abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 november 2009 @ 16:40:46 #201
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74785895
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee. De HRA is was bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen.
Ik dacht dat na dit onderwerp ondertussen toch wel duidelijk was dat de HRA alleen leidt tot hogere prijzen in een markt van schaarste. Als jij 800 euro per maand netto kan missen voor een huis, is dat huis met HRA 2 keer zo duur als zonder HRA. M.a.w. het kost je precies hetzelfde, alleen je schuld is 2 keer zo hoog. Om het over het risico niet te hebben.
censuur :O
pi_74786071
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik dacht dat na dit onderwerp ondertussen toch wel duidelijk was dat de HRA alleen leidt tot hogere prijzen in een markt van schaarste. Als jij 800 euro per maand netto kan missen voor een huis, is dat huis met HRA 2 keer zo duur als zonder HRA. M.a.w. het kost je precies hetzelfde, alleen je schuld is 2 keer zo hoog. Om het over het risico niet te hebben.
als de HRA wordt afgeschaft, belastingen verlaagd, en ik daardoor een hoger netto inkomen heb, leidt dat dan niet tot hogere prijzen?

2 keer zo duur is trouwens schromelijk overdreven, tenzij iedereen in het hoogste tarief valt en het huurwaardeforfait afgeschaft is.
pi_74787385
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als de HRA wordt afgeschaft, belastingen verlaagd, en ik daardoor een hoger netto inkomen heb, leidt dat dan niet tot hogere prijzen?
Ja. Maar die belastingverlaging, die kun je wel op je buik schrijven. Het is de bedoeling dat afschaffing van de HRA de schatkist geld op gaat leveren. Niet dat jouw portemonnee nog meer wordt gespekt.
quote:
2 keer zo duur is trouwens schromelijk overdreven, tenzij iedereen in het hoogste tarief valt en het huurwaardeforfait afgeschaft is.
Daar heb je gelijk in. Maar 1,5-1,7 keer zo duur is wel een aardige schatting, denk ik.
  dinsdag 17 november 2009 @ 18:49:12 #204
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_74789372
quote:

[..]

Nee. De HRA is bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen.
Daar hebben we de koopsubsidie voor.

Beter die handhaven en dan ook voor nieuwbouw, dat voorkomt dat de vraag wegvalt.
en dan de HRA en de bijtelling gelijk afschaffen

[ Bericht 6% gewijzigd door Deprater op 17-11-2009 18:54:50 ]
pi_74790454
quote:

[..]

Nee. De HRA is bedoeld mensen een prikkel te geven om hun eigen huis te kopen. De HRA afschaffen is dan ook zeer complex en moet niet te licht over gedacht worden.
De HRA heeft tijdelijk gezorgd voor een stimulans, het heeft de markt immers omgevormd tot een pyramidespel. Nu zitten we in de endgame van de huizenmarkt, er kunnen geen suckers meer gevonden worden die nog kunnen instappen. De woningen zijn nl. ombetaalbaar geworden en daarom is er nog maar een uitweg mogelijk.

De enige prikkel die nu nog mogelijk is om de markt te stimuleren is een hele flinke korting geven op de aanschaf van bouwgrond, geef het desnoods gratis weg.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_74791187
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als jij 800 euro per maand netto kan missen voor een huis, is dat huis met HRA 2 keer zo duur als zonder HRA. M.a.w. het kost je precies hetzelfde, alleen je schuld is 2 keer zo hoog. Om het over het risico niet te hebben.
Goh, daar heb je vast wel een berekening voor, aangezien ik NOOIT 100% rente terug krijg, alleen maar van mijn belasting schijf. Dat je nu beweert dat mijn schuld 2 keer zo hoog zou zijn vind ik dus erg knap
pi_74791235
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als de HRA afgeschaft wordt, ga ik dus never nooit niet dat hele bedrag dat ik nu terug krijg, op een andere manier terug krijgen. Kortom, ik zal er ten allen tijde op achteruit gaan bij de afschaffing van de HRA.
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:25:29 #208
179598 Deprater
pi_74792917
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als de HRA afgeschaft wordt, ga ik dus never nooit niet dat hele bedrag dat ik nu terug krijg, op een andere manier terug krijgen. Kortom, ik zal er ten allen tijde op achteruit gaan bij de afschaffing van de HRA.
Wat denk jij dat er met huurders gebeurd als men de huurmarkt los gooit?
En dat geld gaat naar de corporaties.

Dus ik denk dat er meer kopers komen dan.
Daarom moet het gelijk gebeuren
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:35:49 #209
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_74793352
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De HRA heeft tijdelijk gezorgd voor een stimulans, het heeft de markt immers omgevormd tot een pyramidespel. Nu zitten we in de endgame van de huizenmarkt, er kunnen geen suckers meer gevonden worden die nog kunnen instappen. De woningen zijn nl. ombetaalbaar geworden en daarom is er nog maar een uitweg mogelijk.

