abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74514775
De woningmarkt vrijmaken, dat is dus:

Afschaffen van alle woonbelastingen, woonsubsidies, woonbijtellingen, woonaftrekposten en meer moderne energiezuinige huurwoningen bouwen met geld van de bulkend-rijke corporaties en kaveluitgifte aan particulieren.
Huren vrijgeven en een gewenningsregeling voor mensen die als gevolg van deze wijziging meer dan 50% van hun inkomen aan woonlasten betalen.
En niet nog meer regels, door eerlijke huurders met goed betaald werk, weg te jagen uit de prachtwijken

Hoe is het zover gekomen:

'Huizenprijzen dalen 20%'
'Huizenprijzen dalen 20%' #2
'Huizenprijzen dalen 20%' #3
Huizenprijzen dalen 20% deel 3
'Huizenprijzen dalen 20%' #4
'Huizenprijzen dalen 20%' #5: De daling is begonnen
Huizenmarkt #6: kopers staken, verkopers geven niet toe.
Huizenmarkt #7: waar de markt muurvast zit
Huizenmarkt # 8: Woningmarkt totaal ingestort
De huizenmarkt #9: *pop* goes the bubble.
Huizenmarkt #10 waar nog steeds een stijging waarneembaar is
Huizenmarkt #11 Woningen in de ramsj?
Huizenmarkt #12 Stevige fundering of door en door rot?
Huizenmarkt #13 Ongeluksgetal? Of blijft het nog stabiel?
Huizenmarkt #14 Waar de meningen verdeeld zijn...
Huizenmarkt #15 Is 't al tijd voor stimuleringsmaatregelen?
Huizenmarkt #16: Waar makelaars hun aanbod photoshoppen
Huizenmarkt 17. Is er verschil in Koop en Huur?
De Huizenmarkt #18: Waar de tophypotheken worden afgeschaft
De Huizenmarkt #19: Waar de tophypotheken toch nog mogen
De Huizenmarkt #20: Waar de bubble in stand moet blijven
De Huizenmarkt #21 Over sukkels en fundimentalisten
De Huizenmarkt #22: waar het CDA de de HRA wil beperken
De Huizenmarkt #23: Waar het er heet aan toe gaat
De Huizenmarkt #24
Huizenmarkt deeltje 25
De Huizenmarkt #26: De discussie gaat door
De Huizenmarkt #27: Fundamenteel discusiëren
Huizenmarkt #28: Stilte voor de storm?
Huizenmarkt #29: Stilstand is achteruitgang!
Huizenmarkt #30: Waar er nog steeds mensen in fase 2 zitten
De Huizenmarkt #31 - Waar de koopjes worden gevonden
De Huizenmarkt 32: Waar 6% in 18 maanden een bubble is
Huizenmarkt #33: Waar de boerderijen in Brabant nog verkopen
Laatste posts:
[..]

En weer verder

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 08-11-2009 20:22:25 ]
pi_74514823
Had er nog eentje geopend, maar die mag dus dicht! Deze was eerder.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 8 november 2009 @ 18:59:33 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74514876
Wat bedoel je met "de woningmarkt vrij maken"? Afschaffen van de zwaar beperkende gemeentelijke bestemmingsplannen, en mensen het recht geven om met eigen grond te doen wat ze willen? In heel veel landen mag dat, en ik denk dat de boeren rondom steden graaaaag een klein stukje weiland verkopen om huizen op te bouwen.
censuur :O
pi_74514956
quote:
Op zondag 8 november 2009 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Afschaffen van de zwaar beperkende gemeentelijke bestemmingsplannen, en mensen het recht geven om met eigen grond te doen wat ze willen? In heel veel landen mag dat, en ik denk dat de boeren rondom steden graaaaag een klein stukje weiland verkopen om huizen op te bouwen.
Dat dus, en alle belastingen, bijtellingen en aftrekken weg
pi_74514990
tvp
  zondag 8 november 2009 @ 19:08:14 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74515187
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:01 schreef henkway het volgende:

[..]

Dat dus, en alle belastingen, bijtellingen en aftrekken weg
Dat zou 100.000 ontslagen ambtenaren betekenen, dus dat zullen ze wel niet doen...
pi_74515285
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat zou 100.000 ontslagen ambtenaren betekenen, dus dat zullen ze wel niet doen...
Die kunnen betaald worden uit de besparing van loonkosten
pi_74515388
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:10 schreef henkway het volgende:

[..]

Die kunnen betaald worden uit de besparing van loonkosten
En wat gaan ze dan doen?
  zondag 8 november 2009 @ 19:17:42 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74515554
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:13 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

En wat gaan ze dan doen?
Wegen verbreden!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 8 november 2009 @ 19:17:55 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74515557
Twee problemen in 1x opgelost.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_74515751
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:17 schreef eleusis het volgende:

[..]

Wegen verbreden!
Jammer genoeg is het in dit land strafrechterlijk verboden om wegen te verbreden met ambtenaren.
  zondag 8 november 2009 @ 19:28:19 #13
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_74515937
^^ hoezo? Ik ben ambtenaar en ik verbreed wegen...

Overigens vind ik het niet zo'n goed plan om de hele ruimtelijke ordening los te laten. Ruimte is in Nederland uiterst schaars en er zijn ook gebieden nodig waar niet gewoond of gewerkt wordt. Zoals daar zijn: recreatie, openbaar groen en speelplaatsen in wijken, natuur, infrastructuur en water. Vooral dat laatste (waterberging) wordt de komende decennia belangrijk, maar is niet winstgevend. Naar goed Nederlands gebruik wordt dat dan van overheidswege geregeld (waterschappen hebben het land al eeuwen lang droog gehouden tegen zeer redelijke kosten).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_74515964
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:23 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Jammer genoeg is het in dit land strafrechterlijk verboden om wegen te verbreden met ambtenaren.
ik moest lachen. Echt.

Overigens hebben ze het in Cambodja geprobeerd met kapitalisten en anti-revolutionairen, maar dit bleek niet zo'n succes. Uiteindelijk bleek grint en beton toch stabieler.

[ Bericht 9% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 08-11-2009 19:36:31 ]
pi_74516885
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:28 schreef Goverman het volgende:
^^ hoezo? Ik ben ambtenaar en ik verbreed wegen...

Overigens vind ik het niet zo'n goed plan om de hele ruimtelijke ordening los te laten.
Kaveluitgifte kun je heel goed aan de gemeenteambtenaren over laten.
Er moeten ook straten komen uiteraard

Die doen dat al ontiegelijk veel jaar
pi_74525965
'Scheefhuurder' meldt.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_74527160
quote:
Op zondag 8 november 2009 22:35 schreef Prutzenberg het volgende:
'Scheefhuurder' meldt.
In de Oekraïne (Kiev) zijn de huren met 30% gedaald
pi_74527283
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:51 schreef henkway het volgende:

Kaveluitgifte kun je heel goed aan de gemeenteambtenaren over laten.
Precies. En een week later kun je ze voor een mooie prijs van hun zwager of neef overnemen.

Over de prijsbepaling van huurwoningen, daar bestaat al decennialang een keurig puntenstelsel voor. Geen enkel probleem dus.

Al zullen die prijzen door dit soort marktingrepen (scheefwonen afschaffen) op den duur wel weer gecorrigeerd moeten worden.

Capricia, huurtoeslag geld voor woningen tot 621,78/mnd en daar zullen ook na het bestrijden van scheefwonen nog heel veel mensen onder vallen. Die zullen (zover ze niet meer dan 20300 per alleenstaande of 27575 per gezin verdienen) aanspraak op hogere toeslag kunnen maken. De verrijking van de corporaties zou dus ten laste van ons aller schatkist gaan. Er lijkt mij veel voor te zeggen om de scheefwoonwinst aan de algemene middelen toe te voegen.
pi_74528369
quote:
Op zondag 8 november 2009 23:05 schreef dvr het volgende:

[..]

. Er lijkt mij veel voor te zeggen om de scheefwoonwinst aan de algemene middelen toe te voegen.
Dat komt ten goede aan de corporatiekoningen
quote:
Precies. En een week later kun je ze voor een mooie prijs van hun zwager of neef overnemen.
Dan roomt de gemeente de winst af
  Moderator zondag 8 november 2009 @ 23:45:31 #20
236264 crew  capricia
pi_74528686
quote:
Op zondag 8 november 2009 23:05 schreef dvr het volgende:

[..]

Over de prijsbepaling van huurwoningen, daar bestaat al decennialang een keurig puntenstelsel voor. Geen enkel probleem dus.

Al zullen die prijzen door dit soort marktingrepen (scheefwonen afschaffen) op den duur wel weer gecorrigeerd moeten worden.

Capricia, huurtoeslag geld voor woningen tot 621,78/mnd en daar zullen ook na het bestrijden van scheefwonen nog heel veel mensen onder vallen. Die zullen (zover ze niet meer dan 20300 per alleenstaande of 27575 per gezin verdienen) aanspraak op hogere toeslag kunnen maken. De verrijking van de corporaties zou dus ten laste van ons aller schatkist gaan. Er lijkt mij veel voor te zeggen om de scheefwoonwinst aan de algemene middelen toe te voegen.
Ik heb het nergens over het afschaffen van de huursubsidie. Maar wat me wel stoort is dat 40% van de sociale huurwoningen bewoont worden door mensen die een inkomen hebben waarbij ze eigenlijk geen recht meer op een sociale huurwoning hebben. De prijs van dat soort woningen is gereguleerd, en dus veel lager dan wat de marktwaarde van de woning zou zijn. Daar heb ik een probleem mee.
Tevens brengt dit met zich mee dat mensen die wel gewoon een minimum inkomen hebben dus geen geschikte woning meer kunnen vinden, omdat die woningen allemaal bezet zijn door de niet-doelgroep mensen. Gevolg: Ze krijgen meer huursubsidie omdat de woningen die voor die doelgroep bedoeld zijn, niet beschikbaar zijn.

In totaal gaat het hier dus over miljarden per jaar wat wij als Nederland hieraan kwijt zijn.
Volgens het CBS gaat het om evenveel geld als de HRA in zijn totaal.
Los van het geld, is het uiteindelijk ook gewoon asociaal om scheef te wonen. Maar ik neem dat de scheefwoners niet kwalijk...het is het huidige systeem van woningaanbod die dit aanmoedigt.
Wat mij betreft mogen de prijzen voor dit soort mensen gewoon marktconform worden.
Daar zou eigenlijk niet eens een discussie over gevoerd moeten worden.

De prijzen worden kunstmatig laaggehouden zodat mensen met een minimuminkomen ook normaal kunnen wonen. Dit los van de huursubsidie.
Mensen met meer dan dat inkomen horen niet te huren voor minimumprijzen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 8 november 2009 @ 23:46:27 #21
236264 crew  capricia
pi_74528722
quote:
Op zondag 8 november 2009 23:35 schreef henkway het volgende:

[..]

Dat komt ten goede aan de corporatiekoningen
[..]

Daar kun je als overheid heel goed afspraken over maken met die corporaties.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74529213
quote:
Op zondag 8 november 2009 23:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Daar kun je als overheid heel goed afspraken over maken met die corporaties.
Ja, en de corporaties maar huizenblokken verpatsen aan goede vrienden en versleten kantoorpanden en boten terugkopen voor drie keer de werkelijke waarde
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 00:12:16 #23
236264 crew  capricia
pi_74529456
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:02 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja, en de corporaties maar huizenblokken verpatsen aan goede vrienden en versleten kantoorpanden en boten terugkopen voor drie keer de werkelijke waarde
Ja, ik weet dat veel corporaties niet goed functioneren en zich meer druk maken over hun eigen miljoenen dan om het feit dat dat geld bij de huurders vandaan komt en eigenlijk gewoon weer terug die wijken in zou moeten.
Lijkt me idd iets wat aangepakt kan worden met de juiste wetgeving. Zoals het nu gaat, werkt het gewoon niet. Wijken verpauperen en de corporaties worden steeds rijker.

Voor mij is dat ook een van de redenen dat ik niet wil huren: Het zijn vaak gewoon de slechtere wijken omdat er niet in geinvesteerd wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74529905
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:12 schreef capricia het volgende:

[..]
Voor mij is dat ook een van de redenen dat ik niet wil huren: Het zijn vaak gewoon de slechtere wijken omdat er niet in geinvesteerd wordt.
En als je scheefwonen gaat belasten dan jaag je de mensen met een baan de slechte wijken uit, dus ghettos en tokkiewijken, krijg je dan

Als men een slechte woning wil huren laat die mensen dan, ze hebben misschien andere hobby's

De overheid moet gewoon de subsidies en HRA afschaffen, en alle huren vrijgeven, en meer weilanden vrijgeven voor woningbouw

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 09-11-2009 00:38:25 ]
pi_74530136
Leuke discussie over het huren vanavond. Dat hoort namelijk ook bij de huizenmarkt.

En ook hier geldt dat de regio bepalend is. Met name in de randstad komt dit vaker voor, al vind ik het voorbeeld uit de Volkskrant wat vanavond genoemd werd wat overtrokken. Als je vanaf een inkomen van 25k al scheefhuurt dan heb je in mijn gemeente echt een probleem. Koopappartementen voor gezinnen (ex wbv-flats) kosten hier minimaal ¤190.000,-. Dat kan je met een inkomen van 25.000 dus niet betalen. En dan mag je dus wel "marktconforme" huur gaan betalen (waarbij dat marktconforme gebaseerd is op een bubble!).

Ik denk dat het probleem groter gemaakt wordt dan het werkelijk is en een mooie afleidingsmanoeuvre is van het tekort aan huurwoningen wat veroorzaakt is door wanbeleid van overheden en wbv's.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 00:47:29 #26
236264 crew  capricia
pi_74530162
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:33 schreef henkway het volgende:

[..]

En als je scheefwonen gaat belasten dan jaag je de mensen met een baan de slechte wijken uit, dus ghettos en tokkiewijken, krijg je dan

Als men een slechte woning wil huren laat die mensen dan, ze hebben misschien andere hobby's

De overheid moet gewoon de subsidies en HRA afschaffen, en alle huren vrijgeven, en meer weilanden vrijgeven voor woningbouw
Ik wil scheefwonen niet belasten. Ik wil enkel dat woningen waarbij de prijzen gereguleerd zijn zodat de aller armsten er gebruik van kunnen maken, ook voor die mensen bestemd zijn. En niet voor mensen met een hoger inkomen. Die zouden toch gewoon 'normale' marktprijzen kunne betalen?

Wil je een slechte woning huren met een modaal inkomen? Mij best. Maar niet met allerlei reguleringen en subsidies.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74530187
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik wil scheefwonen niet belasten. Ik wil enkel dat woningen waarbij de prijzen gereguleerd zijn zodat de aller armsten er gebruik van kunnen maken, ook voor die mensen bestemd zijn. En niet voor mensen met een hoger inkomen. Die zouden toch gewoon 'normale' marktprijzen kunne betalen?
Dus alles vrijlaten en alle subsidies afschaffen ook de HRA en de bijtellingen
pi_74530193
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Wil je een slechte woning huren met een modaal inkomen? Mij best. Maar niet met allerlei reguleringen en subsidies.
Met een modaal inkomen krijg je geen toeslagen. Waar ik woon betalen die mensen gewoon 1/3 van hun inkomen aan huur.
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 00:50:56 #29
236264 crew  capricia
pi_74530205
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:45 schreef Prutzenberg het volgende:
Leuke discussie over het huren vanavond. Dat hoort namelijk ook bij de huizenmarkt.

En ook hier geldt dat de regio bepalend is. Met name in de randstad komt dit vaker voor, al vind ik het voorbeeld uit de Volkskrant wat vanavond genoemd werd wat overtrokken. Als je vanaf een inkomen van 25k al scheefhuurt dan heb je in mijn gemeente echt een probleem. Koopappartementen voor gezinnen (ex wbv-flats) kosten hier minimaal ¤190.000,-. Dat kan je met een inkomen van 25.000 dus niet betalen. En dan mag je dus wel "marktconforme" huur gaan betalen (waarbij dat marktconforme gebaseerd is op een bubble!).

Ik denk dat het probleem groter gemaakt wordt dan het werkelijk is en een mooie afleidingsmanoeuvre is van het tekort aan huurwoningen wat veroorzaakt is door wanbeleid van overheden en wbv's.
Zelfs volgens het CPB is scheefwonen gewoon een fors probleem:
quote:
Regulering en subsidiëring van de Nederlandse huurwoningmarkt verlagen de huren met gemiddeld 50%.
Hiermee is jaarlijks een bedrag van 14½ mld euro gemoeid, evenveel als met de fiscale subsidiëring van koopwoningen. Slechts 6¾ mld euro hiervan komt terecht bij huurders met lage inkomens voor wie het bedoeld is. Meer dan de helft - 7¾ mld euro - komt terecht bij huurders met midden- of hoge inkomens. Dat is een belangrijke oorzaak van de grote problemen waarmee de woningmarkt momenteel kampt, zoals goedkope woningen die bewoond worden door mensen met een hoog inkomen, mensen met een laag inkomen die geen betaalbare woning kunnen vinden en starters die jarenlang op een woning moeten wachten.
Mede hierdoor overtreffen de maatschappelijke kosten van de regulering en de subsidiëring van de huurwoningmarkt de maatschappelijke baten met ongeveer duizend euro per huurwoning per jaar.
Etc...
http://www.cpb.nl/nl/news/2008_22.html

Als we de woningmarkt gaan herzien, dan moet dat in zijn totaliteit gebeuren. Niet alleen de HRA, de overdrachtsbelasting etc. Maar de huurmarkt is ook gewoon een essentieel onderdeel van de woningmarkt. En daar is minstens evenveel mis als op de koopmarkt.
Het gaat zelfs om vergelijkbare bedragen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 00:54:59 #30
236264 crew  capricia
pi_74530255
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Met een modaal inkomen krijg je geen toeslagen. Waar ik woon betalen die mensen gewoon 1/3 van hun inkomen aan huur.
Het is toch ook niet zo dat met het loslaten van de regulering alle huurwoningen opeens dubbel zo duur worden? Het ligt gewoon aan het type woning, type plek en de vraag naar die woning.
Dat lijkt me heel normaal in een commerciele wereld van vraag en aanbod. Waarom zou de huurmarkt voor mensen boven het sociaal minimum anders moeten werken?

En ik weiger te begrijpen dat mensen met een normaal modaal inkomen in woningen moeten wonen waarbij de prijs kunstmatig laag gehouden wordt. Die woningen, met hun lage huren, zijn bedoeld voor mensen met een minimuminkomen.
Deze mensen kunnen nu zo'n goedkope woning niet krijgen, met als resultaat dat er MEER huursubsidie naar die groep gaat.

Lees het CBP rapport maar eens.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74530260
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Zelfs volgens het CPB is scheefwonen gewoon een fors probleem:
[..]

