LTS opleiding, pech hebben gehad? hoezo... hij mankeert niks aan zijn lichaam of verstand. Niet alle banen verdienen modaal, genoeg werkgevers die een minimum loon betalen of anders een Pool inhuren of de bedrijvigheid verhuizen naar oost Europa. Ga maar eens vanuit je kantoor kijken op een industrieterrein en spreek de man of vrouw in de stofjas of werkkleding maar eens aan op zijn verdiensten, je zal concluderen dat de meesten 'pech' en/of geen HBO opleiding hebbenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1200 netto zit je bruto ook maar een paar tientjes per maand boven het minimumloon. Dan zal hij ook wel geen echte opleiding hebben gevolgd of heel veel pech hebben gehad. Niet zo raar dat je dan niet kan kopen.
Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:48 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Aha, een bevestiging dat er in NL geen subprime is!!!!!
Mmmm... mensen met weinig interesse in dit onderwerp zul je niet aantreffen in dit subforum. Maar zeer hoog opgeleide mensen met ambities zul je denk ik ook niet aantreffen, die hebben waarschijnlijk wel wat beters te doen. Blijven de mensen met een gemiddeld opleidingsniveau dus overquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:54 schreef capricia het volgende:
Wat dat betreft weet ik ook niet hoe ik fok in moet schatten. Zijn het mensen met een gemiddeld hogere opleiding (en dan bedoel ik HBO/ WO)? Of zitten er ook veel (oud) VMBO'ers?
Moet het even op een rijtje zetten:quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:25 schreef Prutzenberg het volgende:
2.400.000 hypotheken bestaan uit één hypotheekvorm, 900.000 uit gecombineerde.
Van die 2,4 mln bestaat 44% (!) uit aflossingsvrije hypotheken.
Dit zijn echte aflossingsvrije hypotheken, dus geen spaarvariant. Dat is m.i. toch wel erg hoog.
Zie pag. 3 (tabel 1) uit bovenstaande bron.
Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Moet het even op een rijtje zetten:
(correct me if i'm wrong)
- 3,8 miljoen mensen hebben een koopwoning.
- Daarvan heeft 2.4 milj X 44% een aflossingsvrije hyp: grofweg 1 miljoen huishoudens dus.
- Waarbij gemiddeld 51% van de waarde van de koopwoning (uit 2008) belast is met een hypotheek.
En ik meen serieus: Wat is de definitie van subprime?
En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:31 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Ik heb het niet over sub-prime. Als die er al zijn dan zullen die eerder in die groep van 900.000 zitten.
Geen bank geeft 100% aflossingsvrij over meer dan 90% van de E.W.
Ik mis gewoon nog te veel gegevens om hier conclusies uit te trekken.
Ik had echter niet verwacht dat er 1 mln hypotheken 100% aflossingsvrij zouden zijn. Dat vind ik veel.
Nee hoor Ik doe exact hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 23:37 schreef capricia het volgende:
[..]
En je weet dat NHG voor startes the bombe is and rising. En NHG zegt dat max 50% aflossingsvrij mag zijn.
Hoeveel procent is starter? Wat zegt ons dit?
En dan nog: Ik heb ook aflossingvrij, maar spaar / beleg daarnaast zelf. Heb in de tussentijd al redelijk wat afgelost. Ben ik de enige? Aflossingsvrij zegt mij niets.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jawel, want hoewel deze mensen geen hypotheek hebben zitten mensen met twee van dit soort inkomen wel vuistdiep in de hypotheek markt. Singles kopen al jaren geen huizen meer, alles is gebaseerd op twee inkomens, als er eentje wegvalt zijn de rapen gaar. Daarnaast neemt ook de inkomsten zekerheid van de mensen met een hogere opleiding ook af.
quote:wo 03 feb 2010, 12:56
'WOZ-waarde wordt tegenvaller'
RIJSWIJK (AFN) - Mensen die denken dat ze door de gedaalde huizenprijzen minder ozb (onroerendezaakbelasting) gaan betalen, zullen bedrogen uitkomen als ze de beschikking in de bus krijgen, zegt brancheorganisatie VBO Makelaar.
