abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74730144
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:43 schreef Deprater het volgende:

Het is juist een probleem dat de woningcorporaties veel te veel bouwgrond hebben, echter zonder bouwvergunning.
alleen op plekken waar geen hond wil wonen. Op plekken waar ze iets enigermate rendabel zouden kunnen exploiteren zijn ze volledig afhankelijk van speculanten/projectontwikkelaars, of een doceurtje van de gemeente waar iets tegenover moet staan.
pi_74730274
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:52 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dat is al zo sinds 01/01/2008
weet je iets van fiscaliteit af? Ooit gehoord van compartimentering? Zo ja, dan begrijp je waarom woningbouwcooperaties het eerstkomende decenium geen druppel vennootschapsbelasting gaan betalen.
  zondag 15 november 2009 @ 22:02:53 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74730771
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

oh, denk jij dat dat aan de overheid ligt?

Waarom zouden woningcorporaties meer bouwen? Wat winnen zij erbij? Even nog los van het feit dat de grond niet in bezit van de overheid, noch van de cooperaties is.
De overheid heeft de woningcorporaties min of meer in deze positie gebracht. En ook deze zouden op de schop moeten, ze hebben nu inderdaad belang bij schaarste.
censuur :O
pi_74732495
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:28 schreef capricia het volgende:

[..]

Interessant! Ik was vanochtend net te laat...
Hij heeft het over het hele beleid van volkshuisvesting. Dus niet alleen de HRA. Maar dus ook de huurmarkt e.d. Hij zegt dat de HRA alleen te geisoleerd is.
Komt ie NU mee... wat een lol in dit land ook. Hij is al fucking 2 eeuwen centrale bankpresident.
  zondag 15 november 2009 @ 22:36:54 #105
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74732666
quote:
Op zondag 15 november 2009 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

weet je iets van fiscaliteit af? Ooit gehoord van compartimentering? Zo ja, dan begrijp je waarom woningbouwcooperaties het eerstkomende decenium geen druppel vennootschapsbelasting gaan betalen.
Dan zullen de corporaties door de overheid ook niet als serieuze gesprekspartner worden uitgenodigd lijkt me.

Als je zo nodig commercieel wilt zijn moet je ook vpb betalen net als andere vastgoedmaatschappijen
Dwarsliggers verliezen het meestal van de overheid.
  zondag 15 november 2009 @ 22:39:53 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74732806
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:33 schreef pberends het volgende:

[..]

Komt ie NU mee... wat een lol in dit land ook. Hij is al fucking 2 eeuwen centrale bankpresident.
Hier wat inhoudelijks:
quote:
Nederland kruipt op dit moment weliswaar uit de economische recessie, maar er zijn nog tegenslagen te verwachten. Voorzitter van De Nederlandse Bank, Nout Wellink zei dit in Buitenhof. Hij waarschuwde dat de werkloosheid tot 2011 nog zal toenemen. En de pijn van het fors toegenomen begrotingstekort zal de Nederlandse bevolking in de toekomst zeker gaan voelen omdat er op een aantal terreinen bezuinigd moet gaan worden. Hij noemde volkshuisvesting expliciet.

In 2006 zij Wellink al dat de hypotheekrente-aftrek de markt verstoort. Aan het oorspronkelijke doel van de regeling, het stimuleren van het eigen huizenbezit, draagt de regeling al lang niet meer bij, stelt Wellink. “Waar het op neerkomt, is dat mensen die een huis bezitten aan elkaar de bonus van de hypotheekrenteaftrek doorschuiven. Voor hen is er geen probleem. Maar starters op de woningmarkt komen hier niet meer tussen, of zij moeten zich diep in de schulden steken om die bonus te betalen.”
De geesten worden langzaam rijp gemaakt voor een omwenteling. Wellink is toch geen kleine jongen.
The End Times are wild
  zondag 15 november 2009 @ 22:42:23 #107
179598 Deprater
pi_74732920
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:39 schreef LXIV het volgende:

De geesten worden langzaam rijp gemaakt voor een omwenteling. Wellink is toch geen kleine jongen.
Ja die snapt allang waar die commissies mee zullen komen.
dat is de grootste geldpot, en het meest eenvoudig leeg te maken , naast de IBG groep, waar de studiebijdrage omgezet wordt in een door de overheid gegarandeerde lening
  zondag 15 november 2009 @ 22:47:49 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74733195
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:42 schreef Deprater het volgende:

[..]

Ja die snapt allang waar die commissies mee zullen komen.
dat is de grootste geldpot, en het meest eenvoudig leeg te maken , naast de IBG groep, waar de studiebijdrage omgezet wordt in een door de overheid gegarandeerde lening
Er zijn echter zo veel mensen van afhankelijk (feitelijk allemaal subprime!) dat het toch geen pot is die meteen leeggetrokken kan worden. Dat moet met een overgangsregeling van zo'n 30 jaar gaan. Dus ook hier gaat de kost voor de baat uit.

Maar het gaat gebeuren, daar ben ik ook van overtuigd.
The End Times are wild
  zondag 15 november 2009 @ 23:01:36 #109
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74733898
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn echter zo veel mensen van afhankelijk (feitelijk allemaal subprime!) dat het toch geen pot is die meteen leeggetrokken kan worden. Dat moet met een overgangsregeling van zo'n 30 jaar gaan. Dus ook hier gaat de kost voor de baat uit.
M.a.w. de toekomstige generatie moet weer opdraaien voor de eerdere fouten van de overheid?
  zondag 15 november 2009 @ 23:03:28 #110
179598 Deprater
pi_74734006
quote:
Op zondag 15 november 2009 22:47 schreef LXIV het volgende:

[..]Dat moet met een overgangsregeling van zo'n 30 jaar gaan.
Nee dat geloof ik niet, er moet geld op de plank komen en snel ook
  zondag 15 november 2009 @ 23:13:35 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74734506
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

M.a.w. de toekomstige generatie moet weer opdraaien voor de eerdere fouten van de overheid?
Nee, dat gebeurt eerder als er geen actie ondernomen wordt. Maar je kunt zo'n ingrijpende regeling (70% van alle hypotheken die de laatste 10 jaar zijn afgesloten zijn feitelijk subprime, want door de houder niet te betalen) ineens gaan afschaffen. Dan is de ellende niet te overzien. Dus moet er een -geleidelijke- afbouwregeling komen.
The End Times are wild
pi_74735259
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat gebeurt eerder als er geen actie ondernomen wordt. Maar je kunt zo'n ingrijpende regeling (70% van alle hypotheken die de laatste 10 jaar zijn afgesloten zijn feitelijk subprime, want door de houder niet te betalen) ineens gaan afschaffen. Dan is de ellende niet te overzien. Dus moet er een -geleidelijke- afbouwregeling komen.
behoorlijk overdreven. Subprime is leuk en aardig, maar wordt een beetje te populair gebruikt. Subrprime is als je zonder enige bron van inikomen een hypotheek krijgt. IN USA verhoudingen: een leraar die 4 panden op krediet koopt. Ik besef dat wij Hollanders ons heel wat vinden. Maar hoeveel gevallen van leraren die op krediet vier panden kopen ken je in Tietjerkstradeel?

Behoorlijk essentieel verschil is dat je in de USA een gokje kunt wagen. Lukt het niet lever je de sleutels in bij de bank, en ben je van de schuld verlost. Daarom is noemen van subprime in Nederland een beetje behoorlijk buiten verhouding. Ik weet dat we graag met de grote jongens meedoen, ik weet dat we graag roomser dan de paus zijn, maar het is in werkelijkheid lachwekkend.
  zondag 15 november 2009 @ 23:43:05 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74735552
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

behoorlijk overdreven. Subprime is leuk en aardig, maar wordt een beetje te populair gebruikt. Subrprime is als je zonder enige bron van inikomen een hypotheek krijgt. IN USA verhoudingen: een leraar die 4 panden op krediet koopt. Ik besef dat wij Hollanders ons heel wat vinden. Maar hoeveel gevallen van leraren die op krediet vier panden kopen ken je in Tietjerkstradeel?

Behoorlijk essentieel verschil is dat je in de USA een gokje kunt wagen. Lukt het niet lever je de sleutels in bij de bank, en ben je van de schuld verlost. Daarom is noemen van subprime in Nederland een beetje behoorlijk buiten verhouding. Ik weet dat we graag met de grote jongens meedoen, ik weet dat we graag roomser dan de paus zijn, maar het is in werkelijkheid lachwekkend.
Volgens mij waren dat de zogenaamde NINJA-hypotheken.

Voor mij is subprime iedere hypotheek die niet volledig zelf door de hypotheeknemer te betalen is.
The End Times are wild
pi_74735733
quote:
Op zondag 15 november 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Volgens mij waren dat de zogenaamde NINJA-hypotheken.

Voor mij is subprime iedere hypotheek die niet volledig zelf door de hypotheeknemer te betalen is.
ik ga mee in je defintie. Dan begrijp je het verschil tussen de USA en Nederland geloof ik wel. Waar je in Nederland misschien 5 keer je inkomen als hypotheek krijgt, is het in Amerikaanse verhoudingen zeg maar.... onbeperkt. ....

Kortom: Nederlandse hypotheken zijn slechts onbetaalbaar als je de derde vakantie, de LED-tv en die nieuwe auto niet ervoor wil laten. Op straffe van een restschuld en never nooit meer enige vorm van krediet krijgen. Anders dan in de USA.

Relativeren dus.
pi_74735946
quote:
boeie

en bovendien een volstrekt gebrek aan kennis hoe politiek en bankwezen met elkaar vervlochten zijn, en hoe ze elkaar gebruiken
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 00:39:13 #117
236264 crew  capricia
pi_74736989
Ik ben benieuwd hoe ze de woningmarkt precies gaan hervormen. Welke stappen nemen ze eerst? En hoe smeren ze het zo uit dat de woningmarkt niet 1 een keer om zeep geholpen gaat worden. Het lijkt me namelijk toch een precaire operatie...

Het lijkt me trouwens best interessant om in zo'n commissie te zitten!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74738810
quote:
Op maandag 16 november 2009 00:39 schreef capricia het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ze de woningmarkt precies gaan hervormen. Welke stappen nemen ze eerst? En hoe smeren ze het zo uit dat de woningmarkt niet 1 een keer om zeep geholpen gaat worden. Het lijkt me namelijk toch een precaire operatie...

Het lijkt me trouwens best interessant om in zo'n commissie te zitten!
Als ik het beleid van de kabinetten Balkenende 1 t/m 99 zo ff bekijk, zullen ze wel een regeling verzinnen waar ze van verwachten dat het allemaal heel mooi, rustig en gecontroleerd gaat. Om vervolgens die hele regeling in hun gezicht zien ontploffen. Of de markt stort totaal in, of de regeling doet helemaal niets (behalve jan-modaal naaien)
  maandag 16 november 2009 @ 09:48:08 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_74740418
Als men de HRA direct afschaft zal de economie sowieso een flinke klap krijgen.
Ik kan prima zonder HRA rondkomen alleen geeft de HRA wel ruimte voor extra consumptieve uitgaven.

Zonder HRA minder koopkracht en ook de huurders zullen dat merken als Jan Modaal in zijn rijtjeswoning geen geld meer heeft nadat de vaste lasten betaald zijn.
pi_74741745
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik kan prima zonder HRA rondkomen alleen geeft de HRA wel ruimte voor extra consumptieve uitgaven.

Zonder HRA minder koopkracht en ook de huurders zullen dat merken als Jan Modaal in zijn rijtjeswoning geen geld meer heeft nadat de vaste lasten betaald zijn.
HRA afschaffen moet je ook doen in combinatie met het verlagen van de belastingen. Dan is het netto zelfs positief voor de koopkracht (minder bureaucratie/fraude/efficientere markt).

Maar omdat je met HRA groei uit de toekomst naar voren haalt (je kan meer geld lenen tegen lage kosten) zal het inderdaad ten koste gaan van korte termijn groei .
pi_74743025
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:48 schreef Revolution-NL het volgende:

Allemaal leuk en aardig, maar wat pberends zegt klopt. De HRA heeft er enkel voor gezorgd dat mensen meer "konden" lenen. Dus ook meer uit konden geven. Leven op de pof dus.

Als dat weg valt, verlies je enkel de "groei" die gebaseerd is op lenen. En dat is, imo, geen duurzame groei.
pi_74743259
De HRA heeft ons ook veel welvaart gebracht, al bestond die voornamelijk uit een voorschot op de toekomst.

Langzaam terugdraaien is de enige zinnige optie, maar de economische pijn die dat gaat opleveren zal nog tientallen jaren voelbaar zijn.
  maandag 16 november 2009 @ 12:23:45 #123
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74744397
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:37 schreef BoeufBourguignon het volgende:
De HRA heeft ons ook veel welvaart gebracht, al bestond die voornamelijk uit een voorschot op de toekomst.
Als je het zo draait, heeft de enorme staatsschuld ons ook welvaart gebracht...
pi_74744484
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

, heeft het toch ook. Kijk maar eens aan wat de belasting (gedeeltelijk) wordt besteed: uitkeringen en wegenbouw.

Uitkeringen zorgen er voor dat mensen zonder baan toch kunnen consumeren
Wegenbouw zorgt er voor dat men naar het werk kan rijden.
pi_74744526
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Inderdaad. Die heeft ons ook welvaart gebracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')