Als we de woningmarkt gaan herzien, dan moet dat in zijn totaliteit gebeuren. Niet alleen de HRA, de overdrachtsbelasting etc. Maar de huurmarkt is ook gewoon een essentieel onderdeel van de woningmarkt. En daar is minstens evenveel mis als op de koopmarkt.
Het gaat zelfs om vergelijkbare bedragen.
Juist, dus alles afschaffen, weg met al die regelingen

Koopsubidies en HRA en bijtellingen, huursubsidie, WOZ en Overdrachtsbelastingen en ga maar door
pi_74530278
quote:
Op zondag 8 november 2009 18:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat bedoel je met "de woningmarkt vrij maken"? Afschaffen van de zwaar beperkende gemeentelijke bestemmingsplannen, en mensen het recht geven om met eigen grond te doen wat ze willen? In heel veel landen mag dat, en ik denk dat de boeren rondom steden graaaaag een klein stukje weiland verkopen om huizen op te bouwen.
Hmm..... daar ben ik het niet helemaal mee eens!
Die boeren hebben te maken met hun ''millieucirkel''. Binnen die cirkel mogen geen woningen gebouwd worden En vaak zitten de boeren al aan de grens met die millieucirkel.
Uitzonderingen zijn natuurlijk de boeren zonder vee maar wel met grond die braak ligt en niet noodzakelijk is voor de uitoefening van het bedrijf. En de tweede groep uitzonderingen: de gepensioneerde boeren.

Al geef ik de voorkeur aan de benaming Agrarier
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 00:57:30 #33
236264 crew  capricia
pi_74530293
Al met al kunnen we gewoon concluderen dat die hele markt verrot is en overgereguleerd.
Als we daar nou stapje voor stapje afscheid van gaan nemen, dan wordt de doorstroom wat groter en daar heeft iedereen baat bij!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74530299
Blijkbaar verschilt het per regio. Ik heb in deze reeks gelezen dat er in den lande eengezinswoningen te huur zijn voor ¤350,-. Dat is hier niet het geval. Daarbij ben ik benieuwd wat er onder hoge inkomens verstaan wordt. Als dat alles boven modaal is dan zit er een groot gat tussen wat je mag huren en wat je kan kopen.
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 01:02:21 #35
236264 crew  capricia
pi_74530358
quote:
Op maandag 9 november 2009 00:57 schreef Prutzenberg het volgende:
Blijkbaar verschilt het per regio. Ik heb in deze reeks gelezen dat er in den lande eengezinswoningen te huur zijn voor ¤350,-. Dat is hier niet het geval. Daarbij ben ik benieuwd wat er onder hoge inkomens verstaan wordt. Als dat alles boven modaal is dan zit er een groot gat tussen wat je mag huren en wat je kan kopen.
Ik snap even niet wat je bedoelt met wat je 'mag' huren?
Over het algemeen is er een wachtlijst van jaren voor een sociale huurwoning.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74530401
quote:
Op maandag 9 november 2009 01:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik snap even niet wat je bedoelt met wat je 'mag' huren?
Over het algemeen is er een wachtlijst van jaren voor een sociale huurwoning.
Ik bedoel dat je mag huren volgens het puntensysteem i.p.v. zogenaamd "marktconform".
En die wachttijden had je 15 jaar geleden ook al, dat is echt niet nieuw.
pi_74530432
De prijzen worden helemaal niet kunstmatig laag gehouden, die zitten echt dicht tegen de maximale grens aan. Alleen mensen die een oud huurcontract hebben betalen weinig.
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 01:19:22 #38
236264 crew  capricia
pi_74530541
Dat zou het dus ook geen problemen op moeten leveren als we de prijzen vrijgeven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74531136
quote:

Nee hoor, daar komen gewoon nieuwe instromers van allerlei pluimage te wonen; studenten, jonge gezinnen, mensen die net gescheiden zijn, asielzoekers, etc. Geen geheimyuppen die nooit thuis zijn en niets voor de buurt betekenen omdat ze altijd aan het werken danwel exotisch vakantievieren zijn - of die, erger nog, hun huisje onderverhuren en zodoende elders op stand wonen met behoud van subsidie.
pi_74531139
Frappant trouwens dat ik er blijkbaar nog exact zo over denk als toen we deze zelfde discussie een half jaar geleden met dezelfde argumenten voerden..
pi_74531280
tvp
pi_74532293
quote:
Op maandag 9 november 2009 01:19 schreef capricia het volgende:
Dat zou het dus ook geen problemen op moeten leveren als we de prijzen vrijgeven.
Ik denk het niet, men zal gaan indikken , dat wil zeggen mensen die apart subsidie krijgen gaan dan samenwonen, en mensen die opeens te duur wonen gaan kleiner wonen.

Dus er zal meer woonruimte vrij komen

In dat geval zullen ook de koopsubsidies, huursubsidies, aftrekken en bijtellingen en andere belastingen moeten vervallen en in plaats daarvan een tijdelijk woontoeslag indien de woonlasten meer dan 50% van het netto gezinsinkomen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 09-11-2009 10:13:38 ]
pi_74532793
quote:
Op maandag 9 november 2009 09:18 schreef henkway het volgende:

[..]

Ik denk het niet, men zal gaan indikken , dat wil zeggen mensen die apart subsidie krijgen gaan dan samenwonen, en mensen die te duur wonen gaan kleiner wonen.

Dus er zal meer woonruimte vrij komen

In dat geval zullen ook de koopsubsidies, huursubsidies, aftrekken en bijtellingen en andere belastingen moeten vervallen en in plaats daarvan een tijdelijk woontoeslag indien de woonlasten meer dan 50% van het netto gezinsinkomen zijn.
is 50% niet heel erg veel als je in de bijstand zit? Daarbij ga je bij zo'n regeling ook de mensen weer subsidiëren die een veel te duur huis kopen. Ik zou dan een villa kunnen kopen met 110% woonlasten en de regering springt bij tot 50%.

Een vast percentage is leuk, maar wel met een inkomensgrens er bij & enkel voor huur.
pi_74533107
quote:
Op maandag 9 november 2009 09:52 schreef RvLaak het volgende:

[..]

is 50% niet heel erg veel als je in de bijstand zit? Daarbij ga je bij zo'n regeling ook de mensen weer subsidiëren die een veel te duur huis kopen. Ik zou dan een villa kunnen kopen met 110% woonlasten en de regering springt bij tot 50%.

Een vast percentage is leuk, maar wel met een inkomensgrens er bij & enkel voor huur.
50% van je woonlasten verwonen is erg veel hoor, uiteraard zal er een maximum moeten zijn, wie vrijwillig in een woning gaat wonen die meer dan 1200 euro per maand kost die red zich wel.
pi_74533208
quote:
Op maandag 9 november 2009 04:05 schreef dvr het volgende:
Frappant trouwens dat ik er blijkbaar nog exact zo over denk als toen we deze zelfde discussie een half jaar geleden met dezelfde argumenten voerden..
Frappant dat het nog steeds onzin is
pi_74533436
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:10 schreef henkway het volgende:

[..]

50% van je woonlasten verwonen is erg veel hoor, uiteraard zal er een maximum moeten zijn, wie vrijwillig in een woning gaat wonen die meer dan 1200 euro per maand kost die red zich wel.
persoonlijk vind ik dat de grens een stuk lager kan. Neem bijstand, daar ongeveer een derde van als woonlasten. En een maximale kale huur van 450-600 euro.

Alles daarboven -> zelf dokken.
  maandag 9 november 2009 @ 10:36:07 #47
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74533693
Als alle mensen die nu "scheef huren" (wat een punnikwoord trouwens, de vergelijking met "scheef rijden" in kleine auto's maakte dat goed duidelijk, maar dat terzijde) de particuliere markt opgedreven worden, neemt de vraag daar toe, en stijgen de huren daar nog veel verder.

De enige oplossing voor de woningmarkt is zorgen voor voldoende woningen. Zolang dat niet gebeurt, maken alle kunstmatige oplossingen zoals subsidies en wachtlijsten het probleem niet beter.
pi_74533980
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:

De enige oplossing voor de woningmarkt is zorgen voor voldoende woningen. Zolang dat niet gebeurt, maken alle kunstmatige oplossingen zoals subsidies en wachtlijsten het probleem niet beter.
Ook dat, en de overheid kan zo 100.000 huurwoningen laten bouwen, ergens in een stel weilanden, dat zal een enorme boost zijn voor de economie, maar ons systeem zit vastgerot

en deze huurwoningen uit de jaren 60 laten slopen
quote:
ma 09 nov 2009, 10:21
Een derde woningen heeft hoog energieverbruik
DEN HAAG (AFN) - Bij een derde van de bijna 1 miljoen Nederlandse woningen met een energielabel kan het energieverbruik fors omlaag. Deze woningen vallen in de energieklasse E, F of G en dat betekent dat het energieverbruik relatief hoog is. Voor deze woningen zijn veel energiebesparende maatregelen mogelijk. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

[ Bericht 18% gewijzigd door henkway op 09-11-2009 11:25:28 ]
pi_74535770
quote:

[..]

Mensen die nu scheefwonen moet de simpelweg de keuze krijgen om de woning voor een bijv. 15% onder de marktprijs over te kopen of meer huur te betalen.

In beide gevallen is de gemeente/corporatie verplicht elders een sociale huurwoning daarvoor in de plaats terug te bouwen.

Probleem opgelost
pi_74535885
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:49 schreef henkway het volgende:

[..]

Ook dat, en de overheid kan zo 100.000 huurwoningen laten bouwen, ergens in een stel weilanden, dat zal een enorme boost zijn voor de economie, maar ons systeem zit vastgerot

en deze huurwoningen uit de jaren 60 laten slopen
[..]

Goed punt, deze woningen hebben hun geld allang opgebracht. Vaak zijn deze jaren 60 wijken één troosteloze bedoeling. Sloop deze huurwoningen en herontwikkel deze wijken met huur en koopwoningen doorelkaar.
pi_74536341
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Goed punt, deze woningen hebben hun geld allang opgebracht. Vaak zijn deze jaren 60 wijken één troosteloze bedoeling. Sloop deze huurwoningen en herontwikkel deze wijken met huur en koopwoningen doorelkaar.
Maar die woningen die indertijd voor 12.000 gulden zijn gebouwd door de sociale woningbouwverenigingen met zachte leningen van de overheid, worden nu bij de jongeren in de maag gesplitst voor 140.000 euro.
En dat publieke geld verdwijnt naar allerlei duistere verliesgevende investeringen in het buitenland.

woningbouwverenigingen geprivatiseerd zijn door de VVD
  maandag 9 november 2009 @ 15:10:09 #52
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74542164
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het huidige slopen van huurwoningen heeft alleen tot doel de mensen die er al lang wonen veel meer huur te laten betalen... Volstrekt zinloos zolang er tekort aan woningen is! Laat die oude woningen staan, hell, verkoop ze desnoods voor een prikkie aan de bewoners, op voorwaarde dat ze de huizen opknappen en isoleren, en bouw elders die nieuwe huurwoningen.
Het slopen van woningen mag je uitstellen tot er 5% meer woningen zijn dan er vraag is...
pi_74542368
quote:
Op maandag 9 november 2009 15:10 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het huidige slopen van huurwoningen heeft alleen tot doel de mensen die er al lang wonen veel meer huur te laten betalen... Volstrekt zinloos zolang er tekort aan woningen is! Laat die oude woningen staan, hell, verkoop ze desnoods voor een prikkie aan de bewoners, op voorwaarde dat ze de huizen opknappen en isoleren, en bouw elders die nieuwe huurwoningen.
Het slopen van woningen mag je uitstellen tot er 5% meer woningen zijn dan er vraag is...
gewoon slopen en gelijktijdig minimaal twee keer zoveel terugbouwen in het kader van energiebesparing en milieu
  maandag 9 november 2009 @ 15:33:40 #54
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74542992
quote:
Op maandag 9 november 2009 15:15 schreef henkway het volgende:

[..]

gewoon slopen en gelijktijdig minimaal twee keer zoveel terugbouwen in het kader van energiebesparing en milieu
Enig idee hoeveel energie het bouwen van een huis kost?
Het is veel efficienter om gewoon 5 cm tempex tegen die huizen aan te plakken, en daar een stuclaag overheen te smeren.
pi_74544511
quote:
Op maandag 9 november 2009 15:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het is veel efficienter om gewoon 5 cm tempex tegen die huizen aan te plakken, en daar een stuclaag overheen te smeren.
die hutten zijn vaak compleet onbewoonbaar joh, tochten als een gek
  maandag 9 november 2009 @ 16:26:24 #56
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74544825
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:18 schreef henkway het volgende:

[..]

die hutten zijn vaak compleet onbewoonbaar joh, tochten als een gek
Iets zegt me dat er in particulier bezit veel slechtere huizen zijn, dan de 1960 woningbouwhuisjes...
En als ze al 50 jaar bewoonbaar zijn, is is het niet zo dat tocht nu opeens een probleem vormt lijkt mij...
pi_74545137
quote:
Op maandag 9 november 2009 15:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel werkgelegenheid het opleverd als je alle jaren 60 huur eensgezinswoningen sloopt en daarvoor nieuwe terug bouwt. De bouwsector kan wel wat werk gebruiken in deze tijden van crisis.

De woningcorperaties hebben geld zat in kas om dit te financieren.

Tevens is het ook een verfrissend aanzicht als die grijze grouwe troosteloze jaren 60 woningen vervangen wordt door frisse nieuwbouw.

Voordeel voor de huurders is dat ze netto minder kwijt zijn aan GWE waardoor ze meer geld over houden voor andere zaken.
pi_74545567
Slopen is pure kapitaalvernietiging. Kun je beter geld in het water gooien want dan kun je nog naar de kringetjes kijken. Slopen is nog milieuonvriendelijk ook,vooral vergeleken met renoveren.
  maandag 9 november 2009 @ 17:05:09 #59
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74546027
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:35 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel werkgelegenheid het opleverd als je alle jaren 60 huur eensgezinswoningen sloopt en daarvoor nieuwe terug bouwt. De bouwsector kan wel wat werk gebruiken in deze tijden van crisis.
Mwah, als je die wijken laat staan en gewoon nieuwe wijken bouwt, kan je ook nieuwe wegen aanleggen, en zit je niet met die enorme berg afval...
pi_74547993
quote:
Op maandag 9 november 2009 17:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Mwah, als je die wijken laat staan en gewoon nieuwe wijken bouwt, kan je ook nieuwe wegen aanleggen, en zit je niet met die enorme berg afval...
Het duurst aan een woning is tegenwoordig de grond en op de grond van 100 tochtige 60-jaren flats kun je 200 moderne flats bouwen, daarnaast is het heel erg goed voor de economie
  maandag 9 november 2009 @ 18:23:44 #61
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74548095
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:20 schreef henkway het volgende:

[..]

Het duurst aan een woning is tegenwoordig de grond en op de grond van 100 tochtige 60-jaren flats kun je 200 moderne flats bouwen
Dat grond duur is is kunstmatig, en niet iets waar woningbouwclubs de volle mep voor betalen.
pi_74548136
Net op het journaal, de woningen gebouwd voor 1970 hebben een rotte fundering en staan voor hoge kosten dat is ook van toepassing op huurwoningen.

Dus slopen die tokkiewijken en mooi energiezuinig nieuw bouwen

[ Bericht 22% gewijzigd door henkway op 09-11-2009 18:36:09 ]
pi_74548688
quote:
'Hypotheekrenteaftrek maakte financiële systeem instabiel'

09-11-2009 | Gepubliceerd 12:02
09-11-2009 | Laatst bijgewerkt 12:04

De hypotheekrenteaftrek is mede de oorzaak van de problemen bij de Nederlandse banken. Dat zegt macro-econoom Pieter Gautier van Vrije Universiteit. Bekijk de video hieronder.

[ Bericht 35% gewijzigd door henkway op 09-11-2009 19:23:23 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 13:23:51 #64
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_74570881
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Lakerman kom er maar in
  dinsdag 10 november 2009 @ 13:25:05 #65
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74570920
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:43 schreef henkway het volgende:

[..]

Ironisch dat 11 miljard euro per jaar belastinggeld via de HRA direct naar de banken gaat, en dat dat er voor zorgt dat banken in de problemen komen...
pi_74570990
quote:

[..]

Best logisch toch? HRA zorgt gewoon voor meer leverage toch? Dus als het misgaat, gaat het ook goed mis.
pi_74571972
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:25 schreef henkway het volgende:
Net op het journaal, de woningen gebouwd voor 1970 hebben een rotte fundering en staan voor hoge kosten dat is ook van toepassing op huurwoningen.

Dus slopen die tokkiewijken en mooi energiezuinig nieuw bouwen
Goede zaak, weg met die troosteloze jaren 70 wijken!
pi_74572532
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:01 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Goede zaak, weg met die troosteloze jaren 70 wijken!
Nou die jaren 70 wijken dat gaat wel het gaat vooral om de woningen uit 1950 tot 1970 die tochten aan alle kanten en zijn vaak nat en hebben slechte rioleringen en leidingen, en de corporaties verlkopen deze als starterswoningen voor een enorme bak geld.
Beter is het die galerij tokkieflats te slopen en nieuwe huurwoningen te laten bouwen met centrale hal en liften en energieneutrale verwarming en supersnelle kabel

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 10-11-2009 14:27:46 ]
pi_74578532
quote:

[..]

thanks for posting...
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  dinsdag 10 november 2009 @ 18:19:33 #70
277601 Dankky
Ik weet het niet
pi_74580167
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:18 schreef henkway het volgende:

[..]

Nou die jaren 70 wijken dat gaat wel het gaat vooral om de woningen uit 1950 tot 1970 die tochten aan alle kanten en zijn vaak nat en hebben slechte rioleringen en leidingen, en de corporaties verlkopen deze als starterswoningen voor een enorme bak geld.
Beter is het die galerij tokkieflats te slopen en nieuwe huurwoningen te laten bouwen met centrale hal en liften en energieneutrale verwarming en supersnelle kabel
Ben het volledig met je eens maar moet dat geld vandaan worden gehaald?
Ik weet het wel
pi_74580397
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 18:19 schreef Dankky het volgende:

[..]

Ben het volledig met je eens maar moet dat geld vandaan worden gehaald?
Het duurste, de grond heb je al, en op die grond kan makkelijk het dubbele aantal flats gebouwd worden op dezelfde grond, door in de kelder te parkeren en slimmere benutting van bouwgrond en hoogte, vervolgens de helft verkopen, zodat een gemengde populatie ontstaat

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 10-11-2009 18:57:35 ]
pi_74581562
Als men de woningmarkt dan toch wil sturen, dan zou men eigenlijk moeten sturen op de huizenprijs. Waarbij de prijs voor een nieuw huis gecorrigeerd voor inflatie door de tijd heen gelijk moet blijven. Maar dat vereist wel dat men op een gezond niveau met die sturing aanvangt, en niet op het huidige zeepbelniveau.

Je kunt je dat zo voorstellen: als de huizenprijzen gedurende een langere tijd sneller stijgen dan het besteedbaar inkomen, dan is er iets bijzonders aan de hand. Dan zijn er of te weinig huizen, of de grondkosten zijn te hoog etc. Dan is het dus een kwestie van keihard bijbouwen, totdat de prijzen weer op een acceptabel niveau zijn.
pi_74583160
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 19:10 schreef bouillabaisse het volgende:
Als men de woningmarkt dan toch wil sturen, dan zou men eigenlijk moeten sturen op de huizenprijs. Waarbij de prijs voor een nieuw huis gecorrigeerd voor inflatie door de tijd heen gelijk moet blijven.
Nee we moeten ophouden met sturen en regelen door belastingen en hefingen, maar gewoon gaan bouwen voor de vraag zowel huur als koop, anders woont over tien jaar onze kinderen en hun vrienden met zes man in een tweekamerflatje

Dus slopen en bouwen
Goed voor de economie, goed voor het milieu

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 10-11-2009 20:40:33 ]
pi_74717977
http://www.vastgoedjourna(...)en-enkeltje-Efteling

'Geef optimistische vastgoedprofessionals een enkeltje Efteling'
Kees de Kort
Beursanalist

Uitgegeven: 10-11-2009 (16:34)

pi_74718042
quote:

[..]

