Ik denk dat de HRA niet in 1 x afgeschaft gaat worden.quote:Op maandag 16 november 2009 19:29 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ik denk dat wij niet hoeven te stemmen
zo moeiljk is dat nog geeneens.quote:Op maandag 16 november 2009 19:25 schreef Deprater het volgende:
[..]
In vijf stappen maximaal, met een tijdelijke toeslag voor mensen die meer betalen dan 50% van hun netto inkomen
Is die waarde daling belangrijk dan? Je woont toch in die woning? Of zie jij je huis als beleggingsobject?quote:Op maandag 16 november 2009 19:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zal financieel niet het verschil merken in mijn lasten. Maar mijn huis wordt wel minder waard. Dus dat wordt geen plan waar ik voor ga stemmen...
Waarom altijd diegenen die het meest onverantwoord risico nemen vergoeden?quote:Op maandag 16 november 2009 19:25 schreef Deprater het volgende:
[..]
In vijf stappen maximaal, met een tijdelijke toeslag voor mensen die meer betalen dan 50% van hun netto inkomen
ach ja, wie bepaalt die verhouding? Vraag het aan iemand die in Tokio, Shanghai, Barcelona of London woont, en hij zal op z'n voorhoofd wijzen. Vraag het aan iemand die in Mysore, Petersborough (Canada) of in een boerengehucht in Oost Duitsland woont, en die zal ook op z'n voorhoofd wijzen. Met een andere betekenis.quote:Op maandag 16 november 2009 19:29 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Klopt er is geen tekort in de zin dat er mensen op straat moeten wonen, maar ik weet vrij zeker dat er een groot tekort is aan huizen met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Klopt, ik woon in mijn woning. Maar het betreft hier wel mijn overwaarde...en dat wil ik graag zo houden. Niets mis mee, toch?quote:Op maandag 16 november 2009 19:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Is die waarde daling belangrijk dan? Je woont toch in die woning? Of zie jij je huis als beleggingsobject?
Uiteraard is dat de consument, gelukkiger worden mensen weer wat kritischer nu blijkt dat een huis geen goudmijn meer is. Uiteraard zitten een hoop mensen nog in de ontkenningsfasequote:Op maandag 16 november 2009 19:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ach ja, wie bepaalt die verhouding?
Uiteraardquote:Op maandag 16 november 2009 19:38 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard is dat de consument, gelukkiger worden mensen weer wat kritischer nu blijkt dat een huis geen goudmijn meer is. Uiteraard zitten een hoop mensen nog in de ontkenningsfase
Ik weet niet of die overwaarde wel zo'n natuurlijk fenomeen is, volgens mij is er geen waarde aan de woning toegevoegd sinds er iemand in woont tochquote:Op maandag 16 november 2009 19:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Klopt, ik woon in mijn woning. Maar het betreft hier wel mijn overwaarde...en dat wil ik graag zo houden. Niets mis mee, toch?
De huizenmarkt in Nederland is zo illiquide (overdrachtsbelasting) en verstoord (HRA, OZB, diverse subsidies, beperking van het aanbod) als maar mogelijk. Je kunt niet echt van een marktprijs spreken. Noch wat een redelijke prijs/kwaliteitsverhouding is.quote:Op maandag 16 november 2009 19:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Uiteraard
Dus je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat huizen altijd redelijk geprijsd zijn, aangezien consumenten zelf wel bepalen wat voor hun een adeuquate prijs/kwaliteit verhouding is.
Of als ik goedkoper ga wonen...quote:Op maandag 16 november 2009 19:39 schreef LXIV het volgende:
Die overwaarde kun je toch alleen cashen als je gaat huren of emigreren. Dus daar heb je niks aan, daar betaal je enkel belasting over.
Je zou een goed marktkoopman zijn denk ik, maar als jou leverancier je hetzelfde verhaal zou ophangen zou je waarschijnlijk naar je voorhoofd wijzen.quote:Op maandag 16 november 2009 19:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Uiteraard
Dus je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat huizen altijd redelijk geprijsd zijn, aangezien consumenten zelf wel bepalen wat voor hun een adeuquate prijs/kwaliteit verhouding is.
niet als hij iets heeft wat ik persé wil, wat heel belangrijk voor mij is....quote:Op maandag 16 november 2009 19:45 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je zou een goed marktkoopman zijn denk ik, maar als jou leverancier je hetzelfde verhaal zou ophangen zou je waarschijnlijk naar je voorhoofd wijzen.
Het werkt gewoon net als in iedere markt: Ik bezit een produkt wat andere mensen graag willen hebben. En dat maakt dat de prijs gestegen is.quote:Op maandag 16 november 2009 19:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik weet niet of die overwaarde wel zo'n natuurlijk fenomeen is, volgens mij is er geen waarde aan de woning toegevoegd sinds er iemand in woont toch
quote:Op maandag 16 november 2009 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Het werkt gewoon net als in iedere markt: Ik bezit een produkt wat andere mensen graag willen hebben. En dat maakt dat de prijs gestegen is.
Bovendien loop ik ook risico over iedere geinvesteerde euro. Dus dat ik er op vooruit wil gaan, spreekt voor zich. Anders had ik net zo goed kunnen gaan huren...dan had ik geen risico gelopen.
Wat was het ook als weer, de kosten van dit bezit: Rente, Ruimte, Risico..
Nou, als je je huis kunt verkopen voor bedrag X, dan is die waarde niet virtueel natuurlijk. Die is heel concreet, dat geld komt op je rekening!quote:Op maandag 16 november 2009 20:01 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Virtuele waarde
De waarde die tegenover de schulden staat is een virtuele waarde, dat is een waarde die is ontstaan omdat centrale banken zoveel geld hebben gecreëerd en nieuwe kredieten en hypotheken zo makkelijk mogelijk maken. Als er een crisis in het kredietsysteem ontstaat zoals nu en krediet niet meer makkelijk beschikbaar is dan gaat die waarde die je met krediet moet financieren zoals onroerend goed erg dalen maar de schulden die zijn uitgegeven blijven staan.
ALS idd als.quote:Op maandag 16 november 2009 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, als je je huis kunt verkopen voor bedrag X, dan is die waarde niet virtueel natuurlijk. Die is heel concreet, dat geld komt op je rekening!
mensen met onderwaarde op hun huis gaan nog veel meer consumeren. Het einde der wereld, en na ons de zondvloed. Ga eens op koopavond naar een Mediamarktquote:Op maandag 16 november 2009 20:12 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
ALS idd als.
Maar ja, mensen met onderwaarde op hun huis gaan veel minder consumeren. Helaas draait de Nederlandse economie voor 65% op consumptie. Het is dus zeer eenvoudig te voorspellen dat de aan het begin van een langdurige negatieve spiraal staan. Het einde van 70 jaar kredietexpansie.
Die heb ik gelezen, maar ik ben het er niet mee eens.quote:Op maandag 16 november 2009 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat we hier al een paar topics lang de woningmarkt in zijn totaliteit aan het bespreken zijn...![]()
Lees anders even het vorige deeltje na.
Dan ga ik over 1,5 - 2 jaar. Dit heeft tijd nodig.quote:Op maandag 16 november 2009 20:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
mensen met onderwaarde op hun huis gaan nog veel meer consumeren. Het einde der wereld, en na ons de zondvloed. Ga eens op koopavond naar een Mediamarkt
Daarom lijkt het me nu helemaal niet slim om de HRA fors te gaan beperken. Juist nu niet. Zorg eerst maar dat ons arm landje er weer bovenop komt, en flink uit de crisis is.quote:Op maandag 16 november 2009 21:10 schreef LXIV het volgende:
De stijgende huizenprijzen en de daaraan gekoppelde steeds hogere hypotheken hebben wel zeker een positieve impuls gegeven aan de Nederlandse economie. En die factor valt nu weg. Daar gaan we echt wel iets van merken in de econome.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |