De grønne slagtereThe green butchers![]()
Na Adam's Apples zou deze film de beste volgende zijn van Anders Thomas Jensen.
Svend en Bjarne werken in dezelfde slagerij met een lul van een baas. Ze besluiten hun eigen slagerij te openen, daarvoor hebben ze natuurlijk wel wat geld nodig. De broer van Svend ligt al lang in coma en Svend heeft hem om zijn eigen redenen nooit bezocht, maar hij wil de stekker eruit laten trekken zodat hij een miljoen erft.
De slagerswinkel loopt de eerste dag erg slecht, maar dan blijkt dat er iets in de koelcel ligt.. Van het een komt het ander en voor Svend en Bjarne het weten loopt de zaak als een tiet en stapelen de problemen zich op.
De film leek qua humor erg op Adam's Apples, maar was in het geheel toch een stuk minder vrolijk. Daar kwam bij dat Svend zo'n (geinige) eikel is dat je niet echt sympathie voor hem krijgt.
De sfeer en zwarte humor, en het acteerwerk vond ik top, maar het haalde het voor mij toch net niet bij Adam's Apples. Op naar de volgende Anders Thomas Jensen!
Een acht. (IMDB: 7,1)
Taken
![]()
Pas bij het googlen naar plaatjes valt me op dat Liam Neeson in elke scène een pistool in zijn hand heeft.
Taken is qua verhaal de perfecte begin jaren negentig actiefilm. Het begint wat traag, dan komt er wat actie in en daarna barst het helemaal los. Liam is ex-spion (hij noemt het zelf 'preventer') en heeft zijn baan opgegeven om bij zijn dochter (Shannon uit Lost, maar dan met donker haar) te zijn. De manier waarop is tenenkrommend treurig, hij wil zo graag dat elke dochter gillend weg zou rennen. Dat doet ze dan ook, ze gaat een trip maken naar Parijs. Liam vindt het maar moeilijk om haar los te laten. Natuurlijk heeft hij gelijk, want voor ze goed en wel is geland wordt ze al ontvoerd en dat hoort hij uiteraard live gebeuren via haar mobieltje.
Hij gaat naar Parijs om haar te zoeken, vinden, en iedereen die haar pijn heeft gedaan een lesje te leren. Héérlijke actie, een laaaange achtervolgingsscene, martelen, elektrocutie, ze hebben het slim aangepakt want een ex-spion is natuurlijk hartstikke stoer.
Soms vond ik Liam iets te oud voor de rol, vooral als hij in het begin van de film als bodyguard optreedt. Kimmy (Shannon) vind ik afschuwelijk, maar echt een perfecte dramaqueen voor deze rol.
Over de top, JA! Hartstikke goed vermaak, JA! En onwaarschijnlijk, ja, dat zeker.
Een 7,3. (IMDB: 7,9)
PS die scene tijdens het telefoontje vond ik retespannend!