Ha! Hij zegt mooi dat de HRA helemaal niet helpt om woningbezit te stimuleren. Iets wat Zalm keer op keer zij "Het stimuleert het eigen woningbezit" . Wat een leugenaar is die Zalm toch ook.
pi_74718723
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:28 schreef pberends het volgende:

[..]

Ha! Hij zegt mooi dat de HRA helemaal niet helpt om woningbezit te stimuleren. Iets wat Zalm keer op keer zij "Het stimuleert het eigen woningbezit" . Wat een leugenaar is die Zalm toch ook.
Het helpt natuurlijk wel, maar slechts tijdelijk, totdat de markt een nieuw evenwicht heeft gevonden. En als je de maatregel vervolgens weer terugdraait, krijg je het omgekeerde effect. Dat is toch allemaal zo logisch als wat, daarvoor hoef je echt geen dr. voor je naam te hebben.
pi_74718918

Ook hij heeft 't over tornen aan de hypo-aftrek.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_74718984
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:11 schreef PietjePuk007 het volgende:

Nout Wellink, wie neemt die man nog serieus?
pi_74719005
Niemand, maar invloed heeft ie zeker.
pi_74719248
Ome Nout heeft natuurlijk allang zelf geen hypotheek meer.

Afijn, ik ben blij dat ik zelf geen eigen huis met hypotheek heb, maar ik heb nu al medelijden (of stiekem toch niet ) met al die jongeren die de afgelopen 5 jaar nog een hok gekocht hebben voor 2 ton. Die hebben vaak nu al geen cent te makken en die gaan straks nog klapjes krijgen.
  Moderator zondag 15 november 2009 @ 17:28:27 #81
236264 crew  capricia
pi_74719394
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:11 schreef PietjePuk007 het volgende:

Interessant! Ik was vanochtend net te laat...
Hij heeft het over het hele beleid van volkshuisvesting. Dus niet alleen de HRA. Maar dus ook de huurmarkt e.d. Hij zegt dat de HRA alleen te geisoleerd is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74719687
Die HRA gaat er gewoon aan. En wat die huurmarkt betreft: daar valt amper wat te halen. Aan de onderkant wonen alleen paupers. En je kunt mij niet wijsmaken dat die straks allemaal in een doos op straat zullen moeten gaan leven omdat de huurtoeslag is afgeschaft en de huurprijzen zijn verdubbeld. Aan de bovenkant zijn de huren al vrij en worden gruwelijke bedragen betaald.

Nee, het zal vooral de huizenbezitter zijn die het deksel op de neus krijgt. En terecht.
  zondag 15 november 2009 @ 18:03:58 #83
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74720447
Als men flink aan het bouwen van huurwoningen gaat zal het prijsopdrijvend effect meevallen, ook zou dat goed voor de economie zijn
pi_74720492
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:38 schreef bouillabaisse het volgende:
Die HRA gaat er gewoon aan. En wat die huurmarkt betreft: daar valt amper wat te halen. Aan de onderkant wonen alleen paupers. En je kunt mij niet wijsmaken dat die straks allemaal in een doos op straat zullen moeten gaan leven omdat de huurtoeslag is afgeschaft en de huurprijzen zijn verdubbeld. Aan de bovenkant zijn de huren al vrij en worden gruwelijke bedragen betaald.

Nee, het zal vooral de huizenbezitter zijn die het deksel op de neus krijgt. En terecht.
Waarom terecht? Alleen maar omdat bouillabaisse geen huizenbezitter is?
pi_74721340
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom terecht? Alleen maar omdat bouillabaisse geen huizenbezitter is?

De huidige situatie is gewoon onhoudbaar dus krijgen we een terechte correctie.
  zondag 15 november 2009 @ 18:36:19 #86
179598 Deprater
pi_74721405
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:34 schreef antonwachter het volgende:

[..]

De huidige situatie is gewoon onhoudbaar dus krijgen we een terechte correctie.
Als de ECB niet snel heel veel geld gaat printen, dan zal de rente fors stijgen, en dan is de ellende compleet
  zondag 15 november 2009 @ 18:40:43 #87
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74721530
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:03 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Het helpt natuurlijk wel, maar slechts tijdelijk, totdat de markt een nieuw evenwicht heeft gevonden. En als je de maatregel vervolgens weer terugdraait, krijg je het omgekeerde effect. Dat is toch allemaal zo logisch als wat, daarvoor hoef je echt geen dr. voor je naam te hebben.
Zolang HRA niet zorgt voor meer woningen, kan het niet helpen het eigen woning bezit te verhogen...
  zondag 15 november 2009 @ 18:44:32 #88
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74721647
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

Als de ECB niet snel heel veel geld gaat printen, dan zal de rente fors stijgen, en dan is de ellende compleet
Dus je wilt de inflatie verhogen om mensen die jaren op de pof (lees: op kosten van degenen die dat niet deden!) geleefd hebben te redden?
pi_74721688
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

ah, no worries dus
  zondag 15 november 2009 @ 20:20:29 #90
179598 Deprater
pi_74725141
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:44 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dus je wilt de inflatie verhogen om mensen die jaren op de pof (lees: op kosten van degenen die dat niet deden!) geleefd hebben te redden?
Ik vrees dat het daar op neer zal komen ja
momenteel print de EU ieder jaar 3% geld bij, ter compensatie van inflatie van de Euro, dat zal tijdelijk omhoog moeten naar 6 a 7%

Ergens zal het geld vandaan moeten komen om de begrotingstekorten binnen de EU te financieren, of uit het geld printen of uit het geld lenen van hetzij het buitenland of/ en binnenland.

Het makkelijkst is geld printen uiteraard.
Maar dan leent niemand je meer geld, nooit meer.
  zondag 15 november 2009 @ 20:34:22 #91
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_74725800
Hiermee kunnen ook tekorten mee worden weggebracht.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)500_eu-belasting.xml
  zondag 15 november 2009 @ 20:37:29 #92
179598 Deprater
pi_74725962
quote:
Op zondag 15 november 2009 20:34 schreef Mertofzo het volgende:
Hiermee kunnen ook tekorten mee worden weggebracht.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)500_eu-belasting.xml
Nee dat is bedoeld voor de EU begroting, zeg maar de pennen, de kladblokjes en de reiskosten van de EU administratie en om subsidies te kunnen uitdelen, dus bedoeld om op te maken, salaris van de nieuwe EU president en de nieuwe EU minister van buitenlandse zaken en hun beider staf, bijvoorbeeld

De tekorten liggen bij de afzonderlijke EU landen, zoals Nederland met jaarlijks 35 miljard tekort.
Die moet Nederland gaan financieren en zo is het met ieder afzonderlijk land ongeveer hetzelfde

[ Bericht 8% gewijzigd door Deprater op 15-11-2009 20:54:44 ]
  zondag 15 november 2009 @ 20:53:14 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74726827
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:03 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

Het helpt geen donder, want er wordt niet één woning bijgebouwd. Het tekort blijft dus precies gelijk. De verdeelsleutel wordt alleen anders. Net als met koopsubsidie.
The End Times are wild
  zondag 15 november 2009 @ 20:57:05 #94
179598 Deprater
pi_74727038
quote:
Op zondag 15 november 2009 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het helpt geen donder, want er wordt niet één woning bijgebouwd. Het tekort blijft dus precies gelijk. De verdeelsleutel wordt alleen anders. Net als met koopsubsidie.
Als men de woningmarkt vrij laat met het huidige tekort aan woningen, dan explodeert de woningmarkt, dus fors huurwoningen bijbouwen

Kortom stijgende woonlasten door het wegvallen van de HRA en het vrijlaten van de huurmarkt
  zondag 15 november 2009 @ 20:59:58 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74727223
quote:
Op zondag 15 november 2009 20:57 schreef Deprater het volgende:

[..]

Als men de woningmarkt vrij laat met het huidige tekort aan woningen, dan explodeert de woningmarkt, dus fors huurwoningen bijbouwen

Kortom stijgende woonlasten door het wegvallen van de HRA en het vrijlaten van de huurmarkt
Indirect is het allemaal vest-broekzak natuurlijk. Dus het maakt niet zoveel uit.
The End Times are wild
  zondag 15 november 2009 @ 21:19:05 #96
179598 Deprater
pi_74728204
quote:
Op zondag 15 november 2009 20:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Indirect is het allemaal vest-broekzak natuurlijk. Dus het maakt niet zoveel uit.
Het rijk en de woningcorporaties zijn dan de lachende derden, helaas gebruiken de woningcorporaties de extra inkomsten niet voor extra investeringen in de woningbouw, wegens de vergunning- en grondpolitiek van de overheid, terwijl dat de economie een forse zet zou geven
pi_74728869
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:19 schreef Deprater het volgende:

[..]

Het rijk en de woningcorporaties zijn dan de lachende derden, helaas gebruiken de woningcorporaties de extra inkomsten niet voor extra investeringen in de woningbouw, wegens de vergunning- en grondpolitiek van de overheid, terwijl dat de economie een forse zet zou geven
oh, denk jij dat dat aan de overheid ligt?

Waarom zouden woningcorporaties meer bouwen? Wat winnen zij erbij? Even nog los van het feit dat de grond niet in bezit van de overheid, noch van de cooperaties is.
  zondag 15 november 2009 @ 21:43:58 #98
179598 Deprater
pi_74729612
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom zouden woningcorporaties meer bouwen? Wat winnen zij erbij? Even nog los van het feit dat de grond niet in bezit van de overheid, noch van de cooperaties is.
Omdat ze anders de winst moeten afdragen als winstbelasting

Het is juist een probleem dat de woningcorporaties veel te veel bouwgrond hebben, echter zonder bouwvergunning.
De corporaties zijn wel zo gruwelijk rijk, maar wat wil je met 2.500.000 woningen met een gemiddelde investering van 70.000 gulden, en die verhuren voor gemiddeld 5000 euro per jaar

Het bouwprobleem ligt dus bij de handtekening van de overheid
quote:
Hoe komen corporaties aan bouwgrond?

Om te kunnen bouwen hebben corporaties bouwgrond nodig.
Ongeveer 20% van de nieuwe woningen bouwen ze op eigen grond waar de bestaande, oude woningen plaats maken voor nieuwe huur- en koopwoningen.
Dit is voornamelijk in grote steden (vooral in Rotterdam en Den Haag) en in krimpgebieden (vooral in Noordoost Groningen). De overige 80% van de nieuwe woningen komt op nieuwe locaties. Daarvoor moeten corporaties bouwgrond verwerven.
Tot 1995, voor de verzelfstandiging van de corporaties, kochten zij ongeveer 60% van de grond van gemeenten, nu ligt dat rond de 15%.
Daarom zijn sommige corporaties vaker op zoek naar 'ruwe bouwgrond'. Door de druk op de grondmarkt zijn ze soms geneigd om zo vroeg mogelijk ruwe bouwgrond te kopen, ook als nog niet zeker is of deze grond wel gebruikt mag worden voor woningbouw.
Eind 2008 hadden corporaties gezamenlijk ongeveer 4.800 hectare ruwe bouwgrond grond in bezit.
Hiervan ligt slechts 25% in de Randstad, omdat de mogelijkheden om grond te verwerven daar beperkt zijn. Van een deel van de door corporaties verworven grond is nog niet duidelijk of daar ook op afzienbare tijd bouwactiviteiten mogelijk zijn.

[ Bericht 31% gewijzigd door Deprater op 15-11-2009 22:00:04 ]
pi_74730024
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:43 schreef Deprater het volgende:

[..]

Omdat ze anders de winst moeten afdragen als winstbelasting
gaat niet gebeuren. Woningbouwcooperaties hebben misschien niet veel verstand van alles wat met woningbouw en -exploitatie te maken heeft, maar wel van alles wat met politiek te maken heeft.
  zondag 15 november 2009 @ 21:52:11 #100
179598 Deprater
pi_74730090
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

gaat niet gebeuren. Woningbouwcooperaties hebben misschien niet veel verstand van alles wat met woningbouw en -exploitatie te maken heeft, maar wel van alles wat met politiek te maken heeft.
Dat is al zo sinds 01/01/2008
quote:
Per januari 2008 moeten woningcorporaties winstbelasting (vpb) betalen over al hun activiteiten. Dat verscherpte het fiscale regime dat twee jaar daarvoor was ingevoerd en alleen winst op commerciële activiteiten belastte. Sinds 2008 worden ook de sociale activiteiten belast.

[ Bericht 33% gewijzigd door Deprater op 15-11-2009 21:57:48 ]
pi_74730144
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:43 schreef Deprater het volgende:

Het is juist een probleem dat de woningcorporaties veel te veel bouwgrond hebben, echter zonder bouwvergunning.
alleen op plekken waar geen hond wil wonen. Op plekken waar ze iets enigermate rendabel zouden kunnen exploiteren zijn ze volledig afhankelijk van speculanten/projectontwikkelaars, of een doceurtje van de gemeente waar iets tegenover moet staan.
pi_74730274
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dat is al zo sinds 01/01/2008
weet je iets van fiscaliteit af? Ooit gehoord van compartimentering? Zo ja, dan begrijp je waarom woningbouwcooperaties het eerstkomende decenium geen druppel vennootschapsbelasting gaan betalen.
  zondag 15 november 2009 @ 22:02:53 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74730771
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De overheid heeft de woningcorporaties min of meer in deze positie gebracht. En ook deze zouden op de schop moeten, ze hebben nu inderdaad belang bij schaarste.
pi_74732495
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Interessant! Ik was vanochtend net te laat...
Hij heeft het over het hele beleid van volkshuisvesting. Dus niet alleen de HRA. Maar dus ook de huurmarkt e.d. Hij zegt dat de HRA alleen te geisoleerd is.
Komt ie NU mee... wat een lol in dit land ook. Hij is al fucking 2 eeuwen centrale bankpresident.
  zondag 15 november 2009 @ 22:36:54 #105
179598 Deprater
pi_74732666
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

weet je iets van fiscaliteit af? Ooit gehoord van compartimentering? Zo ja, dan begrijp je waarom woningbouwcooperaties het eerstkomende decenium geen druppel vennootschapsbelasting gaan betalen.
Dan zullen de corporaties door de overheid ook niet als serieuze gesprekspartner worden uitgenodigd lijkt me.

Als je zo nodig commercieel wilt zijn moet je ook vpb betalen net als andere vastgoedmaatschappijen
Dwarsliggers verliezen het meestal van de overheid.
  zondag 15 november 2009 @ 22:39:53 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74732806
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:33 schreef pberends het volgende:

[..]

Komt ie NU mee... wat een lol in dit land ook. Hij is al fucking 2 eeuwen centrale bankpresident.
Hier wat inhoudelijks:
quote:
Nederland kruipt op dit moment weliswaar uit de economische recessie, maar er zijn nog tegenslagen te verwachten. Voorzitter van De Nederlandse Bank, Nout Wellink zei dit in Buitenhof. Hij waarschuwde dat de werkloosheid tot 2011 nog zal toenemen. En de pijn van het fors toegenomen begrotingstekort zal de Nederlandse bevolking in de toekomst zeker gaan voelen omdat er op een aantal terreinen bezuinigd moet gaan worden. Hij noemde volkshuisvesting expliciet.

In 2006 zij Wellink al dat de hypotheekrente-aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. “Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen.”
De geesten worden langzaam rijp gemaakt voor een omwenteling. Wellink is toch geen kleine jongen.
The End Times are wild
  zondag 15 november 2009 @ 22:42:23 #107
179598 Deprater
pi_74732920
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef LXIV het volgende:

De geesten worden langzaam rijp gemaakt voor een omwenteling. Wellink is toch geen kleine jongen.
Ja die snapt allang waar die commissies mee zullen komen.
dat is de grootste geldpot, en het meest eenvoudig leeg te maken , naast de IBG groep, waar de studiebijdrage omgezet wordt in een door de overheid gegarandeerde lening
  zondag 15 november 2009 @ 22:47:49 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74733195
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:42 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ja die snapt allang waar die commissies mee zullen komen.
dat is de grootste geldpot, en het meest eenvoudig leeg te maken , naast de IBG groep, waar de studiebijdrage omgezet wordt in een door de overheid gegarandeerde lening
Er zijn echter zo veel mensen van afhankelijk (feitelijk allemaal subprime!) dat het toch geen pot is die meteen leeggetrokken kan worden. Dat moet met een overgangsregeling van zo'n 30 jaar gaan. Dus ook hier gaat de kost voor de baat uit.

Maar het gaat gebeuren, daar ben ik ook van overtuigd.
The End Times are wild
  zondag 15 november 2009 @ 23:01:36 #109
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74733898
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn echter zo veel mensen van afhankelijk (feitelijk allemaal subprime!) dat het toch geen pot is die meteen leeggetrokken kan worden. Dat moet met een overgangsregeling van zo'n 30 jaar gaan. Dus ook hier gaat de kost voor de baat uit.
M.a.w. de toekomstige generatie moet weer opdraaien voor de eerdere fouten van de overheid?
  zondag 15 november 2009 @ 23:03:28 #110
179598 Deprater
pi_74734006
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]Dat moet met een overgangsregeling van zo'n 30 jaar gaan.
Nee dat geloof ik niet, er moet geld op de plank komen en snel ook
  zondag 15 november 2009 @ 23:13:35 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74734506
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

M.a.w. de toekomstige generatie moet weer opdraaien voor de eerdere fouten van de overheid?
Nee, dat gebeurt eerder als er geen actie ondernomen wordt. Maar je kunt zo'n ingrijpende regeling (70% van alle hypotheken die de laatste 10 jaar zijn afgesloten zijn feitelijk subprime, want door de houder niet te betalen) ineens gaan afschaffen. Dan is de ellende niet te overzien. Dus moet er een -geleidelijke- afbouwregeling komen.
The End Times are wild
pi_74735259
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat gebeurt eerder als er geen actie ondernomen wordt. Maar je kunt zo'n ingrijpende regeling (70% van alle hypotheken die de laatste 10 jaar zijn afgesloten zijn feitelijk subprime, want door de houder niet te betalen) ineens gaan afschaffen. Dan is de ellende niet te overzien. Dus moet er een -geleidelijke- afbouwregeling komen.
behoorlijk overdreven. Subprime is leuk en aardig, maar wordt een beetje te populair gebruikt. Subrprime is als je zonder enige bron van inikomen een hypotheek krijgt. IN USA verhoudingen: een leraar die 4 panden op krediet koopt. Ik besef dat wij Hollanders ons heel wat vinden. Maar hoeveel gevallen van leraren die op krediet vier panden kopen ken je in Tietjerkstradeel?

Behoorlijk essentieel verschil is dat je in de USA een gokje kunt wagen. Lukt het niet lever je de sleutels in bij de bank, en ben je van de schuld verlost. Daarom is noemen van subprime in Nederland een beetje behoorlijk buiten verhouding. Ik weet dat we graag met de grote jongens meedoen, ik weet dat we graag roomser dan de paus zijn, maar het is in werkelijkheid lachwekkend.
  zondag 15 november 2009 @ 23:43:05 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74735552
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

behoorlijk overdreven. Subprime is leuk en aardig, maar wordt een beetje te populair gebruikt. Subrprime is als je zonder enige bron van inikomen een hypotheek krijgt. IN USA verhoudingen: een leraar die 4 panden op krediet koopt. Ik besef dat wij Hollanders ons heel wat vinden. Maar hoeveel gevallen van leraren die op krediet vier panden kopen ken je in Tietjerkstradeel?

Behoorlijk essentieel verschil is dat je in de USA een gokje kunt wagen. Lukt het niet lever je de sleutels in bij de bank, en ben je van de schuld verlost. Daarom is noemen van subprime in Nederland een beetje behoorlijk buiten verhouding. Ik weet dat we graag met de grote jongens meedoen, ik weet dat we graag roomser dan de paus zijn, maar het is in werkelijkheid lachwekkend.
Volgens mij waren dat de zogenaamde NINJA-hypotheken.

Voor mij is subprime iedere hypotheek die niet volledig zelf door de hypotheeknemer te betalen is.
The End Times are wild
pi_74735733
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Volgens mij waren dat de zogenaamde NINJA-hypotheken.

Voor mij is subprime iedere hypotheek die niet volledig zelf door de hypotheeknemer te betalen is.
ik ga mee in je defintie. Dan begrijp je het verschil tussen de USA en Nederland geloof ik wel. Waar je in Nederland misschien 5 keer je inkomen als hypotheek krijgt, is het in Amerikaanse verhoudingen zeg maar.... onbeperkt. ....

Kortom: Nederlandse hypotheken zijn slechts onbetaalbaar als je de derde vakantie, de LED-tv en die nieuwe auto niet ervoor wil laten. Op straffe van een restschuld en never nooit meer enige vorm van krediet krijgen. Anders dan in de USA.

Relativeren dus.
pi_74735946
quote:
boeie

en bovendien een volstrekt gebrek aan kennis hoe politiek en bankwezen met elkaar vervlochten zijn, en hoe ze elkaar gebruiken
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 00:39:13 #117
236264 crew  capricia
pi_74736989
Ik ben benieuwd hoe ze de woningmarkt precies gaan hervormen. Welke stappen nemen ze eerst? En hoe smeren ze het zo uit dat de woningmarkt niet 1 een keer om zeep geholpen gaat worden. Het lijkt me namelijk toch een precaire operatie...

Het lijkt me trouwens best interessant om in zo'n commissie te zitten!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74738810
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:39 schreef capricia het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze de woningmarkt precies gaan hervormen. Welke stappen nemen ze eerst? En hoe smeren ze het zo uit dat de woningmarkt niet 1 een keer om zeep geholpen gaat worden. Het lijkt me namelijk toch een precaire operatie...

Het lijkt me trouwens best interessant om in zo'n commissie te zitten!
Als ik het beleid van de kabinetten Balkenende 1 t/m 99 zo ff bekijk, zullen ze wel een regeling verzinnen waar ze van verwachten dat het allemaal heel mooi, rustig en gecontroleerd gaat. Om vervolgens die hele regeling in hun gezicht zien ontploffen. Of de markt stort totaal in, of de regeling doet helemaal niets (behalve jan-modaal naaien)
  maandag 16 november 2009 @ 09:48:08 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74740418
Als men de HRA direct afschaft zal de economie sowieso een flinke klap krijgen.
Ik kan prima zonder HRA rondkomen alleen geeft de HRA wel ruimte voor extra consumptieve uitgaven.

Zonder HRA minder koopkracht en ook de huurders zullen dat merken als Jan Modaal in zijn rijtjeswoning geen geld meer heeft nadat de vaste lasten betaald zijn.
pi_74741745
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik kan prima zonder HRA rondkomen alleen geeft de HRA wel ruimte voor extra consumptieve uitgaven.

Zonder HRA minder koopkracht en ook de huurders zullen dat merken als Jan Modaal in zijn rijtjeswoning geen geld meer heeft nadat de vaste lasten betaald zijn.
HRA afschaffen moet je ook doen in combinatie met het verlagen van de belastingen. Dan is het netto zelfs positief voor de koopkracht (minder bureaucratie/fraude/efficientere markt).

Maar omdat je met HRA groei uit de toekomst naar voren haalt (je kan meer geld lenen tegen lage kosten) zal het inderdaad ten koste gaan van korte termijn groei .
pi_74743025
quote:

Allemaal leuk en aardig, maar wat pberends zegt klopt. De HRA heeft er enkel voor gezorgd dat mensen meer "konden" lenen. Dus ook meer uit konden geven. Leven op de pof dus.

Als dat weg valt, verlies je enkel de "groei" die gebaseerd is op lenen. En dat is, imo, geen duurzame groei.
pi_74743259
De HRA heeft ons ook veel welvaart gebracht, al bestond die voornamelijk uit een voorschot op de toekomst.

Langzaam terugdraaien is de enige zinnige optie, maar de economische pijn die dat gaat opleveren zal nog tientallen jaren voelbaar zijn.
  maandag 16 november 2009 @ 12:23:45 #123
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74744397
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:37 schreef BoeufBourguignon het volgende:
De HRA heeft ons ook veel welvaart gebracht, al bestond die voornamelijk uit een voorschot op de toekomst.
Als je het zo draait, heeft de enorme staatsschuld ons ook welvaart gebracht...
pi_74744484
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

, heeft het toch ook. Kijk maar eens aan wat de belasting (gedeeltelijk) wordt besteed: uitkeringen en wegenbouw.

Uitkeringen zorgen er voor dat mensen zonder baan toch kunnen consumeren
Wegenbouw zorgt er voor dat men naar het werk kan rijden.
pi_74744526
quote:

[..]

Inderdaad. Die heeft ons ook welvaart gebracht.
pi_74746669
quote:

Staatsschuld is een prima middel om enerzijds op een veilige manier te voorzien in de pensioenspaarbehoefte van werknemers, en anderzijds op een voordelige manier langetermijninvesteringen te doen in de infrastructuur van het land, wat ertoe bijdraagt dat de verschuldigde rente opgebracht kan worden. Er moet sowieso gespaard worden voor de oude dag, en er moet sowieso geinvesteerd worden in de infrastructuur. Met staatsschuld sla je die twee vliegen in één klap.
  maandag 16 november 2009 @ 14:01:52 #127
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74747165
Ik zie de Staatsschuld eigenlijk meer als een uitgestelde belastingverhoging! Heeft de overheid meer geld nodig? Prima, verhoog dan de belastingen! Ondertussen heeft de Staatsschuld aanzienlijk meer aan rente gekost dan-ie ooit heeft opgeleverd, oftewel het is heel erg korte termijn belangen behartigen geweest.
  maandag 16 november 2009 @ 16:34:34 #129
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
  maandag 16 november 2009 @ 16:36:58 #130
pi_74751664
quote:

De argumenten voor afschaffing worden volgens Wellink steeds 'dwingender', vooral omdat de aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. "Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen."
  maandag 16 november 2009 @ 16:45:52 #131
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74751922
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:36 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

De argumenten voor afschaffing worden volgens Wellink steeds 'dwingender', vooral omdat de aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. "Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen."
Als men de HRA eind jaren 90 had geschaft had niemand ook maar een schrijntje pijn gehad.
Maarja.. politici nemen liever hun maatregelen als het kalf al verdronken is
  maandag 16 november 2009 @ 17:04:17 #132
179598 Deprater
pi_74752522
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als men de HRA eind jaren 90 had geschaft had niemand ook maar een schrijntje pijn gehad.
Ik denk dat de grootte van de schuifbonus wel meevalt
Hooguit 10% van de huidige taxatie,

Wat veel erger is, dat er niets gebouwd wordt en dat in een tijd van recessie
Er moet zeer fors huurwoningen bijkomen
pi_74752962
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:45 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Toen was er bij de meerderheid van de kiezers ook geen draagvlak voor. Hopen mensen rekenden zich toen rijk aan de stijgende huizenprijzen en verzilverden hun overwaarde. Er waren gewoon weinigen die zich afvroegen of dat feest eeuwig kon doorgaan. Mensen wouden het ook niet weten terwijl als je nuchter nadacht je kon weten dat de eepbel zou klappen.
  maandag 16 november 2009 @ 17:55:06 #134
179598 Deprater
pi_74754410
quote:
Op maandag 16 november 2009 17:16 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Toen was er bij de meerderheid van de kiezers ook geen draagvlak voor. Hopen mensen rekenden zich toen rijk aan de stijgende huizenprijzen en verzilverden hun overwaarde. Er waren gewoon weinigen die zich afvroegen of dat feest eeuwig kon doorgaan. Mensen wouden het ook niet weten terwijl als je nuchter nadacht je kon weten dat de eepbel zou klappen.
Ach, "toen" , dat waren heel andere tijden, toen was er 70% IB belasting over de top.
En was onderhoud op het eigen huis aftrekbaar

Dus kocht je om de zoveel tijd een oud huis en liet het voor de halve aankoopprijs opknappen dan had je en fiks atrekpost naast de HRA.
Ook was er toen een onbeperkte aanschaf van koopsompolissen mogelijk om de IB te verlagen, met een vast rendement van 10% in staatsleningen
Wel bestond alleen de annuïteitenhypotheek of linear aflosbaar

Alle rente op leningen was aftrekbaar, ook op consump. krediet
pi_74756340
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:39 schreef capricia het volgende:

Volgens mij is de woningmarkt al om zeep geholpen, juist de overheidsbemoeienis heeft tot onze huidige situatie geleid. We zitten nu met een kankergezwel die direct verwijdert moet worden, maar oooh... wacht even als we de patient te snel genezen zitten de doktoren zonder werk I.p.v. dat ze dit probleem oplossen en direct aanvangen met het oplossen van andere problemen... en die zijn er genoeg... gaan ze kijken hoe ze de markt langzaam kunnen laten creperen zonder dat deze afsterft. De overheid is werkelijk het allergrootste virus, tijd voor een echte dokter met echte medicijnen dus.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 18:59:04 #136
236264 crew  capricia
pi_74756408
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij is de woningmarkt al om zeep geholpen, juist de overheidsbemoeienis heeft tot onze huidige situatie geleid. We zitten nu met een kankergezwel die direct verwijdert moet worden, maar oooh... wacht even als we de patient te snel genezen zitten de doktoren zonder werk I.p.v. dat ze dit probleem oplossen en direct aanvangen met het oplossen van andere problemen... en die zijn er genoeg... gaan ze kijken hoe ze de markt langzaam kunnen laten creperen zonder dat deze afsterft. De overheid is werkelijk het allergrootste virus, tijd voor een echte dokter met echte medicijnen dus.
Wat stel jij dan voor? In een keer de HRA afschaffen, en in een keer de prijzen op de huurmarkt loslaten?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74756502
quote:

De HRA geeft helemaal geen ruimte voor extra consumptieve bestedingen. De HRA heeft wonen juist onbetaalbaar gemaakt, daardoor blijft er juist GEEN geld over voor extra consumptieve bestedingen. Voor de eerste instappers van het pyramide spel geeft het inderdaad wat extra ruimte, maar het spel houd ooit eens op.
I'll sing you a lullaby.
pi_74757142
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat stel jij dan voor? In een keer de HRA afschaffen, en in een keer de prijzen op de huurmarkt loslaten?
Waarom zou je de prijzen op de huurmarkt moeten loslaten?
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:22:17 #139
236264 crew  capricia
pi_74757211
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:20 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Waarom zou je de prijzen op de huurmarkt moeten loslaten?
Omdat we hier al een paar topics lang de woningmarkt in zijn totaliteit aan het bespreken zijn...
Lees anders even het vorige deeltje na.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74757263
quote:

[..]

Het kankergezwel is een synoniem voor de tekorten aan kwalitatief goede en betaalbare woningen. Dat is het gevolg van het schaarste beleid dat de overheden in stand houden. De HRA direct afschaffen en de huren maar direct vrijgeven lost helemaal niets op, door dat soort maatregelen zal er geen huis extra gebouwd gaan worden.
De overheid moet heel gul worden met het uitgeven van goedkope bouwgrond, grond is er tenslotte om gebruik te worden door de burgers van dit land. Niet om als goudmijn te dienen voor grondspeculanten en ambtenaren die de band met de realiteit kwijt geraakt zijn en het geld verbrassen.

Uiteraard moeten alle subsidies in elke vorm verdwijnen, wonen is een basisbehoefte en zou gewoon betaalbaar moeten zijn voor iedereen, nu is er een ingewikkeld systeem waarin geld word rondgepompt volgens een bepaalde verdeelsleutel. De bureaucratie kan er goed van vreten, de rest mag kromliggen. Het meest opmerkelijke is nog wel dat de meeste mensen dit soort zaken pikken van hun overheid. Pas als ze doorhebben dat ze uiteindelijk een slaaf van het systeem zijn geworden en dik verlies gaan leiden als het systeem wordt afgeschaft. Dan worden de meesten plots voorstander van het systeem, wat een solidariteit toch
I'll sing you a lullaby.
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:24:37 #141
236264 crew  capricia
pi_74757323
Is er dan wel zo'n woningtekort? Ik zie niemand onder bruggen slapen, ook in de zomer niet...
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 16 november 2009 @ 19:25:26 #142
179598 Deprater
pi_74757352
quote:

[..]

In vijf stappen maximaal, met een tijdelijke toeslag voor mensen die meer betalen dan 50% van hun netto inkomen
  maandag 16 november 2009 @ 19:26:37 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74757395
quote:

[..]

Dat zou een hele goeie start zijn! Gecombineerd met een algehele belastingverlaging, zodat de meerderheid financieel nauwelijks verschil merkt. En het vrijgeven van bouwvergunningen.
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:26:45 #144
236264 crew  capricia
pi_74757402
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:25 schreef Deprater het volgende:

[..]

In vijf stappen maximaal, met een tijdelijke toeslag voor mensen die meer betalen dan 50% van hun netto inkomen
Lekker dan... Das toch hun eigen verantwoording?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 16 november 2009 @ 19:26:54 #145
179598 Deprater
pi_74757411
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:24 schreef capricia het volgende:
Is er dan wel zo'n woningtekort? Ik zie niemand onder bruggen slapen, ook in de zomer niet...
Dat is geen criterium, dat zul je nooit zien, er moet gewoon voldoende beschikbare lege woningen zijn, net als auto's of ander aanbod , dus niet dat men acht jaar moet wachten om een nieuwe auto te mogen kopen
  maandag 16 november 2009 @ 19:27:44 #146
179598 Deprater
pi_74757449
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Lekker dan... Das toch hun eigen verantwoording?
tijdelijk, om ongelukken door de afschaffing van HRA en hogere huur te voorkomen
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:28:19 #147
236264 crew  capricia
pi_74757487
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat zou een hele goeie start zijn! Gecombineerd met een algehele belastingverlaging, zodat de meerderheid financieel nauwelijks verschil merkt. En het vrijgeven van bouwvergunningen.
Ik zal financieel niet het verschil merken in mijn lasten. Maar mijn huis wordt wel minder waard. Dus dat wordt geen plan waar ik voor ga stemmen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74757538
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:24 schreef capricia het volgende:
Klopt er is geen tekort in de zin dat er mensen op straat moeten wonen, maar ik weet vrij zeker dat er een groot tekort is aan huizen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 16 november 2009 @ 19:29:48 #149
179598 Deprater
pi_74757546
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik zal financieel niet het verschil merken in mijn lasten. Maar mijn huis wordt wel minder waard. Dus dat wordt geen plan waar ik voor ga stemmen...
Ik denk dat wij niet hoeven te stemmen
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:30:22 #150
236264 crew  capricia
pi_74757571
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:29 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Klopt er is geen tekort in de zin dat er mensen op straat moeten wonen, maar ik weet vrij zeker dat er een groot tekort is aan huizen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik wil ook wel een groter huis voor minder geld.. Wie niet?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:31:07 #151
236264 crew  capricia
pi_74757599
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:29 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ik denk dat wij niet hoeven te stemmen
Ik denk dat de HRA niet in 1 x afgeschaft gaat worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74757601
quote:

[..]

zo moeiljk is dat nog geeneens.

- aftrekbedrag lineair afschrijven in 30 jaar, maximalisatie op bedrag x
- aftrekbaar tegen max. tarief tweede schijf, maximalisatie op bedrag x/2
- aftrekbaar tegen max. tarief eerste schijf, maximalisatie op bedrag x/4
- aftrekbaar tegen max. tarief box 3, maximalisatie op bedrag x/8
- niet meer aftrekbaar

en als je starters wil steunen is een systeem als bouwsparen wat ze o.a. in Duitsland kennen geen slecht idee. Weetjewel. Sparen. Voor een investering.
pi_74757645
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Is die waarde daling belangrijk dan? Je woont toch in die woning? Of zie jij je huis als beleggingsobject?
I'll sing you a lullaby.
  maandag 16 november 2009 @ 19:32:31 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74757650
quote:

[..]

Waarom altijd diegenen die het meest onverantwoord risico nemen vergoeden?
Schaf de HRA op zo'n manier af dat het voor iedereen te betalen is, behalve voor de mensen die het toch al niet konden.
Als je bijvoorbeeld de aftrek met 3,33% per jaar laat aflopen op het startbedrag, motiveer je mensen tot aflossen en breng je de kosten voor de staat gestaat terug. En iedereen kan dat wel betalen, het is min of meer inbegrepen in de inflatie.
The End Times are wild
pi_74757776
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:29 schreef xenobinol het volgende:

[..]

ach ja, wie bepaalt die verhouding? Vraag het aan iemand die in Tokio, Shanghai, Barcelona of London woont, en hij zal op z'n voorhoofd wijzen. Vraag het aan iemand die in Mysore, Petersborough (Canada) of in een boerengehucht in Oost Duitsland woont, en die zal ook op z'n voorhoofd wijzen. Met een andere betekenis.
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:37:38 #156
236264 crew  capricia
pi_74757900
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Is die waarde daling belangrijk dan? Je woont toch in die woning? Of zie jij je huis als beleggingsobject?
Klopt, ik woon in mijn woning. Maar het betreft hier wel mijn overwaarde...en dat wil ik graag zo houden. Niets mis mee, toch?
Bovendien hebben veel mensen in Nederland al helemaal niet zoveel overwaarde meer...beetje het DSB-gevoel... Dan is de hypotheek opeens hoger dan de waarde van het huis. NIet echt wenselijk dus.
Dat geeft de burger geen moed, en ik denk dat je dan wel op een redelijk protest kunt rekenen.

Maar hey, ik zie geen kans dat ze de HRA in 1 keer zullen afschaffen. Daar ben ik niet bang voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74757954
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ach ja, wie bepaalt die verhouding?
Uiteraard is dat de consument, gelukkiger worden mensen weer wat kritischer nu blijkt dat een huis geen goudmijn meer is. Uiteraard zitten een hoop mensen nog in de ontkenningsfase
I'll sing you a lullaby.
  maandag 16 november 2009 @ 19:39:14 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74757961
Die overwaarde kun je toch alleen cashen als je gaat huren of emigreren. Dus daar heb je niks aan, daar betaal je enkel belasting over.
The End Times are wild
pi_74757976
Je hebt niks voor die overwaarde hoeven doen die is zo maar komen aanwaaien en kan ook zo weer verdampen.
pi_74758034
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:38 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Uiteraard is dat de consument, gelukkiger worden mensen weer wat kritischer nu blijkt dat een huis geen goudmijn meer is. Uiteraard zitten een hoop mensen nog in de ontkenningsfase
Uiteraard

Dus je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat huizen altijd redelijk geprijsd zijn, aangezien consumenten zelf wel bepalen wat voor hun een adeuquate prijs/kwaliteit verhouding is.
pi_74758038
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Klopt, ik woon in mijn woning. Maar het betreft hier wel mijn overwaarde...en dat wil ik graag zo houden. Niets mis mee, toch?

Ik weet niet of die overwaarde wel zo'n natuurlijk fenomeen is, volgens mij is er geen waarde aan de woning toegevoegd sinds er iemand in woont toch
I'll sing you a lullaby.
  maandag 16 november 2009 @ 19:45:15 #162
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74758210
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Uiteraard

Dus je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat huizen altijd redelijk geprijsd zijn, aangezien consumenten zelf wel bepalen wat voor hun een adeuquate prijs/kwaliteit verhouding is.
De huizenmarkt in Nederland is zo illiquide (overdrachtsbelasting) en verstoord (HRA, OZB, diverse subsidies, beperking van het aanbod) als maar mogelijk. Je kunt niet echt van een marktprijs spreken. Noch wat een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding is.
Als jij in Amsterdam woont en daar kunt kiezen tussen 14 jaar op de wachtlijst staan voor een sociale woning, 1000 euro huur betalen voor een 3-kamer appartementje of 450K betalen voor een soortgelijk appartement dan kun je het wel allemaal veel te duur vinden en niet conform de prijs/kwaliteitsverhouding, maar de prijs/kwaliteitsverhouding van een slaapplek onder de brug is ook niet ideaal.
The End Times are wild
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:45:20 #163
236264 crew  capricia
pi_74758216
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:39 schreef LXIV het volgende:
Die overwaarde kun je toch alleen cashen als je gaat huren of emigreren. Dus daar heb je niks aan, daar betaal je enkel belasting over.
Of als ik goedkoper ga wonen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74758232
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Uiteraard

Je zou een goed marktkoopman zijn denk ik, maar als jou leverancier je hetzelfde verhaal zou ophangen zou je waarschijnlijk naar je voorhoofd wijzen.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 16 november 2009 @ 19:45:51 #165
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74758242
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:45 schreef capricia het volgende:

[..]

Of als ik goedkoper ga wonen...
Dat is waar.
The End Times are wild
pi_74758350
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:45 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je zou een goed marktkoopman zijn denk ik, maar als jou leverancier je hetzelfde verhaal zou ophangen zou je waarschijnlijk naar je voorhoofd wijzen.
niet als hij iets heeft wat ik persé wil, wat heel belangrijk voor mij is....

dan ben ik wel wat liever voor mijn leverancier hoor
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 19:48:44 #167
236264 crew  capricia
pi_74758378
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik weet niet of die overwaarde wel zo'n natuurlijk fenomeen is, volgens mij is er geen waarde aan de woning toegevoegd sinds er iemand in woont toch
Het werkt gewoon net als in iedere markt: Ik bezit een produkt wat andere mensen graag willen hebben. En dat maakt dat de prijs gestegen is.
Bovendien loop ik ook risico over iedere geinvesteerde euro. Dus dat ik er op vooruit wil gaan, spreekt voor zich. Anders had ik net zo goed kunnen gaan huren...dan had ik geen risico gelopen.

Wat was het ook als weer, de kosten van dit bezit: Rente, Ruimte, Risico..
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 16 november 2009 @ 20:01:51 #168
pi_74758976
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Het werkt gewoon net als in iedere markt: Ik bezit een produkt wat andere mensen graag willen hebben. En dat maakt dat de prijs gestegen is.
Bovendien loop ik ook risico over iedere geinvesteerde euro. Dus dat ik er op vooruit wil gaan, spreekt voor zich. Anders had ik net zo goed kunnen gaan huren...dan had ik geen risico gelopen.

Wat was het ook als weer, de kosten van dit bezit: Rente, Ruimte, Risico..

Virtuele waarde

De waarde die tegenover de schulden staat is een virtuele waarde, dat is een waarde die is ontstaan omdat centrale banken zoveel geld hebben gecreëerd en nieuwe kredieten en hypotheken zo makkelijk mogelijk maken. Als er een crisis in het kredietsysteem ontstaat zoals nu en krediet niet meer makkelijk beschikbaar is dan gaat die waarde die je met krediet moet financieren zoals onroerend goed erg dalen maar de schulden die zijn uitgegeven blijven staan.
  maandag 16 november 2009 @ 20:05:08 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74759119
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:01 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Virtuele waarde

De waarde die tegenover de schulden staat is een virtuele waarde, dat is een waarde die is ontstaan omdat centrale banken zoveel geld hebben gecreëerd en nieuwe kredieten en hypotheken zo makkelijk mogelijk maken. Als er een crisis in het kredietsysteem ontstaat zoals nu en krediet niet meer makkelijk beschikbaar is dan gaat die waarde die je met krediet moet financieren zoals onroerend goed erg dalen maar de schulden die zijn uitgegeven blijven staan.
Nou, als je je huis kunt verkopen voor bedrag X, dan is die waarde niet virtueel natuurlijk. Die is heel concreet, dat geld komt op je rekening!
The End Times are wild
  maandag 16 november 2009 @ 20:12:45 #170
pi_74759450
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, als je je huis kunt verkopen voor bedrag X, dan is die waarde niet virtueel natuurlijk. Die is heel concreet, dat geld komt op je rekening!
ALS idd als.

Maar ja, mensen met onderwaarde op hun huis gaan veel minder consumeren. Helaas draait de Nederlandse economie voor 65% op consumptie. Het is dus zeer eenvoudig te voorspellen dat de aan het begin van een langdurige negatieve spiraal staan. Het einde van 70 jaar kredietexpansie.
pi_74759876
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:12 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

ALS idd als.

Maar ja, mensen met onderwaarde op hun huis gaan veel minder consumeren. Helaas draait de Nederlandse economie voor 65% op consumptie. Het is dus zeer eenvoudig te voorspellen dat de aan het begin van een langdurige negatieve spiraal staan. Het einde van 70 jaar kredietexpansie.
mensen met onderwaarde op hun huis gaan nog veel meer consumeren. Het einde der wereld, en na ons de zondvloed. Ga eens op koopavond naar een Mediamarkt
pi_74760184
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Omdat we hier al een paar topics lang de woningmarkt in zijn totaliteit aan het bespreken zijn...
Lees anders even het vorige deeltje na.
Die heb ik gelezen, maar ik ben het er niet mee eens.
  maandag 16 november 2009 @ 20:40:19 #173
pi_74760624
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

mensen met onderwaarde op hun huis gaan nog veel meer consumeren. Het einde der wereld, en na ons de zondvloed. Ga eens op koopavond naar een Mediamarkt
Dan ga ik over 1,5 - 2 jaar. Dit heeft tijd nodig.

Blijf maar lekker lineair denken. Vergeet niet dat de economie altijd cyclisch zal blijven verlopen.

Straks gaan alle leenkneuzen heel hard huilen...
http://www.blikopnieuws.n(...)C3%ABle_risicos.html

[ Bericht 0% gewijzigd door huizenmarkt-zeepbel.nl op 16-11-2009 21:35:15 ]
  maandag 16 november 2009 @ 21:10:59 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74761899
De stijgende huizenprijzen en de daaraan gekoppelde steeds hogere hypotheken hebben wel zeker een positieve impuls gegeven aan de Nederlandse economie. En die factor valt nu weg. Daar gaan we echt wel iets van merken in de econome.
The End Times are wild
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 21:46:34 #175
236264 crew  capricia
pi_74763436
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:10 schreef LXIV het volgende:
De stijgende huizenprijzen en de daaraan gekoppelde steeds hogere hypotheken hebben wel zeker een positieve impuls gegeven aan de Nederlandse economie. En die factor valt nu weg. Daar gaan we echt wel iets van merken in de econome.
Daarom lijkt het me nu helemaal niet slim om de HRA fors te gaan beperken. Juist nu niet. Zorg eerst maar dat ons arm landje er weer bovenop komt, en flink uit de crisis is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74763539
Juist nu wel. We hebben het nu toch niet zelf in de hand of het beter gaat of slechter. Als we dan toch het zuur krijgen voorgeschoteld, laat het dan meteen maar even heel zuur zijn.
  maandag 16 november 2009 @ 21:50:16 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74763592
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Daarom lijkt het me nu helemaal niet slim om de HRA fors te gaan beperken. Juist nu niet. Zorg eerst maar dat ons arm landje er weer bovenop komt, en flink uit de crisis is.
Zoveel keus is er niet. We moeten in 2013 weer een begrotingstekort van minder dan 3% hebben.
The End Times are wild
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 21:50:32 #178
236264 crew  capricia
pi_74763610
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:48 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Juist nu wel. We hebben het nu toch niet zelf in de hand of het beter gaat of slechter. Als we dan toch het zuur krijgen voorgeschoteld, laat het dan meteen maar even heel zuur zijn.
Als je de eventueel minimaal aantrekkende consumentenbestedingen om zeep wil helpen, moet je dat vooral doen...kan de overheid nog meer geld investeren in de crisis.
Niet slim dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 21:51:36 #179
236264 crew  capricia
pi_74763665
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoveel keus is er niet. We moeten in 2013 weer een begrotingstekort van minder dan 3% hebben.
Keus genoeg. Alleen een kwestie van welke keuze wil je maken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74763830
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Als je de eventueel minimaal aantrekkende consumentenbestedingen om zeep wil helpen, moet je dat vooral doen...kan de overheid nog meer geld investeren in de crisis.
Niet slim dus.
Het zou veel verstandig zijn de pijn nu te nemen, uitstel maakt de klap alleen maar erger. De klap verzwakken zorgt alleen maar voor een langdurige uitsmering van de gevolgen. Heb jij zoveel zin in een langdurige economische winter?
I'll sing you a lullaby.
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 22:02:31 #181
236264 crew  capricia
pi_74764158
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:55 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het zou veel verstandig zijn de pijn nu te nemen, uitstel maakt de klap alleen maar erger. De klap verzwakken zorgt alleen maar voor een langdurige uitsmering van de gevolgen. Heb jij zoveel zin in een langdurige economische winter?
De overheid geeft zo veel geld aan steunmaatregelen uit om de economie nog maar een beetje op gang te houden. In de hoop dat de consumenten weer geld gaan uitgeven en dat zo de economie weer verder aan trekt. En dan denk jij serieus dat ze de HRA in 1 keer gaan afschaffen?

Dat zou helemaal haaks staan op al het beleid wat ze nu voeren. Alle miljoenen besteed aan bijv. de deeltijd-WW e.d. zijn dan helemaal voor niets geweest.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74765745
quote:
Op maandag 16 november 2009 21:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Niet slim dus.
Jawel hoor. Juist heel slim. Dit herstel hebben we toch helemaal niet in de hand. Daarvoor zijn we teveel afhankelijk van het buitenland. Die consumentenbestedingen hier, die zijn echt peanuts. Het gaat erom dat Duitsland weer aantrekt. En zoniet, dan zijn we sowieso verneukt, of we ons nu kapot gaan consumeren of niet. En zoja, dan komt het allemaal wel goed, ook zonder HRA.
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 22:33:58 #183
236264 crew  capricia
pi_74765860
quote:
Op maandag 16 november 2009 22:31 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Jawel hoor. Juist heel slim. Dit herstel hebben we toch helemaal niet in de hand. Daarvoor zijn we teveel afhankelijk van het buitenland. Die consumentenbestedingen hier, die zijn echt peanuts. Het gaat erom dat Duitsland weer aantrekt. En zoniet, dan zijn we sowieso verneukt, of we ons nu kapot gaan consumeren of niet. En zoja, dan komt het allemaal wel goed, ook zonder HRA.
En jij denkt serieus dat de overheid dat gaat doen? In 1 X de HRA afschaffen
Dacht het niet...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74766603
quote:
Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Dacht het niet...
Ik denk het ook niet, maar dat zou wel het beste zijn. Laat die volgevreten huizenbezitters met hun veelgeroemde, uit het niets gecreëerde "overwaarde" de rekening maar betalen. De overheid komt nu eenmaal 35 miljard tekort en daar zit momenteel toch het grote geld.
pi_74771928
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom? Waarom vindt men dat de HRA gecompenseerd moet worden?
  dinsdag 17 november 2009 @ 09:04:45 #186
179598 Deprater
pi_74773327
quote:
Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Dacht het niet...
Het lijkt me wel het beste.

Gewoon een aantal individuele situaties goed doorrekenen en de financiele gevolgen hier en daar opvangen door gewenningstoelagen en afschaffing van andere aan de woningmarkt gelieerde lasten, bijtellingen en derg

Daarnaast de huurmarkt vrijgeven en de corporaties vergunningen geven voor woningbouw in de huursector
  dinsdag 17 november 2009 @ 09:05:04 #187
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_74773337
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 06:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

nou... Als de hypotheekrente-aftrek ineens wordt afgeschaft, ZONDER het tegelijkertijd afschaffen van de overdrachtsbelasting, OZB en eigen woningforfait dan krijgt de overheid (zo lijkt het) een grove 12 miljard euro aan belastingen extra binnen. Wat dacht de overheid daarmee te gaan doen? (jaja, ik weet wel wat doelen, maar je maar geen zorgen). Wat je dan krijgt is een eenzijdige belastingverhoging. Je betaalt als huiseigenaar al allerlei belastingen en daar komt de vervallen HRA dan nog weer boven op.

Voor de gemiddelde huiseigenaar - die zich conform het huidige systeem heeft ingesteld op HRA - is het een financiële ramp: een FORSE aanslag op het inkomen. Dat vertaalt zich in VEEL minder consumptie van goederen en diensten. Dat betekent weer dat er ook een boel ontslagen zullen vallen. Die moeten dan weer gedwongen hun huis verkopen etc. etc. Ofwel: een negatieve spiraal die ineens wordt ingezet. Dat kan voorkomen worden als de extra belasting wordt gecompenseerd d.m.v. een verlaging op bijv. de inkomstenbelasting of de BTW

Een geleidelijke afschaffing is natuurlijk beter. Dan kan zowel de HRA verdwijnen (het voordeel voor huiseigenaren) als de extra belastingen die huiseigenaren moeten betalen (overdrachtsbelasting, OZB, forfait, extra lasten voor waterschap en vaak ook extra rioolheffing). Gemeenten en waterschappen kunnen gecompenseerd worden met extra inkomsten uit het Rijk (die komen uit de verminderde aftrek van de belasting).

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is iedereen verplicht wordt om de ontvangen HRA in de aflossing van de eigenwoningschuld wordt gestopt. Dan verloopt de afbouw van de HRA op natuurlijke wijze EN hebben we collectief minder schulden.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_74773680
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 06:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat zou wel heel dom zijn, als men de HRA met een belastingverlaging zou compenseren. Dan zou de maatregel dus helemaal geen geld opleveren, terwijl dat nu juist wel de bedoeling is.
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:25:09 #189
179598 Deprater
pi_74778192
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 09:23 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Dat zou wel heel dom zijn, als men de HRA met een belastingverlaging zou compenseren. Dan zou de maatregel dus helemaal geen geld opleveren, terwijl dat nu juist wel de bedoeling is.
Het is ook de bedoemling om de bouw- en woningenmarkt los te trekken, zodat er weer bouwvergunningen verstrekt, bouwkavels verkocht, en huurwoningen gebouwd worden, dat is goed voor de economie, anders gaan alle kinderen in steeds kleinere hokjes wonen, terwijl 2 miljoen koeien dankzij subsidie alle ruimte hebben
pi_74778560
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:25 schreef Deprater het volgende:

[..]

Het is ook de bedoemling om de bouw- en woningenmarkt los te trekken
De bouw- en woningmarkt trek je niet los door de HRA af te schaffen. En ook niet door de huurprijzen vrij te geven, want daarmee maak je mensen hooguit alleen maar dakloos en veroordeel je hen tot een leven in absolute armoe.

De bouw- en woningmarkt zou je alleen los kunnen trekken door de HRA te verdubbelen. Oftewel: dat is onmogelijk.
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:45:03 #191
179598 Deprater
pi_74778686
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:40 schreef BoeufBourguignon het volgende:

De bouw- en woningmarkt zou je alleen los kunnen trekken door de HRA te verdubbelen. Oftewel: dat is onmogelijk.
Dan worden woningen helemaal onbetaalbaar, nee de woningen moeten weer bereikbaar / betaalbaar worden ook zonder aftrek.

[ Bericht 3% gewijzigd door Deprater op 17-11-2009 12:50:14 ]
pi_74778698
quote:
Op maandag 16 november 2009 22:51 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Ik denk het ook niet, maar dat zou wel het beste zijn. Laat die volgevreten huizenbezitters met hun veelgeroemde, uit het niets gecreëerde "overwaarde" de rekening maar betalen. De overheid komt nu eenmaal 35 miljard tekort en daar zit momenteel toch het grote geld.
we kunnen ook alle volgevreten goudspeculanten hun goud naasten. Ideetje?
  dinsdag 17 november 2009 @ 12:56:16 #193
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_74779014
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 09:05 schreef Goverman het volgende:

[..]

nou... Als de hypotheekrente-aftrek ineens wordt afgeschaft, ZONDER het tegelijkertijd afschaffen van de overdrachtsbelasting, OZB en eigen woningforfait dan krijgt de overheid (zo lijkt het) een grove 12 miljard euro aan belastingen extra binnen. Wat dacht de overheid daarmee te gaan doen? (jaja, ik weet wel wat doelen, maar je maar geen zorgen). Wat je dan krijgt is een eenzijdige belastingverhoging. Je betaalt als huiseigenaar al allerlei belastingen en daar komt de vervallen HRA dan nog weer boven op.

Voor de gemiddelde huiseigenaar - die zich conform het huidige systeem heeft ingesteld op HRA - is het een financiële ramp: een FORSE aanslag op het inkomen. Dat vertaalt zich in VEEL minder consumptie van goederen en diensten. Dat betekent weer dat er ook een boel ontslagen zullen vallen. Die moeten dan weer gedwongen hun huis verkopen etc. etc. Ofwel: een negatieve spiraal die ineens wordt ingezet. Dat kan voorkomen worden als de extra belasting wordt gecompenseerd d.m.v. een verlaging op bijv. de inkomstenbelasting of de BTW

Een geleidelijke afschaffing is natuurlijk beter. Dan kan zowel de HRA verdwijnen (het voordeel voor huiseigenaren) als de extra belastingen die huiseigenaren moeten betalen (overdrachtsbelasting, OZB, forfait, extra lasten voor waterschap en vaak ook extra rioolheffing). Gemeenten en waterschappen kunnen gecompenseerd worden met extra inkomsten uit het Rijk (die komen uit de verminderde aftrek van de belasting).

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is iedereen verplicht wordt om de ontvangen HRA in de aflossing van de eigenwoningschuld wordt gestopt. Dan verloopt de afbouw van de HRA op natuurlijke wijze EN hebben we collectief minder schulden.
En dat laatste zinnetje is het enige goede antwoord. HRA afschaffen zal heus niet zomaar gaan. Het verplicht aflossen met HRA zal een lastenverlichting in de toekomst brengen. Dit als compensatie op het voorschot uit de toekomst door HRA.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_74779819
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

we kunnen ook alle volgevreten goudspeculanten hun goud naasten. Ideetje?
Dat kan ook. Maar bewijs maar eens dat ik goud heb.

Dat jij een huis bezit haal ik gewoon uit het kadaster en de belastingdienst weet precies hoeveel HRA jij geniet.
pi_74780181
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:45 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dan worden woningen helemaal onbetaalbaar
Neehoor. Bij dubbele HRA mag je dubbel zoveel aftrekken en betaal je dus nog minder inkomstenbelasting over het bovenste deel van je inkomen. Op de korte termijn zal dat ervoor zorgen dat huizen veel betaalbaarder worden. Op de langere termijn zal het alleen de huizenprijzen maar nog verder opdrijven.
quote:
nee de woningen moeten weer bereikbaar / betaalbaar worden ook zonder aftrek.
Dat kan alleen door de woningprijzen in elkaar te laten storten. Of door (hyper)inflatie aan te wakkeren.
  dinsdag 17 november 2009 @ 13:45:53 #196
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74780461
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 12:25 schreef Deprater het volgende:

[..]

Het is ook de bedoemling om de bouw- en woningenmarkt los te trekken, zodat er weer bouwvergunningen verstrekt, bouwkavels verkocht, en huurwoningen gebouwd worden, dat is goed voor de economie, anders gaan alle kinderen in steeds kleinere hokjes wonen, terwijl 2 miljoen koeien dankzij subsidie alle ruimte hebben
Dat is ook maar een deel van het probleem. Er liggen ook gewoon projecten stil of er wordt niet begonnen met bouwen terwijl qua vergunningen alles rond is.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  dinsdag 17 november 2009 @ 14:26:20 #197
179598 Deprater
pi_74781700
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 13:36 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]Op de langere termijn zal het alleen de huizenprijzen bubble maar nog verder opdrijvenblazen.
[..]
En dat willen we nu juist niet he
dan gaat de overheid helemaal blut

Nu moet de overheid al iedere jaar dat geld op de kapitaalmarkt gaan lenen, beetje waanzin he
pi_74782824
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 14:26 schreef Deprater het volgende:

[..]

En dat willen we nu juist niet he
dan gaat de overheid helemaal blut

Nu moet de overheid al iedere jaar dat geld op de kapitaalmarkt gaan lenen, beetje waanzin he
Jij zegt dat je huizen betaalbaarder wilt maken. Dat bereik je dus niet door de HRA af te schaffen. Door de HRA af te schaffen bereik je vooral dat er meer geld in de schatkist stroomt. En dat de huizenprijzen op termijn zullen dalen, waardoor velen hun overwaarde zullen zien verdampen.
  dinsdag 17 november 2009 @ 16:10:39 #199
179598 Deprater
pi_74784947
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 15:01 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Door de HRA af te schaffen bereik je vooral dat er meer geld in de schatkist stroomt.
Dat is toch de bedoeling??

Daarnaast moet de overheid de weilandgrond goedkoper beschikbaar stellen voor nieuwbouw
pi_74784993
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:10 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dat is toch de bedoeling??
Nee. De HRA is bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen. De HRA afschaffen is dan ook zeer complex en moet niet te licht over gedacht worden.
  dinsdag 17 november 2009 @ 16:40:46 #201
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74785895
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee. De HRA is was bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen.
Ik dacht dat na dit onderwerp ondertussen toch wel duidelijk was dat de HRA alleen leidt tot hogere prijzen in een markt van schaarste. Als jij 800 euro per maand netto kan missen voor een huis, is dat huis met HRA 2 keer zo duur als zonder HRA. M.a.w. het kost je precies hetzelfde, alleen je schuld is 2 keer zo hoog. Om het over het risico niet te hebben.
pi_74786071
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik dacht dat na dit onderwerp ondertussen toch wel duidelijk was dat de HRA alleen leidt tot hogere prijzen in een markt van schaarste. Als jij 800 euro per maand netto kan missen voor een huis, is dat huis met HRA 2 keer zo duur als zonder HRA. M.a.w. het kost je precies hetzelfde, alleen je schuld is 2 keer zo hoog. Om het over het risico niet te hebben.
als de HRA wordt afgeschaft, belastingen verlaagd, en ik daardoor een hoger netto inkomen heb, leidt dat dan niet tot hogere prijzen?

2 keer zo duur is trouwens schromelijk overdreven, tenzij iedereen in het hoogste tarief valt en het huurwaardeforfait afgeschaft is.
pi_74787385
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als de HRA wordt afgeschaft, belastingen verlaagd, en ik daardoor een hoger netto inkomen heb, leidt dat dan niet tot hogere prijzen?
Ja. Maar die belastingverlaging, die kun je wel op je buik schrijven. Het is de bedoeling dat afschaffing van de HRA de schatkist geld op gaat leveren. Niet dat jouw portemonnee nog meer wordt gespekt.
quote:
2 keer zo duur is trouwens schromelijk overdreven, tenzij iedereen in het hoogste tarief valt en het huurwaardeforfait afgeschaft is.
Daar heb je gelijk in. Maar 1,5-1,7 keer zo duur is wel een aardige schatting, denk ik.
  dinsdag 17 november 2009 @ 18:49:12 #204
179598 Deprater
pi_74789372
quote:

[..]

Nee. De HRA is bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen.
Daar hebben we de koopsubsidie voor.

Beter die handhaven en dan ook voor nieuwbouw, dat voorkomt dat de vraag wegvalt.
en dan de HRA en de bijtelling gelijk afschaffen

[ Bericht 6% gewijzigd door Deprater op 17-11-2009 18:54:50 ]
pi_74790454
quote:

[..]

Nee. De HRA is bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen. De HRA afschaffen is dan ook zeer complex en moet niet te licht over gedacht worden.
De HRA heeft tijdelijk gezorgd voor een stimulans, het heeft de markt immers omgevormd tot een pyramidespel. Nu zitten we in de endgame van de huizenmarkt, er kunnen geen suckers meer gevonden worden die nog kunnen instappen. De woningen zijn nl. ombetaalbaar geworden en daarom is er nog maar een uitweg mogelijk.

De enige prikkel die nu nog mogelijk is om de markt te stimuleren is een hele flinke korting geven op de aanschaf van bouwgrond, geef het desnoods gratis weg.
I'll sing you a lullaby.
pi_74791187
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als jij 800 euro per maand netto kan missen voor een huis, is dat huis met HRA 2 keer zo duur als zonder HRA. M.a.w. het kost je precies hetzelfde, alleen je schuld is 2 keer zo hoog. Om het over het risico niet te hebben.
Goh, daar heb je vast wel een berekening voor, aangezien ik NOOIT 100% rente terug krijg, alleen maar van mijn belasting schijf. Dat je nu beweert dat mijn schuld 2 keer zo hoog zou zijn vind ik dus erg knap
pi_74791235
quote:

[..]

Als de HRA afgeschaft wordt, ga ik dus never nooit niet dat hele bedrag dat ik nu terug krijg, op een andere manier terug krijgen. Kortom, ik zal er ten allen tijde op achteruit gaan bij de afschaffing van de HRA.
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:25:29 #208
179598 Deprater
pi_74792917
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als de HRA afgeschaft wordt, ga ik dus never nooit niet dat hele bedrag dat ik nu terug krijg, op een andere manier terug krijgen. Kortom, ik zal er ten allen tijde op achteruit gaan bij de afschaffing van de HRA.
Wat denk jij dat er met huurders gebeurd als men de huurmarkt los gooit?
En dat geld gaat naar de corporaties.

Dus ik denk dat er meer kopers komen dan.
Daarom moet het gelijk gebeuren
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:35:49 #209
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_74793352
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De HRA heeft tijdelijk gezorgd voor een stimulans, het heeft de markt immers omgevormd tot een pyramidespel. Nu zitten we in de endgame van de huizenmarkt, er kunnen geen suckers meer gevonden worden die nog kunnen instappen. De woningen zijn nl. ombetaalbaar geworden en daarom is er nog maar een uitweg mogelijk.

De enige prikkel die nu nog mogelijk is om de markt te stimuleren is een hele flinke korting geven op de aanschaf van bouwgrond, geef het desnoods gratis weg.
Serieus; Ik acht de kans dat de grond door gemeentes straks tijdelijk gratis weg wordt gegeven groter dna het afschaffen van de HRA...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:38:17 #210
179598 Deprater
pi_74793446
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Serieus; Ik acht de kans dat de grond door gemeentes straks tijdelijk gratis weg wordt gegeven groter dna het afschaffen van de HRA...
Nee ik denk het ook niet, maar het in stappen fors verhogen van de forfaitaire bijtelling heeft hetzelfde effect en is veel eerlijker, voor de jonge mensen die net een woning hebben gekocht

Daarnaast wil de belastingdienst af van de aftrekposten en op een toeslag over zodat de verwerking makkelijker wordt.
Net als alle andere aftrekposten die al weg zijn en vervangen door een toeslag.

[ Bericht 15% gewijzigd door Deprater op 17-11-2009 21:25:56 ]
pi_74795927
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Het zou ook een stuk rechtvaardiger zijn, gratis grond in ruil voor het niet kunnen verkrijgen van HRA. Zo houdt je ook nog eens de hoogte van de hypotheeksom in de perken en mensen die netjes gespaard hebben worden extra beloond.
I'll sing you a lullaby.
pi_74802359
Ongeacht wat hier allemaal gezegd en geopperd wordt, denk ik dat de regering er alles aan gelegen is om ellende in de huizenmarkt te dempen. Dus geen grote wijzigingen in de HRA. Men zal hooguit wat aan de top doen.
Ik verwacht trouwens wel dat dit het item gaat worden bij de volgende verkiezingen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74803564
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het zou ook een stuk rechtvaardiger zijn, gratis grond in ruil voor het niet kunnen verkrijgen van HRA. Zo houdt je ook nog eens de hoogte van de hypotheeksom in de perken en mensen die netjes gespaard hebben worden extra beloond.

Doe mij dan maar 100 hectare dan.

Het past prima in de cadeausamenleving, waarbij heel vanzelfsprekend is dat iemand anders het wel voor je doet. De ervaring van rechtvaardigheid is geloof ik nogal persoonafhankelijk , en nogal opportunistisch van aard.
pi_74803871
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Doe mij dan maar 100 hectare dan.

Het past prima in de cadeausamenleving, waarbij heel vanzelfsprekend is dat iemand anders het wel voor je doet. De ervaring van rechtvaardigheid is geloof ik nogal persoonafhankelijk , en nogal opportunistisch van aard.
Die laatste zin is iets te subtiel voor dit topic..
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 november 2009 @ 08:47:52 #215
179598 Deprater
pi_74805780
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:05 schreef capricia het volgende:
Ongeacht wat hier allemaal gezegd en geopperd wordt, denk ik dat de regering er alles aan gelegen is om ellende in de huizenmarkt te dempen. Dus geen grote wijzigingen in de HRA. Men zal hooguit wat aan de top doen.
Of de bijtelling geleidelijk verhogen tot de kosten voor de belastingdienst gelijk zijn, dat merkt niemand
  woensdag 18 november 2009 @ 09:04:18 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74806037
quote:
Hypotheekgarantie wordt weer duurder Van onze financiële redactie
AMSTERDAM - Het wordt opnieuw duurder om een beroep te doen op de Nationale Hypotheekgarantie.

De huidige bijdrage van huizenkopers (0,45 procent van de hypotheeksom) is niet meer toereikend om de financiële schade te dekken van het aantal gedwongen huizenverkopen, dat jaarlijks mogelijk gaat verdubbelen tot 2013. De premie gaat daarom per 1 januari volgend jaar omhoog naar 0,55 procent. Voor een gemiddelde koopwoning van 229.000 euro scheelt dit 229 euro.

Drie jaar terug lag de (eenmalige) bijdrage nog op 0,28 procent. Directeur Karel Schiffer van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die de garantie verstrekt, liet gisteren weten de premieverhoging knarsetandend door te voeren. De 'nog steeds zwaar negatieve' prognoses ten aanzien van de werkloosheid - en daardoor van het verwachte aantal gedwongen verkopen - maken het volgens hem echter noodzakelijk. Deze executieverkopen lopen al hard op, van zo'n 1900 in 2008 tot naar verwachting 2400 à 2500 dit jaar. "En tot 2013 houden we rekening met een jaarlijkse verdubbeling van dit aantal", aldus Schiffer, die er niettemin van uitgaat dat de verhoging van de premie tijdelijk is.
Het is nog steeds een hele lage premie natuurlijk, die je bijna meteen terugverdient doordat je een lager rentepercentage betaalt. Maar de stijging van het aantal gedwongen verkopen is wel een teken aan de wand. En voor iedere "gedwongen verkoop" staan er 10 verkopers die op het randje staan en moeten verkopen.
The End Times are wild
  woensdag 18 november 2009 @ 10:46:14 #217
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74808539
Ik snap ook niet dat de NHG recentelijk omhoog gegaan is! Daarmee werken ze te hoge prijzen in de hand (en het geeft wel aan hoe de belangen liggen), maar hoge prijzen zorgen alleen maar voor meer mensen die de tent niet meer kunnen betalen. En dus een toename van het aantal uitkeringen vanuit de NHG.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:53:51 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74808793
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik snap ook niet dat de NHG recentelijk omhoog gegaan is! Daarmee werken ze te hoge prijzen in de hand (en het geeft wel aan hoe de belangen liggen), maar hoge prijzen zorgen alleen maar voor meer mensen die de tent niet meer kunnen betalen. En dus een toename van het aantal uitkeringen vanuit de NHG.
De maatregel is in eerste instantie bedoeld om de vastgelopen woningmarkt weer los te trekken (mislukt!) Verder is het wel zo dat een hypotheek met NHG sowieso een verantwoorde hypotheek moet zijn waarvan ook een deel afgelost wordt. Die duurdere hypotheken worden dus niet aangegaan door mensen die eerst alleen een lagere hypotheek konden betalen, maar juist door mensen die eerst een hypotheek zonder NHG moesten afsluiten.

Verder is het wel raar dat na deze stichting uiteindelijk de overheid garant staat voor zo'n groot deel van de waardestijging op de huizenmarkt. Ze hebben al een gigantische exposure naar onroerend goed, meer dan enig ander land ter wereld als overheid, en ze subsidieren de woningmarkt al voor een waanzinnig groot deel (HRA, huursubsidie, koopsubsidie, rentevrije leningen etc)
The End Times are wild
pi_74808819
Premie hypotheekgarantie hoger

Grappig, eerst zeiden ze dat ze ruim voldoende in kas hadden. Nu moeten ze opeens de premie verhogen .

.
pi_74808874
Ach, waar hebben we het over. Over ¤300 euro ofzo, die je waarschijnlijk nog mag aftrekken ook.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:57:52 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74808910
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:54 schreef pberends het volgende:

Grappig, eerst zeiden ze dat ze ruim voldoende in kas hadden. Nu moeten ze opeens de premie verhogen .

[ afbeelding ] .
Ach, de premie is maar verdubbeld in 3 jaar tijd!
Er is ook behoorlijk wat fraude met de NHG. Dan worden huizen ver onder de marktwaarde verkocht, de koper heeft dan natuurlijk profijt, de verkoper heeft NHG die kwijtgescholden wordt omdat hij het toch niet meer betalen kan. Dat doen zekere mensen, die bijvoorbeeld een baan hebben bij een shoarmatent en dan door hun neef ontslagen worden. Kunnen ze niks aan doen, dus de NHG neemt de schuld over van de bank en scheld deze hypotheeknemer kwijt.
The End Times are wild
pi_74809008
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:56 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Ach, waar hebben we het over. Over ¤300 euro ofzo, die je waarschijnlijk nog mag aftrekken ook.
Premie gaat naar de 3000, let maar op.
pi_74809030
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ach, de premie is maar verdubbeld in 3 jaar tijd!
2x nihil is nog steeds nihil.

Voor een verzekeringspremie tegen restschuld is dit natuurlijk gewoon sowieso een belachelijk lage premie.
pi_74809221
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Premie gaat naar de 3000, let maar op.
Als de premie naar 3000 gaat, dan neem je toch gewoon geen NHG?

Het is maar een eenmalige premie, dus eenmaal binnen is binnen. En als het systeem ploft door grootschalige executie, dan mag Wouter Bos gewoon weer bijpassen.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:12:45 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74809428
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

2x nihil is nog steeds nihil.

Voor een verzekeringspremie tegen restschuld is dit natuurlijk gewoon sowieso een belachelijk lage premie.
Dat klopt. Dat komt omdat we in een ongekend lange hausse van de huizenmarkt hebben gezeten. Als er gedwongen verkocht moest worden was er meestal toch nog overwaarde.

Nu, bij een stagnerende markt, dalende prijzen en oplopende werkeloosheid zal die premie waarschijnlijk snel moeten stijgen! Vergeet niet dat er ook minder hypotheken afgesloten worden, dus de inkomsten nemen ook af!

Als het systeem klapt en Wouter moet bijpassen zijn de rapen echt gaar. Want dan gaat het al heel snel over hele grote bedragen!
The End Times are wild
  woensdag 18 november 2009 @ 11:18:23 #226
179598 Deprater
pi_74809642
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:54 schreef pberends het volgende:

[ afbeelding ] .
De NHG is vorig jaar overgegaan van de gemeentes naar het RijK en premiepot van 700 miljoen is bij de gemeentes gebleven, omdat de risicos tijdens de afgelopen jaren door de gemeentes gelopen zijn
Dus moet de premiepot weer snel gevuld worden
  woensdag 18 november 2009 @ 11:19:18 #227
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74809683
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt. Dat komt omdat we in een ongekend lange hausse van de huizenmarkt hebben gezeten. Als er gedwongen verkocht moest worden was er meestal toch nog overwaarde.

Nu, bij een stagnerende markt, dalende prijzen en oplopende werkeloosheid zal die premie waarschijnlijk snel moeten stijgen! Vergeet niet dat er ook minder hypotheken afgesloten worden, dus de inkomsten nemen ook af!

Als het systeem klapt en Wouter moet bijpassen zijn de rapen echt gaar. Want dan gaat het al heel snel over hele grote bedragen!
De 90 miljard die nu naar banken zijn gepompt, zouden prima gebruikt kunnen worden om zeker een miljoen huizen te bouwen.
Echter, als er bestaande hypotheken mee moeten worden afgelost, kom je met 90 miljard maar tot een kwart miljoen...
pi_74809784
quote:

[..]

Nou dan stijgt die premie toch lekker? Daar heb je als huizenbezitter met NHG zelf helemaal geen last meer van. Die NHG werkt gewoon volgens dat belachelijke omslagstelsel, oftewel wie dan instapt wie dan zorgt. Het is dus zaak er tegen een zo laag mogelijke premie aan deel te kunnen nemen, en er vervolgens maximaal van te profiteren.
quote:
Als die premie verdriedubbelt neemt niemand meer NHG, want die wordt dan gewoon te duur. En dan zal Wouter Bos wel moeten bijpassen, of hij het nu leuk vindt of niet.

Als de premie niet verhoogd wordt, dan komt men straks geld tekort. En dan mag Wouter Bos ook bijpassen.

Leuk hè?
pi_74809846
quote:

[..]

volgens mij heeft Halcon eens uitgelegd waarom veel claims onder NHG afgewezen worden, door een litanie aan (procedurele en andere) vereisten

Neemt niet weg dat voor een koper die te goeder trouw is het een prettige regeling is. Maar de rapen worden in de praktijk voor een deel door banken die hun zaakjes niet voor elkaar hebben gedeeld.
pi_74820795
Toch wel leuk, die oude column van mij: De huizenbubbel.
quote:
Laten we hopen dat dit uiterst riskante financiële casino nog even voortduurt voordat de grote recessie eraan komt. De huizenbubbel hangt als een molensteen om ons heen en eens gaat die bubbel knappen…
Wat een idiot .
  woensdag 18 november 2009 @ 16:49:58 #231
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74821562
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:29 schreef pberends het volgende:
Toch wel leuk, die oude column van mij: De huizenbubbel.
[..]

