Ik snap je punt wel hoor! Maar als de woningprijzen bijv. 30% naar beneden gegaan zijn, dan hebben mensen die de afgelopen 10 jaar netjes afgelost hebben, ook opeens een tophypotheek...quote:Op donderdag 19 november 2009 19:18 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Op zo'n moment heb je dus ofwel niets afgelost, ofwel een tophypotheek. Dan mag je van mij bloeden.
De beperking van de HRA geld alleen voor nieuwe hypotheken dus dat gaat pas over jaren echt geld op leveren.quote:Op donderdag 19 november 2009 19:11 schreef Deprater het volgende:
E zal toch ergens een heleboel geld vandaan moeten komen
[..]
Nee hoor want de afgelopen 10 jaar is de woning ook in waarde gestegen met +/- 50%.quote:Op vrijdag 20 november 2009 13:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik snap je punt wel hoor! Maar als de woningprijzen bijv. 30% naar beneden gegaan zijn, dan hebben mensen die de afgelopen 10 jaar netjes afgelost hebben, ook opeens een tophypotheek...
Dat denk ik ook. En nog een nadelig side-effect: Iedereen die nu leuk zit, zal ook gewoon extra lang blijven zitten...immers dan val je onder de oude regeling.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:14 schreef HarryP het volgende:
[..]
De beperking van de HRA geld alleen voor nieuwe hypotheken dus dat gaat pas over jaren echt geld op leveren.
Dan lees je ipv 10 jaar gewoon 5 jaar..je snapt mijn punt toch wel?quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:15 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nee hoor want de afgelopen 10 jaar is de woning ook in waarde gestegen met +/- 50%.
Er komen puts op de huizenmarkt: http://www.iexprofs.nl/pr(...)ing-huizenprijs.aspxquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:24 schreef Drive-r het volgende:
Ik ga de discussie maar weer eens volgen. Ik baal nog steeds van de HRA. Inmiddels heb ik genoeg centjes voor een appartement in Amsterdam, maar de impact van een toekomstige afschaffing van de HRA is moeilijk te accepteren. Ik betaal immers nu wel extra omdat de HRA er is, maar een toekomstige (eventuele) afschaffing gaat me wel in waarde raken. Daar bovenop kan ik nu toch al geen gebruik maken van de HRA...
Enfin, ik volg.
Interessant, lees materiaal!quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er komen puts op de huizenmarkt: http://www.iexprofs.nl/pr(...)ing-huizenprijs.aspx
Kun je hedgen. Is dat geen optie voor je dan?
No way. Dat zou een ongekende en op geen enkele wijze te rechtvaardigen rechtsongelijkheid creeren, ten bate van de veroorzakers van het probleem (babyboomers & co) en ten koste van de jongere generaties.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:14 schreef HarryP het volgende:
[..]
De beperking van de HRA geld alleen voor nieuwe hypotheken dus dat gaat pas over jaren echt geld op leveren.
Je begrijp toch ook wel dat wetten niet met terugwerkende kracht ingevoerd worden?quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:36 schreef Jordi1978 het volgende:
[..]
No way. Dat zou een ongekende en op geen enkele wijze te rechtvaardigen rechtsongelijkheid creeren, ten bate van de veroorzakers van het probleem (babyboomers & co) en ten koste van de jongere generaties.
Een garantie op een generatie-conflict dus, en met de vergrijzing voor de deur een hele slechte move..
Als er al iemand moet bloeden voor de val van een gedrocht dat nooit had mogen bestaan, dan zijn het de HUIDIGE huizenbezitters, niet de toekomstige.
Nee, dat komt er nooit door.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:14 schreef HarryP het volgende:
[..]
Waarom niet? Er zijn wel meer belasting aftrekbare items verwijderd door de jaren heen. Het is vrij simpel om in 2010 voor iedereen de hypotheek rente af te schaffen in theorie. Natuurlijk, dan gaan er wat mensen op de fles en dus gebeurt het niet. Maar een fasering voor iedereen is vrij logisch. Mensen met een huidige hypotheek ontzien is volslagen onlogisch, en ook niet in overeenstemming met gebruikelijk wijzigingen in het belasting systeem.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Je begrijp toch ook wel dat wetten niet met terugwerkende kracht ingevoerd worden?
Dit soort wijzigingen gaan altijd alleen in voor nieuwe gevallen.
Denk je soms ook dat jouw inkomensbelasting % voor eeuwig vast blijft staan, gebaseerd op je huidige situatie of die van je eerste baan?? What a joke. HRA is met een paar politieke besluiten binnen no time af te schaffen dan wel in te perken/ af te bouwen, en dat geldt daarna voor IEDEREEN.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Je begrijp toch ook wel dat wetten niet met terugwerkende kracht ingevoerd worden?