De enige prikkel die nu nog mogelijk is om de markt te stimuleren is een hele flinke korting geven op de aanschaf van bouwgrond, geef het desnoods gratis weg.
Serieus; Ik acht de kans dat de grond door gemeentes straks tijdelijk gratis weg wordt gegeven groter dna het afschaffen van de HRA...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  dinsdag 17 november 2009 @ 20:38:17 #210
179598 Deprater
pi_74793446
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Serieus; Ik acht de kans dat de grond door gemeentes straks tijdelijk gratis weg wordt gegeven groter dna het afschaffen van de HRA...
Nee ik denk het ook niet, maar het in stappen fors verhogen van de forfaitaire bijtelling heeft hetzelfde effect en is veel eerlijker, voor de jonge mensen die net een woning hebben gekocht

Daarnaast wil de belastingdienst af van de aftrekposten en op een toeslag over zodat de verwerking makkelijker wordt.
Net als alle andere aftrekposten die al weg zijn en vervangen door een toeslag.

[ Bericht 15% gewijzigd door Deprater op 17-11-2009 21:25:56 ]
pi_74795927
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 20:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Het zou ook een stuk rechtvaardiger zijn, gratis grond in ruil voor het niet kunnen verkrijgen van HRA. Zo houdt je ook nog eens de hoogte van de hypotheeksom in de perken en mensen die netjes gespaard hebben worden extra beloond.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_74802359
Ongeacht wat hier allemaal gezegd en geopperd wordt, denk ik dat de regering er alles aan gelegen is om ellende in de huizenmarkt te dempen. Dus geen grote wijzigingen in de HRA. Men zal hooguit wat aan de top doen.
Ik verwacht trouwens wel dat dit het item gaat worden bij de volgende verkiezingen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_74803564
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:36 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het zou ook een stuk rechtvaardiger zijn, gratis grond in ruil voor het niet kunnen verkrijgen van HRA. Zo houdt je ook nog eens de hoogte van de hypotheeksom in de perken en mensen die netjes gespaard hebben worden extra beloond.

Doe mij dan maar 100 hectare dan.

Het past prima in de cadeausamenleving, waarbij heel vanzelfsprekend is dat iemand anders het wel voor je doet. De ervaring van rechtvaardigheid is geloof ik nogal persoonafhankelijk , en nogal opportunistisch van aard.
pi_74803871
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Doe mij dan maar 100 hectare dan.

Het past prima in de cadeausamenleving, waarbij heel vanzelfsprekend is dat iemand anders het wel voor je doet. De ervaring van rechtvaardigheid is geloof ik nogal persoonafhankelijk , en nogal opportunistisch van aard.
Die laatste zin is iets te subtiel voor dit topic..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 18 november 2009 @ 08:47:52 #215
179598 Deprater
pi_74805780
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:05 schreef capricia het volgende:
Ongeacht wat hier allemaal gezegd en geopperd wordt, denk ik dat de regering er alles aan gelegen is om ellende in de huizenmarkt te dempen. Dus geen grote wijzigingen in de HRA. Men zal hooguit wat aan de top doen.
Of de bijtelling geleidelijk verhogen tot de kosten voor de belastingdienst gelijk zijn, dat merkt niemand
  woensdag 18 november 2009 @ 09:04:18 #216
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74806037
quote:
Hypotheekgarantie wordt weer duurder Van onze financiële redactie
AMSTERDAM - Het wordt opnieuw duurder om een beroep te doen op de Nationale Hypotheekgarantie.

De huidige bijdrage van huizenkopers (0,45 procent van de hypotheeksom) is niet meer toereikend om de financiële schade te dekken van het aantal gedwongen huizenverkopen, dat jaarlijks mogelijk gaat verdubbelen tot 2013. De premie gaat daarom per 1 januari volgend jaar omhoog naar 0,55 procent. Voor een gemiddelde koopwoning van 229.000 euro scheelt dit 229 euro.

Drie jaar terug lag de (eenmalige) bijdrage nog op 0,28 procent. Directeur Karel Schiffer van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen, die de garantie verstrekt, liet gisteren weten de premieverhoging knarsetandend door te voeren. De 'nog steeds zwaar negatieve' prognoses ten aanzien van de werkloosheid - en daardoor van het verwachte aantal gedwongen verkopen - maken het volgens hem echter noodzakelijk. Deze executieverkopen lopen al hard op, van zo'n 1900 in 2008 tot naar verwachting 2400 à 2500 dit jaar. "En tot 2013 houden we rekening met een jaarlijkse verdubbeling van dit aantal", aldus Schiffer, die er niettemin van uitgaat dat de verhoging van de premie tijdelijk is.
Het is nog steeds een hele lage premie natuurlijk, die je bijna meteen terugverdient doordat je een lager rentepercentage betaalt. Maar de stijging van het aantal gedwongen verkopen is wel een teken aan de wand. En voor iedere "gedwongen verkoop" staan er 10 verkopers die op het randje staan en moeten verkopen.
The End Times are wild
  woensdag 18 november 2009 @ 10:46:14 #217
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74808539
Ik snap ook niet dat de NHG recentelijk omhoog gegaan is! Daarmee werken ze te hoge prijzen in de hand (en het geeft wel aan hoe de belangen liggen), maar hoge prijzen zorgen alleen maar voor meer mensen die de tent niet meer kunnen betalen. En dus een toename van het aantal uitkeringen vanuit de NHG.
censuur :O
  woensdag 18 november 2009 @ 10:53:51 #218
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74808793
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik snap ook niet dat de NHG recentelijk omhoog gegaan is! Daarmee werken ze te hoge prijzen in de hand (en het geeft wel aan hoe de belangen liggen), maar hoge prijzen zorgen alleen maar voor meer mensen die de tent niet meer kunnen betalen. En dus een toename van het aantal uitkeringen vanuit de NHG.
De maatregel is in eerste instantie bedoeld om de vastgelopen woningmarkt weer los te trekken (mislukt!) Verder is het wel zo dat een hypotheek met NHG sowieso een verantwoorde hypotheek moet zijn waarvan ook een deel afgelost wordt. Die duurdere hypotheken worden dus niet aangegaan door mensen die eerst alleen een lagere hypotheek konden betalen, maar juist door mensen die eerst een hypotheek zonder NHG moesten afsluiten.

Verder is het wel raar dat na deze stichting uiteindelijk de overheid garant staat voor zo'n groot deel van de waardestijging op de huizenmarkt. Ze hebben al een gigantische exposure naar onroerend goed, meer dan enig ander land ter wereld als overheid, en ze subsidieren de woningmarkt al voor een waanzinnig groot deel (HRA, huursubsidie, koopsubsidie, rentevrije leningen etc)
The End Times are wild
pi_74808819
Premie hypotheekgarantie hoger

Grappig, eerst zeiden ze dat ze ruim voldoende in kas hadden. Nu moeten ze opeens de premie verhogen .

.
pi_74808874
Ach, waar hebben we het over. Over ¤300 euro ofzo, die je waarschijnlijk nog mag aftrekken ook.
  woensdag 18 november 2009 @ 10:57:52 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74808910
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:54 schreef pberends het volgende:
Premie hypotheekgarantie hoger

Grappig, eerst zeiden ze dat ze ruim voldoende in kas hadden. Nu moeten ze opeens de premie verhogen .

[ afbeelding ] .
Ach, de premie is maar verdubbeld in 3 jaar tijd!
Er is ook behoorlijk wat fraude met de NHG. Dan worden huizen ver onder de marktwaarde verkocht, de koper heeft dan natuurlijk profijt, de verkoper heeft NHG die kwijtgescholden wordt omdat hij het toch niet meer betalen kan. Dat doen zekere mensen, die bijvoorbeeld een baan hebben bij een shoarmatent en dan door hun neef ontslagen worden. Kunnen ze niks aan doen, dus de NHG neemt de schuld over van de bank en scheld deze hypotheeknemer kwijt.
The End Times are wild
pi_74809008
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:56 schreef BoeufBourguignon het volgende:
Ach, waar hebben we het over. Over ¤300 euro ofzo, die je waarschijnlijk nog mag aftrekken ook.
Premie gaat naar de 3000, let maar op.
pi_74809030
quote:
Op woensdag 18 november 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ach, de premie is maar verdubbeld in 3 jaar tijd!
2x nihil is nog steeds nihil.

Voor een verzekeringspremie tegen restschuld is dit natuurlijk gewoon sowieso een belachelijk lage premie.
pi_74809221
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Premie gaat naar de 3000, let maar op.
Als de premie naar 3000 gaat, dan neem je toch gewoon geen NHG?

Het is maar een eenmalige premie, dus eenmaal binnen is binnen. En als het systeem ploft door grootschalige executie, dan mag Wouter Bos gewoon weer bijpassen.
  woensdag 18 november 2009 @ 11:12:45 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74809428
quote:
Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef BoeufBourguignon het volgende:

[..]

2x nihil is nog steeds nihil.

Voor een verzekeringspremie tegen restschuld is dit natuurlijk gewoon sowieso een belachelijk lage premie.
Dat klopt. Dat komt omdat we in een ongekend lange hausse van de huizenmarkt hebben gezeten. Als er gedwongen verkocht moest worden was er meestal toch nog overwaarde.

Nu, bij een stagnerende markt, dalende prijzen en oplopende werkeloosheid zal die premie waarschijnlijk snel moeten stijgen! Vergeet niet dat er ook minder hypotheken afgesloten worden, dus de inkomsten nemen ook af!

Als het systeem klapt en Wouter moet bijpassen zijn de rapen echt gaar. Want dan gaat het al heel snel over hele grote bedragen!
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')