Wat een idiot .
't Is dat zoeken zo lastig gaat op Fok, want ik heb ongetwijfeld ook wat voorspellende posts geplaatst de afgelopen jaren! En best ellendig om te zien dat het probleem a. is uitgekomen en b. nog steeds niet wordt opgelost...
  donderdag 19 november 2009 @ 08:26:20 #232
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74841095
quote:
Bos: Hypotheekrenteaftrek sneuvelt binnen paar jaar Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - De regeling voor hypotheekrenteaftrek gaat binnen enkele jaren op de helling. Dat voorziet minister Bos (Financiën). Volgens de PvdA-bewindsman draait een volgend kabinet de bestaande regeling de nek om.

„Mijn voorspelling is dat het huidige systeem van hypotheekrenteaftrek het volgende kabinet niet zal overleven”, zo zei Bos gisteren op de Universiteit van Amsterdam, waar hij sprak in zijn hoedanigheid van minister.

Hoewel verkiezingen in uiterlijk 2011 zullen uitmaken of de PvdA überhaupt in een volgend kabinet plaats mag nemen, zijn de uitlatingen saillant aangezien dit kabinet studeert op miljardenbezuinigingen om het huishoudboekje van het rijk weer op orde te brengen.

Door de economische crisis moet een tekort van jaarlijks circa 35 miljard euro worden weggewerkt. Ambtelijke werkgroepen zoeken daarom voor het kabinet naar forse kostenbesparingen. De hypotheekrenteaftrek wordt ook onder de loep genomen, zei het kabinet eerder al.

Bos benadrukt dat een ingreep in de aftrek alleen geleidelijk kan verlopen omdat de huizenmarkt anders in ’chaos’ wordt gestort. „We moeten wel uitkijken, het moet zorgvuldig gebeuren omdat de woningmarkt zeer snel reageert op wat mensen verwachten dat er met hun huis en hun vermogen gebeurt”, aldus Bos. Dat geldt volgens hem ook voor de gelijktijdige ingrepen in de huursubsidie.

Het beperken van de fiscale aftrek voor woningen is een lang gekoesterde wens van zijn PvdA. In het laatste verkiezingsprogramma uit 2006 staat dat de maximale aftrek moet worden teruggebracht van 52 naar 42 procent.

Geschokt

Bij de VVD is geschokt gereageerd op de uitspraken van Bos. „Een compleet fout signaal”, reageert VVD-Kamerlid Remkes. „Over afschaffen van zo’n belangrijke maatregel voor mensen begin je niet midden in de crisis en zeker niet nu de huizenmarkt instabiel is. Een grote fout.”

Kamerlid Omtzigt van regeringsfractie CDA: „In deze economisch slechte tijden zitten we zeker niet op dit soort bespiegelingen te wachten.”

Het kabinet stemde in maart al in met een extra belasting voor de 16.500 woningen boven een miljoen euro. Daarbij werd de hypotheekrenteaftrek zelf nog niet aangepakt. Bos erkende gisteren die nieuwe belastingheffing als „de achterdeur” te zien om zo de hypotheekrenteaftrek te kunnen beperken. „Het maakt niet zoveel uit of het via de voor- of achterdeur gaat. Wij doen het via de achterdeur. Het komt op hetzelfde neer.”
De geesten worden rijp gemaakt.

VVD en CDA piepen natuurlijk wel, maar beseffen zich ook dat het HRA-systeem niet eeuwig houdbaar is. Dat is dan onderhandelingsruimte bij de volgende verkiezingen.
The End Times are wild
pi_74841358
quote:
Op donderdag 19 november 2009 08:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

VVD en CDA piepen natuurlijk wel, maar beseffen zich ook dat het HRA-systeem niet eeuwig houdbaar is. Dat is dan onderhandelingsruimte bij de volgende verkiezingen.
bron?
  donderdag 19 november 2009 @ 09:13:56 #234
179598 Deprater
pi_74841743
quote:

[..]

Maar het systeem van degene die nu HRA heeft die houdt het, dan moet men ook diegenen die nu huursubsidie hebben het laten houden.
En dat is onzin tegenover jonge mensen met een laag inkomen

Het beste is gewoon de bijtelling verhogen en de aftrek binnen vijf jaar vervangen door een toeslag voor de lagere inkomens
  donderdag 19 november 2009 @ 11:14:01 #235
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74844727
quote:
Op donderdag 19 november 2009 09:13 schreef Deprater het volgende:

[..]

Maar het systeem van degene die nu HRA heeft die houdt het, dan moet men ook diegenen die nu huursubsidie hebben het laten houden.
En dat is onzin tegenover jonge mensen met een laag inkomen

Het beste is gewoon de bijtelling verhogen en de aftrek binnen vijf jaar vervangen door een toeslag voor de lagere inkomens
Wat denk je er van de laagste belastingschijf te verlagen? O wacht, dat kan niet, want 90% daarvan is bedoeld voor de huidige bejaarden....
pi_74845687
Wat betekend dit nou concreet voor starters die straks zonder HRA een huis willen kopen?

Situatie is natuurlijk als volgt:

Doorstromers die hun huis te koop aanbieden aan starters hebben wel HRA gehad. Dus die baseren hun verkoopprijs op hun aankoopwaarde, plus een leuke winst (halve ton/hele ton erbovenop).

Maar de starters kunnen een stuk minder lenen bij de bank omdat anders de maandelijkste aflossing gigantisch wordt, zonder HRA.

Dus iemand zal water bij de wijn moeten doen.

Maar ik zie doorstromers niet zomaar anderhalve ton van hun verkoopprijs afhalen en ik zie starters niet ineens 1500 euro per maand betalen voor hun hypotheek, zonder aftrek.

Dus moet je nu als starter haast maken om gebruik te maken van de HRA, of moet je wachten totdat de huizenprijzen gedaald zijn?
  donderdag 19 november 2009 @ 11:51:33 #237
179598 Deprater
pi_74845780
quote:
Op donderdag 19 november 2009 11:48 schreef Freak188 het volgende:
Wat betekend dit nou concreet voor starters die straks zonder HRA een huis willen kopen?

Doorstromers die hun huis te koop aanbieden aan starters hebben wel HRA gehad. Dus die baseren hun verkoopprijs op hun aankoopwaarde, plus een leuke winst (halve ton/hele ton erbovenop).

Maar de starters kunnen een stuk minder lenen bij de bank omdat anders de maandelijkste aflossing gigantisch wordt, zonder HRA.

Maar ik zie doorstromers niet zomaar anderhalve ton van hun verkoopprijs afhalen en ik zie starters niet ineens 1500 euro per maand betalen voor hun hypotheek, zonder aftrek.

Dus moet je nu als starter haast maken om gebruik te maken van de HRA, of moet je wachten totdat de huizenprijzen gedaald zijn?
Ik zou maar een paar jaar wachten
pi_74848618
quote:

Afschaffing van de HRA zou zich snel in een prijsdaling vertalen. Dat gebeurde bv in Zweden van 1991-1993 waar de huizen meteen zo'n 30% goedkoper werden. Maar Nederland kennende zal wel weer voor een meer geleidelijk compromis gekozen worden, waarbij bijvoorbeeld de aftrek eerst tot het niveau van de tweede belastingschijf beperkt wordt, of iets dergelijks.
pi_74849216
quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Afschaffing van de HRA zou zich snel in een prijsdaling vertalen. Dat gebeurde bv in Zweden van 1991-1993 waar de huizen meteen zo'n 30% goedkoper werden. Maar Nederland kennende zal wel weer voor een meer geleidelijk compromis gekozen worden, waarbij bijvoorbeeld de aftrek eerst tot het niveau van de tweede belastingschijf beperkt wordt, of iets dergelijks.
Het is de bedoeling dat de huizenrpijzen zakken, maar ik kan me voorstellen dat een doorstromer een zekere winst wil zien bij z'n huisverkoop, zo is tenminste de algehele gedachte in Nederland.

Maar aan de andere kant geldt voor de doorstromer ook dat zijn toekomstig huis, óók goedkoper wordt. Het is alleen de vraag hoe de huidige hypotheekbetalers behandeld zullen worden. Die zullen natuurlijk gematst worden.
pi_74849225
quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:26 schreef dvr het volgende:

[..]

Dan worden de huizen goedkoper... En? Tis enkel virtuele winst wat de huizenbezitters hebben. Ze kunnen niet bij dat geld, het zit immers "in" het huis.

Heb dan ook nooit gesnapt waarom de gemiddelde huizeneigenaar zo naar de overwaarde loert. Of waarom ze überhaupt lopen te huilen dat de toko in waarde daalt. Tenzij je een tophypotheek hebt, dan verdien je de ellende ook, is er niets aan de hand.
  donderdag 19 november 2009 @ 15:20:38 #242
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74852393
Ik denk niet dat HRA straks enkel afgeschaft zal worden voor diegenen die nu instappen. Dat zou een enorme rechtsongelijkheid betekenen. Dan betaalt Jantje, die in dec 2010 een hypotheek afsloot netto nog 20% IB, en Pietje, die in Jan 2010 een hypotheek afsloot 40% IB. Dat kan natuurlijk niet.

Er zal een afbouwregeling komen, waarbij iedereen gelijktijdig terugloopt. Bijvoorbeeld het toptarief in 2010 50%, 2011 49%, 2012 48% et cetera. Dat doet niemand écht pijn en er wordt wel een duidelijke afbouw gepleegd. Of een ander systeem, met een maximaal belastingvrij percentage op je rente per jaar. Dus 1e jaar hypotheek 100%, 2e jaar 97% etc. Als je dan aflost dan heb je over je rente nog altijd 100%, maar je wordt wel gedwongen tot aflossen.
Een derde optie is het hypotheekbedrag dat afgetrokken wordt top-down af te bouwen. Dus vanaf 2010 onder de miljoen, vanaf 2011 onder de 950K etc, tot bijv. 350K ofzo.

Mogelijkheden volop om dit verantwoord te doen.
The End Times are wild
pi_74852736
Het zou me niks verbazen als, terwijl wij de HRA afbouwen, andere landen het juist weer in gaan voeren om de in elkaar geklapte huizenmarkt te stimuleren.

Dat hadden wij nu ook kunnen doen, als we in de jaren '90 zo verstandig waren geweest om de HRA af te schaffen. Nu krijgen we de klap alsnog voor onze kiezen, maar dan dubbel en dwars. VVD bedankt!
pi_74854597
Ik denk dat de VVD er heel veel stemmen bij gaat krijgen..
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74854672
Dan eerder de PVV.
  donderdag 19 november 2009 @ 17:18:48 #246
pi_74856441
quote:

[..]

Het staat al lang vast dat de aftrek wordt afgeschaft. De PVV, CDA of VVD kunnen daar niets aan veranderen. Het geld is namelijk op...
  donderdag 19 november 2009 @ 17:20:41 #247
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74856513
quote:

De oplossing is simpel: nieuwbouw kan zonder die achterlijke grondbubbel enorm veel goedkoper. En als een nieuw huis de helft kost van een 1930-huis waar zwaar verbouwd moet worden, dan is de keuze makkelijk...

Helaas mag nieuwbouw niet zonder de grondbubbel te spekken...
  donderdag 19 november 2009 @ 17:22:38 #248
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74856572
quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:31 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Het zou me niks verbazen als, terwijl wij de HRA afbouwen, andere landen het juist weer in gaan voeren om de in elkaar geklapte huizenmarkt te stimuleren.

Dat hadden wij nu ook kunnen doen, als we in de jaren '90 zo verstandig waren geweest om de HRA af te schaffen. Nu krijgen we de klap alsnog voor onze kiezen, maar dan dubbel en dwars. VVD bedankt!
In Duitsland zou HRA een enorme stimulans zijn voor de markt, doordat er geen tekorten zijn.
Maar ook daar geldt: HRA moet betaald worden, dus andere belastingen zullen omhoog moeten...
pi_74856663
quote:
Op donderdag 19 november 2009 17:18 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Het staat al lang vast dat de aftrek wordt afgeschaft. De PVV, CDA of VVD kunnen daar niets aan veranderen. Het geld is namelijk op...
Zolang er nog belasting geheven wordt is het geld nooit zomaar op. Het is altijd een kwestie van prioriteit.

Bijvoorbeeld: wat doe je liever? Eindeloos geld pompen in de de integratie van kansloze types die onze samenleving toch nooit meer één cent op zullen leveren, of de HRA (voor het grootste gedeelte) in stand houden, daarmee voorkomend dat tienduizenden hardwerkende, belasting betalende Nederlanders in de problemen komen? Ik zou het wel weten.
  donderdag 19 november 2009 @ 17:38:06 #250
pi_74857064
quote:
Op donderdag 19 november 2009 17:25 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Zolang er nog belasting geheven wordt is het geld nooit zomaar op. Het is altijd een kwestie van prioriteit.

Bijvoorbeeld: wat doe je liever? Eindeloos geld pompen in de de integratie van kansloze types die onze samenleving toch nooit meer één cent op zullen leveren, of de HRA (voor het grootste gedeelte) in stand houden, daarmee voorkomend dat tienduizenden hardwerkende, belasting betalende Nederlanders in de problemen komen? Ik zou het wel weten.
Hoe belangrijk is jouw mening? Er is allang met de OESO afgesproken dat de hypotheekrenteafrek op de helling gaat. Alles politieke partijen zijn hiervan op de hoogte. Nederland heeft geen keuze.
  donderdag 19 november 2009 @ 17:57:16 #251
179598 Deprater
pi_74857646
quote:
Op donderdag 19 november 2009 17:22 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In Duitsland zou HRA een enorme stimulans zijn voor de markt, doordat er geen tekorten zijn.
Maar ook daar geldt: HRA moet betaald worden, dus andere belastingen zullen omhoog moeten...
In Duitsland betalen ze minder belasting op benzine
pi_74857764
quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:46 schreef RvLaak het volgende:

Dan worden de huizen goedkoper... En? Tis enkel virtuele winst wat de huizenbezitters hebben.
Tot je het verkoopt of er een lening op afsluit, bijvoorbeeld om je oude dag te financieren. Voor veel mensen is een daling erg vervelend, en voor sommigen wordt het ronduit dramatisch, bijvoorbeeld als ze door onverwachte omstandigheden de hypotheeklasten niet meer kunnen opbrengen en het huis minder opbrengt dan er nog aan financiering openstaat.
pi_74857806
quote:
Op donderdag 19 november 2009 17:38 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Hoe belangrijk is jouw mening? Er is allang met de OESO afgesproken dat de hypotheekrenteafrek op de helling gaat. Alles politieke partijen zijn hiervan op de hoogte. Nederland heeft geen keuze.
Stemmen doe je in het stemhokje, niet in de OESO. De OESO bepaalt niet wat er in Nederland gebeurt, wij bepalen dat.
  donderdag 19 november 2009 @ 18:27:36 #254
pi_74858507
quote:
Op donderdag 19 november 2009 18:03 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Stemmen doe je in het stemhokje, niet in de OESO. De OESO bepaalt niet wat er in Nederland gebeurt, wij bepalen dat.
Als Nout Wellink, Wouter Bos en Arnout boot zeggen dat de hypotheekrenteaftrek op termijn gaat verdwijnen gebeurt dat ook.
pi_74858718
quote:
Op donderdag 19 november 2009 18:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:

[..]

Als Nout Wellink, Wouter Bos en Arnout boot zeggen dat de hypotheekrenteaftrek op termijn gaat verdwijnen gebeurt dat ook.
Welnee. Zo werkt het niet hier in Nederland. Dit is een democratie, remember?
pi_74858976
quote:
Op donderdag 19 november 2009 18:33 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

Welnee. Zo werkt het niet hier in Nederland. Dit is een democratie, remember?
Ach.... dream on met je democratie. Het democratisch gehalte is behoorlijk gedaald de afgelopen jaren, overheden (politici, top ambtenaren etc.) zijn vooral geinteresseerd in het vullen van de eigen zakken. Jij NuKuBu denkt dat je wat te kiezen hebt maar ondertussen word je financieel helemaal uitgekleed.
Maar stel je voor dat toch de dictatuur van de meerderheid wel zou werken, zou jij dan het begrotingstekort willen laten oplopen en de rekening aan de toekomstige generaties willen voorschotelen?
I'll sing you a lullaby.
  donderdag 19 november 2009 @ 19:11:08 #257
179598 Deprater
pi_74860013
E zal toch ergens een heleboel geld vandaan moeten komen
quote:
do 19 nov 2009, 18:21 | 43 reacties | lees voor
Begrotingstekort valt hoger uit
DEN HAAG - Het begrotingstekort loopt dit jaar op tot 5,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat blijkt uit de najaarsnota van minister Wouter Bos (Financiën) die vrijdag in het kabinet wordt besproken.
pi_74860234
quote:
Op donderdag 19 november 2009 18:02 schreef dvr het volgende:

[..]

Tot je het verkoopt of er een lening op afsluit, bijvoorbeeld om je oude dag te financieren. Voor veel mensen is een daling erg vervelend, en voor sommigen wordt het ronduit dramatisch, bijvoorbeeld als ze door onverwachte omstandigheden de hypotheeklasten niet meer kunnen opbrengen en het huis minder opbrengt dan er nog aan financiering openstaat.
Op zo'n moment heb je dus ofwel niets afgelost, ofwel een tophypotheek. Dan mag je van mij bloeden.
pi_74860350
quote:
Op donderdag 19 november 2009 18:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ach.... dream on met je democratie. Het democratisch gehalte is behoorlijk gedaald de afgelopen jaren, overheden (politici, top ambtenaren etc.) zijn vooral geinteresseerd in het vullen van de eigen zakken. Jij NuKuBu denkt dat je wat te kiezen hebt maar ondertussen word je financieel helemaal uitgekleed.
Maar stel je voor dat toch de dictatuur van de meerderheid wel zou werken, zou jij dan het begrotingstekort willen laten oplopen en de rekening aan de toekomstige generaties willen voorschotelen?
Ik ben niet achterlijk hoor. Ik weet heus wel hoe het achter de schermen werkt.

Maar waarom denk je dat de gevestigde orde al weken alles uit de kast haalt om Geert Wilders te demoniseren en neutraliseren?

De gevestigde orde is werkelijk doodsbenauwd voor de PVV, en met reden. Als de PVV bij de 2de kamerverkiezingen met afstand de grootste partij wordt (wat ik niet onmogelijk acht), dan is het in één klap afgelopen met het door jou geschetste feestje in de achterkamertjes van Den Haag.

Maar nee, ik zou niet het begrotingstekort laten oplopen, integendeel. Er zijn zat ander posten waarop fors bezuinigd kan worden.
pi_74860576
quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:11 schreef Deprater het volgende:
[..]

Het bbp van Nederland bedraagt zo'n 750 miljard. 5% daarvan is dus 37,5 miljard. De kosten van migratie bedragen per jaar zo'n 13 miljard (becijferd door Elsevier), dat is dus al meer dan een derde hiervan. Laten we dus onmiddelijk stoppen met het pamperen van migranten, dan zijn we al een heel eind op weg.
  donderdag 19 november 2009 @ 19:34:18 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74860704
quote:

[..]

Nee. Want nu heb jij een voordeel (incentive) als je besluit je geld te gebruiken voor een hypotheek. Wanneer de HRA wordt afgeschaft en 100% gecompenseerd door een belastingverlaging dan valt die incentive weg en ga je het geld misschien gebruiken voor een auto of iets anders.
The End Times are wild
  donderdag 19 november 2009 @ 23:14:06 #262
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_74870252
Nog even een kort filmpje van Bos met een paar nette studenten, het artikel was al gepost.

pi_74870487
Dat filmpje wordt wel weer hysterisch geïnterpreteerd. Bos heeft het over het "huidige systeem" van HRA. Niet over alle vormen van HRA.
  donderdag 19 november 2009 @ 23:20:12 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74870527
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:19 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Dat filmpje wordt wel weer hysterisch geïnterpreteerd. Bos heeft het over het "huidige systeem" van HRA. Niet over alle vormen van HRA.
Wat de PVDA met de HRA wil is uiterst gematigd. Er verandert bijna niks en wat er verandert gaat heel langzaam en beperkt.
The End Times are wild
pi_74870587
Iedereen snapt dat 't volledig afschaffen van de HRA onbespreekbaar is, de volledige economie zou ineen storten . De limieten qua jaren en qua grootte van de hypotheek kunnen bijgesteld worden, forfait omhoog, etc.
  donderdag 19 november 2009 @ 23:22:56 #266
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74870662
quote:
Op donderdag 19 november 2009 23:21 schreef PietjePuk007 het volgende:
Iedereen snapt dat 't volledig afschaffen van de HRA onbespreekbaar is, de volledige economie zou ineen storten . De limieten qua jaren en qua grootte van de hypotheek kunnen bijgesteld worden, forfait omhoog, etc.
Iedereen heeft het dan ook over het geleidelijk beperken van de HRA. Zelfs de meest linkse partijen zoals de SP. Maar CDA en ook de VVD gebruiken iedere suggestie tot beperking door hysterisch te gaan roepen dat "men" de HRA wil afschaffen. Schaapjes in paniek, want zonder HRA zijn ze failliet en vervolgens stemt men toch weer braaf CDA>
The End Times are wild
  donderdag 19 november 2009 @ 23:49:02 #267
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74871714
quote:
[..]
Dit is ongetwijfeld heel ruim op te lossen door alle subsidies te stoppen: uitkeringen, integratieprojectjes, HRA, toeslagen, musea, "kunst", etc. etc.
"Subsidie" lijkt me een luxeproduct, dus het eerste wat je stopt als het geld er niet meer is.
pi_74872234
Lijkt mij ook.

Overigens hangt het bedrijfsleven hier ook van subsidies aan elkaar. Lijkt me de hoogste tijd dat die hun eigen broek ook eens ophouden.
pi_74878758
Prijsdaling bestaande koopwoningen stabiliseert
De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen waren in oktober gemiddeld 5,2 procent lager dan in oktober 2008. De prijsdaling is een fractie kleiner dan in september. Toen waren de huizen 5,3 procent goedkoper dan een jaar eerder. Tot september werd de prijsdaling dit jaar gestaag groter, maar de laatste twee maanden zijn de prijzen aan het stabiliseren. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.

Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in oktober 2008. De prijsdaling van tussenwoningen was met 4,4 procent voor de vijfde maand op rij het kleinst. De vrijstaande en twee-onder-één-kapwoningen daalden beiden met 5,9 procent het meest in prijs.

In alle provincies waren de prijzen lager dan een jaar eerder. De grootste daling deed zich voor in Groningen, waar koopwoningen 8,1 procent goedkoper waren. In Overijssel was de prijsdaling met 2,3 procent het kleinst.

Vergeleken met september 2009 waren de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen een fractie hoger. De prijzen in Gelderland, Overijssel, Noord-Holland en Utrecht lagen hoger dan een maand eerder. In de overige provincies waren de woningen goedkoper.

Bijna 11,4 duizend bestaande woningen wisselden in oktober van eigenaar. Dat is 31 procent minder dan in oktober 2008. Van alle woningtypen was het aantal verkopen fors lager dan een jaar eerder. Het aantal verkopen van vrijstaande woningen daalde met 38 procent het sterkst, van appartementen met 27 procent het minst.
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:46:13 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74878912
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:41 schreef dramatiek het volgende:
Prijsdaling bestaande koopwoningen stabiliseert
De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen waren in oktober gemiddeld 5,2 procent lager dan in oktober 2008. De prijsdaling is een fractie kleiner dan in september. Toen waren de huizen 5,3 procent goedkoper dan een jaar eerder. Tot september werd de prijsdaling dit jaar gestaag groter, maar de laatste twee maanden zijn de prijzen aan het stabiliseren. Dit blijkt uit de ontwikkeling van de prijsindex bestaande koopwoningen van het CBS en het Kadaster.

Alle typen bestaande koopwoningen waren goedkoper dan in oktober 2008. De prijsdaling van tussenwoningen was met 4,4 procent voor de vijfde maand op rij het kleinst. De vrijstaande en twee-onder-één-kapwoningen daalden beiden met 5,9 procent het meest in prijs.

In alle provincies waren de prijzen lager dan een jaar eerder. De grootste daling deed zich voor in Groningen, waar koopwoningen 8,1 procent goedkoper waren. In Overijssel was de prijsdaling met 2,3 procent het kleinst.

Vergeleken met september 2009 waren de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen een fractie hoger. De prijzen in Gelderland, Overijssel, Noord-Holland en Utrecht lagen hoger dan een maand eerder. In de overige provincies waren de woningen goedkoper.

Bijna 11,4 duizend bestaande woningen wisselden in oktober van eigenaar. Dat is 31 procent minder dan in oktober 2008. Van alle woningtypen was het aantal verkopen fors lager dan een jaar eerder. Het aantal verkopen van vrijstaande woningen daalde met 38 procent het sterkst, van appartementen met 27 procent het minst.
Als er zo weinig verkocht wordt als nu dan zeggen die prijzen ook niet zo heel veel. Het probleem is dat er gewoon geen markt meer lijkt te zijn.
The End Times are wild
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:49:48 #271
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74879032
quote:
AMSTERDAM - De daling van de huizenprijzen stabiliseert. Van de verkochte bestaande koopwoningen lagen de prijzen in oktober gemiddeld 5,2 procent lager dan in oktober 2008. In september waren de huizen 5,3 procent goedkoper dan een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van het CBS en het Kadaster, die vrijdag bekend zijn gemaakt. De huizenprijzen dalen al sinds februari onafgebroken. Tot september werd de prijsdaling gestaag groter, maar de laatste twee maanden zijn de prijzen aan het stabiliseren.
Wat daalt nu? De daling van de huizenprijzen of de huizenprijzen zelf? Want dat scheelt nogal!
The End Times are wild
  vrijdag 20 november 2009 @ 10:51:05 #272
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74879069
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:49 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat daalt nu? De daling van de huizenprijzen of de huizenprijzen zelf? Want dat scheelt nogal!
Ok. Uit de grafiek van het CBS blijkt dat de daling stabiliseert. Dus de huizenprijzen dalen nog steeds, alleen minder hard dan voorheen.
The End Times are wild
pi_74881044
Deze dus.

De daling relatief aan de verandering van de periode van vorig jaar ten opzichte van vorige maand huidige jaar neemt niet langer af (zoals te zien in het plaatje). Maar goed, ik ben geïnteresseerd in de verandering ten opzicht van vorige maand. En kennelijk is de gem. koopsom met 2% toegenomen. Jammer dat er te weinig data is om hier ook maar iets zinnigs over te zeggen is hoe dat komt (duurder segment, laat grotere dalingen zien, dus meer geïnteresseerde kopers. Hogere prijzen van zelfde type woningen....)
pi_74881271
pi_74883740
Het cijfer is een verandering t.o.v. een jaar eerder. In de grafiek van het CBS kun je zien dat in begin 2008 de stijging af begon te nemen en dat vooral in november 2008 deze stijging hard terug liep.
Het is dan ook niet heel vreemd dat de huizenprijzen t.o.v. dat punt niet meer sneller zijn gedaald dan de vorige maanden.
Als de markt niet meteen herleeft na deze 'mooie' cijfers dan is het ook niet vreemd als volgende maand de huizenprijzen t.o.v. het jaar eerder wel weer meer zullen dalen. Daarna zet de daling zich scherp in dus zal het dalingscijfer constant blijven maar is er wel degelijk sprake van een daling (het is dan een daling t.o.v. de daling van vorig jaar)
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 13:32:38 #276
236264 crew  capricia
pi_74883946
quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Op zo'n moment heb je dus ofwel niets afgelost, ofwel een tophypotheek. Dan mag je van mij bloeden.
Ik snap je punt wel hoor! Maar als de woningprijzen bijv. 30% naar beneden gegaan zijn, dan hebben mensen die de afgelopen 10 jaar netjes afgelost hebben, ook opeens een tophypotheek...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74885224
quote:
[..]
De beperking van de HRA geld alleen voor nieuwe hypotheken dus dat gaat pas over jaren echt geld op leveren.
pi_74885267
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 13:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik snap je punt wel hoor! Maar als de woningprijzen bijv. 30% naar beneden gegaan zijn, dan hebben mensen die de afgelopen 10 jaar netjes afgelost hebben, ook opeens een tophypotheek...
Nee hoor want de afgelopen 10 jaar is de woning ook in waarde gestegen met +/- 50%.
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 14:16:18 #279
236264 crew  capricia
pi_74885293
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:14 schreef HarryP het volgende:

[..]

De beperking van de HRA geld alleen voor nieuwe hypotheken dus dat gaat pas over jaren echt geld op leveren.
Dat denk ik ook. En nog een nadelig side-effect: Iedereen die nu leuk zit, zal ook gewoon extra lang blijven zitten...immers dan val je onder de oude regeling.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 14:17:03 #280
236264 crew  capricia
pi_74885310
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:15 schreef HarryP het volgende:

[..]

Nee hoor want de afgelopen 10 jaar is de woning ook in waarde gestegen met +/- 50%.
Dan lees je ipv 10 jaar gewoon 5 jaar..je snapt mijn punt toch wel?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74885520
Ik ga de discussie maar weer eens volgen. Ik baal nog steeds van de HRA. Inmiddels heb ik genoeg centjes voor een appartement in Amsterdam, maar de impact van een toekomstige afschaffing van de HRA is moeilijk te accepteren. Ik betaal immers nu wel extra omdat de HRA er is, maar een toekomstige (eventuele) afschaffing gaat me wel in waarde raken. Daar bovenop kan ik nu toch al geen gebruik maken van de HRA...

Enfin, ik volg.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 20 november 2009 @ 14:26:08 #282
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74885578
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:24 schreef Drive-r het volgende:
Ik ga de discussie maar weer eens volgen. Ik baal nog steeds van de HRA. Inmiddels heb ik genoeg centjes voor een appartement in Amsterdam, maar de impact van een toekomstige afschaffing van de HRA is moeilijk te accepteren. Ik betaal immers nu wel extra omdat de HRA er is, maar een toekomstige (eventuele) afschaffing gaat me wel in waarde raken. Daar bovenop kan ik nu toch al geen gebruik maken van de HRA...

Enfin, ik volg.
Er komen puts op de huizenmarkt: http://www.iexprofs.nl/pr(...)ing-huizenprijs.aspx

Kun je hedgen. Is dat geen optie voor je dan?
The End Times are wild
pi_74885681
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er komen puts op de huizenmarkt: http://www.iexprofs.nl/pr(...)ing-huizenprijs.aspx

Kun je hedgen. Is dat geen optie voor je dan?
Interessant, lees materiaal!
pi_74885832
quote:

[..]

No way. Dat zou een ongekende en op geen enkele wijze te rechtvaardigen rechtsongelijkheid creeren, ten bate van de veroorzakers van het probleem (babyboomers & co) en ten koste van de jongere generaties.
Een garantie op een generatie-conflict dus, en met de vergrijzing voor de deur een hele slechte move..

Als er al iemand moet bloeden voor de val van een gedrocht dat nooit had mogen bestaan, dan zijn het de HUIDIGE huizenbezitters, niet de toekomstige.
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 14:42:47 #285
236264 crew  capricia
pi_74886025
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:36 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

No way. Dat zou een ongekende en op geen enkele wijze te rechtvaardigen rechtsongelijkheid creeren, ten bate van de veroorzakers van het probleem (babyboomers & co) en ten koste van de jongere generaties.
Een garantie op een generatie-conflict dus, en met de vergrijzing voor de deur een hele slechte move..

Als er al iemand moet bloeden voor de val van een gedrocht dat nooit had mogen bestaan, dan zijn het de HUIDIGE huizenbezitters, niet de toekomstige.
Je begrijp toch ook wel dat wetten niet met terugwerkende kracht ingevoerd worden?
Dit soort wijzigingen gaan altijd alleen in voor nieuwe gevallen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 november 2009 @ 14:43:14 #286
179598 Deprater
pi_74886037
quote:

[..]

Nee, dat komt er nooit door.
Dat zou de woningmarkt in tweeën delen en onrechtvaardig zijn
pi_74886609
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Je begrijp toch ook wel dat wetten niet met terugwerkende kracht ingevoerd worden?
Waarom niet? Er zijn wel meer belasting aftrekbare items verwijderd door de jaren heen. Het is vrij simpel om in 2010 voor iedereen de hypotheek rente af te schaffen in theorie. Natuurlijk, dan gaan er wat mensen op de fles en dus gebeurt het niet. Maar een fasering voor iedereen is vrij logisch. Mensen met een huidige hypotheek ontzien is volslagen onlogisch, en ook niet in overeenstemming met gebruikelijk wijzigingen in het belasting systeem.
pi_74886654
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Denk je soms ook dat jouw inkomensbelasting % voor eeuwig vast blijft staan, gebaseerd op je huidige situatie of die van je eerste baan?? What a joke. HRA is met een paar politieke besluiten binnen no time af te schaffen dan wel in te perken/ af te bouwen, en dat geldt daarna voor IEDEREEN.
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 15:13:08 #289
236264 crew  capricia
pi_74886957
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:01 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

Denk je soms ook dat jouw inkomensbelasting % voor eeuwig vast blijft staan, gebaseerd op je huidige situatie of die van je eerste baan?? What a joke. HRA is met een paar politieke besluiten binnen no time af te schaffen dan wel in te perken/ af te bouwen, en dat geldt daarna voor IEDEREEN.
Omdat dat altijd zo is op de huizenmarkt.
Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo.

Daar komt bij dat mensen langlopende afspraken met hun hypotheekverstrekker hebben. De overheid kan dit niet zomaar wijzigen, tenzij ze allerlei schadeclaims willen gaan betalen...

Mijn eigen verwachting is dat de wijzigingen of sterk gefaseerd ingegevoerd gaat worden, of alleen voor nieuwe gevallen gaat gelden.

[ Bericht 9% gewijzigd door capricia op 20-11-2009 15:23:07 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74887545
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:13 schreef capricia het volgende:

[..]

Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo.

Daar komt bij dat mensen langlopende afspraken met hun hypotheekverstrekker hebben. De overheid kan dit niet zomaar wijzigen, tenzij ze allerlei schadeclaims willen gaan betalen...

Mijn eigen verwachting is dat de wijzigingen of sterk gefaseerd ingegevoerd gaat worden, of alleen voor nieuwe gevallen gaat gelden.
Sinds wanneer zet de overheid ook haar krabbel onder dat hypotheekcontract?? Zulke claims zijn natuurlijk onzinnig, de overheid is enkel een formele partij bij je belastingaangifte. Verbazingwekkend hoe diep de gedachte zich (blijkbaar) heeft geworteld dat de huizenmarkt een soort status aparte heeft..

Als er al verzachtende regelingen komen voor de (overigens totaal niet zielige, eerder de problemen veroorzakende en luchtfietsende) bestaande gevallen, dan is dit een politieke geste, geen wettelijke verplichting. Ik denk dan ook dat je dikgedrukte verwachting een stuk realistischer is..
pi_74887829
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:01 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

Dit lijkt me logisch. Zal wel stapsgewijs gebeuren, maar voor iedereen.En het gaat 300% zeker gebeuren in wat voor een stappen over welke periode geen idee...
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 15:49:43 #292
236264 crew  capricia
pi_74887974
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:34 schreef Jordi1978 het volgende:

[..]

Sinds wanneer zet de overheid ook haar krabbel onder dat hypotheekcontract?? Zulke claims zijn natuurlijk onzinnig, de overheid is enkel een formele partij bij je belastingaangifte. Verbazingwekkend hoe diep de gedachte zich (blijkbaar) heeft geworteld dat de huizenmarkt een soort status aparte heeft..

Als er al verzachtende regelingen komen voor de (overigens totaal niet zielige, eerder de problemen veroorzakende en luchtfietsende) bestaande gevallen, dan is dit een politieke geste, geen wettelijke verplichting. Ik denk dan ook dat je dikgedrukte verwachting een stuk realistischer is..
Tot nu toe zijn heftige wijzigingen altijd alleen voor nieuwe hypotheken geweest. Dat dat geen garantie geeft voor de toekomst, dat begrijp ik. We wachten het wel af!
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 november 2009 @ 15:56:44 #293
179598 Deprater
pi_74888223
quote:

[..]

Daarom denk ik dat ze gewoon, zoals Bos het noemt, via de achterdeur de zaak gelijk trekken, dus de bijtelling opwaarderen
pi_74888264
quote:

[..]

Waar staat dat de overheid de afspraken tussen de consument en de hypotheek verstrekker gaat wijzigen? Ze gaan alleen het belasting systeem veranderen, staat er nogal los van natuurlijk.
pi_74888303
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:49 schreef capricia het volgende:

[..]

Tot nu toe zijn heftige wijzigingen altijd alleen voor nieuwe hypotheken geweest. Dat dat geen garantie geeft voor de toekomst, dat begrijp ik. We wachten het wel af!
Zoals welke wijzigingen dan exact?
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 16:01:36 #296
236264 crew  capricia
pi_74888372
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:59 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zoals welke wijzigingen dan exact?
Ik quote even uit mijn vorige post:
"Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo."
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 november 2009 @ 16:13:24 #297
179598 Deprater
pi_74888782
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:01 schreef capricia het volgende:

[..]

"Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo."
Ja de HRA aftrek zal ook wel geldig blijven, maar de bijtelling kunnen ze toch aanpassen?
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 16:15:21 #298
236264 crew  capricia
pi_74888851
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:13 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ja de HRA aftrek zal ook wel geldig blijven, maar de bijtelling kunnen ze toch aanpassen?
Ik heb eerlijk gezegd geen clou wat ze precies gaan wijzigen.
Maar nogmaals: Ik denk dat het of gefaseerd ingevoerd gaat worden, of alleen voor de nieuwe gevallen.
Beide stellingen kom ik ook het meest tegen bij de diverse politieke partijen die de HRA willen veranderen.

We moeten maar even afwachten!
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 20 november 2009 @ 16:18:43 #299
179598 Deprater
pi_74888939
De mensen met woningen met een WOZ waarde van boven het miljoen krijgen al een forse stijging van de bijtelling te verwerken
pi_74888970
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Da's niet echt een vergelijkbare situatie, ik hoop dat je dat ook in ziet?
  Moderator vrijdag 20 november 2009 @ 16:20:41 #301
236264 crew  capricia
pi_74889013
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:18 schreef Deprater het volgende:
De mensen met woningen boven het miljoen krijgen al een forse stijging van de bijtelling te verwerken
Als ik in dat schuitje zou zitten, zou ik gewoon wat meer aflossen tot ik onder die miljoen zou zitten.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')