Vorig jaar zijn de prijzen van de woningen gedaald maar de peildatum voor het bepalen van de waarde van het huis is 1 januari 2009.
Bij het bepalen van de WOZ-waarde wordt veelal uitgegaan van een modelberekening én van verkoopgegevens van vergelijkbare woningen in de buurt.
Dat laatste is een stuk moeilijker geworden, doordat het aantal verkochte woningen sterk gedaald is.
Volgens VBO Makelaar loont het meer dan ooit de moeite om de WOZ-beschikking kritisch te bezien op de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
De WOZ-waarde is niet alleen van belang voor de ozb, maar ook voor het vaststellen van het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting en andere heffingen.
Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:
Waarom laten die pessimisten niks meer van zich horen?
Een tijdje geleden zat dit topic er vol van.
- 200.000 woningen grens is nooit behaald.
Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.quote:- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 18:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat je met een gemiddeld salaris prima een gemiddeld huis kan kopen is toch wel een aardige indicatie? Norm wou ik het niet gaan noemen.
Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:
- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:10 schreef barrage het volgende:
[..]
Over welke "200.000 woningen grens" heb je het nu?
[..]
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.quote:Neehoor, alles boven de 3,5 ton is flinks naar beneden gegaan en/of zeer lastig verkoopbaar. Erg veel huizen in die prijsklasse die nu al bijna 2 jaar te koop staan. Natuurlijk zijn er bepaalde uitzonderingslocaties, maar dat is wel het grote plaatje.
Bij het kopen van een woning gaat het uiteraard over het gemiddelde huishoudensinkomen! Je haalt het gemiddelde individuele inkomen door elkaar met dat de huishoudens.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:42 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
gemiddeld is niet 1,5 tot 2 keer modaal...
Met een modaal salaris (31000) kun je niet een huis met de gemiddelde prijs kopen!
Dan zal eerst die werkloosheid ook onder de beter verdiende beroepsbevolking flink moeten gaan stijgen. En de combinatie met een flink hogere hypotheekrente is ook vrij noodzakelijk om lagere woningprijzen te krijgen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Hier ben ik. De grote klappen moeten nog komen, zodra de werkloosheid flink op gaat lopen, wat gaat gebeuren, zullen de prijzen ook gaan kelderen.
Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.quote:Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
Nee, lijkt me niet. En steeds meer mensen wonen alleen, dus dan is het helemaal lastig. Een hypotheek van 4x een modaal jaarsalaris voor een 1-persoons huishouden is tegenwoordig hooguit 120.000 euro. Daar kun je pas een huis van kopen als je 50.000 tot 100.000 bijlegt, afhankelijk van de regio. Nu is zoiets uiteindelijk wel mogelijk, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je eerst 20 jaar moet sparen om een starterswoning te kunnen kopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Of rond modaal..maar wel per persoon modaal. Dus man fulltime en vrouw parttime is anderhalf keer modaal...zo heb ik het altijd gezien.
Van te voren al een beetje gespaard en wat geld opzij gelegd. En dan een huis kopen.
Moet toch wel lukken, lijkt me zo?
Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekkenquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:47 schreef barrage het volgende:
[..]
Die grens is weldegelijk gehaald. Maar heeft slechts kort geduurd, om voor de hand liggende redenen.
[..]
Ja, dat kan. Dat zijn dan wel heel erg veel uitzonderingen.
Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daarom kijk ik liever naar de harde cijfers. En die zijn er nog niet voldoende om jouw harde conclusies goed onderbouwd te kunnen trekken.
Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen?quote:Want andersom zijn er ook heel erg veel uitzonderingen...
Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:55 schreef barrage het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf naar wiens "harde cijfers" je kijkt.
[..]
Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.quote:Ja, die noemde ik al. In Amsterdam bijvoorbeeld loopt het bijvoorbeeld nog prima, daar is 3,5 ton voor een fatsoenlijk huis een koopje. Al speelt zich op IJburg momenteel ook een aardig drama af, maar dat viel natuurlijk te verwachten (wie wil daar nou wonen?). Maar Amsterdam is niet Nederland, gelukkig maar.
Nee. Heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, heb jij een suggestie die jouw claim onderbouwt?
Ik geloof er geen ruk van.quote:Hier in de buurt (ZW-Drenthe) loopt het ook lang niet slecht in de meeste prijsklasses.
Nee maar het scheelt niet veelquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
200.000 woningen grens op de Fundateller. Die is nooit gehaald, een teken dat de markt tegen de verwachting van de pessimisten in toch weer aantrok en trekt.
[..]
Of jouw observaties betreffen uitzonderingen. Goede huizen voor een goede prijs gaan overal nog vrij goed. De huizen die nu langer te koop staan zouden ook zonder crisis heel lastig te verkopen zijn geweest.
In het complex waar ik woon stonden een jaar geleden nog 6 appartementen te koop en nu nog 1. Het wisselt allemaal nogal.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:17 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Nee maar het scheelt niet veel
196.539
Heen en terug (andere weg terug) tel ik 21 "te koop"bordjes. En dan te bedenken dat ik in 5-8 minuten bij de fysio ben. Lijkt wel of er halve straten te koop staan.
Klopt helemaal.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:35 schreef vive_la_france het volgende:
Ik heb die 200.000 wel degelijk gezien, tweede helft van vorig jaar. Is ook in een oud topic nog wel voorbij gekomen...
De 200.000 grens is wel degelijk gehaald op funda, 2 maal zelfsquote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Ixnay het volgende:
- Huizenprijzen zijn alleen in het duurste segment significant gedaald.
Ik zeg ook niet dat iedereen een woning moet kunnen kopen. Maar wat ik wel vreemd vind is dat je een boven modaal inkomen moet hebben om uberhaupt een simpele woning te kunnen kopen. Iets vertelt mij dat de markt alles behalve goed werkt, de vastgoedmaffia en de overheden belemmeren met opzet de marktwerking omdat ze anders veel centjes gaan mislopen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Xeno:
Het is toch altijd al zo geweest dat het kopen van een woning niet voor iedereen weggelegd is. Voor zulke mensen moeten er gewoon goede huurwoningen beschikbaar zijn.
Maar ik vraag me soms wel eens af hoe mensen bij het idee komen dat iedereen maar een woning moet kunnen kopen?
Een appartement? Ben je wel goed bij je hoofdquote:Op woensdag 3 februari 2010 10:15 schreef Revolution-NL het volgende:
In mijn omgeving zie ik juist veel singles een appartment kopen, en stelletjes blijven gewoon kopen / doorstromen op twee inkomens. Al die ramp en heilspoed verhalen die jij schetst heb ik nog niet meegemaakt in mijn omgeving.
Ben nu wel benieuwd waar je woontquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een appartement? Ben je wel goed bij je hoofdZoiets ga je toch niet kopen.
Nederland is natuurlijk veel meer dan alleen de randstad. Sterker nog ongeveer de helft van het totale inwonersaantal woont er, als je alle illegalen mee telt. Misschien is het wel heel gezellig zo op een kluitje wonen maar ik heb toch liever iets meer ruimte. Daarnaast ligt de gehele randstad onder water, slechte investering met de stijgende zeespiegelquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:48 schreef Aether het volgende:
[..]
Ben nu wel benieuwd waar je woont
In de randstad is een appartement een prima investering en (starters)woning.
Ik reageer alleen maar op dequote:Op woensdag 3 februari 2010 20:01 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nederland is natuurlijk veel meer dan alleen de randstad.
Snap ikquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:12 schreef Aether het volgende:
Ik reageer alleen maar op de.
Voor velen staat een appartement synoniem aan een huis.
Die korte opleving komt omdat er altijd mensen zijn die denken dat het ergste nu wel geweest zal zijn en denken dat ze nu snel op de bodem moeten kopenquote:Op woensdag 3 februari 2010 20:15 schreef Emu het volgende:
Wij kijken vooral naar de grafiek en herkennen een zeer herkenbaar patroon, namelijk, een daling, dan korte heropleving, met waarschijnlijk een volgende daling of scherpe daling volgend.
Prijsdaling bestaande koopwoningen neemt weer toe...
Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:25 schreef xenobinol het volgende:
[..] Die korte opleving komt omdat er altijd mensen zijn die denken dat het ergste nu wel geweest zal zijn en denken dat ze nu snel op de bodem moeten kopen![]()
Als dan blijkt dat deze optimistische kopers er naast zaten stort de markt volkomen in, al het optimisme zak dan diep weg.
Zolang de lonen en prijzen dalen in de EU zal ook de daling in vastgoedprijzen doorgaanquote:Op woensdag 3 februari 2010 21:26 schreef Emu het volgende:
[..]
Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!
Dat is juist wel een goed teken, hoe eerder de lucht uit de zeepbel is...quote:Op woensdag 3 februari 2010 21:26 schreef Emu het volgende:
[..]
Wat mij bovendien ook geen goed teken lijkt, is dat die opleving, die meestal kort en hevig is, nu zelfs kort en matig is geweest!
De ruimtebeleving in een appartement is vaak juist groter dan in een rijtjeshuis, omdat alles op 1 of hooguit 2 verdiepingen zit. Mijn appartement is in totaal maar zo'n 90 m2 (rijtjeshuis is 130 denk ik?), maar met een woonkamer+keuken van 50+ m2, en veel glas en wijds uitzicht, is de indruk allesbehalve krap.quote:Op woensdag 3 februari 2010 20:21 schreef xenobinol het volgende:
Als je in een stad opgroeit word je al vroeg voorbereid op krappe huisvesting
quote:Schuld en boete
AMSTERDAM - Wie geld leent, gaat een verplichting aan tot terugbetaling. Met rente. Wie niet kan terugbetalen, moet boeten. Met nog meer rente. Het overkomt de Grieken momenteel. De angst dat het land niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, leidt tot hogere rentes op Griekse staatsobligaties.
They never said it was going to be easy.quote:Op donderdag 4 februari 2010 19:19 schreef LXIV het volgende:
Er zit voor de huizenmarkt nog wel wat in het vat:
-Koopsubsidies bijna op. Dat was een der laatste kurken
-HRA op de tocht
-Rentestijging in het verschiet
-AFM gaat tophypotheken inperken (http://www.fd.nl/artikel/14098138/afm-wil-toch-rem-tophypotheek)
- Veel gemeenten kunnen startersleningen niet meer rond krijgen.
Kan je zeggen wat je wil, maar dat zijn geen positieve signalen (voor een stijgende huizenmarkt)
Dat wijst op een daling van 50%quote:Op donderdag 4 februari 2010 19:19 schreef LXIV het volgende:
-HRA op de tocht
-AFM gaat tophypotheken inperken (http://www.fd.nl/artikel/14098138/afm-wil-toch-rem-tophypotheek)
Kan je zeggen wat je wil, maar dat zijn geen positieve signalen (voor een stijgende huizenmarkt)
Dat zie ik ook niet, alle voortekenen staan op roodquote:Op donderdag 4 februari 2010 20:13 schreef barrage het volgende:
[..]
They never said it was going to be easy.
Denk dat het uiteindelijk allemaal wel mee zal vallen. Maar de tijden van 10 jaar geleden komen de eerstkomende 20 jaar echt niet meer terug.
Wel goed voor je eigen inleg of een verbouwingquote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Tja, en op die zwarte bijverdiensten krijg je natuurlijk geen hypotheek.
Ik ben van de 5% daling (voor 2010)quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat wijst op een daling van 50%
Zwart geld in onroerend goed of auto's steken is het domste dat je kunt doen.quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wel goed voor je eigen inleg of een verbouwing
Hij had het over het hypothetische geval dat de HRA wordt afgeschaft (m.i. goed voor 40%) en dat enkele andere beleidswijzigingen zouden plaatshebben. Een totale daling van 50% is dan niet zo laag. Maar het blijft een rare hypothese.quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben van de 5% daling (voor 2010)
Maar als je dan je kiet leeg hebt staan, wat ook zo'n 8% kost, al denken sommige mensen minder, dan ben je toch 13% van je taxatiewaarde kwijt. In één jaar. Daar valt niet tegenop te werken. En aan het einde van dat jaar is de situatie niet beter dan nu.
Een korting op de aftrek daar pak je de starters mee, wat De Jager zei, een bezitsbelasting invoeren en afschaffen van de overdrachtsbelasting zal het effect van de HRA neutraliseren, de doorstroom verbeteren en ook de wet Hillen neutraliserenquote:Op donderdag 4 februari 2010 22:47 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]Ik denk dat de HRA langzaam wordt afgeschaft. Daarnaast zal waarschijnlijk worden gekozen voor een korting op de aftrek, die jaarlijks groeit tot 100%. Zo kunnen starters hetzelfde voordeel genieten als mensen die al ergens wonen. En zo voorkom je dat de markt (en de rest van de economie) in één keer instort.
De starters kopen niet of nauwelijks meerquote:Op donderdag 4 februari 2010 19:19 schreef LXIV het volgende:
-HRA op de tocht
quote:'Student leent te veel' door Arianne Mantel en Edwin van der Schoot
AMSTERDAM - Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden. Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden - gemiddeld 12.500 euro - van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.
Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning,
Kijk, ook dat is nu net volgens mij een hele belangrijke factor, als ik vergelijk met de tijd dat ik studeerde een 7 tal jaren geleden, en nu dat mijn jongere broers studeren, dan valt hetmij op dat men meer en meer gebruik maakt van deze studiefinanciering, sommigen vrij verstandig, maar meer en meer personen die zich gewoon volladen (= +25.000 studieschuld na het studeren, al dan niet succesvol afgeronde studie). Ik zou daar wel eens erg graag cijfers van zien, zodat mijn vermoeden bevestigd wordt, ik ga dat dan ook een keer opzoeken binnekort!quote:Op vrijdag 5 februari 2010 09:29 schreef Deprater het volgende:
[..]
De starters kopen niet of nauwelijks meer
Geen subside meer op bestaande woningen
Slechte arbeidscontracten , meer tijd dienstverbanden
Lagere aanvangsalarissen, lager netto, de komende jaren gaat de belastingdruk flink stijgen
Studenten hebben enorme leningen afgesloten vanwege studie, dit gaat de komende jaren explosief stijgen[..]
Waar baseer je die 8% op (interesse vraagje want ik snap hem niet helemaal)?quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik ben van de 5% daling (voor 2010)
Maar als je dan je kiet leeg hebt staan, wat ook zo'n 8% kost, al denken sommige mensen minder, dan ben je toch 13% van je taxatiewaarde kwijt. In één jaar. Daar valt niet tegenop te werken. En aan het einde van dat jaar is de situatie niet beter dan nu.
Precies....alsof er voor elke starter die een huis koopt een nieuwe in de rij staat en alsof die groep niet onderhevig is aan een veranderende perceptie over het eigenhuis bezit. Het woord wordt vaak misbruikt door mensen die baat hebben om de illusie van de trappelende starter in de stand te houden. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die echt geen ruk geven om een eigen huis. Ik vind het sowieso maar een opgedrongen gedachte die erin is geplempt door de overheid en weet ik welke organisaties ter bevordering van het eigen huizenbezit.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:09 schreef barrage het volgende:
Dat idee van al die honderdduizenden "starters" die zogenaamd al jaren staan te trappelen om huizen te kopen is sowieso achterhaald. De huizenboom van de afgelopen 10 jaar heeft er echt wel voor gezorgd dat iedereen die ook maar enigszins een huis wilde, er inmiddels al één heeft. En diegenen die dat niet hebben geven er ook niet om (ja, dat bestaat echt, mensen die geen ruk geven om een eigen huis!). De rek is er dus gewoon uit. Aan de onderkant is er natuurlijk nog steeds wel wat toestroom van nieuwe starters, maar dat zijn er op jaarbasis echt niet heel veel.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:52 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Precies....alsof er voor elke starter die een huis koopt een nieuwe in de rij staat en alsof die groep niet onderhevig is aan een veranderende perceptie over het eigenhuis bezit. Het woord wordt vaak misbruikt door mensen die baat hebben om de illusie van de trappelende starter in de stand te houden. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die echt geen ruk geven om een eigen huis. Ik vind het sowieso maar een opgedrongen gedachte die erin is geplempt door de overheid en weet ik welke organisaties ter bevordering van het eigen huizenbezit.