Dit soort wijzigingen gaan altijd alleen in voor nieuwe gevallen.
Omdat dat altijd zo is op de huizenmarkt.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:01 schreef Jordi1978 het volgende:
[..]
Denk je soms ook dat jouw inkomensbelasting % voor eeuwig vast blijft staan, gebaseerd op je huidige situatie of die van je eerste baan?? What a joke. HRA is met een paar politieke besluiten binnen no time af te schaffen dan wel in te perken/ af te bouwen, en dat geldt daarna voor IEDEREEN.
Sinds wanneer zet de overheid ook haar krabbel onder dat hypotheekcontract?? Zulke claims zijn natuurlijk onzinnig, de overheid is enkel een formele partij bij je belastingaangifte. Verbazingwekkend hoe diep de gedachte zich (blijkbaar) heeft geworteld dat de huizenmarkt een soort status aparte heeft..quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat dat altijd zo is op de huizenmarkt.
Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo.
Daar komt bij dat mensen langlopende afspraken met hun hypotheekverstrekker hebben. De overheid kan dit niet zomaar wijzigen, tenzij ze allerlei schadeclaims willen gaan betalen...![]()
Mijn eigen verwachting is dat de wijzigingen of sterk gefaseerd ingegevoerd gaat worden, of alleen voor nieuwe gevallen gaat gelden.
Dit lijkt me logisch. Zal wel stapsgewijs gebeuren, maar voor iedereen.En het gaat 300% zeker gebeuren in wat voor een stappen over welke periode geen idee...quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:01 schreef Jordi1978 het volgende:
[..]
Denk je soms ook dat jouw inkomensbelasting % voor eeuwig vast blijft staan, gebaseerd op je huidige situatie of die van je eerste baan?? What a joke. HRA is met een paar politieke besluiten binnen no time af te schaffen dan wel in te perken/ af te bouwen, en dat geldt daarna voor IEDEREEN.
Tot nu toe zijn heftige wijzigingen altijd alleen voor nieuwe hypotheken geweest. Dat dat geen garantie geeft voor de toekomst, dat begrijp ik. We wachten het wel af!quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:34 schreef Jordi1978 het volgende:
[..]
Sinds wanneer zet de overheid ook haar krabbel onder dat hypotheekcontract?? Zulke claims zijn natuurlijk onzinnig, de overheid is enkel een formele partij bij je belastingaangifte. Verbazingwekkend hoe diep de gedachte zich (blijkbaar) heeft geworteld dat de huizenmarkt een soort status aparte heeft..
Als er al verzachtende regelingen komen voor de (overigens totaal niet zielige, eerder de problemen veroorzakende en luchtfietsende) bestaande gevallen, dan is dit een politieke geste, geen wettelijke verplichting. Ik denk dan ook dat je dikgedrukte verwachting een stuk realistischer is..
Daarom denk ik dat ze gewoon, zoals Bos het noemt, via de achterdeur de zaak gelijk trekken, dus de bijtelling opwaarderenquote:Op vrijdag 20 november 2009 15:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo.
Daar komt bij dat mensen langlopende afspraken met hun hypotheekverstrekker hebben. De overheid kan dit niet zomaar wijzigen, tenzij ze allerlei schadeclaims willen gaan betalen...![]()
Mijn eigen verwachting is dat de wijzigingen of sterk gefaseerd ingegevoerd gaat worden, of alleen voor nieuwe gevallen gaat gelden.
Waar staat dat de overheid de afspraken tussen de consument en de hypotheek verstrekker gaat wijzigen? Ze gaan alleen het belasting systeem veranderen, staat er nogal los van natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoals welke wijzigingen dan exact?quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn heftige wijzigingen altijd alleen voor nieuwe hypotheken geweest. Dat dat geen garantie geeft voor de toekomst, dat begrijp ik. We wachten het wel af!
Ik quote even uit mijn vorige post:quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:59 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals welke wijzigingen dan exact?
Ja de HRA aftrek zal ook wel geldig blijven, maar de bijtelling kunnen ze toch aanpassen?quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik quote even uit mijn vorige post:
"Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo."
Ik heb eerlijk gezegd geen clou wat ze precies gaan wijzigen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:13 schreef Deprater het volgende:
[..]
Ja de HRA aftrek zal ook wel geldig blijven, maar de bijtelling kunnen ze toch aanpassen?
Da's niet echt een vergelijkbare situatie, ik hoop dat je dat ook in ziet?quote:Op vrijdag 20 november 2009 16:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik quote even uit mijn vorige post:
"Zo is er een moment geweest dat lijfrentepolissen en kapitaalverzekeringen onder een andere belastingregime gingen vallen. Alle mensen die nog een oude verzekering / polis hadden, vallen gewoon nog onder het oude regime. Dat is nog steeds zo."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |