is sowieso achterhaald. De huizenboom van de afgelopen 10 jaar heeft er echt wel voor gezorgd dat iedereen die ook maar enigszins een huis wilde, er inmiddels al één heeft. En diegenen die dat niet hebben geven er ook niet om (ja, dat bestaat echt, mensen die geen ruk geven om een eigen huis!). De rek is er dus gewoon uit. Aan de onderkant is er natuurlijk nog steeds wel wat toestroom van nieuwe starters, maar dat zijn er op jaarbasis echt niet heel veel.
pi_77661309
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 09:29 schreef Deprater het volgende:

[..]

De starters kopen niet of nauwelijks meer

Geen subside meer op bestaande woningen
Slechte arbeidscontracten , meer tijd dienstverbanden
Lagere aanvangsalarissen, lager netto, de komende jaren gaat de belastingdruk flink stijgen
Studenten hebben enorme leningen afgesloten vanwege studie, dit gaat de komende jaren explosief stijgen[..]

Kijk, ook dat is nu net volgens mij een hele belangrijke factor, als ik vergelijk met de tijd dat ik studeerde een 7 tal jaren geleden, en nu dat mijn jongere broers studeren, dan valt hetmij op dat men meer en meer gebruik maakt van deze studiefinanciering, sommigen vrij verstandig, maar meer en meer personen die zich gewoon volladen (= +25.000 studieschuld na het studeren, al dan niet succesvol afgeronde studie). Ik zou daar wel eens erg graag cijfers van zien, zodat mijn vermoeden bevestigd wordt, ik ga dat dan ook een keer opzoeken binnekort!
pi_77661515
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waar baseer je die 8% op (interesse vraagje want ik snap hem niet helemaal)?
pi_77661667
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef barrage het volgende:
Dat idee van al die honderdduizenden "starters" die zogenaamd al jaren staan te trappelen om huizen te kopen is sowieso achterhaald. De huizenboom van de afgelopen 10 jaar heeft er echt wel voor gezorgd dat iedereen die ook maar enigszins een huis wilde, er inmiddels al één heeft. En diegenen die dat niet hebben geven er ook niet om (ja, dat bestaat echt, mensen die geen ruk geven om een eigen huis!). De rek is er dus gewoon uit. Aan de onderkant is er natuurlijk nog steeds wel wat toestroom van nieuwe starters, maar dat zijn er op jaarbasis echt niet heel veel.
Precies....alsof er voor elke starter die een huis koopt een nieuwe in de rij staat en alsof die groep niet onderhevig is aan een veranderende perceptie over het eigenhuis bezit. Het woord wordt vaak misbruikt door mensen die baat hebben om de illusie van de trappelende starter in de stand te houden. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die echt geen ruk geven om een eigen huis. Ik vind het sowieso maar een opgedrongen gedachte die erin is geplempt door de overheid en weet ik welke organisaties ter bevordering van het eigen huizenbezit.
pi_77661947
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 10:52 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Precies....alsof er voor elke starter die een huis koopt een nieuwe in de rij staat en alsof die groep niet onderhevig is aan een veranderende perceptie over het eigenhuis bezit. Het woord wordt vaak misbruikt door mensen die baat hebben om de illusie van de trappelende starter in de stand te houden. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die echt geen ruk geven om een eigen huis. Ik vind het sowieso maar een opgedrongen gedachte die erin is geplempt door de overheid en weet ik welke organisaties ter bevordering van het eigen huizenbezit.
pi_77662313
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:01 schreef barrage het volgende:

[..]

Onder het mom van: Zo bouw je kapitaal op en ben je rijk na x-jaar.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:27:29 #138
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77662794
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:12 schreef mierenfokker het volgende:

[..]

Onder het mom van: Zo bouw je kapitaal op en ben je rijk na x-jaar.
Je bouwt wel degelijk kapitiaal op, de vraag is alleen wat het rendement is
Als je 30 jaar in een koophuis woont zal rendement altijd hoger zijn dan dat je 30 jaar in een huurhuis verblijft.

Ik weet bijv. dat mijn hypotheek over 30 jaar nog steeds hetzelfde bedrag als nu is. Hierdoor zijn mijn woonlasten aanzienlijk minder onderhevig aan inflatie
pi_77663239
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je 30 jaar in een koophuis woont zal rendement altijd hoger zijn dan dat je 30 jaar in een huurhuis verblijft.
Altijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ja, dat is de afgelopen 30 jaar zo geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de komende dertig jaar ook zo zal zijn, zeker niet als je op de top hebt gekocht.

En je moet niet vergeten dat je als huizenbezitter naast je hypotheek nog veel meer extra kosten (OZB, EWF, onderhoud) hebt die een huurder niet heeft. Die 'vergeten' de meeste huizenbezitters voor het gemak.

Als je geen hypotheek hebt is huren natuurlijk wel weggegooid geld. Tenzij de huizenprijsdaling over vele jaren harder gaat dan je aan huur kwijt zou zijn, maar dan moet het wel erg hard gaan.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 11:53:57 #140
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77663769
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:40 schreef barrage het volgende:

[..]

Altijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ja, dat is de afgelopen 30 jaar zo geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de komende dertig jaar ook zo zal zijn, zeker niet als je op de top hebt gekocht.

En je moet niet vergeten dat je als huizenbezitter naast je hypotheek nog veel meer extra kosten (OZB, EWF, onderhoud) hebt die een huurder niet heeft. Die 'vergeten' de meeste huizenbezitters voor het gemak.

Als je geen hypotheek hebt is huren natuurlijk wel weggegooid geld. Tenzij de huizenprijsdaling over vele jaren harder gaat dan je aan huur kwijt zou zijn, maar dan moet het wel erg hard gaan.
Rendement kan ook negatief rendement zijn . Bij een huurhuis bouw je echter NIKS op. terwijl je als huiseigenaar na 30 jaar hypotheek vrij bent en dus amper meer woonlasten hebt. Altijd leuk als je op je oude dag wat meer bestedingsruimte hebt. Terwijl een huurder tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk 2500 euro p/mnd aftikt voor een doorsnee huis.

De kans dat je huis na 30 jaar minder waard is dan bij aankoop is natuurlijk niet heel groot. Hooguit blijft de waarde gelijk. Maargoed het maakt ook heel niet uit of je het aankoop bedrag eruit haalt. Een huis koop je om in te wonen. Als ik wil speculeren ga ik wel naar de beurs.
pi_77664113
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Rendement kan ook negatief rendement zijn . Bij een huurhuis bouw je echter NIKS op.
Dat is een gigantische misperceptie, een fabeltje dat de wereld in is geholpen door de huizenmaffia.

Bij een huurhuis heb je het compleet in eigen hand of je iets 'opbouwt' of niet. Je kunt namelijk gewoon sparen. Dat veel huurders dat niet doen is een tweede.
quote:
terwijl je als huiseigenaar na 30 jaar hypotheek vrij bent en dus amper meer woonlasten hebt.
Alleen als je genoeg gespaard hebt. Er zijn er zat die in die 30 jaar helemaal niks sparen en die zoiets hebben van "dat zie ik wel weer over 30 jaar". Dan stopt je HRA maar loopt de rentebetaling gewoon door.
quote:
Altijd leuk als je op je oude dag wat meer bestedingsruimte hebt. Terwijl een huurder tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk 2500 euro p/mnd aftikt voor een doorsnee huis.
Daar heb je wel een punt: als je huis is afbetaald woon je de rest van je leven "gratis". Maarja als "arme" huurder betrek je dan gewoon (met voorrang!) een klein bejaardenflatje zonder onderhoudsverplichting, vang je lekker maximale huurtoeslag en kun je vrij en zonder zorgen je gespaarde centjes opmaken. Terwijl die bejaarde met eigen huis zich afvraagt waar hij het geld vandaan gaat halen voor een nieuw dak. Het is maar wat je liever hebt.
quote:
De kans dat je huis na 30 jaar minder waard is dan bij aankoop is natuurlijk niet heel groot. Hooguit blijft de waarde gelijk. Maargoed het maakt ook heel niet uit of je het aankoop bedrag eruit haalt. Een huis koop je om in te wonen. Als ik wil speculeren ga ik wel naar de beurs.
Precies. Je koopt het om in te wonen, niet om er rijk van te worden. Ik huur liever een woning om in te wonen. Ieder z'n ding.
pi_77664585
quote:
Daar heb je wel een punt: als je huis is afbetaald woon je de rest van je leven "gratis". Maarja als "arme" huurder betrek je dan gewoon (met voorrang!) een klein bejaardenflatje zonder onderhoudsverplichting, vang je lekker maximale huurtoeslag en kun je vrij en zonder zorgen je gespaarde centjes opmaken. Terwijl die bejaarde met eigen huis zich afvraagt waar hij het geld vandaan gaat halen voor een nieuw dak. Het is maar wat je liever hebt.

Inderdaad...de jaarlijkse onderhoudkosten die je ook gedurende de eerste 30 jaar betaald lopen natuurlijk gewoon door. Hoe ouder het huis hoe duurder het onderhoud. Leg er maar1100-1700 euro per jaar voor appart...met uitschieters. Alleen aan onderhoud smijt je dus al snel een 42.000 euro weg in 30 jaar. Moet je ook nog de mazzel hebben dat je oude toko uit de jaren 30 over 30 jaar geen nieuw dak nodig heeft, dan ben je snel 50.000 euro kwijt. Als de huizenprijzen niet gigantisch stijgen of gematigd stijgen in die 30 jaar is je huis net zo'n zwart gat geweest als huren, alleen heeft de huurder die 30 jaar niet de lasten van een huis hoeven te dragen. En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat je 30 jaar in dat huis woont en dat je niet vroeger in je leven op straat gezet wordt waardoor je moet interen op je huis en uiteindelijk met de staart tussen de benen het huis moet verlaten. Zit je alsnog op je 50ste in een sociale huurflat. De fata morga van het eigen huisbezit gaat alleen maar op wanneer alle omstandigheden ideaal zijn. Misschien was dit bij de vorige generatie zo, maar ik denk dat het nu wel anders is.
pi_77664789
Halfies hoor je ook weleens zeggen "huur betalen is geld in het water gooien, dus moet je kopen". Alsof rente betalen op je hypotheek dat niet is.

Wonen kost nu eenmaal relatief veel geld. De enige manier om wonen goedkoop te laten zijn, is door er heel weinig eisen aan te stellen. Je wilt niet weten wat het vrij besteedbaar inkomen van een zwerver hier in Nederland is. Daar slaat de gemiddelde burger stijl van achterover.
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:34:39 #144
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665186
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Inderdaad...de jaarlijkse onderhoudkosten die je ook gedurende de eerste 30 jaar betaald lopen natuurlijk gewoon door. Hoe ouder het huis hoe duurder het onderhoud. Leg er maar1100-1700 euro per jaar voor appart...met uitschieters. Alleen aan onderhoud smijt je dus al snel een 42.000 euro weg in 30 jaar. Moet je ook nog de mazzel hebben dat je oude toko uit de jaren 30 over 30 jaar geen nieuw dak nodig heeft, dan ben je snel 50.000 euro kwijt. Als de huizenprijzen niet gigantisch stijgen of gematigd stijgen in die 30 jaar is je huis net zo'n zwart gat geweest als huren, alleen heeft de huurder die 30 jaar niet de lasten van een huis hoeven te dragen. En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat je 30 jaar in dat huis woont en dat je niet vroeger in je leven op straat gezet wordt waardoor je moet interen op je huis en uiteindelijk met de staart tussen de benen het huis moet verlaten. Zit je alsnog op je 50ste in een sociale huurflat. De fata morga van het eigen huisbezit gaat alleen maar op wanneer alle omstandigheden ideaal zijn. Misschien was dit bij de vorige generatie zo, maar ik denk dat het nu wel anders is.
Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.

De grootste onderhoudskosten / afschrijving zitten in de CV ketel en dat is echt GEEN 42.000 euro in 30 jaar

Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de rijtjescontainers uit de jaren 80 zeer zeker niet dit bedrag aan onderhoud kwijt zijn geweest. Ik vermoed niet eens de helft.
pi_77665279
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:34 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.

De grootste onderhoudskosten / afschrijving zitten in de CV ketel en dat is echt GEEN 42.000 euro in 30 jaar
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:37:59 #146
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665293
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:37 schreef barrage het volgende:

[..]

Nu een inhoudelijke reactie?
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:40:02 #147
179598 Deprater
pi_77665350
quote:

[..]

Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de rijtjescontainers uit de jaren 80 zeer zeker niet dit bedrag aan onderhoud kwijt zijn geweest. Ik vermoed niet eens de helft.
IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud, ene keer lichjes geschuurd en gedaan met ademende kleurbeits
  vrijdag 5 februari 2010 @ 12:41:19 #148
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_77665391
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:40 schreef Deprater het volgende:

[..]

IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud

Ik word een beetje moe van de zwartkijkers in dit topic.
pi_77665402
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Nu een inhoudelijke reactie?
Laat ik zeggen dat ik zijdelings enige ervaring heb met "onderhoudsschema's van aannemers" (heb ooit een tijdje voor een VvE-onderhoudsbedrijf gewerkt). "Wij van WC-eend..." zal ik maar zeggen, valt altijd tegen met dat onderhoud, zeker bij die Vinex-zooi. De grote kosten komen pas over een jaar of 10, als je garantie is verlopen.
pi_77665412
quote:

[..]

Tel uit je winst...minder dan gedacht, maar dan ook alleen in de ideale situatie.(volgens het onderhoudsschema van de aannemer waarschijnlijk:)

http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=212996
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')