Je bouwt wel degelijk kapitiaal op, de vraag is alleen wat het rendement isquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:12 schreef mierenfokker het volgende:
[..]
Onder het mom van: Zo bouw je kapitaal op en ben je rijk na x-jaar.
Altijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ja, dat is de afgelopen 30 jaar zo geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de komende dertig jaar ook zo zal zijn, zeker niet als je op de top hebt gekocht.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je 30 jaar in een koophuis woont zal rendement altijd hoger zijn dan dat je 30 jaar in een huurhuis verblijft.
Rendement kan ook negatief rendement zijnquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:40 schreef barrage het volgende:
[..]
Altijd? Dat waag ik te betwijfelen. Ja, dat is de afgelopen 30 jaar zo geweest, maar dat wil nog niet zeggen dat dat de komende dertig jaar ook zo zal zijn, zeker niet als je op de top hebt gekocht.
En je moet niet vergeten dat je als huizenbezitter naast je hypotheek nog veel meer extra kosten (OZB, EWF, onderhoud) hebt die een huurder niet heeft. Die 'vergeten' de meeste huizenbezitters voor het gemak.
Als je geen hypotheek hebt is huren natuurlijk wel weggegooid geld. Tenzij de huizenprijsdaling over vele jaren harder gaat dan je aan huur kwijt zou zijn, maar dan moet het wel erg hard gaan.
Dat is een gigantische misperceptie, een fabeltje dat de wereld in is geholpen door de huizenmaffia.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:53 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Rendement kan ook negatief rendement zijn. Bij een huurhuis bouw je echter NIKS op.
Alleen als je genoeg gespaard hebt. Er zijn er zat die in die 30 jaar helemaal niks sparen en die zoiets hebben van "dat zie ik wel weer over 30 jaar". Dan stopt je HRA maar loopt de rentebetaling gewoon door.quote:terwijl je als huiseigenaar na 30 jaar hypotheek vrij bent en dus amper meer woonlasten hebt.
Daar heb je wel een punt: als je huis is afbetaald woon je de rest van je leven "gratis". Maarja als "arme" huurder betrek je dan gewoon (met voorrang!) een klein bejaardenflatje zonder onderhoudsverplichting, vang je lekker maximale huurtoeslag en kun je vrij en zonder zorgen je gespaarde centjes opmaken. Terwijl die bejaarde met eigen huis zich afvraagt waar hij het geld vandaan gaat halen voor een nieuw dak. Het is maar wat je liever hebt.quote:Altijd leuk als je op je oude dag wat meer bestedingsruimte hebt. Terwijl een huurder tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk 2500 euro p/mnd aftikt voor een doorsnee huis.
Precies. Je koopt het om in te wonen, niet om er rijk van te worden. Ik huur liever een woning om in te wonen. Ieder z'n ding.quote:De kans dat je huis na 30 jaar minder waard is dan bij aankoop is natuurlijk niet heel groot. Hooguit blijft de waarde gelijk. Maargoed het maakt ook heel niet uit of je het aankoop bedrag eruit haalt. Een huis koop je om in te wonen. Als ik wil speculeren ga ik wel naar de beurs.
Inderdaad...de jaarlijkse onderhoudkosten die je ook gedurende de eerste 30 jaar betaald lopen natuurlijk gewoon door. Hoe ouder het huis hoe duurder het onderhoud. Leg er maar1100-1700 euro per jaar voor appart...met uitschieters. Alleen aan onderhoud smijt je dus al snel een 42.000 euro weg in 30 jaar. Moet je ook nog de mazzel hebben dat je oude toko uit de jaren 30 over 30 jaar geen nieuw dak nodig heeft, dan ben je snel 50.000 euro kwijt. Als de huizenprijzen niet gigantisch stijgen of gematigd stijgen in die 30 jaar is je huis net zo'n zwart gat geweest als huren, alleen heeft de huurder die 30 jaar niet de lasten van een huis hoeven te dragen. En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat je 30 jaar in dat huis woont en dat je niet vroeger in je leven op straat gezet wordt waardoor je moet interen op je huis en uiteindelijk met de staart tussen de benen het huis moet verlaten. Zit je alsnog op je 50ste in een sociale huurflat. De fata morga van het eigen huisbezit gaat alleen maar op wanneer alle omstandigheden ideaal zijn. Misschien was dit bij de vorige generatie zo, maar ik denk dat het nu wel anders is.quote:Daar heb je wel een punt: als je huis is afbetaald woon je de rest van je leven "gratis". Maarja als "arme" huurder betrek je dan gewoon (met voorrang!) een klein bejaardenflatje zonder onderhoudsverplichting, vang je lekker maximale huurtoeslag en kun je vrij en zonder zorgen je gespaarde centjes opmaken. Terwijl die bejaarde met eigen huis zich afvraagt waar hij het geld vandaan gaat halen voor een nieuw dak. Het is maar wat je liever hebt.
Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:15 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Inderdaad...de jaarlijkse onderhoudkosten die je ook gedurende de eerste 30 jaar betaald lopen natuurlijk gewoon door. Hoe ouder het huis hoe duurder het onderhoud. Leg er maar1100-1700 euro per jaar voor appart...met uitschieters. Alleen aan onderhoud smijt je dus al snel een 42.000 euro weg in 30 jaar. Moet je ook nog de mazzel hebben dat je oude toko uit de jaren 30 over 30 jaar geen nieuw dak nodig heeft, dan ben je snel 50.000 euro kwijt. Als de huizenprijzen niet gigantisch stijgen of gematigd stijgen in die 30 jaar is je huis net zo'n zwart gat geweest als huren, alleen heeft de huurder die 30 jaar niet de lasten van een huis hoeven te dragen. En dan moet je er ook nog maar vanuit gaan dat je 30 jaar in dat huis woont en dat je niet vroeger in je leven op straat gezet wordt waardoor je moet interen op je huis en uiteindelijk met de staart tussen de benen het huis moet verlaten. Zit je alsnog op je 50ste in een sociale huurflat. De fata morga van het eigen huisbezit gaat alleen maar op wanneer alle omstandigheden ideaal zijn. Misschien was dit bij de vorige generatie zo, maar ik denk dat het nu wel anders is.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.
De grootste onderhoudskosten / afschrijving zitten in de CV ketel en dat is echt GEEN 42.000 euro in 30 jaar
IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud, ene keer lichjes geschuurd en gedaan met ademende kleurbeitsquote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een nieuwbouwwoning is tegenwoordig onderhoudsarm. Als ik het onderhoudsschema van de aannemer mag geloven hoef ik alleen de kozijnen schoon te houden, de dakgoot te ontstappen en 1x in de zoveel tijd de voordeur en de schuurdeur van een likje verf te voorzien.
De grootste onderhoudskosten / afschrijving zitten in de CV ketel en dat is echt GEEN 42.000 euro in 30 jaar
Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de rijtjescontainers uit de jaren 80 zeer zeker niet dit bedrag aan onderhoud kwijt zijn geweest. Ik vermoed niet eens de helft.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:40 schreef Deprater het volgende:
[..]
IK heb heel wat nieuwbouwwoningen gehad en nooit ene cent uitgegeven aan onderhoud
Laat ik zeggen dat ik zijdelings enige ervaring heb met "onderhoudsschema's van aannemers" (heb ooit een tijdje voor een VvE-onderhoudsbedrijf gewerkt). "Wij van WC-eend..." zal ik maar zeggen, valt altijd tegen met dat onderhoud, zeker bij die Vinex-zooi. De grote kosten komen pas over een jaar of 10, als je garantie is verlopen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:37 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nu een inhoudelijke reactie?
Tel uit je winst...minder dan gedacht, maar dan ook alleen in de ideale situatie.(volgens het onderhoudsschema van de aannemer waarschijnlijk:)quote:Op vrijdag 5 februari 2010 12:34 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de rijtjescontainers uit de jaren 80 zeer zeker niet dit bedrag aan onderhoud kwijt zijn geweest. Ik vermoed niet eens de helft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |